PDA

View Full Version : Veel haken en ogen aan trip met stekkerauto


araneus
22 juli 2019, 10:24
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1456750301/veel-haken-en-ogen-aan-trip-met-stekkerauto

Dit is zo'n artikel waar mijn bullshit-detector van tilt slaat! Er staan heel wat twijfelachtige dingen in dit artikel.

Ze rijden dus van Haarlem naar Bretagne, of zo'n 1200 km. Haarlem - Brest is echter maar zo'n 1100 km en dat is zowat het verste dat je in Bretagne kan rijden. Hier gaat het dus al fout! Ze kiezen daarbij een nogal bizarre route via Brugge. De supercharger in Brugge is zo'n 250 km van Haarlem. Met een Model 3 is dat zeer goed haalbaar. Maar 50 minuten laden klopt gewoon niet, als je thuis was vertrokken met een batterij die (bijna) vol was.
Brugge is een drukke locatie, maar wachttijden zijn er wel een uitzondering. Na meer dan 2 jaar Tesla-rijden heb ik nog maar één keer 5 minuten moeten wachten aan een supercharger.

De reporter klaagt dat de Model 3 te weinig ruimte heeft waardoor ze dus geen wijn kan meebrengen uit Frankijk. Een Model 3 heeft net erg veel ruimte vergeleken met auto's van dezelfde grootte. Dit is complete onzin dus!

De volgende supercharger die ze passeren blijkt 2 uur verder te zijn aan een Novotel. Ook dit klopt niet. Richting Bretagne moet dit de supercharger van Rouen zijn. Dit is echter meer dan 3 u rijden vanuit Brugge of zo'n 330 km! Dit mocht natuurlijk niet neergeschreven worden, meer dan 300 km rijden met slechts 80% batterijlading? Dat past duidelijk niet in het plaatje dat de schrijfster wil schetsen.

De volgende supercharger blijkt al na een uurtje rijden te liggen. Ik vermoed dat dit de supercharger in Caen zal zijn. Waarom men daar stopt is mij niet duidelijk. Ze rijden immers verder naar de supercharger aan de Mont Saint Michel en deze is maar 250 km verder, heel gemakkelijk haalbaar! Het ljikt erop dat ze het één en ander zit te verzinnen, rijtijden en laadtijden kloppen immers niet!

Als men van deze laatste supercharger naar Brest zou rijden is het nog een 270 km rijden, ook weer heel gemakkelijk haalbaar met een Model 3. Gezien ze op hun bestemming aankomen met 160 km bereik over zal het wellicht net niet zo ver geweest zijn.

Het zoeken naar een openbare laadpaal wordt ook weer sterk overdreven. Zorg ten eerste dat je geïnformeerd bent voor je vertrekt. Ik heb slechts één laadkaart en daar kan ik de meeste palen mee activeren. Bovendien kan je nog altijd controleren via een app of de laadpaal zal werken met je laadkaart.
Bovendien kan je de vraag stellen waarom er niet op de bestemming geladen wordt! Aan een gewoon stopcontact gaat dat traag, maar na een rit van meer dan 1000 km laat je de wagen toch even aan de kant, al was het maar om een nachtje te slapen. Op een nacht laadt een Model 3 meer dan 200 km bij! Gewoon even vragen aan de eigenaar van het hotel, vakantiehuis, … en meestal wordt het gewoon toegelaten!

Ik reed vorig jaar voor een korte vakantie naar Bretagne met een Model X 90D. Ik moest niet zo ver, mijn bestemming lag zo'n 30 km voor Saint-Brieuc. Thuis had ik de wagen bijna volledig opgeladen. De eerste stop was de supercharger in Amiens (280 km, door omleiding, normaal 260 km). De supercharger was leeg, ik was de enige wagen die aan het laden was! Ter plekke hebben we ontbeten. De auto was voldoende geladen voor de volgende stop vooraleer we klaar waren met eten. Met een bijna volle batterij kan de rit aangevat worden naar de tweede supercharger in Caen (250 km). Ook deze supercharger is volledig verlaten. Mijn bestemming is nog zo'n 200 km verder. Als ik de batterij tot ongeveer 70% laadt geraak ik er met reserve. Op minder dan een half uur kan ik verder naar de bestemming. De kinderen amuseren zich in het speeltuintje van McDonals en de wagen laadt weer meer dan nodig.
Op kom op bestemming aan met bijna 30% lading. Zoals gepland kan ik op mijn bestemming laden aan een gewoon stopcontact. Ik vertrouw de elektrische installatie van het oude huis niet volledig en stel de lader in op max. 10 A (i.p.v. 13 A). Pas zo'n 20 u later heb ik de wagen terug nodig en is de wagen tot 80% opgeladen (limiet ingesteld via de app want niet meer nodig). Als ik onverwacht niet zou kunnen laden was de supercharger van Saint-Brieuc de oplossing, slechts 30 km verder.

Die laatste supercharger heb ik enkele dagen later gebruikt en weer was ik de enige Tesla daar. Op de terugrit heb ik nog de supercharger van Caen, Rouen en Valenciennes gebruikt, in Caen stond een andere Tesla te laden, de andere superchargers waren volledig verlaten!
Waarom bij de terugrit 3 superchargers? Dat was surfen op de 100 kW wave. Door meer laadstops in te plannen en de batterij minder op te laden wordt je reissnelheid hoger. De eerste 50% worden geladen aan meer dan 100 kW, vanaf 70% batterijlading wordt het snel minder.

Boa
22 juli 2019, 10:36
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1456750301/veel-haken-en-ogen-aan-trip-met-stekkerauto

Dit is zo'n artikel waar mijn bullshit-detector van tilt slaat! Er staan heel wat twijfelachtige dingen in dit artikel.

Ze rijden dus van Haarlem naar Bretagne, of zo'n 1200 km. Haarlem - Brest is echter maar zo'n 1100 km en dat is zowat het verste dat je in Bretagne kan rijden. Hier gaat het dus al fout! Ze kiezen daarbij een nogal bizarre route via Brugge. De supercharger in Brugge is zo'n 250 km van Haarlem. Met een Model 3 is dat zeer goed haalbaar. Maar 50 minuten laden klopt gewoon niet, als je thuis was vertrokken met een batterij die (bijna) vol was.
Brugge is een drukke locatie, maar wachttijden zijn er wel een uitzondering. Na meer dan 2 jaar Tesla-rijden heb ik nog maar één keer 5 minuten moeten wachten aan een supercharger.

De reporter klaagt dat de Model 3 te weinig ruimte heeft waardoor ze dus geen wijn kan meebrengen uit Frankijk. Een Model 3 heeft net erg veel ruimte vergeleken met auto's van dezelfde grootte. Dit is complete onzin dus!

De volgende supercharger die ze passeren blijkt 2 uur verder te zijn aan een Novotel. Ook dit klopt niet. Richting Bretagne moet dit de supercharger van Rouen zijn. Dit is echter meer dan 3 u rijden vanuit Brugge of zo'n 330 km! Dit mocht natuurlijk niet neergeschreven worden, meer dan 300 km rijden met slechts 80% batterijlading? Dat past duidelijk niet in het plaatje dat de schrijfster wil schetsen.

De volgende supercharger blijkt al na een uurtje rijden te liggen. Ik vermoed dat dit de supercharger in Caen zal zijn. Waarom men daar stopt is mij niet duidelijk. Ze rijden immers verder naar de supercharger aan de Mont Saint Michel en deze is maar 250 km verder, heel gemakkelijk haalbaar! Het ljikt erop dat ze het één en ander zit te verzinnen, rijtijden en laadtijden kloppen immers niet!

Als men van deze laatste supercharger naar Brest zou rijden is het nog een 270 km rijden, ook weer heel gemakkelijk haalbaar met een Model 3. Gezien ze op hun bestemming aankomen met 160 km bereik over zal het wellicht net niet zo ver geweest zijn.

Het zoeken naar een openbare laadpaal wordt ook weer sterk overdreven. Zorg ten eerste dat je geïnformeerd bent voor je vertrekt. Ik heb slechts één laadkaart en daar kan ik de meeste palen mee activeren. Bovendien kan je nog altijd controleren via een app of de laadpaal zal werken met je laadkaart.
Bovendien kan je de vraag stellen waarom er niet op de bestemming geladen wordt! Aan een gewoon stopcontact gaat dat traag, maar na een rit van meer dan 1000 km laat je de wagen toch even aan de kant, al was het maar om een nachtje te slapen. Op een nacht laadt een Model 3 meer dan 200 km bij! Gewoon even vragen aan de eigenaar van het hotel, vakantiehuis, … en meestal wordt het gewoon toegelaten!

