PDA

View Full Version : Vakantiedagen intrekken of doorschuiven wegens corona.


Dadeemelee
29 maart 2020, 14:57
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200327_04904700


Werknemers die vakantiedagen hadden gepland in de paasperiode zijn die massaal aan het annuleren of doorschuiven naar later. Maar dat kan niet altijd. Wat zijn de spelregels?
Door de gesloten landsgrenzen en quarantainemaatregelen tegen het coronavirus zien veel Belgen hun vakantieplannen voor de paasvakantie in rook opgaan. Dat laat zich ook op de werkvloer voelen. Het hr-dienstenbedrijf SD Worx merkt een enorme toename van het aantal werknemers dat zijn geplande vakantiedagen in de paasweek wil intrekken.

Die trend is begonnen toen de federale regering op 13 maart speciale coronamaatregelen afkondigde. Dat leidde volgens SD Worx meteen tot een verdubbeling in de annulatie van vakantiedagen bij werknemers die hun aan- en afwezigheden zelf online registreren. Maar deze week ligt het aantal annulaties of wijzigingen van vakantiedagen zelfs tien keer (!) hoger dan in een normale voorjaarsperiode. Dat blijkt uit een steekproef bij 75.000 werknemers.


Wat moeten we daarvan denken? Het is uiteraard sneu om niet naar Italie of Spanje te kunnen trekken, maar ik begrijp de werkgevers ook wel. Ze lijden nu verlies bij gebrek aan werknemers en zouden die dan op vakantie moeten laten gaan als de lockdown stopt.
Allemaal een jaartje op de kin kloppen. Toerisme zal gedaan zijn voor dit jaar denk ik, dus uitstellen heeft weinig zin.

spherelike
29 maart 2020, 15:12
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200327_04904700



Wat moeten we daarvan denken? Het is uiteraard sneu om niet naar Italie of Spanje te kunnen trekken, maar ik begrijp de werkgevers ook wel. Ze lijden nu verlies bij gebrek aan werknemers en zouden die dan op vakantie moeten laten gaan als de lockdown stopt.
Allemaal een jaartje op de kin kloppen. Toerisme zal gedaan zijn voor dit jaar denk ik, dus uitstellen heeft weinig zin.

Wordt dat niet geregeld via het arbeidsreglement per onderneming of via de CAO voor de sector?

Als men daar wil wijzigen zullen er gesprekken moeten gevoerd worden met de vakbonden en werknemersvertegenwoordigingen.

Zucht
29 maart 2020, 15:13
Als ze achteraf maar niet gaan klagen dat ze niet kunnen telewerken omdat ze zich met de koters moeten bezighouden.

Eduard Khil
29 maart 2020, 15:16
in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.

maddox
29 maart 2020, 15:24
Tijdelijke werkloosheid telt mee voor vakantiedagen.

Maar voor dit jaar, vergeet het maar. Ik verwacht dat internationaal reizen, zelfs binnen Europa voor de voorzienbare toekomst de ijskast in mag.
"Onze" politici gaan er geen last van hebben, maar dat hun kiesvee allemaal een deel van hun vrijheid "opofferen voor het grotere geheel", daar gaan ze alleen maar van smullen. "kijk eens hoe machtig we nu zijn, we beslisen nu zelfs dat onze mensen de deur niet meer uit mogen".
Binnenkort de regeling dat het kiesvee alleen woon-werk verkeer mogen doen.

brother paul
29 maart 2020, 15:29
in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.

economisch denk ik toch dat we onze vakantie hier eens moeten opofferen, iedereen zit toch thuis te rusten als het ware, dus waarom zou je nog die vliegvakantie deze zomer nemen als je een ^pak werk kan inhalen

Eduard Khil
29 maart 2020, 15:36
als ik de abvv frontvrouw deze morgen hoorde in de zevende dag, moet je van die kant alvast niet te veel gezond verstand verwachten

Eduard Khil
29 maart 2020, 15:37
Tijdelijke werkloosheid telt mee voor vakantiedagen.

