PDA

View Full Version : België moet de winst van BNP Paribas Fortis blokkeren tot nader order


Nr.10
1 april 2020, 23:57
Gezien op dit ogenblik niemand weet waar deze crisis naartoe gaat lijkt het geen slecht idee om bij BNP Paribas Fortis een buffer te behouden.

Ik denk dat het best is dat de regering ingrijpt.

De huidige toestand kan leiden tot een internationale crisis van het financiëel systeem.

reservespeler
2 april 2020, 06:38
Gezien op dit ogenblik niemand weet waar deze crisis naartoe gaat lijkt het geen slecht idee om bij BNP Paribas Fortis een buffer te behouden.

Ik denk dat het best is dat de regering ingrijpt.

De huidige toestand kan leiden tot een internationale crisis van het financiëel systeem.

Inderdaad, nu geld wegsluizen en nadien weeral beroep doen op de staat om steun.

De grote schuldigen zijn natuurlijk degenen die Fortis (ASLK) ooit verkochten.

lamenielachen
2 april 2020, 06:51
Gezien op dit ogenblik niemand weet waar deze crisis naartoe gaat lijkt het geen slecht idee om bij BNP Paribas Fortis een buffer te behouden.

Ik denk dat het best is dat de regering ingrijpt.

De huidige toestand kan leiden tot een internationale crisis van het financiëel systeem.

Je kan het proberen maar of het lukt?
Paniekvoetbal en redden van de eigen centen door de toenmalige CVP.
Bij verkoop aan de Fransen ken je het scenario "eerst alles voor de Fransen" de kruimels voor de rest.
Maar Leterme en Van Rompuy kregen er ruime beloningen voor van de Fransen ....

cato
2 april 2020, 07:20
Gezien op dit ogenblik niemand weet waar deze crisis naartoe gaat lijkt het geen slecht idee om bij BNP Paribas Fortis een buffer te behouden.

Ik denk dat het best is dat de regering ingrijpt.

De huidige toestand kan leiden tot een internationale crisis van het financiëel systeem.


BNP Paribas Fortis, is een Franse bank en daarom staat Frankrijk in zijn recht om
de winst op te eisen.
Ze hebben al veel geld nodig voor hun eigen problemen en om landen als Italië te helpen.
België redt zich wel ,want er is spaargeld genoeg.

Henri1
2 april 2020, 07:46
De vraag is: Kan je dat geld blokkeren ?

gertc
2 april 2020, 07:58
De vraag is: Kan je dat geld blokkeren ?
Ja.
De Belgische overheid kreeg een aandelenbelang van 10% in BNP Paribas en de Luxemburgse overheid 1,4%.[1] België werd na de transactie de grootste aandeelhouder van BNP Paribas.

ViveLaBelgique
2 april 2020, 09:03
BNP Paribas Fortis, is een Franse bank en daarom staat Frankrijk in zijn recht om
de winst op te eisen.
Ze hebben al veel geld nodig voor hun eigen problemen en om landen als Italië te helpen.
België redt zich wel ,want er is spaargeld genoeg.

BNP Paribas is geen Franse bank maar een Europese beursgenoteerde bank waar België de grootste stemgerechtigde aandeelhouder van is.

kojak
2 april 2020, 09:03
Ja.

Hoe ga je dat doen ?

speurneus
2 april 2020, 09:26
Gezien op dit ogenblik niemand weet waar deze crisis naartoe gaat lijkt het geen slecht idee om bij BNP Paribas Fortis een buffer te behouden.

Ik denk dat het best is dat de regering ingrijpt.

De huidige toestand kan leiden tot een internationale crisis van het financiëel systeem.
Typische linkie winkie praat.
Indien een land zou beslissen de winsten van een regulier bedrijf te blokkeren zou dit onwettelijk zijn
De aandeelhouders zijn immers eigenaar van het bedrijf en indien diezelfde aandeelhouders beslissen om meer dividenten uit te betalen kan niemand daar iets tegen inbrengen.
En dit is maar goed ook.

Tavek
2 april 2020, 09:45
Ja.

10 % is nog steeds geen blokkerend aandeelhouderschap vermoed ik hé.

Via de volmachten kan de regering snel een KB in die zin in elkaar kletsen die verhindert dat Fortis haar geld doorsluist ?

De rechtszaken zijn voor later denk ik dan zo.

cato
2 april 2020, 12:31
10 % is nog steeds geen blokkerend aandeelhouderschap vermoed ik hé.

Via de volmachten kan de regering snel een KB in die zin in elkaar kletsen die verhindert dat Fortis haar geld doorsluist ?

De rechtszaken zijn voor later denk ik dan zo.

De bedoeling is juist dat de aandeelhouders afzien van hun winstdeling.

Tavek
2 april 2020, 12:43
De bedoeling is juist dat de aandeelhouders afzien van hun winstdeling.

Ik dacht dat het ging over een transfer van liquiditeiten van de Belgische dochter naar de moedermaatschappij ?

Dadeemelee
2 april 2020, 12:44
BNP Paribas is geen Franse bank maar een Europese beursgenoteerde bank waar België de grootste stemgerechtigde aandeelhouder van is.

Hoofdzetel die de beslissing neemt zit wel in Frankrijk.

Anyway, reeds zeer veel firma’s hebben de verstandige beslissing genomen om geen dividenden uit te keren en de eigen reserves te verhogen.

