PDA

View Full Version : Nu breken met de USA.

ViveLaBelgique
7 november 2018, 19:08
https://www.zerohedge.com/news/2018-11-07/swift-caves-us-pressure-defies-eu-cutting-iranian-banks

Shortly after Trump reimposed nuclear sanctions on Tehran on November 5, the international financial messaging system SWIFT announced the suspension of several Iranian banks from its service. “In keeping with our mission of supporting the resilience and integrity of the global financial system as a global and neutral service provider, SWIFT is suspending certain Iranian banks’ access to the messaging system,” SWIFT said.

...

SWIFT’s decision has further undermined EU efforts to maintain trade with Iran and save an international deal with Tehran to curtail its nuclear program, after President Donald Trump pulled the US out in May. Being cut off from SWIFT makes it difficult for Iran to get paid for exports and to pay for imports, mostly of oil.

As a further note, the EU was one of the few entities not to receive a sanctions waiver from the US earlier this week.

The European Commission was understandably displeased, and on Wednesday said it found the SWIFT decision "regrettable"

Tijd voor een forumbevraging.

Max van Dietschland
7 november 2018, 19:22
We hadden al lang moeten breken met dat kloteland en onze aandacht laten verschuiven naar het oosten in plaats van het westen...

Eduard Khil
7 november 2018, 19:29
De Amerikanen en hun grote Leider Donaldo Trumpo zijn onze vrienden, nu en voor altijd

cato
7 november 2018, 21:36
Er is weinig verschil tussen de president van Rusland en Amerika.
Beide zijn het narcistische maffiabazen.
Daarom laten we als Europa met beide zakelijk en op gelijke voet omgaan.
De wereld zit vol met regeringen van barbaren en we zijn al eeuwen bezig handel te drijven
met al dit soort staten en supermachten.
Dat hoeft nu niet te veranderen.

kelt
7 november 2018, 21:49
Mijn Favoriet Edelman mag straks op 11 november "namens de Koning" de honneurs waarnemen op de wapenstilstandsherdenking van Mons...

Hij is van't straat mensen! :cheer:

De gemuilkorfde
7 november 2018, 21:51
Maar geen kwaad woord over Saudi-Arabië, zeker?
Je weet wel, dat land dat in zijn consulaat kritische journalisten vermoordt en in stukjes hakt.
Die hypocrisie hangt mijn keel uit.

kelt
7 november 2018, 21:52
Hoedatzo, breken met de USA???

Er ligt 3000 km water tussen ons.....en tevens de mid-Atlantische breuk die ons ieder jaar een paar meter uit elkaar drijft.

Niet genoeg misschien? :-)

Guinevere
7 november 2018, 22:18
Je weet wel, dat land dat in zijn consulaat kritische journalisten vermoordt en in stukjes hakt.

Nu breken met de USA!

Demper
7 november 2018, 22:21
Liever journalisten in stukjes hakken voor de stoverij.

De gemuilkorfde
7 november 2018, 22:25
Nu breken met de USA!
Ja, en Europa is dus hypocriet, want over Saudi-Arabië spreken ze niet.

dalibor
7 november 2018, 22:37
Liever journalisten in stukjes hakken voor de stoverij.

Saoedi-Arabië en de VS zijn dikke maatjes, dus ik zie de tegenstelling niet.

De gemuilkorfde
7 november 2018, 22:39
Saoedi-Arabië en de VS zijn dikke maatjes, dus ik zie de tegenstelling niet.
Is dat nu zo moeilijk?
Waarom breken we niet met Saudi-Arabië, als we mensenrechten zo belangrijk vinden?
Waarom noemen we dat geen schurkenstaat?
Als we dat niet doen, dan moeten we toch ook niet afkomen met breken met de VS?
Zoiets heet hypocrisie.

ViveLaBelgique
7 november 2018, 22:47
Is dat nu zo moeilijk?
Waarom breken we niet met Saudi-Arabië, als we mensenrechten zo belangrijk vinden?
Zoiets heet hypocrisie.

Ik zie niet in hoe België of de EU kunnen breken met Saudi-Arabië zonder te breken met de USA.

Spijtig genoeg zitten wij in België en de EU op dezelfde hypocriete lijn als de USA.

Dit is niet het geval wat Iran betreft. EU is tegen sancties en de USA dwingt deze af van EU bedrijven. Swift is Belgisch van origine en is dominant in de afhandeling van internationaal betaalverkeer . De USA kan Swift geen sancties opleggen in weerwil van de EU; toch is het gebeurd.

Het enige dat de EU kan uitbrengen is "regrettable".

Zwak, zeer zwak.

dalibor
7 november 2018, 22:58
Is dat nu zo moeilijk?
Zoiets heet hypocrisie.

Van mij moet men niet breken met de VS. Dat is tot nader order een democratie, al doet de huidige regering zijn best om die status te doen wankelen.

De gemuilkorfde
7 november 2018, 23:30
Dit is niet het geval wat Iran betreft. EU is tegen sancties en de USA dwingt deze af van EU bedrijven. Swift is Belgisch van origine en is dominant in de afhandeling van internationaal betaalverkeer . De USA kan Swift geen sancties opleggen in weerwil van de EU; toch is het gebeurd.
Klopt, 't is te zeggen, ze kunnen het wel, maar het zou niet mogen.
Ze kunnen het omwille van hun politieke/militaire/economische dominantie.
Ik ben zeker geen goedprater van de VS, ik vraag mij alleen af: mocht er een ander land de supermacht zijn, zou het dan beter zijn?
Neem nu Rusland, zouden we willen dat die de dominante macht in de wereld is?
Of Israël?
Of om het even welk land eigenlijk?
Macht corrumpeert, en om het even welk land domineert, het zal niet eerlijk zijn.

Nr.10
8 november 2018, 00:36
Het is duidelijk dat de EU niet haar eigen meester is,
en dus haar belangen worden geschaad.
SWIFT dient de locatie te gehoorzamen waar het opereert.
Dit is niet gebeurd.
Dus moeten er maatregelen volgen.

Bach
8 november 2018, 00:51
Mijn 'nee' antwoord toegelicht.

Europa onderschat haar eigen mogelijkheden, haar potentiële macht, haar potentiële rol in de wereld. Het wordt klein gehouden door de VS in de eerste plaats op dit moment. De VS vreest Europese onafhankelijkheid net zoals de Sovjets dat deden. In plaats van te breken met de VS zou Europa er eens moeten aan denken de rollen om te draaien en de VS in te schakelen in haar eigen geostrategische belangen. En dit in evereenstemming met het internationaal recht, niet als een Rogue continent dat de wereld bullied into submission zoals de VS dat doen.

Sinds meer dan een halve eeuw heeft Europa geleerd gekregen dat het een beschermheer nodig heeft. Dat het dient te kiezen tussen een uit het oosten of het westen. Wordt het niet tijd eens op te breken met die slavenmentaliteit? Europa hoeft helemaal niet te kiezen tussen oost en west. Het hoeft met niemand te breken. Degenen die ons wil verplichten te breken met handelspartners dient erop gewezen te worden dat Europa geen orders meer zal aanvaarden van vreemde mogendheden.

De enquête stelt een dubbelzinnige vraag mijns inziens, want niet willen breken met de VS betekent niet noodzakelijk niets willen veranderen in de relatie met de VS.

kojak
8 november 2018, 01:31

Europa onderschat haar eigen mogelijkheden, haar potentiële macht, haar potentiële rol in de wereld. Het wordt klein gehouden door de VS in de eerste plaats op dit moment. De VS vreest Europese onafhankelijkheid net zoals de Sovjets dat deden. In plaats van te breken met de VS zou Europa er eens moeten aan denken de rollen om te draaien en de VS in te schakelen in haar eigen geostrategische belangen. En dit in evereenstemming met het internationaal recht, niet als een Rogue continent dat de wereld bullied into submission zoals de VS dat doen.

Sinds meer dan een halve eeuw heeft Europa geleerd gekregen dat het een beschermheer nodig heeft. Dat het dient te kiezen tussen een uit het oosten of het westen. Wordt het niet tijd eens op te breken met die slavenmentaliteit? Europa hoeft helemaal niet te kiezen tussen oost en west. Het hoeft met niemand te breken. Degenen die ons wil verplichten te breken met handelspartners dient erop gewezen te worden dat Europa geen orders meer zal aanvaarden van vreemde mogendheden.

De enquête stelt een dubbelzinnige vraag mijns inziens, want niet willen breken met de VS betekent niet noodzakelijk niets willen veranderen in de relatie met de VS.

2

En dan zijn er mensen die zo graag uit de EU willen stappen... :roll:
Nee, eendracht maakt macht.
Hoog tijd dat we eens laten zien wie we zijn.
Heel de EU is eigenlijk, of zou eigenlijk een pak sterker dan de VS horen te zijn. Inwoners, economie.
Maar op dat vlak heeft de EU nu wel al een serieuze vooruitgang gemaakt.
We zijn op de goede weg.
Er is nog heel veel te doen aan de EU zelf, het draait nog niet zoals het zou moeten, maar Rome hebben ze ook niet op één dag gebouwd.

Breken met de VS ?
Neen.
Breken met China of Rusland of SA ?
Neen.

Banden, contacten onderhouden is beter dan te breken met iemand.
Je moet daarvoor niet per sé doen wat zij willen dat wij doen.
Eens we sterk genoeg staan zullen ze wel wat anders praten.

cato
8 november 2018, 09:00

De Arabieren leven nog in de middeleeuwen en voor onze begrippen zijn de regimes daar moraalbarbaren.
Toch is het Amerika die al jaren Saoedie Arabië steunt met wapenverkoop voor miljarden dollars en
ook Poetin steun Syrië en Iran.
Beide zijn zij de hofleveranciers van oorlogen in die regio.

Dus Europa zal haar eigen weg moeten gaan ,samen met Canada
Rusland en Amerika kunnen we niet veranderen en ook voor ons blijft handel belangrijk.

Bach
8 november 2018, 09:10
Ik zie niet in hoe België of de EU kunnen breken met Saudi-Arabië zonder te breken met de USA.

Spijtig genoeg zitten wij in België en de EU op dezelfde hypocriete lijn als de USA.

Het enige dat de EU kan uitbrengen is "regrettable".

Zwak, zeer zwak.Inderdaad. Europa zou sancties dienen op te leggen aan de VS voor het breken van een internationaal akkoord goedgekeurd door de VN. De rollen omdraaien.

We maken ons wijs dat we geen macht hebben over de VS. Willen ze een handelsoorlog? Dat is bluf. Als Europa wat wapenleveringscontracten dreigt op te zeggen met de VS wegens illegaal gedrag van de VS op de internationale scene komen ze met hangende pootjes terug. De vraag is alleen waar de Europese leiders zijn die werkelijk de Europese bekangen kunnen en durven verdedigen. We dienen ervan uit te gaan dat er een deel van de Europese leiders 'gekocht' is. Dat is niet meer dan logisch. Er is nooit een purge geweest zoals in oost Europa toen de Sovjets zich dienden terug te trekken.

De gemuilkorfde
8 november 2018, 12:40
De Arabieren leven nog in de middeleeuwen en voor onze begrippen zijn de regimes daar moraalbarbaren.
Toch is het Amerika die al jaren Saoedie Arabië steunt met wapenverkoop voor miljarden dollars en
ook Poetin steun Syrië en Iran.
Beide zijn zij de hofleveranciers van oorlogen in die regio.
Niet selectief blind zijn, aub.
Ook Spanje levert wapens aan het regime aldaar, en ook België, via FN Herstal.

Gipsy
8 november 2018, 12:50
Inderdaad. Europa zou sancties dienen op te leggen aan de VS voor het breken van een internationaal akkoord goedgekeurd door de VN. De rollen omdraaien.

Grapjas.

De schoofzak
8 november 2018, 13:04
Straks hebben we met iedereen gebroken, behalve misschien Papoea-Nieuw-Guinea.

ViveLaBelgique
8 november 2018, 14:17
Klopt, 't is te zeggen, ze kunnen het wel, maar het zou niet mogen.
Ze kunnen het omwille van hun politieke/militaire/economische dominantie.
Ik ben zeker geen goedprater van de VS, ik vraag mij alleen af: mocht er een ander land de supermacht zijn, zou het dan beter zijn?
Neem nu Rusland, zouden we willen dat die de dominante macht in de wereld is?
Of Israël?
Of om het even welk land eigenlijk?
Macht corrumpeert, en om het even welk land domineert, het zal niet eerlijk zijn.

Ik volg jouw redenering. Ik heb ook geen oplossing. Mij lijkt het voor ons land het beste om overeen te komen met de rechtstreekse buurlanden, inclusief de UK. Ons land heeft reeds onder Frans, Nederlands en Duits bewind gestaan. Er is zelfs een periode geweest dat ons land zelf een wereldmacht was. De geschiedenis wijst inderdaad uit dat de dominantie corrumpeert en perverteert.

In de UK heerst er meer dan ooit in het Britse imperium een machtsvacuüm door hun Brexit-gedoe. Dit Brexit-gedoe is geen antwoord aan de verzuchting van het Brits gepeupel. Het Brits gepeupel wil minder bureaucratie, minder migratie en meer welvaart. Door het Brexit-gedoe krijgen ze het tegenovergestelde. Ons land kan een rol spelen in de patstelling van het Brexit-gedoe. Dit is de start van de aanpak van de illegalen op weg naar Engeland op ons grondgebied.

