PDA

View Full Version : Batterijpacks die 1,6 miljoen kms meegaan


Micele
23 april 2019, 23:21
Batterijpacks die 1,6 miljoen kms "meegaan", waarom heeft mijn laptop die niet?

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-battery-million-miles-elon-musk/

Tesla CEO Elon Musk says that the automaker is working on a new battery pack to come out next year which will last 1 million miles.

When talking about the economics of Tesla’s future fleet of robotaxis at the Tesla Autonomy Event yesterday, Musk emphasized that the vehicles need to be durable in order for the economics to work:

“The cars currently built are all designed for a million miles of operation. The drive unit is design, tested, and validated for 1 million miles of operation.”

But the CEO admitted that the battery packs are not built to last 1 million miles.

Just a week ago, Musk said that they built Model 3 to last as long as a commercial truck, a million miles, and the battery modules should last between 300,000 miles and 500,000 miles.

At the time, he also said that Tesla plans to provide battery module replacements.

Now, Musk added that there’s a new Tesla battery pack coming that will last as long as the rest of the vehicles:

“The new battery pack that is probably going to production next year is designed explicitly for 1 million miles of operation.”

The CEO said that they are optimizing every aspect of the cars, including the tires, in order to achieve minimal maintenance to create an “hyper-efficient” electric robotaxi.

Tesla heeft onlangs Maxwell Technologies overgenomen, een bedrijf dat cobaltvrije batterijen en supercondensatoren maakt.

https://insideevs.com/news/342609/tesla-buying-maxwell-could-signal-move-to-solid-state-battery/

https://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell_Technologies

Anna List
24 april 2019, 06:15
https://static.interestingengineering.com/images/APRIL/sizes/Tesla-Shangai-Fire_resize_md.jpg

https://i2.wp.com/media.globalnews.ca/videostatic/64/231/Teska.jpg?w=372&quality=70&strip=all

het is de Notre Dame niet, maar toch

van die mooie Audi daarnaast schiet niks over, je zal maar naast zo'n Tesla geparkeerd staan ...

Micele
24 april 2019, 07:38
van die mooie Audi daarnaast schiet niks over, je zal maar naast zo'n Tesla geparkeerd staan ...
trololo. Bovendien Tesla 1e generatie met geïmporteerde Panasonic-cellen uit Japan.

Bovendien brandt die Tesla nog proper. :-)

Wat anders als jouw giftige sluikstorter.

De eigenaar krijgt een nieuwe van de verzekering. Zal wel happy zijn.

Hopelijk met solid state batterijpack die 1,6 miljoen km meegaat. :-D

En omdat die zonder electrolyt zijn branden die zelfs niet bij een Antwerpse granaatinslag. :lol:

Micele
24 april 2019, 07:48
Aha het geraakt zo stilaan bekend in de gazetten dat de Teslas onverslijtbaar worden, toen in 2018 was het de motor en overbrenging, euh powertrain.

https://www.manners.be/Tesla-model-3-na-miljoen-mijl/

ZO ZIET EEN TESLA MODEL 3 ER UIT NA 1.6 MILJOEN KILOMETER

Onberispelijk!

Bij de aanschaf van een nieuwe wagen wil je uiteraard weten hoe duurzaam hij is. Mocht je overwegen om een Tesla Model 3 aan te schaffen, dan heeft Elon Musk goed nieuws: het bedrijf heeft getest hoe de wagen presteerde bij zware belasting. Na ruim een miljoen mijl (1.6 miljoen kilometer) zag de Tesla-motor er nog onberispelijk uit.

Een miljoen mijl

CEO Elon Musk toonde op Twitter afbeeldingen van de motor en versnellingsbak en merkte op hoe die “nog steeds in een goede conditie verkeren”, omdat ze zijn “ontworpen voor ultragroot uithoudingsvermogen.”

Het is onwaarschijnlijk dat de gemiddelde Tesla-bezitter met een Tesla Model 3 zal rijden tot er 1 miljoen mijl op de teller staat. Uitgaande van een jaarlijkse belasting van 15.000 kilometer moet je dus meer dan 106 jaar met een Tesla Model 3 rijden om in de buurt van die grootse 1,6 miljoen kilometer te komen.

