PDA

View Full Version : Dure parkeerplaatsen voor vervuilende wagens...


Micele
14 november 2018, 10:31
Helsinki 2017:
https://www.hel.fi/helsinki/en/maps-and-transport/parking/vahapaastoisten_alennus

Parking fees for low-emission cars

The City of Helsinki will grant a 50 percent discount on parking fees to low-emission passenger cars and light quadricycles run entirely by electricity. The discount applies to street parking in zones 1 and 2.

London 2018:
https://www.fleetnews.co.uk/news/car-industry-news/2018/08/15/city-of-london-introduces-emissions-based-parking-charges

City of London introduces emissions-based parking charges

15/08/2018

Antwerpen (dagpas?) enz... :-D

Info Europa: http://nl.urbanaccessregulations.eu/

praha
20 november 2018, 22:55
Waarom zou je vervuilende auto's duurder laten parkeren dan 'schone' wagens ?
Dat houdt geen steek hé...ge wilt ze net zo snel niet langer laten rondrijden
Lijkt me eerder een verdoken vorm van extra taksen en.of belonen van diegenen die overschakelen naar een minder vervuilende auto

Wat denk je van het volgende ?
Gratis en eerst rechthebbende op een plek ...om ze vooral geen meter extra te laten bollen.

Micele
20 november 2018, 22:59
Lijkt me eerder een verdoken vorm van extra taksen en.of belonen van diegenen die overschakelen naar een minder vervuilende auto

Dat is de bedoeling.

The initiative is meant to incentivise motorists to make more environmentally friendly choices and improve air quality across the Square Mile, by reducing nitrogen oxides and harmful particulates.

Mambo
20 november 2018, 23:52
Schone wagens op schone parkeerplaatsen met een schoon oplader.
Dat gaat niet gratis zijn.

Bach
21 november 2018, 00:10
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.

De schoofzak
21 november 2018, 09:26
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.

Gemeenschapsgerichte partijen voorzien voor zo'n dingen overgangsmaatregelen.
Verder moet ge eens nakijken welke verschillen in verkeerstaxen allerhande er zijn, tussen grotere (voor rijken dus) en kleinere (voor armen dus) wagens.

Ik kan er van meespreken met mijn 2.200 diesel.

Micele
21 november 2018, 09:37
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen. Nog ene die excuses zoekt die er geen zijn.

Neen, diegene die een vuile nieuwe auto kopen of een ocassiewagen - voor de grootstad - worden niet beloond met een goedkopere parkeerplaats. :-P

Een reden te meer eens na te denken als je een nieuwe wagen koopt of een occasie. De volgende keer toch eens naar de cijfers kijken hoeveel die verbruikt en wat die allemaal uitstoot.

Daarvoor heb je hersenen meegekregen, en bovendien is er schoolplicht. lol.

Wat begrijp je niet aan dit tabelletje voor de stad Helsinki?

The criteria which are valid from the beginning of 2017 are presented in the following table.
https://www.hel.fi/static/liitteet/hkr/Uutiset/taulukko_englanti.jpg

1. Minstens euronorm 5 is al helemaal geen probleem, dat zijn wagens die ondertussen 9 jaar oud zijn:
http://www.auto-umwelt.at/_pics/text/gesvs_abg_pkw_tab1.jpg

2. max 100 g/CO2 is al wat moeilijker, dan beperkt men zich toch kleine lichte wagens, eerder stadswagens dus. Daarvoor die bepaalde kernstadsparkeerplaatsen.
maar ook 100 g/CO2 zijn er voldoende kleine wagens:
Hier tien stuk die 6 jaar oud zijn:
https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/auto/themas/top10-zuinige-autos/2012_4_benzine-top-10-klein_anwb_def.pdf

fred vanhove
21 november 2018, 09:57
Gemeenschapsgerichte partijen voorzien voor zo'n dingen overgangsmaatregelen.
Verder moet ge eens nakijken welke verschillen in verkeerstaxen allerhande er zijn, tussen grotere (voor rijken dus) en kleinere (voor armen dus) wagens.

Ik kan er van meespreken met mijn 2.200 diesel.

