PDA

View Full Version : Brommers


BigF
26 augustus 2019, 15:35
Toen ik 16 werd was het eerste wat een 16-jarige deed zijn rijbewijs voor bromfietsen halen en een brommer kopen.

Honda Camino, Novio, Amigo, Honda MT, MTX, CB, Suzuki AC, TS, ER, Kreidler, Puch, Flandria, Peugeot,....

Op elke hoek van de straat kwam je ze tegen.

Tegenwoordig is dat heel wat minder.

Wie rijdt er nog met een brommer of heeft kinderen die ermee rondsnorren/racen?

Eduard Khil
26 augustus 2019, 16:07
dat mag niet meer van de groene neonazi's. Nu moet je met de bakfiets rondrijden

Elio di Supo
26 augustus 2019, 16:36
Ik reed vroeger rond met een Honda PX. Ik handelde zelfs een beetje in tweedehandsbrommers. In de States is dit een hoogst eigenaardig fenomeen. Wat logisch is voor een land waar je mag rijden met de auto vanaf 16.

fox
26 augustus 2019, 16:41
Ik zou nog wel eens de Monkey 2018 willen kopen.

http://www.maxxmoto.be/wp-content/uploads/2018/04/Schermafbeelding-2018-04-23-om-11.50.45.png

Xenophon
26 augustus 2019, 16:42
Ik reed vroeger rond met een Honda PX. Ik handelde zelfs een beetje in tweedehandsbrommers. In de States is dit een hoogst eigenaardig fenomeen. Wat logisch is voor een land waar je mag rijden met de auto vanaf 16.

Ik reed met Yamaha RD 50, en suzuki 50 met een honderd motor eronder.

maddox
26 augustus 2019, 16:52
Verschillende redenen. Al eens gekeken naar de prijs van een nieuwe brommer? Of je gaat voor een klein maandloon voor een Chinees brolkopietje van een Japans brommerke uit de jaren 60 met een versimpelde, goedkope kopie van een DAX motor waar een paar extra dingen op gezet zijn om zogezegd de €uronorm te halen. (voor een paar € meer heb je een 125cc versie)
Of je gaat naar €2500-3000 voor een Japanse/Italiaanse/Spaanse brommer die wel kwalitatief is, maar op elke straathoek tegengehouden wordt door de politie.


Wat ook een belangrijk punt is. Net zoals kinderen niet meer mogen zwemmen in kanalen, rivieren of grote vijvers (ja, ook vroeger verzoop er wel eentje, boehoe), of verstopperke spelen in't park (verboden het gras te betreden, laat staan in de bosjes kruipen), want da's allemaal gevaarlijk.
Welke "verantwoordelijke ouder" zou zijn tiener op zo'n levensgevaarlijk en duur tuig laten kruipen?

En dan , wie heeft er vandaag een paar kilometer woon-werk verkeer mogen doen?

maddox
26 augustus 2019, 16:52
Ik zou nog wel eens de Monkey 2018 willen kopen.

http://www.maxxmoto.be/wp-content/uploads/2018/04/Schermafbeelding-2018-04-23-om-11.50.45.png

Skyteam smijt je ermee dood.

Mambo
26 augustus 2019, 17:22
De geur van een opgevoerde 2takt.
Ik mis dat.

fred vanhove
26 augustus 2019, 17:46
Toen ik 16 werd was het eerste wat een 16-jarige deed zijn rijbewijs voor bromfietsen halen en een brommer kopen.

Honda Camino, Novio, Amigo, Honda MT, MTX, CB, Suzuki AC, TS, ER, Kreidler, Puch, Flandria, Peugeot,....

Op elke hoek van de straat kwam je ze tegen.

Tegenwoordig is dat heel wat minder.

Wie rijdt er nog met een brommer of heeft kinderen die ermee rondsnorren/racen?


Toen ik 16 werd had je geen rijbewijs nodig daarvoor. Enige wet was dat het niet meer dan 50 cc mocht zijn en theoretisch niet harder dan 40 dacht ik.
Met mijn eerste wedde als jobstudent ben ik de dag zelf naar de winkel gegaan en mijn eerste Honda 50 ss gekocht. De dag erna bij onze vriend sjoemelaar en ik reed vlotjes 75.

Voor iedere jeugdclub stond het toen idd volmet Amigo's en de rest. Ik had ook niet aan mijn vader moeten vragen om me ergens heen te brengen....we waren niet zulke prinsen als vandaag.
Trouwens ik had me belachelijk gevoeld had mijn pa me ergens moeten komen halen.....we kropen wel op één of andere brommer als het niet anders ging.
Ik moest mijn plan trekken ...waar ik was wanneer ik terug kwam dat werd niet in vraag gesteld.
Ik droom soms nog van die heerlijke tijd dat je niet bereikbaar was en niet iedereen ten allen tijde moest weten waar je uithing of met wat je bezig was.

