PDA

View Full Version : Duitse autoindustrie krijgt onder zijn voeten van minister van economie


Micele
19 november 2018, 17:00
Oei die zit...

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/peter-altmaier-ruegt-volkswagen-daimler-bmw-nicht-halb-so-sexy-wie-tesla-a-1239104.html

Schleppende Elektromobilität

Altmaier rüffelt deutsche Autobosse

"Wann bauen Sie ein Elektroauto, das nur halb so sexy ist wie ein Tesla?"

Wirtschaftsminister Altmaier hat die deutsche Autoindustrie bei einem Treffen scharf kritisiert. VW-Chef Diess gab einen Rückstand zu.

An die Vorstandschefs Herbert Diess (VW) und Dieter Zetsche (Daimler) gerichtet sagte er: "Ich frage mich wirklich, wann Sie, Herr Zetsche, oder Sie, Herr Diess, oder Herr Krüger von BMW in der Lage sein werden, ein Elektroauto zu bauen, das nur halb so sexy ist wie ein Tesla. Was die Attraktivität Ihrer E-Autos betrifft, könnten Sie tatsächlich noch einige frische Ideen einbringen."
ff vertaler:

Trage elektromobiliteit

Altmaier berispt Duitse autofabrikanten

"Wanneer bouw je een elektrische auto die maar half zo sexy is als een Tesla?"

Minister van Economie Altmaier heeft tijdens een vergadering de Duitse auto-industrie scherp bekritiseerd. VW-baas Diess gaf de achterstand toe.

Toen hij CEO's Herbert Diess (VW) en Dieter Zetsche (Daimler) toesprak, zei hij: "Ik vraag me echt af wanneer u, Mr. Zetsche, of u, de heer Diess, of de heer Krüger van BMW een elektrische auto kunt bouwen dat maar half zo sexy is als een Tesla, en in termen van de aantrekkingskracht van jullie e-auto's, kun je eigenlijk best met nieuwe ideeën komen."

Vooral de US media zal het graag gehoord hebben, hier Electrek:

https://electrek.co/2018/11/19/electric-car-half-sexy-tesla-german-automakers/

Germany’s Minister of Economic Affairs Peter Altmaier is apparently not satisfied with the electrification effort of German automakers. He reportedly asked the top brass of Germany’s auto industry ‘When will you build an electric car that is only half as sexy as a Tesla?’

According to several German publications (via Spiegel), Altmaier made the comment on a panel about artificial intelligence in Germany.

He addressed Herbert Diess, the head of Volkswagen, and Dieter Zetsche, the CEO of Daimler (Mercedes-Benz), who were present at the event, and included Harald Krüger, CEO of BMW, who wasn’t present.

He said:

“I really wonder when you, Mr. Zetsche, or you, Mr. Diess, or Mr. Krüger of BMW will be able to get an electric car build, which is only half as sexy as one by Tesla. As far as the attractiveness of your e-cars is concerned, you could actually come up with some fresh ideas.”

Apparently, the minister wasn’t joking when asking the question, but he didn’t get a clear answer fromDiess or Zetsche.
Wie weet steeg daarom het Tesla aandeel met 2-3% vandaag...

Die minister Altmaier deed dat 3 jaar geleden bijna ook al en maande de D-industrie aan betere E-wagens te bouwen dan Tesla:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150928_01890658

28/09/2015

Peter Altmaier, de kabinetschef van bondskanselier Angela Merkel, daagde maandag de Duitse autofabrikanten uit te bewijzen dat ze nog altijd leidend zijn in de autosector door met een betere elektrische auto te komen dan de Amerikaanse Tesla.

‘Ik ken Elon Musk. Hij is een indrukwekkende man en zijn Tesla is een indrukwekkende auto”, zei Altmaier in een interview met persbureau Bloomberg. ‘Het zou me enorm verheugen als de Duitse autofabrikanten met een betere en goedkopere elektrische auto komen dan die van Musk.’

Duitsland probeert zijn blazoen op te poetsen nu het dieselschandaal van Volkswagen de autosector in het land in een kwaad daglicht heeft gesteld. ‘We moeten er zeker van zijn dat het merk geen blijvende schade oploopt’, zei Altmaier.

VW-dochter Porsche onthulde eerder deze maand zijn ‘Mission E’, die volgens de vorige week tot bestuursvoorzitter gepromoveerde Matthias Müller beter is dan de Tesla.

ook:
https://www.automobielmanagement.nl/nieuws/overige/nid29005-duitse-elektrische-auto-niet-half-zo-sexy-is-als-een-tesla.html

BERLIJN, 19 november 2018

Duitse elektrische auto 'niet half zo sexy is als een Tesla'

"Duitse auto’s zijn altijd sexy geweest, BMW, Mercedes, in de jaren zestig zelfs Volkswagen. Ik vraag me werkelijk af wanneer u, mijnheer Zetsche, u mijnheer Diess of u mijnheer Krüger nu eindelijk eens een elektrische auto gaat bouwen die maar half zo sexy is als een Tesla. Wat elektrische voertuigen betreft kunt u werkelijk wel wat nieuwe ideeën gebruiken."

Die harde kritiek sprak de Duitse minister van economische zaken Peter Altmaier uit tijdens een rondetafelgesprek met de CEO's van Daimler, de Volkswagen Groep en BMW zelf. Zetsche en Krüger waren min of meer met stomheid geslagen maar Diess had de tegenwoordigheid van geest om toe te geven dat de Duitse autobouwers op achterstand zijn gezet. "We moeten toegeven dat bijvoorbeeld de Google-zuster Waymo één of twee jaar voorsprong heeft. Maar we zijn vastbesloten om die achterstand in te halen. Het spel is nog niet verloren."

Autonoom rijden

Diess kaatste de bal vervolgens ook terug richting Altmaier: "Veel zal afhangen van de steun die we van de staat kunnen verwachten." De bewindsman zei verder van mening te zijn dat autonoom rijden zeker werkelijkheid zal worden ‘maar misschien niet zo snel als velen een jaar of twee geleden nog graag dachten'. Ook op die constatering volgde geen weerwoord van de hoge Duitse autobazen.

Micele
19 november 2018, 20:28
kga het maar hier zetten...
https://electrek.co/2018/11/19/tesla-mercedes-benz-electric-sprinter-van-elon-musk/

Tesla CEO Elon Musk said that he will reach out to Daimler to propose a collaboration on an electric version of the Sprinter van.

