PDA

View Full Version : Lockdown exit strategie


Pagina's : [1] 2

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 08:31
Wat me al sinds het begin van de lockdown stoort is het ontbreken van een exit strategie. Als je zo een ingrijpende maatregel neemt verwacht ik toch ook dat je een plan hebt om de lockdown terug op te heffen.

Stilletjes aan moet, zelfs bij onze regering, toch doordringen dat de huidige situatie economisch onhoudbaar is. Het dagelijkse bombardement met nieuwsberichten over het aantal doden, zonder vermelding van het "normaal" aantal doden, maakt het niet makkelijk om de bevolking terug aan het werk, aan het consumeren, te krijgen.

Wat ik wil weten is hoe de regering denkt uit deze zelf gegraven put te geraken. Wachten ze op redding door een werkend medicijn?

In Italië zijn ze blijkbaar gestart met het toedienen van hydroxychloroquine in een vroege fase van de ziekte.https://www.trustnodes.com/2020/03/29/italy-finally-starts-mass-treatment-with-hydroxychloroquine

ViveLaBelgique
2 april 2020, 08:57
Het Westen lost problemen op als kikkers. Als je aan een kikker vraagt een moeras te ontginnen breekt hij de dijken open om het water te laten wegstromen. In China en Rusland hebben ze plannen tot 10, 20 en 30 jaar. Hier willen ze alles overeind houden, de verworven rechten honoreren, individuele rechten respecteren, de overheid vergoedingen laten betalen omdat ze trage wegen niet toegankelijk maakt, herstellen naar de situatie van voor de crisis; kortom hier wil men problemen oplossen door het probleem te verergeren.

Een concreet voorbeeld van het probleem te trachten oplossen door het te verergeren zijn de subsidies en door overheid gefinancierde tijdelijke werkloosheid van sectoren die tijdens de crisis passé composé zijn. Ook na de crisis zullen sectoren als de toeristische luchtvaart, de ski-vakanties naar Tirol, de massatoerismeplaatsen, de wereldfestivals en Manneke Pis niet gloriëren als voorheen.

Wegens gebrek aan visie zal het Westen, Zuid- en Centraal Amerika en Afrika gedomineerd worden door China met Rusland als hun bondgenoot.

Kodo Kodo
2 april 2020, 09:08
Als de plutocraten de hele economie zullen hebben doorgeschoven naar de superrijken, mag het herstel er komen. De beurzen moeten nog veel dalen, de middenstand moet failliet, de overheid nog meer opgekocht worden door (in het krijt staan bij) de high finance.

Als het doel van deze crisis eenmaal is bereikt, mogen de slaven weer de galeien op.

JimmyB
2 april 2020, 09:08
Het Westen lost problemen op als kikkers. Als je aan een kikker vraagt een moeras te ontginnen breekt hij de dijken open om het water te laten wegstromen. In China en Rusland hebben ze plannen tot 10, 20 en 30 jaar. Hier willen ze alles overeind houden, de verworven rechten honoreren, individuele rechten respecteren, de overheid vergoedingen laten betalen omdat ze trage wegen niet toegankelijk maakt, herstellen naar de situatie van voor de crisis; kortom hier wil men problemen oplossen door het probleem te verergeren.

Een concreet voorbeeld van het probleem te trachten oplossen door het te verergeren zijn de subsidies en door overheid gefinancierde tijdelijke werkloosheid van sectoren die tijdens de crisis passé composé zijn. Ook na de crisis zullen sectoren als de toeristische luchtvaart, de ski-vakanties naar Tirol, de massatoerismeplaatsen, de wereldfestivals en Manneke Pis niet gloriëren als voorheen.

Wegens gebrek aan visie zal het Westen, Zuid- en Centraal Amerika en Afrika gedomineerd worden door China met Rusland als hun bondgenoot.

Toen ik jong was, in de jaren 70, leerden we op school over de Russische Planeconomie (toen nog de USSR). Ze werkten met 5-jaren plannen en het was de bedoeling om na een jaar of 10 de Westerse welvaart te evenaren.

Ondertussen weten we hoe dit afgelopen is.

praha
2 april 2020, 09:24
Toen ik jong was, in de jaren 70, leerden we op school over de Russische Planeconomie (toen nog de USSR). Ze werkten met 5-jaren plannen en het was de bedoeling om na een jaar of 10 de Westerse welvaart te evenaren.

Ondertussen weten we hoe dit afgelopen is.
:-)

Tavek
2 april 2020, 11:00
Een exit strategie is leuk mocht je het ziekteverloop volledig kennen en we de effecten van de lockdown op voorhand kunnen inschatten.

Dit is moeilijk. Men moet dit dag per dag bekijken.

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 11:36
Een exit strategie is leuk mocht je het ziekteverloop volledig kennen en we de effecten van de lockdown op voorhand kunnen inschatten.

Dit is moeilijk. Men moet dit dag per dag bekijken.

Dat is één van de problemen, men weet heeft volgens mij geen zicht op het echte verloop wegens zo goed als geen testen.

ViveLaBelgique
2 april 2020, 12:01
Toen ik jong was, in de jaren 70, leerden we op school over de Russische Planeconomie (toen nog de USSR). Ze werkten met 5-jaren plannen en het was de bedoeling om na een jaar of 10 de Westerse welvaart te evenaren.

Ondertussen weten we hoe dit afgelopen is.

Als blok heeft de USSR en China zich niet verder kunnen ontwikkelingen. Sinds Rusland en China tot WTO zijn toegetreden zitten ze op koers om het Westen te domineren.

praha
2 april 2020, 12:03
Het Westen lost problemen op als kikkers. Als je aan een kikker vraagt een moeras te ontginnen breekt hij de dijken open om het water te laten wegstromen. In China en Rusland hebben ze plannen tot 10, 20 en 30 jaar. Hier willen ze alles overeind houden, de verworven rechten honoreren, individuele rechten respecteren, de overheid vergoedingen laten betalen omdat ze trage wegen niet toegankelijk maakt, herstellen naar de situatie van voor de crisis; kortom hier wil men problemen oplossen door het probleem te verergeren.

Een concreet voorbeeld van het probleem te trachten oplossen door het te verergeren zijn de subsidies en door overheid gefinancierde tijdelijke werkloosheid van sectoren die tijdens de crisis passé composé zijn. Ook na de crisis zullen sectoren als de toeristische luchtvaart, de ski-vakanties naar Tirol, de massatoerismeplaatsen, de wereldfestivals en Manneke Pis niet gloriëren als voorheen.

Wegens gebrek aan visie zal het Westen, Zuid- en Centraal Amerika en Afrika gedomineerd worden door China met Rusland als hun bondgenoot.
.
..en hoe zou jij het doen, ViveLaBelgique ?
Alles dat het nu even niet haalt over kop laten gaan en voormalige werknemers aan hun lot overlaten ten einde wat te besparen ?

Het getuigt net van een ongelofelijke kortzichtigheid dat ge enkel redeneert in minder centen uit te geven met in het achterhoofd dat het barre tijden gaan worden.
Met centen in een spaarpot zijt ge niks...ge moet die aanwenden om het zaakje weer zo snel als kan on tracks te krijgen

praha
2 april 2020, 12:05
Dat is één van de problemen, men weet heeft volgens mij geen zicht op het echte verloop wegens zo goed als geen testen.
ja dat is een probleem maar daar heeft die lock down niks mee te maken hé
Niemand heeft dat virus gevraagd

praha
2 april 2020, 12:06
Als blok heeft de USSR en China zich niet verder kunnen ontwikkelingen. Sinds Rusland en China tot WTO zijn toegetreden zitten ze op koers om het Westen te domineren.
Rusland ? Meent ge dat nu
Die zijn zo goed als bankroet

ViveLaBelgique
2 april 2020, 12:10
.
..en hoe zou jij het doen, ViveLaBelgique ?
Alles dat het nu even niet haalt over kop laten gaan en voormalige werknemers aan hun lot overlaten ten einde wat te besparen ?

Het getuigt net van een ongelofelijke kortzichtigheid dat ge enkel redeneert in minder centen uit te geven met in het achterhoofd dat het barre tijden gaan worden.
Met centen in een spaarpot zijt ge niks...ge moet die aanwenden om het zaakje weer zo snel als kan on tracks te krijgen

Welke spaarpot ?

praha
2 april 2020, 12:13
Welke spaarpot ?
...een minder rode zullen we maar zeggen. :-)

JimmyB
2 april 2020, 13:09
Dat is één van de problemen, men weet heeft volgens mij geen zicht op het echte verloop wegens zo goed als geen testen.

Eén van de grote problemen is dat er constant gemekkerd en gezaagd wordt. Er wordt geprofileerd, de ene vind dat er niet genoeg gedaan wordt, de andere vindt dat al die regels overdreven zijn.

Er worden schuldigen gezocht in plaats van te zoeken naar oplossingen.

Ik stel voor dat je eens een paar voorstellen doet.

Ik denk sowieso dat eender welke maatregel er moet op gericht zijn zo weinig mogelijk nieuwe besmetting te bekomen.

Ik geef een voorbeeld:

Men zou de resturants opnieuw kunnen open laten met volgende beperkingen:

1. Een maximum aantal tafels per m2
2. Enkel gezinsgenoten aan één tafel
3. Strikte regels voor hygiëne. Zo moet het toilet na elk bezoek door het personeel van het restaurant ontsmet worden. Het afruimen van de tafel moet op een manier gebeuren die kruisbesmetting tegen gaat. Enz...

Die regels kunnen nu opgesteld worden zodat restaurants de tijd krijgen om hun infrastructuur aan te passen. Het is daaraan voldoen of gesloten blijven.

Tavek
2 april 2020, 13:15
Ik vermoed dat het zo gaat gaan, JimmyB.

Idem ditto voor gewone winkels: beperkt aantal volk binnen, verplicht handschoentjes voorzien.

kiko
2 april 2020, 13:18
Men zou de resturants opnieuw kunnen open laten met volgende beperkingen:

1. Een maximum aantal tafels per m2
2. Enkel gezinsgenoten aan één tafel
3. Strikte regels voor hygiëne. Zo moet het toilet na elk bezoek door het personeel van het restaurant ontsmet worden. Het afruimen van de tafel moet op een manier gebeuren die kruisbesmetting tegen gaat. Enz...

Die regels kunnen nu opgesteld worden zodat restaurants de tijd krijgen om hun infrastructuur aan te passen. Het is daaraan voldoen of gesloten blijven.
De horeca zal als één van de laatste sectoren terug geopend worden.

bembem
2 april 2020, 13:42
Ik zie 2 oplossingen:
1. Massaal testen & 'besmette clusters' verplicht in quarantaine.
2. Iedereen mondkapje in openbaar, no exceptions.

JimmyB
2 april 2020, 14:16
De horeca zal als één van de laatste sectoren terug geopend worden.

Mss wel, maar zolang er geen vaccin is en er geen groepsimmuniteit is, wat nog erg lang kan duren, zullen er sowieso maatregelen moeten komen of ze zullen geen klanten hebben.

Nu ik denk niet dat ze de laatste zullen zijn, we hebben massa evenementen zoals de festivals, of het voetbal en zo, dit zal het allerlaatste zijn.

Ik zie deze zomer geen Gentse feesten of iets dergelijks plaatsvinden .

JimmyB
2 april 2020, 14:18
Ik vermoed dat het zo gaat gaan, JimmyB.

Idem ditto voor gewone winkels: beperkt aantal volk binnen, verplicht handschoentjes voorzien.

Inderdaad, en vooral veel online bestellen. Nu moeten we naar de positieve elementen kijken.

De Belgische e-commerce was altijd al een ramp. Nu kan ik vanalles bestellen bij Belgische winkels en ik heb het sneller dan ernaar toe te gaan. Mss is dit wel de redding van de Belgische e-commerce.

JimmyB
2 april 2020, 14:19
Ik zie 2 oplossingen:
1. Massaal testen & 'besmette clusters' verplicht in quarantaine.
2. Iedereen mondkapje in openbaar, no exceptions.

De oplossing zal bestaan uit duizenden maatregelen.

Ik zou niet naar een festival gaan waar iedereen mondkapjes draagt, ik blijf gewoon thuis.

JimmyB
2 april 2020, 14:21
Nog zo'n voorbeeld.

Nu plaatst men de winkelkarren in een LIFO mode (Last in First Out). Dit zou een queue mode moeten worden (LILO - Last in Last Out). Als men dan regelmatig de karren halverwege ontsmet kan men tenminste veilig een kar nemen.

Dadeemelee
2 april 2020, 14:33
Mss wel, maar zolang er geen vaccin is en er geen groepsimmuniteit is, wat nog erg lang kan duren, zullen er sowieso maatregelen moeten komen of ze zullen geen klanten hebben.

Nu ik denk niet dat ze de laatste zullen zijn, we hebben massa evenementen zoals de festivals, of het voetbal en zo, dit zal het allerlaatste zijn.

Ik zie deze zomer geen Gentse feesten of iets dergelijks plaatsvinden .

Niemand weet het, iedereen zit naar mekaar te kijken.

Wat er in Azië gebeurd is, is nvt hier. Ze hebben daar gewoon alles potdicht gedaan.

Het zal nu kijken zijn hoe het in Europa verloopt en het zou wel eens kunnen dat België een pionierland wordt. We hebben vrij snel gezien wat er in Italië aan de hand was, we hebben vrij snel maatregelen getroffen en de ziekte is hier ‘dankzij’ de vele skitoeristen snel verspreid.

Wij zouden dus wel eens het eerste land kunnen zijn die ‘over the top’ geraakt.

ViveLaBelgique
2 april 2020, 14:59
...een minder rode zullen we maar zeggen. :-)

??

Boduo
2 april 2020, 15:01
Toen ik jong was, in de jaren 70, leerden we op school over de Russische Planeconomie (toen nog de USSR). Ze werkten met 5-jaren plannen en het was de bedoeling om na een jaar of 10 de Westerse welvaart te evenaren.

Ondertussen weten we hoe dit afgelopen is.

In China werken ze ook met zulke plannen...
40 jaar geleden stonden ze ongeveer in de middeleeuwen.
Nu zijn ze een supermacht die niettegenstaande alles verder groeit en zál groeien.

Boduo
2 april 2020, 15:02
Wat me al sinds het begin van de lockdown stoort is het ontbreken van een exit strategie. Als je zo een ingrijpende maatregel neemt verwacht ik toch ook dat je een plan hebt om de lockdown terug op te heffen.

Stilletjes aan moet, zelfs bij onze regering, toch doordringen dat de huidige situatie economisch onhoudbaar is. Het dagelijkse bombardement met nieuwsberichten over het aantal doden, zonder vermelding van het "normaal" aantal doden, maakt het niet makkelijk om de bevolking terug aan het werk, aan het consumeren, te krijgen.

Wat ik wil weten is hoe de regering denkt uit deze zelf gegraven put te geraken. Wachten ze op redding door een werkend medicijn?

In Italië zijn ze blijkbaar gestart met het toedienen van hydroxychloroquine in een vroege fase van de ziekte.https://www.trustnodes.com/2020/03/29/italy-finally-starts-mass-treatment-with-hydroxychloroquine

De regering zal dat niet aan onze neus knopen.
Politiek is geen medium en houdt eigenlijk niet van media.

Boduo
2 april 2020, 15:06
Dat is één van de problemen, men weet heeft volgens mij geen zicht op het echte verloop wegens zo goed als geen testen.

Onze minister-presidenten zijn geen God
Onze premier is geen Godin.

Boduo
2 april 2020, 15:11
Eén van de grote problemen is dat er constant gemekkerd en gezaagd wordt. Er wordt geprofileerd, de ene vind dat er niet genoeg gedaan wordt, de andere vindt dat al die regels overdreven zijn.

Er worden schuldigen gezocht in plaats van te zoeken naar oplossingen.

Ik stel voor dat je eens een paar voorstellen doet.

Ik denk sowieso dat eender welke maatregel er moet op gericht zijn zo weinig mogelijk nieuwe besmetting te bekomen.

Ik geef een voorbeeld:

Men zou de resturants opnieuw kunnen open laten met volgende beperkingen:

1. Een maximum aantal tafels per m2
2. Enkel gezinsgenoten aan één tafel
3. Strikte regels voor hygiëne. Zo moet het toilet na elk bezoek door het personeel van het restaurant ontsmet worden. Het afruimen van de tafel moet op een manier gebeuren die kruisbesmetting tegen gaat. Enz...

Die regels kunnen nu opgesteld worden zodat restaurants de tijd krijgen om hun infrastructuur aan te passen. Het is daaraan voldoen of gesloten blijven.

Schuldigen ?
Er zijn er duizenden
Oplossingen ?
In de indusrie huldigt men het "oorzaak-gevolg" principe..Men zoekt géén schuldigen.

Boduo
2 april 2020, 15:14
Niemand weet het, iedereen zit naar mekaar te kijken.

Wat er in Azië gebeurd is, is nvt hier. Ze hebben daar gewoon alles potdicht gedaan.

Het zal nu kijken zijn hoe het in Europa verloopt en het zou wel eens kunnen dat België een pionierland wordt. We hebben vrij snel gezien wat er in Italië aan de hand was, we hebben vrij snel maatregelen getroffen en de ziekte is hier ‘dankzij’ de vele skitoeristen snel verspreid.

Wij zouden dus wel eens het eerste land kunnen zijn die ‘over the top’ geraakt.

hebben we dat te danken aan het inzicht & de duidelijke taal van Maggie ?

Dadeemelee
2 april 2020, 15:24
hebben we dat te danken aan het inzicht & de duidelijke taal van Maggie ?

Eerder aan het voortschrijdend inzicht van de experten.

patrickve
2 april 2020, 15:25
Wat me al sinds het begin van de lockdown stoort is het ontbreken van een exit strategie. Als je zo een ingrijpende maatregel neemt verwacht ik toch ook dat je een plan hebt om de lockdown terug op te heffen.


