PDA

View Full Version : 19-jarige doodrijder: 'Ik voel me ook een slachtoffer'


Universalia
2 april 2019, 07:00
19-jarige doodrijder: 'Ik voel me ook een slachtoffer' (http://www.standaard.be/cnt/dmf20190402_04296773)

Meent die dat echt zelf???? :roll:

De 19-jarige bestuurder die afgelopen weekend een dodelijk ongeval veroorzaakte in Koekelberg, geeft toe dat hij een fout heeft gemaakt. 'Ik voel me ook slachtoffer', zegt hij.

Een voorlopig rijbewijs had hij.

Na verhoor snel terug vrijgelaten?

De doodgereden vrouw was van Roemeense afkomst.

Erg onder de indruk lijkt de jongeman van Algerijnse afkomst niet.

De burgemeester van Koekelberg Ahmed Laaouej heeft aan de bevoegde politiezone Brussel-West gevraagd om een beleid van nultolerantie te voeren tegen automobilisten die voetgangers in gevaar brengen.

:|

p.s.

Tal van vreemdelingen hebben het niet al te hoog op met het verkeersreglement dat hier in ons land van toepassing is en dat valt tegenwoordig best wel op.

Laatst stond in de file ter hoogte van Vrasene dacht ik dat het was en tal van wagens met de meest exotische nummerplaten wisten tegen redelijke snelheid de pechstrook te gebruiken om de file te omzeilen wat soms gevaarlijke situaties met zich meebracht.

Vrachtwagens ook voorzien van de meest exotische nummerplaten kon je zelfs op de uiterst linkse rijbaan tegenkomen.

Men heeft er nu wel her- en der 2,20 meter hoge paaltjes met camera's op bijgezet op de autostrade maar of die naar behoren werken? 8O

Blue Sky
2 april 2019, 08:04
De mens is gewoon intellectueel niet in staat met een moordwapen als de auto rond te rijden. Dit is het zoveelste bewijs, nogmaals.

De schoofzak
2 april 2019, 08:19
Ik heb ook vaak de indruk dat de nieuwe belgen zich nogal rap verongelijkt voelen, zoals nu deze jonge gast zichzelf als slachtoffer durft te bestempelen.

Toch zijn er hier "verzachtende omstandigheden".
Wat heeft dat geval al meegemaakt en gezien in Brussel? Niet anders dan zo'n macho-gedrag. Tegen dat macho-gedrag, in en buiten het verkeer, vaak binnen de criminaliteit, deed de Brusselse PS-politiek geen kloten.
Die laatsten zijn dus even schuldig !!

19 jaar, okee, moet je niet verwachten dat die zich gaat gedragen als een 25-jarige die vb. al vader is. Als het gaat om hoe zich te gedragen na zo'n ongeval.

Bovendien had hij net het stuur overgenomen van zijn dronken vriendin.
Dat is wel pech. Had hij haar laten verder rijden, dan had zij mogelijks een dodelijk ongeval veroorzaakt. Okee, dat is "pech".

Anna List
2 april 2019, 08:21
la Belgique is gewoon niet in staat om een deftige verkeersinfrastructuur te ontwerpen, bouwen en onderhouden.

eigenlijk heeft die man gelijk.

Skobelev
2 april 2019, 08:39
Als je uw rijbewijs krijgt bij een tros bananen of een bord couscous...

Het Verzet
2 april 2019, 09:23
Als je uw rijbewijs krijgt bij een tros bananen of een bord couscous...

Hij had er zelfs nog geen...

De schoofzak
2 april 2019, 10:08
Als je uw rijbewijs krijgt bij een tros bananen of een bord couscous...

Ik ken die baan naar de basiliek van Koekelenberg een beetje.
Vermoedelijk zijn daar erg veel bestuurders die wat tijd trachten te winnen door even het fietspad te passeren, als er voor hen iemand staat te wachten tot hij links kan afslaan.
Mogelijks heb ik dat zelf ook al eens gedaan.
Maar dan wel erg voorzichtig.
Niet zo snel-slalom gelijk een aantal categorieën weggebruikers dan durven. Welke categorieën? Oei: bmw, jonge macho's, volvo, audi, opgedreven kleinere gepimpte auto's ....???

Anna List
2 april 2019, 10:24
Ik ken die baan naar de basiliek van Koekelenberg een beetje.
Vermoedelijk zijn daar erg veel bestuurders die wat tijd trachten te winnen door even het fietspad te passeren, als er voor hen iemand staat te wachten tot hij links kan afslaan.
Mogelijks heb ik dat zelf ook al eens gedaan.
Maar dan wel erg voorzichtig.
Niet zo snel-slalom gelijk een aantal categorieën weggebruikers dan durven. Welke categorieën? Oei: bmw, jonge macho's, volvo, audi, opgedreven kleinere gepimpte auto's ....???

en onervaren chauffeurs wellicht.

bottomline blijft dat het de infrastructuur is die niet deugd en die dit toelaat.

en ja, jonge onervaren chauffeurs maken (inschattings)fouten, allemaal.

Skobelev
2 april 2019, 10:49
Ik ken die baan naar de basiliek van Koekelenberg een beetje.
Vermoedelijk zijn daar erg veel bestuurders die wat tijd trachten te winnen door even het fietspad te passeren, als er voor hen iemand staat te wachten tot hij links kan afslaan.
Mogelijks heb ik dat zelf ook al eens gedaan.
Maar dan wel erg voorzichtig.
Niet zo snel-slalom gelijk een aantal categorieën weggebruikers dan durven. Welke categorieën? Oei: bmw, jonge macho's, volvo, audi, opgedreven kleinere gepimpte auto's ....???

Ik ken die baan ook. Maar ik zie dat zo goed als overal gebeuren dat ongeduldige bestuurders via het fietspad, of zelfs het voetpad, wachtende auto's die linksaf moeten langs rechts voorbij rijden. Ik doe dat nooit, ik wacht tot de rijbaan vrij is om verder te kunnen rijden.
Als iedereen natuurlijk de vigerende wetgeving aan zijn vuile laarzen lapt krijg je deze toestanden.
En uiteraard is het niet overal duidelijk, en kan de infrastructuur veel beter, maar het is voornamelijk het "jemenfoutisme" dat de mentaliteit van vandaag typeert.

