PDA

View Full Version : smart charging ? wazt betekent dat ?


brother paul
13 september 2019, 10:40
IK vraag mij af, voor diegene die het probleem kennen

1) als je uw auto bvb 10kWp oplaadt, hoe moet je dan koken ? TV kijken ? warmtempomp laten aanslaan ?


Als je enkel faze hebt, zit de limiet dacht ik op 5kWp

als je dat berekent, 5kWp x24*365
als je driefaze heb je max 12kWp

als je huis verwarmt met Warmtepomp heb je 10kWh nodig
als je elektrisch verbruik rekent voor koken/pompen/lichten/Tv computer/ 5kWh
en als je 15000km per jaar rijdt aan x 0.2kWh 3000kWh verbruik

op een of andere manier heb je toch wel een soort coordinatie nodig tussen uw laadpaal en uw huisverbruik ?

De schoofzak
13 september 2019, 11:14
Het lijkt inderdaad wel nodig: een unit onmiddellijk na de elektriciteitsteller die het verbruik managet.
Waar je zelf kunt ingrijpen via een app op smartphone, tablet of pc.
Vb. om te stellen dat je je auto toch volgeladen nodig hebt tegen dat uur.
Of om te stellen dat de verwarming in je woning mag dalen naar je ingestelde benedengrens, of mag stijgen tot je bovengrens omdat je daarna bij het thuiskomen je de auto moet opladen.

Tavek
13 september 2019, 12:21
IK vraag mij af, voor diegene die het probleem kennen

1) als je uw auto bvb 10kWp oplaadt, hoe moet je dan koken ? TV kijken ? warmtempomp laten aanslaan ?


Als je enkel faze hebt, zit de limiet dacht ik op 5kWp

als je dat berekent, 5kWp x24*365
als je driefaze heb je max 12kWp

als je huis verwarmt met Warmtepomp heb je 10kWh nodig
als je elektrisch verbruik rekent voor koken/pompen/lichten/Tv computer/ 5kWh
en als je 15000km per jaar rijdt aan x 0.2kWh 3000kWh verbruik

op een of andere manier heb je toch wel een soort coordinatie nodig tussen uw laadpaal en uw huisverbruik ?

Mijn huis kan max 40 A aan 230 V aan.

Mijn hoogste zekering is 32 A (kookplaat).

Ik zou iets vergelijkbaars nemen voor de EV, dan kan je laden aan 7 kW.

En warmtepomp 10 kW vermogen ? lol ? Thermisch vermogen bedoel je zeker, electrisch vermogen zal 3-4 keer lager zijn.

Micele
13 september 2019, 12:59
IK vraag mij af, voor diegene die het probleem kennen
Kent gij het probleem "thuis"?

https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/

2. Type thuislader: van stopcontact tot wallbox

2.1 Via stopcontact ...
Mode 2 laden is gewoonlijk beperkt tot een stroomsterkte van 10A en een vermogen van 2,3 kW.

2.2 Via thuislaadstation

Wie laden via het stopcontact te traag vindt gaan, kan opteren voor een thuislaadpaal.

De meeste thuislaadstations werken op éénfasige wisselstroom, bij 16A of 32A, en leveren 3,7kW of 7,4kW vermogen. Je kan ook een driefasen lader installeren (krachtstroom), als je elektrische installatie het toelaat tenminste. Een driefasige thuislader levert 11kW (3x16A) tot 22kW (3x32A), maar niet zoveel elektro-auto’s kunnen drie-fase laden. Deze systemen vallen onder de noemer mode 3 laden.
...
Heel wat thuislaadstations kunnen van extra opties voorzien worden. Een slot bijvoorbeeld, zodat derden je laadpunt niet kunnen gebruiken zonder toestemming. Of een kWh-meter, die bijhoudt hoeveel stroom er afgenomen wordt door de wagen. Dit kan handig zijn om de elektriciteitskost in te brengen in je zaak, of om de kosten door te rekenen aan je werkgever.

De aankoop en installatiekosten van een thuislaadstation variëren van 500€ tot 1.500€. Deze kost kan in de zaak voor 120% worden afgetrokken (100% vanaf 2020), en elektriciteit die je voor je elektro-wagen gebruikt voor 75%.

Conclusie

Je kan de meeste elektrische auto’s zonder problemen opladen via een huishoudelijk stopcontact. Hiermee laad je ongeveer 10 km rijbereik bij per uur.

Wil je sneller laden, dan kan je een thuislaadstation (laadpaal of wallbox) installeren. Afhankelijk van het geïnstalleerde vermogen, kan je de laadsnelheid gemakkelijk verdrievoudigen. Wanneer je een driefase-laadstation installeert, kan je zelfs tot 10 keer sneller laden.

Henri1
13 september 2019, 13:21
Het lijkt inderdaad wel nodig: een unit onmiddellijk na de elektriciteitsteller die het verbruik managet.
Waar je zelf kunt ingrijpen via een app op smartphone, tablet of pc.
Vb. om te stellen dat je je auto toch volgeladen nodig hebt tegen dat uur.
Of om te stellen dat de verwarming in je woning mag dalen naar je ingestelde benedengrens, of mag stijgen tot je bovengrens omdat je daarna bij het thuiskomen je de auto moet opladen.

Je klinkt als een statutair gepensioneerde.

Die hebben tijd voor al die bazaar.

De schoofzak
13 september 2019, 16:34
Je klinkt als een statutair gepensioneerde.

Die hebben tijd voor al die bazaar.

Oeps. Ik dacht dat die mensen er geen jota van gingen snappen, van al dien modernen brol.

brother paul
13 september 2019, 17:54
Oeps. Ik dacht dat die mensen er geen jota van gingen snappen, van al dien modernen brol.

Ja snap,het, maar als ze de pieken gaan belasten gaan we een serieus management moeten doen denk ik dan, desnoods eens koud eten, en een koude douche als we de auto moeten opladen putje winter en de warmtepomp effe ook energie vraagt

Micele
13 september 2019, 18:10
Ja snap,het, maar als ze de pieken gaan belasten gaan we een serieus management moeten doen denk ik dan, desnoods eens koud eten, en een koude douche als we de auto moeten opladen putje winter en de warmtepomp effe ook energie vraagt
Onzin. In Noorwegen zijn ze allemaal dood gevroren. Lol.

Hoeveel EV heeft België nu? +10.000

Traag AC-laden kan men gewoon via een appje sturen wanneer beginnen wanneer stoppen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/04/belgie-heeft-stroom-voor-ruim-1-miljoen-elektrische-auto-s/

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.

Luc Pauwels
wo 04 okt 2017

En met zonnepanelen en 2 powerwalls 2.0 kan men zoveel groen laden wanneer men wil.

Het mag natuurlijk ook een ander merk zijn, speelt geen rol.

Kijk ook eens naar de prentjes onderaan:
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall?redirect=no

Op een gemiddelde dag kunnen Powerwall en zonnepanelen alle energie leveren die u voor uw huis nodig hebt.

Wat is een zelfvoorzienende woning?

In een zelfvoorzienende woning worden zonne-energie en Powerwall gecombineerd om uw huis dag en nacht zelf van stroom te voorzien.

Overdag wekken de zonnepanelen wellicht meer energie op dan nodig is voor uw woning. Powerwall slaat die overtollige zonne-energie op en maakt deze beschikbaar wanneer u wilt, zelfs na zonsondergang.

Met de Tesla-app hebt u volledig inzicht in uw zelfvoorzienende woning.

Op basis van de door u aangegeven grootte van uw woning, uw apparatuur en locatie, in combinatie met nationale gegevens, maken we een schatting van uw energieverbruik en de hoeveelheid opgewekte zonne-energie op een gemiddelde dag. Uw specifieke behoeften zullen per dag variëren.

https://www.engie.be/nl/blog/oplossingen-voor-thuis/we-testten-de-thuisbatterij-tesla-powerwall/

Getest: de thuisbatterij Tesla Powerwall

Oktober 25, 2018

Biedt een thuisbatterij onafhankelijkheid van het elektriciteitsnet?

Dat is wat veel eigenaars van zonnepanelen zouden willen. Vandaag helpen zonnepanelen je al om voor ongeveer 30 % onafhankelijk te zijn van het net. Installeer je een thuisbatterij, dan kan dit percentage stijgen tot 80 % op jaarbasis! Van oktober tot maart zal je echter nog steeds energie van het net moeten halen.

Onze mening: een volledig ecologisch alternatief voor het elektriciteitsnet biedt de thuisbatterij niet. Ze laat ons echter wel toe beter gebruik te maken van periodieke energiebronnen zodat we meer afstand kunnen nemen van het net.

Biedt de batterij elektriciteit bij een stroompanne van het net?

Een thuisbatterij kan beschouwd worden als een noodoplossing. Ze kan de energievoorziening overnemen, zodat je verlichting, je verwarming en de belangrijkste huishoudtoestellen blijven werken. In dat geval moet een specifieke omvormer “grid forming” geïnstalleerd worden. Voor de kenners: hij moet zelf in staat zijn een sinusvormige spanning van 50Hz te creëren. Dit moet vermijden dat het personeel, dat tussenkomt op het netwerk in geval van black out, in gevaar komt. Zij zouden immers elektrische kabels kunnen aanraken die a priori zonder stroom zijn, maar die in werkelijkheid gevoed worden door zonne-energie of lokale batterijen. Behalve de installatie van de omvormer, moet het elektrische schakelbord aangepast worden, om een secundair schakelbord te verkrijgen dat kan tussenkomen in geval van een stroomonderbreking.

Vooral in landelijke gebieden, die vaker te kampen hebben met stroomonderbrekingen, is dit interessant. Het is ook een stil en milieuvriendelijk alternatief voor een huisgenerator op stookolie of benzine. Maar vooraleer je je batterij aankoopt, overweeg je best of het extra comfort de investering wel waard is …

brother paul
13 september 2019, 18:33
Onzin. In Noorwegen zijn ze allemaal dood gevroren. Lol.

Hoeveel EV heeft België nu? +10.000

Traag AC-laden kan men gewoon via een appje sturen wanneer beginnen wanneer stoppen.



En met zonnepanelen en 2 powerwalls 2.0 kan men zoveel groen laden wanneer men wil.

Kijk eens naar de prentjes onderaan:

Kan ik 4000Watt koken, een warmtepomp van 5000Watt laten werken en tegelijkertijd een Tesla aan een 7000Watt laten laden ???

ik denk het niet

Is dat nu zo moeilijk ? De limiet is 11000 Watt en dan springt uw zekering uit...

Dus wat veronderstelt dit ? Een management...

Dus de eenvoudige vraag is: bestaat er een laadpaal die eenvoudigweg bvb 2000Watt begint te laden vanzelf, zodat de overbelasting niet gebeurt ?

Micele
13 september 2019, 18:45
Kan ik 4000Watt koken, een warmtepomp van 5000Watt laten werken en tegelijkertijd een Tesla aan een 7000Watt laten laden ???
Geef eerst eens een bron waar iemand 4000 Watt kookt en een 5000 watt warmtepomp heeft aangesloten op dezelfde zekering.

bvb 16 A* 230 Volt = 3680 Watt ploep alleen maar op die turbokookplaat ?* la Paul. LOL


En waarom niet als je een APART laadpunt met aparte zekering installeert?

ik denk het niet
Ach, wat honderduizenden EV regelmatig doen kan niet? :lol:
Wat denk je hoeveel laadstations er elke dag in woningen geinstalleerd worden? Die werken dan niet ofwa? :rofl:

Is dat nu zo moeilijk ? De limiet is 11000 Watt en dan springt uw zekering uit...Je hebt een aparte zekering voor je laadpunt.
Heb jij thuis geen aparte zekeringen dan voor bepaalde stopcontactengroepen? :lol:

Dus wat veronderstelt dit ? Een management...
Een laadpunt met management, heb je dat nog altijd niet begrepen?
JE GEEFT ZELF een link met die connected laadpaal van Volkswagen voor €599. MAAR JE WEET NIET WAAROVER HET GAAT?
DAT is management.

Dus de eenvoudige vraag is: bestaat er een laadpaal die eenvoudigweg bvb 2000Watt begint te laden vanzelf, zodat de overbelasting niet gebeurt ?
Een gewoon stopcontact is 230 Volt, de interne lader detecteert die en beperkt de laadstroom tot 10A, dan heb je al 2300 Watt. Waarom ik dat gepost had in het grijs naja je leest het toch niet.

Zuuuucht. Een huislaadpunt met management in je woning kun je instellen hoe je wilt, de meeste gebruiken 7,3 kW 1 faze de zwaardere meestal 11 kW 3 faze,

Wat denk jij eigenlijk? In Nederland pluggen wslk 50.000 EV hun wagen regelmatig thuis in vanuit een thuislaadbox. Heb jij nog nooit zo een laadstation gezien ofwat? 8O

Google eens op laadstation thuis:
https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNRwKvsCudzt7YgBh1tGXsdJhoBWYQ%3A 1568396879749&ei=T9Z7Xc2yLcfQkwXZiLWgDg&q=Laadstation+thuis&oq=Laadstation+thuis&gs_l=psy-ab.3..0i7i30l4j0j0i5i30j0i5i10i30.4512.8509..10051 ...0.2..0.89.995.13......0....1..gws-wiz.......0i71j0i13j0i13i10j0i13i30j0i13i10i30j0i1 0j0i7i10i30j0i7i5i30j0i7i5i10i30.GiXWVptOTqU&ved=0ahUKEwiNlonXrc7kAhVH6KQKHVlEDeQQ4dUDCAo&uact=5

https://www.oplaadpaal-kopen.nl/p/4324/oplaadpalen-en-toebehoren/evbox-elvi/evbox-elvi-laadpaal-met-vaste-kabel/?gclid=Cj0KCQjw_OzrBRDmARIsAAIdQ_KhW3KIivUwfxEj8Lj mZ8x4GNz_3jNN2v01tlydjTymCAl4tzf-JlsaAiNLEALw_wcB

Vermogenkeuze aanklikbaar, natuurlijk moet je best een electrieker dat laten doen, en uiteraard moet dan gecheckt worden of je huidige installatie dan niet aangepast moet worden naargelang wat je wilt, of hoe snel je wilt laden, natuurlijk naargelang uw EV want het is de interne lader-omvormer van de wagen zelf die bepaalt hoeveel vermogen de batterij verdraagt.

Ik wed dat je dat ook niet wist. Uit uw laadstation komt AC kW, moet dus omgevormd worden naar DC voor uw batterijpack.

brother paul
13 september 2019, 20:12
hoe kan mijn kookplaat nu weten dat de auto aan het laden is, en hoe kan die laadpaal weten dat ik aan het koken ben ? Tenzij als ze alletwee hetzelfde smart protocol ondersteunen ? Al een 'smart kookplaat' en 'smart frigo' en 'smart airco' en 'smart warmtepomp' gezien ???

Die 'smart' communicatie is dat met uw 'smart digitale meter' die niemand al heeft hier in belgie ???
of is dat met wat ??? Wordt er amperes gemeten in de kast, en die limiet gerespecteerd zodat je uw hoofdzekering niet doet uitslaan en aan maximale snelheid kan laden of hoe werkt dat ?

en kijk, aan een gewoon stopcontact kun je 10km per uur laden, een nachtje laden is 100km.... zo is de batterij leeg na weekje rijden en moet ik weekendje wachte om weer op te laden ??? Dus een gewoon stopcontact is toch geen optie ?

Stel je zit daar twee auto's te laden.. waarom niet; elk 7000Watt... dat kan dus niet;.. met een normale aansluiting

Tussen haakjes ik heb trifaze omdat idd mijn stroom anders uitslaat door het verbruik van verlichting en computers....
Dus ik kan mij levendig inbeelden dat ik geen extra aansluiting wil en toch een laadpaal wil installeren en dan geen goesting heb om mijn stroom heledagen te zien uitslaan omdat ik teveel stroom verbruik

blub
13 september 2019, 20:19
Geef eerst eens een bron waar iemand 4000 Watt kookt en een 5000 watt warmtepomp heeft aangesloten op dezelfde zekering.

bvb 16 A* 230 Volt = 3680 Watt ploep alleen maar op die turbokookplaat ?* la Paul. LOL


En waarom niet als je een APART laadpunt met aparte zekering installeert?


Ach, wat honderduizenden EV regelmatig doen kan niet? :lol:
Wat denk je hoeveel laadstations er elke dag in woningen geinstalleerd worden? Die werken dan niet ofwa? :rofl:

Je hebt een aparte zekering voor je laadpunt.
Heb jij thuis geen aparte zekeringen dan voor bepaalde stopcontactengroepen? :lol:


Een laadpunt met management, heb je dat nog altijd niet begrepen?
JE GEEFT ZELF een link met die connected laadpaal van Volkswagen voor €599. MAAR JE WEET NIET WAAROVER HET GAAT?
DAT is management.


Een gewoon stopcontact is 230 Volt, de interne lader detecteert die en beperkt de laadstroom tot 10A, dan heb je al 2300 Watt. Waarom ik dat gepost had in het grijs naja je leest het toch niet.

Zuuuucht. Een huislaadpunt met management in je woning kun je instellen hoe je wilt, de meeste gebruiken 7,3 kW 1 faze de zwaardere meestal 11 kW 3 faze,

Wat denk jij eigenlijk? In Nederland pluggen wslk 50.000 EV hun wagen regelmatig thuis in vanuit een thuislaadbox. Heb jij nog nooit zo een laadstation gezien ofwat? 8O

Google eens op laadstation thuis:
https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNRwKvsCudzt7YgBh1tGXsdJhoBWYQ%3A 1568396879749&ei=T9Z7Xc2yLcfQkwXZiLWgDg&q=Laadstation+thuis&oq=Laadstation+thuis&gs_l=psy-ab.3..0i7i30l4j0j0i5i30j0i5i10i30.4512.8509..10051 ...0.2..0.89.995.13......0....1..gws-wiz.......0i71j0i13j0i13i10j0i13i30j0i13i10i30j0i1 0j0i7i10i30j0i7i5i30j0i7i5i10i30.GiXWVptOTqU&ved=0ahUKEwiNlonXrc7kAhVH6KQKHVlEDeQQ4dUDCAo&uact=5

https://www.oplaadpaal-kopen.nl/p/4324/oplaadpalen-en-toebehoren/evbox-elvi/evbox-elvi-laadpaal-met-vaste-kabel/?gclid=Cj0KCQjw_OzrBRDmARIsAAIdQ_KhW3KIivUwfxEj8Lj mZ8x4GNz_3jNN2v01tlydjTymCAl4tzf-JlsaAiNLEALw_wcB

Vermogenkeuze aanklikbaar, natuurlijk moet je best een electrieker dat laten doen, en uiteraard moet dan gecheckt worden of je huidige installatie dan niet aangepast moet worden naargelang wat je wilt, of hoe snel je wilt laden, natuurlijk naargelang uw EV want het is de interne lader-omvormer van de wagen zelf die bepaalt hoeveel vermogen de batterij verdraagt.

Ik wed dat je dat ook niet wist. Uit uw laadstation komt AC kW, moet dus omgevormd worden naar DC voor uw batterijpack.

Waarom reken jij je zekeringen binnen? Ik heb monofase (40A) dat is 9600 Watt piekvermogen,.... Dat is het maximum dat je kan verbruiken in het volledige huis. Mijn elektrische wagen kan ik dus thuis niet laden tegen de snelheid van een laadpaal. (2h30 minuten voor een 11kw laadpaal)

Micele
13 september 2019, 20:27
Waarom reken jij je zekeringen binnen? Ik heb monofase (40A) dat is 9600 Watt piekvermogen,.... Dat is het maximum dat je kan verbruiken in het volledige huis. Mijn elektrische wagen kan ik dus thuis niet laden tegen de snelheid van een laadpaal. (2h30 minuten voor een 11kw laadpaal)

Dan moet je dat laten aanpassen naar 3 faze, of je beperkt je tot veel minder.
Staat alles via wikipedia.

Er zijn zelfs laadstations van 22 kW die voor woningen verkocht worden.

De wat **oudere Teslas konden aan 22 kW AC laden (ze hadden 2 laad-omvormers van 11 kW elk) ondertussen is dat beperkt tot 16,5 kW (1 lader-omvormer) die hebben dan nog altijd 22 kW nodig voor volle snelheid.

vbn voor laadboxen van 7,3 kW - 11 kW particulier, en tot 2*22 kW professionals.
https://www.e-di.be/nl/?gclid=Cj0KCQjw_OzrBRDmARIsAAIdQ_KZGdJbMKz6zDLkjPi jlxLfRJRUcE_AU4kMlDUkAgiWynvRB9d1itcaAoj9EALw_wcB# laadstations

https://www.tesla.com/nl_NL/support/home-charging-installation?redirect=no
**
Oplaadinstallatie voor thuis

U kunt uw Tesla het beste thuis gedurende de nacht opladen. Sluit de auto aan wanneer u thuiskomt en uw auto is volledig opgeladen wanneer u 's morgens opstaat.

Hoe installeer ik een thuislaadvoorziening?

Er zijn drie hoofdstappen:

1. Schaf een Tesla Wall Connector aan

Tesla Wall Connectors zijn verkrijgbaar bij de Tesla Online Store
In plaats daarvan kunt u een Wall Connector ook aanschaffen bij onze Service Centers.

2. Maak een afspraak voor een bezoek van een elektricien

Omdat elke locatie anders is, kan een deskundige elektricien een bezoek aan de locatie brengen en vervolgens een offerte maken. Tesla beschikt over een netwerk van aanbevolen elektriciens die kosteloos een eerste bezoek aan de locatie brengen. Als u gebruik wil maken van uw lokale elektricien, deel dan onze installatiehandleidingen die beschikbaar zijn in alle lokale talen met hem/haar.

3. Maak vóór de levering een afspraak voor de installatie

Zodra u de offerte heeft goedgekeurd, kan een afspraak worden gemaakt voor de installatie. Wij raden u aan zo spoedig mogelijk een afspraak te maken voor de installatie, omdat de leverdatums kunnen variëren.