De dag van vandaag speelt ons land een grote rol in het beleid van Brussel; waar internationaal het EU beleid mee bedoeld wordt. Wat mij betreft mag ons land een beetje meer durf aan de dag leggen in hun rol die we spelen in het EU beleid. Brussel, waarmee ik de EU bedoel is de facto de vazalstaat van de USA. Brussel ligt in ons land en wij gedragen ons te geknecht ten aanzien van de grootste wereldmacht ( = momenteel de USA).

ViveLaBelgique
8 november 2018, 14:21
Straks hebben we met iedereen gebroken, behalve misschien Papoea-Nieuw-Guinea.

België heeft reeds voor een groot stuk gebroken met Papoea-Nieuw-Guinea.

Er bestaan serieuze veiligheidsproblemen in Papoea-Nieuw-Guinea, in het bijzonder in de steden. Port Moresby is een van de gevaarlijkste plaatsen ter wereld. Het is daarom onontbeerlijk de reis goed voor te bereiden en opvang ter plaatse en transport op voorhand te regelen. Stap niet zomaar in een taxi aan de luchthaven, maar regel een ‘pick-up’ door uw hotel of gastgezin.

Op 15 juni 2018 riep Eerste Minister O’Neill de noodtoestand uit in de provincie Southern Highlands, nadat rellen uitbraken ten gevolge van een beslissing van de National Court inzake de laatste nationale verkiezingen. Deze noodtoestand zou 9 maanden duren.
Net zoals voor de rest van PNG is uiterste voorzichtigheid geboden in deze provincie.

Wij raden u aan het onderdeel “gezondheid en hygiëne” van dit reisadvies goed te lezen, de site te consulteren op http://www.who.int/topics/cholera/en/ en eventueel uw reisplannen op basis hiervan te herzien. Het is aangeraden de Ambassade van België in Canberra te raadplegen of de ereconsul van België in Mort Moresby in te lichten over uw reisplannen.

https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/papoea_nieuw_guinea

Het is afwachten hoe de toestand van Papoea-Nieuw-Guinea evolueert. Indien het blijkt een gefaalde staat te worden zal ons land er verder mee breken.

TheFourHorsemen
8 november 2018, 14:33

Hier sluit ik mij honderd % bij aan.

Niet kiezen voor kamp VS, niet kiezen voor kamp Rusland, wél kiezen om terug de positie te veroveren van weleer.

Uiteraard hoeft dat niet in de weg te staan aan een bondgenootschap met de VS, maar dit als gelijkwaardige partners en niet als schoothondje.

ViveLaBelgique
8 november 2018, 15:11

Hoe pas je jouw visie concreet maken in casus Swift ? Ga je als EU Swift de verplichting opleggen alle transacties met Iran te faciliteren zoals de EU wenst ? Hoe ga je die verplichting afdwingen ? Wat ga je als EU ondernemen als EU bedrijven getroffen worden door de unilaterale sancties van de USA die in weerwil zijn van het EU beleid ?

ViveLaBelgique
8 november 2018, 15:15
2

En dan zijn er mensen die zo graag uit de EU willen stappen... :roll:
Nee, eendracht maakt macht.
Hoog tijd dat we eens laten zien wie we zijn.
Heel de EU is eigenlijk, of zou eigenlijk een pak sterker dan de VS horen te zijn. Inwoners, economie.
Maar op dat vlak heeft de EU nu wel al een serieuze vooruitgang gemaakt.
We zijn op de goede weg.
Er is nog heel veel te doen aan de EU zelf, het draait nog niet zoals het zou moeten, maar Rome hebben ze ook niet op één dag gebouwd.

Breken met de VS ?
Neen.
Breken met China of Rusland of SA ?
Neen.

Banden, contacten onderhouden is beter dan te breken met iemand.
Je moet daarvoor niet per sé doen wat zij willen dat wij doen.
Eens we sterk genoeg staan zullen ze wel wat anders praten.

Er lijkt mij een verschil tussen contacten onderhouden en bedrijven sancties laten te ondergaan. Het kan niet zijn dat de USA meer macht heeft over EU bedrijven dan de EU zelf.

ViveLaBelgique
8 november 2018, 15:18
Er is nooit een purge geweest zoals in oost Europa toen de Sovjets zich dienden terug te trekken.

In Oost Europa is er ook amper een "purge" geweest toen de Oost-Europese landen braken met de USSR. Merkel is hiervan het levende bewijs.

Bach
8 november 2018, 23:26
Hoe pas je jouw visie concreet maken in casus Swift ? Ga je als EU Swift de verplichting opleggen alle transacties met Iran te faciliteren zoals de EU wenst ? Hoe ga je die verplichting afdwingen ? Wat ga je als EU ondernemen als EU bedrijven getroffen worden door de unilaterale sancties van de USA die in weerwil zijn van het EU beleid ?
Dat is een hele boterham. Ik zal proberen kort te antwoorden.

Swift is een privé bedrijf. Maar met een quasi monopolie op een taak die eigenlijk overheden dient toe te komen. Zolang SWIFT zich neutraal gedraagt zou dit echter niet zo'n probleem zijn. Maar ondertussen is duidelijk dat SWIFT die task niet overeenkomstig haar eigen doelstellingen aan het vervullen is. Legale actie kan overwogen worden. Politieke druk net zoals de VS deed. Als de VS sancties wil opleggen aan SWIFT Dan kan men tegensancties overwegen (of daar evenzeer mee 'dreigen'). SWIFT volgt hier de rogue natie en zou daar niet mee mogen weggeraken om verschillende redenen. Op langere termijn duentveurooa werk te maken van een alternatief voor SWIFT indien de onzekerheid rond dit bedrijf niet kan opgelost worden. Eerder toonde SWIFT zich ook al onbetrouwbaar en op andere plaatsen is men reeds aan andere oplossingen aan het werken. Ik ben voorstander van een banktransactie systeem onder supervisie van de VN maar met duidelijke regels zodat het niet kan gebruikt worden om landen af te persen of er economische oorlog tegen te voeren. SWIFT in Amerikaanse handen is eigenlijk ongehoord. Het is teleurstellend datvervtot nu toe zo weinig verontwaardiging in Europa getoond werd. Misschien wordt er achter de schermen gewerkt aan een oplossing. Als men de situatie laat zoals ze is geeft men ook alle recht aan Iran zelf uit het nucleair verdrag te stappen. Maar dat is natuurlijk net waar de VS en Israël op hopen. Het zou een volgend opstapje naar escalatie zijn.

Europa heeft veel meer slagkracht als men zou denken om de VS op andere ideeën te brengen. Men dient het gewoon te durven. Europa kan asymmetrisch reageren in een handelsoorlog. Tegenmaatregelen dienen zo uitgezocht te worden dat ze op lange termijn Europese onafhankelijkheid ten goede komen. Geef wat militaire contracten aan Europese bedrijven ipv de VS industrie bijvoorbeeld. De F35 lijkt me een mooie kandidaat. Dat was sowieso een slechte beslissing mijns inziens. Het is maar een voorbeeld. Alle domeinen waar de VS een zekere hegemonie heeft over Europa komen in aanmerking in feite. De VS verwachten niet dat Europa echt zal durven terug slaan.

In feite is de VS hier de staat die zich buiten de wet zet. Internationale instanties zouden dus aan de kant van Europa dienen te staan. Doen ze dat niet dan wordt tenminste duidelijk waar hun loyaliteit ligt en kunnen alternatieven gezocht worden. Ik zou de VS rechtzaken aandoen voor illegale maatregelen.

Goud repatriëren naar Europa. Nog zoiets. Dat dient in eigen beheer te zijn als we serieus willen genomen worden.

...

Bach
8 november 2018, 23:40
Voor België zou het goed zijn SWIFT niet weg te jagen. Europa straalt wereldwijd vertrouwen uit indien het wil. Iets wat de VS niet meer doen. Europa zou SWIFT ertoe dienen te brengen haar neutraliteit ook effectief te handhaven. Wat de VS nu doen met SWIFT is eigenlijk ook een aanval op Europa. Meer dan een belediging is dit. Indien Europa het goed speelt kan het hier de kaarten omdraaien echter. Deze situatie biedt in feite kansen aan Europa om een belangrijke speler te worden waar de wereld naar kijkt om de vrede en orde te bewaren. Meer en meer zijn de militaire aspecten zowiezo overroepen in de internationale gemeenschap in dit nucleaire tijdperk. De vraag is of Europa er klaar voor is. Ik merk hier op dit forum toch ook nog veel noodzaak voor afkicken van een koude oorlogscomplex. Bij Europese politici en in de media bestaat hetzelfde probleem. Toch denk ik dat het onvermijdelijk is dat Europa wakker zal worden. Ik denk en hoop dat de pogingen het continent te knechten door de oude methode van de koude oorlog zullen mislukken. We dienen niet mee te gaan in angststrategieën.

kojak
9 november 2018, 00:02
Er lijkt mij een verschil tussen contacten onderhouden en bedrijven sancties laten te ondergaan. Het kan niet zijn dat de USA meer macht heeft over EU bedrijven dan de EU zelf.

Daar kan ik je volledig in volgen.
Aan Europese bedrijven heeft de VS niets te commanderen.
Ook geen santies op te leggen of hen het leven zuur te maken als ze bvb wel nog banden onderhouden met landen die de VS boycotten.

Maar de grote macht die de VS eens had, is nu al serieus aan het afbrokkelen.
Ook op economisch vlak.
Vroeger was het daar alleen maar de dollar die telde, die tijd is nu ook al bijna voorbij. De Yen en de Euro zijn er nu ook.

Trump is nu wel aan het blaffen gelijk een wilde hond, maar blaffende honden bijten niet.
Hij weet maar al te goed dat hij ons ook nodig heeft.
Ook China als hij niet wil dat er een pak producten heel wat duurder gaan worden voor de doorsnee Amerikaan.
Maw, zijn inporttaxen waar hij nu mee bezig is, zullen door het Amerikaanse volk betaald worden, of toch voor een groot deel en bovendien zal hij het ook wel voelen aan zijn export.

kojak
9 november 2018, 00:11
Ik zie niet in hoe België of de EU kunnen breken met Saudi-Arabië zonder te breken met de USA.....

Niet alleen dat.

Olie, speelt ook een rol in heel 't verhaal me dunkt.
Bovendien zit er geld in SA, en daar wil ook iedereen maar al te graag een graantje van meepikken.
Weet je nog van die mogelijke investering in België ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150504_01662541
En nu in Oostende.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/22/investeerders-uit-saoedi-arabie-zijn-vaak-een-verlengstuk-van-h/

Dat speelt ook allemaal mee en kan je niet zo maar negeren.

kojak
9 november 2018, 00:29

Een mss dom, voorbeeldje:

Alleen daarvoor, uit gerechtigheid (om het zo eventjes te noemen) zouden we bvb de banden kunnen breken met SA.
Maar... SA wou juist een voor een paar miljard investeren in ons land.

Wij breken de banden, en SA investeert die miljarden dan maar in Nederland die zijn banden niet verbroken heeft.
Bovendien zit nu Herstal met een kater op de koop toe.

Zie je het probleem ?

Wij proberen het spelletje eerlijk te spelen, en zetten SA onder druk, en Nederland, die het niet doet, die wordt er dan nog voor beloond ook en wij extra gestraft omdat Herstal (FN) niet meer kan & mag leveren aan SA.

Wat ga je dan zeggen ?
Hypocrisie maakt spijtig genoeg deel uit van het spelletje, maar dat is al altijd zo geweest. Alles draait rond geld & macht. (spijtig genoeg)

ViveLaBelgique
9 november 2018, 13:56
Dat is een hele boterham. Ik zal proberen kort te antwoorden.

Swift is een privé bedrijf. Maar met een quasi monopolie op een taak die eigenlijk overheden dient toe te komen. Zolang SWIFT zich neutraal gedraagt zou dit echter niet zo'n probleem zijn. Maar ondertussen is duidelijk dat SWIFT die task niet overeenkomstig haar eigen doelstellingen aan het vervullen is. Legale actie kan overwogen worden. Politieke druk net zoals de VS deed. Als de VS sancties wil opleggen aan SWIFT Dan kan men tegensancties overwegen (of daar evenzeer mee 'dreigen'). SWIFT volgt hier de rogue natie en zou daar niet mee mogen weggeraken om verschillende redenen. Op langere termijn duentveurooa werk te maken van een alternatief voor SWIFT indien de onzekerheid rond dit bedrijf niet kan opgelost worden. Eerder toonde SWIFT zich ook al onbetrouwbaar en op andere plaatsen is men reeds aan andere oplossingen aan het werken. Ik ben voorstander van een banktransactie systeem onder supervisie van de VN maar met duidelijke regels zodat het niet kan gebruikt worden om landen af te persen of er economische oorlog tegen te voeren. SWIFT in Amerikaanse handen is eigenlijk ongehoord. Het is teleurstellend datvervtot nu toe zo weinig verontwaardiging in Europa getoond werd. Misschien wordt er achter de schermen gewerkt aan een oplossing. Als men de situatie laat zoals ze is geeft men ook alle recht aan Iran zelf uit het nucleair verdrag te stappen. Maar dat is natuurlijk net waar de VS en Israël op hopen. Het zou een volgend opstapje naar escalatie zijn.

Als de EU zichzelf serieus neemt dan laten ze Swift het USA bankverkeer afsluiten en laat legt ze beslag op alle tegoeden van American citizens en Amerikaanse bedrijven.

