PDA

View Full Version : anarchisme: uitgestorven?


de moralist
6 augustus 2002, 23:07
Wat mij verbaasd dat iedereen zomaar alles aanvaard.

Bush verklaard in de winter de oorlog aan Irak. Wederom vele duizenden die onschuldig zullen sterven. Oog om oog,tand om tand. Leven wij soms opnieuw in de stenen tijdperk?

In de jaren kwamen menig student op straat als protest tegen de toen huidige gang van zakens.Tuig,langharig tuig die aan de drugs zaten werd er toen beweerd. Hebben ze niks beter te doen?Neen de jongeren aanvaardden toen zo alles maar madammekes en meneerkes.Toen men besloot destijds nieuwe gevechtsvliegtuigen(F16)te kopen,MAN iedereen op straat en niet één keer maar diverse keren.Kernenergie,JONG dat betekende oorlog.Het vervoel van kernenergie,Mens men zou er zijn leven bij gelaten hebben ,vast geketend aan de diverse transportmiddelen en dit niet voor een uurke,neen desnoods tot bloedends slagen van de Polizei toe.Het afslachten van de zeehondjes,MO VENT TOCH,men ondernam expedities naar de ijskoude toe om het maar proberen te verhinderen. De verfborstel op hun pels.Pels is niks meer waard.Gelukt. Walvissen doden,GEEN ENKEL DEFTIGE VISSER zou geruild hebben voor waalhalzerij die men uitvoerde met hun kleine bootjes naast die grote mastodonten van visserijschepen(schepen? het waren drijvende fabrieken verdorie). Tuig,het was allemaal tuig,rijkelui zoontjes,niksdoenders,profiteurs werd er genoemd.

En nu hedendaags???????????????????????????????????????? ??????????????


Oh ja sorry de antiglobbisten natuurlijk.Wel de politie enkele onozelaars laten infiltreren. Hun de opdracht geven om de boel aan stukken te slaan.
Verkeerde groepen die meededen(holigans) en ja die ene sukkelaar mocht het met zijn leven bekopen.

Krapuul,holigans,tuig!!!! Hop wederom werden de verwijten aan soldenprijzen naar hen hoofd geslingerd en dit wederom zonder nadenken
Proficiat media,jullie doen er niks aan.

Bij ons: de WITTE MARS. Prachtig doch ook triestig. Eénmaal en het was gedaan. De WITTE POLITIEKE PARTIJ. Oei gevaarlijk man ,dat ventje daar zou teveel macht krijgen. Effen boycotten en het probleem is opgelost.
HET WITTE BOS. Een ongleoofelijk initiatief.Oeps treintje komt zo en bosje moet weg. Protest? Zijt de zot zekers.

Anarchisme: uitgestorven

R.I.P amen en out

vryko
7 augustus 2002, 09:46
gij kent mij ni, ik ben namelijk nog een van de echte (maar dan wel van een nieuwe generatie)

lang haar, altijd met joint in bakkes en bij het minste dat er hier gebeurt mensen verwittigen en op straat gaan actie voeren. een groot gedeelde van die acties staan ik er wel jammergenoeg alleen. ben ik dan echt een uitstervende soort?

de moralist
7 augustus 2002, 12:09
Het is niet omdat u lang haar heeft en steeds een joint in uw bakkes en van de nieuwe generatie bent dat u een anarchist bent.

Neen ,het komt er maar op neer dat de mensen van heden zo laks zijn ,dat men alles zomaar klakkeloos aanvaard,zonder nadenken.

Ik beweer niet dat het vroeger allemal beter was maar de mensen waren veel kritischer.Is dit het gevolg van onze huidige levensstandaard?We hebben tegenwoordig alles wat ons hartje lust en als we het niet direct verkrijgen kopen we het op afbetaling.

Of is de macht van de overheid zo sterk geworden en leven we in een politiestaat die ieder protest dadelijk in de kiem smoort?