It wouldn’t be without precedent since Daimler and Tesla have collaborated on electric vehicles in the past.

Tesla supplied the electric powertrains for the first generation electric Smart cars and electric Mercedes-Benz B-Class.

But that was when Daimler was actually a Tesla shareholder.

Back in 2009, Daimler invested $50 million for roughly 9% of Tesla’s stock.

The investment came amidst the financial crisis, which hit automakers quite hard and Musk later admitted that Tesla would have likely gone under if it wasn’t for the investment.

It ended in 2014 when Daimler stopped its powertrain supply contract with Tesla and ended up selling its stake in the company for $780 million – a healthy profit on a $50 million investment.

But they could partner up again as Musk said that they would reach out to them about making an electric version of the Mercedes-Benz Sprinter van:

Dragonmyass (MFF)
@ScaleyMurrsuit
· 3h Replying to @elonmusk
Shame that’s not a Tesla VAN. Because we REALLY REALLY REALLY REALLY need a good tough as nails electric trades van. We burn fuel like crazy.

Elon Musk @elonmusk
Maybe interesting to work with Daimler/Mercedes on an electric Sprinter. That’s a great van. We will inquire.

https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/02/18c0107_01-1-e1518001074576.jpg?resize=2000%2C0&quality=82&strip=all&ssl=1
Het komt wel van Musk en niet direct van Tesla... maar wie weet.

Mercedes heeft niet veel verstand van performante batterijen en vooral voldoende productie ervan... (aan de specs van hun nieuwe EQC te zien)

kelt
20 november 2018, 06:27
Ik kan me voorstellen dat de Moffen nogal last hadden van het "Not Invented Here" syndroom.

Tenslotte worden ze,de Germaanse autogoden ,in hun eigen marksegment van de duurdere middenklassewagen ,het vuur aan de schenen gelegd door een "firmaatje" van computerprogrammeurs en electro-knutselaars die zich verbazend snel ontpopt hebben tot autobouwers en zelfs "echte" autospecialisten aangetrokken hebben....

En ja,we zijn al voorbij het punt dat een extra slokje "Ad-Blue" nog kan overtuigen.....Er is een markt die SCHREEUWT om "sexy" electrische wagens,zelfs aan de huidge prijzen.Tesla kan amper de vraag volgen.(een back-log van een paar honderduizend wagens hebben en er mee weg komen,je moet het maar doen)

Henri1
20 november 2018, 06:57
Rondrijden met 300-400 Kg batterijen kan onmogelijk de toekomst zijn.
Nog maar te zwijgen over de milieubelasting om de batterijen te produceren en te recycleren.

Tavek
20 november 2018, 09:51
Rondrijden met 300-400 Kg batterijen kan onmogelijk de toekomst zijn.
Nog maar te zwijgen over de milieubelasting om de batterijen te produceren en te recycleren.

Zuig je dit uit je duim ?

Autos zijn stelselmatig zwaarder geworden. Toen hoorde je niemand piepen. Eens een Golf I vergeleken met een Golf VII ?

Micele
20 november 2018, 10:43
Tesla kan amper de vraag volgen.(een back-log van een paar honderduizend wagens hebben en er mee weg komen,je moet het maar doen)
Zeg maar gerust 400.000 lopende reserveringen (andere modellen S, X, Semi, ook Roadster mag je meetellen, Tesla Y moet nog komen)

Volgens het Q3-rapport 2018 is in de USA de reserveringsformule niet meer nodig sinds juli 2018, in het buitenland wel:

We stopped taking Model 3 reservations in North America in early July 2018 when we moved to a direct order system. Of the 455,000 net reservations that we reported in August 2017, less than 20% have cancelled. We are expecting most of the remaining reservations to gradually convert to orders as we launch more versions of Model 3, introduce other financing options, and begin sales outside North America.

http://ir.tesla.com/static-files/725970e6-eda5-47ab-96e1-422d4045f799 p. 2

ff rekenen uit de verkoop-stats

Er zijn ... juli 2017 tem oktober 2018 reeds afgerond 103.000 model 3 uitgeleverd in USA en Canada. Direct order system reeds begonnen in "early juli" 2018, dat betekent reeds na ca. 30.000 # uitleveringen, de wachttijd is pakweg 2-3 maanden voor een model 3 voor een US/Canada-klant die dan een direct order plaatst.

in 2017: 1772 model 3 geleverd USA : https://insideevs.com/2017-us-plug-in-ev-sales-charted-market-grows-26-record-1-6-share-in-december/
2018 USA: https://insideevs.com/october-2018-plug-in-electric-vehicle-sales-report-card/ (de meeste model 3 zijn vanaf juli 2018 geleverd, namelijk 72.050 op 4 maand juli-okt)
ook Canada 2018, pakweg 5.700 tem oktober, 2506 geleverd tem juni 2018, maakt bijna 3200 leveringen de laatste 4 maand:
http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Canada
# tem juni 2018 waren er dus 103.000 - 75250 = 27750 model 3 geleverd afgerond 30.000.

De meeste reserveringen die nog resten ((455.000 - 20%) - reeds geleverde wagens in US/Ca) komen dus heel duidelijk uit het buitenland, ik schat grof nog 250.000, maar dat getal zal binnenkort nog wat oplopen of al opgelopen zijn, aangezien verleden week in vele stores in Europa het model 3 voorgesteld werd, eerder gebeurde dit ook al in Shanghai (salon).
Of er welke hun reservering nog cancelen kan natuurlijk ook (redenen zijn er altijd)

China - Europa - Japan - enz...

Maart-April 2019 zouden de eerste overzeese leveringen beginnen, in China zou men vandaag al kunnen configureren: https://techcrunch.com/2018/11/16/tesla-has-opened-up-model-3-orders-to-customers-in-china/
China is wslk de snelste (zee)weg vanuit Californië, daarom eerst China en wslk enkele weken erna Europa.
Tesla wil goed staan in China want ze krijgen er gemakkelijk geld voor hun plaatselijke Gigafactory 3 waar ze al mee begonnen zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_3

reservespeler
20 november 2018, 12:43
Zuig je dit uit je duim ?

Autos zijn stelselmatig zwaarder geworden. Toen hoorde je niemand piepen. Eens een Golf I vergeleken met een Golf VII ?

