PDA

View Full Version : Autospiegels straks niet meer verplicht door nieuwe Wegcode


Universalia
20 november 2018, 06:12
Autospiegels straks niet meer verplicht door nieuwe Wegcode. (https://www.gva.be/cnt/dmf20181120_03965366/autospiegels-straks-niet-meer-verplicht-door-nieuwe-wegcode)

Auto’s moeten straks geen zij- of achteruitkijk-spiegels meer hebben. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) schrapt dat wetsartikel in de nieuwe Wegcode en komt zo de autoconstructeurs tegemoet. Zij willen de buitenspiegels vervangen door camera’s, wat voor meer (fiets)veiligheid zorgt en (ietsje) beter is voor het brandstofverbruik.

Zo dan maar? Audi's Electric E-Tron Ditches Side-View Mirror.

https://cdn.turkmedya.com.tr/aksam/imgsdisk/2018/10/03/031020181639119204119_2.jpg

Bellot kondigt nog een opmerkelijke wijziging aan. Hij verplicht chauffeurs straks ook om hun gordel te dragen bij het achteruitrijden. Vandaag geldt op die momenten geen wettelijke gordelplicht.

Vlad
20 november 2018, 07:58
Politie kan niet meer in één oogopslag zien of je 'spiegels' wel in orde zijn ...

maddox
20 november 2018, 14:54
Geen plek meer om de Blegische driekleur-hoesjes van jupi aan te binden.

Jantje
20 november 2018, 15:06
Autospiegels straks niet meer verplicht door nieuwe Wegcode. (https://www.gva.be/cnt/dmf20181120_03965366/autospiegels-straks-niet-meer-verplicht-door-nieuwe-wegcode)



Zo dan maar? Audi's Electric E-Tron Ditches Side-View Mirror.

https://cdn.turkmedya.com.tr/aksam/imgsdisk/2018/10/03/031020181639119204119_2.jpg

Dikke onzin. Wij reden vroeger met achteruitkijk spiegels helemaal vooraan van de motorkap, geen dode hoeken en geen dure camera en beeldscherm nodig.
Daarnaast vraag ik mij af hoe ze het dan gaan oplossen voor auto's die met een bredere aanhanger of caravan rijden.

Micele
20 november 2018, 15:08
-

Micele
20 november 2018, 15:10
Dat trekt er al op:

Buiten:
https://www.timeturk.com/resim/fotogaleri/78/780130/63411.jpg

Binnen:
https://g.denik.cz/115/6f/tesla-semi-truck-5_galerie-980.jpg

In USA wachten ze nog op de wetsaanpassing, daarom de klassieke spiegels hier:

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=dP0vIH8r-tE

https://i.ytimg.com/vi/dP0vIH8r-tE/maxresdefault.jpg

Bach
20 november 2018, 15:31
Is het vervangen van de achteruitkijkspiegel door iets dat gecompliceerder is en electriciteit nodig heeft niet eerder een milieu onvriendelijke achteruitgang omwille van voornamelijk esthetische redenen?

Micele
20 november 2018, 15:49
Is het vervangen van de achteruitkijkspiegel door iets dat gecompliceerder is en electriciteit nodig heeft niet eerder een milieu onvriendelijke achteruitgang omwille van voornamelijk esthetische redenen?

Hebben uw buitenspiegels geen electriciteit nodig? Raar.

Al aan de aerodynamica gedacht?

maddox
20 november 2018, 17:01
Hebben uw buitenspiegels geen electriciteit nodig? Raar.
Wat is er raar aan een buitenspiegel die geen elektriciteit nodig heeft om een spiegel te zijn?
Al aan de aerodynamica gedacht?
Dat is de enige reden waarom men spiegels zou willen vervangen door schermpjes.

Mambo
20 november 2018, 17:11
Die schermpjes zijn ook niet te fameus anders.

reservespeler
20 november 2018, 18:02
Wat is er raar aan een buitenspiegel die geen elektriciteit nodig heeft om een spiegel te zijn?