Wat BNP doet is typisch een beslissing van ‘de Franse slag’.

Dadeemelee
2 april 2020, 12:46
Ik dacht dat het ging over een transfer van liquiditeiten van de Belgische dochter naar de moedermaatschappij ?

Ja en de vraag stelt zich dan hoe de positie van die Belgische tak is? Gaat die opgeofferd worden als de hoofdzetel in de problemen komt? Remember Dexia.

cato
2 april 2020, 12:46
Hoofdzetel die de beslissing neemt zit wel in Frankrijk.

Anyway, reeds zeer veel firma’s hebben de verstandige beslissing genomen om geen dividenden uit te keren en de eigen reserves te verhogen.

Wat BNP doet is typisch een beslissing van ‘de Franse slag’.

BNP doet wat andere banken ook doen.
Ze stoppen met winstdeling te betalen aan aandeelhouders en gebruiken dat geldt om bedrijven te steunen in hun land.
In dit geval is dat Frankrijk.

Tavek
2 april 2020, 12:54
Ja en de vraag stelt zich dan hoe de positie van die Belgische tak is? Gaat die opgeofferd worden als de hoofdzetel in de problemen komt? Remember Dexia.

Nationaliseren. De Franse moedermaatschappij dwingen om de bank over te geven (in ruil voor de aandelen van BNP/Paribas die de Belgische staat heeft, zo is het omgekeerd ook gegaan in der tijd).

Dadeemelee
2 april 2020, 12:54
BNP doet wat andere banken ook doen.
Ze stoppen met winstdeling te betalen aan aandeelhouders en gebruiken dat geldt om bedrijven te steunen in hun land.
In dit geval is dat Frankrijk.

En België kan de pot op. :?

Tavek
2 april 2020, 13:00
Men spreekt over de nationalisatie van Brussels airlines. Lufthansa zit in zware problemen en kan BA niet meer helpen.

Jay-P.
2 april 2020, 13:00
BNP doet wat andere banken ook doen.
Ze stoppen met winstdeling te betalen aan aandeelhouders en gebruiken dat geldt om bedrijven te steunen in hun land.
In dit geval is dat Frankrijk.BNP's gedacht geldt niet, of tenminste hun opinie is niet geldig.
Allez, mijn gedacht he!

Dadeemelee
2 april 2020, 13:01
Men spreekt over de nationalisatie van Brussels airlines. Lufthansa zit in zware problemen en kan BA niet meer helpen.

Ja, de luchtvaart, dat zit het komende jaar niet goed. :|

Jay-P.
2 april 2020, 13:02
Men spreekt over de nationalisatie van Brussels airlines. Lufthansa zit in zware problemen en kan BA niet meer helpen.Lol. The new SABENA is arriving?

Dadeemelee
2 april 2020, 13:03
Nationaliseren. De Franse moedermaatschappij dwingen om de bank over te geven (in ruil voor de aandelen van BNP/Paribas die de Belgische staat heeft, zo is het omgekeerd ook gegaan in der tijd).

BNP/Paribas gaat dat niet willen. België is een te gemakkelijke melkkoe.

ViveLaBelgique
2 april 2020, 13:06
Hoofdzetel die de beslissing neemt zit wel in Frankrijk.

Anyway, reeds zeer veel firma’s hebben de verstandige beslissing genomen om geen dividenden uit te keren en de eigen reserves te verhogen.

Wat BNP doet is typisch een beslissing van ‘de Franse slag’.

België is gemachtigd de dividenden van Fortis aan haar moeder te blokkeren.

Tavek
2 april 2020, 13:07
Lol. The new SABENA is arriving?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/hernationalisatie-van-brussels-airlines-wordt-bestudeerd~acd5ceaa/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200402_04910701

https://businessam.be/valt-brussels-airlines-in-handen-van-belgische-staat/

Obligaties verlenen met staatsdekking aan een Duits bedrijf zal politiek moeilijk te verkopen zijn. Denk dat het een staatsbedrijf zal worden.

Tavek
2 april 2020, 13:07
BNP/Paribas gaat dat niet willen. België is een te gemakkelijke melkkoe.

Denk niet dat ze veel te willen gaan hebben mocht het zover komen.

Jay-P.
2 april 2020, 13:11
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/hernationalisatie-van-brussels-airlines-wordt-bestudeerd~acd5ceaa/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200402_04910701

https://businessam.be/valt-brussels-airlines-in-handen-van-belgische-staat/

Obligaties verlenen met staatsdekking aan een Duits bedrijf zal politiek moeilijk te verkopen zijn. Denk dat het een staatsbedrijf zal worden.Ge vraagt mijn gedacht niet, maar 'k ga het toch maar geven: Belgenland hoeft geen eigen Airline en zeker geen genationaliseerde: te hoog NMBS gehalte, dus te duur.
Breidt de HUB uit naar Europees model. Laat andere airlines betalen voor faciliteiten ter plekke.
Maak winst.

Tavek
2 april 2020, 13:16
Ge vraagt mijn gedacht niet, maar 'k ga het toch maar geven: Belgenland hoeft geen eigen Airline en zeker geen genationaliseerde: te hoog NMBS gehalte, dus te duur.
Breidt de HUB uit naar Europees model. Laat andere airlines betalen voor faciliteiten ter plekke.
Maak winst.

