PDA

View Full Version : Opdrijven E-fiets veel meer gangbaar als aangenomen


Micele
29 april 2019, 12:17
De big brothers van de verkeersveiligheid hebben een serieus probleem, "redelijk veel riskeren" het opdrijven van hun gewone e-fiets - ondersteuning tot max 25 kmh - naar een speed-pedelec die een trapondersteuning tot 45 kmh heeft, en dus de regels van een klasse B bromfiets heeft.

Op het VRT-nieuws lieten ze ondercover zien dat je voor € 250 cash -dus zwart- gemakkelijk een chip ingebouwd kunt krijgen die dit simpel maakt.

Een speed-pedelec kost in de regel € 1000 meer, dan is ook € 250 verlokkelijk. Wslk zal het voor goedkoper ook gaan, zeker als men het zelf kan...

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-illegaal-opdrijven-van-elektrische-fietsen-is-wijdverspreid~ad23a61a/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F#comments

“Illegaal opdrijven van elektrische fietsen is wijdverspreid”
KVDS TTR TVC 29 april 2019 08u01 Bron: Belga

Een elektrische fiets opdrijven is een courante praktijk. Dat blijkt uit undercoveronderzoek van VRT NWS. Fietshandelaars zijn bereid om een gewone elektrische fiets op te drijven tot die de snelheid van een (veel duurdere) speedpedelec haalt, of zelfs nog een hogere snelheid. Een praktijk die voor alle duidelijkheid verboden is en levensgevaarlijk.
Van de zes winkels die de reporters in één dag lukraak bezochten, bleken er aanvankelijk vijf bereid om te helpen met het opdrijven van een fiets. Dat ging van het spontaan aanbieden om een opgedreven elektrische fiets te verkopen - zelfs zonder dat de vraag gesteld was - een voorstel om de fiets op te drijven tot 70 kilometer per uur en een onmiddellijk “ja” op de vraag, met de waarschuwing dat het wel illegaal was. Één handelaar haakte af nadat een dodelijk ongeval van een jongere met een e-bike veel media-aandacht gekregen had.

“Verboden”

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias is formeel: een e-bike die opgedreven is tot hij meer dan 25 per uur kan, is verboden op de openbare weg. Bovendien vernauwt bij een hoge snelheid het gezichtsveld: de fietser raakt in een soort tunnelvisie, waardoor hij de gevaren veel minder ziet aankomen. Ongevallen bij dergelijke snelheden veroorzaken ook ernstige letsels.
Overtredingen met opgedreven e-bikes opsporen is zo goed als ondoenbaar, stelt Nicholas Paelinck wel, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en korpschef van de politiezone Westkust. Een vastgestelde overtreding kan bovendien makkelijk juridisch aangevochten worden. De overtreder kan altijd beweren dat hij op eigen spierkracht meer dan 25 kilometer per uur reed.

Reglementering

Traxio, de koepelorganisatie voor onder meer fietshandelaars, waarschuwt dan weer dat handelaars zich beter niet inlaten met het opdrijven van e-bikes. “Fietshandelaars die zich bezondigen aan deze verboden praktijk, stellen zich bloot aan vervolging. Ze zijn immers verantwoordelijk voor het product dat ze afleveren”, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van Traxio Velo. “Het nieuws verbaast me, overigens. De fietshandelaren die ik ken, houden zich hier niet mee bezig.”

Crab wijst op de tekst van het Velo Pro-kwaliteitslabel, dat de aangesloten handelaars voorschrijft dat ze de reglementering naleven. Dat kwaliteitslabel kwam er vorig jaar, ter vervanging van de afgeschafte vestigingswet voor onder meer fietshandelaars. “De tekst van dat label vermeldt niet expliciet dat ze de snelheid van e-bikes niet mogen opdrijven, maar ik ga dat er wel in laten opnemen, als reactie op deze uitzending”, klinkt het nog.

Experts
Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) is van plan te overleggen met experts om het probleem rond opgedreven e-bikes aan te pakken. “Het wetgevend kader is één ding dat aangepast kan worden”, zegt De Crems woordvoerder. “Daarnaast is er ook de controle. Dat kan met rollen gebeuren, maar dat zijn andere en duurdere rollen dan de klassieke rollenbanken die gebruikt worden bij de controle van brommers. Misschien zijn andere, goedkopere oplossingen ook een mogelijkheid? Misschien kan dit ook door een computer aan de fiets te koppelen en zo na te gaan of de e-bike opgedreven is? Daarvoor zullen we aan tafel gaan zitten met technisch onderlegde mensen.”

Voor De Crem, als minister van Binnenlandse Zaken bevoegd voor de politie, staat het alleszins buiten kijf dat dit “groeiend probleem” aangepakt moet worden. “Wie met zo’n opgedreven fiets rijdt, brengt niet alleen de eigen veiligheid in gevaar, maar ook die van andere weggebruikers.”

regelgeving Speed Pedelec: https://www.fiets.be/nl/regelgeving-speed-pedelec

Tavek
29 april 2019, 13:03
Ja, lekker.

Tot men beseft dat ze remmen, banden, enz...hebben die te zwak zijn voor die hogere snelheden.

Niet slim.

Anna List
29 april 2019, 13:05
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...

dpg
29 april 2019, 13:15
Ja, lekker.

Tot men beseft dat ze remmen, banden, enz...hebben die te zwak zijn voor die hogere snelheden.

Niet slim.

Wel effectief om van domme mensen af te geraken.

Bobke
29 april 2019, 13:18
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...
Op school had ik ook zo’n vriend.
Hij is maar 15 geworden.

Anna List
29 april 2019, 13:35
Op school had ik ook zo’n vriend.
Hij is maar 15 geworden.

awel ja, dat is wat ik bedoelde, ik heb 10 minuten sjans gehad.

maddox
29 april 2019, 16:08
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...

Slecht opgedreven dan. Mijn laatste brommer heeft het 2 jaar en 50K km+ uitgezongen met een topsnelheid van 85km/u.

Op school had ik ook zo’n vriend.
Hij is maar 15 geworden.
Darwin at work. En die kerel was nie slim bezig, ge moogt maar met een brommer rijden vanaf uw 16.

1207
29 april 2019, 17:03
Slecht opgedreven dan. Mijn laatste brommer heeft het 2 jaar en 50K km+ uitgezongen met een topsnelheid van 85km/u..
probleem is ni opdrijven, carrosserie is er ni voor gemaakt
Zo'n velo is gemaakt voor 25 dus 40 mag geen probleem zijn mo gaat ge hoger dan loopt ge het risico dat bv de remmen da nimmer trekken of vroeger begeven.

hebt gij het 2j uitgezongen? chance gehad hé

De schoofzak
29 april 2019, 17:05
Als ik het goed gehoord heb, kost het toestel dat de chip kan herschrijven of wijzigen, 250 euro.
En dat ding zou makkelijk aan te kopen zijn op het internet.

Wellicht heeft iedere fietshandelaar zo'n ding, om de software af te vegen en te herinstalleren, als er een mankementje aan is, of een update.

Maar over het item zelf: het zit in onze volksaard.

De kunst is om de snelheid op te drijven, maar er zeer matig gebruik van te maken. En ... dat zit nu niet in onze volksaard.

maddox
29 april 2019, 17:14
probleem is ni opdrijven, carrosserie is er ni voor gemaakt
Hangt van de basis af nietwaar.
Zo'n velo is gemaakt voor 25 dus 40 mag geen probleem zijn mo gaat ge hoger dan loopt ge het risico dat bv de remmen da nimmer trekken of vroeger begeven.
Goed opdrijven is wel meer dan een sterkere motor alleen.
hebt gij het 2j uitgezongen? chance gehad hé
In totaal wel meer hoor, van mijn 16 tot 24 heb ik met opgedreven brommers gereden.
Soms kriebelt het om met mijn huidige kennis en gereedschap er nog eens eentje te doen. Maar dan kijk ik naar al de andere dingen die ik nog liggen heb.

fred vanhove
29 april 2019, 18:53
Ja, lekker.

Tot men beseft dat ze remmen, banden, enz...hebben die te zwak zijn voor die hogere snelheden.

Niet slim.

Stel je voor....dat je fiets die normaal 25 kan plots 40 kan....:roll::roll:

Maar dat de wielertoeristen aan 70 km per uur naar beneden rijden is blijkbaar niet gevaarlijk.....Begrijpe wie kan ....Maar bon de remmen op een (goedkope) koersfiets zullen dan wel aangepast zijn om 100 per uur te rijden zeker:-):lol:

Met een e fiets 25 kan je geen goede fietser volgen....heb ik zelf mogen ondervinden.

Maar Fred heeft het al begrepen....het draait weer om de centen....als je genoeg betaalt mag je wel 45 rijden dan is het wel veilig.

fred vanhove
29 april 2019, 18:57
probleem is ni opdrijven, carrosserie is er ni voor gemaakt
Zo'n velo is gemaakt voor 25 dus 40 mag geen probleem zijn mo gaat ge hoger dan loopt ge het risico dat bv de remmen da nimmer trekken of vroeger begeven.

hebt gij het 2j uitgezongen? chance gehad hé

En de remmen van een gewone fiets uit de Carrefour Made in China ? Volgens mij kan je daar bergaf toch makkelijk 70 mee rijden ?
Tot welke snelheid mag men daar eigenlijk mee rijden?
Ik herinner me toch als snotneus meermaals aan 60 en meer naar beneden te zijn gebold.....met een simpele fiets.

DewareJakob
29 april 2019, 19:06
Ja, lekker.

