PDA

View Full Version : Dubbele nationaliteit wordt beperkt


sinan123
28 november 2004, 18:20
Dubbele nationaliteit wordt beperkt

DEN HAAG - Het kabinet wil de dubbele nationaliteit terugdringen. Wie naar Nederland komt om hier te trouwen en te wonen, moet voortaan zijn oude paspoort opgeven, vindt de ministerraad.

Wie is veroordeeld voor terroristische daden of het voorbereiden ervan, kan het Nederlanderschap kwijtraken. Kinderen van ouders met een dubbel paspoort krijgen in de toekomst alleen nog het Nederlanderschap.

De kwestie is actueel geworden in verband met de moord op filmmaker Theo van Gogh. De verdachte in die zaak heeft zowel de Nederlandse als de Marokkaanse nationaliteit.

bron : NOS Teletekst
Yeah right, als die terrorist geen dubbele nationaliteit had, had hij Theo waarschijnlijk nooit vermoord. Wat een foute actie van de Nederlandse regering. Ze moeten wel betere plannen hebben als ze terrorisme willen tegenhouden.

Joriske
28 november 2004, 20:00
Nationaliteit heeft voor Moslimfundamentalisten geen enkele, maar dan ook geen enkele betekenis. Een Moslimfundi zal zijn oude paspoort zonder problemen opgeven, voor hem is het maar een stuk papier.

Jozef Ostyn
28 november 2004, 20:07
Alle pogingen om dubbele nationaliteit sluitend te verbieden zijn gedoemd om te mislukken.
Op zich vormt dubbele nationaliteit ook geen probleem.
Wat wel een probleem vormt is de al te gemakkelijke nationaliteitsverwerving in bv. België.

sinan123
29 november 2004, 18:12
Een Moslimfundi zal zijn oude paspoort zonder problemen opgeven, voor hem is het maar een stuk papier.


Exactly, enige mensen die ze hiermee pakken zijn de gewone allchtonen die een normaal leven proberen te leiden en misschien zelfs willen remigreren (gaat wel moeilijk zonder paspoort van het land van herkomst).

1handclapping
29 november 2004, 18:17
Een dubbele nationaliteit is een kwestie van het land van de "eerste" nationaliteit.
Ik heb me bv. laten zeggen dat een zwitser zijn nationaliteit volgens de zwitserse wet niet kan opgeven. Ook joodse mensen hebben wettelijk bovenop elke mogelijk andere nationaliteit nog eens de "Israëlische". Van zodra de eŭropese grondwet in voege is
kennen allen die de nationaliteit van een EŬ-lidstaat hebben overigens het genot van een "dubbele" nationaliteit, behalve belg zijn we dan nog EŬ burger (& sommigen zullen eraan toevoegen dat ze bovendien Vlaming zijn).

nadine
29 november 2004, 18:47
Het is zeer leerrijk ;-) wat de "hooggeleerde" voorzitter van AEL Nederland schrijft op Kifkif:
De discussie begint hier
http://www.kifkif.be/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=548&postdays=0&postorder=asc&start=240&sid=5fe8d16e49e2d9b18561d28f2780d030
op pagina 25. Een paar later schrijft die vent (Nabil Marmouch):

Het klopt inderdaad dat, "eenmaal de Marokkaanse nationaliteit, altijd de Marokkaanse nationaliteit" betekend. Het afschaffen van de dubbele nationaliteit dient dan ook geen enkel doel. Het is een wassenneus voor het xenofobe electoraat. Een terrorist zal zich er niet door laten tegenhouden. Mensen gaan er geen beter Nederlands door leren, ze gaan niet meer participeren in de democratie, en racisme en uitsluiting wordt er al helemaal niet minder op.
Het idee achter deze maatregel is het doorsnijden van de banden met de betreffende landen. Een maatregel die de druk op assimilatie moet verhogen. Tevens is er de hoop dat zij die wel voor de Marokkaanse nationaliteit kiezen, straks makkelijker het land uitgezet kunnen worden.

En dan maar klagen dat ze hier geboren en getogen zijn, maar NIET willen integreren. Het feit van de oorspronkelijke nationaliteit te bewaren schijnt ook wel erfelijk te zijn..., tot hoeveel generaties weet ik niet.