Rijke mensen betalen geen verkeerstaks. Die betaalt de gemeenschap voor hun. Allerlei fiscale constructies zijn daar voor opgezet. Of denk jij nu echt dat een bedrijfsleider taks gewoon uit eigen zak betaalt ?
Informeer U daarover eens bij uw gemeenschapspartij. In de Range Rover kringen van Brasschaat weten ze daar meer over;-)

Micele
21 november 2018, 10:12
vervolg, ik heb in het totaal 37 wagenmodellen via de ANWB website gevonden die minstens 6 jaar oud zijn, euro 5 hebben en minder dan 100 g CO2 op papier hebben.

in de downloads pdf:

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/november/veel-nieuwelingen-in-top-10s-zuinige-autos

"Arme , of beter zuinige mensen" kopen vooral zuinige wagens die goedkoop zijn in onderhoud. Occassies ook. 37 stuks gevonden. :-P

Helaas moet ik de 22 sjoemeldiesels daarvan schrappen want de grens is daar 50 g/km CO2 dat kunnen enkel zeer zeldene dieselhybrides halen.

Blijft nog altijd 15 benzinemodellen over
10 : https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/auto/themas/top10-zuinige-autos/2012_4_benzine-top-10-klein_anwb_def.pdf
+5 : https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/auto/themas/top10-zuinige-autos/2012_4_benzine-top-10-midden_anwb_def.pdf

... en vooral ook spotgoedkope en zeer zuinige in verbruik en onderhoud.

(sjoemel) diesel is sowieso een ramp in koud stadsverkeer en korte ritten,verbruik en uitstoot verdubbelt.
https://www.link2fleet.be/vab-%C2%93dieselwagen-in-stad-is-een-drama%C2%94/
details: http://www.profacility.be/piclib/biblio/pdf_00000517NL.pdf

En veel extra kosten met reparaties (egr-klep en roetfilter), de risicokost bij een diesel bij korte verplaatsingen uitgelegd, reeds in 2006:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/b360143061222
details: https://www.vab.be/~/media/vab/files/dossiers/kiezenvoordiesel.ashx?la=nl

- - - -


Ai ai het topic is alweer naar de knoppen, men begint weer over bedrijfswagens en salariswagens te lullen, het lievelingsonderwerp van de Vlaam. Particulieren bestaan namelijk niet in België. Doodgezwegen.

fox
21 november 2018, 12:42
Rijke mensen betalen geen verkeerstaks. Die betaalt de gemeenschap voor hun. Allerlei fiscale constructies zijn daar voor opgezet. Of denk jij nu echt dat een bedrijfsleider taks gewoon uit eigen zak betaalt ?
Informeer U daarover eens bij uw gemeenschapspartij. In de Range Rover kringen van Brasschaat weten ze daar meer over;-)

Niet alleen de zijne, maar ook die van veel van zijn werknemers.

Blue Sky
21 november 2018, 21:09
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.

Tja, ofwel trek je de rode kaart ofwel de groene.

Ik ben voorstander van de groene; iedereen gelijk voor de wet. Het is niet omdat de ene armer is dan de andere dat daardoor het recht zou krijgen toebedeeld om meer te mogen vervuilen ... Dat leidt helemaal nergens toe en is integendeel contraproductief.

Micele
21 november 2018, 22:21
Tja, ofwel trek je de rode kaart ofwel de groene.

Ik ben voorstander van de groene; iedereen gelijk voor de wet. Het is niet omdat de ene armer is dan de andere dat daardoor het recht zou krijgen toebedeeld om meer te mogen vervuilen ... Dat leidt helemaal nergens toe en is integendeel contraproductief.

"Arme mensen" kopen zich kleine zuinige benzines, die vind je al onder 5000 € in occasie, nieuw onder 10.000 €, en daar mag men in elke LEZ mee binnen, men wordt zelfs beloond met goedkopere parkeerplaatsen volgens topic.

Bovendien het goedkoopste in onderhoudskosten, taksen, verzekering enz...

praha
21 november 2018, 22:42
Schone wagens op schone parkeerplaatsen met een schoon oplader.
Dat gaat niet gratis zijn.
lol
Met een poetsvrouw die af en toe over laadpost met de stofdoek gaat om de fijne stofdeeltjes van al die vervuilers wat te verwijderen ;-)

praha
21 november 2018, 22:42
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.
zo is dat

praha
21 november 2018, 22:49
Gemeenschapsgerichte partijen voorzien voor zo'n dingen overgangsmaatregelen.
Verder moet ge eens nakijken welke verschillen in verkeerstaxen allerhande er zijn, tussen grotere (voor rijken dus) en kleinere (voor armen dus) wagens.

