PDA

View Full Version : Fastned draait binnenkort winst, maar de concurrentie slaapt niet...


Micele
15 april 2019, 09:44
Fastned is van Nederlandse oorsprong (https://www.google.com/search?q=fastned+laadstation&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQltmh29HhAhWLLFAKHdeaBWgQ_AUIDygC&biw=1440&bih=818) . (2012 begonnen)

Lang gesprek met de directeur van Fastned over al de ontwikkelingen...
https://www.youtube.com/watch?v=s70ciYvpqaY

FASTNED oprichter Bart Lubbers over nieuwe stations, EV in NL, Tesla, Shell en laden in 5 minuten!

Vincent Everts

Ik interviewde Bart Lubbers, oprichter en directeur van Fastned. Hoe gaat het met Fastned? We gaan de diepte in over de toekomst van laadstations, de staat van EV in Nederland, het Klimaatakkoord en de rechtzaak tegen Shell. Wanneer komt er echt competitie voor Fastned? Bart Lubbers investeerde meer dan 25 miljoen en kreeg enkel hulp van particuliere fondsen. Heeft hij genoeg geduld om tot 2030 te wachten op rendement? Het was erg druk bij het station waar je in de nabije toekomst wellicht in 5 minuten kan laden - terwijl je een koffie drinkt bij de Fastned shop, in plaats bij het tankstation om de hoek.

- Ook Shell heeft nu een stekkervergunning enz... snel- en slownet-laadpalen

- Ionity laadpalen (50 kW - 350 kW) CCS

- andere... (50 kW - 350 kW) CCS

- Tesla heeft sowieso al zijn basishuiswerk klaar en breidt steeds verder uit. 5 jaar voorsprong. (145 tot 250 kW)

Fastned krijgt een vergunning om shops en winkeltje uit te baten (koffie - WC) gewoon zoals alle tankstations.

Bart Lubbers meent dat Nederland Noorwegen nog gaat bijbenen.

De jeugdige bestuurders kopen steeds meer E-wagens.

Micele
15 april 2019, 10:36
Fastned wil nu naar de beurs om sneller te kunnen groeien.

https://www.pompshop.com/snellaadbedrijf-fastned-verdrievoudigt-omzet-in-eerste-kwartaal-2019/

Snellaadbedrijf Fastned verdrievoudigt omzet in eerste kwartaal 2019

12 april 2019

Fastned, het laadbedrijf dat een Europees netwerk van snellaadstations bouwt, heeft haar snelle groei in het eerste kwartaal van 2019 doorgezet.

De omzet verdrievoudigde in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Tegelijkertijd bleef de onderliggende markt, zijnde het aantal volledig elektrische voertuigen op de weg, doorgroeien. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s als aandeel van het aantal nieuw verkochte auto’s in Nederland steeg in het eerste kwartaal van 2019 tot 7,32%, ten opzichte van 3,15% in hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

Om de groei van het snellaadbedrijf te versnellen, wil Fastned nog voor de zomer een beursnotering op de Euronext in Amsterdam.

Met de notering wil Fastned meer kapitaal vergaren om in Europa te kunnen uitbreiden. Om te beginnen wil het laadstations en vestigingen openen in België, Frankrijk en Zwitserland. Het bedrijf heeft al kantoren in Amsterdam, Keulen, Londen en Gent. Fastned bestaat sinds 2012 en levert stroom aan volledig elektrische auto’s via tachtig stations in Nederland en elf in Duitsland. Binnenkort opent het bedrijf zijn eerste snellaadstation in Groot-Brittannië.



2 maanden eerder: (of uit de startpost-video)

https://www.volkskrant.nl/economie/bart-lubbers-medeoprichter-fastned-e-rijders-raken-hun-actieradiusangst-kwijt~b986ce03/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Bart Lubbers, medeoprichter Fastned: ‘E-rijders raken hun actieradiusangst kwijt’

Fastned heeft de wind in de zeilen. Het aantal elektrische auto’s groeit, het aantal stations groeit, de omzet groeit. Maar de concurrentie ook.
Medeoprichter Bart Lubbers (53) denkt in 2020 te kunnen oogsten.

Bard van de Weijer 10 februari 2019

Hoeveel snellaadstations heeft Fastned?

‘Nu 87, in Nederland en in Duitsland. In Engeland zijn er twee in aanbouw.’

Nederland loopt wereldwijd voorop met het aantal elektrische auto’s. Is het succes mede aan Fastned te danken?

‘Ook aan de overheid en aan de consument die elektrische auto’s koopt. Maar er is wel sprake van een kip-eidiscussie. Als je niet kunt laden, is het niet interessant een e-auto te kopen. Het hielp dat Rijkswaterstaat al in 2012 bedacht dat er snellaadstations moesten komen en er concessies voor heeft uitgegeven.’

Toch heeft u vorig jaar nog maar een half miljoen euro omzet geboekt. Wanneer maakt Fastned winst?

‘Ik mag daarover geen uitspraken doen, maar we verdrievoudigen elk jaar de omzet. Voor elk station kunnen we nu de operationele kosten dekken. Dus huur van de locatie en de kosten daarvan. Hoofdkantoor en rentelasten is volgende horde die we gaan nemen.’