Het is inderdaad een probleem dat Swift een quasi monopolie heeft. Deze problemen vindt je ook terug bij de afhandeling van debetkaarten en kredietkaarten. Ik persoonlijk ben voorstander om deze activiteiten te nationaliseren. Zeker nu GDPR de overheden streng aan banden legt hoe ze mag omgaan met persoonlijke gegevens. Eerst dient er wel een uitbreiding te komen van GPDR naar professionele bedrijven en niet-publieke bedrijven. De praktijk wijst uit dat de overheden scrupuleuzer omgaan met het recht op privacy dan (buitenlandse) sociale media bedrijven.

Ik deel het standpunt dat de goudreserves van Fort Knox naar Europa gerepatrieerd dienen te worden.

ViveLaBelgique
9 november 2018, 14:03
Een mss dom, voorbeeldje:

Alleen daarvoor, uit gerechtigheid (om het zo eventjes te noemen) zouden we bvb de banden kunnen breken met SA.
Maar... SA wou juist een voor een paar miljard investeren in ons land.

Wij breken de banden, en SA investeert die miljarden dan maar in Nederland die zijn banden niet verbroken heeft.
Bovendien zit nu Herstal met een kater op de koop toe.

Zie je het probleem ?

Als je daar een probleem ziet dan ben je een gewetenloze kapitalist die vergaat in zijn eigen vadsigheid. De waarheid is dat wij in het land van overvloed leven. Wij kunnen zonder de miljarden van SA. Er is hier veel vet op de soep. Dat vet afromen en een beetje bovendrijven uit onze zelfgenoegzaamheid gaat ons algemeen welzijn ten goede komen.

ViveLaBelgique
9 november 2018, 14:07
Niet alleen dat.

Olie, speelt ook een rol in heel 't verhaal me dunkt.
Bovendien zit er geld in SA, en daar wil ook iedereen maar al te graag een graantje van meepikken.
Weet je nog van die mogelijke investering in België ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150504_01662541
En nu in Oostende.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/22/investeerders-uit-saoedi-arabie-zijn-vaak-een-verlengstuk-van-h/

Dat speelt ook allemaal mee en kan je niet zo maar negeren.

In GH Luxembourg is bijna de helft van de banksector in handen van Qatar. In ons land zitten wij ook de SA investeringen met open armen te ontvangen. De waarheid is dat wij die niet nodig hebben en onze overheden deze kunnen blokkeren.

Toen Fortis ten val kwam was er sprake dat het Libische investeringsfonds de bank ging redden. Dat was voor de val van Kadafi.

Ware het niet voor de USA waren de huizen Al Tani en Al Saud reeds lang door incest en stammenstrijd ten val gekomen.

ViveLaBelgique
9 november 2018, 14:11
Voor België zou het goed zijn SWIFT niet weg te jagen. Europa straalt wereldwijd vertrouwen uit indien het wil. Iets wat de VS niet meer doen. Europa zou SWIFT ertoe dienen te brengen haar neutraliteit ook effectief te handhaven. Wat de VS nu doen met SWIFT is eigenlijk ook een aanval op Europa. Meer dan een belediging is dit. Indien Europa het goed speelt kan het hier de kaarten omdraaien echter. Deze situatie biedt in feite kansen aan Europa om een belangrijke speler te worden waar de wereld naar kijkt om de vrede en orde te bewaren. Meer en meer zijn de militaire aspecten zowiezo overroepen in de internationale gemeenschap in dit nucleaire tijdperk. De vraag is of Europa er klaar voor is. Ik merk hier op dit forum toch ook nog veel noodzaak voor afkicken van een koude oorlogscomplex. Bij Europese politici en in de media bestaat hetzelfde probleem. Toch denk ik dat het onvermijdelijk is dat Europa wakker zal worden. Ik denk en hoop dat de pogingen het continent te knechten door de oude methode van de koude oorlog zullen mislukken. We dienen niet mee te gaan in angststrategieën.

Wat onder meer ontbreekt aan Europa is een gezicht dat het Buitenlands beleid weerspiegeld. Europa lijkt gewoon geen stem te hebben.

Bach
10 november 2018, 09:19
President Macron of France has just suggested that Europe build its own military in order to protect itself from the US, China and Russia. Very insulting, but perhaps Europe should first pay its fair share of NATO, which the U.S. subsidizes greatly!
Dit is een tweet van Trump van gisteren. Zouden de Europese leiders eindelijk genoeg ervan hebben om gebullied te worden door de VS? Tussen de lijnen kan je ook lezen dat de VS vrezen dat Europa zijn eigen defensie begint op zich te nemen. De VS wil meer NATO uitgaven. Dat is goed voor de VS defensie industrie. Wat heeft Europa daaraan? Weinig als je ziet dat er VS zich ondertussen terugtrekken uit nucleaire verdragen die de veiligheid van Europa garandeerden. Dit alles gebeurt ondertuseen zonder zelfs de verbloemde vriendelijke aal van andere VS leiders. M'n en laat Europa continu blijken naar een sub continent te zijn van het VS imperium. En als dan een Europees leider, van een eens trotse nature zoals Frankrijk, een beetje weerwerk durdft bieden dient sarcdirectvde kop worden ingedrukt.

Macron heeft groot gelijk in deze zaak. Hopelijk slaagt hij erin verder te komen dan mooie woorden. Dat zal niet fenakjelijk zijn. Ook in Europa zelf zijn er veel VS assets die de Europese onafhankelijkheid en ontwikkeling tegen werken. In die zin vertrouw ik NATO ook niet.

Waarom zegt Trump niet iets in de aard van "Goed Europa dat jullie jullie eigen defensie in handen willen nemen zodat wij het niet hoeven te doen"? De VS zullen er alles aan doen hun controle over Europa niet te verliezen.

Bach
10 november 2018, 10:00
Sorry voor de taalfouten hierboven

Dit is een tweet van Trump van gisteren. Zouden de Europese leiders eindelijk genoeg ervan hebben om gebullied te worden door de VS? Tussen de lijnen kan je ook lezen dat de VS vrezen dat Europa zijn eigen defensie begint op zich te nemen. De VS wil meer NATO uitgaven. Dat is goed voor de VS defensie industrie. Wat heeft Europa daaraan? Weinig als je ziet dat er VS zich ondertussen terugtrekken uit nucleaire verdragen die de veiligheid van Europa garandeerden. Dit alles gebeurt zonder zelfs de verbloemde vriendelijke taal van vroegere VS leiders. Trump laat Europa continu blijken naar een sub continent te zijn van het VS imperium. En als dan een Europees leider, van een eens trotse natie zoals Frankrijk, een beetje weerwerk durft te bieden dient dat direct de kop te worden ingedrukt.

Macron heeft groot gelijk in deze zaak. Hopelijk slaagt hij erin verder te komen dan mooie woorden. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Ook in Europa zelf zijn er veel VS assets die de Europese onafhankelijkheid en ontwikkeling tegen werken. In die zin vertrouw ik NATO ook niet.

Waarom zegt Trump niet iets in de aard van "Goed Europa dat jullie jullie eigen defensie in handen willen nemen zodat wij het niet hoeven te doen"? De VS zullen er alles aan doen hun controle over Europa niet te verliezen.

Universalia
10 november 2018, 10:46
Sorry voor de taalfouten hierboven

Dit is een tweet van Trump van gisteren. Zouden de Europese leiders eindelijk genoeg ervan hebben om gebullied te worden door de VS? Tussen de lijnen kan je ook lezen dat de VS vrezen dat Europa zijn eigen defensie begint op zich te nemen. De VS wil meer NATO uitgaven. Dat is goed voor de VS defensie industrie. Wat heeft Europa daaraan? Weinig als je ziet dat er VS zich ondertussen terugtrekken uit nucleaire verdragen die de veiligheid van Europa garandeerden. Dit alles gebeurt zonder zelfs de verbloemde vriendelijke taal van vroegere VS leiders. Trump laat Europa continu blijken naar een sub continent te zijn van het VS imperium. En als dan een Europees leider, van een eens trotse natie zoals Frankrijk, een beetje weerwerk durft te bieden dient dat direct de kop te worden ingedrukt.

Macron heeft groot gelijk in deze zaak. Hopelijk slaagt hij erin verder te komen dan mooie woorden. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Ook in Europa zelf zijn er veel VS assets die de Europese onafhankelijkheid en ontwikkeling tegen werken. In die zin vertrouw ik NATO ook niet.

De Amerikaanse president Trump voelt zich 'erg beledigd' door zijn Franse collega Macron. Zijn woede gaat over Macrons aspiraties voor een eigen Europees leger.

Hij riep de Europeanen op om liever hun bijdrage voor de Navo te betalen. Die instelling wordt nu vooral door de VS gesubsidieerd, aldus de Amerikaanse president.

BRON (http://www.standaard.be/cnt/dmf20181110_03933292)

Globally, both the European countries and the US will deal with issues regarding not only the dilemma of managing the immigration but also with the increased number of terrorist attacks. (https://www.yearly-horoscope.org/nostradamus-predictions/)

ViveLaBelgique
11 november 2018, 16:24
https://www.zerohedge.com/news/2018-11-10/uk-blatantly-violates-norms-decent-behavior

Germany, the second biggest holders of gold in the world after the US with 3,378 tons, finished repatriating 300 tons from the US last year. It had taken the United States several years to do it! It was reported that the gold bars received by Bundesbank had different labels to make one think that US might have replaced the German bullion with different gold bars bought from the market. It means the gold was not in place when the Germany’s request for return was made. Perhaps, the UK is not able to comply with Venezuela’s request for the same reason – the gold is not in vaults and London needs time to purchase it.

Toegegeven, het is een samenzweringstheorie. Het goud dat de EU in de USA laat bewaren is niet voor 100% terug te vinden. Het gerepatrieerde goud van Duitsland is verloren gegaan in Fort Knox en ze hebben goud op de markt gekocht in de plaats gekregen.

ViveLaBelgique
1 december 2018, 19:19
https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdfxIU/i8zQ9SeSmEcM/v1/1000x-1.jpg

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-30/nafta-signing-ukraine-statement-mbs-meetings-g20-update

https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdfxIU/iY2kqZ80bLqs/v1/800x-1.jpg

De G20 gaat door in Argentinië en MBS staat mee op de groepsfoto. Edward Snowden zouden ze in de bak steken als hij zich daar liet zien.

ViveLaBelgique
5 december 2018, 23:40
https://www.zerohedge.com/news/2018-12-05/trade-truce-over-canada-arrests-hyawei-cfo-us-request

https://www.zerohedge.com/sites/default/files/styles/inline_image_desktop/public/inline-images/2018.12.05sabrina.JPG?itok=LAt7cT4t

"Wanzhou Meng was arrested in Vancouver on December 1. She is sought for extradition by the United States, and a bail hearing has been set for Friday," Justice department Ian McLeod said in a statement to The Globe and Mail. "As there is a publication ban in effect, we cannot provide any further detail at this time. The ban was sought by Ms. Meng.

De USA laat n°2 van de Chinese multinational Huwai arresteren in Canada op verdenking van transacties met Iran. De USA staat alleen in zijn Iran Boycot tezamen met SA en Israël.

Laat de EU dit zomaar gebeuren ? Gaat de EU nog naar de UN veiligheidsraad gaan waar de VSA de plak zwaait ?

Frankenstein
6 december 2018, 17:52
(..)

De USA laat n°2 van de Chinese multinational Huwai arresteren in Canada op verdenking van transacties met Iran. De USA staat alleen in zijn Iran Boycot tezamen met SA en Israël.

Laat de EU dit zomaar gebeuren ? Gaat de EU nog naar de UN veiligheidsraad gaan waar de VSA de plak zwaait ? (..)

Ik sta ook paf en kan mij niet voorstellen dat China dit over zijn rug laat gaan. Dit is een echte en regelrechte oorlogsverklaring naar China toe.
Een logisch gevolg is dat een Elon Musk of een Tim Cook zich wel 2x bedenken om naar China of naar Chinese bevriende naties af te reizen.

Toekijken en niets doen, zoals naar ik aanneem de houding van Europa zal zijn, is nog iets bij voor te stellen. Echter wat mij nog meer verbaast is dat Canada zich voor dit soort streken aan zijn grote buur laat lenen.

Max van Dietschland
6 december 2018, 21:25
Ik heb zo'n Huwawei GSM en dit is zeker niet slechter dan een Apple, wel integendeel en een correcte prijs, in tegenstelling tot Apple.

Deze arrestatie zullen de banden tussen Peking en Moskou alleen maar versterken en zullen de afkeer naar het Westen in China alleen maar vergroten. Het worden nog interessante tijden.

Gipsy
6 december 2018, 22:59
Ik heb zo'n Huwawei GSM en dit is zeker niet slechter dan een Apple, wel integendeel en een correcte prijs, in tegenstelling tot Apple.

Deze arrestatie zullen de banden tussen Peking en Moskou alleen maar versterken en zullen de afkeer naar het Westen in China alleen maar vergroten. Het worden nog interessante tijden.

Op economisch gebied is Rusland natuurlijk maar een onbelangrijke microob. China kan niet zonder US en omgekeerd ook niet. De Amerikanen hebben alleen problemen om te onderhandelen met Aziaten. De tijd van Nixon en Kissinger is ver weg en ondertussen staat China quasi op het peil van US. Op dat gebied is Trump de slecht mogelijke optie. Hij doet internationale zaken op het niveau van een New Yorks zakenman.

