PDA

View Full Version : Trouwen in gemeenschap van goederen


Eurosceptic
25 oktober 2018, 11:44
Even wat vragen over het volgende stukje


Erg vereenvoudigd kan men zeggen dat het wettelijk stelsel door vier basisregels geregeerd wordt:

EIGEN zijn:

alle goederen die men bezit vòòr het huwelijk.
Bijvoorbeeld: De auto van de man, zijn spaarrekening;
De bouwgrond die de man aankocht vòòr het huwelijk.
Het erfdeel dat de vrouw reeds bezit ingevolge het overlijden van haar vader vòòr het huwelijk; het kapsalon dat zij reeds uitbaat bij het aangaan van het huwelijk.
Ook eigen blijven de schulden die men vòòr het aangaan van het huwelijk reeds heeft.

EIGEN zijn:

alle goederen verworven via een nalatenschap of via een schenking.
Ook de schulden ten laste van erfenissen of schenkingen, zijn eigen schulden in het wettelijk stelsel.

GEMEENSCHAPPELIJK zijn:

alle inkomsten. Zowel beroepsinkomsten (lonen, wedden, werkloosheidsuitkeringen, ...) als inkomsten uit eigen goederen.
Voorbeelden van inkomsten uit eigen goederen zijn:

De huurgelden van een eigen woning, b.v. van de woning die geërfd werd.
De intresten van obligaties die men reeds voor het huwelijk bezat.

GEMEENSCHAPPELIJK zijn:

alle goederen waarvan niet kan bewezen worden dat ze eigen zijn van één der echtgenoten.
Alle gemeenschappelijke goederen vormen samen het gemeenschappelijk vermogen.
Hoe bewijzen de echtgenoten die gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel welke goederen tot hun eigen vermogen behoren?
Hierboven werd gezegd dat goederen waarvan de echtgenoten niet kunnen bewijzen dat ze eigen zijn, geacht worden tot de huwelijksgemeenschap te behoren.
Wenst men iets voor zich te houden, dan moet men kunnen bewijzen dat het een eigen goed is.
Het bewijs dat iets van de man dan wel van de vrouw is, zal vooral van belang zijn bij echtscheiding.
Bij echtscheiding worden de gemeenschappelijke goederen verdeeld.
Goederen die eigen zijn aan één der echtgenoten hoeven niet verdeeld te worden. Elk der echtgenoten behoudt zijn eigen goederen.

Ook als schuldeisers van één der echtgenoten beslag komen leggen, kan het van groot belang zijn dat men kan aantonen welke goederen van de andere echtgenoot zijn.

Tenslotte is het ook van belang bij het overlijden van één der partners.
De eigen goederen van de overleden echtgenoot vererven aan zijn of haar erfgenamen.
De gemeenschappelijke goederen moeten - in principe - in gelijke helften verdeeld worden tussen de erfgenamen van de eerstgestorvene en de langstlevende echtgenoot.

Bewijsregels

Het is daarom belangrijk dat men kan bewijzen dat goederen eigen zijn.
Het zijn de bewijsregels die bepalen hoe de echtgenoten kunnen bewijzen welke goederen hen eigen zijn en welke hen beiden toebehoren.

Dus..

Mijn vriendin bezat een woning voor het huwelijk. In het stelsel van gemeenschap van goederen, wordt die woning gezien als haar eigen bezit. Komt er ooit een scheiding, dan is het van haar.

Erfdeel verworven voor het huwelijk is ook van haar. Erft ze erna en komt er een scheiding, dan niet meer?

"Eigen zijn alle goederen verworven via nalatenschap of schenking"
Ik heb geen idee of voor het huwelijk of na het huwelijk hier van toepassing is.

Mijn ouders kunnen me bijvoorbeeld een woning nalaten, maar dat zal na mijn huwelijk zijn. Als er ooit iets gebeurt, blijft dat van mij of wordt het een gemeenschappelijk goed? En als het van mij is en ik het verhuur, is dat dan een gemeenschappelijke bron van inkomsten of eigen bron van inkomsten?

Ik zou een gekregen woning ook kunnen verkopen. Geen idee of die dan gezien wordt als een gemeenschappelijk goed of eigen goed

En dan het meest belangrijke..
Stel we kopen een woning van 250 000 euro. Die voor 80% betaald is met mijn inkomen. Komt er ooit een scheiding, dan is het 50/50?