Critici zeggen nooit een auto te zien bij uw laadstations.
‘Haha, dat hoor je nog vaak, maar het klopt niet meer. Het gebeurt tegenwoordig steeds vaker dat automobilisten even moeten wachten omdat alle laders vol zijn, al proberen we dat zo veel mogelijk te voorkomen met het bijplaatsen van laders.

‘Een vriend van me doet altijd een spel met zijn kinderen. Toen ze vroeger langs een station van Fastned reden, was de vraag: staat er een auto of niet? Nu is de vraag: hoeveel auto’s staan er? Het begint echt te veranderen. Niet alle stations, in Oost-Groningen zijn er waar minder auto’s komen, maar bij een station als Den Ruygen Hoek langs de A4 komen er wel honderd per dag.

‘Onze missie is duizend stations in Europa. We zitten op 87. Het gaat dus nog jaren duren. Locaties zoeken, vergunningen regelen, netwerkaansluitingen maken, het vergt twee tot drie jaar voor er een station staat. Ergens komend decennium halen we dat aantal.’

Inmiddels is er concurrentie van machtige partijen. Shell is begonnen met snelladers en de Duitse auto-industrie heeft zich verenigd in Ionity, dat binnenkort zijn eerste snellader in Nederland opent. Kan Fastned overleven?
‘Als je rekent dat we straks duizend laadstations hebben en er nu in Europa 50- tot 100 duizend tankstations zijn die uiteindelijk allemaal elektrisch worden, dan zie je dat we ook in de toekomst maar een klein deel van de markt hebben. Er is veel ruimte voor groei. Hoe meer laadstations er komen, hoe aantrekkelijker het wordt een e-auto te kopen, hoe meer behoefte er is aan nieuwe stations. Dus het helpt elkaar. Al die laders zijn hard nodig.’

Waterstof komt er ook aan. Daarmee kun je nog sneller tanken.
‘We zien er weinig van. De auto-industrie zet in op batterijauto’s. Er wordt geëxperimenteerd met waterstof, de olie-industrie is enthousiast, maar ik heb twijfels over de toepassing voor personenauto’s. Er zijn vooral veel berichten over investeringen in waterstofstations, maar ik zie weinig gebeuren.’

‘Dankzij 150-kilowattladers en straks 350 kilowatt laad je in twaalf minuten. De gemiddelde tankbeurt duurt net zo lang, heeft Rijkswaterstaat eens becijferd. Met tanken, naar binnen lopen, afrekenen. Dus met de nieuwste laders kom je daar al aardig in de buurt.

‘We zien al een nieuw type e-rijder komen die zich gedraagt als de benzinerijder. Die rijdt gewoon tot zijn accu bijna leeg is en zoekt dan een snellader. Mensen raken hun actieradiusangst kwijt omdat ze weten dat ze overal kunnen laden.’

Er was veel te doen over het serveren van een kop koffie en een toilet bij jullie laadstations. Dat mocht eerst niet van de rechter, maar de Raad van State besliste onlangs anders. Zijn jullie nu als een razende toiletten en koffieshops aan het bouwen?
‘We moeten eerst een plan maken. We willen het degelijk doen.’

U heeft er zo hard voor gestreden en er is nog geen plan?
‘We komen pas naar buiten als we een serieus plan hebben. We gaan kijken of we het zelf doen, of met anderen. Er komt hoe dan ook een toilet en fantastische koffie. Gaat geen vijf jaar meer duren.’



Edit: nog even de stats van de verkochte stekkerwagens.
De maanden jan-feb-maart van 2019: 10.424 tov jan-feb-maart van 2018: 4.509

https://4.bp.blogspot.com/-FEOQFBNQnbE/XKZYbFNXJJI/AAAAAAAABuE/535lejKlwvYALs6PQMvYOP5zaqYufq7ywCLcBGAs/s400/NL.PNGhttps://4.bp.blogspot.com/-V-eljCmDU7w/WszknzOT4-I/AAAAAAAAAlo/blnlD2RvoVcZ1gUoTAJRF2IGoU0fxRdugCLcBGAs/s400/NL.PNG
http://ev-sales.blogspot.com/2019/04/netherlands-march-2019.html (Audi e-tron haalt met 42 de top 20 YTD niet)
http://ev-sales.blogspot.com/2018/04/netherlands-march-2018.html

Gans jaar 2018: 27.079 veel meer pure EV. (blauw in tabellen)
vs gans jaar 2017: 9.191 (was wel het 1e jaar dat de PHEV als gewone fossiele wagens getaxeerd werden, daardoor terugval)
*gans 2016 : 23.114 zeer hoog PHEV-aandeel wegens nog zeer gunstige taxatie
* http://ev-sales.blogspot.com/2017/01/netherlands-december-2016.html

