PDA

View Full Version : VW offensief 20K kostprijstarget


brother paul
9 november 2018, 08:32
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-strategy-electric-idUSKBN1ND2C2

4 fabrieken op elektrische auto's... VW wordt wakker

Micele
9 november 2018, 09:18
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-strategy-electric-idUSKBN1ND2C2

4 fabrieken op elektrische auto's... VW wordt wakker

En ze gaan vermoedelijk nauw samenwerken met Ford...

Dat gaat nog duidelijker worden de 16 november of volgende week.

toch ff plakken want anders gelooft niemand het...

VW plans to sell electric Tesla rival for less than $23,000

FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen (VOWG_p.DE) intends to sell electric cars for less than 20,000 euros ($22,836) and protect German jobs by converting three factories to make Tesla (TSLA.O) rivals, a source familiar with the plans said.

VW and other carmakers are struggling to adapt quickly enough to stringent rules introduced after the carmaker was found to have cheated diesel emissions tests, with its chief executive Herbert Diess warning last month that Germany’s auto industry faces extinction.

Plans for VW’s electric car, known as “MEB entry” and with a production volume of 200,000 vehicles, are due to be discussed at a supervisory board meeting on Nov. 16, the source said.

Another vehicle, the I.D. Aero, will be built in a plant currently making the VW Passat, a mid-sized sedan, the source said.

The Wolfsburg-based carmaker, which declined to comment on the plans, is also expected to discuss far-reaching alliances with battery cell manufacturer SK Innovation (096770.KS) and rival Ford (F.N), the source said.

The November 16 strategy meeting will discuss Volkswagen’s transformation plan to shift from being Europe’s largest maker of combustion engine vehicles into a mass producer of electric cars, another source familiar with the deliberations said.

VW’s strategy shift comes as cities start to ban diesel engine vehicles, forcing carmakers to think of new ways to safeguard 600,000 German industrial jobs, of which 436,000 are at car companies and their suppliers.

An electric van, the ID Buzz, is due to be built at VW’s plant in Hannover, where its T6 Van is made, the source said.

To free up production capacity for electric cars in Hannover, VW’s transporter vans could be produced at a Ford (F.N) plant in Turkey, if German labor unions, who hold half the seats on VW’s board of directors, agree, the source added.

VW and Ford are in “exploratory talks” about an alliance to develop self-driving and electric vehicles and to complement each other’s global production and sales footprints, Reuters reported last month.

Ford has strong sales and profits in the United States thanks to its exposure to the lucrative pickup truck segment, while Volkswagen dominates the market for passenger cars in Europe.

The companies are considering cooperation deals in the areas of commercial, electric and autonomous vehicles, although a final agreement will unlikely be announced at the November 16 strategy meeting at Volkswagen, the second source said.

The details of a cooperation deal with Ford may take until the end of the year to be finalised, the second source said. The German carmaker will mainly focus on debating the merits of converting its VW factories in Emden, Zwickau and Hanover, which all build combustion-engined cars, to electric ones under the plans being discussed by the board of directors, the source said.

Carmakers in Germany agreed on Thursday to spend up to 3,000 euros ($3,430) per vehicle to add more efficient exhaust filtering systems to cut diesel emissions, but failed to prevent bans on diesel vehicles by Cologne and Bonn.

EU lawmakers have agreed to seek a 35 percent cut in car emissions by 2030 after a U.N. report called for dramatic steps to slow global warming. Diess said to cut average fleet emissions of carbon dioxide in Europe by 30 percent by 2030, VW needs to raise its share offully electric vehicles to 30 percent of new car sales.

The shift from combustion engines to electric cars would also cost 14,000 jobs at VW by 2020 as it takes less time to build an electric car than a conventional one and because jobs will shift overseas to battery manufacturers. In Europe there are about 126 plants making combustion engines, employing 112,000 people. The largest such plant inEurope is VW’s in Kassel.

Reporting by Jan Schwartz

Tja symbolisch past Tesla wel goed in dit artikel... (het hangt al enkele jaren boven de hoofden van VW, Ford, BMW, Mercedes & Co...)
https://media4.s-nbcnews.com/j/newscms/2018_45/2638346/181108-tesla-mc919_ca20a5d4b9cb866fcde0aa0eed46a4a8.fit-760w.JPG
A Tesla sign is seen during the China International Import Expo (CIIE)

Tavek
9 november 2018, 09:47
Kijk eens aan.

Nu nog die laatste stap zetten en effectief beginnen te bouwen aan batterijfabrieken.

Ik wil fabrieken en autos zien ipv cheap talk.

PS: VW gaat hiermee op een ander marktsegment spelen dan Tesla. Dus ik kan hier perfect mee leven. Die 23k wagen zal wsh een hatchback zijn type golf/polo.

