PDA

View Full Version : en plots werd KULeuven TESLA killer.


Anna List
26 februari 2019, 09:24
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24/belgische-wetenschappers-kraken-de-code-voor-betaalbare-groene-w/

Belgische wetenschappers kraken de code voor betaalbare groene waterstof
Onderzoekers van de KU Leuven zijn erin geslaagd om een speciaal zonnepaneel te ontwikkelen dat waterstofgas maakt uit het vocht in de lucht. Na 10 jaar ontwikkeling is het rendement van één paneel opgedreven tot 250 liter per dag, een wereldrecord. Twintig van deze zonnepanelen zouden een gezin een heel jaar lang van stroom en warmte kunnen voorzien. De ingenieurs toonden ons hun prototype in wereldprimeur. De eerste veldproef staat in de steigers.

...

Waterstofgas is een energiedrager die zowel elektriciteit als warmte kan opslaan en produceren. Het is een gas dat ook geen broeikasgassen of giftige stoffen vrijgeeft als je het gebruikt. De voorwaarde is wel dat je waterstof maakt met schone energie. En dat is wat het team van professor Martens heeft ontwikkeld, een apparaat dat van zon en waterdamp waterstofgas maakt.

...

Ondertussen zien we op de campus de meter gestaag klimmen. Ondanks de flauwe zon blijven de bubbels komen. “Over een heel jaar genomen produceert het paneel gemiddeld 250 liter per dag, dat is een wereldrecord” zegt onderzoeker Jan Rongé, “Met 20 van die panelen kan je een jaar zonder elektriciteit of gas van het net leven. Als je er nog eens 20 bijdoet kun je er ook een heel jaar met een auto op waterstof rijden.

...

Eyjafjallajökull
26 februari 2019, 11:35
:cheer: auto's op waterstof :cheer:

De schoofzak
26 februari 2019, 12:07
Ik zie beide systemen (elektrisch rijden, en waterstof rijden) nog wel naast mekaar blijven bestaan.
En mocht de Tesla hiermee toch vroegtijdig sterven: no prob. Ik heb er geen aandelen.

Anna List
26 februari 2019, 12:08
:cheer: auto's op waterstof :cheer:

:cheer: mirai maasje! :cheer:

https://nl.toyota.be/modellen/mirai/index.json


toch al een pak knapper dan de EV's nu op de markt. :D

Anna List
26 februari 2019, 12:09
Ik zie beide systemen (elektrisch rijden, en waterstof rijden) nog wel naast mekaar blijven bestaan.
En mocht de Tesla hiermee toch vroegtijdig sterven: no prob. Ik heb er geen aandelen.

600kg batterijen in een auto meezeulen terwijl je schoon geproduceerde waterstof gratis hebt en verder komt met 10kg daarvan ???

gertc
26 februari 2019, 12:20
600kg batterijen in een auto meezeulen terwijl je schoon geproduceerde waterstof gratis hebt en verder komt met 10kg daarvan ???
Waar las je iets over gratis? 8O
Waterstof voor grootschalige energie-opslag, ja.
Waterstof voor schepen en vliegtuigen, waarschijnlijk (CMB zet volop daarop in)
Waterstof voor personenwagens?? Onwaarschijnlijk.

Anna List
26 februari 2019, 12:27
Waar las je iets over gratis? 8O
Waterstof voor grootschalige energie-opslag, ja.
Waterstof voor schepen en vliegtuigen, waarschijnlijk (CMB zet volop daarop in)
Waterstof voor personenwagens?? Onwaarschijnlijk.

als wat beweerd wordt in de link in de openingspost, dan spreken we de facto over quasi gratis schone energie onbeperkt beschikbaar ...

eno2
26 februari 2019, 12:37
Hesla:
1100km
150000€


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/21/waterstof-de-motor-van-een-duurzame-economie/

Ik bestelde er al eentje.

gertc
26 februari 2019, 12:37
als wat beweerd wordt in de link in de openingspost, dan spreken we de facto over quasi gratis schone energie onbeperkt beschikbaar ...
Net zoals zonnepanelen en elektriciteit vandaag gratis zijn?

Anna List
26 februari 2019, 13:09
Net zoals zonnepanelen en elektriciteit vandaag gratis zijn?