Libro
26 augustus 2019, 17:59
De coolste bij ons op de speelplaats was deze:

https://i.pinimg.com/originals/82/dc/58/82dc58e1145a272b729400be503eb021.jpg

Ik kreeg spijtig genoeg geen brommer :(

Elio di Supo
26 augustus 2019, 18:00
Jammer dat dit is herleid tot een stukje nostalgie. Brommers werden toen gekoesterd en men was er creatief in. Ik zag enkele mooie exemplaren met special paint en ik herinner mij ook iemand die dobbelstenen gebruikte als ventieldoppen. Als je een nieuwe brommer had dan wist heel de school het.

Ach waar is de tijd zei de ouwe zak :lol:

Derk de Tweede
26 augustus 2019, 19:13
https://images5.images-speurders.nl/images/15/1579/157988685_1_big.jpg

Derk de Tweede
26 augustus 2019, 19:14
http://i33.tinypic.com/2ymy92h.jpg

maddox
26 augustus 2019, 19:16
De coolste bij ons op de speelplaats was deze:

https://i.pinimg.com/originals/82/dc/58/82dc58e1145a272b729400be503eb021.jpg

Ik kreeg spijtig genoeg geen brommer :(

Peperduur speeltje toenertijd. 120 000BEF, 4 keer meer dan een late generatie Camino.

Ik kreeg als starter de afdanker van mijn vader, een eerste generatie Super 51 Motobecane. Toen 9 jaar gebruikt voor woon-werk verkeer. ( dik 60K km) Die een Yamaha FS1 ging gebruiken.

Oftewel, mijn geschiedenis is niet brommervrij, en als ik kinderen gehad zou hebben, dan had brommerknutselen gevolgd op Lego-knutselen.

Derk de Tweede
26 augustus 2019, 19:16
https://live.staticflickr.com/1168/704949752_f594525b11_z.jpg

Derk de Tweede
26 augustus 2019, 19:19
Puch potje 300 euro.
https://www.m2trading.com/cache/content/shop/uitlaat-potje-puch-mv_800x600-wm.jpg

Derk de Tweede
26 augustus 2019, 19:21
Zundapp 3 cilinder 210 cc goed voor 190 km/uur.
https://farm8.static.flickr.com/7918/39875898443_bd9028e0ae_b.jpg

Henri1
26 augustus 2019, 19:23
Toen ik 16 werd was het eerste wat een 16-jarige deed zijn rijbewijs voor bromfietsen halen en een brommer kopen.

Honda Camino, Novio, Amigo, Honda MT, MTX, CB, Suzuki AC, TS, ER, Kreidler, Puch, Flandria, Peugeot,....

Op elke hoek van de straat kwam je ze tegen.

Tegenwoordig is dat heel wat minder.

Wie rijdt er nog met een brommer of heeft kinderen die ermee rondsnorren/racen?

Yamahe FS.
Opgevoerd tot 95 Km/H

Ik heb dat overleefd. Zonder Pipo's als Ben Zwets in de regering.

https://i.ytimg.com/vi/ItzzH-cJFlI/maxresdefault.jpg

Derk de Tweede
26 augustus 2019, 19:27
Yamahe FS.
Opgevoerd tot 95 Km/H

Ik heb dat overleefd. Zonder Pipo's als Ben Zwets in de regering.

https://i.ytimg.com/vi/ItzzH-cJFlI/maxresdefault.jpg

Waren zeer snel, wel vaak mallheur met big-end.

maddox
26 augustus 2019, 19:43
Waren zeer snel, wel vaak mallheur met big-end.

De roterende klep en de piepkleine carburator waren dingen waar ik op vloekte.

'k Had blijkbaar een maandag ochtend modelleke.

Gipsy
26 augustus 2019, 19:58
Op 4 wielen alles wat ge wilt maar ik heb echt een hekel aan moto's en brommers. Gewoon mijn ding niet.

Libro
26 augustus 2019, 20:36
https://live.staticflickr.com/1168/704949752_f594525b11_z.jpg

De Cub?

Mambo
26 augustus 2019, 20:40
Yamahe FS.
Opgevoerd tot 95 Km/H

Ik heb dat overleefd. Zonder Pipo's als Ben Zwets in de regering.

https://i.ytimg.com/vi/ItzzH-cJFlI/maxresdefault.jpg

Ik had ook een fs1.
Later heb ik voor mijn zoon een nsr Honda gekocht.
Die ging wel 130.

Henri1
26 augustus 2019, 21:07
Ik reed met Yamaha RD 50, en suzuki 50 met een honderd motor eronder.

