PDA

View Full Version : Alle elektrische fietsen zijn speedbikes.


Erw
5 juli 2019, 18:29
Als ik zo als motorloze fietser eens rond- en terugkijk, kan ik enkel die conclusie trekken. Quasi elke fietser met een motor/accu rijdt > 25 km/u. Oud en jong, mannen en vrouwen, met grote fietstassen, kinder-, bagagekarren, stuiven weg een verkeerslichten en halen je bij 25 km/u in op bruggen tijdens het klimmen. Je moet de motor / accu zelfs niet eens zien om dat te beseffen, want zo zware / beladen fietsen kunnen enkel door atleten zulke snelheden halen.

Heel die wettenmakerij voor "speed pedelecs", en dat zogenaamde trapondersteuning stoppen bij 25 km/u, is dus dikke kul - dan zou geen 1 elektrische fietser zonder nummerplaat sneller kunnen.
Het is zelfs al kul vanaf het begin, stel je voor, je begint te duwen, vertrekt, versnelt, en dan bij 25 / uur stopt de motor en moet je de zware fiets aan die snelheid houden - als je dat zou kunnen welke zin heeft trapondersteuning tussen 0 en 25 dan nog? Om te stoefen aan verkeerslichten / als eerste weg te zijn? :P

Bach
5 juli 2019, 18:37
Komt zo jaloers over wat u schrijft.

Who cares hoe snel iemand weg is aan het groen licht zolang het maar niet gevaarlijk wordt?

PeterCC
5 juli 2019, 22:16
Als ik zo als motorloze fietser eens rond- en terugkijk, kan ik enkel die conclusie trekken. Quasi elke fietser met een motor/accu rijdt > 25 km/u.
(...)

Ik vind de regelgeving ook niet duidelijk.

Een fiets met motor is voor mij een snor- of brom- of motorfiets.

Trapondersteuning doet in deze niet terzake want die trapondersteuning is eigenlijk alleen maar een andere uitvoering van het klassieke gashendel dat je op elke snor-, brom- of motorfiets vindt.

Ik heb niets tegen elektrische fietsen tot 25 km/u of speedpedelecs tot 40 km/u maar het lijkt me niet meer dan logisch om ze legaal te behandelen voor wat ze zijn: snor- of brom- of motorfietsen. En ze ook te homologeren volgens de daarvoor nu gehanteerde normen.

Kortom: ik zie niet in waarom een snor- of brom- of motorfiets anders zou moeten behandeld worden omdat die een elektrische motor heeft.

Bach
5 juli 2019, 22:38
Misschien kunnen jullie eens zeggen wat er dan specifiek veranderd dient te worden in de bestaande reglementering.

Het is niet alleen de snelheid waar rekening mee gehouden wordt in het reglement mbt het verschil tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B die beiden tot 45 km/u kunnen.


Welke verplichtingen gelden voor de nieuwe klasse bromfietsen ?
Wat de Wegcode betreft, zijn de bepalingen die gelden voor de bromfiets klasse B op de speed pedelec van toepassing. Daardoor moeten bestuurders van een speed pedelec een helm dragen. Ook wat de plaats op de weg betreft wordt voor de speed pedelec de parallel getrokken met de bromfiets klasse B. Toch is de reglementering tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B niet over de volledige lijn gelijklopend.

Wat zijn dan de verschillen ?
Het nieuw Koninklijk Besluit biedt de mogelijkheid om de speed pedelec bepaalde voordelen te geven ten opzichte van de bromfietse klasse B. Zo volstaat een fietshelm in plaats van een bromfietshelm. Verder kan de speed pedelec, mits aanpassing van de signalisatie toegelaten worden in straten met beperkt éénrichtingsverkeer en op voorbehouden wegen zoals fietssnelwegen. De wegbeheerders krijgen dus de ruimte om het gebruik van speed pedelecs op hun eigen wegen in te vullen. Hiervoor zijn in de Wegcode nieuwe onderborden en borden opgenomen.

Het reglenent lijkt me niet onlogisch gezien het uiterlijke verschil tussen beide voertuigen. Een speed pedelec is smaller en lichter en lijkt meer op een fiets en is dus geschikter voor fietspaden dan een bromfiets.

Bach
5 juli 2019, 22:49
Bedenk dat indien we ook de electrische fietsen tot 25km/u als bromfietsen willen behandelen dat zijn consequenties heeft:

Inschrijving
Zowel bromfietsen klasse A en B moeten sinds enige tijd een nummerplaat dragen en dus ingeschreven zijn zoals een auto, motorfiets, vrachtwagen,….
Bromfietsen die nog geen nummerplaat hebben moeten zich zo snel mogelijk in regel stellen.

Helmplicht
Bestuurders en passagiers van bomfietsen klasse A en B moeten een helm dragen. De boete bij het niet dragen van de helm bedraagt 55 euro.

Lichten
De lichten van een bromfiets moeten altijd branden, dus zowel ’s nachts als overdag.

Rijbewijs en leeftijd
Bestuurders van bromfietsen klasse A moeten minimum 16 jaar zijn. Ze mogen evenwel pas passagiers vervoeren vanaf 18 jaar. Bestuurders van bromfietsen klasse B moeten minimum 16 jaar zijn. Ze mogen evenwel pas passagiers vervoeren vanaf 18 jaar. Bovendien moeten ze een rijbewijs categorie AM hebben (tenzij geboren voor 15/02/1961).

Documenten
Je moet steeds de volgende documenten bijhebben als je met je bromfiets klasse A op de openbare weg rijdt: identiteitskaart, gelijkvormigheidsattest, een geldige verzekering en het kentekenbewijs. Voor een klasse B komt het rijbewijs hier natuurlijk bij.


Willen we dat? En waarom zou je dan niet hetzelfde willen voor alle fietsen die uiteindelijk even snel mogen in de praktijk (en dikwijls sneller gaan).

Tavek
5 juli 2019, 22:51
Als ik stevig doorduw op een gewone electrische fiets haal ik 28-29 per uur. En dan valt de ondersteuning volledig weg. En dat is het gewoon benenpower met een zware fiets.

Bach
5 juli 2019, 22:53
Ik zou overreglementering pogen te vermeiden zodat meer mensen geneigd zullen zijn met de fiets te gaan. Het zeker niet duurder en gecompliceerder maken voor de gebruiker.

Werk liever aan je eigen mentaliteit en erger u niet als er een oudje sneller kan optrekken dan jezelf. België is al een verstikkend gereglementeerd land. Laat het zijn. Je kan en hoeft niet alles te beheersen. Adem.

Hoomer
6 juli 2019, 05:28
Komt zo jaloers over wat u schrijft.

Who cares hoe snel iemand weg is aan het groen licht zolang het maar niet gevaarlijk wordt?

Gevaarlijk, je moet hier eens komen fietsen en bovendien hebben die elektrische gekken geen duimpjes om te bellen. Ze komen hier soms in trossen van 30 a 40 oude kneuten voorbij men deur geflitst, fietsuitstapjes met den vrouwenbond, elektrische fiets verplicht, hallucinant wat ik te zien krijg hier.
Den heb je nog die speedbikes een vijftal idioten zie ik elke werkdag spookrijden hier, heb er al een paar zien onderuit gaan en ik kan niet ontkennen dat ik dan enig leedvermaak voel, verkeerstegels zijn blijkbaar niet aan hen besteed.

fred vanhove
6 juli 2019, 07:48
Gevaarlijk, je moet hier eens komen fietsen en bovendien hebben die elektrische gekken geen duimpjes om te bellen. Ze komen hier soms in trossen van 30 a 40 oude kneuten voorbij men deur geflitst, fietsuitstapjes met den vrouwenbond, elektrische fiets verplicht, hallucinant wat ik te zien krijg hier.
Den heb je nog die speedbikes een vijftal idioten zie ik elke werkdag spookrijden hier, heb er al een paar zien onderuit gaan en ik kan niet ontkennen dat ik dan enig leedvermaak voel, verkeerstegels zijn blijkbaar niet aan hen besteed.