The Paulus Experience
25 oktober 2018, 11:51
Erfenissen en schenkingen zijn niet gemeenschappelijk in dit stelsel
Nooit.
Alles wat jullie verdienen wel

Anna List
25 oktober 2018, 11:54
Erfenissen en schenkingen zijn niet gemeenschappelijk in dit stelsel
Nooit.
Alles wat jullie verdienen wel

huuropbrengst wel, meerwaarde bij verkoop ook

IJsboer
25 oktober 2018, 11:54
Even wat vragen over het volgende stukje



Dus..

Mijn vriendin bezat een woning voor het huwelijk. In het stelsel van gemeenschap van goederen, wordt die woning gezien als haar eigen bezit. Komt er ooit een scheiding, dan is het van haar.

Erfdeel verworven voor het huwelijk is ook van haar. Erft ze erna en komt er een scheiding, dan niet meer?

"Eigen zijn alle goederen verworven via nalatenschap of schenking"
Ik heb geen idee of voor het huwelijk of na het huwelijk hier van toepassing is.

Mijn ouders kunnen me bijvoorbeeld een woning nalaten, maar dat zal na mijn huwelijk zijn. Als er ooit iets gebeurt, blijft dat van mij of wordt het een gemeenschappelijk goed? En als het van mij is en ik het verhuur, is dat dan een gemeenschappelijke bron van inkomsten of eigen bron van inkomsten?

Ik zou een gekregen woning ook kunnen verkopen. Geen idee of die dan gezien wordt als een gemeenschappelijk goed of eigen goed

En dan het meest belangrijke..
Stel we kopen een woning van 250 000 euro. Die voor 80% betaald is met mijn inkomen. Komt er ooit een scheiding, dan is het 50/50?

Ik ben liever getrouwd met gescheiden goederen dan gescheiden met getrouwde goederen.

Ergo, mijn advies: Niet trouwen in gemeenschap van goederen.

Anna List
25 oktober 2018, 11:58
Ik ben liever getrouwd met gescheiden goederen dan gescheiden met getrouwde goederen.

Ergo, mijn advies: Niet trouwen in gemeenschap van goederen.

²

Jay-P.
25 oktober 2018, 12:06
Ik ben liever getrouwd met gescheiden goederen dan gescheiden met getrouwde goederen.
Ergo, mijn advies: Niet trouwen in gemeenschap van goederen. Da's relatief wie met wie trouwt, he.
Stel, ik zei: stel, dat Bemmers trouwt met Tavek zijn pa.
ZIJ zal wel willen met gemeenschap van goederen, schat ik. :|

Anna List
25 oktober 2018, 12:08
Da's relatief wie met wie trouwt, he.
Stel, ik zei: stel, dat Bemmers trouwt met Tavek zijn pa.
ZIJ zal wel willen met gemeenschap van goederen, schat ik. :|

exact wat we bedoelen.

De schoofzak
25 oktober 2018, 15:26
Huwelijkspartners die beiden uit een zelfde "klasse (van bezit enz.)" komen, bijvoorbeeld als ze beiden nougabollen bezitten, hebben het gemakkelijk.

Hoomer
25 oktober 2018, 16:02
Gemmeenschap van goederen, zwijg me ervan zelfs mijn zwart geld moest ze hebben en dat heeft me geld gekost dat kan ik u wel vertellen.

Eurosceptic
25 oktober 2018, 17:00
Gemeenschap van goederen, zwijg me ervan zelfs mijn zwart geld moest ze hebben en dat heeft me geld gekost dat kan ik u wel vertellen.

Vertel het dan aub ook. Ik hoor altijd graag ervaringen van mensen ipv wat er theoretisch op internet te vinden is. Ik ken een gepensioneerde die vlak voor zijn gouden bruiloft uit het huis is gezet en nu kan huren.

In mijn geval gaat het om een internationale relatie dus de Belgische fiscus zal nooit gemeenschappelijke goederen buiten onze landsgrenzen kunnen onderzoeken. De mijne in BE zou hij zo weten te vinden.