Volgens mij heb jij noch de kop noch de carure om op een RD50 te zitten. :-)

Henri1
26 augustus 2019, 21:08
https://images5.images-speurders.nl/images/15/1579/157988685_1_big.jpg

Wat een verschrikkelijk aartslelijk ding is dat ?

Henri1
26 augustus 2019, 21:10
De roterende klep en de piepkleine carburator waren dingen waar ik op vloekte.

'k Had blijkbaar een maandag ochtend modelleke.

Ik heb de originele 16mm carburator omgewisseld naar een 32mm model met aangepaste reed-valves, inlaat, uitlaat en tandwielen. Ooit een 65cc breedwandcilinder erop gehad, maar die ging snel de pijp uit.

Xenophon
26 augustus 2019, 21:42
Volgens mij heb jij noch de kop noch de carure om op een RD50 te zitten. :-)

Zozo, interessant.

maddox
26 augustus 2019, 22:20
Ik heb de originele 16mm carburator omgewisseld naar een 32mm model met aangepaste reed-valves, inlaat, uitlaat en tandwielen. Ooit een 65cc breedwandcilinder erop gehad, maar die ging snel de pijp uit.

Ergens zit er iets verkeerd in je uitleg. Een Yamaha FS1 (athans de machines die mijn vader en ik hadden, met 12 jaar bouwdatumverschil) had een roterende inlaatklep. Geen Reed Valve (of clapet in't Frans)

En een 32mm carburator, die kreeg je vanzijnleven niet in het piepkleine hokje in't motorblok zelf.

Ten andere, de cilinder van een FS1 had dunne wangen voor de 50cc versie, de grootste zuiger die ik er ooit op gekregen heb, en dat was met voorzichtig draaiwerk, was eentje met een boring van 43mm. Goed voor 58cc. En ik twijfel eraan dat Yamaha een speciaal motorblok gemaakt zou hebben voor 1 reeks van de FS1, waar ik na een uur zoeken nog geen referentie naar gevonden heb.

Het kan zijn dat je een FS1 kader had waar een DT motor in hing. Maar dat is een zeldzame conversie voor België. Zelfs de betere knutselaars hadden daar werk mee.
En om daar een 32mm carburator op te vijzen, da's goed om de benzine door de uitlaat naar buiten te laten stromen.


Langs de andere kant, deze draad doet het weer kriebelen. dat brommerknutselen, en dat nu met mijn huidige werkplaats en kennis.

Maar deze draad heeft een ouder broertje.
https://forum.politics.be/archive/index.php?t-126604.html

Svennies
26 augustus 2019, 23:54
Toen ik 16 werd had je geen rijbewijs nodig daarvoor. Enige wet was dat het niet meer dan 50 cc mocht zijn en theoretisch niet harder dan 40 dacht ik.
Met mijn eerste wedde als jobstudent ben ik de dag zelf naar de winkel gegaan en mijn eerste Honda 50 ss gekocht. De dag erna bij onze vriend sjoemelaar en ik reed vlotjes 75.

Voor iedere jeugdclub stond het toen idd volmet Amigo's en de rest. Ik had ook niet aan mijn vader moeten vragen om me ergens heen te brengen....we waren niet zulke prinsen als vandaag.
Trouwens ik had me belachelijk gevoeld had mijn pa me ergens moeten komen halen.....we kropen wel op één of andere brommer als het niet anders ging.
Ik moest mijn plan trekken ...waar ik was wanneer ik terug kwam dat werd niet in vraag gesteld.
Ik droom soms nog van die heerlijke tijd dat je niet bereikbaar was en niet iedereen ten allen tijde moest weten waar je uithing of met wat je bezig was.

Ja ,gouden tijden,eens 16 jaar ,recht naar de winkel,bij de R.M.B. in Boom...

Een Honda cd 50cc van 1972,kiezen tussen een zwarte of een rode.tipje van de winkel,"pak die zwarte die gaat sneller"...

En inderdaad ,die ging rond de 95 op de kilometerteller...

Ja, en zat je in de kroeg ,en kreeg de kroegbaas een telefoon van thuis om te horen of ik daar zat,en zei die dus "nee,maar als ik hem zie zal ik het zeggen"....

maddox
26 augustus 2019, 23:59
Ja ,gouden tijden,

Ik heb de laatste dagen van de brommervrijheid mogen genieten. Agenten en rijkswachters die niet opkeken of moeilijk deden zolang je niet belachelijk of gevaarlijk deed.
Stille, snelle machines werden gedoogd, brulapen en trompetters werden wel "scheef bekeken". En die moesten niet snel zijn.

Svennies
27 augustus 2019, 00:09
Ik heb de laatste dagen van de brommervrijheid mogen genieten. Agenten en rijkswachters die niet opkeken of moeilijk deden zolang je niet belachelijk of gevaarlijk deed.
Stille, snelle machines werden gedoogd, brulapen en trompetters werden wel "scheef bekeken". En die moesten niet snel zijn.