2

Help, er is een brand in het vliegtuig, laten we allemaal springen !!
... en nu, chef ?
Nadenken over wat het gaat geven als we de grond raken, geef mij een beetje tijd...

patrickve
2 april 2020, 15:29
De horeca zal als één van de laatste sectoren terug geopend worden.

Ik zou hopen, de scholen. De ware broedaarden van ziektes. De totale connectie van de bevolking.

patrickve
2 april 2020, 15:30
Mss wel, maar zolang er geen vaccin is en er geen groepsimmuniteit is, wat nog erg lang kan duren, zullen er sowieso maatregelen moeten komen of ze zullen geen klanten hebben.


Terwijl die groepsimmuniteit er zou geweest zijn binnen een paar weken als we niks hadden gedaan he.

En een vaccin, we zullen wel zien. In 1984 heeft men ook gezegd dat het twee jaar zou duren voor men tegen VIH een vaccin zou hebben, en dat men dus ondertussen "even" voorzichtig moest zijn.

bembem
2 april 2020, 15:32
Ivm de horeca: er zou meer take-away moeten komen.....

fox
2 april 2020, 15:34
Mss wel, maar zolang er geen vaccin is en er geen groepsimmuniteit is, wat nog erg lang kan duren, zullen er sowieso maatregelen moeten komen of ze zullen geen klanten hebben.

Nu ik denk niet dat ze de laatste zullen zijn, we hebben massa evenementen zoals de festivals, of het voetbal en zo, dit zal het allerlaatste zijn.

Ik zie deze zomer geen Gentse feesten of iets dergelijks plaatsvinden .

Als er al meer dan een miljoen besmettingen zijn in dit land, zullen we toch wel rap groepsimmuniteit hebben zeker?

bembem
2 april 2020, 15:38
Nog zo'n voorbeeld.

Nu plaatst men de winkelkarren in een LIFO mode (Last in First Out). Dit zou een queue mode moeten worden (LILO - Last in Last Out). Als men dan regelmatig de karren halverwege ontsmet kan men tenminste veilig een kar nemen.

Of misschien beginnen doen zoals met wc's...zo'n bescherm'film' erop leggen die met het buitengaan er telkens af wordt getrokken. Op die manier kan dat toxische vh ontsmetten voorkomen worden.

patrickve
2 april 2020, 15:41
Als er al meer dan een miljoen besmettingen zijn in dit land, zullen we toch wel rap groepsimmuniteit hebben zeker?

Maar dan is er iets mis met de officiele CFR, die rond de 1% moet liggen. We zouden dan rond de 10 000 doden moeten hebben, en 50 000 mensen in reanimatie. (5%).

JimmyB
2 april 2020, 16:21
Of misschien beginnen doen zoals met wc's...zo'n bescherm'film' erop leggen die met het buitengaan er telkens af wordt getrokken. Op die manier kan dat toxische vh ontsmetten voorkomen worden.

Ja, of een andere materie gebruiken. Nu zijn dit meestal gladde plastieken oppervlaktes. Men zou iets kunnen nemen waar het virus sowieso minder lang overleeft.

Men zou die ook kunnen laten passeren onder een lamp die de handvaten verwarmt, waardoor er opnieuw veel minder virussen achterblijven.

JimmyB
2 april 2020, 16:23
Ivm de horeca: er zou meer take-away moeten komen.....

Dat is er wel al. De restaurants in onze buurt die niet echt stedelijk is hebben een uitgebreid aanbod aan afhaalmenu's.

Maar het is toch niet hetzelfde vind ik.

Tavek
2 april 2020, 16:35
Als er al meer dan een miljoen besmettingen zijn in dit land, zullen we toch wel rap groepsimmuniteit hebben zeker?

Ja, maar een recente paper gaf eerder 3-3.5 % aan in Belgie.

Dat is nog wel eventjes van groepsimmuniteit af.

Ofwel gooien we alles open, en dan hebben we op een maand ofzo groepsimmuniteit (en enkele tienduizenden dooien) ofwel houden we lock down en zal dat proces veel trager verlopen.

Gipsy
2 april 2020, 16:38
Ja, of een andere materie gebruiken. Nu zijn dit meestal gladde plastieken oppervlaktes. Men zou iets kunnen nemen waar het virus sowieso minder lang overleeft.

Men zou die ook kunnen laten passeren onder een lamp die de handvaten verwarmt, waardoor er opnieuw veel minder virussen achterblijven.

Er bestaan sinds lang toiletten waarvan de bril automatisch na gebruik met een motortje draait door een bakje waar die gedesinfecteerd wordt.

patrickve
2 april 2020, 16:41
Ja, maar een recente paper gaf eerder 3-3.5 % aan in Belgie.


Er klopt iets niet met die 11 000 of zo bevestigde gevallen he ;-)

Als er 300 000 besmetten zijn, en we zouden 5% in IC hebben, dan kunnen we ons verwachten aan 60 000 IC gevallen. Het zijn er meer dan 10 keer minder. Dat zou willen zeggen dat 0.5% IC nodig heeft en de CFR 0.1% zou zijn. Totaal in tegenspraak met alles wat erover "gekend" is dat dat altijd rond de 1% laat draaien.

Als het zo weinig zijn, was het de moeite niet om zich druk te maken, he. Want dan komen we in de buurt van de griep cijfers, waar we een CFR van 0.1% hebben.

Eduard Khil
2 april 2020, 16:55
de exitstrategie bestaat erin dat we het einde van de lockdown gaan vieren met grote festivals en feesten in elke stad, straat, wijk. Minstens duizend personen per feest. Daarna gaan we over tot de orde van de dag en met zijn allen werken om de put te dempen

JimmyB
2 april 2020, 17:47
Er bestaan sinds lang toiletten waarvan de bril automatisch na gebruik met een motortje draait door een bakje waar die gedesinfecteerd wordt.

De wc bril is maar 1 zaak. Je moet ook de handen wassen en dit is ook niet altijd proper. Je hebt ook nog de klinken en het slot van de deur. De klinken zijn vermoed ik zelfs gevaarlijker dan de wc-bril.

JimmyB
2 april 2020, 17:48
Terwijl die groepsimmuniteit er zou geweest zijn binnen een paar weken als we niks hadden gedaan he.

En een vaccin, we zullen wel zien. In 1984 heeft men ook gezegd dat het twee jaar zou duren voor men tegen VIH een vaccin zou hebben, en dat men dus ondertussen "even" voorzichtig moest zijn.

Het heeft geen zin om te palaveren over wat er zou geweest zijn. De situatie is wat ze is en de vraag is hoe we op een goede manier uit die lockdown komen zonder er binnen de 4 weken terug in te vliegen.

JimmyB
2 april 2020, 17:51
Er klopt iets niet met die 11 000 of zo bevestigde gevallen he ;-)

Als er 300 000 besmetten zijn, en we zouden 5% in IC hebben, dan kunnen we ons verwachten aan 60 000 IC gevallen. Het zijn er meer dan 10 keer minder. Dat zou willen zeggen dat 0.5% IC nodig heeft en de CFR 0.1% zou zijn. Totaal in tegenspraak met alles wat erover "gekend" is dat dat altijd rond de 1% laat draaien.

Als het zo weinig zijn, was het de moeite niet om zich druk te maken, he. Want dan komen we in de buurt van de griep cijfers, waar we een CFR van 0.1% hebben.

Toch wel, want we willen dat de ziekenhuizen het kunnen blijven bolwerken. Het zou zelfs voordelig zijn dat we een lagere CFR hebben want dan komen we 10 maal sneller aan groepsimmuniteit dan wat je voorspeld had.

Dus hoe de cijfers ook zijn, ze zijn altijd positief.

patrickve
2 april 2020, 17:56
Toch wel, want we willen dat de ziekenhuizen het kunnen blijven bolwerken. Het zou zelfs voordelig zijn dat we een lagere CFR hebben want dan komen we 10 maal sneller aan groepsimmuniteit dan wat je voorspeld had.


Maar dat wil zeggen dat we enorm veel ambras hebben veroorzaakt voor iets dat maar amper 4 of 5 keer erger is dan een gewone griep he.

Kijk eens naar de economische schade die er nu al is ! De kostprijs per dode gaat dan nog veel hoger zijn als het om nog veel minder doden ging. Totaal onverantwoord.

Ik weet echt niet waarom we absoluut "willen dat onze ziekenhuizen het kunnen bolwerken". Dat geeft maar een kleine factor op de overlevingskans, in de UK is dat een factor 2 bvb.

praha
2 april 2020, 18:00
Toch wel, want we willen dat de ziekenhuizen het kunnen blijven bolwerken. Het zou zelfs voordelig zijn dat we een lagere CFR hebben want dan komen we 10 maal sneller aan groepsimmuniteit dan wat je voorspeld had.

Dus hoe de cijfers ook zijn, ze zijn altijd positief.
idd

Maar ge krijgt dat er nooit in hoor
Voor patrickve mag er gewoon geen enkele vorm van maatregel zijn omdat die doden hem gewoon niet interesseren ...alles moet ten dienste staan van het economische
En hij is er heilig van overtuigd dat je met een LMV-scenario er steeds het beste uitkomt
Wat zeer vreemd want al de anekdotes en vergelijkingen die hij heeft bovengehaald om dat aan te tonen wijzen maar op één ding : de mens heeft steeds maatregelen heeft genomen

patrickve
2 april 2020, 18:04
i
Voor patrickve mag er gewoon geen enkele vorm van maatregel zijn omdat die doden hem gewoon niet interesseren ...alles moet ten dienste staan van het economische


De doden mogen niet minder economisch waard zijn dan de economie die voor hun potentieel overleven, kapot gemaakt wordt he.

Zoals al aangegeven, een "goed levensjaar" heeft "recht" op 40 000 Euro ongeveer. Als ge dus voor, zeg maar, 40 miljard kosten veroorzaakt, moet dat op zijn minst 1 miljoen levensjaren opbrengen he. Voor mensen die nog 10 jaar te leven hadden, moet ge er al minstens 100 000 van redden of de rekening is te gepeperd he. Voor 10 000 of 20 000 is dat dus veel te duur en doet ge dat niet.


Wat zeer vreemd want al de anekdotes en vergelijkingen die hij heeft bovengehaald om dat aan te tonen wijzen maar op één ding : de mens heeft steeds maatregelen heeft genomen

Ja, die meestal niet veel gedaan hebben. De Spaanse griep heeft toch een flink deel van de wereldbevolking geinfecteerd. De maatregelen hebben dus niks "gestopt". Het is ook zo dat die epidemie - juist wegens falende maatregelen - niet lang geduurd heeft, en vooral snel achter de rug was waar men niks deed.

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 18:05
We varen blind, we moeten dringend een indicatie hebben van het aantal mensen die reeds besmet geweest zijn. Het testen uitstellen tot na "de piek" is zinloos.
Dze lockdown houden we geen maanden meer vol.

bembem
2 april 2020, 18:08
We varen blind, we moeten dringend een indicatie hebben van het aantal mensen die reeds besmet geweest zijn. Het testen uitstellen tot na "de piek" is zinloos.
Dze lockdown houden we geen maanden meer vol.

Ja maar we hebben niet eens genoeg testen....... (!!)

patrickve
2 april 2020, 18:08
We varen blind, we moeten dringend een indicatie hebben van het aantal mensen die reeds besmet geweest zijn. Het testen uitstellen tot na "de piek" is zinloos.
Dze lockdown houden we geen maanden meer vol.

Ja, en moeilijk is dat niet maar men doet dat niet he.

Neem de kieslijsten, kies daar 10 000 personen willekeurig uit, en biedt hen 2000 Euro als ze een test willen ondergaan "in het belang van het vaderland". Wedden dat er veel opkomst is ?

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 18:10
ondertussen in het hospitaal van Dr Raoult in Marseille, 1677 patienten behandelt met hydrochloroquine + azitromycine, 2 doden. Sterftecijfer 0,12 %.

Een griepje dus.

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 18:13
Ja, en moeilijk is dat niet maar men doet dat niet he.

Neem de kieslijsten, kies daar 10 000 personen willekeurig uit, en biedt hen 2000 Euro als ze een test willen ondergaan "in het belang van het vaderland". Wedden dat er veel opkomst is ?

Ik begrijp dat ook niet, is dat onwil, onkunde, koppigheid, of hebben we in België echt geen testen?

bembem
2 april 2020, 18:14
Ik begrijp dat ook niet, is dat onwil, onkunde, koppigheid, of hebben we in België echt geen testen?

Neem het niet kwalijk maar ze zijn gewoon wat traag. Noem het ja, onkunde :-)

Tavek
2 april 2020, 18:16
Omdat dat medicijn gevaarlijk is voor het hart, en als ze niet doodgaan door de COVID, zal een hartprobleem ze dan wel vellen.

Toevallig zijn de risicopatieten voor COVID-19 ook vaak risicogevallen kwa hart en vaatziektes.

hydrochloroquine is geen geschikt medicijn om nu opeens los te laten.

Tavek
2 april 2020, 18:17
ondertussen in het hospitaal van Dr Raoult in Marseille, 1677 patienten behandelt met hydrochloroquine + azitromycine, 2 doden. Sterftecijfer 0,12 %.

Een griepje dus.

Er is een studie geweest op 24 personen.

24

Geen 1677 zoals u aanhaalt.

fox
2 april 2020, 18:20
Ja, maar een recente paper gaf eerder 3-3.5 % aan in Belgie.

Dat is nog wel eventjes van groepsimmuniteit af.

Ofwel gooien we alles open, en dan hebben we op een maand ofzo groepsimmuniteit (en enkele tienduizenden dooien) ofwel houden we lock down en zal dat proces veel trager verlopen.

Iedereen die binnenkomt in het ziekenhuis wordt getest. Een paar dagen geleden zaten ze aan 8 procent mensen die positief testen zonder dat ze wisten dat ze ziek waren. Dat is meer dan 3%.

Het betekent zowieso dat het minder dodelijk is dan beweerd wordt. De vraag is dus of die lockdown te verantwoorden blijft

Tavek
2 april 2020, 18:24
Iedereen die binnenkomt in het ziekenhuis wordt getest. Een paar dagen geleden zaten ze aan 8 procent mensen die positief testen zonder dat ze wisten dat ze ziek waren. Dat is meer dan 3%.

Het betekent zowieso dat het minder dodelijk is dan beweerd wordt. De vraag is dus of die lockdown te verantwoorden blijft

De testen zijn 70 % accuraat. Veel false negatives en false positives. Ze lossen dat op door meerdere swabs te nemen en die te testen. Maar niet altijd en zeker niet bij losse testen...

8 % valt binnen de foutenmarge vrees ik. Er is meer onderzoek nodig om de echte ratio te bepalen.

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 18:26
Er is een studie geweest op 24 personen.

24

Geen 1677 zoals u aanhaalt.

Dagelijkse update van het aantal behandelde patienten, op de pagina van het IHU
https://www.mediterranee-infection.com/covid-19/

Dadeemelee
2 april 2020, 18:26
Er is een studie geweest op 24 personen.

24

Geen 1677 zoals u aanhaalt.
oeps

Na 3 dagen behandeling...

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 18:26
Weeral leugens dus. Geen goed begin van de manvanapen. :-(

Toch eens op dze link klikken.
https://www.mediterranee-infection.com/covid-19/

Dadeemelee
2 april 2020, 18:32
Toch eens op dze link klikken.
https://www.mediterranee-infection.com/covid-19/

Ik heb het ondertussen gedaan, vandaar dat ik mijn post wijzigde.

De cijfers zijn vrij onduidelijk over wat er nu juist gedaan is en het gaat over 3 dagen. Die 22 doden, is dat dezelfde testgroep?

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 18:33
oeps

Na 3 dagen behandeling...

Ja, volgens de Franse dokter Raoult moet de behandeling vroeg genoeg gestart worden, het zorgt ervoor dat de reproductie van het virus sterk vertraagd wordt.
Eens de patiënt al vergevorderde sypmtomen van longontsteking heeft, en op de ICU komt, is de behandeling niet meer effectief. Dan heeft de patiënt geen last meer van het virus, maar eerder van de reactie van het immuunsysteem.

Meer informatie google op dr Raoult.

Kodo Kodo
2 april 2020, 18:35
Omdat dat medicijn gevaarlijk is voor het hart, en als ze niet doodgaan door de COVID, zal een hartprobleem ze dan wel vellen.

Toevallig zijn de risicopatieten voor COVID-19 ook vaak risicogevallen kwa hart en vaatziektes.

hydrochloroquine is geen geschikt medicijn om nu opeens los te laten.

Ik heb ooit per vergissing, tijdens een malaria-aanval, drie dagen lang het dubbele van de maximale dosis chloroquine genomen, en niets gevoeld. Heb overigens tonnen van dat spul geslikt; nooit iets aan mijn hart gevoeld. Ik rookte en dronk toen schrikbarend veel. Vrijwel iedereen nam chloroquine in de tropen, en natuurlijk zijn vrijwel alle medicijnen vergif. Maar ik heb nooit iemand horen klagen over bijverschijnselen van chloroquine.

Maar nu degenen die de beurs voor een prikje willen opkopen hun onteigening van de massa's zouden kunnen mislopen, nu is er aandacht voor de bijwerking van (hydroxy)chloroquine!

Statines zijn veel en veel ongezonder en het nut ervan is nooit in een onafhankelijk onderzoek bewezen. Toch schrijven de artsen in België dat vergif dagelijks voor aan hartpatiënten - om de cholesterol te verlagen, terwijl een hoge cholesterolspiegel, behalve in extreme gevallen, juist gezond is, ook de zogenaamde "slechte".

Het verschil? Statines zijn een goudmijn voor "big pharma" en dus ook de grote institutionele beleggers, brengt dezen dus geld op.

In beide gevallen zijn de plutocraten erop uit de bevolking ziek te maken of te houden, én bang. Kassa, kassa!