Dit keer geef ik je volledig gelijk.

fred vanhove
6 juli 2019, 07:52
Misschien kunnen jullie eens zeggen wat er dan specifiek veranderd dient te worden in de bestaande reglementering.

Het is niet alleen de snelheid waar rekening mee gehouden wordt in het reglement mbt het verschil tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B die beiden tot 45 km/u kunnen.



Het reglenent lijkt me niet onlogisch gezien het uiterlijke verschil tussen beide voertuigen. Een speed pedelec is smaller en lichter en lijkt meer op een fiets en is dus geschikter voor fietspaden dan een bromfiets.

110938

Dit is een snorfiets. Zie jij daar veel verschil in ?:roll:

Bach
6 juli 2019, 08:24
Misschien kunnen jullie eens zeggen wat er dan specifiek veranderd dient te worden in de bestaande reglementering.


Wat men ook veranderd, laat het op Europees niveau gebeuren voordat België zich belachelijk maakt met rijexamens voor fietsers enzo.

Hoomer
6 juli 2019, 08:30
Wat men ook veranderd, laat het op Europees niveau gebeuren voordat België zich belachelijk maakt met rijexamens voor fietsers enzo.

Een paar uur verkeersles volgen zou heel veel fietsers geen kwaad doen integendeel.

Johan Daelemans
6 juli 2019, 08:38
Gevaarlijk, je moet hier eens komen fietsen en bovendien hebben die elektrische gekken geen duimpjes om te bellen. Ze komen hier soms in trossen van 30 a 40 oude kneuten voorbij men deur geflitst, fietsuitstapjes met den vrouwenbond, elektrische fiets verplicht, hallucinant wat ik te zien krijg hier.
Den heb je nog die speedbikes een vijftal idioten zie ik elke werkdag spookrijden hier, heb er al een paar zien onderuit gaan en ik kan niet ontkennen dat ik dan enig leedvermaak voel, verkeerstegels zijn blijkbaar niet aan hen besteed.

Je hebt mensen die weten wat ze doen en je hebt mensen die denken dat ze weten wat ze doen. Vraag het aan de mensen zelf, ze behoren allemaal tot de eerste categorie en daar veranderen regeltjes niks aan en zij die in de running zijn voor Darwin award's zullen er altijd zijn.
Van zodra die in een situatie komen dat een fout zwaar wordt afgestraft vallen ze als vliegen.
En wat krijgen we vandaag? E-bikes waarvan aankoop en gebruik voor iedereen wordt aangeprezen. Oud, jong, onnozel, verstandig, dik, dun,... begin de slachtoffers maar te tellen.

Weinigen beseffen dat 40km/uur gelijk staat met een val van bijna 7 meter hoogte, 25 km/uur is dan 3 meter hoogte.

Dadeemelee
6 juli 2019, 08:51
Je hebt mensen die weten wat ze doen en je hebt mensen die denken dat ze weten wat ze doen. Vraag het aan de mensen zelf, ze behoren allemaal tot de eerste categorie en daar veranderen regeltjes niks aan en zij die in de running zijn voor Darwin award's zullen er altijd zijn.
Van zodra die in een situatie komen dat een fout zwaar wordt afgestraft vallen ze als vliegen.
En wat krijgen we vandaag? E-bikes waarvan aankoop en gebruik voor iedereen wordt aangeprezen. Oud, jong, onnozel, verstandig, dik, dun,... begin de slachtoffers maar te tellen.

Weinigen beseffen dat 40km/uur gelijk staat met een val van bijna 7 meter hoogte, 25 km/uur is dan 3 meter hoogte.

Veel mensen die nu zoiets kopen zijn zelfs niet gewoon om aan 25 km/u te fietsen.

Johan Daelemans
6 juli 2019, 09:14
Veel mensen die nu zoiets kopen zijn zelfs niet gewoon om aan 25 km/u te fietsen.

Ook juist en veel mensen die zoiets kopen WETEN ook niet wat het is om aan 25km/uur te fietsen.

De schoofzak
6 juli 2019, 09:19
Als ik zo als motorloze fietser eens rond- en terugkijk,
....


Tsja, als gij zo eens rondkijkt ... dan ziet ge nogal wat hé zeg.

De schoofzak
6 juli 2019, 09:21
Ik vind de regelgeving ook niet duidelijk.

Een fiets met motor is voor mij een snor- of brom- of motorfiets.
....
.

Wat voor jou is, is evenveel waard als wat voor mij is: nul de botten.

Wat er wel is: de definities in de wegcode.

Die zijn moeilijker geworden de laatste jaren. Maar ja, het leven wordt ook ingewikkelder, met allerhande voortbewegingstoestellen edm.

De schoofzak
6 juli 2019, 09:26
Ik zou overreglementering pogen te vermeiden zodat meer mensen geneigd zullen zijn met de fiets te gaan. Het zeker niet duurder en gecompliceerder maken voor de gebruiker.

Werk liever aan je eigen mentaliteit en erger u niet als er een oudje sneller kan optrekken dan jezelf. België is al een verstikkend gereglementeerd land. Laat het zijn. Je kan en hoeft niet alles te beheersen. Adem.

2

Volledig akkoord.

Als een oudje zo wild wil rijden als toen hij of zij 16 was op een brommertje van toen ... laat ze maar doen.

Wel akkoord dat er moet opgelet worden dat ze geen andere mensen omver rijden. (dat ze zelf vallen, ik trek het me niet aan)
Maar dat zit tussen de oren van de verkeershooligans.
Dat ga je er niet uitstampen met een onnozel kursuske elektrisch fietsen.

Dadeemelee
6 juli 2019, 09:27
Wat voor jou is, is evenveel waard als wat voor mij is: nul de botten.

Wat er wel is: de definities in de wegcode.

Die zijn moeilijker geworden de laatste jaren. Maar ja, het leven wordt ook ingewikkelder, met allerhande voortbewegingstoestellen edm.

Door uitzonderingen te maken maakt men dingen onduidelijk. Typisch Belgisch koterij gedoe.
Gewoon hetzelfde reglement voor alle gemotoriseerde tweewielers tot 25 km/u. Wat is daar mis mee?

De schoofzak
6 juli 2019, 09:29
Nog iets:
ik overweeg dat als ik nog eens met de kleinste kleinkinderen ga wandelen op een gemengd fiets-voet-pad, om ze systematisch een bal mee te laten nemen.

Die wielerterroristen die van ver schreeuwen dat de baan voor hen alleen is, hebben daar veel schrik van. Als die kleine die bal per ongeluk laat vallen ... (ook zo met een hond die wat levendig-spelend aan de lijn trekt ...) ...

Bach
6 juli 2019, 09:50
Het probleem, als er al een is, is terug te brengen tot de snelheid op de weg. De gevaarlijkste fietsers zijn juist die voorovergebogen coureurs op smalle fietspaden met twee richtingen. Als ik ze zie aankomen begin ik best te vertragen en wat meer langs de kant te fietsen. Het probleem zijn niet in de eerste plaats de nogal rechtop zittende fietsers ongeacht leeftijd en ongeacht of ze een bakje onder hun bagagedrager gemonteerd hebben. Dus als men 'echt' iets wil doen aan verkeersveiligheid viseert men niet het vervoermiddel maar werkt men aan snelheidsbeperkingen op de weg. Maar dát is aan heilige huisjes raken vrees ik. De coureurs moeten kunnen oefenen om de volgende Merckx te kunnen produceren niet?

Het gaat hier eigenlijk om 'weerstand tegen verandering'. Sommige mensen verdragen niet goed dat hun omgeving evolueert. Het geeft hen angst en onzekerheid. De coureurs zijn ze gewend in het straatbeeld. De bovengemiddeld snelle oudjes niet. En dus worden die geviseerd. En dikwijls gaat de overheid van meer conservatieve landen mee in dit soort van regelgevingspopulisme. Alzo de overheid steeds groter makend en de vrijheid van de burger steeds kleiner.