Ja,juist,zolang je niet té gek deed of té luidruchtig was viel het allemaal best mee...

Zo sloeg ik aan Van Landeghem op de Antwerpse steenweg eens serieus tegen de vlakte met een klapband achteraan.

En het eerste wat ik in mijn blikveld kreeg waren de laarzen van een zwaantje...

Die escorteerde een speciaal konvooi zwaar vervoer en had mij zien vallen....

"alles in orde" zei hij toen ik direkt recht krabbelde "ik heb niets agent"

"ok" zei hij en reed vervolgens door...

Dat waren toch serieus andere tijden in vergelijking met nu...

Svennies
27 augustus 2019, 00:24
Wat een verschrikkelijk aartslelijk ding is dat ?

Dat is een Puch,een tweeviteske....

En die bakskes waren redelijk snel....

Terwijl die hier braaf 40 moesten rijden ,vlamden ze ermee in Duitsland met snelheden van zo'n 70 a 75 km per uur...

Het grappige was dat die bakskes mij telkens een gratis pint opleverden als er weer een eentje met zoiets aan de kroeg aankwam....

Skobelev
27 augustus 2019, 05:11
'k Heb nog een Camino staan in mijn hooi- en strohok. Misschien moet ik die maar eens restaureren?

Guinevere
27 augustus 2019, 05:47
In veel Aziatische landen, waaronder Pakistan, wordt een motorfiets nog vaak gebruikt. Je hebt er geen rijbewijs voor nodig (of het wordt in bepaalde gebieden niet gecheckt), het is goedkoper dan een auto en soms worden er dus meerdere mensen mee vervoerd.
We hebben er hier ook één staan, een Honda, die oorspronkelijk door m'n schoonvader voor mijn man werd gekocht toen die begon te werken. Het wordt nu ook wel door de schoonbroers gebruikt... en m'n dochter vindt zo'n ritje erop ook super plezant :P Dat kan daar dus allemaal.

In België kun je beter ineens voor een auto ipv brommer gaan natuurlijk.

Skobelev
27 augustus 2019, 06:08
In veel Aziatische landen, waaronder Pakistan, wordt een motorfiets nog vaak gebruikt. Je hebt er geen rijbewijs voor nodig (of het wordt in bepaalde gebieden niet gecheckt), het is goedkoper dan een auto en soms worden er dus meerdere mensen mee vervoerd.
We hebben er hier ook één staan, een Honda, die oorspronkelijk door m'n schoonvader voor mijn man werd gekocht toen die begon te werken. Het wordt nu ook wel door de schoonbroers gebruikt... en m'n dochter vindt zo'n ritje erop ook super plezant :P Dat kan daar dus allemaal.

In België kun je beter ineens voor een auto ipv brommer gaan natuurlijk.

Dat is overduidelijk als men jullie in het verkeer aan het werk ziet. :? Het "rijbewijs" krijgen jullie zoals de negers waarschijnlijk gratis bij de aankoop van een tros bananen.

Universalia
27 augustus 2019, 08:02
Flandria :lol:

https://i.pinimg.com/736x/d7/39/5e/d7395e1aad59ead67554316e93d43869.jpg

Of liever een Mobylette. :|

http://cloud.leparking-moto.fr/2018/12/03/04/02/mbk-mobylette-mobylette-av44_93191016.jpg

Dat was ook het eerste brommertje waar ik gelijk kennis met het asfalt heb met mogen meemaken wegens: te fanatiek door de bocht.

Verschillende andere gehad.

Suzuki AC was de laatste brommer daarna over naar moto.

http://scalethumb.leparking.fr/unsafe/300x225/cloud.leparking-moto.fr/2019/07/02/00/02/suzuki-ac-suzuki-ac-50cc_102622221.jpg

Die was best leuk die Suzuki na wat prutswerk.

Andere rotatieschijf, andere carburator/sproeiers/luchtfilter, 14/37 tandwielcombinatie (niet zeker meer van) sportstuur (liggen op dat ding :rofl: )

En dat haalde wel iets meer dan 100 km/u dan.

:cheer:

reservespeler
27 augustus 2019, 08:35
Toen ik 16 werd was het eerste wat een 16-jarige deed zijn rijbewijs voor bromfietsen halen en een brommer kopen.

Honda Camino, Novio, Amigo, Honda MT, MTX, CB, Suzuki AC, TS, ER, Kreidler, Puch, Flandria, Peugeot,....

Op elke hoek van de straat kwam je ze tegen.

Tegenwoordig is dat heel wat minder.

Wie rijdt er nog met een brommer of heeft kinderen die ermee rondsnorren/racen?

