PDA

View Full Version : Aantal ongevallen met fietsers neemt toe.


Universalia
21 april 2019, 16:05
Aantal ongevallen met fietsers neemt toe. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20190420_04342925)

Vias, het instituut voor de verkeersveiligheid, rekende uit dat het aantal ongevallen met fietsers blijft toenemen. Dat komt onder andere omdat er steeds meer verschillende soorten tweewielers rondrijden, zoals de speedpedelec, cargofiets of de deelstep.

Ik verschiet er eigenlijk niet van.

Er zijn ook véél fietsers die het zo nauw niet nemen met het verkeersreglement.

Er zijn nog steeds véél teveel fietsen die totaal niet in orde zijn om de baan op te mogen.

Dat het fietsers in 'alle' straten zomaar toegelaten is om beide rijrichtingen te gebruiken dat dient afgeschaft te worden daar véél te gevaarlijk.

Fietsplaat terug invoeren en fietsen controle of ze wel in orde zijn om zich in het verkeer te mogen mengen. :|

Snelheden elektrische fietsen aan banden leggen?

Een snorfiets had vroeger een geel plaatje een elektrische snelle fiets nu?

Graag reactie. :-D

Blue Sky
23 april 2019, 08:39
Dat is niet verwonderlijk gezien het aantal fietsers sneller toeneemt dan de infrastructuur. Ook oudere mensen nemen nu ook vaker de fiets met de komst van de elektrische variant en op zich is dat ook reeds een risico verhogende factor.

Verder worden fietsers nog steeds stiefmoederlijk behandeld en wordt de infrastructuur nog steeds ontworpen volgens de oude gedachte in functie van koning auto. Een voorbeeld daarvan is Antwerpen waar men geen conflictvrije kruispunten wil invoeren ten voordele van koning auto.
Daarnaast heb je inderdaad ook de speed pedelec die met 45 km/h en een waanzinnig optrekvermogen een gevaar vormen voor andere weggebruikers en de bestuurder zelf. 35 km/h zou een absoluut maximum moeten zijn.

Tenslotte leven we ook nog steeds in een auto ayatollah land, waar een aanzienlijk deel van de mensen alle verplaatsingen automatisch met de auto doen en voor de rest van de wereld niet weten. Dat zijn gevaren op de weg daar ze totaal geen voeling hebben met de aanwezigheid en gevaren voor andere weggebruikers.

Tenslotte heb je ook nog het niet naleven van de verkeersregels. Zo rijdt zowat de helft van de automobilisten te snel in bebouwde kom, gebruikt 7/10 richtingaanwijzer niet bij rond punt, gebruikt 2/3 GSM in wagen, kent de helft de voorrangsregels m.b.t. fietsers niet, enz.

Hoeft het te verwonderen dat er meer ongevallen zijn met fietser? Nee, heus niet.

araneus
24 april 2019, 12:46
Een snorfiets cat. A mag max. 25 km/u en heeft inderdaad een geel plaatje achteraan. Iemand die met dergelijke snorfiets rijdt moet verplicht een motohelm opzetten, een fietshelm is niet genoeg. Op een elektrische fiets die even snel is kan je rijden zonder helm! Op een speed pedelec is een fietshelm voldoende.

Deze fietsen worden nu gebruikt door mensen die weinig fietservaring hebben en al zeker bij hogere snelheden of door oudere mensen die het lichamelijk wat moeilijker hebben. Het omaatje dat vroeger tegen 12 km/u fietste en elk moment haar voet aan de grond kon zetten om te stoppen gaat nu tegen 25 km/u. Elke stuurfout resulteert dan in een val met de slechtere reactietijden van die oma!

Natuurlijk nemen ze het niet nauw met de wetgeving. Voorrang van rechts? Nu, niet voor ons, een fietser heeft altijd voorrang! Stoppen voor rood licht? Neen, er komt toch niets aan! Correcte verlichting voor- en achteraan? Neen, ze zien ons toch rijden! ... Komt het tot een ongeval denken ze toch altijd in hun recht te zijn. Tja, tel dat allemaal op en je krijgt veel ongevallen!

Bach
24 april 2019, 13:25
Ik ben net in Nederland. Wat een massa fietsen hier. Gezellig, gezond en milieuvriendelijk. Ik hoop dat Vlaanderen dezelfde richting uit gaat door de infrastructuur fietsvriendelijker te maken.

Anna List
24 april 2019, 13:34
Ik ben net in Nederland. Wat een massa fietsen hier. Gezellig, gezond en milieuvriendelijk. Ik hoop dat Vlaanderen dezelfde richting uit gaat door de infrastructuur fietsvriendelijker te maken.

zalig fietsland hé!!! :cheer: Nederland! :cheer:

hoeveel spedelecs zie je bollen? :p

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 19:43
Natuurlijk nemen ze het niet nauw met de wetgeving. Voorrang van rechts? Nu, niet voor ons, een fietser heeft altijd voorrang! Stoppen voor rood licht? Neen, er komt toch niets aan! Correcte verlichting voor- en achteraan? Neen, ze zien ons toch rijden! ... Komt het tot een ongeval denken ze toch altijd in hun recht te zijn. Tja, tel dat allemaal op en je krijgt veel ongevallen!

Als bovenstaande beschrijving enige waarheid zou hebben, dan lagen de ongevalcijfers met fietsers vele malen horen dan nu. Natuurlijk rijden er fietsers in het verkeer rond die zich niet aan de regels houden, maar het is maar de vraag of dat er meer zijn dan gelijkaardige automobilisten. Het lijkt er sterk op dat u gewoon uitgaat van een hoop vooroordelen over fietsers die, trouwens, net zo goed op andere momenten ook automobilisten zijn.

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 19:48
Ik verschiet er eigenlijk niet van.

Er zijn ook véél fietsers die het zo nauw niet nemen met het verkeersreglement.

Er zijn nog steeds véél teveel fietsen die totaal niet in orde zijn om de baan op te mogen.

Dat het fietsers in 'alle' straten zomaar toegelaten is om beide rijrichtingen te gebruiken dat dient afgeschaft te worden daar véél te gevaarlijk.

Fietsplaat terug invoeren en fietsen controle of ze wel in orde zijn om zich in het verkeer te mogen mengen. :|

Snelheden elektrische fietsen aan banden leggen?

Een snorfiets had vroeger een geel plaatje een elektrische snelle fiets nu?

Graag reactie. :-D

De fietsplaat van vroeger was een belastingplaatje. Geen referentiemiddel om overtredingen te beteugelen. Ik zie bijgevolg het nut niet in van het opnieuw invoeren van zo'n plaatje.

Uw stelling dat fietsverkeer in eenrichtingsstraten gevaarlijk is, zal u toch moeten onderbouwen. Het is trouwens niet correct om te stellen dat dubbelrichtings fietsverkeer in alle eenrichtingsstraten is toegelaten. Die toelating wordt nog steeds geregeld met een onderbord. Staat dat er niet (zoals in bepaalde nauwe straten in de Brugse binnenstad), dan is het niet toegelaten.

fred vanhove
8 mei 2019, 21:45
zalig fietsland hé!!! :cheer: Nederland! :cheer:

hoeveel spedelecs zie je bollen? :p

Is dat nodig ? Nederland moet zowat het meest vlakke land ter wereld zijn.

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 22:02
Is dat nodig ? Nederland moet zowat het meest vlakke land ter wereld zijn.