Bach
6 juli 2019, 09:59
110938

Dit is een snorfiets. Zie jij daar veel verschil in ?:roll:

Also het zo smal als een fiets is, geen stank heeft, geen lawaai maakt en even gemakkelijk te bedienen is als een electrische fiets zie ik daar niet veel verschil in.

Daarnaast gaat er ook om wat we willen bereiken als maatschappij. Electrische fietsen die fossiele brandstof voertuigen begin en vervangen is een 'goede' evolutie. Je moet dat dus stimuleren en niet tegen houden. Ecologische voetafdruk mag ook een criterium zijn.

Bach
6 juli 2019, 10:01
Een paar uur verkeersles volgen zou heel veel fietsers geen kwaad doen integendeel.

Blijkbaar geraakt het geïnd belastinggeld niet opgesoupeerd.

ViveLaBelgique
6 juli 2019, 10:08
In België, ook in de Walen waar ik onlangs heb gefietst is enorm geïnvesteerd in fietspaden. Waar vroeger grind lag ligt nu beton. Dit laat ook sneller fietsen toe. Nergens heeft men echter een "fast lanes" aangelegd. Nogal van de pot gerukt om te spreken van fietsostrades terwijl je er zelden met een speed pedelec op mag.

Tavek
6 juli 2019, 16:17
Ook juist en veel mensen die zoiets kopen WETEN ook niet wat het is om aan 25km/uur te fietsen.

Effe normaal doen. 25/h is echt niet snel.

Tavek
6 juli 2019, 16:19
Nog iets:
ik overweeg dat als ik nog eens met de kleinste kleinkinderen ga wandelen op een gemengd fiets-voet-pad, om ze systematisch een bal mee te laten nemen.

Die wielerterroristen die van ver schreeuwen dat de baan voor hen alleen is, hebben daar veel schrik van. Als die kleine die bal per ongeluk laat vallen ... (ook zo met een hond die wat levendig-spelend aan de lijn trekt ...) ...

Speedelecs zijn verboden op die gemengde fiets/wandelpaden.

Ik zet mij steevast tussen de autos in een zone 50km/h indien er een fietspad is waar anderen op rijden.

Nu, ik heb gelukkig een traject door de bossen/langs jaagpaden waar nauwelijks volk is door de dag. Ik passeer ook geen scholen of centra.

Dus geen problemen hier.

De schoofzak
6 juli 2019, 19:21
Speedelecs zijn verboden op die gemengde fiets/wandelpaden.

...

Proficiat.
Zelfs brommers klasse A mogen hier op:

https://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/D/D9.png

D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/252-art69

De schoofzak
6 juli 2019, 19:34
Door uitzonderingen te maken maakt men dingen onduidelijk. Typisch Belgisch koterij gedoe.
Gewoon hetzelfde reglement voor alle gemotoriseerde tweewielers tot 25 km/u. Wat is daar mis mee?

Tsja vent,
het leven wordt ingewikkeld hé.
Te zien aan het succes van de gewone elektrische fiets, is het een schot in de roos.
En dan bedoel ik dat niet economisch, maar wel sociaal.
Zelfs ook sociaal in de zin van het verminderen van files in het verkeer: er zijn veel woonwerk-verkeerders die op de e-fiets overgestapt zijn.

En zijt nu eens eerlijk: zie jij jezelf op zo'n fiets zitten met een brommerhelm op je hoofd?

Dadeemelee
6 juli 2019, 19:38
Tsja vent,
het leven wordt ingewikkeld hé.
Te zien aan het succes van de gewone elektrische fiets, is het een schot in de roos.
En dan bedoel ik dat niet economisch, maar wel sociaal.
Zelfs ook sociaal in de zin van het verminderen van files in het verkeer: er zijn veel woonwerk-verkeerders die op de e-fiets overgestapt zijn.

En zijt nu eens eerlijk: zie jij jezelf op zo'n fiets zitten met een brommerhelm op je hoofd?

Ik probeer gewoon alles rationeel te bezien.

Is er een verschil of je aan 25 per uur met uw kop tegen een paal vliegt vanaf een brommer of vanaf een elektrische fiets? :?

Bach
6 juli 2019, 20:36
Ik probeer gewoon alles rationeel te bezien.

Is er een verschil of je aan 25 per uur met uw kop tegen een paal vliegt vanaf een brommer of vanaf een elektrische fiets? :?

Of vanaf een niet electrische fiets. Trek dan uw logica ook door en bekijk de consequenties.

Dadeemelee
6 juli 2019, 20:41
Of vanaf een niet electrische fiets. Trek dan uw logica ook door en bekijk de consequenties.

Uiteraard. Volledig akkoord.

Bach
6 juli 2019, 21:50
Uiteraard. Volledig akkoord.

Wat dan? Rijbewijs voor alle tweewielers behalve speelgoed? Helmen, nummerplaten...? Dat laatste werd nog niet zo lang geleden afgeschaft voor fietsen. Dat was al een wonder en tegelijk een van de weinige positieve wetjes die gemaakt werden. Maar blijkbaar wil de gemiddelde Belg, van zogenaamd 'links' én 'rechts', een bureaucratische totalitaire staat. Totaal tot in de inertie plat gereglementeerd. Ga met zo'n volk maar eens competitief zijn in de wereld.

Facepalm.

Dadeemelee
6 juli 2019, 21:57
Wat dan? Rijbewijs voor alle tweewielers behalve speelgoed? Helmen, nummerplaten...? Dat laatste werd nog niet zo lang geleden afgeschaft voor fietsen. Dat was al een wonder en tegelijk een van de weinige positieve wetjes die gemaakt werden. Maar blijkbaar wil de gemiddelde Belg, van zogenaamd 'links' én 'rechts', een bureaucratische totalitaire staat. Totaal tot in de inertie plat gereglementeerd. Ga met zo'n volk maar eens competitief zijn in de wereld.

Facepalm.

Ja zeg dan ben ik akkoord en dan is het weer niet goed genoeg. :silly:

Bach
6 juli 2019, 22:34
Ja zeg dan ben ik akkoord en dan is het weer niet goed genoeg. :silly:

U voelt zich nogal veel crazy de laatste tijd. ;-)

Bach
6 juli 2019, 23:13
Het is wel goed.

De schoofzak
7 juli 2019, 19:20
Ik probeer gewoon alles rationeel te bezien.

Is er een verschil of je aan 25 per uur met uw kop tegen een paal vliegt vanaf een brommer of vanaf een elektrische fiets? :?

Ik bezie het praktisch: wat die brommers klasse A op hun bol moeten zetten, interesseert me geen reet.

Dat heel veel mensen een dure fiets, met veel btw op, graag willen en kunnen kopen, en daar veel mee rondrijden en gelukkig zijn: dat is top.

Eurosceptic
7 juli 2019, 19:37
Als ik zo als motorloze fietser eens rond- en terugkijk, kan ik enkel die conclusie trekken. Quasi elke fietser met een motor/accu rijdt > 25 km/u. Oud en jong, mannen en vrouwen, met grote fietstassen, kinder-, bagagekarren, stuiven weg een verkeerslichten en halen je bij 25 km/u in op bruggen tijdens het klimmen. Je moet de motor / accu zelfs niet eens zien om dat te beseffen, want zo zware / beladen fietsen kunnen enkel door atleten zulke snelheden halen.

Heel die wettenmakerij voor "speed pedelecs", en dat zogenaamde trapondersteuning stoppen bij 25 km/u, is dus dikke kul - dan zou geen 1 elektrische fietser zonder nummerplaat sneller kunnen.
Het is zelfs al kul vanaf het begin, stel je voor, je begint te duwen, vertrekt, versnelt, en dan bij 25 / uur stopt de motor en moet je de zware fiets aan die snelheid houden - als je dat zou kunnen welke zin heeft trapondersteuning tussen 0 en 25 dan nog? Om te stoefen aan verkeerslichten / als eerste weg te zijn? :P

Op een steenworp van mijn werk zijn op zeer korte tijd 3 mensen met een elektrische fiets verongelukt. 2 op een rond punt waar een vrachtwagen afdraaide en de fietser niet de reflex had om de fiets nog geremd te krijgen. En dan 1 persoon die langs achter onder een vrachtwagen in reed en volledig verbrijzeld werd.