Ik mocht nog rijden zonder rijbewijs en zonder helm.
De invoering van de helmplicht heeft veel van die snurkijzers doen verdwijnen.
Het alternatief was een tufke dat maar 25 ging, ondertussen ook achterhaald.

reservespeler
27 augustus 2019, 08:40
Yamahe FS.
Opgevoerd tot 95 Km/H

Ik heb dat overleefd. Zonder Pipo's als Ben Zwets in de regering.

https://i.ytimg.com/vi/ItzzH-cJFlI/maxresdefault.jpg

Wat heeft dat nu in Godsnaam met Ben Weyts te maken.
De relevantie hiervan ontgaat me helemaal.


Of heb je alweer, voor de hoeveelste keer eigenlijk, gedacht iets te vinden om op de N-VA te kappen?

Rikske, toen was het al verboden om, zonder rijbewijs B harder dan 45 km/u te rijden.

Blijkbaar is je dat toen ontgaan, waarschijnlijk in je blinde haat om alles wat Vlaams is

Jay-P.
27 augustus 2019, 09:26
Dat is overduidelijk als men jullie in het verkeer aan het werk ziet. :? Het "rijbewijs" krijgen jullie zoals de negers waarschijnlijk gratis bij de aankoop van een tros bananen.:-P Lol, de "goei form" is er vandaag al sinds de late morgendauw! :-P

Derk de Tweede
27 augustus 2019, 09:45
http://www.rinkytoys.nl/lp/images/puch-mv-50-onderdelen/puch-mv-50-onderdelen_dsc1068.JPG

Mambo
27 augustus 2019, 10:02
Dat waren nogal tijden hé?

Stoer op de brommer, links en rechts door het verkeer. Ons lief vanachter er op. Retezat.
Dat was nogal wat anders dan nu op hun step met hun haar in het roze geverfd.

Derk de Tweede
27 augustus 2019, 10:35
En 1 Honda.
https://www.youtube.com/watch?v=H6G7hd6eWJU&feature=youtu.be

Xenophon
27 augustus 2019, 11:01
...

Die was best leuk die Suzuki na wat prutswerk.

Andere rotatieschijf, andere carburator/sproeiers/luchtfilter, 14/37 tandwielcombinatie (niet zeker meer van) sportstuur (liggen op dat ding :rofl: )

En dat haalde wel iets meer dan 100 km/u dan.

:cheer:

Gewoon een 100 cc motor eronder, de ophanging was net hetzelfde als de 50 cc, was tien minuten werk. Deed 135 km/u

Als je die dan nog pikte kostte het niets.

BigF
27 augustus 2019, 14:38
Ik reed met Yamaha RD 50, en suzuki 50 met een honderd motor eronder.

Ne AC!! Mijnen allereerste brommer. Gekocht voor een paar honderd frank van ne kameraad van ne neef...
Ging als een raket (toch zeker als je als 11-jarige voor het eerst op een brommer kroop). Later ook uitgerust met een 100cc blok maar daar had ik meer last mee dan met de 50cc uitvoering.

Het leuke aan die dingen was ook dat je die blijkbaar nagenoeg eindeloos kon laten boren. Had je hem weer eens vastgereden was er altijd weer wel een overmaat piston om dat ding weer aan de praat te krijgen.

Die AC heb ik tot mijn 16 gehad. En tussendoor een hoop Honda's, Flandria's, Puchs, Kreidlers,...

Het leuke was dat wij als 11, 12-jarige nog constant buiten speelden en dus praktisch alle boeren in de omstreken kende. En zodra die wisten dat wij ons nogal met brommers bezig hielden waren er snel die afkwamen met "Ik heb nog nen oude brommer in de schuur staan, als je wil mag die je (voor 20 frank) hebben! En nagenoeg iedereen van onze leeftijd was dag in dag uit aan't crossen met brommers. Dus er was altijd wel iemand in de buurt die onderdelen had die je kon gebruiken of die een brommer wist staan die je wel wilde.

De nostalgie...
Reden we een tandwiel kapot, dan lasten we er wel een ander aan vast. Lekte-ie wat olie, dan goten we er om de paar dagen wat bij (van eender welke bus die we in het schab van papa's garage vonden). Paste een achteras niet, dan boorden we met een grote boor door de achterbrug...

Massa's brommer in de vernieling gereden in die tijden maar me nadien nooit nog zo goed geamuseerd.

Als ik al die brommers in die tijd netjes droog in een garage had weggezet had ik nu een collectie van een fortuin.

BigF
27 augustus 2019, 14:48
Ik heb de laatste dagen van de brommervrijheid mogen genieten. Agenten en rijkswachters die niet opkeken of moeilijk deden zolang je niet belachelijk of gevaarlijk deed.
Stille, snelle machines werden gedoogd, brulapen en trompetters werden wel "scheef bekeken". En die moesten niet snel zijn.