Micele
15 april 2019, 13:57
Zo zou het verloop van de transitie naar EV er kunnen uitzien:

https://pbs.twimg.com/media/D4IyBcvX4AImx_E?format=jpg&name=900x900

https://cleantechnica.com/2019/04/14/the-mystery-of-tesla-model-3-demand/

De "Alternatieve fuelled vehicles (AFV)" in Europa stijgen vooral ten koste van de dieselwagens:
AFV is Hybride of HEV, PHEV en BEV.

https://www.jato.com/tesla-model-3-becomes-europes-best-selling-pure-electric-vehicle-in-europe/

https://www.jato.com/wp-content/uploads/2019/03/Chart-3-1.jpg

Micele
2 juli 2022, 12:12
Fastned heeft 3 snellaadstations bijgeplaatst in Limburg langs de snelweg. (+ filmpje hbvl.be)

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220208_93008312

Elektrische auto opladen binnen het kwartier? Het kan vanaf nu aan de E313

Fastned, het Europese snellaadbedrijf, heeft drie snellaadstations met 300 kW laders toegevoegd aan haar netwerk in de provincie Limburg. De stations liggen aan de E313 bij de snelwegparkings van Diepenbeek (Noord en Zuid) en Bilzen (Hoeselt-Oost). Elektrische rijders kunnen er binnen het kwartier tot 300 km bereik snelladen.

Dirk Jacobs, Dinsdag 8 februari 2022

De stations zijn operationeel sinds eind januari en zijn nu officieel geopend door de Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld) en Bart Lubbers, medeoprichter van Fastned. Bij de Fastned-stations, herkenbaar aan de gele daken met zonnepanelen, kunnen honderden automobilisten per dag hun elektrische auto supersnel opladen. Zo wil Fastned in heel Europa helpen om de transitie naar elektrisch vervoer te versnellen. Op dit moment zijn 195 snellaadstations operationeel, waarvan 12 stations in Vlaanderen. Er kunnen 4 auto’s tegelijk opladen, maar elk station kan worden uitgebreid met vier extra laadpunten.

In 2021 kwamen er in België 19.900 nieuwe elektrische voertuigen bij, een stijging van 32 procent tegenover de groei in het jaar ervoor.

“De verdere uitbouw van laadpaleninfrastructuur is dan ook cruciaal”, zegt minister Peeters. “Als we willen dat meer mensen een elektrische wagen kopen, moeten we ook garanderen dat ze hun wagen snel opgeladen krijgen. We willen tegen 2025 dan ook 30.000 extra laadpunten in heel Vlaanderen, een haalbaar getal want vandaag zijn er dat al 10.600.”

“Met deze drie stations hebben we nu 12 snellaadstations gereed in Vlaanderen en er staan er nog op de planning voor 2022”, zegt Caro De Brouwer, Belgisch countrymanager Fastned.


En als je maar goed 50 km nodig hebt voor comfortabel thuis te geraken, laadt je best maar goed 50 km bij, dan ben je na 3 minuten terug aan het rijden.

Enkel Fastned-stations via google maps, met beschikbare laadpunten (bezettingsgraad): https://www.google.com/maps/search/Fastned/

De laadstations hebben in de regel minstens 4 laadpunten tot 300 kW en 2 tot 50 kW. Maar blijkbaar is de elec-infra er al gelegd dat er nog 4 laadpunten van 300 kW bij kunnen (zie tekst), meer in het centrum van het land zoals Vilvoorde heeft die. Het moet zich natuurlijk ook lonen voor Fastned. België heeft relatief zeer weinig BEV rijden (en die ook frequent lange afstanden moeten rijden, en-of in de buurt van grootsteden)

Micele
4 juli 2022, 10:57
Tesla nu geduchte concurrent van Fastned, Ionity & Co?

Tesla heeft een bepaald deel van zijn Superchargerstations opengesteld voor ander EV-merken in een aantal belangrijke Europese landen.

Vroom.be deed een recente laadtest met een grote BMW iX bij Tesla en Fastned (hun zwaarste laadpalen)

https://www.vroom.be/nl/nieuws/reportage-tesla-supercharger-of-fastned-23862/

Reportage: Tesla Supercharger of FastNed?

VROOM.be is nog eens gaan laden bij Tesla, ook nu zonder Tesla! In dit geval deden we dat aan een Supercharger met een laadvermogen tot 250 kW. Kan Tesla daarmee concurreren met FastNed?

Vanhouche Sébastien 02 juni 2022

Tesla opent progressief zijn netwerk van Superchargers voor auto’s van alle merken, zelfs in België! Jammer genoeg voor ons konden we op het moment van deze test enkel nog maar naar Frankrijk om te laden bij Tesla zonder Tesla. Voor de afwisseling reden we dan maar naar het laadstation in Nancy, die een laadvermogen tot 250 kW kan leveren!

Geen plaatsgebrek!

Eenmaal in Nancy aangekomen is de Supercharger niet zo makkelijk te vinden. En niet voor niets, hij ligt niet vlak aan de snelweg. Gelukkig belanden we na een paar rondjes op een rotonde op de enorme parkeerplaats van een hypermarkt, waar 28 supersnelle oplaadstations op ons stonden te wachten. 28! Nee, het is geen typfout, er zijn 28 laadplekken, die allemaal open staan voor elektrische auto's van alle merken en 250 kW kunnen leveren. Indrukwekkend! Er was zoveel plaats toen we aankwamen dat we niet wisten waar te parkeren...