Geen idee waar het vandaan komt, maar in Nederland rijden er flink wat speedelecs rond. Bij onze noorderburen liggen er zelfs fietssnelwegen waarvan het ontwerp uitging van die snelle elektrische fiets.

Blue Sky
9 mei 2019, 08:04
Als bovenstaande beschrijving enige waarheid zou hebben, dan lagen de ongevalcijfers met fietsers vele malen horen dan nu. Natuurlijk rijden er fietsers in het verkeer rond die zich niet aan de regels houden, maar het is maar de vraag of dat er meer zijn dan gelijkaardige automobilisten. Het lijkt er sterk op dat u gewoon uitgaat van een hoop vooroordelen over fietsers die, trouwens, net zo goed op andere momenten ook automobilisten zijn.

Dat klopt - enkele feiten:

7/10 gebruikt richtingaanwijzer niet bij rond punt
1/2 rijdt te snel in bebouwde kom
2/3 gebruikt dagelijks GSM in wagen
1/2 kent voorrangsregels m.b.t. fietsers niet

En dat rijdt dan rond met een moordwapen. Onverantwoord natuurlijk.

Dergelijke commentaren komen dan ook doorgaans van mensen die zelf nooit fietsen en daardoor een bijzonder eenzijdig verkeersinzicht hebben.

De schoofzak
9 mei 2019, 10:35
Ik ben net in Nederland. Wat een massa fietsen hier. Gezellig, gezond en milieuvriendelijk. Ik hoop dat Vlaanderen dezelfde richting uit gaat door de infrastructuur fietsvriendelijker te maken.

Ik was in Kopenhagen: idem dito, wat een fietsfestijn.

Nu zou het wel straf zijn, mochten er onder de fietsers (zowel mensen die al lang fietsen, als nieuwe fietsers, of hernieuwde fietsers) geen onnozelaars zitten.

De schoofzak
9 mei 2019, 10:37
Dat klopt - enkele feiten:

7/10 gebruikt richtingaanwijzer niet bij rond punt
1/2 rijdt te snel in bebouwde kom
2/3 gebruikt dagelijks GSM in wagen
1/2 kent voorrangsregels m.b.t. fietsers niet

En dat rijdt dan rond met een moordwapen. Onverantwoord natuurlijk.

Dergelijke commentaren komen dan ook doorgaans van mensen die zelf nooit fietsen en daardoor een bijzonder eenzijdig verkeersinzicht hebben.

Gij zijt ook nog niet gestorven van je eerste overdrijving.

Pinklichten bij verlaten rond punt: ik vind dat ook ambetant, maar ik durf wel toegeven dat die slechte gewoonte niet zoveel doden of gekwetsten veroorzaakt.

2/3 gebruikt dagelijks GSM in de wagen.
Straf. Minstens 1/3 gebruikt niet eens zijn wagen dagelijks.

Hoomer
9 mei 2019, 11:27
Gisteren nog voorgehad, moest met de auto rechtsaf op een punt waar er een slecht zicht is naar het fietspad toe, ik kom daar wekelijks dus ik ken de situatie. Nu is het daar mijn gewoonte dat voor ik aan die zijstraat kom het fietspad reeds verkent heb, een fietser op 100 meter dus ik denk dat ik rustig rechtsaf kan, plots moet ik in de remmen, die fietser tegen 50 per uur ook in de remmen!!!!!!! Nu moeten jullie mij eens vertellen hoe ik het fietspad en de gebruikers nog kan inschatten, rijden ze nu 10 per uur of 50, hoeveel tijd heb ik om af te slaan.
Je moet weten je kan dat fietspad daar pas overschouwen als je met je snuit er half opstaat.

PS Vorige week heb ik op die plaats door de regen (gladheid) nog ene tegen 50 per uur (lichte bocht) op zijn sjokkedeizen zien gaan, 't ventje was er niet goed van.

Anna List
9 mei 2019, 12:03
Gisteren nog voorgehad, moest met de auto rechtsaf op een punt waar er een slecht zicht is naar het fietspad toe, ik kom daar wekelijks dus ik ken de situatie. Nu is het daar mijn gewoonte dat voor ik aan die zijstraat kom het fietspad reeds verkent heb, een fietser op 100 meter dus ik denk dat ik rustig rechtsaf kan, plots moet ik in de remmen, die fietser tegen 50 per uur ook in de remmen!!!!!!! Nu moeten jullie mij eens vertellen hoe ik het fietspad en de gebruikers nog kan inschatten, rijden ze nu 10 per uur of 50, hoeveel tijd heb ik om af te slaan.
Je moet weten je kan dat fietspad daar pas overschouwen als je met je snuit er half opstaat.

PS Vorige week heb ik op die plaats door de regen (gladheid) nog ene tegen 50 per uur (lichte bocht) op zijn sjokkedeizen zien gaan, 't ventje was er niet goed van.

als jij op dat fietspad staat, ben jij in fout en oorzaak van die val. ...

Anna List
9 mei 2019, 12:06
Geen idee waar het vandaan komt, maar in Nederland rijden er flink wat speedelecs rond. Bij onze noorderburen liggen er zelfs fietssnelwegen waarvan het ontwerp uitging van die snelle elektrische fiets.

je ziet ze amper in NL die speedelecs.
ik vroeg het eens in mijn NL fietsenwinkel, omdat ik het net zo opvallend vond, en hij vertelde me dat hij er een jaar of wat geleden wel een drietal in zijn zaak had gehad, maar dat hij er terug mee gestopt is omdat er amper vraag naar is bij hen.
wat ook weer niet zo onlogisch is gezien de verschillen in ruimtelijke ordening en het verschil in aanbod openbaar vervoer ook.

Hoomer
9 mei 2019, 15:08
als jij op dat fietspad staat, ben jij in fout en oorzaak van die val. ...

Inderdaad, maar je kan niet op dat fietspad daar kijken (geparkeerde auto's) tenzij je met je snuit erop staat, dus je bent nog 100 meter van die zijstraat en dan kijk je of er zich fietsers op bevinden zodat je eenmaal daar kan afslagen of niet, je moet dat daar echt inschatten. Probeer maar als de fietsers tegen 50 per uur komen aangevlogen.

Aurora_Borealis
9 mei 2019, 19:02
je ziet ze amper in NL die speedelecs.
ik vroeg het eens in mijn NL fietsenwinkel, omdat ik het net zo opvallend vond, en hij vertelde me dat hij er een jaar of wat geleden wel een drietal in zijn zaak had gehad, maar dat hij er terug mee gestopt is omdat er amper vraag naar is bij hen.
wat ook weer niet zo onlogisch is gezien de verschillen in ruimtelijke ordening en het verschil in aanbod openbaar vervoer ook.

De wet in NL is veel strenger voor speed-pedelecs, die mogen daar immers niet op het fietspad en moeten dus de rijbaan op - of indien het er ligt - het bromfietspad (maar daar is de snelheid beperkt tot 30 km/u binnen en 40 km/u buiten de bebouwde kom).

Vandaag nog in NL viel een dode tussen een aanrijding van een speed pedelec met een andere fietser...link (https://www.gelderlander.nl/beuningen/man-uit-renkum-op-speed-pedelec-overlijdt-na-botsing-met-fietser-in-beuningen~a74895d3/)

PeterCC
9 mei 2019, 20:12
Als bovenstaande beschrijving enige waarheid zou hebben, dan lagen de ongevalcijfers met fietsers vele malen horen dan nu. Natuurlijk rijden er fietsers in het verkeer rond die zich niet aan de regels houden, maar het is maar de vraag of dat er meer zijn dan gelijkaardige automobilisten. Het lijkt er sterk op dat u gewoon uitgaat van een hoop vooroordelen over fietsers die, trouwens, net zo goed op andere momenten ook automobilisten zijn.
Ongevallen met de fiets in het woon-werkverkeer worden goed geregistreerd omdat ze gelden als een arbeidsongeval.
Daaruit is gebleken dat bij meer dan 80% van de ongevallen met de fiets geen andere weggebruiker betrokken is.

