PDA

View Full Version : Hoe maken we de steden terug bruisend?


jimmyl
6 augustus 2002, 17:05
Veel maatschappelijke problemen kunnen opgelost worden door het wonen in de steden te promoten. Mobiliteit, tekort aan bouwgronden, ... Waarom wordt daar niets concreet voor gedaan? Bvb korting op personen belasting indien woonachtig in stedelijk gebied...

Pieterjan
6 augustus 2002, 17:29
Volgens mij heeft alles te maken met een soort van politieke berusting in het feit dat er toch een tijd komt dat alles volgebouwd zal worden.
Waarom nu alles beginnen stapelen als je weten dat buiten die grote agglomeraties toch ook lintbebouwing en andere afschuwelijke constructies zullen komen te staan??!!

Daarenboven, mensen aansporen tot iets kost geld, veel geld. Waarom zou men mensen grote sommen geld aanbieden voor iets waar ze stiekem mee bezig zijn. De laatste stukjes groen worden langzaam maar zeker anders ingekleurd. Tenzij de stukjes groen die toegekend worden als expliciete groenzone. De andere worden ongetwijfeld industriezones. Daar waar woonwijken aanpalen zullen mensen automatisch een plattelandsvlucht ondernemen.

Een grootstad is een prachtige plaats. Ecologisch gezien niet optimaal maar sociaal gezien een prima woonplaats. Voor mij persoonlijk is dit duidelijk merkbaar. Mijn woonplaats (Roeselare) is een middelgrote stad, spontaan sociaal contact is zeldzaam! Nee, het komt niet door mijn persoonlijkheid, ik stel me voor alles open. Nee, het komt niet door mijn kledingsstijl, ik draag geen "Rotterdam Terror Corps"-jasje. nee, het komt niet door mijn kop, ik heb geen vertikaal streepsnorretje. Een gewone stad is gewoon beslotener dan een grootstad. De stad waar ik 'studeer' Gent, is een veel opener stad. Ik wil Gent niet ophemelen tot een paradijselijke stad waar de lucht naar lavendel geurt enzo maar die stad ademt aanvaarding en openheid uit. Klinkt een beetje Flower Power-achtig maar zo voel ik het aan! De grootstad is een aanrader voor iedereen die zijn culturele, intellectuele of andere gading niet vinden kan in zijn eigen boerengat.

Stefanie
6 augustus 2002, 21:00
Ja, ik heb den indruk dat de mensen in Gent vriendelijk zijn. Oost-Vlamingen zijn meestal vriendelijk.

Pieterjan
6 augustus 2002, 21:04
Ja, ik heb den indruk dat de mensen in Gent vriendelijk zijn. Oost-Vlamingen zijn meestal vriendelijk.


Pas op, ik ben geen Oost-Vlaming en toch ben ik vriendelijk. Ik zeg u meer: ik ben West-Vlaming en ik ben vriendelijk. En net nu ik dit aan het typen ben denk ik: oei dit klinkt hautain! En toch ik ben geen Antwerpenaar!

Vreemd hoe het kan lopen.

Stefanie
6 augustus 2002, 21:15
Jamaar, in West-Vlaanderen kom ik bijna nooit. Vorige maand ben ik één keer naar Kortrijk geweest, maar het was al jaren geleden dat ik nog in West-Vlaanderen geweest was.

de moralist
7 augustus 2002, 22:05
Men sprak over Roeselare,Kortrijk en Gent ,men haalde West en Oostvlaanderen en Antwerpen naar voor.

Het hangt een beetje waar je woont in de grootstad,van de buurt,van je geburen,enz...
IK ken mensen die een grondige afkeur hebben van steden en liever naar "den buiten" trekken.Waarom? Wel het meest voor de handliggend antwoord :gezonde lucht en minder lawaai;
Kan wel zijn maar tegenwoordig moet je niet meer leven op de buiten voor de gezonde llucht want zoals Pieter jean schreef worden her en der fabrieken of firma' opgericht die soms kwalijke geurtjes verspreiden en als iedereen naar de buiten trekt is de stilte toch ook verdwenen.
Sommige steden zijn dan 's avonds pareltjes van stilte.Gezonde lucht in steden hangt dan ook af van de toelating die wordt gegund aan het vervoer in de binnenstad. Minder en minder fabrieken vind je nog midden in een stad,en fabrieken bedoel ik van die stinkende en zeer hoog vervuilende.
De stad waar ik in woon,Brugge,is wel geen stille stad,wel netjes,eigenlijk geen stinkende fabrieken maar wel een pak lawaai.
Maar wederom kan je 's avonds laat op bepaalde plaatsen in de stad rond lopen zonder dat je iets hoort of iets ziet(wel in de binnenstad)

De prijzen daarentegen swingen wel de pan uit. Helaas.Maar tegenwoordig een stukske grond op den buiten is al even duur of soms duurder dan in een stad(Brugge is wel zeer duur). Je moet al over de taalgrens trekken om iets goedkoop te vinden.
Oh ja in den buiten wonen kan ook last meebrengen van stank,den boerkens nietwaar die hun land bemesten hé.

Men moet de steden vooral verkeersvrij maken en ieder stukje groen beschermen en desnoods groen aan toevoegen.Men moet de prijzen van de huizen(huur en aankoop) dringend regelmenteren opdat het een beetje menselijk zou blijven.