Tot men beseft dat ze remmen, banden, enz...hebben die te zwak zijn voor die hogere snelheden.

Niet slim.
Met een gewone fiets en zeker met een e-fiets met ondersteuning tot 25 km/u kan je ook 45 rijden als je wat conditie hebt en de wind mee. Dus zeggen dat die snelheden boven de 25 km/u niet aankan is toch wat te ver gezocht.

Bobke
29 april 2019, 19:12
Slecht opgedreven dan. Mijn laatste brommer heeft het 2 jaar en 50K km+ uitgezongen met een topsnelheid van 85km/u.


Darwin at work. En die kerel was nie slim bezig, ge moogt maar met een brommer rijden vanaf uw 16.
Het is ruim zestig jaar geleden,ik kan mij vergissen.
Ik was toen 15 jaar, het is wel mogelijk dat hij moeten dubbelen had. :oops:

fred vanhove
29 april 2019, 19:24
Het is ruim zestig jaar geleden,ik kan mij vergissen.
Ik was toen 15 jaar, het is wel mogelijk dat hij moeten dubbelen had. :oops:

Ik was puber in de jaren 70. Het eerste waar wij met onze nieuwe of occasie 50cc naartoe reden was naar de Jos. Die was straf in mechaniek verving het vliegwiel zodat we makkelijk 80 konden. Daar werd toen allemaal minder dramatisch over gedaan.
Ik moet al heel diep nadenken wie 40 bleef rijden.

maddox
29 april 2019, 19:34
Ik was puber in de jaren 70. Het eerste waar wij met onze nieuwe of occasie 50cc naartoe reden was naar de Jos. Die was straf in mechaniek verving het vliegwiel zodat we makkelijk 80 konden. Daar werd toen allemaal minder dramatisch over gedaan.
Ik moet al heel diep nadenken wie 40 bleef rijden.

Nu is die 45km/u meer gangbaar, de meeste jeugdige brommerrijders wagen het niet meer om hun dingetje op te drijven.

Teveel werk, teveel speciale dingen die men moet omzeilen, en voornamelijk, 4 takt is niet zo dankbaar om op te drijven.

En de garagisten die de kennis en spullen hebben, die passen wel op, "alleen voor circuitgebruik". Die krijgen snel bezoek van de politie als er weer een snotaap tegen 70km gesnapt wordt en na een beetje grillen verteld vanwaar de spullen kwamen. (als het al geen Chinesium is)

En "ne Jos" , die vind je niet meer in elke stadswijk of dorp.

fred vanhove
29 april 2019, 19:44
Nu is die 45km/u meer gangbaar, de meeste jeugdige brommerrijders wagen het niet meer om hun dingetje op te drijven.

Teveel werk, teveel speciale dingen die men moet omzeilen, en voornamelijk, 4 takt is niet zo dankbaar om op te drijven.

En de garagisten die de kennis en spullen hebben, die passen wel op, "alleen voor circuitgebruik". Die krijgen snel bezoek van de politie als er weer een snotaap tegen 70km gesnapt wordt en na een beetje grillen verteld vanwaar de spullen kwamen. (als het al geen Chinesium is)

En "ne Jos" , die vind je niet meer in elke stadswijk of dorp.

Inderdaad het waren heel andere tijden.
Maar even terzijde ; ik dacht dat die 50 cc viertakt genre Honda SS enz net waren afgesteld op 45 ? Een 50 cc zonder afstelling gaat toch vlotjes 70 ?

Tavek
29 april 2019, 19:48
Nu de oude mannetjes op dit forum bijbrengen dat het verkeer de dag van vandaag niet meer te vergelijken is met de jaren 60/70 en 75 per uur op een brommer zo goed als zelfmoord is.

fred vanhove
29 april 2019, 19:58
Nu de oude mannetjes op dit forum bijbrengen dat het verkeer de dag van vandaag niet meer te vergelijken is met de jaren 60/70 en 75 per uur op een brommer zo goed als zelfmoord is.

Vraagje aan een jonge man. Is 40 per uur rijden op een elektrische fiets van 3000 euro gevaarlijker als 70 rijden (wat bergaf en wind vanachter) met een normale fiets van 400 euro ?

Ik hoor hier regelmatig wielertoeristen vertellen hoeveel hun gemiddelde de laatste keer was en volgens mij moeten die dan toch regelmatig fel boven de 60 gaan.

Hier een doodgewoon fietsclubje:roll:

We fietsen vanaf maart, elke zon-en feestdag tot en met de laatste zondag van september.

Vertrek aan de speelplaats van de gemeenteschool "De Boemerang" te Meerbeek om 09 uur, voor een trip van ongeveer 80 km. Eenmaal per maand is een rit geprogrammeerd tussen 140 en 160 km. Bij deze langere ritten worden we begeleid door een volgwagen.

We fietsen aan een gemiddelde snelheid tussen 30 en 35 km per uur afhankelijk van de aard van het parcours.

Aurora_Borealis
29 april 2019, 20:22
Vraagje aan een jonge man. Is 40 per uur rijden op een elektrische fiets van 3000 euro gevaarlijker als 70 rijden (wat bergaf en wind vanachter) met een normale fiets van 400 euro ?

Rijden die wielertoeristen ook aan 70 km/u in de ochtendspits in het centrum van pakweg Antwerpen of Gent ?? De peletonnetjes wielertoeristen kom ik niet tegen in dat verkeer, speed pedelecs en opgedreven pedelecs des te meer.

Temeer: een speed pedelec moet aan veiligheidsvoorschriften voldoen om hem 'veilig' te maken in het drukke stadsverkeer. Het gaat niet over enkel banden of remmen, maar ook over daglichten, stoplichten, achteruitkijkspiegel, geluidsignaal... wat niet op een standaard pedelec steekt.

fred vanhove
29 april 2019, 20:45
Rijden die wielertoeristen ook aan 70 km/u in de ochtendspits in het centrum van pakweg Antwerpen of Gent ?? De peletonnetjes wielertoeristen kom ik niet tegen in dat verkeer, speed pedelecs en opgedreven pedelecs des te meer.

Temeer: een speed pedelec moet aan veiligheidsvoorschriften voldoen om hem 'veilig' te maken in het drukke stadsverkeer. Het gaat niet over enkel banden of remmen, maar ook over daglichten, stoplichten, achteruitkijkspiegel, geluidsignaal... wat niet op een standaard pedelec steekt.


Ik zie langs de dalende weg waar ik woon (Brussel is nogal heuvelachtig) tijdens de ochtend regelmatig sportieve kerels die ,ik veronderstel ,naar hun werk fietsen. Die halen makkelijk 50.
En ik kan het weten want ik rijd zelf op dat moment 50 met de auto.

Maar als ik het goed begrijp moet een speed elec veilig zijn en een race fiets die ook in de stad bergaf makkelijk 50 haalt dat niet zijn .....:roll:

PS : waarom mag een brommer klasse A dan ook maar 25 daar staan al die lichten bellen en spiegels toch ook op ?? Die hebben zelfs een echte toeter en nog dikkere en betere banden ??

En nog even het belangrijkste ; dat jij die wielertoeristen tegen komt of niet doet er niet toe. Dat heeft er niks maar dan ook niks mee te maken. Volgens mij is het wielertoeristen niet verboden om in het drukke stadsverkeer te rijden. Ze blijven er uiteraard weg want ze kunnen daar niet snel genoeg rijden ;-)

Anna List
29 april 2019, 20:51
Ik zie langs de dalende weg waar ik woon (Brussel is nogal heuvelachtig) tijdens de ochtend regelmatig sportieve kerels die ,ik veronderstel ,naar hun werk fietsen. Die halen makkelijk 50.
En ik kan het weten want ik rijd zelf op dat moment 50 met de auto.

Maar als ik het goed begrijp moet een speed elec veilig zijn en een race fiets die ook in de stad bergaf makkelijk 50 haalt dat niet zijn .....:roll:

PS : waarom mag een brommer klasse A dan ook maar 25 daar staan al die lichten bellen en spiegels toch ook op ?? Die hebben zelfs een echte toeter en nog dikkere en betere banden ??

Klinkt als triatleten. :-P
Ge moet al die trainingsuren ergens wegmoffelen hé, woonwerk is ideaal als ge niet te dicht bij uw werk woont. :D

fred vanhove
29 april 2019, 20:59
Klinkt als triatleten. :-P
Ge moet al die trainingsuren ergens wegmoffelen hé, woonwerk is ideaal als ge niet te dicht bij uw werk woont. :D


Onlangs was ik in uw stad. Mijn vriend die er woont heeft 2 fietsen een gewone snelle stadsfiets en een elektrische. We besloten van Merksem naar Schoten te fietsen. Ik op de e-bike en hij redelijk getraind op de normale fiets.
Wel kenners zullen dat beamen : ik kon mijn sportieve makker niet volgen ....ja tot 25 en boven die 25 hield die e-bike in en moest ik ontzettend zwaar trappen. Dat schijnt zo te zijn.
Conclusie een beetje fietser rijdt een e- bike er zo vanaf.

Aurora_Borealis
29 april 2019, 21:41
Ik zie langs de dalende weg waar ik woon (Brussel is nogal heuvelachtig) tijdens de ochtend regelmatig sportieve kerels die ,ik veronderstel ,naar hun werk fietsen. Die halen makkelijk 50.
En ik kan het weten want ik rijd zelf op dat moment 50 met de auto.