Ik reed vorig jaar voor een korte vakantie naar Bretagne met een Model X 90D. Ik moest niet zo ver, mijn bestemming lag zo'n 30 km voor Saint-Brieuc. Thuis had ik de wagen bijna volledig opgeladen. De eerste stop was de supercharger in Amiens (280 km, door omleiding, normaal 260 km). De supercharger was leeg, ik was de enige wagen die aan het laden was! Ter plekke hebben we ontbeten. De auto was voldoende geladen voor de volgende stop vooraleer we klaar waren met eten. Met een bijna volle batterij kan de rit aangevat worden naar de tweede supercharger in Caen (250 km). Ook deze supercharger is volledig verlaten. Mijn bestemming is nog zo'n 200 km verder. Als ik de batterij tot ongeveer 70% laadt geraak ik er met reserve. Op minder dan een half uur kan ik verder naar de bestemming. De kinderen amuseren zich in het speeltuintje van McDonals en de wagen laadt weer meer dan nodig.
Op kom op bestemming aan met bijna 30% lading. Zoals gepland kan ik op mijn bestemming laden aan een gewoon stopcontact. Ik vertrouw de elektrische installatie van het oude huis niet volledig en stel de lader in op max. 10 A (i.p.v. 13 A). Pas zo'n 20 u later heb ik de wagen terug nodig en is de wagen tot 80% opgeladen (limiet ingesteld via de app want niet meer nodig). Als ik onverwacht niet zou kunnen laden was de supercharger van Saint-Brieuc de oplossing, slechts 30 km verder.

Die laatste supercharger heb ik enkele dagen later gebruikt en weer was ik de enige Tesla daar. Op de terugrit heb ik nog de supercharger van Caen, Rouen en Valenciennes gebruikt, in Caen stond een andere Tesla te laden, de andere superchargers waren volledig verlaten!
Waarom bij de terugrit 3 superchargers? Dat was surfen op de 100 kW wave. Door meer laadstops in te plannen en de batterij minder op te laden wordt je reissnelheid hoger. De eerste 50% worden geladen aan meer dan 100 kW, vanaf 70% batterijlading wordt het snel minder.


Of ze had ook een gewone wagen kunnen nemen. Dan moest ze 1 keer ergens in Frankrijk tanken.

Geen gedetailleerder supercharger plan om van supercharger 100km verder te rijden tot de volgende supercharger.


En stel u voor dat de elektrische wagen populair zou worden. Dat moet ze vijf maanden verlof nemen en een week bezig zijn met supercharger plannen te maken. :lol:

araneus
22 juli 2019, 11:03
Je hoeft helemaal geen plan te maken, dat doet de wagen zelf wel!

Haarlem - Brest zoals ik het zou aanpakken.

Eerste stop in Lille na 305 km rijden. Na 3 u wil iedereen zijn benen wel strekken en misschien iets eten. Tijdens de rit kan je al zien hoe druk het is aan de supercharger, de wagen geeft in het navigatiescherm het aantal vrije laadpalen aan! De volgende stop ligt slechts 260 km verder in Rouen, een 20 min laden moet volstaan om die locatie te halen. In Rouen moet 35 minuten geladen worden, wellicht een goed moment om te eten. De laatste laadstop ligt dan in Saint-Brieuc waar weer een half uurtje geladen wordt. De totale laadtijd is minder dan 1,5 u over 3 stops.

Geen stress de auto weet waar en hoeveel hij moet laden. Je wordt verwittigd via de app wanneer de wagen verder kan. Aan de meeste superchargers is er wel iets om te eten/drinken/shoppen/…

Tesla breidt zijn supercharger netwerk nog steeds uit, niet alleen naar locaties, maar ook naar aantal laadpalen per locatie. Wanneer de supercharger in Aarlen openging had die 8 laadplaatsen, nu 16. In de buurt van Antwerpen had je vroeger de supercharger in Aartselaar met 6 laadplaatsen. Ondertussen is er Edegem bijgekomen met 18 laadplaatsen en Ekeren met 10. Wachten aan de supercharger is zeer zeldzaam!

Erw
22 juli 2019, 11:27
En stel u voor dat de elektrische wagen populair zou worden. Dat moet ze vijf maanden verlof nemen en een week bezig zijn met supercharger plannen te maken. :lol:
De toestelnaam "supercharger" vind ik op zich al vrij lachwekkend, om nog maar in de buurt te komen van de tanktijd van een verbrandingsmotorwagen, is er "super" nodig.

Jantje
22 juli 2019, 11:38
Of ze had ook een gewone wagen kunnen nemen. Dan moest ze 1 keer ergens in Frankrijk tanken.

Geen gedetailleerder supercharger plan om van supercharger 100km verder te rijden tot de volgende supercharger.


En stel u voor dat de elektrische wagen populair zou worden. Dat moet ze vijf maanden verlof nemen en een week bezig zijn met supercharger plannen te maken. :lol:

Wat vooral opvalt, is dat ze enkel spreekt over de Tesla superchagers.
Het lijkt wel of die aan de andere oplaadpunten niet terecht kunnen.
En ja, met de EV moet men leren om met minder tijdsdruk op vakantie te gaan.

Jantje
22 juli 2019, 11:47
De toestelnaam "supercharger" vind ik op zich al vrij lachwekkend, om nog maar in de buurt te komen van de tanktijd van een verbrandingsmotorwagen, is er "super" nodig.

Mensen leggen zelden afstanden van meer dan een oplaadbeurt af.
85% van de bestuurders zijn niet gewend om meer dan 2 uur achter het stuur te zitten.
1200km afleggen doe je dan ook met tussenstops.
En geen stops van enkele minuten, maar van minstens een half uur.
En ik ben zelf geen voorstander van EV's, zijn niet geschikt voor mijn bezigheden.
Maar 95% van de bevolking is beter af met een Elektrisch voertuig dan met een verbrandingsmotorvoertuig.

araneus
22 juli 2019, 11:51
Wat vooral opvalt, is dat ze enkel spreekt over de Tesla superchagers.
Het lijkt wel of die aan de andere oplaadpunten niet terecht kunnen.
En ja, met de EV moet men leren om met minder tijdsdruk op vakantie te gaan.

Ik twijfel heel sterk aan het verhaal. Er staan te veel onwaarheden in.

Met een Model 3 zou je ook kunnen laden aan een Ionity lader en deze zijn zelfs sneller dan de supercharger. De meeste superchargers kunnen max. 120 kW leveren aan een Model 3. Aan een Ionity laadpaal krijgt een Model 3 net geen 200 kW!
Misschien gebruikten ze de superchargers omdat ze daar nog een aantal gratis km kon bijladen. In principe moet je hier wel betalen met een Model 3. In België is dit 0,28 euro/kWh, in Frankrijk 0,24 euro/kWh. Tot 80% laden is zo'n 60 kWh bij een Model 3, 14,4 of 16,8 euro dus. Bij Ionity betaal je nu nog per laadsessie 8 euro. De Ionity palen zijn niet alleen sneller maar ook veel goedkoper (voorlopig).

araneus
22 juli 2019, 12:34
De toestelnaam "supercharger" vind ik op zich al vrij lachwekkend, om nog maar in de buurt te komen van de tanktijd van een verbrandingsmotorwagen, is er "super" nodig.

Tanken is puur tijdverlies! Ik doe het nooit want ik rijd elektrisch. Wanneer ik thuis kom sluit ik de laadkabel aan, dat duurt misschien 3 sec. Elke morgend staat de wagen met een geladen batterij klaar waarmee ik meer dan 300 km kan rijden. Vrijwel al mijn dagelijkse verplaatsingen blijven onder de 300 km. Als ik dan toch verder moet gebruik ik een laadpaal op de bestemming en voor echt lange ritten laad ik aan de supercharger tijdens mijn pauzes.

Boa
22 juli 2019, 12:47
Tanken is puur tijdverlies! Ik doe het nooit want ik rijd elektrisch. Wanneer ik thuis kom sluit ik de laadkabel aan, dat duurt misschien 3 sec. Elke morgend staat de wagen met een geladen batterij klaar waarmee ik meer dan 300 km kan rijden. Vrijwel al mijn dagelijkse verplaatsingen blijven onder de 300 km. Als ik dan toch verder moet gebruik ik een laadpaal op de bestemming en voor echt lange ritten laad ik aan de supercharger tijdens mijn pauzes.

Laadkabels aansluiten is puur tijdverlies! Elke dag maar weer in en uit trekken en dan oprollen of wegsteken. Liever 1 keer in de maand een 60 tal seconden je tank volpompen en hup je kan weer verder.