Ik weet niet hoe het eraan toe zal gaan, maar als mijn vriendin in gemeenschap van goederen wil trouwen zullen we ook elk 50% neertellen voor de goederen die we delen. Ik ga echt niet 80% van het huis betalen en 50% van de waarde afstaan als er iets gebeurt

Eyjafjallajökull
25 oktober 2018, 17:07
In mijn geval gaat het om een internationale relatie dus de Belgische fiscus zal nooit gemeenschappelijke goederen buiten onze landsgrenzen kunnen onderzoeken.

Waarom zou de fiscus dat niet kunnen ?

Ik vermoed dat je niet met een Kaaimanse trouwt, niet ?

Steben
25 oktober 2018, 17:10
Wie zaagt dat zijn vrouw niet aan zijn geld mag zitten, heeft wel een heel nutteloze vrouw gekozen. Mijn vrouw mag aan alles zitten. Ze geeft in brede zin sowieso meer dan ze krijgt.

TV-verslaafde
25 oktober 2018, 17:12
Huwelijkspartners die beiden uit een zelfde "klasse (van bezit enz.)" komen, bijvoorbeeld als ze beiden nougabollen bezitten, hebben het gemakkelijk.

Moeten ze ook nog dezelfde looks hebben en het is helemaal gemakkelijk.

Steben
25 oktober 2018, 17:12
Moeten ze ook nog dezelfde looks hebben en het is helemaal gemakkelijk.

vaak is dat zo

Gipsy
25 oktober 2018, 17:14
Ik ben getrouwd in volledige scheiding van goederen, dat is het verstandigste. Anders trouw je niet.

Steben
25 oktober 2018, 17:15
Ik ben een andere mening toegedaan: trouw dan niet.
Ik heb 17 jaar gewacht.

TV-verslaafde
25 oktober 2018, 17:20
Wie zaagt dat zijn vrouw niet aan zijn geld mag zitten, heeft wel een heel nutteloze vrouw gekozen. Mijn vrouw mag aan alles zitten. Ze geeft in brede zin sowieso meer dan ze krijgt.

Ah. Geen schminkdoos? Jammer. Die zijn even nuttig als grof vuil...

Mambo
25 oktober 2018, 17:31
Scheiding van goederen of huwelijkscontract doe omwille dat de eene partner de andere niet vol schulden steekt.
Bv als de éen zelfstandige of zo wil worden.
Of reeds schulden had.
Of schulden verwacht...kan ook.

Anna List
25 oktober 2018, 17:32
Ik ben een andere mening toegedaan: trouw dan niet.
Ik heb 17 jaar gewacht.

17 is sowieso te jong om te trouwen.

Anna List
25 oktober 2018, 17:35
Scheiding van goederen of huwelijkscontract doe omwille dat de eene partner de andere niet vol schulden steekt.
Bv als de éen zelfstandige of zo wil worden.
Of reeds schulden had.
Of schulden verwacht...kan ook.

²
Doe dat toch meteen. Als je samen blijft maakt toch niet uit. En als een vd partners ooit zelfstandig zou willen worden, moet je niet nog eens langs de notaris.

TheFourHorsemen
25 oktober 2018, 17:41
17 is sowieso te jong om te trouwen.

:lol:

Steben
25 oktober 2018, 17:56
17 is sowieso te jong om te trouwen.

net zoals 21 of 25
In feite zeg je gewoon hetzelfde hoor :lol:

Hoomer
25 oktober 2018, 17:56
Vertel het dan aub ook. Ik hoor altijd graag ervaringen van mensen ipv wat er theoretisch op internet te vinden is. Ik ken een gepensioneerde die vlak voor zijn gouden bruiloft uit het huis is gezet en nu kan huren.

In mijn geval gaat het om een internationale relatie dus de Belgische fiscus zal nooit gemeenschappelijke goederen buiten onze landsgrenzen kunnen onderzoeken. De mijne in BE zou hij zo weten te vinden.

Ik weet niet hoe het eraan toe zal gaan, maar als mijn vriendin in gemeenschap van goederen wil trouwen zullen we ook elk 50% neertellen voor de goederen die we delen. Ik ga echt niet 80% van het huis betalen en 50% van de waarde afstaan als er iets gebeurt

Heb nu geen tijd meer maar ik kan je wel vertellen dat het me bovenop mijn huis me 4 272 364 Bfr; extra gekost heeft, geld dat ik niet had. Plezant was anders.