Op vijf jaar uw installatie terugverdiend noem ik gratis ja (als je opslagcapaciteit erbij krijgt zoals waterstof)

Micele
26 februari 2019, 17:52
en plots werd KULeuven TESLA killer.

:rofl:

De schoofzak
26 februari 2019, 18:02
600kg batterijen in een auto meezeulen terwijl je schoon geproduceerde waterstof gratis hebt en verder komt met 10kg daarvan ???

Die auto met batterijen (in stekkerhybride vorm) is me nog wat te duur.
De auto op waterstof is er nog niet.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, met mijn diesel van bijna 8 jaar oud.

Anna List
26 februari 2019, 18:03
Die auto met batterijen (in stekkerhybride vorm) is me nog wat te duur.
De auto op waterstof is er nog niet.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, met mijn diesel van bijna 8 jaar oud.

Die auto's op waterstof zijn er al wel. :roll:

quercus
26 februari 2019, 18:34
Die auto met batterijen (in stekkerhybride vorm) is me nog wat te duur.
De auto op waterstof is er nog niet.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, met mijn diesel van bijna 8 jaar oud.
Bovendien, bij ons schiet het aantal publieke laadpaalvoorzieningen nog steeds zwaar tekort. Je zult het maar voor hebben dat je auto hoognodig moet heropgeladen worden, je rijdt naar een plaats waar je weet dat er een paal staat en... er hangt natuurlijk reeds iemand anders zijn kar aan. Begin maar te zoeken naar de eigenaar, die zit misschien rustig te eten in een of ander restaurant, of is ergens aan het neuken met een vriendin.

Micele
26 februari 2019, 18:38
Die auto's op waterstof zijn er al wel. :roll:

En peperdure waterstoftankstations zijn er ook. (Belgie heeft een groot waterstofnetwerk)

Maar toch kopen maar heel weinig mensen een (zeer dure) brandstofcelwagen.

(die eigenlijk op electriciteit rijdt en niet op waterstof en zijn stroom van een voldoende grote batterij (> 1 kWh ) krijgt)

voor- en nadelen vind je hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto

Micele
26 februari 2019, 18:40
Bovendien, bij ons schiet het aantal publieke laadpaalvoorzieningen nog steeds zwaar tekort. Je zult het maar voor hebben dat je auto hoognodig moet heropgeladen worden, je rijdt naar een plaats waar je weet dat er een paal staat en... er hangt natuurlijk reeds iemand anders zijn kar aan. Begin maar te zoeken naar de eigenaar, die zit misschien rustig te eten in een of ander restaurant, of is ergens aan het neuken met een vriendin.
Dan rij je naar een andere laadpaal. ;-)

(ik zou gewoon naar huis rijden en daar opladen)

Jantje
26 februari 2019, 18:46
En peperdure waterstoftankstations zijn er ook. (Belgie heeft een groot waterstofnetwerk)

Maar toch kopen maar heel weinig mensen een (zeer dure) brandstofcelwagen.

(die eigenlijk op electriciteit rijdt en niet op waterstof en zijn stroom van een voldoende grote batterij (> 1 kWh ) krijgt)

voor- en nadelen vind je hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto

Doe wat je wil jongen, mij krijg je dus NOOIT in een Tesla, het leven heeft veel meer te bieden dan een warm lichaam.
En bruinen zal ik wel in de zon doen, GEEN Tesla voor nodig.

Een Amerikaan is zondagmiddag in Florida omgekomen nadat zijn Tesla vuur vatte na een ongeval. Lang nadat de bestuurder het leven liet in het tragische ongeluk, bleef de brandweer werk hebben met de elektrische wagen. De batterij van het verbrande Model S vloog uren later liefst drie keer opnieuw in brand in een sleepdepot.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/man-sterft-in-vuurzee-na-crash-met-tesla-uren-later-vliegt-de-auto-nog-eens-drie-keer-in-brand~a29f321c/

quercus
26 februari 2019, 18:50
Dan rij je naar een andere laadpaal. ;-)

(ik zou gewoon naar huis rijden en daar opladen)
Als je nog ruim voldoende capaciteit hebt ja...

Dan is een hybride auto met een extra brandstoftank wel aangewezen. Zuiver Electro blijft een risico.