Maar als ik het goed begrijp moet een speed elec veilig zijn en een race fiets die ook in de stad bergaf makkelijk 50 haalt dat niet zijn .....:roll:

Wel, dan zijn die koereurs onveilig bezig. Nu goed, als het bergaf gaat in de Vlaamse Ardennen, kan ik gerust ook 70 km/u met de speed pedelec, of het veilig is daarentegen ?

PS : waarom mag een brommer klasse A dan ook maar 25 daar staan al die lichten bellen en spiegels toch ook op ?? Die hebben zelfs een echte toeter en nog dikkere en betere banden ??

De eerste bromfiets met een A-klasse nummerplaat die ik met mijn speed pedelec kan inhalen, moet ik nog tegenkomen. Het is meestal omgekeerd...

En nog even het belangrijkste ; dat jij die wielertoeristen tegen komt of niet doet er niet toe. Dat heeft er niks maar dan ook niks mee te maken.

Ik heb alvast de wielertoeristen niet in de discussie gebracht... en dan nog: een getraind wielertoerist kan inderdaad sneller dan een speed-pedelec (allé, meestal kortstondig). Maar dan is dat maar zo, ik ga als speed-pedelec rijder niet zitten klagen dat ik aan meer regels moet voldoen dan wielertoeristen.

maddox
29 april 2019, 22:31
Inderdaad het waren heel andere tijden.
Maar even terzijde ; ik dacht dat die 50 cc viertakt genre Honda SS enz net waren afgesteld op 45 ? Een 50 cc zonder afstelling gaat toch vlotjes 70 ?

60-70 met die Honda motoren is geen probleem, de afstelling was gewoonlijk met een uitlaat met beperkte doorstroming (De Rondel).

Maar de 2takters van toen waren veel dankbaardere beestjes om op te fokken.

Nu kost het een pak meer moeite, de 4takters van nu zijn electronisch begrensd op toerental en injectie. Moet je al de ECU gaan vervangen, en dan kan je pas beginnen.

Voor Ebikes is het zowiezo de electronica die de job doet. Maar voor €30 heb je al een 1 op 1 vervanger die geen begrenzing heeft, en de hoeveelheid werk is beperkt tot het oversteken van de stekkers.

maddox
29 april 2019, 22:34
Nu de oude mannetjes op dit forum bijbrengen dat het verkeer de dag van vandaag niet meer te vergelijken is met de jaren 60/70 en 75 per uur op een brommer zo goed als zelfmoord is.

Dat was toen ook al levensgevaarlijk hoor. Ik ken er genoeg die verschillende keren in't hospitaal hebben gelegen omdat er een plaatsconflict was met het decor. Wagen, struik of boom.

Maar nu, met zoveel debielen op de baan, ja, ik moet je gelijk geven, als onervaren bestuurder met een snel voertuig en dan denken dat je onsterfelijk bent. Slechte combo.

Diego Raga
29 april 2019, 22:58
Soms kriebelt het om met mijn huidige kennis en gereedschap er nog eens eentje te doen.
Maddox on the road:

https://www.google.be/search?q=steampunk+motorbikes&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiw_bfIpPbhAhWwA2MBHRs9B24Q_AUIDigB&biw=1050&bih=509

;-)

Tavek
29 april 2019, 23:42
Dat was toen ook al levensgevaarlijk hoor. Ik ken er genoeg die verschillende keren in't hospitaal hebben gelegen omdat er een plaatsconflict was met het decor. Wagen, struik of boom.

Maar nu, met zoveel debielen op de baan, ja, ik moet je gelijk geven, als onervaren bestuurder met een snel voertuig en dan denken dat je onsterfelijk bent. Slechte combo.

Allez ja, ik begrijp de charme van opfokken van brommers en autos wel hoor. Mecaniek, leuke hobby, beetje stoer doen.

Maar de kans dat ge door iemand wordt aangereden of ge zelf iemand aanrijdt is gewoon te groot geworden.

Mambo
29 april 2019, 23:58
Ik heb niks tegen opdrijven of overdrijven.

Maar de lichte bike heeft niet de remmen om hogere snelheden voldoende te ondersteunen in remkracht.

Met gummi beertjes op de velgrand zal het niet goed lukken.
Mits een schijfrem is dat wat anders.

En ja ook de slappere wielen en zo ...niet echt goed allemaal.

maddox
30 april 2019, 04:35
Maddox on the road:

https://www.google.be/search?q=steampunk+motorbikes&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiw_bfIpPbhAhWwA2MBHRs9B24Q_AUIDigB&biw=1050&bih=509

;-)

Goeike,
Is eigenlijk geen slecht idee als ik er toch eens aan begin.

https://www.youtube.com/watch?v=wsTwevb85rw

Henri1
30 april 2019, 05:25
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...

YAMAHA RD50, KREIDLER Florette, ect...

Dat waren pas tijden.

https://www1.picturepush.com/photo/a/15666409/img/1978-Yamaha-RD-50-M/20170212-221450.jpg

https://www.classicdriver.com/sites/default/files/bike_images/direct_sale_kriedlerflorett_rood_1.jpg

Hypochonder
30 april 2019, 05:28
Hebben ze daar bij de VRT niks beters te doen met ons belastinggeld ipv dergelijke "undercoveroperaties" op touw te zetten?

Skobelev
30 april 2019, 05:53
Je moet natuurlijk weten dat je niet altijd en overal 40 kan rijden om het veilig te houden.

Ooit eens met mijn "koersfietsje" met 4 (!) versnellingen, samen met mijn broer en twee neven, van Asse naar Aalst gereden. Altijd bergaf, ik mocht "uit de wind" hangen. Op 20 minuten stonden we van aan het zwembad in Asse 15 km verder bij mijn neven thuis. Gemiddelde snelheid 45km/uur, op de Brusselsestwg in Erembodegem gingen we de auto's voorbij....
Toen ik van mijn fietsje stapte ging ik los door mijn benen... :-)

Waarschijnlijk was mijn fietsje daar toch niet echt voor geschikt. :-P

Anna List
30 april 2019, 07:12
YAMAHA RD50, KREIDLER Florette, ect...

Dat waren pas tijden.

https://www1.picturepush.com/photo/a/15666409/img/1978-Yamaha-RD-50-M/20170212-221450.jpg

https://www.classicdriver.com/sites/default/files/bike_images/direct_sale_kriedlerflorett_rood_1.jpg

dat was net voor mijn tijd.

maar ben die Kreidler altijd wel de mooiste blijven vinden. :p

fred vanhove
30 april 2019, 08:30
Wel, dan zijn die koereurs onveilig bezig. Nu goed, als het bergaf gaat in de Vlaamse Ardennen, kan ik gerust ook 70 km/u met de speed pedelec, of het veilig is daarentegen ?



De eerste bromfiets met een A-klasse nummerplaat die ik met mijn speed pedelec kan inhalen, moet ik nog tegenkomen. Het is meestal omgekeerd...



Ik heb alvast de wielertoeristen niet in de discussie gebracht... en dan nog: een getraind wielertoerist kan inderdaad sneller dan een speed-pedelec (allé, meestal kortstondig). Maar dan is dat maar zo, ik ga als speed-pedelec rijder niet zitten klagen dat ik aan meer regels moet voldoen dan wielertoeristen.

Ik kan je over het meeste geen ongelijk geven. Echter blijf ik de logica zoeken waarom ik met een e-fiets maar 25 km per uur mag rijden en met een race fiets licht bergaf en wind in de rug 50 km per uur.
Is die e-biker die zijn fiets wat opdrijft tot 35 dan zo crimineel bezig terwijl wielertoeristen in hun clubblaadjes fier verkondigen rond te toeren met een gemiddelde van 35.
Klagen doe ik daar niet over want ik heb zelfs geen fiets. Ik zoek gewoon de logica achter zulke regels.
Ik stel vast dat alles hier blijkbaar om het veiligst moet. Als hier vandaag een kleine zijn voet verstuikt met zijn autoped moeten vanaf morgen alle trotinnetten uitgerust worden met schijfremmen en airbags.
Populisme en betutteling ?

fred vanhove
30 april 2019, 08:41
Allez ja, ik begrijp de charme van opfokken van brommers en autos wel hoor. Mecaniek, leuke hobby, beetje stoer doen.

Maar de kans dat ge door iemand wordt aangereden of ge zelf iemand aanrijdt is gewoon te groot geworden.

Het huidige verkeer is uiteraard niet meer vergelijkbaar met een halve eeuw geleden.

fred vanhove
30 april 2019, 08:43
YAMAHA RD50, KREIDLER Florette, ect...

Dat waren pas tijden.

https://www1.picturepush.com/photo/a/15666409/img/1978-Yamaha-RD-50-M/20170212-221450.jpg

https://www.classicdriver.com/sites/default/files/bike_images/direct_sale_kriedlerflorett_rood_1.jpg

Ja zeg dat wel. Die kon ik niet volgen met mijn Honda. Zelfs niet als ik heel plat op mijn moustache stuur ging liggen:lol:

fred vanhove
30 april 2019, 08:50
Wel, dan zijn die koereurs onveilig bezig. Nu goed, als het bergaf gaat in de Vlaamse Ardennen, kan ik gerust ook 70 km/u met de speed pedelec, of het veilig is daarentegen ?



De eerste bromfiets met een A-klasse nummerplaat die ik met mijn speed pedelec kan inhalen, moet ik nog tegenkomen. Het is meestal omgekeerd...



Ik heb alvast de wielertoeristen niet in de discussie gebracht... en dan nog: een getraind wielertoerist kan inderdaad sneller dan een speed-pedelec (allé, meestal kortstondig). Maar dan is dat maar zo, ik ga als speed-pedelec rijder niet zitten klagen dat ik aan meer regels moet voldoen dan wielertoeristen.