Er was altijd al het vermoeden dat minstens 80% van de ongevallen met de fiets niet werden geregistreerd. In feite werden alleen ongevallen met de fiets waarbij een auto betrokken is geregistreerd omdat in dergelijk geval de verzekering van de auto sowieso altijd alle schade betaalt, ongeacht de schuldvraag.

PeterCC
9 mei 2019, 20:15
Inderdaad, maar je kan niet op dat fietspad daar kijken (geparkeerde auto's) tenzij je met je snuit erop staat, dus je bent nog 100 meter van die zijstraat en dan kijk je of er zich fietsers op bevinden zodat je eenmaal daar kan afslagen of niet, je moet dat daar echt inschatten. Probeer maar als de fietsers tegen 50 per uur komen aangevlogen.

Dat is inderdaad een groot probleem. Als fietser zou je het gezond verstand moeten hebben om ter hoogte van zijstraten nooit een wagen rechts te willen inhalen.

Aurora_Borealis
10 mei 2019, 09:40
Dat is inderdaad een groot probleem. Als fietser zou je het gezond verstand moeten hebben om ter hoogte van zijstraten nooit een wagen rechts te willen inhalen.

Als een fietser op een fietspad sneller rijdt dan het verkeer op de rijbaan, dan is dat geen rechts inhalen.

Het is misschien niet zo verstandig, maar bij aanrijding in een dergelijke situatie is de rechts afslaande automobilist altijd 100% in fout.

Als er geen fietspad is, of enkel een fietssuggestiestrook, dan is dit rechts inhalen door de fietser en begaat die een zware overtreding.

Anna List
10 mei 2019, 09:55
De wet in NL is veel strenger voor speed-pedelecs, die mogen daar immers niet op het fietspad en moeten dus de rijbaan op - of indien het er ligt - het bromfietspad (maar daar is de snelheid beperkt tot 30 km/u binnen en 40 km/u buiten de bebouwde kom).

Vandaag nog in NL viel een dode tussen een aanrijding van een speed pedelec met een andere fietser...link (https://www.gelderlander.nl/beuningen/man-uit-renkum-op-speed-pedelec-overlijdt-na-botsing-met-fietser-in-beuningen~a74895d3/)

en terecht ook, die horen niet op een fietspad

Mambo
10 mei 2019, 11:00
Tegenwoordig zie je van alles.
De een op een trottinet aan 20 km per uur.
Een ander op zijn skateboard.
Bakfiets links en ook rechts.
Speedelec en bompa fiets.
Alles kriskras ook in tegenstelde richting.

Je moet verdorie uitkijken tegenwoordig als je oversteekt.
Het is hier stilletjes aan zoals in Pakistan.

Anna List
10 mei 2019, 12:51
Tegenwoordig zie je van alles.
De een op een trottinet aan 20 km per uur.
Een ander op zijn skateboard.
Bakfiets links en ook rechts.
Speedelec en bompa fiets.
Alles kriskras ook in tegenstelde richting.

Je moet verdorie uitkijken tegenwoordig als je oversteekt.
Het is hier stilletjes aan zoals in Pakistan.

1 gemene deler.

de auto's rijden dik in de weg.

Hoomer
10 mei 2019, 13:43
Als een fietser op een fietspad sneller rijdt dan het verkeer op de rijbaan, dan is dat geen rechts inhalen.

Het is misschien niet zo verstandig, maar bij aanrijding in een dergelijke situatie is de rechts afslaande automobilist altijd 100% in fout.

Als er geen fietspad is, of enkel een fietssuggestiestrook, dan is dit rechts inhalen door de fietser en begaat die een zware overtreding.

Speelt weinig rol wie er in fout is als ze die fietser die tegen 50 km per uur op mijnen auto geknald is, in de spoed terug ineen moeten puzzelen. :roll: Fietser denken dat ze overal voorrang hebben en begrijpen maar niet dat zij in fout of niet de zwaksten zijn.

Anna List
10 mei 2019, 13:46
Speelt weinig rol wie er in fout is als ze die fietser die tegen 50 km per uur op mijnen auto geknald is, in de spoed terug ineen moeten puzzelen. :roll: Fietser denken dat ze overal voorrang hebben en begrijpen maar niet dat zij in fout of niet de zwaksten zijn.

oeioei, uw rekening gaat oplopen...

Hoomer
10 mei 2019, 13:50
Tegenwoordig zie je van alles.
De een op een trottinet aan 20 km per uur.
Een ander op zijn skateboard.
Bakfiets links en ook rechts.
Speedelec en bompa fiets.
Alles kriskras ook in tegenstelde richting.

Je moet verdorie uitkijken tegenwoordig als je oversteekt.
Het is hier stilletjes aan zoals in Pakistan.
Ik zie er hier elke morgen vijf spedelecs levensgevaarlijke toeren uithalen, een kleine honderd kinderen pakken hier aan de kerk hun bus naar school, op sommige plaatsen is het voetpad naast het fietspad 50 cm breed, die idioten blijven volle snelheid gaan het is gewoon wachten op het eerste ernstige ongeval.

En ja toen ik vorige week in de gietende regen hier aan de kerk in die flauwe bocht ene in volle snelheid onderuit zag gaan had ik enig leedvermaak (niet teveel natuurlijk dat zou niet gepast zijn).
Spedelec+ Gietende regen+ volle snelheid+ van de rode gladde stenen die het fietspad vormen = gaat niet.

Anna List
10 mei 2019, 13:53
Ik zie er hier elke morgen vijf spedelecs levensgevaarlijke toeren uithalen, een kleine honderd kinderen pakken hier aan de kerk hun bus naar school, op sommige plaatsen is het voetpad naast het fietspad 50 cm breed, die idioten blijven volle snelheid gaan het is gewoon wachten op het eerste ernstige ongeval.

En ja toen ik vorige week in de gietende regen hier aan de kerk in die flauwe bocht ene in volle snelheid onderuit zag gaan had ik enig leedvermaak (niet teveel natuurlijk dat zou niet gepast zijn).
Spedelec+ Gietende regen+ volle snelheid+ van de rode gladde stenen die het fietspad vormen = gaat niet.

begin mij af te vragen of gij bij mij in t dorp zou wonen ...

Hoomer
10 mei 2019, 13:56
oeioei, uw rekening gaat oplopen...

Nee, ik ben voorzichtig met de wagen maar ook met de fiets. Ik fiets regelmatig en als ik zie dat er een auto rechts wil inslagen ga ik inschatten of hij mij gezien heeft of niet indien hij mij niet gezien heeft zal ik remmen en de wagen laten voorgaan, ik zit er niet mee war snelheid terug te nemen in tegenstelling tot die met hun superieure machtsgevoel op hun spedelec die denken de meester in het verkeer te zijn terwijl ze ook maar op twee wieltjes quasi onbeschermd rondvliegen, deze idioten raken hun remmen alleen als ze op de plaats van bestemming gekomen zijn.