Maar voor dit jaar, vergeet het maar. Ik verwacht dat internationaal reizen, zelfs binnen Europa voor de voorzienbare toekomst de ijskast in mag.
"Onze" politici gaan er geen last van hebben, maar dat hun kiesvee allemaal een deel van hun vrijheid "opofferen voor het grotere geheel", daar gaan ze alleen maar van smullen. "kijk eens hoe machtig we nu zijn, we beslisen nu zelfs dat onze mensen de deur niet meer uit mogen".
Binnenkort de regeling dat het kiesvee alleen woon-werk verkeer mogen doen.

internationaal reizen staat los van verlof hé. Het gaat hem om het feit dat mensen nu en masse thuis zitten en hun verlofdagen gewoon aan het doorschuiven zijn om dat later opnieuw thuis te zitten. Of in eigen land op vakantie te gaan

Eyjafjallajökull
29 maart 2020, 15:47
En dit gaat nog maar om vakantieplannen in de paasvakantie...

Zal wat gaan geven in de zomervakantie :-D

Tavek
29 maart 2020, 15:58
in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.

Dit dus.

Het geeft ook geen nut om je werkgever in de problemen te duwen, als je toch niet op vakantie kan & je reeds een tijd thuis hebt gezeten.

Eduard Khil
29 maart 2020, 16:12
Dit dus.

Het geeft ook geen nut om je werkgever in de problemen te duwen, als je toch niet op vakantie kan & je reeds een tijd thuis hebt gezeten.

ja. En omgekeerd moet je de werknemer ook verstaan dat hij nog eens een weekje naar de ardennen of zo wil als dat terug mag. Iedereen moet zijn verstand gebruiken. Maar ik vrees alvast weer het ergste als ik de praat van het abvv wijf hoorde in de zevende dag deze morgen.

patrickve
29 maart 2020, 16:15
economisch denk ik toch dat we onze vakantie hier eens moeten opofferen, iedereen zit toch thuis te rusten als het ware, dus waarom zou je nog die vliegvakantie deze zomer nemen als je een ^pak werk kan inhalen

Omdat er geen werk zal zijn, want geen vraag. We glijden in ijltempo af naar een Soviet economie. Geld was daar ook geen probleem. Er was niks te koop, en de planeconomie werkte niet goed. Dat is ongeveer exact hoe ze het in hun hoofd halen om binnenkort tekeer te gaan.

Als ge niet op cafe moogt gaan stuoefen, heeft het geen zin om luxe spul te kopen. Als je niet op reis kan, dan moet je ook geen nieuwe auto hebben. Als er geen sportwedstrijden meer zijn, moet je geen nieuwe TV hebben. En ga zo maar door.

Dadeemelee
29 maart 2020, 16:17
ja. En omgekeerd moet je de werknemer ook verstaan dat hij nog eens een weekje naar de ardennen of zo wil als dat terug mag. Iedereen moet zijn verstand gebruiken. Maar ik vrees alvast weer het ergste als ik de praat van het abvv wijf hoorde in de zevende dag deze morgen.

Ik denk dat het wel een goed idee is om gedwongen werkeloosheid dit jaar voor een deel als vakantie te zien en er het beste van te maken. Wandelen, fietsen, tuinieren, klussen,...
Als je echt ziek bent geweest is het iets anders uiteraard.

Karel Martel B
29 maart 2020, 16:23
als ik de abvv frontvrouw deze morgen hoorde in de zevende dag, moet je van die kant alvast niet te veel gezond verstand verwachten

Moet je dat ooit?

ViveLaBelgique
29 maart 2020, 16:26
Wordt dat niet geregeld via het arbeidsreglement per onderneming of via de CAO voor de sector?

Als men daar wil wijzigen zullen er gesprekken moeten gevoerd worden met de vakbonden en werknemersvertegenwoordigingen.