Ook heerlijk om aan terug te denken.
Het eeuwige spelletje met de flikken.

Zij doen alsof het hun absolute prioriteit was om ons te klissen, wij door akkers en maisvelden scheuren om aan ze te ontsnappen.

En 's avonds zaten die gasten samen met mijn vader aan de toog te lachen over hoe ze me weer de schrik op het lijf hadden gejaagd.

Voor alle duidelijkheid: tot mijn 16 reed ik amper op de 'openbare' weg. Hier in het Kempische platteland waren er genoeg boerenpaadjes en kleine achterafweggetjes waar je nagenoeg ongestoord kon rondscheuren. Nu zijn al die straatjes ondertussen volgebouwen door mensen die geld hadden om een rustig stukje bouwgrond in de Kempen te kopen maar vroeger woonde daar nagenoeg geen kat.

En als de mais eenmaal afgedaan was mochten we altijd wel van één of andere boer een crossparcous aanleggen op zijn akker.

De enige die daar last van hadden waren de enkele bewoners van die straten want die kregen altijd weer storing op hun tv of radio als we er voorbij kwamen. Maar dat werd in die tijd altijd met de mantel der liefde bedekt.

BigF
27 augustus 2019, 14:54
Ooit een Kreidler K50 uit 1951 gekregen van een collega van mijn vader destijds.
Die had hem van zijn vader en stond in piekfijne staat al jaren in zijn tuinhuis te verkommeren.

Na drie weken in mijn handen was dat piekfijne er wel af.

Ik zag er een paar maanden eentje passeren op een tweedehandssite voor iets van een €3000 euro.

1951 was blijkbaar het eerste of het tweede jaar in het bestaan van Kreidler...

https://kreidlerdatabase.nl/Afbeeldingen/Framenummers/3583.jpg

Henri1
27 augustus 2019, 20:53
Ergens zit er iets verkeerd in je uitleg. Een Yamaha FS1 (athans de machines die mijn vader en ik hadden, met 12 jaar bouwdatumverschil) had een roterende inlaatklep. Geen Reed Valve (of clapet in't Frans)

En een 32mm carburator, die kreeg je vanzijnleven niet in het piepkleine hokje in't motorblok zelf.

Ten andere, de cilinder van een FS1 had dunne wangen voor de 50cc versie, de grootste zuiger die ik er ooit op gekregen heb, en dat was met voorzichtig draaiwerk, was eentje met een boring van 43mm. Goed voor 58cc. En ik twijfel eraan dat Yamaha een speciaal motorblok gemaakt zou hebben voor 1 reeks van de FS1, waar ik na een uur zoeken nog geen referentie naar gevonden heb.

Het kan zijn dat je een FS1 kader had waar een DT motor in hing. Maar dat is een zeldzame conversie voor België. Zelfs de betere knutselaars hadden daar werk mee.
En om daar een 32mm carburator op te vijzen, da's goed om de benzine door de uitlaat naar buiten te laten stromen.


Langs de andere kant, deze draad doet het weer kriebelen. dat brommerknutselen, en dat nu met mijn huidige werkplaats en kennis.

Maar deze draad heeft een ouder broertje.
https://forum.politics.be/archive/index.php?t-126604.html

De mijne had reedvalve’s en een 32mm carburateur. We spreken van 1975 nu.

Henri1
27 augustus 2019, 20:56
Wat heeft dat nu in Godsnaam met Ben Weyts te maken.
De relevantie hiervan ontgaat me helemaal.


Of heb je alweer, voor de hoeveelste keer eigenlijk, gedacht iets te vinden om op de N-VA te kappen?

Rikske, toen was het al verboden om, zonder rijbewijs B harder dan 45 km/u te rijden.

Blijkbaar is je dat toen ontgaan, waarschijnlijk in je blinde haat om alles wat Vlaams is

Mijn brommer, mijn vrijheid. Ik rijd er zo snel mee als ik beslis.
Daar heb je het vingertje weer......

maddox
27 augustus 2019, 20:56
De mijne had reedvalve’s en een 32mm carburateur. We spreken van 1975 nu.

Je had in 1975 een heel speciale machine dan.

Henri1
27 augustus 2019, 20:58
Je had in 1975 een heel speciale machine dan.

Dat zal dan wel. Maar het was wel zo.

Eduard Khil
27 augustus 2019, 20:58
https://shop.meijsmotorman.com/wp-content/uploads/2018/07/meijs-webshop-classic-1.jpg

Ik deze wel nog willen kopen

maddox
27 augustus 2019, 21:05
Dat zal dan wel. Maar het was wel zo.