Edit: ik lees hier nu dat chloroquine misschien niet helpt, of alleen maar dient om zink in de cellen binnen te sluizen (in dat geval is het overbodig).

Tavek
2 april 2020, 18:35
Ja, volgens de Franse dokter Raoult moet de behandeling vroeg genoeg gestart worden, het zorgt ervoor dat de reproductie van het virus sterk vertraagd wordt.
Eens de patiënt al vergevorderde sypmtomen van longontsteking heeft, en op de ICU komt, is de behandeling niet meer effectief. Dan heeft de patiënt geen last meer van het virus, maar eerder van de reactie van het immuunsysteem.

Meer informatie google op dr Raoult.

Ik vind vooral hits die mij zeggen dat de man een fraud is :D

Dadeemelee
2 april 2020, 18:39
Ja, volgens de Franse dokter Raoult moet de behandeling vroeg genoeg gestart worden, het zorgt ervoor dat de reproductie van het virus sterk vertraagd wordt.
Eens de patiënt al vergevorderde sypmtomen van longontsteking heeft, en op de ICU komt, is de behandeling niet meer effectief. Dan heeft de patiënt geen last meer van het virus, maar eerder van de reactie van het immuunsysteem.

Meer informatie google op dr Raoult.

Ik zou toch maar afwachten. Ik lees vandaag dit:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-02/hyped-malaria-drug-not-showing-much-effect-at-one-paris-hospital


“We’ve used it a fair bit because it was one of the hopes,” Eric Caumes, head of infectious diseases at the Paris hospital, said on BFM TV. “But we don’t have the impression that there’s spectacular efficacy. It’s even probably not effective.” Caumes said he would have more formal data around the end of the week.


Er wordt erg veel fake news de wereld ingestuurd.

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 18:41
Ik heb het ondertussen gedaan, vandaar dat ik mijn post wijzigde.

De cijfers zijn vrij onduidelijk over wat er nu juist gedaan is en het gaat over 3 dagen. Die 22 doden, is dat dezelfde testgroep?

Ik heb tegenwoordig wat tijd, kijk eens per dag op die pagina, de onderste 2 getallen zijn het aantal patienten en doden behandeld in zijn ziekenhuis, die daarboven het aantal gevallen in Alpes Maritimes Haut Provence.

Vorige week stond het aantal behandelingen in zijn ziekenhuis op ongeveer 800, 1 dode.

In noord Italië zijn ze ook begonnen om mensen thuis met dezelfde cocktail van medicijnen te behandelen.

In de cocktail zit ook zink, de hydoxychloroquine zorgt ervoor dat zink makkelijker in onze cellen binnen kan, dat verlaagt de ph waarde in delen van de cel, en dat zorgt er weer voor dat de replicatie van het virus veel moeilijker verloopt.

Tavek
2 april 2020, 18:43
Ph waarde verlagen in uw lichaam...

Ik pas hoor.

Dadeemelee
2 april 2020, 18:45
Ik vind vooral hits die mij zeggen dat de man een fraud is :D

Yeps, ik was ook even misleid. Dat ziet er wetenschappelijk uit, maar:

https://forbetterscience.com/2020/03/26/chloroquine-genius-didier-raoult-to-save-the-world-from-covid-19/


Coronavirus COVID-19 pandemic is about to be stopped by a stroke of a French “genius” with a history of publishing manipulated data. The charismatic Didier Raoult, director of the Research Unit in Infectious and Tropical Emergent Diseases (URMITE) in Marseille has found a cure: the humble chloroquine, cheap unpatented substance used to treat malaria and autoimmune diseases lupus and rheumatism. The substance so far failed in all antiviral therapies, but this didn’t prevent Raoult from deciding that chloroquine can cure corona virus infections, serious side effects notwithstanding. To prove that, Raoult treated 26 patients at his institution with the derivative hydroxychloroquine, alone and in combination with the antibiotic (meaning antibacterial!) drug azithromycine. The study was not randomised, ethically approved only after it already began, and it was not really controlled: the 16 control patients were treated in different clinics.


Stopt dat fake news dan nooit? :-(

Kodo Kodo
2 april 2020, 18:48
Ph waarde verlagen in uw lichaam...

Ik pas hoor.

Is inderdaad slecht voor de immuniteit. En als het uitsluitend de bedoeling is, de opname van zink in de cellen te stimuleren, zouden ze beter een natuurlijker middel zonder bijwerkingen gebruiken: dimethylzwaveloxide (DSMO). Niets is vaker onderzocht, en toch kent uw huisarts het niet, want de farmaceutische industrie kan er niet aan verdienen. Die maakt u liever ziek.

groteAntwerpseGust
2 april 2020, 18:55
De exacte biologische processen gaan me boven mijn pet (niet mijn vakgebied), maar in grote lijnen snap ik het wel.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920300881

Het is geen fake nieuws, het komt wel niet in de mainstream media.
Nee, Dr Raoult heeft geen dubbelblinde studies uitgevoerd, in een interview vindt hij dat op dit moment ook niet verantwoord. Wie zou er in de controlegroep willen terechtkomen.

Wat de neveneffecten van chloroquine en hydroxychloroquine betreft, die zijn er, maar ik denk dat ze na ettelijke decennia anti-malaria gebruik al wel bekend zijn.

Dadeemelee
2 april 2020, 18:57
Ik heb tegenwoordig wat tijd, kijk eens per dag op die pagina, de onderste 2 getallen zijn het aantal patienten en doden behandeld in zijn ziekenhuis, die daarboven het aantal gevallen in Alpes Maritimes Haut Provence.

Vorige week stond het aantal behandelingen in zijn ziekenhuis op ongeveer 800, 1 dode.

In noord Italië zijn ze ook begonnen om mensen thuis met dezelfde cocktail van medicijnen te behandelen.

In de cocktail zit ook zink, de hydoxychloroquine zorgt ervoor dat zink makkelijker in onze cellen binnen kan, dat verlaagt de ph waarde in delen van de cel, en dat zorgt er weer voor dat de replicatie van het virus veel moeilijker verloopt.

Dat is dus dezelfde waar Trump naar verwees.

Ik geloof er niks van tenzij hij met een rapport dat enigszins wetenschappelijk is afkomt.

Kodo Kodo
2 april 2020, 19:07
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920300881

Het is geen fake nieuws, het komt wel niet in de mainstream media.


De mainstream-media kregen vroeger immense reclame-inkomsten van de farmaceutische industrie, en soms ook van banken die deze industrie gedeeltelijk in bezit hebben. Wellicht is dat nog steeds het geval.

Ik ga alleen maar naar een arts als ik van ambtswege naar het medisch onderzoek moet om mijn rijbewijs geldig te houden (hoeft in België niet, geloof ik). Mij genezen doe ik wel zelf.

praha
2 april 2020, 19:13
Ja, die meestal niet veel gedaan hebben. De Spaanse griep heeft toch een flink deel van de wereldbevolking geinfecteerd. De maatregelen hebben dus niks "gestopt". Het is ook zo dat die epidemie - juist wegens falende maatregelen - niet lang geduurd heeft, en vooral snel achter de rug was waar men niks deed.
Draai en keer het als ge wilt, relativeer het zoveel je wilt...
Ge moogt het dom, noemen, het de sop de kolen niet waard, etc

Feit blijft dat het gewoon niet klopt wat je zei

Men heeft altijd gekozen om het zekere voor het onzekere te nemen en de nodige maatregelen te treffen en dat steeds ten koste van de economie
De schaalfactor en omstandigheden zijn gewoon deze reis compleet anders...intenser
Nogal wiedes ook

praha
2 april 2020, 19:14
We varen blind, we moeten dringend een indicatie hebben van het aantal mensen die reeds besmet geweest zijn. Het testen uitstellen tot na "de piek" is zinloos.
Dze lockdown houden we geen maanden meer vol.
neem dei 8 a 10 als referentie om een idee te hebben

Henri1
2 april 2020, 19:15
We zouden deze manier van leven beter aanhouden. Voordeel: geen last van je schoonmoeder.

praha
2 april 2020, 19:22
Yeps, ik was ook even misleid. Dat ziet er wetenschappelijk uit, maar:

https://forbetterscience.com/2020/03/26/chloroquine-genius-didier-raoult-to-save-the-world-from-covid-19/



Stopt dat fake news dan nooit? :-(
:lol:
neen dus

En bepaalde posters worden daar door aangezogen als vliegen op een stront
Meestal omdat hun media uitsluitend bestaat uit alternatieve pulpsites

djimi
2 april 2020, 19:30
Of misschien beginnen doen zoals met wc's...zo'n bescherm'film' erop leggen die met het buitengaan er telkens af wordt getrokken. Op die manier kan dat toxische vh ontsmetten voorkomen worden.

Maar dan moet ge wel eerst die 'film' maken, hé.
Hebt ge er al een idee van welke grondstof ge daarvoor wilt gaan gebruiken?

En daarna moet ge dan weer van die 'film' af geraken.
Als uw voorstel wereldwijd wordt aanvaard, komt dat neer op zo' 5 miljard 'films' per dag.
Hoe gaat ge die recycleren?


Beter zou zijn u gewoon in een beek of rivier te ontlasten.

Dan kan uw 'voortbrengsel' in de voedselketen worden opgenomen.

Met 8 miljard producenten van basismateriaal krijgt die voedselketen een 'boost' om U tegen te zeggen, hé.

Dat zou nogal een 'vergroening' van de planeet veroorzaken, zeg!

patrickve
2 april 2020, 20:08
Het heeft geen zin om te palaveren over wat er zou geweest zijn. De situatie is wat ze is en de vraag is hoe we op een goede manier uit die lockdown komen zonder er binnen de 4 weken terug in te vliegen.

Daar zijn enkel maar heel twijfelachtige suggesties voor he. Dat is wat ik van in 't begin zegde. De enige situaties waarin men zonder vrees uit zo een lockdown kan komen, is als hij eigenlijk niet gewerkt heeft (en een goeie fractie van het volk al ziek geweest is, zoals met de Spaanse griep destijds), of als hij zo goed als nutteloos was, want we hebben het uiteindelijk over aantallen slachtoffers die niet veel groter zijn ten aanzien van het normale jaarlijkse aantallen doden.

patrickve
2 april 2020, 20:26
De testen zijn 70 % accuraat. Veel false negatives en false positives.


Nee, de eerste test was een CT scan. Als er longvlekken waren (terwijl men die niet verwacht, het zijn patienten die voor een gebroken been of zo komen he), deed men de test op het virus, en het was telkens positief.

Ik weet trouwens niet waar ge dat van haalt, die 70%.

https://www.genesig.com/assets/files/Path_COVID_19_CE_IVD_IFU_Issue_3.pdf?timestamp=158 5855376

Bij voldoende "hoge" virusconcentratie is de test 100% efficient, en de test is quasi 100% specifiek (geen false positives).

patrickve
2 april 2020, 20:27
Ik vind vooral hits die mij zeggen dat de man een fraud is :D

Hij is een buitenbeentje, maar een van de grote specialisten quoi infectie ziekten.

patrickve
2 april 2020, 20:39
Feit blijft dat het gewoon niet klopt wat je zei


Wat klopt niet ? Dat dit circus fundamenteel niks uithaalt behalve veel economische schade veroorzaken en als het duurt, ook sociale en democratische ?

Dat blijft geldig he. Er is geen "tussenweg". Oftewel dient gans dat circus tot niks, en heeft men toch min of meer het equivalent van "laat maar waaien", oftewel volhardt men in de boosheid, en ontwricht men gans de maatschappij door dit 6 maanden tot jaren laten te duren op een of andere manier.

Het kan dus wel zijn dat die epidemie stukken minder erg is dan de cijfers aangaven, en die in de eerste plaats de reden was voor de paniek - maar dan was deze lockdown niet nodig. Het aantal levens dat zou "gered" worden is dan van een kleinere grootte-orde dan het aantal doden die er toch elk jaar vallen. En dan had men ze evengoed kunnen laten overwaaien. Dan heb ik gelijk dat de schade door deze paniekreactie DUIDELIJK veel erger is dan de paar levens die men ermee redt door wat (grotendeels nutteloze) ziekenhuisbedden te vrijwaren.

En als de epidemie zo "erg" is als men liet weten, (en er dus nog maar een piepklein deeltje van voorbij is), dan heeft men totaal geen idee hoe hier uit te geraken, zonder de maatschappij totaal te ontwrichten.

Dat is volledig in lijn met wat ik beweerde, daar was dus niks verkeerd aan.

Ja, dat men nu in lockdown kan gaan, en dat jaren volhouden, is inderdaad een weg die minder mensen zal laten sterven aan covid-19. Zoveel is zeker.

Dat men nu in lockdown kan gaan, en dan gedurende jaren een wat lichtere versie toepassen die TOCH de maatschappij ontwricht, en wat minder mensen aan covid-19 zal laten sterven, zoveel is zeker.

In al die gevallen gaat de economische, sociale en democratische schade echter niet te overzien zijn.

En in het gelukkige geval dat we WEL zonder kleerscheuren vrij snel uit deze situatie kunnen komen, en dat achter ons laten binnen een paar maanden, was het dus bijlange zo erg niet als men dacht, en heeft men dus OOK weer enorm veel schade toegebracht voor iets dat die paar levens niet waard waren.


Men heeft altijd gekozen om het zekere voor het onzekere te nemen en de nodige maatregelen te treffen en dat steeds ten koste van de economie


Ik zou dat juist het onzekere voor het zekere kiezen noemen. Het zekere was "we gaan nooit meer dan 5% van de wereldbevolking afmaken, en binnen een paar maanden zijn we ervan af". Wat een vrij aantrekkelijke optie leek, en die was VRIJ ZEKER.

Het onzekere, dat is wat we nu doen. Men heeft zelfs in de verste verte geen gedacht hoe het nu verder moet.

En "de economie" dat is de welvaart, het welzijn, en dus ook de gezondheidszorg. Gezondheidszorg is een luxe product dat welvarende en economisch rijke maatschappijen zich als toetje kunnen veroorloven.

JimmyB
3 april 2020, 07:03
Daar zijn enkel maar heel twijfelachtige suggesties voor he. Dat is wat ik van in 't begin zegde. De enige situaties waarin men zonder vrees uit zo een lockdown kan komen, is als hij eigenlijk niet gewerkt heeft (en een goeie fractie van het volk al ziek geweest is, zoals met de Spaanse griep destijds), of als hij zo goed als nutteloos was, want we hebben het uiteindelijk over aantallen slachtoffers die niet veel groter zijn ten aanzien van het normale jaarlijkse aantallen doden.

Zoals steeds ben je gewoon naïef, je denkt dat de bevolking dit zo maar zou ondergaan.

Er zou massahysterie ontstaan.

Mensen zouden op zichzelf in lockdown gaan, staken voor het minste of meeste omdat ze zich niet aan de 'social distancing' zouden kunnen houden. De ecomonie zou sowieso plat liggen.

Er zouden er een aantal zijn die het zich niet aantrekken maar dan komen er verhalen binnen zoals deze https://medium.com/wake-up-call/i-lost-my-husband-to-covid-19-d6c41240a461 en dan zou de knop snel omgedraaid zijn, vooral als het in uw gemeente of straat gebeurt.

Elk sterfgeval is erg maar men moet altijd een onderscheid maken tussen een dood waar men niets kan aan doen en een dood die perfect kon vermeden worden mits wat anticipatie.

Dus, het beste wat we m.i. kunnen doen is creatief zijn en systemen implementeren die de besmettingen onder een beheersbaar niveau houdt. Een beetje discipline bij de bevolking zou helpen maar mensen zoals jezelf helpen daar niet bij, dus moeten er andere middelen komen.

Indien iedereen een min of meer normaal leven kan leiden met het gegeven dat de kans op besmetting gering is zal het leefbaar zijn.

Het leven zoals we het kenden voor de Covid-19 crisis is weg, het is verleden tijd en het zal wsl nooit meer terugkomen. Zelfs indien ze begin 2021 een vaccin zouden hebben zullen we onze wonden moeten likken. We zullen de putten die gemaakt zijn moeten delven en we zullen ons moeten voorzien op meer dergelijke zaken in de toekomst.

Dus bij deze een oproep, als je dan toch tijd heb wees eens creatief en denk mee aan oplossingen.

patrickve
3 april 2020, 07:27
Zoals steeds ben je gewoon naïef, je denkt dat de bevolking dit zo maar zou ondergaan.

Er zou massahysterie ontstaan.

Mensen zouden op zichzelf in lockdown gaan, staken voor het minste of meeste omdat ze zich niet aan de 'social distancing' zouden kunnen houden. De ecomonie zou sowieso plat liggen.


Juist, maar niet erger dan nu, he. En op een moment dat de epidemie eigenlijk al irreversiebel grotendeels voorbij is.

Maw, je zou dan deels en kortstondig krijgen wat je nu op grote schaal organiseert en oplegt. Maar vooral: de oplossing zou dan al veroorzaakt zijn. De epidemie zou *echt* voorbij zijn. Na dat paniekmoment is het dus achter de rug. Dat is het grote verschil met nu, waar we dat zwaard van Damocles nog jaren boven onze kop gaan houden.

Eventueel zou er wat paniek zijn. Kortstondig, want dat zou pas het geval zijn als de lijken zich opstapelen, en dat is teken dat de epidemie nog maar een paar weken nodig heeft om het gros van de bevolking te infecteren, of dat zelfs al gedaan heeft.

Er waren geen tekenen van paniek toen de lockdown inging, he. Doe gedurende een paar weken niks, en het gros van het volk is geinfecteerd alvorens het panikeert.

patrickve
3 april 2020, 07:28
Elk sterfgeval is erg maar men moet altijd een onderscheid maken tussen een dood waar men niets kan aan doen en een dood die perfect kon vermeden worden mits wat anticipatie.


