PDA

View Full Version : Ommekeer in Turkije ?

kojak
1 april 2019, 20:52
'...
Partij Erdogan stevent af op verkiezingsnederlaag in Istanbul

Erdogan

De gemeenteraadsverkiezingen zijn uitgegroeid tot een referendum over de persoon van Erdogan. Hij stortte zich vol overgave in de campagne, die hij bepalend noemde voor ‘het overleven van de natie’.

Maar het succes van Erdogan en de AKP hangen voor een groot stuk samen met de economische groei, en de economische situatie is fors verslechterd. Turkije kampt met de eerste recessie in tien jaar, een recordinflatie en hoge werkloosheid....'

-bron- (http://www.standaard.be/cnt/dmf20190401_04294452)

Zucht
1 april 2019, 21:22
De sultan moet de natie weer rond zich scharen.
Tijd om nog eens een opstand te ensceneren.
Al zou dat misschien wat té hard opvallen.
Een oorlogske in Syrisch Koerdistan is ook een mogelijkheid.

Libro
1 april 2019, 23:31
Eén zwaluw maakt de lente nog niet maar het stemt me hoopvol dat dit resultaat mogelijk is. Of is Erdowie zo overmoedig geworden dat hij de moeite niet deed om deze verkiezingen te riggen?

Tavek
2 april 2019, 00:05
It's the economy, stupid.

kojak
2 april 2019, 00:10
It's the economy, stupid.

Zeker van ?
Het speelt er natuurlijk ook een rol in, maar waarom is die economie zo de dieperik ingegaan ?
Enne, het 'ongenoegen' is er al wat langer bij de oppositie, alleen werd die keer op keer monddood gemaakt.

Zeg niet zo maar 'stupid'.... ;)

Hoofdstraat
2 april 2019, 06:07
Hij kon de gemeente verkiezingen niet goed genoeg 'bijsturen', toch een belangrijk signaal.

De mensen zien dat hij Syrie wil binnen vallen en hebben daar geen zin in, iedereen heeft wel militairen in de familie die er niet uit kunnen.

Lof der Zotheid
2 april 2019, 07:42
Een hoopvol signaal, of gaat de sultan nu definitief het sultanaat uitroepen, mocht hij niet winnen zoals gewenst?

Frankenstein
2 april 2019, 15:01
Niet te optimistisch - Maduro van Venezuela schijnt ook nog (steeds) sterk in het zadel te zitten, meen ik. Dit terwijl het land in puin ligt.

Neemt niet weg dat ik niets dan liever hoop dat onruststoker Erdogan weg wordt geserveerd.

orfeus5412
2 april 2019, 18:05
Zeker van ?
Het speelt er natuurlijk ook een rol in, maar waarom is die economie zo de dieperik ingegaan ?
Enne, het 'ongenoegen' is er al wat langer bij de oppositie, alleen werd die keer op keer monddood gemaakt.
Waarom ? - misschien door de sancties van Trump - die daarmee de belangen van Israël dient (zoals recent het erkennen vd Golan hoogte als zijnde Israëlisch grondgebied). De Turkse lyra kelderde wegens die sancties. Hetgeen meteen een domper zette op de plannen van Erdogan om Syrisch Kurdistan binnen te vallen. En Israël houd Turkije liever zo ver mogelijk weg.

kojak
2 april 2019, 19:08
Trump en Erdogan, dat zijn nu wel niet de beste vrienden, dat is een feit.
Maar 't is vooral zijn koppigheid die hem de das heeft omgedaan.
Als je tegen het advies van economen je eigen willetje wenst door te voeren moet je nadien nu ook niet komen klagen.
Turkije heeft buitenlandse investeerders broodnodig en als je per sé boven je stand wenst te leven, dan moet je er eigenlijk geen tekeningske bij maken hé.

Staat vrij goed uitgelegd in het volgende artikel:
https://www.tijd.be/politiek-economie/internationaal/algemeen/de-turkse-financiele-crisis-in-vier-vragen/10039976.html

djimi
2 april 2019, 21:14
Niet te optimistisch - Maduro van Venezuela schijnt ook nog (steeds) sterk in het zadel te zitten, meen ik. Dit terwijl het land in puin ligt.

Neemt niet weg dat ik niets dan liever hoop dat onruststoker Erdogan weg wordt geserveerd.

Dat is een goede raad die u ons geeft:

https://www.knack.be/nieuws/europa/erdogans-akp-vecht-verkiezingsresultaat-in-istanboel-en-ankara-aan/article-news-1448013.html

<<

ERDOGANS AKP VECHT VERKIEZINGSRESULTAAT IN ISTANBOEL EN ANKARA AAN

...