Anna List
26 februari 2019, 18:51
Dan rij je naar een andere laadpaal. ;-)

(ik zou gewoon naar huis rijden en daar opladen)

Nee, want je hebt geen Tesla.

Micele
26 februari 2019, 18:54
Als je nog ruim voldoende capaciteit hebt ja...
Euh dat weet je toch ruim op voorhand? Of rijdt jij je tank tot op de laatste liter?

Dan is een hybride auto met een extra brandstoftank wel aangewezen. Zuiver Electro blijft een risico.
Ik zou niet weten waarom. Elk jaar vallen er tientallen of honderden zonder benzine of diesel. Raar niet?

Een E-wagen hoeft maar zoveel bij te laden tot hij thuis geraakt. Openbare laadpalen zijn meestal 2-3 maal duurder dan de eigen stroom thuis.

Ik neem aan diegene die een E-wagen koopt, zorgt zeker voor een duurzaam stopcontact thuis.
Indien niet mogelijk, gewoon beter bij zijn fossieltje blijven.

Micele
26 februari 2019, 18:59
Nee, want je hebt geen Tesla.
Ik laad mijn grasmaaier met batterijen ook thuis op. De laptop ook.
Met elke EV gaat dat. :lol:

Anna List
26 februari 2019, 19:12
Ik laad mijn grasmaaier met batterijen ook thuis op. De laptop ook.
Met elke EV gaat dat. :lol:

En geen enkele woonblok heeft stroom bij de staanplaatsen. :roll:

Micele
26 februari 2019, 19:19
En geen enkele woonblok heeft stroom bij de staanplaatsen. :roll:
Ocharme. Die gaan daar ook nooit geen laadpalen plaatsen als daar niemand een EV koopt hé.
Zot zijn die niet. :lol:

Geen enkele? Amai beetje achte... of arme buurt?

Maar goed dat veel mensen in halfopen of open bebouwing wonen, denk ik toch:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/gebouwenpark#panel-12 bijna 2,38 miljoen eenheden, de meeste mensen hebben dus plaats zat voor een privé laadpunt. :?

Amai, en zeggen dat België amper 10.000 pure EV telt.

Anna List
26 februari 2019, 20:39
Ocharme. Die gaan daar ook nooit geen laadpalen plaatsen als daar niemand een EV koopt hé.
Zot zijn die niet. :lol:

Geen enkele? Amai beetje achte... of arme buurt?

Maar goed dat veel mensen in halfopen of open bebouwing wonen, denk ik toch:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/gebouwenpark#panel-12 bijna 2,38 miljoen eenheden, de meeste mensen hebben dus plaats zat voor een privé laadpunt. :?

Amai, en zeggen dat België amper 10.000 pure EV telt.

Da's geen kwestie van plaats maar een kwestie van gemeenschappelijke delen Micele.je krijgt dat er gewoon niet door in gemeenschap.

Tavek
26 februari 2019, 20:40
Micele laat u toch niet baiten door Mr. List. Zet hem gewoon op negeren en geniet van het forum.

Anna List
26 februari 2019, 20:43
Micele laat u toch niet baiten door Mr. List. Zet hem gewoon op negeren en geniet van het forum.

Elke dag een beetje meer slappo18 ... Nu weer met negeerlijst ...:roll:

Eyjafjallajökull
26 februari 2019, 20:54
Dat is hoe technocraten met democratie omspringen :lol:

Micele
26 februari 2019, 21:05
Da's geen kwestie van plaats maar een kwestie van gemeenschappelijke delen Micele.je krijgt dat er gewoon niet door in gemeenschap.

Raar in Amsterdam of Oslo of whatever stad met veel EV hebben ze dat probleem blijkbaar niet. In de steden van Belganistan wel. Mij eender hé.

Het probleem lost zich toch vanzelf op als ze de fossiele wagens in steden beginnen te verbieden, of tenminste tijdelijk bannen (Oslo)

Gemeenschap? Stroom kun je toch apart afrekenen?
Hier een oud NL-foldertje van 2013 hoe men dat kan oplossen:

https://nederlandelektrisch.nl/assets/VvE-Brochure-Oplaadpunten.pdf

VERSIE DECEMBER 2013
Een oplaadpunt voor elektrische auto’s op het terrein van de Vereniging van Eigenaren Hoe werkt dat?