Auto's zijn stelselmatig lichter geworden.
Eén van de maatregelen was / is, het reservewiel en de krik er uit.

dpg
20 november 2018, 12:44
Auto's zijn stelselmatig lichter geworden.
Eén van de maatregelen was / is, het reservewiel en de krik er uit.

De aandrijving is lichter geworden, de body zelfs zwaarder door de steeds strengere crashnormen.

quercus
20 november 2018, 12:57
Rondrijden met 300-400 Kg batterijen kan onmogelijk de toekomst zijn.
Nog maar te zwijgen over de milieubelasting om de batterijen te produceren en te recycleren.
Het zal inderdaad DE uitdaging van de toekomst worden: batterijen produceren met een vele malen groter vermogen en met gebruik van lichtgewicht kunststoffen. Voor al de overige technieken die komen kijken bij het ontwerpen en produceren van een comfortabele auto ligt Tesla helemaal niet voor op Europese producenten.

V

Tavek
20 november 2018, 13:16
De aandrijving is lichter geworden, de body zelfs zwaarder door de steeds strengere crashnormen.

Een Golf 1 weegt een kleine 800 kg

'79 s1 weights are;

Small block 750kg or 775kg 4 door
1.5 780kg or 805kg 4 door
Diesel 805kg or 830 4 door
Gti 810kg
Autos 830kg


Een Golf 7 een kleine 1400 kg

Autos zijn stelselmatig groter en zwaarder geworden.

Micele
20 november 2018, 13:56
Een Golf 1 weegt een kleine 800 kg




Een Golf 7 een kleine 1400 kg

Autos zijn stelselmatig groter en zwaarder geworden.

Een betere wagen betreft actieve en passieve veiligheid dan een electrische wagen ken ik niet. (denk aan de langere kreukelzone waar geen domme motor in de weg ligt).

Denk aan het zeer laag zwaartepunt dankzij de batterij in de wagenbodem en de E-motor+omvormer direct aan de aandrijfas.

Bovendien is de brede platte batterij zo ingebouwd dat ze meedraagt voor de stijfheid van de wagen.

Een zijdelingse impact is gemakkelijker overleefbaar in een E-wagen, in een ICE wagen eerder niet.

Facts en figures zijn ondertussen al aangetoond in crashtesten.

Bij de houdige batterijtechniek is een E-wagen in zijn totaliteit nauwelijks zwaarder dan een dieselwagen met dezelfde PKs die niet sjoemelt (dus met voldoende groot adbluevat, zijn SCR-katalysator en NOx-opslagfilter in zijn uitlaatgedeelte kort bij de motor.

Wie weet zelfs even zwaar.

Ik hoef gewoon maar gewoon een krachtige Audi A7 diesel te vergelijken met een Tesla S, beide vierwielaandrijving en beide carroserie uit aluminium, ongeveer dezelfde afmetingen. En de batterij van een Tesla model 3 is 6% lichter per kWh dan een Tesla S.

Ik zie via wikipedia dat een Audi Q7 diesel zelfs iets zwaarder weegt dan een Tesla X. Facts.

In enkele jaren gaat de E-wagen al lichter zijn dan een dieselwagen, in 5-6 jaren niet zwaarder dan een navenante benzinewagen, toch als men geen appelen met peren vergelijkt.

Het Tesla model Y zal dat dan bewijzen, in 6 maanden kennen we de specs.
(vooral aan cablagelengte wordt gespaard)

Vergeet niet dat de E-wagen nu al 3 tot 4 maal zuiniger omgaat met energie.
Enkel kortzichtige onwetenden zagen dan over 10% meer totaalgewicht, en dan nog totaalgewicht dat zodanig ingezet wordt dat het significant aan de veiligheid meedraagt.

En een mini-kernreactor ipv een batterijpack zal denk ik niet lichter uitvallen. lol.

maddox
20 november 2018, 14:53
Een Golf 1 weegt een kleine 800 kg

Een Golf 7 een kleine 1400 kg

Autos zijn stelselmatig groter en zwaarder geworden.

Je kan een Golf I ook niet vergelijken met een VII qua afmetingen, vermogen en comfort.
Je kan dan beter de vergelijking maken tussen een Golf I en een VW Up.

Tavek
20 november 2018, 15:06
Je kan een Golf I ook niet vergelijken met een VII qua afmetingen, vermogen en comfort.
Je kan dan beter de vergelijking maken tussen een Golf I en een VW Up.

We rijden in steeds grotere en zwaardere wagens. Dankzij veiligheidsmaatregelen, maar ook onze liefde voor SUV's.

Dus die "400 kg aan batterijen" zever wil ik niet meer horen.

Overigens, de rolweerstand is vooral dominant op lagere snelheden, snelheden waarop een electromotor veel efficienter is dan een ICE.

maddox
20 november 2018, 15:39
We rijden in steeds grotere en zwaardere wagens. Dankzij veiligheidsmaatregelen, maar ook onze liefde voor SUV's.
Kunnen we nog een kleine wagen kopen die weinig weegt en de job kan doen van een gewone personenwagen als een Golf?
Dus die "400 kg aan batterijen" zever wil ik niet meer horen.
Valt nog mee, 400kg aan accu.
Overigens, de rolweerstand is vooral dominant op lagere snelheden, snelheden waarop een electromotor veel efficienter is dan een ICE.

En op hogere snelheden wordt luchtweerstand weer de slokop.

araneus
20 november 2018, 17:27
Gewicht is minder een probleem voor een EV. Door de grotere batterij kunnen veel meer regeneratief remmen. Zelfs de plug-in hybrids kunnen zoveel rem-energie niet terugwinnen. Bij een Tesla wordt tot 65 kW terug richting batterijen gestuurd. Akkoord, het kost wat om een zware wagen te accelereren, als je echter een groot gedeelte terugwint bij het afremmen speelt dat minder een rol.

dpg
20 november 2018, 18:00
We rijden in steeds grotere en zwaardere wagens. Dankzij veiligheidsmaatregelen, maar ook onze liefde voor SUV's.

Dus die "400 kg aan batterijen" zever wil ik niet meer horen.

Overigens, de rolweerstand is vooral dominant op lagere snelheden, snelheden waarop een electromotor veel efficienter is dan een ICE.

Totaal foute redenering gezien iemand die tevreden is met de ruimte van een Golf 1 nu een VW Polo of een VW UP kan kopen met vergelijkbare omvang en daarmee moet het gewicht vergeleken worden.