Tavek
9 november 2018, 09:48
The shift from combustion engines to electric cars would also cost 14,000 jobs at VW by 2020 as it takes less time to build an electric car than a conventional one and because jobs will shift overseas to battery manufacturers. In Europe there are about 126 plants making combustion engines, employing 112,000 people. The largest such plant inEurope is VW’s in Kassel.

Bouw toch uw eigen batterij fabriek for fucks sake....

Micele
9 november 2018, 10:13
Kijk eens aan.

Nu nog die laatste stap zetten en effectief beginnen te bouwen aan batterijfabrieken.

Ik wil fabrieken en autos zien ipv cheap talk.

PS: VW gaat hiermee op een ander marktsegment spelen dan Tesla. Dus ik kan hier perfect mee leven. Die 23k wagen zal wsh een hatchback zijn type golf/polo.

Ze zullen wel moeten, het is het enige segment wat eigenlijk nog vrij is.
De iPolo als het ware, of nog kleiner een nieuwe i-Up. (de e-Up was een probeersel zonder van nul te beginnen: https://www.egear.be/vw-e-up/)

Maar als ze nog wat treuzelen gaan de Koreanen of Chinezen (kleine Volvo?) ook dat inpikken...

Tavek
9 november 2018, 10:15
Een iGolf die 20k euro basisprijs heeft gaat verkopen als zoete broodjes, zelfs als die maar 300-400 km kan, en geen 600km.

Wie rijdt met een golfke zulke afstanden ?

Micele
9 november 2018, 10:22
Een iGolf die 20k euro basisprijs heeft gaat verkopen als zoete broodjes, zelfs als die maar 300-400 km kan, en geen 600km.

Wie rijdt met een golfke zulke afstanden ?

250-300 km is ruim voldoende als men aan 100/150 kW-CCS laden kan.

(vb de Hyundai Ionic met 28 kWh batterijpack, maar die is groter en zwaarder, groter als een Golf, en haalt 200 km EPA-range)

(kleine batterijpacks met deftig laad en temp-management zijn sneller geladen)

250/300 km is 155/187 miles EPA, daar ongeveer moet die IUp/IPolo landen met een prijs rond de €20k of minder:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/BEV_EPA_range_comparison_2016-2017_MY_priced_under_50K_US.png

Tegen 2020-2021 zal de accukwaliteit wel meer Tesla benaderen zodat zelfs 350 km mogelijk is.

Tavek
9 november 2018, 10:28
Maargoed, tis weer vapourwave van VW he.

Ik moet de eerste EV nog zien.

Tesla pompt ze reeds naar buiten tegen 20k/maand.

Tavek
9 november 2018, 10:29
En gaat 3 miljard per jaar investeren in haar gigafactories.

Een concept dat vanuit productietechnisch oogpunt het beste is. Alles in 1 locatie: batterijcelproductie, pack productie en wagen productie.

Micele
9 november 2018, 10:34
Maargoed, tis weer vapourwave van VW he.

Ik moet de eerste EV nog zien.

Tesla pompt ze reeds naar buiten tegen 20k/maand.

VW zou onmiddellijk die dieselballast moeten afschudden, dat zou pas nieuws zijn dat VW het zeer snel ernst neemt. En sowieso -zoals Tesla met hun nieuwe GF3- alles in een fabriek produceren.

Een concept dat vanuit productietechnisch oogpunt het beste is. Alles in 1 locatie: batterijcelproductie, pack productie en wagen productie.
Yep...

hamac
12 november 2018, 06:39
Kijk eens aan.

Nu nog die laatste stap zetten en effectief beginnen te bouwen aan batterijfabrieken.

Ik wil fabrieken en autos zien ipv cheap talk.


Tenzij het van Musk komt.

Tavek
12 november 2018, 09:32
Tenzij het van Musk komt.

Musk realiseert wat hij belooft.

Alleen niet altijd op tijd :)

Tavek
12 november 2018, 09:52
"Musk time"

Wordt gelachen mee op twitter, ook door hem.

Maar tot nu toe heeft hij alles wat hij beloofd waargemaakt.

vanderzapig
12 november 2018, 11:06
Ik wil fabrieken en autos zien ipv cheap talk. Tenzij het van Musk komt.
De plannen van Musk bevinden zich in dit stadium:

https://www.tesla.com/sites/default/files/images/factory/section-hero-background%402x.jpg
https://fsmedia.imgix.net/74/5b/75/6a/71d6/467c/b659/3426ef296f01/2n6c9848jpg.jpeg
https://i2.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2017/07/image-2017-07-06-at-5-36-am-e1499334129325.jpg
https://insideevs.com/wp-content/uploads/2013/12/36.jpg


De plannen van VW bevinden zich in dit stadium:

https://2ch0ii35pfo82tskhvz2b23217-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/03/supporting-images-4-01-1.png

Mambo
12 november 2018, 14:32
Het zou me niet verwonderen dat je binnen 10 jaar EV kunt kopen voor 10000€ of minder.