Hoe zit dat met afrekenen?

Komt er een oplaadpunt op het terrein van de Vereniging van Eigenaren
(VvE)? Dan is een ‘intelligent’ oplaadpunt handig. Het verbruik en de
kosten voor de gebruiker worden digitaal bijgehouden. Via een (laad)pasje
vindt identificatie plaats. Elke keer als u laadt, worden uw stroomkosten
automatisch bijgehouden. Wanneer u een abonnement afsluit met de
provider die deze service aanbiedt, ontvangt u maandelijks een factuur
met daarop de kosten die u aan de VvE verschuldigd bent. Een intelligent
oplaadpunt kunt u ook delen met buren binnen de VvE en met externe
bezoekers met een elektrische auto.

Least u een elektrische auto, dan is het mogelijk om door middel van
een abonnement dat gekoppeld is aan uw intelligente oplaadpunt, de
stroomkosten automatisch te laten factureren aan uw werkgever. Daarnaast
heeft een intelligent oplaadpunt nog een voordeel: wanneer er bijvoorbeeld
een storing optreedt, kan het laadpunt van afstand opnieuw worden
opgestart.
Kiest u ervoor om te laden via een oplaadpunt zonder intelligentie of een
normaal stopcontact, dan kunt u het energieverbruik bijhouden door een
eenvoudige meter te plaatsen tussen het stopcontact en het oplaadpunt.
Met de meterstanden kunt u dan het verbruik met uw VvE verrekenen.
Hiervoor hebt u geen pasje nodig.

U kunt een intelligent oplaadpunt ook via de aanbieder van het
oplaadpunt of op diverse websites laten toevoegen aan een (semi-)
openbaar oplaadnetwerk. Het oplaadpunt is dan te vinden op internet, via
verschillende apps en via het navigatiesysteem in de auto.

Of u met uw pas voor uw eigen oplaadpunt ook kunt laden bij andere
oplaadpunten, is afhankelijk van de afspraken die u maakt met de
exploitant van het oplaadpunt. Als u met het pasje waarmee u thuis
laadt, ook bij andere oplaadpunten kunt laden, hebt u een zogenaamde
‘interoperabele’ laadpas. Dat is wel zo handig: u hoeft dan altijd maar één
pasje bij u te hebben. Maakt u thuis geen gebruik van een pas, dan kunt u
een interoperabele pas aanvragen om te laden.

De praktijk

Jorrit woont in een appartement in Utrecht en had voor zijn nieuwe
elektrische BMW een oplaadpunt nodig. In overleg met zijn VvE regelde hij dat er in de meterkast een nieuwe groep bij werd geplaatst, met een eenvoudige tussenmeter om de hoeveelheid stroom bij te houden.
Elke 6 maanden rekent hij met zijn VvE de stroom af die hij heeft afgenomen. Voor zowel Jorrit als de VvE is dit een eenvoudige, maar goede oplossing.


Wslk zijn er nu - 5 jaar digitale vooruitgang- nog vlottere oplossingen (slimme meters). Ik ga het niet opzoeken hoor.

Noren en Nederlanders hebben alvast een hoger IQ als de gemiddelde Vlaam. :-P

Anna List
26 februari 2019, 21:11
Raar in Amsterdam of Oslo of whatever stad met veel EV hebben ze dat probleem blijkbaar niet. In de steden van Belganistan wel. Mij eender hé.

Het probleem lost zich toch vanzelf op als ze de fossiele wagens in steden beginnen te verbieden, of tenminste tijdelijk bannen (Oslo)

Niet in steden, wel in appartementsgebouwen waar zulke beslissingen bij meerderheid genomen moeten worden.

En verder, ja, mij moet je niet overtuigen van de stelling dat BE ook op vlak van technologie en investeringen een gastachterlijk land is hoor.

Micele
26 februari 2019, 21:26
Niet in steden, wel in appartementsgebouwen waar zulke beslissingen bij meerderheid genomen moeten worden.
In steden liggen meestal appartementen...

Ik ken dat hoor, was ook eigenaar van een appartement, in D en in Be.