Hoe snel kan ik thuis opladen?

De maximale oplaadsnelheid hangt af van de onderstaande drie componenten. De component die de minste stroom doorgeeft, wordt de "traagste verbinding" genoemd en bepaalt de maximale oplaadsnelheid.

Netaansluiting van uw woning

De meeste woningen in Nederland bieden een oplaadvermogen van 11 kW of 46 tot 65 kilometer per uur. Dit is meer dan voldoende voor 's nachts opladen. Een elektricien kan bij een bezoek op locatie de beschikbare stroom van uw woning bepalen en uw Wall Connector dienovereenkomstig installeren.

Tesla Wall Connector
Het maximale uitgangsvermogen van de Wall Connector is 22 kW, wat betekent dat deze nooit de traagste verbinding van de thuislaadvoorziening is.


Uw Tesla
De boordlader, die is ingebouwd in uw auto, heeft een maximale snelheid waarmee deze energie aan de batterij kan leveren.* De capaciteiten van de boordlader verschillen per Tesla-model.

UW TESLA VERMOGEN VAN BOORDLADER (KW)* TYPISCH TOEGEVOEGD BEREIK
Model 3 11 65 km/u
Model S / Model X 16,5 69-77 km/u
Model S vóór mei 2016 11 of 22
Controleer orderconfiguratie 11: 50 km/u 22: 100 km/u

De schoofzak
13 september 2019, 20:30
Ik heb er geen flauw idee van hoeveel watt een warmtepomp die functioneert, opeet.
Maar ik kan wel raden dat dat ding geen 24 u op 24 moet draaien.
Zou dat 4 u op de 24 moeten draaien?
Ik denk dat mijn gasboiler in mijn appartement hier in putteke winter nog geen 2 u per dag moet draaien.
(natuurlijk wel op de momenten dat mijn heksie perfeksie moet douchen ...)

brother paul
13 september 2019, 20:34
Ik heb er geen flauw idee van hoeveel watt een warmtepomp die functioneert, opeet.
Maar ik kan wel raden dat dat ding geen 24 u op 24 moet draaien.
Zou dat 4 u op de 24 moeten draaien?
Ik denk dat mijn gasboiler in mijn appartement hier in putteke winter nog geen 2 u per dag moet draaien.
(natuurlijk wel op de momenten dat mijn heksie perfeksie moet douchen ...)

warmtepomp gaat van 3kw voor passiefhuis tot 15Kw voor een ouder huis
dat is zoals een verwarming gans het jaar draait dat zo om het half uur vijf minuten, moduleerbaar en met sturing zodat ze minimaal verbruiken

en uiteraard putje winter als het 10graden vriest, gaan die dingen als het ware 50procent van de tijd stoken...

brother paul
13 september 2019, 20:40
ik heb in een keukenontwerp ooit deze kookplaat ELF KW PIEK geweigerd; om de eenvoudige reden dat je onmogelijk met enkelfazige aansluiting één licht kan laten branden...

https://www.krefel.be/nl/p/12001284-inductiekookplaat-eh975lvc1e?gclid=Cj0KCQjw_OzrBRDmARIsAAIdQ_J8ePXMw Hypelce57ngB6P_OwR7nWQsUYkOKahF9O8Gezfourb4WVsaAox PEALw_wcB

Micele
13 september 2019, 20:45
ik heb in een keukenontwerp ooit deze kookplaat ELF KW PIEK geweigerd; om de eenvoudige reden dat je onmogelijk met enkelfazige aansluiting één licht kan laten branden...

https://www.krefel.be/nl/p/12001284-inductiekookplaat-eh975lvc1e?gclid=Cj0KCQjw_OzrBRDmARIsAAIdQ_J8ePXMw Hypelce57ngB6P_OwR7nWQsUYkOKahF9O8Gezfourb4WVsaAox PEALw_wcB

Je verwisselt totaal max vermogen met totaal bruikbaar vermogen.

Denk jij nu echt dat men alle platen tegelijkertijd op de hoogste stand kan zetten allemaal tegelijk in de powerboostfunctie ? Zoek dat eens op.

Je weet dat die aansluiting in de specs 7,4 kW voldoende is. :lol:
Totaal vermogen 11100 W

Aantal boosterzones 5
Vermogen 1e kookzone 3100 W
Vermogen 2e kookzone 3700 W
Vermogen 3e kookzone 2200 W
Vermogen 4e kookzone 5500 W

Aantal standen 17

Aansluiting 220 - 240 V (32 A)
Tel die wattages is bijeen, dat is al 14.500 W lol

De turbo voor krachtige inductie: de powerBoost-functie.

Met de powerBoost-functie versnelt u de kookprestaties met 35 tot 50%. Hierdoor zijn pannen zeker 35% sneller warm en zijn grote hoeveelheden ook 35% sneller klaar. Dit levert een forse tijdwinst op.

Maar Paul toch...

maddox
13 september 2019, 21:21
In deze straat, gewoon in het centrum van Vilvoorde, kan niemand een zwaardere aansluiting vragen dan 230V 20A. De kabels die in de grond liggen kunnen niet zwaarder aan.

Op 50m is er wel de kabine van't school en het hospitaal, maar da's een andere, nieuwere kring.

Men is nu bezig aan de ontsluiting van het oude bedrijfsterrein van de Forges de Clabeq, maar dat gaat een volledig nieuwe kring worden. Eentje die voorzien is op het "nieuwe ecologisch denken".

Tavek
13 september 2019, 21:39
warmtepomp gaat van 3kw voor passiefhuis tot 15Kw voor een ouder huis
dat is zoals een verwarming gans het jaar draait dat zo om het half uur vijf minuten, moduleerbaar en met sturing zodat ze minimaal verbruiken

en uiteraard putje winter als het 10graden vriest, gaan die dingen als het ware 50procent van de tijd stoken...

thermisch vermogen, niet electrisch...

weet jij wel hoe een warmtepomp werkt ?

De daikin Altherma gaat van 0.75KW tot 2 KW electrisch vermogen (4 tot 8 kW thermisch vermogen ongeveer).

https://www.daikin.be/nl_be/productgroepen/lucht-water-warmtepompen-lt/daikin_altherma_3.html

Kortom gij kunt perfect tv kijken, computeren, de lichten ophebben, verwarmen met de warmtepomp en uw wagen laden in een normaal huis.

Tavek
13 september 2019, 21:40
ik heb in een keukenontwerp ooit deze kookplaat ELF KW PIEK geweigerd; om de eenvoudige reden dat je onmogelijk met enkelfazige aansluiting één licht kan laten branden...

https://www.krefel.be/nl/p/12001284-inductiekookplaat-eh975lvc1e?gclid=Cj0KCQjw_OzrBRDmARIsAAIdQ_J8ePXMw Hypelce57ngB6P_OwR7nWQsUYkOKahF9O8Gezfourb4WVsaAox PEALw_wcB

Ik heb een 11 kW piek plaat steken en nooit problemen mee.

Omdat we NOOIT 11 kW piek trekken.

32A zekering

chris k
13 september 2019, 21:46
Mijn huis kan max 40 A aan 230 V aan.

Mijn hoogste zekering is 32 A (kookplaat).

Ik zou iets vergelijkbaars nemen voor de EV, dan kan je laden aan 7 kW.

En warmtepomp 10 kW vermogen ? lol ? Thermisch vermogen bedoel je zeker, electrisch vermogen zal 3-4 keer lager zijn.
Lucht lucht erg temperatuurgsgebonden of water lucht iets minder gevoelig of er moet veel ijswater in de grond lopen.

chris k
13 september 2019, 21:53
warmtepomp gaat van 3kw voor passiefhuis tot 15Kw voor een ouder huis
dat is zoals een verwarming gans het jaar draait dat zo om het half uur vijf minuten, moduleerbaar en met sturing zodat ze minimaal verbruiken

en uiteraard putje winter als het 10graden vriest, gaan die dingen als het ware 50procent van de tijd stoken... Ik heb deze .....Toshiba RAS-5M34S3AV Multi-split: buitenunit
Nominaal koelvermogen 10,0 kW
Nominaal verwarmingsvermogen 12,0 kW
Type Warmtepomp (inverter)
Elektrische voeding 1x230V / 50 Hz

brother paul
13 september 2019, 21:56
Je verwisselt totaal max vermogen met totaal bruikbaar vermogen.

Denk jij nu echt dat men alle platen tegelijkertijd op de hoogste stand kan zetten allemaal tegelijk in de powerboostfunctie ? Zoek dat eens op.

Je weet dat die aansluiting in de specs 7,4 kW voldoende is. :lol:

Tel die wattages is bijeen, dat is al 14.500 W lol



Maar Paul toch...

en dan branden er 20 lichten van 50watt, en nog 2 tv's, 1 gameconsole, ee paar pompen in de kelder voor de vloerverwarmng, een pomp voor het water uit de regenput, leg je een frietketel aan 1000watt, nog twee ovens die de vrouw gebruikt voor het kalkoen gaar te stomen van 2000 watt elk, uw amerikaanse frigo op volle toeren, loopt er twintig man door uw huis op alle knopkes te duwen hier en daar,

en dan ga ik een Tesla laden van 7000Watt. omdat het bezoek ook nog thuis wil geraken..;

Flink:roll:

Ga u wat zeggen, zelfs met trifaze krijgt mijn vrouw het lumineus idee om nog een wastje te doen, een droogkast in gang te steken, koffie te zetten, frietjes te koken en krijgen we dan af en toe de limiet te zien... jaja

moet zeggen 'tis verbeterd met die LED lichtjes...:-P

Tavek
13 september 2019, 21:57
20 lichten van 50W ? lol ?

Gemiddelde LED lamp is 5W dezer dagen. Heb er net nog 15 gestoken in een bijbouw.

brother paul
13 september 2019, 21:59
thermisch vermogen, niet electrisch...

weet jij wel hoe een warmtepomp werkt ?

De daikin Altherma gaat van 0.75KW tot 2 KW electrisch vermogen (4 tot 8 kW thermisch vermogen ongeveer).

https://www.daikin.be/nl_be/productgroepen/lucht-water-warmtepompen-lt/daikin_altherma_3.html

Kortom gij kunt perfect tv kijken, computeren, de lichten ophebben, verwarmen met de warmtepomp en uw wagen laden in een normaal huis.

ik weet dat ze allemaal een elektrische weerstand hebben, als ze op hun gat gaan, dan stook je gewoon elektrisch 5KWatt bvb ipv 15KW COP3 rendement

brother paul
13 september 2019, 22:00
20 lichten van 50W ? lol ?

Gemiddelde LED lamp is 5W dezer dagen. Heb er net nog 15 gestoken in een bijbouw.

en dan 4 uplighters van 100watt en dan nog een tapianaki stone grill en dan moet er nog wat muziek zijn in huis een stereoinstallatie van 400watt
alé jij leeft nog met kaarsen zie ik

brother paul
13 september 2019, 22:01
Ik heb een 11 kW piek plaat steken en nooit problemen mee.

Omdat we NOOIT 11 kW piek trekken.

32A zekering

heb gasaansluiting laten steken, en dat stookt heerlijk 20000Watt

Tavek
13 september 2019, 22:04
en dan 4 uplighters van 100watt en dan nog een tapianaki stone grill en dan moet er nog wat muziek zijn in huis een stereoinstallatie van 400watt
alé jij leeft nog met kaarsen zie ik

Ik heb alle comfort die ik moet hebben maar ik denk dat gij toch een beetje doordraait mijn beste.

Stereoinstallatie van 400W ? Lol ?

Uplighter 100W lol ? Wat gaat ge doen, fuif organsiren en laserbeams de lucht in sturen ?

Is de 21ste eeuw al bij u aangekomen ? LED verlichting, ooit van gehoord ?

Ik trek bij normaal gebruik 300 a 400W continu. Koken & Ovens en dergelijke uiteraard meer.

Ik wil uw electriciteitsrekening niet zien...

Micele
13 september 2019, 22:04
en dan branden er 20 lichten van 50watt, en nog 2 tv's, 1 gameconsole, ee paar pompen in de kelder voor de vloerverwarmng, een pomp voor het water uit de regenput, leg je een frietketel aan 1000watt, nog twee ovens die de vrouw gebruikt voor het kalkoen gaar te stomen van 2000 watt elk, uw amerikaanse frigo op volle toeren, loopt er twintig man door uw huis op alle knopkes te duwen hier en daar,

en dan ga ik een Tesla laden van 7000Watt. omdat het bezoek ook nog thuis wil geraken..;

Flink:roll:
Bak jij uw turbo-spiegeleieren op 5000 Watt? :lol:

Tavek
13 september 2019, 22:05
Bak jij uw turbo-spiegeleieren op 5000 Watt? :lol:

Die tikt niet richtig.

Die heeft zijn eigen hoogspanningscabine me dunkt.

brother paul
13 september 2019, 22:14
Bak jij uw turbo-spiegeleieren op 5000 Watt? :lol:

maar ale als je een menuutje aan het koken ben, gebruik je toch een paar kookplaten ? patatjes - vlees - sausje - groentjes - oven

als je dan kommetje aan het afwassen bent gebruik je toch warm water ?
als je dan vaatwas in gang stopt tussendoor om al stukje op te ruimen... zuipt dat ding ook al energie ?

dan gans uw huis alle lichtjes branden gelijk een kerstboom, heb je toch 1000Watt verlichting opstaan... zelfs met LED, heb je toch van die stomme uplichters van 300watt etc

een frietpotje van 3000Watt is toch ook een klassieker, dus je bakt wat frietjes

en dan heb je nog een wastje te doen, en de droogkast werkt ook nog wat... die zuipen allemaal 500watt
amerikaans frigootje van 500watt
microgolfoven 1000watt en nog een gewone oven van ook wel dik 2000Watt

gelukkig begint ze nog niet te stofzuigen

Een tiental computers in huis van 100watt is nog 1000Watt
wat pompen in de kelder van 150Watt x 3 is 450Watt

Dat tikt wel allemaal aan...

Micele
13 september 2019, 22:15
Die tikt niet richtig.

Die heeft zijn eigen hoogspanningscabine me dunkt.

paul zit nog in het gloei- en halogeentijdperk.

brother paul
13 september 2019, 22:21
paul zit nog in het gloei- en halogeentijdperk.

mobané... ik verbruik 15000kWh stroom door mijn apotheek...
en als ik van wacht ben , en er is volk die mijn vrouw ontvangt
en dan branden alle lichten in het huis, alle computers, en werken zowat alle apparaten,dan slaat mijn electriciteit uit...

ik kan dus niet met éénfaze aansluiting werken, dat is onmogelijk.

het is vanuit die uit het leven gegrepen ervaring dat ik niet begrijp hoe je kunt

en

- elektrisch koken met kooplaat tot 11kWhp
- 3 ovens gebruiken
- 2 elektrische auto's opladen van 7000Wp elk
- en huis verwarmen met Warmtepomp die 5000Wattpiek verbruikt

alles samen met 3000Watt verlichting 1000Watt computers, sluipverbruik van 500Watt is dat dus 30000Wattpiek... ik moet daar geen moeite voor doen om dat te halen in die situatie

Nu heb je natuurlijk gasverwarming, gaskookplaat, benzine in de auto en zie je dat probleem niet;..

Tavek
13 september 2019, 22:25
1000 Watt computers ?
5000 Watt wamtepomp? Dus gij pomp 20kW warmte in uw woning ? lol ?

Dus gij hebt 10 computers full time aanstaan ? Of zijn die pc's constant aan het bitcoin minen, dan begrijp ik dat....

3000 Watt verlichting, nog zoiets....zelfs met halogeen en gloeilampen....dafuq ?

Tavek
13 september 2019, 22:25
Gij verbruik meer dan de schijnwerkerij van mijn grootvader in de tijd. En dat waren zware machines.

brother paul
13 september 2019, 22:29
jongens: je moet mij niet geloven, maar je moet geen moeite doen om de limiet te zien als je uw auto elektrisch gaat laden , of twee auto's ? en nog uw huis elektrisch verwarmen... en dat allemaal op nachttarief...

bereken eens het sluipverbruik in uw huis, en leg zo een voor een alle toestellen af om te zoeken naar de grootste verbruikers... je zult versteld staan hoeveel uw huis verbruikt snachts... je hebt gemakkelijk een paar laders opstaan, een pak toestellen in standby en jawel een drietal pompen die zo dag en nacht water doen circuleren... en dan weet je het..

Micele
13 september 2019, 22:32
maar ale als je een menuutje aan het koken ben, gebruik je toch een paar kookplaten ? patatjes - vlees - sausje - groentjes - oven 2 platen, en niet beide volle bak.

als je dan kommetje aan het afwassen bent gebruik je toch warm water ?Nee want ik ben aan het koken.

als je dan vaatwas in gang stopt tussendoor om al stukje op te ruimen... zuipt dat ding ook al energie ?maarnee ik ben nog altijd aan het koken op die 2 kookplaten.

dan gans uw huis alle lichtjes branden gelijk een kerstboom, heb je toch 1000Watt verlichting opstaan... zelfs met LED, heb je toch van die stomme uplichters van 300watt etc Uplighters 300W is halogeen geen LED.

een 10 watt led geeft hetzelfde Lumen voor 100 watt gloeilamp.
voor paul: https://www.lampdirect.be/nl/lumen-naar-watt?gclid=Cj0KCQjw_OzrBRDmARIsAAIdQ_JCEYn2rZhi2EO swZgBPCNDmCMxAtt2PfeUPbogZ-vVC-ffZkkpAEsaAt7fEALw_wcB

Bovendien ben ik nog altijd aan het koken en 2 ledlijsten van elk 5 watt is al volle bak licht over de ganse keuken.

Er zijn dimbare uplighters van 60W led die max 6000 Lumen geven, wil je de prijs?

een frietpotje van 3000Watt is toch ook een klassieker, dus je bakt wat frietjesMaar nee, ik ben nog altijd mijn patatjes aan het koken en een stukje vlees in de pan. De salade of witloof mag koud.

en dan heb je nog een wastje te doen, en de droogkast werkt ook nog wat... die zuipen allemaal 500watt Gaat niet want ik ben aan het koken.
amerikaans frigootje van 500wattIk heb een AA frigo en die springt maar heel zelden op.
microgolfoven 1000watt en nog een gewone oven van ook wel dik 2000WattStaan niet aan want ik ben nog altijd aan het koken op mijn 2 platen

gelukkig begint ze nog niet te stofzuigen
Men stofzuigt niet tijdens de middag, zeker niet bij het koken.

Een tiental computers in huis van 100watt is nog 1000Watt
wat pompen in de kelder van 150Watt x 3 is 450Watt
allemaal onzin.

Dat tikt wel allemaal aan...
In uwe kop ja.

Wat is uw stroomverbruik per jaar? 8O

brother paul
13 september 2019, 22:37
heb het toch gezegd 15000kWh met mijn zonnepanelen nog 5000kwh
en als ik zou elektrisch verwarmen wordt dat zeker 20000kWh
en als ik zou elektrisch rijden wordt dat 25000kWh

dus 2850Watt per uur dag en nacht als je erin zou slagen om alles heel flat te doen werken

brother paul
13 september 2019, 22:38
micele

ik beschrijf een situatie waar alle lichten branden, en je volk ontvangt en ondertussen drie gangen aan het koken bent...

Tavek
13 september 2019, 22:44
Samsung Smart Fridge, zo een grote amerikaanse van 3000 euro, verbruikt 45W gemiddeld.

.....

Tavek
13 september 2019, 22:45
Dus ik denk dat gij heel veel betaalt voor uw dure, oude, apparaten:D

Micele
13 september 2019, 22:59
jongens: je moet mij niet geloven, maar je moet geen moeite doen om de limiet te zien als je uw auto elektrisch gaat laden , of twee auto's ? en nog uw huis elektrisch verwarmen... en dat allemaal op nachttarief...
Niemand gelooft jouw onzin. gij kookt en wast en strijkt en stofzuigt en laat al de lichten branden en chauffage volle bak op nachttarief? En wanneer slaap je dan? :lol:

Zeker niet die tevreden kopers van een EV die om de 3-4 dagen 's nachts thuis opladen.

Wereldwijd zijn er in enkel in 2018 1,4 miljoen EV bijgekomen.

Micele
13 september 2019, 23:07
heb het toch gezegd 15000kWh met mijn zonnepanelen nog 5000kwh
en als ik zou elektrisch verwarmen wordt dat zeker 20000kWh
en als ik zou elektrisch rijden wordt dat 25000kWh

dus 2850Watt per uur dag en nacht als je erin zou slagen om alles heel flat te doen werken

Wij verbruiken 3400 kWh per jaar, en met een EV gaat daar van de nachtstroom thuis ca 1700 kWh bijkomen, de andere helft laad ik op als ik ergens met de EV parkeer. Meestal is dat dan gratis stroom.

Electrisch rijden voor jou is 5000 kWh per jaar? dus 20.000 km/jaar aan 25 kWh/100 km? Dat is helemaal geen zuinige EV, ik denk een Europees merk en zware voet. lol.

Als een EV 's nachts 7 uur lang aan 7,3 kWh oplaadt is dat heel flat, bovendien moet je daar >300 km mee kunnen halen.

Rij je 90-100 km per (werk)dag, is dat om de 3 dagen een nacht aan de prise. Maar aan 20.000 km per jaar, rij je gemiddeld 55 km per dag.

Tavek
13 september 2019, 23:14
En for the love of god, schakel eens een lichtprofessional in.

Uw hele apotheek kan je voor een fractie van de huidige energiekost verlichten & je kan ook kiezen voor "light as a service" (philips doet dat bvb) waar je je lampen gewoon huurt.

brother paul
13 september 2019, 23:46
En for the love of god, schakel eens een lichtprofessional in.