Elio di Supo
7 december 2018, 06:46
Op economisch gebied is Rusland natuurlijk maar een onbelangrijke microob. China kan niet zonder US en omgekeerd ook niet. De Amerikanen hebben alleen problemen om te onderhandelen met Aziaten. De tijd van Nixon en Kissinger is ver weg en ondertussen staat China quasi op het peil van US. Op dat gebied is Trump de slecht mogelijke optie. Hij doet internationale zaken op het niveau van een New Yorks zakenman.

Hij heeft dus ervaring met Chinatown.

ViveLaBelgique
7 december 2018, 11:39
https://www.tijd.be/ondernemen/technologie/belgie-voert-onderzoek-naar-chinese-huawei/10076671.html

Een lezenswaardig artikel in De Tijd. Als je het wil lezen neem een abonnement of koop De Tijd in de krantenwinkel.

De USA weert al jaren de GSM infrastructuur van Huawai.

Frankenstein
7 december 2018, 14:05
https://www.tijd.be/ondernemen/technologie/belgie-voert-onderzoek-naar-chinese-huawei/10076671.html

Een lezenswaardig artikel in De Tijd. Als je het wil lezen neem een abonnement of koop De Tijd in de krantenwinkel.

Misschien kan artikel in het Engels vertalen via DeepL en hier quoten ?

Waterglas
7 december 2018, 18:04

Voor China is Rusland logistiek belangrijk, vooral in het Noordoosten. Binnenkort worden twee bruggen voltooid die Mantsjoerije met Rusland's Far East verbinden (eerste spoornetverbinding, handelsroute naar Europa, en eerste snelwegverbinding tussen de regios), er worden twee handelsroutes naar Vladivostok aangelegd, de haven geeft hen toegang tot de Noordelijke zeeroute naar Europa, 12 dagen sneller dan vanuit Chinese havens (de route van bvb Le Havre via het Suezkanaal tot de dichtsbijzijnde Chinese haven is ruim 6000 km langer dan van Le Havre via het Noorden naar Vladivostok.

Rusland is/wordt de belangrijkste energieleverancier van China, de Power of Siberia pijplijn komt volgend jaar online, en een consortium van Russische en Chinese bedrijven bouwt momenteel 's werelds grootste LNG installatie.
China importeert veel voedsel, Rusland heeft miljoenen km² landbouwgrond, in 2015-16 waren ze de grootste tarwe-exporteur, voor de VS en Canada (nu staan ze op de 2de plaats).

En China wil wapen- en raket-technologie, al is het de vraag of Rusland dat uit handen wil geven.

Gipsy
7 december 2018, 20:19
Voor China is Rusland logistiek belangrijk, vooral in het Noordoosten. Binnenkort worden twee bruggen voltooid die Mantsjoerije met Rusland's Far East verbinden (eerste spoornetverbinding, handelsroute naar Europa, en eerste snelwegverbinding tussen de regios), er worden twee handelsroutes naar Vladivostok aangelegd, de haven geeft hen toegang tot de Noordelijke zeeroute naar Europa, 12 dagen sneller dan vanuit Chinese havens (de route van bvb Le Havre via het Suezkanaal tot de dichtsbijzijnde Chinese haven is ruim 6000 km langer dan van Le Havre via het Noorden naar Vladivostok.

Rusland is/wordt de belangrijkste energieleverancier van China, de Power of Siberia pijplijn komt volgend jaar online, en een consortium van Russische en Chinese bedrijven bouwt momenteel 's werelds grootste LNG installatie.
China importeert veel voedsel, Rusland heeft miljoenen km² landbouwgrond, in 2015-16 waren ze de grootste tarwe-exporteur, voor de VS en Canada (nu staan ze op de 2de plaats).

En China wil wapen- en raket-technologie, al is het de vraag of Rusland dat uit handen wil geven.

Ja ik hoor het, de good news show van Rusland met bondgenoot China die samen de handen in elkaar slaan tegen onze vijand USA. Hoera! Moet allemaal wel relatief bekeken worden. Die trein zijn amper een kleine 50 containers terwijl er op een modern containerschip 20.000 kunnen (er moeten dus al 400 treinen rijden) Bovendien is Yiwu op zijn minst een 3tal dagen voor een trage container trein verbinding vanuit Guangzhou, Shenzhen of Hong Kong die een haven naast de deur hebben.

Die 12 dagen "winst" is ook berekend op het meest gunstige vertrekpunt. Bovendien zal die treinkost wel op zijn minst vele malen hoger liggen dan een scheepsreis. Het werd me nog door geen enkele forwarder aangeboden, laat staan dat ik plaats op zo een trein zou krijgen. Komt nog eens bij dat je afhankelijk zijt van de goodwill van Kazakhstan en Rusland dat in geval van crisis die treinen niet geblokkeerd worden. Is eerder een prestige project van de oude Silk route.

patrickve
7 december 2018, 20:19
Ik zie niet in waarom wij zouden moeten "breken" met de USA. De USA zijn, zoals alle andere buitenlandse mogendheden, onze vijanden, maar aangezien wij voorlopig de rest van de wereld niet kunnen uitroeien (wat toch onze uiteindelijke doelstelling moet zijn), moeten wij wel trachten niet-aanvalspacten te sluiten met onze toekomstige slachtoffers, op zulke wijze dat het pact dat we sluiten, hen relatief benadeelt ten opzichte van ons. Maar zij doen natuurlijk hetzelfde.

Waterglas
7 december 2018, 22:23
Ja ik hoor het, de good news show van Rusland met bondgenoot China die samen de handen in elkaar slaan tegen onze vijand USA. Hoera! Moet allemaal wel relatief bekeken worden. Die trein zijn amper een kleine 50 containers terwijl er op een modern containerschip 20.000 kunnen (er moeten dus al 400 treinen rijden) Bovendien is Yiwu op zijn minst een 3tal dagen voor een trage container trein verbinding vanuit Guangzhou, Shenzhen of Hong Kong die een haven naast de deur hebben.

Die 12 dagen "winst" is ook berekend op het meest gunstige vertrekpunt. Bovendien zal die treinkost wel op zijn minst vele malen hoger liggen dan een scheepsreis. Het werd me nog door geen enkele forwarder aangeboden, laat staan dat ik plaats op zo een trein zou krijgen. Komt nog eens bij dat je afhankelijk zijt van de goodwill van Kazakhstan en Rusland dat in geval van crisis die treinen niet geblokkeerd worden. Is eerder een prestige project van de oude Silk route.
Die treinroute zal commercieel inderdaad niet zoveel betekenen, is ook een heel stuk waar slechts één spoor ligt dacht ik. Ik had het vooral over Jilin en Heilongjiang provincies en de verbinding met Vladivostok, en over de lange termijn, de volgende decennia. Die 12 dagen winst bvb was via schip langs de Northern Sea Route, maar daarvoor moet het ijsvrij zijn of minstens met ijsbrekers bevaarbaar gehouden worden, zal waarschijnlijk nog meer dan 10 jaar duren voordat het commercieel echt aantrekkelijk wordt. Jilin en Heilongjiang liggen niet aan de zee, en voor die regio is Vladivostok beter gelegen dan Chinese havens: minder afstand over land, kortere scheepsroute naar Canada en de VS, en als het poolgebied verder opwarmt ook de beste scheepsroute naar Europa.

Waterglas
12 december 2018, 02:42
Ik sta ook paf en kan mij niet voorstellen dat China dit over zijn rug laat gaan. Dit is een echte en regelrechte oorlogsverklaring naar China toe.
Een logisch gevolg is dat een Elon Musk of een Tim Cook zich wel 2x bedenken om naar China of naar Chinese bevriende naties af te reizen.

Toekijken en niets doen, zoals naar ik aanneem de houding van Europa zal zijn, is nog iets bij voor te stellen. Echter wat mij nog meer verbaast is dat Canada zich voor dit soort streken aan zijn grote buur laat lenen.
De onvermijdelijke reactie: (ex-)diplomaat van de Canadese Foreign Service gearresteerd in China.
A person familiar with the matter says Michael Kovrig was detained Monday night in Beijing during one of his regular visits to the city. The person spoke on condition of anonymity for lack of authorization to speak publicly on the matter.

The International Crisis Group said earlier Tuesday it was aware of reports that its North East Asia senior adviser has been detained. The Hong Kong-based Kovrig had served as the political lead for Canadian Prime Minister Justin Trudeau’s trip to that city in 2016.

The Brussels-based non-governmental organization said in a statement that it’s doing everything possible to obtain additional information about Kovrig’s whereabouts and that it will work to ensure his prompt release.
In an interview with ?The Star, Guy Saint-Jacques, the previous Canadian ambassador to China, said that Kovrig is on an unpaid leave of absence – meaning that he still has diplomatic status.
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/2177515/former-canadian-diplomat-michael-kovrig-detained-china
diplomatieke status? alvast geen diplomatieke immuniteit.

zonbron
12 december 2018, 03:31

https://ehtrust.org/key-issues/cell-phoneswireless/5g-networks-iot-scientific-overview-human-health-risks/
https://www.telecompaper.com/news/itu-says-strict-electromagnetic-radiation-exposure-limits-may-negatively-impact-5g-roll-out--1250861
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1438463917308143
https://www.dailymail.co.uk/health/article-5784487/The-roll-5G-wireless-service-massive-health-experiment-public-health-expert-warns-a.html

5G op zich moet in zijn geheel geweerd worden tot er meer duidelijkheid bestaat omtrent de implementatie en de gevolgen. U wilt zich niet baden in een elektromagnetische soep van mm-golven.

https://www.ad.nl/den-haag/massale-spreeuwensterfte-leidt-tot-complottheorie-over-geheime-5g-testen~a5d16e22/

zonbron
12 december 2018, 03:34
Misschien kan artikel in het Engels vertalen via DeepL en hier quoten ?

Wis Uw koekjes en U kan het zo lezen. Of gebruik een andere browser.

ViveLaBelgique
12 december 2018, 09:25
De onvermijdelijke reactie: (ex-)diplomaat van de Canadese Foreign Service gearresteerd in China.

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/2177515/former-canadian-diplomat-michael-kovrig-detained-china
diplomatieke status? alvast geen diplomatieke immuniteit.

Blijkbaar werkt Michael Kovrig voor een vzw die in Brussel gevestigd is. Als het waar is dat China momenteel zijn vrijheid heeft beroofd of erger dan zit ons land middenin de oorlog tussen de USA en China.

Zijn er al officiële reacties vanuit onze regering ?

ViveLaBelgique
12 december 2018, 09:34
https://ehtrust.org/key-issues/cell-phoneswireless/5g-networks-iot-scientific-overview-human-health-risks/
https://www.telecompaper.com/news/itu-says-strict-electromagnetic-radiation-exposure-limits-may-negatively-impact-5g-roll-out--1250861
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1438463917308143
https://www.dailymail.co.uk/health/article-5784487/The-roll-5G-wireless-service-massive-health-experiment-public-health-expert-warns-a.html

5G op zich moet in zijn geheel geweerd worden tot er meer duidelijkheid bestaat omtrent de implementatie en de gevolgen. U wilt zich niet baden in een elektromagnetische soep van mm-golven.

https://www.ad.nl/den-haag/massale-spreeuwensterfte-leidt-tot-complottheorie-over-geheime-5g-testen~a5d16e22/

Bedankt voor de link. Ik heb reeds jaren de gewoonte om bij wifi enkel de 2.4 Ghz in te schakelen en de 5 Ghz uit te zetten. Niet zozeer voor gezondheidsredenen. De lagere golf 2.4 Ghz reikt verder en de 5 Ghz is overbodige redundantie. In theorie is 5 Ghz sneller voor wifi maar in praktijk is dat enkel als er geen obstakels zijn en zelfs dan is het enkel merkbaar in speedtesten. Door de nieuwe isolatienormen laten vb nieuwe ramen slechter wifi door.

https://kb.netgear.com/29396/What-is-the-difference-between-2-4-GHz-and-5GHz

zonbron
12 december 2018, 09:38
Blijkbaar werkt Michael Kovrig voor een vzw die in Brussel gevestigd is. Als het waar is dat China momenteel zijn vrijheid heeft beroofd of erger dan zit ons land middenin de oorlog tussen de USA en China.

Interessant.

Our Mission

The International Crisis Group is an independent organisation working to prevent wars and shape policies that will build a more peaceful world.

Crisis Group sounds the alarm to prevent deadly conflict. We build support for the good governance and inclusive politics that enable societies to flourish. We engage directly with a range of conflict actors to seek and share information, and to encourage intelligent action for peace.

https://www.crisisgroup.org/who-we-are

zonbron
12 december 2018, 09:41
Bedankt voor de link. Ik heb reeds jaren de gewoonte om bij wifi enkel de 2.4 Ghz in te schakelen en de 5 Ghz uit te zetten. Niet zozeer voor gezondheidsredenen. De lagere golf 2.4 Ghz reikt verder en de 5 Ghz is overbodige redundantie. In theorie is 5 Ghz sneller voor wifi maar in praktijk is dat enkel als er geen obstakels zijn en zelfs dan is het enkel merkbaar in speedtesten. Door de nieuwe isolatienormen laten vb nieuwe ramen slechter wifi door.

https://kb.netgear.com/29396/What-is-the-difference-between-2-4-GHz-and-5GHz

Prima. U bent geinformeerd.