Henri1
10 mei 2019, 16:25
Aantal ongevallen met fietsers neemt toe. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20190420_04342925)



Ik verschiet er eigenlijk niet van.

Er zijn ook véél fietsers die het zo nauw niet nemen met het verkeersreglement.

Er zijn nog steeds véél teveel fietsen die totaal niet in orde zijn om de baan op te mogen.

Dat het fietsers in 'alle' straten zomaar toegelaten is om beide rijrichtingen te gebruiken dat dient afgeschaft te worden daar véél te gevaarlijk.

Fietsplaat terug invoeren en fietsen controle of ze wel in orde zijn om zich in het verkeer te mogen mengen. :|

Snelheden elektrische fietsen aan banden leggen?

Een snorfiets had vroeger een geel plaatje een elektrische snelle fiets nu?

Graag reactie. :-D

Correctie : Elektrische fietsen.

Elektrisch is dus gevaarlijk.

De schoofzak
10 mei 2019, 17:42
Inderdaad, maar je kan niet op dat fietspad daar kijken (geparkeerde auto's) tenzij je met je snuit erop staat, dus je bent nog 100 meter van die zijstraat en dan kijk je of er zich fietsers op bevinden zodat je eenmaal daar kan afslagen of niet, je moet dat daar echt inschatten. Probeer maar als de fietsers tegen 50 per uur komen aangevlogen.

Zoals het hier beschreven is, zou de wegbeheerder een onvoorzichtigheid begaan, door het parkeren niet te verbieden, verder dan de algemene regel van 5 m van het kruispunt.

Ach, er zijn aan beide kanten van het verkeersgebeuren onnozelaars.
Toch: als automobilist moet je je aanpassen aan de moderne tijd. Vroeger fietsten enkel zeer sportieve mensen boven de 30 per uur; en nu zijn er dat veel meer.
Wees blij dat die er zijn. Zij zijn stuk voor stuk een auto minder in de file.

De schoofzak
10 mei 2019, 17:44
Tegenwoordig zie je van alles.
De een op een trottinet aan 20 km per uur.
Een ander op zijn skateboard.
Bakfiets links en ook rechts.
Speedelec en bompa fiets.
Alles kriskras ook in tegenstelde richting.

Je moet verdorie uitkijken tegenwoordig als je oversteekt.
Het is hier stilletjes aan zoals in Pakistan.

Ja zeg, het is nogal wat met die vooruitgang.
Wetenschap en techniek ontwikkelen al die nieuwe dingen,
en zelfs een middelmatig verdienende arbeider kan zich die dingen aanschaffen.

Oude mensen kunnen niet meer volgen.

Hoomer
11 mei 2019, 05:12
Zoals het hier beschreven is, zou de wegbeheerder een onvoorzichtigheid begaan, door het parkeren niet te verbieden, verder dan de algemene regel van 5 m van het kruispunt.

Ach, er zijn aan beide kanten van het verkeersgebeuren onnozelaars.
Toch: als automobilist moet je je aanpassen aan de moderne tijd. Vroeger fietsten enkel zeer sportieve mensen boven de 30 per uur; en nu zijn er dat veel meer.
Wees blij dat die er zijn. Zij zijn stuk voor stuk een auto minder in de file.

Dikke zever van u natuurlijk, niet iedere zijstraat of fietspad bevind zich op een hoek van 90 graden ten opzichte van uw auto hoor.
Stuk voor stuk een auto minder in de file, wel man een update voor u, hier zijn geen files, niet iedereen woont in Antwerpen. Als automobilist moet je u dus aanpassen, de vraag is natuurlijk, hoe kan je u aanpassen aan die snelheidsduivels op de fiets die je niet eens ziet komen.
Jij bent duidelijk geen autobestuurder -, je hebt de baan waarop je rijd dan een resem geparkeerde wagens en dan een fietspad, alles loopt evenwijdig in je zijspiegels zie je alleen geparkeerde auto's, je kan alleen aan de afslag zelf zien of er fietsers afkomen en zelfs dan moet je al met je wagen gedeeltelijk afgedraaid zijn, normale fietsers vertragen spedelec idioten vertragen niet voor u maar brullen een hoop verwensingen,, daar wringt het schoentje, onverantwoordelijke idioten op een supersnelle fiets, een normaal mens koopt zoiets niet.
Ik heb er hier al zien voorbij vliegen met helm, elleboog- en kniebeschermers plus harnas aan, die vliegen dan lekker beschermd op het fietspad tussen onze kinderen die rustig naar school fietsen door, veilig voor de kinderen en voetgangers is anders hoor.

PS.Buiten hun gebrul hoor je ze niet komen hoor. :roll:

Mambo
11 mei 2019, 17:37
Ja zeg, het is nogal wat met die vooruitgang.
Wetenschap en techniek ontwikkelen al die nieuwe dingen,
en zelfs een middelmatig verdienende arbeider kan zich die dingen aanschaffen.

Oude mensen kunnen niet meer volgen.

Ze hadden ons vliegende autos beloofd.

Het zijn fietsen vanuit de oudheid geworden

Jan van den Berghe
11 mei 2019, 20:25
Fietser denken dat ze overal voorrang hebben en begrijpen maar niet dat zij in fout of niet de zwaksten zijn.

In de meeste gevallen zijn fietsers ook automobilisten. Schijnbaar ontgaat dat u. Of hebt u het over die mensen die, eens achter het autostuur, ook denken dat ze overal voorrang hebben?

Jan van den Berghe
11 mei 2019, 20:27
en terecht ook, die horen niet op een fietspad

Om welke reden hoort een snelle fiets niet op het fietspad dat naast een 70 km/u-weg ligt?

Jan van den Berghe
11 mei 2019, 20:30
Dikke zever van u natuurlijk, niet iedere zijstraat of fietspad bevind zich op een hoek van 90 graden ten opzichte van uw auto hoor.
Stuk voor stuk een auto minder in de file, wel man een update voor u, hier zijn geen files, niet iedereen woont in Antwerpen. Als automobilist moet je u dus aanpassen, de vraag is natuurlijk, hoe kan je u aanpassen aan die snelheidsduivels op de fiets die je niet eens ziet komen.

Als u geen fiets ziet afkomen, hoort u niet thuis achter het stuur van een wagen. Dan zult u ongetwijfeld ook niet een kind op zijn fietsje zien afkomen. Het lijkt dan ook beter dat u voortaan te voet gaat, de bus, tram of trein neemt.

Jan van den Berghe
11 mei 2019, 20:32
Jij bent duidelijk geen autobestuurder -, je hebt de baan waarop je rijd dan een resem geparkeerde wagens en dan een fietspad, alles loopt evenwijdig in je zijspiegels zie je alleen geparkeerde auto's, je kan alleen aan de afslag zelf zien of er fietsers afkomen en zelfs dan moet je al met je wagen gedeeltelijk afgedraaid zijn, normale fietsers vertragen spedelec idioten vertragen niet voor u maar brullen een hoop verwensingen,, daar wringt het schoentje, onverantwoordelijke idioten op een supersnelle fiets, een normaal mens koopt zoiets niet.

Pure prietpraat. Er gebeuren op dergelijke plaatsen een overvloed aan ongevallen met gewone fietsers. Het probleem is hier niet dat de fietser niet vertraagt (daar is meestal geen reden toe daar hij zich bevindt op een fietspad met voorrang), maar wel de automobilist die dan onnadenkend en zonder te kijken de zijstraat inrijdt. Daar ligt de onverantwoordelijkheid. De automobilist voert een manoeuvre uit en moet zich dus vergewissen van het nodige.