Dat is de enige reden waarom men spiegels zou willen vervangen door schermpjes.

Goede vraag, de mijne heeft genen elentriek nodig.

maddox
20 november 2018, 18:05
Die schermpjes zijn ook niet te fameus anders.

Daar kan je jezelf sterk in vergissen. Een doorsnee smartphone schermpje is al HD, en 4K is ook al niet uitzonderlijk meer.
Het zijn geen hoogbejaarde LCD schermpjes meer waar men mee werkt hoor.

En dan blijft de vraag, hoe scherp/groot moet zo'n deur-spiegelschermpje zijn om de job te doen?

Micele
20 november 2018, 18:15
Wat is er raar aan een buitenspiegel die geen elektriciteit nodig heeft om een spiegel te zijn?

Jij hebt dus nog een auto waarvan de spiegels niet electrisch verstelbaar zijn en niet verwarmd kunnen worden bij slechte (neerslag) en koude omstandigheden? Wat heb je aan een buitenspiegel waarmee je niet, of niets duidelijk kunt zien en inschatten? Het is dan geen spiegel meer hé.

Tiens, mijn bijna 30-jarige auto heeft dat standaard. Zonder zou ik niet meer willen. Bestaan die spiegels zonder bekabeling überhaupt nog bij nieuwe wagens?

Hier zelfs ene met een Saab 9-5 die geen aparte spiegelverwarming heeft, oude draad:
https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=9118
Ik rij nu al geruime tijd met mijn 9-5 rond. Ben erg onder de indruk over alle comfort en slimmigheden, maar er is 1 ding dat ik echt als een ergernis ervaar: door de vorm van de buitenspiegels worden de spiegelglazen altijd heel snel nat als je in de regen rijdt. Door de luchtstroom worden de spiegels nog bijna sneller nat dan de voorruit.

Ik zet de achterruitverwarming dus constant aan om mijn spiegels te drogen, maar ik vind het een gemiste kans dat de spiegels niet los te verwarmen zijn. Beter nog zou zijn dat ze automatisch verwarmd worden zodra je de ruitenwisser aanzet of, bij jongere modellen, de regensensor de ruitenwissers doet bewegen.

Ik loop met de gedachte om zelf een relais in de voeding naar de spiegels te klussen, zodanig dat de vaste kant aan de spiegels vast zit en de wisselkant schakelt tussen normaal (ruitenwissers uit, relais in ruststand, voeding uit de originele voedingsdraad; de spiegels doen mee met de achterruit) en regen (ruitenwissers aan, relais klapt om en schakelt een extra permanente voeding naar de spiegels).

De Dacia Logan basismodellen hebben het niet, de Laureate-versie wel, oef. :lol:
https://www.dacia.be/media/e-brochures/att94fa63f9d96b4cadbe9451cb3783c765/012017_be-nl_logan.pdf

Dat is de enige reden waarom men spiegels zou willen vervangen door schermpjes.
De enige reden? Blijkbaar niet, maar je moet wel de link in de draadstarter lezen.

“De zijspiegels van een auto zijn uiteraard niet goed voor de aerodynamica van de auto”, zegt Mark Pecquer, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. “Auto’s zonder zulke spiegels zullen dan ook iets minder verbruiken. Maar het veiligheidsaspect vind ik nog belangrijker, zijnde dat zeker in drukke steden er minder fietsers door de spiegel van een passerende wagen tegen de grond worden gesmakt.”

Nog voordelen: minder schadegevallen aan auto’s: je kunt de spiegel er niet meer afrijden bij het inrijden van een garage bijvoorbeeld.

Mambo
20 november 2018, 20:10
Daar kan je jezelf sterk in vergissen. Een doorsnee smartphone schermpje is al HD, en 4K is ook al niet uitzonderlijk meer.
Het zijn geen hoogbejaarde LCD schermpjes meer waar men mee werkt hoor.