DewareJakob
2 april 2019, 10:50
Ik ken die baan naar de basiliek van Koekelenberg een beetje...
Ik ook, smalle rijstroken, verder bochtig en onduidelijke wegmarkeringen. Maar in heel Bruxelles is (vooral) voor onze nieuwe landgenoten het verkeersreglement gewoon een vodje papier.

metten
2 april 2019, 12:07
De voorwaarde om een voertuig in te halen is dat het in beweging moet zijn. Een voertuig dat stilstaat rij je voorbij. De berichtgeving over het bewuste ongeval is niet helemaal juist.

Jay-P.
2 april 2019, 12:10
Ik ken die baan ook. Maar ik zie dat zo goed als overal gebeuren dat ongeduldige bestuurders via het fietspad, of zelfs het voetpad, wachtende auto's die linksaf moeten langs rechts voorbij rijden. Ik doe dat nooit, ik wacht tot de rijbaan vrij is om verder te kunnen rijden.
Als iedereen natuurlijk de vigerende wetgeving aan zijn vuile laarzen lapt krijg je deze toestanden.
En uiteraard is het niet overal duidelijk, en kan de infrastructuur veel beter, maar het is voornamelijk het "jemenfoutisme" dat de mentaliteit van vandaag typeert.AMEN met jouw betoog & besluit.

Skobelev
2 april 2019, 12:22
AMEN met jouw betoog & besluit.

8O

Ge gaat me hier wat gelijk geven of watte? ;-)

Jay-P.
2 april 2019, 12:31
8O

Ge gaat me hier wat gelijk geven of watte? ;-)Ik heb altijd bewondering gehad voor de Aalsterse toren promotie mentalitits. Mag ik? :twisted:
(En mijn pa zaliger was een fan van jullie hospitaal. Enfin, zijn hart was toch.)

Skobelev
2 april 2019, 12:48
:cheer: den Tettentoeren :cheer:

met of zonder "jonkvrouw"? ;-)

Tavek
2 april 2019, 13:20
Een dode na een verkeersongeval waarin de dader een verkeersovertreding heeft begaan, hoort doodslag te zijn, en ook op die manier bestraft te worden.

Zipper
2 april 2019, 13:32
Een dode na een verkeersongeval waarin de dader een verkeersovertreding heeft begaan, hoort doodslag te zijn, en ook op die manier bestraft te worden.

Rechts voorbijsteken (valt onder zware verkeers-overtredingen) valt idd onder geen enkel beding aanvaardbaar.

Tavek
2 april 2019, 13:43
Het is aan de wetgever om hier strengere minimumstraffen op te leggen.

De rechters volgen de wet maar gewoon.

Zipper
2 april 2019, 14:41
Het is aan de wetgever om hier strengere minimumstraffen op te leggen.

De rechters volgen de wet maar gewoon.

Mja, aan die "Strafuitvoering" schort toch ook blijkbaar één en ander :?

https://www.hln.be/regio/torhout/politierechter-geeft-wegpiraat-7-jaar-cel-en-haalt-hard-uit-naar-strafuitvoering-mysterie-hoe-iemand-met-zo-n-strafblad-op-vrije-voeten-was~a3c1a9cd/

Tavek
2 april 2019, 15:29
Mja, aan die "Strafuitvoering" schort toch ook blijkbaar één en ander :?

https://www.hln.be/regio/torhout/politierechter-geeft-wegpiraat-7-jaar-cel-en-haalt-hard-uit-naar-strafuitvoering-mysterie-hoe-iemand-met-zo-n-strafblad-op-vrije-voeten-was~a3c1a9cd/

Wettelijk onmogelijk maken & meer gevangenissen bouwen.

Stop ze gewoon vol.

3 maand cel = 3 maand cel.

15 dagen cel =15 dagen cel.

Enz.....

Maargoed justitie krijgt steevast te weinig geld. Net zoals defensie en veiligheid. Nochtans de kerntaken van de overheid, itt sociale zekerheid.

De schoofzak
2 april 2019, 15:43
De voorwaarde om een voertuig in te halen is dat het in beweging moet zijn. Een voertuig dat stilstaat rij je voorbij. De berichtgeving over het bewuste ongeval is niet helemaal juist.

Je hebt kommaneukers die over details in de Dikke Van Dale gaan, en je hebt er die over details in de wegcode gaan.
Je hebt dus gelijk, maar het maakt geen kloten uit hier.

De schoofzak
2 april 2019, 15:48
Een dode na een verkeersongeval waarin de dader een verkeersovertreding heeft begaan, hoort doodslag te zijn, en ook op die manier bestraft te worden.

Ik kan me daar volledig in vinden, mits wat rekening houdend met de aard van de verkeersovertreding.

Anna List
2 april 2019, 16:13
Je hebt kommaneukers die over details in de Dikke Van Dale gaan, en je hebt er die over details in de wegcode gaan.
Je hebt dus gelijk, maar het maakt geen kloten uit hier.

Het maakt hier echt wel uit. En dat maakt ook dat er hier niemand kan zeggen of er wel een overtreding was.

Zucht
2 april 2019, 16:13
De voorwaarde om een voertuig in te halen is dat het in beweging moet zijn. Een voertuig dat stilstaat rij je voorbij. De berichtgeving over het bewuste ongeval is niet helemaal juist.

Volgens zijn eigen getuignins vertraagde de voorligger en is hij hem langs rechts voorbijgestoken terwijl die andere dus nog in beweging was.

Anna List
2 april 2019, 16:47
Volgens mij moet er een volle witte lijn naast de stippellijn vh fietspad liggen om een overtreding te zijn.

Zipper
2 april 2019, 17:14
Volgens mij moet er een volle witte lijn naast de stippellijn vh fietspad liggen om een overtreding te zijn.