Veel verloren plaatsen omtoveren tot paradijzen voor kinderen(speeltuintjes voor groot en klein)sportaccomedaties gevoelig uitbreiden.
Als hetware de stad volledig opnieuw bouwen. Ieder hoekje ,plaatsje maximaal optimaliseren. Speciaal rekening houden met gehandicapten(lage trotoirs,speciale voetpaden,speciale zebrapaden,enz...)
Liefst geen hoogbouw,althans geen van een vijtiental verdiepingen maar max een viertal verdiepen.
Veel meer buurtwerkingen organiseren,de mensen nauwer betrekken met het beleid. De mensen de kans geven om kritiek te spuwen op het beleid.De mensen werkelijk meelaten bepalen in het beleid en dit niet via opninies en andere of via de gemeentepolitici maar rechtstreeks kontakt met de gemeenteraad dmv hun buurtwerkingen bijvoorbeeld.
Het onveiligheidsgevoel eruit duwen als hetware. Netheid is daar een groot onderdeel van. Niet bepaalde bevolkingsgroepen of rassen op één zelfde plaats duwen(sociale wijken,gettho's,bejaarden)maar een mengelmoes maken van alle lagen van de bevolking door elkaar.
Dit is misschien utopie of een droom maar als we het onveiligheidsgevoel proberen weg te nemen zou de stad misschien al iets bruisender worden.
Een goede cultuurpolitiek doet ook dan wonderen

let's dream !!!!

ELISA
8 augustus 2002, 23:53
ik woon in antwerpen,ben er geboren ,maar antwerpen is niet meer de stad waar ik ben op gegroeid,er trekken veel mensen weg het stadsbestuur stelt zich de vraag waarom,zal ik het u zeggen we worden overspoeld door de vreemdlingen eerst de marokanen en turken en u nu oostblokkers en vooral veel negers,die niet altijd goede bedoelingen hebbenzelf meegemaakt met serviers,woonden bij ons in het gebouw,aan die mensen was er niets speciaal aan te zin zij waren zeer beleefs en voorkomend,tot er op een kee de biezondere opsporingsbrigade aan de deur stond hebben die gasten van hun bed gelicht ze zochten di asten al 2 jaar,voor ramkraken, heling,mensenhandel enz,wij hebben een buiten verblijf in de kempen maar ou er nooit kunnen wonen te ver van alles af zoals van winkels en openbaar vervoer waar wij wonen in antwerpen is nog veel groen en toch bij alle winkels en supermarkten,en openbaar vervoer versheiden,trams en bussenik denk dat ik nooit uit antwerpen weg ga ondanksks de negatieve ervaringen

de moralist
9 augustus 2002, 09:41
Antwerpen is duidelijk in Vlaanderen de kop van jut. Het is natuurlijk een feit dat een metropool vele en allerlei soorten mensen aantrekt die niet altijd goede bedoelingen hebben. Kleinere steden,al of niet provenciaal gelegen, hebben dit probleem niet of minder. Een stad zoals Antwerpen trekt zulke mensen aan omdat ook deze stad nog eens duizende andere mensen aantrekt en dit bvb op cultureel vlak en economisch vlak.Zgn handel drijven of toch onder die noemer,al of niet louche,is dan voor dergelijke personen een prioriteit. In mijn beroepsleven heb enkele jaren geleden gewerkt met Oostblokkers. In grote mate had ik geen problemen met hen doch hun mentaliteit zorgde me toch af en toe ernstige problemen nml de jaren ingebakken wantrouwen en overlevingsdrang van die mensen(kijk naar de jarenlange juk van dictatoriale regeringen)boezemde me toch af en toe schrik. Diegene die zich het snelst aanpasten waren dan ook de aangenaamsten. De schrik bij die mensen zit zeer diep en ze deden er alles aan om een soort gettho te vormen. Als je plots de grenzen opengooit kan je rekenen dat er gespuis daarvan profiteert.
Na vele gespreken met hen kwam ik tot de vaststelling dat er veel criminaliteit heerst in hun land. De link is vlug gelegd:de maffia. Die profiteren van hen misere en dwingen dan nog die mensen tot extra criminaliteit.

Wanneer de Westerse deuren open gingen was het net of er een paradijs open ging voor hen. Steden met een metropool karakter zijn dan natuurlijk de ideale werkplaatsen voor hen. Veel volk en een ideaal klimaat en omgeving(de vele goederen die aangevoerd worden) spelen daar een grote rol in. Een stad zoals Brugge die nochthans ook vele mensen van diverse pluimage aantrekt is gelukkig nog gevrijwaard van dergelijke praktijken. Wij hebben ook onze vreemdelingen. De laatste jaren vallen ze meer en meer op in het straatbeeld. Is dit nu toeval of niet maar veel problemen met hun hebben wijn niet. Is dit omdat wij een andere mentaliteit hebben dan andere steddelingen in Vlaanderen,ik zou het niet weten. Het kan toch niet dat wij enkel de brave hebben en jullie de stouterikken.Nul tolerantie zou eventueel kunnen maar over het algemeen is vandalisme niet een groot probleem bij ons.

Het eigenaardige en in feite niet want er is terug een grote aantrekkingskracht heeft Knokke-Heist wel een pak problemen.
Zoals je ziet ligt het probleem volgens mij bij de aantrekkingskracht die een stad heeft.Duizende maatregelen zullen in feite weinig uithalen.Meer blauw op straat ;zou misschien in het begin een afschrikkingseffect hebben maar na een tijd is die over. Meer controle? Hoe kan je nu een stad kontroleren als er om de minuut zoveel schepen,vrachtwagens en dergelijke toekommen. Een onbegonnen taak.