En als ik een grote verplaatsing moet doen, dan hoef ik geen supercharger laadstations te zoeken. Dan kan ik gewoon vertrekken vanuit mijn garage tot waar ik moet zijn en dat mag 900km verder zijn. Wil ik terug? 60 seconden tanken en voila ik kan terug naar huis zonder zoekacties naar supercharger laadstations.

Anna List
22 juli 2019, 12:49
Mensen leggen zelden afstanden van meer dan een oplaadbeurt af.
85% van de bestuurders zijn niet gewend om meer dan 2 uur achter het stuur te zitten.
1200km afleggen doe je dan ook met tussenstops.
En geen stops van enkele minuten, maar van minstens een half uur.
En ik ben zelf geen voorstander van EV's, zijn niet geschikt voor mijn bezigheden.
Maar 95% van de bevolking is beter af met een Elektrisch voertuig dan met een verbrandingsmotorvoertuig.

https://www.2dehands.be/a/auto-s/seat/m1419757439-seat-ibiza-1-4-cr-tdi-style-garantie-12-mois.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

10K voor nen Eur6 diesel die met één volle tank die 1200km doet. (mijn zoon heeft dezelfde, verbruikt 4l/100km als m heel sportief rijdt)
leg mij eens uit hoe juist 95% van de mensen beter af is met 40K te betalen ...

Boa
22 juli 2019, 12:49
Mensen leggen zelden afstanden van meer dan een oplaadbeurt af.
85% van de bestuurders zijn niet gewend om meer dan 2 uur achter het stuur te zitten.
1200km afleggen doe je dan ook met tussenstops.
En geen stops van enkele minuten, maar van minstens een half uur.
En ik ben zelf geen voorstander van EV's, zijn niet geschikt voor mijn bezigheden.
Maar 95% van de bevolking is beter af met een Elektrisch voertuig dan met een verbrandingsmotorvoertuig.

Waarom dan niet ineens die 95% met de fiets laten rijden? Die allemaal met een gigantische batterij laten rijden is ook niet goed voor het milieu. Maar wel goed voor de portemonnee van Elon Musk en de aandeelhouders van Tesla. Die lachen zich rijk.

Boa
22 juli 2019, 12:51
https://www.2dehands.be/a/auto-s/seat/m1419757439-seat-ibiza-1-4-cr-tdi-style-garantie-12-mois.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

10K voor nen Eur6 diesel die met één volle tank die 1200km doet.
leg mij eens uit hoe juist 95% van de mensen beter af is met 40K te betalen ...

Voor de mensen die met een Tesla rondrijden is dat niet zoveel.

Micele
22 juli 2019, 13:11
Laadkabels aansluiten is puur tijdverlies! Elke dag maar weer in en uit trekken en dan oprollen of wegsteken. Liever 1 keer in de maand een 60 tal seconden je tank volpompen en hup je kan weer verder.

En als ik een grote verplaatsing moet doen, dan hoef ik geen supercharger laadstations te zoeken. Dan kan ik gewoon vertrekken vanuit mijn garage tot waar ik moet zijn en dat mag 900km verder zijn. Wil ik terug? 60 seconden tanken en voila ik kan terug naar huis zonder zoekacties naar supercharger laadstations.

Je verliest meer tanktijd per jaar met een fossiele wagen dan met een Tesla aan laadtijd per jaar, reken maar uit. (incl. eenmaal per jaar autovakantie 2400 km h/t)

Elke dag? Wie rijdt er 400 km per dag? Jij? :?

Anna List
22 juli 2019, 13:13
Je verliest meer tanktijd per jaar met een fossiele wagen dan met een Tesla aan laadtijd per jaar, reken maar uit. (incl. eenmaal per jaar autovakantie 2400 km h/t)

-lol-

Micele
22 juli 2019, 13:13
-lol-
- feit -

Anna List
22 juli 2019, 13:15
- feit -

ok, met die Ibiza is het zo'n 60 seconden per 1200 km.

Tavek
22 juli 2019, 13:37
-lol-

Gij lacht nogal, maar het is wel zo.

Met de EV komt ge thuis na uw werkdag, ge plugt hem in, en klaar. 10 seconden werk.

En dat is 90 % van het laden he.

Tavek
22 juli 2019, 13:38
ok, met die Ibiza is het zo'n 60 seconden per 1200 km.

Zit ge nu echt seats te vergelijken met luxe wagens ?

Of zijt ge een vervanger voor uw zoon te zoeken die nr 1 opeen had gereden ?

Anna List
22 juli 2019, 13:39
Gij lacht nogal, maar het is wel zo.

Met de EV komt ge thuis na uw werkdag, ge plugt hem in, en klaar. 10 seconden werk.

En dat is 90 % van het laden he.

allez, jij bent wetenschapper..., we zijn laadtijden aan t vergelijken met tanktijden.

hou het een beetje serieus hé ...

Anna List
22 juli 2019, 13:42
Zit ge nu echt seats te vergelijken met luxe wagens ?

Of zijt ge een vervanger voor uw zoon te zoeken die nr 1 opeen had gereden ?

ik dacht dat wel laad- en tanktijden per km aan t vergelijken waren ...
die Ibiza was maar een vb van een eur6 waar ik t verbruik toevallig van ken. (is de firmawagen van mijn andere zoon, als starter zonder werkervaring :-) binnen twee jaar krijgt m nen grotere...)

PS die wagen is hersteld hoor. ;-)

Tavek
22 juli 2019, 13:44
allez, jij bent wetenschapper..., we zijn laadtijden aan t vergelijken met tanktijden.

hou het een beetje serieus hé ...

Een laadtijd is pas een probleem als het je verhindert van sneller tot op je bestemming te geraken. Bij reizen is er inderdaad die stop van 30 min om de 300 km. In hoeverre dat een probleem is, weet ik niet: mijn blaas moet ook geledigd worden, de benen ook gestrekt en de kinderen willen ook wel even het speeltuintje in. Met de benzinewagen stoppen wij ook om de 300 km.

Bij gewoon dagelijks gebruik heb je 0 laadtijd, omdat je laad terwijl je maft, en dus de auto niet gebruikt.

Anna List
22 juli 2019, 13:46
Een laadtijd is pas een probleem als het je verhindert van sneller tot op je bestemming te geraken. Bij reizen is er inderdaad die stop van 30 min om de 300 km. In hoeverre dat een probleem is, weet ik niet: mijn blaas moet ook geledigd worden, de benen ook gestrekt en de kinderen willen ook wel even het speeltuintje in. Met de benzinewagen stoppen wij ook om de 300 km.

Bij gewoon dagelijks gebruik heb je 0 laadtijd, omdat je laad terwijl je maft, en dus de auto niet gebruikt.

en hoeveel laadpalen zie je onderweg?
want dat wordt wel een lange pauze om de benen te strekken als er daar nog maar éne voor u staat te wachten al hé ... best joggingoutfit meenemen, kan je terwijl nog 10km gaan sporten, dan is zelfs dat geen verloren tijd zie! :-D

araneus
22 juli 2019, 13:49
ok, met die Ibiza is het zo'n 60 seconden per 1200 km.

Dan nog is het tijdsverlies!

Na zo'n 3 uurtjes rijden heb ik er meestal genoeg van en mijn kinderen ook, de auto wordt aan de supercharger geparkeerd en ingeplugd. Dit kost slechts enkele seconden. Bij superchargers heb je geen gedoe met pasjes. Druk op het knopje van de laadkabel en je moet de laadklep zelfs niet opendoen. Gewoon inpluggen en klaar, dit kost je enkele seconden. Meestal kan je na zo'n 30 min verder, zelfs 20 min als je een zeer snelle laadpaal hebt (Ionity, Supercharger V3, ...).

Hetzelfde met een fossielenbrander. Je stopt aan de brandstofpomp. Neem je bankkaart, zorg dat je het nummer van de pomp kent! Kaart in de betaalterminal stoppen, pompnummer, pincode. Wandel terug naar je auto, brandstofklep openen (eventueel met sleutel). Pistool nemen en beginnen vullen. Behalve wanneer je diesel met de pomp voor vrachtwagens gaat tanken zal het tanken allicht langer dan één min duren. Pistool terughangen, brandstofklep dicht doen terug auto starten en een parkeerplek zoeken. In Duitsland ga je meestal binnen in het winkeltje moeten betalen. Dan sta je daar ook nog wat aan te schuiven.

Tanken op 1 minuut, laat me niet lachen! Ik zit al rustig van een espresso te genieten wanneer jij je auto parkeert om even te pauzeren. Bovendien stink ik niet naar één of andere kankerverwekkende vloeistof!

Anna List
22 juli 2019, 13:55
Dan nog is het tijdsverlies!