Tenslotte zit daar niet veel in.

Tavek
12 november 2018, 14:38
Het zou me niet verwonderen dat je binnen 10 jaar EV kunt kopen voor 10000€ of minder.

Tenslotte zit daar niet veel in.

Als de batterijen voldoende goedkoop maken wel ja.

De motor van een model 3 kost 800 dollar....

fred vanhove
12 november 2018, 15:26
Een iGolf die 20k euro basisprijs heeft gaat verkopen als zoete broodjes, zelfs als die maar 300-400 km kan, en geen 600km.

Wie rijdt met een golfke zulke afstanden ?


Heel veel mensen. Veel bedrijfswagens zijn VW Golf. Een Golfke kost dan ook al gauw 25.000 euro.

Tavek
12 november 2018, 15:31
Heel veel mensen. Veel bedrijfswagens zijn VW Golf. Een Golfke kost dan ook al gauw 25.000 euro.

Pakt dat de grote batterij 600 km doet en 30k kost.

Alweer: zoete broodjes.

Die ene zot die naar Z-Frankrijk wilt karren in 1 trek zonder te stoppen (levensgevaarlijk) in een kleine wagen, daar moet men geen rekening mee houden.

fred vanhove
12 november 2018, 16:05
Pakt dat de grote batterij 600 km doet en 30k kost.

Alweer: zoete broodjes.

Die ene zot die naar Z-Frankrijk wilt karren in 1 trek zonder te stoppen (levensgevaarlijk) in een kleine wagen, daar moet men geen rekening mee houden.

Alle truckers zijn dus zotten ? Die doen dat alle dagen hun ganse leven lang. 4,5 uur rijden en dan eventjes handen wassen en plassen (45 min) en hop terug weg. En dat is met een camion he aan 90 km per uur. Ja Tavekske er zijn nog mensen die hard werken;-)

Micele
12 november 2018, 16:32
Alle truckers zijn dus zotten ? Die doen dat alle dagen hun ganse leven lang. 4,5 uur rijden en dan eventjes handen wassen en plassen (45 min) en hop terug weg. En dat is met een camion he aan 90 km per uur. Ja Tavekske er zijn nog mensen die hard werken;-)

Euh dat is een stop van 45 minuten, Tavek schreef zonder te stoppen.

En voorlopig gaat het nog niet over electrische vrachtwagens, maar over electrische personenwagens.

Vrachtwagenbestuurders mogen overigens maar 9 uren rijden per dag, en 2 x week uitzonderlijk 10 uur/dag. Als professionele bestuurder:
bron: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/vervoer_van_goederen_en_reizigers/rij_en_rusttijden/rijtijden
één 45 minuten verplichte stop mag ook opgedeeld worden in twee stops 15 + 30 minuten.


Uiteraard zijn er dan ook zotten -met een personenwagen- zoals Tavek beschrijft.

Die rijden namelijk echt zonder te stoppen (of tot hun tank op reserve staat)

Aanbevelingen voor veilig lange autorittten vindt men hier:
https://www.euroreizen.be/dossiers/reisinfo/fit-achter-stuur

fred vanhove
12 november 2018, 16:43
Euh dat is een stop van 45 minuten, Tavek schreef zonder te stoppen.

En voorlopig gaat het nog niet over electrische vrachtwagens, maar over electrische personenwagens.

Vrachtwagenbestuurders mogen overigens maar 9 uren rijden per dag, en 2 x week uitzonderlijk 10 uur/dag. Als professionele bestuurder:
bron: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/vervoer_van_goederen_en_reizigers/rij_en_rusttijden/rijtijden

Uiteraard zijn er dan zotten -met een personenwagen- zoals Tavek beschrijft.

Die rijden namelijk echt zonder te stoppen (of tot hun tank op reserve staat)

Inderdaad er zijn mensen die nooit moeten tanken of pissen:-)

Micele
12 november 2018, 16:55
Pakt dat de grote batterij 600 km doet en 30k kost.

Alweer: zoete broodjes.

Die ene zot die naar Z-Frankrijk wilt karren in 1 trek zonder te stoppen (levensgevaarlijk) in een kleine wagen, daar moet men geen rekening mee houden.

Gipsy
12 november 2018, 17:06
Pakt dat de grote batterij 600 km doet en 30k kost.

Alweer: zoete broodjes.