In mijn ogen een heel goede zaak

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190429_04364357

De schoofzak
30 april 2019, 10:28
Het is wel goed om weten dat het mogelijk is, en dat het gebeurt, zo die e-fiets opdrijven.

Ik heb al een verwittiging gekregen van twee van mijn kinderen: dat ik het niet moet wagen om hem op te laten drijven, als ik straks zou beslissen om er ene te kopen voor mijn heksie perfeksie.
Dju toch, ik was al aan het mijmeren van de perfecte moord.

Aurora_Borealis
30 april 2019, 10:53
In mijn ogen een heel goede zaak

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190429_04364357

Ik weet het niet zo zeer... misschien als men medisch (zicht, reflexen) in orde is en het helm moet dragen, dan zou het nog kunnen.

fred vanhove
30 april 2019, 13:02
Ik weet het niet zo zeer... misschien als men medisch (zicht, reflexen) in orde is en het helm moet dragen, dan zou het nog kunnen.

Uiteraard. Ik vind 25 voor een sportieve jonge mens toch iets te traag vooral dan op het platteland.
Voor oudere minder fitte mensen is 25 in de stad ruim voldoende.

De schoofzak
30 april 2019, 17:54
Wat ik allemaal al gezien heb van oude peekes en oude dozen die aan 25 per uur rijden lijk een zot, met een glimlach alsof ze denken dat iedereen gelooft dat ze zo fit zijn dat ze de Ronde van Frankrijk rijden,
maar waar ik weet dat als ze plots zouden moeten remmen, ze tegen de wereld liggen.

fred vanhove
30 april 2019, 18:19
Wat ik allemaal al gezien heb van oude peekes en oude dozen die aan 25 per uur rijden lijk een zot, met een glimlach alsof ze denken dat iedereen gelooft dat ze zo fit zijn dat ze de Ronde van Frankrijk rijden,
maar waar ik weet dat als ze plots zouden moeten remmen, ze tegen de wereld liggen.

Is rijden met 25 rijden lijk een zot ? Een 1500 meter loper loopt sneller.

fred vanhove
30 april 2019, 18:21
Wat ik allemaal al gezien heb van oude peekes en oude dozen die aan 25 per uur rijden lijk een zot, met een glimlach alsof ze denken dat iedereen gelooft dat ze zo fit zijn dat ze de Ronde van Frankrijk rijden,
maar waar ik weet dat als ze plots zouden moeten remmen, ze tegen de wereld liggen.

Volgens mij ben je aan het overdrijven.
Is rijden met 25 rijden lijk een zot ? Een 1500 meter loper loopt sneller. Aan die snelheid kan je amper een marathon loper volgen.

Tavek
30 april 2019, 18:21
Als bomma met 25/uur neergaat kan ze voor nieuwe onderdelen gaan shoppen.

chris k
30 april 2019, 19:21
YAMAHA RD50, KREIDLER Florette, ect...

Dat waren pas tijden.

https://www1.picturepush.com/photo/a/15666409/img/1978-Yamaha-RD-50-M/20170212-221450.jpg

https://www.classicdriver.com/sites/default/files/bike_images/direct_sale_kriedlerflorett_rood_1.jpg

Schone tijd ....mijn Honda cd50 ( niet uitgeboorde ) kon 95 km/u en mijn 2de kon 110 km/u ( zaten stukjes in van een oudje een CS 50 ) ....RD 50 was mooi ..zundapp ook......er was toen veel minder verkeer en er waren ook nog "zwaantjes" soms goeie die zagen al eens iets door de vingers als je niet overdreef

De schoofzak
30 april 2019, 20:04
Volgens mij ben je aan het overdrijven.
Is rijden met 25 rijden lijk een zot ? Een 1500 meter loper loopt sneller. Aan die snelheid kan je amper een marathon loper volgen.

Dat zeg ik niet.
Op een fietsostrade waar je als gezonde mens helemaal alleen bent, bij droog wegdek en geen vervelende zijwind, kan je veilig aan 60 p u vlammen.
Maar op diezelfde plaats met wandelaars, kinderfietsjes, aan kruispunten ... en met stokoude mensjes met een bril die al lang vervangen zou moeten worden ...
dus ik herhaal: wat ik allemaal al gezien heb ....

fred vanhove
1 mei 2019, 12:59
Dat zeg ik niet.
Op een fietsostrade waar je als gezonde mens helemaal alleen bent, bij droog wegdek en geen vervelende zijwind, kan je veilig aan 60 p u vlammen.
Maar op diezelfde plaats met wandelaars, kinderfietsjes, aan kruispunten ... en met stokoude mensjes met een bril die al lang vervangen zou moeten worden ...
dus ik herhaal: wat ik allemaal al gezien heb ....

Dat klopt Schoof. Op onze leeftijd heeft men inderdaad al heel wat gezien en gehoord.:|

fred vanhove
1 mei 2019, 13:01
Als bomma met 25/uur neergaat kan ze voor nieuwe onderdelen gaan shoppen.

Inderdaad maar bon ...zelfs als bomma tijdens dat shoppen neergaat kan dat al zware gevolgen hebben.

fred vanhove
1 mei 2019, 13:05
Schone tijd ....mijn Honda cd50 ( niet uitgeboorde ) kon 95 km/u en mijn 2de kon 110 km/u ( zaten stukjes in van een oudje een CS 50 ) ....RD 50 was mooi ..zundapp ook......er was toen veel minder verkeer en er waren ook nog "zwaantjes" soms goeie die zagen al eens iets door de vingers als je niet overdreef

Daar werd eigenlijk niet op gecontroleerd. Hoeveel vervingen er hun 50 niet door een 72. Rollen bestonden niet. Flitspalen ook al niet. Amper 45 jaar geleden maar heel andere tijden.

maddox
1 mei 2019, 13:38
Tot eind jaren 70 was de 40km/u beperking er zelfs niet.

De "rolletjes" kwamen pas in zwang midden jaren 80, en dan waren ze zeldzaam, pas begin jaren 92 waren ze standaard bij de meeste politie/rijkswacht gebieden.

De schoofzak
1 mei 2019, 15:58
Tot eind jaren 70 was de 40km/u beperking er zelfs niet.

De "rolletjes" kwamen pas in zwang midden jaren 80, en dan waren ze zeldzaam, pas begin jaren 92 waren ze standaard bij de meeste politie/rijkswacht gebieden.

En ze kwamen in zwang na redelijk veel en redelijk zware ongevallen met jonge mensen ...

Micele
1 mei 2019, 19:59
Als "Ducati" al eerst propere scooters maakt... (nadien pas e-motos)

https://electrek.co/2019/05/01/ducati-electric-scooter-super-soco-cux/

fred vanhove
1 mei 2019, 20:42
En ze kwamen in zwang na redelijk veel en redelijk zware ongevallen met jonge mensen ...

Maar vanaf 18 is er geen sprake meer van rolletjes. Dan mag je met een 900 cc rijden die 300 per uur haalt. Of met een Golf GTI als je liever 4 wielen had. Alles is relatief Schoof....ook veiligheid.

maddox
1 mei 2019, 20:55
Maar vanaf 18 is er geen sprake meer van rolletjes. Dan mag je met een 900 cc rijden die 300 per uur haalt. Of met een Golf GTI als je liever 4 wielen had. Alles is relatief Schoof....ook veiligheid.
Niet echt correct, zelfs de meest ervaren motard mag niet met een opgefokte brommer rijden. Het voertuig is dan niet reglementair meer.

Kleine verandering in de regels, je mag pas vanaf je 21 met een "onbeperkte A1" rijden.

Dus Jef vanopdenhoek met een midlife crisis kan een motorrijbewijs halen en direct op een Hayabusa of een Ninja met een kleine 200PK en topsnelheid van 300km+ stappen.

fred vanhove
1 mei 2019, 21:27
Niet echt correct, zelfs de meest ervaren motard mag niet met een opgefokte brommer rijden. Het voertuig is dan niet reglementair meer.

Kleine verandering in de regels, je mag pas vanaf je 21 met een "onbeperkte A1" rijden.

Dus Jef vanopdenhoek met een midlife crisis kan een motorrijbewijs halen en direct op een Hayabusa of een Ninja met een kleine 200PK en topsnelheid van 300km+ stappen.

Ja maar in de jaren dat die rolletjes opkwamen bestond dat allemaal niet. Ik mag met mijn jaren 70 rijbewijs met alles rijden....zelfs met een vrachtwagen met oplegger (mits medische keuring) en dit dankzij mijn dienstplicht.

Gipsy
1 mei 2019, 21:41
Ja maar in de jaren dat die rolletjes opkwamen bestond dat allemaal niet. Ik mag met mijn jaren 70 rijbewijs met alles rijden....zelfs met een vrachtwagen met oplegger (mits medische keuring) en dit dankzij mijn dienstplicht.Ik was van lichting 66. Kan met alles rijden, zelfs een tank en een prehistorische enorme Triumph moto en vrachtwagen natuurlijk. Op plaats Soest werd er al zware alcohol gedronken in de morgen en hielden we rodeo's met alles dat kon rijden. Minder leuk was dat bus chauffeurs kinderen van boefers naar de school reden na een bierglas whiskey (7bf) te hebben omver geslagen

fred vanhove
1 mei 2019, 21:52
Ik was van lichting 66. Kan met alles rijden, zelfs een tank en een prehistorische enorme Triumph moto en vrachtwagen natuurlijk. Op plaats Soest werd er al zware alcohol gedronken in de morgen en hielden we rodeo's met alles dat kon rijden. Minder leuk was dat bus chauffeurs kinderen van boefers naar de school reden na een bierglas whiskey (7bf) te hebben omver geslagen

Een bierglas Whisky :roll: Daar werd bij het leger alleen maar eens goed mee gelachen. Zolang je maar geen jointje rookte want dat was stande pede een paar weken cachot.