Uw hele apotheek kan je voor een fractie van de huidige energiekost verlichten & je kan ook kiezen voor "light as a service" (philips doet dat bvb) waar je je lampen gewoon huurt.

het is nu full-led , en ik kom niet beneden de 12000kWh

brother paul
13 september 2019, 23:54
Samsung Smart Fridge, zo een grote amerikaanse van 3000 euro, verbruikt 45W gemiddeld.

.....

he weet je wat

de eerste die erin slaagt om 2 auto's te laden, zijn volledig huis met warmtepomp te verwarmen en elektrisch te koken en dit
energie neutraal met zijn zonnepanelen opgewekt
en allemaal op één faze... en die zijn uitgespaard geld op bourgondische wijze opeet (dus lekker kookt)

ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg gewoon, hij zal een heel strak systeem moeten hebben om alle ladingen mooi te verdelen en te zorgen dat hij niet boven de 7kWp vliegt
wil ik persoonlijk komen een kistje champagne afleveren en dat systeem bekijken.

Micele
14 september 2019, 00:10
he weet je wat

de eerste die erin slaagt om 2 auto's te laden, zijn volledig huis met warmtepomp te verwarmen en elektrisch te koken en dit
energie neutraal met zijn zonnepanelen opgewekt
en allemaal op één faze... en die zijn uitgespaard geld op bourgondische wijze opeet (dus lekker kookt)

ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg gewoon, hij zal een heel strak systeem moeten hebben om alle ladingen mooi te verdelen en te zorgen dat hij niet boven de 7kWp vliegt
wil ik persoonlijk komen een kistje champagne afleveren en dat systeem bekijken.

Er is een filmpje op Youtube van iemand die 3 EVs heeft.

En hier eentje die 4 EVs tegelijk kan laden:
https://www.youtube.com/watch?v=xI166Ps8DIo

breng dat kistje maar .

Waarom ben je gefixeerd op 7 kW laden? Lees jij geen posten?

Waarom niet 3 faze aansluiting en dito stroomkast nemen en 11 kW laden?
3 faze zou ook minder verliezen geven dan 1 faze.

Hoe snel kan ik thuis opladen?

De maximale oplaadsnelheid hangt af van de onderstaande drie componenten. De component die de minste stroom doorgeeft, wordt de "traagste verbinding" genoemd en bepaalt de maximale oplaadsnelheid.

Netaansluiting van uw woning

De meeste woningen in Nederland bieden een oplaadvermogen van 11 kW of 46 tot 65 kilometer per uur. Dit is meer dan voldoende voor 's nachts opladen. Een elektricien kan bij een bezoek op locatie de beschikbare stroom van uw woning bepalen en uw Wall Connector dienovereenkomstig installeren.

Tesla Wall Connector
Het maximale uitgangsvermogen van de Wall Connector is 22 kW, wat betekent dat deze nooit de traagste verbinding van de thuislaadvoorziening is.


Uw Tesla
De boordlader, die is ingebouwd in uw auto, heeft een maximale snelheid waarmee deze energie aan de batterij kan leveren.* De capaciteiten van de boordlader verschillen per Tesla-model.

UW TESLA VERMOGEN VAN BOORDLADER (KW)* TYPISCH TOEGEVOEGD BEREIK
Model 3 11 65 km/u
Model S / Model X 16,5 69-77 km/u
Model S vóór mei 2016 11 of 22
Controleer orderconfiguratie 11: 50 km/u 22: 100 km/u

brother paul
14 september 2019, 00:31
micele

t'is jullie die zeggen dat het geen probleem is... ik zeg dat de limiet relatief laag ligt

Micele
14 september 2019, 00:36
micele

t'is jullie die zeggen dat het geen probleem is... ik zeg dat de limiet relatief laag ligt

Zeker niet als je 's nachts laadt. Wat verbruikt jouw huis als iedereen slaapt en er quasi niets aan staat?

De meeste woningen in Nederland bieden een oplaadvermogen van 11 kW

Thuislader

Een thuislader is een oplaadpunt voor een enkel voertuig voor thuisgebruik of bij een kantoor. Een thuislader is een klein kastje dat gemonteerd kan worden tegen een muur of aan een paal. De stroom wordt afgenomen van de groepenkast en het maximale vermogen is hierdoor afhankelijk van de daarin toegepaste zekering. Er zijn typen die met een knop en die met een pasje aan en uitgeschakeld kunnen worden. De vermogens variëren van 3,7 tot 22 kW.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadpunt#Thuislader

Deze zegt dat het geen probleem is 4 EV tegelijk te laden: (2 zware laadpunten en 2 lichtere):
https://www.youtube.com/watch?v=xI166Ps8DIo
heeft PV-panelen en een Powerwall 2.0. :-P

Hier een Waal die aan 11 kW laad, begint bij 53 km/uur en na een tijdje (video bij 30sec) komt er 67 km per uur bij. (model 3):
https://www.youtube.com/watch?v=BX1AWiKfwDY

232 Volt*16A*3f = 11.136 W

UW TESLA VERMOGEN VAN BOORDLADER (KW)* TYPISCH TOEGEVOEGD BEREIK
Model 3 11 65 km/u

Micele
14 september 2019, 01:07
vervolg ook Frank kan het uitleggen:

https://www.frank.be/waar-je-op-moet-letten-als-je-thuis-een-laadpunt-wil-plaatsen/

brother paul
14 september 2019, 07:40
Zeker niet als je 's nachts laadt. Wat verbruikt jouw huis als iedereen slaapt en er quasi niets aan staat?

De meeste woningen in Nederland bieden een oplaadvermogen van 11 kW



Deze zegt dat het geen probleem is 4 EV tegelijk te laden: (2 zware laadpunten en 2 lichtere):
https://www.youtube.com/watch?v=xI166Ps8DIo
heeft PV-panelen en een Powerwall 2.0. :-P

Hier een Waal die aan 11 kW laad, begint bij 53 km/uur en na een tijdje (video bij 30sec) komt er 67 km per uur bij. (model 3):
https://www.youtube.com/watch?v=BX1AWiKfwDY

232 Volt*16A*3f = 11.136 W

UW TESLA VERMOGEN VAN BOORDLADER (KW)* TYPISCH TOEGEVOEGD BEREIK
Model 3 11 65 km/u



We gaan eens anders redeneren;

er is een piek van zonvermogen beschikbaar genoeg om alle auto's aan te drijven, die komt van 10u tot 16u

Hoe doe je dat ?

Micele
14 september 2019, 09:40
We gaan eens anders redeneren;

er is een piek van zonvermogen beschikbaar genoeg om alle auto's aan te drijven, die komt van 10u tot 16u

Hoe doe je dat ?
Je laadt er zoveel mogelijk EVs mee op, wat er over is wordt opgeslagen door powerpacks. Daarmee kan je nog 's nachts verderladen als de zon weg is.

Wat je niet kwijtgeraakt door op te slagen (want wind is er ook nog) moet terug naar het net, en daar verbruikt worden waar de zon niet/minder schijnt en minder wind is, of geexporteerd worden naar het buitenland. Dat noemt men stroommix van het Europees stroomnetwerk.

Zonnepanelen en powerpacks en openbare snellaadstations wordt al in menige stad of land toegepast, je hoeft maar te googlen.

Hier een heel grote in Heusden-Zolder - 1,75 MW - die ook de Supercharger van Tesla (Lummen) met groene stroom verzorgt:
https://www.futech.be/nl/zonnepanelen-futech-voorzien-eerste-belgische-laadstation-tesla-in-van-energie/

https://www.futech.be/blog/wp-content/uploads/2017/06/Truckstop-Futech-iLumen.jpg
Juni 2017

Zonnepanelen Futech voorzien eerste Belgische laadstation Tesla van energie

Onlangs kon u op onze blog lezen dat Tesla afgelopen week in Heusden-Zolder het eerste Belgische laadstation op zonne-energie opende. Aan de *12 oplaadpunten kunnen de modellen Tesla S en X in enkele minuten volledig opladen. De zonne-energie die het bewuste laadstation voorziet is afkomstig van een zonnepanelenproject van Futech bij Truck Stop 26 bis.

Het is de eerste keer in België dat een snellaadstation van Tesla direct geïntegreerd is met op de locatie zelf opgewekte zonne-energie. De keuze voor Heusden-Zolder gebeurde niet toevallig. “Het snellaadstation vormt een belangrijke ondersteuning aan de verbinding Antwerpen-Luik en de verbinding tussen Brussel en het Ruhrgebied”, reageert An De Pauw, manager van Tesla in Het Belang Van Limburg. Ook burgemeester van Heusden-Zolder, Mario Borremans, is tevreden met de locatiekeuze. “Dit moet ons gemeentebestuur een boost geven om krachtiger te werk te gaan op het vlak van duurzaamheid”, klinkt het.

De stroom voor het bewuste laadstation is afkomstig van zonnepanelen die door Futech werden geplaatst op een grote schans boven de beveiligde parking van Truck Stop 26 in Heusden-Zolder. [B]De zonnepaneleninstallatie heeft een vermogen van 1,75 MW en wordt van dichtbij gemonitord door onze zusteronderneming iLumen. Uiteraard is Futech er als Limburgse onderneming erg trots op zijn steentje te hebben mogen bijdragen aan deze mooie primeur voor België.
*in 2017 nog 12 Suc laadpalen tot 120 kW, inmiddels 14 tot 150 kW max na V2-update.

Hier de luchtmap waar dat reusachtig zonnedak ligt en daarnaast de inmiddels *14 laadpalen tot max 150 kW voor Teslas:
https://chargemap.com/tesla-supercharger-lummen.html

mooie fotos zijn er ook. :-D
https://www.google.com/maps/uv?hl=nl&pb=!1s0x47c13b4cbb303719%3A0x1a9896f2a3beda61!2m22 !2m2!1i80!2i80!3m1!2i20!16m16!1b1!2m2!1m1!1e1!2m2! 1m1!1e3!2m2!1m1!1e5!2m2!1m1!1e4!2m2!1m1!1e6!3m1!7e 115!4s%2Fmaps%2Fplace%2Ftesla%2Bsupercharger%2Blum men%2F%4050.9932777%2C5.2424449%2C3a%2C75y%2C325.3 6h%2C90t%2Fdata%3D*213m4*211e1*213m2*211sQQby4yFdH YvKS-gLpGOavQ*212e0*214m2*213m1*211s0x47c13b4cbb303719% 3A0x1a9896f2a3beda61%3Fsa%3DX!5stesla%20supercharg er%20lummen%20-%20Google%20zoeken!15sCAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipNF6THmmFAtndZY_iwEiJjoqzutT 2x2np-dUMXy&sa=X&ved=2ahUKEwjF8o6M-c_kAhUM_qQKHUEtBxkQpx8wHXoECBkQCw



In menige Nederlandse stad moeten al pro-aktief openbare laadpunten zetten, zoals in Urecht, want de groei van EV is dit jaar al enorm:

https://overmorgen.nl/blog/utrecht-waar-gaan-die-10-000-elektrische-autos-opladen/

Utrecht, waar gaan die 10.000 elektrische auto’s opladen?

Na jarenlang in Amsterdam te hebben gewoond, mag ik mij vanaf vorig jaar Utrechter noemen. In feite is de overstap niet zo heel schokkend geweest en eigenlijk wel plezierig. Los van het feit dat de huizen gemiddeld twee verdiepingen lager zijn in Utrecht dan in Amsterdam, zijn de ruimtelijke problemen vergelijkbaar. Parkeerplekken op straat zijn schaars en aan de luchtkwaliteit is nog wel het een en ander te verbeteren. Met blije verbazing las ik in dit bericht dan ook dat de gemeente Utrecht in 2020 10.000 elektrische auto’s in de stad wil hebben.
Voor de luchtkwaliteit een enorme opsteker en een mooie ruimtelijke uitdaging. En met het in beeld brengen van die ruimtelijke uitdaging houd ik mij dagelijks bezig voor onder andere de regio’s Den Haag, Rotterdam en de provincie Overijssel (zie blog proactief palen plaatsen en elektrische auto’s en glazen bollen). Aan de hand van GIS-analyses maken wij toekomstprognoses voor elektrisch vervoer en openbare laadinfrastructuur. In welke buurten verwachten wij in 2020 nu de meeste elektrische voertuigen en in welke mate dient het opladen in de openbare ruimte te worden gefaciliteerd? Door de vraagkant (met behulp van indicatoren zoals inkomen per huishouden en autobezit) te confronteren met een analyse van het parkeerareaal kan je goed in kaart brengen welke oplossing per gebied het meest wenselijk is. Door onze samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam is de invloed van de verschillende indicatoren gevalideerd, verfijnd en verder gespecificeerd. We kunnen zodoende steeds nauwkeuriger in kaart brengen wat er per wijk of buurt aan openbare laadinfrastructuur georganiseerd moet worden.

De beleidsambitie van de gemeente Utrecht gaat voor hoofdlijnenkaart_defeen mooie uitdaging zorgen in de publieke ruimte (zie kaart). De ruimtelijke kenmerken van de wijken maken ook dat de opgave voor de gemeente per wijk weer flink verschillend is. Hoewel we in Leidsche Rijn veel elektrische auto’s verwachten, zal een groot deel hiervan op de eigen oprit geladen kunnen worden. In het centrum van Utrecht en de vooroorlogse schil eromheen zijn de elektrische auto’s hiervoor voornamelijk aangewezen op de openbare ruimte. Daar heb je als gemeente dus een primaire opgave! Als je al deze elektrische auto’s zou willen voorzien van voldoende laadinfrastructuur op straat heb je nogal wat laadpalen nodig. Onze rekenmodellen wijzen uit dat hiervoor ca. 1.300 openbare laadpalen benodigd zijn.

Net als vier collega’s ben ik voor het laden van mijn elektrische auto afhankelijk van de openbare ruimte om deze op te laden. Bij mij om de hoek delen we nu met vijf elektrische rijders één laadpaal en dat past maar net. Ik hoop dus dat de gemeente gevolg geeft aan haar ambitie van 10.000 elektrische auto’s en er nog voldoende publieke laadpalen bij plaatst. Het is immers bij ons in de straat al dringen geblazen…!
Stel voor Utrecht wil tegen einde 2020 zoveel EVs hebben rijden als gans België vandaag. Maar een EV kan men natuurlijk ook op andere plaasten opladen. Toch een mooie uitdaging genoeg laadpunten te voorzien voor de Utrechtenaars. Amsterdam heeft trouwens nog veel meer laadpunten.

De schoofzak
14 september 2019, 09:55
en dan branden er 20 lichten van 50watt, en nog 2 tv's, 1 gameconsole, ee paar pompen in de kelder voor de vloerverwarmng, een pomp voor het water uit de regenput, leg je een frietketel aan 1000watt, nog twee ovens die de vrouw gebruikt voor het kalkoen gaar te stomen van 2000 watt elk, uw amerikaanse frigo op volle toeren, loopt er twintig man door uw huis op alle knopkes te duwen hier en daar,

en dan ga ik een Tesla laden van 7000Watt. omdat het bezoek ook nog thuis wil geraken..;

Flink:roll:

Ga u wat zeggen, zelfs met trifaze krijgt mijn vrouw het lumineus idee om nog een wastje te doen, een droogkast in gang te steken, koffie te zetten, frietjes te koken en krijgen we dan af en toe de limiet te zien... jaja

moet zeggen 'tis verbeterd met die LED lichtjes...:-P

Ge vergeet nog de anale dildo op te laden op hetzelfde moment.

brother paul
14 september 2019, 10:30
Je laadt er zoveel mogelijk EVs mee op, wat er over is wordt opgeslagen door powerpacks. Daarmee kan je nog 's nachts verderladen als de zon weg is.

Wat je niet kwijtgeraakt door op te slagen (want wind is er ook nog) moet terug naar het net, en daar verbruikt worden waar de zon niet/minder schijnt en minder wind is, of geexporteerd worden naar het buitenland. Dat noemt men stroommix van het Europees stroomnetwerk.

Zonnepanelen en powerpacks en openbare snellaadstations wordt al in menige stad of land toegepast, je hoeft maar te googlen.

Hier een heel grote in Heusden-Zolder - 1,75 MW - die ook de Supercharger van Tesla (Lummen) met groene stroom verzorgt:

*in 2017 nog 12 Suc laadpalen tot 120 kW, inmiddels 14 tot 150 kW max na V2-update.

Hier de luchtmap waar dat reusachtig zonnedak ligt en daarnaast de inmiddels *14 laadpalen tot max 150 kW voor Teslas:
https://chargemap.com/tesla-supercharger-lummen.html

mooie fotos zijn er ook. :-D
https://www.google.com/maps/uv?hl=nl&pb=!1s0x47c13b4cbb303719%3A0x1a9896f2a3beda61!2m22 !2m2!1i80!2i80!3m1!2i20!16m16!1b1!2m2!1m1!1e1!2m2! 1m1!1e3!2m2!1m1!1e5!2m2!1m1!1e4!2m2!1m1!1e6!3m1!7e 115!4s%2Fmaps%2Fplace%2Ftesla%2Bsupercharger%2Blum men%2F%4050.9932777%2C5.2424449%2C3a%2C75y%2C325.3 6h%2C90t%2Fdata%3D*213m4*211e1*213m2*211sQQby4yFdH YvKS-gLpGOavQ*212e0*214m2*213m1*211s0x47c13b4cbb303719% 3A0x1a9896f2a3beda61%3Fsa%3DX!5stesla%20supercharg er%20lummen%20-%20Google%20zoeken!15sCAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipNF6THmmFAtndZY_iwEiJjoqzutT 2x2np-dUMXy&sa=X&ved=2ahUKEwjF8o6M-c_kAhUM_qQKHUEtBxkQpx8wHXoECBkQCw



In menige Nederlandse stad moeten al pro-aktief openbare laadpunten zetten, zoals in Urecht, want de groei van EV is dit jaar al enorm:


Stel voor Utrecht wil tegen einde 2020 zoveel EVs hebben rijden als gans België vandaag. Maar een EV kan men natuurlijk ook op andere plaasten opladen. Toch een mooie uitdaging genoeg laadpunten te voorzien voor de Utrechtenaars. Amsterdam heeft trouwens nog veel meer laadpunten.

je bent drie dingen vergeten ?

1° het tarief momenteel verkoopt die piek aan de duurste prijs.... jij was toch aan het vertellen dat we snachts moeten opladen voor de goedkoopste prijs,terwijl de zonnepiek precies in de dag komt en de goedkoopste stroom tijdens de dag gaat te vinden zijn ???


2° het netwerk wil zelfs de piek afnames gaan belasten ???

3° uw Tesla 100D 100kWh met 7kWp opladen tijdens de dag vraagt meer dan die 6 uur timewindow... Je kan max 42kWh voordelig opladen Of uw aansluiting is te klein..

En daarmee is wiskundig bewezen dat huidige regels, en huidige tariefzetting, en huidige beperkingen ervoor zorgen dat we in de toekomst gaan botsen met bepaalde limieten
en he ik weet dat je gaat vertellen dat niemand die 42kWh gaat opladen blablabla, maar beeld u in dat je jawel twee auto's lopen hebt, en waarom niet vier auto's zoals een gezin in de faze dat er twee kids thuiswonen met een auto en hopla hier komt het dilemma... Of waarom bestaat er in uw ideale wereld zelfs geen kangoeroewoning ? Wie tankt er nu goedkoop ?

brother paul
14 september 2019, 10:31
Ge vergeet nog de anale dildo op te laden op hetzelfde moment.

heb ik niet, maar in elk geval alle prullaria die permanent opladen geven zo een permanent sluipverbruik.

brother paul
14 september 2019, 10:41
Trouwens gans die discussie over 2miljoen auto's die kunnen opladen op het huidige netwerk betekent dit:

met de huidige capaciteit van centrales, kunnen we in theorie zonder bijkomende investering in centrales 1 miljoen voertuigen opladen, door gewoon de centrales 100% te laten draaien ipv 80-70% en door alle dalen te gaan vullen

Maar je moet wel weten dat is allemaal theorie. Want in praktijk is er natuurlijk gewoon de dag/nacht piek, maar heb je ook de weekend cyclus, de zomer/winter cyclus en dan nog een 'groene energie cyclus'

Ik kan u garanderen, als het vandaag elke winter spannend is, zal het nog veel meer spannend zijn, je zal in de winter eens een paar weken niet moeten gaan werken op die manier

Micele
14 september 2019, 11:24
je bent drie dingen vergeten ?

1° het tarief momenteel verkoopt die piek aan de duurste prijs.... jij was toch aan het vertellen dat we snachts moeten opladen voor de goedkoopste prijs,terwijl de zonnepiek precies in de dag komt en de goedkoopste stroom tijdens de dag gaat te vinden zijn ???

- neem aan er wordt thuis 70% snachts (traag) geladen, dus zeer flat (nachtstroom goedkopere thuisprijs) nemen we tot 9 uur nachttarief

- laadpalen die bij de horeca staan waarmee ze de klanten aanlokken, ook daar zal het meest snachts geladen worden als het om hotels gaat, meestal is dat al wat zwaarder en 3 fazig AC: 11 kW en 22 kW, de talrijke destination chargers genoemd. Wie weet komen we dan aan 80% in de nabije toekomst wat nachttarief heeft.

- neem aan 20% wordt overdag geladen of de rest dus over 15 uur, verdeelt over:
- openbaar zijn er trage AC laadpalen (zoals thuis) 3,6-7,3 kW op openbare parkings enz... steden , supermarkten, restaurants enz... ook op het werk (ook daar kan dat deels opgewekt worden met hernieuwbaar)
- de wat snellere AC laadpalen tem 22 kW
- de nog snellere DC-laadpalen van 50kW tot 400kW, en de laadpalen met 100 kW en meer staan vooral langs de vlotste primaire wegen.

Wat begrijp je niet? Begrijp je overtollige stroom echt niet?

2° het netwerk wil zelfs de piek afnames gaan belasten ???
Het netwerk ja. Maar onafhankelijke laadstations dan niet. Die hangen nog aan het net omdat het verplicht is, of in nood als alles tegenzit en er heel veel tegelijk komen laden.