In de strijd om de burgemeesterssjerp in de Turkse grootstad Istanboel heeft de islamistisch-conservatieve regeringspartij AKP in alle 39 districten beroep aangetekend tegen de resultaten...

...

Ook in de hoofdstad Ankara tekende de AKP bezwaar aan tegen de stemming in alle 25 districten, meldde het staatspersbureau Anadolu.

...

>>

Als die AKP-ers in het héle land beroep aantekenden tegen de resultaten, zou ik hen er niet van hoeven te verdenken slechte verliezers te zijn.

kojak
2 april 2019, 23:18
Dat is een goede raad die u ons geeft:

https://www.knack.be/nieuws/europa/erdogans-akp-vecht-verkiezingsresultaat-in-istanboel-en-ankara-aan/article-news-1448013.html

<<

ERDOGANS AKP VECHT VERKIEZINGSRESULTAAT IN ISTANBOEL EN ANKARA AAN....

Dat was te verwachten, en ik denk dat gelijk welke andere partij die in zo'n geval zou zitten net hetzelfde zou gedaan hebben.
De overwinning is nipt...
Dat kan ik hem nu ook niet écht kwalijk nemen.

Maar dat neemt wel niet weg dat hij er zeker niet op vooruitgegaan is, in het tegendeel zelfs.
En dan komen we terug naar de titel van deze draad.

Lof der Zotheid
3 april 2019, 07:24
Waarom ? - misschien door de sancties van Trump - die daarmee de belangen van Israël dient (zoals recent het erkennen vd Golan hoogte als zijnde Israëlisch grondgebied). De Turkse lyra kelderde wegens die sancties. Hetgeen meteen een domper zette op de plannen van Erdogan om Syrisch Kurdistan binnen te vallen. En Israël houd Turkije liever zo ver mogelijk weg.

En waarom zou Turkije Syrisch Koerdistan mogen binnenvallen?

Hypochonder
3 april 2019, 07:32
Een ommekeer in Turkije omdat Erdogan een beetje verlies in Ankara? De volgende despoot staat gewoon klaar om Erdogan te vervangen, zo zijn die Turken nu eenmaal.

Pandareus
3 april 2019, 14:54
Een ommekeer in Turkije omdat Erdogan een beetje verlies in Ankara? De volgende despoot staat gewoon klaar om Erdogan te vervangen, zo zijn die Turken nu eenmaal.

De volgende burgemeester van Ankara zal wel een seculiere turk zijn, en niet een AKP (=moslimbroeder). Ik vind dat toch wel een heel belangrijke evolutie. Idem zo in Istanboel.

Lof der Zotheid
5 april 2019, 11:39
De volgende burgemeester van Ankara zal wel een seculiere turk zijn, en niet een AKP (=moslimbroeder). Ik vind dat toch wel een heel belangrijke evolutie. Idem zo in Istanboel.

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. De AKP en de sultan zelf weigeren het resultaat te erkennen. Gevolg: de stemmen worden opnieuw geteld. Bovendien: hoeveel macht heeft een seculiere burgemeester als de regering nog volledig in handen is van Sultan Erdo en de zijnen?

Hoofdstraat
5 april 2019, 11:54
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. De AKP en de sultan zelf weigeren het resultaat te erkennen. Gevolg: de stemmen worden opnieuw geteld. Bovendien: hoeveel macht heeft een seculiere burgemeester als de regering nog volledig in handen is van Sultan Erdo en de zijnen?

We moeten het allemaal nog zien natuurlijk maar de nieuwe burgemeester van Istanboel (Ekrem ?mamo?lu) kan hiermee wel aan z'n populariteit werken en is een kandidaat voor de 2023 president verkiezingen.

Het is niet meer dan een positieve evolutie maar toch beter dan niets.

Jay-P.
5 april 2019, 12:11
We moeten het allemaal nog zien natuurlijk maar de nieuwe burgemeester van Istanboel (Ekrem ?mamo?lu) kan hiermee wel aan z'n populariteit werken en is een kandidaat voor de 2023 president verkiezingen.

Het is niet meer dan een positieve evolutie maar toch beter dan niets.Tegen 2023 heeft Erdo die al vakkundig gefileerd en in zijnen harem als nieuw eunuchen geplaatst.
Of naar 't eiland van 1of2 andere verbannen. Dakkan ook.

kojak
5 april 2019, 16:19

Kans is groot, maar ondertussen heeft Erdogan wel een opdoffer van formaat gekregen.
In de tittel van deze draad staat trouwens ook een '?' achteraan.
Maw, welke richting zal het nu uiteindelijk uitgaan ?

