PDA

View Full Version : Franstalige gemeenschap in Antwerpen sterft uit


Witte Kaproen
11 februari 2020, 19:31
ttps://www.gva.be/cnt/dmf20200211_04843915/franstalige-gemeenschap-in-antwerpen-sterft-langzaam-uit-jongeren-die-in-het-frans-zijn-opgevoed-spreken-vooral-nederlands


"Dat de Franstalige gemeenschap, en vooral ook de invloed ervan, in Antwerpen krimpt, is geen geheim. “Ik denk dat het over één, maximaal twee generaties voorbij is - mijn kleinkinderen spreken onder mekaar gewoon Nederlands”, zegt advocaat Guy Van Doosselaere (72) uit Antwerpen. “Maar het is een evolutie waar we niet rouwig om moeten zijn.”



Die voelen ook van waar de wind waait.
De Vlaamse onafhankelijkheid komt er aan .:-)

Henri1
11 februari 2020, 19:54
ttps://www.gva.be/cnt/dmf20200211_04843915/franstalige-gemeenschap-in-antwerpen-sterft-langzaam-uit-jongeren-die-in-het-frans-zijn-opgevoed-spreken-vooral-nederlands


"Dat de Franstalige gemeenschap, en vooral ook de invloed ervan, in Antwerpen krimpt, is geen geheim. “Ik denk dat het over één, maximaal twee generaties voorbij is - mijn kleinkinderen spreken onder mekaar gewoon Nederlands”, zegt advocaat Guy Van Doosselaere (72) uit Antwerpen. “Maar het is een evolutie waar we niet rouwig om moeten zijn.”



Die voelen ook van waar de wind waait.
De Vlaamse onafhankelijkheid komt er aan .:-)

En ik maar denken dat jij vond dat Vlaanderen aan het verFransen was.

Witte Kaproen
11 februari 2020, 21:13
En ik maar denken dat jij vond dat Vlaanderen aan het verFransen was.

Antwerpen dus duidelijk niet,maar de Vlaamse Rand dan weer wel.

Jan van den Berghe
11 februari 2020, 21:14
En ik maar denken dat jij vond dat Vlaanderen aan het verFransen was.

Tijd voor wat basisaardrijkskunde, Hendrik/Henri/Heinrich! Antwerpen is geen randgemeente van Brussel...

DebianFox
11 februari 2020, 21:18
En ik maar denken dat jij vond dat Vlaanderen aan het verFransen was.

Mensen zoals u - die uitblinken in onkunde - zijn verantwoordelijk voor de teloorgang van dit forum.

Tijd voor wat basisaardrijkskunde, Hendrik/Henri/Heinrich! Antwerpen is geen randgemeente van Brussel...

De Franstaligen in Antwerpen beginnen gewoon te assimileren. Assimilatie is een proces die over meerdere generaties plaatsvindt. Wie kan mij echter cijfers voorleggen over assimilerende Franstaligen in de Vlaamse Rand?

Jan van den Berghe
11 februari 2020, 21:25
ttps://www.gva.be/cnt/dmf20200211_04843915/franstalige-gemeenschap-in-antwerpen-sterft-langzaam-uit-jongeren-die-in-het-frans-zijn-opgevoed-spreken-vooral-nederlands


"Dat de Franstalige gemeenschap, en vooral ook de invloed ervan, in Antwerpen krimpt, is geen geheim. “Ik denk dat het over één, maximaal twee generaties voorbij is - mijn kleinkinderen spreken onder mekaar gewoon Nederlands”, zegt advocaat Guy Van Doosselaere (72) uit Antwerpen. “Maar het is een evolutie waar we niet rouwig om moeten zijn.”


Ondertussen sterven ook de Franstalige media van Vlaamse bodem zo stilaan uit. Vroeger bestonden er nog een handvol Franstalige tijdschriften die in Vlaanderen werden geschreven en verspreid. Ik geloof dat er nu nog eentje over is (met een redacteur die in De Haan... euh, Le Coq... woont).

DebianFox
11 februari 2020, 21:28
Ondertussen sterven ook de Franstalige media van Vlaamse bodem zo stilaan uit. Vroeger bestonden er nog een handvol Franstalige tijdschriften die in Vlaanderen werden geschreven en verspreid. Ik geloof dat er nu nog eentje over is (met een redacteur die in De Haan... euh, Le Coq... woont).