5G zou zelfs tot op 50 of 200GHz kunnen draaien. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=MnArQm2Bxo4

Kortom, als het wat jeukt onder de vel, de kelder in. :-P

Gipsy
12 december 2018, 12:23

China veegt daar toch zijn kloten aan. Van nu af aan is het lot van deze Kovrig gekoppeld aan de dochter Huawei. Indien geen vlugge reactie volgt wel ook nog een Amerikaan die mag brommen.

Waterglas
12 december 2018, 14:14
China veegt daar toch zijn kloten aan. Van nu af aan is het lot van deze Kovrig gekoppeld aan de dochter Huawei. Indien geen vlugge reactie volgt wel ook nog een Amerikaan die mag brommen.

Meng werd 12 dagen geleden opgepakt op vraag van de VS, maar de VS heeft nog steeds niet om haar uitlevering gevraagd (wat ze binnen de 60 dagen moeten doen, anders komt ze vrij).

En Trump heeft nu aangegeven dat het afhangt van de onderhandelingen met China.

The United States, which asked Canada to detain Meng, has not yet submitted a formal request for extradition. If no formal notice is given within 60 days she will be released. She is due back in court on 6 February.

Speaking to Reuters, Trump said of the case: “If I think it’s good for the country, if I think it’s good for what will be certainly the largest trade deal ever made … I would certainly intervene if I thought it was necessary.”

Trump, who has made sanctions on Iran over its nuclear program a signature part of his foreign policy, was asked whether Meng could be released.

“Well, it’s possible that a lot of different things could happen. It’s also possible it will be a part of negotiations. But we’ll speak to the justice department,” he said.

Asked if he would like to see Meng extradited to the US, Trump said he wanted to first see what the Chinese requested. He added, however, that Huawei’s alleged practices were troubling. “This has been a big problem that we’ve had in so many different ways with so many companies from China and from other places,” he said.

On Tuesday evening Canada’s foreign minister, Chrystia Freeland, acknowledged the “geopolitical complexity radiating from all of this” and said she had assured her Chinese counterparts that all aspects of Meng’s case were “in accordance with the law”.
https://www.theguardian.com/technology/2018/dec/12/meng-wanzhou-canada-frees-huawei-cfo-on-bail
Haar advocaten kunnen de uitspraken van Trump en Freeland aanhalen als bewijs dat het Amerikaanse verzoek politiek gemotiveerd was. Als de rechter daarin meegaat kan ze niet uitgeleverd worden.

patrickve
12 december 2018, 14:33
Bedankt voor de link. Ik heb reeds jaren de gewoonte om bij wifi enkel de 2.4 Ghz in te schakelen en de 5 Ghz uit te zetten.

5G en 5 GHz hebben niks met elkaar te maken he.

patrickve
12 december 2018, 14:35
U wilt zich niet baden in een elektromagnetische soep van mm-golven.

Dan onmiddellijk elke vorm van warmtebron uitschakelen...

ViveLaBelgique
12 december 2018, 15:51
Meng werd 12 dagen geleden opgepakt op vraag van de VS, maar de VS heeft nog steeds niet om haar uitlevering gevraagd (wat ze binnen de 60 dagen moeten doen, anders komt ze vrij).

https://www.theguardian.com/technology/2018/dec/12/meng-wanzhou-canada-frees-huawei-cfo-on-bail
Haar advocaten kunnen de uitspraken van Trump en Freeland aanhalen als bewijs dat het Amerikaanse verzoek politiek gemotiveerd was. Als de rechter daarin meegaat kan ze niet uitgeleverd worden.

Goed punt. Als je echter kijkt hoe de USA en haar presidenten zich uitspreken over Snowden en Assange weet je dat advocaten weinig kunnen bereiken in dergelijke affaires.

ViveLaBelgique
12 december 2018, 15:58
5G en 5 GHz hebben niks met elkaar te maken he.

Uiteraard niet. De 5 GHz is voorbehouden voor Wifi. De frequenties die overheden veilen voor 5G zijn doorgaans hoger dan deze van het legacy gsm verkeer.

Bach
12 december 2018, 16:11

Haar advocaten kunnen de uitspraken van Trump en Freeland aanhalen als bewijs dat het Amerikaanse verzoek politiek gemotiveerd was. Als de rechter daarin meegaat kan ze niet uitgeleverd worden.In feite nam het Trump regime via een behulpzame vasalstaat een Chinese hostage, de vrijlating laten afhangend van de onderhandelingen over een handelssakkoord. Have they lost their mind!

We zien die maffia stijl van handelen ook ten opzichte van Europa. Jammer genoeg is Europa te zwak om de VS eens op haar plaats te zetten. Swift toont bv hoe de VS het hier nog voor het zeggen hebben. En northstream toont hoe ver ze willen gaan om te zeggen met wie Europa al dan niet handel mag drijven.

Gipsy
12 december 2018, 16:22
Goed punt. Als je echter kijkt hoe de USA en haar presidenten zich uitspreken over Snowden en Assange weet je dat advocaten weinig kunnen bereiken in dergelijke affaires.

De dochter Huawei is aangehouden tijdens een tussenstop in Vancouver naar Mexico op basis van onbewezen beschuldigingen. Men kan zich voorstellen dat de bazen van Huawei bevriend zijn met XinPing en dat dit nog meer dan een staart gaat krijgen. Dit was bedoeld van Trump om pijn te doen die ook een obsessie heeft van China waaraan de USA hun plaats als grootste economische macht gaan verliezen. China kan de US evenveel een meer pijn doen dan omgekeerd. In ieder geval zulke acties van internationale piratage zoals de aanhouding van Meng gaat niet zonder gevolg blijven.

Waterglas
12 december 2018, 22:43
Het kan wel degelijk, zie bvb (2015):
Austrian court refuses extradition of Ukrainian oligarch Dmytro Firtash to US

The Austrian court accepted arguments made by Firtash's lawyers, including that political motivations lay behind the US efforts to try him on corruption charges. He was accused of bribing Indian officials through US banks.

Lawyers argued the criminal case was intended to exert pressure on an influential man who Washington saw as a representative of Russian interests in Ukraine and a disruptive factor in its politics.

[..]

Judge Christoph Bauer ruled on Thursday that officials had failed to make a sufficient case of any wrongdoing. He said Firtash could have his passport back and leave Austria, but he kept the bail in place until the ruling became legally binding. Firtash is expected to stay in Vienna. Court spokeswoman Christina Salzborn said the case was "also politically motivated."

https://www.dw.com/en/austrian-court-refuses-extradition-of-ukrainian-oligarch-dmytro-firtash-to-us/a-18422693
(Firtash werd in 2017 opnieuw gearresteerd nadat Spanje een uitleveringsverzoek indiende.)

Dat de Firtash zaak politiek gemotiveerd was is duidelijk, dat blijkt uit de timing en uit de emails van de FBI: zo werd het eerste verzoek tot uitlevering ingediend in oktober 2013, meteen na de ontmoeting tussen Yanukovich (president van Oekraine) en Putin, waar Yanukovich op de persconferentie nadien aangaf dat hij het EU samenwerkingsverdrag misschien niet zou ondertekenen.
Vijf dagen later trekt de FBI het verzoek weer in, een besluit genomen na gesprekken met het State Department (buitenlandse zaken), dat een ontmoeting tussen Nuland en Yanukovich heeft geregeld. Die vindt de volgende dag plaats, en Yanukovich belooft het verdrag toch te tekenen.

Op 22 februari 2014 wordt Yanukovich afgezet, vier dagen later heractiveert de VS het verzoek tot aanhouding, en op 12 maart wordt Firtash in Wenen opgepakt. Een pro-russische loper verdwijnt van het Oekrainse schaakbord...
The timing of US moves against Firtash align intriguingly with political developments in Ukraine. An initial request to arrest Firtash was sent in late October 2013, just after Yanukovych had met the Russian president in Sochi and suggested he might not sign the EU deal. A few days later, the US assistant secretary of state, Victoria Nuland, met Yanukovych in Kiev, and the Ukrainian president then promised he would sign the deal, Nuland said at the time.

The day before Nuland’s meeting, a flurry of US officials emailed the Austrians asking them to call off Firtash’s arrest. The timing might have been a coincidence, but one of the emails, from the FBI’s legal attache in Vienna, strongly suggests it was not.

The email, a copy of which has been obtained by the Guardian, noted “several discussions between senior officials from the US Department of Justice, US Department of State, and the FBI in Washington DC resulted in the decision to not pursue an arrest of this individual at this time, but to await a more opportune moment in the future that better fits the current investigative strategy”.
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/23/dmytro-firtash-ukraine-oligarch-exile-caught-between-russia-us

Het meest bedenkelijke van die zaak is de Amerikaanse claim van jurisdictie: net als bij de secundaire sancties gebruiken ze hun dominantie van het internationale betalingssysteem om invloed uit te oefenen: ze vragen de uitlevering van een Oekrainse zakenman wegens het omkopen van Indiase officials (ook die officials, waaronder één parlementslid, werden in beschuldiging gesteld), wat overduidelijk een zaak is voor het Indiase gerecht, de VS heeft daar in principe niets mee te maken (er werden geen Amerikaanse belangen geschaad). Maar de VS claimt jurisdictie omdat er geld via een Amerikaanse bank overgemaakt werd. De aanklacht verwijst specifiek naar de Indiase wetgeving (Prevention of Corruption Act, 1988), maar India zelf heeft geen vervolging ingesteld.
Stel je voor dat de rollen omgekeerd waren, dat het openbaar ministerie in de VS besluit om niet tot vervolging over te gaan, en de persoon in het buitenland gearresteerd en berecht wordt. Hoe zouden politici in de VS reageren? Herinner je de reactie op de oprichting van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag: toen keurde het Congres de "American Service-Members' Protection Act" ("The Hague Invasion Act") goed (citaat: "permitting the President to authorize military force to free any U.S. military personnel held by the court").

In sommige landen is corruptie de norm en ben je als bedrijf haast verplicht mee te doen. En de inlichtingendiensten (NSA) zijn ongetwijfeld op de hoogte van veel meer verdachte transacties. Maar dit soort onderzoeken en aanklachten zijn in verhouding erg zeldzaam, er wordt dus selectief te werk gegaan. Dat vermijdt dat bedrijven en personen massaal het Amerikaanse betalingssysteem gaan mijden, en het geeft ook een duidelijke waarschuwing: wie iets op z'n kerfstok heeft kan beter niet tegen Amerikaanse belangen ingaan.

ViveLaBelgique
14 december 2018, 15:05
https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/federaal/staatsveiligheid-wijst-op-cyberspionage-iran/10078849.html

De Staatsveiligheid wil geen details kwijt. Maar ook andere inlichtingendiensten hebben recent gewaarschuwd voor een groeiende cyberdreiging die uitgaat van Iran. Het Amerikaanse National Counterintelligence & Security Center bestempelde onlangs Iran, samen met China en Rusland, als de ‘drie meest capabele en actieve cyberactoren op het vlak van economische spionage en diefstal van bedrijfsgeheimen’.

...

Iran is zelf al het doelwit geweest van zware cyberaanvallen. In 2010 ontdekte Teheran de Amerikaanse Stuxnet-worm die de nucleaire faciliteiten saboteerde en twee jaar later bleken de Israëli’s de computers van het nationale oliebedrijf te hebben gesaboteerd. Het mag dus niet verwonderen dat Iran de voorbije jaren zelf tientallen miljoenen euro’s pompte in zijn eigen cybercapaciteit.

De Belgische staatsveiligheid blijkt beïnvloed te zijn door het NCS van de USA. De USA zit Iran als een gevaar dus moet ons land als vazalstaat er ook schrik voor hebben. Iran zou evengrote cyberwarfare-capaciteiten hebben als Rusland & China.

Dat de USA wereldwijd de nummer 1 zijn in wereldwijde cyberwarfare vergeet De Tijd te vermelden.

Universalia
14 december 2018, 21:56
Op de vraag: "Nu breken met de USA." denk ik dat we beter zijn dat we de USA te vriend houden met alles wat er zich op huidig ogenblik binnen de EU afspeelt. :-D

De eerlijkheid gebiedt mij te schrijven dat ik dat een tijdje geleden iets anders zag.

Dadeemelee
15 december 2018, 11:44

Het is Kafka van de bovenste plank. Trump die belet dat iemand aan zijn eigen land zou uitgeleverd worden.

Waterglas
16 december 2018, 01:59
Trudeau toonde zich in de zaak van Meng een diplomatiek lichtgewicht, imo.
Trudeau said authorities notified him in advance of the arrest, but that there was no political involvement, telling reporters: "The appropriate authorities took the decisions in this case. We were advised by them with a few days’ notice that this was in the works but of course there was no engagement or involvement in the political level in this decision because we respect the independence of our judicial processes."
Hij wist het voordat ze op het vliegtuig stapte, had de hele zaak kunnen vermijden door de Chinezen te waarschuwen, of had minstens Xi op de G20 op de hoogte kunnen brengen van de nakende arrestatie, maar deed niets. Vreesde hij de Amerikaanse reactie meer dan de Chinese, of kwam het niet eens bij hem op?

Dadeemelee
16 december 2018, 08:58
Op de vraag: "Nu breken met de USA." denk ik dat we beter zijn dat we de USA te vriend houden met alles wat er zich op huidig ogenblik binnen de EU afspeelt. :-D

De eerlijkheid gebiedt mij te schrijven dat ik dat een tijdje geleden iets anders zag.