En dan blijft de vraag, hoe scherp/groot moet zo'n deur-spiegelschermpje zijn om de job te doen?

Ik heb zo achteruitcamera met scherm dus.
Fameus is dat niet. En al zeker niet als het wat donker is of regent.

Maar uit ervaring weet ik dat jullie dat wel geweldig vinden.

Universalia
21 november 2018, 11:34
Dikke onzin. Wij reden vroeger met achteruitkijk spiegels helemaal vooraan van de motorkap, geen dode hoeken en geen dure camera en beeldscherm nodig.
Daarnaast vraag ik mij af hoe ze het dan gaan oplossen voor auto's die met een bredere aanhanger of caravan rijden.

Misschien bouwen ze aan de achterkant van de wagen nog wel camera's in?

Toen ik mijn rijexamen in een ver verleden aflegde vroeg een examinator: "Gebruikt u die echt allemaal de spiegels?"

Ik reageerde beleefd: "Ja meneer"

Spiegels zoals Audi dat ziet met ingebouwde camera ok geen probleem.

Een achteruitkijkspiegel weglaten uit de wagen lijkt mij dan weer niet echt verstandig of gaat men dat ook opvangen met een camera?

Of gaat men van het standpunt uit dat de achteruitkijkspiegel voor niets nodig is, zie bestelwagens/bussen waar er aan de achterkant zelfs geen ramen meer te zien zijn, gewoon dicht.

Ik hou aan de achteruitkijkspiegel in de zin van dat het echt geen overdreven optie is in het oog te houden wat het achterliggende verkeer in bepaalde gevallen allemaal uitsteekt. :?

Jantje
21 november 2018, 12:00
Misschien bouwen ze aan de achterkant van de wagen nog wel camera's in?

Toen ik mijn rijexamen in een ver verleden aflegde vroeg een examinator: "Gebruikt u die echt allemaal de spiegels?"

Ik reageerde beleefd: "Ja meneer"

Spiegels zoals Audi dat ziet met ingebouwde camera ok geen probleem.

Een achteruitkijkspiegel weglaten uit de wagen lijkt mij dan weer niet echt verstandig of gaat men dat ook opvangen met een camera?

Of gaat men van het standpunt uit dat de achteruitkijkspiegel voor niets nodig is, zie bestelwagens/bussen waar er aan de achterkant zelfs geen ramen meer te zien zijn, gewoon dicht.

Ik hou aan de achteruitkijkspiegel in de zin van dat het echt geen overdreven optie is in het oog te houden wat het achterliggende verkeer in bepaalde gevallen allemaal uitsteekt. :?

Ik heb zelf met vrachtwagens uitzonderlijk vervoer gereden.
Nu moet men mij eens vertellen hoe een camera geplaats kan worden zodat je alles aan je rechterkant in het oog kan houden bij het nemen van een bocht naar links of hoe je alles links in het oog kan houden bij het nemen van een bocht naar rechts als je met een combinatie op de baan zit ?
Ik ben akkoord, dat kan ook niet met spiegels.
Maar je bent op weg met een wagen van 190cm breed en trekt een caravan van 245cm breed.
De caravan steekt dus aan beide kanten 27,5cm buiten je wagen, de camera aan de achterkant kijkt enkel op de caravan.
Door je sleept rij je dus volledig blind voor wat er achter en naast je sleep gebeurd.
Daarnaast gebruiken veel mensen de binnenachteruitkijkspiegel om in de gaten te houden wat er op de achterbank gebeurd.

