PDA

View Full Version : Hoe veilig zijn batterijen ?


Mambo
15 augustus 2019, 15:25
Oordeel zelf.

https://youtu.be/WEGpq3qFPlc

maddox
15 augustus 2019, 15:52
Onzin test.

Het gebruik van die moer om de LiPo pack's te ontsteken is gewoon vervalsend.

Langs de andere kant. Zo'n "primaire cel" zoals de AA en C of D cellen, daar zit 1.5V 1Ah-2,5Ah ofzo in 1.5W -5W.
De LiPo pack's die ze laten zien zijn 4S 2200mAh. Oftewel 4x3.7V 2.2Ah=31W+


En ze hebben speciaal de LiFePo4 packs vermeden. Zit een paar W minder in per gewicht, maar die maken alleen maar rook als ze geplet worden.

Micele
15 augustus 2019, 17:14
Hoe veilig is een kapmes en een watermeloen tesamen? lol

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180718_03622093

maddox
15 augustus 2019, 17:24
Hoe veilig is een kapmes en een watermeloen tesamen? lol

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180718_03622093

Of benzine tanken met een sigaret in de mond?

Micele
15 augustus 2019, 17:25
Of benzine tanken met een sigaret in de mond?
Al een paar keer gezien... 8O

Mambo
15 augustus 2019, 17:42
Onzin test.

Het gebruik van die moer om de LiPo pack's te ontsteken is gewoon vervalsend.

Langs de andere kant. Zo'n "primaire cel" zoals de AA en C of D cellen, daar zit 1.5V 1Ah-2,5Ah ofzo in 1.5W -5W.
De LiPo pack's die ze laten zien zijn 4S 2200mAh. Oftewel 4x3.7V 2.2Ah=31W+


En ze hebben speciaal de LiFePo4 packs vermeden. Zit een paar W minder in per gewicht, maar die maken alleen maar rook als ze geplet worden.

Het is gewoon laten zien dat wanneer iets die batterij penetreert ze ontbranden.
Moer, vijs of een stuk metaal van de aanrijding.
Of harde klap , duwkracht...enz.

En dan nog die giftige rook bovenop?

Micele
15 augustus 2019, 17:44
Het is gewoon laten zien dat wanneer iets die batterij penetreert ze ontbranden.
Moer, vijs of een stuk metaal van de aanrijding.
Of harde klap , duwkracht...enz.

En dan nog die giftige rook bovenop?
En wat is de relevantie met een beschermd accupack?

https://www.youtube.com/watch?v=cMiZa3HgRVE

Bekijk het filmpje tot het einde...

model 3 batterijpack wordt gedemonteerd, spoel naar 1hr 3 minuten dan zie je hoe dik de staalplaat is waarom de modules liggen, een module wordt verwijderd...

https://www.youtube.com/watch?v=PvCOcBynlq0

Mambo
15 augustus 2019, 17:58
En wat is de relevantie met een beschermd accupack?

https://www.youtube.com/watch?v=cMiZa3HgRVE

Bekijk het filmpje tot het einde...

Dat je moet bidden dat die bescherming zal houden.

Indien niet ben je gecremeerd.

Micele
15 augustus 2019, 18:11
Dat je moet bidden dat die bescherming zal houden.

Indien niet ben je gecremeerd.

Daar geraakt je moertje niet door (onderkant):

model 3 batterijpack wordt gedemonteerd, spoel naar 1hr 3 minuten dan zie je hoe dik de staalplaat is waarop de modules liggen, een module wordt verwijderd...

https://www.youtube.com/watch?v=PvCOcBynlq0

En de modules zelf zijn natuurlijk ook geen plastieken zakjes he... want om dat cellengewicht en de koelvloeistof te dragen...

Het gewicht van die afscherming (bodemplaat) dus batterijpack minus de modules staat hier, een goede 100 kg...:

https://www.autobahn.eu/8797/video-man-trekt-accupakket-van-tesla-model-3-compleet-uit-elkaar/

VIDEO. Man trekt accupakket van Tesla Model 3 compleet uit elkaar

Altijd al willen weten wat er in de vloer van een Model 3 ligt? Dan is hier uw antwoord, soort van. In een video van anderhalf fricking uur krijgen we een blik gegund op de nieuwste Tesla 2170-cellen.

Mocht u de video willen kijken, hij staat hieronder. Heeft u er geen tijd voor dan vatten we hem even samen. Maar eerst beantwoorden we de vraag die op ieders lippen brandt: haalt Jack Rickard, de hevig obese man met zijn gele zakdoek, het einde van de video? Ja, hij is gedurende die anderhalf uur niet omgevallen, ook al klonk het wel alsof dat elk moment kon gebeuren.

