PDA

View Full Version : Tesla rijdt automatisch op snelwegen (voorlopig nog in de VS)


araneus
29 oktober 2018, 10:20
https://tweakers.net/nieuws/145021/tesla-begint-met-release-automatisch-rijden-op-snelwegen-in-vs.html

Momenteel kan je met 'auto-pilot' aan redelijk gerust rijden in Europa. De auto volgt keurig het verkeer en houdt correct afstand. Via de radar ziet hij zelfs de voorligger van je voorligger en anticipeert hij ook daarop.
Een verandering van rijstrook kan nu ook door de richtingsaanwijzers te gebruiken, de auto stuurt zelf naar de andere rijstrook.

In deze nieuwe update wordt ook 'on-ramp off-ramp' toegevoegd, m.a.w. eens op de snelweg zal hij bij de verkeerswisselaar de juiste voorsorteerstroken gebruiken en autonoom van snelweg veranderen op basis van de geprogrammeerde bestemming in de navigatie.

Ik kan niet wachten tot dit in Europa ook 'over-the-air' wordt gepushed.

Dit aspect van Tesla wordt minder belicht, ze gaan hard met de ontwikkeling van de autopilot. Na de stopzetting van de samenwerking met Mobileye in 2016 (Hardware 1.0) hebben ze op korte termijn een eigen hardware ontwikkeld (Hardware 2.0) welke nu een eind verder staat als Mobileye. Een upgrade naar HW 2.5 blijkt mogelijk.

Ik heb even met een Volvo S90 gereden met het 'Pilot Assist' systeem van Volvo en dat was gewoonweg gevaarlijk. Veel minder functies en gewoon slecht. Op de snelweg was het misschien nog te gebruiken, maar het geeft constant valse botsingalarmen.

Micele
29 oktober 2018, 11:32
Of via electrek-site: https://electrek.co/2018/10/27/tesla-navigate-on-autopilot-demo-rollout/


Daimler (Mercedes) zoekt toenadering bij Tesla?
In elk geval sluiten ze een (nieuwe) samenwerking met Tesla helemaal niet uit...

https://electrek.co/2018/10/29/mercedes-benz-tesla-working-daimler-ceo/

Mercedes-Benz is open to working with Tesla again, says Daimler CEO
Fred Lambert

- Oct. 29th 2018

Ik denk daar vooral aan:

- autopilot (online datanetwork... neural network chip...)
- gebruik van Tesla supercharger netwerk...
- batterijtechniek ...

Tavek
29 oktober 2018, 11:55
Nope. Tesla gaat er alleen voor.

Mercedes en co zijn vooral liabilities nu. Tesla haar missie is niet compatibel met die van Mercedes.

Micele
29 oktober 2018, 12:20
Nope. Tesla gaat er alleen voor.

Mercedes en co zijn vooral liabilities nu. Tesla haar missie is niet compatibel met die van Mercedes.

Tesla heeft Mercedes zeker niet nodig...

Micele
3 december 2018, 00:15
Bestuurder ligt te slapen op zijn stuur, wagen staat blijkbaar in "autopilotfunctie".

Politie zet toeters en bellen aan, noppes... kerel blijft maffen "op zijn stuur". (dan blijft de (semi)autopilot functie actief)

Zelfs als ze de wagen automatisch helemaal doen stoppen (door ervoor te rijden en te vertragen) moet de politie hem blijkbaar nog wakker maken.

Blijkbaar lag hem (dronken) te slapen aan 70 mph... lol.

Lijkt niet de eerste keer dat dit gebeurde.

Deze keer een hoge ambtenaar...

https://www.paloaltoonline.com/news/2018/11/30/los-altos-planning-commissioner-arrested-for-tesla-dui
Uploaded: Fri, Nov 30, 2018

Los Altos planning commissioner arrested for Tesla DUI

CHP investigating whether Model S was using driver-assist function
...

At approximately 3:37 a.m., a California Highway Patrol officer was driving south on Highway 101 near Whipple Avenue in Redwood City and noticed a gray Tesla driving at 70 miles per hour, above the speed limit, according to Montiel. The officer pulled up next to the car and noticed that Samek "appeared to be asleep at the wheel," he said. The officer pulled behind the Tesla and attempted to pull Samek over, using the patrol car's lights and sirens, but Samek was "unresponsive," Montiel said.

Suspecting the Tesla might be on driver assist, the officer pulled in front of the car and started slowing down, causing the Tesla to slow down as well, Montiel said.