Het gaat snel

Zoals we al ondervonden hebben, is opladen bij Tesla gemakkelijk. Je opent de applicatie, kiest je terminal, een laatste klik om te beginnen met laden en weg ben je! Maar deze keer zijn de palen recenter en krachtiger! Onze test-iX slikt geen 250 kW, maar een "beperkt" maximaal laadvermogen van 195 kW. Zodra de stekker in het stopcontact zit, is hij klaar voor gebruik! En de indrukwekkende snelheid nam alleen af aan het eind van de laadbeurt, maar daalde nooit onder de 100 kWh. In slechts 21 minuten gingen we van 14 naar 60 %, een winst van 51 kWh met een gemiddeld vermogen van 150 kWh. De enorme batterij van de iX kan immers meer dan 100 kWh slikken! Met andere woorden: het gaat (heel) snel.

Een veel betere locatie

Onze laatste stop bij Tesla was aan een niet zo gastvrij hotel, maar deze keer staan we naast een hypermarkt met een winkelcentrum, waar je kan eten en zelfs naar het toilet kan gaan. De 20 minuten die voorbijgingen hebben we dus niet eens gemerkt. Deze afrit van de snelweg was de omzwervingen meer dan waard!

We zijn niet alleen...

We zijn duidelijk niet de enigen die deze voor iedereen toegankelijke lader op prijs stellen. Twee andere "niet-Tesla's" plugden in tijdens dat we aan het laden waren. Even waren de aanwezige Tesla's zelfs in de minderheid. Zoiets hadden we nog nooit gezien.

De Nederlandse tegenstander

Ook nu vonden we op onze terugreis geen FastNed laadstation. Maar we wilden toch nagaan of het Nederlandse netwerk kon concurreren met het Amerikaanse. Daarom namen we de E19 richting Antwerpen. Hier werd ons 300 kW beloofd!

Geen piek, maar wat een consistentie!

In tegenstelling tot Tesla, en ook al hadden we de bestemming in de GPS ingevoerd zodat de auto voorbereid kon worden op een flinke boost, klom het laadvermogen bij het inpluggen slechts tot 149 kW. Teleurstellend... maar het wordt snel vergeten want dit vermogen bleef constant gedurende de hele laadbeurt. We hebben dan wel geen piek gezien zoals bij Tesla, maar het resultaat is hetzelfde met een gemiddelde van ongeveer 150 kW. Dit gaat ook snel! FastNed heeft dus een passende naam... FastNed heeft een vaste prijs van € 0,69 per kWh in normale omstandigheden en € 0,45 voor abonnees die € 11,99 per maand neertellen. Bij Tesla variëren de prijzen enigszins in de tijd, maar ook naargelang het station. Bij het afrekenen betaalden we € 0,69 per kWh of € 0,51 met het abonnement van € 12,99 per maand. Tesla is dus licht duurder.

Verloren...

We hoefden niet te zoeken om de FastNed stations te vinden, ze staan vlak aan de snelweg en duidelijk aangegeven. Anderzijds is er maar plaats voor 4 auto's... Een groot verschil met de 28 plaatsen van de Amerikaanse autobouwer. 28! We kunnen het nog steeds niet geloven... De Nederlandse terminals staan ook een beetje verloren op een volkomen verlaten parkeerterrein! Er is niet eens een toilet in de buurt. Alles wat FastNed te bieden heeft, zijn laadpalen, bankjes en een dak om je tegen de regen te beschermen. Ter plekke gaat de tijd dus traag voorbij tijdens het wachten...

Tot binnenkort?

We merkten het al tijdens onze laatste passage aan de Superchargers van de Amerikaanse autobouwer, we zitten goed bij Tesla! Er zijn veel plekken en het laadvermogen is indrukwekkend. Ook hun ligging is niet willekeurig gekozen, er is meestal genoeg om je bezig te houden. Rest ons nog na te gaan of dit ook in België het geval is...

Tesla is dus maar ietsiepietsie duurder (1€ per maand, abo) maar blijkt wel heel in het begin van de laadcurve duidelijk sneller te laden dan Fastned. Als je niet lang bijlaadt ben je voor dezelfde xxkWh bij Tesla iets sneller weg, laadt je redelijk lang zal het amper of niets schelen, zie uitleg in de laadtest.

Dus Fastned zal eigenlijk zijn prijzen wat moeten bijstellen, wat ze ondertussen al gedaan hebben, toch in Nederland, van 0,69 naar 0,62 €/kWh (https://fastnedcharging.com/nl/tarieven)... (de prijs van Fastned in Frankrijk is mogelijk ook bijgesteld naar 0,59 €/kWh? :-))

Tesla heeft bovendien plug and charge via account, maar Fastned heeft dat ook, : https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/115012747127-Autocharge?