maddox
21 november 2018, 16:53
Jij hebt dus nog een auto waarvan de spiegels niet electrisch verstelbaar zijn en niet verwarmd kunnen worden bij slechte (neerslag) en koude omstandigheden?
Neen, ik heb geen wagen zonder elektrisch lieflafjes aan mijn buitenspiegels.
Wat heb je aan een buitenspiegel waarmee je niet, of niets duidelijk kunt zien en inschatten? Het is dan geen spiegel meer hé.
Bij mijn eerste wagens had ik zelfs geen mechanische binnenverstelling. Ik leef toch nog? En vuile spiegels, nu nog steeds een los ik dat op met een kwakje glasreiniger en een papiertje.
Tiens, mijn bijna 30-jarige auto heeft dat standaard. Zonder zou ik niet meer willen. Bestaan die spiegels zonder bekabeling überhaupt nog bij nieuwe wagens?
De Dacia Logan basismodellen hebben het niet, de Laureate-versie wel, oef. :lol:
Zoals ge zelf aangeeft, bij de basismodellen van de goedkopere wagens. Of is het misschien een dure optie bij de merken die voor zulke grappen bekend staan?
De enige reden? Blijkbaar niet, maar je moet wel de link in de draadstarter lezen.
Voor de fabrikant zijn kapotte buitenspiegels kassa-kassa. Dus daar doen ze het niet voor. Esthetisch, kan, het geeft een wagen die er slanker uitziet. Marketing heeft ook iets te zeggen in de hele heisa.

Micele
21 november 2018, 17:03
Bij mijn eerste wagens had ik zelfs geen mechanische binnenverstelling. Ik leef toch nog? En vuile spiegels, nu nog steeds een los ik dat op met een kwakje glasreiniger en een papiertje.
Niemand heeft het over vuile spiegels, als uw spiegels nat worden heb je er niets aan. Of poets jij die permanent aan 120 kmh?

Zoals ge zelf aangeeft, bij de basismodellen van de goedkopere wagens. Of is het misschien een dure optie bij de merken die voor zulke grappen bekend staan?Je wijkt dus alweer uit. Te moeilijk voor jou toe te geven dat je aan natte spiegels niets hebt. Kun je beter zonder rijden. lol. Dure optie? Zelfs een Dacia L heeft het standaard, men is dan al ver gezakt...

Voor de fabrikant zijn kapotte buitenspiegels kassa-kassa. Dus daar doen ze het niet voor. Esthetisch, kan, het geeft een wagen die er slanker uitziet. Marketing heeft ook iets te zeggen in de hele heisa.
Sure.

maddox
21 november 2018, 17:10
Niemand heeft het over vuile spiegels, als uw spiegels nat worden heb je er niets aan. Of poets jij die permanent aan 120 kmh? :lol:

Als een buitenspiegel nat wordt, zal de lens van een camera dat ook wel kunnen nietwaar.

Micele
21 november 2018, 17:16
Als een buitenspiegel nat wordt, zal de lens van een camera dat ook wel kunnen nietwaar.
Ook die zijn verwarmd. Wat heb je er anders aan?
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7iuaua/model_3_capable_of_defrosting_each_autopilot/

Model 3 capable of defrosting each autopilot camera individually


Aja, ruitesproeiers zijn bij een deftige wagen ook verwarmd (hezelfde circuit als de buitenspiegels). Best nemen in landen waar het wel eens wintert...

Dadeemelee
21 november 2018, 21:44
Het is goed, als je electronica defect is moet je dan je kop naar buiten steken dat geeft koelte.

Maar neen, uiteraard schakelt de auto zich volledig uit als de electronica faalt.

Johan Daelemans
21 november 2018, 22:54
Is het vervangen van de achteruitkijkspiegel door iets dat gecompliceerder is en electriciteit nodig heeft niet eerder een milieu onvriendelijke achteruitgang omwille van voornamelijk esthetische redenen?

Dat is de truck uit de recente gelddoos van de auto - constructeurs. Alhoewel, recent? De betrouwbare eenvoud vervangen door complexe peperdure rommel is ingezet midden jaren 90. Alle dank mogen we richting digitale 'ontwikkeling' sturen.