Ik denk dat ge gelijk hebt, maar zowat alle maatschappijen in Europa zitten nu in het vizier van nationalisatie: KLM:Airfrance, British Airways, Alitalia, enz enz...

Is het het beste ? Uiteraard niet, maar tis kiezen tussen pest en cholera.

Dadeemelee
2 april 2020, 13:20
Ge vraagt mijn gedacht niet, maar 'k ga het toch maar geven: Belgenland hoeft geen eigen Airline en zeker geen genationaliseerde: te hoog NMBS gehalte, dus te duur.
Breidt de HUB uit naar Europees model. Laat andere airlines betalen voor faciliteiten ter plekke.
Maak winst.

‘Hebben we een nationale luchtvaartmaatschappij nodig’ is vergelijkbaar met ‘hebben we een strategische voorraad mondmaskers nodig?’.

Waarschijnlijk niet...:?

cato
2 april 2020, 13:37
België is gemachtigd de dividenden van Fortis aan haar moeder te blokkeren.

Ook België zal solidair moeten zijn.
Alle banken keren geen dividend uit, zodat de banken noodlijdende bedrijven kunnen helpen met kredieten.

marie daenen
2 april 2020, 14:38
Hoofdzetel die de beslissing neemt zit wel in Frankrijk.

Anyway, reeds zeer veel firma’s hebben de verstandige beslissing genomen om geen dividenden uit te keren en de eigen reserves te verhogen.

Wat BNP doet is typisch een beslissing van ‘de Franse slag’.

Zeg gewoon dat het een beslissing is die in de franse genen zit... Nous, nous, nous en nog eens nous en alle buitenlandse bezittingen, legaal of niet legaal bekomen, zijn voor eigen gewin...
La Belgique is niet meer dan een zuiver koloniaal gebiedsgewin voor Parijs...
En de grote francofonie hier ten lande speelt dat spelletje mee...
Over sollidariteit gesproken... Het is natuurlijk de vraag met wie...

marie daenen
2 april 2020, 14:40
Ja en de vraag stelt zich dan hoe de positie van die Belgische tak is? Gaat die opgeofferd worden als de hoofdzetel in de problemen komt? Remember Dexia.

ja, ja, daar hadden ze nog vlug hun vuile franse staatsleningen in gestopt zodat de Belgische bevolking daar nu nog voor betaalt...

marie daenen
2 april 2020, 14:42
BNP/Paribas gaat dat niet willen. België is een te gemakkelijke melkkoe.

je mag zeggen Vlaanderen...

marie daenen
2 april 2020, 14:43
België is gemachtigd de dividenden van Fortis aan haar moeder te blokkeren.

ik hoop dat je gelijk heb; maar zelfs dan denk ik dat la Belgique francofone liever de Franse kaart zal spelen... Je bent geknecht of je bent het niet...

marie daenen
2 april 2020, 14:46
Ook België zal solidair moeten zijn.
Alle banken keren geen dividend uit, zodat de banken noodlijdende bedrijven kunnen helpen met kredieten.

België spreekt alleen dan over solidariteit als het geld van noord naar zuid moet vloeien; en dat is hier het geval... La Belgique zal solidair zijn met zijn franse meester...

Nr.10
2 april 2020, 20:51
Typische linkie winkie praat.
Indien een land zou beslissen de winsten van een regulier bedrijf te blokkeren zou dit onwettelijk zijn
De aandeelhouders zijn immers eigenaar van het bedrijf en indien diezelfde aandeelhouders beslissen om meer dividenten uit te betalen kan niemand daar iets tegen inbrengen.
En dit is maar goed ook.
Banken zijn geen reguliere bedrijven.

kojak
2 april 2020, 21:09
België spreekt alleen dan over solidariteit als het geld van noord naar zuid moet vloeien; en dat is hier het geval... La Belgique zal solidair zijn met zijn franse meester...

Fortis keert geen divident uit in België en het bedrag wordt opzij gezet als appeltje voor de dorst ivm het Corona virus.
Net in het nieuws geweest.

'...."BNP Paribas Fortis heeft een solide financiële structuur en staat ten dienste van de Belgische economie", aldus CEO Max Jadot....'

marie daenen
2 april 2020, 21:11
Fortis keert geen divident uit in België en het bedrag wordt opzij gezet als appeltje voor de dorst ivm het Corona virus.
Net in het nieuws geweest.

Duidelijk toch, zijn dividenten worden uitgekeerd in Frankrijk...

Dadeemelee
2 april 2020, 21:11
Fortis keert geen divident uit in België en het bedrag wordt opzij gezet als appeltje voor de dorst ivm het Corona virus.
Net in het nieuws geweest.

Het gezond verstand zegeviert toch. :thumbsup:

kojak
2 april 2020, 21:12
Duidelijk toch, zijn dividenten worden uitgekeerd in Frankrijk...

Nee, je snapt het weer niet vrees ik:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/02/bnp-paribas-fortis-trekt-dividend-in/

Dadeemelee
2 april 2020, 21:13
Duidelijk toch, zijn dividenten worden uitgekeerd in Frankrijk...

Marie, de 1,9 miljard naar Frankrijk gaan niet door.

marie daenen
2 april 2020, 21:18
Marie, de 1,9 miljard naar Frankrijk gaan niet door.

Opletten en afwachten geblazen...

Boduo
3 april 2020, 08:45
De vraag is: Kan je dat geld blokkeren ?