3° uw Tesla 100D 100kWh met 7kWp opladen tijdens de dag vraagt meer dan die 6 uur timewindow... Je kan max 42kWh voordelig opladen Of uw aansluiting is te klein..
Ik begrijp je niet en de vele Tesla-eigenaars ook niet. Je bedoelt nachttarief voor een Tesla 100 kWh thuisladen? Wie zegt dat een Tesla tot 100% wil laden, dat is enkel bij een verre trip, in de regel heeft die genoeg aan duurzame 80%, of nemen we aan 70 kWh erbij, want leeg is die ook niet.
Bovendien lopen Teslas regelmatig een supercharger aan, wie een kort koffiepauze of lunchpauze doet ideaal.

Fluvius is in de regel 9 uren nachttarief, waarom zit jij altijd te liegen?
Nachttarief Maandag - vrijdag
Weekend 22.00 - 07.00 uur (Doorlopend)
9 uren maal 7,3 kW indien nodig is gelijk aan 65,7 kW erbij daar komt die al heel ver mee, zelfs aan 20 kWh/100 km.

En daarmee is wiskundig bewezen dat huidige regels, en huidige tariefzetting, en huidige beperkingen ervoor zorgen dat we in de toekomst gaan botsen met bepaalde limieten
Je begrijpt toch heel goed dat we of België vandaag maar 10.000 EV heeft en zelfs poepgemakkelijk met 1 miljoen E-wagens kan laden. JA Of NEE?. :twisted:

en he ik weet dat je gaat vertellen dat niemand die 42kWh gaat opladen blablabla, maar beeld u in dat je jawel twee auto's lopen hebt, en waarom niet vier auto's zoals een gezin in de faze dat er twee kids thuiswonen met een auto en hopla hier komt het dilemma... Of waarom bestaat er in uw ideale wereld zelfs geen kangoeroewoning ? Wie tankt er nu goedkoop ?

Je bent een zwartkijker en doemdenker die steeds extremen zoekt maar nooit geen punt heeft. Je vergeet blijkbaar steeds opnieuw dat een EV een bepaald rijbereik heeft en iedereen een EV een beetje op maat koopt voor 99% van zijn verplaatsingen. Be is eerder een mak land betreft BEV en openbare laadpalen, maar daarvoor is het hier ook laadpaal volgt wagen en niet pro-aktief andersom.

Antwoord eens: hoe precies en wanneer tanken 6 miljoen fossiele wagens in België dag in dag uit? Kunnen die dat enkel in tankstations? Werken tankstations op stroom? Werken olieraffinaderijen op stroom? Hoe komen die brandstoffen tot aan die tankstations, hoe worden die tankvrachtwagens gemaakt? Werken olieboorplatformen met stroom? Hoe produceert men al die tankschepen?
Hoe recycleert men uitgediende olieboorplatformen in zee? Laat men die gewoon staan?


Er zijn wereldwijd 1,4 miljoen EVs bijgekomen enkel in 2018 alleen.

In Europa gaan er dit jaar wslk een half miljoen EVs bijkomen.

Nog goed 10 jaar en de helft van de Europese landen heeft meer dan 10% wagenpark- pure EV, Noorwegen heeft dat dit jaar gehaald als eerste.

blub
14 september 2019, 12:31
In deze straat, gewoon in het centrum van Vilvoorde, kan niemand een zwaardere aansluiting vragen dan 230V 20A. De kabels die in de grond liggen kunnen niet zwaarder aan.

Op 50m is er wel de kabine van't school en het hospitaal, maar da's een andere, nieuwere kring.

Men is nu bezig aan de ontsluiting van het oude bedrijfsterrein van de Forges de Clabeq, maar dat gaat een volledig nieuwe kring worden. Eentje die voorzien is op het "nieuwe ecologisch denken".

Ik zou verhuizen hoor.
Droogkast en wasmachine en je zit er al aan.

blub
14 september 2019, 12:42
- neem aan er wordt thuis 70% snachts (traag) geladen, dus zeer flat (nachtstroom goedkopere thuisprijs) nemen we tot 9 uur nachttarief

- laadpalen die bij de horeca staan waarmee ze de klanten aanlokken, ook daar zal het meest snachts geladen worden als het om hotels gaat, meestal is dat al wat zwaarder en 3 fazig AC: 11 kW en 22 kW, de talrijke destination chargers genoemd. Wie weet komen we dan aan 80% in de nabije toekomst wat nachttarief heeft.

- neem aan 20% wordt overdag geladen of de rest dus over 15 uur, verdeelt over:
- openbaar zijn er trage AC laadpalen (zoals thuis) 3,6-7,3 kW op openbare parkings enz... steden , supermarkten, restaurants enz... ook op het werk (ook daar kan dat deels opgewekt worden met hernieuwbaar)
- de wat snellere AC laadpalen tem 22 kW
- de nog snellere DC-laadpalen van 50kW tot 400kW, en de laadpalen met 100 kW en meer staan vooral langs de vlotste primaire wegen.

Wat begrijp je niet? Begrijp je overtollige stroom echt niet?


Het netwerk ja. Maar onafhankelijke laadstations dan niet. Die hangen nog aan het net omdat het verplicht is, of in nood als alles tegenzit en er heel veel tegelijk komen laden.


Ik begrijp je niet en de vele Tesla-eigenaars ook niet. Je bedoelt nachttarief voor een Tesla 100 kWh thuisladen? Wie zegt dat een Tesla tot 100% wil laden, dat is enkel bij een verre trip, in de regel heeft die genoeg aan duurzame 80%, of nemen we aan 70 kWh erbij, want leeg is die ook niet.
Bovendien lopen Teslas regelmatig een supercharger aan, wie een kort koffiepauze of lunchpauze doet ideaal.

Fluvius is in de regel 9 uren nachttarief, waarom zit jij altijd te liegen?

9 uren maal 7,3 kW indien nodig is gelijk aan 65,7 kW erbij daar komt die al heel ver mee, zelfs aan 20 kWh/100 km.


Je begrijpt toch heel goed dat we of België vandaag maar 10.000 EV heeft en zelfs poepgemakkelijk met 1 miljoen E-wagens kan laden. JA Of NEE?. :twisted:



Je bent een zwartkijker en doemdenker die steeds extremen zoekt maar nooit geen punt heeft. Je vergeet blijkbaar steeds opnieuw dat een EV een bepaald rijbereik heeft en iedereen een EV een beetje op maat koopt voor 99% van zijn verplaatsingen. Be is eerder een mak land betreft BEV en openbare laadpalen, maar daarvoor is het hier ook laadpaal volgt wagen en niet pro-aktief andersom.

Antwoord eens: hoe precies en wanneer tanken 6 miljoen fossiele wagens in België dag in dag uit? Kunnen die dat enkel in tankstations? Werken tankstations op stroom? Werken olieraffinaderijen op stroom? Hoe komen die brandstoffen tot aan die tankstations, hoe worden die tankvrachtwagens gemaakt? Werken olieboorplatformen met stroom? Hoe produceert men al die tankschepen?
Hoe recycleert men uitgediende olieboorplatformen in zee? Laat men die gewoon staan?


Er zijn wereldwijd 1,4 miljoen EVs bijgekomen enkel in 2018 alleen.

In Europa gaan er dit jaar wslk een half miljoen EVs bijkomen.

Nog goed 10 jaar en de helft van de Europese landen heeft meer dan 10% wagenpark- pure EV, Noorwegen heeft dat dit jaar gehaald als eerste.

Micele, fossiel staat niet gelijk aan elektrisch. Een diesel heeft een bereik dat tot vier keer hoger ligt. Je staat dus met een EV letterlijk vier keer meer aan de pomp. Bovendien liggen die bedrijven dat jij hier aanhaalt niet in woonkernen. Je gaat met je wagen ook niet gaan laden waar die bedrijven staan. De capaciteit van het net zit dus waar het niet moet zitten. Toegegeven je hebt een veel kortere keten maar je kan het verbruik ervan niet één op één vergelijken.
Er zijn veel mensen met een diesel die elke week moeten gaan tanken. Dat komt erop neer dat deze bijna elke werkdag na hun werk mogen laden. Het merendeel toch om de twee dagen. Een mens is ook een gewoontedier. Deze gaat dus de kabel insteken als hij thuiskomt. Zo goed als iedereen gelijk dus.
Eerder denk ik dat jij te optimistisch bent. De CREG ziet alles in grafiekjes. Ze hopen dat ze ons gaan kunnen sturen terwijl ze eigenlijk gewoon iedereen op kosten zullen jagen.
Waar ik op wacht is een volledig netwerk van zelfrijdende wagens. De kleine spoorlijnen kunnen ze dan asfalteren en langs de spoorbedding een soort taxidienst inlassen. Hier zijn bovendien ook al de voorzieningen voor elektriciteit voor het laden van deze wagens. Je zou dan via een app gewoon een taxi kunnen laten komen (al dan niet gedeeld met iemand anders)

Aurora_Borealis
14 september 2019, 12:55
Zeker niet als je 's nachts laadt. Wat verbruikt jouw huis als iedereen slaapt en er quasi niets aan staat?

De meeste woningen in Nederland bieden een oplaadvermogen van 11 kW

En, hoeveel vermogen kan het netwerk in de straat aan ?

Als er twee auto's aan 22 kW laden (residentieel) in dezelfde straat dan kan er geen derde bij zonder overbelasting te riskeren.

blub
14 september 2019, 13:00
En, hoeveel vermogen kan het netwerk in de straat aan ?

Als er twee auto's aan 22 kW laden (residentieel) in dezelfde straat dan kan er geen derde bij zonder overbelasting te riskeren.

Hoeveel mm² is zo'n kabel in straat? 100?

Micele
14 september 2019, 13:37
Micele, fossiel staat niet gelijk aan elektrisch.Weet ik.

Een diesel heeft een bereik dat tot vier keer hoger ligt.
Weet ik.

Je staat dus met een EV letterlijk vier keer meer aan de pomp.Klopt eigenlijk niet, aangezien een EV overal kan laden ook waar de wagen geparkeerd staat. Van heel traag tot heel snel.
Op een jaar gezien - zelfs met vakantiereis - verliest een diesel meer tijd aan de pomp als een EV om te laden...

Een diesel staat op een parkeerplaats niets te doen en kan enkel tanken aan hun openbare pompen. Weliswaar in de regel altijd zeer snel als het niet te druk is, maar ook dat is relatief:

Ik zie er hier bij Bruno-Foodcorner (Esso-keten) snel tanken, de shop in gaan, betalen, een pizza of whatever bestellen met drank, om daarna hun wagen 20 meter verderop te parkeren om rustig die verse ovenpizza of whatever te genieten met een wijntje of cola erbij.
https://www.brunosfoodcorner.be/

Na een goed halfuur vertrekken ze dan weer, en thuis hoeven ze niet meer te eten.

Bovendien liggen die bedrijven dat jij hier aanhaalt niet in woonkernen.In woonkernen heb je een overvloed aan stopcontacten zelfs elke verlichtingspaal is een potentieel trage laadpaal, want kan zo omgevormd worden tot 3 kW laadpunt, het lichtnet is immers 230 Volt, en je kan verlichten met leds of alternatieven die maar 1/10 wattage vragen, je hebt dus quasi 9/10 wattage over.
Je moet eens in Noorwegen of andere EV-landen gaan kijken, fotos genoeg.
ff linkje:
https://www.ad.nl/utrecht/je-auto-opladen-met-een-lantaarnpaal-br-zeist-gaat-het-proberen-br~a0e87ca8/

Zeist gaat onderzoeken of ze een deel van de lantaarnpalen in haar gemeente ook kan laten fungeren als laadpalen voor elektrische auto’s. De nieuwe en zuinigere ledlampen maken deze extra toepassing mogelijk.

René Cazander 28-07-17,

Het idee lantaarnpalen ook te gebruiken als oplaadpalen voor de steeds populairder wordende elektrische auto komt van de fracties Nieuw Democratisch Zeist en Seyst.nu. De rest van de gemeenteraad steunt het voorstel.

Zeist heeft de afgelopen periode op verschillende wegen oude natriumlampen in de straatverlichting vervangen door ledlampen. In totaal gaat het om 275 ledarmaturen. Met deze operatie bespaart de gemeente ongeveer 45.000 kWh aan stroom per jaar, aldus NDZ en Seyst.nu.

Besparing stroomverbruik

In Zeist staan ongeveer 9500 armaturen. Als deze allemaal plaatsmaken voor energiezuinigere ledlampen, levert dat een besparing op van zo’n 50 procent op het stroomverbruik, is berekend. Armaturen worden in 20 jaar afgeschreven. Als de gemeente vanaf nu alleen nog maar ledlampen gaat gebruiken, zijn in 2032 alle lantaarnpalen voorzien van deze duurzame verlichting.

Omdat een lantaarnpaal met ledverlichting beduidend minder stroom gebruikt, kan de stroom die overblijft worden gebruikt om elektrische auto’s op te laden, heeft het Duitse bedrijf Ubitricity uitgevonden. Het ombouwen van een lantaarnpaal zou in een half uurtje gepiept zijn, aldus Ubitricity. Er hoeft 'alleen maar' een stopcontact in.

In dat geval zijn er dus geen oplaadpalen meer nodig. Dat scheelt een hoop kosten en voorkomt dat het straatbeeld wordt ontsierd met deze palen, aldus de Zeister gemeenteraad.

Het automerk BMW maakt al geruime tijd lantaarnpalen met een stopcontact. Die worden onder meer getest in Engeland.

Je gaat met je wagen ook niet gaan laden waar die bedrijven staan.Enkel indien nodig of wanneer men daar ergens werkt of moet zijn.

Regionale E-vrachtwagens laden ook bij tijdens het kaden of lossen, naast s nachts. Stille E-vrachtwagens kunnen laden lossen in steden waar fossiele vrachtwagens dan niet mogen rijden.

De capaciteit van het net zit dus waar het niet moet zitten. Toegegeven je hebt een veel kortere keten maar je kan het verbruik ervan niet één op één vergelijken.
Er zijn veel mensen met een diesel die elke week moeten gaan tanken.
En er nog meer EV bestuurders sie altijd thuis laden en nooit een openbaar laadpunt hoeven te bezoeken, tenzij die 1-2 maal per jaar als ze een lange vakantietrip maken. Geen race-trip maar wel een reis-trip.

Dat komt erop neer dat deze bijna elke werkdag na hun werk mogen laden.Niet als ze een EV nemen met een groot rijbereik, want ze weten toch op voorhand dat ze een EV kopen hoe ver hun woon-werkafstand is.

Het merendeel toch om de twee dagen. Een mens is ook een gewoontedier.aha, je ziet het al wat in.

Deze gaat dus de kabel insteken als hij thuiskomt. Zo goed als iedereen gelijk dus.Dat mag, maar daarvoor begint die nog niet te laden, dat doet de wagen naargelang je de timer ingesteld hebt, laden vanaf 22hr of laden vanaf 24 hr.

Een filmpje van die Waal die zijn Tesla aan 11 kW 3f oplaadt daar kan je zien dat je die uren kunt instellen, je kunt ook de stroom instellen, je kunt dus ook de stroom beperken. Het is namelijk jouw instelling van de interne lader van de wagen die bepaalt wannner het laden begint en met hoeveel amperage.

Eerder denk ik dat jij te optimistisch bent. De CREG ziet alles in grafiekjes. Ach so? En dat betekent wat?

Ze hopen dat ze ons gaan kunnen sturen terwijl ze eigenlijk gewoon iedereen op kosten zullen jagen.
Ik denk zelfs dat bij vehicle-to-grid laadpunten EV bestuurders er zelfs geld gaan aan verdienen om hun batterij ter beschikking te stellen om het net te bufferen en te stabiliseren. Ook dat zegt de CREG, maar dat lees je blijkbaar niet?

Waar ik op wacht is een volledig netwerk van zelfrijdende wagens.Volledig? Er zijn altijd tweedehands en oldtimers op de baan.

blub
14 september 2019, 14:05
Weet ik.

Klopt niet, aangezien een EV overal kan laden ook waar de wagen geparkeerd staat. Van heel traag tot heel snel.

Tegen welke kost? Een stopcontact ga je het niet met trekken hoor


Een diesel staat op een parkeerplaats niets te doen en kan enkel tanken aan hun openbare pompen. Weliswaar in de regel altijd zeer snel als het niet te druk is, maar ook dat is relatief. Ik zie er hier bij Bruno (Esso) snel tanken, de shop in gaan, betalen, een pizza bestellen met drank, om daarna hun wagen 20 meter verderop ze parkeren om rustig die verse ovenpizza te genieten met een wijntje of cola erbij.
Na een goed halfuur vertrekken ze dan weer, en thuis hoeven ze niet meer te eten.
Bij mij is het een koffie. Als de laadkaart echter niet gratis was zou dit een extra meerkost zijn omdat je 20 minuten moet wachten.
Een snellaadbeurt ga je ook niet kiezen wanneer je die doet. Als je moet laden moet je laden hé.


In woonkernen heb je een overvloed aan stopcontacten zelfs elke verlichtingspaal is een potentiële laadpaal, want kan zo omgevormd worden tot 3 kW laadpunt, het net is immers 23 Volt, en je kan verlichten met leds of alternatieven die maar 1/10 wattage vragen, je hebt dus quasi 9/10 wattage over.
Je moet eens in Noorwegen of andere EV-landen gaan kijken.


Een laadbeurt aan een stopcontact duurt voor mijn wagen 27 uur.
Hoeveel wagens kunnen er staan tussen twee verlichtingspalen?
Hoeveel mm² is een kabel in straat? Dus hoeveel kw kan je daar oversturen?


Regionale E-vrachtwagens laden ook bij tijdens het kaden of lossen, naast snachts. Stille E-vrachtwagens kunnen laden lossen in steden waar fossiele vrachtwagens dan niet mogen rijden.

Hmm het equivalent laden van een vrachtwagenvloot welke capaciteit zal dat niet zijn?


En er nog meer EV bestuurders sie altijd thuis laden en nooit een openbaar laadpunt hoeven te bezoeken, tenzij die 2 maal in jaar als ze een lange vakantietrip maken. Geen race-trip maar wel een reis-trip.

Veel succes om je reis te plannen. Ben dit jaar speciaal met mijn ouders hun benzineauto op reis gegaan omdat het onbegonnen werk was om alles te plannen voor een EV. Heb bovendien toch minimum om de week een snellader nodig.


Niet als ze een EV nemen met een groot rijbereik, want ze weten toch op voorhand dat ze een EV kopen hoe ver hun woon-werkafstand is.

Welke ev heeft dat al?


Dat mag, maar daarvoor begint die nog niet te laden, dat doet de wagen naargelang je de timer ingesteld hebt, laden vanaf 22hr of laden vanaf 24 hr.
Die ev is onze enige wagen dat we gebruiken. Als we moeten laden is het meestal omdat we deze de dag zelf nog nodig hebben. Kameraden wonen vrij ver.


Kost dus extra moeite om het te doen.
Kortweg niemand die het hem zal aantrekken.

[QUOTE]
Ach so? En dat betekent wat?

Die grafieken houden geen rekening met gewoontes.


Ik denk zelfs dat bij vehicle-to-grid laadpunten EV bestuurders er zelfs geld gaan aan verdienen om hun batterij ter beschikking te stellen om het net te bufferen en te stabiliseren. Ook dat zegt de CREG, maar dat lees je blijkbaar niet?

Ja als je batterij na 5 jaar defect is ipv na 10 zal het je veel opleveren.


Volledig? Er zijn altijd tweedehands en oldtimers op de baan.
Je kan altijd gebruik maken van de spoorbeddingen van kleine spoorlijnen.
Een trein is immers niet zo milieuvriendelijk dan dat je denkt. Deze zijn voor kleine lijnen maar 1,5 keer beter dan de auto. (cijfers van nmbs zelf)
Bovendien is dan de drempel kleiner om het "openbaar" vervoer te gebruiken.

brother paul
14 september 2019, 14:10
Ik zou verhuizen hoor.
Droogkast en wasmachine en je zit er al aan.

MICELE heeft geen probleem hoor, die kan nog koken, frietjes bakken, alle lichten en tv aan, zijn auto opladen en elektrisch verwarmen, dit zonder smart management software moet je als goeie gepensioneerde een app installeren en dat haarfijn programmeren zodat je keurig uw nachttarief kunt opsoeperen:roll:
en uiteraard op één faze... alhoewel hij al trifaze aan het aanraden is. Maar goed, ik wacht met plezier af hoe de gebruikers stillekesaan de waarheid gaan ontdekken van de aansluiting en zijn beperkte capaciteit

Micele
14 september 2019, 14:19
Tegen welke kost? Een stopcontact ga je het niet met trekken hoor
Een duurzaam stopcontact is genoeg (230v 16A) , maar een gewoon stopcontact gaat ook (230V 10 A) link had ik via wiki al gegeven.

Kost? Zelfs gratis.

Bij mij is het een koffie. Als de laadkaart echter niet gratis was zou dit een extra meerkost zijn omdat je 20 minuten moet wachten.
Een snellaadbeurt ga je ook niet kiezen wanneer je die doet. Als je moet laden moet je laden hé. Dat weet je op voorhand zoals bij een ICE.

Een laadbeurt aan een stopcontact duurt voor mijn wagen 27 uur.
Hoeveel wagens kunnen er staan tussen twee verlichtingspalen?
Ik denk dat er verlichtingspalen zijn met 2 laadpunten links en rechts van de paal. Je doet precies dat elke wagen een EV is? WAAROM ?

Ja als je batterij na 5 jaar defect is ipv na 10 zal het je veel opleveren.

Hoeveel mm² is een kabel in straat? Dus hoeveel kw kan je daar oversturen?Dat vind je op www.

Hmm het equivalent laden van een vrachtwagenvloot welke capaciteit zal dat niet zijn?Idem. Waarom die vragen als je het kunt googlen?

Talrijke constructeurs maken E-vrachtwagens voor regionaal verkeer, 200 km rijbereik is al dikwijls ruim genoeg, ook koelwagens voor levensmiddelen, en de stroom van de batterij staat ook in voor de koeling.