Laatst nog een buurman die naar de keuring moest met zijn Citroën Partner.
Zijn toeter deed het niet meer. Hij was al naar de dealer geweest, het digitaal stuurdoosje dat vermoedelijk stuk was moest 420€ kosten.
Vermoedelijk .. toch even online opzoeken. Oeps gekend vaak terugkerend probleem ..het kon ook de zekeringkast zijn ... of het stuurdoosje in het stuur ... of ergens een vals contact...
Kostprijs van alle rommel die de oorzaak van het probleem kon zijn: meer dan de tweedehandswaarde van het voertuig.
Voor een toeter die het niet meer doet (!?)

Nochtans is eenvoud niet moeilijk.
Batterij 12 volt - stroomdraad naar toeter - massa draad over stuurcontact.
Klaar.

Johan Daelemans
21 november 2018, 23:01
Goede vraag, de mijne heeft genen elentriek nodig.

Vandaag zijn er wagens die uitgerust zijn met high-tech (?) spiegels met een aankoopprijs boven de 1000€. Als je een tegenligger raakt met je auto draai je zo goed als zeker op voor de kosten.
Je kan vervolgens argumenteren - pfffff.... dat is toch voor mijn verzekering, en buiten je vrijstelling heb je gelijk. De afrekening komt later. Deze wagens gaan na 10 jaar op de vuilbak en dat is ook wat de constructeur wil.

Vraag is, wil de koper dat ook?

Johan Daelemans
21 november 2018, 23:11
Niemand heeft het over vuile spiegels, als uw spiegels nat worden heb je er niets aan. Of poets jij die permanent aan 120 kmh?

Sorry maar ik heb ook nog nooit 'natte' spiegels gezien.
Ik volg ook niet dikwijls mijn trekhaak aan 120 km/uur.
Zelfde verhaal met de achterruit. Blijft mooi droog tot er 'baantjes' van regen verschijnen van de regen die op het dak valt.
Akkoord, de achterruit van een break wordt nat door turbulentie en spatwater van onder uw wielen. Maar dit fenomeen heb ik ook nooit gezien bij achteruitkijkspiegels op auto's.
Jij wel?

Johan Daelemans
21 november 2018, 23:13
Het is goed, als je electronica defect is moet je dan je kop naar buiten steken dat geeft koelte.

Maar neen, uiteraard schakelt de auto zich volledig uit als de electronica faalt.

Dat is niet erg. Als de elektronica faalt druk je op de elektronische noodknop.
En dan wacht je gewoon tot er iemand komt opdagen om je te helpen.

Micele
22 november 2018, 00:34
Het is goed, als je electronica defect is moet je dan je kop naar buiten steken dat geeft koelte.

Maar neen, uiteraard schakelt de auto zich volledig uit als de electronica faalt.

Als de wagen niet start neem je een andere. :roll:

Mambo
22 november 2018, 00:57
Als een buitenspiegel nat wordt, zal de lens van een camera dat ook wel kunnen nietwaar.

Ja maar als er een druppel water voor de camera hangt heb je wel niet veel beeld.

Bij mij toch op mijn achteruitrij camera.

kelt
22 november 2018, 06:34
Een wagen met AI zal inderdaad geen spiegels meer nodig hebben.8-)

Anna List
22 november 2018, 08:20
Goede vraag, de mijne heeft genen elentriek nodig.

oldtimers zijn niet representatief voor het hele wagenpark.