Two additional CHP patrol vehicles arrived and positioned themselves on each side of the Tesla as the car approached Embarcadero Road in Palo Alto, trying to wake up Samek, Montiel said.

"It took them awhile to wake him up," he said.

The Tesla eventually came to a stop on a right-hand lane north of Embarcadero Road. Officers approached the car and attempted to wake Samek by knocking on the window and giving verbal commands, according to a CHP press release.

When Samek woke up, they removed him from the Tesla and drove him to the Shell gas station just off the freeway on Embarcadero Road in Palo Alto, where he failed a field sobriety test and was arrested on suspicion of driving under the influence. He was booked into the San Mateo County jail, according to CHP.

"It's great that we have this technology; however, we need to remind people that ... even though this technology is available, they need to make sure they know they are responsible for maintaining control of the vehicle," Montiel said.

Palo Alto-based Tesla's website states that "all Tesla vehicles produced in our factory, including Model 3, have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver."

The "Autopilot" system includes features such as matching speed to traffic conditions, staying within a lane, exiting a freeway when close to the destination and self-parking, according to the Tesla website.

This isn't the first time locally that CHP has arrested a driver asleep at the wheel of a Tesla set on autopilot. In January, a Tesla was pulled over the Bay Bridge with a driver over twice the legal limit for blood alcohol content.
...

https://electrek.co/2018/12/01/tesla-pulled-over-cops-sleeping-drunk-autopilot/

A Tesla Model S driver was pulled over and arrested by the California Highway Patrol yesterday after the police officers saw him seemingly sleeping at the wheel.

It took about 7 minutes and 7 miles for the police to be able to pull the car over, which was allegedly on Autopilot. The driver was arrested for drunk driving.

The driver was Alexander Samek, the chair of the Los Altos Planning Commission, according to Palo Alto Online.

Ondertussen hebben Teslas meer dan 1 miljard kms actief in semi-autopilotfunctie gereden:
https://electrek.co/2018/11/28/tesla-autopilot-1-billion-miles/

(niet actief = shadow mode, altijd datasharing )

Micele
3 december 2018, 00:47
... blijkbaar de voorzitter van de planning betreft transport - verkeersinfra - enzo... :-D

Posted by Ironic
a resident of Another Palo Alto neighborhood
on Nov 30, 2018 at 6:22 pm

The Planning Commission advises the City Council on planning and transportation issues. Transportation issues include automobile circulation, pedestrian, bicycle and handicapped access, and public transportation on all public streets, roadways and paths within Los Altos city limits
Als dat geen straf nieuws is... lol.

Micele
3 december 2018, 10:37
Tesla enhanced autopilot steekt er ver bovenuit tov de ICE-concurrentie, officieel testrapport:
(#hardware 2.5 vanaf augustus 2017 op alle Teslas standaard)

IIHS testrapport:
https://electrek.co/2018/08/07/tesla-model-3-autopilot-lane-keeping-iihs-fails-auto-braking-test-model-s/

#hardware 2.5: https://electrek.co/2017/08/09/tesla-autopilot-2-5-hardware-computer-autonomous-driving/

Het lijkt ook de enige rij-assistent -die ook hogere ambtenaren van verkeersinfra- betrouwbaar genoeg vinden om een dutje te doen op de snelweg.

Voorlopig zijn er nog geen slapers gepakt die met een rijassistent van BMW, Mercedes, Volvo of andere merken, op de highways of interstates reden. :lol:

hamac
3 december 2018, 10:57
Voorlopig zijn er nog geen slapers gepakt die met een rijassistent van BMW, Mercedes, Volvo of andere merken, op de highways of interstates reden. :lol:

Die worden gewekt als ze hun ogen te lang sluiten.

Aurora_Borealis
3 december 2018, 11:50
Tesla enhanced autopilot steekt er ver bovenuit tov de ICE-concurrentie, officieel testrapport:
(#hardware 2.5 vanaf augustus 2017 op alle Teslas standaard)

De conclusie van het IIHS rapport leest dan ook:

We're not ready to say yet which company has the safest implementation of Level 2 driver assistance, but it's important to note that none of these vehicles is capable of driving safely on its own

Kersen aan het plukken ?

hamac
3 december 2018, 21:43
De conclusie van het IIHS rapport leest dan ook:

Kersen aan het plukken ?

Wat schrijft Euro-Ncap over de Tesla:

https://cdn.euroncap.com/media/41590/euro-ncap-automated-driving-2018-tesla-model-s-datasheet.201810171432105270.pdf


‘Autopilot’ on the Tesla Model S gives the driver a high level of support with the vehicle primarily in control in both braking and steering scenarios. This results in a risk of over-reliance as, in some situations, the system still needs the driver to instantly correct and override the system.