Tavek
25 oktober 2018, 17:58
Da's relatief wie met wie trouwt, he.
Stel, ik zei: stel, dat Bemmers trouwt met Tavek zijn pa.
ZIJ zal wel willen met gemeenschap van goederen, schat ik. :|

ok goed dat ik kinderen heb, zoniet was er een kans dat mijn pa van mij ging erven na het lezen van dit.

Steben
25 oktober 2018, 17:59
Trouwen is gewoon hetzelfde als ondernemen.
Je kan er voor gemaakt zijn of niet, je kan er in investeren of niet en failliet gaan. Je kan fier zijn of getekend voor het leven.
Maar uiteindelijk heb JIJ de keuze gemaakt

Tavek
25 oktober 2018, 17:59
Huwelijkspartners die beiden uit een zelfde "klasse (van bezit enz.)" komen, bijvoorbeeld als ze beiden nougabollen bezitten, hebben het gemakkelijk.

Mijn vrouw en ik hebben exact evenveel ingebracht en zijn beiden hooggeschoold.

Ik zie niet in waarom gemeenschap van goederen niet goed voor ons zou zijn.

Xenophon
25 oktober 2018, 18:02
Ik ben een andere mening toegedaan: trouw dan niet.
Ik heb 17 jaar gewacht.

Ik ben nooit getrouwd, maar het is toch ook mijn idee daarover, als je trouwt is alles samen.

Hoomer
25 oktober 2018, 18:05
Mijn vrouw en ik hebben exact evenveel ingebracht en zijn beiden hooggeschoold.

Ik zie niet in waarom gemeenschap van goederen niet goed voor ons zou zijn.

Stel dat jullie een paar kinderen verwekken en je vrouw beslist thuis te blijven om voor de kinderen te zorgen, na 15 jaar gaan jullie scheiden, wel je zal snel weten wat gemeenschap van goederen inhoudt, ieder de helft van de goederen plus het geldelijk verlies dat ze geleden heeft omdat ze MOEST thuisblijven om de kinderen groot te brengen dan het verlies van haar vol pensioen (40 jaar en maar dienst) waarmee ze dan een deel van uw pensioen zal opeisen en ga zo maar verder. :roll: Heb je een ander tegen dat de echtscheiding afgerond gaat worden dan wordt het nog erger hoor, de waarde van elk vaasje elk potje gaat in twee en is het leggen als de kiekens als je aan iets waarde hecht en het wil hebben al komt het van je moeder zaliger.
Good luck zou ik dan zeggen.

Steben
25 oktober 2018, 18:08
Ik ben nooit getrouwd, maar het is toch ook mijn idee daarover, als je trouwt is alles samen.

Het is misschien zelfs een zeer eerlijk samengaan met het feit dat sommigen niet trouwen. Eerlijke Logica!

Steben
25 oktober 2018, 18:09
Stel dat jullie een paar kinderen verwekken en je vrouw beslist thuis te blijven om voor de kinderen te zorgen, na 15 jaar gaan jullie scheiden, wel je zal snel weten wat gemeenschap van goederen inhoudt, ieder de helft van de goederen plus het geldelijk verlies dat ze geleden heeft omdat ze MOEST thuisblijven om de kinderen groot te brengen dan het verlies van haar vol pensioen (40 jaar en maar dienst) waarmee ze dan een deel van uw pensioen zal opeisen en ga zo maar verder. :roll:
Good luck zou ik dan zeggen.

Je zal er inderdaad op voorhand niet zo over gedacht hebben.

Hoomer
25 oktober 2018, 18:10
Je zal er inderdaad op voorhand niet zo over gedacht hebben.

Onderschat nooit een gekwetste vrouw op oorlogspad tegen haar ex. ;-)

Tavek
25 oktober 2018, 18:12
De vraag is, wat hebt jij uitgestoken dat ze zo reageert he ? ;)

TV-verslaafde
25 oktober 2018, 18:13
Ik ben nooit getrouwd, maar het is toch ook mijn idee daarover, als je trouwt is alles samen.

Het is een business. Heeft niets te maken met liefde. Soms geeft de ene kant wat meer en soms geeft de andere kant meer. Zoals in een wettelijk contract.