Ik kan er van meespreken met mijn 2.200 diesel.
tjah .. ge zegt het zelf ergens h"
Die maatregel ( grotere cilinderauto -> zwaardere wagen & duurdere ) werkt als een tang op een varken als het diesels betreft.

praha
21 november 2018, 23:02
Tja, ofwel trek je de rode kaart ofwel de groene.

Ik ben voorstander van de groene; iedereen gelijk voor de wet. Het is niet omdat de ene armer is dan de andere dat daardoor het recht zou krijgen toebedeeld om meer te mogen vervuilen ... Dat leidt helemaal nergens toe en is integendeel contraproductief.
... er zit anders zowat een hele regenboog tussen rood & groen zenne

Wat ik daarmee wil zeggen is als milieu ( een gezamenlijke bekommernis )de echte bekommernis is dan zorgt ge ervoor dat het arsenaal aan vervuilende wagens zo snel mogelijk wordt opgedoekt.
Wat ontraden en nog vele jaren wat geld innen door allerhande pestmaatregelen (die ge als minder financieel dragende partij bijna verplicht zijt de slikken -> er zijn nog van die voorbeelden : isolatie, zonnepanelen, etc) die dan moeten dienen om het zaakje (euheum) 'op te kuizen', de Europese boetes te betalen, innoveringen te doen naar heel schone technologie, etc zouden beter gebruikt worden als subsidies om iedereen zo snel mogelijk een paar treden hoger te zetten op die schone ladder.

Bach
21 november 2018, 23:05
Tja, ofwel trek je de rode kaart ofwel de groene.

Ik ben voorstander van de groene; iedereen gelijk voor de wet. Het is niet omdat de ene armer is dan de andere dat daardoor het recht zou krijgen toebedeeld om meer te mogen vervuilen ... Dat leidt helemaal nergens toe en is integendeel contraproductief.
Het omgekeerde is het geval. Het soort van maatregelen dat groen bevoorkeurt laten steeds een achterpoortje voor degenen met veel geld om door te doen met hun vervuiling, om zich niet aan te hoeven passen. Heb je een dikke vervuilende diesel...geen nood. Je betaalt een peulschil per keer en je mag in de lage emisie zones rond rijden. Wil je als rijke vuurtje stoken. Geen probleem als je tuin groot genoeg is rond je estate (niet dat dat een zak uitmaakt voor het milieu). Heb je een open haard voor hele boomstronken en totaal inefficiënt maar wel gezellig. Geen probleem. Betaal gewoon de vergunning (die natuurlijk te zwaar zal wegen voor de arme) en je mag verder doen. Dus ja. De kleinste schouders dienen de zwaarste lasten te dragen en de rijken hebben geen stimulans om hun vervuilend gedrag te veranderen. Ze mogen legaal blijven verder doen en groen heeft daar geen probleem mee.

En natuurlijk kan men wel het milieu beschermen op een manier die de mensen niet in het zak zet en de staatskassen en zakken van de grootindustrieëlen vult. Bijvoorbeeld door de geprogrammeerde overbodigheid van producten aan te pakken. Bijvoorbeeld door limieten te zetten op nieuwe auto's die verkocht worden in plaats van de auto industrie te stimuleren via milieu maatregelen die de bevolking verplicht nieuwe autos te kopen. Enzovoort. Blijkbaar doet groen dat niet en dat zegt iets over hun luxe status.

Groen is de milieubox fase ook nooit ontgroeit.

praha
21 november 2018, 23:08
"Arme mensen" kopen zich kleine zuinige benzines, die vind je al onder 5000 € in occasie, nieuw onder 10.000 €, en daar mag men in elke LEZ mee binnen, men wordt zelfs beloond met goedkopere parkeerplaatsen volgens topic.