Veel succes om je reis te plannen
Doe ik graag en sowieso altijd , ook met de benzinewagen doe ik dat.

Met een goede EV is dat veel gemakkelijker met live maps die altijd up to date zijn en een intelligente routeplanner die met alles rekening houdt.

Ben dit jaar speciaal met mijn ouders hun benzineauto op reis gegaan omdat het onbegonnen werk was om alles te plannen voor een EV. Heb bovendien toch minimum om de week een snellader nodig.
Goed mogelijk. Dan is het een EV zonder intelligente routeplanner.

Welke ev heeft dat al?
google eens.

Kost dus extra moeite om het te doen.
Eenmaal gedaan is meestal goed voor het ganse jaar. Touchscreen tikkie geven is dus extra moeite doen? :lol:

Ja als je batterij na 5 jaar defect is ipv na 10 zal het je veel opleveren.En waarom zou een batterij daarbij defect gaan?
Het is maar een beperkt deel van de laadcyclus dat als trage buffer gebruikt wordt, zeggen we tussen duurzame 30% en 70% van de batterij.

Wie weet kan met het opgeleverde geld een nieuwe EV kopen. :-)

Moderne Li ions batterijpacks gaan volgens Jeff Dahn ruim 20 jaar mee dat is voor veel vele EV eigenaars dan te lang. :-)

blub
14 september 2019, 14:22
MICELE heeft geen probleem hoor, die kan nog koken, frietjes bakken, alle lichten en tv aan, zijn auto opladen en elektrisch verwarmen, dit zonder smart management software moet je als goeie gepensioneerde een app installeren en dat haarfijn programmeren zodat je keurig uw nachttarief kunt opsoeperen:roll:
en uiteraard op één faze... alhoewel hij al trifaze aan het aanraden is. Maar goed, ik wacht met plezier af hoe de gebruikers stillekesaan de waarheid gaan ontdekken van de aansluiting en zijn beperkte capaciteit

Toen ik mijn aansluiting gedaan heb hebben ze me monofase zitten aanraden.
Ik veronderstel dat ze dat met meerdere mensen gedaan hebben.

Micele
14 september 2019, 14:31
Toen ik mijn aansluiting gedaan heb hebben ze me monofase zitten aanraden.
Ik veronderstel dat ze dat met meerdere mensen gedaan hebben.

Een laadpunt is een aparte aansluiting en aparte afzekering, blijkbaar willen zwartkijkers dat niet begrijpen. Ik ga het niet meer uitleggen.

Wslk doen het al een miljoen EV eigenaars aan hun duurzaam laadpunt thuis.

32 Ampere maal 230 volt APART ! Van de stroomkast - via meter- direct naar die aansluitbox. Dat is vermogen ENKEL voor de EV. 7,3 KW . doof?

Geef eens een linkje van de klachten dat het niet werkt. :lol:

blub
14 september 2019, 14:42
Een duurzaam stopcontact is genoeg (230v 16A) , maar een gewoon stopcontact gaat ook (230V 10 A) link had ik via wiki al gegeven.

Kost? Zelfs gratis.

Zoals hieronder beschreven kost me dat 27 uur om mijn auto te laden


Dat weet je op voorhand zoals bij een ICE.


Je ziet dus een auto als een luxe.


Ik denk dat er verlichtingspalen zijn met 2 laadpunten links en rechts van de paal. Je doet precies dat elke wagen een EV is? WAAROM ?

Je bent voorstander van alles elektrisch maar je vraagt WAAROM ik er vanuit ga dat iedereen wil laden?


Dat vind je op www.

Idem. Waarom die vragen als je het kunt googlen?

Dus je zit maar wat te beweren? Kan het bovendien niet direct vinden. Maar als ik zie wat er maar over een kabel gaat van 35mm³ als je dan vanuit gaat van een kabel van 100 mm² in een straat dan zal het laden van een klein aantal EV's al voor problemen zorgen.


Talrijke constructeurs maken E-vrachtwagens voor regionaal verkeer, 200 km rijbereik is al dikwijls ruim genoeg, ook koelwagens voor levensmiddelen, en de stroom van de batterij staat ook in voor de koeling.

Als je ziet dat verwarmen van een EV wagen je rijbereik al met 1/3 vermindert,....



Doe ik graag en sowieso altijd , ook met de benzinewagen doe ik dat.

Met een goede EV is dat veel gemakkelijker met live maps die altijd up to date zijn en een intelligente routeplanner die met alles rekening houdt.

Goed mogelijk. Dan is het een EV zonder intelligente routeplanner.


Ja en dan kom je aan aan zo'n laadpaal en dan staat hij op een privéterrein of is de snellaadpaal defect.
Niet iedereen rijdt met een tesla die zijn eigen laadnetwerk heeft.


google eens.

Wie zegt dat ik dat nog niet gedaan heb.
Er zijn er weinig met een bereik boven de 400 km.
Dat is nog niet de helft van een dieselwagen of benzine.



Eenmaal gedaan is meestal goed voor het ganse jaar. Touchscreen tikkie geven is dus extra moeite doen? :lol:

Niet iedereen heeft zo'n regelmatig leven als u waar je elke dag hetzelfde moet doen.

blub
14 september 2019, 14:45
Een laadpunt is een aparte aansluiting en aparte afzekering, blijkbaar willen zwartkijkers dat niet begrijpen. Ik ga het niet meer uitleggen.

Wslk doen het al een miljoen EV eigenaars aan hun duurzaam laadpunt thuis.

32 Ampere maal 230 volt APART ! Van de stroomkast - via meter- direct naar die aansluitbox. Dat is vermogen ENKEL voor de EV. 7,3 KW . doof?

Geef eens een linkje van de klachten dat het niet werkt. :lol:

Daarom dat ik je vroeg

Hoe GROOT is de diameter op STRAATNIVEAU.
De aansluiting die ze bij mij wouden komen plaatsen was nochtans aftakking van mijn EIGEN kast.
Zolang jij alles blijft bekijken op plaatselijke aansluitingen ben je niet geloofwaardig.

De schoofzak
14 september 2019, 14:50
Ik begin te geloven dat er zijn die denken dat ze binnenkort verplicht gaan zijn om een elektrische auto te kopen.
Blijk kalm, drink een palm.
Kijk rustig de kat uit de boom, als ge wilt nog 20 jaar of langer.

blub
14 september 2019, 15:00
Ik begin te geloven dat er zijn die denken dat ze binnenkort verplicht gaan zijn om een elektrische auto te kopen.
Blijk kalm, drink een palm.
Kijk rustig de kat uit de boom, als ge wilt nog 20 jaar of langer.

Neen dat geloof ik niet. Ik geloof enkel niet in Micele zijn droombeeld.
Alles elektrisch daar willen ze uiteindelijk naartoe maar tegen welke kost?

Elke straat opnieuw openleggen voor een grotere diameter kabel?
Mensen verplichten een batterij te plaatsen thuis plus het opwekken van de eigen energie? Geef mij maar een 3 fonteinen.

Micele
14 september 2019, 15:14
Neen dat geloof ik niet. Ik geloof enkel niet in Micele zijn droombeeld.
Alles elektrisch daar willen ze uiteindelijk naartoe maar tegen welke kost?

Elke straat opnieuw openleggen voor een grotere diameter kabel?
Mensen verplichten een batterij te plaatsen thuis plus het opwekken van de eigen energie? Geef mij maar een 3 fonteinen.

vervolg ook Frank kan het uitleggen:

https://www.frank.be/waar-je-op-moet-letten-als-je-thuis-een-laadpunt-wil-plaatsen/


Volledig? Er zijn altijd tweedehands en oldtimers op de baan.

:twisted:

Gelieve dan maar wikipedia aan te passen:

https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Oplaadpunt&action=edit

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadpunt

Laad-apps

Elektrische auto's beschikken over meegeleverde navigatiesystemen die tevens laadpunten tonen. Daarnaast zijn er apps op de smartphone om laadpalen te vinden. Zowel bedrijven die laadpalen produceren of exploiteren, als onafhankelijke bedrijven brengen smartphone-apps of pc-software op de markt om laadpunten te vinden. De apps verschillen in compleetheid, nauwkeurigheid en informatie zoals de actuele status van een laadpunt (bezet/vrij). De producenten van de apps bieden vaak een eigen laadpas aan.

blub
14 september 2019, 15:20
:twisted:

Gelieve dan maar wikipedia aan te passen:

Je blijft mijn punt al dan niet opzettelijk negeren over de hoofdkabel in STRAAT.

Edit:

Een quote uit je eigen link:


Uiteraard heeft het weinig zin om een 3-fasen laadpunt te plaatsen als je aansluiting op het strooment maar éénfasig is en een uitbreiding naar drie fasen niet eenvoudig of goedkoop is. Bedenk ook dat het "volledige" driefasige aansluiting moet zijn: 3x400V+N. Een (vroeger vaak voorkomende) 3x230V is niet voldoende...


Dus dat het een aparte verbinding is op de hoofdkabel is ook al een verzinsel van u.

Micele
14 september 2019, 15:23
Je blijft mijn punt al dan niet opzettelijk negeren.

https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Oplaadpunt&action=edit

blub
14 september 2019, 15:25
https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Oplaadpunt&action=edit

Heb jij nu een wiki aangepast om een paar punten je gelijk voor te halen?

Sorry moest die reactie blijkbaar beter lezen.

Ik rij zelf met een EV dus heb ervaring met hoe die werken.

Edit:
En ik ben over het punt van de straatdiameter bezig.

Aurora_Borealis
14 september 2019, 16:41
Hoeveel mm² is zo'n kabel in straat? 100?

Nah, ik betwijfel het - het is minder hier. We hebben van die bovenleidingen, dat is geen 100 mm carré. De leidingen zijn al eens heraangelegd, gelukkig want als de boer wat verder in de straat aan het lassen was, ging het het licht uit in de living...

brother paul
14 september 2019, 17:07
Tussen haakjes, in een artikel in autogids staat letterlijk te lezen als je een EV op hoogste wattage laat laden thuis, doe je uw zekering uitslaan. Dus voorziet Porsche bvb dat je via een app dit adaptief kunt programmeren... maar het blijft rekenen he.


Quote

geïntegreerde wisselstroomlader haalt 22 kW. Aan wisselstroomladers van 11 of 22 kW zoals je die vindt in openbare gebouwen of thuis (wallbox), heb je daarmee tot 9 uur geduld nodig. Wanneer je moet opladen aan een klassiek thuisstopcontact van 3,7 kW, liggen de zaken wat moeilijker: dan geeft Porsche meer dan 40 uur op voor een volledige laadbeurt. Voor oplaadbeurten thuis kun je met een app het vertrekuur programmeren. De Taycan zal dan zijn laadbeurt instellen rekening houdend met de uren waarop het verbruik het laagst is, om te voorkomen dat de zekering springt.

Micele
14 september 2019, 17:11
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Stroombelastbaarheid_en_stro omdichtheid

De schoofzak
14 september 2019, 17:14
Neen dat geloof ik niet. Ik geloof enkel niet in Micele zijn droombeeld.
Alles elektrisch daar willen ze uiteindelijk naartoe maar tegen welke kost?

Elke straat opnieuw openleggen voor een grotere diameter kabel?
Mensen verplichten een batterij te plaatsen thuis plus het opwekken van de eigen energie? Geef mij maar een 3 fonteinen.

Economie.
Als de kostprijs te hoog wordt, dan zal de vraag vertragen.

brother paul
14 september 2019, 17:21
Er staat in artikel haarfijn waarom taycan beter is dan tesla

https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/porsche-taycan-2020-officieel-nieuws.html

Micele
14 september 2019, 17:27
De prognose van aandeel PEV versus ICE wordt elk jaar herzien:

Deze is mei 2018 opgemaakt

https://www.3blmedia.com/sites/www.3blmedia.com/files/styles/fmr_page_photos_blog/public/images/annual-global-light-duty-vehicle-sales-1024x576.jpg?itok=ew9ythE5

https://www.3blmedia.com/News/E-Buses-Surge-Even-Faster-EVs-Conventional-Vehicles-Fade-According-Bloombergs-2018-EV-Outlook

London and New York, May 21, 2018 – The electrification of road transport will move into top gear in the second half of the 2020s, thanks to tumbling battery costs and larger-scale manufacturing, with sales of electric cars racing to 28%, and those of electric buses to 84%, of their respective global markets by 2030.

The latest long-term forecast from Bloomberg New Energy Finance (BNEF) shows sales of electric vehicles (EVs), increasing from a record 1.1 million worldwide last year to 11 million in 2025, and then surging to 30 million in 2030 as they establish cost advantage over internal combustion engine (ICE) cars. China will lead this transition, with sales there accounting for almost 50% of the global EV market in 2025 and 39% in 2030.

The number of ICE vehicles sold per year (gasoline or diesel) is expected to start declining in the mid-2020s, as EVs bite hard into their market. In 2040, some 60 million EVs are projected to be sold, equivalent to 55% of the global light-duty vehicle market. ‘Shared mobility’ cars will be a small but growing element (see below).

The advance of e-buses will be even more rapid than for electric cars, according to BNEF’s analysis. It shows electric buses in almost all charging configurations having a lower total cost of ownership than conventional municipal buses by 2019. There are already over 300,000 e-buses on the road in China, and electric models are on track to dominate the global market by the late 2020s.

Click here to read the full story.

Mss is er al eentje 2019... maar ik denk dat die nog achter een betaalmuur zit, nee toch niet:
https://about.bnef.com/electric-vehicle-outlook/
Global passenger EV sales outlook

Over 2 million electric vehicles were sold in 2018, up from just a few thousand in 2010, and there is no sign of slowing down. We expect annual passenger EV sales to rise to 10 million in 2025, 28 million in 2030 and 56 million by 2040.

By 2040, we expect 57% of all passenger vehicle sales, and over 30% of the global passenger vehicle fleet, will be electric.

Electric Vehicle Outlook 2019, BloombergNEF

voorspelt 50% BEV inschrijvingen tegen 2040 (grafiek) of een tikje (-5%) pessimistischer tov 2018.
50% BEV binnen 20 jaar is gemakkelijker te onthouden. Het aandeel PHEV komt niet echt van de grond blijft ca. 7% of mindert zelfs.

Vergeet niet dat dit wereldwijd is. Want Noorwegen haalt nu al > 50% BEV.

Aurora_Borealis
14 september 2019, 19:39
Heb jij nu een wiki aangepast om een paar punten je gelijk voor te halen?

Sorry moest die reactie blijkbaar beter lezen.

Ik rij zelf met een EV dus heb ervaring met hoe die werken.

Edit:
En ik ben over het punt van de straatdiameter bezig.

Volgens Eandis is de gemiddelde bovengrondse LS geleider 95 mm².... in aluminium (en door de hogere weerstand ligt de stroomdichtheid daar lager dan in koper).

Aurora_Borealis
14 september 2019, 19:50
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Stroombelastbaarheid_en_stro omdichtheid

Uit het investeringsplan Eandis 2019-2022:


In de markt van elektrische voertuigen zien we een toename van het oplaadvermogen richting 22kVA. Bij een ongecoördineerde thuis-oplading van deze voertuigen, bestaat het risico dat dit leidt tot lokale congestie op het laagspanningsnet of de hogerliggende netdelen (distributietransformator)...

Door het ontbreken van coördinatie van het thuis opladen nemen we aan dat de meeste eigenaars hun wagen zullen laden vanaf de start van het daltarief (21 of 22 uur). Van zodra er meer dan 3 a 4 wagens laden op eenzelfde laagspanningskabel zal deze dan ook verzadigd zijn. Enkel indien het laden gespreid kan worden over de hele nacht (21-6 / 22-7) en beperkt wordt tot 11 kVA bestaat de mogelijkheid om 6 a 10 auto’s op te laden.


Dus 3 a 4 EV-gebruikers in je straat of wijk die tegelijkertijd willen laden a 11 kW, en de boel gaat plat...

Geen nood, de oplossing is *simpel*


Ten einde de LS-netten te behouden zouden de elektrische voertuigen – net zoals omvormers van zonnepanelen – best voorzien worden van een autonoom uitschakelmechanisme indien ze de spanning doen dalen onder een bepaalde grens. Bijvoorbeeld reductie vanaf 215Volt en uitschakelen op 210 Volt. Een dergelijke maatregel zal beletten dat lokale LS-feeders eronder door gaan en de andere netgebruikers onnodig gestoord worden.


Als er te veel mensen hun in de straat hun EV willen laden, afschakelen die boel... briljant eigenlijk :roll:

brother paul
14 september 2019, 19:58
amai met gemiddeld 20 huizen in een straat met 2 auto's elk... dus per 40 auto"s gaan we een gesofistikeerde app nodig hebben om de tijdswindow te regelen wanneer we mogen laden...

dus max 8 auto's aan 5Kw laden, of elke week één keer...
noteer ook gezellig dat e ondertussen onze huizen moeten verwarmen met warmtepomp, enof ik de was.droogkast op nachttarief mag laten draaien heb ik mijn twijfels

Micele
14 september 2019, 20:00
amai met gemiddeld 20 huizen in een straat met 2 auto's elk... dus per 40 huizen gaan we een gesofistikeerde app nodig hebben om de tijdswindow te regelen wanneer we mogen laden...

dus max 8 auto's aan 5Kw laden, of elke week één keer...

Dat is veel minder als in elk huis een kookplaat van 11 kW en elke dag volle bak koken. :lol:

Micele
14 september 2019, 20:24
102 laadpunten in een keldergarage (met een appje) in 2017 open gegaan, video:

https://www.youtube.com/watch?v=ktNKWLwjQJM

08.03.2017

Vulkan parking garage is Norway's largest and most advanced charging site. It features 100 AC Type 2 charging spots and two 50 kW DC with CCS/CHAdeMO. The AC charging stations are mostly 3,7 kW except for a few 22 kW. But later they will all be upgraded to 22 kW where the user can choose power. The whole charging garage has a whopping 800 kW available power.

The charging garage also has a 50 kWh battery pack and 50 kW inverter. This is to even out spikes and balancing phases. It can be expanded later to over 200 kWh. Each charging station also supports Vehichle 2 Grid (V2G) where EVs can send energy back to the grid if the car supports it.

Until the end of 2019, EVs can park and charge for free (3.7 kW) between 17:00 and 09:00 in weekdays and 17:00 and 11:00 in weekends. You need to download the EuroPark app. There is grocery store, gym, restaurant, food court, hotel and park nearby.

Garage is 24/7 open maar het traag laden is tussen bepaalde uren, en dan ook nog gratis indien je maar aan 3,7 kW laadt, naar keuze, meer is betalen.

Ook allemaal vehicle to grid compatibel dus de batterijen kunnen als netbuffer dienen.

Bepaalde AC en DC laadpalen kunnen desnoods nog sneller in de toekomst, het powerpack zal nu wel 200 kWh hebben.

https://mathallenoslo.no/en/vulkan-parking-garage/

QED.

Er zijn er natuurlijk nog veel meer van dat soort, deze was in 2015 wslk de grootste in Noorwegen, met 86 laadplaatsen in de catacomben van een fort anno 1290:

https://elbil.no/this-is-the-world-s-biggest-charging-garage/

11. september 2015 Oppdatert:3. januar 2017 Kategori: Arkiv, English

With its new charging garage underneath Akershus fortress, boasting 86 charging points, Norwegian capital Oslo continues to lead the way for electric transport.

– Until we learn the opposite, we call this the world’s largest public charging garage with Type 2 chargers only. We are after all the world’s electric car capital, says Environmental and Transport councilor of Oslo, Guri Melby (pictured below).

In «the catacombs» underneath the fortress, dating back to 1290, there used to be an ordinary parking garage.

Not any more. Instead you´ll find what we believe is the world´s biggest charging garage for battery electric vehicles (BEV) and plug-in hybrid vehicles (PHEV). The facility will be open from 06 to 24 daily with charging time limited to 10 hours.

– We removed regular cars, and reduced the number of parking spaces. Only chargeable vehicles are allowed. This is a move to reduce car traffic in the capital and at the same time make sure as many cars as possible are electric vehicles (EV).

https://insideevs.com/news/326632/worlds-largest-ev-only-charging-garage-under-800-year-old-akershus-fortress/

Mambo
14 september 2019, 21:17
De vraag is waarom men een EV koopt?

Niet voor het goedkoop.
Niet voor het comfort.
Niet voor het mooi zijn.

Tavek
14 september 2019, 21:43
Uit het investeringsplan Eandis 2019-2022:


Dus 3 a 4 EV-gebruikers in je straat of wijk die tegelijkertijd willen laden a 11 kW, en de boel gaat plat...

Geen nood, de oplossing is *simpel*



Als er te veel mensen hun in de straat hun EV willen laden, afschakelen die boel... briljant eigenlijk :roll:

Beetje bullshit he.

Rond 6h-7h wordt er hier gekookt. In de hele straat.

Dat betekent kookplaten, ovens, dampkappen...allemaal tegelijk aan. Dat is meer dan 7 kW.

Eandis heeft hier een verborgen agenda.

Aurora_Borealis
14 september 2019, 22:06
Beetje bullshit he.

Rond 6h-7h wordt er hier gekookt. In de hele straat.

Dat betekent kookplaten, ovens, dampkappen...allemaal tegelijk aan. Dat is meer dan 7 kW.

Eandis heeft hier een verborgen agenda.

Een agenda als "niet-willen-investeren" ? Misschien...

Maar serieus: In Vlaanderen zijn de LS-feeders (laagspanningskabels langs de straatkant) klassiek voorzien van 400 kVA transfo's (eventueel 630 kVA), en één feeder voorziet 20 a 40 huizen.