Die ene zot die naar Z-Frankrijk wilt karren in 1 trek zonder te stoppen (levensgevaarlijk) in een kleine wagen, daar moet men geen rekening mee houden.

Met 2 chauffeurs vervalt dat argument. Hoe dan ook elektrisch rijden beperkt de flexibiliteit. Maar dit is een eindeloze discussie.

Micele
12 november 2018, 17:32
Met 2 chauffeurs vervalt dat argument.
Waarom geen 4 chauffeurs? :roll:
Opgepast! Verwisselen van bestuurder is geen argument om 's nachts te rijdenof een excuus om niet fit met de reis te starten. De begeleider die rust in eenrijdend voertuig heeft tijdens zijn of haar rijtijd nog steeds die vastgesteldesymptomen zoals eerder aangegeven.

Bronnen: VAB - VUB - Ford
https://www.euroreizen.be/dossiers/reisinfo/fit-achter-stuur

Hoe dan ook elektrisch rijden beperkt de flexibiliteit.
Verwaarloosbaar bij een E-wagen met voldoende accucapaciteit en supersnelle laadpalen.

QED: Genk-Venetië

https://www.tesla.com/trips#/?v=M3_2015_74&o=3600%20Genk,%20Belgium_Genk%20LI%[email protected] 6613,5.502100000000041&s=&d=Venice,%20Metropolitan%20City%20of%20Venice,%20I taly_Venice%20Venice%[email protected],12.3155150999 9997
3600 Genk, Belgium

Waldlaubersheim, Germany 25 min charge

Leonberg, Germany 50 min charge

Lermoos, Austria 35 min charge

Trento, Italy 35 min charge

Venice, Metropolitan City of Venice, Italy
Duration: 14 h 24 min (724 mi)

Maar dit is een eindeloze discussie.
Die is helemaal niet eindeloos.

E-wagens verliezen in feite niet altijd tijd aan tankstations/laadstations, die kunnen namelijk ook thuis of elders laden. Fossiele wagens zie ik die mogelijkheid niet hebben.

Tel je alles bijeen over een gans jaar dan staat een fossiele bestuurder langer te wachten dan een electrische wagen die in de regel altijd thuis laadt of op een parking met laadpaal.

Gewoon eens electrisch denken. ;-)

Gipsy
12 november 2018, 17:40
Waarom geen 4 chauffeurs? :roll:



Verwaarloosbaar bij een E-wagen met voldoende accucapaciteit en supersnelle laadpalen.


Die is helemaal niet eindeloos.

E-wagens verliezen in feite niet altijd tijd aan tankstations/laadstations, die kunnen namelijk ook thuis of elders laden. Fossiele wagens zie ik die mogelijkheid niet hebben.

Tel je alles bijeen over een gans jaar dan staat een fossiele bestuurder langer te wachten dan een electrische wagen die in de regel altijd thuis laadt of op een parking met laadpaal.

Gewoon niet altijd denkfouten maken.

Ik heb een nieuwe wagen gekocht en het klinkt ongelofelijk maar ik heb even een grote Tesla overwogen. Hij is door de mand gevallen om kwestie van flexibiliteit en de goedkope afwerking van binnen. Voor hetzelfde geld heb ik beter.

Micele
12 november 2018, 17:48
Ik heb een nieuwe wagen gekocht en het klinkt ongelofelijk maar ik heb even een grote Tesla overwogen. Hij is door de mand gevallen om kwestie van flexibiliteit en de goedkope afwerking van binnen. Voor hetzelfde geld heb ik beter.
Geen argument dus terzake.

Tel je alles bijeen over een gans jaar dan staat een fossiele bestuurder langer te wachten dan een electrische wagen die in de regel altijd thuis laadt of op een parking met laadpaal.

Weerleg het eens. :-)

Gipsy
12 november 2018, 18:00
Geen argument dus terzake.

Tel je alles bijeen over een gans jaar dan staat een fossiele bestuurder langer te wachten dan een electrische wagen die in de regel altijd thuis laadt of op een parking met laadpaal.

Weerleg het eens. :-)

De wagen moet mij aanstaan niet wat u wil. Ik heb niets te weerleggen.

Micele
12 november 2018, 18:02
De wagen moet mij aanstaan niet wat u wil. Ik heb niets te weerleggen.
Je kunt het ook niet weerleggen.

Fossiele wagens zijn dus niet flexibel genoeg. :-)
(slaafje van tankstations)

Wat jij koopt kan me nu eens echt niets schelen.