Die dingen zijn levensgevaarlijk en moeten onmiddellijk uit het verkeer verbannen worden

maddox
7 juli 2019, 19:42
Op een steenworp van mijn werk zijn op zeer korte tijd 3 mensen met een elektrische fiets verongelukt. 2 op een rond punt waar een vrachtwagen afdraaide en de fietser niet de reflex had om de fiets nog geremd te krijgen. En dan 1 persoon die langs achter onder een vrachtwagen in reed en volledig verbrijzeld werd.

Die dingen zijn levensgevaarlijk en moeten onmiddellijk uit het verkeer verbannen worden

Dan moet je ook brom/motorfietsen, paarden en steps verbieden. En als je dan toch bezig bent, ook auto's , vrachtwagens, trams, vliegtuigen, treinen, schepen en voetgangers.

Bach
7 juli 2019, 19:56
Op een steenworp van mijn werk zijn op zeer korte tijd 3 mensen met een elektrische fiets verongelukt. 2 op een rond punt waar een vrachtwagen afdraaide en de fietser niet de reflex had om de fiets nog geremd te krijgen. En dan 1 persoon die langs achter onder een vrachtwagen in reed en volledig verbrijzeld werd.

Die dingen zijn levensgevaarlijk en moeten onmiddellijk uit het verkeer verbannen worden

Inderdaad. Vrachtwagens zijn levensgevaarlijk.

Bach
7 juli 2019, 19:57
Dan moet je ook brom/motorfietsen, paarden en steps verbieden. En als je dan toch bezig bent, ook auto's , vrachtwagens, trams, vliegtuigen, treinen, schepen en voetgangers.
Drones dan maar?

maddox
7 juli 2019, 20:01
Drones dan maar?

Als die crashen zijn er geen slachtoffers, misschien een beschadigd dak. En dan?

Bach
7 juli 2019, 20:10
Als die crashen zijn er geen slachtoffers, misschien een beschadigd dak. En dan?

Drones hebben andere nadelen. Ik zou er niet exclusief op durven rekenen als samenleving. Te gecentraliseerd in hun functioneren en daardoor kwetsbaar.

maddox
7 juli 2019, 20:17
Drones hebben andere nadelen. Ik zou er niet exclusief op durven rekenen als samenleving. Te gecentraliseerd in hun functioneren en daardoor kwetsbaar.

Ook verbieden dan maar?

Bach
7 juli 2019, 21:03
Ook verbieden dan maar?

Mmm. Laten we alles via telepathie doen. Ecologische voetafdruk verwaarloosbaar.

Serieus. Ik verdedig hier niet de positie van mee verboden en verplichtingen he.

Tavek
7 juli 2019, 22:12
Of vanaf een niet electrische fiets. Trek dan uw logica ook door en bekijk de consequenties.

25 per uur rijden met een gewone fiets is iets wat ik normaal gezien ook doe hoor.

25/h is NIET snel.

Bach
7 juli 2019, 22:17
25 per uur rijden met een gewone fiets is iets wat ik normaal gezien ook doe hoor.

25/h is NIET snel.

Akkoord. Daarom...geen nummerplaten, helmen, rijexames, leeftijdsbeperkingen voor de categorie onder 25 km/u, electrisch of niet.

Tavek
7 juli 2019, 22:21
Akkoord. Daarom...geen nummerplaten, helmen, rijexames, leeftijdsbeperkingen voor de categorie onder 25 km/u, electrisch of niet.

Jup.

Maar...

Die helm. Mijn kinderen dragen helmen op de fiets.

En ik ga mijn vrouw dat ook aanpraten.

Bach
7 juli 2019, 22:31
Jup.

Maar...

Die helm. Mijn kinderen dragen helmen op de fiets.

En ik ga mijn vrouw dat ook aanpraten.

Maar laat het tenminste uw verantwoordelijkheid zijn om een helm te dragen op een fiets en niet die van een tot in de slaapkamer en het toilet zich bemoeiende overheid. Laat het geen verplichting zijn maar een vrije beslissing.

In Nederland heeft men nu bij wet (!) verboden om een mobiele telefoon te gebruiken op de fiets. Is dat soort van betutteling nu echt nodig? Die mentaliteit zit fout en ze zit bij delen van rechts zowel als links. Degenen die alles willen controleren en reglementeren totdat een mens niet meer zijn bed zou uitkomen tenzij omdat hij verplicht is.

De mens hoeft niet gemicromanaged te worden. Dat doodt de creativiteit en uiteindeñijk de ontwikkeling van een land

Eurosceptic
8 juli 2019, 01:35
Dan moet je ook brom/motorfietsen, paarden en steps verbieden. En als je dan toch bezig bent, ook auto's , vrachtwagens, trams, vliegtuigen, treinen, schepen en voetgangers.

Gewoon senioren in het verkeer verbieden, dan is het ook opgelost.

Hoomer
8 juli 2019, 07:14
Gewoon senioren in het verkeer verbieden, dan is het ook opgelost.

Grapjas, gisteren weer eens langs de grote baan gefietst, wat ik daar weer gezien heb van jonge idioten met een rijbewijs is niet te schatten.
Maar terzake, ik ga alle weekdagen een paar uur fietsen (voor mijn gezondheid) nu was ik me gisteren zondagnamiddag aan het vervelen en bedacht dat ik evengoed een toertje met de fiets kon maken, nu is dat aan deze kanten een fietsparadijs voor zondagsfietsers, maar wat mij opviel, ik kan met de hand op mijn hart beweren dat ik geen enkele maar dan ook geen enkele gewone fiets ben tegengekomen, iedereen en dat zijn er wel wat, zat op zo elektrische rommel te klooien. Dan heb ik zoiets van komaan oude rakkers vroeger reden jullie hier ook voorbij met een gewone dure fiets en nu moeten jullie een rage volgen om te gaan paraderen met jullie elektrische geval, begrijpen jullie niet dat 's zondags gaan fietsen een tijdverdrijf is voor armoezaaiers en niet echt de grand chique is.

Hypochonder
8 juli 2019, 07:35
Gewoon senioren in het verkeer verbieden, dan is het ook opgelost.

Senioren mogen gerust nog deelnemen aan het verkeer maar vanaf een bepaalde leeftijd zouden ze wel elk jaar medisch gekeurd en getest moeten worden.

Hypochonder
8 juli 2019, 07:38
Ik heb verder helemaal niks tegen die elektrische fietsen, hoe meer van die fietsen er rondrijden hoe minder auto's hoop ik dan. Het zorgt er ook voor dat mensen die vroeger niet op een fiets zouden kruipen wegens te lastig dit nu wel doen.

Bach
8 juli 2019, 07:42
Senioren mogen gerust nog deelnemen aan het verkeer maar vanaf een bepaalde leeftijd zouden ze wel elk jaar medisch gekeurd en getest moeten worden.

Men zou beter dat geld in betere fiets infrastructuur investeren dan hoeft men oudjes niet vast te kluisteren.

De schoofzak
8 juli 2019, 10:00
Senioren mogen gerust nog deelnemen aan het verkeer maar vanaf een bepaalde leeftijd zouden ze wel elk jaar medisch gekeurd en getest moeten worden.
Akkoord voor het autorijbewijs,
maar betreffende de gevaren van fietsende senioren, zit het vooral tussen de oren.

Hoomer
8 juli 2019, 11:16
Senioren mogen gerust nog deelnemen aan het verkeer maar vanaf een bepaalde leeftijd zouden ze wel elk jaar medisch gekeurd en getest moeten worden.

Belachelijk, weet je als men iedere chauffeur vijfjaarlijks opnieuw een examen moest laten afleggen reden er voor de helft minder auto's. De voorrangsregels alleen al. :roll:

Pandareus
8 juli 2019, 11:28
Senioren mogen gerust nog deelnemen aan het verkeer maar vanaf een bepaalde leeftijd zouden ze wel elk jaar medisch gekeurd en getest moeten worden.