Tot oktober.
BNP Fortis: crapuleus kapitalisme (G. Crombez)

praha
3 april 2020, 08:58
Opletten en afwachten geblazen...
Ge weet maar nooit met dividenten

Jantje
3 april 2020, 09:12
Het gezond verstand zegeviert toch. :thumbsup:

Dat weet ik nog zo niet.
Door het niet uitbetalen van dividenten, zou je wel eens kunnen veroorzaken dat de aandelen in vrije val komen.
Mensen kopen de aandelen immers om winsten te maken, niet om bedrijven en overheden te ondersteunen.
Als ik geen winsten op mijn aandelen uitbetaald krijg, zijn die aandelen voor mij waardeloos en kan ik ze even goed dumpen.

Boduo
3 april 2020, 09:43
Dat weet ik nog zo niet.
Door het niet uitbetalen van dividenten, zou je wel eens kunnen veroorzaken dat de aandelen in vrije val komen.
Mensen kopen de aandelen immers om winsten te maken, niet om bedrijven en overheden te ondersteunen.
Als ik geen winsten op mijn aandelen uitbetaald krijg, zijn die aandelen voor mij waardeloos en kan ik ze even goed dumpen.

Zéker dumpen & aandelen kopen van Barco, Collibra & Melexis.

;-)

praha
3 april 2020, 09:48
Dat weet ik nog zo niet.
Door het niet uitbetalen van dividenten, zou je wel eens kunnen veroorzaken dat de aandelen in vrije val komen.
Mensen kopen de aandelen immers om winsten te maken, niet om bedrijven en overheden te ondersteunen.
Als ik geen winsten op mijn aandelen uitbetaald krijg, zijn die aandelen voor mij waardeloos en kan ik ze even goed dumpen.
Deels deels
Een vooruitzicht op groei is al ruimschoots voldoende om de prijs te stimuleren.

Nu is het tweeërlei hé
Dividenden worden snelsnel geschorst, verminderd of uitgesteld en de vooruitzichten voor de bedrijven inzake groei en omzet zien er ook niet bijzonder uit voor middellange/lange termijn

Dus er is momenteel ook geen enkele motivatie meer om in te kopen ( behalve voor LT ) en te denken dat ge weer met winst gaat kunnen verkopen

Beremarkt
Vandaar dat ge ook die rare hoge uitschieters zowel naar boven als naar beneden hebt hé...al wat rest is wat riding the waves

Boduo
3 april 2020, 10:49
BNP/Paribas gaat dat niet willen. België is een te gemakkelijke melkkoe.

paribas is een uiting van crapuleus kapitalisme.
dat hebben die bankrovers nu bewezen

Boduo
3 april 2020, 11:08
Banken zijn geen reguliere bedrijven.

Fortis is een bedrijf dat nu een uiting is van crapuleus kapitalisme.

Boduo
3 april 2020, 11:15
BNP Paribas Fortis, is een Franse bank en daarom staat Frankrijk in zijn recht om
de winst op te eisen.
Ze hebben al veel geld nodig voor hun eigen problemen en om landen als Italië te helpen.
België redt zich wel ,want er is spaargeld genoeg.

NL redt zich wel, er is spaargeld meer dan genoeg.
Fortis wil 1,9 (?) miljard € (Vlaamse vooral) winst "geven" aan Frankrijk.
Dat noemt een politicus hier: crapuleus kapitalisme.

:x:x:x

Nr.10
3 april 2020, 22:19
Fortis is een bedrijf dat nu een uiting is van crapuleus kapitalisme.
Banken zijn geen regulieren bedrijven.
Vergelijk het met notariaten.
Ambtenaar en zelfstandige tegelijk,
waardoor ze eigenlijk geen van beide zijn
en continue een beschermd statuut genieten.

Nr.10
3 april 2020, 22:20
Denk maar aan alle privacy-gevoelige informatie die bij banken zit,
net als bij notariaten.
Beide hebben toegang tot de meest privacy-gevoelige databanken.

marie daenen
4 april 2020, 09:29
Banken zijn geen regulieren bedrijven.
Vergelijk het met notariaten.
Ambtenaar en zelfstandige tegelijk,
waardoor ze eigenlijk geen van beide zijn
en continue een beschermd statuut genieten.

Inderdaad de winsten zijn voor hen, in la Belgique mogen of moeten die zelfs naar Frankrijk verschast worden, en als er verliezen zijn moet de Belgische staat, lees vooral Vlaanderen, daarvoor opdraaien.

Globalisme noemen ze dat...

cato
4 april 2020, 09:33
Inderdaad de winsten zijn voor hen, in la Belgique mogen of moeten die zelfs naar Frankrijk verschast worden, en als er verliezen zijn moet de Belgische staat, lees vooral Vlaanderen, daarvoor opdraaien.

Globalisme noemen ze dat...

België had er beter aan gedaan om Fortis in die tijd te kopen ,
zoals Nederland ABN-AMRO heeft gekocht.
Nu is ze afhankelijk van Frankrijk.

marie daenen
4 april 2020, 09:36
België had er beter aan gedaan om Fortis in die tijd te kopen ,
zoals Nederland ABN-AMRO heeft gekocht.
Nu is ze afhankelijk van Frankrijk.