Tavek
1 mei 2019, 23:17
Ik was van lichting 66. Kan met alles rijden, zelfs een tank en een prehistorische enorme Triumph moto en vrachtwagen natuurlijk. Op plaats Soest werd er al zware alcohol gedronken in de morgen en hielden we rodeo's met alles dat kon rijden. Minder leuk was dat bus chauffeurs kinderen van boefers naar de school reden na een bierglas whiskey (7bf) te hebben omver geslagen

Een pint whiskey = insta poepeloere

maddox
2 mei 2019, 01:02
Een pint whiskey = insta poepeloere

Voor "ne goed getrainde" jonge kerel is dat in ferm in de wind, maar niet laveloos.

Langs de andere kant, als ik dat nu zou doen, dan kan je me waarschijnlijk opdweilen.

araneus
2 mei 2019, 07:27
"Rolletjes" waren al heel gewoon in de tweede helft van de jaren '80. Vrijwel alle bromfietsen waren min of meer opgevoerd. Ik was waarschijnlijk één van de uitzonderingen. Mijn Vespa haalde als hij goed warm was ongeveer 50 km/u. Vrijwel al mijn vrienden haalden zonder problemen 80 km/u.
Dat was de tijd van de Camino's, Honda PX, Honda MT50, ... Je zag toen ook veel meer bromfietsen dan nu. Al deze bromfietsen waren in de meeste gevallen wel ontworpen om een pak sneller dan 40 km/u te kunnen. De 45 km/u als max. snelheid is nog wat later gekomen.
Sommige hadden een Aprilia en die konden meestal 100 km/u of sneller!

Ook nu ben ik nog altijd van de overtuiging dat je een cat. B (45 km/u) beter 70 km/u kan laten rijden. Haal die bromfietsen van het fietspad en laat ze met het verkeer meerijden. Dit is veel beter dan constant vol gas aan 45 km/u te rijden.

maddox
2 mei 2019, 13:05
"Rolletjes" waren al heel gewoon in de tweede helft van de jaren '80.
Vrijwel alle bromfietsen waren min of meer opgevoerd. Ik was waarschijnlijk één van de uitzonderingen. Mijn Vespa haalde als hij goed warm was ongeveer 50 km/u.
U had of geen fondsen, geen technische kennis/gereedschap, of geen lokale "Jos". Of zeer controlerende ouders.
Vrijwel al mijn vrienden haalden zonder problemen 80 km/u.

80km/u op de teller, en die waren zeer onbetrouwbaar. 60-65 voor een standaard losgelaten brommer. 80 was al goed opgefokt.
Dat was de tijd van de Camino's, Honda PX, Honda MT50, ... Je zag toen ook veel meer bromfietsen dan nu.
Al deze bromfietsen waren in de meeste gevallen wel ontworpen om een pak sneller dan 40 km/u te kunnen. De 45 km/u als max. snelheid is nog wat later gekomen.
Sommige hadden een Aprilia en die konden meestal 100 km/u of sneller!

De PX was een ondankbaar model om op te drijven.
En de Camino levengevaarlijk als je het goed probeerde. De slappe achterbrug, de veel te lichte voorvork en belachelijk kleine remmetjes.
De MT5/MB5 en hun tegenhanders van andere merken (uitgezonder de Yamaha FS1) waren eigenlijk 80-125CC kaders met een te kleine motor onder. Zeker de Aprilia buikschuivers.
Daar kon je 1 op 1 de 125CC onderplaatsen en dat was een afgeleide van de racemotor.
Ook nu ben ik nog altijd van de overtuiging dat je een cat. B (45 km/u) beter 70 km/u kan laten rijden. Haal die bromfietsen van het fietspad en laat ze met het verkeer meerijden. Dit is veel beter dan constant vol gas aan 45 km/u te rijden.
Zo heb ik van 1988 tot 1994 dagelijks verkeer gedaan. De 2 bijna ongevallen die ik toen gehad heb, waren beiden fietspad gerelateerd. Automobilisten die me niet hadden gezien. De populier die ik in februari 1994 op mijn hersens heb gekregen, toen reed ik ook op't fietspad. Die had me ook niet gezien ten andere.

Henri1
2 mei 2019, 13:38
Ja zeg dat wel. Die kon ik niet volgen met mijn Honda. Zelfs niet als ik heel plat op mijn moustache stuur ging liggen:lol:

Proberen te volgen was niet mogelijk.

Die haalden gemakkelijk 110 per uur met 3 man erop.

Henri1
2 mei 2019, 13:39
En ze kwamen in zwang na redelijk veel en redelijk zware ongevallen met jonge mensen ...

Meer ongevallen voornamelijk door idiote chauffeurs op 4 wielen bedoel je ?

chris k
2 mei 2019, 17:21
Tot eind jaren 70 was de 40km/u beperking er zelfs niet.

De "rolletjes" kwamen pas in zwang midden jaren 80, en dan waren ze zeldzaam, pas begin jaren 92 waren ze standaard bij de meeste politie/rijkswacht gebieden.

In de Rupelstreek waren er rolletjes halverwege de jaren '70 .

chris k
2 mei 2019, 17:23
En ze kwamen in zwang na redelijk veel en redelijk zware ongevallen met jonge mensen ...

40 km/u was er sinds 1 juli 1971

De schoofzak
2 mei 2019, 18:19
Meer ongevallen voornamelijk door idiote chauffeurs op 4 wielen bedoel je ?

Altijd idioten: jonge onbesuisden en oude macho's.
Maar "voornamelijk"? Dat vermoed ik niet.

maddox
2 mei 2019, 20:25
40 km/u was er sinds 1 juli 1971

Raar, mijn vaders Yamaha FS1 was van 1978, en die was gewoon gekocht met een 70km/u topsnelheid.

maddox
2 mei 2019, 20:27
In de Rupelstreek waren er rolletjes halverwege de jaren '70 .

'k Ben van Willebroek, en midden jaren 80 zagen we de rollekes echt niet veel.
Het begon pas lastig te worden tegen 1988, maar niks wat creativiteit en niet constant volgas rijden niet kon oplossen.

Henri1
2 mei 2019, 20:54
'k Ben van Willebroek, en midden jaren 80 zagen we de rollekes echt niet veel.
Het begon pas lastig te worden tegen 1988, maar niks wat creativiteit en niet constant volgas rijden niet kon oplossen.

Een verborgen schakelaar met een toerentalbegrenzer deed wonderen.

maddox
2 mei 2019, 21:08
Een verborgen schakelaar met een toerentalbegrenzer deed wonderen.

Ik deed het anders, een druk op een duidelijke knop liet een zekering springen en daar ging de ontsteking.


Maar die heb ik maar 1 keer gebruikt. Voor de rest deed ik alsof ik een motorfiets was, nooit tegengehouden, zelfs niet als de "combi" me voorbij stak".

Mambo
2 mei 2019, 21:17
Raar, mijn vaders Yamaha FS1 was van 1978, en die was gewoon gekocht met een 70km/u topsnelheid.

Dat klopt.
Je kocht ze nieuw aan 40 km/u en kreeg een waardebon van 1500 bfr om hem op te drijven.
Dus gratis.

BigF
8 mei 2019, 05:56
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...

Ik reed op mijn 10de met mijn eerste Suzuki AC50. Op mijn elfde hing ik er een 100cc-blok onder.

Verder reed ik voor mijn 16 al met Honda CB200, Honda XR500, Yamaha XT500 en talloze Flandria's, Puchs, Kreidlers, Amigo's en alles wat we maar te pakken konden krijgen. Als ik al die dingen toen niet naar de vaantjes had gecrosst maar in een schuur weggezet had ik nu een fortuin aan oldtimers staan...
Altijd over kempische landweggetjes en over akkers en velden gesjeesd.
Nooit wat meegemaakt. Nooit gepakt. Wel vaak op de loop gemoeten.
Lol, racen, crossen en leren handelen en leren sleutelen.
Allemaal voor mijn 16de.
Geen smartphone. Altijd buiten.

Heerlijke tijden waren dat.

P.s. Om nog wat lol te beleven aan een overbodig brommertje goten wij altijd ontsmettingsalcohol in de tank. Dan ga je heeeel eventjes heeeel hard.
En heb je nadien een piston waar de bovenkant uitgesmolten is.
Fun!!

BigF
8 mei 2019, 06:02
Raar, mijn vaders Yamaha FS1 was van 1978, en die was gewoon gekocht met een 70km/u topsnelheid.

Toen ik op mijn 16de (1986) mijn eerste 'officiële' brommer kocht was het heel normaal dat de motorhandelaar vroeg of hij de 'rondel uit de uitlaat moest halen' of er een 'snelle pijp' onder moest hangen.
Mijn Suzuki TS 50 X haalde destijds vlotjes 100km/u, recht uit de winkel.

BigF
8 mei 2019, 06:20
Als "Ducati" al eerst propere scooters maakt... (nadien pas e-motos)

https://electrek.co/2019/05/01/ducati-electric-scooter-super-soco-cux/

Dat is geen Ducati, dat is een chinees met een Ducati-sticker op.