Kijk je naar de powertrain , dan zie je dat de motoren en versnellingsbak steeds lichter en kleiner in omvang zijn geworden en ook veel krachtiger.

Het gewicht komt dus niet van de aandrijving maar van de body die steeds steviger moest worden, naast de veel stevigere zetels en instrumentenbord.

Micele
20 november 2018, 19:53
Vergelijkbare wagens grote SUVs buitenafmetingen... ook bijna qua prestaties...

Gemeten gewicht Audi SQ7 TDi door ADAC, 2496 kg:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/autotest/AT5501_Audi_SQ7_TDI_quattro_tiptronic/Audi_SQ7_TDI_quattro_tiptronic.pdf
Audi SQ7 TDI quattro tiptronic
Fünftüriges SUV der oberen Mittelklasse (320 kW / 435 PS)

V8-Diesel, Bi-Turbo plus elektrischer Verdichter
Hubraum 3.956 ccm
Leistung 320 kW/435 PS (bei 3.750 1/min)
Maximales Drehmoment 900 Nm (bei 1.000 1/min)
Kraftübertragung Allradantrieb
Getriebe 8-Gang-Wandlerautomatik
...
ADAC Messwerte
Überholvorgang 60-100 km/h (3.Gang) 2,9 s
..
CO2-Ausstoß EcoTest 244 g/km (WTW* 293 g/km)
..
Leergewicht/Zuladung 2.496/534 kg

idem ADAC gemeten Tesla Model X 100D, dus met allerzwaarste batterij, 2500 kg:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5619_Tesla_Model_X_100D/Tesla_Model_X_100D.pdf

Tesla Model X 100D
Fünftüriges SUV der oberen Mittelklasse (310 kW / 422 PS)

Elektro, pro Achse ein Dreiphasen-Asynchronmotor
Hubraum -
Leistung 386 kW/525 PS
Maximales Drehmoment 660 Nm bei 1 1/min
Kraftübertragung Allrad permanent
Getriebe 1-Gang-Automatikgetriebe
...
ADAC Messwerte
Überholvorgang 60-100 km/h (in Fahrstufe D) 2,3 s
...
CO?-Ausstoß EcoTest 0 g/km (WTW* 139 g/km)
...
Leergewicht/Zuladung 2.500/579 kg

De Tesla X 100D weegt dus 4 kg zwaarder, en is 0,6 sec sneller van 60-100 kmh of souplesse, gemiddelde uitstoot ecotest CO2 Well to Wheel 139 g/km Duitse stroommix. De Audi SQ7 TDi haalde 293 g/km CO2 WTW (van de rest schadelijke uitstoot spreken ze liever niet of toch teveel NOx? Yep op de autobahn... ff lezen en c/p)

- Verbruik/CO2 WTW gaat op 60pt
- gezondheidsschadelijke stoffen volgens euronorm gaat op 50pt

Audi SQ7 TDi 0+35=35/110 punten of 2**
Verbrauch/CO2

- Die verfügbare Leistung des SQ7-Motors kommt nicht von ungefähr: 9,3 l Diesel konsumiert der Audi im EcoTest auf 100 km, die ermittelte CO2-Bilanz liegt bei 293 g/km. Dafür gibt es im Verbrauchs-Kapitel null Punkte.

Schadstoffe

+ Der Schadstoffausstoß ist in den meisten Bereichen gut, die Abgasreinigung funktioniert annähernd tadellos.
Nur im anspruchsvollen Autobahnzyklus des EcoTest mit hohem Vollgasanteil stößt der SQ7 zuviel Stickoxide aus.
Insgesamt erhält der Audi noch gute 35 von 50 Punkten in diesem Kapitel. Da diese wegen der null Punkte im Verbrauchskapitel allerdings die einzigen Punkte im EcoTest sind, bekommt der SQ7 lediglich zwei von fünf Sternen.
Tesla X 100 D: 37+50=87/110 punten 4 ****
Verbrauch/CO2

+ Leistungsstarke Autos brauchen mehr Energie - dieser Grundsatz gilt für ein Elektroauto genauso wie für einen Benziner oder Diesel. Da das Elektroauto aber immerhin einen Teil der für die Beschleunigung aufgewendeten Energie während der Verzögerungsphasen wieder regenerieren kann, bleibt der Verbrauch des Model X mit 24,0 kWh pro 100 km im EcoTest-Elektrozyklus noch im Rahmen. Für diesen Wert bekommt der amerikanische Stromer 37 Punkte von 60 möglichen Punkten in diesem Abschnitt des EcoTests.

Schadstoffe

+ Zumindest lokal entstehen durch das Model X keine antriebsbedingten Schadstoffe - damit erlangt das Auto die höchste Bewertung von 50 Zählern. Insgesamt erreicht der Tesla 87 Punkte im EcoTest und damit vier von fünf Sternen.
Dat is nu wat die Duitse minister van economie bedoelde gericht naar de Duitse constructeurs, bouw tenminste eerst eens een wagen die half zo sexy is als een Tesla. lol.
Altmaier rüffelt deutsche Autobosse

"Wann bauen Sie ein Elektroauto, das nur halb so sexy ist wie ein Tesla?"

https://www.automobiledimension.com/photos/audi-q7-2015.jpg
L x B x H: 5052 x 1968 x 1740 mm.Tot 7 zitplaatsen. Met 5 zitter: 890 dm3https://www.automobiledimension.com/photos/tesla-model-x-2016.jpg
L x B x H: 5037 x 2070 x 1626 mm. Tot 7 plaatsen. Met 6 plaatsen: 2180 dm3 edit: de grote Teslas hebben instelbare en automatische hoogteverstelling naargelang snelheid en terrein, de standaardhoogte is 1684 mm
https://nl.automobiledimension.com/

Tavek
20 november 2018, 20:01
Totaal foute redenering gezien iemand die tevreden is met de ruimte van een Golf 1 nu een VW Polo of een VW UP kan kopen met vergelijkbare omvang en daarmee moet het gewicht vergeleken worden.

Kijk je naar de powertrain , dan zie je dat de motoren en versnellingsbak steeds lichter en kleiner in omvang zijn geworden en ook veel krachtiger.

Het gewicht komt dus niet van de aandrijving maar van de body die steeds steviger moest worden, naast de veel stevigere zetels en instrumentenbord.

Nope. We hebben ook steeds grotere en krachtigere motoren in onze grotere wagens.