En bij de vuile diesels vooral de ureumpispot bijvullen anders valt die in panne. :lol: En verse luiers euh olie af te toe. En pas op voor de hete bruine uitlaat. En af en toe de stinkpomp passeren.:-P

Ik verwacht binnen enkele dagen dan het nieuws dat ook de batterijen van Tesla onverslijtbaar gaan worden.

In elk geval goed nieuws voor de vrachtwagen van Tesla die ik in 2020 verwacht. (Goals van Tesla, Musk-time :-))




En ik verwacht ook nog vele nietszeggende fotos van de trollen van het forum. :rofl:

Anna List
24 april 2019, 08:03
trololo. Bovendien Tesla 1e generatie met geïmporteerde Panasonic-cellen uit Japan.

Bovendien brandt die Tesla nog proper. :-)

Wat anders als jouw giftige sluikstorter.

De eigenaar krijgt een nieuwe van de verzekering. Zal wel happy zijn.

Hopelijk met solid state batterijpack die 1,6 miljoen km meegaat. :-D

En omdat die zonder electrolyt zijn branden die zelfs niet bij een Antwerpse granaatinslag. :lol:

ach ik ben niet veeleisend, ik zou al happy zijn mochten die electrische wagens niet meer van zelf ontbranden.

tot die tijd lijkt mij een verbod op ondergronds parkeren een billijke veiligheidsmaatregel.

Micele
24 april 2019, 08:22
ach ik ben niet veeleisend, ik zou al happy zijn mochten die electrische wagens niet meer van zelf ontbranden.

tot die tijd lijkt mij een verbod op ondergronds parkeren een billijke veiligheidsmaatregel.

Voor de fossiele wagens dan heel zeker. :-)

https://cleantechnica.com/2018/12/31/gas-cars-have-much-higher-risk-of-fire-than-electric-cars-cleantechnica-report/

Zeker de Talrijke branden aan tankstations (https://www.google.com/search?biw=1440&bih=818&tbm=isch&sa=1&ei=GxLAXM3tJ4b3kwXamYrIAg&q=fire+at+fuel+station&oq=fire+at+fuel+station&gs_l=img.12...0.0..13208...0.0..0.0.0.......1..... .gws-wiz-img.Kf5ucz92h4w) is omdat de Teslas daar tanken :-D

Anna List
24 april 2019, 08:49
Voor de fossiele wagens dan heel zeker. :-)

https://cleantechnica.com/2018/12/31/gas-cars-have-much-higher-risk-of-fire-than-electric-cars-cleantechnica-report/

Zeker de Talrijke branden aan tankstations (https://www.google.com/search?biw=1440&bih=818&tbm=isch&sa=1&ei=GxLAXM3tJ4b3kwXamYrIAg&q=fire+at+fuel+station&oq=fire+at+fuel+station&gs_l=img.12...0.0..13208...0.0..0.0.0.......1..... .gws-wiz-img.Kf5ucz92h4w) is omdat de Teslas daar tanken :-D

heb je zo geen beelden van een fossiele wagen die stil staat met de motor uit en die spontaan vuur vat (en zo'n uur of zes blijft fikken als ze die auto niet in een container water kunnen zetten?)

Micele
24 april 2019, 08:51
heb je zo geen beelden van een fossiele wagen die stil staat met de motor uit en die spontaan vuur vat (en zo'n uur of zes blijft fikken als ze die auto niet in een container water kunnen zetten?)

Och geen probleem:
Een hele uitzending voor de BMW-fans:

https://www.youtube.com/watch?v=Us56c7yQAYY

BMW mystery fires: Parked cars have burst into flames

Audi:
https://www.news5cleveland.com/news/national/ohio-man-s-audi-catches-fire-and-explodes-day-before-he-says-he-was-notified-about-crucial-recall

Nissan:
https://www.qt.com.au/news/call-recall-suvs-after-nissan-explodes-and-destroy/3209839/

Ford:
https://globalnews.ca/video/4787674/ford-f-150-recall-for-fire-potential

...

Statistieken met bronnen fossiel versus oude Teslas:

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/Tesla-fire.png?resize=1600,724

Voldoende? :-D:lol:

De schoofzak
24 april 2019, 09:05
Laat ze maar doen, de wetenschappers en de industriëlen.
Zodra de tijd rijp is, en niet eer, zal ik overschakelen.