Na zo'n 3 uurtjes rijden heb ik er meestal genoeg van en mijn kinderen ook, de auto wordt aan de supercharger geparkeerd en ingeplugd. Dit kost slechts enkele seconden. Bij superchargers heb je geen gedoe met pasjes. Druk op het knopje van de laadkabel en je moet de laadklep zelfs niet opendoen. Gewoon inpluggen en klaar, dit kost je enkele seconden. Meestal kan je na zo'n 30 min verder, zelfs 20 min als je een zeer snelle laadpaal hebt (Ionity, Supercharger V3, ...).

Hetzelfde met een fossielenbrander. Je stopt aan de brandstofpomp. Neem je bankkaart, zorg dat je het nummer van de pomp kent! Kaart in de betaalterminal stoppen, pompnummer, pincode. Wandel terug naar je auto, brandstofklep openen (eventueel met sleutel). Pistool nemen en beginnen vullen. Behalve wanneer je diesel met de pomp voor vrachtwagens gaat tanken zal het tanken allicht langer dan één min duren. Pistool terughangen, brandstofklep dicht doen terug auto starten en een parkeerplek zoeken. In Duitsland ga je meestal binnen in het winkeltje moeten betalen. Dan sta je daar ook nog wat aan te schuiven.

Tanken op 1 minuut, laat me niet lachen! Ik zit al rustig van een espresso te genieten wanneer jij je auto parkeert om even te pauzeren. Bovendien stink ik niet naar één of andere kankerverwekkende vloeistof!

wat jij beu bent en wat jij al dan niet als tijdsverlies aanziet, is persoonlijk hé
ik kan 8uur gaan fietsen of 4uur gaan lopen zonder dat als tijdsverlies te beschouwen bvb.

maar meng zoiets toch niet in een discussie over laadtijden vs tanktijden ... dat is toch gewoon kinderachtig geneuzel ?!?

Tavek
22 juli 2019, 14:00
en hoeveel laadpalen zie je onderweg?
want dat wordt wel een lange pauze om de benen te strekken als er daar nog maar éne voor u staat te wachten al hé ... best joggingoutfit meenemen, kan je terwijl nog 10km gaan sporten, dan is zelfs dat geen verloren tijd zie! :-D

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2016/12/tesla-supercharger-map-eu-20171.jpg?quality=82&strip=all

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/02/screen-shot-2018-02-06-at-11-23-07-am.jpg?quality=82&strip=all&w=1600

recent een road strip gedaan door scandinavie. Plenty of chargers daar. Ionity, Tesla, Destination chargers, openbare chargers bij het gemeentehuis en dergleijke....

Ze liggen regelmatig niet vlak langs de autobaan he, maar bvb een paar honderd meter na een afrit.

Micele
22 juli 2019, 14:00
Tanktijd bij fossiele wagens door iemand uitgerekend:

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/486110/gemiddelde-nederlander-benzinepomp-jaar/

Ik heb eens gekeken hoelang ik zelf deed over tanken en afrekenen. Dat was ongeveer 10 minuten (2 personen voor mij voor de kassa, dus dat lijkt me nogal gemiddeld). Dit is natuurlijk geen zuivere wetenschap want je moet de verblijftijd van mensen op de tankstations natuurlijk meten. Maar het geeft toch wel een indicatie.

Tavek
22 juli 2019, 14:05
Hangt er een beetje vanaf. Eerlijkheid gebiedt mij als het hier lokaal in de datz is, zijn we op 5 min er vanaf.

Als het in Duitsland of Frankrijk is, in zo een tankstation waar je binnen moet gaan, snel 10-15 minuten.

EN dat is enkel tanken en terug doorrijden. Als de kinderen nog langs het toilet moeten gaan en we nog een koffieke drinken, is dat snel 30 minuten.

araneus
22 juli 2019, 14:26
Gewone publieke laadpalen vind je zowat overal. Op sommige plaatsen zeer er zeer veel in sommige gemeentes vind je er gewoon geen. Dit lost zich wel op. Als je een elektrische wagen hebt kan je vragen om een laadpaal te plaatsen. In Mechelen zijn het er een dertig tal. Dat is 15x meer op 2,5 jaar!

Verder zijn er een aantal supermarkten waar je kan tanken, dikwijls gratis! Ga maar eens kijken bij Lidl, Delhaize, … Bij Ikea vind je een aantal laadpalen (eveneens gratis). Via chargemap kan al deze palen vinden en kan je controleren of je de correcte laadpas hebt. Tip, gebruik TheNewMotion, die wordt bijna overal aanvaard.

Ondertussen zie je bij meer en meer Horeca een laadpaal opduiken. Er zijn de Tesla Destination Chargers, wat gewoon Tesla-laadstations zijn waar je meestal aan 11 kW kan laden. Op een nachtje hotel is zelfs de batterij van een Model S/X 100D volledig terug vol.
Onlangs huurde ik een huisje in Nederland. In het hotel vlakbij moest ik de sleutel gaan oppikken. Ik kreeg een parkeerplaats toegewezen die gereserveerd was voor de mensen die huisjes huurden. De hotelgasten hadden een aparte parking. Op deze parking wasechter een destination charger. Ik heb hen vriendelijk gevraagd of ik die lader een nachtje mocht gebruiken en dat was geen enkel probleem. Ik had een alternatief, op 200 m afstand was er een publieke laadpaal.

Micele
22 juli 2019, 14:47
Hangt er een beetje vanaf. Eerlijkheid gebiedt mij als het hier lokaal in de datz is, zijn we op 5 min er vanaf.

Als het in Duitsland of Frankrijk is, in zo een tankstation waar je binnen moet gaan, snel 10-15 minuten.

EN dat is enkel tanken en terug doorrijden. Als de kinderen nog langs het toilet moeten gaan en we nog een koffieke drinken, is dat snel 30 minuten.

4-5 minuten als alles meevalt:

- tankzuil vrij aan uwe kant van de tankdop, niet aanschuiven.
- elke zuil zijn betaalautomaat, geen kassaoponthoud, geen betaalautomaat waar men soms aanschuift.
- men is niet omgereden voor een goedkoper tankstation.

- ben ik op lange vakantietrip tank ik nooit aan die peperdure dikwijls overvolle tankstations aan de snelweg, ik ken de tankstations waar ik dus van de snelweg afrij en daar rustig en vooral veel goedkoper ga tanken. 5-10 minuten extra omwegje dus.

Van een oud topic een berekening van @Fox

Proficiat. Ik zie het net iets anders. Ik rij jaarlijks 30,000 km. Mijn wagen verbruikt zowat 7l/100km. Dat maakt dat ik 2100 liter brandstof nodig heb op een jaar. Met een tank van 60l komt dat op 35 tankbeurten. Per tankbeurt mag je toch wel op 10 minuten rekenen, je moet wel eens omrijden en zo, je kent het wel hé. Verder gebeurt het ook wel eens dat het echt niet past om te tanken. Je bent al eens wat laat voor een afspraak en zo...Eigenlijk is dat tanken niet zo handig en ik verlies daar dus 350 minuten mee op jaarbasis.

Ik ga 1 keer per jaar op skitrip met de wagen. Met een elektrische wagen komt dat neer op 2 stops van 45 minuten over het traject. Met mijn huidige wagen neem ik 1 stop van 45 minuten en 1 stop van 20 minuten. De kinderen willen namelijk wel eens wat beweging. Ik verlies dus 25 minuten op het traject dus 50 minuten op die reis. Met een elektrische wagen bespaar ik dus 300 minuten aan tankbeurten op jaarbasis. TOP

araneus
22 juli 2019, 15:07
Wel, hij bespaart nog meer tijd. Want hier gaat hij ervan uit dat de tank elke keer volledig leeg wordt gereden.

Mambo
22 juli 2019, 15:43
Op de route de soleil heb ik toch nergens een laadpaal gezien, noch een EV tegengekomen.

Micele
22 juli 2019, 16:00
Op de route de soleil heb ik toch nergens een laadpaal gezien, noch een EV tegengekomen.
Die waren al op hun bestemming. :lol:

Mambo
22 juli 2019, 16:04
Die waren al op hun bestemming. :lol:

Heb er toch geen gezien.

Ik denk dat ze hotels aan superchargers als bestemming zoeken.
Of ikeas bezoeken?

Micele
22 juli 2019, 16:12
Heb er toch geen gezien.
Ik wel, maar dat was via Bodensee naar Zuid-Tirol en daar ook nog veel rondgereden.
Een Tesla model S reed meestal 140 kmh.
Mambo, Superchargers staan niet langs de snelweg, dan moet je een afrit nemen en dan direct in de buurt. Die kun je niet zien vanop de snelweg.

btw Route du soleil, ook Frankrijk wil het voortouw nemen (na NL) autonome voertuigen wettelijk toe te laten na een testritprogramma en mits lichte aanpassing wegcode.