Breken met de USA zijn grote woorden. Als zij echter een handelsoorlog beginnen, dan gaat de EU terugslaan uiteraard.

ViveLaBelgique
16 december 2018, 10:00
Trudeau toonde zich in de zaak van Meng een diplomatiek lichtgewicht, imo.

Hij wist het voordat ze op het vliegtuig stapte, had de hele zaak kunnen vermijden door de Chinezen te waarschuwen, of had minstens Xi op de G20 op de hoogte kunnen brengen van de nakende arrestatie, maar deed niets. Vreesde hij de Amerikaanse reactie meer dan de Chinese, of kwam het niet eens bij hem op?

Als Trudeau gelooft in de onafhankelijkheid van het gerecht, waarom werd hij dan als premier enkele dagen op voorhand in kennis gesteld door datzelfde gerecht van de nakende arrestatie ?

ViveLaBelgique
31 januari 2019, 19:16
https://www.zerohedge.com/news/2019-01-31/eu-launches-paris-based-instex-skirt-us-sanctions-iran

In a move sure to unleash fury from the Trump administration, the European Union has announced it has set up a transactions channel with Iran to bypass US sanctions. The launch of INSTEX — or "Instrument in Support of Trade Exchanges" — by France, Germany, and the UK will allow non-dollar trade with Iran and is being described as facilitating humanitarian goods-related transactions only, including food, medicine and medical equipment.

Long anticipated, Thursday's EU announcement marks the most concrete action Europe has taken to thwart Washington sanctions after the US pullout of the 2015 nuclear deal last May, and after SWIFT caved to US pressure. Europe is hoping the mechanism will act as a legal means to preventing Tehran from quitting the JCPOA, which promised sanctions relief should the country halt nuclear weapons research and development. INSTEX is expected to receive the formal endorsement of all 28 EU members, which aims to encourage skittish pharmaceutical and agricultural companies to the table with Tehran after many stopped doing business in Iran for fear of US economic retribution.

In plaats van de USA uit SWIFT te gooien lanceert Frankrijk met Duitsland en de UK een alternatief met goedkeuring van de rest van de EU lidstaten.

Nota Bene: SWIFT is van origine Belgisch.

Opmerkelijk is ook dat UK mede het alternatief INSTEX lanceert. Historisch was de UK de cheerleader vazalstaat van de USA.

Gipsy
31 januari 2019, 22:20
Als Trudeau gelooft in de onafhankelijkheid van het gerecht, waarom werd hij dan als premier enkele dagen op voorhand in kennis gesteld door datzelfde gerecht van de nakende arrestatie ?

Als Meng uitgeleverd wordt aan de USA tekent Canada voor het voltrekken van het doodvonnis van de veroordeelde Canadees. Men kan dat de Chinezen niet kwalijk nemen. Dit is een zuivere acte de piratage van zowel Canada als de USA.

Max van Dietschland
4 februari 2019, 20:24
De Amerikanen en hun grote Leider Donaldo Trumpo zijn onze vrienden, nu en voor altijd

Trump heeft niets te zeggen in dat apeland. Het zijn en blijven onze aartsvijanden. Vergeet niet dat het door hen is dat Vlaanderen in 1944 opnieuw bezet geworden is door België.

Pandareus
4 februari 2019, 20:42
Trump heeft niets te zeggen in dat apeland. Het zijn en blijven onze aartsvijanden. Vergeet niet dat het door hen is dat Vlaanderen in 1944 opnieuw bezet geworden is door België.

8O :-D :lol: :rofl:

ViveLaBelgique
13 mei 2019, 21:47
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/13/vs-minister-mike-pompeo-komt-voor-spoedoverleg-over-iran-naar-eu/

De onverwachte tussenstop van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo in Brussel lijkt weinig verschil te hebben gemaakt. Europa blijft de deal met Iran, over het Iraanse kernprogramma, verdedigen en naleven. Tegelijk waarschuwt Europa de VS voor de oplopende spanningen met Iran. Die doen de kans op een oorlog op basis van een misverstand - een "war by accident" - alleen maar toenemen.
....
Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië hebben daarom een systeem bedacht om toch nog een zekere handel met Iran toe te laten, zonder dat Europese bedrijven door de VS bestraft zouden worden. Dat heet INSTEX (Instrument in Support of Trade Exchanges), een ingewikkeld ruilsysteem zonder dollars waarbij Europa toch nog voedsel, medicijnen en medische apparatuur aan Iran zou kunnen leveren zonder dat Amerika EU-bedrijven zou kunnen bestraffen.

Hoewel de EU geen ambras wil met de USA kiezen ze toch duidelijk voor een andere diplomatieke richting wat Iran betreft. Wat ook opvalt is dat ook de UK niet op dezelfde lijn zit als de Angelsaksen in de Nieuwe Wereld.

De EU biedt echter geen bescherming aan bedrijven die tegen de wil van de USA handel drijven met Iran volgens de diplomatieke akkoorden die de EU sloot met Iran.

ViveLaBelgique
22 mei 2019, 21:15
https://www.zerohedge.com/news/2019-05-22/stop-using-american-products-chinese-company-bans-employees-using-iphones-and

Jinggang Motor Vehicle Inspection Station notified all employees last Thursday, May 16 that the use of iPhones, driving in American automobiles, eating at American fast food restaurants, using American household products, and even traveling to the U.S. was forbidden by a new company policy; any employee who violated the new rules would be fired. Here are some excerpts from the notice:

"Employees are prohibited from purchasing or using iPhones; instead, they are recommended to use Chinese domestic brands of cell phones, such as Huawei.

"Employees are not allowed to purchase vehicles made by China-U.S. joint venture automakers. They are recommended to purchase 100 percent Chinese-made vehicles.

"Employees are forbidden to eat at McDonald's or Kentucky Fried Chicken. They are not allowed to purchase P&G [Proctor and Gamble, a U.S. maker of household products], Amway [U.S. maker of health and beauty products], or any other American brands. Employees must not go to the United States as a tourist."

Wie volgt ?

Wie gebruikt niet langer Google, Facebook, Twitter, Instagram, Windows, Intel of AMD cpu's, Amerikaanse auto's, Apple smartphones, Netflix, HBO, .... ?

Het wordt tijd dat Europa cultureel ontwaakt en de USA cultuur met hun producten, diensten en werelddominantie buiten onze grenzen houdt.

Bach
23 mei 2019, 09:40
“Saddam Hussein wanted to trade oil in Euros and he was killed, Muammar Gaddafi wanted to trade his energy in something other than the US dollar – he was killed,” Keiser said.

En nu will China olie verhandelen in haar eigen munt. Dat betekent dus oorlog voor het imperium. Ik denk niet dat ze het kunnen klaar spelen president Xi te vermoorden maar ze kunnen wel de wereld in een zware economische crisis duwen met hun "handelssoorlog" en een slaafs Europa daarin mee sleuren. Dan kunnen de VS pogen te regeren over een puinhoop. Nog liever dat dan een wereld waarin iedereen het goed heeft maar de VS gewoon een natie onder de naties wordt, denkt een belangrijk deel van de elite in de VS. Het is jammer maar macht is verslavend. En verslaving leidt tot ondergang langs een weg vol destructie.

Of zal de VS uiteindelijk grootheid tonen en de republiek laten zegevieren op het imperium met haar wens tot werelddominantie? Niet met een president zoals Trump in ieder geval, voor wie de oorlog tegen China primordiaal is. De VS zal Europa pogen te verplichten haar handel met China stop te zetten. Zal Europa kunnen weerstaan om dit soort van economische zelfmoord op bevel van een vreemde mogendheid te plegen? Dat is nog naar de vraag gezien meer dan een halve eeuw VS dominantie over het Europese continent. Gekochte politici. Gekochte journalisten. Gekochte militairen. Gekochte bankiers.

Gipsy
23 mei 2019, 11:36
En nu will China olie verhandelen in haar eigen munt. Dat betekent dus oorlog voor het imperium. Ik denk niet dat ze het kunnen klaar spelen president Xi te vermoorden maar ze kunnen wel de wereld in een zware economische crisis duwen met hun "handelssoorlog" en een slaafs Europa daarin mee sleuren. Dan kunnen de VS pogen te regeren over een puinhoop. Nog liever dat dan een wereld waarin iedereen het goed heeft maar de VS gewoon een natie onder de naties wordt, denkt een belangrijk deel van de elite in de VS. Het is jammer maar macht is verslavend. En verslaving leidt tot ondergang langs een weg vol destructie.

Of zal de VS uiteindelijk grootheid tonen en de republiek laten zegevieren op het imperium met haar wens tot werelddominantie? Niet met een president zoals Trump in ieder geval, voor wie de oorlog tegen China primordiaal is. De VS zal Europa pogen te verplichten haar handel met China stop te zetten. Zal Europa kunnen weerstaan om dit soort van economische zelfmoord op bevel van een vreemde mogendheid te plegen? Dat is nog naar de vraag gezien meer dan een halve eeuw VS dominantie over het Europese continent. Gekochte politici. Gekochte journalisten. Gekochte militairen. Gekochte bankiers.

Is er daar een ernstige bron voor dat China zijn import van olie wil aankopen in RMB?

Frankenstein
23 mei 2019, 12:30
Lees RT. Deze Russische zender staat sedert ca. een jaar op de full mode — tav ondermijning dollar. Dergelijke propaganda nieuws van RT is vrij recent. Of deze bron als ernstig gezien kan worden ligt aan degene die aan deze bron waarde hechten.

Echter uitgaande van je verstand kan het niet anders dat de petrodollar komt te vervallen. Amerika wordt in rap tempo zelfvoorzienend in olie door schalie olie, Alaska en diezeeolie. China gevolgd door India worden de grootste importeurs. China is al de grootste importeur van olie..

Frankenstein
23 mei 2019, 12:35
Het kan zijn dat RT hint op opheffing sancties Rusland. Ik denk ook dat dit binnenkort gaat gebeuren—gezien China haar poot stijf houdt. Neemt niet weg dat Rusland de RMD accepteert als betaalmiddel.

ViveLaBelgique
23 mei 2019, 13:00

Als Trump geen president was geworden maar een democrate dan was het verschil enkel in vorm geweest. Evengoed zou er een "America first" of een nieuwe editie van "Yes we can" heersen in de USA politiek.

Europa dient wakker te worden. Het kan niet zijn dat de Russen, de Arabieren ( SA, Qatar, VAE, ..) en de Chinezen hier onze infrastructuur uitkopen en wij verslaafd geraken aan hun goedkope productie. De USA zien hun technologische economische superioriteit bedreigt door China. China sluit zijn grenzen voor Google, Twitter, Facebook en ook steeds meer voor Microsoft.

In de EU verwelkomen wij deze bedrijven. Zelfs in deze mate dat de EU burgers smartphone-verslaafde proefmieren worden voor sociologische studies van USA bedrijven.

Gipsy
23 mei 2019, 16:32
Lees RT. Deze Russische zender staat sedert ca. een jaar op de full mode — tav ondermijning dollar. Dergelijke propaganda nieuws van RT is vrij recent. Of deze bron als ernstig gezien kan worden ligt aan degene die aan deze bron waarde hechten.

Echter uitgaande van je verstand kan het niet anders dat de petrodollar komt te vervallen. Amerika wordt in rap tempo zelfvoorzienend in olie door schalie olie, Alaska en diezeeolie. China gevolgd door India worden de grootste importeurs. China is al de grootste importeur van olie..

RT, de persoonlijke propaganda zender van Putin. Desinformatie tot kunst verheven bestemd voor de nuttige idioten.

Frankenstein
23 mei 2019, 19:32
RT, de persoonlijke propaganda zender van Putin. Desinformatie tot kunst verheven bestemd voor de nuttige idioten.

Toch heeft de dollar niet het eeuwige leven. Olie ook net. Edoch als de petrodollar inboet omdat Amerika geen tot nauwelijks olie meer koopt; dit omdat er een andere andere olieslurpende natie opkomt die de barrel leegdrinkt—dan zie ik verschuiving in valuta macht komen. Pure logica, alleen de timing wanneer het kantelmoment komt blijft de hamvraag.

Shale oil productie in Amerika is afgelopen jaar met 16% gestegen.

ViveLaBelgique
23 mei 2019, 19:34
https://www.zerohedge.com/news/2019-05-23/iphones-are-now-embarrassing-china-trade-war-deepens

https://zh-prod-1cc738ca-7d3b-4a72-b792-20bd8d8fa069.storage.googleapis.com/s3fs-public/styles/inline_image_desktop/public/inline-images/china%20ban_0.png?itok=8pADBQSt

Another report showed a restaurant in China was charging a tariff to only American customers. An English translation of the sign read: "From now on, our store will charge 25% service fee (tariff) to American customers. If you don't understand, please consult the American Embassy!"

The ban goes on...

In theorie zijn zulke praktijken ook in de EU mogelijk.

Frankenstein
23 mei 2019, 19:43
In dat geval lijkt het beter om bij voorbaat niet meer aan 5G Huawei te beginnen. Universiteiten in Europa moeten gepusht worden om 5G netwerk op de Agenda te zetten. Nokia zou bv in dit gat kunnen springen. Al dan niet gesubsidieerd door Europese fondsen.

Gipsy
23 mei 2019, 19:53
Toch heeft de dollar niet het eeuwige leven. Olie ook net. Edoch als de petrodollar inboet omdat Amerika geen tot nauwelijks olie meer koopt; dit omdat er een andere andere olieslurpende natie opkomt die de barrel leegdrinkt—dan zie ik verschuiving in valuta macht komen. Pure logica, alleen de timing wanneer het kantelmoment komt blijft de hamvraag.