Een soort politiek die het VB ploclameert heeft ook geen zin. Het kwaad is zeer moeilijk uit te roeien. Geen vreemdelingen meer toelaten. Hoe zou je dat verklaren als België door de eeuwen heen al een transitland is geweest,centraal gelegen in Europa,hoofdstad(Brussel) van Europa en nog veel meer andere dingen zomaar afsluiten dan is dit de doodsteek van onze economie. Onze ondergang. Blijkbaar beseffen velen dit niet.
Dit wil niet zeggen dat ze hun gang mogen gaan,neen ,een veel strengere controle aan de grenzen zou veel nuttiger zijn. Het zal altijd een probleem zijn want al eeuwen heen zie je dat de mensen steeds immigreren en het is onmogelijk om aan dit een halt toe te roepen.

Een stad bruisend maken zoals Antwerpen is niet nodig want deze is al bruisend genoeg. Een stad aantrekkelijker maken is iets anders en daar is veel geld voor nodig.Dit heeft Antwerpen nu wel echt te kort.

Jonas De muynck
12 augustus 2002, 08:10
Ik wil nu zelf niet hautain klinken maar België heeft eigenlijk maar 3 grootsteden en dat zijn Brussel Antwerpen en Luik. Gent is niet meer dan een uit de hand gelopen provinciestadje.

Supe®Staaf
12 augustus 2002, 08:22
Ik wil nu zelf niet hautain klinken maar België heeft eigenlijk maar 3 grootsteden en dat zijn Brussel Antwerpen en Luik. Gent is niet meer dan een uit de hand gelopen provinciestadje.
Waarde Jonas De muynck.
Normaal gezien ken ik jou als een debater die graag zijn stellingen staaft met wetenschappelijk onderbouwde artikels, vooral wanneer jouw 'point' op het eerste gezicht nogal controversieel overkomt.
Dat je wat grootsteden betreft, volkomen uit de bocht gaat, zonder gehinderd te worden door enige realiteitszin, aangevuurd door een fikse portie uit de lucht gegerepen chauvinisme, wil ik je vergeven. Aardrijkskunde is duidelijk niet het vakgebied waar jij je beslagen op het gladde ijs begeeft!
Elk weldenkend mens, vlaming, waal, belg, europeeër, die naam waardig beseft toch dat er in ons landje slechts één metropool is. Slechts één bruisend bierparadijs. Eén spiritueel centrum dat een voorbeeld is en tot leringhe strekt voor het hele universum. Eén flitsende plaats, waar het kloppend hart van de jet-set resideert.
Moet ik echt nog de parel aan de belgische kroon vermelden? De plaats die alle andere gehuchten doet verbleken? 'The place to be', waar het immer goed toeven is?
Je snapt immers onderhand wel waar de lamp (dag en nacht) brandt:

DE KEIZERLIJKE STEDE TOT AALST :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Jonas De muynck
12 augustus 2002, 08:35
Waarde Jonas De muynck.
Normaal gezien ken ik jou als een debater die graag zijn stellingen staaft met wetenschappelijk onderbouwde artikels, vooral wanneer jouw 'point' op het eerste gezicht nogal controversieel overkomt.
Dat je wat grootsteden betreft, volkomen uit de bocht gaat, zonder gehinderd te worden door enige realiteitszin, aangevuurd door een fikse portie uit de lucht gegerepen chauvinisme, wil ik je vergeven. Aardrijkskunde is duidelijk niet het vakgebied waar jij je beslagen op het gladde ijs begeeft!
Elk weldenkend mens, vlaming, waal, belg, europeeër, die naam waardig beseft toch dat er in ons landje slechts één metropool is. Slechts één bruisend bierparadijs. Eén spiritueel centrum dat een voorbeeld is en tot leringhe strekt voor het hele universum. Eén flitsende plaats, waar het kloppend hart van de jet-set resideert.
Moet ik echt nog de parel aan de belgische kroon vermelden? De plaats die alle andere gehuchten doet verbleken? 'The place to be', waar het immer goed toeven is?
Je snapt immers onderhand wel waar de lamp (dag en nacht) brandt:

DE KEIZERLIJKE STEDE TOT AALST



Hehe, inderdaad waar haal ik het lef om de stad van Daens zijn ereplaats tussen de grote metropolen van de wereld te ontzeggen. Moge de "Voil jannetten" mij de volgende keer dat ik voet op Aalste bodem zet een lesje leren.

O by the way, ik ben 2 dagen gebanned op PI...

Supe®Staaf
12 augustus 2002, 08:42
Hehe, inderdaad waar haal ik het lef om de stad van Daens zijn ereplaats tussen de grote metropolen van de wereld te ontzeggen. Moge de "Voil jannetten" mij de volgende keer dat ik voet op Aalste bodem zet een lesje leren.

O by the way, ik ben 2 dagen gebanned op PI...
Ook Daens werd de toegang tot het spreekgestoelte ontzegd, daar hij tegen de schenen van de heersende klasse stampte om hen op grove onrechtvaardigheden te wijzen. Je bevindt je dus in uitstekend Aalsters ( moet dit nog gezegd zijn) gezelschap. :wink:

Jonas De muynck
12 augustus 2002, 09:11
Het moest inderdaad niet meer gezegd worden... :wink:

FIK
14 augustus 2002, 10:19
er zijn vijf grootsteden in België:

Brussel (gewest): 964 405 inwoners
Antwerpen: 445 570
Gent: 224 685
Charleroi: 200 233
Luik: 184 550

samen maakt dit iets meer dan 2 miljoen, wat betekent dat één de vijf Belgen in een grootstad woont


bron cijfers: B.S. 22 september 2001

Pieterjan
14 augustus 2002, 10:59
samen maakt dit iets meer dan 2 miljoen, wat betekent dat één de vijf Belgen in een grootstad woont





en uw punt is....