Je kan er gewoon niet om heen dat wagens groter en zwaarder zijn geworden afgelopen jaren.

Micele post hier al een goed voorbeeld: een crapaudi TDI weegt evenveel als een Model X met 100 kWh aan batterijen.

dpg
20 november 2018, 20:08
Nope. We hebben ook steeds grotere en krachtigere motoren in onze grotere wagens.

Je kan er gewoon niet om heen dat wagens groter en zwaarder zijn geworden afgelopen jaren.

Micele post hier al een goed voorbeeld: een crapaudi TDI weegt evenveel als een Model X met 100 kWh aan batterijen.

Krachtiger wel, groter en zwaarder niet, het gewichtsverschil van auto´s zit niet in de aandrijving.

Tavek
20 november 2018, 20:22
Krachtiger wel, groter en zwaarder niet, het gewichtsverschil van auto´s zit niet in de aandrijving.

Ik ben er vrij zeker van dat de opkomst van de SUV met vierwielaandrijving die systemen ook groter en zwaarder heeft gemaakt.

dpg
20 november 2018, 20:29
Ik ben er vrij zeker van dat de opkomst van de SUV met vierwielaandrijving die systemen ook groter en zwaarder heeft gemaakt.

Laten we zeggen dat zelfs de huidige SUV lichter zijn geworden omdat vroeger de "echte" SUV´s zwaar waren en de SUV´s tegenwoordig alleen de looks ervan hebben.

Ze zijn iets zwaarder dan een hatchback op hetzelfde platform maar zeker 200Kg lichter dan een echte SUV geworden, de meeste SUV hebben zelfs geen AWD maar gewoon FWD.

Aurora_Borealis
21 november 2018, 11:51
Ik ben er vrij zeker van dat de opkomst van de SUV met vierwielaandrijving die systemen ook groter en zwaarder heeft gemaakt.

Klopt niet...

De verkoop van de SUV's is sterk gestegen de afgelopen jaren, maar de SUV-klasse is de enige waar de afgelopen jaren een drastische gewichtsdaling merkbaar is.

Het is vooral in de middenklasse dat de er verzwaring is opgetreden de afgelopen jaren.

Vergelijk verkoop met gewicht meer eens...

109747

109748

Tavek
21 november 2018, 11:55
Klopt niet...

De verkoop van de SUV's is sterk gestegen de afgelopen jaren, maar de SUV-klasse is de enige waar de afgelopen jaren een drastische gewichtsdaling merkbaar is.

Het is vooral in de middenklasse dat de er verzwaring is opgetreden de afgelopen jaren.

Vergelijk verkoop met gewicht meer eens...

109747

109748

Ik denk dat dpg hier het correcte antwoord op heeft gegeven in zijn laatste post.

Micele
21 november 2018, 13:07
Gewichtsbesparing bij ICEs kosten geld, veel geld.

En hoe zwaarder de wagen geeft in de regel een krachtigere motor -denk aan brutaal koppel - hoe zwaarder de motor en (DSG) versnellingsbak, uitlaatgedeelte, emissiegedeelte, meer koeling enz... alles wat de powertrain nodig heeft. Wordt de motor ook nog luider zal er meer dempingsmateriaal nodig zijn voor hetzelfde comfort.

ICEs hebben heel veel problemen die EVs niet hebben of gaan hebben.
En dat batterijen lichter gaan worden met de jaren, zelfs halveren in gewicht, daar kun je gif op nemen...

Zelfs bij Tesla is de vooruitgang op 4 jaren 15% voor het compleet batterijpack, het zijn niet enkel de cellen maar ook de rest:
The Tesla Model 3 pack weight (lb/kWh) is 15% lighter than the original Model S 85 kWh battery and 6% lighter than Tesla’s most advanced battery in the P100D.*

https://insideevs.com/what-makes-the-tesla-model-3-battery-pack-so-light/
Krijgt de zware model S of X binnenkort het batterijpack van het model 3 gaan die pakweg 40 kg minder wegen. Niet veel maar toch al genoeg om minder te wegen dan vergelijkbare dieselwagens.

40 kg lijkt weinig, maar ga dan eens bij een Porsche 911 vragen wat er allemaal gedaan wordt om uiteindelijk 40 kg gewicht te verminderen bij het nieuwe model...:
https://www.handelsblatt.com/auto/test-technik/-komplexer-leichtbau-bei-porsche-eine-ikone-speckt-ab/6890094.html?ticket=ST-3128619-erwQxQOlgYsx9HzUtAW4-ap1
Porsche hat den Elfer erleichtert. Trotz einer Vielzahl technischer Neuerungen ist der Typ 991 rund 40 Kilogramm leichter als sein Vorgänger. Vor allem dank komplexem Karosseriebau in Alu-Stahl-Mischbauweise.

Micele
25 november 2018, 22:50
Rondrijden met 300-400 Kg batterijen kan onmogelijk de toekomst zijn.
Nog maar te zwijgen over de milieubelasting om de batterijen te produceren en te recycleren.

Gelezen?
https://forum.politics.be/showpost.php?p=8867714&postcount=382

Zijdelingse paal/boom-impact gezien? :
https://www.youtube.com/watch?v=lxIuouZMuHU

Wat de stevigheid en het gewicht op de juiste plaats allemaal voor nut kan hebben.

https://www.vroom.be/nl/blog/is-de-tesla-model-3-de-veiligste-auto-ter-wereld-20819

Op vlak van veiligheid is het National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA, Amerikaans agentschap voor de verkeersveiligheid) een referentie. Het agentschap voert onder meer crashtests uit voor nieuwe modellen op de markt komen.

Het NHTSA testte onlangs de veiligheid van de nieuwe Tesla Model 3. Met een risico op verwondingen dat lager ligt dan 5 procent moet deze Amerikaan de veiligste auto zijn die het NHTSA ooit testte. De Model 3 doet zelfs beter dan de Model S en X. Door zijn 100 procent elektrische aandrijving, die veel compacter is dan een klassieke motor, konden de Tesla-ingenieurs ruime kreukelzones voorzien.

Daarnaast beschikt de Tesla Model 3 natuurlijk nog over andere veiligheidsvoorzieningen, zoals een passagiersairbag die intelligent ontplooit, afhankelijk van de kracht van de schok.

Micele
4 december 2018, 15:45
En wil weg van diesels, die gaat sowieso geen mens meer kopen.