Om wat beter Marmouch in te schatten kan men deze pagina's best even lezen:
http://www.nieuwrechtsrotterdam.nl/indemedia/1047577513.html
en vooral
http://www.nieuwrechtsrotterdam.nl/artikelen/1047304986.html

sinan123
29 november 2004, 18:50
En dan maar klagen dat ze hier geboren en getogen zijn, maar NIET willen integreren. Het feit van de oorspronkelijke nationaliteit te bewaren schijnt ook wel erfelijk te zijn..., tot hoeveel generaties weet ik niet

Daarom heet het ook intergreren, niet assimileren.

nadine
29 november 2004, 18:52
Daarom heet het ook intergreren, niet assimileren.Is dat ook het geval voor de Turken dat ze hun nationaliteit niet mogen opgeven? En hoeveel generaties?

sinan123
29 november 2004, 19:06
Is dat ook het geval voor de Turken dat ze hun nationaliteit niet mogen opgeven? En hoeveel generaties?
__________________

Nee, dat is niet het geval. Ik weet zeker dat het niet zo is want ik heb veel familie in Duitsland die alleen de duitse nationaliteit bezitten.

Dimitri
3 december 2004, 21:30
Yeah right, als die terrorist geen dubbele nationaliteit had, had hij Theo waarschijnlijk nooit vermoord. Wat een foute actie van de Nederlandse regering. Ze moeten wel betere plannen hebben als ze terrorisme willen tegenhouden.Dat heeft niks met terrorisme te maken, wel met integratie. Marokkaanse en Turkse allochtonen die in Nederland zijn geboren zeuren altijd dat zij anders worden bekeken en onterecht aangesproken worden voor de daden van mensen uit hun gemeenschap, omdat ze vinden dat ze Nederlanders zijn als iedereen. Wel, als ze dat menen, dan zullen ze zeker geen problemen hebben met het opgeven van een 'vreemde' nationaliteit. Ze waren toch immers Nederlanders als iedereen???
En misschien dat ze en passant dan ook eens sociaal kunnen integreren, i.p.v. zich haast alleen hecht te omringen met mensen die 'toevallig' ook allemaal Turk of Marokkaan zijn. Ook dat maakt ze tot een aparte gemeenschap en niet tot een Nederlander als iedereen.

sinan123
3 december 2004, 22:08
Dat heeft niks met terrorisme te maken, wel met integratie. Marokkaanse en Turkse allochtonen die in Nederland zijn geboren zeuren altijd dat zij anders worden bekeken en onterecht aangesproken worden voor de daden van mensen uit hun gemeenschap, omdat ze vinden dat ze Nederlanders zijn als iedereen. Wel, als ze dat menen, dan zullen ze zeker geen problemen hebben met het opgeven van een 'vreemde' nationaliteit. Ze waren toch immers Nederlanders als iedereen???
En misschien dat ze en passant dan ook eens sociaal kunnen integreren, i.p.v. zich haast alleen hecht te omringen met mensen die 'toevallig' ook allemaal Turk of Marokkaan zijn. Ook dat maakt ze tot een aparte gemeenschap en niet tot een Nederlander als iedereen.

Een Marokkaan of een Turk die zijn nationaliteit opgeeft wordt dan toch nooit gezien als ''echte Nederlander''. Ook is de toestand voor Turken/Marokkanen in de toekomst onzeker en dan is het wel handig als je ergens heen kan gaan.....

nadine
3 december 2004, 22:13
Een Marokkaan of een Turk die zijn nationaliteit opgeeft wordt dan toch nooit gezien als ''echte Nederlander''. Ook is de toestand voor Turken/Marokkanen in de toekomst onzeker en dan is het wel handig als je ergens heen kan gaan..... En dat zochten de joden al twee duizend jaar en nog willen ze het niet gunnen dat ze "ergens heen kunnen gaan"... en wie zijn dat vandaag ? De extreem-linkse, de islamisten en de AELers!

senator
3 december 2004, 22:42
is geen punt van "moslimterrorisme indijken" ofzo
dat is gewoon logica
het is toch niet logisch dat "vrije mens 1" stemgerechtigd is in 2 of meer landen terwijl "vrije mens 2" stemgerechtigd is in maar 1 land. Zo'n mensen worden zelfs bij tellingen van de wereldbevolking twee keer geteld.
goeie maatregel als je het mij vraagt.

Spinoza
3 december 2004, 23:26
Ik ben voor een dubbele nationaliteit.

Des te makkelijker zijn ze terug te sturen.