Bijlange niet. Dat is gans het punt. Dat is een dwaas idee. Dat is een soort van "schuld vraag", maar die lost niks op.

patrickve
3 april 2020, 07:31
Indien iedereen een min of meer normaal leven kan leiden met het gegeven dat de kans op besmetting gering is zal het leefbaar zijn.


En dat is zo goed als onmogelijk. Behalve als iedereen al ziek geweest is. Dat is gans het punt. Ge kunt geen "min of meer normaal leven leiden" met een masker op uw snuit en de schrik dat het elk moment weer kan toeslaan, of veel erger, dat de overheid weer elk moment kan toeslaan, en al uw plannen in de war sturen.

djimi
3 april 2020, 07:55
Zoals steeds ben je gewoon naïef, je denkt dat de bevolking dit zo maar zou ondergaan.

Er zou massahysterie ontstaan.

Mensen zouden op zichzelf in lockdown gaan, staken voor het minste of meeste omdat ze zich niet aan de 'social distancing' zouden kunnen houden. De ecomonie zou sowieso plat liggen.

Er zouden er een aantal zijn die het zich niet aantrekken maar dan komen er verhalen binnen zoals deze https://medium.com/wake-up-call/i-lost-my-husband-to-covid-19-d6c41240a461 en dan zou de knop snel omgedraaid zijn, vooral als het in uw gemeente of straat gebeurt.

Elk sterfgeval is erg maar men moet altijd een onderscheid maken tussen een dood waar men niets kan aan doen en een dood die perfect kon vermeden worden mits wat anticipatie.

Dus, het beste wat we m.i. kunnen doen is creatief zijn en systemen implementeren die de besmettingen onder een beheersbaar niveau houdt. Een beetje discipline bij de bevolking zou helpen maar mensen zoals jezelf helpen daar niet bij, dus moeten er andere middelen komen.

Indien iedereen een min of meer normaal leven kan leiden met het gegeven dat de kans op besmetting gering is zal het leefbaar zijn.

Het leven zoals we het kenden voor de Covid-19 crisis is weg, het is verleden tijd en het zal wsl nooit meer terugkomen. Zelfs indien ze begin 2021 een vaccin zouden hebben zullen we onze wonden moeten likken. We zullen de putten die gemaakt zijn moeten delven en we zullen ons moeten voorzien op meer dergelijke zaken in de toekomst.

Dus bij deze een oproep, als je dan toch tijd heb wees eens creatief en denk mee aan oplossingen.


Ik zou hier alleen die 'wsl' weg laten.

Voor de rest: 100% mee eens.

:thumbsup:

JimmyB
3 april 2020, 08:50
Juist, maar niet erger dan nu, he. En op een moment dat de epidemie eigenlijk al irreversiebel grotendeels voorbij is.

Maw, je zou dan deels en kortstondig krijgen wat je nu op grote schaal organiseert en oplegt. Maar vooral: de oplossing zou dan al veroorzaakt zijn. De epidemie zou *echt* voorbij zijn. Na dat paniekmoment is het dus achter de rug. Dat is het grote verschil met nu, waar we dat zwaard van Damocles nog jaren boven onze kop gaan houden.

Eventueel zou er wat paniek zijn. Kortstondig, want dat zou pas het geval zijn als de lijken zich opstapelen, en dat is teken dat de epidemie nog maar een paar weken nodig heeft om het gros van de bevolking te infecteren, of dat zelfs al gedaan heeft.

Er waren geen tekenen van paniek toen de lockdown inging, he. Doe gedurende een paar weken niks, en het gros van het volk is geinfecteerd alvorens het panikeert.

Al meermaals gesteld, het is te laat. Je moet niet opnieuw beginnen over zaken die verleden tijd zijn.

JimmyB
3 april 2020, 08:51
Bijlange niet. Dat is gans het punt. Dat is een dwaas idee. Dat is een soort van "schuld vraag", maar die lost niks op.

Dit is uw idee, de publieke opinie denkt daar anders over.

JimmyB
3 april 2020, 08:52
En dat is zo goed als onmogelijk. Behalve als iedereen al ziek geweest is. Dat is gans het punt. Ge kunt geen "min of meer normaal leven leiden" met een masker op uw snuit en de schrik dat het elk moment weer kan toeslaan, of veel erger, dat de overheid weer elk moment kan toeslaan, en al uw plannen in de war sturen.

Opletten met plannen maken dan hé. We weten nu al dat we niet teveel moeten rekenen op buitenlandse vakanties, grote evenementen, enz...

groteAntwerpseGust
3 april 2020, 09:03
Ondertussen moet het duidelijk zijn dat we deze lockdown geen 6 maanden kunnen volhouden, de economische en sociale schade zijn onaanvaardbaar.

Wachten op een vaccin om de lockdown op te heffen lukt dus niet. Dan kunnen we evengoed vandaag als binnen 2 weken de lockdown opheffen denk ik.

Wat mij persoonlijk wat hoop geeft dat er minder doden zullen vallen dan voorspelt is het resultaat van de behandeling door Dr Raoult, 5 doden op 1818 behandelingen, dus mortaliteit 0,27 % (straffe griep, maar geen Ebola)

Er moet dan natuurlijk wel voldoende voorraad van de medicijnen zijn, ik hoop, tegen beter weten in, dat we al volop bezig zijn met de productie.

patrickve
3 april 2020, 09:12
Al meermaals gesteld, het is te laat. Je moet niet opnieuw beginnen over zaken die verleden tijd zijn.

Het waren dus wel degelijk catastrofale maatregelen voor iets dat de moeite niet was.

We hebben hier dus:

- iedereen: leve de lockdown, oef, eindelijk doen ze iets !
- ikke: dit is een bijzonder schadelijke en domme maatregel
- iedereen: leve de lockdown, oef, ze doen eindelijk iets, behalve dat ze te laat waren
- ikke : dit is een schadelijke maatregel waarvan men niet eens weet hoe eruit te geraken, en die niks oplost
- iedereen: leve....

....

- ikke: dit is een schadelijke maatregel...

- gij: kijk, ge moet daar niet over zeveren, het is nu toch zo, ja, er is veel schade, de wereld is definitief beschadigd en gaat anders zijn morgen, dus het heeft geen zin te zagen over dat het een schadelijke maatregel was he.

patrickve
3 april 2020, 09:13
Opletten met plannen maken dan hé. We weten nu al dat we niet teveel moeten rekenen op buitenlandse vakanties, grote evenementen, enz...

Dat is precies wat een zware depressie veroorzaakt. Het is exact het soort van onzeker klimaat dat maakt dat het economische initiatief naar de knoppen gaat. DAT heeft men dus van A tot Z georganiseerd, voor een ziekte die de moeite niet was om iets voor te doen.

groteAntwerpseGust
3 april 2020, 09:31
Opletten met plannen maken dan hé. We weten nu al dat we niet teveel moeten rekenen op buitenlandse vakanties, grote evenementen, enz...

Gevolg, zowel de toeristische sector als de sector van de evenementen is failliet. Die mensen hebben zekerheid nodig om terug op te kunnen starten.

JimmyB
3 april 2020, 09:33
Dat is precies wat een zware depressie veroorzaakt. Het is exact het soort van onzeker klimaat dat maakt dat het economische initiatief naar de knoppen gaat. DAT heeft men dus van A tot Z georganiseerd, voor een ziekte die de moeite niet was om iets voor te doen.

Overal waar er een probleem is lonkt opportuniteit achter de hoek.

Economie gaat vooruit door grote veranderingen. Vergeet niet dat de mensen meer geld zullen hebben nu om te spenderen aan andere zaken zoals vakantie.

Trouwens, het hangt ook een beetje van de reissector af hé. Indien zij creatief zijn en maatregelen nemen kunnen ze mss toch nog een mooi aanbod lanceren.

Neem nu Kreta, als er geen toerisme is dit jaar is dit ronduit rampzalig. Als ze bijvoorbeeld voor een excellente hygiëne zorgen en een contingentie kunnen ze mss een deel recupereren.

patrickve
3 april 2020, 09:36
Economie gaat vooruit door grote veranderingen. Vergeet niet dat de mensen meer geld zullen hebben nu om te spenderen aan andere zaken zoals vakantie.


Geld dat minder waard zal zijn, want veel geld om weinig te kopen.

Waar zou het vandaan komen denk je, dat geld ? Dat geld moet je verdienen door dingen te doen. En veel dingen die je normaal zou doen, zijn nu omzeep geholpen door maatregelen. En de maatregelen gaan voortdurend veranderen, je kan er dus geen staat op maken. Veel mensen gaan ook hun geld niet willen uitgeven, omdat ze schrik zullen hebben voor hun eigen economische toestand binnen 6 maanden of een jaar. Om nog wat te hebben om (duur) eten te kopen.

DE manier om een langdurige depressie te organiseren. Niks is erger dan verwachte economische tegenslagen, en onzekerheden over wat zotte politiekers allemaal niet zullen verbieden, aanslaan, stelen, opleggen, en zo voort.

Om opportuniteiten uit te buiten, moet je vrij zijn. En we hebben juist gezien dat de meest elementaire vrijheden (zoals eens buiten gaan) op elk moment met een vingerknip van de ene dag op de andere zonder waarschuwing kunnen ongedaan gemaakt worden.

Er kunnen gemakkelijk nog 5 lockdowns komen in de paar jaren die komen. Telkens men een opflakkeringetje heeft, ergens.

Men heeft nu met eigen ogen gezien waartoe gans de kliek van wereldleiders in staat is, zonder waarschuwing, plan of voorbereiding, en van de ene dag op de andere. Dat jaagt zodanig veel schrik aan voor alles wat "investering" betreft, dat de schade niet te overzien is.


Trouwens, het hangt ook een beetje van de reissector af hé. Indien zij creatief zijn en maatregelen nemen kunnen ze mss toch nog een mooi aanbod lanceren.


Natuurlijk niet, want die mensen hangen dan af van zotte politici die domme maatregelen op elk moment kunnen uitvaardigen en hun creativiteit op twee minuten naar de knoppen helpen.

djimi
3 april 2020, 12:29
Geld dat minder waard zal zijn, want veel geld om weinig te kopen.

Waar zou het vandaan komen denk je, dat geld ? Dat geld moet je verdienen door dingen te doen. En veel dingen die je normaal zou doen, zijn nu omzeep geholpen door maatregelen. En de maatregelen gaan voortdurend veranderen, je kan er dus geen staat op maken. Veel mensen gaan ook hun geld niet willen uitgeven, omdat ze schrik zullen hebben voor hun eigen economische toestand binnen 6 maanden of een jaar. Om nog wat te hebben om (duur) eten te kopen.

DE manier om een langdurige depressie te organiseren. Niks is erger dan verwachte economische tegenslagen, en onzekerheden over wat zotte politiekers allemaal niet zullen verbieden, aanslaan, stelen, opleggen, en zo voort.

Om opportuniteiten uit te buiten, moet je vrij zijn. En we hebben juist gezien dat de meest elementaire vrijheden (zoals eens buiten gaan) op elk moment met een vingerknip van de ene dag op de andere zonder waarschuwing kunnen ongedaan gemaakt worden.

Er kunnen gemakkelijk nog 5 lockdowns komen in de paar jaren die komen. Telkens men een opflakkeringetje heeft, ergens.

Men heeft nu met eigen ogen gezien waartoe gans de kliek van wereldleiders in staat is, zonder waarschuwing, plan of voorbereiding, en van de ene dag op de andere. Dat jaagt zodanig veel schrik aan voor alles wat "investering" betreft, dat de schade niet te overzien is.



Natuurlijk niet, want die mensen hangen dan af van zotte politici die domme maatregelen op elk moment kunnen uitvaardigen en hun creativiteit op twee minuten naar de knoppen helpen.


Die politiekers zijn mogelijk zot, dikwijls gewoon laf, nog vaker doortrapte schurken, maar het meest van al volstrekt incompetent (behalve dan als het er op aan komt een postje in de wacht te slepen).

"Gouverner, c'est prévoir", my ass.

M'n bomma had het zeer zeker niet slechter gedaan, wel integendeel.



We wéten wat ons eigenlijk te doen staat, hé, "patrickve", maar omdat de meesten van ons al bij al niet zo héél véél van die politiekers verschillen, blijft de miserie maar duren.

< Homo Sapiens Sapiens >

:roll:

Elio di Supo
3 april 2020, 12:33
Het Westen lost problemen op als kikkers. Als je aan een kikker vraagt een moeras te ontginnen breekt hij de dijken open om het water te laten wegstromen. In China en Rusland hebben ze plannen tot 10, 20 en 30 jaar. Hier willen ze alles overeind houden, de verworven rechten honoreren, individuele rechten respecteren, de overheid vergoedingen laten betalen omdat ze trage wegen niet toegankelijk maakt, herstellen naar de situatie van voor de crisis; kortom hier wil men problemen oplossen door het probleem te verergeren.

Een concreet voorbeeld van het probleem te trachten oplossen door het te verergeren zijn de subsidies en door overheid gefinancierde tijdelijke werkloosheid van sectoren die tijdens de crisis passé composé zijn. Ook na de crisis zullen sectoren als de toeristische luchtvaart, de ski-vakanties naar Tirol, de massatoerismeplaatsen, de wereldfestivals en Manneke Pis niet gloriëren als voorheen.

Wegens gebrek aan visie zal het Westen, Zuid- en Centraal Amerika en Afrika gedomineerd worden door China met Rusland als hun bondgenoot.

De geroemde planmatige maatschappij. Kiezen tss het virus of een maatschappij waar de nomenclatura het denken voor u doet. Kiezen tss pest en cholera dus. Als China en Rusland onze toekomstmodellen worden dan hebben we als menselijke soort gefaald. Tijd voor een koordje of een overdosisje dus. Tenzij je natuurlijk er niets op tegen hebt om te leven als een kuddebeest dat door bureaucraatjes gedicteerd wordt.

JimmyB
3 april 2020, 12:59
Geld dat minder waard zal zijn, want veel geld om weinig te kopen.

Waar zou het vandaan komen denk je, dat geld ? Dat geld moet je verdienen door dingen te doen. En veel dingen die je normaal zou doen, zijn nu omzeep geholpen door maatregelen. En de maatregelen gaan voortdurend veranderen, je kan er dus geen staat op maken. Veel mensen gaan ook hun geld niet willen uitgeven, omdat ze schrik zullen hebben voor hun eigen economische toestand binnen 6 maanden of een jaar. Om nog wat te hebben om (duur) eten te kopen.

DE manier om een langdurige depressie te organiseren. Niks is erger dan verwachte economische tegenslagen, en onzekerheden over wat zotte politiekers allemaal niet zullen verbieden, aanslaan, stelen, opleggen, en zo voort.

Om opportuniteiten uit te buiten, moet je vrij zijn. En we hebben juist gezien dat de meest elementaire vrijheden (zoals eens buiten gaan) op elk moment met een vingerknip van de ene dag op de andere zonder waarschuwing kunnen ongedaan gemaakt worden.

Er kunnen gemakkelijk nog 5 lockdowns komen in de paar jaren die komen. Telkens men een opflakkeringetje heeft, ergens.

Men heeft nu met eigen ogen gezien waartoe gans de kliek van wereldleiders in staat is, zonder waarschuwing, plan of voorbereiding, en van de ene dag op de andere. Dat jaagt zodanig veel schrik aan voor alles wat "investering" betreft, dat de schade niet te overzien is.



Natuurlijk niet, want die mensen hangen dan af van zotte politici die domme maatregelen op elk moment kunnen uitvaardigen en hun creativiteit op twee minuten naar de knoppen helpen.

Ik ga zeker niet ontkennen dat de maatregelen niet altijd even intelligent zijn.

Ik heb toch wel de indruk dat de maatregelen omgekeerd evenredig zijn met de discipline van de bevolking.

Wat vooral dom is is de maatregelen te laat te nemen, ofwel neem je ze op tijd ofwel niet. Alleen dit laatste lijkt moeilijk. Men heeft wel de intentie maar als het dan echt toeslaat grijpt men terug naar maatregelen.

JimmyB
3 april 2020, 13:04
Het waren dus wel degelijk catastrofale maatregelen voor iets dat de moeite niet was.

We hebben hier dus:

- iedereen: leve de lockdown, oef, eindelijk doen ze iets !
- ikke: dit is een bijzonder schadelijke en domme maatregel
- iedereen: leve de lockdown, oef, ze doen eindelijk iets, behalve dat ze te laat waren
- ikke : dit is een schadelijke maatregel waarvan men niet eens weet hoe eruit te geraken, en die niks oplost
- iedereen: leve....

....

- ikke: dit is een schadelijke maatregel...

- gij: kijk, ge moet daar niet over zeveren, het is nu toch zo, ja, er is veel schade, de wereld is definitief beschadigd en gaat anders zijn morgen, dus het heeft geen zin te zagen over dat het een schadelijke maatregel was he.

Een redelijk juist weergave, behalve natuurlijk dat we de schade niet kennen bij het niet nemen van maatregelen.

Maar, er zijn maatregelen genomen nu is de vraag, hoe geraken we er uit? Dit is het topic van deze draad lijkt me. Jouw punten zijn in een andere draad voldoende aan bod gekomen.

JimmyB
3 april 2020, 13:09
Gevolg, zowel de toeristische sector als de sector van de evenementen is failliet. Die mensen hebben zekerheid nodig om terug op te kunnen starten.

Je kunt geen zekerheid hebben in een sector die intrinsiek problemen gaat veroorzaken.

Wat je zou kunnen doen bijvoorbeeld is na rock-werchter een verplichte quarantaine opleggen voor alle aanwezigen tot er geen nieuwe bevestigde Covid-19 besmettingen meer zijn.

Maar dan zouden alle festivalgangers er rekening mee moeten houden dat ze ofwel erg ziek zouden kunnen worden ofwel de ganse zomer in quarantaine blijven.

Je moet dan ook wel nog de artiesten naar hier krijgen want die mannen met al hun poen zitten nu waarschijnlijk te genieten op één of ander geïsoleerd eilandje en finaal moet je het nog allemaal betaalbaar houden of er komt geen kat.