Bij meerderheid? Ik zou niet weten waarom parkeerplaatsen daar ook onder vallen. Ik ken appartementen waar elk appartement zijn eigen ondergrondse parkeerplaats heeft.

In D had ik een eigen parkeerplaats (buiten) dat behoorde bij het appartement.

Ik heb je een Nederlands vb van een appartement hierboven gegeven. Trek uw plan.

Een oplaadpunt voor elektrische auto’s op het terrein van de Vereniging van Eigenaren

Hoe werkt dat?

De praktijk

Jorrit woont in een appartement in Utrecht en had voor zijn nieuwe
elektrische BMW een oplaadpunt nodig. In overleg met zijn VvE regelde hij dat er in de meterkast een nieuwe groep bij werd geplaatst, met een eenvoudige tussenmeter om de hoeveelheid stroom bij te houden.
Elke 6 maanden rekent hij met zijn VvE de stroom af die hij heeft afgenomen. Voor zowel Jorrit als de VvE is dit een eenvoudige, maar goede oplossing.

https://nederlandelektrisch.nl/assets/VvE-Brochure-Oplaadpunten.pdf

En verder, ja, mij moet je niet overtuigen van de stelling dat BE ook op vlak van technologie en investeringen een gastachterlijk land is hoor.
Er zijn bedrijven die hun eigen groene stroom opwekken en alle bedrijfswagens van hun werknemers op termijn vervangen door EV, elk werknemer zijn laadpaal. In Limburg. :-)

Jantje
27 februari 2019, 08:09
Niet in steden, wel in appartementsgebouwen waar zulke beslissingen bij meerderheid genomen moeten worden.

En verder, ja, mij moet je niet overtuigen van de stelling dat BE ook op vlak van technologie en investeringen een gastachterlijk land is hoor.

Ja, als je tenminste een garage hebt in het gebouw.
Maar je kan hier beter niks over zeggen, want ze komen steeds opnieuw met zaken die in Belgenland gewoon niet toepasbaar zijn.
Zou het weleens willen zien, dat bewoners van sociale woningen het van de verhuurmaatschappij gedaan krijgen dat die oplaadpalen laat zetten.
Of dat bewoners van rijwoningen het gedaan krijgen dat ze van de gemeente oplaadpalen ophet voetpad of fiestpad mogen zetten.
Probeer het niet uit te leggen, dat de Belgische infrastructuur totaal ontoerijkend is om deze extra belasting aan te kunnen.

Zo was men enkele jaren geleden van plan om hier in de buurt een sociale wijk van 100 woningen weg te gaan zetten.
Ondanks alle protest van het gehucht, werd dit goedgekeurd door de gemeente.
Het plan werd echter wel opgeborgen door de projectontwikkelaar, toen die van netwerkbeheerder te horen kreeg dat hij dan wel voor een hele nieuwe verdeelinstallatie moest opdraaien, want dat die nieuwe wijk niet meer op de bestaande infrastructuur kon aangesloten worden.
De verdeelcabine kan deze extra belasting niet aan.


Maar eigenlijk leuker is, dat men bij de invoerders nu bezig is met wagens uit te rusten op de EV's die verkocht worden in geval van lege accus toch nog op de autotransporter te krijgen.
Want deze wagens mag je niet slepen.
Bel bij panne met een EV dus niet naar de VAB om je wagen weg te slepen, die kunnen je niet helpen.
Ik ga binnen 2 weken trouwens een EV testen gedurende een weekend.
Verkoper beweert dat we daar net hetzelfde mee kunnen als met onze ICE. De technieker van de garage, die kent ons, heeft hem al zot verklaart.

Vlad
27 februari 2019, 09:40
Misschien een domme vraag maar wat doet dat met de gemiddelde luchtvochtigheid zo'n heel wagenpark op waterstof ?

Jantje
27 februari 2019, 09:59
Misschien een domme vraag maar wat doet dat met de gemiddelde luchtvochtigheid zo'n heel wagenpark op waterstof ?

De luchtvochtigheid is voor Waterstofwagens minder schadelijk dan voor EV's.
WV's zette immers waterstof en zuurstof om naar waterdamp.
Dat er al vocht in de lucht zit, heeft dus weinig invloed op het proces en de installatie.
Het probleem met waterstof is de opslag van waterstof.
Als je een dergelijke voertuig lange tijd ( een week) wegzet, is de kans heel groot dat je hem terugvindt met een lege tank.