Voor mijn part maakt Ducati zoveel elektrische motoren als ze willen, ik hou het toch bij hun benzine-gestookte modellen.
Momenteel flaneer ik rond op een 900 Supersport (1997) en zodra het budget bij elkaar gekrabt is komt er nog een Hypermotard bij, puur voor de fun.

Onlangs een testritje mogen maken op hun Panigale V4S. Zodra je daar mee gereden hebt kruip je van zijn leven niet meer op een elektrische. Geen ziel. Geen karakter. Geen gedonder.

:cheer: Ducati :cheer:

De Panigale
https://www.bennetts.co.uk/-/media/default-website/2018/january/panigale-v4s/panigale-v4-s-performance-02.ashx?h=493&w=740&la=en&hash=B8B5E28DC59A7FA0A81AE3BFB39DF15C8F5F90F4"]https://www.bennetts.co.uk/-/media/default-website/2018/january/panigale-v4s/panigale-v4-s-performance-02.ashx?h=493&w=740&la=en&hash=B8B5E28DC59A7FA0A81AE3BFB39DF15C8F5F90F4

(Zo ene als) de mijne
https://www.visordown.com/sites/default/files/styles/v2_large/public/article-images/gallerymain/0/5973.jpg

Degene in de pijplijn (hoeft niet perse een 950SP te zijn, een 821 volstaat ook)
https://cdp.azureedge.net/products-private/prod/e93bfd32-c048-4bd8-9eb5-1d783b195610/366e1f47-7adf-496d-9bd8-a6980134d872/00000000-0000-0000-0000-000000000000/604c398c-61e9-4aae-8a9f-a9960055385b/7dc9f6ed-2b94-4033-a686-aa1f018407e4/6000000001.jpg

Anna List
8 mei 2019, 06:32
Ik reed op mijn 10de met mijn eerste Suzuki AC50. Op mijn elfde hing ik er een 100cc-blok onder.

Verder reed ik voor mijn 16 al met Honda CB200, Honda XR500, Yamaha XT500 en talloze Flandria's, Puchs, Kreidlers, Amigo's en alles wat we maar te pakken konden krijgen. Als ik al die dingen toen niet naar de vaantjes had gecrosst maar in een schuur weggezet had ik nu een fortuin aan oldtimers staan...
Altijd over kempische landweggetjes en over akkers en velden gesjeesd.
Nooit wat meegemaakt. Nooit gepakt. Wel vaak op de loop gemoeten.
Lol, racen, crossen en leren handelen en leren sleutelen.
Allemaal voor mijn 16de.
Geen smartphone. Altijd buiten.

Heerlijke tijden waren dat.

P.s. Om nog wat lol te beleven aan een overbodig brommertje goten wij altijd ontsmettingsalcohol in de tank. Dan ga je heeeel eventjes heeeel hard.
En heb je nadien een piston waar de bovenkant uitgesmolten is.
Fun!!

klinkt vertrouwd. :-)

geen kempen, zeeuwse velden. ;-)

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 19:31
Rijden die wielertoeristen ook aan 70 km/u in de ochtendspits in het centrum van pakweg Antwerpen of Gent ?? De peletonnetjes wielertoeristen kom ik niet tegen in dat verkeer, speed pedelecs en opgedreven pedelecs des te meer.

Temeer: een speed pedelec moet aan veiligheidsvoorschriften voldoen om hem 'veilig' te maken in het drukke stadsverkeer. Het gaat niet over enkel banden of remmen, maar ook over daglichten, stoplichten, achteruitkijkspiegel, geluidsignaal... wat niet op een standaard pedelec steekt.

Hoezo? De Belgische wetgeving legt geenszins enige verplichting op m.b.t. dag- of stoplichten, achteruitkijkspiegels, geluidssignalen...

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 19:34
Ik kan je over het meeste geen ongelijk geven. Echter blijf ik de logica zoeken waarom ik met een e-fiets maar 25 km per uur mag rijden en met een race fiets licht bergaf en wind in de rug 50 km per uur.
Is die e-biker die zijn fiets wat opdrijft tot 35 dan zo crimineel bezig terwijl wielertoeristen in hun clubblaadjes fier verkondigen rond te toeren met een gemiddelde van 35.
Klagen doe ik daar niet over want ik heb zelfs geen fiets. Ik zoek gewoon de logica achter zulke regels.
Ik stel vast dat alles hier blijkbaar om het veiligst moet. Als hier vandaag een kleine zijn voet verstuikt met zijn autoped moeten vanaf morgen alle trotinnetten uitgerust worden met schijfremmen en airbags.
Populisme en betutteling ?

Even opmerken dat er met een elektrische fiets (25 km/u) gerust sneller mag gereden worden. De wetgeving is niet van die aard dat hij de maximumsnelheid van de fiets in beweging regelt, maar wel de maximumsnelheid van de ondersteuning. Eens 25 km/u bereikt, hoort de ondersteuning weg te vallen. Wie sneller wil, mag dat gerust, maar zal dat op eigen kracht moeten doen.

Micele
8 mei 2019, 20:02
Dat is geen Ducati, dat is een chinees met een Ducati-sticker op.

Voor mijn part maakt Ducati zoveel elektrische motoren als ze willen, ik hou het toch bij hun benzine-gestookte modellen.
Momenteel flaneer ik rond op een 900 Supersport (1997) en zodra het budget bij elkaar gekrabt is komt er nog een Hypermotard bij, puur voor de fun.


Zo zou de eerste Elettrico er kunnen uitzien, links (rendering)

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/05/two-ducatis.jpg

Ducati Elettrico rendering (left); Ducati Panigale (right)

meer : https://electrek.co/2019/05/06/ducatis-first-electric-motorcycle-design/

Ducati is heading towards electric motorcycles

Ducati hasn’t been shy about its electric motorcycle ambitions.

Earlier this year Ducati CEO Claudio Domenicali confirmed that the company is already working on their first electric vehicle. Speaking at a Motostudent event in Spain, the Ducati CEO told the crowd:

“The future is electric, we’re not far from starting series production.”

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 20:06
Ik weet het niet zo zeer... misschien als men medisch (zicht, reflexen) in orde is en het helm moet dragen, dan zou het nog kunnen.

Voor de invoering van de Europese regelgeving bestond er in Duitsland een drieledige categorie voor elektrische ondersteunde fietsen: 25, 35 en 45. Fietsen uit de laatste categorieën konden slechts na technische keuring (een groene kaart) in het verkeer gebracht worden. Bij een 35 km/u moest je toen geen helm dragen.

fred vanhove
8 mei 2019, 20:59
Even opmerken dat er met een elektrische fiets (25 km/u) gerust sneller mag gereden worden. De wetgeving is niet van die aard dat hij de maximumsnelheid van de fiets in beweging regelt, maar wel de maximumsnelheid van de ondersteuning. Eens 25 km/u bereikt, hoort de ondersteuning weg te vallen. Wie sneller wil, mag dat gerust, maar zal dat op eigen kracht moeten doen.


Heb jij al met een elektrische fiets gereden ? Eenmaal de ondersteuning wegvalt moet je nog sterker zijn dan Tom Boonen om de pedalen rond te krijgen. Een kreupele kan makkelijk 25 rijden met een e-fiets maar om daar 28 mee te halen moet je de poten hebben van een paard.

En of je nu 40 rijdt meteen gewone fiets of met een elektrische vind ik onbelangrijk. Dat heeft niks met veiligheid te maken met de snelheid des te meer.

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:01
Heb jij al met een elektrische fiets gereden ? Eenmaal de ondersteuning wegvalt moet je nog sterker zijn dan Tom Boonen om de pedalen rond te krijgen. Een kreupele kan makkelijk 25 rijden met een e-fiets maar om daar 28 mee te halen moet je de poten hebben van een paard.

Blijkbaar is de tijd bij u blijven stilstaan. Ook zonder ondersteuning kan je met de huidige generatie elektrische fietsen heel gemakkelijk rijden.

En ja, ik heb al meermaals met een elektrische fiets gereden. Die van mijn vrouw, een Flyer.

fred vanhove
8 mei 2019, 21:06
Blijkbaar is de tijd bij u blijven stilstaan. Ook zonder ondersteuning kan je met de huidige generatie elektrische fietsen heel gemakkelijk rijden.

En ja, ik heb al meermaals met een elektrische fiets gereden. Die van mijn vrouw, een Flyer.

Ja tot 25. Daarboven moet je veel zwaarder trappen dan met een gewone fiets

Heel makkelijk ??:-)

10. Kan ik ook op mijn e-bike fietsen wanneer de batterij niet is opgeladen?
Ja, dat kan. Zonder ondersteuning van de motor kan je de fiets als een normale fiets gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de fiets zwaarder zal trappen dan normaal.

https://www.elektrischefietsen.com/2019/10-veel-gestelde-vragen-over-e-bikes/

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:13
Ja tot 25. Daarboven moet je veel zwaarder trappen dan met een gewone fiets

Heel makkelijk ??:-)

Ja, voor een gezonde en fitte persoon houdt het weinig in om met een elektrische fiets sneller dan 25 km/u te rijden. Ik heb het al meermaals gedaan. Met de Flyer van mijn vrouw haal ik gemakkelijk snelheden van 27-29 km/u.

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:14
10. Kan ik ook op mijn e-bike fietsen wanneer de batterij niet is opgeladen?
Ja, dat kan. Zonder ondersteuning van de motor kan je de fiets als een normale fiets gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de fiets zwaarder zal trappen dan normaal.