Wat de algemene Europese klant van een Tesla denkt kan me wel wat schelen:
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/21781-jato-verkoop-model-s-overstijgt-die-van-de-s-klasse-en-7-serie

De Model S werd vergeleken met de BMW 7-serie en de Mercedes S-klasse. Het Tesla-model werd in Noord-Amerika al langer beter verkocht dan de Europese luxemerken, maar het is voor het eerst dat de grote Europese premiummerken op hun thuismarkt worden verslagen. “Dit moet bij de traditionele automakers de alarmbellen laten rinkelen, dat een klein merk als Tesla Mercedes en BMW op hun thuismarkt kan verslaan”, aldus Jato-analist Felipe Munoz. Hij stelt dat dit het belang van een snellere ontwikkeling van EV’s onderstreept.

Van de Model S werden er vorig jaar 16.132 in Europa verkocht, 30 procent meer dan in 2016. Van de Mercedes S-klasse werden er 13.359 (+3%) verkocht, terwijl er van de BMW 7-serie 13 procent minder werden verkocht (in totaal 11.735 stuks in 2017). In de Verenigde Staten werden er 28.000 Models S verkocht (+9%), en van de S-klasse 15.888 (-16%). Volgens Jato zijn vorig jaar 12.000 Models X besteld, 2.000 stuks meer dan de BMW X6 en ongeveer evenveel als van de Porsche Cayenne.

fred vanhove
12 november 2018, 18:33
Waarom geen 4 chauffeurs? :roll:



Verwaarloosbaar bij een E-wagen met voldoende accucapaciteit en supersnelle laadpalen.

QED: Genk-Venetië




Die is helemaal niet eindeloos.

E-wagens verliezen in feite niet altijd tijd aan tankstations/laadstations, die kunnen namelijk ook thuis of elders laden. Fossiele wagens zie ik die mogelijkheid niet hebben.

Tel je alles bijeen over een gans jaar dan staat een fossiele bestuurder langer te wachten dan een electrische wagen die in de regel altijd thuis laadt of op een parking met laadpaal.

Gewoon eens electrisch denken. ;-)

U vergeet dat meer dan de helft van de mensen in appartementen en in rijhuizen woont. Hoe gaan die mensen hun auto thuis opladen ? De straten in de steden staan vol met auto's tijdens de nacht.

Micele
12 november 2018, 18:34
U vergeet dat meer dan de helft van de mensen in appartementen en in rijhuizen woont. Hoe gaan die mensen hun auto thuis opladen ? De straten in de steden staan vol met auto's tijdens de nacht.
Neen, dat vergeet ik niet.

Hoe doen de Noren het in hun steden? ;-)

Een electrische wagen kan je altijd op een daar op voorziene parkeerplaats bijladen. Wat is dan het probleem? Een ondergrondse kabel te plaatsen en een laadpaal? Laadpalen op parkeerplaatsen bij de werkgever of horeca?

Er zijn veel moeilijkere infrastructuurwerken.

Bovendien wordt het eens hoog tijd de openbare stroominfrastructuur uit de jaren stilletjes te moderniseren. Vooral in aftandse oude steden.

fred vanhove
12 november 2018, 18:35
Neen, dat vergeet ik niet.

Hoe doen de Noren het in hun steden? ;-)

Dat weet ik niet.

Micele
12 november 2018, 18:42
Dat weet ik niet.
Ook niet hoe de Nederlanders het doen in hun steden?

Amsterdam... ff laten downloaden:
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/amsterdam-elektrisch/kaart-oplaadpunten/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadpunt#Nederland

Sinds 2018 zijn er in Nederland 35.875 publieke laadpunten, en meer dan 75.000 private laadpunten,[14] waarmee Nederland het grootste aantal publieke laadpalen voor elektrische auto’s in de Europese Unie heeft, namelijk 28%, gevolgd door Duitsland met 25.241 publieke laadpalen. In Nederland is Amsterdam koploper met 2.600 publieke laadpalen

fred vanhove
12 november 2018, 19:29
Ook niet hoe de Nederlanders het doen in hun steden?

Amsterdam... ff laten downloaden:
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/amsterdam-elektrisch/kaart-oplaadpunten/

Neen ik zie het nog niet. Hier en daar een laadpaal die dan meestal nog niet beschikbaar is.
Hoe gaat dat gaan voor miljoenen auto's. In een gewone woonstraat in de stad. Waar een paar honderd auto's staan ? Gaan die hun auto allemaal gaan opladen op een paar kilometers van huis ? Of met 30 aan een laadpaal aanschuiven ?

Tavek
12 november 2018, 19:32
Met 2 chauffeurs vervalt dat argument. Hoe dan ook elektrisch rijden beperkt de flexibiliteit. Maar dit is een eindeloze discussie.

Dan kopen die zich een ICE he.

Als dat een argument is. Voor mij verhoogt een EV net de flexibiliteit: geen tankstations meer.