Ik denk dat "rechts voorbijsteken" altijd al een (zware) overtreding is.

Skobelev
2 april 2019, 17:18
Volgens mij moet er een volle witte lijn naast de stippellijn vh fietspad liggen om een overtreding te zijn.

Nope :

De strook hier in kwestie is voor de wegcode een volwaardig fietspad, afgebakend door twee witte onderbroken strepen. Of daar een volle witte streep zou langs lopen of niet, maakt op zich niet uit, evenmin als de kleur.

Op een fietspad mag je niet rijden, ook niet om in te halen, volle witte lijn of niet. Het verkeersreglement zegt heel duidelijk: “Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan”, en het is voorbehouden “voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A”. Als automobilist mag je het fietspad enkel dwarsen om bijvoorbeeld een parkeerplaats op te rijden of een inrit te verlaten. Je mag er ook niet op parkeren of stilstaan om iemand te laten in- of uitstappen.
Op fietssuggestiestroken mag je dan weer wel rijden, dat is geen volwaardig fietspad.

TheFourHorsemen
2 april 2019, 17:21
19-jarige doodrijder: 'Ik voel me ook een slachtoffer' (http://www.standaard.be/cnt/dmf20190402_04296773)

Meent die dat echt zelf???? :roll:



Een voorlopig rijbewijs had hij.

Na verhoor snel terug vrijgelaten?

De doodgereden vrouw was van Roemeense afkomst.

Erg onder de indruk lijkt de jongeman van Algerijnse afkomst niet.



:|

p.s.

Tal van vreemdelingen hebben het niet al te hoog op met het verkeersreglement dat hier in ons land van toepassing is en dat valt tegenwoordig best wel op.

Laatst stond in de file ter hoogte van Vrasene dacht ik dat het was en tal van wagens met de meest exotische nummerplaten wisten tegen redelijke snelheid de pechstrook te gebruiken om de file te omzeilen wat soms gevaarlijke situaties met zich meebracht.

Vrachtwagens ook voorzien van de meest exotische nummerplaten kon je zelfs op de uiterst linkse rijbaan tegenkomen.

Men heeft er nu wel her- en der 2,20 meter hoge paaltjes met camera's op bijgezet op de autostrade maar of die naar behoren werken? 8O



Waarom zou die mens niet mogen worden gelost na zijn verhoor?


Het principe blijft gelukkig dat men zonder veroordeling niet in de gevangenis hoeft te zitten.

In bepaalde gevallen wordt hier een uitzondering op gemaakt en zal men gebruik maken van voorlopige hechtenis in afwachting van het proces.

Of er al dan niet een gevangenisstraf moet worden opgelegd, wordt beslist door de rechtbank.

Bovenbuur
2 april 2019, 17:28
Als je uw rijbewijs krijgt bij een tros bananen of een bord couscous...

Ik ben op zich best wel een fan van het Belgische rijbewijzen systeem. De kosten in Nederland zijn echt absurd. Maar up to date kennis over verkeersregels is nooit de sterke kant van het systeem geweest. Zijn er niet nog steeds Belgen die blijven knipperen als ze op de linkerbaan van een snelweg rijden? De controle op dat de rijlessen van ouders ook echt genoeg waren lijkt hier en daar niet helemaal effectief te zijn.

Ouders van buitenlandse afkomst die met de verkeersregels van ginder opgeleid zijn (geen idee of dat in dit geval zo was) zal het systeem inderdaad ook niet direct helpen.



Maar, zoals ik dit geval lees is het niet veroorzaakt door het Belgische rijbewijzen systeem. Het is gekomen door mensen die niet snappen hoe gevaarlijk rijden is. De vriendin die aanbiedt om de groep te rijden heeft plannen om te zuipen. Dat kan natuurlijk niet. Vervolgens kom je daar achter. Je bent tiener, de bestuurder heeft gezopen, niemand anders heeft een rijbewijs, je staat in een wildvreemde stad, ja, dat is kut, maar dan moet je dus toch maar ergens een slaapplaats zoeken, desnoods in de auto. Zullen langskomende agenten vast een probleem van maken, maar het is beter dan iemand dronken naar huis te laten rijden.

Maar op dat punt, weet je, hoeveel mensen zouden dan niet toch terug gaan rijden? Het is superslecht en wordt terecht bestraft, maar gevoelsmatig gaat het ongeveer als "als je maar voorzichtig doet, moet het goed gaan". Maar blijkbaar reed deze bestuurder 100 waar je 50 mocht. Dronken en schijt aan de regels. Geweldig. Als je op dit punt iemand aanrijdt mag die hele auto van mij goed lang de bak in. Niet alleen de bestuurder. Zover buiten de grenzen van de redelijkheid zitten ze.

De bestuurderswissel die de uiteindelijke doodrijder voorstelde maakt de situatie beter. Het is wat dat betreft geen slechte actie. Maar het is ook zeker geen goede. Als je een heel erg slechte situatie een beetje beter maakt is hij nog steeds slecht. Ook als jongere moet je op een gegeven moment kunnen accepteren dat je door factoren buiten je eigen schuld nu met een dronken persoon moet gaan ruziën om haar te vertellen dat jullie vanavond niet meer thuis komen nee maakt niet uit hoe boos haar ouders daarvan worden. Je zoekt maar een manier om uit te brakken. Tegen de tijd dat jullie een kater hebben en zij weer weet wat 50 betekent kan je eens over rijden na gaan denken. Het is kut, en je bent een slachtoffer, maar je hebt nog steeds een verantwoordelijkheid om geen levensgevaarlijke situaties te veroorzaken. En dat is hier niet gelukt.

Ik zou eerlijk gezegd (gegeven dat dit verhaal klopt, en daar kan je nooit van uitgaan) ook de dronken bob bestraft willen zien. Dat is degene die moedwillig de situatie heeft uitgelokt, en in zekere zin is de uiteindelijke doodrijder dus inderdaad een slachtoffer. Maar hij heeft nog steeds iemand doodgereden terwijl er andere opties waren, zoals niemand doodrijden. En dat moet op zich toch ook ergens voor meetellen, niet dan?