Eigenlijk zou er in mijn huwelijkscontract moeten staan dat er op maandag en donderdag geneukt wordt of ik breng mijn product terug naar de handelaar. Schadevergoeding en een nieuwer model....met minder kuren...

Steben
25 oktober 2018, 18:14
Onderschat nooit een gekwetste vrouw op oorlogspad tegen haar ex. ;-)

Maar je moet dat in je hoofd hebben wanneer je trouwt en afwegen.
Hoe later je trouwt ....

Steben
25 oktober 2018, 18:15
Het is een business. Heeft niets te maken met liefde. Soms geeft de ene kant wat meer en soms geeft de andere kant meer. Zoals in een wettelijk contract.

Eigenlijk zou er in mijn huwelijkscontract moeten staan dat er op maandag en donderdag geneukt wordt of ik breng mijn product terug naar de handelaar. Schadevergoeding en een nieuwer model....met minder kuren...

Elke overstap naar een nieuw model betekent kosten. Korting doet geen afbreuk aan die stelling.

Hoomer
25 oktober 2018, 18:18
De vraag is, wat hebt jij uitgestoken dat ze zo reageert he ? ;)

Ikke? Niks speciaal, gewoon ingeruild tegen een jonger modelleke.

TV-verslaafde
25 oktober 2018, 18:44
Elke overstap naar een nieuw model betekent kosten. Korting doet geen afbreuk aan die stelling.

Korting? Dan moet ik eens bellen met een handelaar die in vele modellen handelt. Als ze jong zijn zijn ze makkelijker te kneden. Net zoals ze dat doen met soldaten...

Maar je kan ook in dezelfde klasse kweken zoals koningshuizen. Je krijgt dan aparte rashonden zoals Koning Filip.

Vrouwen zullen eens moeten bellen met goede klanten met veel geld. Maar moeten ze wel braaf zijn tegen onze beste klanten...

Tavek
25 oktober 2018, 18:47
Ikke? Niks speciaal, gewoon ingeruild tegen een jonger modelleke.

:D

Geef haar eens ongelijk :)

Tavek
25 oktober 2018, 18:48
Het is een business. Heeft niets te maken met liefde. Soms geeft de ene kant wat meer en soms geeft de andere kant meer. Zoals in een wettelijk contract.

Eigenlijk zou er in mijn huwelijkscontract moeten staan dat er op maandag en donderdag geneukt wordt of ik breng mijn product terug naar de handelaar. Schadevergoeding en een nieuwer model....met minder kuren...

Stop, we weten al lang dat je geen vrouw kan krijgen en wat de redenen daarvoor zijn.

Tavek
25 oktober 2018, 18:50
Trouwens.

"Half uw pensioen"

Een huisvrouw krijgt het equivalent van 60 % van uw inkomen in haar pensioenberekening voor de jaren dat ge getrouwd zijt geweest.

De ex-man verliest er geen cent pensioen door.

Eurosceptic
25 oktober 2018, 19:15
Waarom zou de fiscus dat niet kunnen

Bijvoorbeeld omdat hij geen Spaans of Portugees spreekt.
En omdat fiscaal recht (want ik denk dat het daar over gaat) in België niet van toepassing is op andere continenten.
Idem voor de wetgeving rond scheiding van goederen en gemeenschap van goederen die in veel landen verschillend is. Als het bvb gaat om een koppel met een dubbele nationaliteit, vraag ik me af volgens welke nationale wetgeving de regels worden toegepast.

TV-verslaafde
25 oktober 2018, 19:27
Stop, we weten al lang dat je geen vrouw kan krijgen en wat de redenen daarvoor zijn.

Een beetje acteren en je krijgt er zat. Wat alsof doen, liegen, bedriegen, een soort kameleon zijn. Maar ik was dat snel beu, is saai meelopen met alle trends om toch maar vrouwen te krijgen.

Altijd aanpassen aan hun noden en grillen. Je trapt het af met de woorden: "this game is rigged."

Dus ja, ik zal dan ook maar mijn rug keren naar U...

Guinevere
25 oktober 2018, 19:39
Ik ben nooit getrouwd, maar het is toch ook mijn idee daarover, als je trouwt is alles samen.