En waarom heeft la Belgique dat niet gedaan??? Horigheid???
Iets verkopen voor een appel en een ei... om juist zo nog meer afhankelijk te worden... Was het domheid of is het in la Belgique het doel???

maddox
4 april 2020, 09:48
België is sinds 1830 een wingewest voor Frankrijk. Niet wat Frankrijk toen wou, maar helaas, de UK, Rusland, Pruisen en zelfs Oostenrijk wou niet weten van Frankrijk dat het industrieel opkomende Wallonië zou annexeren.

Dus is het "the next best thing" geworden. Een kolonie met nijvere werkmensen om uit te zuigen.

Dadeemelee
4 april 2020, 10:08
België had er beter aan gedaan om Fortis in die tijd te kopen ,
zoals Nederland ABN-AMRO heeft gekocht.
Nu is ze afhankelijk van Frankrijk.

Nederland heeft daar heel veel problemen mee gehad ondanks hun initiële euforie. Op dat moment was het een kwestie van dagen of de bank ging overkop. Dat zou pas erg geweest zijn.

En België heeft dat met Dexia gedaan. Daar is ook veel kritiek op geweest. Trouwens regelmatig zijn er hier posts waarin gevraagd wordt om Belfius te privatiseren.

marie daenen
4 april 2020, 10:28
België is sinds 1830 een wingewest voor Frankrijk. Niet wat Frankrijk toen wou, maar helaas, de UK, Rusland, Pruisen en zelfs Oostenrijk wou niet weten van Frankrijk dat het industrieel opkomende Wallonië zou annexeren.

Dus is het "the next best thing" geworden. Een kolonie met nijvere werkmensen om uit te zuigen.

Inderdaad maar dat mag niet gezegd worden...

Boduo
4 april 2020, 10:31
Nederland heeft daar heel veel problemen mee gehad ondanks hun initiële euforie. Op dat moment was het een kwestie van dagen of de bank ging overkop. Dat zou pas erg geweest zijn.

En België heeft dat met Dexia gedaan. Daar is ook veel kritiek op geweest. Trouwens regelmatig zijn er hier posts waarin gevraagd wordt om Belfius te privatiseren.

Ze zijn allemaal gelijk: bankrovers.

kelt
4 april 2020, 10:37
Er zijn verschillende banken in de Eu waarin de staat,of zelfs meerdere staten,aandeelhouders zijn.

De jaarlijkse dividenten zijn altijd een welkome aanvulling op de begroting.

Het oproepen aan bedrijven om dit jaar geen dividenten uit te betalen aan aandeelhouders komt nu als een boomerang terug in het gezicht van "de staat"...

In Belgie bvb is Belfius een belangrijke fournisseeur van manna aan de overheid.......nu niet dus,net nu het geld los door de vingers loopt van de overheid....:-(


Wat BNP betreft,hier zien we hoe Frankrijk en Belgie,belangrijke stakeholders in deze bank,niet eerst even overleg gepleegd hebben....Het toont ook aan da het hebben van meerdere overheden als aandeelhouder in een bank gewoon geen goed idee is...."Samen in verbondenheid" betekent in crisissituaties "samen aan de ketting"....



Ik maak me ondertussen eerder zorgen over het "restvehikel Dexia".Dat is al een decennium rustig,en blijkbaar bekwaam geleid,bezig de blootstelling van Belgie en Frankrijk aan "mindere kredieten en investeringen" te verminderen..maar hoe dat nu moet.....:-(

ViveLaBelgique
4 april 2020, 10:38
België had er beter aan gedaan om Fortis in die tijd te kopen ,
zoals Nederland ABN-AMRO heeft gekocht.
Nu is ze afhankelijk van Frankrijk.

België had Fortis ook effectief gekocht. België had 25% rechtstreeks van Fortis gekocht en 75% onrechtstreeks via BNP Paribas waar ons land de grootste stemgerechtigde aandeelhouder werd met 11% van de aandelen.

Ondertussen heeft België door eenmalige maatregelen in een betrachting het gat in de begroting dicht te rijden Fortis volledig verkocht aan BNP Paribas.

Dadeemelee
4 april 2020, 10:40
Er zijn verschillende banken in de Eu waarin de staat,of zelfs meerdere staten,aandeelhouders zijn.

De jaarlijkse dividenten zijn altijd een welkome aanvulling op de begroting.

Het oproepen aan bedrijven om dit jaar geen dividenten uit te betalen aan aandeelhouders komt nu als een boomerang terug in het gezicht van "de staat"...

In Belgie bvb is Belfius een belangrijke fournisseeur van manna aan de overheid.......nu niet dus,net nu het geld los door de vingers loopt van de overheid....:-(


Wat BNP betreft,hier zien we hoe Frankrijk en Belgie,belangrijke stakeholders in deze bank,niet eerst even overleg gepleegd hebben....Het toont ook aan da het hebben van meerdere overheden als aandeelhouder in een bank gewoon geen goed idee is...."Samen in verbondenheid" betekent in crisissituaties "samen aan de ketting"....



Ik maak me ondertussen eerder zorgen over het "restvehikel Dexia".Dat is al een decennium rustig,en blijkbaar bekwaam geleid,bezig de blootstelling van Belgie en Frankrijk te verminderen..maar hoe dat nu moet.....:-(

Dexia is een aflopend verhaal. Het is daar een kwestie van op lange termijn geleend geld terug te krijgen.

Edit: en de kost van deze crisis zal hoger zijn dan wat we aan Dexia kunnen verliezen.

