PDA

View Full Version : Hamburg, 1000 E-bussen in de toekomst...


Micele
15 november 2018, 17:26
De eerste E-bus rijdt, de eCitaro komt van Mercedes.
De 1e van 1000 staat bovenaan:

https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/11/18C0969_001.jpg?zoom=1.5&w=496&h=331&quality=82&strip=all&ssl=1

Bestelling van 20 bussen loopt, vanaf 2020 zouden nog enkel E-bussen bijgeleverd worden.

https://electrek.co/2018/11/15/mercedes%E2%80%91benz-ecitaro-electric-bus-delivery/

Daimler, Mercedes-Benz’s parent company, has several electric programs across its brands, including several for its commercial vehicles, like buses. One of these programs is the Mercedes?Benz eCitaro electric bus and the German automaker announced the first delivery today.

The electric version of Mercedes-Benz’s best-selling Citaro bus was unveiled earlier this year.

Today, the company announced the first delivery of the electric bus to Hamburger Hochbahn AG, the German city’s public transport company.

Hamburger Hochbahn AG, which operates around 1000 buses on 111 lines in Hamburg, placed an order for 20 eCitaro buses and it says that it “intends to purchase nothing but emission-free buses” starting in 2020.

Till Oberwörder, Head of Daimler Buses, handed over the first Mercedes-Benz eCitaro to Henrik Falk, the Chairman of the Board at Hamburger Hochbahn AG in the presence of Dr. Peter Tschentscher, Mayor of Hamburg.

De Chinezen grijnzen meewarig...
https://www.citylab.com/transportation/2018/05/how-china-charged-into-the-electric-bus-revolution/559571/

The Chinese city of Shenzhen's entire 16,000-strong bus fleet is now battery powered.

Tavek
15 november 2018, 17:33
In de tussentijd blijft de Lijn diesels bestellen.

PS: We maken electrische bussen in Vlaanderen. In feite is anti-EV zijn gelijk aan tegen uw eigen economie zijn.

Micele
15 november 2018, 17:41
In de tussentijd blijft de Lijn diesels bestellen.

PS: We maken electrische bussen in Vlaanderen. In feite is anti-EV zijn gelijk aan tegen uw eigen economie zijn.

In Gent heeft de stad zelf voor een paar E-bussen gezorgd... :roll:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170305_02764033

Stad Gent koopt zelf elektrische bussen omdat De Lijn niet kan
06/03/2017
...

Zelf heeft De Lijn momenteel drie elektrische bussen in beheer, die in Brugge rondrijden in het kader van een proefproject. De vergroening van het wagenpark verloopt langzaam. Bijna een vijfde van de bussen voldoet momenteel niet aan de norm om de Antwerpse lage-emissiezone te betreden. Binnenkort voeren ook Gent en Mechelen zo’n zone in.

:oops:

Bach
15 november 2018, 18:21
In de tussentijd blijft de Lijn diesels bestellen.

PS: We maken electrische bussen in Vlaanderen. In feite is anti-EV zijn gelijk aan tegen uw eigen economie zijn.

De schuld van de verdwazing ligt bij CEO van de Lijn Kesteloot en minister van mobiliteit Weyts. En bij Vlaanderen in het algemeen dat te weinig toekomstgericht denkt als regio. Men kan in principe perfect uitrekenen hoeveel diesel doden per jaar de nalatigheid van beide heren tot gevolg heeft. Lijkt me in debatje op TV waard toch?

maddox
15 november 2018, 21:54
Nochtans is een lijnbus een ideaal E-voertuig. Het rijd eigenlijk nooit snel, stopt om de haverklap en kan dus gemakkelijk in brokjes bijladen.
Het feit dat Emotoren veel kleiner zijn dan brandstofmotoren voor het vermogen, en in dit geval de actieradius in een een paar kilometer omschreven kan worden, maakt de accu veel gemakkelijker weg te steken dan al het gezever dat een brandstofmotor meebrengt.
Als men dat al bijna 10 jaar door heeft in China, en Duitsland actief bezig aan de transitie, waarom niet in deze bananenrepubliek?

Tavek
15 november 2018, 22:28
Nochtans is een lijnbus een ideaal E-voertuig. Het rijd eigenlijk nooit snel, stopt om de haverklap en kan dus gemakkelijk in brokjes bijladen.
Het feit dat Emotoren veel kleiner zijn dan brandstofmotoren voor het vermogen, en in dit geval de actieradius in een een paar kilometer omschreven kan worden, maakt de accu veel gemakkelijker weg te steken dan al het gezever dat een brandstofmotor meebrengt.
Als men dat al bijna 10 jaar door heeft in China, en Duitsland actief bezig aan de transitie, waarom niet in deze bananenrepubliek?

Omdat er bijzonder veel idioten rondlopen die anti-EV zijn...omwille van ingebakken behoudsgezindheid.

araneus
16 november 2018, 10:28
Het is inderdaad schrijnend dat er in Belziek bijna geen elektrische bussen rondrijden. Meer nog, CNG-bussen zie je ook bijna niet. In China reden de meeste bussen op CNG en dat al 15 jaar geleden, ondertussen rijden er zeer veel elektrisch.