(niet op de titel letten)
https://www.evrijders.nl/2018/05/15/schrik-niet-autos-zonder-bestuurder-op-route-du-soleil/

Schrik niet: auto’s zonder bestuurder op Route du Soleil

Vanaf 2019 beginnen de experimenten, vanaf 2020-2022 moeten de wegen definitief ‘open’ voor zelfrijdende auto’s. Minister van Economische Zaken Bruno Le Maire: ,,We beginnen in héél Frankrijk met experimenten met compleet autonome auto’s, dus zonder dat ook maar iemand achter het stuur zit. Er is een wereldwijde race ontstaan en Frankrijk en zijn bedrijven mogen niet achterblijven. We gaan de regels aanpassen, zodat bedrijven die willen experimenteren dat ook kunnen doen.”

Vooral de juridische schuldvraag bij een verkeersovertreding of ongeluk zal een hot topic zijn in de nieuwe regels. Want wie krijgt de straf: de bestuurder of de autofabrikant? ,Met onze nieuwe wet gaan we die strafrechtelijke en civielrechtelijke aspecten allemaal regelen’’, zegt de Franse minister Le Maire.

http://www.rfi.fr/economie/20180514-france-voit-champion-vehicule-autonome-bruno-le-maire-voiture

La France va autoriser les tests de véhicules autonomes sans conducteur sur l'ensemble de son territoire dès 2019, a annoncé lundi le ministre de l'Economie Bruno Le Maire.

Boa
22 juli 2019, 16:20
Mambo, Superchargers staan niet langs de snelweg, dan moet je een afrit nemen en dan direct in de buurt. Die kun je niet zien vanop de snelweg.



Dus die 10 minuten moet je ook al gaan bijtellen met een supercharger laadbeurt.
Dan toch maar liefst langs de weg een paar minuten een tankstation bezoeken om dan weer zonder zorgen 800km verder te kunnen.

Bobke
22 juli 2019, 16:43
Je hoeft helemaal geen plan te maken, dat doet de wagen zelf wel!

Haarlem - Brest zoals ik het zou aanpakken.

Eerste stop in Lille na 305 km rijden. Na 3 u wil iedereen zijn benen wel strekken en misschien iets eten. Tijdens de rit kan je al zien hoe druk het is aan de supercharger, de wagen geeft in het navigatiescherm het aantal vrije laadpalen aan! De volgende stop ligt slechts 260 km verder in Rouen, een 20 min laden moet volstaan om die locatie te halen. In Rouen moet 35 minuten geladen worden, wellicht een goed moment om te eten. De laatste laadstop ligt dan in Saint-Brieuc waar weer een half uurtje geladen wordt. De totale laadtijd is minder dan 1,5 u over 3 stops.

Geen stress de auto weet waar en hoeveel hij moet laden. Je wordt verwittigd via de app wanneer de wagen verder kan. Aan de meeste superchargers is er wel iets om te eten/drinken/shoppen/…

Tesla breidt zijn supercharger netwerk nog steeds uit, niet alleen naar locaties, maar ook naar aantal laadpalen per locatie. Wanneer de supercharger in Aarlen openging had die 8 laadplaatsen, nu 16. In de buurt van Antwerpen had je vroeger de supercharger in Aartselaar met 6 laadplaatsen. Ondertussen is er Edegem bijgekomen met 18 laadplaatsen en Ekeren met 10. Wachten aan de supercharger is zeer zeldzaam!
En houdt die ook rekening met files en omleidingen ?

Jantje
22 juli 2019, 17:17
https://www.2dehands.be/a/auto-s/seat/m1419757439-seat-ibiza-1-4-cr-tdi-style-garantie-12-mois.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

10K voor nen Eur6 diesel die met één volle tank die 1200km doet. (mijn zoon heeft dezelfde, verbruikt 4l/100km als m heel sportief rijdt)
leg mij eens uit hoe juist 95% van de mensen beter af is met 40K te betalen ...

1200km/4l per 100km betekend dat die wagen een 48liter verbruikt op die 1200km
nu 48l aan 1,40€/l geeft een kostprijs van 67.2€ Kan al verschillende malen mee opladen en uiteindelijk meer dan 10.000km ver geraken met een EV.

En kwestie tanken/opladen zijn de meeste mensen beter af met een EV.
Ook rond gebruik, zijn de meeste mensen af met een EV.
Spreken we over de kostprijs, dan is het voor de meeste verstandiger om de EV's te laten voor wat ze zijn.
En wat ik zeker niet zal ontkennen, is dat EV's niet gebruiksvriendelijk zijn voor mensen die geen eigen garage of oprit hebben.

Micele
22 juli 2019, 17:30
Dus die 10 minuten moet je ook al gaan bijtellen met een supercharger laadbeurt.
Dat zijn hoogstens 2 minuten, je verwart die 10 minuten als je met een fossiele wagen de dure snelwegtankstations wil vermijden. (best in je navigatietoestel opslaan)

Dan toch maar liefst langs de weg een paar minuten een tankstation bezoeken om dan weer zonder zorgen 800km verder te kunnen.
Tja als je kiest voor 4-5 uur tijdverlies per jaar. En stinkende vingers. ;-)
(ik steek ze kort in de waterbak en veeg ze met rolpapier af; foei ik weet het)

800 km? sjoemeldiesel? Af en toe adblue bijvullen? ;-)

Hoe dikwijls moet je naar de garage voor onderhoud?

https://topgear.nl/autonieuws/onderhoudsbeurt-voor-teslas-afgeschaft/

Onderhoudsbeurt voor Tesla's afgeschaft

Waarom Tesla de jaarlijkse onderhoudsbeurt afschaft

Mattijn Nederend 25/03/19

https://www.tesla.com/nl_BE/service

Jantje
22 juli 2019, 17:44
ok, met die Ibiza is het zo'n 60 seconden per 1200 km.

48l tanken op 60seconden?

Dat wil zeggen 2880 liter per uur.
En daar dan nog eens de tijd om uit te stappen, dop open te doen het pistool te nemen en terug te plaatsen, dop terug te sluiten en terug in te stappen afgetrokken.

Is zeer snel, ik ben gemiddeld wel meer dan 5 minuten kwijt bij een tankbeurt.
En als ik lange ritten doe, stop ik +/- om de 90 minuten om iets te drinken en de benen te streken.
En buiten de vakantieperiodes zijn de meeste oplaadpunten langst de stopplaatsen op de snelwegen vrij.
In de dorpen, zijn er altijd oplaadpunten die vrij zijn.
Nee, ik laat het tanken/opladen zelf voor familiaal gebruik van een voertuig gewoon buiten beschouwing. De tijd dat het in beslag neemt is geen ook argument om voor een bepaald type voertuig te kiezen.
De mogelijkheden en inspanningen die men moet doen om te kunnen opladen of tanken, zij wel van belang.

Micele
22 juli 2019, 17:56
48l tanken op 60seconden?

Dat wil zeggen 2880 liter per uur.
En daar dan nog eens de tijd om uit te stappen, dop open te doen het pistool te nemen en terug te plaatsen, dop terug te sluiten en terug in te stappen afgetrokken.

Is zeer snel, ik ben gemiddeld wel meer dan 5 minuten kwijt bij een tankbeurt.
En als ik lange ritten doe, stop ik +/- om de 90 minuten om iets te drinken en de benen te streken.
En buiten de vakantieperiodes zijn de meeste oplaadpunten langst de stopplaatsen op de snelwegen vrij.
In de dorpen, zijn er altijd oplaadpunten die vrij zijn.
Nee, ik laat het tanken/opladen zelf voor familiaal gebruik van een voertuig gewoon buiten beschouwing. De tijd dat het in beslag neemt is geen ook argument om voor een bepaald type voertuig te kiezen.
De mogelijkheden en inspanningen die men moet doen om te kunnen opladen of tanken, zij wel van belang.

Het debiet zelf is max 35 liter per minuut voor een personenwagen, dacht ik.
(echt voltanken gaat wel veel trager, ... schuimen)
Kan ook minder zijn 29/26 liter per minuut diesel/benzine:
https://www.heise.de/forum/heise-online/News-Kommentare/Hymer-E-Mobilitaet-und-autonomes-Fahren-koennte-bei-Wohnmobilen-dauern/Re-Immer-dieser-80-Quatsch/posting-31586452/show/

Schlichtweg gelogen. Öffentliche deutsche Zapfstellen sind bei Diesel bzw. Benzin auf eine Durchflussmenge vo 29 bzw. 26 Liter pro Minute eingestellt, LKW Zapfsäulen auf 90 l/min.

Auf Autobahnraststätten hat man einen Fußweg von ca. 60 bis 90 Metern hin- und zurück. Das allein macht schon ohne Schlange an der Kasse ca. 40 bis 65 Sekunden aus.