FIK
14 augustus 2002, 12:09
samen maakt dit iets meer dan 2 miljoen, wat betekent dat één de vijf Belgen in een grootstad woont





en uw punt is....

wel, zie de poll: 'Zou jij in een grootstad willen gaan wonen?'
bijna twee derde van hen beweert van wel, terwijl toch maar één op de vijf Belgen effectief daar woont

ik woon dan wel in een grootstad, ik ben hier niet geboren
ik ben hier na mijn studies blijven hangen en ik voel er mij ondertussen perfect thuis
heel veel mensen op het platteland of in kleinere steden denken dat een grootstad synoniem is voor armoede, grijsheid, vervuiling, files,...
maar dat is dus absoluut niet zo! iedere grootstad heeft zijn schoonheden, zijn verleden, noem maar op..., dat alleen al is een reden om er te gaan wonen, vind ik
misschien moeten steden terug aantrekkelijker gemaakt worden naar de buitenwereld toe?
nu lopen er al een paar projecten hier in Brussel om mensen aan te zetten te komen wonen binnen de grenzen van het gewest, maar ze zouden mensen ook nog op andere manieren moeten kunnen stimuleren, vind ik

Pieterjan
14 augustus 2002, 12:12
Het is niet omdat je er woont dat je er wil blijven wonen. Misschien moet ook daar rekening mee gehouden worden. Binnen afzienbare tijd zal er wel weer een plattelandsvlucht komen...

jimmyl
14 augustus 2002, 17:37
Die stadvlucht heeft veel met imagovorming te maken. Een stad als antwerpen waar over niets anders als criminaliteit en migranten en het vlaamsblok wordt gesproken heeft weinig kans om veel mensen aan te trekken. Terwijl sommige delen van antwerpen echt wel trendy zijn om te gaan wonen èn perfect veilig. Leuven bvb elke student maakt wel plannen om na zijn studies in leuven te gaan wonen. Leuven heeft immers een trendy en goed imago.

Het eerste woord waaraan men denkt antwerpen:criminaliteit, migranten
leuven: studenten, terrasjes
brussel: werken, kantoren

Heeft een stad eigenlijk een marketingafdeling? Misschien dat een stad meer aan marketing moet doen ipv te investeren in stoepen. Door deze marketing kan ze immers meer mensen aantrekken en bijgevolg de belastingbasis vergroten.

jimmyl

Darwin
14 augustus 2002, 20:16
Eigenlijk is de vraagstelling van deze poll of je nu wel of niet in een grootstad wil gaan wonen in Vlaanderen quasi betekenisloos geworden.

In Vlaanderen is de betonnering van de open ruimte en de trek naar het groen de laatste decennia op zo'n schaal gebeurd, dat het in mijn ogen niet meer mogelijk is om nog te spreken van "den buiten" of van "de stad".

In de jaren zestig kon je nog in de auto stappen en dan vanuit de stad een tochtje maken door dorpjes langs wegen afgezoomd met bomen en langs velden en landerijen, en kon je kilometers ver het landschap inkijken.

Hoe triest is het nu gesteld : als je van het ene wooncentrum naar het andere rijdt kom je langs de weg nog enkel verkavelingen, baanwinkels en KMO-zones tegen. Zo wordt de Antwerpse agglomeratie van Lier gescheiden door nog slechts één weide van amper enkele honderden meter groot; en als er niet de Netevallei had tussen gelegen zouden Antwerpen en Mechelen allang aan elkaar zijn vastgegroeid.

Den buiten bestaat voor mij alleen nog maar in mijn herinnering. Vlaanderen is immers één grote stad geworden met hier en daar nog een streepje groen dat wacht om aangesneden te worden door de projectontwikkelaars voor de zoveelste (allerlaatste ?) verkaveling of KMO-zone.

jan breydel
18 augustus 2002, 12:09
België raakt stilaan volgebouwd! Prijzen van bouwgronden rijzen de pan uit.
Voor de meeste mensen zijn de steden onaantrekkelijke vuile oorden; maar uiteindelijk zullen er toch meer en meer mensen moeten gaan wonen.

Het lokken van mensen naar de steden met subsidies heeft tot nog toe maar heel weinig succes gehad.
Om mensen naar de steden te krijgen zal nog een hele weg van sensibilisering nodig zijn.
Het zal vooral belangrijk zijn dat de grootsteden van hun negatieve imago afraken. Volgens mij voelen heel wat mensen zich onveilig in de steden. Wanneer ik praat met mensen uit de volksbuurten van Antwerpen voel ik dit probleem duidelijk aan, ze zeggen dat ze 's avonds met moeite nog de straat op durven.
Dit beeld wordt ook door de media opgehangen. Het is dus niet verwonderlijk dat dit beeld ook blijft leven bij de bevolking buiten de steden.

Om ons landje een beetje leefbaar te houden zal het nodig zijn dat onze steden weer wat 'opgevuld' worden. :idea:

Pieterjan
18 augustus 2002, 12:40
Als je kijkt hoe oude herenhuizen verloederen door jaren van ongebruik en soms zelfs vandalisme. Schandalig. Als ik me niet vergis worden daar reeds subsidies voor uitgereikt. Dit kan de stad weer wat aantrekkelijker maken. Het zijn prachtige huizen! Goedkoop zijn ze niet wat wel een belemmering is. Maar dan kan er nog iets aangedaan worden. waar jonge koppels nu veel gaan wonen zijn lofts. Ik weet dat er in Antwerpen een groot project is waar veel lofts in geïnstalleerd worden. Ideaal, oude loodsen kunnen omgebouwd worden, huizen onderverdeeld. Verloren ruimtes worden gewoonweg omgezet in trendy verblijfplaatsen.