Universalia
2 april 2019, 19:26
Waarom zou die mens niet mogen worden gelost na zijn verhoor?


Het principe blijft gelukkig dat men zonder veroordeling niet in de gevangenis hoeft te zitten.

In bepaalde gevallen wordt hier een uitzondering op gemaakt en zal men gebruik maken van voorlopige hechtenis in afwachting van het proces.

Of er al dan niet een gevangenisstraf moet worden opgelegd, wordt beslist door de rechtbank.

Omdat er ten eerste een dodelijk slachtoffer bij gevallen is

Omdat de 'moordenaar' in kwestie en nog niet teveel om gaf.

Omdat de man nog maar een voorlopig rijbewijs had.

Omdat de bestuurder een 'zware' verkeersovertreding gemaakt heeft.

Als dat tegenwoordig allemaal maar mag? :|

Laten wij niet wanhopen want er zijn de laatste tijden rechters die er ook niet echt meer om kunnen lachen dat sommige overtreders en vrij gemakkelijk van af komen.

Eén van de voorbeelden:

Rechter niet mals voor jonge wegpiraat. (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130521_00590793)

Ik denk ook niet dat het gemakkelijk is om tegen de familieleden en vrienden van een dodelijk slachtoffer te zeggen dat de dader al terug huiswaarts mocht keren.

Naar de familie van de Roemeense vrouw het dodelijke slachtoffer bij eerste zaak hogerop is men nog op zoek.

Straf eerste zaak:

Torenhoog jarenlang rijverbod, torenhoge boete, het halen van rijbewijs mag hij vergeten, zware celstraf en in extremis na de straffen een kleine kans op eerherstel. :|

Zucht
2 april 2019, 20:02
In die cultuur bestaat schuldgevoel niet. Zij zijn altijd tekortgedaan, zelfs als ze een misdrijf begaan en ervoor gestraft worden. Zij zijn aan niks schuldig dus waarom die straf ?
Bovendien rijdt iedereen zo en alleen hij krijgt straf ?
En dan alleen maar voor het doodrijden van een Roemeens vrouw. Zelfs geen moslima. Waarde, minder dan niks. Hoe kan een stoere, jonge Algerijn dáár nu voor gestraft worden ?

Dat hij dan de schuld schuift op een vrouw, die ook nog eens drinkt is ook weer typerend.

Anna List
2 april 2019, 20:07
Nope :

De strook hier in kwestie is voor de wegcode een volwaardig fietspad, afgebakend door twee witte onderbroken strepen. Of daar een volle witte streep zou langs lopen of niet, maakt op zich niet uit, evenmin als de kleur.

Op een fietspad mag je niet rijden, ook niet om in te halen, volle witte lijn of niet. Het verkeersreglement zegt heel duidelijk: “Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan”, en het is voorbehouden “voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A”. Als automobilist mag je het fietspad enkel dwarsen om bijvoorbeeld een parkeerplaats op te rijden of een inrit te verlaten. Je mag er ook niet op parkeren of stilstaan om iemand te laten in- of uitstappen.
Op fietssuggestiestroken mag je dan weer wel rijden, dat is geen volwaardig fietspad.

Ah ok, dat wist ik niet...en gelooft ik niet echt ... waarom zouden er anders fietspaden zijn met onderbroken streep én een volle witte lijn naast??

Maar of jij nu gelijk hebt of ik, doet er niet toe, dat we t er oneens over zijn bewijst dat de infrastructuur niet duidelijk is en dus niet deugd.

Het is altijd de infrastructuur.

Anna List
2 april 2019, 20:08
Ik denk dat "rechts voorbijsteken" altijd al een (zware) overtreding is.

Het is niet voorbijsteken als dat andere voertuig staat te wachten om af te slaan...

Zucht
2 april 2019, 20:09
Ah ok, dat wist ik niet...en gelooft ik niet echt ... waarom zouden er anders fietspaden zijn met onderbroken streep én een volle witte lijn naast??

Maar of jij nu gelijk hebt of ik, doet er niet toe, dat we t er ineens over zijn bewijst dat de infrastructuur niet duidelijk is en dus niet deugd.

Het is altijd de infrastructuur.

En jij gelooft écht dat, had daar een witte lijn gestaan, die kerel niet langs rechts ingehaald zou hebben ?
Moventoh.

SDX
2 april 2019, 20:17
In die cultuur bestaat schuldgevoel niet. Zij zijn altijd tekortgedaan, zelfs als ze een misdrijf begaan en ervoor gestraft worden. Zij zijn aan niks schuldig dus waarom die straf ?
Bovendien rijdt iedereen zo en alleen hij krijgt straf ?
En dan alleen maar voor het doodrijden van een Roemeens vrouw. Zelfs geen moslima. Waarde, minder dan niks. Hoe kan een stoere, jonge Algerijn dáár nu voor gestraft worden ?

Dat hij dan de schuld schuift op een vrouw, die ook nog eens drinkt is ook weer typerend.

Zo is dat.

Gipsy
2 april 2019, 20:21
Ah ok, dat wist ik niet...en gelooft ik niet echt ... waarom zouden er anders fietspaden zijn met onderbroken streep én een volle witte lijn naast??

Maar of jij nu gelijk hebt of ik, doet er niet toe, dat we t er ineens over zijn bewijst dat de infrastructuur niet duidelijk is en dus niet deugd.

Het is altijd de infrastructuur.

Op het nieuwsfragment was te zien dat bijna iedereen het deed, zelfs een politiecombi.

Anna List
2 april 2019, 20:27
En jij gelooft écht dat, had daar een witte lijn gestaan, die kerel niet langs rechts ingehaald zou hebben ?
Moventoh.

Ik rijdt nogal wat kilometers en ik ben er echt van overtuigd dat de verkeersinfrastructuur in België, zo'n 20 jaar achter loopt en dat dit mensenlevens kost.