Dade
3 april 2020, 13:47
Voor diegenen die denken dat we er in een paar weken vanaf zijn https://news.trust.org/item/20200401151444-l11ny/

Dadeemelee
3 april 2020, 13:49
Voor diegenen die denken dat we er in een paar weken vanaf zijn https://news.trust.org/item/20200401151444-l11ny/

Er is niemand die denkt dat we er in twee weken vanaf zijn. Meer zelfs we gaan er zelfs in een jaar niet vanaf zijn. Van de lockdown wel, maar het openbare leven zal nog lang niet hetzelfde zijn.

ViveLaBelgique
3 april 2020, 14:39
De geroemde planmatige maatschappij. Kiezen tss het virus of een maatschappij waar de nomenclatura het denken voor u doet. Kiezen tss pest en cholera dus. Als China en Rusland onze toekomstmodellen worden dan hebben we als menselijke soort gefaald. Tijd voor een koordje of een overdosisje dus. Tenzij je natuurlijk er niets op tegen hebt om te leven als een kuddebeest dat door bureaucraatjes gedicteerd wordt.

Als ze hier in het Westen geen kuddegeest hebben. Hoe denk je dat een mensensmokkelaar als Theo Francken stemmen haalt ? Zijn kiesvee zit massaal zijn tweets te liken.

Hier heerst ook bureaucratie, maar deze dient voor de in stand houding van individueel opgebouwde rechten.

Elio di Supo
3 april 2020, 14:50
Als ze hier in het Westen geen kuddegeest hebben. Hoe denk je dat een mensensmokkelaar als Theo Francken stemmen haalt ? Zijn kiesvee zit massaal zijn tweets te liken.

Hier heerst ook bureaucratie, maar deze dient voor de in stand houding van individueel opgebouwde rechten.

Het verschil is wel dat het u vrij staat om een kuddebeest te zijn of niet. De man die in Tienanmen een kolonne tanks probeerde tegen te houden had die vrijheid niet. De Chinese arts die waarschuwde voor corona was even vergeten dat de bureaucraatjes uit Beijing het mss niet zo leuk zouden vinden wat hij te zeggen had.

patrickve
3 april 2020, 15:54
Ik heb toch wel de indruk dat de maatregelen omgekeerd evenredig zijn met de discipline van de bevolking.


Wat jij de "discipline" van de bevolking noemt, zou ik noemen: het afwijken tussen wat de bevolking wil, en de opgelegde regels.

Mensen die "met weinig discipline" vrienden gaan opzoeken, hebben gewoon de keuze gemaakt van een groter risico te lopen, in ruil voor het plezier van bij vrienden te zijn. Dat is een te respecteren keuze. Dat een heel klein kliekje hier anders over beslist heeft, en hen wil dwingen om "veilig" te zijn, heeft niks met discipline te maken, maar met dwingelandij.


Wat vooral dom is is de maatregelen te laat te nemen, ofwel neem je ze op tijd ofwel niet. Alleen dit laatste lijkt moeilijk. Men heeft wel de intentie maar als het dan echt toeslaat grijpt men terug naar maatregelen.

Die maatregelen moeten altijd vrijblijvend zijn. Men kan zich isoleren, of men kan kiezen van een risico te lopen. En als men een risico loopt, neemt men dat enkel met anderen die ook een risico willen lopen: iemand ontmoeten doe je niet alleen he, maar met z'n tweeen.

Je zal zeggen "jamaar dan worden ze misschien ziek, en dus een gevaar voor anderen". Als we die logica doortrekken, zijn de "stoute mensen" dus de zieken. Waarom verzorgen we ze dan ?? En het is enkel en alleen om *in de zichtbare mogelijkheid te blijven van ze kunnen te verzorgen* dat we willen beletten dat je ziek wordt.

Want of je nu ziek wordt of niet, dat kan de overheid eigenlijk niet schelen. Of je nu sterft of niet, dat kan de overheid niet schelen. Wat ze WIL VERMIJDEN, en het ENIGE dat ze wil vermijden, is dat je VERZORGING nodig zou hebben die er niet is. DAT is blijkbaar de enige ramp die men wil vermijden, en daar offert men alles aan op.

En wie zijn de "schuldigen" ? .... de zieken !!

Ga dat maar eens proberen te snappen. Men geeft boetes aan mensen die er niet om geven om ziek te worden (of die andere prioriteiten hebben). Maar eens die ziek zijn, wil men die absoluut kunnen verzorgen, en DAAROM geeft men boetes aan hen toen ze nog niet ziek waren.

patrickve
3 april 2020, 15:56
Een redelijk juist weergave, behalve natuurlijk dat we de schade niet kennen bij het niet nemen van maatregelen.

Maar, er zijn maatregelen genomen nu is de vraag, hoe geraken we er uit? Dit is het topic van deze draad lijkt me. Jouw punten zijn in een andere draad voldoende aan bod gekomen.

Nee, mijn punt was enkel: "wat een boerenklungels, die nemen maatregelen waarvan ze niet eens weten hoe ze er uit zouden moeten geraken, kijk eens wat een idioten."

Exact zoals: "oei, er is brand in het vliegtuig, als we die niet kunnen blussen gaan we misschien verbranden, vooruit, allemaal uit het vliegtuig springen"

"en nu, chef ?"

Wat ik gewoon doe is zeggen "de chef is een achterlijke chimpansee"

En inderdaad, we kennen de juiste schade niet als we geen maatregelen nemen. We kennen enkel BOVENGRENZEN aan die schade, en die bovengrenzen zijn niet heel dramatisch: op een paar maanden is het voorbij, er zullen een paar procenten van de bevolking sterven, misschien 1% van de actieve bevolking.

Wat we niet weten, dat is juist, is, hoeveel minder erg dan dat het in de praktijk zou geweest zijn.

ViveLaBelgique
3 april 2020, 16:01
Het verschil is wel dat het u vrij staat om een kuddebeest te zijn of niet. De man die in Tienanmen een kolonne tanks probeerde tegen te houden had die vrijheid niet. De Chinese arts die waarschuwde voor corona was even vergeten dat de bureaucraatjes uit Beijing het mss niet zo leuk zouden vinden wat hij te zeggen had.

In ons land heerst er kuddegeest via politieke correctheid. Je mag een neger geen zwarte noemen of je verliest je baan en wordt gepest door collega's, vrienden, kennissen en familie. Je mag niet eens meer een mop tappen over transseksuelen of anders geaarden. De vrijheid van meningsuiting wordt de kiem ingesmoord door de fake-news politie. Fact-checking is een privilege van de journalistieke klasse die voorstander de democratische waarden uitdraagt. Iedereen dient als een kudde de onderdrukking van het studentenprotest in China op het Tiernamenplein af te keuren. In ons land zijn leugens en bedrog een privilege van de politieke klasse die je na dient te praten of je kan niet langer van de overheid afhangen voor je eten en drinken. De Chinese arts die als eerste de ernst van de epidemie naar buiten bracht is ondertussen door hun bureaucratie in ere hersteld. Heeft N-VA al hun excuses aangeboden wegens hun lastercampagne aan het adres van Kim Geybels ?

Het Westen dient China en Rusland niet de les te spellen maar begrijpen dat hun maatschappelijke aanpak humaner is dan de onze.

patrickve
3 april 2020, 16:01
Er is niemand die denkt dat we er in twee weken vanaf zijn. Meer zelfs we gaan er zelfs in een jaar niet vanaf zijn. Van de lockdown wel, maar het openbare leven zal nog lang niet hetzelfde zijn.

Terwijl dat allemaal achter de rug was geweest binnen een maand, hadden we niks gedaan.

fcal
3 april 2020, 16:33
Terwijl dat allemaal achter de rug was geweest binnen een maand, hadden we niks gedaan.
In hoeverre wijkt de werkelijk toegepaste lockdown viraal af van een LMW-situatie? In het begin in Lombardije en wellicht ook andere regio's en landen heeft men door de laattijdige implementatie waarschijnlijk een LMW-situatie gehad, die nadien door de afzonderingsprocedures toch niet meer te beëindigen viel.

Elio di Supo
3 april 2020, 16:40
In ons land heerst er kuddegeest via politieke correctheid. Je mag een neger geen zwarte noemen of je verliest je baan en wordt gepest door collega's, vrienden, kennissen en familie. Je mag niet eens meer een mop tappen over transseksuelen of anders geaarden. De vrijheid van meningsuiting wordt de kiem ingesmoord door de fake-news politie. Fact-checking is een privilege van de journalistieke klasse die voorstander de democratische waarden uitdraagt. Iedereen dient als een kudde de onderdrukking van het studentenprotest in China op het Tiernamenplein af te keuren. In ons land zijn leugens en bedrog een privilege van de politieke klasse die je na dient te praten of je kan niet langer van de overheid afhangen voor je eten en drinken. De Chinese arts die als eerste de ernst van de epidemie naar buiten bracht is ondertussen door hun bureaucratie in ere hersteld. Heeft N-VA al hun excuses aangeboden wegens hun lastercampagne aan het adres van Kim Geybels ?

Het Westen dient China en Rusland niet de les te spellen maar begrijpen dat hun maatschappelijke aanpak humaner is dan de onze.

Oh jee, weer zo eentje die in deze onheilstijden soelaas wil zoeken in potente mannenregimes of compulsieve regelneefjes die graag willen stroomlijnen wt we zoal mogen bekijken op het internet. Het staat u altijd vrij om daar naar te migreren. Maar niet iedereen heeft behoefte aan maffieuze oligarchenkliekjes met een leider die voor het leven benoemd is.

En het zou er nog aan mankeren dat ze die arts niet in ere hebben hersteld. Ik begrijp uw nick eigenlijk niet zo goed. Wat voor een Belgie staat u eigenlijk voor? Eentje dat moet lijken op Rusland of China?

patrickve
3 april 2020, 16:49
In hoeverre wijkt de werkelijk toegepaste lockdown viraal af van een LMW-situatie? In het begin in Lombardije en wellicht ook andere regio's en landen heeft men door de laattijdige implementatie waarschijnlijk een LMW-situatie gehad, die nadien door de afzonderingsprocedures toch niet meer te beëindigen viel.

Moeilijk te zeggen (enfin, zonder dat men de infectiegraad in de bevolking meet, wat toch wel eigenaardig is).

Indien de ziekte zoveel doden en zwaar zieken zou maken als werd aangenomen (rond de 1-3% CFR, en rond de 5% intensive care of zo nodig), dan is het uiteraard niet mogelijk dat men zelfs in Italie reeds een LMW scenario heeft voltooid: er zijn ginder wel veel doden gevallen, maar geen 1% van de bevolking, neem ik aan (dat zou vele honderden duizenden doden zijn en miljoenen die in IC liggen, wat niet mogelijk is).

Indien de ziekte dus wel degelijk zoveel slachtoffers maakt, heeft men met deze maatregelen, de epidemie wel degelijk in een redelijk vroeg stadium "bevroren" met deze maatregelen. Wat het probleem stelt dat ik wilde aankaarten: hoe "ontvries" je zoiets ?

Indien, aan de andere kant, het LMW scenario reeds voor een flink stuk voltrokken was voor men dat in de diepvriezer stopte met een confinement, wel, dan zijn er zodanig weinig doden en IC gevallen, dat deze ziekte maar met een kleine factor een gewone griep overtreft quoi gevaarlijkheid. Maar gezien het een nieuw virus is, zal het een veel groter deel van de bevolking ziek gemaakt hebben, wat de verklaring is voor de veel hogere belasting van het zorgensysteem dan een gewone griep doet (de gewone griep infecteert elk jaar maar rond de 10% van de bevolking - we kunnen ons dus aan 10 keer meer zware gevallen verwachten bij deze, als het een gewone griep zou zijn qua ergheid).

Waarschijnlijk zit het ergens tussenin: we hebben het LMV scenario al voor een deel gehad, maar toch wel bevroren voor het helemaal doorgewerkt heeft. En waarschijnlijk is covid-19 toch wel iets nijdiger dan een gewone griep. Maar minder dan men aanvankelijk dacht.

Noch mossel, noch vis.

ViveLaBelgique
3 april 2020, 17:11
Oh jee, weer zo eentje die in deze onheilstijden soelaas wil zoeken in potente mannenregimes of compulsieve regelneefjes die graag willen stroomlijnen wt we zoal mogen bekijken op het internet. Het staat u altijd vrij om daar naar te migreren. Maar niet iedereen heeft behoefte aan maffieuze oligarchenkliekjes met een leider die voor het leven benoemd is.

En het zou er nog aan mankeren dat ze die arts niet in ere hebben hersteld. Ik begrijp uw nick eigenlijk niet zo goed. Wat voor een Belgie staat u eigenlijk voor? Eentje dat moet lijken op Rusland of China?

België kan het beste de democratie bedanken en alle macht absoluut aan onze soeverein toekennen. Ons land hoeft niet te lijken op Rusland en China maar op zijn minst erkennen dat onze individuele vrijheden en rechten onze vooruitgang in de weg staan. Migreren naar Rusland of China is geen evidentie voor mij. Als ik jonger zou zijn en pedagogisch talent had, trok ik naar ginder om Engels te geven.

Elio di Supo
3 april 2020, 17:35
België kan het beste de democratie bedanken en alle macht absoluut aan onze soeverein toekennen. Ons land hoeft niet te lijken op Rusland en China maar op zijn minst erkennen dat onze individuele vrijheden en rechten onze vooruitgang in de weg staan. Migreren naar Rusland of China is geen evidentie voor mij. Als ik jonger zou zijn en pedagogisch talent had, trok ik naar ginder om Engels te geven.

Ik denk dat Max van Dietschland uw account heeft gehackt.

JimmyB
3 april 2020, 17:53
Wat jij de "discipline" van de bevolking noemt, zou ik noemen: het afwijken tussen wat de bevolking wil, en de opgelegde regels.

Mensen die "met weinig discipline" vrienden gaan opzoeken, hebben gewoon de keuze gemaakt van een groter risico te lopen, in ruil voor het plezier van bij vrienden te zijn. Dat is een te respecteren keuze. Dat een heel klein kliekje hier anders over beslist heeft, en hen wil dwingen om "veilig" te zijn, heeft niks met discipline te maken, maar met dwingelandij.



Die maatregelen moeten altijd vrijblijvend zijn. Men kan zich isoleren, of men kan kiezen van een risico te lopen. En als men een risico loopt, neemt men dat enkel met anderen die ook een risico willen lopen: iemand ontmoeten doe je niet alleen he, maar met z'n tweeen.

Je zal zeggen "jamaar dan worden ze misschien ziek, en dus een gevaar voor anderen". Als we die logica doortrekken, zijn de "stoute mensen" dus de zieken. Waarom verzorgen we ze dan ?? En het is enkel en alleen om *in de zichtbare mogelijkheid te blijven van ze kunnen te verzorgen* dat we willen beletten dat je ziek wordt.

Want of je nu ziek wordt of niet, dat kan de overheid eigenlijk niet schelen. Of je nu sterft of niet, dat kan de overheid niet schelen. Wat ze WIL VERMIJDEN, en het ENIGE dat ze wil vermijden, is dat je VERZORGING nodig zou hebben die er niet is. DAT is blijkbaar de enige ramp die men wil vermijden, en daar offert men alles aan op.

En wie zijn de "schuldigen" ? .... de zieken !!

Ga dat maar eens proberen te snappen. Men geeft boetes aan mensen die er niet om geven om ziek te worden (of die andere prioriteiten hebben). Maar eens die ziek zijn, wil men die absoluut kunnen verzorgen, en DAAROM geeft men boetes aan hen toen ze nog niet ziek waren.

Nu doe je alsof dit iets nieuws is. Wat zijn de maatregelen tegen het roken dan? Ik zou me niet meer kunnen inbeelden dat ik op restaurant kom en men zit daar te roken. Men heeft dit ook met harde hand moeten verbieden.

Men zou ook kunnen gesteld hebben dat zij die niet roken maar niet op restaurant moeten gaan en dat deze die roken geen recht hebben op verzorging als ze longkanker hebben.

Maar zo gaat het niet hé, overlaatst nog iemand gezien op tv die maar al te blij was dat ze zijn longkanker konden genezen met imuuntherapie.

Of een bestuurder die geen gordel draagt, moeten we die dan gewoon aan zijn lot overlaten? Niet naar het ziekenhuis brengen dan en hem laten sterven in de auto?

Er zijn tal van voorbeelden waar de overheid ons verantwoordelijk gedrag oplegt en dit is niet zo verschillend.

JimmyB
3 april 2020, 17:57
Nee, mijn punt was enkel: "wat een boerenklungels, die nemen maatregelen waarvan ze niet eens weten hoe ze er uit zouden moeten geraken, kijk eens wat een idioten."

Exact zoals: "oei, er is brand in het vliegtuig, als we die niet kunnen blussen gaan we misschien verbranden, vooruit, allemaal uit het vliegtuig springen"

"en nu, chef ?"

Wat ik gewoon doe is zeggen "de chef is een achterlijke chimpansee"

En inderdaad, we kennen de juiste schade niet als we geen maatregelen nemen. We kennen enkel BOVENGRENZEN aan die schade, en die bovengrenzen zijn niet heel dramatisch: op een paar maanden is het voorbij, er zullen een paar procenten van de bevolking sterven, misschien 1% van de actieve bevolking.

Wat we niet weten, dat is juist, is, hoeveel minder erg dan dat het in de praktijk zou geweest zijn.

Altijd maar vijgen na pasen. Maar iets positiefs heb ik van jou nog niet gezien. Kun je wel iets positiefs naar voor brengen of is alles wat je zegt en doet altijd negatief?

dpg
3 april 2020, 18:09
Altijd maar vijgen na pasen. Maar iets positiefs heb ik van jou nog niet gezien. Kun je wel iets positiefs naar voor brengen of is alles wat je zegt en doet altijd negatief?