Jan van den Berghe
11 mei 2019, 20:34
Gisteren nog voorgehad, moest met de auto rechtsaf op een punt waar er een slecht zicht is naar het fietspad toe, ik kom daar wekelijks dus ik ken de situatie. Nu is het daar mijn gewoonte dat voor ik aan die zijstraat kom het fietspad reeds verkent heb, een fietser op 100 meter dus ik denk dat ik rustig rechtsaf kan, plots moet ik in de remmen, die fietser tegen 50 per uur ook in de remmen!!!!!!! Nu moeten jullie mij eens vertellen hoe ik het fietspad en de gebruikers nog kan inschatten, rijden ze nu 10 per uur of 50, hoeveel tijd heb ik om af te slaan.
Je moet weten je kan dat fietspad daar pas overschouwen als je met je snuit er half opstaat.


Heel eenvoudig: u moet daar stapvoets rijden. U voert een manoeuvre uit. Aan u om hier correct te handelen.

Jan van den Berghe
11 mei 2019, 20:37
je ziet ze amper in NL die speedelecs.
ik vroeg het eens in mijn NL fietsenwinkel, omdat ik het net zo opvallend vond, en hij vertelde me dat hij er een jaar of wat geleden wel een drietal in zijn zaak had gehad, maar dat hij er terug mee gestopt is omdat er amper vraag naar is bij hen.
wat ook weer niet zo onlogisch is gezien de verschillen in ruimtelijke ordening en het verschil in aanbod openbaar vervoer ook.

U dwaalt. Er worden heel veel speedelecs in Nederland verkocht.

AMSTERDAM – De verkoop van speed pedelecs groeit gestaag. Dat heeft Fietsenwinkel.nl ertoe gebracht onderzoek te doen naar het aantal speed pedelecs en de verspreiding hiervan tussen geslacht, leeftijd, provincie etc. Volgens een verslag op Fietsenwinkel.nl rijden in Nederland al meer dan 15.000 geregistreerde speed pedelecs rond.

https://nieuwsfiets.nu/2018/04/13/verkoop-speed-pedelecs-doorbreekt-15-000-grens/

Jan van den Berghe
11 mei 2019, 20:40
Dat is inderdaad een groot probleem. Als fietser zou je het gezond verstand moeten hebben om ter hoogte van zijstraten nooit een wagen rechts te willen inhalen.

Het getuigt van een correct inschatten van de situatie dat een automobilist bij in het indraaien in een zijstraat, weet dat hij een manoeuvre uitvoert en bijgevolg gehouden is om zich ervan te vergissen dat hij dat in alle veiligheid kan uitvoeren. U probeert de verantwoordelijkheden te verleggen.

PeterCC
17 mei 2019, 21:51
Het getuigt van een correct inschatten van de situatie dat een automobilist bij in het indraaien in een zijstraat, weet dat hij een manoeuvre uitvoert en bijgevolg gehouden is om zich ervan te vergissen dat hij dat in alle veiligheid kan uitvoeren. U probeert de verantwoordelijkheden te verleggen.

Helemaal niet.
Het gaat in de reële wereld niet om gelijk te hebben of in uw recht te zijn.

Het gaat om intelligentie en gezond verstand, om het snel ontdekken van potentiëel gevaarlijke situaties, om het vermijden van problemen.

En wat de wet dan zegt doet niet terzake en is het laatste waar je moet mee bezig zijn.

Jan van den Berghe
20 mei 2019, 22:21
Helemaal niet.
Het gaat in de reële wereld niet om gelijk te hebben of in uw recht te zijn.

Het gaat om intelligentie en gezond verstand, om het snel ontdekken van potentiëel gevaarlijke situaties, om het vermijden van problemen.

En wat de wet dan zegt doet niet terzake en is het laatste waar je moet mee bezig zijn.

De wet doet er zeker toe, want heel ons handelen in het verkeer is gebaseerd op het respecteren van de wetgeving. Juist het miskennen van die regels zorgt voor zoveel problemen in het verkeer. Denk maar aan het ongeval in Brussel: inhalen op een fietspad. Verboden bij wet. En toch gebeurde het, met alle gevolgen van dien.

Blue Sky
21 mei 2019, 08:00
Helemaal niet.
Het gaat in de reële wereld niet om gelijk te hebben of in uw recht te zijn.

Het gaat om intelligentie en gezond verstand, om het snel ontdekken van potentiëel gevaarlijke situaties, om het vermijden van problemen.

En wat de wet dan zegt doet niet terzake en is het laatste waar je moet mee bezig zijn.

En dat geldt enkel in één richting voor de zwakke weggebruiker en niet voor meneer de automobilist?

PeterCC
21 mei 2019, 20:57
De wet doet er zeker toe, want heel ons handelen in het verkeer is gebaseerd op het respecteren van de wetgeving. Juist het miskennen van die regels zorgt voor zoveel problemen in het verkeer. Denk maar aan het ongeval in Brussel: inhalen op een fietspad. Verboden bij wet. En toch gebeurde het, met alle gevolgen van dien.

Dat ongeval in Brussel was het gevolg van een schandalige inrichting van de rijbaan gekoppeld aan een gebrek aan intelligentie. Een dubbel geval van gebrek aan intelligentie.

PeterCC
21 mei 2019, 20:57
En dat geldt enkel in één richting voor de zwakke weggebruiker en niet voor meneer de automobilist?

Dat geldt voor iedereen.

Jan van den Berghe
21 mei 2019, 21:00
Dat ongeval in Brussel was het gevolg van een schandalige inrichting van de rijbaan gekoppeld aan een gebrek aan intelligentie. Een dubbel geval van gebrek aan intelligentie.

Neen, de inrichting is niet de oorzaak van het ongeval. Wel het onverantwoord rijgedrag van een automobilist die rechts inhaalt (verboden in die gegevenheid) en het inhaalmanoeuvre uitvoert op een fietspad (ook verboden).

Universalia
23 mei 2019, 07:39
Er moet gewoon een stop komen dat fietsers zomaar alle rijrichtingen van straten mogen gebruiken.

Ik heb daar al tal van bijna-ongevallen van gezien.

Er zijn ook fietsers die er dankbaar gebruik van maken en het zelfs op een schelden durven te zetten als er een situatie ontstaat dat een bestuurder het bijna niet gezien heeft dat een fietser met elektrische fiets komt aanstormen tegen hoge snelheid, uit een vroeger voor iedereen verboden rijrichting, bij het buiten rijden van zijn/haar garage.

Afschaffen die handel. :|

Anna List
23 mei 2019, 07:42
Er moet gewoon een stop komen dat fietsers zomaar alle rijrichtingen van straten mogen gebruiken.

Ik heb daar al tal van bijna-ongevallen van gezien.

Er zijn ook fietsers die er dankbaar gebruik van maken en het zelfs op een schelden durven te zetten als er een situatie ontstaat dat een bestuurder het bijna niet gezien heeft dat een fietser met elektrische fiets komt aanstormen tegen hoge snelheid, uit een vroeger voor iedereen verboden rijrichting, bij het buiten rijden van zijn/haar garage.

Afschaffen die handel. :|

of gij moet u eens eindelijk naar het huidige verkeersreglement leren gedragen ipv dat van 1970 ...

Hoomer
23 mei 2019, 08:05
of gij moet u eens eindelijk naar het huidige verkeersreglement leren gedragen ipv dat van 1970 ...