Zipper
5 april 2019, 17:11
Ondanks dat het volk mort, blijft de sultan het groot zien :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/05/megaluchthaven-istanbul-opent-opent-bijna-de-deuren-grootste-v/

Tavek
5 april 2019, 17:11

Erdogan heeft het leger gecastreerd, dat zijn nu zijn loyale volgelingen. Het doel van die georkestreerde coup.

TREBRON
5 april 2019, 18:13
Hij zal wel rap een paar duizend tegenstanders in den bak steken samen met de andere oppositieleden en dan de verkiezingen in die steden ongeldig verklaren en klaar is Kees..

Tavek
5 april 2019, 18:49
Kiezers die in de bak zitten kunnen inderdaad niet gaan stemmen.

Dus nog wat meer intellectuelen, leraren & ambtenaren in den bak smijten.

TREBRON
6 april 2019, 15:35
Ondertussen heeft hij toch het grootste vliegveld ter wereld geopend. Ik ga er in ieder geval geen gebruik van maken en ik hoop at er velen mijn voorbeeld volgen en uit dat land weg blijven. Wij zijn geen moslims dus daar hebben we niets te zoeken.

Zipper
6 april 2019, 16:02
Ondertussen heeft hij toch het grootste vliegveld ter wereld geopend. Ik ga er in ieder geval geen gebruik van maken en ik hoop at er velen mijn voorbeeld volgen en uit dat land weg blijven. Wij zijn geen moslims dus daar hebben we niets te zoeken.

En t'is gene "kak", eh.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/05/megaluchthaven-istanbul-opent-opent-bijna-de-deuren-grootste-v/

En op die manier zal hij weer de meeste Turken meekrijgen, die zich zullen laten paaien met dergelijke buitensporige luxe. En ondertussen leeft een derde vd Turken in armoede.

Mij zien ze er ook niet meer. Ik ben er vroeger een viertal keren geweest, toen het nog een seculiere staat was en een vrouw Eerste Minister was.
(zie hieronder samen met Clinton)
https://www.gettyimages.ca/detail/news-photo/president-bill-clinton-meets-with-turkish-prime-minister-news-photo/51973320

Langzaam maar zeker wordt Turkije een "tweede Iran".

TREBRON
10 april 2019, 13:26
En t'is gene "kak", eh.

En op die manier zal hij weer de meeste Turken meekrijgen, die zich zullen laten paaien met dergelijke buitensporige luxe. En ondertussen leeft een derde vd Turken in armoede.

Mij zien ze er ook niet meer. Ik ben er vroeger een viertal keren geweest, toen het nog een seculiere staat was en een vrouw Eerste Minister was.
(zie hieronder samen met Clinton)
https://www.gettyimages.ca/detail/news-photo/president-bill-clinton-meets-with-turkish-prime-minister-news-photo/51973320

Langzaam maar zeker wordt Turkije een "tweede Iran".
Turkije glijdt langzaam maar zeker af naar een regime op basis van de harde Koran. Erdogan weet dat hij de sterkste is in de regio en gaat gegarandeerd de andere staten inlijven bij zijn nieuw Ottomaanse Rijk.

Eurosceptic
10 april 2019, 13:52

Ben ik het volmondig mee eens.
Ik heb ook heel wat vrienden en familieleden die weigeren om in Turkije op vakantie te gaan, puur om wille van die fascist Erdogan.

Misschien moeten we het maar officieel maken met een facebookgroep ofzo

Universalia
12 april 2019, 19:25
Ik heb er altijd mijn twijfels bij gehad of met komst van Erdogan uiteindelijk wel een goede zaak voor Turkije zou zijn.

I doubt it. :|

Lof der Zotheid
13 april 2019, 21:56
Ik heb er altijd mijn twijfels bij gehad of met komst van Erdogan uiteindelijk wel een goede zaak voor Turkije zou zijn.

I doubt it. :|

En in het verlengde voor Europa...

djimi
7 mei 2019, 08:16
verdomme

djimi
7 mei 2019, 08:17
't Was te verwachten, hé:

https://www.spiegel.de/politik/ausland/tuerkei-wahl-in-istanbul-muss-wiederholt-werden-a-1265920.html

De Kandidaat-Sultan van het Neo-Ottomaanse Rijk is niet content met de verkiezingsuitslagen in Istanbul, schakelt een beïnvloedbare overheidsinstantie in, en krijgt z'n goesting: ginder moeten de verkiezingen worden overgedaan (wellicht tot het resultaat volkomen naar de zin is van Zijne Gretige Hoogheid Recep Tayyip I).

Hoe lang kan z'n land nog lid van de NAVO blijven zonder dat die organisatie nog méér in diskrediet geraakt?