Met Autocharge hoef je geen passen te scannen of apps te gebruiken: doe de stekker gewoon in het voertuig en de sessie start automatisch

Johan Daelemans
5 juli 2022, 00:02
Binnenlands verbruik - Het totale verbruik van transportbrandstoffen in België bedroeg in 2019 10.304.540m³

Dat is 10.304.540.000 liter fossiele brandstof. (kostprijs ongeveer 20 miljard, waarvan BTW en accijnzen: 12 miljard euro)
Goed voor 175.000.000.000 km rijplezier.

Het equivalent in stroom bedraagt ongeveer : 50.000.000.000 kWh (kostprijs aan laadpalen, 33 miljard euro, waarvan het BTW bedrag naar de staat gaat, 21% - 6,7 miljard euro)
Goed voor 175.000.000.000 km rijplezier.

Het jaarlijks vermogen van een kerncentrale bedraagt: 4.000.000.000 kWh.

Om die 50.000.000.000 kWh in een batterij te laden staan de E-wagens 333.333.333 uren aan een laadpaal.

Vlad
5 juli 2022, 05:04
Straks in plaats van groen langs de snelweg - zowat het enige groen dat nog rest in Vlaanderen lijkt het soms - het een na het andere laadstation ... :cheer:


https://i.imgur.com/VELwujS.jpg

Micele
5 juli 2022, 08:16
plaatjes genoeg:

https://images0.persgroep.net/rcs/VzzFY7yvE08UClH_54EikKRan1o/diocontent/209711236/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

https://images0.persgroep.net/rcs/J00SUzNsiliuE1aLJXIr0igv7IA/diocontent/136329756/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

ANTWERPEN

De Bond Beter Leefmilieu (BBL) tekent bezwaar aan tegen de hervergunningsaanvraag van de raffinaderij van Total in de Antwerpse haven. Volgens de koepel van milieuorganisaties negeert Total in de aanvraag de stikstofproblematiek en de klimaatdoelstellingen.

“Klimaatplannen grote olie- en gasbedrijven ruim onvoldoende”

De meest recente klimaatplannen van grote olie- en gasbedrijven als Shell, Total, BP en ExxonMobil zijn ruim onvoldoende om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad, wat de doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs is. Dat schrijft onderzoeksbureau Oil Change International (OCI) in samenwerking met de organisaties Milieudefensie, SOMO en Both Ends in het rapport Big Oil - Reality Check.

Twee doden bij ontploffing in Total-raffinaderij

In de raffinaderij van Total, vlakbij het sluizencomplex in de Antwerpse haven, heeft er zich dinsdag kort na 15 uur een ontploffing voorgedaan. Er zijn twee mensen om het leven gekomen. Er zijn geen vermisten of gewonden meer.

https://img.hbvl.be/e-Ew9eGYtJ-uEiub5zO4CD1sBt4=/fit-in/960x640/https%3A%2F%2Fstatic.hbvl.be%2FAssets%2FImages_Upl oad%2F2022%2F02%2F08%2F77e82b35-a10d-4e5a-94cb-727a1ac8fdf0.png

https://brf.be/wp-content/uploads/2010/06/BELGA-PICTURE-29771.jpg

Johan Daelemans
5 juli 2022, 08:18
Straks in plaats van groen langs de snelweg - zowat het enige groen dat nog rest in Vlaanderen lijkt het soms - het een na het andere laadstation ... :cheer:


https://i.imgur.com/VELwujS.jpg

Eenvoudig en er plat op. Schitterend! :-D

Micele
5 juli 2022, 08:29
https://brf.be/wp-content/uploads/2010/06/BELGA-PICTURE-29771.jpg

https://image.stern.de/30939146/t/tR/v3/w1440/r1/-/elektroauto-ladestation.jpg

Johan Daelemans
5 juli 2022, 08:39
Straks in plaats van groen langs de snelweg - zowat het enige groen dat nog rest in Vlaanderen lijkt het soms - het een na het andere laadstation ... :cheer:


https://i.imgur.com/VELwujS.jpg

Deze cartoon lijkt niet in de smaak te vallen. :rofl:

20 jaar geleden riepen alle politici in koor .... de kerncentrales moeten dicht!
Binnen 20 jaar roepen alle politici in koor .... stop met al die E-rommel, de afvalberg wordt te groot!

Micele
5 juli 2022, 09:29
Fastned heeft 3 snellaadstations bijgeplaatst in Limburg langs de snelweg. (+ filmpje hbvl.be)

En als je maar goed 50 km nodig hebt voor comfortabel thuis te geraken, laadt je best maar goed 50 km bij, dan ben je na 3 minuten terug aan het rijden.

Enkel Fastned-stations via google maps, met beschikbare laadpunten (bezettingsgraad): https://www.google.com/maps/search/Fastned/

De laadstations hebben in de regel minstens 4 laadpunten tot 300 kW en 2 tot 50 kW. Maar blijkbaar is de elec-infra er al gelegd dat er nog 4 laadpunten van 300 kW bij kunnen (zie tekst), meer in het centrum van het land zoals Vilvoorde heeft die. Het moet zich natuurlijk ook lonen voor Fastned. België heeft relatief zeer weinig BEV rijden (en die ook frequent lange afstanden moeten rijden, en-of in de buurt van grootsteden)
Laadcurve van een KIA EV6 aan een 300 kW-laadpunt, mag ook aan een willekeurig 250 kW-laadpunt zijn, in 16 minuten van 10% naar 80% betekent gemiddeld 200 kW, ook de vermogenscurve bij een willekeurig 175 kW-laadpunt mag er zijn, met 20 minuten slechts 4 minuten langzamer van 10% tot 80%.