U bedoelt A.P.F.F.-V.B.F.V. asbl.

http://www.francophonie.be/ndf/main/fr/pgprfr/pr323fr.html


Copyright © 1998-2007 A.P.F.F.-V.B.F.V. asbl
Secrétariat: Spreeuwenlaan 12, B-8420 De Haan, Belgique
Téléphone: +32 (0)59/23.77.01, Télécopieur: +32 (0)59/23.77.02
Banque: 210-0433429-85, Courriel: [email protected]
Site: http://www.dmnet.be/ndf

Jan van den Berghe
11 februari 2020, 21:39
U bedoelt A.P.F.F.-V.B.F.V. asbl.

Eens opgezocht. Mensen die blijkbaar nog steeds in de 19e eeuw leven:

De Vereniging voor de Bevordering van de Francofonie in Vlaanderen (VBFV) wil woensdag het Minderhedenforum in Genève interpelleren over de niet-erkenning van fundamentele rechten van Franstaligen in Vlaanderen. De vereniging heeft het zelfs over een "stille culturele genocide".

En waar het geld vandaan komt:

De VBFV, met als hoofdzetel De Haan, vertegenwoordigt naar eigen zeggen de 350.000 Franstaligen in Vlaanderen. De vereniging geeft ook het magazine Nouvelles de Flandres uit. Merkwaardig is wel dat ze daarvoor subsidies krijgt van de CocoF, de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

https://www.bruzz.be/politiek/vbfv-culturele-genocide-van-franstaligen-vlaanderen-2012-11-27

Witte Kaproen
11 februari 2020, 21:39
Ondertussen sterven ook de Franstalige media van Vlaamse bodem zo stilaan uit. Vroeger bestonden er nog een handvol Franstalige tijdschriften die in Vlaanderen werden geschreven en verspreid. Ik geloof dat er nu nog eentje over is (met een redacteur die in De Haan... euh, Le Coq... woont).

Inderdaad vroeger tot in 1974 had je in Antwerpen lokale Franstalige kranten;

Le Matin en La Métropole.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Le_Matin_(Antwerpen)

De Koninck
11 februari 2020, 22:12
Mensen die zichzelf Vlaming noemen maar thuis Frans spreken ... daar heb ik geen respect voor.

Jan van den Berghe
11 februari 2020, 22:31
Mensen die zichzelf Vlaming noemen maar thuis Frans spreken ... daar heb ik geen respect voor.

Hoe kijkt u dan aan tegen Frans-Vlamingen?

Tavek
11 februari 2020, 22:51
De Vlaamse gemeenschap naar't schijnt ook.

Henri1
12 februari 2020, 20:27
Tijd voor wat basisaardrijkskunde, Hendrik/Henri/Heinrich! Antwerpen is geen randgemeente van Brussel...

Maar wel de parking van Antwerpen.

De schoofzak
13 februari 2020, 12:09
In Gent zit nog een hardnekkige kern. Ik goegelde even en:
http://www.theresiennes.be/

TheFourHorsemen
13 februari 2020, 14:03
Maar wel de parking van Antwerpen.

Wat is de parking van Antwerpen? Brussel?

fred vanhove
13 februari 2020, 15:31
Antwerpen dus duidelijk niet,maar de Vlaamse Rand dan weer wel.

En daartussen ? Want pas op dat ligt allemaal binnen wandelafstand. Ik blijf het herhalen er moet een muur komen rond Antwerpen.

Elio di Supo
13 februari 2020, 15:50
En daartussen ? Want pas op dat ligt allemaal binnen wandelafstand. Ik blijf het herhalen er moet een muur komen rond Antwerpen.

En een gordel?

dpg
13 februari 2020, 16:44
De Vlaamse gemeenschap naar't schijnt ook.

Die zijn ze inderdaad met een sneltempo aan het vervangen 8O

De schoofzak
13 februari 2020, 17:50
En daartussen ? Want pas op dat ligt allemaal binnen wandelafstand. Ik blijf het herhalen er moet een muur komen rond Antwerpen.

Er is al een soort muur. Rond heel Antwerpen.
Een soort religieuze afsluiting. Joods.
Het heeft een naam, maar die ben ik kwijt.
En als er ergens aan die muur werken zijn, dan komen er genoeg rabbijnen om voldoende gebeden op te zeggen, en 't is weer in orde.