The name “Autopilot” implies a fully automated system where the driver is not required. However, the limited scenarios tested clearly indicate that is not the case, nor is such a system legally allowed. The handbook mentions that the system is intended only for use on Highways and limited access roads, but the system is not geofenced and can therefore be engaged on any road with distinct lane markings.
The legally-required hands-o? warning requires no more than a gentle touch of the steering wheel to avoid system deactivation, rather than ensuring the driver is still in control. To avoid misuse, Tesla has implemented a so-called ‘one-strike-you-are-out’
where Autopilot is not available for the remainder of a journey if the driver fails to nudge the steering wheel occasionally.

In the braking tests, the Model S shows full braking support by the system in nearly all scenarios except for the cut-in and cut-out
scenarios where there is limited vehicle support. The full system support in the stationary scenario may result in over-reliance.
However, in the cut-in and cut-out scenarios, the driver is required to apply the brakes in due time, which may reduce the driver’s
over-reliance on the system.

In steering support, the Tesla does not allow the driver to input any steering himself and the system will provide all the steering
required in the S-bend scenario. When system steering limits are reached, the vehicle will slow down to make the turn, again
eliminating the need for driver input. In the absence of lane markings, Autopilot will stay engaged and will try to steer a safe path.
However, with the sensors the Tesla has, this is nearly impossible to do reliably and implies to the driver that the vehicle can take all corners which, again, may result in over-reliance.
Overall, the Tesla system is primarily in control with a risk of driver becoming over-reliant on the system.

Micele
4 december 2018, 10:13
https://tweakers.net/nieuws/145021/tesla-begint-met-release-automatisch-rijden-op-snelwegen-in-vs.html

Momenteel kan je met 'auto-pilot' aan redelijk gerust rijden in Europa. De auto volgt keurig het verkeer en houdt correct afstand. Via de radar ziet hij zelfs de voorligger van je voorligger en anticipeert hij ook daarop.
Een verandering van rijstrook kan nu ook door de richtingsaanwijzers te gebruiken, de auto stuurt zelf naar de andere rijstrook.

In deze nieuwe update wordt ook 'on-ramp off-ramp' toegevoegd, m.a.w. eens op de snelweg zal hij bij de verkeerswisselaar de juiste voorsorteerstroken gebruiken en autonoom van snelweg veranderen op basis van de geprogrammeerde bestemming in de navigatie.

Ik kan niet wachten tot dit in Europa ook 'over-the-air' wordt gepushed.

Dit aspect van Tesla wordt minder belicht, ze gaan hard met de ontwikkeling van de autopilot. Na de stopzetting van de samenwerking met Mobileye in 2016 (Hardware 1.0) hebben ze op korte termijn een eigen hardware ontwikkeld (Hardware 2.0) welke nu een eind verder staat als Mobileye. Een upgrade naar HW 2.5 blijkt mogelijk.

Ik heb even met een Volvo S90 gereden met het 'Pilot Assist' systeem van Volvo en dat was gewoonweg gevaarlijk. Veel minder functies en gewoon slecht. Op de snelweg was het misschien nog te gebruiken, maar het geeft constant valse botsingalarmen.

Ik citeer via uw link dat Nederland werkt aan een toelatingsrijbewijs dat de zelfrijdende wagen moet afleggen voor homologatie op de openbare weg, een rijbewijs S van Software:

'Zelfrijdende auto's moeten eerst rijbewijs halen voordat ze de weg op mogen'

Als het aan het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het CBR en de RDW ligt, moeten zelfrijdende auto's straks een rijexamen afleggen voordat ze de openbare weg op mogen. Wellicht moet de eigenaar van de auto ook een extra examen afleggen.

Volgens onder meer het AD zijn het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, de dienst wegverkeer RDW en het bedrijf RobotTuner van mening dat voor het praktijkexamen in de toekomst een nieuwe beoordelingsmanier noodzakelijk is. Deze partijen werken samen in het Software Driving License Project, waarmee een juridisch raamwerk wordt opgesteld met eisen voor de betrouwbaarheid en veiligheid van zelfrijdende auto's.