Micele
12 november 2018, 19:50
Neen ik zie het nog niet.
Ik wel.
Hier en daar een laadpaal die dan meestal nog niet beschikbaar is.
Je hebt het nu enkel over openbare laadpalen, ik heb het ook over private laadpalen bij uw private parkeerplaats. Ik had toch de wiki-link gegeven?

Sinds 2018 zijn er in Nederland 35.875 publieke laadpunten, en meer dan 75.000 private laadpunten.

Hoe gaat dat gaan voor miljoenen auto's.
Ja miljoenen, en? Dan zijn er ook miljoenen parkeerplaatsen als die wagens niet rijden.

In een gewone woonstraat in de stad.
Miljoenen in een straat? Staan die boven mekaar geparkeerd?
Waar een paar honderd auto's staan ?
Aha honderd. Ja, als dat allemaal e-wagens zijn heeft elke parkeerplaats zijn laadpaal. Wat begrijp je daar niet aan? Laadpaal volgt wagen. Je kan je laadpaal aan de stad aanvragen, maar dat moet jezelf googlen, ik zal uw huiswerk doen:
http://paalvolgtwagen.be/

https://www.eandis.be/nl/klant/duurzame-mobiliteit/laadpalen/een-laadpaal-aanvragen

https://www.infrax.be/nl/Mijn-premies/duurzame-mobiliteit/vragen-over-laadpalen vraag 24

https://www.antwerpen.be/nl/info/580f1b6ea67793f64178311c/stad-plaatst-laadpalen-op-vraag andere steden, andere regels of voorwaarden...

Gaan die hun auto allemaal gaan opladen op een paar kilometers van huis ?Neen, want hun (private) parkeerplaatsen liggen toch kortbij op wandelafstand. Procedure paal volgt wagen.

Of met 30 aan een laadpaal aanschuiven ?
Je haalt openbare laadpalen en private door mekaar. Men heeft beide hé, men kan beide gebruiken, heb je een eigen paal is het veel gemakkelijker.
En verder nog bij horeca, werkgever, enz... Is de batterij voldoende vol hoef je natuurlijk niet te laden.

Jij had het toch over rijenhuisjes en appartementen? Die hebben toch hun eigen parkeerplaatsen-bewoners?

Neen dus, parkeren is niet aanschuiven hé, die wagens staan geparkeerd en laden meestal ' s nachts op (traag laden) op HUN private parking (bord met nummerplaat).

Google toch eens zelf op de vele voorbeelden van buitenlandse steden en hun laadpalen op de voorziene parkeerplaatsen.

https://www.marketplace.org/2018/03/21/sustainability/norway-goes-electric
https://cleantechnica.com/2017/12/03/oslo-ev-parking-garage-worlds-largest-uses-6000-kwh-electricity-week/

Gans Finland heeft maar 1000 electrische wagens maar men gaat in Helsinki
al een parkeergarage voorzien met 250 laadpalen.
https://insideevs.com/worlds-largest-ev-parking-garage-finland-june/

Though Finland is home to only about 1,000 EVs, construction is underway on a 250-spot EV parking garage.


Californische grootsteden mag je ook googlen:
https://www.google.be/search?biw=1440&bih=816&tbm=isch&sa=1&ei=RdLpW826MYOTkwW74bKgCg&q=electric+vehicle+charging+Los+Angeles&oq=electric+vehicle+charging+Los+Angeles&gs_l=img.3...16839.24254.0.26287.24.22.0.0.0.0.143 .1909.16j6.22.0....0...1c.1.64.img..8.4.341...0i19 k1j0i8i30i19k1.0.we4Oqabe098

Micele
12 november 2018, 20:35
Laadgarage Oslo 102 laadpunten:
https://www.youtube.com/watch?v=ktNKWLwjQJM

Vulkan parking garage is Norway's largest and most advanced charging site. It features 100 AC Type 2 charging spots and two 50 kW DC with CCS/CHAdeMO. The AC charging stations are mostly 3,7 kW except for a few 22 kW. But later they will all be upgraded to 22 kW where the user can choose power. The whole charging garage has a whopping 800 kW available power.

The charging garage also has a 50 kWh battery pack and 50 kW inverter. This is to even out spikes and balancing phases. It can be expanded later to over 200 kWh. Each charging station also supports Vehichle 2 Grid (V2G) where EVs can send energy back to the grid if the car supports it.

Until the end of 2019, EVs can park and charge for free (3.7 kW) between 17:00 and 09:00 in weekdays and 17:00 and 11:00 in weekends. You need to download the EuroPark app. There is grocery store, gym, restaurant, food court, hotel and park nearby.

Vermogen is flexibel naargelang parkeren, ' s nachts is enkel traag (3,7 kW) laden (gratis?) aan de goedkoopste prijs. Alles wordt uitgelegd in het filmpje.