JBM
7 mei 2019, 08:35
De Turken krijgen wat mij betreft wat ze verdienen. Maar in de NAVO horen ze inderdaad niet meer thuis. Maar de USA zal dat land niet snel opgeven, strategisch te belangrijk.

Tavek
7 mei 2019, 08:58
LOL

Van een dictator zoals Erdogan geraakt ge niet zo gemakkelijk af hoor.

Daar zullen heel veel dooien voor moeten vallen vrees ik.

djimi
7 mei 2019, 10:01
LOL

Van een dictator zoals Erdogan geraakt ge niet zo gemakkelijk af hoor.

Daar zullen heel veel dooien voor moeten vallen vrees ik.

Te vrezen valt inderdaad dat Erdogan voor 'zijn' Turken een catastrofaal momentum aan het creëren is; stapje voor stapje dichter bij het doen & laten ontvlammen van de (zelf)destructieve energie/massa die zich rond zijn persoon(tje) heeft gekristalliseerd.

Het ziet er steeds meer naar uit dat het énige dat de Turken van een droevig lot als dat van Duitsland in 1945 kan besparen een voor de would be Sultan fatale hartaanval/hersenbloeding is, of anders wel een bijzonder dodelijk en uiterst virulent virus dat alléén Hem en zijn naaste medewerkers treft.

Wie ooit "Masse und Macht" van Elias Canetti las, krijgt met Erdogan ongevraagd een real life, real time illustratie aangeboden die dezer dagen ongeëvenaard is.

Jantje
7 mei 2019, 11:21
Gewoon afwachten.
De belangrijkste kiezer voor hem leven niet in Turkije, vele zijn daar niet eens geboren.

Doomy
7 mei 2019, 16:20
't Was te verwachten, hé:

https://www.spiegel.de/politik/ausland/tuerkei-wahl-in-istanbul-muss-wiederholt-werden-a-1265920.html

De Kandidaat-Sultan van het Neo-Ottomaanse Rijk is niet content met de verkiezingsuitslagen in Istanbul, schakelt een beïnvloedbare overheidsinstantie in, en krijgt z'n goesting: ginder moeten de verkiezingen worden overgedaan (wellicht tot het resultaat volkomen naar de zin is van Zijne Gretige Hoogheid Recep Tayyip I).

Hoe lang kan z'n land nog lid van de NAVO blijven zonder dat die organisatie nog méér in diskrediet geraakt?
Erdogan is een slechte verliezer. Toen hij enkele jaren geleden zijn parlementaire meerderheid kwijtraakte weigerde hij een koalitieregering te vormen, liet hij overal bomaanslagen plaats vinden onder het motto "ik of de chaos", en organizeerde nieuwe verkizingen met een voor hem gewenst resultaat. Ook de door hem gewenste grondwetswijzigingen die hem absolute macht gaven kon hij maar nipt goedgekeurd krijgen met massale intimidatie en fraude. En om de aandacht van de binnenlandse problemen af te leiden viel hij het Syrisch-Koerdische Afrin binnen, waar hij nu een etnische zuiveering uitvoert.

Tamam
7 mei 2019, 16:24
ik vrees van niet. Erdogan slaagt er in om in gebieden die pro CHP zijn telkens de verkiezingen te vervalsen. stembiljetten weggooien, de electriciteit die magisch weer es uit valt..

wat ik vrees bij de nieuwe verkiezingen in niet populair Erdogan/AKP gebied is dat bij de nieuwe verkiezingen hij zal sjoemelen, en de resultaten wat zal opkrikken en de CHP en de Koerden vooral wat onderuit halen.

djimi
7 mei 2019, 16:33
Erdogan is een slechte verliezer. Toen hij enkele jaren geleden zijn parlementaire meerderheid kwijtraakte weigerde hij een koalitieregering te vormen, liet hij overal bomaanslagen plaats vinden onder het motto "ik of de chaos", en organizeerde nieuwe verkiezingen met een voor hem gewenst resultaat. Ook de door hem gewenste grondwetswijzigingen die hem absolute macht gaven kon hij maar nipt goedgekeurd krijgen met massale intimidatie en fraude. En om de aandacht van de binnenlandse problemen af te leiden viel hij het Syrisch-Koerdische Afrin binnen, waar hij nu een etnische zuiveering uitvoert.

Hij is (veel) méér dan enkel 'een slechte verliezer', en net daarom zo gevaarlijk.

Als kristallisatie-punt van een (zelf)destructieve massa is hij er onherroepelijk toe veroordeeld grote schade aan te richten, niet het minst in 'zijn' eigen land.