Of zijn het de mensen die gerust willen laten worden? Kris De Bruyne zong enkele decenias terug een lied over :ieder zijn eigen huisje,eigen tuintje,zijn eigen.....kotom egoïsme ten top.

Het is wel jammer dat u er alleen voor staat maar ja misschien is er nog hoop

Pieterjan
7 augustus 2002, 14:46
We leven volgens mijn bescheiden oordeel in een maatschappij waarin iedereen bang is om te verliezen wat hij/zij heeft. De behoudenheid van matrialistische zaken wordt beschouwd als een goed recht en een plicht.

Niet te veel tegen organisaties, staten personen,...hun kar rijden in de hoop zelf ook niet lastiggevallen te worden. De cocooning gebeurt niet enkele binnen een maatschappij maar ook tussen de verschillende maatschappij. Slechts in een enkel geval hier of daar wordt die aanpak eens doorbroken. Maar als u het mij vraagt veel te weinig.

Waar ik op doel is dat te weinig mensen echt tegen de schenen durven te stampen, bang om een schop terug te krijgen.

Misschien moeten we massaal joints beginnen smoren om onverschrokken de straat te durven optrekken.... :silly:

Linus
8 augustus 2002, 14:49
Misschien moeten we massaal joints beginnen smoren om onverschrokken de straat te durven optrekken.... :silly:

Dit vind ik nu grappig: rebelsheid (of anarchisme, of hoe je het ook wil noemen) gaat hand in hand met een joint. Het ene kan niet zonder het andere. Of dat is althans de mening van velen.

Rebelsheid als een imago: piekhaar, een tattoo en een joint. Vorm zonder inhoud.

In elk geval, ik heb geen piekhaar, geen tattoo, en rook geen joints. Ben ik een anarchist? Neen. Een rebel? Wie weet...

Linus

PS Wat ik mij afvraag: Moralist, ben jij van de "huidige" of "vorige" generatie?

de moralist
8 augustus 2002, 15:13
Beste Linus: Does it matter?

Waarom moet er een leeftijd geplakt worden aan een mens met progressiece ideeën,een rebel,een dwarsligger,.....

Wat ik steeds mooi vind,een stukje romantiek bvb,dat als men jong is ,door de verschillende generaties door,men steeds zich rebel kleedt, lang haar (hippies)(hardrock van de seventies)kort haar(eighties)veiligheidsspelden(punk),en we gaan zo voort(grunge,new wave,...) en hoe ouder men wordt hoe meer men burgermannekes en vrouwkes wordt.

De meesten dan veranderen ook van gedachten en waar ze vroeger kabaal en heibel schopten zijn zij nu de eersten om de jeugd met een vinger toe te wijzen.

Wel beste Linus ik ben misschien een oude zak maar wat tussen mijn oogskes zit is nog rebelser of dan veel van nu.

Mijn kinderen noemen mij een coole dad en waar ik verdorie nog fier ben op .
't Kan niet genoeg wild gaan en hoe meer tegendraads hoe liever ik het heb.

Misschien wat overdreven maar ik ben mezelf gebleven met dezelfde gedachten alsof ik jong was. Mijn vrouw noemt mij de grootste puber us dat zegt genoeg zeker.

Uiterlijkheden zijn misschien maar een façade van uw werkelijke gedachten . Zolang je maar je eigen blijft en niet meezeult met de massa(in feite zijn we allemaal massamensen)en niet voortdurend naar de mond spreekt van de mode .

Voor de rest probeer ik nog steeds,soms vergeefs, de wereld een beetje moraal aan te leren.Ik wil wel niet de Don Quichote zijn van het heden.
Een beetje strijdershart hebben is voor de jeugd een goede steun want de jeugd is blijft de toekomst. Doch velen van mijn ouderdom vergeten soms het spreekwoord: de koe is vergeten dat zij ook kalf is geweest.

De moralist

Pieterjan
8 augustus 2002, 19:47
Dit vind ik nu grappig: rebelsheid (of anarchisme, of hoe je het ook wil noemen) gaat hand in hand met een joint. Het ene kan niet zonder het andere. Of dat is althans de mening van velen.