Thomas Hx
18 augustus 2002, 13:12
Als je kijkt hoe oude herenhuizen verloederen door jaren van ongebruik en soms zelfs vandalisme. Schandalig. Als ik me niet vergis worden daar reeds subsidies voor uitgereikt. Dit kan de stad weer wat aantrekkelijker maken. Het zijn prachtige huizen! Goedkoop zijn ze niet wat wel een belemmering is. Maar dan kan er nog iets aangedaan worden. waar jonge koppels nu veel gaan wonen zijn lofts. Ik weet dat er in Antwerpen een groot project is waar veel lofts in geïnstalleerd worden. Ideaal, oude loodsen kunnen omgebouwd worden, huizen onderverdeeld. Verloren ruimtes worden gewoonweg omgezet in trendy verblijfplaatsen.

ik woon in een herenhuis! En ik kan u zeggen dat dat goed onderhouden is ;-)! Maar onze gevel is beschermd, we zijn gelukkig nog geen momument of we mochten niks meer veranderen! Dat betekent dus als onze gevel iets mankeert, ramen stuk ofzo, mozaik aan het afbrokkelen moeten wij da terug in die stijl doen, dat kost stukken van mensen!!! Met de subsides bijgerekend hé. onze achterbouw hebben we veranderd om meer licht te trekken het zijn donkere huizen !!! Het was gewoon aan vernieuwing toe! De voorkant zou ik nog niet willen veranderen vreselijk mooi, de openhaard en eeuwenoude marmer!

Maar vreselijk duur om het te onderhouden, maar ik woon er graag in!


thomas

Pieterjan
18 augustus 2002, 13:18
ik woon in een herenhuis! En ik kan u zeggen dat dat goed onderhouden is ;-)! Maar onze gevel is beschermd, we zijn gelukkig nog geen momument of we mochten niks meer veranderen! Dat betekent dus als onze gevel iets mankeert, ramen stuk ofzo, mozaik aan het afbrokkelen moeten wij da terug in die stijl doen, dat kost stukken van mensen!!! Met de subsides bijgerekend hé. onze achterbouw hebben we veranderd om meer licht te trekken het zijn donkere huizen !!! Het was gewoon aan vernieuwing toe! De voorkant zou ik nog niet willen veranderen vreselijk mooi, de openhaard en eeuwenoude marmer!

Maar vreselijk duur om het te onderhouden, maar ik woon er graag in!


thomas


Wel als iemand het kapitaal heeft en het kapitaal wil besteden aan het onderhoud van dergelijke pareltjes dan kan iedereen dit enkel toejuichen. Maar velen hebben deze gelden niet tot hunne beschikking en dan stel ik voor om dergelijke woonplaatsen onder te verdelen. Geen huisjesmelkerij maar in navolging van studio's meer woonplaatsen beschikbaar stellen en de vraagprijs doen dalen. Het is interessant voor de eigenaar en voor de bewoner.

Thomas Hx
18 augustus 2002, 13:23
ik woon in een herenhuis! En ik kan u zeggen dat dat goed onderhouden is ;-)! Maar onze gevel is beschermd, we zijn gelukkig nog geen momument of we mochten niks meer veranderen! Dat betekent dus als onze gevel iets mankeert, ramen stuk ofzo, mozaik aan het afbrokkelen moeten wij da terug in die stijl doen, dat kost stukken van mensen!!! Met de subsides bijgerekend hé. onze achterbouw hebben we veranderd om meer licht te trekken het zijn donkere huizen !!! Het was gewoon aan vernieuwing toe! De voorkant zou ik nog niet willen veranderen vreselijk mooi, de openhaard en eeuwenoude marmer!

Maar vreselijk duur om het te onderhouden, maar ik woon er graag in!




thomas


Wel als iemand het kapitaal heeft en het kapitaal wil besteden aan het onderhoud ;-) van dergelijke pareltjes dan kan iedereen dit enkel toejuichen. Maar velen hebben deze gelden niet tot hunne beschikking en dan stel ik voor om dergelijke woonplaatsen onder te verdelen. Geen huisjesmelkerij maar in navolging van studio's meer woonplaatsen beschikbaar stellen en de vraagprijs doen dalen. Het is interessant voor de eigenaar en voor de bewoner.


gij zijt een slimmeke ;-)

jimmyl
18 augustus 2002, 20:04
ivm die renovatie verwijs ik graag naar een andere topic. Een voorstel om renovatie goedkoper te maken.


Wat het maken van loften en appartementen in historische gebouwen bestaat er een maatschappij die hierin gespecialiseerd is. Zij leveren prachtig werk. Alleen voor de hogere klasse. Zeker eens gaan kijken indien je tijd hebt.

www.lofting.be

jimmyl

Pieterjan
18 augustus 2002, 20:20
Alleen voor de hogere klasse.


Daar zit het hem net. Een lof kan ook met minder geldelijke middelen een mooi woonverblijf worden. Dan ga je niet opzoek naar een ontwerper maar doe je het in een persoonlijke trendy minimalistische stijl. Een sofa, salontafeltje en een ingebouwde boekenkast, ruwe baksteen muren, spotjes,...Veel heb je er niet voor nodig om zo'n woning aangenaam en gezellig te maken. Het is een uitstekende manier om betaalbaar in een loft in het centrum te wonen. Voor mensen van Gent, kijk eens naar de lofts in het Koreanderstraatje! (boven de Movies)

Darwin
18 augustus 2002, 21:39
Ben eens gaan kijken naar die site :

hier zijn de huurprijzen :


J. Palfijnstraat 32 - Gent
2 karaktervolle lofts met authentieke houten structuur

Faciliteiten :
Volledig nieuw ingerichte lofts, 2e verdieping +/-200m² en dakloft +/- 200 m² op 3e verdieping.