Vier rijen

De mannen die de (schade-) Tesla Model 3 long range uit elkaar trekken ontdekken een accupakket dat is opgesplitst in vier balkvormige modules. Aan de buitenkant tellen deze 23 modules, de binnenste twee zijn iets langer, en hebben er 25. Per module zijn 46 cellen geplaatst, waardoor het totaal aantal 2170-cilinders in de Model 3 op 4.416 uitkomt.

De capaciteit van het accupack is naar schatting 80,5 kWh, waarvan liefst 78,3 kWh bruikbaar is. Vergelijk dit met Tesla's oude '85'-modellen, die 77,5 kWh vrijmaakten uit een nominale capaciteit van 81,5 kWh en je ziet dat Tesla erin is geslaagd de overdrachtsverliezen te minimaliseren.

Wanneer we rekening houden met het nominale voltage van 3,6V dat li-ion cellen hebben, kunnen we de stroomsterkte per 2170-cel benaderen. Deze ligt op 5 Ah / 5.000 mAh, met pieken richting de 6 Ah. We zaten dus redelijk goed met onze eigen schatting, die iets aan de hoge kant was. Het piekvoltage bedraagt 4,2 volt.

Gewicht

Het accupack weegt 478 kg, de vier modules wegen met elkaar ruim 367 kg: 97 kg voor de grote modules, 86,6 kg voor de kleine. Ze open krijgen schijnt nog een hele klus te zijn: waar je bij de oude 18650-cellen de afdekplaat (na verwijdering van alle lijm) als een sardinenblikje kon afrollen, hebben de 2170-modules een andere structuur. We krijgen dan ook geen blik op de daadwerkelijke ingewanden. Wel op de omvang natuurlijk, en het pakket is in totaal zo'n 55 cm korter dan dat in de Model S.

https://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2018/04/Tesla-Model-3-teardown-6.jpg

http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2018/04/Tesla-Model-3-teardown-5.jpg

http://www.roperld.com/science/graphics/Model3HighVolt.jpg

Micele
15 augustus 2019, 18:50
Tja mambo, nu ben je gecremeerd zeker? :-D
Volkswagen bouwt over acht jaar zijn laatste generatie auto's met brandstofmotor

Volkswagen verschuift zijn focus steeds meer naar elektrische voertuigen en zegt dat het in 2026 zijn laatste generatie auto's op benzine en diesel gaat introduceren.

https://www.ad.nl/auto/volkswagen-bouwt-over-acht-jaar-zijn-laatste-generatie-auto-s-met-brandstofmotor~a512afd1/

tis gene zever:
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/vw-kuendigt-ende-von-verbrennungsmotoren-entwicklung-fuer-2026-an/

Die Rechnung hinter dem Jahr 2026 für das Ende von Benzinern und Dieseln:

Klimaneutral heißt, dass im Jahr 2050 kein einziges Auto mehr mit Verbrennungsmotor auf den Straßen fährt. Das bedeutet, dass das letzte Fahrzeug mit Verbrenner um das Jahr 2040 verkauft wird. „Das erste Stoppschild wird dann gesetzt“, sagte Jost.

Ab 2026 letzte Entwicklung einer Verbrennerplattform

Die letzten neuen Benzin- oder Diesel-Modelle sollten daher in den frühen 2030er-Jahren auf den Markt kommen. Und dementsprechend sollte die Entwicklung an dieser letzten Modellgeneration mit einem Verbrennungsmotor nach 2025 beginnen.

Der Produktstratege hält die kürzlich angekündigten Investitionen (44 Milliarden für Elektromobilität und autonomes Fahren bis 2023) für den Beleg, dass VW im Elektrozeitalter angekommen sei. Mitte November hatte der Aufsichtsrat nach Zwickau zudem die Umrüstung von zwei weiteren VW-Werken auf die Produktion von Elektrofahrzeugen beschlossen: In Emden und Hannover werden ab 2022 praktisch ausschließlich E-Autos gebaut.

Bemerkenswert: Volkswagen legt sich eindeutig auf rein batteriegetriebene Fahrzeuge fest. Sie bieten aus Sicht des Konzerns die beste Energiebilanz. Hybridmodelle spielen deshalb in den Plänen von VW nur eine Nebenrolle. Sie seien nur in einer Übergangszeit von Bedeutung, glaubt Jost.
(en nog wat hybrides in de nevenrol en enkel voor de overgangstijd)

Bid nog maar een beetje. Of mss naar Rusland of beter Afrika verhuizen.
Daar kun je nog knalpotten monteren en olie verversen.

