PDA

View Full Version : De 5 criteria van de hypochonder die u nog niet kende


The Paulus Experience
8 oktober 2019, 10:26
A. Preoccupatie met het hebben of krijgen van een ernstige ziekte.
B. Lichamelijke klachten zijn niet aanwezig, of als dit wel het geval is, slechts in lichte mate. Als er een somatische aandoening aanwezig is of een hoog risico om een somatische aandoening te ontwikkelen (zoals wanneer een ziekte veel in de familie voorkomt) is de preoccupatie duidelijk excessief of disproportioneel.
C. Er is een hoge mate van angst over de gezondheid, en de betrokkene is snel verontrust over de eigen gezondheidstoestand.
D. De betrokkene vertoont excessief gezondheids gerelateerd gedrag (controleert bijvoorbeeld herhaaldelijk zijn of haar lichaam op tekenen van ziekte) of maladaptieve vermijding (vermijdt bijvoorbeeld doktersafspraken en ziekenhuizen).
E. De preoccupatie met ziekte is minstens zes maanden aanwezig, maar de specifieke ziekte die wordt gevreesd, kan in die periode veranderen. De ziekte gerelateerde preoccupatie kan niet beter worden verklaard door een andere psychische stoornis, zoals een somatisch-symptoomstoornis, een morfodysfore stoornis, een obsessieve-compulsieve stoornis of een waanstoornis, somatische type.

kojak
8 oktober 2019, 10:28
Yep. 5 dus.... :lol:

Anna List
8 oktober 2019, 10:30
Yep. 5 dus.... :lol:

:lol:

The Paulus Experience
8 oktober 2019, 10:50
Yep. 5 dus.... :lol:

:rofl:

Fixed

Hypochonder
8 oktober 2019, 10:54
A. Preoccupatie

Ik ben hier gestopt met lezen...

marie daenen
8 oktober 2019, 10:56
Ik ben hier gestopt met lezen...

Ik ook...

Libro
8 oktober 2019, 10:57
Ik ben hier gestopt met lezen...

Schrik dat je zou beginnen elucubreren? ;)

The Paulus Experience
8 oktober 2019, 11:03
Schrik dat je zou beginnen elucubreren? ;)


ziek geworden

Vrijheideerst
8 oktober 2019, 11:03
ziek geworden

Naar Joker gaan kijken?