Ook V2G compatibel, dus V2G-voertuig kan ook gebruikt worden als buffer.

brother paul
13 november 2018, 11:59
Een iGolf die 20k euro basisprijs heeft gaat verkopen als zoete broodjes, zelfs als die maar 300-400 km kan, en geen 600km.

Wie rijdt met een golfke zulke afstanden ?

de dagelijkse pendelaar...:roll:

Tavek
13 november 2018, 12:00
de dagelijkse pendelaar...:roll:

Al eens afgevraagd wat de gemiddelde pendelafstand is van de Vlaming ?

brother paul
13 november 2018, 12:01
Inderdaad er zijn mensen die nooit moeten tanken of pissen:-)

een soort kamelen :roll:
ja volgens mij zijn de mensen die 1000km moeten rijden per dag niet het ideale doelpubliek voor de elektirsche wagen en wel voor verbrandingsmotor
we spreken over de pendelaar die elke dag naar zijn werk tuft in een LEZ zone en daar 20-40km moet rijden om op zijn werk te geraken en elke avond zijn auto oplaadt aan zijn thuislaadstation

opmerking: heeft iemand al door dat de ideale pendelwagen ook niet thuishoort in een stadsomgeving

brother paul
13 november 2018, 12:03
Je kunt het ook niet weerleggen.

Fossiele wagens zijn dus niet flexibel genoeg. :-)
(slaafje van tankstations)

Wat jij koopt kan me nu eens echt niets schelen.

Wat de algemene Europese klant van een Tesla denkt kan me wel wat schelen:

ik heb nog een diesel gekocht micele... Straf hé...
heb wel een diesel van 240g/km Euro3 van de hand gedaan
heb minder gekregen dan mijn GSM kost:?

brother paul
13 november 2018, 12:04
Laadgarage Oslo 102 laadpunten:


Vermogen is flexibel naargelang parkeren, ' s nachts is enkel traag (3,7 kW) laden (gratis?) aan de goedkoopste prijs. Alles wordt uitgelegd in het filmpje.

Ook V2G compatibel, dus V2G-voertuig kan ook gebruikt worden als buffer.

we gaan wel nog 3 kerncentrales moeten bijbouwen denk ik dan:lol:

Micele
13 november 2018, 13:37
we gaan wel nog 3 kerncentrales moeten bijbouwen denk ik dan:lol:
Denkfout.

Tavek
13 november 2018, 13:45
we gaan wel nog 3 kerncentrales moeten bijbouwen denk ik dan:lol:

1 a 2 reactoren indien alle wagens in BE electrisch rijden.

Je elimineert wel een gigantische massa aan olie import, fijn stof uitstoot, CO2 uitstoot, olie verbruik voor motoren & wisselstukkenhandel.

fred vanhove
13 november 2018, 15:08
1 a 2 reactoren indien alle wagens in BE electrisch rijden.

Je elimineert wel een gigantische massa aan olie import, fijn stof uitstoot, CO2 uitstoot, olie verbruik voor motoren & wisselstukkenhandel.

Misschien zullen mensen over 50 jaar wel denken hoe wij dat hebben kunnen uithouden die gassen en dat lawaai. :roll:

Tavek
13 november 2018, 15:31
Misschien zullen mensen over 50 jaar wel denken hoe wij dat hebben kunnen uithouden die gassen en dat lawaai. :roll:

Ik vermoed het ook.

We zijn zo gewend aan die dampen, dat lawaai en die overlast...kijk eens naar onze gebouwen in Brussel en Antwerpen ? De gevels zijn allemaal grauw en zwart geworden door het roet.

Maar het is eigenlijk echte vuillapperij, ICE wagens.

Gipsy
13 november 2018, 16:34
1 a 2 reactoren indien alle wagens in BE electrisch rijden.

Je elimineert wel een gigantische massa aan olie import, fijn stof uitstoot, CO2 uitstoot, olie verbruik voor motoren & wisselstukkenhandel.

Het produceren van een elektrische wagen (door de batterij) is wel globaal vervuilender dan een brandstofwagen. Bovendien moet men altijd niet goed nieuws brengen maar ook rekening houden met een groot deel elektriciteit dat op gewekt is door kool en gas centrales. Dan komt men in een absurde situatie waar elektrisch vervuilender is dan benzine.