Helaas kan ik niet meespreken over 1975, dan was ik net de pampers ontgroeid.

Maar ik kan me nog steeds niet ontdoen van de indruk dat de FS1 niet geleverd werd met Reed Valves.
Wel met trappers.

Trouwens, die wordt nog steeds gemaakt, maar dan sinds een paar jaar met een 4 takt motor en schijfrem vooraan.

maddox
27 augustus 2019, 21:06
https://shop.meijsmotorman.com/wp-content/uploads/2018/07/meijs-webshop-classic-1.jpg

Ik deze wel nog willen kopen

Gniffel, da's geen brommer, da's een vibrator met een verkeerde vorm en herlaadbare accu.

Henri1
27 augustus 2019, 22:43
Helaas kan ik niet meespreken over 1975, dan was ik net de pampers ontgroeid.

Maar ik kan me nog steeds niet ontdoen van de indruk dat de FS1 niet geleverd werd met Reed Valves.
Wel met trappers.

Trouwens, die wordt nog steeds gemaakt, maar dan sinds een paar jaar met een 4 takt motor en schijfrem vooraan.

Ik heb wat research gedaan, u hebt gelijk wat betreft de reedvalves. Carburateur was maximum 24mm. Breedwand 65cc was wel mogelijk met een piston van 43mm.

Juist is juist en als je gelijk hebt, heb je gelijk !

BigF
28 augustus 2019, 05:59
Helaas kan ik niet meespreken over 1975, dan was ik net de pampers ontgroeid.

Maar ik kan me nog steeds niet ontdoen van de indruk dat de FS1 niet geleverd werd met Reed Valves.
Wel met trappers.

Trouwens, die wordt nog steeds gemaakt, maar dan sinds een paar jaar met een 4 takt motor en schijfrem vooraan.

ALs ik het me goed herinner had de eerste FS1 een inlaatschijf, later werd er overgeschakeld op reed valves.
Ik gok dat dat gebeurde toen ze ook met schijfrem vooraan werden geleverd maar dat weet ik niet zeker.

In ieder geval: een FS1 met reed valves is heel normaal.

maddox
28 augustus 2019, 06:58
Volgens Yamaha is de orginele 2takt blok voor de FS1 nooit geleverd met Reed Valves.

Maar wat wel kan is dat er een DT blok onder gehangen werd.
Maar die convertie is niet fabriek-af. Kon wel gedaan worden door de importeur, en daar is wel een overgangsfaze in geweest.
De eerste FS1's hadden trappers. de DT's niet.
Dus als de importeur met garantie een trapperloze FS1 wou leveren, dan was er niet veel keuze.
Maar zoals geschreven, dit was een zeldzame situatie.

Hoomer
28 augustus 2019, 07:06
Ik had ne kutbrommer een echte kutbrommer, ik vraag me nog steeds af waarom mijn vriendinnen zo zot er op waren.

Skobelev
28 augustus 2019, 08:07
Ik had ne kutbrommer een echte kutbrommer, ik vraag me nog steeds af waarom mijn vriendinnen zo zot er op waren.

Was, op uw 16, uw rechterhand niet de beste vriend van uw kutbrommer? :?

Pandareus
28 augustus 2019, 08:38
Toen ik 16 werd was het eerste wat een 16-jarige deed zijn rijbewijs voor bromfietsen halen en een brommer kopen.

Honda Camino, Novio, Amigo, Honda MT, MTX, CB, Suzuki AC, TS, ER, Kreidler, Puch, Flandria, Peugeot,....

Op elke hoek van de straat kwam je ze tegen.

Tegenwoordig is dat heel wat minder.

Wie rijdt er nog met een brommer of heeft kinderen die ermee rondsnorren/racen?

Bij mij was het een Suzuki ER. Veel lol mee gehad.
Mijn zoon heeft toen hij 16 was direct een Derbi 50 SM gekocht.
Maar het is te gevaarlijk om nu nog met opgedreven 50cc's rond te bollen. De flikken zijn niet meer zo dom als in mijn jonge jaren. Vroeger was de pakkans bijna nul.

Pandareus
28 augustus 2019, 08:46
Ik heb de originele 16mm carburator omgewisseld naar een 32mm model met aangepaste reed-valves, inlaat, uitlaat en tandwielen. Ooit een 65cc breedwandcilinder erop gehad, maar die ging snel de pijp uit.

Jullie spreken niet over dezelfde motor. De originele FS1 had een roterende schijf als inlaat. En 5 versnellingen. Later besliste de invoerder van enkel nog het model met membraan inlaat in te voeren (= reed valve) en een 4 versnellingsbak. (jammer...)

Die 65cc kit is een tijd lang populair geweest. Het grootste probleem van de FS reeks waren de veel te kleine koelribben.