In dat opzicht zijn ondermeer Robespierre, Bonaparte, Mussolini & Hitler 'illustere voorgangers' van hem.

Zélfs mocht hij dat nog willen, kan hij niet meer terug. Hij is de gevangene geworden van een dynamiek die tot de ondergang zal leiden.

Het énige waar de Turken nog op kunnen hopen, is een spoedig overlijden van hun would be Sultan, nog voor die dynamiek tot volle wasdom komt.

Doomy
7 mei 2019, 17:05
Hij is (veel) méér dan enkel 'een slechte verliezer', en net daarom zo gevaarlijk.

Als kristallisatie-punt van een (zelf)destructieve massa is hij er onherroepelijk toe veroordeeld grote schade aan te richten, niet het minst in 'zijn' eigen land.

In dat opzicht zijn ondermeer Robespierre, Bonaparte, Mussolini & Hitler 'illustere voorgangers' van hem.

Zélfs mocht hij dat nog willen, kan hij niet meer terug. Hij is de gevangene geworden van een dynamiek die tot de ondergang zal leiden.

Het énige waar de Turken nog op kunnen hopen, is een spoedig overlijden van hun would be Sultan, nog voor die dynamiek tot volle wasdom komt.
En zeggen dat zakkenvullende kristen-fascist Orban heel goede maatjes is met zakkenvullende moslim-fascist Erdogan. Ze kunnen het persoonlijk goed met elkaar vinden. Ze feliciteren elkaar met hun gemanipuleerde verkiezings"overwinningen". Soort zoekt soort. Overtuiging doet er niet toe, want uiteindelijk is het enkel macht en geld die voor hen telt.

marie daenen
7 mei 2019, 17:07
En zeggen dat zakkenvullende kristen-fascist Orban heel goede maatjes is met zakkenvullende moslim-fascist Erdogan. Ze kunnen het persoonlijk goed met elkaar vinden. Ze feliciteren elkaar met hun gemanipuleerde verkiezings"overwinningen". Soort zoekt soort. Overtuiging doet er niet toe, want uiteindelijk is het enkel macht en geld die voor hen telt.

Je kunt inderdaad zeggen dat ze het openlijker en directer spelen dan de anderen...

Piero
7 mei 2019, 17:16

De eerste couppoging is mislukt. Daarna werden tienduizenden ambtenaren ontslagen en dat heeft het land verder ontwricht en hem geen vrienden gemaakt. De afloop is voorspelbaar. Elke democratie loopt het risico om in chaos te geraken en dan krijg je een dictator enzovoort.

djimi
7 mei 2019, 17:55

Indien Orban luidop loopt te dromen van / investeert in / bouwt aan een Groot-Magyaars Rijk, is de gelijkenis compleet.

Zolang Orban dat niet doet, is er tussen beide toch nog een verschil in 'dynamiek'.

TREBRON
8 mei 2019, 09:00
Enkele dagen geleden heeft Erdogan het toch gevonden gekregen om de verkiezingen in Istanboel over te doen. Ze zijn ongeldig omdat hij verloren heeft. Ondertussen heeft hij zowat overal een kuis gehouden zodat de volgende uitslag weer in zijn voordeel zal zijn. De vrije val van de Turkse Lira zal wel de schuld van de oppositie zijn zeker???

Elio di Supo
9 mei 2019, 06:57
De eerste couppoging is mislukt. Daarna werden tienduizenden ambtenaren ontslagen en dat heeft het land verder ontwricht en hem geen vrienden gemaakt. De afloop is voorspelbaar. Elke democratie loopt het risico om in chaos te geraken en dan krijg je een dictator enzovoort.

Hopelijk kan hier ook een Pinochet-scenario volgen waarbij de dictator uiteindelijk aan de kant wordt gezet zonder dat het land in een burgeroorlog wordt gestort.

djimi
9 mei 2019, 16:17
Hopelijk kan hier ook een Pinochet-scenario volgen waarbij de dictator uiteindelijk aan de kant wordt gezet zonder dat het land in een burgeroorlog wordt gestort.

Ik vrees dat zoiets niet zal lukken.

Wat bij Pinochet 'ontbrak', was het imperialistische element.

Net dat imperialisme is de 'brandstof' van de (zelf)destructieve krachten die voor 'Grote Leiders' als Robespierre, Bonaparte, Mussolini & Hitler fataal uitpakten.

Met Erdogan zitten de Turken met een gelijkaardig probleem opgezadeld.

Het is absoluut géén toeval dat Hij door de Grijze Wolven wordt getolereerd/gesteund.