Laadt men tot 55% krijgt men zelfs gemiddeld 225 kW in het batterijpack (temperatuurgeregeld)

Wie kan rekenen is dat ~18,75 kWh erbij in 5 minuten (18,75*12=225), of zeker genoeg voor ~100 km erbij na 5 minuten snelladen, na 10 minuten 37,5 kWh erbij, of wslk ruim genoeg om thuis te komen zelfs als men aan de kust woont en in Zuid-Limburg snellaadt...

Laadt men toch 16 minuten tot 80% is dat zelfs 285 km erbij. (1070 km/u *16/60 min = 285,33 km)

Snelladen van Kia EV6 Long Range 2WD (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Kia EV6 Long Range 2WD.

• Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
• Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
• Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
• Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt.

Combined Charging System (CCS Combo 2)

Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid
CCS (175 kW DC)| 175 kW | 162 kW* | 20 min | 860 km/u
CCS (350 kW DC)| 233 kW* | 200 kW* | 16 min | 1070 km/u
Data beschikbaar gesteld door Fastned
* = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Laadcurve
https://ev-database.nl/img/fastcharge/1481-FastchargeCurve.png
https://ev-database.nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WDDe Kia Long Range is niet bij de zuinigste, maar wel een van de snelste snelladers.
Andere curves kan men ook vinden via https://ev-database.nl

Vlad
5 juli 2022, 16:31
Eenvoudig en er plat op. Schitterend! :-D

In Nederland is men dus echt zo bezig. Op verschillende plaatsen gaat men honderden hectare grote 'zonneweides' of 'zonneparken' aanleggen. In plaats van groen komen er lelijke panelen.

Vlad
5 juli 2022, 16:34
https://brf.be/wp-content/uploads/2010/06/BELGA-PICTURE-29771.jpg

https://image.stern.de/30939146/t/tR/v3/w1440/r1/-/elektroauto-ladestation.jpg

Je gaat toch niet ontkennen dat er voor al uw elektrisch gedoe veel veel veel meer plaats nodig is. Nog meer lelijkheid en minder groen. Niets tegen zonnepanelen op daken, vooral niet als men dat op den lange duur gaat inwerken, maar hele velden vol leggen ? Neen dank u.

Micele
5 juli 2022, 17:31
Vuile energie, en zichtvervuilende nostalgie, eindelijk tegen de vlakte gewerkt, meer van dat. Dank U.

https://www.youtube.com/watch?v=Az7iOG_gZ64

De site van 26 ha gaat nu dienen voor een bedrijventerrein met duurzame energie:
https://www.genk.be/group-machiels-en-stad-genk-bereiden-zich-voor-op-implosie-van-torens-en-twee-van-de-drie-schouwen-in-langerlo

De bevolking dankt ook dat de ademlucht heel wat minder vuil is.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20171212_03239974

ROOKGASZUIVERING EN SLUITING KOLENCENTRALE LANGERLO MAKEN LUCHT SCHONER

Uitstoot industrie Genk sterk gedaald

Sinds 2000 is de uitstoot van zware metalen, fijn stof, zwavel en stikstof door de Genkse bedrijven spectaculair gedaald.

https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload/2017/12/13/1e0f63f4-df61-11e7-b9ad-7073d4a2de51.jpg?width=1152&format=jpg

Na de sluiting van de centrale van Langerlo daalden de concentraties van PM10 en zwavel- en stikstofdioxide spectaculair.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Centrale_Langerlo#Geschiedenis

Geschiedenis

1974: EBES begint met de bouw van een elektriciteitscentrale op zware stookolie. Het is de eerste computergestuurde elektriciteitscentrale op het Europese vasteland. Daar worden twee Ferranti-computers voor gebruikt. De ene wordt Clothilde gedoopt, de andere Suzy.[bron?]
1976: Ingebruikname.
1986: De ketels worden geschikt gemaakt voor steenkool als hoofdbrandstof. Installatie van een nieuwe los- en laadmachine. De vliegas wordt aanvankelijk gestort in Sledderzee.
1999: Als maatregel tegen vervuiling en zure regen wordt een wastoren geplaatst voor het ontzwavelen van de rookgassen. Nieuwe gasturbines (2 × 43 MW) worden voor de steenkoolgroepen geplaatst en drijven als voorverwarmers het rendement op met een paar procentpunt.

2001: De ontstikkingsinstallatie is volledig operationeel. Na ingebruikname is Langerlo nog steeds verantwoordelijk voor 10% van de NOx-emissies door Belgische elektriciteitsproductie.