In het slechtste geval is er dus maar 10 kVA continu beschikbaar per huis. Nu ik vermoed wel dat de arbeidsfactor van een huishouden redelijk hoog zal zijn (0.9 a 0.95) waardoor er dus 9 a 9.5 kW beschikbaar wattvermogen zal zijn. Rekening houdende met de vraag van huishoudens (de zwaardere toestellen) van verschillende kW tijdens drukke momenten betekent dit dat de reserve om 11 of 22 kW laders op dit laagspanningsnet te voeden beperkt is. Het cijfer van 3 tot 4 EV's (bijv. 22 kW) per straat lijkt aldus niet onrealistisch...

Tavek
14 september 2019, 22:08
Een agenda als "niet-willen-investeren" ? Misschien...

Maar serieus: In Vlaanderen zijn de LS-feeders (laagspanningskabels langs de straatkant) klassiek voorzien van 400 kVA transfo's (eventueel 630 kVA), en één feeder voorziet 20 a 40 huizen.

In het slechtste geval is er dus maar 10 kVA continu beschikbaar per huis. Nu ik vermoed wel dat de arbeidsfactor van een huishouden redelijk hoog zal zijn (0.9 a 0.95) waardoor er dus 9 a 9.5 kW beschikbaar wattvermogen zal zijn. Rekening houdende met de vraag van huishoudens (de zwaardere toestellen) van verschillende kW tijdens drukke momenten betekent dit dat de reserve om 11 of 22 kW laders op dit laagspanningsnet te voeden beperkt is. Het cijfer van 3 tot 4 EV's (bijv. 22 kW) per straat lijkt aldus niet onrealistisch...

De reden waarom ze capaciteit mee in het tarief willen nemen....

Het net verzwaren is iets wat ze absoluut niet willen doen.

Micele
14 september 2019, 22:14
Beetje bullshit he.

Rond 6h-7h wordt er hier gekookt. In de hele straat.

Dat betekent kookplaten, ovens, dampkappen...allemaal tegelijk aan. Dat is meer dan 7 kW.

Eandis heeft hier een verborgen agenda.

Shit en dan is er een voetbalmatch waar de stadium- en parkingverlichting aanfloept. eventueel ook nog de veldverwarming enz...

Dat is pakweg het verbruik van 2000 huishoudens erbij, en dat allemaal op 1 faze. :rofl: :roll:

Micele
14 september 2019, 22:25
De reden waarom ze capaciteit mee in het tarief willen nemen....

Het net verzwaren is iets wat ze absoluut niet willen doen.

De huishoudens verbruiken quasi elk jaar minder.

Wat hier allemaal uit de duim gezogen wordt is dikke bullshit.

Evolutie Vlaanderen bijna 20% minder stroomverbruik na 8 jaar:

https://www.vreg.be/nl/elektriciteitsverbruik-vlaanderen

Waarom zou men het net verzwaren? Investeren en moderniseren ja, maar nu al verzwaren? Voor amper 10.000 E-wagens? Wacht tot er 1 miljoen zijn. :-D

maddox
14 september 2019, 22:35
De huishoudens verbruiken quasi elk jaar minder.

Wat hier allemaal uit de duim gezogen wordt is dikke bullshit.

Evolutie Vlaanderen:

https://www.vreg.be/nl/elektriciteitsverbruik-vlaanderen

Veranderd niets aan het feit dat we hier in't straat geen 5Kw uit de leidingen kunnen/mogen trekken per woning.

230V 20A met een trage hoofdzekering is voor de eerstkomende jaren ons lot. En dat met 60% Alluah Ackbars. (10% is blijkbaar aangedobberd via de Zenne.)

Aurora_Borealis
14 september 2019, 22:37
Shit en dan is er een voetbalmatch waar de stadium- en parkingverlichting aanfloept. eventueel ook nog de veldverwarming enz...

Dat is pakweg het verbruik van 2000 huishoudens erbij, en dat allemaal op 1 faze. :rofl: :roll:

Die zitten met een eigen transformator op het middenspanningsnet.... *zucht*

Micele
14 september 2019, 22:41
Veranderd niets aan het feit dat we hier in't straat geen 5Kw uit de leidingen kunnen/mogen trekken per woning.
En bij ons in t straat ligt 3 faze 400V, ik heb een wachtputje in de garage, op een uurke heb ik 3f 400 V.

230V 20A met een trage hoofdzekering is voor de eerstkomende jaren ons lot. En dat met 60% Alluah Ackbars. (10% is blijkbaar aangedobberd via de Zenne.) Tja het oude Vlaanderen dan zeker?

Micele
14 september 2019, 22:42
Die zitten met een eigen transformator op het middenspanningsnet.... *zucht*
awel onze wijk binnenkort ook. *Zucht zucht*

maddox
14 september 2019, 22:45
En bij ons in t straat ligt 3 faze 400V, ik heb een wachtputje in de garage, op een uurke heb ik 3f 400 V.

Tja het oude Vlaanderen dan zeker?

Ik ben blij voor u dat u een moderne aansluiting kan krijgen.

En het oude Vlaanderen. Aan de overkant van het straat zijn ze een oud bedrijventerrein van een nieuw "slim netwerk" aan't voorzien, maar daar kan deze woning de eerstkomende jaren geen beroep op doen.

Micele
14 september 2019, 22:57
Ik ben blij voor u dat u een moderne aansluiting kan krijgen.

En het oude Vlaanderen. Aan de overkant van het straat zijn ze een oud bedrijventerrein van een nieuw "slim netwerk" aan't voorzien, maar daar kan deze woning de eerstkomende jaren geen beroep op doen.

Midden in het dorp lag ooit een aktieve spinnerijfabriek, die kreeg zoveel power dat ze de hele woonwijk voor de werknemers gewoon mee electrisch verwarmd hebben. Nog altijd trouwens. Maar enkele huizen hebben nu aardgas genomen.

maddox
14 september 2019, 23:26
Midden in het dorp lag ooit een aktieve spinnerijfabriek, die kreeg zoveel power dat ze de hele woonwijk voor de werknemers gewoon mee electrisch verwarmd hebben. Nog altijd trouwens. Maar enkele huizen hebben nu aardgas genomen.

Ik ben blij voor u, maar daar ben ik geen kloten mee.
Zelfs al leg ik 40Kwp aan zonnepaneel, tenzij ik zo'n 100 KWu aan thuisbatterij en een 1Kw backup generator op aarsgas plaats , dan ga ik geen "plezier" kunnen hebben aan "Smart charging" , want het vermogen dat ik naar het net kan terugsturen is beperkt tot minder dan 5 KW.

En nu?

Micele
14 september 2019, 23:31
Ik ben blij voor u, maar daar ben ik geen kloten mee.
Omgekeerd ook. ;-)

Aurora_Borealis
15 september 2019, 00:42
Ik ben blij voor u, maar daar ben ik geen kloten mee.
Zelfs al leg ik 40Kwp aan zonnepaneel, tenzij ik zo'n 100 KWu aan thuisbatterij en een 1Kw backup generator op aarsgas plaats , dan ga ik geen "plezier" kunnen hebben aan "Smart charging" , want het vermogen dat ik naar het net kan terugsturen is beperkt tot minder dan 5 KW.

En nu?

Thuisbatterijen zijn ook beperkt in laad- en ontlaadvermogen. Bij een powerwall is dat ook maar 5 kW continu. Dus dat is ook geen oplossing.

brother paul
15 september 2019, 10:20
Thuisbatterijen zijn ook beperkt in laad- en ontlaadvermogen. Bij een powerwall is dat ook maar 5 kW continu. Dus dat is ook geen oplossing.

leg dat eens uit: als je nu en uw thuisbatterij leegtrekt en tegelijk stroom trekt van het net, en uw zonnepanelen leveren 5KWp kun je dan geen 20KWp halen ?

doet mij aan denken, een mens staat daar niet bij stil maar als er teveel energie is loopt die spanning anar 260Volt en te weinig zakt dat naar 220Volt

dat wiebelt nogal op het net ?

brother paul
15 september 2019, 10:32
en er staat trouwens al een heerlijke Drako klaar om Tesla in de pan te hakken

https://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/28137/rara-waar-is-deze-drako-gte-op-gebaseerd

Micele
15 september 2019, 10:56
en er staat trouwens al een heerlijke Drako klaar om Tesla in de pan te hakken

https://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/28137/rara-waar-is-deze-drako-gte-op-gebaseerd

Iets voor jou Paul?

brother paul
15 september 2019, 12:35
Iets voor jou Paul?

net buiten mijn budget michel:twisted:

blub
15 september 2019, 15:42
Uit het investeringsplan Eandis 2019-2022:


Dus 3 a 4 EV-gebruikers in je straat of wijk die tegelijkertijd willen laden a 11 kW, en de boel gaat plat...

Geen nood, de oplossing is *simpel*



Als er te veel mensen hun in de straat hun EV willen laden, afschakelen die boel... briljant eigenlijk :roll:

En dan wil je gaan werken en is je batterij niet geladen :)

Edit:
Bedankt btw voor het antwoord.

blub
15 september 2019, 15:46
Dat is veel minder als in elk huis een kookplaat van 11 kW en elke dag volle bak koken. :lol:

Ben je nu aan het weglachen dat ze net je utopia onderuit gehaald hebben?
Ik dacht dat die kabel in straat zelfs 100mm² was in massief koper dus eigenlijk is het nog veel erger dan ik al dacht.

blub
15 september 2019, 15:49
Thuisbatterijen zijn ook beperkt in laad- en ontlaadvermogen. Bij een powerwall is dat ook maar 5 kW continu. Dus dat is ook geen oplossing.

Micele zal zeggen:
Ja maar je auto is je batterij. Het enige probleem is deze staat niet thuis op het moment dat de zonnepanelen opleveren.

Micele
15 september 2019, 16:36
net buiten mijn budget michel:twisted:
Ach so, ik heb er 3 besteld.

Warme lucht kost niets he. :lol:

Mambo
15 september 2019, 16:59
Ik ken gezinnen waar er 3 a 4 autos zijn.
Dat gaat ruzie geven om op te laden.

Micele
15 september 2019, 17:32
Ik ken gezinnen waar er 3 a 4 autos zijn.
Dat gaat ruzie geven om op te laden.

In **Noorwegen hebben redelijk veel gezinnen (63%) naast een EV ook een ICE.

Altijd ruzie want ze willen altijd de EV rijden. 8-) Niemand wil die ICE tanken.

** 2018 survey

The Norwegian Electric Vehicle Association (Norsk Elbilforening) conducted a survey among all-electric car owners in June 2018, with a total of 9,520 respondents. The study found that 63% of Norwegian households with electric cars also have a fossil car or hybrid car, down from 70% in 2017. The survey also found that among respondents having only one car in the household, one third (32.4%) are electric car owners, up from 26.3% in 2017.[86]

https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicles_in_Norway#2018_survey

De schoofzak
15 september 2019, 17:52
De vraag is waarom men een EV koopt?

Niet voor het goedkoop.
Niet voor het comfort.
Niet voor het mooi zijn.

Een auto, elektrisch of niet, wordt zeer vaak gekozen op basis van het verlengde van de penis.
In het Vlaams: om te stoefen.

Micele
16 september 2019, 09:10
Interessante Europese website die het aantal openbare oplaadpunten weergeeft. (dat zijn geen privé-laadpunten)

https://www.eafo.eu/alternative-fuels/electricity/charging-infra-stats#

Per land selecteerbaar.

Grafisch wordt nog een onderscheid gemaakt tussen snelladen > 22 kW (oranje) en traagladen < 22 kW (geel)

Sinds 2018 is toch een serieuze versnelling zelfs in BE feit...
Andere landen hadden die versnelling al 3 jaar eerder.

retard-BE: 3.900 laadpunten (momenteel 2019) of toch een ruime verdubbeling tov 2016 (~1.750), het zal ook hoognodig zijn. Want het Belgisch beleid en mentaliteit is EV-achterlijk, en dat is nog mild uitgedrukt.

- NL laadpunten:
2019: 42.000
2013: 6.000
2014: 12.000
2016: 33.000

Nog een paar West-Europese landen met duidelijk minder inwoners en wagens dan België:

- Zwitserland: 5.800 laadpunten, 4.000 in 2016
- Oostenrijk: 4.600 laadpunten, 3.600 in 2016
- Denemarken: 2.800 laadpunten, 2.600 in 2016

brother paul
16 september 2019, 09:14
Interessante Europese website die het aantal openbare oplaadpunten weergeeft. (dat zijn geen privé-laadpunten)

https://www.eafo.eu/alternative-fuels/electricity/charging-infra-stats#

Per land selecteerbaar.

Grafisch wordt nog een onderscheid gemaakt tussen snelladen > 22 kW (oranje) en traagladen < 22 kW (geel)

Sinds 2018 is toch een serieuze versnelling zelfs in BE feit...
Andere landen hadden die versnelling al 3 jaar eerder.

retard-BE: 3.900 laadpunten (momenteel 2019) of toch meer dan een verdubbeling tov 2017 (~1.800), het zal ook hoognodig zijn. Want het Belgisch beleid en mentaliteit is EV-achterlijk, en dat is nog mild uitgedrukt.

- NL laadpunten:
2019: 42.000
2013: 6.000
2014: 12.000
2016: 33.000

Nog een paar West-Europese landen met duidelijk minder inwoners en wagens dan België:

- Zwitserland: 5.800 laadpunten, 4.000 in 2016
- Oostenrijk: 4.600 laadpunten, 3.600 in 2016
- Denemarken: 2.800 laadpunten, 2.600 in 2016

als je nu met uw Tesla naar het zeetje rijdt, geraak je toch terug dankzij de superchargers ? wa zit jij te klagen ?

Micele
16 september 2019, 09:17
als je nu met uw Tesla naar het zeetje rijdt, geraak je toch terug dankzij de superchargers ? wa zit jij te klagen ?
Met een thuis volgeladen Tesla heb je zelfs geen Supercharger nodig om naar de zee te rijden en terug. Alweer discalculie Paul?

Ik klaag niet, ik spreek voor de algemene achterlijke toestand in België.

brother paul
16 september 2019, 10:21
Met een thuis volgeladen Tesla heb je zelfs geen Supercharger nodig om naar de zee te rijden en terug. Alweer discalculie Paul?

Ik klaag niet, ik spreek voor de algemene achterlijke toestand in België.

je gaat toch eens gratis volgooien in gent, wtf ben je nu zo een luxebeest dat je die gouden eieren kunt laten liggen :lol:

Micele
16 september 2019, 10:29
je gaat toch eens gratis volgooien in gent, wtf ben je nu zo een luxebeest dat je die gouden eieren kunt laten liggen :lol:
Het is niet meer gratis voor nieuwe Teslas.

vb. een 3 kW stekkertje ergens in een (ondergrondse) parking in Middelkerke of whatever badstad doet het dan ook, want de wagen staat daar toch maar vele uren niets te doen.
https://nl.chargemap.com/cities/middelkerke-BE

Of de routeplanner van Tesla zegt een koffietje aan de Suc van Machelen, 15 minuten splash and go: https://www.tesla.com/nl_BE/trips?redirect=no#/?v=MS_2017_100D&o=3600%20Genk,%20Belgi%C3%AB_Genk%20LI%20Vlaandere [email protected],5.502100000000041&s=Middelkerke,%20Belgi%C3%AB_Middelkerke%20WV%20Vl [email protected],2.820788300000004&d=3600%20Genk,%20Belgi%C3%AB_Genk%20LI%20Vlaandere [email protected],5.502100000000041

Mambo
16 september 2019, 10:32
Die thuislaadpalen zullen er wel bijgeteld zijn neem ik aan.

En voor de rest zo een laadpaal ergens op een bedrijf of horeca.

Ook zie ik dat ze tot 3 keer de prijs van een kWh aan zo een station vragen.
Als je alles in rekening brengt zie ik toch geen profijt.
Behalve uw taks en biv en aftrek.
Is dat wel de moeite?

Micele
16 september 2019, 10:34
Die thuislaadpalen zullen er wel bijgeteld zijn neem ik aan. :roll:8O

NORMAL AND FAST PUBLIC CHARGING POINTS (2019)

Met thuislaadpalen is dat het viervoudige in Nederland, officiele cijfers NL augustus 2018:
https://raivereniging.nl/pers/persberichten/2018-q3/0823-nederland-telt-meeste-publieke-laadpalen-in-eu.html

Nederland telt meeste publieke laadpalen in EU

23 augustus 2018

Nederland heeft de meeste publieke laadpalen voor elektrische auto's in de Europese Unie (EU). Van alle publieke laadpunten, stond eind juni 2018 maar liefst 28,1 procent in Nederland.

Dat zijn er 32.875. Nederland telt inmiddels in totaal ruim 122 duizend laadpalen. Dit blijkt uit een publicatie van RAI Vereniging over de elektrische auto’s en laadinfrastructuur.

Om aan de toekomstige emissiedoelstellingen te kunnen voldoen, moet de komende jaren blijvend worden geïnvesteerd in (snelle) laadinfrastructuur.

Volgens RAI Vereniging loopt Nederland in de EU voorop bij de introductie van elektrische auto’s. Tussen januari 2010 en juni 2018 is het aantal laadpalen in Nederland gegroeid van 400 naar 122.036.

Hiervan zijn 32.875 publiek. Nederland heeft daarmee het grootste publieke laadnetwerk van de EU gevolgd door Duitsland (25.241), Frankrijk (16.311) en Groot-Brittannië (14.256).

Mambo
16 september 2019, 10:38
:roll:8O

NORMAL AND FAST PUBLIC CHARGING POINTS (2019)

Je noemt die paaltjes die her en der staan toch geen tankpunt?
Dat beetje dat ze laden.

Micele
16 september 2019, 10:43
Je noemt die paaltjes die her en der staan toch geen tankpunt?
Dat beetje dat ze laden. Moet ook niet veel zijn.

Als ze pakweg 4 uur een terrasje of shopping doen in de stad is dat ook aan de langzaamste 3,6 kW goed voor 100 km. En het is maar 10 km rijden naar de stad. :-D dat is 80 km cadeau hé.

De schoofzak
16 september 2019, 10:45
Die thuislaadpalen zullen er wel bijgeteld zijn neem ik aan.

En voor de rest zo een laadpaal ergens op een bedrijf of horeca.

Ook zie ik dat ze tot 3 keer de prijs van een kWh aan zo een station vragen.
Als je alles in rekening brengt zie ik toch geen profijt.
Behalve uw taks en biv en aftrek.
Is dat wel de moeite?

Neen natuurlijk niet. Als het te duur wordt, dan gaat niemand aan het paaltje staan, en diegene die dat paaltje betaald heeft, zal er zijn broek aan scheuren.

Ik denk dat als het binnenkort gaat beginnen dat je op de parking van je favoriete warenhuis ook gaat kunnen opladen, dat dat wel degelijk economisch overdacht gaat gebeuren.
Je gaat daar niet voor 50 euro gratis ellentriek krijgen, voor de aankoop van een bolleke kauwgom van 50 cent.

Micele
16 september 2019, 10:51
Neen natuurlijk niet. Als het te duur wordt, dan gaat niemand aan het paaltje staan, en diegene die dat paaltje betaald heeft, zal er zijn broek aan scheuren.

De trage paaltjes zijn meestal gratis als je voor het parkeren betaald zoals iedereen.

https://nl.chargemap.com/genk-shopping-center-.html

14 gratis aan 3,7 kW

Je gaat daar niet voor 50 euro gratis ellentriek krijgen, voor de aankoop van een bolleke kauwgom van 50 cent.
Naja het zal niet veel schelen, zolang er weinig EV rijden in BE gaan de meesten 9 keren op 10 gratis laden. En bovendien krijgen ze sneller een vrije betere parkeerplaats.

https://www.egear.be/laadpalen-belgie/

Mambo
16 september 2019, 11:03
De trage paaltjes zijn meestal gratis als je voor het parkeren betaald zoals iedereen.

https://nl.chargemap.com/genk-shopping-center-.html

14 gratis aan 3,7 kW


Naja het zal niet veel schelen, zolang er weinig EV rijden in BE gaan de meesten 9 keren op 10 gratis laden. En bovendien krijgen ze sneller een vrije betere parkeerplaats.

https://www.egear.be/laadpalen-belgie/

Ja Maar het lijkt er op dat er veel gaan bijkomen.

Micele
16 september 2019, 11:22
Ja Maar het lijkt er op dat er veel gaan bijkomen.
Fijn, want als ik daar aan die laadpalen moet voorbijrijden zijn er meestal maar amper 3-4 bezet. En dikwijls ook een plug-in hybride ertussen, die profiteert er nog meer van een snelle vrije parkeerplaats te vinden.

Vergeet niet dat sommige daar ook bijladen al hebben ze nog een halve- tot 2/3- volle batterij, het is gewoon gratis meegenomen.

En dat is nu ook niet de bedoeling, lege parkeerplaatsen direct bij de liften in een parkeergarage of -gebouw.

Dus het EV park in Limburg mag gerust vervijfvoudigen. :-)

Mambo
16 september 2019, 11:50
Fijn, want als ik daar aan die laadpalen moet voorbijrijden zijn er meestal maar amper 3-4 bezet. En dikwijls ook een plug-in hybride ertussen, die profiteert er nog meer van een snelle vrije parkeerplaats te vinden.

Vergeet niet dat sommige daar ook bijladen al hebben ze nog een halve- tot 2/3- volle batterij, het is gewoon gratis meegenomen.

En dat is nu ook niet de bedoeling, lege parkeerplaatsen direct bij de liften in een parkeergarage of -gebouw.

Dus het EV park in Limburg mag gerust vervijfvoudigen. :-)

Ik zie op charchemap dat Belgie zo een 3000 laadpunten heeft.

Te verdelen over ;
Snelweg 1,4%
Bedrijf 4,7%
Hotel 9,3%
Particulier 2,6%
Parking 24,9%
Overig 5,5%
Station 1%
Station service 1,8%
Restaurant 2,2%
Winkel 7,5%
Musea 0,3%
School 0,6%
Park 0,5%
Gemeentehuis 1,7%
Autodealer 4,4%
Straten 12,3%
Onbekend 17,3%
Camping 0,5%


Echt een warboel vind ik.
Nu ja alles samen komen ze aan 3047 dat wel.
Maar toch?

brother paul
16 september 2019, 11:58
Ik zie op charchemap dat Belgie zo een 3000 laadpunten heeft.