Ik geef het u op een blaadje dat een gewone fiets uit de Decathlon minder vlot fietst dan een e-fiets als de Flyer. Kwaliteit heeft zo zijn gevolgen. Bij elektrische fietsen is dat heus niet anders.

fred vanhove
8 mei 2019, 21:17
Ja, voor een gezonde en fitte persoon houdt het weinig in om met een elektrische fiets sneller dan 25 km/u te rijden. Ik heb het al meermaals gedaan. Met de Flyer van mijn vrouw haal ik gemakkelijk snelheden van 27-29 km/u.

Dat het niet allemaal fitte en gezonde personen zijn is in vele gevallen net de reden dat mensen opteren voor een elektrische fiets.

Trapondersteuning
Met de meeste elektrische fietsen kun je gewoon doorfietsen als je accu leeg is. Maar prettig is anders: omdat de trapondersteuning wegvalt, fietst het een stuk zwaarder

https://blog.allianz-assistance.nl/de-accu-van-mijn-elektrische-fiets-is-leeg/#gs.a3bqk2

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:23
Trapondersteuning
Met de meeste elektrische fietsen kun je gewoon doorfietsen als je accu leeg is. Maar prettig is anders: omdat de trapondersteuning wegvalt, fietst het een stuk zwaarder

https://blog.allianz-assistance.nl/de-accu-van-mijn-elektrische-fiets-is-leeg/#gs.a3bqk2

Bij elektrische fietsen van mindere kwaliteit zal het fietsen zonder ondersteuning ongetwijfeld minder prettig aanvoelen. Bij een kwaliteitsfiets als de Flyer daarentegen... Wees gerust, een Trek rijdt ook een stuk vlotter en aangenamer dan een fiets uit de Aldi of de Decathlon.

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:27
Dat het niet allemaal fitte en gezonde personen zijn is in vele gevallen net de reden dat mensen opteren voor een elektrische fiets.


In de middelbare afdeling van onze school hebben we twee leerlingen uit het laatste jaar die met een elektrische fiets komen. Gezonde jongens. De reden is van een heel andere aard: met minder inspanning een grote afstand kunnen overbruggen en niet nat van het zweet toekomen. Er is een veelheid aan redenen waarom mensen tegenwoordig voor een elektrische fiets kiezen.

fred vanhove
8 mei 2019, 21:29
In de middelbare afdeling van onze school hebben we twee leerlingen uit het laatste jaar die met een elektrische fiets komen. Gezonde jongens. De reden is van een heel andere aard: met minder inspanning een grote afstand kunnen overbruggen en niet nat van het zweet toekomen. Er is een veelheid aan redenen waarom mensen tegenwoordig voor een elektrische fiets kiezen.

Uiteraard.

fred vanhove
8 mei 2019, 21:31
Bij elektrische fietsen van mindere kwaliteit zal het fietsen zonder ondersteuning ongetwijfeld minder prettig aanvoelen. Bij een kwaliteitsfiets als de Flyer daarentegen... Wees gerust, een Trek rijdt ook een stuk vlotter en aangenamer dan een fiets uit de Aldi of de Decathlon.

Ja dat geloof ik best. Maar niet iedereen beschikt over dezelfde financiële middelen.

Trouwens ik las zoal wat over die Flyers. Ondanks de prijs .....ook niet probleemloos precies

https://www.elektrischefietsen.com/merken/flyer-elektrische-fietsen/

fred vanhove
8 mei 2019, 21:34
Wat vindt je van deze ? Gemaakt in Brussel. Zie ik wel zitten. Mooie fiets vind ik

https://nl-be.cowboy.com/

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:35
Ja dat geloof ik best. Maar niet iedereen beschikt over dezelfde financiële middelen.


Als je een gewone fiets uit de Decathlon haalt, moet je ook niet klagen over de belabberde kwaliteit van de remmen. En dan getuigt het niet van intellectuele eerlijkheid om slechte ervaringen met dergelijke fietsen uit te vergroten naar alle fietsen van om het even welk merk.

fred vanhove
8 mei 2019, 21:35
Als je een gewone fiets uit de Decathlon haalt, moet je ook niet klagen over de belabberde kwaliteit van de remmen. En dan getuigt het niet van intellectuele eerlijkheid om slechte ervaringen met dergelijke fietsen uit te vergroten naar alle fietsen van om het even welk merk.

En deze ?

https://nl-be.cowboy.com/

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:42
Wat vindt je van deze ? Gemaakt in Brussel. Zie ik wel zitten. Mooie fiets vind ik

https://nl-be.cowboy.com/

Alles hangt af van het vooropgestelde doel. Wil je pendelen, dan lijkt me een fiets zonder spatborden geen echte aanrader...

maddox
8 mei 2019, 21:44
Alles hangt af van het vooropgestelde doel. Wil je pendelen, dan lijkt me een fiets zonder spatborden geen echte aanrader...

Oh, kan u geen spatbord aan een fiets hangen. Geen probleem, uw vriendelijke fietsenhandelaar kan dat prima hoor.

Aurora_Borealis
8 mei 2019, 21:45
Hoezo? De Belgische wetgeving legt geenszins enige verplichting op m.b.t. dag- of stoplichten, achteruitkijkspiegels, geluidssignalen...

Lees dan de wet beter zou ik zeggen...

Wegcode, onder bepalingen:

"Art 2.17. Bromfietsen..."
" 1) Klasse A
" 2) Klasse B
" 3) Speed pedelecs:..."

Speed pedelecs zijn naast klasse A/B ook bromfietsen, derhalve vallen deze onder de technische vereisten voor bromfietsen (KB 15.11.1974).

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:48
Lees dan de wet beter zou ik zeggen...

Wegcode, onder bepalingen:

"Art 2.17. Bromfietsen..."
" 1) Klasse A
" 2) Klasse B
" 3) Speed pedelecs:..."

Speed pedelecs zijn naast klasse A/B ook bromfietsen, derhalve vallen deze onder de technische vereisten voor bromfietsen (KB 15.11.1974).

Onjuist. Speedelecs vallen niet onder die technische vereisten.

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 21:51
Oh, kan u geen spatbord aan een fiets hangen. Geen probleem, uw vriendelijke fietsenhandelaar kan dat prima hoor.

Als u goed kijkt, gaat dit om een fietskader waar de aanhechtigspunten van een traditioneel frame niet aanwezig zijn.

Aurora_Borealis
8 mei 2019, 22:05
Onjuist. Speedelecs vallen niet onder die technische vereisten.

U bent fout.

Speed pedelecs vallen onder de categorie L1e-B volgens de Europese regelgeving 168/2013 (zie ook parlementair vraag Minister Weyts op 26 okt 2017, nr. 175) - en die wetgeving beschrijft de typegoedkeuring en de technische vereisten. De technische vereisten van EU 168/2013 werden ondertussen opgenomen in een geamendeerde versie van het KB 15.11.1974...

En als u het echt niet gelooft, bel de FOD Mobiliteit...

maddox
8 mei 2019, 22:12
Als u goed kijkt, gaat dit om een fietskader waar de aanhechtigspunten van een traditioneel frame niet aanwezig zijn.

En dat stopt u, of uw lokale fietsenhandelaar, om spatborden te monteren?

Mij niet hoor. En ik ben maar een dom, psychopatisch, racistisch, autistisch techniekerke.

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 22:14
U bent fout.

Speed pedelecs vallen onder de categorie L1e-B volgens de Europese regelgeving 168/2013 (zie ook parlementair vraag Minister Weyts op 26 okt 2017, nr. 175) - en die wetgeving beschrijft de typegoedkeuring en de technische vereisten. De technische vereisten van EU 168/2013 werden ondertussen opgenomen in een geamendeerde versie van het KB 15.11.1974...

En als u het echt niet gelooft, bel de FOD Mobiliteit...

U verwart hier de regelgeving rond typegoedkeuring met de specifieke technische vereisten van resp. bromfiets en speedelec. Die laatste zijn niet hetzelfde.

Als u kunt aantonen dat er in de bijlage van die Europese richtlijn sprake is van de verplichting van een remlicht e.d. bij een speedelec zie ik het graag...

Jan van den Berghe
8 mei 2019, 22:22
En dat stopt u, of uw lokale fietsenhandelaar, om spatborden te monteren?


Ja, want gaten boren in een frame kan betekenen dat u uw garantie verliest.

Aurora_Borealis
8 mei 2019, 22:30
U verwart hier de regelgeving rond typegoedkeuring met de specifieke technische vereisten van resp. bromfiets en speedelec. Die laatste zijn niet hetzelfde.

Sinds verordening 168/2013 zitten bromfietsen (klasse B) en speed-pedelecs in dezelfde klasse, de L1e-B.

Als u kunt aantonen dat er in de bijlage van die Europese richtlijn sprake is van de verplichting van een remlicht e.d. bij een speedelec zie ik het graag...

Niet moeilijk:

168/2013 Annex VIII: "Om de zichtbaarheid van voertuigen van categorie L te vergroten, moeten zij worden uitgerust met: (a) voor L1e-voertuigen: verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die conform zijn met VN/ECE-Reglement nr. 74 Rev. 2, waarvoor vereist is dat het verlichtingssysteem automatisch wordt ingeschakeld;"

En zodus Reglement nr. 74 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) Rev. 2: "Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van voertuigen van categorie L 1 wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft", Art. 6.9.1: "Stoplicht, aantal: 1 of 2"

Verder: https://www.bike-eu.com/laws-regulations/nieuws/2018/01/speed-pedelec-type-approval-changed-per-january-1-2018-10132481?vakmedianet-approve-cookies=1

maddox
8 mei 2019, 22:41
Ja, want gaten boren in een frame kan betekenen dat u uw garantie verliest.