Onderwijl zal ik niet zitten kakken. Niet op de ene, en niet op de oude.
Ik kijk geamuseerd toe.

Micele
24 april 2019, 09:26
Tesla verbetert nog maar eens het rijbereik (> 10%), en prestaties van hun topmodellen, en andere nuttige dingen zoals 50% sneller laden en rijcomfort.

Bovendien wordt de basisrange terug ingevoerd. Dus ook qua prijs is het weer opnieuw zweten voor de E-nieuwelingen... lees onderaan.

En ze hadden eigenlijk al 20-30% voorsprong op de Europese beginnelingen Jaguar, Audi en Mercedes...

vers: https://electrek.co/2019/04/23/tesla-new-model-s-x-range-upgrade-drivetrain-suspension/

En dat nog voordat de concurrentie met zijn eerste concurrentiële wagen op de markt is in dit segment (Porsche Taycan). Porsche zal alvast met Tesla vergeleken worden in de Duitse boekskes. Oei.

Op de Duitse TV doen ze alvast steeds hun best het succes van Tesla te minimaliseren, trend "Och in enkele jaren als onze eigen batterijfabrieken af zijn halen we Tesla alvast weer in".

Het Handelsblatt verwacht heel moeilijke tijden voor de Europese constructeurs tegen Tesla op te boksen:

https://www.handelsblatt.com/auto/nachrichten/elektroautos-von-audi-bmw-und-daimler-warum-es-die-tesla-jaeger-schwer-haben-werden/23159096.html?ticket=ST-3565218-vfy9rX0QETX29uQCHqFf-ap4

ELEKTROAUTOS VON AUDI, BMW UND DAIMLER

Warum es die Tesla-Jäger schwer haben werden

Die deutschen Premiumriesen fordern Tesla heraus. Doch die neuen Modelle haben entscheidende Nachteile im Vergleich zum Elektropionier.

Aurora_Borealis
24 april 2019, 10:07
trololo. Bovendien Tesla 1e generatie met geïmporteerde Panasonic-cellen uit Japan.

Gisteren was het in NL ook prijs voor een model S, al rijdend...

110489

Of vorige week, in de VS, een model 3...

110490

Tel daar bij nog vorige week, een model X (Monroeville) en een Nio (in Shangai)... en het rapport van de Chinese overheid dat er 40 EV-branden in 2018 waren, en men kan alleen maar concluderen dat qua brandveiligheid huidige EV's niet veiliger/onveiliger zijn dan ICE's.


Bovendien brandt die Tesla nog proper. :-)


In tegendeel, bij Li-ion branden komt HF (waterstoffluoride) vrij - een vrij giftig product

Micele
24 april 2019, 10:13
Gisteren was het in NL ook prijs voor een model S, al rijdend...

Je hebt alvast al de oorzaken uit een deskundig onderzoek. Laat je maar gaan met al je Chinese bronnen. lol. (wie weet was de maffia erbij betrokken? :lol:)

Het risico is veel hoger bij ICEs geloofwaardige bronnen genoeg.
https://cleantechnica.com/2018/12/31/gas-cars-have-much-higher-risk-of-fire-than-electric-cars-cleantechnica-report/

Bovendien is het dodelijk risico bij ICE nog extra hoger. Want in ICE heeft men nauwelijks tijd te ontsnappen omdat het veel sneller gaat.

Euh al rijdend ? was die Tesla gebouwd vóór of na 6 maart 2014? :-)

Kun je me wat fotootjes van plots brandende ICEs tonen. Niet moeilijk te vinden. De talrijke doden erbij hoef je niet te vermelden. Tankstations en hun giftige dampen mag ook.


Aja, de draad gaat over duurzame batterijpacks in de nabije toekomst.

En die gaan geen electrolyt meer hebben. Pech voor de trollemannen.

Erw
4 juni 2019, 21:14
https://static.interestingengineering.com/images/APRIL/sizes/Tesla-Shangai-Fire_resize_md.jpg

https://i2.wp.com/media.globalnews.ca/videostatic/64/231/Teska.jpg?w=372&quality=70&strip=all

het is de Notre Dame niet, maar toch

van die mooie Audi daarnaast schiet niks over, je zal maar naast zo'n Tesla geparkeerd staan ...
Ook brute pech geweest, 1 Tesla op 1000000000000 wagens en ernaast geparkeerd staan.