Het is niet aangenaam aan deze draad deel te nemen, en ik heb het ook een tijd opgegeven, omdat hier onmiddellijk een blinde fanatieker begint te schelden en te schimpen alsof men zijn speelgoed kapot maakt. Wat niet belet dat men met realiteiten moet rekening houden en in geen Alice in Wonderland wereld leeft. Grote batterijen maken is vervuilend en ze ontmantelen is ook kostelijk en vervuilend.

fred vanhove
13 november 2018, 16:37
Het produceren van een elektrische wagen (door de batterij) is wel globaal vervuilender dan een brandstofwagen. Bovendien moet men altijd niet goed nieuws brengen maar ook rekening houden met een groot deel elektriciteit dat op gewekt is door kool en gas centrales. Dan komt men in een absurde situatie waar elektrisch vervuilender is dan benzine.

Het is niet aangenaam aan deze draad deel te nemen, en ik heb het ook een tijd opgegeven, omdat hier onmiddellijk een blinde fanatieker begint te schelden en te schimpen alsof men zijn speelgoed kapot maakt. Wat niet belet dat men met realiteiten moet rekening houden en in geen Alice in Wonderland wereld leeft. Grote batterijen maken is vervuilend en ze ontmantelen is ook kostelijk en vervuilend.

Ik heb zo een klein vermoeden wie je bedoelt:-)

fred vanhove
13 november 2018, 16:39
Het produceren van een elektrische wagen (door de batterij) is wel globaal vervuilender dan een brandstofwagen. Bovendien moet men altijd niet goed nieuws brengen maar ook rekening houden met een groot deel elektriciteit dat op gewekt is door kool en gas centrales. Dan komt men in een absurde situatie waar elektrisch vervuilender is dan benzine.

Het is niet aangenaam aan deze draad deel te nemen, en ik heb het ook een tijd opgegeven, omdat hier onmiddellijk een blinde fanatieker begint te schelden en te schimpen alsof men zijn speelgoed kapot maakt. Wat niet belet dat men met realiteiten moet rekening houden en in geen Alice in Wonderland wereld leeft. Grote batterijen maken is vervuilend en ze ontmantelen is ook kostelijk en vervuilend.

Ik kan het me wel inbeelden. Of het zo een idyllisch verhaaltje zal worden zoals men het voorstelt betwijfel ik ook wel

brother paul
13 november 2018, 17:00
Ik vermoed het ook.

We zijn zo gewend aan die dampen, dat lawaai en die overlast...kijk eens naar onze gebouwen in Brussel en Antwerpen ? De gevels zijn allemaal grauw en zwart geworden door het roet.

Maar het is eigenlijk echte vuillapperij, ICE wagens.

oh tijdens de steenkoolperiode was het veel erger, dus in feite zijn we altijd maar verder opgeschoven naar een decarbonisering
niet dat ik tegen elektrisch zou zijn, maar ik relativeer maar effe, vanwaar we komen...

en ja als het allemaal geruisloos zal zijn zal het relatief stiller zijn
we gaan volgens mij lachen met het idee dat we nu wetten maken dat auto's terug lawaai moeten maken voor de voetgangers

t'is zoals de koeien die geen melk meer geven door de trein

brother paul
13 november 2018, 17:03
Ik kan het me wel inbeelden. Of het zo een idyllisch verhaaltje zal worden zoals men het voorstelt betwijfel ik ook wel

ik denk dat we gewoon met ons 6miljard dusdanige impact hebben op de wereldbol dat we die bol volledig omploegen om alle grondstoffen eruit te spitten, dat er vanaf nu geen enkel verhaal nog kan verteld worden die 'proper' is voor de natuur

brother paul
13 november 2018, 17:04
Denkfout.

ah waarom micele ?

6 miljoen auto's rijden 100miljard personenkm
verbruiken 0.2kWh/km of 20TWh energie
Dat is ongeveer 3 kerncentrales ?

Micele
13 november 2018, 17:16
ah waarom micele ?

6 miljoen auto's rijden 100miljard personenkm
verbruiken 0.2kWh/km of 20TWh energie
Dat is ongeveer 3 kerncentrales ?
Blijft een denkfout. Zie je eigen draad. 1 Kernreactor =/= 1 kerncentrale

Probeer nog eens. En geef eens de bron waar de voorspelling staat dat er 6 miljoen puur electrische voertuigen gaan rijden in BE. En die dan ook nog zoveel kms per jaar rijden.

Micele
13 november 2018, 17:18
Ik vermoed het ook.

We zijn zo gewend aan die dampen, dat lawaai en die overlast...kijk eens naar onze gebouwen in Brussel en Antwerpen ? De gevels zijn allemaal grauw en zwart geworden door het roet.

Maar het is eigenlijk echte vuillapperij, ICE wagens.

Geeft meer extra doden per jaar als verkeersongevallen, wslk meer dan het dubbele.

Fijnstof en smog (door roetdeeltjes en NOx) alleen zorgt voor 3/4 van alle gezondheidschade.
De ziektelast wordt geschat op vele miljarden per jaar. (wetenschappelijke bronnen via wikipedia)