²

Als de sociale partners er niet uitraken om uitzonderingen op het CAO toe te staan is het aan de overheid om dit per sector de reguleren.

dpg
29 maart 2020, 16:26
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200327_04904700



Wat moeten we daarvan denken? Het is uiteraard sneu om niet naar Italie of Spanje te kunnen trekken, maar ik begrijp de werkgevers ook wel. Ze lijden nu verlies bij gebrek aan werknemers en zouden die dan op vakantie moeten laten gaan als de lockdown stopt.
Allemaal een jaartje op de kin kloppen. Toerisme zal gedaan zijn voor dit jaar denk ik, dus uitstellen heeft weinig zin.

Simpel, het is de werkgever die beslist.

En bij mij was het duidelijk, al het geplande verlof blijft staan, en daar heb ik geen probleem mee, ik stelde 2 weken geleden al dat men iedereen moest verplichten een deel van zijn verlof op te nemen.

Tijdelijke werkloosheid is een flinke hap uit de boterham voor zo goed als iedereen die in Belgie op de loonlijst staat.

Dus ze gaan nog graag hun betaalde dagen opnemen.

Everytime
29 maart 2020, 16:33
internationaal reizen staat los van verlof hé. Het gaat hem om het feit dat mensen nu en masse thuis zitten en hun verlofdagen gewoon aan het doorschuiven zijn om dat later opnieuw thuis te zitten. Of in eigen land op vakantie te gaan

Dat is inderdaad totaal mogelijk.

Boduo
29 maart 2020, 17:16
in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.

2 !

Boduo
29 maart 2020, 17:18
internationaal reizen staat los van verlof hé. Het gaat hem om het feit dat mensen nu en masse thuis zitten en hun verlofdagen gewoon aan het doorschuiven zijn om dat later opnieuw thuis te zitten. Of in eigen land op vakantie te gaan

Dat zou een "en, en" verhaal zijn.

:-P

Rahowa
30 maart 2020, 17:53
Mijn groot verlof begint op 12 september,ik hoop dat we binnen 6 maanden toch terug op reis kunnen.

ViveLaBelgique
30 maart 2020, 18:31
Mijn groot verlof begint op 12 september,ik hoop dat we binnen 6 maanden toch terug op reis kunnen.

Waarom ? Waar kijk jij naar uit om op reis te willen gaan ?

Tavek
30 maart 2020, 18:34
Ik ga er van uit dat mijn reis naar scandinavie in juli geannuleerd zal worden. Ik heb gelukkig nog niks betaald....

Rahowa
30 maart 2020, 18:36
Waarom ? Waar kijk jij naar uit om op reis te willen gaan ?

Spanje,tegen dan zal iedereen het virus al wel gehad hebben zeker?

Tavek
30 maart 2020, 18:51
Spanje,tegen dan zal iedereen het virus al wel gehad hebben zeker?

Ik vrees er voor. Ik denk dat massa toerisme & lange reizen voor dit jaar gedaan zijn.

In eigen land zie ik wel iets mogelijks, maar dat is het dan ook.

Profiteur
30 maart 2020, 19:12
Bij mijn zoon is overeengekomen : 5 dagen verlof nemen en dan op tijdelijke werkloosheid. Met behoud van de legale voordelen. Of geen 5 dagen verlof opofferen en gewoon op TW zonder meer. Allemaal hebben ze in de volgende 3 weken 5 dagen verlof opgeofferd. Persoonlijk had ik er 10 dagen van gemaakt. Maar hij was weer te braaf en te menselijk.

Wat ben je in deze tijden met empathie :roll:

fox
30 maart 2020, 19:14
Ah ja, dan gaan we eens met ons allen niet op reis naar het buitenland hé. Het binnenlands toerisme kan er maar wel bij varen denk ik dan. Ze zullen het kunnen gebruiken. Ik heb alvast beslist om deze zomer in Belgie te blijven. Geen gezever met mogelijke annulaties en gewoon de Belgische economie ondersteunen. Iedereen zou dat beter eens doen. Er zijn mooie plekken in ons land genoeg. Wie weet bezoek ik zelfs eens Limburg of zo.

ViveLaBelgique
30 maart 2020, 19:51
Spanje,tegen dan zal iedereen het virus al wel gehad hebben zeker?

Wat spreekt je aan in een vakantie in Spanje dat je in eigen land niet kan hebben ?