Dit leidt tot het instellen van een verplicht rijexamen voor de zelfrijdende auto. Als het praktijkexamen succesvol wordt doorlopen, krijgt de autonoom rijdende auto een rijbewijs S, wat staat voor software. Dat maakt duidelijk dat niet alleen naar de aanwezige fysieke technologie in de auto wordt gekeken, maar ook naar de toegepaste software. Dit nieuwe Rijbewijs S zou eerst nationaal worden opgezet, gevolgd door een internationaal toelatingsproces.

Het kan dat ook de eigenaar van de zelfrijdende auto een speciaal examen moet afleggen, ook al zei minister Cora van Nieuwenhuizen in maart nog dat het gaat om een soort rijbewijs voor de auto en niet voor de bestuurder.

Dinsdag wordt tijdens een congres wellicht meer duidelijk over het project, waarbij het CBR en de RDW samenwerken met RobotTuner. Dit is een bedrijf uit Wageningen dat is gespecialiseerd in de toepassing van kunstmatige intelligentie in de mobiliteit.

https://tweakers.net/nieuws/143467/zelfrijdende-autos-moeten-eerst-rijbewijs-halen-voordat-ze-de-weg-op-mogen.html

Anna List
4 december 2018, 10:26
Bestuurder ligt te slapen op zijn stuur, wagen staat blijkbaar in "autopilotfunctie".

Politie zet toeters en bellen aan, noppes... kerel blijft maffen "op zijn stuur". (dan blijft de (semi)autopilot functie actief)

Zelfs als ze de wagen automatisch helemaal doen stoppen (door ervoor te rijden en te vertragen) moet de politie hem blijkbaar nog wakker maken.

Blijkbaar lag hem (dronken) te slapen aan 70 mph... lol.

Lijkt niet de eerste keer dat dit gebeurde.

Deze keer een hoge ambtenaar...



Ondertussen hebben Teslas meer dan 1 miljard kms actief in semi-autopilotfunctie gereden:
https://electrek.co/2018/11/28/tesla-autopilot-1-billion-miles/

(niet actief = shadow mode, altijd datasharing )

eigenlijk is het niet zo logisch dat de chauffeur nog mag ingrijpen vanaf t moment dat die auto autonoom kan.

Micele
4 december 2018, 11:10
eigenlijk is het niet zo logisch dat de chauffeur nog mag ingrijpen vanaf t moment dat die auto autonoom kan.
Waar lees jij dat? Achso kan. Maar die kan dat niet. Enkel level 5.

Pas vanaf level 5 full-autonoom kan de bestuurder niet meer direct ingrijpen aangezien het kan dat er geen stuur meer is. (of in nood uitklapbaar)
Bron ook via wikipedia, SAE levels:

https://cleantechnica.com/files/2017/11/autonomous-driving-1.jpg
Bestuurders die af en toe graag nog zelf rijden zullen wslk zelden zo een level5-wagen kopen zonder stuur (glazen bol). Maar tegen dan zal de mentaliteit heel anders zijn, zeker in en rond de steden.

Anna List
4 december 2018, 11:34
Waar lees jij dat? Achso kan. Maar die kan dat niet. Enkel level 5.

De wetgeving legt op dat de bestuurder op elk moment moet kunnen ingrijpen bij een semi-autonoom voertuig (level 2-3). Het is verplicht dat de bestuurder om de x-tijd het stuur aanraakt in bepaalde mate. (zie onderaan)

Autonome voertuigen volgens de wetgeving (minstens level 4 high-automation) bestaan er nog niet voor de openbare weg.
(uitgezonderd google-autootjes in beperkt stadsgebied aan lage snelheden)

Pas vanaf level 5 full-autonoom kan de bestuurder niet meer direct ingrijpen aangezien het kan dat er geen stuur meer is. (of in nood uitklapbaar)
Bron ook via wikipedia, SAE levels:

https://cleantechnica.com/files/2017/11/autonomous-driving-1.jpg
Bestuurders die af en toe graag nog zelf rijden zullen wslk zelden zo een level5-wagen kopen zonder stuur (glazen bol). Maar tegen dan zal de mentaliteit heel anders zijn.

ik lees dat niet, ik geef alleen aan dat ik meer vertrouwen heb in die autonoom rijdende auto dan in die (mogelijk dronken, afgeleid, slaperige, appende) chauffeur. en dat al ver voor level 5 ... :p

Micele
4 december 2018, 11:36
ik lees dat niet, ik geef alleen aan dat ik meer vertrouwen heb in die autonoom rijdende auto dan in die (mogelijk dronken, afgeleid, slaperige, appende) chauffeur. en dat al ver voor level 5 ... :p
Volledig akkoord. Wie niet?