Benzine-hybride kan natuurlijk ook nog. Maar daarvoor heb je geen dieseltechniek nodig.

https://electrek.co/2018/12/04/audi-investment-electric-vehicles/

The whole Volkswagen group is massively investing in electric vehicles as it is trying to move away from diesel vehicles.

Now Audi is making its part as it approves a new €14 billion investment plan in “electric mobility, digitalization and autonomous driving by the end of 2023.”

The German premium automaker announced today that the board approved the new investment plan, which will involve “property, plant and equipment as well as research and development expenditure.”

Bram Schot, temporary Chairman of the Board of Management of AUDI AG, commented on the announcement:

“This planning round bears a clear signature: We are taking a very systematic approach to electric mobility and will be much more focused in future. We are consistently prioritizing our resources for future-oriented products and services that are highly attractive and relevant to the market. With models such as the recently presented Audi e-tron GT concept, we want to electrify people again for Audi and at the same time be an agile and very efficient company.

Interim CEO Bram Schot added:

“We are systematically moving towards electric mobility and are consistently prioritizing future topics”

By 2025, Audi says that it will offer “approximately 20 electrified models, about half of which will have all-electric drive systems.”

The Audi e-tron SUV is the first and it will be followed by a Sportback version and the recently unveiled e-tron GT.


Het Masterplan van Musk heeft steeds meer succes. :-D

Tavek
5 december 2018, 10:11
Dit is inderdaad louter de verdienste van Musk.

Die man gaat over 25 jaar synoniem worden met Brunel, Ford, enz.....

Drosamadaris
5 december 2018, 10:39
De gustibus coloribusque...

Ook al heb ik het absoluut niet voor Mercedes en ook al is het just a concept: Mercedes Maybach 6 Cabrio. Qua sexy-level komt welke Tesla dan ook nog niet aan de teennagels van die dame :D

Micele
5 december 2018, 11:21
De gustibus coloribusque...

Ook al heb ik het absoluut niet voor Mercedes en ook al is het just a concept: Mercedes Maybach 6 Cabrio. Qua sexy-level komt welke Tesla dan ook nog niet aan de teennagels van die dame :D
euh een EV-conceptwagen met Koreaanse batterijen?

Drosamadaris
5 december 2018, 11:36
euh een EV-conceptwagen met Koreaanse batterijen?

Al stak er mix van batterijen op Albanese koffiebonen, Oezebekistaanse bananenschillen en Kamtsjatkaanse oliebollen in, who cares? She looks great! 8-)

(don't get mr annoying Tesla-fanboy, yet again, on this one Micele - smaken verschillen, remember. Die Duitse dude wou een sexy wagen, well it doesn't get sexier than that - Tesla is een non in vergelijking daarmee :-D)

Micele
5 december 2018, 11:43
Al stak er mix van batterijen op Albanese koffiebonen, Oezebekistaanse bananenschillen en Kamtsjatkaanse oliebollen in, who cares? She looks great! 8-)
She looks comme les autres sjieke bakken die nooit gemaakt gaan worden.

(don't get mr annoying Tesla-fanboy, yet again, on this one Micele - smaken verschillen, remember. Die Duitse dude wou een sexy wagen, well it doesn't get sexier than that - Tesla is een non in vergelijking daarmee :-D)
Mister gustibus-fanboy van spookwagens, nog maar eens bananaman, de Kia en Hyundai-fans zijn nochtans verheugd dat ze dezelfde batterijcellen, zelfs batterijpack gaan hebben als een Porsche Mercedes of Audi of Jaguar:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=565&p=8043#p8043

At the recent EVTrend Motor Show in Seoul LG Chem displayed these 4 cells.
They didn't say what the last 3 are used for, but from the label color on the cell, the distance it travels and where it was made I have made the following guesses.
1/ Hyundai I oniq - Made in Korea.
2/ Chevrolt B olt - Made in Korea. - yellow sticker
3/ Jaguar I-P ace - Made in Korea ? Poland ?. - green sticker and power tabs offset.
4/ ??? Hyundai K ona or Audi E-T ron

Gun ze die voorvreugde toch. :lol:

Wie wil er geen Ferrari-twaalfcilinder in zijn Dacia? 8-)
Allez dan een 8-cilinder zal er wel in gaan:
https://www.zwischengas.com/bild/Ferrari-F40-1987-die-durchsichtige-Motorhaube-fand-man-auch-bei-spaeteren-Ferrari-Sportwagen/d9a9b081-0af2-450d-93c5-61c9f48879a9-big-teaser.jpg

Drosamadaris
5 december 2018, 12:06
Mister gustibus-fanboy van spookwagens

Jij kan echt geen spatje commentaar op Tesla slikken eh :lol:

*Pat pat* geen zorg, je gaat er niet dood van :-D

Micele
5 december 2018, 12:07
Jij kan echt geen spatje commentaar op Tesla slikken eh :lol:

*Pat pat* geen zorg, je gaat er niet dood van :-D
Welk commentaar? :lol:

https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/12/tesla-roadster-design-team-franz.jpg

8-)

Euh mijn smaak heeft ondertussen bijna 30 jaar en +200.000 km achter de rug, gisteren de banden op 3,5 bar gezet voor zijn winterrust:

https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-z1-rijtest-en-video-75974?utm_medium=relevant_items

elke 6 weken wel aan de druppellader voor de batterij in form te houden, die ICE-wagens toch met hun kleine batterijtjes. :-P

Met spookwagens die je nooit kunt kopen daar mogen de gustiboys van dromen, ze gaan er niet dood van. Dromen komen wel eens uit.

Tavek
5 december 2018, 12:15
Over smaken valt niet te twisten.

Die audi op taycan onderstel is een mooie wagen, en ik ben geen audi fan kwa styling....

Drosamadaris
5 december 2018, 12:19
Over smaken valt niet te twisten.

Die audi op taycan onderstel is een mooie wagen, en ik ben geen audi fan kwa styling....

Voila se; sommigen hebben dat wel door :)

En klopt, die Audi is idd ook geen mottige wagen.

Tavek
5 december 2018, 12:21
Ge merkt ook wel dat Tesla "amerikaanse" wagens verkoopt. Ik vind toch dat de styling vooral goed pakt in de VS. Hier mikt men toch op meer soberdere styling.

Micele
5 december 2018, 12:29
Voila se; sommigen hebben dat wel door :)

En klopt, die Audi is idd ook geen mottige wagen.