Shale oil productie in Amerika is afgelopen jaar met 16% gestegen.

De USD zal de komende decennia niet zo vlug van zijn troon gestoten worden wat wereldhandel betreft.

ViveLaBelgique
23 mei 2019, 20:00
In dat geval lijkt het beter om bij voorbaat niet meer aan 5G Huawei te beginnen. Universiteiten in Europa moeten gepusht worden om 5G netwerk op de Agenda te zetten. Nokia zou bv in dit gat kunnen springen. Al dan niet gesubsidieerd door Europese fondsen.

Nokia heeft Alcatel-Lucent overgenomen. Lucent is de opvolger van "den Bell". "den Bell" was een Belgische trots in de wereldwijde markt.

Het is zielig dat de EU zich zo heeft laten van de kaart vegen door de bedrijfsspionage van Huawai in de telecominfrastructuurmarkt. "den Bell" en later Alcatel-Lucent stonden veel verder dan de USA met hun cellular network.

Gipsy
23 mei 2019, 20:10
Ik heb een Huawei en het is op elk gebied een uitzonderlijk toestel. Na de Amerikaanse ban van Android gaan ze spoed achter een eigen en beter besturingssysteem steken en wat gaat het Amerikaans protectionisme dan gewonnen hebben? Mijn volgende smartphone wordt terug een Huawei aangedreven door een Huawei besturingssysteem.

ViveLaBelgique
23 mei 2019, 20:12
Ik heb een Huawei en het is op elk gebied een uitzonderlijk toestel. Na de Amerikaanse ban van Android gaan ze spoed achter een eigen en beter besturingssysteem steken en wat gaat het Amerikaans protectionisme dan gewonnen hebben? Mijn volgende smartphone wordt terug een Huawei aangedreven door een Huawei besturingssysteem.

Dit gaat geen waar zijn als je van plan bent die Huawei in de USA te kopen.

Only in the EU.

Gipsy
23 mei 2019, 20:15
Dit gaat geen waar zijn als je van plan bent die Huawei in de USA te kopen.

Only in the EU.

Ik heb mijn huidige in China gekocht, geen probleem.

Gipsy
23 mei 2019, 20:37
Het grote probleem met Trump is dat hij de wereldhandel als een New Yorks zakenman beschouwt. Als de Amerikaanse industrie, soyaboeren etc de weerslag krijgen gaat hij begrijpen dat het niet zo simpel is. Protectionisme is een boemerang die hij in eigen bakkes terug krijgt.

Tot hiertoe tegen alle scenario's in bleek dit systeem te lukken maar vroeg of laat komt de pay day. China kan Amerika pijn doen, op termijn wordt dit de grootste exportmarkt voor bedrijven uit de rest van de wereld. Chinezen en losing face gaat niet samen, dit gaan ze Amerika betaald zetten.

De kans is niet onbestaande dat ze van de ene op de andere dag de zegels leggen op een grote Amerikaanse autofabriek in China als tegenmaatregel bijvoorbeeld.

Frankenstein
23 mei 2019, 23:11
Het grote probleem met Trump is dat hij de wereldhandel als een New Yorks zakenman beschouwt. Als de Amerikaanse industrie, soyaboeren etc de weerslag krijgen gaat hij begrijpen dat het niet zo simpel is. Protectionisme is een boemerang die hij in eigen bakkes terug krijgt.

Tot hiertoe tegen alle scenario's in bleek dit systeem te lukken maar vroeg of laat komt de pay day. China kan Amerika pijn doen, op termijn wordt dit de grootste exportmarkt voor bedrijven uit de rest van de wereld. Chinezen en losing face gaat niet samen, dit gaan ze Amerika betaald zetten.

De kans is niet onbestaande dat ze van de ene op de andere dag de zegels leggen op een grote Amerikaanse autofabriek in China als tegenmaatregel bijvoorbeeld.

Het blijven andere boys me dunkt--getuige ook de handelstekorten in de 19e eeuw hetgeen door de Engelsen 'gladgestreken' werd door toeleverancier van opium te worden. Een smerige methode destijds dat nog niet vergeten en vergeven is.. Het bleek destijds de enige methode om het protectionisme te kraken en geld te verdienen aan ipv te verliezen..Daarvoor heeft een fortuin aan Spaans zilver gedurende een paar eeuwen de weg naar China gevonden; zijde en porselein naar Europa. Grondstoffen voor producten dus. De keizer en het systeem bepaalt wat binnenkomt.

Afgelopen week heb ik mij verdiept in Xi. Het is echt menens met deze heer(ser)--die hoogstwaarschijnlijk levenslang zal regeren.

Tavek
23 mei 2019, 23:17

Goed dat ik van die aandelen af ben man.....

Frankenstein
23 mei 2019, 23:24
Goed dat ik van die aandelen af ben man.....

Lang met een roze bril rondgelopen ?

Frankenstein
23 mei 2019, 23:27
Nokia heeft Alcatel-Lucent overgenomen. Lucent is de opvolger van "den Bell". "den Bell" was een Belgische trots in de wereldwijde markt.

Het is zielig dat de EU zich zo heeft laten van de kaart vegen door de bedrijfsspionage van Huawai in de telecominfrastructuurmarkt. "den Bell" en later Alcatel-Lucent stonden veel verder dan de USA met hun cellular network.

Links svp.

Bach
24 mei 2019, 06:33
https://www.zerohedge.com/news/2019-05-23/iphones-are-now-embarrassing-china-trade-war-deepens

https://zh-prod-1cc738ca-7d3b-4a72-b792-20bd8d8fa069.storage.googleapis.com/s3fs-public/styles/inline_image_desktop/public/inline-images/china%20ban_0.png?itok=8pADBQSt

Another report showed a restaurant in China was charging a tariff to only American customers. An English translation of the sign read: "From now on, our store will charge 25% service fee (tariff) to American customers. If you don't understand, please consult the American Embassy!"

The ban goes on...

In theorie zijn zulke praktijken ook in de EU mogelijk.De voorbeelden die u hier noemt zijn geen overheidspolitiek maar wel anekdotische sporadische reacties van de bevolking en een paar bedrijven op de economische oorlog ontketend niet door China maar door de VS overheid. Het belangrijke nieuws is dat Google Huawei uitsluit van haar android systeem in overleg met het Trump regime, of dat er geen chips meer verkocht mogen worden aan Huawei door VS bedrijven. En nu aast de VS erop om andere Chinese bedrijven uit te sluiten van haar markt zogezegd omwille van veiligheidsredenen, maar dat zijn slechts excuses.

Als er 1 land is dat backdoors inbouwt in zijn technologie waar Europa slachtoffer van is dan is het juist de VS. China heeft herhaaldelijk gezegd dat niet van zijn bedrijven te vragen. Het kan zijn dat men liegt hierover tot op presidentieel niveau, maar opvallend is dat de VS niet hetzelfde zeggen en kunnen zeggen. Of denkt u dat Intel of microsoft geen achterdeuren heeft voor de VS overheid? Een reden te meer voor Europa haar eigen alternatieven te ontwikkelen.

Dus laten we dat veiligheidsargument misschien ook eens toepassen in Europa. Dat zal niet gemakkelijk zijn als onderdeel van het VS imperium. Huawei zal nu zijn eigen technologie dienen te ontwikkelen in plaats van voor een paar miljard dollar chips uit de VS te kunnen kopen. Op zich misschien niet eens zo slecht zou je kunnen denken maar het is de VS dan ook niet te doen om 'spionage' te doen in de eerste plaats. Dat is maar een excuus. Het gaat om iets veel ruimer. Een koude oorlog, Het pogen isoleren van China niet alleen van de VS maar ook van Europa. Gaan wij als Europeanen werkelijk zo achterlijk zijn om om onze handel met China stil te leggen ter eer en glorie van dat land van over de oceaan? Je gaat zien dat de VS druk zet op Europa om zelf ook Huawei en andere Chinese bedrijven met nepargumenten van Europa uit te sluiten. Dat is net als in het geval van Nordstream 2 eerder om de VS economie een boost te geven dan uit bezorgdheid over Europese veiligheid. Ten andere, wat voor sukkel ben je wel niet als je aan een ander uw veiligheid overlaat en die begint u dan nog eens te beliegen en te intimideren. In plaats van een wereldmacht is Europa een koloniaal geval. China en Rusland zijn tenminste onafhankelijk.

De VS denken 1 koude oorlog gewonnen te hebben en nu willen ze een nieuwe koude oorlog. De VS willen geen handelspartners maar kolonies. Met Trump wordt dat duidelijker dan daarvoor. En als je dan De Gucht of Zinzen bezig hoort dan zou je toch denken dat die mensen beter dienen te weten. Maar nee, dat zijn producten van de vorige koude oorlog. Die hebben zich niet van dat vervormd wereldbeeld kunnen ontdoen. Het zijn in Europa eerder de zogezegd 'extreme' partijen van zowel links als rechts en niet de 'traditionele' partijen die niet zozeer gevangen zitten in die koude oorlogslogica.We dienen in dit geval ook Groen en NVA traditioneel te noemen.

Bach
24 mei 2019, 06:47
Mbt de oliehandel in China, onderzoek de "petroyuan", een alternatief voor oliehandel in dollars.

Bach
24 mei 2019, 07:12
Trump stuurt ons regelrecht op een depressie aan met zijn handelsoorlog. Maar je zal zien, we gaan hem nog 'dankbaar' zijn en 'de schuld' op China steken. Dat zijn de effecten van de koloniale mainstream media (en ondertussen ook VS gedomineerde 'sociale media') in Europa, waar zelfs de meeste politici als schapen achteraan lopen.

Bach
24 mei 2019, 07:20
the White House is now pressuring another critical Chinese trading partner - South Korea - to cease ties with Huawei.'Vrije handel' VS stijl betekent dat de VS bepalen wie met wie handel mag drijven zodat de VS zelf steeds de winnende partij zullen blijven.

Bach
24 mei 2019, 07:25
JP Morgan...iPhones 14 procent duurder dank zij Trump's handelsoorlog. Nog maar het begin.

Bach
24 mei 2019, 07:35
Huawei’s wholly owned semiconductor unit HiSilicon, which produces chips for smartphones and servers for the company, has prepared for years to cope with a scenario like the US cutting off access to advanced chips and technology, HiSilicon’s president Teresa He Tingbo wrote in a memo following the restrictions last week. Europa zou ook beter ook wat meer zijn eigen lot in handen nemen IPV afhankelijk te zijn van buiten Europese mogendheden die de baas willen spelen in Europa. In de eerste plaats van diegenen die reeds de baas zijn.

dalibor
24 mei 2019, 13:26
USA - Saoedi-Arabië - Israël: the axis of evil.

Drie landen waar religie en staat inniger verbonden zijn dan gezond is.

Vrijheideerst
24 mei 2019, 13:30

Hela, durft gij tegen Israël te zijn? :-o :magniet:

;-)

Zipper
24 mei 2019, 13:45

Wat dan te zeggen van Iran, Pakistan, Afghanistan, Egypte, Marokko, Tunesië, Libië...…..en andere islam-staten ???
In Marokko kreeg verleden jaar een jongen trouwens een boete omdat hij water dronk tijdens de ramadan, bij een temperatuur van 42°C (van menging "staat en religie" gesproken.
Noch in Israël, noch in de USA riskeer je sancties omdat je niet gelovig zou zijn, terwijl in veel moslimlanden de doodstraf staat op het verwerpen van de islam, die in elk moslimland staatsgodsdienst is.
En nog iets, je zit hier (terecht) af te geven op inmenging van religies in staatszaken, maar langs een andere kant zit je hier islamieten te pamperen aan "honderd in het uur". De dag dat die de kans zien om religie te mengen met staatszaken, zullen zij niet wachten.

ViveLaBelgique
24 mei 2019, 15:22
Links svp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Huawei

Ren sought to reverse engineer foreign technologies with local researchers. At a time when all of China's telecommunications technology was imported from abroad, Ren hoped to build a domestic Chinese telecommunication company that could compete with, and ultimately replace, foreign competitors.[23]

Reverse engineering wordt nooit gedaan met toestemming van de eigenaar van de technologie. Het is veel eenvoudiger om de sourcecode te vragen....

ViveLaBelgique
24 mei 2019, 16:16
De voorbeelden die u hier noemt zijn geen overheidspolitiek maar wel anekdotische sporadische reacties van de bevolking en een paar bedrijven op de economische oorlog ontketend niet door China maar door de VS overheid. Het belangrijke nieuws is dat Google Huawei uitsluit van haar android systeem in overleg met het Trump regime, of dat er geen chips meer verkocht mogen worden aan Huawei door VS bedrijven. En nu aast de VS erop om andere Chinese bedrijven uit te sluiten van haar markt zogezegd omwille van veiligheidsredenen, maar dat zijn slechts excuses.

Als er 1 land is dat backdoors inbouwt in zijn technologie waar Europa slachtoffer van is dan is het juist de VS. China heeft herhaaldelijk gezegd dat niet van zijn bedrijven te vragen. Het kan zijn dat men liegt hierover tot op presidentieel niveau, maar opvallend is dat de VS niet hetzelfde zeggen en kunnen zeggen. Of denkt u dat Intel of microsoft geen achterdeuren heeft voor de VS overheid? Een reden te meer voor Europa haar eigen alternatieven te ontwikkelen.