Boduo
4 april 2020, 11:18
Dexia is een aflopend verhaal. Het is daar een kwestie van op lange termijn geleend geld terug te krijgen.

Edit: en de kost van deze crisis zal hoger zijn dan wat we aan Dexia kunnen verliezen.

geld terugkrijgen van bankrovers ?

Jay-P.
4 april 2020, 11:50
geld terugkrijgen van bankrovers ?Voor een prijske. Why not?

Another Jack
4 april 2020, 12:22
Mogen banken dan niet meer zelf beslissen wat ze hun winsten doen?

Dadeemelee
4 april 2020, 12:22
Mogen banken dan niet meer zelf beslissen wat ze hun winsten doen?

Als het van mij afhangt niet.

En ik verklaar mij nader: zij zijn een noodzakelijk kwaad om ons geld te kunnen gebruiken in de moderne maatschappij. Zij krijgen voorrechten en monopolies, dus zij dienen ook aan de bevolking verantwoording af te keggen.

Jay-P.
4 april 2020, 12:30
Als het van mij afhangt niet.
En ik verklaar mij nader: zij zijn een noodzakelijk kwaad om ons geld te kunnen gebruiken in de moderne maatschappij. Zij krijgen voorrechten en monopolies, dus zij dienen ook aan de bevolking verantwoording af te keggen. 8O
On-Ge-Loof-Lijk... of zijt ge een vernieuwde openbaring van Ernesto Guevara de la Serna, anno stupidito?

Another Jack
4 april 2020, 12:34
Als het van mij afhangt niet.

En ik verklaar mij nader: zij zijn een noodzakelijk kwaad om ons geld te kunnen gebruiken in de moderne maatschappij. Zij krijgen voorrechten en monopolies, dus zij dienen ook aan de bevolking verantwoording af te keggen.

Ik ben ook geen voorstander van voorrechten en monopolies.
Maar dat de overheid mee mag bepalen wat een privé bank doet met haar winsten vind ik niet kunnen.

Travis Bickle
4 april 2020, 12:49
Ik ben ook geen voorstander van voorrechten en monopolies.
Maar dat de overheid mee mag bepalen wat een privé bank doet met haar winsten vind ik niet kunnen.

Daar kan ik zeker in volgen. M.i. is het net door een bank te beperken in haar mogelijkheden, dat je indirect tot een monopolie gaat komen, doordat die banken mogelijk wegtrekken en zodoende er maar één zal overblijven...

Dadeemelee
4 april 2020, 13:05
8O
On-Ge-Loof-Lijk... of zijt ge een vernieuwde openbaring van Ernesto Guevara de la Serna, anno stupidito?

Ik vind dat de Overheid het recht heeft om in te grijpen als een bank onverantwoorde beslissingen neemt.
Banken hebben bewezen dat ze onbetrouwbaar zijn en op de Overheid rekenen om hun stommiteiten goed te maken.

Het moet maar eens gedaan zijn om de risico’s op de Overheid af te schuiven.

Dadeemelee
4 april 2020, 13:07
Daar kan ik zeker in volgen. M.i. is het net door een bank te beperken in haar mogelijkheden, dat je indirect tot een monopolie gaat komen, doordat die banken mogelijk wegtrekken en zodoende er maar één zal overblijven...

Oho, wees maar gerust, er zullen altijd bankiers zijn. Moesten ze allemaal weggaan, dan begin ik wel een bank. :twisted:

Travis Bickle
4 april 2020, 13:10
Oho, wees maar gerust, er zullen altijd bankiers zijn. Moesten ze allemaal weggaan, dan begin ik wel een bank. :twisted:

En als uw bank kan kiezen tussen zich te vesitgen, daar waar de te maken winst juridisch is beperkt, of elders, waar die beperking niet van toepassing is; ... waar gaat u zich dan vestigen?

(Wel als een bankier denken/redeneren ...)

Dadeemelee
4 april 2020, 13:17
En als uw bank kan kiezen tussen zich te vesitgen, daar waar de te maken winst juridisch is beperkt, of elders, waar die beperking niet van toepassing is; ... waar gaat u zich dan vestigen?

(Wel als een bankier denken/redeneren ...)

Maar nu spreekt ge over de hoofdzetel. Daarjuist gingen we in België geen banken meer hebben.
En de filialen gaan moeten voldoen aan de Belgische wetgeving.

Travis Bickle
4 april 2020, 13:20
Maar nu spreekt ge over de hoofdzetel. Daarjuist gingen we in België geen banken meer hebben.
En de filialen gaan moeten voldoen aan de Belgische wetgeving.

Ik heb het helemaal niet over een hoofdzetel. Ik heb het over 'jouw' bank die je zou starten...

En wat ik aangaf, was (trouwens m.i. - zoals gezegd) dat indien, wij (België) banken al teveel beperkingen opleggen, die banken (dus zowel hoofdzetels als filialen) wel eens zouden kunnen wegtrekken uit België. Dit, met als gevolg, dat als er uiteindelijk één bank overblijft, je aldus indirect een monopoly in het leven hebt geroepen.

Dadeemelee
4 april 2020, 13:24
Ik heb het helemaal niet over een hoofdzetel. Ik heb het over 'jouw' bank die je zou starten...