Tavek
30 maart 2020, 20:06
Ah ja, dan gaan we eens met ons allen niet op reis naar het buitenland hé. Het binnenlands toerisme kan er maar wel bij varen denk ik dan. Ze zullen het kunnen gebruiken. Ik heb alvast beslist om deze zomer in Belgie te blijven. Geen gezever met mogelijke annulaties en gewoon de Belgische economie ondersteunen. Iedereen zou dat beter eens doen. Er zijn mooie plekken in ons land genoeg. Wie weet bezoek ik zelfs eens Limburg of zo.

Wees welkom.


Neem uw fiets mee.

Profiteur
31 maart 2020, 06:30
Wat spreekt je aan in een vakantie in Spanje dat je in eigen land niet kan hebben ?Mijn tweede woning :-D Maar is helemaal beneden in het zuiden en daar is het blijkbaar minder erg. Gelukkig heb ik er nog een Belg/buurman die alles piekfijn in orde houdt. Dus tegen al dat gezever over corona en andere rommel voorbij is kan ik rustig mijn nog mooiere leven terug oppikken.

Maar hier in België is het wel feest. De smoelboek staat vol met onnozeligheden van paniekerige Belgen. Nu doen ze zelfs een oproep om de boeren te gaan helpen :lol: Of een wit laken aan een venster hangen :roll: Mensen zijn toch simplistische en belachelijke wezens.

Sneaky
31 maart 2020, 08:03
als ik de abvv frontvrouw deze morgen hoorde in de zevende dag, moet je van die kant alvast niet te veel gezond verstand verwachten

Gezond verstand en vakbond past niet in dezelfde zin he...

Pandareus
31 maart 2020, 10:55
internationaal reizen staat los van verlof hé. Het gaat hem om het feit dat mensen nu en masse thuis zitten en hun verlofdagen gewoon aan het doorschuiven zijn om dat later opnieuw thuis te zitten. Of in eigen land op vakantie te gaan

Als eind mei de internationale vluchten nog niet terug toegelaten zijn, kom ik twee weken lang zuipen in jouw cafee. Kwestie van nuttig bezig te zijn en dat aan het aangename te koppelen.

Pandareus
31 maart 2020, 11:19
Gezond verstand en vakbond past niet in dezelfde zin he...

Ze zat daar in een veel te defensieve positie, typisch de "wij tegen zij" houding die voor een debat voor breed publiek onfunctioneel is. Het enige punt waarin ik haar kritiek kon volgen was dat de meerderheid van werkgevers wel snel is om werknemers op TW te zetten, maar 'vergeet' om het aantal dagen op te geven. Goed wetende dat dit de afhandeling van hun dossier en uitbetaling onmogelijk maakt...

Los daarvan zou dat mens beter beseffen dat het nu écht niet de juiste timing is voor een krachtmeting tussen WN en WG organisaties...
Men zou best gezamenlijk rond de tafel gaan zitten en enkele kader afspraken maken rond de problematiek van verlofdagen. Nu is het zuivere willekeur, en dat is nooit goed.

De kliniek bij ons (>750 werknemers) heeft iedereen een mail gezonden waarin ze aankondigen dat zij in eerste fase het personeel thuis zet (tweede helft maart) dat flink veel overuren heeft (logisch) omdat ze in de eerste week van april een piek verwachten. Maar dat ze zich het recht reserveren om personeelsleden te "vragen" om verlofdagen op te nemen.
In de praktijk beperken zij zich tot het kaderpersoneel , voor de verpleegkundigen en het ander personeel durft men die drastische stap (nog ?) niet zetten. Diensthoofden krijgen gewoon te horen : "we hebben je x dagen op verlof gezet".

Eigenlijk is het jammer, dat zulke zaken niet paritair kunnen aangepakt en opgelost worden. Nu gaat het ofwel dode letter blijven, ofwel gaat er als tegenreactie een golf van ziektebriefjes binnenkomen moest men het toch eenzijdig implementeren.

reservespeler
31 maart 2020, 11:40
Wie weet bezoek ik zelfs eens Limburg of zo.