De schoof zal blij zijn, jaarlijks op keuring. Hij kan dan ook jaarlijks zijne prostaat laten testen ook.

Erw
9 juli 2019, 18:07
Komt zo jaloers over wat u schrijft.
Waar, of onwaar, relevantie?

Who cares hoe snel iemand weg is aan het groen licht zolang het maar niet gevaarlijk wordt?
Ik zei:
"Quasi elke fietser met een motor/accu rijdt > 25 km/u. Oud en jong, mannen en vrouwen, met grote fietstassen, kinder-, bagagekarren, stuiven weg een verkeerslichten en halen je bij 25 km/u in op bruggen tijdens het klimmen. Je moet de motor / accu zelfs niet eens zien om dat te beseffen, want zo zware / beladen fietsen kunnen enkel door atleten zulke snelheden halen."

Ik geloof niet dat iemand op eigen kracht zo een zware elektrische fiets brug opwaarts boven de 25 km/h krijgt, en al zeker niet met volle tassen, en al rokende een pijp. ZONDER nummerplaat, volgens de wetgeving van de Commies implicerende dus GEEN speedbike en de elektrische motor moet dan stoppen met ondersteunen boven 25.

Ik kan enkel concluderen dat die Commie wetgeving door quasi alle elektrische fietsers wordt overtreden, de ondersteuning blijft boven 25.
Ik heb daar spijts de Commie wetmakerij GEEN probleem mee, ik vind het Commie Kloterij dat ze niet mogen, maar ik vind dat elektrische fietsen gelijkgesteld moeten worden aan brandstof fietsen, en NIET op het fietspad mogen rijden. Het snelheidsverschil is daarvoor te groot en hun voorspelbaarheid in het verkeer is lastig, met gevaarlijke situaties tot gevolg.
En steevast, als er "gewone", lees tragere fietsers zijn, halen ze die in waar ze ook maar kunnen, als ze een rood licht naderen gaan ze al tussen de auto's staan om de "gewone" fietsers niet in hun weg te hebben. Vandaar de onvoorspelbaarheid. Je staat tussen andere fietsers, licht springt op groen en plots komt van links een elektrische voorbijgestoven die dan terug slalomt naar het fietspad. En omgekeerd, als auto's in hun weg staan, dan passeren ze die via het fietspad. Ze "shoppen" tussen 2 baansecties, naargelang hun het beste uitkomt. Onvoorspelbaar en gevaarlijk.

Ik vind dus dat elektrische fietsen NIET op fietspaden mogen rijden. Brpmfietsen klasse A mogen ook maar 25 per uur rijden. Boven 25 per uur en met motor, maakt niet uit benzine of elektrisch, hoort niet op fietspad. Bromfietsen klasse B mogen niet, elektrische fietsen wel, hypokrisie op vlak van veiligheidsargument.

Erw
9 juli 2019, 18:27
Ik heb verder helemaal niks tegen die elektrische fietsen, hoe meer van die fietsen er rondrijden hoe minder auto's hoop ik dan. Het zorgt er ook voor dat mensen die vroeger niet op een fiets zouden kruipen wegens te lastig dit nu wel doen.
Nou, beeld je een wereld in zonder auto's, iedereen rijdt met elektrische fietsen. Wat gaan de Commies doen: eerst bepaalde straten éénrichting maken. Dan lokaal verkeer. Dan blokken zetten zodat fietsers er niet meer in kunnen.
Alzo drommen fietsers (lees: files) veroorzakende op de wèl nog toegelaten banen, enzovoort enzoverder.
De Commie Kloterij van autobestuurders zal dan de Commie Kloterij van fietsers geworden zijn.
En nog later, als fietsen FOEI is geworden, zullen ze hetzelfde doen met voetgangers. En Berlijnse muren om ze tegen te houden waar ze niet mogen. :P

Erw
9 juli 2019, 18:29
Ik vind de regelgeving ook niet duidelijk.

Een fiets met motor is voor mij een snor- of brom- of motorfiets.

Trapondersteuning doet in deze niet terzake want die trapondersteuning is eigenlijk alleen maar een andere uitvoering van het klassieke gashendel dat je op elke snor-, brom- of motorfiets vindt.

Ik heb niets tegen elektrische fietsen tot 25 km/u of speedpedelecs tot 40 km/u maar het lijkt me niet meer dan logisch om ze legaal te behandelen voor wat ze zijn: snor- of brom- of motorfietsen. En ze ook te homologeren volgens de daarvoor nu gehanteerde normen.

Kortom: ik zie niet in waarom een snor- of brom- of motorfiets anders zou moeten behandeld worden omdat die een elektrische motor heeft.
Dat is precies wat ik ook stel.
Maar de Commies pogen autobestuurders zodanig het leven zuur te maken dat ze genoopt worden tot fietsen, en elektrische fietsen zijn het lokkertje om niet teveel verzet te hebben. Voorlopig dan, eenmaal de automobiliteit weggeklooid is, zullen de Commies hun banplakkaten voor auto's overplakken voor elektrische fietsers.

Erw
9 juli 2019, 18:36
Ik geloof niet dat iemand op eigen kracht zo een zware elektrische fiets brug opwaarts boven de 25 km/h krijgt, en al zeker niet met volle tassen, en al rokende een pijp.
Dat laatste was trouwens geen grap - vandaag gezien. Een vent die van 55 of zo met pet en ruitjeskostuum aan en een dikke sigaar rokende (ja haha), die me op het vlakke bij 30 km/h passeerde aan 10 meer. Ik kon op dat moment niet eens kunnen zien of de motor voor midden of achter zat. Ik hoorde geruis, alhoewel je iets vergelijkbaars ook hoort bij terreinfietsen/dikke banden.
Later aan een licht heb ik hem van dichter gezien.
Zulke "grappen" kom ik dus dagelijks tegen. Het is door het onvoorspelbare ronduit gevaarlijk.

De schoofzak
9 juli 2019, 19:58
De schoof zal blij zijn, jaarlijks op keuring. Hij kan dan ook jaarlijks zijne prostaat laten testen ook.

Als dat een vrouwelijke arts is, valt dat nog best mee.

Dadeemelee
9 juli 2019, 20:00
Als dat een vrouwelijke arts is, valt dat nog best mee.

Too much info. :|

Erw
17 juli 2019, 18:49
Weer zo 1 gezien vandaag. Een vouwfiets met van die mini wielen dan nog. Twee opeenvolgende verkeerslichten, met elk een rij wachtende auto's en een gat gelaten aan de kruisende straat. Ik aan eerste. Net voor licht op groen sprong, wordt ik al stilstaande rechts voorbijgezoefd in de enge ruimte tussen troittoir en rij auto's. Voor mij rechts, dus tussen de 2 lichten, een bushalte met een bus geparkeerd en instappende/uitstappende passagiers die het fietspad (dat zo een bocht maakt voor de parkeerruimte van de bus) oversteken naar het voetpad. De vouwfietsrijder heeft klaarblijkelijk geen zin om te wachten en zoeft tussen de rij reeds doorrijdende (groen) maar aanschuivende voor licht 2, auto's om er enkele links in te halen en dan weer rechts naar het fietspad terug te keren.
En toen het verste licht op groen sprong, en er enkele auto's rechtsaf pinkten, ging ie weer naar links de autobaan op om rechtdoor te rijden.

Dat is precies wat ik hekelde: dat "shoppen" tussen fietspad en autobaan in combinatie met die beperkte overgangsplaatsen. Ie reed (althans gedurende die tijd) niet snel (25 of zo) maar versnelt veel rapper dan gewone fietser. Het is rotgevaarlijk, had ik bij de eerste lichten rechtsaf gewild toen het eerste licht op groen sprong ie had op mij gebotst.
Niet elektrische fietsers kunnen zoiets gewoon niet - ze versnellen niet rap genoeg om zo heen en weer te kunnen schieten tussen auto en fiets wegdeel.
Elektrische fietsen horen gewoon niet op het fietspad. En geen enkele forens gaat onder de 25 per uur rijden met de elektrische fiets.