Het aan de kant schuiven van de would be Sultan kan enkel 'succesvol' zijn - t.t.z. NIET tot een burgeroorlog leiden - indien Hij wordt vervangen door iemand die minstens éven imperialistisch is.

De énige 'vredevolle' manier waarop Turkije het pad van de zelfdestructie kan verlaten, is een plots & totaal onverwacht overlijden van Tayyip door een natuurlijke oorzaak: een hartaanval, een hersenbloeding, een ongeneeslijke ziekte (die evenwel niet te lang mag aanslepen, anders krijgt Hij de tijd een opvolger aan te duiden die niet minder gevaarlijk zal blijken).

De Turken (en vele andere 'volkeren') kunnen enkel op zo'n mirakel hopen.

kojak
9 mei 2019, 22:52
Enkele dagen geleden heeft Erdogan het toch gevonden gekregen om de verkiezingen in Istanboel over te doen. Ze zijn ongeldig omdat hij verloren heeft. Ondertussen heeft hij zowat overal een kuis gehouden zodat de volgende uitslag weer in zijn voordeel zal zijn. De vrije val van de Turkse Lira zal wel de schuld van de oppositie zijn zeker???

Héhé.... dat zou mss nog eens in zijn nadeel kunnen uitdraaien ook.
Zelfs in zijn eigen partij (AKP) grommelt het.

'...Duizenden Turken annuleren vakantie om Erdogan een hak te zetten na ongeldigverklaring van kiesresultaat Istanboel...'

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/duizenden-turken-annuleren-vakantie-om-erdogan-een-hak-te-zetten-na-ongeldigverklaring-van-kiesresultaat-istanboel~abe44bea7/

Het artikel is zelfs op bepaalde plaatsen écht grappig. ;)

TREBRON
12 mei 2019, 15:05
Héhé.... dat zou mss nog eens in zijn nadeel kunnen uitdraaien ook.
Zelfs in zijn eigen partij (AKP) grommelt het.

'...Duizenden Turken annuleren vakantie om Erdogan een hak te zetten na ongeldigverklaring van kiesresultaat Istanboel...'

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/duizenden-turken-annuleren-vakantie-om-erdogan-een-hak-te-zetten-na-ongeldigverklaring-van-kiesresultaat-istanboel~abe44bea7/

Het artikel is zelfs op bepaalde plaatsen écht grappig. ;)
Als de Euroturken tegen hem stemmen komt dat goed, anders is hij sterker dan ooit.

Dadeemelee
12 mei 2019, 15:10
Als de Euroturken tegen hem stemmen komt dat goed, anders is hij sterker dan ooit.

Als er tenminste niet gefoefeld wordt. :?

Lof der Zotheid
13 mei 2019, 07:41
Als er tenminste niet gefoefeld wordt. :?

De Sultan foefelen? Maar Dadeeke toch, de Sultan is toch goudeerlijk? Al wat hij beslist, krijgt hij.

Tavek
13 mei 2019, 14:35

Ik vraag mij zelfs af of die couppoging geen excuus was om een purge door te voeren die hij al lang gepland had....

Pandareus
13 mei 2019, 14:47
Ik vraag mij zelfs af of die couppoging geen excuus was om een purge door te voeren die hij al lang gepland had....

Dat denk ik ook. Die mislukte coup is de idelale pretext geweest om een zuivering in leger, administratie en politie door te voeren. Zo kan hij kritische elementen vervangen door gezagsgetrouwen volgelingen van zijn AKP moslimbroederschap.

djimi
13 mei 2019, 19:12

Erdogan's hoogsteigen "Reichstagsbrand", hé.

Wel erg slim gespeeld.

djimi
13 mei 2019, 19:13
Dat denk ik ook. Die mislukte coup is de idelale pretext geweest om een zuivering in leger, administratie en politie door te voeren. Zo kan hij kritische elementen vervangen door gezagsgetrouwen volgelingen van zijn AKP moslimbroederschap.

Zie hierboven.

Tavek
13 mei 2019, 19:28
Erdogan's hoogsteigen "Reichstagsbrand", hé.

Wel erg slim gespeeld.

De financiele markten zijn wel met hem aan het afrekenen hoor....

In 2007 stond de turkse lira 0.57 euro
Nu 0.15.

De turk betaal zich blauw aan import.

djimi
13 mei 2019, 20:19

Nu 0.15.

Bestaat er nog geen Turkse versie van "Kraft durch Freude", en "Ersatz"?

Zo neen: dan moet de would be Sultan dringend wat degelijke geschiedenisboeken beginnen te begrijpend lezen.

Gipsy
13 mei 2019, 20:57

Nu 0.15.