Oei, wat een eer.

reservespeler
31 maart 2020, 11:42
Wat spreekt je aan in een vakantie in Spanje dat je in eigen land niet kan hebben ?

Spaanse Furies, zoals Fabiola.

reservespeler
31 maart 2020, 11:44
als ik de abvv frontvrouw deze morgen hoorde in de zevende dag, moet je van die kant alvast niet te veel gezond verstand verwachten

Die liet geen discussie toe.
Alleen wat zij zei was wet.

Ik snap de meerwaarde niet om die vrouw uit te nodigen.

reservespeler
31 maart 2020, 11:47
in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.

TW is gelijkgesteld voor uw wettelijk verlof.
In sommige bedrijven moet je gewerkt hebben voor je ADV dagen, in andere, zoals bij ons, niet.

reservespeler
31 maart 2020, 11:50
Wordt dat niet geregeld via het arbeidsreglement per onderneming of via de CAO voor de sector?

Als men daar wil wijzigen zullen er gesprekken moeten gevoerd worden met de vakbonden en werknemersvertegenwoordigingen.

We hebben toch een volmachtenregering.

reservespeler
31 maart 2020, 11:52
Ik denk dat het wel een goed idee is om gedwongen werkeloosheid dit jaar voor een deel als vakantie te zien en er het beste van te maken. Wandelen, fietsen, tuinieren, klussen,...
Als je echt ziek bent geweest is het iets anders uiteraard.

De dagen dat je ziek was is geen TW hé.

Eduard Khil
31 maart 2020, 11:54
We hebben toch een volmachtenregering.

en ze zit vol liberalen :-D Tijd om de vakbonden in de hoek te duwen :lol:

Rahowa
1 april 2020, 17:01
Wat spreekt je aan in een vakantie in Spanje dat je in eigen land niet kan hebben ?

Lekker eten op restaurant aan een schappelijke prijs,de prachtige wandelingen in natuurgebieden als de pico's de europa,betaalbare hotels en B&B's,verlaten rotskusten.Ik ga wel naar het Noord-Westen van Spanje.

Rahowa
2 april 2020, 18:29
Bij mijn zoon is overeengekomen : 5 dagen verlof nemen en dan op tijdelijke werkloosheid. Met behoud van de legale voordelen. Of geen 5 dagen verlof opofferen en gewoon op TW zonder meer. Allemaal hebben ze in de volgende 3 weken 5 dagen verlof opgeofferd. Persoonlijk had ik er 10 dagen van gemaakt. Maar hij was weer te braaf en te menselijk.

Wat ben je in deze tijden met empathie :roll:

De baas kan niemand verplichten verlof op te nemen.

daiwa
3 april 2020, 00:37
als ik de abvv frontvrouw deze morgen hoorde in de zevende dag, moet je van die kant alvast niet te veel gezond verstand verwachten

Nooit anders geweten. :lol:

Profiteur
3 april 2020, 05:48
De baas kan niemand verplichten verlof op te nemen.neen maar na de crisis kan diezelfde baas je wel zonder pardon op straat zetten. Bedrijf is door de corona maatregelen in problemen geraakt en moet in zijn personeelsbestand snoeien om te kunnen overleven. Niemand gaat dat het bedrijf kwalijk nemen. Bij mijn zoon heeft iedereen 5 dagen verlof opgeofferd. Zelf zou ik 10 dagen verplicht hebben. Niet akkoord = ge moogt dan altijd thuis blijven.

patrickve
3 april 2020, 05:52
De baas kan niemand verplichten verlof op te nemen.

Hier wel hoor. Dat moet wel in afspraak met de vakbonden. Wij zullen bijvoorbeeld 4 verplichte vakantiedagen moeten opnemen tijdens deze periode, en alle feestdagen in de maand mei worden geschrapt (worden werkdag).

Dat laatste is eigenlijk meer omdat we natuurlijk dik vertraging hebben opgelopen met de verplichte werkzaamheden voor nucleaire veiligheid en zo. En die worden niet opgeschoven.