Erw
4 juni 2019, 21:18
Gisteren was het in NL ook prijs voor een model S, al rijdend...

110489

Of vorige week, in de VS, een model 3...

110490

Tel daar bij nog vorige week, een model X (Monroeville) en een Nio (in Shangai)... en het rapport van de Chinese overheid dat er 40 EV-branden in 2018 waren, en men kan alleen maar concluderen dat qua brandveiligheid huidige EV's niet veiliger/onveiliger zijn dan ICE's.



In tegendeel, bij Li-ion branden komt HF (waterstoffluoride) vrij - een vrij giftig product
Der is wel één Tesla die safe is, die buitelt ergens rond de zon zonder zuurstof om te branden.

De schoofzak
4 juni 2019, 22:08
Ik vermoed dat er wel degelijke statistieken bestaan of gemaakt kunnen worden ivm brandveiligheid van allerhande types van auto's.

Ik heb één keer in mijn leven het gevolg gezien van een audi op lpg die na een spectaculair maneuver en een confrontatie aan hoge snelheid met een verlichtingspaal, in brand schoot.
Meerdere blusapparaten van passerende auto's werden leeg gespoten, meerdere blusapparaten werkten helaas niet of hoogstens 1 seconde, maar de inzittenden verbrandden levend.

Hoofdstraat
5 juni 2019, 11:42
Och geen probleem:
Een hele uitzending voor de BMW-fans:

Audi:
https://www.news5cleveland.com/news/national/ohio-man-s-audi-catches-fire-and-explodes-day-before-he-says-he-was-notified-about-crucial-recall

Nissan:
https://www.qt.com.au/news/call-recall-suvs-after-nissan-explodes-and-destroy/3209839/

Ford:
https://globalnews.ca/video/4787674/ford-f-150-recall-for-fire-potential

...

Statistieken met bronnen fossiel versus oude Teslas:

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/Tesla-fire.png?resize=1600,724

Voldoende? :-D:lol:

Die statistiek gaat niet over spontane ontbranding van geparkeerde auto's, hoeveel na een ongeluk en er rijden nog geen Tesla's van 10 jaar oud rond.

Statistieken zijn handig maar ze moeten wel correct zijn.

Anna List
5 juni 2019, 12:21
Batterijpacks die 1,6 miljoen kms "meegaan", waarom heeft mijn laptop die niet?



Tesla heeft onlangs Maxwell Technologies overgenomen, een bedrijf dat cobaltvrije batterijen en supercondensatoren maakt.

https://insideevs.com/news/342609/tesla-buying-maxwell-could-signal-move-to-solid-state-battery/

https://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell_Technologies

ik heb gelezen tot "Tesla CEO Elon Musk says ... "


die man heeft ondertussen toch geen enkele geloofwaardigheid meer over ?!? ...

Tavek
5 juni 2019, 12:32
ik heb gelezen tot "Tesla CEO Elon Musk says ... "


die man heeft ondertussen toch geen enkele geloofwaardigheid meer over ?!? ...

Op technologisch gebied heeft hij pakken geloofwaardigheid.

Kwa business....

Ik vermoed dat hij een innovatie in handen heeft die zulke batterijpacks mogelijk maken. En dan tweet die. Alleen mocht hij wat meer nadenken over de business kant van de zaken :p

Anna List
5 juni 2019, 12:35
Op technologisch gebied heeft hij pakken geloofwaardigheid.

Kwa business....

Ik vermoed dat hij een innovatie in handen heeft die zulke batterijpacks mogelijk maken. En dan tweet die. Alleen mocht hij wat meer nadenken over de business kant van de zaken :p

wat ik bedoel is, hij tweet constant vanalles ... om nadien vast te stellen dat er niks van waar blijkt en dat voorspelde doelen NOOIT gehaald worden ...

echt, ik neem de moeite niet meer om zijn zever te lezen ze.

Tavek
5 juni 2019, 12:54
wat ik bedoel is, hij tweet constant vanalles ... om nadien vast te stellen dat er niks van waar blijkt en dat voorspelde doelen NOOIT gehaald worden ...

echt, ik neem de moeite niet meer om zijn zever te lezen ze.

Tot nu toe heeft hij alles verwezelijkt wat hij heeft beloofd he.