Micele
4 december 2018, 16:19
Visualisatiedata zichtbaar gemaakt tijdens ritje "autopilot":
(data via de 8 camera's)

https://www.youtube.com/watch?v=tH0rASvVItk

uitleg:
https://electrek.co/2018/11/26/tesla-autopilot-360-video/

We already had a few good looks at what Tesla Autopilot can see, but now we have the best visualization to date with an incredible 360º video representative of the Autopilot’s entire array of cameras.
Earlier this summer, we already had a rare look at what Tesla Autopilot can see and interpret from Tesla hackers ‘verygreen’ and ‘DamianXVI’.

A few months later, They did it again with a new Tesla drive in Paris through the eyes of Autopilot and again using Tesla’s latest version of Autopilot in the new version 9 software.

Those videos are very cool, but they have their limitations when it comes to the visualization since Tesla Autopilot is now using all the cameras around the vehicle, which is hard to show in a regular video.

Pranav Kodali built on the work of ‘verygreen’ and DamianXVI to pull the data from the Autopilot and stitch them up together to create a 360º video.

He described it on Youtube:

“A visualization of the data eight autopilot cameras see when driving on the famous Tail of the Dragon course. Data for visualization was taken directly from an autopilot 2.5 car.”

Here’s the video (you can pan around in order to get the full immersive experience): https://www.youtube.com/watch?v=tH0rASvVItk

Micele
6 december 2018, 11:43
Nederlandse politie gaat nu onderscheppingswagens van Tesla inzetten, "undercover-Tesla" wslk vooral op snelwegen

https://electrek.co/2018/12/05/tesla-model-s-undercover-police-car/

Het zal zeker "handig" zijn als ze hun wagens dan op semi-autopilot kunnen laten rijden. Dan hebben ze hun handen vrij. :-)

Profiteur
7 december 2018, 18:27
De vraag is : wie zit er op die autopilot te wachten? Ik ben er zeker van dat het slechts een beperkt aantal mensen is die dat willen. De gadgetfreaks en "zie eens wat ik heb" snobs.

Aurora_Borealis
12 december 2018, 14:47
En veilig dat dat is...http://taiwanenglishnews.com/tesla-on-autopilot-plows-into-patrol-car-while-driver-dozes/

Weer een geval van slechte radardetectie ?

Micele
20 december 2018, 11:21
Tesla semi-autopilot "probeert" zelfs het filefilteren van inhalende motards onder de knie te krijgen (+video):

Op het scherm worden ze alleszins -zelden- gedetecteerd, hangt ook van het snelheidsverschil af.
Electrek heeft hun mening na het bekijken van het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=V4U672QMA_c

Audio-detectie en waarschwuwing zou beter/sneller gaan... (als voorlopige verbetering)

https://electrek.co/2018/12/19/tesla-autopilot-lane-splitting-motorcycles/

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/12/Tesla-Autopilot-render.jpg?quality=82&strip=all

Electrek’s Take

While it’s still far from perfect, I think this is quite impressive and shows promise.

On a few occasions, you can actually see the vehicle coming behind on the display. Sometimes it’s mistaking it for a car and even putting it in the next lane, but it’s likely something that they could fix by training the neural net to recognize the behavior of a lane-splitting motorcycle.

Even if the cameras didn’t appear to detect the motorcycle, or at least didn’t render it on the screen, it looks like the ultrasonic sensors did, which would have probably resulted in a blind spot warning if he would have signaled to change lane.

Scott also had a very interesting point about using audio to detect upcoming motorcycles. Humans do it, but I am not aware of an autonomous driving or driver assist system that makes use of audio.

That could be interesting – though increasingly less relevant as motorcycles become electric.
In bepaalde landen is filefilteren nu toegelaten, ook hier.

Micele
21 december 2018, 19:57
Tesla gaat onnodig links- en middenvakrijden aanpakken te beginnen met hun eigen bestuurders. Dit wanneer ze op autopilot rijden, wie weet ook als ze gewoon zelf rijden (want de hardware is serie).

https://topgear.nl/autonieuws/tesla-pakt-onnodig-linksrijden-aan/

Tesla pakt onnodig linksrijden aan

Je auto vindt het straks net zo vervelend als wij

Mattijn Nederend 21/12/18

Volgens het Openbaar Ministerie (en volgens ons) is onnodig linksrijden een van de grootste ergernissen op de weg. En hoe meer de snelwegen uitdijen, hoe erger het lijkt te worden. Ga maar eens een middagje op de vijfbaans A2 rijden om alle hoop in de rijvaardigheid van Nederlanders te verliezen.