2002: Electrabel begint met de bijstook van houtstof, olijfpulp en rioolslib.
2009: In het kader van een Belgisch-Duitse swap neemt E.ON de centrale, ondergebracht in Langerlo-Vilvoorde nv, over van Electrabel.
2012: E.ON krijgt een milieuvergunning om in Langerlo 100% biomassa te verstoken.
2013: Minister Schauvliege verwerpt de bezwaren van omwonenden tegen de vergunning. Minister Van den Bossche stelt de voorlopige subsidie vast voor het project.[4] Er wordt gerekend met een indienststelling op 1 januari 2016.
2014: E.ON bereidt de verkoop voor door de centrale af te splitsen in Langerlo nv.
2015: Vlaams minister Turtelboom bepaalt de definitieve subsidie voor 'reconversieproject Langerlo' (600 MW).[5] Het houtkorrelconglomeraat German Pellets koopt Langerlo nv over van E.ON.[6] De prijs wordt niet gecommuniceerd maar zou 22 miljoen euro bedragen.[7] Na een reconversie-investering van 150 miljoen euro hoopt de nieuwe eigenaar de toegezegde Vlaamse groenestroomcertificaten te krijgen ter waarde van 2,2 miljard euro (over tien jaar). De 120-130 werknemers kunnen aan de slag blijven.
2016: Het nieuwe moederbedrijf van Langerlo, German Pellets, wordt failliet verklaard (februari). E.ON zou slechts een eerste aanbetaling van de verkoop hebben ontvangen (2,5 miljoen euro). In de aanloop naar het faillissement is Langerlo door ceo Peter Leibold voor een symbolische euro overgeheveld naar een Oostenrijkse vennootschap gecontroleerd door zijn dochter (Bclever).[8] Na verzet door de curatoren komt Langerlo in handen van de Estse pelletgroep Graanul Invest (juni). Ondertussen is de milieuvergunning voor steenkool verlopen (maart).
2017: Door een probleem met de warmtewisselaar kan de conversie naar 100% biomassa, geraamd op 250 miljoen euro, onmogelijk rond zijn tegen augustus 2018. Het Vlaams Energieagentschap wijst de vraag om uitstel af. Langerlo verliest het uitzicht op de miljardensubsidie en legt de boeken neer (20 april).[9]
2018: De reeds vergunde sloop wordt uitgesteld op verzoek van Engie Electrabel, dat twee gasturbines op de site wil inzetten om de winterse stroomschaarste op te vangen.[10]
2021: De knoop is doorgehakt; 2 van de 3 schoorstenen zijn opgeblazen op 2 oktober 2021, twee koeltorens staan er nog.

Edit voor wiki: de 2 oktober 2021 namiddag zijn ook de koeltorens neergehaald

Micele
5 juli 2022, 17:41
Je gaat toch niet ontkennen dat er voor al uw elektrisch gedoe veel veel veel meer plaats nodig is.
Ja dat ontken ik.

Zoveel plaats als elke plofauto inneemt als die parkeert. Er is zelfs een dak op zodat die droog staan.

Parkeren al uw plofwagen-gedoe dan niet?

Een BEV die een ICE vervangt heeft alvast minder plaats nodig, denk aan de laadmix, de meeste (76%) gaan thuis bijladen en-of op het werk en-of semi-publiek.

Er wordt ook ondergronds bijgeladen. Een wallbox aan de muur is genoeg voor relatief traag laden, en ook snelladers staan ondergronds, zelfs 72 als het kan (https://interestingengineering.com/worlds-largest-tesla-supercharger-station-with-72-stalls-opened-in-shanghai). Ken jij ondergrondse tankstations?

Aha al die tankstations en hun nodige bevoorrading nemen geen plaats is ofwa? lol

Nog meer lelijkheid en minder groen
Tankstations zijn mooi en worden groen geverfd? Stinken die ook groen?

Prachtig toch al dat groen :roll:
https://cdn.prod.www.spiegel.de/images/8d6ddada-c813-4936-ad22-5b1dacc61da6_w948_r1.778_fpx51_fpy93.webp

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/11/gemeente-kan-tankstation-weigeren-wegens-klimaat/

Boechout weigert vergunning voor tankstation dat enkel fossiele brandstoffen verkoopt en krijgt gelijk

In Boechout is een vergunning geweigerd voor een nieuw tankstation dat enkel fossiele brandstoffen verkoopt. De Antwerpse gemeente deed dat, omdat het haaks staat op de maatregelen die we willen nemen voor het klimaat. Het bedrijf ging in beroep, maar de Raad voor Vergunningsbetwistingen geeft de gemeente nu gelijk. Dat schrijft De Standaard en is ons bevestigd.
8-)

De lelijke vervuilende tankstations verdwijnen langzaam maar zeker en de saneringskosten hoesten de belastingbetalers mee op. Groen in de plaats als de grond niet te vervuild is...

https://www.bruzz.be/economie/de-helft-minder-20-jaar-tijd-de-teloorgang-van-het-tankstation-2021-09-18

De helft minder in 20 jaar tijd: de teloorgang van het tankstation

ECONOMIE BRUSSEL 18/9/2021

De toekomst is aan de elektrische wagen. Brussel heeft beslist om diesel en benzine tegen 2035 helemaal uit te faseren. De federale regering wil in de nabije toekomst alleen nog elektrische bedrijfswagens en ook de automobielsector is volop aan omschakelen. Maar hoe zit het met de tankstations? Die hebben lang een onmisbare rol gespeeld in de mobiliteit in de stad. BRUZZ zocht naar enkele markante omgebouwde tankstations, en vond er ook enkele waar de eigenaar zelf het ook niet meer zo goed weet.