Heu in 1970 was er een reglement, of er nu nog 1 is daar twijfel ik aan, toen mocht je niet in de verboden richting fietsen, moest je achter elkaar rijden en hadden auto's voorrang, de fietsers mochten de zebrapaden niet gebruiken al oversteekplaats waarop ze denken voorrang te hebben, de voetgangers moesten trouwens wachten tot de auto's gepasseerd waren alvorens gebruik te maken van het zebrapad, geen kop staart aanrijdingen meer wegens voetganger die plots het zebrapad opstapt met plots remmen van de wagens voor u tot gevolg enzoverder. Fietser nu met 4 naast elkaar soms jongeren naar school en ouderen op uitstap.

Anna List
23 mei 2019, 08:13
Heu in 1970 was er een reglement, of er nu nog 1 is daar twijfel ik aan, toen mocht je niet in de verboden richting fietsen, moest je achter elkaar rijden en hadden auto's voorrang, de fietsers mochten de zebrapaden niet gebruiken al oversteekplaats waarop ze denken voorrang te hebben, de voetgangers moesten trouwens wachten tot de auto's gepasseerd waren alvorens gebruik te maken van het zebrapad, geen kop staart aanrijdingen meer wegens voetganger die plots het zebrapad opstapt met plots remmen van de wagens voor u tot gevolg enzoverder. Fietser nu met 4 naast elkaar soms jongeren naar school en ouderen op uitstap.

wees maar zeker dat er nu ook een reglement is.

mss moet men eindelijk eens werk maken om de kennis van de wegcode te testen om de vijf jaar bij 50 plussers, als voorwaarde om hun rijbewijs te houden uiteraard.

Jay-P.
23 mei 2019, 08:14
In HK zijn ze beschaafder, ergo intelligenter : elektrikke skateboards, trottinetten en veilaukes simpelweg verboten.
Probleem opgelost. Eind discussie, tot spijt van de fietsmaffia in B-land.
(Uitstekend publiek transport is er trouwens superieur.)

Hoomer
23 mei 2019, 08:17
wees maar zeker dat er nu ook een reglement is.

mss moet men eindelijk eens werk maken om de kennis van de wegcode te testen om de vijf jaar bij 50 plussers, als voorwaarde om hun rijbewijs te houden uiteraard.

Heb ik gedaan een paar jaar terug, 38 op 40. 8-)

Anna List
23 mei 2019, 08:18
In HK zijn ze beschaafder, ergo intelligenter : elektrikke skateboards, trottinetten en veilaukes simpelweg verboten.
Probleem opgelost. Eind discussie, tot spijt van de fietsmaffia in B-land.
(Uitstekend publiek transport is er trouwens superieur.)

tot spijt vd fietsmaffia? je vermeldde geen enkele fiets die verboden werd hoor. :p

Anna List
23 mei 2019, 08:19
Heb ik gedaan een paar jaar terug, 38 op 40. 8-)

en op 50?

en dan elke 5 jaar terug dat rijbewijs halen. Theorie én praktijk.

gevaarlijke ouwe kneuten van de baan!

Hoomer
23 mei 2019, 08:22
en op 50?

en dan elke 5 jaar terug dat rijbewijs halen. Theorie én praktijk.

gevaarlijke ouwe kneuten van de baan!

Mag ik er u attent op maken dat ook u naar alle waarschijnlijkheid oud zal worden. ;-)

Jay-P.
23 mei 2019, 08:24
tot spijt vd fietsmaffia? je vermeldde geen enkele fiets die verboden werd hoor. :p
Niet nodig om evidenties qua bewust begrijpend lezen toe te lichten, dacht ik blijkbaar verkeerd .:cry:




;-)

Anna List
23 mei 2019, 09:45
Niet nodig om evidenties qua bewust begrijpend lezen toe te lichten, dacht ik blijkbaar verkeerd .:cry:




;-)

die trotinetten en hooverboards etc zijn toch t meest storend voor de fietsers zou ik denken. ..

Tavek
23 mei 2019, 10:12
wees maar zeker dat er nu ook een reglement is.

mss moet men eindelijk eens werk maken om de kennis van de wegcode te testen om de vijf jaar bij 50 plussers, als voorwaarde om hun rijbewijs te houden uiteraard.

Dit.

De gevaarlijkste chauffeurs zijn testosteronjongeren & 60+'ers.

Die laatste omdat ze gewoon de regels niet meer kennen en maar op doen....

Anna List
23 mei 2019, 14:26
Heu in 1970 was er een reglement, of er nu nog 1 is daar twijfel ik aan, toen mocht je niet in de verboden richting fietsen, moest je achter elkaar rijden en hadden auto's voorrang, de fietsers mochten de zebrapaden niet gebruiken al oversteekplaats waarop ze denken voorrang te hebben, de voetgangers moesten trouwens wachten tot de auto's gepasseerd waren alvorens gebruik te maken van het zebrapad, geen kop staart aanrijdingen meer wegens voetganger die plots het zebrapad opstapt met plots remmen van de wagens voor u tot gevolg enzoverder. Fietser nu met 4 naast elkaar soms jongeren naar school en ouderen op uitstap.

Verkeer
Wat is ‘vierkant groen’?: dit moet u weten over de nieuwe wegcode

Het ‘vierkant groen’ is nieuw in de wegcode Beeld VTM
Fietsers en voetgangers krijgen vanaf volgende week te maken met een versoepelde wegcode. Een nieuwe wet daarrond verscheen gisteren in het Belgisch Staatsblad. Een van de opvallendste nieuwigheden is het zogenoemde ‘vierkant groen’ op bepaalde kruispunten. Dit is alles wat u moet weten.

De versoepelde wegcode gaat eind volgende week in, op 31 mei. De belangrijkste nieuwigheid is dus het ‘vierkant groen’-principe voor fietsers en voetgangers. Kruispunten die met dit systeem werken, worden uitgerust met verkeerslichten die pijltjes laten zien rond het silhouet van de fietser of voetgangers. Doel is om contact te vermijden tussen zwakke weggebruikers en auto’s en vrachtwagens, en zo dodehoekongevallen te voorkomen.

Ook voor eigenaars van bepaalde bakfietsen zijn er nieuwigheden in de versoepelde wegcode. Zo worden drie- en vierwielers die minder breed zijn dan één meter gelijkgesteld met fietsen. Dat houdt in dat ze tegen de rijrichting mogen rijden in éénrichtingstraten. Bakfietsen met een maximale breedte van een meter worden vanaf 31 mei ook toegelaten in zones voor plaatselijk verkeer en in voetgangerszones.
De nieuwe wet bepaalt voorts dat fietsertjes jonger dan 10 jaar voortaan onder alle omstandigheden op het voetpad mogen rijden. Nu is dat enkel toegelaten voor kinderen tot 9 jaar. Verder wordt de maximumsnelheid van elektrische steps, elektrische rolstoelen en hoverboards verhoogd van 18 kilometer per uur tot 25 kilometer per uur. Dat heeft vooral met Europese regelgeving te maken.


De afstand waarbinnen een voetganger verplicht gebruik moet maken van een zebrapad wordt dan weer teruggebracht van 30 naar 20 meter. Ook de afstand buiten de bebouwde kom tussen bestuurders van voertuigen en zwakke weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, wordt aangepast. Momenteel moet slechts een meter afstand worden houden, dat wordt anderhalve meter.
https://www.demorgen.be/nieuws/wat-is-vierkant-groen-dit-moet-u-weten-over-de-nieuwe-wegcode~bcf9f645/

Anna List
23 mei 2019, 14:27
Mag ik er u attent op maken dat ook u naar alle waarschijnlijkheid oud zal worden. ;-)

mss ben ik dat al wel ... :-P

en wijs mss. :D

Micele
23 mei 2019, 14:28
Dit.