Die plek is al tientallen jaren levensgevaarlijk, maar toch moeten er doden vallen voor een lijn bij te trekken of PVC paaltjes tussen rijvak en fietspad te plaatsen???

Ook alle ergernis tussen voetganger, fiets en automobilist in BE is meestal gevolg van ontoereikende infrastructuur en onduidelijkheid.

En onze politici zijn meester in het uit elkaar spelen van mensen ipv iets aan de infrastructuur problemen te doen.

Anna List
2 april 2019, 20:29
Op het nieuwsfragment was te zien dat bijna iedereen het deed, zelfs een politiecombi.

Idd, en dat omdat de infrastructuur ertoe uitnodigt.

Ipv die onfortuinlijke jongeman te lynchen, zou men beter de verantwoordelijke politici eens wat op de rooster leggen.

Wapper
2 april 2019, 20:30
En een dag na het ongeval rijdt ook een politievoertuig over het fietspad 8O
Die gaat een post pakken...

https://nbocdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2019/04/02/f0bc8fec-5545-11e9-9308-6cfc5d06c257_web_scale_0.7482993_0.7482993__.jpg?m axheight=460&maxwidth=638&scale=both

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190402_04297220

edit: oops, reeds gemeld

Zucht
2 april 2019, 20:39
Ik rijdt nogal wat kilometers en ik ben er echt van overtuigd dat de verkeersinfrastructuur in België, zo'n 20 jaar achter loopt en dat dit mensenlevens kost.

Die plek is al tientallen jaren levensgevaarlijk, maar toch moeten er doden vallen voor een lijn bij te trekken of PVC paaltjes tussen rijvak en fietspad te plaatsen???

Ook alle ergernis tussen voetganger, fiets en automobilist in BE is meestal gevolg van ontoereikende infrastructuur en onduidelijkheid.

En onze politici zijn meester in het uit elkaar spelen van mensen ipv iets aan de infrastructuur problemen te doen.

Ik las dat er al lang plannen waren om paaltjes te zetten, maar omdat daarvoor parkeerplaatssen moesten sneuvelen werd het door de buurtcomité's tegengehouden.
Na dit laatste ongeval is ook de buurt akkoord om de parkeerplaatsen op te offeren voor een afscherming met paaltjes.

Zucht
2 april 2019, 20:44
Idd, en dat omdat de infrastructuur ertoe uitnodigt.

Ipv die onfortuinlijke jongeman te lynchen, zou men beter de verantwoordelijke politici eens wat op de rooster leggen.

"Onfortuinlijke jongeman" :lol::lol:
Ik heb begin jaren negentig in Brussel gewoond, en toen was dat soort van rijstijl er al "gewoon".
Wij stonden met 3 auto's stil voor een rood licht, en werden langs rechts ingehaald door één die over het voetpad reed om door het rood te kunnen gaan.
Met zo'n mentaliteit van de bestuurders kan je de beste infrastructuur ter wereld installeren en er zullen dodelijke ongelukken blijven gebeuren.

Anna List
2 april 2019, 20:48
"Onfortuinlijke jongeman" :lol::lol:
Ik heb begin jaren negentig in Brussel gewoond, en toen was dat soort van rijstijl er al "gewoon".
Wij stonden met 3 auto's stil voor een rood licht, en werden langs rechts ingehaald door één die over het voetpad reed om door het rood te kunnen gaan.
Met zo'n mentaliteit van de bestuurders kan je de beste infrastructuur ter wereld installeren en er zullen dodelijke ongelukken blijven gebeuren.

Hoeveel bestuurders met een voorlopig rijbewijs gaan stoppen als ze vijf auto's voor hen (mss incl. De politiecombi) dat maneuver zien doen, Zucht?

Anna List
2 april 2019, 20:50
"Onfortuinlijke jongeman" :lol::lol:
Ik heb begin jaren negentig in Brussel gewoond, en toen was dat soort van rijstijl er al "gewoon".
Wij stonden met 3 auto's stil voor een rood licht, en werden langs rechts ingehaald door één die over het voetpad reed om door het rood te kunnen gaan.
Met zo'n mentaliteit van de bestuurders kan je de beste infrastructuur ter wereld installeren en er zullen dodelijke ongelukken blijven gebeuren.

Waarom staan daar niet al tien jaar PVC paaltjes tussen fiets- en rijvak?

Het probleemgedrag van 80% van de automobilisten daar is al zo lang bekend...

Skobelev
2 april 2019, 20:57
Ah ok, dat wist ik niet...en gelooft ik niet echt ... waarom zouden er anders fietspaden zijn met onderbroken streep én een volle witte lijn naast??

Maar of jij nu gelijk hebt of ik, doet er niet toe, dat we t er oneens over zijn bewijst dat de infrastructuur niet duidelijk is en dus niet deugd.

Het is altijd de infrastructuur.

'k Heb dat niet uit mijn duim gezogen hé, dat kwam van HLN. ;-)

Anna List
2 april 2019, 21:13
'k Heb dat niet uit mijn duim gezogen hé, dat kwam van HLN. ;-)

Dan weten we nog niks natuurlijk...

En just in de vasten...

Anna List
2 april 2019, 21:33
'k Heb dat niet uit mijn duim gezogen hé, dat kwam van HLN. ;-)

Dus ge wist/weet t ook niet zelf?

Maw de infrastructuur deugt niet.

Skobelev
3 april 2019, 05:35
Dus ge wist/weet t ook niet zelf?

Maw de infrastructuur deugt niet.

Tut tut tut, de infrastructuur mag dan al niet deugen, iedereen kan zien dat het een fietspad is. Om daarop stilstaande(?) voertuigen langs rechts voorbij te rijden en daar bovenop nog iemand dood te rijden moet de snelheid op zijn minst onaangepast geweest zijn. Maar ja, 't was een bleke bruine, die denken dat ze alles mogen in het verkeer.