Meine langsamsten und schnellsten Rekordzeit an einer Autobahntankstellen waren daher auch sieben Minuten und etwas über 15 Minuten, die an einer Supermarkttankstelle etwa sechs und 25 Minuten, fast egal ob bei Bezahlung per Kredikarte an der Zapfsäule oder an einer Kasse.

Voor een vrachtwagen is dat veel sneller 90 tot 130 liter per minuut voor de snelste?
Ook via wiki https://de.wikipedia.org/wiki/Zapfs%C3%A4ule#Zeitliche_Entwicklung

Zudem gibt es an vielen Tankstellen Hochleistungszapfsäulen, die speziell für die Betankung von LKW konzipiert sind. Da sie eine Förderleistung von bis zu 130 l/min (entgegen rund 35 l/min bei PKW-Säulen)

Anna List
22 juli 2019, 17:59
1200km/4l per 100km betekend dat die wagen een 48liter verbruikt op die 1200km
nu 48l aan 1,40€/l geeft een kostprijs van 67.2€ Kan al verschillende malen mee opladen en uiteindelijk meer dan 10.000km ver geraken met een EV.

En kwestie tanken/opladen zijn de meeste mensen beter af met een EV.
Ook rond gebruik, zijn de meeste mensen af met een EV.
Spreken we over de kostprijs, dan is het voor de meeste verstandiger om de EV's te laten voor wat ze zijn.
En wat ik zeker niet zal ontkennen, is dat EV's niet gebruiksvriendelijk zijn voor mensen die geen eigen garage of oprit hebben.

En hoeveel keer past die 60€ in dat 30K aankoopverschil Jantje? Hoeveel km is dat?
En wat kost uw elektriciteit?

araneus
22 juli 2019, 18:10
Op de route de soleil heb ik toch nergens een laadpaal gezien, noch een EV tegengekomen.
Op de autoroute de soleil vind je volgende superchargers:
- Fontainebleau
- Auxerre
- Beaune
- Mâcon
Natuurlijk vind je zowel in Parijs als Lyon meerdere superchargers.

Op hetzelfde traject plant Ionity 3 snelladers. Verder vind ik nog een tiental semi-snelle Chademo laders op die route, deze zijn beperkt tot 50 kW. Je wil er niet op wachten maar als je wat uitgebreider wil eten is het zeker een optie. Die Chademo's staan wel gewoon op de snelwegparkings. De volgende keer gewoon wat beter kijken denk ik!

De superchargers zijn meestal aan een hotel gelegen, Van Der Valk hotels hebben dikwijls een supercharger maar ook een heel aantal Novotels. Dit heeft enkele voordelen. Je kan van de diensten van het hotel gebruik maken, sanitair, restaurant, animatie voor de kinderen. Soms krijg je als Tesla-rijder een korting op bv. koffie. In Duitsland vind je ze typisch op een Autohof, net van de snelweg en zeer dikwijls vlakbij een McDonalds. Er zijn enkele locaties op de snelweg, bv. de supercharger net voorbij Milaan in Dorno. Daar ze je gelijk ook een tweede reden warom een supercharger naastt de snelweg efficiënter is. De laders kunnen immers door voertuigen die in beide richtingen rijden gebruikt worden. Daarom staan er in Dorno eigenlijk twee superchargers aan beide kanten van de snelweg.

araneus
22 juli 2019, 18:14
En houdt die ook rekening met files en omleidingen ?

Natuurlijk, het navigatiesysteem is vrij geavanceerd en gebruikt googlemaps. Gezien de auto altijd een dataconnectie heeft is de verkeersinformatie altijd up-to-date. Het systeem houdt zelfs rekening met hoogteverschillen. De status van de Tesla superchargers wordt ook constant bijgewerkt.
Zoals de meeste navigatiesystemen plant hij rond files als dit een tijdswinst oplevert. De navigatie komt het je mooi vertellen als er zo'n route is.

Op de snelweg zal allicht de autopilot aanstaan, 'navigate on autopilot' en je hoeft zelf niet meer van snelweg te wisselen, dat doet hij zelf wel.

Anna List
22 juli 2019, 18:15
Op de autoroute de soleil vind je volgende superchargers:
- Fontainebleau
- Auxerre
- Beaune
- Mâcon
Natuurlijk vind je zowel in Parijs als Lyon meerdere superchargers.

Op hetzelfde traject plant Ionity 3 snelladers. Verder vind ik nog een tiental semi-snelle Chademo laders op die route, deze zijn beperkt tot 50 kW. Je wil er niet op wachten maar als je wat uitgebreider wil eten is het zeker een optie. Die Chademo's staan wel gewoon op de snelwegparkings. De volgende keer gewoon wat beter kijken denk ik!

De superchargers zijn meestal aan een hotel gelegen, Van Der Valk hotels hebben dikwijls een supercharger maar ook een heel aantal Novotels. Dit heeft enkele voordelen. Je kan van de diensten van het hotel gebruik maken, sanitair, restaurant, animatie voor de kinderen. Soms krijg je als Tesla-rijder een korting op bv. koffie. In Duitsland vind je ze typisch op een Autohof, net van de snelweg en zeer dikwijls vlakbij een McDonalds. Er zijn enkele locaties op de snelweg, bv. de supercharger net voorbij Milaan in Dorno. Daar ze je gelijk ook een tweede reden warom een supercharger naastt de snelweg efficiënter is. De laders kunnen immers door voertuigen die in beide richtingen rijden gebruikt worden. Daarom staan er in Dorno eigenlijk twee superchargers aan beide kanten van de snelweg.

Als we nu eens gewoon tellen hoeveel laders er staan per rijrichting?

Enig nieuws over de wachttijden op de zwarte weekends naar vakantie?

Bobke
22 juli 2019, 18:27
Natuurlijk, het navigatiesysteem is vrij geavanceerd en gebruikt googlemaps. Gezien de auto altijd een dataconnectie heeft is de verkeersinformatie altijd up-to-date. Het systeem houdt zelfs rekening met hoogteverschillen. De status van de Tesla superchargers wordt ook constant bijgewerkt.
Zoals de meeste navigatiesystemen plant hij rond files als dit een tijdswinst oplevert. De navigatie komt het je mooi vertellen als er zo'n route is.

Op de snelweg zal allicht de autopilot aanstaan, 'navigate on autopilot' en je hoeft zelf niet meer van snelweg te wisselen, dat doet hij zelf wel.
Hoogteverschillen veranderen niet in tegenstelling tot files.
Ik vraag mij gewoon af hoe hij daar mee omgaat als ge uren in de file staat.
Het is niet altijd mogelijk om die te omzeilen.

Micele
22 juli 2019, 18:45
Als we nu eens gewoon tellen hoeveel laders er staan per rijrichting?
Laadplaatsen? via Google view kan je zelfs tellen in Dorno, 6 aan elke kant van Tesla en 2 laadplaatsen van ander merk (groen ingekleurd), ook aan elke kant.

https://www.google.com/maps/place/Tesla+Supercharger/@45.1474086,8.9902425,323m/data=!3m1!1e3!4m15!1m9!4m8!1m3!2m2!1d8.9911896!2d4 5.1442772!1m3!2m2!1d8.990621!2d45.147765!3m4!1s0x4 7872275d92a33f7:0xfecbb0a4f9eb3e01!8m2!3d45.147192 4!4d8.9911965

via Tesla: https://www.tesla.com/nl_BE/findus/location/supercharger/dornosupercharger?redirect=no

Enig nieuws over de wachttijden op de zwarte weekends naar vakantie?
Speelt dat nog een rol in de verwachte recordfiles? Wie is zo zot?

Mambo
22 juli 2019, 19:18
Op de autoroute de soleil vind je volgende superchargers:
- Fontainebleau
- Auxerre
- Beaune
- Mâcon
Natuurlijk vind je zowel in Parijs als Lyon meerdere superchargers.

Op hetzelfde traject plant Ionity 3 snelladers. Verder vind ik nog een tiental semi-snelle Chademo laders op die route, deze zijn beperkt tot 50 kW. Je wil er niet op wachten maar als je wat uitgebreider wil eten is het zeker een optie. Die Chademo's staan wel gewoon op de snelwegparkings. De volgende keer gewoon wat beter kijken denk ik!