Het grote probleem is dat in tegenstelling tot een bromfiets, je ze niet hoort en ook enkel van dicht (zelfs dat is soms al minder duidelijk) herkenbaar zijn als dusdanig. Je kunt zo nauwelijks anticiperen op hun aanwezigheid. Bvb als ik een bromfiets achter mij heb, hoor ik hem aankomen, en ga ik zoveel mogelijk rechts rijden om ruimte te geven aan de snellere gebruiker - ik ga vaak ook opzij voor auto's als ik in de weg zit door de ruimteinperking van de rommel van de RotCommies.

Andere optie is een luide zoemer die heel de tijd gaat, maar dat is botweg belachelijk en mensenklooierij.
Moest het van mij afhangen ik schaf heel die apartheidspolitiek af dan zijn er veel meer plaatsen om te switchen van baandwarspositie, een beetje zoals dat "ritsen is hoffelijk" van de RotCommies, en zijn er geen opeenhopingen / drommen / files op die enkele overgelaten doorgangen.

Bach
17 juli 2019, 19:31
Ik kom weinig gevaarlijke fietsers tegen maar wel veel gevaarlijke infrastructuur voor fietsers. Bv. Zodat je tussen geparkeerde auto's en van achter komende auto's dient te manoeuvreren als fietser. oversteekplaatsen kunnen veel fietsvriendelijker en vooral gescheiden van gemotoriseerd vervoer. Ik zie een overheid graag daarin investeren in plaats van één of ander repressief beleid te beginnen voeren.

fred vanhove
17 juli 2019, 20:32
Als dat een vrouwelijke arts is, valt dat nog best mee.

Heeft Maggie nog een praktijk ?

Tavek
17 juli 2019, 21:06
Ik kom weinig gevaarlijke fietsers tegen maar wel veel gevaarlijke infrastructuur voor fietsers. Bv. Zodat je tussen geparkeerde auto's en van achter komende auto's dient te manoeuvreren als fietser. oversteekplaatsen kunnen veel fietsvriendelijker en vooral gescheiden van gemotoriseerd vervoer. Ik zie een overheid graag daarin investeren in plaats van één of ander repressief beleid te beginnen voeren.

geparkeerde wagens langs de weg is horror.

Een openzwaaiende deur is een zwaar accident als ge niet oplet.

Erw
17 juli 2019, 23:40
Ik kom weinig gevaarlijke fietsers tegen maar wel veel gevaarlijke infrastructuur voor fietsers. Bv. Zodat je tussen geparkeerde auto's en van achter komende auto's dient te manoeuvreren als fietser. oversteekplaatsen kunnen veel fietsvriendelijker en vooral gescheiden van gemotoriseerd vervoer. Ik zie een overheid graag daarin investeren in plaats van één of ander repressief beleid te beginnen voeren.
Nou, het is net omgekeerd, de overheid "investeerde" in al die bazar die in de weg staat aan die oversteekplaatsen.
Ik heb de bazar de laatste 30 jaar zien opduiken overal. Vroeger was het simpel, een fietspad aan beide kanten voor elke richting. Geen scheiding met auto's, maar er was meestal wel ruimte genoeg om geen haar recht te hebben bij een kamion.
Het was dus een kwestie van rechts rijden. Zat er een tragere fietser voor je? Wel, je keek om om te zien of er een voertuig aankwam en zonee ging je links, haalde je in, en terug rechts. De voertuigen aan je kant reden ook in dezelfde richting.
Maar toen kwam de overheid. Er moesten gescheiden fietspaden komen, en ze maakten die doorgaans aan de linkerkant, en schoten de asfalt/beton eruit voor een scheiding van paaltjes struiken en andere rommel. Sindsdien komen fietsers uit de andere richting, en scheren aan gecombineerde snelheid rakelings langs je heen. Inhalen is hachelijk geworden, en vaak botweg onmogelijk tenzij de fietsers voor je afstappen en langs de kant gaan staan.
Ik moet nu meer oversteken, soms zelfs 3 keer waar vroeger geen enkele keer als je bestemming rechts was. In het begin stonden er voor fietsers geen voorranggeven borden aan die oversteekplaatsen. Dat was ook niet nodig, de meeste chauffeurs vertraagden om je de tijd te geven, of stopten zelfs als ze je zagen kijken. Maar geleidelijk aan, als dieven in de nacht, verschenen die voorranggeven bordjes voor de fietsers maar de meeste chauffeurs geven toch teken dat ze je eerst laten oversteken, maar daar er niet op te rekenen valt (je MOET nu immers voorrang geven), kan je het risico niet nemen.
En dat leidt tot geaarzel, hetwelk nog de gevaarlijkste situatie is van allemaal, de 1 blijft teken doen dat je kan, de ander rijdt door, en een achterligger die de situatie niet ziet kan inhalen om je omver te rijden net als je de gestopte bent gepasseerd.
En daarbovenop dan nog een tweede klooierij - de oversteekplaatsen zijn voorbij waar afgeslagen moet worden. Je moet dus eerst voorbijrijden, sommige chauffeurs denken dan dat je niet moet afslaan, zijn dan verrast en gaan op de rem staan, merken dan dat ze voorrang hebben, geven weer gas, enzovoort.
En als je dan overgestoken bent, moet je linksaf om terug te keren, en wéér voorrang geven, met eenzelfde situaties, vooraleer eindelijk af te hebben geslaan. En al die maneuvres dus tussen paaltjes betonblokken al hotsende over plateaus en gestamp over de rioleringsgeul wegens de onmogelijkheid om er schuin en dus minder steil te passeren.
Na wat debacles besloot ik om gewoon op de autobaan te blijven ipv die fietspaden op te gaan om af te slaan. Ik kijk om, steek mijn hand uit zoals vroeger, en sla direct af. Als er auto's afkomen uit beide richtingen laat ik hen wel door door toch fietspad op te gaan, maar alleen maar zolang als nodig. Desnoods stop ik om toch maar niet te moeten voorbijrijden en door die rommel sukkelen.

Bach
18 juli 2019, 00:03
Ik weet niet waar u woont en ik kan me niet alle situaties die u schets goed voor de geest halen, maar uw relaas geeft de indruk van een complete verkeerschaos.

Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat als algemene regel het vroeger veiliger was voor fietsers. Vroeger was de auto koning. Daarvoor moest alles wijken. Nu probeert men tenminste het veiliger en aangenamer te maken voor fietsers en dat lijkt me de correcte weg voorwaarts gegeven het nakende einde van het fossiele tijdperk (en dat begint dringend te worden). Dat de infrastructuur nog onvoldoende is heb ik vandaag nog meegemaakt op de fiets. Vlaanderen is gewoon in het algemeen gevaarlijk voor fietsers. Ik denk/hoop echter dat we de komende decennia nog veel verbeteringen zullen zien aan de infrastructuur voor fietsers. Daarvoor zal de auto wat moeten wijken denk ik.

Misschien zijn betere ingenieurs nodig en minder focus op een of ander toestel dat weer moet geïnstalleerd worden zodat een of ander bedrijf daar weer wat aan verdient. Oplossingen kunnen soms veel simpeler. België is inderdaad een choatisch land qua verkeer. Qua verkeersborden bijvoorbeeld. Een ongelofelijke massa heeft men er geplaatst. Maken die de de zaak veiliger? Ik betwijfel dat. Het zijn er zoveel dat de zaak te gecompliceerd wordt. Een betere infrastructuur die minder borden nodig maakt lijkt me veel veiliger. Wat mag en niet, wat kan en niet, moet evidenter zijn.

Vandaag weer gehoord. Nieuwe verkeersborden om te tonen dat fietsers op bepaalde plaatsen toch rechtsaf mogen rijden bij rood licht. Te gemakkelijk grijpt men naar dat soort van aankoop oplossingen, type milieubox, denk ik. Hopelijk staat veiligheid ook echt voorop.

