PDA

View Full Version : Belgische media versus Oekraïense media


bob.
26 november 2004, 09:49
Naar aanleiding van de uitzending van terzake waarin gisteren donderdag 26 november de Oekraïense situatie werd besproken, meende ik dat een kleine reactie aan hun adres niet misplaats zou zijn.

Graag jullie mening hierover.

--------------------

Geachte,

gisteren keek ik naar de uitzending van terzake, waarin het gebrek aan objectiviteit van de Oekraiense media werd gehekeld.

Zo werd gezegd dat de betoging van een groot aantal misnoegde burgers niet door de gemanipuleerde media werd uitgezonden, en dat dit een vertekent beeld gaf van de politieke situatie in Oekraïne.

Met die laatste opmerking kan ik het alleen maar eens zijn, een media die zich door de gevestigde macht laat dicteren en sturen is een media die men kan missen als kiespijn.

Tot zover mijn sympathie voor uw bijdrage in terzake.

Ik kon me tijdens het bekijken van het journalistieke stukje dienaangaande echter niet van de indruk ontdoen dat enige Oekraïense analogie met ons Belgische pers en media niet misplaatst was.

Het kwam me een beetje over als een ' de pot verwijt de ketel ' situatie,...want is het nu niet net in België dat ook onze audio-visuele , en, de op één of andere manier daaraan verweven, geschreven pers op dezelfde manier aan desinformatie doet als het het Vlaams Belang betreft ?!

Zo was het in het verleden altijd wel zo, dat welgemikte en strategisch te gebruiken passages uit Vlaams Blok interviews werden geknipt om met uit context gerukte en ronduit misleidende uitspraken een heel andere boodschap uit te dragen dan wat de geinterviewde meende te zeggen.

Knippen en plakken is een journalistieke vrijheid zal U wellicht zeggen,en dat is ook misschien wel zo,......eigenaardig toch dat geknipte en geplakte beschadigingswerk enkel uitvoerig op het Vlaams Belang wordt toegepast.

Zo valt het tegenwoordig ook op dat voor elk ' relatief ' objectief Vlaams Belang interview , waarin de mandataris mag uitspreken en niet voortdurend en geniepig wordt onderbroken, enige tijd later wordt gecounterd door een veelvoud van nieuwsfeiten die enkel maar een georkestreerde demonisering en ridiculisering tot doel hebben.

U en uw ' neutrale ' journalistieke companen hebben in het beste geval (behoudens de val van de federale regering volgend jaar) nog 2 jaar de tijd om met de... ' Oekraïense methode '... de gevestigde macht een ruggesteuntje te geven, en via de maar al te doorzichtige ...' damage control ' praktijken de vooruitgang van het Vlaams Belang te vertragen of minimaliseren.

Voor alle duidelijkheid, ik ben noch mandataris, noch lid van de door U zo geviseerde partij, maar ik ben wel sinds enkele jaren een trouwe kiezer die , mogelijk met vele andere samen, gedreven en plichtsbewust elke journalistieke desinformatie en/of beschadingsintrige ten aanzien van het Vlaams Belang aan zijn omgeving tracht toe te lichten.

Laten we even wachten naar de uitslagen van de volgende ' le soir ' kiesintenties.

Uw polls hebben in het verleden, zoals hierboven trouwens toegelicht , hun geblunder , (on)deugdelijkheid en omstredenheid al meermaals bewezen.

Ik wed dat het zelfs voor jullie , als trouwe vazallen van het instituut België, steeds maar moeilijker wordt om in te zwemmen tegen de stroom van burgerlijke electorale ongehoorzaamheid.

Groetjes van een trouwe kritische kijker.