En Droomman heeft nog niet eens gemerkt dat smaken ook eens gelijk kunnen zijn:

https://forum.politics.be/showpost.php?p=8871128&postcount=15

Alweer een conceptwagen van de VW Gp, de Audi e-tron GT, mooie lijn, spijtig van de povere batterijchemie: :-P

Drosamadaris
5 december 2018, 12:37
Ge merkt ook wel dat Tesla "amerikaanse" wagens verkoopt. Ik vind toch dat de styling vooral goed pakt in de VS. Hier mikt men toch op meer soberdere styling.

In vergelijking met een doorsnee Amerikaanse kar, ziet de Tesla er idd ook niet zo erg uit, maar er zitten teveel mooiere designs in Europa (ook bij de regular fleet) om echt aan te spreken.

En een iets te groot "look at me, I'm a Tesla"-gevoel, zonder echt punchy te zijn naar mijn smaak. Als je dat wil doen, dan moet je het ook deftig durven doen (look at Lambo - die hebben een zo gigantisch "I'm here, fuck off"-gehalte, dat ze leuk worden).

@Micele - *pat pat*

Micele
5 december 2018, 12:48
Maar goed dat de Duitse minister van economie het duidelijk maakt (topicstarter):

Altmaier rüffelt deutsche Autobosse

"Wann bauen Sie ein Elektroauto, das nur halb so sexy ist wie ein Tesla?"

Met de nadruk op wanneer, en echt maken (massaproductie)

Audi e-tron 2019? Porsche Taycan 2020? BMW i4 2021?

Ze wachten zeker tot Tesla de Duitse ev-markt al ingepalmd heeft met hun model 3. Lol und Prost meine Herren:-o

Die Duitse minister maakt zich terecht zorgen over zijn Duitse sjoemelindustrie.
"Wo bleibt die Deutsche Wertarbeit "Made in Germany"?

Henri1
5 december 2018, 19:02
Gelezen?
https://forum.politics.be/showpost.php?p=8867714&postcount=382

Zijdelingse paal/boom-impact gezien? :
https://www.youtube.com/watch?v=lxIuouZMuHU

Wat de stevigheid en het gewicht op de juiste plaats allemaal voor nut kan hebben.

Wat met de Pompiers die op de plaats van het ongeval aankomen en met de "poepers" zitten omdat het een 800V systeem is ?

Tavek
5 december 2018, 20:10
Wat met de Pompiers die op de plaats van het ongeval aankomen en met de "poepers" zitten omdat het een 800V systeem is ?

Een tank benzine is nochtans ook niet iets waar je heel blij van wordt hoor in een brandende wagen.

kelt
6 december 2018, 07:03
Doordat de Europese auto-industrie tot recent in een diepe slaap lag is ook die "veiligheidstechnologie" totnogtoe geheel uit hun handen genomen.
We moeten toegeven dat het MOEILIJK is de dag van vandaag om een ICE-gedreven wagen ,zelfs in geval van een zwaar ongeval,in brand te krijgen.Het is fenomenaal hoe vanaf de fifties,stap voor stap,alles beveiligd en ingekapseld is geraakt.En ja,Europese onderzoekingen en wetten waren een "driver",alleen al omdat men alhier in vrij kleine karretjes placht rond te tuffen (tot in de eighties althans :roll: ) was er een zekere urgentie daarvoor.

Nu liggen technische ontwikkelingen dienaangaande in handen van Amerikanen en Chinezen.

Micele
6 december 2018, 10:19
Doordat de Europese auto-industrie tot recent in een diepe slaap lag is ook die "veiligheidstechnologie" totnogtoe geheel uit hun handen genomen.
We moeten toegeven dat het MOEILIJK is de dag van vandaag om een ICE-gedreven wagen ,zelfs in geval van een zwaar ongeval,in brand te krijgen.Het is fenomenaal hoe vanaf de fifties,stap voor stap,alles beveiligd en ingekapseld is geraakt.En ja,Europese onderzoekingen en wetten waren een "driver",alleen al omdat men alhier in vrij kleine karretjes placht rond te tuffen (tot in de eighties althans :roll: ) was er een zekere urgentie daarvoor.

Nu liggen technische ontwikkelingen dienaangaande in handen van Amerikanen en Chinezen.

De discussie over de brandgevoeligheid van een ICE-wagen tov een electrische wagen is al jaren geleden gevoerd. Ook in politics.be

Een ICE-wagen heeft US-statistisch een veel groter risico in brand te geraken, zelfs zonder impact.

About 174,000 vehicle fires were reported in the United States in 2015, the most recent year for which statistics are available from the National Fire Protection Association. Virtually all of those fires involved gasoline powered cars. That works out to about one every three minutes.

Tesla claims that gasoline powered cars are about 11 times more likely to catch fire than a Tesla. It says the best comparison is fires per 1 billion miles driven. It says the 300,000 Teslas on the road have been driven a total of 7.5 billion miles, and about 40 fires have been reported. That works out to five fires for every billion miles traveled, compared to a rate of 55 fires per billion miles traveled in gasoline cars.

https://money.cnn.com/2018/05/17/news/companies/electric-car-fire-risk/index.html

Er zijn andere berekeningen met meer data en betreft alle batterij-electrische voertuigen, daar is het risico 6 maal groter.

Specifiek Tesla heeft na de eerste rare brand extra maatregelen getroffen de bodemplaat te beveiligen tegen externe inslag (metaalstuk dat in de bodemplaat penetreert aan hoge snelheid). Ook daar is zeer veel info over te googelen.

En wat brandweermannen moeten doen in geval van brand daar bestaan al minstens 10 jaar handleidingen voor. En al talrijke vbn in de praktijk met talrijke YT-filmpes.

In geval van Tesla de verplichte handleiding sinds de eerste roadster 2008:
https://www.tesla.com/nl_BE/firstresponders

Uiteraard bestaan er strenge homologatievoorwaarden voor de veiligheid van electrische voertuigen. De NHTSA of Euroncap of andere veiligheidsverantwoordelijken zijn geen idioten die speelgoedautos laten rijden op de openbare weg.