:)

de Vexille
3 december 2004, 23:34
Een Marokkaan of een Turk die zijn nationaliteit opgeeft wordt dan toch nooit gezien als ''echte Nederlander''. Ook is de toestand voor Turken/Marokkanen in de toekomst onzeker en dan is het wel handig als je ergens heen kan gaan.....
Blijf d�*t er vooral goed indrillen, en dan komt het vanzelf wel uit.
"Echte nederlander", "echte Belg", "echte Vlaming"... het is in de eerste plaats een kwestie van goede wil, van een stuk vastberadenheid om je in het land waar je geboren en getogen bent ook als volwaardig burger in te schakelen. En ja, dat is voor een groot stuk assimilatie... Je daartegen willen verzetten als tweede- en nog meer als derdegeneratie "allochtoon" (God, ik haat dat woord) is gewoonweg onnatuurlijk. Uiteraard blijf je banden met de cultuur van je (groot-)vader behouden, maar wentel je niet in de illusie dat je nog een product van die cultuur bent, want dat is doodgewoon niet meer het geval.

Ik hoor veel zelfverklaarde derdegeneratie "allochtonen" dit liedje zingen. Logisch, het is het meest eenvoudige excuus om te mogen falen in deze samenleving; om toch maar je best niet te moeten doen. En vooral om het recht op te eisen om in de hangmat van de sociale zekerheid te mogen liggen lummelen. Om het recht op te eisen de wetten en geplogendheden te bespuwen. Er is echter een heel efficiënte remedie: gedaan met het knuffelen van wie zichzelf kansarm maakt; schroef de sociale hangmattenpolitiek drastisch terug en laat mensen een duidelijke keuze maken. Je bent hier geboren? Kiezen dan: Belg of Marrokaan / Turk / Algerijn... Als je het niet meteen doet (voor je 18de), dan wordt het een heel pak moeilijker en eenmaal meerderjarig vervalt je verblijfsvergunning na x aantal jaar.

Eens zien hoeveel zogenaamde "allochtonen" hun jankconcert nog zullen voortzetten.

filosoof
4 december 2004, 02:35
Nationaliteit heeft voor Moslimfundamentalisten geen enkele, maar dan ook geen enkele betekenis. Een Moslimfundi zal zijn oude paspoort zonder problemen opgeven, voor hem is het maar een stuk papier.Voor terroristen maakt dat natùùrlijk geen verschil, maar je kan er wel een heleboel andere mensen mee pesten en frustreren, en dat is toch de bedoeling van de maatregel, of niet?8) En als je die mensen frustreert zijn je kiezers gelukkig en daarmee bereikte je je doel toch, of niet?:-D

Daarnaast een kleinigheid: de autoriteit hier kan dat paspoort wel opvragen of eisen, maar nationaliteit is wettellijk meer dan een paspoort: zo hebben bvb alle kinderen van Grieken, waar ook ter wereld, volgens de griekse wet automatisch de griekse nationaliteit: dat is dus een buitenlandse wet en de mensen die hier (of ginder!) verblijven of wonen kunnen die buitenlandse wet gewoon niet veranderen, of niet kiezen: Hoeveel landen denk je dat er zijn waarvan de burgers zelf de nationaliteit kunen opzeggen? Denk je dat een Vlaming bvb een brief naar de Burgerlijke stand of het Ministerie van Binnenlandse zaken kan schrijven en melden dat hij voortaan geen Belg meer is? Hij kan dat uiteraard schrijven,maar welk wettellijk gevolg zal dat hebben? 't Antwoord is kort: GEEN

Dus wééral een ontoepasbare wet of verordening méér...(op ééntje meer of minder komt het toch niet aan):lol:

Bobke
4 december 2004, 02:57
Voor terroristen maaktdat natùùrlijk geen verschil, maar je kan er wel een heleboel andere mensen mee pesten en frustreren, en dat istoch de bedoeling van de maatregel, of niet? En als je die mensen frustreert zijn je kiezers gelukkig en daarmee bereikte je je doel toch, of niet?
Ik heb maar een nationaliteit en voel mij helemaal niet gepest of gefrustreerd.
Eigelijk zou ik het moeten zijn, ik mag immers geen bezittingen in het buitenland hebben zonder er belastingen op te betalen ?

filosoof
4 december 2004, 03:03
Ik heb maar een nationaliteit en voel mij helemaal niet gepest of gefrustreerd.
Eigenlijk zou ik het moeten zijn, ik mag immers geen bezittingen in het buitenland hebben zonder er belastingen op te betalen ?Bobke,
Mogen is één ding, doen een ander:
als Belg kan ik geen huis in Frankrijk kopen , zonder dat de belgische fiscus daarvan op de hoogte gesteld wordt, maar hoeveel Belgen bezitten geen villa op een Spaanse costa waar de belastingen niets van kunnen weten? Met wat fiscale spitstechnologie is het ook niet zo ingewikkeld een villa in België te kopen waar de fiscus niets van afweet... (maar je betaalt er toch belastingen op, hoewel het inkomen ervan niet op je aanslag verschijnt...)