Mambo
15 augustus 2019, 19:35
Die bodemplaat plooit als een kartonnen doos bij impact.

Een punaise zal dat wel tegenhouden, langs onder.

Mambo
15 augustus 2019, 19:39
Ge staat er zelf op te kijken op de openingslink.
Een kleine duw en het staat in vuur en nog serieus bovenop.
Met giftige vieze rook.

En toch nog ontkennen?

Straffere kost bestaat niet.

Boa
15 augustus 2019, 19:44
Tja mambo, nu ben je gecremeerd zeker? :-D


tis gene zever:

(en nog wat hybrides in de nevenrol en enkel voor de overgangstijd)

Bid nog maar een beetje. Of mss naar Rusland of beter Afrika verhuizen.
Daar kun je nog knalpotten monteren en olie verversen.

Nogal een geluk dat de Duitse economie het uitstekend doet.

Micele
15 augustus 2019, 19:50
Nogal een geluk dat de Duitse economie het uitstekend doet.
[/cynisme]

maddox
15 augustus 2019, 20:23
Mambo, een vergelijkbare test voor een benzinetank is deze verwarmen met een bunsenbrander.

In beide gevallen (brandstof of wattuur in een accu) is het gewoon een feit, je zit op een hele hoop joules die er van zichzelf zo snel mogelijk uitwillen, maar het niet kunnen. Alleen externe factoren kunnen dat proces beïnvloeden.

De bunsenbrander of de moer.
In normale omstandigheden zou het niet mogen gebeuren.

Micele
15 augustus 2019, 20:39
Mambo, een vergelijkbare test voor een benzinetank is deze verwarmen met een bunsenbrander.

In beide gevallen (brandstof of wattuur in een accu) is het gewoon een feit, je zit op een hele hoop joules die er van zichzelf zo snel mogelijk uitwillen, maar het niet kunnen. Alleen externe factoren kunnen dat proces beïnvloeden.

De bunsenbrander of de moer.
In normale omstandigheden zou het niet mogen gebeuren.

Er is natuurlijk veel meer dan een benzinetank bij een fossiele wagen, de brandstof moet nog in de motor geraken...

https://dameblanche944.wordpress.com/2017/02/01/vervangen-van-de-benzineleidingen/

https://www.kentekencheck.nu/auto-ruikt-naar-benzine/

Mambo
15 augustus 2019, 20:49
Mambo, een vergelijkbare test voor een benzinetank is deze verwarmen met een bunsenbrander.

In beide gevallen (brandstof of wattuur in een accu) is het gewoon een feit, je zit op een hele hoop joules die er van zichzelf zo snel mogelijk uitwillen, maar het niet kunnen. Alleen externe factoren kunnen dat proces beïnvloeden.

De bunsenbrander of de moer.
In normale omstandigheden zou het niet mogen gebeuren.

Er zal niemand met een brander in je benzine zitten.
En ook bij een aanrijding zal de benzine tank zelden brand vatten. Dat is relatief geheel veilig.

Zo een batterij echter explodeert van zodra ze beschadigd is in zulke ernstige mate dat het ernstig bedreigend is.
Je weet het.
En de beste koeling, noch gelcoat, noch behuizing kan dat verhinderen.
En hoe meer cellen er geplaatst worden voor de range, hoe groter het risico is.

Dit zijn type wagens die nooit op de openbare weg zouden mogen.

Ook zonnepanelen ontbranden vaak spontaan trouwens. Door condens, slechte cellen...

Micele
15 augustus 2019, 20:53
https://cleantechnica.com/2018/12/31/gas-cars-have-much-higher-risk-of-fire-than-electric-cars-cleantechnica-report/

https://cleantechnica.com/2019/06/03/500-gas-car-fires-per-day-can-we-please-get-serious-about-electric-car-battery-fires/#targetText=But%20the%20risk%20of%20fire,%2C%20yes %2C%20they%20are%20frightening.&targetText=When%20it%20comes%20to%20fires,than%20i n%20a%20conventional%20car

https://www.youtube.com/watch?v=ggzoZ0Sf-YU

Bij een verkeersongeval op de E314 in Zonhoven zijn vannacht rond 1u35 zeven jonge mensen om het leven gekomen. De zeven slachtoffers zaten allemaal in dezelfde wagen. Ze reden in de richting van Nederland toen ze kort voor de afrit Park Midden Limburg plots achterop een rijdende Duitse vrachtwagen knalde. Hun auto werd vervolgens de berm in geslingerd, en vloog daar meteen in lichterlaaie.