Bij impact is het dan evident dat de spanningscircuits onderbroken worden. Bvb zodra een airbag opengaat wordt het +400 VDC circuit lam gelegd. Kan men alles ggl. De brandweer zal voor alle zekerheid nog op voorgeschreven plaats een lus doorslijpen/doorknippen. 2 plaatsen zijn voorzien, moest men aan ene niet aankunnen. Bij een Tesla S is dat bvb een uitgebreid gedocumenteerd geval in Oostenrijk: https://jalopnik.com/watch-volunteer-firefighters-in-austria-extinguish-a-fi-1819665352

Op fora blijft de onwetendheid en naïviteit eindeloos diep.
En het herinneringsvermogen naar oudere topics zijn blijkbaar enorm kort.

kelt
6 december 2018, 22:49
Wat de Moffenministers verder nog tegen hun automobielconstructeurs zullen weten te zeggen,het kan die grote bazen waarschijnlijk weinig meer schelen.Ze hebben hun toekomstplan uitgestippeld en enkel de lopende processen nav dat dieselschandaal kunnen nog voor wat onrust zorgen...

Overigens,
Tot kortgeleden was het voor de Duitse top van de VW-groep vrij gevaarlijk zich naar de VS te begeven omdat ze risisco liepen prompt aangehouden te worden .
Nu verneem ik,de 6de december, dat een delegatie van de VW top bij wijze van spreken op de koffie geweest is in het Witte Huis om plannen te bespreken om meer VW-produktie in de VS te doen,desnoods in fabrieken van Ford....

We moeten toegeven dat de Amerikanen sneller "schakelen"......vooruit EN achteruit in een tijdsspanne dat Europese wetgevers nog bezig zijn na te denken over het type letter dat in juridische documenten aangaande het dieselschandaal zal toegepast worden....

Bij de Yanks hebben ze een enorme som boetgeld losgepeuterd,de VW groep tot terugname van een gans wagenpark gedwongen en enkele Mignons in dde prison gesmeten....en dat was het,verder met de business nu....

Als het zo voortgaat komen straks niet alleen electrische Tesla's uit de VS....8-)

Micele
7 december 2018, 00:39
Dat VW en Ford tesamen willen werken in de USA is al een heel tijdje bezig.

https://www.transporama.be/2018/06/20/vw-en-ford-worden-strategische-partners/

Benieuwd wat het gaat worden...

(aan de aandeelkoersen is het zeker niet te zien...)

kelt
7 december 2018, 07:02
Dat VW en Ford tesamen willen werken in de USA is al een heel tijdje bezig.

https://www.transporama.be/2018/06/20/vw-en-ford-worden-strategische-partners/

Benieuwd wat het gaat worden...

(aan de aandeelkoersen is het zeker niet te zien...)

De GM-directie is aan een jarenlang "terugtrekkingsproces" uit de wereld bezig,en ziet zich gedwongen om ook op het Amerikaanse continent zelf verder af te bouwen.We kunnen ons afvragen hoelang GM nog "autobouwer" zal zijn.

De Ford-directie lijkt een geheel ander pad te kiezen.Het lijkt te zijn dat sluiting van fabrieken kan vermeden worden door de beschikbare -(en ik neem aan moderne-) produktiecapaciteit te vermarkten ...

In Duitsland ondertussen zullen,we moeten niet speculeren,er binnen niet al te lange tijd ZWARE gevolgen medegedeeld worden aangaande de tegen 2026 voorziene uiitstap uit de ICE-technologie...Het toeleveringsnetwerk zal eerst de gevolgen ondervinden maar uiteindelijk zal aan de muur in de directiekamers een kaart hangen met "niet toegewezen produktiecapaciteit" in Europa,en een rode stift om kruisjes te trekken...:-(

Micele
7 december 2018, 10:54
Zo erg als met de paard(en)-en-kar-voertuig-industrie zal het niet bijlange niet worden. :-D

En diegenen die handig zijn zullen nog een aardig centje kunnen bijverdienen bij de (ocassie)markt van waardevolle benzinewagens. Incl onderhoud en renoveringen.

Bedrijfjes als deze zullen zeker niet zo rap uitsterven:
http://www.autorenaissance.nl/nl/home.aspx

Uiteraard als 2e of 3e wagen. ;-)

Tavek
7 december 2018, 11:13
Ik hoop en denk dat de echte "toolshops" die wagens repareren terug een opmars gaan kennen ten voordele van de garages.

Cylinders uitdraaien, motoren reviseren, enz...van oldtimers met een bepaalde waarde.

De garage zal tech gewijs gewoon electromotorke vervangen zijn indien nodig :)

Micele
7 december 2018, 12:11
Ik hoop en denk dat de echte "toolshops" die wagens repareren terug een opmars gaan kennen ten voordele van de garages.

Cylinders uitdraaien, motoren reviseren, enz...van oldtimers met een bepaalde waarde.

De garage zal tech gewijs gewoon electromotorke vervangen zijn indien nodig :)
Ik denk 1 oliefilter ook nog. ;-)
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7y59yh/tesla_model_3_motor_oil_filter/

Tavek
7 december 2018, 12:32
VAG group : 68,2 miljard mrkt cap

Als TSLA die inhaalt is het hek van de dam. Met begot 1 echte autofabriek :D

Micele
7 december 2018, 14:09
VAG group : 68,2 miljard mrkt cap

Als TSLA die inhaalt is het hek van de dam. Met begot 1 echte autofabriek :D
is dan 2e na Toyota... Oeps niet te luid zeggen.

Enkele dagen geleden is Tesla Daimler bijna geruisloos voorbijgegaan. Tja als Daimler ook nog zakt gaat dat sneller. Als VW blijft zakken zal dat ook niet meer lang duren.

Stond in de Europese "gazetten"?
Wel in de financiële media, Tesla was eergisteren 1,5 miljard meer waard:
https://www.finanzen.net/nachricht/aktien/auf-der-ueberholspur-tesla-ist-jetzt-mehr-wert-als-daimler-6905912

61,51 Milliarden Dollar beträgt die Marktkapitalisierung von Tesla zum Börsenschluss am Dienstag. Damit ist der Elektroauto-Pionier um Firmenchef Elon Musk rund anderthalb Milliarden Dollar mehr wert als der deutsche Traditionskonzern Daimler. Erst im Vormonat hatten die US-Amerikaner BMW nach Börsenwert überholt, nun wurde ein neuer Meilenstein erreicht.

Tesla premarkt ff +$271... en dat voor een vrijdag...
Tesla Inc. PREMARKET
Last Updated: Dec 7, 2018 at 8:07 a.m. EST
Delayed quote $ 371.25 8.1899 2.26%