Met wat vertraging, dat wel.

Starlink zou er volgens velen niet komen. En kijk nu.
Re-usability was een pipe dream volgens Boeing. En kijk nu.
Model 3 zou er ook nooit komen. En kijk nu.

Op technisch gebied is hij een Tony Stark hoor.

Anna List
5 juni 2019, 12:57
Tot nu toe heeft hij alles verwezelijkt wat hij heeft beloofd he.

Met wat vertraging, dat wel.

Starlink zou er volgens velen niet komen. En kijk nu.
Re-usability was een pipe dream volgens Boeing. En kijk nu.
Model 3 zou er ook nooit komen. En kijk nu.

Op technisch gebied is hij een Tony Stark hoor.

mss moet m twee twitteraccounts openen

1 techniek
2 commerciele zever

;-)

Tavek
5 juni 2019, 12:59
mss moet m twee twitteraccounts openen

1 techniek
2 commerciele zever

;-)

Ik ga hier helemaal akkoord met u.

En de man heeft een COO nodig. Zodat hij Chief Engineer ofzo kan zijn.

Erw
15 juni 2019, 21:12
Op technologisch gebied heeft hij pakken geloofwaardigheid.

Kwa business....

Ik vermoed dat hij een innovatie in handen heeft die zulke batterijpacks mogelijk maken. En dan tweet die. Alleen mocht hij wat meer nadenken over de business kant van de zaken :p
Het Flanders Technology rond Lernout & Hauspie Flanders Language Valley werd een rommel- en andere markten bouwsel-complex en nu enige decennia later blijft Google Translate nog steeds eerder op de lach dan andere spieren werken.
Hele campagnes blabla en hype en "pakken geloofwaardigheid" maar de business bleek vooral éénrichtingsverkeer, veel waarde in de éne richting en weinig in de andere.
"Pakken" dit en dat, is overigens favoriete terminologie daarin (de regimepropaganda VRT is een ander voorbeeld daarvan), dat is gemakkelijker dan cijfers.

Tavek
15 juni 2019, 22:28
Het Flanders Technology rond Lernout & Hauspie Flanders Language Valley werd een rommel- en andere markten bouwsel-complex en nu enige decennia later blijft Google Translate nog steeds eerder op de lach dan andere spieren werken.
Hele campagnes blabla en hype en "pakken geloofwaardigheid" maar de business bleek vooral éénrichtingsverkeer, veel waarde in de éne richting en weinig in de andere.
"Pakken" dit en dat, is overigens favoriete terminologie daarin (de regimepropaganda VRT is een ander voorbeeld daarvan), dat is gemakkelijker dan cijfers.

https://s.w-x.co/util/image/w/411spacex.jpg?v=at&w=815&h=458

L&H achtig volgens u ?

Erw
16 juni 2019, 19:50
https://s.w-x.co/util/image/w/411spacex.jpg?v=at&w=815&h=458

L&H achtig volgens u ?

Ja, kijk maar naar dat grote complex van Flanders Technology International WOW.
Gaf ook fraaie beelden.

Tavek
16 juni 2019, 21:40
Ja, kijk maar naar dat grote complex van Flanders Technology International WOW.
Gaf ook fraaie beelden.

Sure.

Erw
17 juni 2019, 20:42
Sure.
Ja, de foto's werden ook geafficheerd om indruk te maken op de "kijkers".
Net als u hier deed met uw raket foto.

Tavek
18 juni 2019, 08:37
Ja, de foto's werden ook geafficheerd om indruk te maken op de "kijkers".
Net als u hier deed met uw raket foto.

Heb jij enig verstand van wat er nodig is om te doen wat op die fotos is gebeurd ?

patrickve
19 juni 2019, 13:25
Der is wel één Tesla die safe is, die buitelt ergens rond de zon zonder zuurstof om te branden.

Wel, het punt is dat elk dinges dat een batterij met veel energie in bevat, die energie chemisch kan laten vrijkomen ZONDER ZUURSTOF of wat dan ook.

Immers, de opgeslagen energie is chemisch opgeslagen. Het volstaat dat de interne chemische reactie die normaal de energie vrijlaat via elektriciteit, een andere weg vindt, en je krijgt een spontane chemische brand zonder dat daar zuurstof of wat dan ook komt bij kijken. De redox reactie is immers mogelijk met de reagentia in de batterij, want het is die hun aanwezigheid in de batterij die nu net precies de energie opslag uitmaakt.