Profiteur
3 april 2020, 05:58
Ik hoorde nog iets straffer. Bij een bepaald bedrijf hier in de buurt dat onderdeel is van een grote keten is iedereen op EW gezet. Dus van de arbeider op de werkvloer tot de manager van het filiaal. Maar er wordt soms nog achter gesloten poorten gewerkt. Dit wordt dan als overuren genoteerd maar niet officieel. Want ze staan op EW. Nadien als alles terug gewoon draait en ze hebben een rustige periode in de zomer dan mogen ze die overuren opnemen. Die worden dan als gewone werkuren uitbetaald zodat ze hun loon hebben terwijl ze dan thuis mogen blijven. Niemand klaagt daar want nu trekken ze EW en ze bouwen overuren op voor in de zomer te recupereren.

Karel Martel B
3 april 2020, 06:09
Ik hoorde nog iets straffer.

K+K

Rahowa
4 april 2020, 16:27
neen maar na de crisis kan diezelfde baas je wel zonder pardon op straat zetten. Bedrijf is door de corona maatregelen in problemen geraakt en moet in zijn personeelsbestand snoeien om te kunnen overleven. Niemand gaat dat het bedrijf kwalijk nemen. Bij mijn zoon heeft iedereen 5 dagen verlof opgeofferd. Zelf zou ik 10 dagen verplicht hebben. Niet akkoord = ge moogt dan altijd thuis blijven.

Dan kan de baas mijn rug op en mij een jaar uitbetalen en het nog eens gaan uitleggen op de arbeidsrechtbank.

Rahowa
4 april 2020, 16:28
Ik hoorde nog iets straffer. Bij een bepaald bedrijf hier in de buurt dat onderdeel is van een grote keten is iedereen op EW gezet. Dus van de arbeider op de werkvloer tot de manager van het filiaal. Maar er wordt soms nog achter gesloten poorten gewerkt. Dit wordt dan als overuren genoteerd maar niet officieel. Want ze staan op EW. Nadien als alles terug gewoon draait en ze hebben een rustige periode in de zomer dan mogen ze die overuren opnemen. Die worden dan als gewone werkuren uitbetaald zodat ze hun loon hebben terwijl ze dan thuis mogen blijven. Niemand klaagt daar want nu trekken ze EW en ze bouwen overuren op voor in de zomer te recupereren.

Slim bekeken.

reservespeler
4 april 2020, 16:50
De baas kan niemand verplichten verlof op te nemen.

Natuurlijk kan de baas dat niet rechtstreeks.

reservespeler
4 april 2020, 16:51
Ik hoorde nog iets straffer. Bij een bepaald bedrijf hier in de buurt dat onderdeel is van een grote keten is iedereen op EW gezet. Dus van de arbeider op de werkvloer tot de manager van het filiaal. Maar er wordt soms nog achter gesloten poorten gewerkt. Dit wordt dan als overuren genoteerd maar niet officieel. Want ze staan op EW. Nadien als alles terug gewoon draait en ze hebben een rustige periode in de zomer dan mogen ze die overuren opnemen. Die worden dan als gewone werkuren uitbetaald zodat ze hun loon hebben terwijl ze dan thuis mogen blijven. Niemand klaagt daar want nu trekken ze EW en ze bouwen overuren op voor in de zomer te recupereren.

Wat is EW?

reservespeler
4 april 2020, 16:51
Ik hoorde nog iets straffer. Bij een bepaald bedrijf hier in de buurt dat onderdeel is van een grote keten is iedereen op EW gezet. Dus van de arbeider op de werkvloer tot de manager van het filiaal. Maar er wordt soms nog achter gesloten poorten gewerkt. Dit wordt dan als overuren genoteerd maar niet officieel. Want ze staan op EW. Nadien als alles terug gewoon draait en ze hebben een rustige periode in de zomer dan mogen ze die overuren opnemen. Die worden dan als gewone werkuren uitbetaald zodat ze hun loon hebben terwijl ze dan thuis mogen blijven. Niemand klaagt daar want nu trekken ze EW en ze bouwen overuren op voor in de zomer te recupereren.

Gek dat u steeds van die vreemde verhalen hoort, ziet, meemaakt.