Verschillende getuigen stopten meteen en probeerden met brandblussers de vlammen nog onder controle te krijgen. Ook brandweerlui van Genk waren na enkele minuten al ter plaatse. Enkele inzittenden zouden nog bij bewustzijn zijn geweest, maar voor de zeven kwam alle hulp te laat, zij bleven allemaal in de brand. De politie heeft intussen het identificatieteam DVI opgeroepen, om zekerheid te krijgen over de slachtoffers. De Duitse trucker werd na het ongeval verhoord. Hij verkeerde net als enkele andere getuigen in shock. Over de identiteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Wat vast staat is dat het voertuig ingeschreven stond in Leopoldsburg.

https://hbvlcdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/arch/2014/03/08/2856010/zes-doden-bij-ongeval-op-e314_100_1000x0.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&scale=both

https://www.hbvl.be/cnt/aid1549940/zes-doden-bij-ongeval-op-e314

https://www.hbvl.be/cnt/aid1550016/truckchauffeur-kon-niets-voor-hen-doen

ZONHOVEN - De bestuurder van de vrachtwagen waarop de zeven jongeren inreden verkeerde in shock. Alle zeven inzittenden kwamen om. De truckchauffeur wilde toch reageren voor onze camera. "Ik hoorde een enorme klap en dacht: wat is dat? Ik zag de brandende wagen en ben meteen uitgestapt. Alles ging zo snel. Ik was in shock en had geen tijd. Ik hoorde hen schreeuwen, maar kon niks meer voor hen doen", reageert de man bijzonder aangedaan.

Mambo
15 augustus 2019, 21:18
https://cleantechnica.com/2018/12/31/gas-cars-have-much-higher-risk-of-fire-than-electric-cars-cleantechnica-report/

https://cleantechnica.com/2019/06/03/500-gas-car-fires-per-day-can-we-please-get-serious-about-electric-car-battery-fires/#targetText=But%20the%20risk%20of%20fire,%2C%20yes %2C%20they%20are%20frightening.&targetText=When%20it%20comes%20to%20fires,than%20i n%20a%20conventional%20car

Jij bent wel de eerste die ik ken die geniet van brand en dat volledig op iets anders steekt.

Die batterijen zijn levensgevaarlijk.
Testen alom bewijzen het keer op keer.
Video zoveel je wilt.
Brandende teslas bij de vleet.

En toch weer ontkennen.

Micele
15 augustus 2019, 21:32
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/auto-brandt-uit-terwijl-eigenaar-schoenen-gaat-kopen~a00e3ca4/

Auto brandt uit terwijl eigenaar schoenen gaat kopen

https://images1.persgroep.net/rcs/ausrRhqykeDjrjOeMkvCcTM2ZmU/diocontent/101926613/_crop/0/0/1580/893/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170330_02808593

AALST - Op de parking van Brantano aan de Brusselsesteenweg in Aalst is donderdag een Mercedes spontaan in brand gevlogen.

Jozef De Meersman (61) uit Herdersem was er een uur later nog niet goed van: terwijl hij iets na 16 uur rustig schoenen stond te kiezen, werd hij in de Aalsterse Brantano-winkel aangeklampt. Het personeel verwittigde hem dat zijn wagen in brand stond en belde meteen ook de brandweer.

Willy Schockaert uit Merchtem had als eerste de rook uit de zilveren Mercedes opgemerkt. “Het begon onderaan de motor en breidde uit naar het rechtse voorwiel”, vertelt Schockaert. “Omstaanders trachtten het vuur te temmen met brandblussers van auto's, maar de vlammen bleven uitbreiden.”

“Ik heb er nog wat gerief kunnen uithalen om te depanneren”, zegt De Meersman. “En onderdelen van caféspelen, die ik als zelfstandige verdeel. Ik snap het niet”, gaat hij verder. “Ik rij zes jaar met die Mercedes, hij was een jaar oud toen ik hem gekocht heb. Ik heb er nog nooit iets mee voorgehad. Hij maakte geen rare geluiden of niks.”

Volgens de brandweer valt een spontane autobrand vaker voor, “op één maand hebben we gemiddeld twee autobranden” klonk het, maar deze vonden ook de brandweermannen een straf geval. “Mogelijk gaat het om een kortsluiting, dat zal een branddeskundige uitmaken.”



Dieselbussen De Lijn die in de fik geraken:
https://www.google.be/search?q=Bus+De+Lijn+brand&num=20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwifnZD81LjUAhVMaVAKHQDfCN4Q_AUICigB&biw=1440&bih=830

Micele
15 augustus 2019, 21:37
De realiteit is dat er 1 brand is per 20 miljoen gereden mijl voor een ICE wagen. Voor een Tesla is dat 1 op de 100 miljoen mijl.