2.
Waarom zou je trouwen als alles apart moet zijn? Ik ben gehuwd in gemeenschap van goederen. Daar val je automatisch onder als je geen stelsel kiest.

Ik denk wel dat dit voor een vrouw financieel voordeliger is dan voor de man. Maar ja, een serieuze man moet ook beseffen dat niets gratis is in het leven, zeker een gezin niet.

dalibor
25 oktober 2018, 19:43
Gemmeenschap van goederen, zwijg me ervan zelfs mijn zwart geld moest ze hebben en dat heeft me geld gekost dat kan ik u wel vertellen.

Dat verklaart uw discours over vrouwen. :lol:

Steben
25 oktober 2018, 19:46
2.
Waarom zou je trouwen als alles apart moet zijn? Ik ben gehuwd in gemeenschap van goederen. Daar val je automatisch onder als je geen stelsel kiest.

Ik denk wel dat dit voor een vrouw financieel voordeliger is dan voor de man. Maar ja, een serieuze man moet ook beseffen dat niets gratis is in het leven, zeker een gezin niet.

Ik ken er genoeg waarbij de vrouw meer verdient.

Universalia
25 oktober 2018, 19:46
Trouwen met gemeenschap of scheiding van goederen bepaalt mee de eventuele latere erfenis. :?

Ik blijf nog steeds een groot fan van vrouwelijk schoon maar wil dat zeggen dat ik moet huwen?

Huwen is tegenwoordig precies een 'must' geworden.

Ik voel mij goed alleen waarom zou ik dat sfeerplaatje willen 'verzieken'?

Guinevere
25 oktober 2018, 19:47
Ik ken er genoeg waarbij de vrouw meer verdient.

In gemeenschap van goederen?
(Grapje, he :))

Gipsy
25 oktober 2018, 19:59
2.
Waarom zou je trouwen als alles apart moet zijn? Ik ben gehuwd in gemeenschap van goederen. Daar val je automatisch onder als je geen stelsel kiest.

Ik denk wel dat dit voor een vrouw financieel voordeliger is dan voor de man. Maar ja, een serieuze man moet ook beseffen dat niets gratis is in het leven, zeker een gezin niet.

Ik ben niet naïef en wat bedoelt u met gratis? Die enkele vierkante cm, al dan niet behaard en bepist vlees? Dat zijn dan wel dure vierkante centimeters.

Tavek
25 oktober 2018, 20:24
Een beetje acteren en je krijgt er zat. Wat alsof doen, liegen, bedriegen, een soort kameleon zijn. Maar ik was dat snel beu, is saai meelopen met alle trends om toch maar vrouwen te krijgen.

Altijd aanpassen aan hun noden en grillen. Je trapt het af met de woorden: "this game is rigged."

Dus ja, ik zal dan ook maar mijn rug keren naar U...

De scheiding viel niet mee heb ik zo de indruk....

Tavek
25 oktober 2018, 20:25
Trouwen met gemeenschap of scheiding van goederen bepaalt mee de eventuele latere erfenis. :?

Ik blijf nog steeds een groot fan van vrouwelijk schoon maar wil dat zeggen dat ik moet huwen?

Huwen is tegenwoordig precies een 'must' geworden.

Ik voel mij goed alleen waarom zou ik dat sfeerplaatje willen 'verzieken'?

Hoe bedoelt ge ?

Uw erfenis is voor u, en zit buiten de gemeenschap.

En uw kinderen erven sowieso alles als ge niks opmaakt....

Tavek
25 oktober 2018, 20:26
Ik ken er genoeg waarbij de vrouw meer verdient.

De tijd dat de vrouw huisvrouw is en de man uit gaat werken ligt reeds lang achter ons hoor.

Gipsy
25 oktober 2018, 20:28
De scheiding viel niet mee heb ik zo de indruk....

Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen. Om dat te vermijden kan je dit perfect legaal inkleden. Gaat de partner niet akkoord dan is er geen deal. Er zijn wijven genoeg op deze planeet.

Guinevere
25 oktober 2018, 20:41
Ik ben niet naïef en wat bedoelt u met gratis? Die enkele vierkante cm, al dan niet behaard en bepist vlees? Dat zijn dan wel dure vierkante centimeters.