Anna List
3 april 2019, 05:49
Tut tut tut, de infrastructuur mag dan al niet deugen, iedereen kan zien dat het een fietspad is. Om daarop stilstaande(?) voertuigen langs rechts voorbij te rijden en daar bovenop nog iemand dood te rijden moet de snelheid op zijn minst onaangepast geweest zijn. Maar ja, 't was een bleke bruine, die denken dat ze alles mogen in het verkeer.

40kmu hoorde ik, ... trager dan een spedelec, een snelheid die ikzelf ook al wel ooit eens heb gereden...

Skobelev
3 april 2019, 05:52
40kmu hoorde ik, ... trager dan een spedelec, een snelheid die ikzelf ook al wel ooit eens heb gereden...

Als je het filmpje zag waarbij de flikken het nog eens naspeelden (:?) lijkt 40 per uur me inderdaad veel te snel.

Anna List
3 april 2019, 05:57
Als je het filmpje zag waarbij de flikken het nog eens naspeelden (:?) lijkt 40 per uur me inderdaad veel te snel.

ja, dat kan.

maar met die infractructuur, kan elke onervaren chauffeur dat daar voor hebben.

ik zou mijn pijlen daarvoor dus eerder op de burgemeester en minister van verkeer richten.

Skobelev
3 april 2019, 06:32
ja, dat kan.

maar met die infractructuur, kan elke onervaren chauffeur dat daar voor hebben.

ik zou mijn pijlen daarvoor dus eerder op de burgemeester en minister van verkeer richten.

Het is niet verboden, ook al lijkt het dikwijls zo, om in het verkeer van vandaag uw verstand te gebruiken. Men kan ook niet alle verkeerssituaties incalculeren en fool-proof maken. Het lijkt me niet meteen de burgemeester of betreffende minister die aan de oorzaak van dit ongeval ligt.
Een vb: Op de snelweg laat de infrastuctuur zonder probleem toe om 250 te rijden. Als ik dat doe en daardoor een ongeval veroorzaak, is het dan de schuld van de plaatselijke burgemeester en minister van verkeer?

Anna List
3 april 2019, 06:46
Het is niet verboden, ook al lijkt het dikwijls zo, om in het verkeer van vandaag uw verstand te gebruiken. Men kan ook niet alle verkeerssituaties incalculeren en fool-proof maken. Het lijkt me niet meteen de burgemeester of betreffende minister die aan de oorzaak van dit ongeval ligt.
Een vb: Op de snelweg laat de infrastuctuur zonder probleem toe om 250 te rijden. Als ik dat doe en daardoor een ongeval veroorzaak, is het dan de schuld van de plaatselijke burgemeester en minister van verkeer?

sterk voorbeeld wel, en een enkele zot zal dat dan willens wetens doen maar uiteraard nee, dat is niet de schuld van de infrastructuur dan, maar de beelden van de dag erna bewijzen wel dat in deze situatie, het merendeel van de chauffeurs uitgenodigd wordt om het fout te doen, zelfs politiemensen ... als het voor professionals al niet duidelijk is ...

Skobelev
3 april 2019, 07:03
sterk voorbeeld wel, en een enkele zot zal dat dan willens wetens doen maar uiteraard nee, dat is niet de schuld van de infrastructuur dan, maar de beelden van de dag erna bewijzen wel dat in deze situatie, het merendeel van de chauffeurs uitgenodigd wordt om het fout te doen, zelfs politiemensen ... als het voor professionals al niet duidelijk is ...

De flikken zijn dan ook geen toonbeeld wat het zich houden aan verkeersregels betreft. Zij MOGEN die aan hun bottinekes lappen.

Als ik zie hoe sommigen met een "L" op de achterruit zich in het verkeer gedragen...Roekeloos snel, onaangepast, aan alle regeltjes hun voeten vegend stel ik me serieuze vragen hoe lang het gaat duren voor die tegen een boom plakken of van een andere weggebruiker een spijtig slachtoffer gaan maken.

Anna List
3 april 2019, 07:04
De flikken zijn dan ook geen toonbeeld wat het zich houden aan verkeersregels betreft. Zij MOGEN die aan hun bottinekes lappen.

zoals gezegd, ik doe nogal wat kms in NL

er zijn daar gewoon veel minder 'onduidelijke' situaties in de infrastructuur.

Skobelev
3 april 2019, 07:09
zoals gezegd, ik doe nogal wat kms in NL

er zijn daar gewoon veel minder 'onduidelijke' situaties in de infrastructuur.

Als het onduidelijk is lijkt me dat net een extra reden om voorzichtig te zijn, niet?

Anna List
3 april 2019, 07:17
Als het onduidelijk is lijkt me dat net een extra reden om voorzichtig te zijn, niet?

als het onduidelijk is, is het gewoon een kwestie van tijd en iemand schat het wel eens verkeerd in.

Skobelev
3 april 2019, 07:33
als het onduidelijk is, is het gewoon een kwestie van tijd en iemand schat het wel eens verkeerd in.

Ik krijg het vermoeden dat je niet veel met de auto in B komt. Men rijdt hier als volslagen gekken, met ware doodsverachting rond. Dagelijks zie je ronduit levensgevaarlijke manoeuvres maken, aan snelheden die alle verbeelding tarten. Om van vrachtwagens nog te zwijgen.
Een Amerikaan zei ooit eens tegen mij "In het verkeer zijn jullie maniakken, ik speel nog liever Russische Roulette dan hier met de auto te rijden".