De superchargers zijn meestal aan een hotel gelegen, Van Der Valk hotels hebben dikwijls een supercharger maar ook een heel aantal Novotels. Dit heeft enkele voordelen. Je kan van de diensten van het hotel gebruik maken, sanitair, restaurant, animatie voor de kinderen. Soms krijg je als Tesla-rijder een korting op bv. koffie. In Duitsland vind je ze typisch op een Autohof, net van de snelweg en zeer dikwijls vlakbij een McDonalds. Er zijn enkele locaties op de snelweg, bv. de supercharger net voorbij Milaan in Dorno. Daar ze je gelijk ook een tweede reden warom een supercharger naastt de snelweg efficiënter is. De laders kunnen immers door voertuigen die in beide richtingen rijden gebruikt worden. Daarom staan er in Dorno eigenlijk twee superchargers aan beide kanten van de snelweg.

Ik heb gans de weg met de gps de benzine stations kunnen zien in de wijde omtrek. Talrijk zijn ze niet echt en vaak toch al een halfuur van de snelweg af.

Als je zo telkens om de 2 uur een uur kwijt zijt om zeker te zijn en dan nog een half uur moet opladen?

Een autorit van die omvang is wel lastig om den duur.
Ik bedank er toch voor.

Mambo
22 juli 2019, 19:39
In de oude tijd toen de mensen nog langs de route nationale naar Spanje reden waren ze ook 3 dagen onderweg.

Marteling was dat.

Micele
22 juli 2019, 19:47
Ik heb gans de weg met de gps de benzine stations kunnen zien in de wijde omtrek. Talrijk zijn ze niet echt en vaak toch al een halfuur van de snelweg af.
Tiens ik vind benzinestations soms op minder dan 2 km van de snelweg.

Als je via de A10 Oostenrijk komt, ligt er twee in Anif op 1 km van de snelweg, prijsverschil 34 cent met een tankstation dat ik xx km ervoor voorbij reed.
Die Türmol, klein beetje verder ligt een Shell:
https://www.google.com/maps/place/5081+Anif,+Oostenrijk/@47.7438607,13.0551667,15.65z/data=!4m5!3m4!1s0x4776914707340987:0xe10761ee4b9ba c13!8m2!3d47.7514297!4d13.0649391

Als je zo telkens om de 2 uur een uur kwijt zijt om zeker te zijn en dan nog een half uur moet opladen?
En waar lees jij dat? Tesla Superchargers liggen altijd vlakbij een afrit. Er liggen er zelfs zeldene naast de snelweg (Dorno, via post Araneus).

Een autorit van die omvang is wel lastig om den duur.
Ik bedank er toch voor.Eerst eens begrijpend lezen.

Mambo
22 juli 2019, 19:51
[QUOTE=Mambo;9073578]
Tiens ik vind benzinestations op minder dan 2 km van de snelweg.
Als je via de A10 Oostenrijk komt, ligt er eentje in Anif op 1 km van de snelweg, prijsverschil 34 cent met een gankstation dat ik 20 km ervoor voorbij reed.


En waar lees jij dat? Tesla Superchargers liggen altijd vlakbij een afrit. Er liggen er zelfs zeldene naast de snelweg (Dorno, via post Araneus)

Eerst eens begrijpend lezen en niet liegen.

Lijkt me dat jij toch een serieuze omweg pakt naar Spanje.

Anna List
22 juli 2019, 19:51
Tiens ik vind benzinestations soms op minder dan 2 km van de snelweg.

Als je via de A10 Oostenrijk komt, ligt er eentje in Anif op 1 km van de snelweg, prijsverschil 34 cent met een tankstation dat ik xx km ervoor voorbij reed.


En waar lees jij dat? Tesla Superchargers liggen altijd vlakbij een afrit. Er liggen er zelfs zeldene naast de snelweg (Dorno, via post Araneus).

Eerst eens begrijpend lezen.

Ik bedank daar ook voor. Niet gelogen. Kom binnen een jaar of tien mss nog eens horen.

Micele
22 juli 2019, 19:59
Ik bedank daar ook voor. Niet gelogen. Kom binnen een jaar of tien mss nog eens horen.
Onze volgende wagen zal zeker 100 %-electrisch zijn.

Nu al goedkoper dan een vergelijkbare plofmotorwagen

Mambo
22 juli 2019, 19:59
Ik heb net eens naar de locatie gezocht voor die superchargers.
Toch allemaal via route nationale of ergens in een industriezone of hotel.

Dat is voor de avonturiers die houden van korte dagtripjes en naast de auto pissen.

Anna List
22 juli 2019, 20:00
Onze volgende wagen zal zeker 100 %-electrisch zijn.

Nu al goedkoper dan een vergelijkbare plofmotorwagen

Top voor u! :lol:

Anna List
22 juli 2019, 20:00
Ik heb net eens naar de locatie gezocht voor die superchargers.
Toch allemaal via route nationale of ergens in een industriezone of hotel.

Dat is voor de avonturiers die houden van korte dagtripjes en naast de auto pissen.

²

Micele
22 juli 2019, 20:01
²
Top voor U.

Micele
22 juli 2019, 20:03
Ik heb net eens naar de locatie gezocht voor die superchargers.

Geef eens eentje die verder dan 3 km van de snelwegafrit ligt.

Doe eens een efforke. :lol:

Anna List
22 juli 2019, 20:04
Top voor U.

Ik plas dan ook niet naast de auto.

Mambo
22 juli 2019, 20:12
Geef eens eentje die verder dan 3 km van de snelwegafrit ligt.

Doe eens een efforke. :lol:

Je hebt meerdere snelwegen natuurlijk.

Maar als ik in Parijs ben wil ik geen centimeter afwijken van mijn piste. Klotestad .

En dan rij ik rechtdoor naar Milau en zo naar perpignan en Spanje binnen.

Lyon en Macon en zo dat is allemaal oude troep waar je beter niet komt.

Micele
22 juli 2019, 20:12
Ik plas dan ook niet naast de auto.
ferm.

Anna List
22 juli 2019, 20:13
ferm.

Pas op, in den auto ook niet ze. ;-)

Micele
22 juli 2019, 20:13
Je hebt meerdere snelwegen natuurlijk.

Maar als ik in Parijs ben wil ik geen centimeter afwijken van mijn piste. Klotestad .

En dan rij ik rechtdoor naar Milau en zo naar perpignan en Spanje binnen.

Lyon en Macon en zo dat is allemaal oude troep waar je beter niet komt.
Dus je kunt het niet.

Anna List
22 juli 2019, 20:14
In de oude tijd toen de mensen nog langs de route nationale naar Spanje reden waren ze ook 3 dagen onderweg.

Marteling was dat.

Franse wc's! :-P

Micele
22 juli 2019, 20:16
Franse wc's! :-P
niet lang geleden nog eens tegengekomen, direct langs de snelweg hé.

Mambo
22 juli 2019, 20:28
Dus je kunt het niet.

Het enige dat ik kan is mijn adres in de gps steken en achter dat pijltje rijden.
Snelste route.

En werkt al op mijn zenuwen.
Laat staan nog 7 keer iets gaan zoeken onderweg.

Micele
22 juli 2019, 20:33
Het enige dat ik kan is mijn adres in de gps steken en achter dat pijltje rijden.
Snelste route.

En werkt al op mijn zenuwen.
Laat staan nog 7 keer iets gaan zoeken onderweg.
Arme kerel.

Zelfs Hilda kan het.
https://www.autoblog.nl/nieuws/met-de-tesla-model-3-op-vakantie-naar-het-buitenland-125504

Wat kun jij eigenlijk wel?

Tavek
22 juli 2019, 20:35
Hmmmm zijn jullie allemaal te gierig om peage te betalen ?

Peageparkings zijn tip top in orde, netjes, onderhouden en veilig.

Schooiers rijden enkel via de route nationales.

Micele
22 juli 2019, 20:43
Hmmmm zijn jullie allemaal te gierig om peage te betalen ?

Peageparkings zijn tip top in orde, netjes, onderhouden en veilig.

Schooiers rijden enkel via de route nationales.

Ze kunnen amper hun dure brandstof betalen, peage is er teveel aan.

En pissen doen ze tegen hun banden.
(dus niet naast de wagen, lol)

Mambo
22 juli 2019, 20:54
Hmmmm zijn jullie allemaal te gierig om peage te betalen ?

Peageparkings zijn tip top in orde, netjes, onderhouden en veilig.

Schooiers rijden enkel via de route nationales.

Ik rij altijd peage. Heb zelfs zo een bakje dat ik niet meer moet stoppen.

Mambo
22 juli 2019, 20:56
Arme kerel.

Zelfs Hilda kan het.
https://www.autoblog.nl/nieuws/met-de-tesla-model-3-op-vakantie-naar-het-buitenland-125504

Wat kun jij eigenlijk wel?

Niks en dat is een grote luxe.