Te verdelen over ;
Snelweg 1,4%
Bedrijf 4,7%
Hotel 9,3%
Particulier 2,6%
Parking 24,9%
Overig 5,5%
Station 1%
Station service 1,8%
Restaurant 2,2%
Winkel 7,5%
Musea 0,3%
School 0,6%
Park 0,5%
Gemeentehuis 1,7%
Autodealer 4,4%
Straten 12,3%
Onbekend 17,3%
Camping 0,5%


Echt een warboel vind ik.
Nu ja alles samen komen ze aan 3047 dat wel.
Maar toch?

en je kan elke auto overal laden ? justasking ?:lol:

Mambo
16 september 2019, 11:59
en je kan elke auto overal laden ? justasking ?:lol:

Geen idee.

brother paul
16 september 2019, 12:15
Geen idee.

De soep is nog groter dan je denkt:
verschillende apps, betaalmethodes,insteek fiches, spanningen/watt/gelijk/wisselstroom etc, laadsnelheden,

Micele
16 september 2019, 12:26
De soep is nog groter dan je denkt:
verschillende apps, betaalmethodes,insteek fiches, spanningen/watt/gelijk/wisselstroom etc, laadsnelheden,
Je bent aan het doordraaien. Electrofobie?

Voor de gratis laadpalen is het gewoon inpluggen, de auto doet de rest.

Voor de snelle laadpalen >7kW moet je wslk het appje op je smartphone eenmalig downloaden. Inpluggen en de auto (interne lader-omvormer) doet de rest.

Zelfs mijn oma kan dat. :-)

Tavek
16 september 2019, 12:27
De soep is nog groter dan je denkt:
verschillende apps, betaalmethodes,insteek fiches, spanningen/watt/gelijk/wisselstroom etc, laadsnelheden,

Daarom, koop je best en Tesla. Je krijgt het beste laadnetwerk ter wereld bij, en geen geprul met kaaten en nummers enzo. Gewoon de wagen insteken en klaar. Die communiceert zelf met het netwerk.

Micele
16 september 2019, 12:30
Daarom, koop je best en Tesla. Je krijgt het beste laadnetwerk ter wereld bij, en geen geprul met kaaten en nummers enzo. Gewoon de wagen insteken en klaar. Die communiceert zelf met het netwerk.

Idd, gemakkelijker gaat niet.

ICE-tankstations is naoorlogs.

Mambo
16 september 2019, 12:36
Daarom, koop je best en Tesla. Je krijgt het beste laadnetwerk ter wereld bij, en geen geprul met kaaten en nummers enzo. Gewoon de wagen insteken en klaar. Die communiceert zelf met het netwerk.

Tesla maakt snelladers in één klap 40 procent duurder
Het elektrisch autorijden met een Tesla wordt in sneltempo flink duurder gemaakt. Niet alleen verdwijnen de goedkoopste modelversies uit het assortiment, nu wordt ook het snelladen bij de zogenoemde Superchager-laadpalen in één klap 40 procent duurder. De stroomtarieven zijn met 40 procent verhoogd. In ons land is de prijs van 23 naar 32 eurocent per kWh gegaan en in Nederland van 20 naar 28 eurocent.

Ps; er zijn er ook maar 11 in België.

Mambo
16 september 2019, 12:38
Je bent aan het doordraaien. Electrofobie?

Voor de gratis laadpalen is het gewoon inpluggen, de auto doet de rest.

Voor de snelle laadpalen >7kW moet je wslk het appje op je smartphone eenmalig downloaden. Inpluggen en de auto (interne lader-omvormer) doet de rest.

Zelfs mijn oma kan dat. :-)

Uw oma loopt vast en zeker vaak in het park dan.

Eten aan de duiven geven terwijl haar auto staat te koken.

Tavek
16 september 2019, 12:41
Tesla maakt snelladers in één klap 40 procent duurder
Het elektrisch autorijden met een Tesla wordt in sneltempo flink duurder gemaakt. Niet alleen verdwijnen de goedkoopste modelversies uit het assortiment, nu wordt ook het snelladen bij de zogenoemde Superchager-laadpalen in één klap 40 procent duurder. De stroomtarieven zijn met 40 procent verhoogd. In ons land is de prijs van 23 naar 32 eurocent per kWh gegaan en in Nederland van 20 naar 28 eurocent.

Ps; er zijn er ook maar 11 in België.

32 * 60 = 19,20 euro voor een laadbeurt. 400 km, oftewel 4.8 euro/100 km.

Waar tank je nog zo goedkoop ?

Thuis laden is no veel goedkoper, zeker als ge panelen hebt....

Micele
16 september 2019, 12:52
Ps; er zijn er ook maar 11 in België.Maar? :lol:

Je staat achter:
Ondertussen 13 Suc-stations en er komen er 8 bij, maakt 21 in 2020.
bron: https://www.tesla.com/nl_BE/findus/list/superchargers/Belgium

Dus superchargerstations met × tot xx laadpalen per station, klik ze maar aan.

Bovendien vergeet je de destination chargers van Tesla.

MAPJE voor mambo:

https://www.tesla.com/nl_BE/findus#/bounds/51.2758,5.417300000000068,51.15757989999999,5.2145 69999999981?search=store,service,supercharger,dest ination%20charger

Mambo
16 september 2019, 12:55
32 * 60 = 19,20 euro voor een laadbeurt. 400 km, oftewel 4.8 euro/100 km.

Waar tank je nog zo goedkoop ?

Thuis laden is no veel goedkoper, zeker als ge panelen hebt....

Tja dat is relatief.
Je hebt al wat km verlies door te gaan zoeken naar een oplader.
Pak dus ruim gezien 19 euro voor 350 km of 40 voor 700 km.
Een diesel doet niet veel slechter hoor.

Mambo
16 september 2019, 12:57
Maar? :lol:

Superchargerstations met × tot xx laadpalen per station.

Bovendien vergeet je de destination chargers van Tesla.

MAPJE voor mambo:

https://www.tesla.com/nl_BE/findus#/bounds/51.2758,5.417300000000068,51.15757989999999,5.2145 69999999981?search=store,service,supercharger,dest ination%20charger

Al hangen daar 100 stekkers. Er zijn toch maar 11 stations.

Dat is weinig he?

Tavek
16 september 2019, 12:57
Tja dat is relatief.
Je hebt al wat km verlies door te gaan zoeken naar een oplader.
Pak dus ruim gezien 19 euro voor 350 km of 40 voor 700 km.
Een diesel doet niet veel slechter hoor.

Ze liggen langs de grote assen, je rijdt er langs Mambo.

Voor de rest laadt je thuis.

Mambo
16 september 2019, 12:59
Ze liggen langs de grote assen, je rijdt er langs Mambo.

Voor de rest laadt je thuis.

Thuis laden gaat wreed traag.
En wie zegt er dat ik langs die assen moet zijn?

Mambo
16 september 2019, 13:03
Maar? :lol:

Je staat achter:
Ondertussen 13 Suc-stations en er komen er 8 bij, maakt 21 in 2020.
bron: https://www.tesla.com/nl_BE/findus/list/superchargers/Belgium

Dus superchargerstations met × tot xx laadpalen per station, klik ze maar aan.

Bovendien vergeet je de destination chargers van Tesla.

MAPJE voor mambo:

https://www.tesla.com/nl_BE/findus#/bounds/51.2758,5.417300000000068,51.15757989999999,5.2145 69999999981?search=store,service,supercharger,dest ination%20charger

Ik zou al naar Lokeren, Brugge, Kortrijk of Antwerpen moeten.

Dat noem ik niet handig hoor.

De dichtste is Lokeren.
Ik woon nabij Gent!

Micele
16 september 2019, 13:04
Al hangen daar 100 stekkers. Er zijn toch maar 11 stations.

Dat is weinig he? Er zijn er nu 13, op 1 minuut bijgebouwd, lol
En 21 in 2020:
bron: https://www.tesla.com/nl_BE/findus/list/superchargers/Belgium

134 Suc-laadpalen die vandaag werken, dat gaat naar +210 binnenkort of volgend jaar.

vergeet ook niet dat Teslas daar nu ondertussen 50% sneller laden als een tijdje geleden (door V2-lader update, en update batterijmanagement)

Tesla weet wel te zorgen voor hun klanten.

Nikske weinig Mambo, je moet wel kunnen hoofdrekenen zoals mijn oma. :-D

Mambo
16 september 2019, 13:06
Er zijn er nu 13, op 1 minuut bijgebouwd, lol
En 21 in 2020:
bron: https://www.tesla.com/nl_BE/findus/list/superchargers/Belgium

vergeet ook niet dat Teslas daar nu ondertussen 50% sneller laden als een tijdje geleden (door V2-lader update, en update batterijmanagement)

Tesla weet wel te zorgen voor hun klanten.

Nikske weinig Mambo, je moet wel kunnen hoofdrekenen zoals mijn oma. :-D

Ik denk dat uw oma al vaak gedacht heeft dat pepe beter in de kolenbak had geschoten.

Tavek
16 september 2019, 13:09
Ik zou al naar Lokeren, Brugge, Kortrijk of Antwerpen moeten.

Dat noem ik niet handig hoor.

De dichtste is Lokeren.
Ik woon nabij Gent!

Of thuis.

Superchargen doet ge voor lange reizen.

Micele
16 september 2019, 13:09
Ik denk dat uw oma al vaak gedacht heeft dat pepe beter in de kolenbak had geschoten.
jaloers op mijn oma ook nog. :lol:

Micele
16 september 2019, 13:11
Of thuis.

Superchargen doet ge voor lange reizen.

Mambo woont in een tent of een grot, daar is geen stroom. :-P

Momenteel heeft Tesla al 134 Suc-laadpalenin België zelf, de laatste keer dat ik dat gecheckt had waren er dat 28 of 30.

Voor een verre reis heb ik wslk geen enkele Suc-laadpaal in België nodig.

Buitenlanders die op doorreis zijn -via Belgie- eerder wel.

Mambo
16 september 2019, 13:12
Of thuis.

Superchargen doet ge voor lange reizen.

Tegen dat die hier vol is zijn we een week verder.

Mambo
16 september 2019, 13:14
Mambo woont in een tent of een grot, daar is geen stroom. :-P

Een beetje wel.
Als ik kook en de chauffage gebruik is er geen meer voor de auto.
Dat schijnt beperkt te zijn.

Veel ken ik er ook niet van.

brother paul
16 september 2019, 13:15
Tegen dat die hier vol is zijn we een week verder.

nee hoor bij Tesla gaat dat speciaal beter
als je audi hebt slaat de 'plong' uit, of de 'zekering voor de limburgers'
als je Tesla hebt, heb je dat probleem niet

Die 100D kun je zelfs 110kWh volladen met 100KWh energie. Is ook iets speciaals:-P Sowieso altijd beter dan gelijk welke concurrent. Er is niets, die bij één concurrent ook maar per definitie beter kan zijn

Micele
16 september 2019, 13:18
Een beetje wel.
Als ik kook en de chauffage gebruik is er geen meer voor de auto.
Dat schijnt beperkt te zijn.

Veel ken ik er ook niet van.
Vraag het eens aan iemand die er iets van kent. Zou een electricien dat weten? :lol:

Mambo
16 september 2019, 13:21
Vraag het eens aan iemand die er iets van kent. Zou een electricien dat weten? :lol:

Daar twijfel ik aan.
Meestal zijn die beter in factureren.

Micele
16 september 2019, 13:21
nee hoor bij Tesla gaat dat speciaal beter
als je audi hebt slaat de 'plong' uit, of de 'zekering voor de limburgers'
als je Tesla hebt, heb je dat probleem niet

Die 100D kun je zelfs 110kWh volladen met 100KWh energie. Is ook iets speciaals:-P Sowieso altijd beter dan gelijk welke concurrent. Er is niets, die bij één concurrent ook maar per definitie beter kan zijn
Paul, neem een leespilletje.

Als men s'nachts laad laat je best alle kookplaten de ganse nacht aanstaan. :lol:

brother paul
16 september 2019, 13:24
Paul, neem een leespilletje.

Als men s'nachts laad laat je best alle kookplaten de ganse nacht aanstaan. :lol:

Op één faze uiteraard lukt dat probleemloos, inclusief warmtepomp verwarming en dankzij de smart tesla charger verloopt dit vlekkeloos allemaal binnen het nachttarief.

Micele
16 september 2019, 13:25
Daar twijfel ik aan.
Meestal zijn die beter in factureren.

Mijn buurman is verantwoordelijk voor de nodige electriciteitsvoorzieningen en stroombeveiligingen van ziekenhuizen, elk (digitaal) apparaatje moet daar perfect werken. Anders R.I.P. patient.

Micele
16 september 2019, 13:28
Op één faze uiteraard lukt dat probleemloos, inclusief warmtepomp verwarming en dankzij de smart tesla charger verloopt dit vlekkeloos allemaal binnen het nachttarief.

Logisch niet? Anders zou er niemand nog een EV kopen. Je moet daar geen warmtepomp voor hebben, mijn gasketel springt zelfs in de winter amper aan.

Micele
16 september 2019, 14:05
Lap weer een bedrijf meer dat opteert voor Teslas, ergens scheelt er iets aan die wagens, en zeker aan het opladen. :-P

https://www.fleet.be/levering-tesla-lebonpain/

LE BONPAIN trekt elektrische kaart samen met LeasePlan en Tesla

DOOR ANNE CLAES. 16/09/2019

Vrijdag 13 september was voor de biologische bakkerij LE BONPAIN hét ideale moment om de transitie naar duurzaam ondernemen in de verf te zetten. De onderneming heeft niet enkel zijn volledige productiemethode onder de loep genomen, maar ook de manier van verplaatsen verloopt nu elektrisch dankzij een samenwerking met Tesla en LeasePlan.

https://www.fleet.be/wp-content/uploads/2019/09/6D4FD1D2-15AA-4865-8828-D29166F66C05-w800-h600.jpg
Zeven witte Tesla’s reden onder muzikale begeleiding de parking van LE BONPAIN op: vijf Models 3, een Model S en Model X.

Nadat iedereen de wagens bewonderd had en een korte introductie van Bart Massin van Stroohm, nam een trotse zaakvoerder João Martins het woord.

“We hebben gekozen voor een samenwerking met Tesla omdat dat merk onze bedrijfsfilosofie het best benadert. In combinatie met onze zonnepanelen en warmtepomp zullen we er via de laadpalen in slagen om ons op de meest ecologische manier te verplaatsen. Aangezien elektrisch rijden momenteel het beste is wat de markt te bieden heeft, hebben we geopteerd voor een operationele leaseformule op 48 maanden bij LeasePlan. Deze leasemaatschappij kon ons de meest interessante prijs garanderen in combinatie met een grote knowhow over elektrisch rijden.”

João Martins, zaakvoerder LE BONPAIN
Parelwit is nu de standaardkleur ipv zwart, men ziet het...

Tavek
16 september 2019, 14:23
Tegen dat die hier vol is zijn we een week verder.

Oei, ik zou dan toch eens stoppen met elentrik pikken van het buitenstopcontact van uw buurman.

Tavek
16 september 2019, 14:25
Op één faze uiteraard lukt dat probleemloos, inclusief warmtepomp verwarming en dankzij de smart tesla charger verloopt dit vlekkeloos allemaal binnen het nachttarief.

Een warmtepomp verbruik 1-2 kW aan elentrik in een moderne woning.

Wat begrijp je daar niet aan ?

Micele
16 september 2019, 15:32
En, hoeveel vermogen kan het netwerk in de straat aan ?
Elk huis in de straat kan 11 kW laden aan, wat begrijp je daar niet aan?
Als in de straten 3 faze 400 V ligt is dat toch niet voor de show?

In Nederland worden bepaalde straten daar wslk op voorzien, dus zal het netwerk dat aankunnen (of de netwerkinfrastructuur heeft ruimte voor een snelle hardware-upgrade in de toekomst)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning

Gebruik

In Nederland worden de meeste huizen tegenwoordig aangesloten met een driefaseaansluiting.

In de meterkast wordt dan ofwel één fase aangesloten voor kleinverbruikers of alle drie de fasen, die dan na de meter verdeeld worden in drie groepen van 230 V.

Indien gewenst kan dan ook een krachtstroom-groep aangesloten worden voor bepaalde apparaten zoals (sommige) elektrische kookplaten of ovens.

Als er maar één fase wordt aangesloten, wordt er een enkele (hoofd)zekering gebruikt in combinatie met een enkelfase-stroommeter.

Bij een andere gebruiker op dezelfde aansluitkabel wordt vervolgens de tweede hoofdzekering gebruikt en bij een derde huis op dezelfde kabel de derde zekering: op deze manier wordt de belasting van de aansluitkabels tussen het transformatorhuisje en de woningen gelijkmatig verdeeld.

Bij aansluiting van alle drie de fasen worden drie hoofdzekeringen en een driefase-elektriciteitsmeter toegepast. Pas na de meter kan men kiezen tussen drie aparte groepen van 230 V of (ook) een driefasige krachtstroom-groep.

In bedrijven wordt veel vaker direct gebruikgemaakt van driefasenspanning voor het aansturen van zware apparatuur zoals elektrische motoren, airconditioning enz. en uiteraard ook als er driefasemotoren worden gebruikt, ongeacht of dat een zware motor is of niet.

Als er twee auto's aan 22 kW laden (residentieel) in dezelfde straat dan kan er geen derde bij zonder overbelasting te riskeren.
Zuig jij dus uit je duim. Enkel de zwaarste en oudste Teslas vóór mei 2016 die deze optie van 2 interne laders genomen hebben konden dat, nadien is het max 16,5 kW. Bron Tesla Nederlandstalig: https://www.tesla.com/nl_NL/support/home-charging-installation?redirect=no


In Nederland hebben wslk nu ca. 100.000 huishoudens een laadpaal van 3,7 kW, 7,3 kW (1f) of 11 kW (3f) (22 kW zal uitzonderlijk zijn, of eerder 2 van 11 kW bij meer dan 1 zware EV)

Ik denk niet dat mensen met een vette Tesla in oude rijenhuisjes wonen of in aftandse appartementenblokken.

Voor een EV met pakweg 40 kW is 3,7 kW eigenlijk voldoende. Op 9 uur is er ~33 kW bij. Er zijn nog altijd teveel gratis laadpunten...

bron juni 2018: 89.161

https://raivereniging.nl/pers/persberichten/2018-q3/0823-nederland-telt-meeste-publieke-laadpalen-in-eu.html

Volgens RAI Vereniging loopt Nederland in de EU voorop bij de introductie van elektrische auto’s. Tussen januari 2010 en juni 2018 is het aantal laadpalen in Nederland gegroeid van 400 naar 122.036.

Hiervan zijn 32.875 publiek. Nederland heeft daarmee het grootste publieke laadnetwerk van de EU gevolgd door Duitsland (25.241), Frankrijk (16.311) en Groot-Brittannië (14.256).

blub
16 september 2019, 17:58
Het is niet meer gratis voor nieuwe Teslas.

vb. een 3 kW stekkertje ergens in een (ondergrondse) parking in Middelkerke of whatever badstad doet het dan ook, want de wagen staat daar toch maar vele uren niets te doen.
https://nl.chargemap.com/cities/middelkerke-BE

Of de routeplanner van Tesla zegt een koffietje aan de Suc van Machelen, 15 minuten splash and go: https://www.tesla.com/nl_BE/trips?redirect=no#/?v=MS_2017_100D&o=3600%20Genk,%20Belgi%C3%AB_Genk%20LI%20Vlaandere [email protected],5.502100000000041&s=Middelkerke,%20Belgi%C3%AB_Middelkerke%20WV%20Vl [email protected],2.820788300000004&d=3600%20Genk,%20Belgi%C3%AB_Genk%20LI%20Vlaandere [email protected],5.502100000000041

Als hij ikea bedoelde dan is het nog steeds gratis :)

blub
16 september 2019, 17:59
Die thuislaadpalen zullen er wel bijgeteld zijn neem ik aan.

En voor de rest zo een laadpaal ergens op een bedrijf of horeca.

Ook zie ik dat ze tot 3 keer de prijs van een kWh aan zo een station vragen.
Als je alles in rekening brengt zie ik toch geen profijt.
Behalve uw taks en biv en aftrek.
Is dat wel de moeite?

De meeste vragen 29 cent per kwh. Dat komt voor mij neer op 3.77 euro per 100 km.

blub
16 september 2019, 18:09
Elk huis in de straat kan 11 kW laden aan, wat begrijp je daar niet aan?
Als in de straten 3 faze 400 V ligt is dat toch niet voor de show?

In Nederland worden bepaalde straten daar wslk op voorzien, dus zal het netwerk dat aankunnen (of de netwerkinfrastructuur heeft ruimte voor een snelle hardware-upgrade in de toekomst)




Zuig jij dus uit je duim. Enkel de zwaarste en oudste Teslas vóór mei 2016 die deze optie van 2 interne laders genomen hebben konden dat, nadien is het max 16,5 kW. Bron Tesla Nederlandstalig: https://www.tesla.com/nl_NL/support/home-charging-installation?redirect=no


In Nederland hebben wslk nu ca. 100.000 huishoudens een laadpaal van 3,7 kW, 7,3 kW (1f) of 11 kW (3f) (22 kW zal uitzonderlijk zijn, of eerder 2 van 11 kW bij meer dan 1 zware EV)

Ik denk niet dat mensen met een vette Tesla in oude rijenhuisjes wonen of in aftandse appartementenblokken.

Voor een EV met pakweg 40 kW is 3,7 kW eigenlijk voldoende. Op 9 uur is er ~33 kW bij. Er zijn nog altijd teveel gratis laadpunten...

bron juni 2018: 89.161

Hierboven heeft men aangegeven dat de kabel in straat 95mm² is. Als je rekent dat er ongeveer 10A mogelijk is per mm² dan is dit voor de volledige straat 950Amp. Dus veel success om iedereen zijn warmtepomp, kookplaat, wasmachine en auto van stroom te voorzien.

Edit:
Dit is het gedeelte dat jij blijft negeren.

brother paul
16 september 2019, 18:29
Hierboven heeft men aangegeven dat de kabel in straat 95mm² is. Als je rekent dat er ongeveer 10A mogelijk is per mm² dan is dit voor de volledige straat 950Amp. Dus veel success om iedereen zijn warmtepomp, kookplaat, wasmachine en auto van stroom te voorzien.

Edit:
Dit is het gedeelte dat jij blijft negeren.

Tis niet moeilijk, als de creg het zelf niet ziet zitten...

maddox
16 september 2019, 18:57
Vraag het eens aan iemand die er iets van kent. Zou een electricien dat weten? :lol:

Wie kan het vermogen op een zekering niet aflezen? Het is het getalleke met een A erbij.

Micele
16 september 2019, 19:23
Wie kan het vermogen op een zekering niet aflezen? Het is het getalleke met een A erbij.

En het dagverbruik 0700-2200 en nachtverbruik 2200-0700 is ook simpel af te lezen.

Gewoon een potlood en een papiertje en een paar keer op het tellerraampje kijken. tot 1/10 kW of achter de komma, en dan kun je nog de 10 streepjes tellen dus tot 1/100 kW.

wie zijn stroomverbruik maandelijks en jaarlijks wil opvolgen, gewoon hier:
https://www.energieid.be/

https://www.energieid.be/Content/images/marketing/screen1.nl-BE.png

We hebben enkel dagstroom (ecopower)

Voor diegene die een oude dubbele meter hebben (nachttarief) vragen zich mss af:

https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/437115/dubbele-stroommeter-weten-hoogtarief-laagtarief/

Hoe kan een dubbele stroommeter weten wanneer het hoogtarief of laagtarief is?

https://bin.snmmd.nl/m/m1nyhsqwg8mp.jpg

Henri1
16 september 2019, 19:31
IK vraag mij af, voor diegene die het probleem kennen

1) als je uw auto bvb 10kWp oplaadt, hoe moet je dan koken ? TV kijken ? warmtempomp laten aanslaan ?


Als je enkel faze hebt, zit de limiet dacht ik op 5kWp

als je dat berekent, 5kWp x24*365
als je driefaze heb je max 12kWp

als je huis verwarmt met Warmtepomp heb je 10kWh nodig
als je elektrisch verbruik rekent voor koken/pompen/lichten/Tv computer/ 5kWh
en als je 15000km per jaar rijdt aan x 0.2kWh 3000kWh verbruik

op een of andere manier heb je toch wel een soort coordinatie nodig tussen uw laadpaal en uw huisverbruik ?

Smart charging neemt het nadenken van de eigenaar weg. Zo wordt een volslagen idioot plots een kenner.

Micele
16 september 2019, 19:44
Smart charging neemt het nadenken van de eigenaar weg. Zo wordt een volslagen idioot plots een kenner.

Wacht ff voor de 5-jarigen

https://www.youtube.com/watch?v=G0IMuEAKSSU

brother paul
22 september 2019, 19:48
hier een uitleg

https://www.autoweek.nl/advies/elektrisch/laden/

Micele
22 september 2019, 21:12
Wat is Smart Charging?

Indien u over meerdere laadpunten en/of laadsystemen beschikt, kan het vermogen dat u nodig heeft behoorlijk oplopen. Om dit binnen de perken te houden, kan u via Blue Corner aan Smart Charging of Slim Laden doen. Kortgezegd, zorgen wij ervoor dat u een beperkt totaalvermogen optimaal gebruikt om uw elektrische wagens op te laden, zonder dat u ooit boven dat totaalvermogen uitkomt (wat steeds vervelende gevolgen zou hebben).

Wat is Load Balancing?

Load Balancing is de meest eenvoudige vorm van Smart Charging. Wanneer u meerdere laadpunten heeft, kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de laadpunten waarop op dat moment geladen wordt. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: stel dat u 22kW vermogen ter beschikking heeft en twee geïnstalleerde laadpunten. Staat er één wagen te laden, dan krijgt die de beschikking over de volle 22kW. Komt er een tweede bij, dan schakelt het Load Balancing systeem terug naar 11kW per laadpunt.

Wat is een Charge Network Controller (CNC)?

Als u meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren met het Blue Corner platform en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de andere (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaart u op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Die eerste lader noemen we een Charge Network Controller. Deze is niet alleen in staat om alle communicatie te stroomlijnen, maar beschikt eveneens over geavanceerde Smart Charging mogelijkheden waarmee alle laadpunten (zowel die aan de slimme lader als degene aan de andere laders) op een slimme manier kunnen worden aangestuurd.

Wat is Dynamic Load Balancing (DLB)?

Indien het beschikbare vermogen voor uw laadpunten sterk afhangt van het andere verbruik (in huis of op het bedrijf) dan biedt Dynamic Load Balancing een perfecte oplossing. Door dat andere verbruik voortdurend te monitoren, wordt het totaalvermogen voor de laadpunten ten allen tijde aangepast zodat het maximale vermogen op uw locatie nooit wordt overschreden!

https://www.bluecorner.be/nl/elektrisch-rijden/is-smart-charging/

Het bestaat :beard:

https://teslamotorsclub.com/blog/2018/11/06/smart-charging-as-a-smart-solution/

Binnen een paar jaar zal de rest van de wereld het voorbeeld van Tesla-rijders volgen: iedereen zal switchen naar een volledig elektrisch voertuig. Weg met emissies! Heel Nederland zal dan ’s nachts de auto thuis opladen, of overdag op het werk. Toch blijft er één hardnekkig probleem: als iedereen op hetzelfde moment begint met laden, piekt de vraag naar (groene) stroom. Het energienetwerk kan dat niet zomaar opvangen. Gelukkig heeft Jedlix heeft de oplossing: Slim laden, een ‘over-the-air’ laadoplossing die ervoor zorgt dat jouw Tesla wordt opgeladen op groene en goedkope momenten.

Sinds 2016 heeft Jedlix een partnerschap met Tesla. Dankzij deze samenwerking kun jij je Tesla slim opladen met de Jedlix-app. Slim laden zorgt dat je Tesla alleen wordt opgeladen op momenten dat er genoeg (groene) stroom aanwezig is op het energienet. Die optimalisatie zorgt voor lagere energieprijzen. En het grootste voordeel: omdat je helpt het energienet te balanceren, ontvang je een financiële bonus voor iedere slimme laadsessie.

Hoe Slim laden precies werkt? Stel, je komt ’s avonds thuis en je hangt je Tesla aan de stroom. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is je vertrektijd instellen in de Jedlix-app. De rest gaat vanzelf. Via connected car-technologie communiceert Jedlix met jouw Tesla. Het unieke algoritme berekent de optimale laadmomenten op basis van je ingestelde vertrektijd, de status van je batterij, en de beschikbaarheid van duurzame energie. Zodra jij weer op weg moet, is je Tesla volledig opgeladen met duurzame en voordelige energie.

Beginnen met Slim laden is simpel

Om te beginnen met Slim laden heb je een Jedlix-account nodig die je eenvoudig aanmaakt in de app. Vul daarvoor je naam, adres, en het type van je Tesla in. Daarna wordt er gevraagd om in te loggen met je Tesla-credentials. Dankzij de nauwe samenwerking met Tesla kan Jedlix direct contact maken met je voertuig, maar uiteraard alleen met jouw toestemming.

Zodra je inlogt met je Tesla-gegevens, ontvangt Jedlix een token van de Tesla API. Die token versleutelen en wordt bewaard om verbinding te kunnen maken met je voertuig. Je logingegevens worden niet opgeslagen, dus over de veiligheid hoef je je geen zorgen te maken.

Voeg tot slot de details van je energiecontract toe en stel je vertrektijd in, dan kan je eerste slimme laadsessie met Jedlix beginnen! Check daarna af en toe de app om je bonus te claimen. Dat kan al zodra je 5 euro hebt opgespaard.

“Jedlix laadt mijn Tesla op wanneer er duurzame energie wordt opgewekt. Zo draag ik bij aan het meest effectieve gebruik van groene stroom. De financiële bonus is een fijn extraatje.”

– Wout van der Heijden, eigenaar van een Tesla Model S

Meer weten over onze service? Bekijk onze uitlegvideo over Jedlix.

Klaar om te beginnen met Slim laden? Download dan onze gratis app voor iOS of Android.

Micele
22 september 2019, 21:28
Traag AC-laden kan men gewoon via een appje sturen wanneer beginnen wanneer stoppen.

:beard:

blub
26 september 2019, 08:31
Wacht ff voor de 5-jarigen

https://www.youtube.com/watch?v=G0IMuEAKSSU

Ok ik noteer dat je blijft negeren dat de kabel in de straat maar 95mm is. Zelfs al kan je smart charging optimaal toepassen (wat nooit zal gebeuren) dan kom je er nog niet.

blub
26 september 2019, 08:48
Smart charging neemt het nadenken van de eigenaar weg. Zo wordt een volslagen idioot plots een kenner.

Je slimme meter kan dan even je kookplaat uitzetten zodat iemand zijn auto vlug kan laden.

Je koelkast is ook niet nuttig dus die zetten we ook maar even uit.
Wat de slimme meter vooral zal toelaten is dat degene die veel wil betalen voor zijn energie deze zal krijgen en de rest niet. Mensen die het dus al niet breed hebben zullen de tol moeten betalen voor de fratsen van de "GROENE" jongens.

De schoofzak
26 september 2019, 11:22
Wie kan het vermogen op een zekering niet aflezen? Het is het getalleke met een A erbij.

Leg ons dat eens uit: het vermogen, een getalleke, en de eenheid "A".

dpg
26 september 2019, 12:10
Leg ons dat eens uit: het vermogen, een getalleke, en de eenheid "A".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm

https://www.youtube.com/watch?v=18zI1m18z3Y&feature=youtu.be

Tavek
26 september 2019, 12:24
Leg ons dat eens uit: het vermogen, een getalleke, en de eenheid "A".

:oops:

dpg
26 september 2019, 12:37
:oops:

Plaatsvervangende schaamte ?

De schoofzak
29 september 2019, 13:00
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm

https://www.youtube.com/watch?v=18zI1m18z3Y&feature=youtu.be

Druk jij het elektrisch vermogen uit in de eenheid Ampère?
Beetje koppig in de spanning?

Micele
29 september 2019, 13:31
Voor de leken enkel 230 VAC en 16 Ampere invullen:

http://users.telenet.be/matrix/electronica/Formules%20spanning,%20stroom,%20weerstand,%20verm ogen.htm

Dat is voor wisselspanning thuis. Of via laadpunt naar EV Level 1 en 2 AC Chargers (Alternating Current), blokschema bovenaan.

Superchargers >50 kW DC werken op gelijkstroom (Direct Current) of gewoon P= U.I

AC-omvormer/lader van de wagen wordt omzeild, blokschema DC charger onderaan: (of veel minder vermogen verlies)

https://www.mpoweruk.com/images/ev%20charger.gif

of
http://www.evchargesolutions.com/v/vspfiles/assets/images/0116_CTE_Avago_F2.gif
Onderste is het schema voor de Porsche Taycan en Audi e tron, die hebben echt een klepje vooraan links en rechts voor respectievelijk AC en DC laden. lol.

chris k
29 september 2019, 14:11
Elektriciteit is niet simpel ....doe je iets mis dan voel je het in het beste geval ...anders nooit meer.


Mensen die veel doen kunnen veel fouten maken.
Mensen die weinig doen maken weinig fouten.
Ik ken mensen die geen fouten maken.

Micele
29 september 2019, 14:20
Elektriciteit is niet simpel ....doe je iets mis dan voel je het in het beste geval ...anders nooit meer.

Mensen die veel doen kunnen veel fouten maken.
Mensen die weinig doen maken weinig fouten.
Ik ken mensen die geen fouten maken.

Als men al te lomp is om de zekering af te schakelen... :roll:

brother paul
29 september 2019, 14:40
Als men al te lomp is om de zekering af te schakelen... :roll:

wel heel toevallig vermelden alle websites van warmtepompen dat een mens zijn electriciteit moet verzwaren...

https://www.warmtepomp-info.nl/zwaardere-elektriciteitsaansluiting/
Vermogen en stroomverbruik
Een warmtepomp die een hoger vermogen heeft zal automatisch wat meer elektriciteit nodig hebben om dit vermogen te kunnen bereiken. Als jij een warmtepomp gaat kopen moet je dan ook eerst navraag doen bij de leverancier naar het stroomverbruik van de warmtepomp. Doordat deze in veel huishoudens als een extra apparaat naast de HR ketel komt te staan komt er een machine bij die stroom op constante basis verbruikt. De leverancier zal aan jou een berekening vragen van de andere apparatuur in je huis voordat je weet of je een zwaardere stroomaansluiting nodig hebt.

Let op als je een Tesla koopt, moet je daar niet aan denken, die hebben dat met een supersmart oplossing gewoon opgelost. Dit speciaal voor Micele onze superTeslabelegger even vermelden, anders wordt hij panisch voor de shortersreactie op zijn aandelen.

De andere EV's daarentegen vragen wat intellectueel denkwerk en logica

Er bestaan dus smart laadpalen die het verbruik doen zakken ifv uw huisverbruik, rekening houdend met de limiet.
En hé weet je wat, uw auto laadt dan wat trager op, meestal lukt dat wel in één nacht, en zeker met een Tesla, want dat is altijd iets beters, om te beginnen verbruiken ze al het minst, dus moeten ze het minst opladen hé puur logica ook

chris k
29 september 2019, 15:51
Als men al te lomp is om de zekering af te schakelen... :roll:

Thuis mag je dit ( voorlopig) nog zelf doen .....op het werk alleen als je bij opgeleide personeel behoord ..... alleen als de " BA x" met glans doorstaan hebt

Micele
29 september 2019, 15:57
wel heel toevallig vermelden alle websites van warmtepompen dat een mens zijn electriciteit moet verzwaren...

https://www.warmtepomp-info.nl/zwaardere-elektriciteitsaansluiting/
Kijk eens wat er in je linkje staat:

Kan jouw meterkast de spanning aan

In veel huishoudens is er sprake van een ruimschoots evenwicht op het gebied van stroomverbruik en de sterkte van de meterkast. Ligt het echter in het grensgebied, dan zal de leverancier van de warmtepomp jou adviseren om een groep te laten bijplaatsen in de meterkast. Dit is sowieso aan te raden omdat de warmtepomp dan gewoon doorwerkt wanneer er door een kortsluiting of overbelasting een groep in het huis uitvalt. De installateur die de warmtepomp zal komen installeren zal dit allemaal controleren voordat hij aan het werk gaat. Hij is bovendien in staat om een extra groep te installeren in jouw meterkast voor de warmtepomp. Een zwaardere elektriciteitsaansluiting in de vorm van een aantal ampère extra is doorgaans niet nodig bij een warmtepomp die voor normaal huishoudelijk gebruik wordt aangeschaft.

Let op als je een Tesla koopt, moet je daar niet aan denken, die hebben dat met een supersmart oplossing gewoon opgelost. Dit speciaal voor Micele onze superTeslabelegger even vermelden, anders wordt hij panisch voor de shortersreactie op zijn aandelen.

De andere EV's daarentegen vragen wat intellectueel denkwerk en logica

Er bestaan dus smart laadpalen die het verbruik doen zakken ifv uw huisverbruik, rekening houdend met de limiet.
En hé weet je wat, uw auto laadt dan wat trager op, meestal lukt dat wel in één nacht, en zeker met een Tesla, want dat is altijd iets beters, om te beginnen verbruiken ze al het minst, dus moeten ze het minst opladen hé puur logica ook

Kan ik er aan doen dat je onwetend wil blijven Paul?

Vraag eens aan @araneus wat die voor een laadpunt heeft thuis, met één faze (32A*230 V) of aan 7,3 kW komt die ruimschoots toe, ook voor een zware Tesla.

Blijf maar lekker kronkelen polleke, Tesla verkoopt er dit kwartaal +100.000. 8-)

De schoofzak
29 september 2019, 16:15
In mijn vorige woning hing op de elektriciteitskast een oranje waarschuwende zelfklever: 3x380 v.
Dat was natuurlijk omdat ik verwarmde met accumulatiekachels.

Aan de jonge mensen die mijn huis opkochten, en die nogal ecologisch waren, heb ik uitgelegd dat dit mogelijk interessant was voor een toekomstig elektrisch voertuig.
Lap, dat verhoogde de waarde van mijn huis met 5000 euro.

Micele
29 september 2019, 16:17
Lees eens wat Volkswagen denkt van smart charging van EV, ook specifiek Duitsland:

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/id-workshop-electric-for-all-4193/charging-infrastructure-4198

Charging at home

According to current surveys, most ID. drivers will only have to charge their car once a week, as the majority of commuters do not travel further than 50 kilometres per day. Based on analyses by Volkswagen, it is estimated that around 50 percent of all charging processes will take place at home and another 20 percent will take place at work. Volkswagen will thus offer a modular programme of wall boxes which can be mounted in carports, garages or company car parks. While a vehicle is charged at 2.3 kW via the standard 230 V grid, the wall box will allow the ID. and other models to be charged at a rate of up to 11 kW (AC) – this charging capacity is sufficient to fully charge the Volkswagen's battery overnight (which is often cheaper) or during the working day. The starting price for the Volkswagen wall boxes will be around 300 euros plus installation costs. Volkswagen also plans to produce wall boxes that offer 22 kW (DC) charging capacity and work in a bidirectional manner, i.e. also allowing energy to be supplied to the grid. At night (at times of low energy consumption in private households and businesses), electric vehicles connected to the bidirectional wall boxes will also serve as a storage battery for surplus capacity.

Charging on the go

25 percent of charging processes will take place at public quick-charge stations, while 5 percent will occur on motorways – in both cases at a rate of more than 125 kW. It will be enough to charge once for a 700-kilometre-long stretch. If the ID. is charged at a quick-charging station with the aforementioned 125 kW power, charging will be completed in around 30 minutes.

Ionity joint venture

Expansion of the charging infrastructure is of utmost importance. One relevant component in achieving this goal is the Ionity joint venture. Through Ionity, Volkswagen is cooperating with the BMW Group, Daimler AG and the Ford Motor Company to create a reliable network of extremely powerful quick-charging stations along European motorways. A total of 400 quick-charging stations, dubbed the ‘filling stations of the future’, should enter into operation by 2020. The ID. models will be able to charge batteries at these charging points with a power of up to 125 kW.

Overall, it is critical that the expansion of the charging infrastructure must be massively pushed in all countries. It goes without saying that Volkswagen is contributing to the expansion of the charging infrastructure: All 4,000 authorised Volkswagen dealers in Europe will be equipped with on-site charging stations. Quick-charging stations with up to 150 kW power will also be installed at the Volkswagen charging points. In parallel to this, Volkswagen will expand the network of charging stations at its production sites in employee car parks from 1,000 to 5,000 by 2020. What is more, Volkswagen is also doing its utmost to provide regeneratively generated power at the company charging points wherever possible.

In the future, payment can be made without cards

The “We Charge” online service that will be offered by the Volkswagen mobility platform “WE” in the future is another indication that Volkswagen is transitioning from a pure vehicle manufacturer to a fully fledged mobility service provider. The app-controlled service answers all your questions about charging – Where can I charge? How long will it take? How much will it cost? How can I pay? – with practical answers and solutions. “We Charge” manages the “Planning & Finding” and the “Charging & Paying”. The smart online service shows the most suitable charging point, reserves it, and navigates to it. In this way, “We Charge” eases the fear of the e-car running out of power by providing access to the charging network with the highest density across Europe. With flexible charging agreements and a transparent billing system. All thanks to Volkswagen's shareholding in Hubject – eRoaming, a platform which makes it possible to charge electric vehicles throughout Europe no matter who the provider is. With 300 partners, 55,000 charging points, as well as a comfortable authorisation and billing. Payments are currently made via RFID (Radio Frequency Identification) or smartphone app (with the QR code). In the not too distant future the system will be revolutionised with “Plug & Charge”, which uses block-chain technology to facilitate billing and payment for the charging process directly via the ID. itself. The ID. family models effectively become driving credit cards.

The ID. family as part of the power grid

The future of e-mobility provides several other smart solutions: Integrated into the home power network, zero-emissions vehicles will stabilise the power grid as so-called smart-grid solutions by storing surplus capacity in the power network, which frequently accrue at night and so far remain unused. Volkswagen wants to go one step further than simply providing wall boxes: The company is also planning to design a digitally linked home energy management system (HEMS), which can be used to reduce energy costs for households and mobility alike and with which the ID. fleet will become a part of the power network. Behind HEMS are hidden intelligent computers that manage the energy demand of the e-car and the house heating pump while incorporating photovoltaics and household batteries. In the evening, the user will enter the range they require for the following day and at what time. The ID. now communicates with the HEMS and itself establishes the best charging cycle on the basis of the current electricity price and availability. And what is more, the HEMS can, for example, fall back on the available residual energy of the electric car to temporarily cover the power need of the home. All of this happens completely automatically.

Sufficient power is available

Even with a sudden increase in the number of newly registered electric vehicles, the available power will be sufficient. Take Germany as an example: one million electric vehicles would consume approximately. 2.4 TWh (2,400,000,000 kWh) of power per year. Annual energy consumption in Germany is 517 TWh. Thus energy consumption will only rise by 0.5 percent due to the use of electric cars. When charged overnight, this value is rationalised again due to the use of surplus capacity. It should also be noted that an electric car is extremely efficient. It can travel four times further than a diesel car based on the same energy consumption rate. Volkswagen has also calculated that, over its lifespan, the e-car has the best CO2 balance of all drive types; the figures have been certified by TÜV. In the mid- and long-term, this advantage will increase because more and more power is being fed into the grid from renewable sources.