Als dusdanig zijn alle hoge-energie batterijen intrinsiek een "brandgevaar". Ook in de ruimte. Ook in vacuum. Omdat ze niks "nodig hebben" om te branden.

Erw
22 juli 2019, 23:08
Wel, het punt is dat elk dinges dat een batterij met veel energie in bevat, die energie chemisch kan laten vrijkomen ZONDER ZUURSTOF of wat dan ook.

Immers, de opgeslagen energie is chemisch opgeslagen. Het volstaat dat de interne chemische reactie die normaal de energie vrijlaat via elektriciteit, een andere weg vindt, en je krijgt een spontane chemische brand zonder dat daar zuurstof of wat dan ook komt bij kijken. De redox reactie is immers mogelijk met de reagentia in de batterij, want het is die hun aanwezigheid in de batterij die nu net precies de energie opslag uitmaakt.

Als dusdanig zijn alle hoge-energie batterijen intrinsiek een "brandgevaar". Ook in de ruimte. Ook in vacuum. Omdat ze niks "nodig hebben" om te branden.
Ja, maar chemische brand betreft toch louter de vereiste chemicalien? Anders gezegd, de auto zelf, die niet uit die chemicalien is gemaakt, gaat zonder zuurstof toch niet verbranden? In welks geval wat ik zei, dat de Tesla safe is, toch klopt?

Erw
22 juli 2019, 23:16
Heb jij enig verstand van wat er nodig is om te doen wat op die fotos is gebeurd ?
Rocket science, toch?
Net zoals Flanders Technology International taalwetenschappen en andere nodig had. Toen kwam de factuur en was het afgelopen, het verondersteld-aanwezig geld was met rocket science verschoten aan vakantsies etentjes en eerste klasse, met Commies aanwezig op elke foto.

Micele
23 juli 2019, 11:30
Rocket science, toch?
Net zoals Flanders Technology International taalwetenschappen en andere nodig had. Toen kwam de factuur en was het afgelopen, het verondersteld-aanwezig geld was met rocket science verschoten aan vakantsies etentjes en eerste klasse, met Commies aanwezig op elke foto.
amai, software van sjoemel-L&H uit Flanders vergelijken met steeds goedkopere ruimtevaart uit Californië, een stad langs de Ijzer. :lol:

https://www.cnbc.com/2019/05/20/spacex-revenue-2-billion-from-rockets-last-year-jefferies-estimate.html
SpaceX is the No. 1 rocket company by revenue, with $2 billion last year, Jefferies estimates

SpaceX logged $2 billion in launch revenue last year, the report said. In total, Jefferies estimated these companies’ rockets brought in about $8 billion in revenue in 2018.

https://fm-static.cnbc.com/awsmedia/chart/2019/4/20/jefferies%20annual%20launch%20revenues.15583753277 07.png

araneus
23 juli 2019, 12:49
Wel, het punt is dat elk dinges dat een batterij met veel energie in bevat, die energie chemisch kan laten vrijkomen ZONDER ZUURSTOF of wat dan ook.

Immers, de opgeslagen energie is chemisch opgeslagen. Het volstaat dat de interne chemische reactie die normaal de energie vrijlaat via elektriciteit, een andere weg vindt, en je krijgt een spontane chemische brand zonder dat daar zuurstof of wat dan ook komt bij kijken. De redox reactie is immers mogelijk met de reagentia in de batterij, want het is die hun aanwezigheid in de batterij die nu net precies de energie opslag uitmaakt.

Als dusdanig zijn alle hoge-energie batterijen intrinsiek een "brandgevaar". Ook in de ruimte. Ook in vacuum. Omdat ze niks "nodig hebben" om te branden.

In de grootste batterij van Tesla kan je ongeveer 100 kWh aan energie kwijt. Dat is veel, je kan er een sterk elektrisch vuurtje twee dagen mee aan de praat houden! Als je het echter omrekend is dit ongeveer evenveel als 10 l diesel! Grofweg 1l diesel = 36 MJ = 10 kWh.
Akkoord er is geen zuurstof nodig, maar het is wel 6 tot 8 keer minder dan een gemiddelde brandstoftank van een fossielenbrander.