Met de nieuwe update voor Tesla Autopilot gaat het merk onnodig linksrijden aanpakken, te beginnen bij hun eigen bestuurders. Een betere snelweg begint immers bij jezelf. Het effect zal niet direct merkbaar zijn, maar je moet ergens beginnen. Als een Tesla op Autopilot rijdt, houdt het systeem scherp in de gaten of de bestuurder niet onnodig op de linkerrijstrook rijdt.

Als dat wel zo is, vraagt Autopilot aan de bestuurder om te bevestigen dat hij of zij écht niet meer aan het inhalen is. En door de richtingaanwijzer naar rechts aan te zetten, bevestig je als bestuurder dat je inderdaad een rijstrook wilt opschuiven om het asfalt weer vrij te maken voor mensen met meer haast.

Micele
23 december 2018, 10:47
Moderne AEB blijkt heel goed te werken, kopstaartongeval vermeden (video)

https://electrek.co/2018/12/22/tesla-autopilot-avoids-crash-video/

Tesla owner John Anderson says that the feature was put to the test in an incident that happened in Atlanta, Georgia on December 16.

An accident on the highway forced cars to stop and as the Tesla changed lane, the vehicle in front of it crashed into another car.

The whole accident was captured on the TeslaCam, Tesla own built-in dashcam system:

https://www.youtube.com/watch?v=LrTCG-mIv1Y

The driver said that the vehicle applied the brakes automatically before he could do it himself – helping him avoid adding his car to the pile-up crash:

‘The Tesla detects the car in front of the car in front of me stopping, and automatically applied the brakes to avoid the wreck,’

He is referencing the Autopilot’s radar technology that is able to bounce under a vehicle in order to detect a potential accident 2 cars ahead.

With the release of Tesla’s version 8.0 software update in September 2016, the automaker announced a new radar processing technology that was directly pushed over-the-air to all its vehicles equipped with the first generation Autopilot hardware.

One of the main features enabled by the new radar processing capacity is the ability for the system to see ahead of the car in front of you and basically track two cars ahead on the road. The radar is able to bounce underneath or around the vehicle in front of a Tesla and see where the driver potentially can not because the leading vehicle is obstructing the view.

Opgepast er zijn diverse soorten AEB, bij de meeste moet je nog bijkomend noodremmen (de remassist systemen) en-of detecteren enkel het voertuig voor jou:

https://zelfrijdendeauto.com/wat-is-automatic-emergency-braking-en-hoe-werkt-het/

Het detectiesysteem (radar) moet verder kunnen kijken als je voorligger en ook volledig kunnen noodremmen tot stilstand (en dan hopen dat niemand in je gat rijdt...)

Het radar processing systeem (ontvanger) moet dus ook snel genoeg zijn om alles om te zetten naar automatisch noodremmen. (dus ook de interne pc moet krachtig genoeg zijn en dito software).

Het betreft hier de hardware 2.0 en beter van Tesla:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot#Hardware

Micele
4 februari 2019, 10:17
Waarom een radar veel eerder iets kan zien als het menselijk oog:
(dashcam Tesla)

https://electrek.co/2019/02/03/tesla-autopilot-detect-car-snowstorm-before-driver-video/

Tesla Autopilot detects and helps avoid car in snowstorm before driver sees it
Fred Lambert

- Feb. 3rd 2019 5:09 pm

A Tesla Model 3 owner says that his car’s emergency braking feature powered by Autopilot saw a stopped vehicle in the middle of the road during a snowstorm before he could himself see it and helped avoid an accident. The whole incident was caught on dashcam.
As we recently reported when sharing a test of Autopilot in a snowstorm, even though Tesla Autopilot is quite an impressive application of autonomous driving features, it is still only in “beta” and it is meant to be used with the driver always ready to take control and it is better to use the system on the highway and in clear conditions.

That said, even if you don’t activate the system, it still powers some active safety features at all time, like emergency braking.

A Tesla Model 3 owner shared on Reddit his experience in a snowstorm last week when a vehicle stopped in the middle of the road and the emergency braking system kicked in before he could see the stranded vehicle himself:

“I don’t think I was using EAP [Autopilot], but I may have been, it started to brake before the stopped car came into view. When I swerved to right I could feel the Tesla keeping us straight avoiding a spin out like the car in front of us. I felt like I was the best driver in the world threading the needle.”