Prijs : 875 €/ mnd., dakloft 850 €/ mnd



4 Lofts Brussel Centrum
4 karaktervolle lofts met terras en parking.

Faciliteiten:
volledig nieuw, luxueus ingerichte lofts, 196m², 200m², 210m² en 430m², met video-beveiliging

Prijs: vanaf 2975 €/mnd. + kosten


Niet direct dingen voor iemand met een bescheiden basisinkomen zou ik zeggen.

In Antwerpen kosten die dingen 300.000 �* 600.000 EUR voor een paar honderd meter oude magazijnvloer.

Lijkt me niet echt het alternatief dat de mensen massaal naar de stad zal lokken.

kritikaster
18 augustus 2002, 22:39
ik woon in antwerpen,ben er geboren ,maar antwerpen is niet meer de stad waar ik ben op gegroeid,er trekken veel mensen weg het stadsbestuur stelt zich de vraag waarom,zal ik het u zeggen we worden overspoeld door de vreemdlingen eerst de marokanen en turken en u nu oostblokkers en vooral veel negers,die niet altijd goede bedoelingen hebbenzelf meegemaakt met serviers,woonden bij ons in het gebouw,aan die mensen was er niets speciaal aan te zin zij waren zeer beleefs en voorkomend,tot er op een kee de biezondere opsporingsbrigade aan de deur stond hebben die gasten van hun bed gelicht ze zochten di asten al 2 jaar,voor ramkraken, heling,mensenhandel enz,wij hebben een buiten verblijf in de kempen maar ou er nooit kunnen wonen te ver van alles af zoals van winkels en openbaar vervoer waar wij wonen in antwerpen is nog veel groen en toch bij alle winkels en supermarkten,en openbaar vervoer versheiden,trams en bussenik denk dat ik nooit uit antwerpen weg ga ondanksks de negatieve ervaringen

Denk dat u voelt wat velen voelen. Ik weet zeker dat door een No Tolerence beleid, zoals tegenover de automobilisten, (maar dat is makkelijker met die cameratjes) de grootsteden weer leefbaar zouden worden. Zelfs het mooie en welleer rustige Gent mag daar eens gaan aan denken. Antwerpen nog véél méér, en in Brussel mogen ze mij een villa voor niets geven als ik er zou moeten in wonen, ging ik niet. (Ik ben Gentenaar) Van steden zoals Charleroi en Luik zullen we maar helemaal zwijgen.

Thomas Hx
19 augustus 2002, 09:22
Voor wat doen we nie gewoon wa spa bruis bij de steden

thomas

hehehehehe :-D

de moralist
19 augustus 2002, 16:40
Een stad als Brugge,waar ik overigens woon, is :Brugghe die scone maar potverdorie duur. Herenhuizen en andere kleine huisjes in stad zijn abnormaal duur in aankoop en ook zeer duur in huur. De stadsrand is tegenwoordig ook al niet van de goedkoopste kant.Kleine huisjes met maximum twee kleine slaapkamertjes,een kleine living en waarvan de keuken nog meestal een synergie vormt met de living spreekt boekdelen.Als je geluk hebt krijg je een tuintje er bij(????) waar je amper een paar plantjes of bloemetjes kan telen.Prijs(wel in oude Belgische franken voor het gemak) 3 �* 5 miljoein en dit voor een huisje in stad Brugge . De huizen rond Brugge en een beetje groen gelegen stijgen bijna het dubbel van de prijs. Er is in Brugge enorm veel te koop maar of er veel kanidaten zijn is een andere vraag.Met moet dringend er een stop opzetten aan die gekke prijzen. Een soort commisie die de juiste en eerlijke prijs kan bepalen zou een eerste goede stap zijn in de juiste richting.Het zou ook vele huizen de kwaliteit ervan omhoog krikken want wat ze tegenwoordig vragen voor een huis als huur is soms schandalig. De prijzen met dit cultuurjaar swingen gewoon de pan uit.Sociale woningen zijn er tekort,maar dit is een fenomeen die overal heerst.Dud de zgn buiten in de streek rond Brugge is reeds ook al aangetast aan het fenomeen van aanvraag en aanbod. >De rest kan je raden zeker?

Maak alles een beetje betaalbaar en leefbaar en de steden zijn bruisend als weerom.

De moralist

jimmyl
19 augustus 2002, 17:52
Eerlijk gezegd snap het allemaal niet goed. in brugge staat er veel leeg zegt ge, maar toch zijn de prijzen ongelooflijk hoog. idem voor de rand. Hoe kan dit? Als ge de markt zou laten spelen dan zou de prijs automatisch dalen of zou er meer aangeboden worden. Of wordt de markt op de een of andere manier verstoord?

jimmyl

jimmyl
19 augustus 2002, 17:56
Hebben jullie trouwens het 'nieuws' gehoord van onze minister van stedelijk beleid. Hij had een studie besteld om de leegloop te onderzoeken van de steden. Weet je tot welke conclusie ze komen: "Er is een leegloop in antwerpen en luik, een aangroei in leuven". Ja doh... Daar had ik zelf echt niet op kunnen komen. Daarvoor heeft hij een studie nodig van enkele miljoenen. In leuven zijn het vooral de jonge twintigers zegt de studie ook nog. Ja doh again. Vele studenten blijven daar immers hangen. Kwestie van iets nuttig te doen met het budget voor stedelijk beleid he. Een jaar voor de verkiezingen zal hij eens wakker schieten.