Meer dan 15 jaar geleden doken de eerste publieke CNG-tankstations op in Belziek, één daarvan was gelegen in Mechelen en dan nog recht over de deur van de stelplaats van de Lijn. Zelfs nu rijden de stadsbussen in Mechelen nog altijd op diesel door de binnenstad. CNG zou een betere optie geweest zijn, nu is elektrisch nog beter.

Pure schande!

daiwa
17 november 2018, 03:22
In de tussentijd blijft de Lijn diesels bestellen.

.

Kan je nagaan hoe hypocriet heel dat LEZ gedoe is.

reservespeler
17 november 2018, 12:54
Kan je nagaan hoe hypocriet heel dat LEZ gedoe is.

Dat is gewoon een verkapte belasting.

Bach
17 november 2018, 14:06
Dat is gewoon een verkapte belasting.

Het zou veel goedkoper geweest zijn voor de bevolking en een betere impact op het milieu gehad hebben moest men gewoon gezegd hebben dat er vanaf een bepaald jaar geen nieuwe diesel autos meer verkocht mogen worden. Maar het zou minder opbrengen voor de staat en voor de auto-industrie. Nu jaagt men de mensen op om een nieuwe auto te kopen de productie waarvan ook een milieukost meebrengt. Hoe kan dit soort van stimuleren van wegwerp mentaliteit goed zijn voor het milieu? Hetzelfde zie je net kachels. Mensen moeten een nieuwe kopen ofwel betalen. Boetes die een rijke niet raken. Dus de armen moeten het milieu betalen in feite. Dat zijn geen echte milieu maatregelen. Teleurstellend dat de Groenen hierover staan te juichen.

daiwa
18 november 2018, 23:56
Dat is gewoon een verkapte belasting.

Inderdaad !!

Micele
19 november 2018, 09:27
Inderdaad !!
Herhaal dat nog 1000 maal. Het helpt. :lol:

brother paul
19 november 2018, 13:33
Nochtans is een lijnbus een ideaal E-voertuig. Het rijd eigenlijk nooit snel, stopt om de haverklap en kan dus gemakkelijk in brokjes bijladen.
Het feit dat Emotoren veel kleiner zijn dan brandstofmotoren voor het vermogen, en in dit geval de actieradius in een een paar kilometer omschreven kan worden, maakt de accu veel gemakkelijker weg te steken dan al het gezever dat een brandstofmotor meebrengt.
Als men dat al bijna 10 jaar door heeft in China, en Duitsland actief bezig aan de transitie, waarom niet in deze bananenrepubliek?

in feite is het doodsimpel:
een busstation als supercharger , in eigen bedding, zelfrijdend.. 24/24 7/7
en dan wil ik het openbaar vervoer con brio verdedigen...

brother paul
19 november 2018, 13:35
Kan je nagaan hoe hypocriet heel dat LEZ gedoe is.

tuurlijk is het hypocriet


iedereen LEZ, tenzij alles die uitkomt van de ministeries: de politie, brandweer, ziekenwagens, bussen, leger, zijn allemaal uitgezonderd

en dan LEZ en dieselgroepjes die zelf stroom maken

en dan LEZ en houtstook om hun huis te verwarmen

Micele
19 november 2018, 14:00
tuurlijk is het hypocriet


iedereen LEZ, tenzij alles die uitkomt van de ministeries: de politie, brandweer, ziekenwagens, bussen, leger, zijn allemaal uitgezonderd

en dan LEZ en dieselgroepjes die zelf stroom maken

en dan LEZ en houtstook om hun huis te verwarmen

Je bent de vliegtuigen en schepen vergeten, en de dieseltreinen.

Leve de hypocriete LEZ. "Zij zijn groot en ik ben klein" Calimero

brother paul
19 november 2018, 19:02
als huishoudens 40% van de uitstoot van roet betekenen en auto's 10% dan weet je toch hopelijk wie je zwarte piet moet noemen ?

Micele
19 november 2018, 19:24
als huishoudens 40% van de uitstoot van roet betekenen en auto's 10% dan weet je toch hopelijk wie je zwarte piet moet noemen ?
Massa is niet gelijk aan giftigheid.

Straks ga je nog het roet van zuivere kaarsen vergelijken met roet uit een voertuiguitlaat. :roll:

Kijk eens hoe de percentages veranderen als je van PM10 naar PM0,1 doorsnede gaat, en hun respectievelijke bron:

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/se9cfff484443c129/image/ib14556a169b380d2/version/1481187554/image.jpg

PM10 is honderdmaal groter in diameter dan PM 0,1 en in massa nog veel meer. Uw 40% uitstoot van roet (of wslk die 36% in die figuur) - aan totale massa PM10 - is dan ook bijna waardeloos.

PM10 geraakt niet in de longen. vanaf PM2,5 pas. En PM 0,1 geraakt overal door.

En NOx is ook secundair fijnstof, ff vergeten?

Wie krijgt daar de zwarte piet?

https://www.swr.de/-/id=20708700/property=gallery/pubVersion=5/10aavpz/Verursacher%20von%20Stickoxiden,%20aufgelistet%20i n%20Form%20eines%20Kreisdiagramms.jpg

Daarvan verkeer enkel in steden:

https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/2546/bilder/lq_2017_anteil_diesel.png

En waarom zou men nu net het dieselverkeer het meeste trachten te weren in steden? Juist, daarom.