De cijfers spreken voor zich. Twintig jaar geleden, rond de eeuwwisseling, telde het Brussels Gewest 322 pompstations. Daarvan waren er toen al 36 gesloten of aan het sluiten. Vandaag blijven er nog 150 van over. De grootste groep ging dicht tussen 2000 en 2007. “Dat had met twee maatregelen te maken,” vertelt Wouter François, milieu-inspecteur bij Leefmilieu Brussel. “Ten eerste werden de uitbatingsvoorwaarden strenger, en tegelijk werd Bofas opgericht, het fonds dat de sanering van de tankstations op zich neemt.” Voor veel pompeigenaars was het toen kiezen: doorgaan, maar met forse investeringen, of er de brui aan geven en als kers op de taart niet moeten opdraaien voor de enorme hoge saneringskosten.

Vlad
5 juli 2022, 18:20
Ja dat ontken ik.

Zoveel plaats als elke plofauto inneemt als die parkeert. Er is zelfs een dak op zodat die droog staan.

Parkeren al uw plofwagen-gedoe dan niet?

Een BEV die een ICE vervangt heeft alvast minder plaats nodig, denk aan de laadmix, de meeste (76%) gaan thuis bijladen en-of op het werk en-of semi-publiek.

Er wordt ook ondergronds bijgeladen. Een wallbox aan de muur is genoeg voor relatief traag laden, en ook snelladers staan ondergronds, zelfs 72 als het kan (https://interestingengineering.com/worlds-largest-tesla-supercharger-station-with-72-stalls-opened-in-shanghai). Ken jij ondergrondse tankstations?

Aha al die tankstations en hun nodige bevoorrading nemen geen plaats is ofwa? lol


Tankstations zijn mooi en worden groen geverfd? Stinken die ook groen?

Prachtig toch al dat groen :roll:
https://cdn.prod.www.spiegel.de/images/8d6ddada-c813-4936-ad22-5b1dacc61da6_w948_r1.778_fpx51_fpy93.webp


8-)

De lelijke vervuilende tankstations verdwijnen langzaam maar zeker en de saneringskosten hoesten de belastingbetalers mee op. Groen in de plaats als de grond niet te vervuild is...

Ik heb geen plofwagen (of een staanlamp van 400 watt).

Het gaat niet enkel over tankstations of parkeerplaatsen maar vooral over de gigantische 'zonneweides', 'zonneparken', 'windmolenparken' die men wil gaan aanleggen om energie op te wekken, daar waar nu groen is.

Micele
5 juli 2022, 18:31
Ik heb geen plofwagen (of een staanlamp van 400 watt).
Is sinds januari een led van max 48 Watt (dimbaar) . :-)

Het gaat niet enkel over tankstations of parkeerplaatsen maar vooral over de gigantische 'zonneweides', 'zonneparken', 'windmolenparken' die men wil gaan aanleggen om energie op te wekken, daar waar nu groen is.Je begint nu wat anders te vragen.

En is die energie enkel voor electrische wagens? 8O

En wat "de fossiele industrie" allemaal heeft liggen doet jou niets. Dacht ik al.

Bij groene zonneweides blijft overigens het groen liggen, is zelfs goed voor de beestjes. Blijkbaar brengt dat meer geld op voor de boeren.

Maar er zijn idd veel betere oplossingen. **Daken genoeg.

Windmolens in de Noordzee stoort niemand, zelfs beter voor de beestjes.

Geschat electriciteitsverbruik en hun verbruikers tegen 2050 met een waanzinnige groene waterstofeconomie:
https://www.tijd.be/dossiers/de-grote-klimaatslag/de-waterstofeconomie-wonder-of-waanzin/10302414.html

Of dit ongeveer klopt weet ik niet, komt van Emis/Vito = overheid:
https://emis.vito.be/nl/artikel/hoe-geschikt-uw-dak-voor-zonnepanelen-een-zonneboiler-dat-ziet-u-op-de-zonnekaart

“De data van de zonnekaart geven ons voor het eerst een verfijnde analyse van het potentieel aan zonne-energie. Op alle Vlaamse **daken is er genoeg ruimte voor 72 GWp. Als dat volledige vermogen aan zonnepanelen geïnstalleerd zou zijn, zouden we jaarlijks 62 miljard kilowattuur aan zonnestroom kunnen produceren. Om dit in perspectief te plaatsen: alle Vlaamse gezinnen verbruiken samen 11 miljard kilowattuur per jaar. Eind 2016 stond er 2,3 GWp opgesteld en met het Zonneplan willen we 3,7 GW in 2020 bereiken”, aldus Tommelein.