Bron: Dept. of transportation, USA.

Ook de verbrandingsenergie/vrijgekomen warmte (lees: hoe heftig de brand is) is vergelijkbaar tussen een ICE en EV, en zelfs iets hoger bij de ICE wagen.

https://hal-ineris.ccsd.cnrs.fr/ineris-00973680/document

Dus ik wil aub geen "EV branden zijn erger en frequenter" zever meer zien hier. Dat is gewoon een leugen.

Micele
15 augustus 2019, 21:46
Rijdende brandbom

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20170703_02954142/reisbus-botst-met-vrachtwagen-in-beieren-ruim-30-gewonden-en-17-vermisten?hkey=fb1a675dbac368d627eb3e6ed2e5d6c1&utm_source=hbvl&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=pm&&adh_i=d474a55f510d41e3576c728c120760d5&M_BT=5981510368

Reis naar Gardameer eindigt in nachtmerrie: 18 senioren komen om in brandende bus

03/07/2017 om 15:26 | Bron: BELGA

https://hbvlcdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2017/07/03/3456d31a-5ff3-11e7-b110-71a719d972c9_web_scale_0.2037253_0.2037253__.jpg?m axheight=460&maxwidth=629&scale=both

De zomerreis van 46 Duitse gepensioneerden naar het Gardameer is maandagochtend abrupt geëindigd toen hun reisbus achter op een vrachtwagen in de file botste en in brand vloog. Achttien inzittenden kwamen op de Beierse autosnelweg om in de vlammen. Dertig anderen werden gewond. Twee van hen verkeren nog in levensgevaar.

Enkele uren na het ongeval werd de vrees bewaarheid: achttien inzittenden van de verongelukte reisbus die urenlang als vermist waren opgegeven, zijn omgekomen in de vlammen van het in brand gevlogen voertuig.

Het gaat om zeventien gepensioneerden tussen 66 en 81 jaar oud en een van de twee buschauffeurs. De bestuurder van de aangereden vrachtwagen bleef ongedeerd en kon zijn verhaal al vertellen aan de politie.

”Wat wij hebben gezien is verschrikkelijk”

Het ongeval gebeurde vanochtend omstreeks 7 uur op de autosnelweg A9 in de buurt van de Tsjechische grens en de stad Bayreuth. Een reisbus botste in de staart van een file tegen een traag voorrijdende of stilstaande oplegger geladen met kussens en bedden. Bus en vrachtwagen vatten onmiddellijk vuur en brandden volledig uit.

Alles moet heel snel gegaan zijn. De hulpdiensten waren al tien minuten na het ongeval ter plaatse, maar door de grote hitte konden ze niets meer ondernemen in het verkoolde wrak. "Wat wij hebben gezien, is verschrikkelijk, dat kan u zich niet voorstellen", zei de Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt na een bezoek aan de plek van het ongeval.

De hevigheid van de brand is ook merkbaar aan de bomen ernaast die volledig verschroeid zijn door de vlammen. Van de twee voertuigen blijft enkel een zwartgeblakerd stalen skelet over. Volgens een woordvoerder werden de lichamen “volledig verkoold” teruggevonden.

Deze hadden nog geluk:

https://www.youtube.com/watch?v=cahXQ1zyA3k

https://www.mannheim24.de/bilder/2017/04/27/8222981/519611285-brand-blaulicht-feuerwehr-1qGeBM2mE6f9.jpg

https://www.mannheim24.de/region/leon-rot-linienbus-flammen-brand-greift-wohnhaus-ueber-8222981.html

Mambo
15 augustus 2019, 22:06
Bussen of camion die branden zijn doorgaans door een wrijving van rem die blijft hangen op een wiel.

De motor op zichzelf kan bijna niet ontbranden en ook de tank niet tenzij het in het vuur zit natuurlijk.

Andere problemen met brandende voertuigen zijn meestal door gepruts aan de electrische zaken zoals zelf een radio insteken of zo.

Mambo
15 augustus 2019, 22:10
Nu ze proberen bij tesla die brandjes te vermijden door de batterijen in een luchtdichte doos te steken.

Uiteraard dat werkt alleen maar als er geen gat in komt van een ongeval of over een vluchtheuvel te rijden.
En omdat alles zo afgekit en verpakt zit zullen ze 70 meter hoog in de lucht vliegen in plaats ter plekke op te branden.

Micele
15 augustus 2019, 22:11
https://insideevs.com/news/321089/op-ed-top-10-causes-of-automobile-fires-ev-vs-ice/