Bovendien het goedkoopste in onderhoudskosten, taksen, verzekering enz...
Klopt allemaal .. maar je zal maar zitten met dien vervuilende diesel
Dus voor armere mensen is dat kiezen tussen cholera en de pest

In the end... als ge alle meer taksen, onderhoud, verbruik, etc bijeen telt dan had ge de knoop al lang moeten doorhakken...maar die grote som moet er wel liggen om dat te doen.
Da's nu eenmaal het triestige aan de hele zaak... 'armere mensen' dienen zichzelf vaak noodgedwongen nog wat armer te maken omdat ze niet draagkrachtig genoeg zijn voor een groter investering

praha
21 november 2018, 23:14
Het omgekeerde is het geval. Het soort van maatregelen dat groen bevoorkeurt laten steeds een achterpoortje voor degenen met veel geld om door te doen met hun vervuiling, om zich niet aan te hoeven passen. Heb je een dikke vervuilende diesel...geen nood. Je betaalt een peulschil per keer en je mag in de lage emisie zones rond rijden. Wil je als rijke vuurtje stoken. Geen probleem als je tuin groot genoeg is rond je estate (niet dat dat een zak uitmaakt voor het milieu). Heb je een open haard voor hele boomstronken en totaal inefficiënt maq wel gezellig. Geen probleem. Betaal gewoon de vergunning (die natuurlijk te zwaar zal wegen voor de arme) en je mag verder doen. Dus ja. De kleinste schouders dienen de zwaarste lasten te dragen en de rijken hebben geen stimulans om hun vervuilend gedrag te veranderen. En groen heeft daar geen probleem mee. Integendeel. Ze zouden nog een subsidie geven indien een dure Tesla koopt.
ja & neen

Het probleem stelt zich steeds dat als ge een gedrag wilt wijzigen door het financieel af te willen straffen dat diegenen die bijna genoodzaakt ( het zal maar je enigste verwarmingsbron zijn ) zijn dat gedrag te stellen het relatief zwaar gaan bezuren en diegenen die zowat alle alternatieven binnen bereik kunnen hebben maar dat gedrag stellen enkel omdat ze dat willen nauwelijks geraakt worden.

Bach
21 november 2018, 23:34
Hoe wordt euronorm voor voertuigen bepaald? Is dat enkel de uitstoot of wordt rekening gehouden met bv cilinderinhoud?

Micele
21 november 2018, 23:49
Hoe wordt euronorm voor voertuigen bepaald? Is dat enkel de uitstoot of wordt rekening gehouden met bv cilinderinhoud?

Naargelang soort voertuig, en enkel uitstoot van direct schadelijke emissies, grensnormen mogen niet overschreden worden door vastgelegde testen, vandaag is dat WLTP.

Cilinderinhoud speelt geen rol, het is enkel wat er uit de uitlaat komt. ;-)

https://www.rekening.be/wat-de-euronorm-van-een-voertuig/

deze site wordt regelmatig upgedated:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

Bach
21 november 2018, 23:57
Naargelang soort voertuig, en enkel uitstoot van direct schadelijke emissies, grensnormen mogen niet overschreden worden door vastgelegde testen, vandaag is dat WLTP.

Cilinderinhoud speelt geen rol, het is enkel wat er uit de uitlaat komt. ;-)

https://www.rekening.be/wat-de-euronorm-van-een-voertuig/

deze site wordt regelmatig upgedated:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
Bedankt voor de info. Kan u hier wat meer uitleg over geven:

"De hedendaagse euronormen kunnen echter enkel en alleen worden behaald door middel van het inspuiten van AdBlue, of Diesel Exhaust Fluid (DEF), in de uitlaatgassen. Zonder deze maatregel zal een moderne Euro VI motor namelijk niet veel schoner zijn dan een Euro I motor die stamt uit begin jaren negentig van de vorige eeuw."

Bach
22 november 2018, 00:02
Klopt allemaal .. maar je zal maar zitten met dien vervuilende diesel
Dus voor armere mensen is dat kiezen tussen cholera en de pest

In the end... als ge alle meer taksen, onderhoud, verbruik, etc bijeen telt dan had ge de knoop al lang moeten doorhakken...maar die grote som moet er wel liggen om dat te doen.
Da's nu eenmaal het triestige aan de hele zaak... 'armere mensen' dienen zichzelf vaak noodgedwongen nog wat armer te maken omdat ze niet draagkrachtig genoeg zijn voor een groter investering

Groen is er mee voor aan het zorgen met het soort van milieumaatregelen dat ze steunen dat nog minder mensen zich een eigen huis zullen kunnen veroorloven. Ze vergroten de kloof arm rijk en dat is onvergeeflijk voor een partij die zich 'links' noemt.