En wat ik aangaf, was (trouwens m.i. - zoals gezegd) dat indien, wij (België) banken al teveel beperkingen opleggen, die banken (dus zowel hoofdzetels als filialen) wel eens zouden kunnen wegtrekken uit België. Dit, met als gevolg, dat als er uiteindelijk één bank overblijft, je aldus indirect een monopoly in het leven hebt geroepen.

Dat zijn veel ‘zouden’ en ‘alsen’. Ik geloof er niks van dat niemand nog zou willen bankieren. :lol:

Travis Bickle
4 april 2020, 13:32
Dat zijn veel ‘zouden’ en ‘alsen’. Ik geloof er niks van dat niemand nog zou willen bankieren. :lol:

Goed en wel, maar intussen heb je nog steeds mijn (eenvoudige) vraag niet van antwoord voorzien ...

Heel bewust heb ik 'm.i.' geschreven. Het is namelijk gewoon mijn idee/gedachte, wat betreft de mogelijke gevolgen indien banken het soort beperkingen inzake te maken winst worden opgelegd, waar jij voorstander van bent.

In reactie daarop liet u verstaan, dat indien banken inderdaad zouden vertrekken, "u zelf wel een bank begint". Aldus, vroeg ik mij af, dat als u de keuze zou hebben tussen een locatie waar u juridsch wordt beknot in het maken van winst; of een locatie waar die beperking niet van toepassing is, welke locatie u zou kiezen ...

Dadeemelee
4 april 2020, 13:45
Goed en wel, maar intussen heb je nog steeds mijn (eenvoudige) vraag niet van antwoord voorzien ...

Heel bewust heb ik 'm.i.' geschreven. Het is namelijk gewoon mijn idee/gedachte, wat betreft de mogelijke gevolgen indien banken het soort beperkingen inzake te maken winst worden opgelegd, waar jij voorstander van bent.

In reactie daarop liet u verstaan, dat indien banken inderdaad zouden vertrekken, "u zelf wel een bank begint". Aldus, vroeg ik mij af, dat als u de keuze zou hebben tussen een locatie waar u juridsch wordt beknot in het maken van winst; of een locatie waar die beperking niet van toepassing is, welke locatie u zou kiezen ...

Dat is een persoonlijke vraag, maar ik zou België nemen. KBC en Belfius doen het uitstekend.

Travis Bickle
4 april 2020, 13:48
Dat is een persoonlijke vraag, maar ik zou België nemen. KBC en Belfius doen het uitstekend.

Het siert u.

Ik (indien het mijn beslissing was) zou vertrekken. Gewoon omdat ik er niet van hou, dat een overheid ondernemers beperkingen oplegt inzake te maken winst.
Zolang iedereen de regels volgt; en binnen die regels ondernemerschap/creativiteit toont, is het niet aan een overheid om de winsten die daaruit voortkomen te gaan beperken.

Pandareus
4 april 2020, 13:56
Mogen banken dan niet meer zelf beslissen wat ze hun winsten doen?

Welcome back, Jack ! :-D

Another Jack
4 april 2020, 14:03
Welcome back, Jack ! :-D

Dank u, dank u!
Veel is hier precies niet veranderd, wel een pak rustiger precies...

fred vanhove
4 april 2020, 14:08
Dank u, dank u!
Veel is hier precies niet veranderd, wel een pak rustiger precies...

Er zijn er hier dan ook een pak met hun klikken en klakken buiten gevlogen en terecht.

praha
4 april 2020, 14:12
Er zijn verschillende banken in de Eu waarin de staat,of zelfs meerdere staten,aandeelhouders zijn.

De jaarlijkse dividenten zijn altijd een welkome aanvulling op de begroting.

Het oproepen aan bedrijven om dit jaar geen dividenten uit te betalen aan aandeelhouders komt nu als een boomerang terug in het gezicht van "de staat"...

In Belgie bvb is Belfius een belangrijke fournisseeur van manna aan de overheid.......nu niet dus,net nu het geld los door de vingers loopt van de overheid....:-(


Wat BNP betreft,hier zien we hoe Frankrijk en Belgie,belangrijke stakeholders in deze bank,niet eerst even overleg gepleegd hebben....Het toont ook aan da het hebben van meerdere overheden als aandeelhouder in een bank gewoon geen goed idee is...."Samen in verbondenheid" betekent in crisissituaties "samen aan de ketting"....



Ik maak me ondertussen eerder zorgen over het "restvehikel Dexia".Dat is al een decennium rustig,en blijkbaar bekwaam geleid,bezig de blootstelling van Belgie en Frankrijk aan "mindere kredieten en investeringen" te verminderen..maar hoe dat nu moet.....:-(
ja klopt ...maar veel alternatief is er niet hé
De oproep om geen dividenden uit te betalen is een preventieve maatregel opdat de banken zelf niet in de problemen geraken en die tijd kunnen overbruggen.
Dat is in principe steeds in het belang van de aandeelhouders

Dadeemelee
4 april 2020, 14:14
ja klopt ...maar veel alternatief is er niet hé
De oproep om geen dividenden uit te betalen is een preventieve maatregel opdat de banken zelf niet in de problemen geraken en die tijd kunnen overbruggen.
Dat is in principe steeds in het belang van de aandeelhouders

Veel bedrijven hebben dat al uit zichzelf beslist. BNP Paribas was een buitenbeentje met als verzwarende factor dat het een transfer naar Frankrijk was.

praha
4 april 2020, 14:19
Veel bedrijven hebben dat al uit zichzelf beslist. BNP Paribas was een buitenbeentje met als verzwarende factor dat het een transfer naar Frankrijk was.
Bah dat laatste vind in nogal zever
Als die bank nu zijn dividend opschort of uitstelt dan is dat in het in het belang van alle dividendhouders en de toekomstige hoogte van toekomstige dividenden.
Het verplicht opschorten in de redenering dat ze overeind blijven of niet op verlies gaan draaien is dan een win-win situatie

Maw ge bestendigt daar de transfer richting Frankrijk alleen maar door.

cato
4 april 2020, 15:56
Nederland heeft daar heel veel problemen mee gehad ondanks hun initiële euforie. Op dat moment was het een kwestie van dagen of de bank ging overkop. Dat zou pas erg geweest zijn.