Een 32mm carburator op een 50cc ? 8O Lijkt me echt onmogelijk...

Pandareus
28 augustus 2019, 08:52
'k Heb nog een Camino staan in mijn hooi- en strohok. Misschien moet ik die maar eens restaureren?

Een Camino, niet kapot te krijgen. Enorm betrouwbaar en een heel goede vario. Je kon daar echt goed mee optrekken, veel sneller dan de Peugeot's of Motobecanes. Enig nadeel : beetje aan de zware kant.

Tavek
28 augustus 2019, 08:59
https://shop.meijsmotorman.com/wp-content/uploads/2018/07/meijs-webshop-classic-1.jpg

Ik deze wel nog willen kopen

Die motor die daar in zit, die ken ik ergens van...

Skobelev
28 augustus 2019, 10:02
Een Camino, niet kapot te krijgen. Enorm betrouwbaar en een heel goede vario. Je kon daar echt goed mee optrekken, veel sneller dan de Peugeot's of Motobecanes. Enig nadeel : beetje aan de zware kant.

En toch....'k heb het gepresteerd om de krukas te laten afbreken. :oops:
Enfin, motor open, nieuwe der in, weer vertrokken. :-P

Derk de Tweede
28 augustus 2019, 14:40
Met de hele klas op excurie naar Werkspoor. Dus languit op de brommer en volgas
Reed ene Menno met zijn harses tegen een lantaarnpaal.
Zei de meester: er heeft er net een zicht te baste gereden.

https://www.google.nl/maps/place/Kon.+Wilhelminaweg+484,+3737+BG+Groenekan/@52.1215017,5.142006,3a,75y,220h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sV6KkrOXaT9GcoHVSRibSJA!2e0!7i1 3312!8i6656!4m13!1m7!3m6!1s0x47c669298d473f1d:0x57 31e44fbc22d6d8!2sGroenekan!3b1!8m2!3d52.1235451!4d 5.1526802!3m4!1s0x47c668d555edbca3:0x97f2e8746c262 e34!8m2!3d52.1217553!4d5.1421343

Wapper
28 augustus 2019, 15:02
Mijn favoriet was de Flandria Record: 50cc, 4 versnellingen.
Reed vlotjes 100+/hr in standaard versie. Zalig machien.


http://vroum52.com/belgique.img/flandriafl098%5B1%5D.jpg

Eduard Khil
28 augustus 2019, 18:00
Die motor die daar in zit, die ken ik ergens van...

ziet er mij een relatief standaard hubmotor uit. Tell me more

Henri1
28 augustus 2019, 19:48
Die motor die daar in zit, die ken ik ergens van...

Tussen de benen, echte glorie.

Mambo
28 augustus 2019, 22:09
Die motor die daar in zit, die ken ik ergens van...

Dat is een fiets.
Zonder trappers maar toch een fiets.
Nog lelijk ook.

Universalia
28 augustus 2019, 22:11
Gewoon een 100 cc motor eronder, de ophanging was net hetzelfde als de 50 cc, was tien minuten werk. Deed 135 km/u

Als je die dan nog pikte kostte het niets.

Dat was ook een goed plan inderdaad.

:lol:

Svennies
31 augustus 2019, 00:39
Dat waren nogal tijden hé?

Stoer op de brommer, links en rechts door het verkeer. Ons lief vanachter er op. Retezat.
Dat was nogal wat anders dan nu op hun step met hun haar in het roze geverfd.

Dat niet alleen ,maar de rijkswacht in hun volkswagen camionettekes die u op een bochtige weg maar niet konden inhalen wegens te traag...

Of de politie van Boom met hun kevertjes,de eerste bocht in de weg hingen die 200 meter achter,en vier bochten later waren die al niet meer in het zicht...

Of de politie bij ons in het dorp,dat was destijds een veldwachter met een solex,die mens kon ons niet eens inhalen toen wij hem per fiets uit het wiel reden...

Maar dat was wel een sportieve gast,die zei destijds tegen mijn vader"staf,ik wil hem eigenhandig kunnen pakken,ik kan hem alleen niet inhalen"

Derk de Tweede
3 september 2019, 13:17
https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/70136130_2732147650152107_2509056457656238080_o.jp g?_nc_cat=103&_nc_eui2=AeE1oxvNFJIQoRLb64MP1UuzqrPve3oDlBAxmgDNA INZyQ3sZmwmvIBMtc29S_9jjBflvZDYXWwhbYNm8BkjV9P9Yzm 2cG9F7I3y_y1hRYb2QA&_nc_oc=AQlKDLQGbQd-LqoR3cMLDnljWAD1IdWHOb-d7WIyrbeMWcVdmOIFv7wCRQM4B7N3ppA&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=8bd3fc66606c409d35174299844627df&oe=5E027788