Tavek
22 juli 2019, 21:04
Last but not least: het laden onderweg is goedkoop! Voor een 80-100% volle accu voor de Tesla Model 3 (Long range) betaal je gemiddeld tussen de 10 en 15 euro, en hiermee kun je dan weer 400km rijden. Laden ter plaatse is vaak gratis (denk aan de Lidl en de hotels), dus je reist stukken voordeliger dan met een benzine of diesel.

lol ik betaalde in Duitsland bij Kiel 80 euro voor een volle tank benzine langs de autobaan....ik weet het, ik kan beter "de dorpkes inrijden" maar komaan.

Micele
22 juli 2019, 21:32
lol ik betaalde in Duitsland bij Kiel 80 euro voor een volle tank benzine langs de autobaan....ik weet het, ik kan beter "de dorpkes inrijden" maar komaan.

Met een E-wagen kun je pakweg minstens 1 dag langer op vakantie.

Er zijn al websites waar je de route of snelweg kunt ingeven met goedkope alternatieven net naast de snelweg.

Kom je van het Noorden is het #A7 (via Kiel) en A1:

# A7 : https://ich-tanke.de/tankstellen/super-e5/strasse/a7/

voor de rit gewoon een paar ingeven in de favorieten van je gps.

Erw
22 juli 2019, 22:47
Hoogteverschillen veranderen niet in tegenstelling tot files.
Ik vraag mij gewoon af hoe hij daar mee omgaat als ge uren in de file staat.
Het is niet altijd mogelijk om die te omzeilen.
Nee, de Commies brandmerken degenen die de files pogen korter te maken als "sluipverkeer", en plaatsen verbodsborden en obstakels. Zoals de Atlantikwall en de Berlijnse Muur.

Erw
22 juli 2019, 22:55
Tanken is puur tijdverlies! Ik doe het nooit want ik rijd elektrisch. Wanneer ik thuis kom sluit ik de laadkabel aan, dat duurt misschien 3 sec. Elke morgend staat de wagen met een geladen batterij klaar waarmee ik meer dan 300 km kan rijden. Vrijwel al mijn dagelijkse verplaatsingen blijven onder de 300 km. Als ik dan toch verder moet gebruik ik een laadpaal op de bestemming en voor echt lange ritten laad ik aan de supercharger tijdens mijn pauzes.
Ik lees hier niks dat de laadtijd verandert, of je er nou bij staat te wachten, naar tv zit te kijken, eet, of aan het slapen bent.
De term "super" gewoon om bij het normale van brandstoftanken te komen.

Erw
22 juli 2019, 22:57
Last but not least: het laden onderweg is goedkoop! Voor een 80-100% volle accu voor de Tesla Model 3 (Long range) betaal je gemiddeld tussen de 10 en 15 euro, en hiermee kun je dan weer 400km rijden. Laden ter plaatse is vaak gratis (denk aan de Lidl en de hotels), dus je reist stukken voordeliger dan met een benzine of diesel.
Van die 5 man en een peerdekop die op pillen elektrisch rijdt, gaat Lidl en hotel door hun laden inderdaad niet failliet gaan.

Jay-P.
23 juli 2019, 03:05
Op de route de soleil heb ik toch nergens een laadpaal gezien, noch een EV tegengekomen.
Ik wel, maar dat was via Bodensee naar Zuid-Tirol ../... Zonder woorden: :-P

araneus
23 juli 2019, 05:49
Ik heb net eens naar de locatie gezocht voor die superchargers.
Toch allemaal via route nationale of ergens in een industriezone of hotel.

Dat is voor de avonturiers die houden van korte dagtripjes en naast de auto pissen.

Helemaal niet langs de route national, ze zijn quasi altijd vlak naast de snelweg gelegen. In de meeste gevallen is het minder dan 1 km van de snelweg. Ik geef een paar voorbeelden:

- Saint Quentin: gewoon op de snelwegparking (kan in beide richtingen gebruikt worden)
- Senlis: een 500 m van de snelweg, vlak aan de afrit
- Albaret-Sainte-Marie: vlak na de afrit
- ...

Gewoon op de kaart kijken van supercharge.info. Je verliest er niet meer tijd mee dan met een snelwegparking op te rijden.

araneus
23 juli 2019, 05:57
Hoogteverschillen veranderen niet in tegenstelling tot files.
Ik vraag mij gewoon af hoe hij daar mee omgaat als ge uren in de file staat.
Het is niet altijd mogelijk om die te omzeilen.

Zoals ik al zei. Er is constant een dataconnectie naar de auto. Het navigatiesysteem haalt zijn verkeersdata via het internet op van googlemaps. De meeste auto's halen hun verkeersinformatie via RDS en dat is minder gedetailleerd.
Die google navigatie is aangepast door Tesla om ook de laadstops mee te berekenen. Tijdens het rijden gaat hij een andere route voorstellen op basis van de drukte als hij er genoeg tijd mee kan uitsparen. Trouwens je kan die voorstellen ook perfect negeren.

Het feit dat hij met hoogtes rekening houdt is belangrijk. Het zou best kunnen dat je een Alpenpas over geraakt met pakweg 10% lading over, maar op de top van de pas zou je naar -10% gaan. Dit door regeneratie bij het afdalen.

Het systeem van Tesla is één van de betere. Vooral op het voorspellen van het verbruik is het systeem vrij goed. Het grote scherm maakt het allemaal nog meer overzichtelijk. Trouwens, wanneer er om één of andere reden geen dataconnectie meer is wordt er overgeschakeld op een backup systeem, de auto heeft wel degelijk een kaart aan boord opgeslagen. Je kan dan wel geen googlemaps kaart met satelietbeelden zien, de navigatie werkt nog wel.

dpg
23 juli 2019, 06:52
lol ik betaalde in Duitsland bij Kiel 80 euro voor een volle tank benzine langs de autobaan....ik weet het, ik kan beter "de dorpkes inrijden" maar komaan.

Twee keer de prijs van een wagen uitgeven om daarna iets goedkoper te kunnen tanken, je moet totaal zot zijn om dat te doen.

Als ik op die paar euro´s verschil moet kijken bij het tanken dan blijf ik thuis en ga ik niet op vakantie.

Anna List
23 juli 2019, 06:54
Hmmmm zijn jullie allemaal te gierig om peage te betalen ?

Peageparkings zijn tip top in orde, netjes, onderhouden en veilig.

Schooiers rijden enkel via de route nationales.

²

een waar plezier om daar te rijden.

beschamend wel eens ge langs die weg terug BE binnenrijdt.

Bobke
23 juli 2019, 08:01
Zoals ik al zei. Er is constant een dataconnectie naar de auto. Het navigatiesysteem haalt zijn verkeersdata via het internet op van googlemaps. De meeste auto's halen hun verkeersinformatie via RDS en dat is minder gedetailleerd.
Die google navigatie is aangepast door Tesla om ook de laadstops mee te berekenen. Tijdens het rijden gaat hij een andere route voorstellen op basis van de drukte als hij er genoeg tijd mee kan uitsparen. Trouwens je kan die voorstellen ook perfect negeren.

Het feit dat hij met hoogtes rekening houdt is belangrijk. Het zou best kunnen dat je een Alpenpas over geraakt met pakweg 10% lading over, maar op de top van de pas zou je naar -10% gaan. Dit door regeneratie bij het afdalen.

Het systeem van Tesla is één van de betere. Vooral op het voorspellen van het verbruik is het systeem vrij goed. Het grote scherm maakt het allemaal nog meer overzichtelijk. Trouwens, wanneer er om één of andere reden geen dataconnectie meer is wordt er overgeschakeld op een backup systeem, de auto heeft wel degelijk een kaart aan boord opgeslagen. Je kan dan wel geen googlemaps kaart met satelietbeelden zien, de navigatie werkt nog wel.
Geloof ik allemaal wel.
Maar zelfs Tesla kan niet voorkomen dat er zich ongevallen voordoen.
Ik ben al meermaals in file terecht gekomen omdat voor mij een ongeval gebeurde.
Dat is echt niet te voorzien en terugdraaien mag niet.

araneus
23 juli 2019, 08:05
Geloof ik allemaal wel.
Maar zelfs Tesla kan niet voorkomen dat er zich ongevallen voordoen.
Ik ben al meermaals in file terecht gekomen omdat voor mij een ongeval gebeurde.
Dat is echt niet te voorzien en terugdraaien mag niet.

Wel Tesla kan dat blijkbaar wel. Rijden op autopilot op de snelweg is veel veiliger. Alle ongevallen kan je er niet mee vermijden, maar blijkbaar wel een groot aantal. Zoek maar eens op youtube, daar staan tal van voorbeelden.

Persoonlijk rijd ik vrijwel altijd op autopilot op de snelweg, dat rijdt veel relaxer. In Duitsland op autopilot op de beperkte stukken, op de vrije stukken mogen alle paardjes zich eens uitleven. De autopilot werkt maar tot 150 km/u.