Hoomer
18 juli 2019, 04:54
Ik weet niet waar u woont en ik kan me niet alle situaties die u schets goed voor de geest halen, maar uw relaas geeft de indruk van een complete verkeerschaos.

Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat als algemene regel het vroeger veiliger was voor fietsers. Vroeger was de auto koning. Daarvoor moest alles wijken. Nu probeert men tenminste het veiliger en aangenamer te maken voor fietsers en dat lijkt me de correcte weg voorwaarts gegeven het nakende einde van het fossiele tijdperk (en dat begint dringend te worden). Dat de infrastructuur nog onvoldoende is heb ik vandaag nog meegemaakt op de fiets. Vlaanderen is gewoon in het algemeen gevaarlijk voor fietsers. Ik denk/hoop echter dat we de komende decennia nog veel verbeteringen zullen zien aan de infrastructuur voor fietsers. Daarvoor zal de auto wat moeten wijken denk ik.

Misschien zijn betere ingenieurs nodig en minder focus op een of ander toestel dat weer moet geïnstalleerd worden zodat een of ander bedrijf daar weer wat aan verdient. Oplossingen kunnen soms veel simpeler. België is inderdaad een choatisch land qua verkeer. Qua verkeersborden bijvoorbeeld. Een ongelofelijke massa heeft men er geplaatst. Maken die de de zaak veiliger? Ik betwijfel dat. Het zijn er zoveel dat de zaak te gecompliceerd wordt. Een betere infrastructuur die minder borden nodig maakt lijkt me veel veiliger. Wat mag en niet, wat kan en niet, moet evidenter zijn.

Vandaag weer gehoord. Nieuwe verkeersborden om te tonen dat fietsers op bepaalde plaatsen toch rechtsaf mogen rijden bij rood licht. Te gemakkelijk grijpt men naar dat soort van aankoop oplossingen, type milieubox, denk ik. Hopelijk staat veiligheid ook echt voorop.
Met als gevolg dat die fietsende idioten denken dat ze alles mogen en overal voorrang hebben.
Vroeger wist een fietser zijn plaats, nu denken ze heer van de weg te zijn.
PS. Ik fiets dagelijks, ik word soms mottig van die andere fietsers, bedankt automobilisten voor jullie geduld met die idioten op 2 wielen.

Anna List
18 juli 2019, 07:01
Met als gevolg dat die fietsende idioten denken dat ze alles mogen en overal voorrang hebben.
Vroeger wist een fietser zijn plaats, nu denken ze heer van de weg te zijn.
PS. Ik fiets dagelijks, ik word soms mottig van die andere fietsers, bedankt automobilisten voor jullie geduld met die idioten op 2 wielen.

ach, dat is gewoon evolutie.

de auto verdrong paard en kar in t verkeer, nu is het de fiets die de auto verdringt in het verkeer.

dat geeft even wat wrevel tijdens de omslag, maar nadien kent ieder zijn plaats terug.

Erw
18 juli 2019, 07:17
Ik weet niet waar u woont en ik kan me niet alle situaties die u schets goed voor de geest halen, maar uw relaas geeft de indruk van een complete verkeerschaos.
Het hele wegennet is een chaos geworden. Het is het "normale" van de dag van vandaag. De situatie die ik schetste is een binnenrijden van een stad vanuit een interstedenweg (zogenaamde steenweg) tot aan de binnenring van de stad. Ooit stond er 1 set lichten. De Commies plaatsten er 1 bij. En daarna nog 1. Voor zijstraten waar nauwelijks verkeer uitkomt.
Het gevolg is dat het binnenrijdend verkeer tot 3 keer moet stoppen en zo, als een deels verstopte slang, schoksgewijs "pulseert" tot aan de 1ste lichten, met een Commie-privé parkeerplaats-bushalte ertussen en een uitrij van een supermarkt.
Elke weggebruiker wordt gekloot.
De chauffeurs die de supermarkt uit willen staan aan te schuiven overheen voetgangers en fietsers baandelen, de buspassagiers staan op het fietspad aan te schuiven en voetgangers en fietsers lopen/rijden van de hele andere kant lopen dwars doorheen de stromen verkeer omdat ze (terecht) geen zin hebben om 100 meter parallel te moeten gaan naar aangeduide oversteekplaatsen om er te riskeren nog te moeten wachten ook en dan de 100 meter terug.

Het gevolg van de Commie Klooierij is dat er veel mensen zonder verkeersmatige reden moeten wachten, dat er 3 keer gestopt moet worden ipv de vroegere ene keer, met telkens dat optrekken en remmen, en er bij stilstanden "in de weg" (bushalte en supermarkt) veel links/rechts gelaveerd wordt door auto's, fietsers en voetgangers.


Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat als algemene regel het vroeger veiliger was voor fietsers. Vroeger was de auto koning. Daarvoor moest alles wijken.
Dat is gewoon niet waar. Vroeger gaven de weggebruikers elkaar de ruimte en de tijd omdat ze zelf erdoor weinig of geen tijd verloren, nu dat kunnen ze niet meer want zijn gehinderd / geblokkeerd / ontbreken zelf de ruimte om uit te wijken. De Commies hebben een hierarchie geforceerd met aan de top de traagste, met als gevolg enorme drukte op ene plaatsen en lege banen op andere. De hierarchie wordt klaarblijkelijk door veel van die traagste ook als vervelend wordt ervaren - ik zie vaak dat voetgangers de knoppen/lichten niet gebruiken omdat ze de auto's niet een hele lichtencyclus willen ophouden voor hun ene oversteek. Ze kijken links / rechts, chauffeurs zien dat en vertragen of stoppen, ze steken over en chauffeurs kunnen direct weer door.
En omgekeerd, de voetgangers staan nu voor een rood licht dus zijn verboden over te steken / zijn verplicht op de knop te drukken, zelfs als er geen verkeer is.
Typerend gevolg is dat ze dan op de knop drukken maar beslissen niet zinloos te moeten wachten en direct oversteken. De voetganger is dan overgestoken, en de lichten springen dan (opnieuw zinloos) op rood voor de nieuwe aankomende stroom auto's.
Dat laatste is ook zoiets. Vroeger was er een gestage stroom auto's met redelijk wat tussenruimten waardoor een dwarser de gelegenheid had ertussen te glippen zonder te hinderen.
Nu is het een file, niks, een file, niks en zo verder, door die verkeerslichten. Dus het vooruitzicht een lange tijd moeten wachten eens de file er is. De verleiding is dan groot tot ervoor geglip, dus alweer die plotse, abrupte zijwaartse bewegingen. Dat is ook zo bij die hindernissen die de banen versmallen. Als er een fietser voor je rijdt hang je er een halve km achter te treuzelen terwijl beide vroeger gewoon parallel en onafhankelijk van elkaar konden.


Nu probeert men tenminste het veiliger en aangenamer te maken voor fietsers

Dat, is toch een klinkklare onwaarheid?
Het is het tegendeel. Over drempels moeten hotsen, overal paaltjes en plateaus en struiken die je zicht belemmeren, almaar moeten oversteken (en intussen ook telkens voorrang moeten geven) zonder reisreden, stromen auto's achter je die niet kunnen passeren, auto's (post, bestelwagens, vrachtwagentjes) die in je weg staan omdat ze door de Commie hindernissen geen andere plaats meer hebben. Lichten die maar 10 sec groen zijn (zoals Gent, Coupure Links, kruising Nieuwe Wandeling>Contributiestraat. Ik heb er al fietsers luidop "komaan zeg" horen zeggen en bij rood oversteken, nadat ze 2 minuten hebben gewacht en door een paar aanzettende fietsers voor hen er niet tijdig raken om rood voor te zijn.