Omgekeerd speelt het ook natuurlijk. Turkse export wordt goedkoper. Veel bedrijven zetten in op Turkije omdat het de Aziatische prijzen benadert, de leveringstermijn en transport korter is en de productie aantallen lager liggen.

Tavek
18 mei 2019, 22:02
Erdogan zegt net dat de S-400 van Rusland een done deal is, en dat ze waarschijnlijk ook een S-500 gaan kopen.

NAVO ?

Dit zal niet goed vallen bij de VS.

Frankenstein
19 mei 2019, 03:35
De S-500 kan vanaf Noord (Turks) Cyprus Israël bereiken. Niet vanaf Turkije - te ver weg.

Het blijft een gekke frats die Erdogan. Ik vermoed dat hij zo'n dreige-dingetje wel zit zitten om buren te laten 'zweten'.

djimi
19 mei 2019, 05:01
Het ziet er naar uit dat er gefoefeld wordt met de kiezerslijsten in Istanbul.

Wat 'n verrassing, zeg!

Gelukkig is het nog lang niet zeker dat de AKP daarmee de overwinning gaat behalen.

<< VOTERS MYSTERIOUSLY ADDED, SUBTRACTED FOR ISTANBUL ELECTION RERUN >>

Read more: https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2019/05/istanbul-election-do-over-lawyers-complain-voter-roll-padded.html#ixzz5oL7GP1Zc

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2019/05/istanbul-election-do-over-lawyers-complain-voter-roll-padded.html?fbclid=IwAR1sF1PWeKN0Vm6nqv2Y1zpKTZqsb fZX4gU8EoEPf5aaboktmURR9oTuQyc#ixzz5o5tzO1Ob

DucDEnghien
23 juni 2019, 18:57
Definitief, de overwinning gaat naar de oppositie in Istanbul.

"Binali Yildirim, de kandidaat van Erdogan, geeft verlies toe in Istanbul.

Verkiezingen zijn de ruggengraat van democratieën', zei Yildirim. 'Volgens de resultaten leidt mijn tegenstander Ekrem Imamoglu in de race. Ik feliciteer hem en wens hem succes.' Met 95 procent van de stemmen geteld, haalt Imamoglu 53,7 procent binnen, Yildirim 45,4 procent."

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190623_04475579

Pandareus
23 juni 2019, 20:52
Definitief, de overwinning gaat naar de oppositie in Istanbul.

"Binali Yildirim, de kandidaat van Erdogan, geeft verlies toe in Istanbul.

Verkiezingen zijn de ruggengraat van democratieën', zei Yildirim. 'Volgens de resultaten leidt mijn tegenstander Ekrem Imamoglu in de race. Ik feliciteer hem en wens hem succes.' Met 95 procent van de stemmen geteld, haalt Imamoglu 53,7 procent binnen, Yildirim 45,4 procent."

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190623_04475579

Schitterend ! eindelijk is Istanbul van onder het AKP juk, en is sultan Erdogan een belangrijke pion kwijt.

kojak
23 juni 2019, 22:01
Wat gaan nu de volgende stappen worden ?

Ik blijf bij de titel van deze draad: ' Een ommekeer in Turije ?' ?

Zipper
23 juni 2019, 23:09
Tijd om nog eens een staatsgreep te ensceneren.

kojak
24 juni 2019, 00:00
Tijd om nog eens een staatsgreep te ensceneren.

Ik denk niet dat hij dat nog eens zal riskeren, want dan zou hij heel het volk mss tegen zich krijgen.
Ze houden hem in het oog, ook het buitenland, en dat weet hij maar al te goed.
Ook nu hebben ze hun nederlaag zonder veel tam-tam toegegeven.
Had hij nu nog van zijn oren gemaakt, dan zouden de gemoederen nog verder opgehitst geweest zijn.

Nu ja, bij de pakken zal hij nu ook niet blijven zitten, vraag is nu wel wat hij gaat doen.

Universalia
24 juni 2019, 03:13
Erdogan had al langer opzij geschoven moeten worden.

Lijkt mij beter voor de Turken.

Als zij opnieuw gaan janken om bij de EU ingelijfd te mogen worden bedanken wij daarvoor met een No Way. :-)

Jantje
24 juni 2019, 05:00
Erdogan had al langer opzij geschoven moeten worden.

Lijkt mij beter voor de Turken.

Als zij opnieuw gaan janken om bij de EU ingelijfd te mogen worden bedanken wij daarvoor met een No Way. :-)

Denk eerder dat zijn partij dit maal de uitslagen niet kon vervalsen door het zeer nauwe toezicht door de internationale andacht en controle voor deze verkiezingen.
Een tweede zaak is, dat Turken in het buitenland niet mogen en kunnen meestemmen bij gemmeenteraadsverkiezingen.
Het zijn dus enkel mensen die direct onder het AKP-bewind leven die een stem mochten uitbrengen.
En die zijn het Moslim-fanatisme van de AKP beu!!!