jimmyl

canis lupis
19 augustus 2002, 20:05
Antwerpen is duidelijk in Vlaanderen de kop van jut. Het is natuurlijk een feit dat een metropool vele en allerlei soorten mensen aantrekt die niet altijd goede bedoelingen hebben. Kleinere steden,al of niet provenciaal gelegen, hebben dit probleem niet of minder. Een stad zoals Antwerpen trekt zulke mensen aan omdat ook deze stad nog eens duizende andere mensen aantrekt en dit bvb op cultureel vlak en economisch vlak.Zgn handel drijven of toch onder die noemer,al of niet louche,is dan voor dergelijke personen een prioriteit. In mijn beroepsleven heb enkele jaren geleden gewerkt met Oostblokkers. In grote mate had ik geen problemen met hen doch hun mentaliteit zorgde me toch af en toe ernstige problemen nml de jaren ingebakken wantrouwen en overlevingsdrang van die mensen(kijk naar de jarenlange juk van dictatoriale regeringen)boezemde me toch af en toe schrik. Diegene die zich het snelst aanpasten waren dan ook de aangenaamsten. De schrik bij die mensen zit zeer diep en ze deden er alles aan om een soort gettho te vormen. Als je plots de grenzen opengooit kan je rekenen dat er gespuis daarvan profiteert.
Na vele gespreken met hen kwam ik tot de vaststelling dat er veel criminaliteit heerst in hun land. De link is vlug gelegd:de maffia. Die profiteren van hen misere en dwingen dan nog die mensen tot extra criminaliteit.

Wanneer de Westerse deuren open gingen was het net of er een paradijs open ging voor hen. Steden met een metropool karakter zijn dan natuurlijk de ideale werkplaatsen voor hen. Veel volk en een ideaal klimaat en omgeving(de vele goederen die aangevoerd worden) spelen daar een grote rol in. Een stad zoals Brugge die nochthans ook vele mensen van diverse pluimage aantrekt is gelukkig nog gevrijwaard van dergelijke praktijken. Wij hebben ook onze vreemdelingen. De laatste jaren vallen ze meer en meer op in het straatbeeld. Is dit nu toeval of niet maar veel problemen met hun hebben wijn niet. Is dit omdat wij een andere mentaliteit hebben dan andere steddelingen in Vlaanderen,ik zou het niet weten. Het kan toch niet dat wij enkel de brave hebben en jullie de stouterikken.Nul tolerantie zou eventueel kunnen maar over het algemeen is vandalisme niet een groot probleem bij ons.

Het eigenaardige en in feite niet want er is terug een grote aantrekkingskracht heeft Knokke-Heist wel een pak problemen.
Zoals je ziet ligt het probleem volgens mij bij de aantrekkingskracht die een stad heeft.Duizende maatregelen zullen in feite weinig uithalen.Meer blauw op straat ;zou misschien in het begin een afschrikkingseffect hebben maar na een tijd is die over. Meer controle? Hoe kan je nu een stad kontroleren als er om de minuut zoveel schepen,vrachtwagens en dergelijke toekommen. Een onbegonnen taak.

Een soort politiek die het VB ploclameert heeft ook geen zin. Het kwaad is zeer moeilijk uit te roeien. Geen vreemdelingen meer toelaten. Hoe zou je dat verklaren als België door de eeuwen heen al een transitland is geweest,centraal gelegen in Europa,hoofdstad(Brussel) van Europa en nog veel meer andere dingen zomaar afsluiten dan is dit de doodsteek van onze economie. Onze ondergang. Blijkbaar beseffen velen dit niet.
Dit wil niet zeggen dat ze hun gang mogen gaan,neen ,een veel strengere controle aan de grenzen zou veel nuttiger zijn. Het zal altijd een probleem zijn want al eeuwen heen zie je dat de mensen steeds immigreren en het is onmogelijk om aan dit een halt toe te roepen.

Een stad bruisend maken zoals Antwerpen is niet nodig want deze is al bruisend genoeg. Een stad aantrekkelijker maken is iets anders en daar is veel geld voor nodig.Dit heeft Antwerpen nu wel echt te kort.

Antwerpen bruist alleen maar op mooie dagen en als er evenementen worden georganiseerd,s'avonds is er enkel nog wat beweging rond de grote markt door de restaurants maar is de rest van de stad dood,
De massa's vreemdelingen die rond de stationsbuurt zwermen,schrikken
de gewone burger af en deze mijdt dergelijke plaatsen,onze kinderen die de gerenoveerde speelpleintjes willen gebruiken dienen aan jonge marokanen eerst geld te geven of zemogen er niet op!!
Politie die controle's wollen doen in risicobuurten worden er weggeklopt en druipen af ,bruisen doet een beerput ook en zeker met dit weer 8)

Swakke
20 augustus 2002, 00:08
Is het AALST of HAALST?
Ik heb er nog nooit van gehoord en ik vind het ook niet terug op de kaart.

Supe®Staaf
20 augustus 2002, 07:16
Is het AALST of HAALST?
Ik heb er nog nooit van gehoord en ik vind het ook niet terug op de kaart.
Provoceren, hm? :evil:
Als ik mijn tuintje plas, en de wind zit goed, dan zijn in Tisselt de bloemekes gegoten! :lol:

Thomas Hx
20 augustus 2002, 10:01
Maak alles een beetje betaalbaar en leefbaar en de steden zijn bruisend als weerom.