En België heeft dat met Dexia gedaan. Daar is ook veel kritiek op geweest. Trouwens regelmatig zijn er hier posts waarin gevraagd wordt om Belfius te privatiseren.

Waarom heeft België Fortis niet gekocht?

marie daenen
4 april 2020, 16:01
België had Fortis ook effectief gekocht. België had 25% rechtstreeks van Fortis gekocht en 75% onrechtstreeks via BNP Paribas waar ons land de grootste stemgerechtigde aandeelhouder werd met 11% van de aandelen.

Ondertussen heeft België door eenmalige maatregelen in een betrachting het gat in de begroting dicht te rijden Fortis volledig verkocht aan BNP Paribas.

Zo kennen we la Belgique toch... Schulden zijn geen probleem voor de grote francofonie, via dat altaar versjassen ze alle schatten en rijkdommen naar hoofdzakelijk Frankrijk...

praha
4 april 2020, 17:25
Zo kennen we la Belgique toch... Schulden zijn geen probleem voor de grote francofonie, via dat altaar versjassen ze alle schatten en rijkdommen naar hoofdzakelijk Frankrijk...
ahja de grote francofonie :roll:

Wat denkt ge van dit heerschap ?
https://www.eumonitor.nl/9353000/1/j4nvh0qavhjkdqd_j9vvik7m1c3gyxp/vj5bhhvmppzm?sizew=158&sizeh=200
Een Vlaming begot die zowat heel België heeft verkocht waaronder de financietoeren voor een appel en een ei

"‘Volksverlakkerij (https://www.demorgen.be/nieuws/ooit-goedkoop-verkocht-door-overheid-nu-het-duurste-gebouw-van-belgie-1-2-miljard-euro-voor-financietoren~b2730218/)’

Dat deden de paars(-groene) regeringen om de begroting in evenwicht te houden. Het probleem is dat de boekhouding van de begroting geen rekening houdt met die langetermijnhuur, enkel met de winst die geboekt werd met de verkoop van de toren. De verkoop is dus mee verantwoordelijk voor het huidige begrotingstekort, dat volgens de Europese Commissie dit jaar zal oplopen tot 2,3 procent van het bruto binnenlands product of ongeveer 11 miljard euro."

ps. en dan maar zeveren en zagen over transfers van om en bij de 6 a 7 miljard

Nr.10
4 april 2020, 19:13
Ik ben ook geen voorstander van voorrechten en monopolies.
Banken en notariaten leven van voorrechten en privileges.

Another Jack
4 april 2020, 19:15
Banken en notariaten leven van voorrechten en privileges.

Dat is zo.

Dadeemelee
4 april 2020, 19:47
Banken en notariaten leven van voorrechten en privileges.

Het is een goede analogie. Beiden hebben een monopolie en privileges.

Hun klanten rekenen er op dat ze verantwoord met hun geld omgaan. Rechten en plichten.

kojak
4 april 2020, 20:06
Eigenlijk moeten banken winst maken. Nu wel niet om uit te delen aan hun directieleden, maar wel om een reserve op te bouwen.
Vadertje staat gaat immers regelmatig bij hen aankloppen als ze geld nodig hebben.
Een buffer voor de staat.
Beter uit eigen land dan dat we het op een ander en duurder moeten gaan halen.
Trouwens, niet allen voor de staat, ook als het slecht gaat. Remember de bankencrisis. Daar is tijdelijk het tegenovergestelde moeten gebeuren. Wel allemaal weerbetaald (op mss ergens een uitzondering na) en daar heeft de staat dan ook weer iets aan verdiend.

Dadeemelee
4 april 2020, 20:11
Eigenlijk moeten banken winst maken. Nu wel niet om uit te delen aan hun directieleden, maar wel om een reserve op te bouwen.
Vadertje staat gaat immers regelmatig bij hen aankloppen als ze geld nodig hebben.
Een buffer voor de staat.
Beter uit eigen land dan dat we het op een ander en duurder moeten gaan halen.
Trouwens, niet allen voor de staat, ook als het slecht gaat. Remember de bankencrisis. Daar is tijdelijk het tegenovergestelde moeten gebeuren. Wel allemaal weerbetaald (op mss ergens een uitzondering na) en daar heeft de staat dan ook weer iets aan verdiend.

Inderdaad, moge Belfius ten eeuwigen tijde onze staatsbank blijven.

kojak
4 april 2020, 20:20
Lol...Belfius..... Corona direct zit ook in die groep.

Dadeemelee
4 april 2020, 20:27
Lol...Belfius..... Corona direct zit ook in die groep.

Owww dat moet een nieuwe naam krijgen: Corona Gaweg? ;-)