Anna List
27 februari 2019, 10:04
De luchtvochtigheid is voor Waterstofwagens minder schadelijk dan voor EV's.
WV's zette immers waterstof en zuurstof om naar waterdamp.
Dat er al vocht in de lucht zit, heeft dus weinig invloed op het proces en de installatie.
Het probleem met waterstof is de opslag van waterstof.
Als je een dergelijke voertuig lange tijd ( een week) wegzet, is de kans heel groot dat je hem terugvindt met een lege tank.

bron?

ik vind daarover bij de Hyunda's en Toyota's die nu toch al een paar jaar rondrijden in NL, DE en zelfs België geen opmerkingen over.

Jantje
27 februari 2019, 10:14
bron?

ik vind daarover bij de Hyunda's en Toyota's die nu toch al een paar jaar rondrijden in NL, DE en zelfs België geen opmerkingen over.

Waterstof heeft zeer kleine moleculen die overal doordringen.
De opslag van waterstof is daardoor een groot een probleem.

Anna List
27 februari 2019, 10:20
Waterstof heeft zeer kleine moleculen die overal doordringen.
De opslag van waterstof is daardoor een groot een probleem.

jaja, maar ik vroeg een bron over die auto's ... als die hun tank leegloopt als ze een week niet rijden dan neem ik aan dat gebruikers daarvan daar toch al over kloegen

gewoon één linkje maar over die onoverkomelijke problemen.

of om gertc ff te citeren : Air Liquide heeft vandaag al zijn eigen waterstoftanks en waterstofnet in België om de industrie te bevoorraden, en in Nederland loopt er een studie om het hele aardgasnet om te bouwen naar waterstof.

Micele
27 februari 2019, 10:25
Misschien een domme vraag maar wat doet dat met de gemiddelde luchtvochtigheid zo'n heel wagenpark op waterstof ?
Amai... van vooruitlopen gesproken.

Aan een wagenpark met de helft electrische wagens heeft men al gedacht (binnen 25-30 jaar). Er zijn landen die dat in 2025 halen.

Maar aan een wagenpark met brandstofcelwagens?

Je weet toch ongeveer wat een electrische wagen kost? En wat een brandstofcelwagen kost?

https://www.telegraph.co.uk/cars/hyundai/hyundai-kona-ev-vs-hyundai-nexo-should-buy-electric-hydrogen/
Hyundai Kona EV vs Hyundai Nexo – should I buy an electric or hydrogen fuel cell car?

In Euros voor België:

Hyundai Kona EV: 45.000 € , laden kan je relatief goedkoop.(~ de helft van de prijs als diesel/benzine)

Hyundai Nexo FCEV: 75.000 € , tanken peperduur (zelfs duurder als benzine/diesel) als je een H2-tankstation ergens vindt...

En als je weet dat Jan modaal een EV te duur vindt... (zeker in aankoop) en die niet rekent dat een wagen veel andere kosten heeft...

Een H2 tankstation volgens veiligheidsvoorschriften aanleggen kost pakweg 10 x maal zo duur als een vergelijkbaar snellaadstation met xx snellaadpunten.

Een Hyundai Kona EV is totaalkost na 8 jaar/160.000 km goedkoper dan de Kona benzine, omdanks dat die :

https://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html
natuurlijke persoon
8 j / 20.000 km per jaar instellen
gemiddeld verbruik laten staan

Bij de SUV/crossover B klasse staan ze beide: gewoon selecteren en berekenen...

En neen een FCEV staat er niet bij...

Eduard Khil
27 februari 2019, 21:38
Misschien een domme vraag maar wat doet dat met de gemiddelde luchtvochtigheid zo'n heel wagenpark op waterstof ?

indien je de waterstof uit de waterdamp in de lucht haalt: haast niets.

patrickve
28 februari 2019, 10:18
:cheer: auto's op waterstof :cheer:

Doet mij aan Jansens en Janssens denken, met hun ontploffende auto's...

De schoofzak
28 februari 2019, 12:47
600kg batterijen in een auto meezeulen terwijl je schoon geproduceerde waterstof gratis hebt en verder komt met 10kg daarvan ???