Het comfort van een levenspartner, gezelschap, iemand die je kinderen op de wereld zet en die paar vierkante cm. Kortom: le joie de vivre, romanticus.

Guinevere
25 oktober 2018, 20:42
De tijd dat de vrouw huisvrouw is en de man uit gaat werken ligt reeds lang achter ons hoor.

Toch verdienen vrouwen vaak minder dan mannen.

Gipsy
25 oktober 2018, 20:54
Het comfort van een levenspartner, gezelschap, iemand die je kinderen op de wereld zet en die paar vierkante cm. Kortom: le joie de vivre, romanticus.

Ik was geen vragende partij. Ik kan gemakkelijk alleen leven, dat was ik gewoon. Dit was anders er was een sentimenteel gevoel van verliefdheid maar dat verlamt mijn praktisch verstand nog niet. Op dat gebied kan ik zeer hard zijn, net zoals vrouwen die zeer berekend zijn. Hoe lief ze ook uw handje vasthouden en kusjes geven. I play the game by my rules and i am not stupid.

Eurosceptic
25 oktober 2018, 20:56
Toch verdienen vrouwen vaak minder dan mannen.

Daar kiezen ze zelf voor. Ik zou als zelfstandige nooit een jonge vrouw aannemen want als ze zwanger wordt zit je dik in de problemen.

En dat politiek correcte geblaat is dan echt niet relevant

Tavek
25 oktober 2018, 22:05
Toch verdienen vrouwen vaak minder dan mannen.

En soms ook niet.

Er studeren nu veel meer meisjes af aan de unief dan jongens.

Vrouwen zijn nu steeds meer de grotere verdiener in een relatie hoor.

IJsboer
26 oktober 2018, 06:35
Da's relatief wie met wie trouwt, he.
Stel, ik zei: stel, dat Bemmers trouwt met Tavek zijn pa.
ZIJ zal wel willen met gemeenschap van goederen, schat ik. :|

Ja, maar een gehuwd koppel zou zij aan zij moeten staan. In dit geval is er altijd 1 van de twee die meer investeert en dus in principe een soort van drukkingsmiddel heeft t.o.v. de andere. Dit kan voor wrijving zorgen in de relatie.

Gipsy
26 oktober 2018, 19:48
Ja, maar een gehuwd koppel zou zij aan zij moeten staan. In dit geval is er altijd 1 van de twee die meer investeert en dus in principe een soort van drukkingsmiddel heeft t.o.v. de andere. Dit kan voor wrijving zorgen in de relatie.

Als een vrouw meer bezit of meer verdiend zal ze dan ook rapper een scheiding van goederen eisen. Op dat gebied zijn vrouwen veel doortrapter. Als ze profijt hebben bij een gemeenschap van goederen gaan ze daarvoor. Als de man meer heeft spelen ze dan poeslief hun comedie want anders "ziet ge mij niet graag schatje". Mannen die in die kut trappen verdienen niet beter dan gepluimd te worden.

De schoofzak
26 oktober 2018, 20:48
Mijn vrouw en ik hebben exact evenveel ingebracht en zijn beiden hooggeschoold.

Ik zie niet in waarom gemeenschap van goederen niet goed voor ons zou zijn.

Ik zeg dat helemaal niet.
Ik zeg alleen dat dit een gemakkelijke situatie is.
En ik heb het zelf ook mogen beleven.

De schoofzak
26 oktober 2018, 20:53
Stel dat jullie een paar kinderen verwekken en je vrouw beslist thuis te blijven om voor de kinderen te zorgen, na 15 jaar gaan jullie scheiden, wel je zal snel weten wat gemeenschap van goederen inhoudt, ieder de helft van de goederen plus het geldelijk verlies dat ze geleden heeft omdat ze MOEST thuisblijven om de kinderen groot te brengen dan het verlies van haar vol pensioen (40 jaar en maar dienst) waarmee ze dan een deel van uw pensioen zal opeisen en ga zo maar verder. :roll: Heb je een ander tegen dat de echtscheiding afgerond gaat worden dan wordt het nog erger hoor, de waarde van elk vaasje elk potje gaat in twee en is het leggen als de kiekens als je aan iets waarde hecht en het wil hebben al komt het van je moeder zaliger.
Good luck zou ik dan zeggen.