Anna List
3 april 2019, 07:37
Ik krijg het vermoeden dat je niet veel met de auto in B komt. Men rijdt hier als volslagen gekken, met ware doodsverachting rond. Dagelijks zie je ronduit levensgevaarlijke manoeuvres maken, aan snelheden die alle verbeelding tarten. Om van vrachtwagens nog te zwijgen.
Een Amerikaan zei ooit eens tegen mij "In het verkeer zijn jullie maniakken, ik speel nog liever Russische Roulette dan hier met de auto te rijden".

dat zie ik uiteraard ook, maar ik geloof niet dat onze 'volksaard' daarin anders is dan die van de gemiddelde Nederlander bvb. het verschil zit m in de infrastructuur
in NL zijn veel van de situaties die tot een zekere agressie/assertiviteit/competitie leiden er uit gewerkt, door ronde punten, borduurtje, duidelijkere belijning, gescheiden vakken etc etc

Skobelev
3 april 2019, 07:41
dat zie ik uiteraard ook, maar ik geloof niet dat onze 'volksaard' daarin anders is dan die van de gemiddelde Nederlander bvb. het verschil zit m in de infrastructuur
in NL zijn veel van de situaties die tot een zekere agressie/assertiviteit/competitie leiden er uit gewerkt, door ronde punten, borduurtje, duidelijkere belijning, gescheiden vakken etc etc

Drie termen die absoluut niet thuis horen in het verkeer. Fool-proof krijg je het nooit.

Anna List
3 april 2019, 07:44
Drie termen die absoluut niet thuis horen in het verkeer. Fool-proof krijg je het nooit.

idd, maar competitie (tussen verschillende gebruikers voetgangers, fietsers, automobilisten) echt wel heel vaak gecreëerd wordt door de infrastructuur, ttz door de gebrekkigheid van de infrastructuur.

Blue Sky
3 april 2019, 09:12
dat zie ik uiteraard ook, maar ik geloof niet dat onze 'volksaard' daarin anders is dan die van de gemiddelde Nederlander bvb. het verschil zit m in de infrastructuur
in NL zijn veel van de situaties die tot een zekere agressie/assertiviteit/competitie leiden er uit gewerkt, door ronde punten, borduurtje, duidelijkere belijning, gescheiden vakken etc etc

Dat is gedeeltelijk waar, al is er wel degelijk een mentaliteitsverschil tussen Belgen en Nederlanders. Veel heeft te maken met het feit dat er in België veel die-hard automobilisten zijn die zelf nooit op een fiets zitten bijvoorbeeld. Deze mensen hebben een bijzonder eenzijdig verkeersinzicht en hebben totaal geen affiniteit met de gevaren van zwakke weggebruikers. Het zijn in feite autorijdende en wereldvreemde vakidioten die levensgevaarlijke fratsen ( voor de andere weggebruikers ) uithalen in het verkeer.

De schoofzak
3 april 2019, 09:52
Ik weet niet meer in welke krant deze ochtend een link stond naar een overzicht van de wegcode ivm fietspaden (en fietssuggestiestroken).
Dat was interessant om eens te herlezen.

Brussel is nooit pro-fiets geweest. De laatste jaren zijn ze er aan het nadenken om toch eens een keer iets te gaan doen voor fietsers.
Maar ja ... zeer weinig moslims fietsen ...

Ik denk dat ik ook al wel eens over het fietspad gereden ben, om niet "nodeloos" te moeten wachten.
Maar als ik dat deed, dan deed ik het wel erg voorzichtig. Zoals ik alles in het verkeer erg voorzichtig doe.

Laatste tip: vanaf nu gaan alle flikken in gans Vlaanderen en Walenland uitkijken naar fietspadenverkrachters. Dus: niet doen. Minstens wachten tot de maand mei.

Anna List
3 april 2019, 10:00
Dat is gedeeltelijk waar, al is er wel degelijk een mentaliteitsverschil tussen Belgen en Nederlanders. Veel heeft te maken met het feit dat er in België veel die-hard automobilisten zijn die zelf nooit op een fiets zitten bijvoorbeeld. Deze mensen hebben een bijzonder eenzijdig verkeersinzicht en hebben totaal geen affiniteit met de gevaren van zwakke weggebruikers. Het zijn in feite autorijdende en wereldvreemde vakidioten die levensgevaarlijke fratsen ( voor de andere weggebruikers ) uithalen in het verkeer.

ik ken persoonlijk slechts 1 persoon die niet wel eens automobilist, wel eens fietser en wel eens voetganger is

en da's alleen maar omdat die persoon geen rijbewijs heeft.

voor de rest is bij mijn weten iedereen wel eens één van de verschillende gebruikers.

naar mijn gevoel spelen politici actief in op de tegenstellingen, om electorale doelen of om te camoufleren dat ze te weinig doen aan de problemen (afhankelijk van t feit of ze op dat moment in oppositie dan wel in coalitie zitten)

metten
3 april 2019, 11:42
Je hebt kommaneukers die over details in de Dikke Van Dale gaan, en je hebt er die over details in de wegcode gaan.
Je hebt dus gelijk, maar het maakt geen kloten uit hier.

Als de overheid in verband met het verkeersreglement kommaneuker mag zijn als een kleine overtreding die niemand last veroorzaakt minimum €53 opbrengt, mag de burger dat ook zijn wat de berichtgeving over datzelfde reglement in de media betreft.

Gipsy
3 april 2019, 11:49
Ik krijg het vermoeden dat je niet veel met de auto in B komt. Men rijdt hier als volslagen gekken, met ware doodsverachting rond. Dagelijks zie je ronduit levensgevaarlijke manoeuvres maken, aan snelheden die alle verbeelding tarten. Om van vrachtwagens nog te zwijgen.
Een Amerikaan zei ooit eens tegen mij "In het verkeer zijn jullie maniakken, ik speel nog liever Russische Roulette dan hier met de auto te rijden".

Ze rijden in Brussel niet gevaarlijker dan pakweg in Parijs of Barcelona of de hoofdstad van de wereld, Antwerpen.

De schoofzak
3 april 2019, 12:02
Als de overheid in verband met het verkeersreglement kommaneuker mag zijn als een kleine overtreding die niemand last veroorzaakt minimum €53 opbrengt, mag de burger dat ook zijn wat de berichtgeving over datzelfde reglement in de media betreft.

Ge moogt gij van mij kommaneuken, in deze en in andere draden, op vlak van discussies in de wegcode of elders.
Maar specifiek voor de overtreding zoals ze in het journaal te zien was op die plaats, heeft het verschil tussen voorbijsteken en inhalen geen kloten belang.
Er werd over het fietspad gereden, juist voor een zebrapad dan nog, en de vrouw die zich daarop bevond, is omgekomen door de aanrijding.