De moralist

Ik denk dat sommige mensen vergeten dat de economie niet in mekaar zit van: voilaaaa alle prijzen naar beneden. De mensen die de huizen moeten renoveren, moeten betaalt worden en dat is moeilijk en lang werk, dat zij daar veel geld voor vragen dat vind ik maar normaal, de econmie is een kring als je er iets aan veranderd stuikt het eneen.

Thomas

jimmyl
20 augustus 2002, 11:16
natuurlijk is het normaal dat die mensen daar geld voor vragen. Zij moeten immers ook winst maken. Dat trekt de moralist ook niet in twijfel lijkt me. Er zijn wel nog ander manieren om renoveren goedkoper te maken. Door bv de belastingen te verlagen cfr discussietopic of door de loonkosten voor deze sector te verlagen.

jimmyl

Thomas Hx
20 augustus 2002, 13:16
natuurlijk is het normaal dat die mensen daar geld voor vragen. Zij moeten immers ook winst maken. Dat trekt de moralist ook niet in twijfel lijkt me. Er zijn wel nog ander manieren om renoveren goedkoper te maken. Door bv de belastingen te verlagen cfr discussietopic of door de loonkosten voor deze sector te verlagen.

jimmyl

Das een feit, maar we zitten nogaltijd met een achterstalling van schulden!! Maar om terug tekomen op die renorvatie: Er moet gewoon geld komen, oftenzij als subsidie oftenzij als belasting verlagin

thomas

de moralist
20 augustus 2002, 14:55
Waarom er in Brugge veelte koop staat en de huurprijzen zo duur zijn? Dit is een beetje het resultaat van het succes van Brugge. Deze stad is zeer aantrekkelijk,heeft weinig vandalisme,weinig lawaai,is er meestal zeer netjes,geen grootstad allures,de vreemdelingen zijn totaal niet storend,mensen zijn er zeer ontvankelijk en vriendelijk,veel groen,...Kortom een beetje paradijs in deze gebetonneerde en afschuwelijke stedelijke wereld. Eén van de gronbeginselen van de economie is :wanneer de aanvraag hoger ligt dan het aanbod rijzen de prijzen uit de pan met het gevolg dat alles zeer duur is en daaruit is het bepaald niet meer voor de gewone mens maar eerder voor de rijken(buitenlanders)Deze laatste zijn er dan als de kippen bij om ze op te kopen ,te renoveren(en deze hebben het geld ervoor) er te verhuren. Je kan dan denken dat dit voor een spotprijsje is. Velen hebben dan ook een dwaas idee wanneer de tijd een beetje rijp is(Brugge 2002) er maximaal mag geprofiteerd worden om de prijzen van de huizen met rasse schreden op te trekken. Gevolg:wederom een overaanbod die veel te veel kost en wederom niet voor de gewone werkende mens is bestemd. De vezadiging van de Buitenlanders is de laatste jaren zowat opgetreden,blijkbaar is de economie in hun land(Duisers en Nederlanders) ook niet meer wat het geweest is
Dus een pak situaties die deze dure prijzen in de hand werken.Langs de ene kant denkt men dat een overaanbod de prijzen zouden automatisch moeten verlagen maar iedereen wenst er hier iets van te maken en dit houdt dan de normale gang van zaken tegen. Misschien na het cultuur jaar er een kentering komt is hoopgevend.

De moralist

jimmyl
20 augustus 2002, 15:17
Ah ok, maar das een beetje een ander probleem he. Dat is het zelfde probleem als in de grensstreek, waar tot 20% van de bevolking nederlands is. Doordat deze nederlanders alle bouwgronden opkopen wordt het voor de 'normale' belg onmogelijk om nog een goedkoop stukje bouwgrond te kopen in eigen dorp.

Trouwens er zijn voorstellen om vanaf het moment dat een huis 5 jr leegstaat het verplicht te moeten verkopen aan de gemeente. Ze zullen hun prijzen snel laten dalen denk ik.

jimmyl

jimmyl
20 augustus 2002, 15:31
Hou zou ik terug mensen naar de steden trekken vanuit de fed regering

-stadsmarketingbudget voorzien of verplichten
-btw op renovatie 6 naar 0 cfr topic
-fatsoenlijke aanpak van criminaliteit
-meer groen en licht: deel van milieubudget voor steden voor parken en groen in steden
-autoluw maken van steden: openbaar vervoer, fietsen adhv verkeersinrichting
-bewoners van wijken responsabiliseren voor hun wijken adhv echte inspraak
-illegalen oppakken en terugsturen
-multiculturele lessen voorzien: nederlands voor anderstaligen/ marokkaans koken voor niet marokkanen, ....

jimmyl

de moralist
20 augustus 2002, 16:00
Beste Jimmyl als je op het eerste blad van deze posting terug keert heb ik dergelijk voorstel tevens gelanceerd.

De moralist

Stefanie
20 augustus 2002, 19:47
Hebben jullie trouwens het 'nieuws' gehoord van onze minister van stedelijk beleid. Hij had een studie besteld om de leegloop te onderzoeken van de steden. Weet je tot welke conclusie ze komen: "Er is een leegloop in antwerpen en luik, een aangroei in leuven". Ja doh... Daar had ik zelf echt niet op kunnen komen. Daarvoor heeft hij een studie nodig van enkele miljoenen. In leuven zijn het vooral de jonge twintigers zegt de studie ook nog. Ja doh again. Vele studenten blijven daar immers hangen. Kwestie van iets nuttig te doen met het budget voor stedelijk beleid he. Een jaar voor de verkiezingen zal hij eens wakker schieten.

jimmyl


't Schijnt nu dat die cijfers verouderd zijn.