Anna List
22 november 2018, 08:24
Ik heb zelf met vrachtwagens uitzonderlijk vervoer gereden.
Nu moet men mij eens vertellen hoe een camera geplaats kan worden zodat je alles aan je rechterkant in het oog kan houden bij het nemen van een bocht naar links of hoe je alles links in het oog kan houden bij het nemen van een bocht naar rechts als je met een combinatie op de baan zit ?
Ik ben akkoord, dat kan ook niet met spiegels.
Maar je bent op weg met een wagen van 190cm breed en trekt een caravan van 245cm breed.
De caravan steekt dus aan beide kanten 27,5cm buiten je wagen, de camera aan de achterkant kijkt enkel op de caravan.
Door je sleept rij je dus volledig blind voor wat er achter en naast je sleep gebeurd.
Daarnaast gebruiken veel mensen de binnenachteruitkijkspiegel om in de gaten te houden wat er op de achterbank gebeurd.

mijn gok is dat dit toch sneller zal lukken met camera's (eventueel met panoramalens) dan met spiegels eigenlijk.

Universalia
22 november 2018, 09:05
mijn gok is dat dit toch sneller zal lukken met camera's (eventueel met panoramalens) dan met spiegels eigenlijk.

Een visgraatlens lijkt mij ook best leuk of zou dat te overdreven zijn? :-o

Jantje
22 november 2018, 09:41
mijn gok is dat dit toch sneller zal lukken met camera's (eventueel met panoramalens) dan met spiegels eigenlijk.

Ja, met camera's lukt het sneller en makkelijker dan met spiegels, onder voorwaarden dat je de camera's op de aanhanger zet en een verbinding maakt naar het beeldscherm in de wagen.
Maar je hebt dus meerdere beeldschermen nodig, je moet immers 8 punten buiten je zichtveld in het oog houden.
Je dashbord word dus een controlepaneel zoals ze in bewakingskamers hebben.

Anna List
22 november 2018, 10:49
Ja, met camera's lukt het sneller en makkelijker dan met spiegels, onder voorwaarden dat je de camera's op de aanhanger zet en een verbinding maakt naar het beeldscherm in de wagen.
Maar je hebt dus meerdere beeldschermen nodig, je moet immers 8 punten buiten je zichtveld in het oog houden.
Je dashbord word dus een controlepaneel zoals ze in bewakingskamers hebben.

je doet alsof een verbinding tussen je trekker en je aanhanger een onoverkomelijk probleem is ... je aanhanger is toch ook verlicht etc (als die beelden al niet gewoon draadloos gaan binnenkomen)?

net zoals met spiegels heb je een paar beelden voor de baan en een aantal extra voor manoeuvers, ik zie t probleem niet, ik zie alleen maar vooruitgang en verbetering.

maar ja, t is wel verandering natuurlijk.

Jantje
22 november 2018, 14:47
je doet alsof een verbinding tussen je trekker en je aanhanger een onoverkomelijk probleem is ... je aanhanger is toch ook verlicht etc (als die beelden al niet gewoon draadloos gaan binnenkomen)?

net zoals met spiegels heb je een paar beelden voor de baan en een aantal extra voor manoeuvers, ik zie t probleem niet, ik zie alleen maar vooruitgang en verbetering.

maar ja, t is wel verandering natuurlijk.

Die verbindingen zijn geen probleem, noch de veranderingen. Heb zelf met camera's gereden op goederentreinen die geladen en gelost moesten worden op het bedrijf.
In sommige van de huidige wagens waar ik mee rij, zitten nu ook al camera's die de omgeving op een scherm weergeven.
En daar zit dus het probleem, die schermen.
Sommige van mijn kinderen en schoonkinderen vertrouwen meer op hun camera's dan op hun eigen ogen.
En daar gaat het om. De mensen vertrouwen te veel op techniek en laten hun leven te veel leiden door techniek.
Ben trouwens juist terug met één van hen, gaan kijken voor een voertuig met bouwjaar 1952.
De sukkelaar kreeg dat voertuig niet eens in versnelling gezet.
En van versnelling veranderen was een nog grotere ramp.

En daar gaat het over, niet de techniek maar de mens is de eerste schakel in veiligheid en betrouwbaarheid.
Techniek moet een hulpmiddel blijven en mag NOOIT de belangrijkste factor worden in het leven van de mens.