Bobke
4 december 2004, 03:16
Bobke,
Mogen is één ding, doen een ander:
als Belg kan ik geen huis in Frankrijk kopen , zonder dat de belgische fiscus daarvan op de hoogte gesteld wordt, maar hoeveel Belgen bezitten geen villa op een Spaanse costa waar de belastingen niets van kunnen weten? Met wat fiscale spitstechnologie is het ook niet zo ingewikkeld een villa in België te kopen waar de fiscus niets van afweet... (maar je betaalt er toch belastingen op, hoewel het inkomen ervan niet op je aanslag verschijnt...)
Ik ben geen ervaringsdeskundige op dat gebied
Toch denk ik dat je sinds de toetreding tot de EU geen villa’s kunt kopen op de costas zonder dat de fiscus ervan afweet.
Maar er is wel degelijk een verschil tussen het omzeilen van de wet en het wettelijk aanmoedigen.

sinan123
4 december 2004, 10:14
Blijf d�*t er vooral goed indrillen, en dan komt het vanzelf wel uit.

Dit is niet waar, hoe vaak je het ook probeert je blijft buitenlander. Ik spreek uit ervaring.



Uiteraard blijf je banden met de cultuur van je (groot-)vader behouden, maar wentel je niet in de illusie dat je nog een product van die cultuur bent, want dat is doodgewoon niet meer het geval.

Hier heb je gelijk in, maar die ilussie had ik ook niet.

Maar mij punt was: Waarom komt deze ''maatregel'' gelijk na de moord op Theo van Gogh. Ik zie geen enkele link, ''geloofs-beleiding''(zo wil de moordenaar het noemen) heeft immers niks met nationaliteit te maken.

Dimitri
4 december 2004, 10:25
Een Marokkaan of een Turk die zijn nationaliteit opgeeft wordt dan toch nooit gezien als ''echte Nederlander''. Ook is de toestand voor Turken/Marokkanen in de toekomst onzeker en dan is het wel handig als je ergens heen kan gaan.....Waarom dan steeds vragen om ze te beschouwen als echte Nederlanders, als ze er zelf niet eens moeite voor willen doen?

Overigens, als je weg wil moet je je vooral niet tegen laten houden. Maar als ik wil emigreren heb ik ook geen paspoort van het land waar ik mij vestig. Dat heb je echt niet nodig. Dus als je echt wil, kun je altijd weg.

circe
4 december 2004, 10:25
De maatregelen tegen dubbele nationaliteiten stonden al lang voor de moord op TVG op de agenda van de Nederlandse regering.

Dimitri
4 december 2004, 10:30
Ik ben voor een dubbele nationaliteit.

Des te makkelijker zijn ze terug te sturen.

:)Dat is inderdaad de enige onlogica in de maatregel: aan de ene kant kunnen Nederlandse terroristen met een buitenlands paspoort hun Nederlandse nationaliteit verliezen en teruggestuurd worden, aan de andere kant wordt alle Nederlanders met een buitenlandse paspoort dat paspoort afgenomen zodat het ontnemen van de Nederlandse nationaliteit niet meer mogelijk is als zij terroristisch zouden worden.

Nog een geluk dat sommige landen het afstaan van de nationaliteit onmogelijk hebben gemaakt.

filosoof
4 december 2004, 13:20
Ik ben geen ervaringsdeskundige op dat gebied
Toch denk ik dat je sinds de toetreding tot de EU geen villa’s kunt kopen op de costas zonder dat de fiscus ervan afweet.
Maar er is wel degelijk een verschil tussen het omzeilen van de wet en het wettelijk aanmoedigen.Bobke,
Ik heb geen onroerend in het buitenland... bij gebrek aan zwart geld, helaas!
Maar wat je met je zwart geld niet op je eigen naam kan kopen, kan je gemakkelijk op naam van je holding-in-fiscaal-vriendelijk Gibraltar kopen: niet ver van de costas... en die holding kan in 12h opgericht worden

Wreker
4 december 2004, 13:23
Yeah right, als die terrorist geen dubbele nationaliteit had, had hij Theo waarschijnlijk nooit vermoord. Wat een foute actie van de Nederlandse regering. Ze moeten wel betere plannen hebben als ze terrorisme willen tegenhouden.
Wat wil je nou van een bende dwergen. Die maken dwergwetten.