Micele
22 november 2018, 00:05
Bedankt voor de info. Kan u hier wat meer uitleg over geven:

"De hedendaagse euronormen kunnen echter enkel en alleen worden behaald door middel van het inspuiten van AdBlue, of Diesel Exhaust Fluid (DEF), in de uitlaatgassen. Zonder deze maatregel zal een moderne Euro VI motor namelijk niet veel schoner zijn dan een Euro I motor die stamt uit begin jaren negentig van de vorige eeuw."

Enkel dieselmotoren die de euronorm 6 willen halen zijn verplicht adblue in te spuiten in het uitlaatsysteem, ongeveer 5% per liter dieselverbruik. Dat wordt volledig electronisch geregeld naargelang x-parameters.
Dus een navenant groot Adblue reservoir is nodig...

Meer uitleg kun je ggln bvb:
https://www.autogids.be/auto-advies/doe-het-zelf/adblue-wat-is-het-en-hoe-tank-je-het.html

Wil je meer technische details en afbeeldingen:
http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/scr_adblue/index_scr.html

Bach
22 november 2018, 00:09
Enkel dieselmotoren die de euronorm 6 willen halen zijn verplicht adblue in te spuiten in het uitlaatsysteem, ongeveer 5% per liter dieselverbruik. Dat wordt volledig electronisch geregeld naargelang x-parameters.
Dus een navenant groot Adblue reservoir is nodig...

Meer uitleg kun je ggln bvb:
https://www.autogids.be/auto-advies/doe-het-zelf/adblue-wat-is-het-en-hoe-tank-je-het.html

Maar als het citaat uit de link klopt maakt zonder adblue euro 5 dus amper verschil met euro 1, aangezien euro 6 zelfs geen verschil maakt met euro 1 tenzij adblue wordt toegevoegd? Is dat toevoegen verplicht?

Micele
22 november 2018, 00:15
Maar als het citaat uit de link klopt maakt zonder adblue euro 5 dus amper verschil met euro 1, aangezien euro 6 zelfs geen verschil maakt met euro 1 tenzij adblue wordt toegevoegd? Is dat toevoegen verplicht?
Er zijn nog andere emissies, de toevoeging van adblue is enkel voor de NOx grenswaarde te halen. Dat citaat uit die link klopt dus niet. In deze link staan allle grenswaardes euro 1 tem euro 6d:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Dieselmotor

hier de 5 schadelijke emissies en hun grenswaardes, NOx is een van de belangrijkste tesamen met roetdeeltjes (PM):

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Emission_Standards-Diesel.jpg

Zie tabel : bij euro 1 en 2 werd NOx en HC bijeengeteld, en je ziet nog de andere emissies en hun grenswaardes. Ook de data wanneer de nieuwe wagens die euronorm tenlaatste moeten hebben.

Veel verschil met een euronorm 1 zal er niet zijn, toch in de praktijk, maar enkel betreft NOx. De NOx grenzen bij euro 1 waren wel veel hoger, maar dan op papier...

Dat toevoegen verplicht? Als je een euronorm 6 wagen hebt zal die niet rijden als je te weinig adblue hebt, de motor gaat stilvallen als je niet laat bijvullen.
(na verwittigingsignalen op je dashboard dat een adblue tekort dreigt, of bijvullen binnen xxx km)

Koop een benzine, simpel, geen adblue gezeik. :-P

praha
22 november 2018, 00:22
Hoe wordt euronorm voor voertuigen bepaald? Is dat enkel de uitstoot of wordt rekening gehouden met bv cilinderinhoud?