Lof der Zotheid
24 juni 2019, 07:43
Nu is het wachten tot deze seculiere burgemeester wegens hoogverraad aan Sultan Erdo of een andere uitvlucht uit zijn ambt ontzet wordt, en er iemand geïnstalleerd wordt die meer naar de zin van de Sultan is...

Hypochonder
24 juni 2019, 07:48
Nog niet zo lang geleden werd Erdogan op handen gedragen en kon hij zijn macht uitbreiden en nu spuwen de Turken hem al uit. Straks neemt Erdogan maatregelen zodat hij zich kan vestigen als een echte dictator.

Nietzsche
24 juni 2019, 08:08
Schitterend ! eindelijk is Istanbul van onder het AKP juk, en is sultan Erdogan een belangrijke pion kwijt.

Wat is daar nu zo schitterend aan?

Universalia
24 juni 2019, 08:27
Nog niet zo lang geleden werd Erdogan op handen gedragen en kon hij zijn macht uitbreiden en nu spuwen de Turken hem al uit. Straks neemt Erdogan maatregelen zodat hij zich kan vestigen als een echte dictator.

Ik denk ook wel dat er 'maatregelen' op komst zijn.

Misschien vliegen er weer wat mensen de gevangenis in? :|

Pandareus
24 juni 2019, 08:50
Wat is daar nu zo schitterend aan?

Een sekuliere burgemeester, die uit de industrie komt, een track record heeft als competente bestuurder, een bruggenbouwer tussen de stedelijke middenstand en de veeleer religieus en conservatieve achterban van AKP. Ook belangrijk : hij heeft het respect van de koerdische minderheid.
Lijkt me de betere keuze voor een gigantische stad als Istanbul, dan een AKP burgemeester die aan de touwtjes van Erdogan hangt.

Nietzsche
24 juni 2019, 08:55
Een sekuliere burgemeester, die uit de industrie komt, een track record heeft als competente bestuurder, een bruggenbouwer tussen de stedelijke middenstand en de veeleer religieus en conservatieve achterban van AKP. Ook belangrijk : hij heeft het respect van de koerdische minderheid.
Lijkt me de betere keuze voor een gigantische stad als Istanbul, dan een AKP burgemeester die aan de touwtjes van Erdogan hangt.

Oh, mij ook. Maar begrijp niet waarom het je boeit. Je woont toch niet in Turkije?

Je doet voorkomen alsof je verschil gaat merken in je eigen persoonlijke leven. Ben je Turks?

Nietzsche
24 juni 2019, 08:56
Daarbij: de CHP is de partij van ataturk. Het zijn seculiere hardliners, met een hekel aan islamieten. De kans dat dit geen pretje gaat worden voor praktiserende moslims, is aanwezig.

Klein Licht
24 juni 2019, 10:12
De kans dat dit geen pretje gaat worden voor praktiserende moslims, is aanwezig.

Je bedoelt dat ze hun minder praktiserende medeburgers misschien iets minder hard zullen mogen terroriseren?

Maak je geen zorgen, de meeste van die religieuze pestwetten zijn nationaal ingevoerd en daar zal een burgemeester niet veel aan kunnen doen.

DewareJakob
24 juni 2019, 10:16
Ik denk niet dat hij dat nog eens zal riskeren, want dan zou hij heel het volk mss tegen zich krijgen.
Ze houden hem in het oog, ook het buitenland, en dat weet hij maar al te goed.
Ook nu hebben ze hun nederlaag zonder veel tam-tam toegegeven.
Had hij nu nog van zijn oren gemaakt, dan zouden de gemoederen nog verder opgehitst geweest zijn.

Nu ja, bij de pakken zal hij nu ook niet blijven zitten, vraag is nu wel wat hij gaat doen.
Misschien krijgen die duizenden leerkrachten, rechters, journalisten en anderen hun werk terug die ze door hun 'Grote leider' verloren omdat ze niet datgene dachten wat van hen verwacht werd.

Pandareus
24 juni 2019, 12:50
Daarbij: de CHP is de partij van ataturk. Het zijn seculiere hardliners, met een hekel aan islamieten. De kans dat dit geen pretje gaat worden voor praktiserende moslims, is aanwezig.

Was het niet de rol van Kallikles om daar commentaar op te geven ?
Niet uit je rol vallen hoor...

TheFourHorsemen
24 juni 2019, 15:12

Ekrem Imamoglu is praktiserend moslim.