Mijn heksie perfeksie heeft een zeer onvolledige loopbaan, omdat ze vaak thuis bleef (vaak full time thuis, en als ze werkte, vaak part time) omwille van de kinderen.
Mocht mijn huwelijk op de klippen gelopen zijn, dan zou ik absoluut niet willen dat zij het minder goed zou hebben dan ikzelf,
en vooral de kinderen zouden daar financieel niet onder mogen lijden.

Maar toegegeven: mijn heksie perfeksie is een schat, en vele andere foorwijven zijn echt foorwijven.

Eurosceptic
27 oktober 2018, 10:26
Mocht mijn huwelijk op de klippen gelopen zijn, dan zou ik absoluut niet willen dat zij het minder goed zou hebben dan ikzelf,
en vooral de kinderen zouden daar financieel niet onder mogen lijden

Maar wat als de vlam in jullie huwelijk na 10 jaar dooft? Als ze een nieuwe man tegenkomt die mooier en jonger is dan jij.

Je zou niet willen dat ze het dan financieel minder goed heeft, maar ga jij dan betalen?

Xenophon
27 oktober 2018, 10:28
Maar wat als de vlam in jullie huwelijk na 10 jaar dooft? Als ze een nieuwe man tegenkomt die mooier en jonger is dan jij.

Je zou niet willen dat ze het dan financieel minder goed heeft, maar ga jij dan betalen?

Stel dat ze verliefd wordt op Xenophon.

Ik zal graag elke maand schoof zijn centjes op doen.

Eurosceptic
27 oktober 2018, 10:28
Hoe bedoelt ge ?

Uw erfenis is voor u, en zit buiten de gemeenschap.

En uw kinderen erven sowieso alles als ge niks opmaakt....

Maar als je die som geld erft (bvb via verkoop van het huis van je ouders) en er vervolgens zelf een nieuwe woning mee koopt, dan vraag ik me af of die nieuwe woning gezien wordt als binnen de gemeenschap of buiten de gemeenschap.

Universalia
27 oktober 2018, 10:33
Hoe bedoelt ge ?

Uw erfenis is voor u, en zit buiten de gemeenschap.

En uw kinderen erven sowieso alles als ge niks opmaakt....

Toch niets mis mee of wel? 8O

De schoofzak
27 oktober 2018, 15:30
Maar als je die som geld erft (bvb via verkoop van het huis van je ouders) en er vervolgens zelf een nieuwe woning mee koopt, dan vraag ik me af of die nieuwe woning gezien wordt als binnen de gemeenschap of buiten de gemeenschap.

Toen ik erfde van mijn ongehuwde nonkel, stond er in de akte waar de centjes van mijn grootouderlijk huis naar toe waren gegaan ...

De schoofzak
27 oktober 2018, 15:33
Stel dat ze verliefd wordt op Xenophon.

Ik zal graag elke maand schoof zijn centjes op doen.

Okee, ik geef toe: daar zou ik meer dan een klein stokje voor steken.

fred vanhove
27 oktober 2018, 16:13
Mijn heksie perfeksie heeft een zeer onvolledige loopbaan, omdat ze vaak thuis bleef (vaak full time thuis, en als ze werkte, vaak part time) omwille van de kinderen.
Mocht mijn huwelijk op de klippen gelopen zijn, dan zou ik absoluut niet willen dat zij het minder goed zou hebben dan ikzelf,
en vooral de kinderen zouden daar financieel niet onder mogen lijden.

Maar toegegeven: mijn heksie perfeksie is een schat, en vele andere foorwijven zijn echt foorwijven.

Inderdaad zo denken de meeste mannen daaromtrent. Vrouwen daarentegen hebben in die situaties wat minder medelijden.

Universalia
27 oktober 2018, 16:21
Bij een gesprek met enkele vrienden stelde iemand mij de vraag of ik nog zou willen trouwen. 8O

Op mijn beurt reageerde ik beleefd: "Als je mij een kniebuiging ziet maken en een ring aan een vrouw geven al stellende de vraag 'wilt u met mij trouwen?' dan mag u met zen allen van het standpunt uitgaan dat ik helemaal zot geworden ben" (en het is nu al zo erg, ik zal het er maar zelf bijzetten want anders :roll:)