Dat heeft betrekking op de uitstootklassen van voertuigen die zich in landen binnen de Europese Unie op de openbare weg begeven
Uiteraard gaat dat ongeveer samen met de ouderdom en het type
Dat systeem wordt al zeer lang gehanteerd en elke wagen krijgt zo een klasse toebedeelt bij zijn bouw
Men is begonnen met I (1992) en dat loopt zo systematisch op naarmate de wagens alsmaar betere resultaten hadden.
In de praktijk zal het dus zowat hoofdzakelijk de leeftijd van de wagen zijn die je bv toegang zal verschaffen tot het LEZ of niet
Men is nu aan klasse 6, dacht ik

De bedoeling is ergens dat ge van laag naar hoog alsmaar dwingender maatregelen treft opdat die meest vervuilende wagens zo vlug mogelijk uit het circuit verdwijnen...enz

praha
22 november 2018, 00:25
Groen is er mee voor aan het zorgen met het soort van milieumaatregelen dat ze steunen dat nog minder mensen zich een eigen huis zullen kunnen veroorloven. Ze vergroten de kloof arm rijk en dat is onvergeeflijk voor een partij die zich 'links' noemt.
....ergens is dat wel zo, vrees ik :?
Te weinig rood bij dat groen dus
Tjah en het gaat niet van m'n hart maar groen en rood geeft ? ;-)

Bach
22 november 2018, 00:55
Dat heeft betrekking op de uitstootklassen van voertuigen die zich in landen binnen de Europese Unie op de openbare weg begeven
Uiteraard gaat dat ongeveer samen met de ouderdom en het type
Dat systeem wordt al zeer lang gehanteerd en elke wagen krijgt zo een klasse toebedeelt bij zijn bouw
Men is begonnen met I (1992) en dat loopt zo systematisch op naarmate de wagens alsmaar betere resultaten hadden.
In de praktijk zal het dus zowat hoofdzakelijk de leeftijd van de wagen zijn die je bv toegang zal verschaffen tot het LEZ of niet
Men is nu aan klasse 6, dacht ik

De bedoeling is ergens dat ge van laag naar hoog alsmaar dwingender maatregelen treft opdat die meest vervuilende wagens zo vlug mogelijk uit het circuit verdwijnen...enzIk begrijp het systeem voldoende om te beseffen dat het de auto-industrie stimuleert op de rug van vooral de armeren in de maatschappij. Als men nu gezegd had dat vanaf 2020 pak helemaal geen diesel personenwagens meer verkocht mogen worden stonden we waarschijnlijk veel verder qua milieu en niet op de rug van de armeren. En ook zou men de oudere wagens een natuurlijkere dood kunnen laten sterven. De productie van auto's heeft ook een milieu kost die niet in rekening gebracht wordt in het huidig systeem. Het stimuleren van duurzaamheid is nodig. Wat het huidig systeem stimuleert is echter wegwerp auto's met die steeds verschuivende normen voor BESTAANDE wagens. En groen gaat in die pseudo milieu logica mee.

Micele
22 november 2018, 11:09
Ik begrijp het systeem voldoende om te beseffen dat het de auto-industrie stimuleert op de rug van vooral de armeren in de maatschappij.
Hoezo? Leg me dat toch eens uit.

Iemand die een auto koopt kan er zijn ganse leven mee blijven rijden.
(als die wagen zolang meegaat).
Al van de occasiemarkt gehoord? Er worden meer occasies opnieuw ingeschreven dan nieuwe wagens per jaar.

De prijs van de wagen maakt maar een *bescheiden fractie uit van de lopende gebruikskosten. Heeft niets met arm of rijk te doen.
Renault Clio Zen TCe 75 (5d) 75pk
Benzine *Prijs € 16.625,- incl. BTW

Berekend verbruik per 100 km 7,1 L (normaal verbruik)
15.000 km/jaar

Totale kosten op 15 jaar: 104.416 €

http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html
De echt arme man koopt dus best geen auto.

Anna List
22 november 2018, 11:11
Hoezo? Leg me dat toch eens uit.

Iemand die een auto koopt kan er zijn ganse leven mee blijven rijden.
(als die wagen zolang meegaat).
Al van de occasiemarkt gehoord? Er worden meer occasies opnieuw ingeschreven dan nieuwe wagens per jaar.

De prijs van de wagen maakt maar een fractie uit van de lopende gebruikskosten. Heeft niets met arm of rijk te doen.

strak plan, pak de kleine man maar aan en kijk de andere kant op voor de grote schurken.

allen over naar elektrische wagens ...
hier komt uw stroom vandaan, Micele :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/19/van-vooroorlogse-vliegtuigmotoren-over-nooddieselgeneratoren-to/

Micele
22 november 2018, 11:22
strak plan, pak de kleine man maar aan en kijk de andere kant op voor de grote schurken.
Welke kleine man? en hoe worden die aangepakt? Bewijs het eens.