Hij geeft niet om een mensenleven meer of minder, alleen zijn eigen "hebben" telt.

Dus alles wat die post is omdat men aan zijn "hebben" knaagt, zijn "hebben" waarvoor miljoenen anderen desnoods mogen sterven, als hij maar zijn "hebben" kan behouden.

Hopelijk voed hij zijn kinderen ook zo op, zodat als het zijn beurt is, zijn kinderen hun "hebben" ook hoger inschatten dan den "papa" die lang genoeg zuurstof heeft mogen verbruiken en doodsimpel het licht uitdoen.

Rahowa
3 april 2020, 18:14
Een exit strategie is leuk mocht je het ziekteverloop volledig kennen en we de effecten van de lockdown op voorhand kunnen inschatten.

Dit is moeilijk. Men moet dit dag per dag bekijken.

Het is niet zo moeilijk,ophokplicht voor alle 65-plussers,dikzakken,zware rokers en zieken.Voor alle anderen is het hoogstens een griep.Willen de risico-groepen zich er niet aan houden,eigen risico dan.Stop al dat corona-gepamper nu!

dpg
3 april 2020, 18:18
Het is niet zo moeilijk,ophokplicht voor alle 65-plussers,dikzakken,zware rokers en zieken.Voor alle anderen is het hoogstens een griep.Willen de risico-groepen zich er niet aan houden,eigen risico dan.Stop al dat corona-gepamper nu!

Ge verkocht of produceerde toch veevoeder ?

Wat zit ge dus te posten als een dokter of viroloog ?

groteAntwerpseGust
3 april 2020, 18:26
Als ik PRofessor Van Damme hoor op VTM nieuws, dan zijn we voor jaren vertrokken.
NIET ACCEPTABEL, bedenk maar een ander plan.

Tavek
3 april 2020, 18:37
Als ik PRofessor Van Damme hoor op VTM nieuws, dan zijn we voor jaren vertrokken.
NIET ACCEPTABEL, bedenk maar een ander plan.

Tja, niet acceptabel, pech.

https://www.researchgate.net/profile/Alice_Reid/publication/8003758/figure/fig1/AS:394527610294274@1471074120080/Weekly-death-rates-from-influenza-in-Derbyshire-and-other-areas-from-the-week-ending-29.png


De spaanse griep kwam in 3 rondes, met de middelste die veruit het dodelijkste was. We zitten nu in de eerste ronde.

Een geluk is misschien dat COVID-19 zich geen ballen aantrekt van de temperatuur, waardoor het gewoon door blijft gaan in de zomer. Maar dan zijn we er wel vanaf na verloop van tijd....

patrickve
3 april 2020, 18:41
Nu doe je alsof dit iets nieuws is. Wat zijn de maatregelen tegen het roken dan? Ik zou me niet meer kunnen inbeelden dat ik op restaurant kom en men zit daar te roken. Men heeft dit ook met harde hand moeten verbieden.


Als ge rookt, dan berookt ge anderen die daar niet om gevraagd hebben. Als ge mensen ontmoet, dan willen die U ook ontmoeten. Dat is het verschil.

patrickve
3 april 2020, 18:42
Of een bestuurder die geen gordel draagt, moeten we die dan gewoon aan zijn lot overlaten?

Ja. Dat heb je met socialisme he. Je wil gul zijn voor iedereen, dat kost te veel, en dus moeten de mensen braaf zijn, zodat je gul kan zijn zonder dat het veel kost.

patrickve
3 april 2020, 18:43
Hij geeft niet om een mensenleven meer of minder, alleen zijn eigen "hebben" telt.


Niet mijn eigen hebben, dat van de overgrote meerderheid, namelijk 95% of meer. We zijn hier het "hebben" (ttz, de welvaart waaronder dus OOK de ziekenzorg) van 95% aan het verkwanselen voor het (niet eens gegarandeerd) overleven van 5%. Of veel minder nog. Gewoon belachelijk.

patrickve
3 april 2020, 18:44
Altijd maar vijgen na pasen. Maar iets positiefs heb ik van jou nog niet gezien. Kun je wel iets positiefs naar voor brengen of is alles wat je zegt en doet altijd negatief?

Mijn bedoeling is uiteraard van negatief te zijn. Met positieve dingen geraak je nergens. Mijn "missie" is van mensen laten in te zien dat overheid en staat nergens goed voor is. Dit is hier weer een fantastisch voorbeeld van. Meer niet.

Bekijk daarom de positieve boodschap die ik breng: "geloof niet meer in de zin en de macht van staat (= politici), ze zijn schadelijk en dienen tot niks. Als iedereen ophoudt van daarin te geloven, zijn die hun macht kwijt en win je je vrijheid terug die je als mens waard bent"

Bij zo een fantastische illustratie van die stelling die we nu wereldwijd meemaken, mag ik toch wel mijn stokpaardje dat hier zo briljant door geillustreerd wordt, bovenhalen zekers ?

Als je nu nog niet door hebt wat een gevaarlijke chimpansees staatsbeslissers zijn, dan zal je het nooit begrijpen he.

patrickve
3 april 2020, 18:48
Hopelijk voed hij zijn kinderen ook zo op, zodat als het zijn beurt is, zijn kinderen hun "hebben" ook hoger inschatten dan den "papa" die lang genoeg zuurstof heeft mogen verbruiken en doodsimpel het licht uitdoen.

Dat is traditie in mijn familie hoor. Ik zou verwachten, bij iedereen.

Zou jij als "papa" willen dat ze in armoede en ontbering gaan leven, dat hun vrijheden en hun plezier eraan is om U een klein kanske extra te geven om nog een paar jaar langer te mogen reuchelen ?

dpg
3 april 2020, 18:52
Dat is traditie in mijn familie hoor. Ik zou verwachten, bij iedereen.

Zou jij als "papa" willen dat ze in armoede en ontbering gaan leven, dat hun vrijheden en hun plezier eraan is om U een klein kanske extra te geven om nog een paar jaar langer te mogen reuchelen ?

Het draait wel om het "hebben" ook al ontkende je het daanet.

patrickve
3 april 2020, 18:58
Tja, niet acceptabel, pech.

https://www.researchgate.net/profile/Alice_Reid/publication/8003758/figure/fig1/AS:394527610294274@1471074120080/Weekly-death-rates-from-influenza-in-Derbyshire-and-other-areas-from-the-week-ending-29.png


De spaanse griep kwam in 3 rondes, met de middelste die veruit het dodelijkste was. We zitten nu in de eerste ronde.


Inderdaad. En:

1) "maatregelen" hebben niet echt geholpen, en gelukkig maar, daardoor waren die rondes er op een paar maanden voorbij

2) maatregelen maken gewoon een tweede (en derde) piek waarschijnlijker wegens gebrek aan herd immunity.

At the end of the day kunt ge dus kiezen in hoeveel golven ge het wilt meemaken, maar de integraal zal min of meer vergelijkbaar zijn (give or take een factor 3 of zo).

patrickve
3 april 2020, 18:59
Het draait wel om het "hebben" ook al ontkende je het daanet.

Het "hebben" wil zeggen, welvaart, vrijheid, genot en alle luxe die daarbij hoort, zoals gezondheidszorg. Het "hebben" is wat Belgie onderscheidt van Ethiopie bijvoorbeeld.

Het naar de vaantjes helpen van het economische welzijn, betekent ook dat je je de luxe van een gezondheidszorg, of van "veilig" voedsel of drinkwater, niet meer kan permitteren.

dpg
3 april 2020, 19:02
Het "hebben" wil zeggen, welvaart, vrijheid, genot en alle luxe die daarbij hoort, zoals gezondheidszorg. Het "hebben" is wat Belgie onderscheidt van Ethiopie bijvoorbeeld.

En dat "hebben" is nu in gevaar omdat ge een maand thuis zit ?

Ja sorry dan is uw hebben niet meer waard dan het hebben in Ethiopie.

patrickve
3 april 2020, 19:04
En dat "hebben" is nu in gevaar omdat ge een maand thuis zit ?


Dat is nog maar het begin, mijn beste.

Denk je dat we weer op vakantie kunnen in juni, en weer grote festivals kunnen geven in augustus ?

Mocht het zo zijn dat een maand de economie platleggen (dat is het eigenlijk wat men wereldwijd doet he) deze epidemie van de baan veegt, dan zou het misschien eventueel een dure koop geweest zijn, maar eventueel nog te overwegen. Maar men is aan iets begonnen waarvan men in de verste verte niet weet hoe ermee te stoppen, DAT is het probleem.

Van zodra je het stopt, komt de epidemie terug natuurlijk. En dat is een affaire van jaren. Ondertussen dus een economische depressie organiseren waar 1929 een peuleschil tegen is. Natuurlijk niet na 1 maand. Na 1 maand krijgen we een 2008 soort van crisiske. Maar na 1 maand is NIKS opgelost, en sta je even ver als ervoor. Behalve dat iedereen nu schrik heeft.

Terwijl, als men niks had gedaan, het binnen een paar weken tot een maand DEFINITIEF achter de rug zou zijn. Voor het laten sterven van een piepkleine minderheid, die waarschijnlijk TOCH zal sterven met al die maatregelen (op een kleine factor na misschien).

HOUZEE !
3 april 2020, 19:08
Hoe beter we de regels van de lock down naleven, hoe langer die zal duren. Hoe cynisch.

patrickve
3 april 2020, 19:09
Hoe beter we de regels van de lock down naleven, hoe langer die zal duren. Hoe cynisch.

Inderdaad !

dpg
3 april 2020, 19:11
Dat is nog maar het begin, mijn beste.

Denk je dat we weer op vakantie kunnen in juni, en weer grote festivals kunnen geven in augustus ?

Oesje je kan toch een jaar zonder vakantie hoop ik, als ge iedere mensenleven die je kan redden niet de moeite waard vind om te redden omdat het anders aan uw " hebben" vreet, dan moet ge niet zo verongelijkt doen als ze u verwijten dat het status quo van uw "hebben" belangrijker is dan iedere mensenleven die men kon redden.

Gij geeft niet om een mensenleven meer of minder en al uw handelen is daar op gericht, gelukkig zijn er ook anderen die anders denken. En dat dit als gevolg heeft dat ze aan uw "hebben" vreten, schon pech gehabt.

patrickve
3 april 2020, 19:18
Oesje je kan toch een jaar zonder vakantie hoop ik, als ge iedere mensenleven die je kan redden niet de moeite waard vind om te redden omdat het anders aan uw " hebben" vreet, dan moet ge niet zo verongelijkt doen als ze u verwijten dat het status quo van uw "hebben" belangrijker is dan iedere mensenleven die men kon redden.


Dat is geen verwijt, dat is een evidentie. Hoeveel wil jij afstaan om een mensenleven te redden ? Geef je het gros van je inkomen dan aan alle programma's ter wereld die ergens "mensen gaan redden" ?


Gij geeft niet om een mensenleven meer of minder en al uw handelen is daar op gericht, gelukkig zijn er ook anderen die anders denken.


Ik zou niet weten wie. Ja er zijn zo een paar vreemde wezens. Maar ik ken maar weinig mensen die 90% of zo van hun inkomen afstaan om mensenlevens te redden in de wereld.

Hoeveel sta jij af om mensen te redden (boven wat de staat U afpakt), procent gewijs, van uw inkomen, elke maand ?

We zijn hier aan het spreken over een inkomensvermindering van 20-30% in de komende 10 jaar of zo, voor 95% van de bevolking, om dus 5% te "redden" als hier een 1929-achtige depressie van komt, he.

driewerf
3 april 2020, 19:20
Als ge rookt, dan berookt ge anderen die daar niet om gevraagd hebben. Als ge mensen ontmoet, dan willen die U ook ontmoeten. Dat is het verschil.
Maar je komt niet alleen in contact met mensen die je willen ontmoeten. Je komt mensen tegen die toevallig in dezelfde trein of wachtkamer zitten als jij. Die onmiddellijk na jou het booschappenkarretje uit het rek halen waarop (misschien) virus is blijven kleven, etc.

patrickve
3 april 2020, 19:22
Maar je komt niet alleen in contact met mensen die je willen ontmoeten. Je komt mensen tegen die toevallig in dezelfde trein of wachtkamer zitten als jij.

Nee, we hadden het over mensen die TEGEN DE REGELS IN ergens heen gaan om TEGEN DE REGELS IN mensen gaan te ontmoeten he.

Maw, mensen die lockdown BBQ houden of zo.

Iedereen is daar "tegen de regels in" bezig, he. Ge kunt niet zeggen dat er daar "onschuldige slachtoffers" zijn. Iedereen maakte die keuze. Dus is daar geen "schuldige".

dpg
3 april 2020, 19:28
Dat is geen verwijt, dat is een evidentie. Hoeveel wil jij afstaan om een mensenleven te redden ? Geef je het gros van je inkomen dan aan alle programma's ter wereld die ergens "mensen gaan redden" ?



Ik zou niet weten wie. Ja er zijn zo een paar vreemde wezens. Maar ik ken maar weinig mensen die 90% of zo van hun inkomen afstaan om mensenlevens te redden in de wereld.

Hoeveel sta jij af om mensen te redden (boven wat de staat U afpakt), procent gewijs, van uw inkomen, elke maand ?

Ik heb dat al lang afgestaan, al meer dan 35 jaar aan het stuk, om ook allerlei ingrepen te financieren die eerder met psychologische hulp zouden verholpen moeten worden, maar soit.

En nu dat het eens ernstig is zouden we volgens u die niet om een mensenleven meer of minder geeft moeten zeggen, fuck off, redden wie zich redden kan want anders gaat het " hebben" achteruit.

Gij zult dat schoon vinden ik niet, want anders kunnen ze me evengoed mijn +35 jaren bijdragen terugbetalen als men het niet gebruikt waarvoor het dient, mensenlevens redden, niet de "hebbens" redden van zij die niet om een mensenleven meer of minder geven.

patrickve
3 april 2020, 19:35
Ik heb dat al lang afgestaan, al meer dan 35 jaar aan het stuk, om ook allerlei ingrepen te financieren die eerder met psychologische hulp zouden verholpen moeten worden, maar soit.


Gij geeft sinds 35 jaar het gros van uw netto inkomen af om mensen te redden ? :-D

(of hebt ge het over esthetische chirurgie - als ik probeer van uw zin te decrypteren ?)


En nu dat het eens ernstig is zouden we volgens u die niet om een mensenleven meer of minder geeft moeten zeggen, fuck off, redden wie zich redden kan want anders gaat het " hebben" achteruit.


Ten eerste is het nu niet "ernstig". Er is niet veel aan de hand, een klein epidemietje, dat opgeblazen wordt tot een enorme economische ramp. Maar uiteraard, niet alleen nu, het is toch altijd fuck off, redden wie zich redden kaan, want anders gaat het hebben (= welzijn, verzorging, voedsel...) achteruit. Dat is altijd zo geweest en is de fundamentele basis van het leven.

Sinds het bestaat.

Een mensenleven op zich heeft niks te betekenen. Het is het welzijn van dat mensenleven, de welvaart, die het de moeite maakt om geleefd te worden he. Zonder die welvaart (het "hebben" dus) is het niks waard. Het is waard wat het heeft, he. "heeft" in de zin van het welzijn en de welvaart dat het meemaakt.

Mensen die een zielig bestaan meemaken dat zonder welvaart en zonder welzijn is, dat is de moeite niet dat die dat leven leven he.

driewerf
3 april 2020, 19:47
Nee, we hadden het over mensen die TEGEN DE REGELS IN ergens heen gaan om TEGEN DE REGELS IN mensen gaan te ontmoeten he.

Maw, mensen die lockdown BBQ houden of zo.

Iedereen is daar "tegen de regels in" bezig, he. Ge kunt niet zeggen dat er daar "onschuldige slachtoffers" zijn. Iedereen maakte die keuze. Dus is daar geen "schuldige".

Maar je ontmoet niet alleen mensen die tegen de regels ingaan. je ontmoet ook je huisgenoten, collega's, medereizigers op de bus, andere klanten in de winkel etc.

dpg
3 april 2020, 19:49
Gij geeft sinds 35 jaar het gros van uw netto inkomen af om mensen te redden ? :-D

(of hebt ge het over esthetische chirurgie - als ik probeer van uw zin te decrypteren ?)



Ten eerste is het nu niet "ernstig". Er is niet veel aan de hand, een klein epidemietje, dat opgeblazen wordt tot een enorme economische ramp. Maar uiteraard, niet alleen nu, het is toch altijd fuck off, redden wie zich redden kaan, want anders gaat het hebben (= welzijn, verzorging, voedsel...) achteruit. Dat is altijd zo geweest en is de fundamentele basis van het leven.

Sinds het bestaat.

Een mensenleven op zich heeft niks te betekenen. Het is het welzijn van dat mensenleven, de welvaart, die het de moeite maakt om geleefd te worden he. Zonder die welvaart (het "hebben" dus) is het niks waard. Het is waard wat het heeft, he. "heeft" in de zin van het welzijn en de welvaart dat het meemaakt.

Mensen die een zielig bestaan meemaken dat zonder welvaart en zonder welzijn is, dat is de moeite niet dat die dat leven leven he.

Sommige mensen evolueerden naar iets waardiger, anderen duidelijk niet, die geven nog steeds niet om een mensenleven meer of minder.

Gij gaat met uw "hebben" niet bepalen wat de waarde van iemand zijn leven is gezien gij dat allemaal bekijkt van uit uw "hebben".

Alleen al dat ge uw dagen moet vullen met hier te posten geeft aan dat al uw "hebben" eigenlijk niks voorstelt.

Tavek
3 april 2020, 19:59
De mens is een sociaal wezen.

Het was de meest efficiente manier om te overleven. Allen voor zich, dat was vrij snel gedaan in den tijd hoor. Ofwel kon men op elkaar leunen, ofwel strief men in een gat ergens, alleen, creperend van de honger.