Ik ga het niet in elke post herhalen:

Die auto met batterijen (in stekkerhybride vorm) is me nog wat te duur.
De auto op waterstof is er nog niet.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, met mijn diesel van bijna 8 jaar oud.

De schoofzak
28 februari 2019, 12:49
Misschien een domme vraag maar wat doet dat met de gemiddelde luchtvochtigheid zo'n heel wagenpark op waterstof ?

Dat zal de droge humor erg doen toenemen.

Anna List
28 februari 2019, 12:49
Ik ga het niet in elke post herhalen:

en ik heb u daar al op geantwoord dat er in BE reeds twee automerken waterstofauto's verkopen, ze bollen hier dus ook rond en in NL en DE zelfs al een aantal jaar. :roll:

Bovenbuur
6 maart 2019, 21:47
en ik heb u daar al op geantwoord dat er in BE reeds twee automerken waterstofauto's verkopen, ze bollen hier dus ook rond en in NL en DE zelfs al een aantal jaar. :roll:

Ik heb de waterstof niet o heel goed gevolgd, maar ik dacht dat het tot nu toe vooral ging om waterstofcellen, speciale verpakkingen met daarin waterstof onder hoge druk dat gebruikt wordt als batterij, de auto's worden opgeladen met elektriciteit.

En daar wringt de schoen. Een zonnecel die direct waterstof produceert is in beginsel fantastisch. Waterstof is als chemische verbinding op te slaan, elektriciteit eigenlijk gewoon niet. Een economie volledig op groen geproduceerd waterstof kan het complete batterij-probleem lachend wegwuiven. Maar waterstof is een heel licht gas en eigenlijk niet simpel op zo'n manier te vervoeren en gebruiken dat het effectief weinig ruimte inneemt en makkelijk van bijvoorbeeld een ondergrondse tank naar het brandstofsysteem van een auto overgebracht kan worden. Tenminste, dat is hoe ik dacht dat het zat. Is dat ondertussen anders, dat er effectief auto's zijn die waterstof tanken bij de pomp?

Bovenbuur
6 maart 2019, 22:07
Echt seriously, wat is er met het forum de laatste tijd?

Ik geraak niet meer aan mijn laatste bericht, dus ik voeg er hier maar aan toe wat ik eigenlijk ergens tussen haakjes ertussen had willen moffelen, dat onder normale woonkamer omstandigheden 100 gram waterstofgas ongeveer een kubieke meter ruimte inneemt. Vergelijk dat met benzine, dat grofweg een kilo per liter weegt.

Oook wilde ik hier graag op reageren:

Euh dat weet je toch ruim op voorhand? Of rijdt jij je tank tot op de laatste liter?Nee, maar als hij dan toch leeg begint te raken is er meestal binnen 50 kilometer wel een station waar ik hem binnen drie minuten vol kan gooien. Zowel beschikbaarheid van laadstations als vooral de laadsnelheid zijn bij elektrisch rijden tot nu toe een probleem.

Micele
6 maart 2019, 22:32
Nee, maar als hij dan toch leeg begint te raken is er meestal binnen 50 kilometer wel een station waar ik hem binnen drie minuten vol kan gooien. Zowel beschikbaarheid van laadstations als vooral de laadsnelheid zijn bij elektrisch rijden tot nu toe een probleem.

Ik zou niet weten waarom...
https://www.oplaadpunten.nl/belgie
Oplaadpunten in België

3.487 oplaadpunten

https://www.oplaadpunten.nl/DXB.axd?countryid=be&DXCache=c37d89f0-030a-a5eb-c1e4-ac4de998aeab
Belgie had per 1 aug 2018 9.244 full electrische wagens: https://www.egear.be/hoeveel-elektrische-wagens/

Nederland heeft er veel meer, maar ook veel meer electrische wagens, namelijk 48.767... : https://zerauto.nl/elektrische-autos-in-2018-de-verkoopcijfers/

https://www.oplaadpunten.nl/nederland

38.351 oplaadpunten

https://www.oplaadpunten.nl/DXB.axd?countryid=nl&DXCache=ae39b209-78dc-03d9-c811-ee9f2161971d