De gevaarlijkste chauffeurs zijn testosteronjongeren & 60+'ers.

Die laatste omdat ze gewoon de regels niet meer kennen en maar op doen....

Denk je...

De klasse 65-69 jaar rijdt alleszins veiliger dan 30-34 jaar, gemiddeld ongevalrisico.

Vanaf 70 -74 jaar komt er slijtage op - of ~gelijk aan 25-29 jaar - en vanaf 75 zijn ze terug 18 jaar. lol.

Zwitserse studie xxxx

https://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/7/9/7/4/9/Studie-Unfallrisiken-im-Alter-474x316-d000efb251ffcd26.jpg

https://www.autobild.de/artikel/senioren-am-steuer-studie-4187092.html

Hoomer
23 mei 2019, 15:01
https://www.demorgen.be/nieuws/wat-is-vierkant-groen-dit-moet-u-weten-over-de-nieuwe-wegcode~bcf9f645/

De fietsveiligheid zal er niet door verbeteren, er zijn hier straatjes waar een bakfiets vanuit tegengestelde richting niet kan passeren hoor (2 kanten parkeren). Die idioten met chauffeur die de verkeersregels opstellen zouden zelf eerst een week of 2 moeten fietsen. Juist met zo een wachter gesproken die de kinderen bij het verlaten van de school veilig moet laten oversteken, die man zegt ook, de auto's dat is geen probleem die elektrische fietsen en bakfietsen dat is een groot probleem geworden, levensgevaarlijk voor de kinderen maar ook voor mij. voila. 8-)

Anna List
23 mei 2019, 15:04
De fietsveiligheid zal er niet door verbeteren, er zijn hier straatjes waar een bakfiets vanuit tegengestelde richting niet kan passeren hoor (2 kanten parkeren). Die idioten met chauffeur die de verkeersregels opstellen zouden zelf eerst een week of 2 moeten fietsen. Juist met zo een wachter gesproken die de kinderen bij het verlaten van de school veilig moet laten oversteken, die man zegt ook, de auto's dat is geen probleem die elektrische fietsen en bakfietsen dat is een groot probleem geworden, levensgevaarlijk voor de kinderen maar ook voor mij. voila. 8-)

dan gade gij achteruit moeten rijden als er nen bakfiets in uw straat opdraait hé :p

Hoomer
23 mei 2019, 15:07
dan gade gij achteruit moeten rijden als er nen bakfiets in uw straat opdraait hé :p

Die vuilen hippie kan dan met zijnen bakrommel op een lege parkeerplaats wachten tot ik gepasseerd ben ja. :roll:

Anna List
23 mei 2019, 15:09
Die vuilen hippie kan dan met zijnen bakrommel op een lege parkeerplaats wachten tot ik gepasseerd ben ja. :roll:

nee, zo is dat niet hé

gij achteruit ... met zo'n bakfiets kan je nl niet achteruit rijden ...

weette wat? als ik u was, ik maakte er ineens al een gewoonte van om altijd blokske rond te rijden, om de situatie voor te blijven hé. :p

Hoomer
23 mei 2019, 15:18
nee, zo is dat niet hé

gij achteruit ... met zo'n bakfiets kan je nl niet achteruit rijden ...

weette wat? als ik u was, ik maakte er ineens al een gewoonte van om altijd blokske rond te rijden, om de situatie voor te blijven hé. :p

Zonder woorden

110707

Anna List
23 mei 2019, 15:22
Zonder woorden

110707

:rofl:

Universalia
23 mei 2019, 18:32
Een nieuwsuitzending 'leerde' dat zebrapaden iets langer zullen worden.

In die nieuwsuitzending zag je ook een beeld van tal van naast elkaar rijdende jonge fietsers(sters) op weg naar school.

Ik dacht nog moeten die niet mooi achter elkaar 'admiraalfietsen?' (zoals het zeilen :-D )

Laatst zo een situatie nog voorgehad dat ze met zen zevenen naast elkaar fietsten er was geen voorbijsteken meer aan.

In sommige gevallen kreeg je zelfs nog een middenvinger naar uw hoofd geslingerd.

Steps die voorbij vliegen, geen helm, geen been- of arm beschermers.

Tal van fietsen die niet in orde zijn om op de fietspad of baan te mogen rijden.

En dat mag allemaal?

Jan van den Berghe
24 mei 2019, 21:26
De fietsveiligheid zal er niet door verbeteren, er zijn hier straatjes waar een bakfiets vanuit tegengestelde richting niet kan passeren hoor (2 kanten parkeren). Die idioten met chauffeur die de verkeersregels opstellen zouden zelf eerst een week of 2 moeten fietsen. Juist met zo een wachter gesproken die de kinderen bij het verlaten van de school veilig moet laten oversteken, die man zegt ook, de auto's dat is geen probleem die elektrische fietsen en bakfietsen dat is een groot probleem geworden, levensgevaarlijk voor de kinderen maar ook voor mij. voila. 8-)

Schijnbaar hebt u niet door dat er wel een onderbord moet staan. Anders mogen fietsers niet tegenrichting rijden. In bepaalde nauwe straatjes van Brugge is het absoluut eenrichtingsverkeer. Fietsers mogen er niet tegenrichting rijden.

Jan van den Berghe
24 mei 2019, 21:28
Een nieuwsuitzending 'leerde' dat zebrapaden iets langer zullen worden.

In die nieuwsuitzending zag je ook een beeld van tal van naast elkaar rijdende jonge fietsers(sters) op weg naar school.

Ik dacht nog moeten die niet mooi achter elkaar 'admiraalfietsen?' (zoals het zeilen :-D )


Neen, de wegcode laat het naast elkaar rijden op bepaalde plaatsen uitdrukkelijk toe.

Tavek
24 mei 2019, 21:53
Een nieuwsuitzending 'leerde' dat zebrapaden iets langer zullen worden.

In die nieuwsuitzending zag je ook een beeld van tal van naast elkaar rijdende jonge fietsers(sters) op weg naar school.

Ik dacht nog moeten die niet mooi achter elkaar 'admiraalfietsen?' (zoals het zeilen :-D )

Laatst zo een situatie nog voorgehad dat ze met zen zevenen naast elkaar fietsten er was geen voorbijsteken meer aan.

In sommige gevallen kreeg je zelfs nog een middenvinger naar uw hoofd geslingerd.

Steps die voorbij vliegen, geen helm, geen been- of arm beschermers.

Tal van fietsen die niet in orde zijn om op de fietspad of baan te mogen rijden.

En dat mag allemaal?

Langs elkaar fietsen is reeds lange tijd toegelaten.

Tavek
24 mei 2019, 21:53
Denk je...

De klasse 65-69 jaar rijdt alleszins veiliger dan 30-34 jaar, gemiddeld ongevalrisico.

Vanaf 70 -74 jaar komt er slijtage op - of ~gelijk aan 25-29 jaar - en vanaf 75 zijn ze terug 18 jaar. lol.

Zwitserse studie xxxx

https://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/7/9/7/4/9/Studie-Unfallrisiken-im-Alter-474x316-d000efb251ffcd26.jpg

https://www.autobild.de/artikel/senioren-am-steuer-studie-4187092.html

Die grafiek zegt toch exact wat ik stel ?