Dat de infrastructuur nog onvoldoende is heb ik vandaag nog meegemaakt op de fiets. Vlaanderen is gewoon in het algemeen gevaarlijk voor fietsers. Ik denk/hoop echter dat we de komende decennia nog veel verbeteringen zullen zien aan de infrastructuur voor fietsers. Daarvoor zal de auto wat moeten wijken denk ik.

De infrastructuur is TEVEEL geworden, haha
Werd de Berlijnse Muur en de prikkeldraad ook "infrastructuur" genoemd?


Misschien zijn betere ingenieurs nodig en minder focus op een of ander toestel dat weer moet geïnstalleerd worden zodat een of ander bedrijf daar weer wat aan verdient. Oplossingen kunnen soms veel simpeler. België is inderdaad een choatisch land qua verkeer. Qua verkeersborden bijvoorbeeld. Een ongelofelijke massa heeft men er geplaatst. Maken die de de zaak veiliger? Ik betwijfel dat. Het zijn er zoveel dat de zaak te gecompliceerd wordt. Een betere infrastructuur die minder borden nodig maakt lijkt me veel veiliger. Wat mag en niet, wat kan en niet, moet evidenter zijn.
Ik vind dat we de Commies moeten buitensjotten en hun hindernissen recycleren tot grind voor opritten en dergelijke.


Vandaag weer gehoord. Nieuwe verkeersborden om te tonen dat fietsers op bepaalde plaatsen toch rechtsaf mogen rijden bij rood licht. Te gemakkelijk grijpt men naar dat soort van aankoop oplossingen, type milieubox, denk ik. Hopelijk staat veiligheid ook echt voorop.
Dat is toch niet nieuw? De Commies zijn genoopt, want die fietsers staan er overduidelijk te zien gewoon voor niks te wachten, de Commies zo op drukke plaatsen botweg belachelijk makende, en zo trokken ze hun staart (deels) in.
Net zoals die voorrang van rechts wijziging, die ze intussen ook terugbrengen naar hoe het vroeger was. Omdat de baan er vol putten is gestampt en overal brokstukken liggen en het ook te overduidelijk is dat de voorrang van rechts als officieuze snelheidsbelemmering Commie Klooierij is.

Hoomer
18 juli 2019, 07:57
ach, dat is gewoon evolutie.

de auto verdrong paard en kar in t verkeer, nu is het de fiets die de auto verdringt in het verkeer.

dat geeft even wat wrevel tijdens de omslag, maar nadien kent ieder zijn plaats terug.

Veel succes met de fiets in de snel oprukkende mini ijstijd, die er zit aan te komen (10 a 20 jaar vanaf nu). ;-)

Anna List
18 juli 2019, 08:14
Veel succes met de fiets in de snel oprukkende mini ijstijd, die er zit aan te komen (10 a 20 jaar vanaf nu). ;-)

http://i.cdn.travel.cnn.com/sites/default/files/styles/inline_image_400x267/public/2010/08/27/beijing.jpg?itok=rfi2wXFt

https://c8.alamy.com/comp/HG5DHF/cyclists-in-beijing-china-HG5DHF.jpg


zo wordt het hier ook.

auto teruggedrongen tot marginaliteit, net zoals de fiets dat 100 jaar geweest is.

Hoomer
18 juli 2019, 08:47
http://i.cdn.travel.cnn.com/sites/default/files/styles/inline_image_400x267/public/2010/08/27/beijing.jpg?itok=rfi2wXFt

https://c8.alamy.com/comp/HG5DHF/cyclists-in-beijing-china-HG5DHF.jpg


zo wordt het hier ook.

auto teruggedrongen tot marginaliteit, net zoals de fiets dat 100 jaar geweest is.

Gezellig, als het regent en die komen binnen bij u stinken die allemaal naar natten hond. :roll:

Tavek
18 juli 2019, 08:52
Met als gevolg dat die fietsende idioten denken dat ze alles mogen en overal voorrang hebben.
Vroeger wist een fietser zijn plaats, nu denken ze heer van de weg te zijn.
PS. Ik fiets dagelijks, ik word soms mottig van die andere fietsers, bedankt automobilisten voor jullie geduld met die idioten op 2 wielen.

Leer er maar mee leven.

Er zal nog veel meer gefietst worden. Maar ik merk inderdaad ook het zuur van vooral oude mannen in zware wagens, die kunnen tegen niks dan hun ook maar een beetje hindert.

Denk maar zo: zij hebben die wagen nodig omdat ze te versleten zijn voor nog wat fysieke beweging.

Tavek
18 juli 2019, 08:53
Veel succes met de fiets in de snel oprukkende mini ijstijd, die er zit aan te komen (10 a 20 jaar vanaf nu). ;-)

lol

weed gesmoord deze ochtend ?

Tavek
18 juli 2019, 08:54
Gezellig, als het regent en die komen binnen bij u stinken die allemaal naar natten hond. :roll:

Neen, die gaan allemaal douchen op kosten van de baas en dus op kosten van de autorijdende collega.

Leuk he :p

Anna List
18 juli 2019, 08:57
Gezellig, als het regent en die komen binnen bij u stinken die allemaal naar natten hond. :roll:

de gemiddelde regenbui in BE duurt minder dan 7 minuten.

met buienradar en flexibele werkuren kan ik 200 werkdagen halen en daarbij maximum 10*jaar niet te vermijden regenbui onderweg hebben ... daar heb ik dan goede (ademende) regenkledij voor.

echt, da's niet overdreven.


en de gemiddeld 4 sneeuwdagen per jaar, werk ik thuis (omdat het spoor op die dagen ook een janboel is)

Erw
18 juli 2019, 09:13
zo wordt het hier ook.

auto teruggedrongen tot marginaliteit, net zoals de fiets dat 100 jaar geweest is.
Hoe u op basis van die foto's tot die bewering komt, is me duister.
Als je nog verder inzoomt (moet ik het eens doen en hier plaatsen?) tot die voetgangers links, en 1 fietser in beeld laat, kun je hetzelfde claimen.

Erw
18 juli 2019, 09:14
Neen, die gaan allemaal douchen op kosten van de baas en dus op kosten van de autorijdende collega.

Leuk he :p
Banee, ze worden door de baas ter compensatie gewoon wat meer opgejaagd. Owngoal.

Erw
18 juli 2019, 09:18
de gemiddelde regenbui in BE duurt minder dan 7 minuten.

met buienradar en flexibele werkuren kan ik 200 werkdagen halen en daarbij maximum 10*jaar niet te vermijden regenbui onderweg hebben ... daar heb ik dan goede (ademende) regenkledij voor.

echt, da's niet overdreven.


en de gemiddeld 4 sneeuwdagen per jaar, werk ik thuis (omdat het spoor op die dagen ook een janboel is)
Zonder transport en dus handel zal je je regenkledij uit oude plastiekzakken moeten knippen. En aanschuiven om je rantsoen in ontvangst te nemen.
Of ga je je partijlidkaart tonen?

Tavek
18 juli 2019, 09:43
Banee, ze worden door de baas ter compensatie gewoon wat meer opgejaagd. Owngoal.

Baas heeft te luisteren, want de arbeidsmarkt is zeer krap.

Erw
18 juli 2019, 21:49
Baas heeft te luisteren, want de arbeidsmarkt is zeer krap.
Klantenmarkt ook zeer krap bij hoge prijs > nie sneller willen werken = buiten = arbeidsmarktkrapte opgelost. Next.

Tavek
18 juli 2019, 22:26
Klantenmarkt ook zeer krap bij hoge prijs > nie sneller willen werken = buiten = arbeidsmarktkrapte opgelost. Next.

Jij werkt niet veel he ?

Weinig ervaring op de moderne arbeidsvloer.

Erw
18 juli 2019, 22:43
Jij werkt niet veel he ?

Weinig ervaring op de moderne arbeidsvloer.
Klantenmarkt ook zeer krap bij hoge prijs > nie sneller willen werken = buiten = arbeidsmarktkrapte opgelost. Next.
Probeer nog eens.

Tavek
18 juli 2019, 22:47
Probeer nog eens.

Je werkt dus niet.

Hoe is dat zo, op een uikering leven ?