Waarom zou ik een gat boren in een frame om een spatbord op te hangen?

chris k
8 mei 2019, 22:46
'k Ben van Willebroek, en midden jaren 80 zagen we de rollekes echt niet veel.
Het begon pas lastig te worden tegen 1988, maar niks wat creativiteit en niet constant volgas rijden niet kon oplossen.

Ik ben van Blaasveld afkomstig .....mijn eerste CD 50 was van 1972 of 1973 was al een afgestelde ....de PC 50 van mijn oudere broer was van '71 afgesteld.

Willebroek was AC50 Suzuki ...FS1 Yamaha ....Puch ....Flandria ...Kreidler ...Zundapp ...Honda.

In Willebroek was er een Flandria verdeler in de buurt van bakkerij de mol.

Honda was best Vandereviere .....

RMB Boom .....meer een velowinkel.

Hoboken ...Mechelen ....daar had je meer keuze.

Over de rollekes in Willebroek ....was om te lachen .... de rijkswacht van Blaasveld daar mocht je harder van rijden als je voorzichtig was en geen bandietenstreken uitstak.....en niet zat rondbolde..... in Willebroek naar school geweest ?

maddox
8 mei 2019, 23:07
Ik ben van Blaasveld afkomstig .....mijn eerste CD 50 was van 1972 of 1973 was al een afgestelde ....de PC 50 van mijn oudere broer was van '71 afgesteld.
Je bent 15-20 jaar ouder dan ik dus.

Willebroek was AC50 Suzuki ...FS1 Yamaha ....Puch ....Flandria ...Kreidler ...Zundapp ...Honda.
Kwijl-lijst.
In Willebroek was er een Flandria verdeler in de buurt van bakkerij de mol.
2 opties, de Two Wheels Shop (de broedplaats van Like Mike en Dititri Vegas) of de fietswinkel in de Emiel van de Velde straat. (nu naar de Oostdijk verhuist)
Honda was best Vandereviere ....
??
RMB Boom .....meer een velowinkel.
Klopt.
Hoboken ...Mechelen ....daar had je meer keuze.
Ritjes naar de viterine van "Deschouwer" in Eppegem waren legendarisch.
Over de rollekes in Willebroek ....was om te lachen .... de rijkswacht van Blaasveld daar mocht je harder van rijden als je voorzichtig was en geen bandietenstreken uitstak.....en niet zat rondbolde..... in Willebroek naar school geweest ?

KTA Willebroek, en de rollekes, zoals ik geschreven heb , zolang je niet idioot deed en het verkeer volgde, weinig problemen.
Dat veranderde begin jaren 90, toen begon de heksenjacht en stonden ze zelfs te wachten aan de uitgang van de brommerwinkels om nieuwe machines in overtoeren te jagen en vast te laten slaan.

fred vanhove
9 mei 2019, 10:33
en niet zat rondbolde.....

In mijn tijd waren de rijkswachters al evenveel zat als nuchter.
Rijkswachters zaten in uniform aan de toog van het dorpscafé en die dronken heus geen chocomelk.

De VW camionette stond schaamteloos voor het café.

Het waren heel andere tijden. Heb soms de indruk dat ik ooit op een andere planeet leefde:-)

maddox
10 mei 2019, 03:19
In mijn tijd waren de rijkswachters al evenveel zat als nuchter.
Rijkswachters zaten in uniform aan de toog van het dorpscafé en die dronken heus geen chocomelk.

De VW camionette stond schaamteloos voor het café.

Het waren heel andere tijden. Heb soms de indruk dat ik ooit op een andere planeet leefde:-)

Bij gebrek aan rijkswachters en teveel social media is dat niet verwonderlijk nietwaar?

Maar het echte "tunen" van voertuigen voor de openbare weg is echt wel verleden tijd in Blegië.
Bromfietsen zijn 4 takters die ondankbaar zijn, met als er al onderdelen voor zijn, of goedkope brol , of peperduur.
Chiptuning voor auto's is een farce, fabrikanten doen het zelf al op voorhand. Als het al geen sjoemelsoftware is.
En effectief een auto beter maken , dat wordt moeilijk , Fabrikanten moeten al het onderste uit de kan halen om hun wagens te mogen verkopen.
Tenzij men echt zichtbaar gaat werken, en dan staat oompje Blegische roverheid en de aangewezen firma al klaar met "het gaatje". Zelfs een sticker of een verkeerd merk band is al goed om afgekeurd te worden. (en dan moet het voertuig de Blegische wegen nog kunnen overleven)

En nu die elektrische fietsen. In 90% van de gevallen is het allemaal Chinesium , en de OEM toeleveranciers verkopen via de alternatieve kanalen zoals aliexpres of ebay "tuningspul" dat gewoon de levensduur, veiligheid en simpelweg gezond verstand in de vuilbak gooit.

chris k
10 mei 2019, 10:55
Je bent 15-20 jaar ouder dan ik dus.

Kwijl-lijst.

2 opties, de Two Wheels Shop (de broedplaats van Like Mike en Dititri Vegas) of de fietswinkel in de Emiel van de Velde straat. (nu naar de Oostdijk verhuist)

??

Klopt.

Ritjes naar de viterine van "Deschouwer" in Eppegem waren legendarisch.

KTA Willebroek, en de rollekes, zoals ik geschreven heb , zolang je niet idioot deed en het verkeer volgde, weinig problemen.
Dat veranderde begin jaren 90, toen begon de heksenjacht en stonden ze zelfs te wachten aan de uitgang van de brommerwinkels om nieuwe machines in overtoeren te jagen en vast te laten slaan.

???? -> was in Hofstade /Zemst is er al lang niet meer was eerst honda auto garage -> kleinzoon heeft de zaak .....

Deschouwer was er toen nog niet .

Schone brommertijd ...

KTA ....noemde toen de "Rito"

Mijn vroegere school is falliet gegaan ....reden ineens veel teveel migranten en de rest bleef weg (Don Bosco Willebroek) en de directeur zag het te groot.

chris k
10 mei 2019, 10:56
In mijn tijd waren de rijkswachters al evenveel zat als nuchter.
Rijkswachters zaten in uniform aan de toog van het dorpscafé en die dronken heus geen chocomelk.

De VW camionette stond schaamteloos voor het café.

Het waren heel andere tijden. Heb soms de indruk dat ik ooit op een andere planeet leefde:-)
Stond die soms aan cafe de statie :-)

Micele
15 mei 2019, 10:47
Andere landen andere regels.

Wat te denken van deze 64 kmh op een E-step ? Euh e-trottinette dual moteur

No yoke. :-D

video: https://www.youtube.com/watch?v=z6O7KmJQbJE

https://electrek.co/2019/05/14/turbowheel-lightning-review-electric-scooter/

Electric scooters have exploded in popularity over the last year or so. You can see them everywhere from college campuses to boardwalks and city streets. But while cute little 250 W and 15 mph (25 km/h) electric scooters are the norm, there are much, much more powerful options lurking in the shadows.

And when it comes to high power, you need not look any further than the Turbowheel Lightning electric scooter from Ewheels. At 40 mph (64 km/h), this electric scooter is a beast. And having survived the last two weeks on it, I’m here to share my story.

Turbowheel Lightning electric scooter

The Turbowheel Lightning is definitely NOT your average Lime or Bird scooter. It positively eats those other scooters for breakfast.

Not only is it in a totally different speed and power class, but this scooter has better suspension than my first car. Plus it has a battery that can probably last for weeks, depending on your commute.

And before you go saying this thing is too dangerous for its own good, hear me out. Yes, you can get into a lot of trouble on a scooter like this, but it also opens up a lot of possibilities too.

More on that in a moment. First, let’s check out its tech specs below to get a sense of what this scooter is packing.

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/05/DSC_0620-copy-1.jpg

Turbowheel Lightning Tech Specs
Motor: dual 1,000 W continuous, 1,800 W peak (3.6 kW peak total)
Battery: 52V 18.2Ah 957Wh Li-ion battery
Top speed: 40 mph (64 km/h)
Range: 44 miles (71 km)
Weight: 77 lb (35 kg)
Load capacity: 330 lb (150 kg)
Brakes: disc and motor regenerative braking front and rear
Tires: 10? x 2.5? pneumatic
Suspension: front and rear swingarm suspension
Charge time: 4 hours with rapid charger, 4.5 hours with two standard chargers, 9 hours with one standard charger
Extras: 3 power modes, side kickstand, bright headlights and taillights, dual charging ports, Color LED speedometer and battery meter, rigid fenders, single/dual motor operating modes, power limiter, keyed start switch, LED voltmeter

Jan van den Berghe
18 juni 2019, 09:21
Andere landen andere regels.

Wat te denken van deze 64 kmh op een E-step ? Euh e-trottinette dual moteur


In welk land mag je legaal met zoiets op de openbare weg?

Tavek
18 juni 2019, 09:22
Onjuist. Speedelecs vallen niet onder die technische vereisten.

Euh.

Zeker wel hoor.

Je krijgt een CoC als je je fiets ophaalt en zal dat moeten gebruiken om ze in te schrijven.

fox
18 juni 2019, 11:46
In welk land mag je legaal met zoiets op de openbare weg?

64 is gewoon gekkewerk. Ik heb er mij eentje aangeschaft dat 25 haalt en dat ding bolt meer dan snel genoeg. Ideaal voor aan zee, dat ding.

Henri1
18 juni 2019, 19:26
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...

Een 50cc kan gemakkelijk opgedreven worden tot 9000 a 10000 ttm.
Tandwielen aanpassen en je snort zonder problemen boven de 85 per uur.