The incident was caught by the Model 3’s dashcam where you can see the vehicle becoming visible at the last second:

[ ... video dashcam .... ]

While it’s hard to tell from the video, it does appear that the Model 3 is slowing down before the vehicle is visible to the human eye.

Tesla’s front-facing sensors have proven to be quite efficient at detecting potential accidents before the driver.

With the release of Tesla’s version 8.0 software update back in September 2016, the automaker announced a new radar processing technology that was directly pushed over-the-air to all its vehicles equipped with the first generation Autopilot hardware.

One of the main features enabled by the new radar processing capacity is the ability for the system to see ahead of the car in front of you and basically track two cars ahead on the road. The radar is able to bounce underneath or around the vehicle in front of a Tesla and see where the driver potentially can not because the leading vehicle is obstructing the view.

We have previously seen examples caught on camera of the system detecting accidents before they happened (here and here).

This new incident could be an example of the system also being able to identify an obstacle in bad visual conditions better than a driver.

Though some owners have reported issues with ice buildup on the front to the car messing with the Autopilot’s radar sensor.

Tesla recommends using a Rust-Oleum NeverWet spray coat on the front fascia to help prevent ice buildup. The company also asks owners to only using the top coat and not the base one.

Altijd goed zijn assistentsystemen in te schakelen, in dit geval autopilot Tesla.

Hardware 3 zou binnenkort realiteit zijn bij alle Tesla's, incl extra 2e radar (secundairy radar). Ik denk tenlaatste 2Q-2019. Of toch al voor de Europese versies? Dat zullen we pas weten als de voertuigen uitvoerig getest worden in Europa.

https://electrek.co/2019/01/23/tesla-self-driving-autopilot-hardware-3-0-computer-model-3/

A source told Electrek that Tesla updated the Model 3 wiring diagrams in its internal service documentation on January 9 to include the new Autopilot 3.0 computer as the new standard ECU in Model 3:

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/01/image.png

We contacted Tesla about the new diagram for Model 3 to ask if it means that the Autopilot 3.0 computer is now being installed in new Model 3 vehicles.

The company denied that it’s currently in production and reiterated Bannon’s timeline – though it couldn’t explain why they released the diagram for Model 3.

As the diagram shows, Tesla’s new Autopilot computer appears to be able to connect to a second radar.

Code that leaked earlier this month showed that the Autopilot hardware 3.0 computer is equipped with a Tesla PCI-Ex device named “TRIP”, which appears to work as a neural net accelerator.

The computer in the Autopilot 2.0 hardware suite is powered by Nvidia GPUs. Musk says that it is capable of processing 200 frames per second and Tesla’s hardware 3 should be able to handle 2,000 frames per second with redundancy.

Universalia
4 februari 2019, 12:35
Ver failliet?

Musk: ‘Voorbije jaar was ondraaglijk, en het wordt nog erger’ (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180817_03669558)

Dat zegt de Tesla-baas in een emotioneel interview met de New York Times, waarin hij ook terugkomt op een mogelijke beursexit van Tesla. ‘Ik was niet stoned toen ik dat aankondigde.’

Anders wel?

Een gebruiker aan het hoofd van zo een bedrijf tjah ... :roll:

Micele
4 februari 2019, 13:13
Musk: ‘Voorbije jaar was ondraaglijk, en het wordt nog erger’ (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180817_03669558)

Anders wel?

Een gebruiker aan het hoofd van zo een bedrijf tjah ... :roll:
17/08/2018 Gebruiker? :lol:
Heel droge zomer in je hoofd bij jou? :roll:

Heb je niets van 5 jaar geleden? :lol:

Ver failliet?
Moest je iets willen weten van de laatste 5 maanden:

https://www.hln.be/auto/tesla-boekt-opnieuw-kwartaalwinst~aa2c5a7b/

Tesla boekt opnieuw kwartaalwinst

30 januari 2019

Henri1
4 februari 2019, 15:58
Dat ze vooraf aankondigen als er een Tesla "automatisch" gaat rijden.

Zo kan ik mijn agenda aanpassen en mijn kinderen binnen houden.