Het groepsgedrag en sociaal weefsel van de mens was essentieel in haat ontwikkeling, en heeft ook de ontwikkeling van taal gefaciliteerd.

ViveLaBelgique
3 april 2020, 20:06
De mens is een sociaal wezen.

Het was de meest efficiente manier om te overleven. Allen voor zich, dat was vrij snel gedaan in den tijd hoor. Ofwel kon men op elkaar leunen, ofwel strief men in een gat ergens, alleen, creperend van de honger.

Het groepsgedrag en sociaal weefsel van de mens was essentieel in haat ontwikkeling, en heeft ook de ontwikkeling van taal gefaciliteerd.

Waarom heerst er dan een Babylonische verwarring ?

Het feit dat de mens een sociaal wezen is impliceert juist dat zijn status in een groep zijn essentie uitmaakt. Het streven naar die status zet verschillende groepen mensen tegen elkaar op.

Piero
3 april 2020, 20:12
Sommige mensen evolueerden naar iets waardiger, anderen duidelijk niet, die geven nog steeds niet om een mensenleven meer of minder.

Gij gaat met uw "hebben" niet bepalen wat de waarde van iemand zijn leven is gezien gij dat allemaal bekijkt van uit uw "hebben".

Alleen al dat ge uw dagen moet vullen met hier te posten geeft aan dat al uw "hebben" eigenlijk niks voorstelt.

De regel was om inhoudelijk te reageren en niet om te moraliseren en elkaar de maat te nemen. Moraal zonder ethiek is slap gelul.

praha
3 april 2020, 20:12
Waarom heerst er dan een Babylonische verwarring ?

Het feit dat de mens een sociaal wezen is impliceert juist dat zijn status in een groep zijn essentie uitmaakt. Het streven naar die status zet verschillende groepen mensen tegen elkaar op.
Waar ziet gij die Babylonische spraakverwarring ?
Hooguit een paradox

Piero
3 april 2020, 20:24
De mens is een sociaal wezen.

Het was de meest efficiente manier om te overleven. Allen voor zich, dat was vrij snel gedaan in den tijd hoor. Ofwel kon men op elkaar leunen, ofwel strief men in een gat ergens, alleen, creperend van de honger.

Het groepsgedrag en sociaal weefsel van de mens was essentieel in haat ontwikkeling, en heeft ook de ontwikkeling van taal gefaciliteerd.

Rare redeneringen. Haat hoefde niet ontwikkeld te worden. En wat haat hier mee te maken heeft is ook niet duidelijk. Wat wel een typisch groepsgedrag is dat is om situaties die uit de hand dreigen te lopen op te lossen met rituelen en offerande. Men kan offeren van zijn bezit en overvloed of mensenoffers brengen.

ViveLaBelgique
3 april 2020, 22:08
Waar ziet gij die Babylonische spraakverwarring ?
Hooguit een paradox

Nooit gehoord over "fake news" ?

patrickve
4 april 2020, 04:36
Maar je ontmoet niet alleen mensen die tegen de regels ingaan. je ontmoet ook je huisgenoten, collega's, medereizigers op de bus, andere klanten in de winkel etc.

Als je dan toch zoveel mensen ontmoet, dan zal "een paar vrienden ontmoeten" erbij het verschil niet maken he. Maw, je behoort dan tot een categorie mensen die niet "sociaal gedistantieerd" zijn, en die mensen ontmoeten (om professionele redenen bijvoorbeeld). Als je dan nog een paar mensen extra ontmoet voor 't plezier, is dat geen kwalitatieve verandering.

patrickve
4 april 2020, 04:37
Sommige mensen evolueerden naar iets waardiger, anderen duidelijk niet

Dus geeft gij het gros van uw inkomen af om mensen laten te overleven op vrijwillige basis, en gij gaat ervan uit dat de meeste "waardige" mensen dat ook doen. Als ge bijvoorbeeld, ik zeg maar wat, 2000 Euro verdient, dan lapt ge daar 1500 Euro voor "anderen te laten overleven" af op vrijwillige basis, en dan gaat ge enkel maar 500 Euro voor uzelf over houden, voor uw klein kamerke en wat droog brood en zo. Want al de rest zou "luxe hebben" zijn, terwijl er mensen moeten overleven, niewaar ?

Jay-P.
4 april 2020, 05:01
Nooit gehoord over "fake news" ?Zoals JOUW topic: "ongeluk laboratorium mogelijks oorzaak covid19 pandemie", misschien?

reservespeler
4 april 2020, 06:31
Als je dan toch zoveel mensen ontmoet, dan zal "een paar vrienden ontmoeten" erbij het verschil niet maken he. Maw, je behoort dan tot een categorie mensen die niet "sociaal gedistantieerd" zijn, en die mensen ontmoeten (om professionele redenen bijvoorbeeld). Als je dan nog een paar mensen extra ontmoet voor 't plezier, is dat geen kwalitatieve verandering.

Afstand houden is en blijft toch wel de regel.
Ook bij collega's is dat zo.

Ik heb nu enkele weekjes vakantie (recup en verlofdagen).

ViveLaBelgique
4 april 2020, 08:29
Zoals JOUW topic: "ongeluk laboratorium mogelijks oorzaak covid19 pandemie", misschien?

Dat is het typevoorbeeld dat de mens als sociaal wezen op zoek gaat naar status in zijn groep en hiervoor Babylonische verwarring gebruikt. Door "fake news" te schreeuwen tracht je jouw status in de groep te verhogen.

Wetenschappers zijn systematisch op zoek naar de oorsprong van de pandemie en naar "patient zéro". In het Westen gebruikt men hele waarheden, zoals het is wetenschappelijk bewezen dat sars-cov2 van natuurlijke oorsprong is, om de aandacht af te leiden dat er enkel door personen werkzaam in nabije labo's contact was met vleermuizen.

JimmyB
4 april 2020, 08:41
Als ge rookt, dan berookt ge anderen die daar niet om gevraagd hebben. Als ge mensen ontmoet, dan willen die U ook ontmoeten. Dat is het verschil.

Dit is net hetzeflde, als jij vrijpostig leeft en je gaat naar de winkel waardoor ik een besmetting op loop, ik heb dit ook niet gevraagd hé?

JimmyB
4 april 2020, 08:43
Ja. Dat heb je met socialisme he. Je wil gul zijn voor iedereen, dat kost te veel, en dus moeten de mensen braaf zijn, zodat je gul kan zijn zonder dat het veel kost.

Dit is het niet. Het probleem is dat men het niet kan maken om mensen aan hun lot over te laten, zelf al gedragen ze zich onverantwoord. Dit is een soort collectieve empathie die we bezitten en die we niet zomaar kunnen negeren.

Het is waar, niet iedereen heeft die empathie maar dit zijn uitzonderingen met soms nefaste gevolgen.

reservespeler
4 april 2020, 08:56
Dit is het niet. Het probleem is dat men het niet kan maken om mensen aan hun lot over te laten, zelf al gedragen ze zich onverantwoord. Dit is een soort collectieve empathie die we bezitten en die we niet zomaar kunnen negeren.

Het is waar, niet iedereen heeft die empathie maar dit zijn uitzonderingen met soms nefaste gevolgen.

Sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden, dit kan hen veel geld kosten.

Piero
4 april 2020, 09:45
Sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden, dit kan hen veel geld kosten.

Zoiets? :

NOS --- Politie maakt eind aan feest in Borne

De politie heeft gisteravond rond 22.00 uur een eind gemaakt aan een feest in een pand in Borne. De politie was via sociale media getipt dat daar een 'schijt-aan-coronafeestje' bezig was. Toen agenten een kijkje kwamen nemen, ging een aantal mensen ervandoor. Van de personen die achterbleven, zijn namen opgeschreven. Een van hen is aangehouden, omdat hij zich niet kon legitimeren. Van anderen zijn de namen genoteerd.

patrickve
4 april 2020, 10:13
Dit is het niet. Het probleem is dat men het niet kan maken om mensen aan hun lot over te laten, zelf al gedragen ze zich onverantwoord.


Alle gekheid op een stokje, toch. U onverantwoord gedragen en daar de gevolgen van dragen is EXACT wat nodig is. Dat is de grootste bijdrage van vrijheid: dat ge de gevolgen moet dragen van uw idiotie. Zoniet beloont ge idioten, in plaats van die te elimineren.

Dat tegengaan is een competitief voordeel geven aan idioten.

patrickve
4 april 2020, 10:25
Dit is net hetzeflde, als jij vrijpostig leeft en je gaat naar de winkel waardoor ik een besmetting op loop, ik heb dit ook niet gevraagd hé?

Normaal gezien moet je ervan uitgaan dat IEDEREEN in de winkel ziek is he. Dat is het idee. Je moet dus zo handelen dat zelfs al is iedereen in de winkel ziek, je niet ziek wordt. Daar zijn de maatregelen voor, zoals afstand houden, masker dragen (haha, dat gaat een mop worden), handschoenen aandoen en zo voort. Je moet ervan uit gaan dat alle waar besmet is.

Als je daar NIET van uit gaat, of je gaat ervan uit dat de maatregelen U niet beschermen, dan werken ze niet. Als dus iedereen in de winkel zich aan de maatregelen houdt (waaronder onze losbandige feesters van de avond ervoor) dan is alles in orde he. Dan is het geen enkel probleem dat die ziek zijn.

Dus als er "enkele zieke mensen meer" in de winkel rondlopen zou dat niks mogen doen als de zogezegde maatregelen tot iets dienen. En als die in zo een geval toch tot veel besmettingen leiden, zijn die maatregelen dus zinloos.

Rahowa
4 april 2020, 11:22
Ge verkocht of produceerde toch veevoeder ?

Wat zit ge dus te posten als een dokter of viroloog ?

De virologen in Zweden zeggen het ook.En kijk en luister naar het nieuws,het kind van 12 en de verpleegster van 30 worden tot in de treure uitgesponnen.

dpg
4 april 2020, 13:18
De virologen in Zweden zeggen het ook.En kijk en luister naar het nieuws,het kind van 12 en de verpleegster van 30 worden tot in de treure uitgesponnen.

Ze komen er al van terug in Zweden. Logisch ook. We zien overal waar men niks deed wat het bracht.

Dadeemelee
4 april 2020, 13:22
Ze komen er al van terug in Zweden. Logisch ook. We zien overal waar men niks deed wat het bracht.

Het UK is er al van teruggekomen.
De US en Nederland ook al gedeeltelijk

Een ze al die zieken en doden zien krijgen ze plotseling een aha-erlebenis.

patrickve
4 april 2020, 13:23
Ze komen er al van terug in Zweden. Logisch ook. We zien overal waar men niks deed wat het bracht.

Prachtig he, die fundamentele wetmatigheden.

En nu eens vertellen hoe het anders zal zijn "na" de lockdown.

patrickve
4 april 2020, 13:24
Het UK is er al van teruggekomen.
De US en Nederland ook al gedeeltelijk

Een ze al die zieken en doden zien krijgen ze plotseling een aha-erlebenis.

Dus rap alles den diepvriezer in. ... en nadien ?

Gene lockdown: epidemie neemt toe.

Lockdown: epidemie neemt af.

einde lockdown: epidemie neemt toe.

Dadeemelee
4 april 2020, 13:26
Dus rap alles den diepvriezer in. ... en nadien ?

Gene lockdown: epidemie neemt toe.

Lockdown: epidemie neemt af.

einde lockdown: epidemie neemt toe.

Einde lockdown: het leven is anders. Sociale omgang is anders. We worden hygiënischer in het openbaar. Geen massabijeenkomsten meer. Allemaal goede zaken.

En binnen een jaar hebben we een vaccin.

patrickve
4 april 2020, 13:42
Einde lockdown: het leven is anders. Sociale omgang is anders. We worden hygiënischer in het openbaar. Geen massabijeenkomsten meer. Allemaal goede zaken.


Dat is dus geen einde lockdown. Dat is de lockdown wat verlichten. Dus geen school meer (dat is veruit de grootste ziekenmixer die er bestaat), geen cantines meer, geen sportzalen meer, geen sport meer, geen publiek meer,... gedurende jaren, geen kinesitherapie meer, ...

Als er kinderen terug naar de kleuterklas kunnen, dan is elke vorm van "bestrijden van het virus" van de baan he. Al eens geprobeerd van les te geven met een masker op in de lagere school bijvoorbeeld ?



En binnen een jaar hebben we een vaccin.

Misschien. Dat zegden ze ook in 1984 over een aids vaccin.

Dadeemelee
4 april 2020, 14:06
Dat is dus geen einde lockdown. Dat is de lockdown wat verlichten. Dus geen school meer (dat is veruit de grootste ziekenmixer die er bestaat), geen cantines meer, geen sportzalen meer, geen sport meer, geen publiek meer,... gedurende jaren, geen kinesitherapie meer, ...

Als er kinderen terug naar de kleuterklas kunnen, dan is elke vorm van "bestrijden van het virus" van de baan he. Al eens geprobeerd van les te geven met een masker op in de lagere school bijvoorbeeld ?




Misschien. Dat zegden ze ook in 1984 over een aids vaccin.

Alle leerlingen met mondmaskers en in de kantine afstand houden. Zo zal het zijn.
Sporten in groep enkel als je getest bent op immuniteit.

Publiek zal een heikel punt zijn. Ook mondmaskers verplicht en een stoel tussenlaten.

En voor aids zijn er ondertussen goede geneesmiddelen.

patrickve
4 april 2020, 14:12
Alle leerlingen met mondmaskers en in de kantine afstand houden. Zo zal het zijn.
Sporten in groep enkel als je getest bent op immuniteit.


Maar als dat het gros van de mensen betreft, dan is de epidemie eigenlijk helemaal overgewaaid, en was die confinement niet nodig want eigenlijk veel te laat gekomen ; en als de confinement gewerkt heeft, dan is slechts een piepklein deel van de bevolking immuun he.


En voor aids zijn er ondertussen goede geneesmiddelen.

Maar geen vaccin, 40 jaar later.
Het is goed mogelijk dat we volgend jaar een vaccin hebben. Maar het is sociaal, economisch en democratisch niet aanvaardbaar om aan social distancing te doen gedurende een jaar he. Hoe ontwrichtend is dat niet ?

Het zou wel eens kunnen dat een vaccin maken dat werkt niet zo simpel is voor corona virussen, want de reden waarom men niet lang immuun blijft tegen corona virussen is ongekend. Dat kan een mechanisme zijn dat de werking van een vaccin bijzonder moeilijk maakt. Men kent het niet.

Dadeemelee
4 april 2020, 14:18
Maar als dat het gros van de mensen betreft, dan is de epidemie eigenlijk helemaal overgewaaid, en was die confinement niet nodig want eigenlijk veel te laat gekomen ; en als de confinement gewerkt heeft, dan is slechts een piepklein deel van de bevolking immuun he.



Maar geen vaccin, 40 jaar later.
Het is goed mogelijk dat we volgend jaar een vaccin hebben. Maar het is sociaal, economisch en democratisch niet aanvaardbaar om aan social distancing te doen gedurende een jaar he. Hoe ontwrichtend is dat niet ?

Het zou wel eens kunnen dat een vaccin maken dat werkt niet zo simpel is voor corona virussen, want de reden waarom men niet lang immuun blijft tegen corona virussen is ongekend. Dat kan een mechanisme zijn dat de werking van een vaccin bijzonder moeilijk maakt. Men kent het niet.

Immuniteit gaat er nog niet direct zijn, men moet niemand iets wijsmaken. Maar met sociale omgangsregels kan men dat beheersbaar houden.
Maar zolang er geen vaccin is gaan we ons anders moeten gedragen.

Wacht maar eens af wat er in Afrika gaat gebeuren als het daar begint. Dat zal een test in ‘herd immunity’ zijn.

patrickve
4 april 2020, 14:30
Alle leerlingen met mondmaskers


:lol:


en in de kantine afstand houden.

En niet spreken. Want spreken is voldoende om een aerosol te veroorzaken.

patrickve
4 april 2020, 14:32
Immuniteit gaat er nog niet direct zijn, men moet niemand iets wijsmaken.


Dan kunt ge ook geen "evenementen organiseren voor mensen die immuun zijn" he, want dat is de moeite niet.


Wacht maar eens af wat er in Afrika gaat gebeuren als het daar begint. Dat zal een test in ‘herd immunity’ zijn.

Juist, en verwacht u maar aan.... niks speciaals.

patrickve
4 april 2020, 14:32
Maar zolang er geen vaccin is gaan we ons anders moeten gedragen.


Dat is toch te zot om rond te lopen he. Terwijl we daar op een maand van af hadden kunnen zijn. EN het pensioensprobleem opgelost.

Dadeemelee
4 april 2020, 14:35
:lol:



En niet spreken. Want spreken is voldoende om een aerosol te veroorzaken.

Zuid Korea:

https://api.time.com/wp-content/uploads/2015/06/mers-south-korea-face-masks-10.jpg?quality=85&w=1603

Dadeemelee
4 april 2020, 14:37
Dan kunt ge ook geen "evenementen organiseren voor mensen die immuun zijn" he, want dat is de moeite niet.



Juist, en verwacht u maar aan.... niks speciaals.

In China heb je op je smartphone een code groen, rood of oranje.

reservespeler
4 april 2020, 14:40
Alle gekheid op een stokje, toch. U onverantwoord gedragen en daar de gevolgen van dragen is EXACT wat nodig is. Dat is de grootste bijdrage van vrijheid: dat ge de gevolgen moet dragen van uw idiotie. Zoniet beloont ge idioten, in plaats van die te elimineren.

Dat tegengaan is een competitief voordeel geven aan idioten.

Het zou heel misschien kunnen dat anderen de gevolgen moeten dragen van het onverantwoord gedrag van sommigen.

reservespeler
4 april 2020, 14:44
Ze komen er al van terug in Zweden. Logisch ook. We zien overal waar men niks deed wat het bracht.