Anna List
3 april 2019, 12:15
Ge moogt gij van mij kommaneuken, in deze en in andere draden, op vlak van discussies in de wegcode of elders.
Maar specifiek voor de overtreding zoals ze in het journaal te zien was op die plaats, heeft het verschil tussen voorbijsteken en inhalen geen kloten belang.
Er werd over het fietspad gereden, juist voor een zebrapad dan nog, en de vrouw die zich daarop bevond, is omgekomen door de aanrijding.

komaan Schoof, de media is hier een jongeman van 19 aan het lynchen voor een inschattingsfout die 9 op 10 bestuurders daar maken (dat werd dan de volgende dag gebracht, nog eens kassa voor de spectakelmakers) ...

dit is een rampzalig ongeval, voor de familie van het slachtoffer.
maar volgens mij is het ook een ramp voor die jongen en zijn familie.

en daarvan is de hoofdschuldige de bedroevende verkeersinfrastructuur in BE.

metten
3 april 2019, 13:51
Ge moogt gij van mij kommaneuken, in deze en in andere draden, op vlak van discussies in de wegcode of elders.
Maar specifiek voor de overtreding zoals ze in het journaal te zien was op die plaats, heeft het verschil tussen voorbijsteken en inhalen geen kloten belang.
Er werd over het fietspad gereden, juist voor een zebrapad dan nog, en de vrouw die zich daarop bevond, is omgekomen door de aanrijding.

Volledig akkoord, maar de berichtgeving in de media (en zeker de openbare omroep) moet correct zijn!

Svennies
4 april 2019, 23:37
komaan Schoof, de media is hier een jongeman van 19 aan het lynchen voor een inschattingsfout die 9 op 10 bestuurders daar maken (dat werd dan de volgende dag gebracht, nog eens kassa voor de spectakelmakers) ...

dit is een rampzalig ongeval, voor de familie van het slachtoffer.
maar volgens mij is het ook een ramp voor die jongen en zijn familie.

en daarvan is de hoofdschuldige de bedroevende verkeersinfrastructuur in BE.

Tja,in de wegcode staat ook dat men niet mag inhalen ter hoogte van een zebrapad...

En een fietspad behoort niet tot de rijweg...

Hier bij ons ligt het fietspad op een verhoogd stuk naast de rijstrook die aan de rechterzijde nog een volle witte lijn als markering heeft om de uiterste rechterzijde van de rijstrook aan te geven ...

En sta je daar stil om linksaf te gaan,komen ze je nog langs rechts over de borduur heen over het fietspad voorbijgevlogen...

Skobelev
5 april 2019, 08:43
Tja,in de wegcode staat ook dat men niet mag inhalen ter hoogte van een zebrapad...

En een fietspad behoort niet tot de rijweg...

Hier bij ons ligt het fietspad op een verhoogd stuk naast de rijstrook die aan de rechterzijde nog een volle witte lijn als markering heeft om de uiterste rechterzijde van de rijstrook aan te geven ...

En sta je daar stil om linksaf te gaan,komen ze je nog langs rechts over de borduur heen over het fietspad voorbijgevlogen...

Inderdaad, dat is de nieuwe norm, ze zouden wel eens 10 seconden moeten wachten, stel u voor seg.

De schoofzak
5 april 2019, 08:50
Volledig akkoord, maar de berichtgeving in de media (en zeker de openbare omroep) moet correct zijn!

Dat is dan wel problematisch, want wellicht niet correct-correct in 90 procent van de gevallen.
Journalisten zijn niet specialist in alles; redacties zijn vaak politiek een beetje georiënteerd; er is enorme tijdsdruk om de scoop te hebben ...

zoals al gesteld: in dit geval zwetst men over a) voorbijsteken/inhalen, b) over het fietspad,
maar is het ongeval gebeurd op .... een zebrapad.
En aan een te hoge snelheid gelet op de zichtbaarheid op dat zebrapad.

DewareJakob
5 april 2019, 09:53
Tja,in de wegcode staat ook dat men niet mag inhalen ter hoogte van een zebrapad...

En een fietspad behoort niet tot de rijweg...

Hier bij ons ligt het fietspad op een verhoogd stuk naast de rijstrook die aan de rechterzijde nog een volle witte lijn als markering heeft om de uiterste rechterzijde van de rijstrook aan te geven ...

En sta je daar stil om linksaf te gaan,komen ze je nog langs rechts over de borduur heen over het fietspad voorbijgevlogen...
Of het voetpad. Geen probleem. De voetgangers springen wel weg.
Infrastructuur moet goed zijn, akkoord. Maar een verkeerde rijattitude zorgt voor, onder meer, dit soort ongevallen.

Svennies
5 april 2019, 21:56
Of het voetpad. Geen probleem. De voetgangers springen wel weg.
Infrastructuur moet goed zijn, akkoord. Maar een verkeerde rijattitude zorgt voor, onder meer, dit soort ongevallen.

Juist,de mensen hebben écht geen tijd meer....

Als je daar dan staat om linksaf te gaan ,en er stopt er toch eentje achter jou,durft die dan nog weleens te claxonneren...

En dan stap ik uit en ga ik steevast vragen wat zijn probleem eigenlijk is,en gene ene die dan durft uit te stappen....:lol:

Zucht
5 april 2019, 22:07
Inderdaad, dat is de nieuwe norm, ze zouden wel eens 10 seconden moeten wachten, stel u voor seg.

Ja zoiets als die op de snelweg op vak 3 doorvlammen en dan ter hoogte van de afrit gewoon naar rechts zwenken en het verkeer op de 2 rechtse rijstroken in de remmen doen gaan.
Hoe zou je dat oplossen met infrastructuur ? Van 500m voor tot 500m na de aftrit paaltjes zetten tussen rijstrook 2 en 3 ? Of rijstrook 3 een meter onder het niveau van de andere 2 laten lopen ? Anna List zal de oplossing wel hebben.