Micele
4 februari 2019, 17:21
In *"West-Europa" wordt een Tesla model 3 in ~78 gevallen op 100 met de autopilot-software besteld (EAP)

(*zonder UK, Ierland, Ijsland zie bron: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xIQU5qcBXdf6hZTzjLKc4e5Ps2oVDI-2ntaD6ZBJnh8/edit?fbclid=IwAR1D4lmIPESfBY5whWQDdPPBAvH_NlnpWHHT PSPQUxvylH-Cn_bUXVuJEtY#gid=1456924221 een factuurnr kan meerdere wagens betreffen)

- bron specifieke opties per land: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYjcwZjhhZWYtMmVjMy00OWYzLTg3OGUtMmU zMTM4NTMxZTUxIiwidCI6IjliNjM0YjU0LWFhNzUtNGMxNS05N mQxLTIwOGM5NGE1ZjIxZSIsImMiOjh9

- In België is het zelfs 84 op 100.

N.B. Full Self Driving of FSD moet extra per mail besteld worden.

Universalia
4 februari 2019, 20:03
Gebruiker? :lol:
Heel droge zomer in je hoofd bij jou? :roll:

Heb je niets van 5 jaar geleden? :lol:


Moest je iets willen weten van de laatste 5 maanden:

Dat was anders nog vrij recent in het nieuws dacht ik dat hij ergens met een jointje in zijn hand zat.

U mag het mij niet kwalijk nemen maar ik heb het niet hoog op met druggebruikers. :?

Micele
4 februari 2019, 20:30
Dat was anders nog vrij recent in het nieuws dacht ik dat hij ergens met een jointje in zijn hand zat.
Dat was zijn joint niet, het werd hem "aangeboden en uitgedaagd" eens kort te paffen tijdens een diepgaand en vooral lang interview, 2 uur 37...

1 sec daarvan had hij die joint in zijn mond. Een teugje... Heiligschennis. lol

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/elon-musk-rookt-live-jointje-tijdens-interview-met-amerikaanse-comedian~a7e9096a/

U mag het mij niet kwalijk nemen maar ik heb het niet hoog op met druggebruikers. :?
Kun je me een serieuze tekst citeren waar staat of aantoont dat Musk een druggebruiker is?
https://www.encyclo.nl/begrip/DRUGGEBRUIKER
DRUGGEBRUIKER
1) Aan verdovende middelen verslaafde 2) Spuiter

Volgens jou zal Musk alvast dan ook een alcoholieker zijn, want hij proefde ervoor van een lekkere whisky. :roll:

Elon Musk was meer dan twee uur lang te gast in de podcast van de Joe Rogan Experience, live gestreamd op YouTube. Gastheer Joe Rogan, een Amerikaanse stand-upcomedian en presentator, haalde naar het einde van het gesprek toe een stevige joint boven (op 2:10 in de video). “Is dat nu een joint, of is het een sigaar”, vroeg Musk. “Marihuana met tabak”, antwoordde Rogan. Musk gaf schertsend toe dat hij dat weleens geprobeerd had in zijn leven. “Jij mág nu waarschijnlijk niet met al die aandeelhouders?” daagde Rogan de CEO van Tesla en SpaceX uit. “Dit is legaal, toch?” vroeg Musk retorisch, in het besef dat hij in Californië was. En hij trok met volle teugen (leugen) aan de hem aangeboden joint.

De twee nipten in de studio af en toe ook aan een glaasje whisky. Dat deed Musk opnieuw na zijn vleugje weed. Een uitstekende combinatie vonden de heren. En dat allemaal tussen de soms zware conversaties door, over de liefde, artificiële intelligentie, de mensheid en Musks bedrijven.

Toch maar eens de video bekijken bij 2 minuut 10. En kom dan nog eens wat vertellen wat je ervan denkt.
Kijk vooral eens hoelang Musk die joint in zijn hand had. 15 seconden?

kojak
5 februari 2019, 00:37
Dat was zijn joint niet, het werd hem "aangeboden en uitgedaagd" eens kort te paffen tijdens een diepgaand en vooral lang interview, 2 uur 37...

1 sec daarvan had hij die joint in zijn mond. Een teugje... Heiligschennis. lol

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/elon-musk-rookt-live-jointje-tijdens-interview-met-amerikaanse-comedian~a7e9096a/....

Tja, en dat hebben ze nadien dan ook nog wat verder 'opgeblazen' in de media.

Maar.... slim van hem was dat nu ook niet hé.
Zeg nu zelf. ;)

Micele
5 februari 2019, 10:04
Tja, en dat hebben ze nadien dan ook nog wat verder 'opgeblazen' in de media.

Maar.... slim van hem was dat nu ook niet hé.
Zeg nu zelf. ;)
Als jij het zegt.

Zou hij er een prijs mee gewonnen hebben?
https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk#Awards_and_recognition

Die genietersprijs staat er nog niet bij, zal nog aangepast moeten worden door een verdwaalde moraalapostel.