Dus laten we dat veiligheidsargument misschien ook eens toepassen in Europa. Dat zal niet gemakkelijk zijn als onderdeel van het VS imperium. Huawei zal nu zijn eigen technologie dienen te ontwikkelen in plaats van voor een paar miljard dollar chips uit de VS te kunnen kopen. Op zich misschien niet eens zo slecht zou je kunnen denken maar het is de VS dan ook niet te doen om 'spionage' te doen in de eerste plaats. Dat is maar een excuus. Het gaat om iets veel ruimer. Een koude oorlog, Het pogen isoleren van China niet alleen van de VS maar ook van Europa. Gaan wij als Europeanen werkelijk zo achterlijk zijn om om onze handel met China stil te leggen ter eer en glorie van dat land van over de oceaan? Je gaat zien dat de VS druk zet op Europa om zelf ook Huawei en andere Chinese bedrijven met nepargumenten van Europa uit te sluiten. Dat is net als in het geval van Nordstream 2 eerder om de VS economie een boost te geven dan uit bezorgdheid over Europese veiligheid. Ten andere, wat voor sukkel ben je wel niet als je aan een ander uw veiligheid overlaat en die begint u dan nog eens te beliegen en te intimideren. In plaats van een wereldmacht is Europa een koloniaal geval. China en Rusland zijn tenminste onafhankelijk.

De VS denken 1 koude oorlog gewonnen te hebben en nu willen ze een nieuwe koude oorlog. De VS willen geen handelspartners maar kolonies. Met Trump wordt dat duidelijker dan daarvoor. En als je dan De Gucht of Zinzen bezig hoort dan zou je toch denken dat die mensen beter dienen te weten. Maar nee, dat zijn producten van de vorige koude oorlog. Die hebben zich niet van dat vervormd wereldbeeld kunnen ontdoen. Het zijn in Europa eerder de zogezegd 'extreme' partijen van zowel links als rechts en niet de 'traditionele' partijen die niet zozeer gevangen zitten in die koude oorlogslogica.We dienen in dit geval ook Groen en NVA traditioneel te noemen.

De handelsbetrekkingen met China en de EU dienen verbroken te worden. China laat onze bedrijven enkel toe als er iets van te leren valt. Kijk voorbeeld naar Bekaert. Die waren in China actief met staaldraad voor zonnepanelen. China had zelf niet de tech kennis in huis. Eens ze deze van Bekaert hadden gekopieerd werden ze uit de Chinese markt geprijsd. Hetzelfde gaat het geval zijn voor de Duitse automerken. Nu is hun bon chic in China om met een Duitse importwagen te rijden. Nog enkele jaren en het wordt bon chic in Duitsland om met een Chinese auto rijden.

Frankenstein
24 mei 2019, 16:47
Op Linkedin kijk ik wel eens naar oud klasgenoten. Begin 2000 werden veel hoger technisch geschoolden naar China gehaald. Na 10 a 15 jaar gewerkt te hebben konden ze 'optieften', uitgaande wat ik zie langskomen.

Steve Bannon is recent veel in het nieuws om kaping van kennis en 996 werktijden in China onder de aandacht te brengen.
Hij heeft ergens een punt, me dunkt.

Neemt niet weg dat Europa ook van China kan leren. De multinationals zijn machtiger dan de moederstaten geworden en dit leidt er mede toe dat kennis wordt weggegeven.

Om een voorbeeld te geven: De beste studenten van TU Delft worden naar Shell getrokken. Dit bedrijf heeft het Hoofd kwartier in Den Haag en draagt geen cent winstbelasting af. Echter parasiteert door oudhaantjes uit de vijver te vissen— die van de belastingbetaler hun scholing hebben gekregen.

Men zou Shell kunnen laten betalen voor de beste afgestudeerden of dergelijke aankopen kunnen afgekocht worden door in wetenschap te investeren—TU bijvoorbeeld productie goedkope waterstof. Zo dwing je multinationals hun verantwoording naar maatschappij te nemen. Iets dergelijks in andere vorm zie je bij de Chinees tech giganten terug meen ik. Staatsinmenging; meer dan enkel loonbelasting vangen zou de norm moeten zijn.

Btw Shell heeft de mensen naar China gestuurd om olie te exploiteren. Nadat de Chinezen dit klusje zelf konden klaren was het exit voor Shell..

Bach
24 mei 2019, 17:52
De handelsbetrekkingen met China en de EU dienen verbroken te worden. China laat onze bedrijven enkel toe als er iets van te leren valt. Kijk voorbeeld naar Bekaert. Die waren in China actief met staaldraad voor zonnepanelen. China had zelf niet de tech kennis in huis. Eens ze deze van Bekaert hadden gekopieerd werden ze uit de Chinese markt geprijsd. Hetzelfde gaat het geval zijn voor de Duitse automerken. Nu is hun bon chic in China om met een Duitse importwagen te rijden. Nog enkele jaren en het wordt bon chic in Duitsland om met een Chinese auto rijden.

Bang voor concurrentie? Met dat 'vrije markt' model (uiteraard steeds met overheidssteun waar nodig) heeft het westen nochtans heel wat economieën in de ontwikkelingslanden overgenomen. Mogen die landen dan ook terug protectionistisch worden ten opzichte van Europese en VS bedrijven? Of is protectionisme een voorrecht van bepaalde landen? Pas maar op waarom je vraagt want dat is een slippery slope waarvan de Europese consument wel eens het slachtoffer kan worden.

Chinese auto's in Europa? Waarom zou dat niet mogen? De grootste electrische autofabrikant is Chinees. Buffett nam er aandelen in. Lijkt me een gezondere strategie dan 'vrees' en in een hol kruipen.

China is net als Japan in de jaren 60 en verder het stadium van kopiëren voorbij. Bedrijven als Huawei hebben nu een technologische voorsprong zelfs. Er houdt ons niets tegen de Chinezen te kopiëren. Of zijn we te veel angsthaas? Gelooft u niet in het Europese kunnen?

Laten we eerst eens Europese onafhankelijkheid bewerkstelligen. De combinatie van VS semi kolonie gepaard gaande met een handelsoorlog met China zal ons duur te staan komen als Europa.

ViveLaBelgique
24 mei 2019, 18:32
Bang voor concurrentie? Met dat 'vrije markt' model (uiteraard steeds met overheidssteun waar nodig) heeft het westen nochtans heel wat economieën in de ontwikkelingslanden overgenomen. Mogen die landen dan ook terug protectionistisch worden ten opzichte van Europese en VS bedrijven? Of is protectionisme een voorrecht van bepaalde landen? Pas maar op waarom je vraagt want dat is een slippery slope waarvan de Europese consument wel eens het slachtoffer kan worden.

Chinese auto's in Europa? Waarom zou dat niet mogen? De grootste electrische autofabrikant is Chinees. Buffett nam er aandelen in. Lijkt me een gezondere strategie dan 'vrees' en in een hol kruipen.

China is net als Japan in de jaren 60 en verder het stadium van kopiëren voorbij. Bedrijven als Huawei hebben nu een technologische voorsprong zelfs. Er houdt ons niets tegen de Chinezen te kopiëren. Of zijn we te veel angsthaas? Gelooft u niet in het Europese kunnen?

Laten we eerst eens Europese onafhankelijkheid bewerkstelligen. De combinatie van VS semi kolonie gepaard gaande met een handelsoorlog met China zal ons duur te staan komen als Europa.

China heeft het Japanse scenario bestudeerd en vermeden. Japan maakte de fout door hun producten met verlies op de markt te gooien. Dat verlies deed hun schuld aangroeien tot bijna 3x hun BNP. China verkoopt enkel met verlies als ze er iets mee kunnen winnen.

Welke zin heeft het voor de EU om te streven niet langer een USA vazalstaat te zijn als we een vazalstaat worden van China ? China is in bepaalde aspecten nu reeds een dominantere wereldspeler dan de USA. Ze zijn niet zo dom als de USA om te gaan voor de grootste legermacht. Een leger heeft anno 2019 geen verweer tegen terrorisme, drone-aanvallen en cyberoorlog.

Bach
24 mei 2019, 22:06
China heeft het Japanse scenario bestudeerd en vermeden. Japan maakte de fout door hun producten met verlies op de markt te gooien. Dat verlies deed hun schuld aangroeien tot bijna 3x hun BNP. China verkoopt enkel met verlies als ze er iets mee kunnen winnen.Die theorie is me vreemd. Ik heb er geen oordeel over.

Welke zin heeft het voor de EU om te streven niet langer een USA vazalstaat te zijn als we een vazalstaat worden van China ? Geen meesters. Noch uit het westen, noch uit het oosten. Die situatie is echter zo dat Europa momenteel slechts één meester heeft. En dat is niet China. Met twee meesters zou je tenminste nog kunnen je voordeel doen door ze tegen elkaar uit te spelen. Het geeft opties.

China is in bepaalde aspecten nu reeds een dominantere wereldspeler dan de USA. 800 militaire basissen van de VS in het buitenland tegenover 1 voor China, maar toch wordt China als een dreiging voorgesteld en niet de VS. Continue oorlogen, invasies, staatsgrepen, afpersing voor de VS en wat zet China daar tegenover....handel en hard werk.

Ze zijn niet zo dom als de USA om te gaan voor de grootste legermacht. Een leger heeft anno 2019 geen verweer tegen terrorisme, drone-aanvallen en cyberoorlog.
Het VS militair industrieel complex heeft oorlogen nodig omwille van de macht die daar mee te rapen valt. Dat heeft niets met nationale veiligheid te maken. Dat laatste is maar een excuus om de massa zoet te houden en de vazalstaten in de lijn te laten lopen. Het is gemakkelijker te veroveren als je denkt 'voor een goed doel' te doden. De drie zaken die u opnoemt zijn vormen van oorlogsvoering. De grootte van een legermacht is te vertalen als de kracht van een legermacht. Aantallen zijn een onderdeel van de optelsom, maar uiteraard speelt kwaliteit ook een rol naast kwantiteit. China zal geen andere keuze hebben zich voor te bereiden op een oorlog. De VS zijn verslaafd aan oorlog. Ze zullen slechts stoppen als ze tegen een muur lopen. Dat is de aard van het megalomane virus dat een belangrijk deel van de VS elite kenmerkt. Leven bij het zwaard is sterven door het zwaard. Daarom kan de VS niet stoppen. Enkel uitstellen.

Dat klinkt fatalistisch misschien. Er zijn uitwegen. Maar China isoleren en boycotten en haar ontwikkeling remmen is het tegenovergestelde van zo'n oplossing.

China was goed om te sneuvelen om de spoorwegen te bouwen in de VS, om goedkope handenarbeid te geven zodat onze iPhone niet driemaal zoveel kost. Maar als ze zelf een telefoon willen verkopen, en dat is dan nog een goede en goedkope telefoon, dan zijn ze ongehoorzaam en dienen ze uit de markt gehouden te worden. En u denkt dat die vlieger zal kunnen blijven opgaan? Dat we de productie even kunnen verleggen naar andere landen waar ze voor een appel en een ei werken om onze welvaart in stand te houden? Dat is niet alleen een onethische weg, het is ook een domme weg waardoor we op een dag zullen wakker worden een stuk armer dan de dag ervoor.

Als je een camera koopt dan kan je realistischer wijze kiezen tussen een Japanner en een Japanner en een Japanner. Is dat een probleem? Dienen we die camera's te weren van de markt zodat mensen verplicht zijn een 3 keer zo dure Europese Leica te kopen? Is dat goed voor Europa denk je? Integendeel. Het tegenovergestelde is nog beter. Laat de Chinezen hun camera's en lenzen (of zonnepanelen) verder ontwikkelen en binnenkort kunnen we camera's kopen die beter zijn dan de Japanse aan een derde van de prijs van die Japanse technologie. Dienen we die ontwikkeling tegen te houden? Sommigen zouden willen de Chinezen afsluiten van de markt. De Chinezen zullen verplicht zijn hetzelfde te doen....collectieve armoede in plaats van win win zijn het gevolg van die houding.

Het is trouwens een illusie te denken dat we de technologische ontwikkeling van China kunnen stoppen. Het moet een schok geweest zijn in Washington te beseffen dat de technologie van Huawei 2 tot 3 jaar voor staat op die van Apple. China is dus ongehoorzaam want ze zijn uit de mijnen en fabriekshallen gekomen die we voor hen voorzien hadden profiterend van hun goedkope handenarbeid en zijn zelf dingen beginnen maken en bedenken (zelfs originele dingen die we koppig genoeg blijven 'klonen' noemen). Maar die houding van de Chinezen heeft wel honderden miljoenen mensen uit de armoede getrokken in een rekordtempo. Iets wat 'ons model' leidend tot accumulatie van rijkdommen in handen van enkelen niet in staat was te doen.

lamenielachen
19 juni 2019, 21:16
Trump kan dan al een ongeleid projectiel zijn hij is zakelijk niet dom en "America first" kan je hem ook niet kwalijk nemen.
En dat China bezig was ons allemaal op te eten terwijl we sliepen zoals gewoonlijk heeft hij gepareerd met een handelsoorlog.
Waar wij neuten over de illegale migratie maar niets doen neemt hij maatregelen, neenee zo slecht is hij niet voor America.
Hij is de baas van de wereld en zo wil hij het houden, tegen dat Europa militair half zo ver is als America alleen al zal er nog veel water door de zee vloeien.