Rebelsheid als een imago: piekhaar, een tattoo en een joint. Vorm zonder inhoud.

In elk geval, ik heb geen piekhaar, geen tattoo, en rook geen joints. Ben ik een anarchist? Neen. Een rebel? Wie weet...

Linus

PS Wat ik mij afvraag: Moralist, ben jij van de "huidige" of "vorige" generatie?


Ik wil u toch wel zeggen dat dit zinnetje die u quote bedoeld was al een ludieke opmerking.

Linus
9 augustus 2002, 07:29
Beste Linus: Does it matter?


Natuurlijk niet. Maar er was iets in jouw post dat me deed vermoeden dat je al langer een rebel bent, dat je dus van de "vorige" generatie bent.

In elk geval, ik vermoed een pak jonger te zijn dan jou, maar voor de rest een hoop overeenkomsten te hebben.

Ik wil u toch wel zeggen dat dit zinnetje die u quote bedoeld was al een ludieke opmerking.

Kan zijn, maar de link werd toch nog maar eens gelegd.

Linus

Pieterjan
9 augustus 2002, 13:14
Jesus, Linus!!!

Leer eens iets te relativeren en spring niet onmiddellijk op dat paard van je! Achter sommige dingen zit nu eenmaal niks meer!

lucien
12 augustus 2002, 09:30
[quote="de moralist"]Wat mij verbaasd dat iedereen zomaar alles aanvaard.



Anarchisme: uitgestorven

]

Ik raad je aan om eens naar Brugge te gaan waar het Lapperfortbos door echte anarchisten wordt bezet. Zij wonen er in boomhutten en ondergrondse bunkers. Je bent er als bezoeker altijd welkom anarchist of niet.

Linus
14 augustus 2002, 08:57
Jesus, Linus!!!

Leer eens iets te relativeren en spring niet onmiddellijk op dat paard van je! Achter sommige dingen zit nu eenmaal niks meer!

Oeioei...

ik zeg niet dat je er iets mee bedoelde. Ik heb het zelfs niet over jou. Maar over een "verschijnsel" dat me opvalt: rebelsheid door uiterlijke kenmerken in plaats van inhoudelijke argumenten. En neen, ik heb het niet over jou, noch over een specifiek iemand. Gewoon, algemeen...

Linus

Pieterjan
14 augustus 2002, 11:43
Mijn beste Linus,


U had me geciteerd dus dacht ik dat het specifiek aan één adres gericht was met name het mijne. Blijkbaar was ik op het moment van posten geprikkeld en vloog ik een beetje de bocht uit. Bij deze mijn excuses!

Om verder te gaan over de grond van de zaak:
Het eerste wat een mens steeds ziet zijn de uiterlijke kenmerken. Heb je al ooit een rebel tegengekomen in maatpak? Neen, waarschijnlijk...Deze zullen ongetwijfeld voorkomen. Waar ik op doel is dat als je het niet ziet het ook niet kunt weten, maar als je het ziet weet je het onmiddellijk. Ja? Het is de meest evidente manier om aan te tonen hoe je denkt, leeft,...

Linus
14 augustus 2002, 15:28
Het eerste wat een mens steeds ziet zijn de uiterlijke kenmerken. Heb je al ooit een rebel tegengekomen in maatpak? Neen, waarschijnlijk...


ja, ik ben al regelrechte rebellen tegengekomen in maatpak. Vele zelfs.


maar als je het ziet weet je het onmiddellijk. Ja?

Neen dus. Uiterlijk is uiterlijk. Niets minder, maar zeker niets meer. Ik ken extreem-linkse mensen met kaalgeschoren hoofd. Ik ken extreem-rechtse tegenhangers met lang haar. Ik ken rebellen in een maatpak, en kwallen-zonder-ruggengraat die eruit zien als punkers.

Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik ga af op wat iemand zegt, niet op hoe die gekleed gaat.

Linus (als je het echt wil weten: jeans en t-shirt vandaag, en sandalen)

Meia noite
23 februari 2005, 04:00
Volgens mij zijn jullie ouwezakken die vroeger alles beter vonden, maar nu zichzelf te goed/te oud voelen om zelf nog acties te doen, en daarom maar de schuld in de schoenen schuiven van de jongeren door te beweren dat ze te laks zijn.
Dus aan alle ouw peetjes: bezoek eens de kraakpanden in ons mooie land, u zal versteld staan..

Bhairav
23 februari 2005, 09:45
Anarchisme is niet uitgestorven, het is alleen zo dat mensen nu eerder anarchistisch zijn op egoistische manier, IPV dat slogan brullend "gespuis". Daarbij zijn er de krakers en dat "soort" zoals in Brugge...waar véél mensen respect voor hebben.
Vroeger waren het trends, vandaar dat het militanter was... maar nu is het individualisme, wat een minder millitant effect heeft.
Maar het is pas als het anarchistische/rebelse mainstream en sociaal aanvaard is dat de maatschappij er te verzadigd voor is, dat het zijn effect heeft.
Veel volwassenen die in de jaren 60-70 opgroeiden zijn er nu zogezegd nuchterder over... en als ze naar de jeugd kijken denken ze zoiets als "ach we hebben het al gezien, gewoon wat moderner". Wat die echter niet beseffen dat voor de jaren 60-70 zoiets nooit bestaan heeft, en dat het een stap naar het verval was van de maatschappij (globaal). Dit heeft nog altijd zijn sporen achter gelaten, op alle culturele gebieden: muziek, mode... Veel moderne chi-chi-madammekes, die mss op een conservatieve partij stemmen, hebben een kapsel dat zijn oorsprong vind in de punkbeweging etc, zie eens naar Ziggy Stardust zijn kapsel: veel idiote acajou-burgertrutten hebben min of meer hetzelfde kapsel. Homo's zijn door rebelse beweging geinspireerd en ontwerpen maatpakken, bepalen min of meer de mode etc... Nog een voorbeeld is de design in moderne gebouwen, kunst, etc dat geaprecieerd word door zowel links als rechts (een bewijs dat de meesten er allemaal de ballen van weten). We leven in een periode waarbij de slechterik de echte held word. Volkshelden zijn afgezaagd en velen weten er het bestaan niet eens (meer) van. Politiekers waren ook ooit helden, maar nu zijn het stijlloze slonzen geworden (ooit al politieker gezien in iets hip? Neen want dan neemt de doorsnee burger hem/haar niet serieus genoeg).
Deze laksheid is er omdat mensen geen vat hebben op het wereldgebeuren op lange termijn, mensen zijn fundamenteel normloos en opportunistisch.
Alleen rechts beseft dit... maar hun ideologie, desondanks hun stijgende populariteit de laatste jaren wegens maatschappelijk vaginisme, kan eigenlijk onmogelijk serieus genomen worden door de overgrote meerderheid van de massa.

vryko
23 februari 2005, 19:45
heb al die kraakpandjes bezocht (of toch een paar)

der zijn inderdaad nog wel een paar goei ouw anarchisten op de wereld, maar behoren zeker tot een met uitsterven bedreigde soort.

btw waarom in godsnaam nen topic van bekanst 3 jaar geleden ophalen? niet genoeg inspiratie om zelf nen topic te beginnen? maar is natuurlijk leuk om bij het openen van nen topic direct een bericht van uw eigen van zolang geleden te zien.

Bhairav
23 februari 2005, 19:59
Het is de "kwaedaerdige" tegencultuur die het overgenomen heeft in de maatschappij; al wat nu mode is heeft dezelfde oorsprong als die krakers etc. Maar aangezien de meesten dit niet geloven, kan het verval rustig zijn gangetje gaan.
Het is niet zozeer anarchISME meer, maar anarchIE. :twisted: