PDA

View Full Version : De Boeing 737 Max


Jantje
28 september 2019, 08:12
De Boeing 737 Max is een zeer populair toestel binnen de luchtvaart.
Allee is, eigenlijk was een zeer popuair toestel.
Boeing kampt bij dat toestel immers met zeer grote technische problemen.



Dat toestel staat al maanden aan de grond na twee dodelijke crashes waarbij honderden mensen om het leven kwamen.

De Amerikaanse toezichthouder FAA eist extra inspecties bij de Boeing 737 NG nadat er bij een klein aantal vliegtuigen van dat type scheurtjes bij de vleugelbevestiging zijn ontdekt.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/weer-problemen-bij-boeing-scheurtjes-in-populaire-737-next-generation~a39d53a3/
De 737 MAX-vliegtuigreeksen werden in maart aan de ketting gelegd, na twee crashes waarbij toestellen van het type MAX 8 waren betrokken. In maart kwamen in Ethiopië 157 mensen om het leven, bij een andere crash in Indonesië in oktober vorig jaar waren dat er 189. De oorzaak van de crashes zou te maken hebben met softwareproblemen.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/luchtvaartautoriteit-vs-regeringen-beslissen-zelf-over-terugkeer-boeing-737-max~a9bb3054/

Men is duidelijk bezig met een overkill aan AI in de vliegtuigen.
Zo erg zelfs dat piloten niet meer weten hoe ze met zo'n toestel moeten vliegen.


“De bemanning van het Lion Air-toestel wist niet dat ze om de controle van het toestel vocht tegen een automatisch systeem dat ten onrechte de stand van het vliegtuig probeerde te corrigeren.” Het ongeluk in Ethiopië, een half jaar na de Lion Air-crash, heeft Baksteen daarom verbaasd. “Elke piloot op de 737 Max wist toen toch wat er mis kan gaan en hoe je daarop moet reageren.” De bemanning van Ethiopian Airlines lijkt de noodprocedures niet correct te hebben gevolgd. “Het is wachten op de definitieve onderzoeksrapporten.”
https://www.hln.be/reizen/de-boeing-737-max-wordt-getest-voor-terugkeer-in-het-luchtruim-zit-de-wereld-er-nog-wel-op-te-wachten~aac9fec8/

De luchtvaart zelf heeft er geen vertrouwen meer in.
Donderdag was het precies zes maanden geleden dat het luchtruim dichtging voor de 737 Max, na twee ongelukken met honderden doden. Maar ondanks het wereldwijde vliegverbod wordt er nog wel degelijk mee gevlogen. United Airlines brengt de komende weken veertien toestellen over van Houston en Los Angeles naar Phoenix. Het drogere klimaat van Arizona is gunstiger voor het stallen van vliegtuigen, zegt de luchtvaartmaatschappij, die in de Amerikaanse staat ook minder last heeft van het orkaanseizoen dat weer is losgebarsten in de VS.

Omineus is de bestemming van de United-vliegtuigen wel. Phoenix Goodyear Airport herbergt een groot vliegtuigkerkhof, waar afgedankte toestellen staan te wachten tot ze in partjes worden gerecycled. Of tot Hollywood verlegen zit om decorstukken.

Is dit het einde van het begin of het begin van het einde van de overkill aan AI in transport middelen?
Gaat men het besturen van toestellen eindelijk terug aan de mens overlaten, of gaat men blijven denken dat AI de oplossing voor alles is?

brother paul
28 september 2019, 08:35
ze zouden gewoon een raw mode moeten hebben blijkbaar, dat de piloot puur op gevoel kan vliegen

Jantje
28 september 2019, 09:19
ze zouden gewoon een raw mode moeten hebben blijkbaar, dat de piloot puur op gevoel kan vliegen

Heb dat gevoel niet alleen bij vliegtuigen, maar ook bij auto's en zo veel andere technische hulpmiddelen.
Veel mensen kennen niet eens meer de basis van het bedienen van zo veel toestellen.
Maar ook is het vaak niet meer mogelijk om zelf in te grijpen door de aanwezige AI.
Was gisteren nog ondervonden met een nieuwe AI gestuurde wagen.
Zag dat mijn achterligger redelijke snel kwam aan gereden en wou even wat dichter om mijn voorligger rijden, om de achterligger meer ruimte te geven om af te remmen.
Auto weigerde te versnellen door het automatische remsysteem.

brother paul
28 september 2019, 09:24
Heb dat gevoel niet alleen bij vliegtuigen, maar ook bij auto's en zo veel andere technische hulpmiddelen.
Veel mensen kennen niet eens meer de basis van het bedienen van zo veel toestellen.
Maar ook is het vaak niet meer mogelijk om zelf in te grijpen door de aanwezige AI.
Was gisteren nog ondervonden met een nieuwe AI gestuurde wagen.
Zag dat mijn achterligger redelijke snel kwam aan gereden en wou even wat dichter om mijn voorligger rijden, om de achterligger meer ruimte te geven om af te remmen.
Auto weigerde te versnellen door het automatische remsysteem.

kun je dat niet meer bumperkleven ? :-P

Jantje
28 september 2019, 09:35
kun je dat niet meer bumperkleven ? :-P

Nee, maar je kan ook geen noodhandeling meer uitvoeren in geval van gevaar.

Aurora_Borealis
28 september 2019, 12:49
ze zouden gewoon een raw mode moeten hebben blijkbaar, dat de piloot puur op gevoel kan vliegen

Dat hebben ze, dat noemt 'direct law' of 'direct mode'

Jantje
28 september 2019, 13:19
Dat hebben ze, dat noemt 'direct law' of 'direct mode'

Klopt, maar de piloten vliegen tegenwoordig zoveel op automaat, dat ze vergeten hoe ze een vliegtuig moeten besturen.
Daarnaast zij sommige handelingen om die op handmatige te krijgen zo ingewikkeld dat niemand ze nog op tijd kan uitvoeren.
Er is in de vliegtuigen geen eenvoudige knop aan wezig waarmee ze de automatige bediening direct volledig kunnen uitzetten en alles handmatig kunnen overnemen.
En de bediening van elk type toestel is anders.