Jan van den Berghe
24 mei 2019, 22:03
Steps die voorbij vliegen, geen helm, geen been- of arm beschermers.

Tal van fietsen die niet in orde zijn om op de fietspad of baan te mogen rijden.

En dat mag allemaal?

Het is volkomen wettelijk om zonder helm, arm- of beenbeschermers met een step rond te rijden.

PeterCC
24 mei 2019, 22:56
Neen, de inrichting is niet de oorzaak van het ongeval. Wel het onverantwoord rijgedrag van een automobilist die rechts inhaalt (verboden in die gegevenheid) en het inhaalmanoeuvre uitvoert op een fietspad (ook verboden).

Ga daar zelf eens ter plaatse kijken.

Hoomer
25 mei 2019, 05:31
Schijnbaar hebt u niet door dat er wel een onderbord moet staan. Anders mogen fietsers niet tegenrichting rijden. In bepaalde nauwe straatjes van Brugge is het absoluut eenrichtingsverkeer. Fietsers mogen er niet tegenrichting rijden.

Ach jonge ik zie wat ik zie en met Brugge heb ik echt geen zaken.

Universalia
25 mei 2019, 07:32
Het is volkomen wettelijk om zonder helm, arm- of beenbeschermers met een step rond te rijden.

Dat kan inderdaad dat men er nog geen werk van gemaakt heeft om het dragen van een helm en andere bescherming te verplichten voor diegenen die van zo een step gebruik willen maken en dat is voor hun eigen veiligheid.

Mambo
25 mei 2019, 08:13
Tis maar als de kleine gasten ook met die trottinetten zullen beginnen vlammen aan 25 km u dat er de één na de ander zal verongelukken.

En ja hou die kinderen maar eens tegen?

dpg
25 mei 2019, 08:21
Tis maar als de kleine gasten ook met die trottinetten zullen beginnen vlammen aan 25 km u dat er de één na de ander zal verongelukken.

En ja hou die kinderen maar eens tegen?

Verantwoordelijkheid van de ouders, of moet de wetgever hun kinderen opvoeden ?

Universalia
25 mei 2019, 08:45
Langs elkaar fietsen is reeds lange tijd toegelaten.

Met zen zes of zevenen naast elkaar?

Dat ze dat dan maar gelijk terug afschaffen en het uit alle richtingen komen aanrijden door fietsers even mee afschaffen wegens te gevaarlijk. :-D

Anna List
25 mei 2019, 09:12
Tis maar als de kleine gasten ook met die trottinetten zullen beginnen vlammen aan 25 km u dat er de één na de ander zal verongelukken.

En ja hou die kinderen maar eens tegen?

²
Niet alleen kinderen

Micele
25 mei 2019, 09:59
Die grafiek zegt toch exact wat ik stel ?
Heb je wel goed gekeken naar die horizontale lijn = 1 = gemiddeld ongevalrisico ? En wat er boven uitsteekt?

https://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/7/9/7/4/9/Studie-Unfallrisiken-im-Alter-474x316-d000efb251ffcd26.jpg

Naja dat je met testoronjongeren ook 30-34 jarigen (0,71 risico) bedoelt kon ik niet weten uit "jongeren". Want die rijden onveiliger dan 65-69 jarigen (0,66 risico). ;-)

Exact wat je stelt? Het risico verhoogt significant pas vanaf +70 jaar (1,07 > 1 net boven gemiddelde), of beter +75 zoals de *link titelde.

Jij stelde +60. Geef me die 10 jaar maar terug. :-)


De gevaarlijkste chauffeurs zijn testosteronjongeren & 60+'ers.

Studie — 02.05.2013

*Ab 75 wird es gefährlich

Bisher hieß es, Fahranfänger würden die meisten Unfälle bauen. Eine neue
Studie beweist: Hochrisikogruppe sind Senioren – aber erst ab 75 Jahren.

Anna List
25 mei 2019, 10:21
Vanaf 60 verhoogt het risico dus.

Neem die mensen hun rijbewijs af. Ineens ook een filemaatregel.

Jan van den Berghe
25 mei 2019, 10:28
Vanaf 60 verhoogt het risico dus.

Neem die mensen hun rijbewijs af. Ineens ook een filemaatregel.

Wees dan consequent en reik rijbewijzen maar uit als mensen 35 voorbij zijn.

Anna List
25 mei 2019, 10:39
Wees dan consequent en reik rijbewijzen maar uit als mensen 35 voorbij zijn.

Idd ook valabel punt.

Nog minder file.

Micele
25 mei 2019, 12:19
Wees dan consequent en reik rijbewijzen maar uit als mensen 35 voorbij zijn.

Tja, dan missen ze wel tot 17 jaar rijervaring achter het stuur... lol

Jan van den Berghe
25 mei 2019, 13:46
Tja, dan missen ze wel tot 17 jaar rijervaring achter het stuur... lol

Dan zijn ze wel voor matuurder en ligt het testosterongehalte al iets lager.

Micele
25 mei 2019, 15:25
Dan zijn ze wel voor matuurder en ligt het testosterongehalte al iets lager.

Het totaal testosteron zou pas afnemen vanaf 35 jaar:

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-ee78ea296d073b84d97c3cfd4b8156ef.webp

https://www.menshormonalhealth.com/normal-testosterone-levels.html

https://uuaurology.com/wp-content/uploads/testosterone-levels-by-age.png

Jan van den Berghe
25 mei 2019, 15:27
Het totaal testosteron zou pas afnemen vanaf 35 jaar:

Wees dan consequent en reik rijbewijzen maar uit als mensen 35 voorbij zijn.

Micele
25 mei 2019, 15:30
Euh correctie 35 tot 44 jaar is de range van het hoogste totaal testosteron:

Vermeulen, A. (1996). Declining Androgens with Age: An Overview. In Vermeulen, A. & Oddens, & B.J. (Eds.), Androgens and the Aging Male (pp. 3-14). New York: Parthenon Publishing.
Age Total Testosterone Average (ng/dl) Free Testosterone Average (pg/ml)
25 - 34 616 123
35 - 44 667 103
45 - 54 606 91
55 - 64 562 83
65 - 74 523 69
75 - 84 470 60
85 - 100 376 54
https://www.menshormonalhealth.com/normal-testosterone-levels.html
Vanaf 55 jaar dan, dan zit men onder 600 ng/dl lol.

Boven 75 is dan te weinig testosteron. :-D

PeterCC
25 mei 2019, 22:13
Wees dan consequent en reik rijbewijzen maar uit als mensen 35 voorbij zijn.
Hoe komt het dat die curve zo sterk daalt die eerste jaren?

Het is niet omdat de jonge chauffeur de wegcode niet kent, integendeel, de jonge chauffeurs kennen de wegcode het beste van alle bestuurders.

Het is een gebrek aan ervaring dat in het nadeel werkt van de jonge bestuurder.
En de enige manier om die ervaring op te doen is rijden. En dat vergt tijd.

Schuif je de leeftijd waarop je een rijbewijs kan behalen omhoog dan zal de curve enkel naar rechts opschuiven maar niet naar beneden.

Lees dit boek: https://is.muni.cz/el/1423/podzim2016/PSY540/um/64998189/64998284/targetrisk3_1.pdf en dan zal je dat beter begrijpen.

cookie monster
16 juni 2019, 02:25
Bijna prijs:
https://www.gva.be/cnt/dmf20190611_04454028/wielrenner-vermijdt-nipt-botsing-met-aanstormende-trein