Inderdaad.
We zagen dat ook in Beringen bij de oudere Turken, ze hadden niet begrepen dat ze elkaar niet meer mochten opzoeken.

Ze haalden hun informatie, via de schotelantenne, rechtstreeks uit Turkije.

reservespeler
4 april 2020, 14:45
Prachtig he, die fundamentele wetmatigheden.

En nu eens vertellen hoe het anders zal zijn "na" de lockdown.

Dat is een goede vraag.
Mijne glazen bol is kapot gevallen en koffiedik heb ik ook al niet.

Afwachten dus, afwachten hoe het virus zich zal gedragen in de zomer en in de periode erna.

reservespeler
4 april 2020, 14:46
Dus rap alles den diepvriezer in. ... en nadien ?

Gene lockdown: epidemie neemt toe.

Lockdown: epidemie neemt af.

einde lockdown: epidemie neemt toe.

Ze hebben al koelwagens ingehuurd.

reservespeler
4 april 2020, 14:47
Dat is dus geen einde lockdown. Dat is de lockdown wat verlichten. Dus geen school meer (dat is veruit de grootste ziekenmixer die er bestaat), geen cantines meer, geen sportzalen meer, geen sport meer, geen publiek meer,... gedurende jaren, geen kinesitherapie meer, ...

Als er kinderen terug naar de kleuterklas kunnen, dan is elke vorm van "bestrijden van het virus" van de baan he. Al eens geprobeerd van les te geven met een masker op in de lagere school bijvoorbeeld ?




Misschien. Dat zegden ze ook in 1984 over een aids vaccin.

Als Pukkelpop maar doorgaat.

reservespeler
4 april 2020, 14:47
Dat is dus geen einde lockdown. Dat is de lockdown wat verlichten. Dus geen school meer (dat is veruit de grootste ziekenmixer die er bestaat), geen cantines meer, geen sportzalen meer, geen sport meer, geen publiek meer,... gedurende jaren, geen kinesitherapie meer, ...

Als er kinderen terug naar de kleuterklas kunnen, dan is elke vorm van "bestrijden van het virus" van de baan he. Al eens geprobeerd van les te geven met een masker op in de lagere school bijvoorbeeld ?




Misschien. Dat zegden ze ook in 1984 over een aids vaccin.


Aids is niet te vergelijken met dit virus.

djimi
4 april 2020, 15:12
Het zou heel misschien kunnen dat anderen de gevolgen moeten dragen van het onverantwoord gedrag van sommigen.

Dat gebeurt sowieso.

Niet elke verkeersdode heeft het 'zelf gezocht', nietwaar?

De vele duizenden slachtoffers van 'fijn stof' élk jaar vragen er hoogstwaarschijnlijk evenmin zélf om die viezigheid in hun longen te krijgen, hé.

reservespeler
4 april 2020, 16:54
Dat gebeurt sowieso.

Niet elke verkeersdode heeft het 'zelf gezocht', nietwaar?

De vele duizenden slachtoffers van 'fijn stof' élk jaar vragen er hoogstwaarschijnlijk evenmin zélf om die viezigheid in hun longen te krijgen, hé.

Klopt, maar dit is toch nog een graadje erger volgens mij.
U bewust niet aan de regels houden en hierdoor de kans vergroten om het virus te verspreiden.

Elio di Supo
4 april 2020, 17:16
Einde lockdown: het leven is anders. Sociale omgang is anders. We worden hygiënischer in het openbaar. Geen massabijeenkomsten meer. Allemaal goede zaken.

En binnen een jaar hebben we een vaccin.

Is er eigenlijk al een vaccin voor SARS?

JimmyB
5 april 2020, 08:38
Alle gekheid op een stokje, toch. U onverantwoord gedragen en daar de gevolgen van dragen is EXACT wat nodig is. Dat is de grootste bijdrage van vrijheid: dat ge de gevolgen moet dragen van uw idiotie. Zoniet beloont ge idioten, in plaats van die te elimineren.

Dat tegengaan is een competitief voordeel geven aan idioten.

Wel, in uw kortzichtige redeneringen wel. Maar je vergeet altijd de entiteit 'maatschappij'. Als een maatchappij zich empatisch gedraagt kan dit op zich een voordeel opleveren. Mensen die fungeren in een sterke maatschappij kunnen dus ook voordeel hebben.

Ik denk dat het zeer moeilijk is om uitspraken te doen over wat voordeel oplevert of niet, de context is te complex. Ik hou me alleen bij de feiten en deze is dat onze maatschappij deze collectieve empathie bezit.

JimmyB
5 april 2020, 08:49
Normaal gezien moet je ervan uitgaan dat IEDEREEN in de winkel ziek is he. Dat is het idee. Je moet dus zo handelen dat zelfs al is iedereen in de winkel ziek, je niet ziek wordt. Daar zijn de maatregelen voor, zoals afstand houden, masker dragen (haha, dat gaat een mop worden), handschoenen aandoen en zo voort. Je moet ervan uit gaan dat alle waar besmet is.

Als je daar NIET van uit gaat, of je gaat ervan uit dat de maatregelen U niet beschermen, dan werken ze niet. Als dus iedereen in de winkel zich aan de maatregelen houdt (waaronder onze losbandige feesters van de avond ervoor) dan is alles in orde he. Dan is het geen enkel probleem dat die ziek zijn.

Dus als er "enkele zieke mensen meer" in de winkel rondlopen zou dat niks mogen doen als de zogezegde maatregelen tot iets dienen. En als die in zo een geval toch tot veel besmettingen leiden, zijn die maatregelen dus zinloos.

Je hebt een punt maar je hebt natuurlijk ook aan statistische kans.

Waar we nood aan hebben is een mentaliteitswijziging en deze lockdown biedt ons de mogelijkheden om die bewerkstelligen. Ik denk dat iedereen wel weet dat we daar uit moeten en dit is nu de vraag, hoe?

edwin2
5 april 2020, 10:33
Zag net dat in België kapsters nog wel 1 klant per keer mogen hebben ? Is in Nederland verboden dus. In sommige opzichten is het in Nederland dus strenger ?
Dus die totale lockdown in België is gewoon nep, of zoals men in Nederland zegt: " intelligent " ? Zoek nog in de wetgeving in België naar wetgeving hierover. Zie onderstaande link hierover.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20200314_04889693

Indien dit zo is, dan ben ik zwaar teleurgesteld over België, maar misschien komt iemand nog om het tegendeel te bewijzen ?

De Belgische politici doen also ze het gidsland zijn, maar ondertussen ?
__________________

Glennos1
5 april 2020, 10:39
De Belgische politici doen also ze het gidsland zijn, maar ondertussen ?
__________________

Ze hebben de wereldranking van meeste doden per inwoners misschien verkeerd begrepen, 4e plaats (enkele dagen geleden nog derde) is niet iets om fier op te zijn. Misschien was dit ook de Franse reden dat ze percee gemeenteraadsverkiezingen moesten houden in volle "coronatijden", om beter te doen als "wij".

ViveLaBelgique
5 april 2020, 10:56
Zag net dat in België kapsters nog wel 1 klant per keer mogen hebben ? Is in Nederland verboden dus. In sommige opzichten is het in Nederland dus strenger ?
Dus die totale lockdown in België is gewoon nep, of zoals men in Nederland zegt: " intelligent " ? Zoek nog in de wetgeving in België naar wetgeving hierover. Zie onderstaande link hierover.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20200314_04889693

Indien dit zo is, dan ben ik zwaar teleurgesteld over België, maar misschien komt iemand nog om het tegendeel te bewijzen ?

De Belgische politici doen also ze het gidsland zijn, maar ondertussen ?
__________________

Kappers moeten volledig sluiten per ministerieel besluit. In de eerste maatregelen was voorzien dat ze 1 klant konden ontvangen per keer, dat is ondertussen niet meer toegelaten en ze dienen volledig te sluiten.

https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#003

edwin2
5 april 2020, 11:03
Kappers moeten volledig sluiten per ministerieel besluit. In de eerste maatregelen was voorzien dat ze 1 klant konden ontvangen per keer, dat is ondertussen niet meer toegelaten en ze dienen volledig te sluiten.

https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#003

Hetzelfde als in Nederland dus. Opletten op madammen die opvallend een andere haardos hebben of geknipt zijn. Ken in mijn omgeving wel een paar van die vrouwen met een "neurose" over hun haar.

Elio di Supo
5 april 2020, 13:24
Hetzelfde als in Nederland dus. Opletten op madammen die opvallend een andere haardos hebben of geknipt zijn. Ken in mijn omgeving wel een paar van die vrouwen met een "neurose" over hun haar.

Wat moet je dan doen als je zullk een gevaarlijke madam tegenkomt?

edwin2
5 april 2020, 15:16
Wat moet je dan doen als je zullk een gevaarlijke madam tegenkomt?

Confronteren en bewust laten nadenken, voorzover dat met een "haar-neurotische" vrouw mogelijk is.

patrickve
5 april 2020, 15:45
Het zou heel misschien kunnen dat anderen de gevolgen moeten dragen van het onverantwoord gedrag van sommigen.

Dat is nu juist het grappige hieraan. Ik zegde het al eerder: als mensen die zich aan de maatregelen DIE WERKEN houden, dan zouden die niet ziek mogen worden he, want anders werken die maatregelen niet. Dus zijn mensen die ziek worden, dat nu enkel omdat ze de maatregelen niet volgen OF omdat de maatregelen niet werken.

patrickve
5 april 2020, 15:47
Afwachten dus, afwachten hoe het virus zich zal gedragen in de zomer en in de periode erna.

Ik denk dat dat vrij simpel is hoor: zoals daarvoor.

patrickve
5 april 2020, 15:47
Ze hebben al koelwagens ingehuurd.

Naast het confederalisme steken ? :lol:

patrickve
5 april 2020, 15:48
Aids is niet te vergelijken met dit virus.

Absoluut. Maar in 1984 werd ook aangekondigd dat men 2 jaar later een vaccin zou hebben.

patrickve
5 april 2020, 15:50
Klopt, maar dit is toch nog een graadje erger volgens mij.
U bewust niet aan de regels houden en hierdoor de kans vergroten om het virus te verspreiden.

Ik herhaal het: als de regels werken, zijn de mensen die zich eraan houden normaal niet vatbaar voor besmetting: ze blijven thuis, blijven op anderhalve meter van elke andere, dragen geen gevaarlijk masker ( :lol: ), wassen hun handen.

Als de "zieken door onvoorzichtigheid" zich ook ten aanzien van die anderen volgens de regels gedragen (ze blijven op anderhalve meter, dragen geen gevaarlijk masker :lol: , niezen in hun elleboog, gebruiken een winkelkarretje), dan gaat geen brave burger daardoor ziek worden he.

patrickve
5 april 2020, 15:51
Wat moet je dan doen als je zullk een gevaarlijke madam tegenkomt?

Eerst vuur openen, nadien discuteren.

patrickve
5 april 2020, 15:52
Waar we nood aan hebben is een mentaliteitswijziging en deze lockdown biedt ons de mogelijkheden om die bewerkstelligen. Ik denk dat iedereen wel weet dat we daar uit moeten en dit is nu de vraag, hoe?

Waarom zouden we nood hebben aan een mentaliteitswijziging ? Behalve natuurlijk dat men een beetje meer zou mogen inzien dat ik een genie ben, maar behalve dat, zie ik niet welke mentaliteit verkeerd is...

edwin2
5 april 2020, 21:05
Waarom zouden we nood hebben aan een mentaliteitswijziging ? Behalve natuurlijk dat men een beetje meer zou mogen inzien dat ik een genie ben, maar behalve dat, zie ik niet welke mentaliteit verkeerd is...

Voor mij bent u een genie, zou een diploma voor u kunnen maken !! ;-)

Argusx43
6 april 2020, 11:42
Wat cijfers:

De recordstijging van de griep en longziekten (+29,6%; 4.431 overlijdens) plaatst 2015 duidelijk boven de vorige "epidemische" jaren (3.725 gevallen in 2012 en 3.934 overlijdens in 2013).

https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/sterke-stijging-van-de-griep-en-andere-aandoeningen-van-de-luchtwegen-2015

In Nederland:

Tijdens de griepgolf in het afgelopen jaar stierven er maar liefst 9.500 mensen meer dan in een normale winter. Deze zogenoemde oversterfte wordt nu tien jaar bijgehouden door het RIVM en was in de periode niet eerder zo hoog. Deskundigen denken dat het zelfs het hoogste sterftecijfer is sinds de Tweede Wereldoorlog. Toch is er nauwelijks aandacht voor dit verontrustende cijfer. ,,Als er een man van een steiger valt komt Pieter van Vollenhoven langs maar hier kraait niemand naar”, zegt griepdeskundige Ted van Essen.

https://www.gelderlander.nl/home/ongekend-veel-griepdoden~a751154a/?referrer=https://duckduckgo.com/

Misschien elk jaar een lockdown doen? Of nooit opheffen?

patrickve
6 april 2020, 11:44
Wat cijfers:

De recordstijging van de griep en longziekten (+29,6%; 4.431 overlijdens) plaatst 2015 duidelijk boven de vorige "epidemische" jaren (3.725 gevallen in 2012 en 3.934 overlijdens in 2013).


Ja, en daar was een verklaring voor: het 2015 vaccin was mislukt. Een virus variant die woekerde, zat er niet in.

ViveLaBelgique
6 april 2020, 19:25
https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn%3Aaaid%3Ascds%3AUS%3A402a4b80-2314-4c0c-ab20-2b1059e2ac39

De werkgroep voor de ontwikkeling van een Exit Strategy is samengesteld Afgelopen donderdag, 2 april, heeft premier Sophie Wilmès in de Kamer van Volksvertegenwoordigers aangekondigd dat ze van plan was een Groep van Experts op te richten die belast is met de Exit-Strategie (GEES). Deze groep is nu samengesteld. Het doel van de werkgroep is een strategische visie te ontwikkelen voor de periode waarin de maatregelen in de strijd tegen het Coronavirus versoepeld zullen worden. De GEES is samengesteld uit eminente deskundigen in hun respectieve vakdomeinen. Zij zullen dus op een technische manier werken aan de graduele ‘ontsluiting’ van ons land op basis van hun expertise, met name op epidemiologisch vlak. Ook de economische en sociale aspecten van deze overgangsperiode zullen worden besproken. De belangrijkste opdracht van de GEES is het geven van analyses en aanbevelingen. De werkgroep zal uiteraard ook vrij zijn om zijn standpunten te onderbouwen door de dialoog aan te gaan met academici, economen of aanverwante experts. “Ik ben een groot voorstander van collectieve intelligentie, vooral in een ongekende crisis als deze”, legt de premier uit. “Er is veel expertise, kennis en talent in ons land. De bundeling daarvan is de vitale stuwkracht die de politiek moet begeleiden in de beslissingen die ze neemt. We weten dat de aanpak van deze overgangsperiode bepalend zal zijn in het voorkomen van een heropflakkering van de epidemie. We nemen dat heel serieus. Daarom bereiden we er ons nu op voor. “ De GEES is samengesteld uit de volgende experts: - Prof. Erika VLIEGHE, Diensthoofd Infectieziekten van het UZ Antwerpen en voorzitter van de GEES - Prof. Emmanuel ANDRE, interfederaal woordvoerder (Coronavirus), professor klinische microbiologie aan de KU Leuven, arts-microbioloog in het UZ Leuven en verantwoordelijke voor het coronavirus-referentielaboratorium (UZ Leuven en KU Leuven) - Mevr. Inge BERNAERTS, juriste 2 - Prof. Mathias DEWATRIPONT, professor economie en co-directeur van het i3H-Instituut aan de ULB (Université libre de Bruxelles) - Prof. Marius GILBERT, Hoofdonderzoeker NFWO (Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk onderzoek) aan de Université libre de Bruxelles (ULB). - Prof. Niels HENS, biostatisticus aan de Universiteiten van Antwerpen en Hasselt - Mevr. Céline NIEUWENHUYS, Algemeen Secretaris FdSS-FdSSB (Fédération des Services Sociaux) - Dhr. Johnny THIJS, bestuurder en voorzitter van bedrijven als Electrabel, Recticel en Golazo. - Prof. Marc VAN RANST, viroloog aan de KU Leuven - Dhr. Pierre WUNSCH, gouverneur van de Nationale Bank van België De werkgroep voor de ontwikkeling van een Exit Strategy is samengesteld Afgelopen donderdag, 2 april, heeft premier Sophie Wilmès in de Kamer van Volksvertegenwoordigers aangekondigd dat ze van plan was een Groep van Experts op te richten die belast is met de Exit-Strategie (GEES). Deze groep is nu samengesteld. Het doel van de werkgroep is een strategische visie te ontwikkelen voor de periode waarin de maatregelen in de strijd tegen het Coronavirus versoepeld zullen worden. De GEES is samengesteld uit eminente deskundigen in hun respectieve vakdomeinen. Zij zullen dus op een technische manier werken aan de graduele ‘ontsluiting’ van ons land op basis van hun expertise, met name op epidemiologisch vlak. Ook de economische en sociale aspecten van deze overgangsperiode zullen worden besproken. De belangrijkste opdracht van de GEES is het geven van analyses en aanbevelingen. De werkgroep zal uiteraard ook vrij zijn om zijn standpunten te onderbouwen door de dialoog aan te gaan met academici, economen of aanverwante experts. “Ik ben een groot voorstander van collectieve intelligentie, vooral in een ongekende crisis als deze”, legt de premier uit. “Er is veel expertise, kennis en talent in ons land. De bundeling daarvan is de vitale stuwkracht die de politiek moet begeleiden in de beslissingen die ze neemt. We weten dat de aanpak van deze overgangsperiode bepalend zal zijn in het voorkomen van een heropflakkering van de epidemie. We nemen dat heel serieus. Daarom bereiden we er ons nu op voor. “ De GEES is samengesteld uit de volgende experts: - Prof. Erika VLIEGHE, Diensthoofd Infectieziekten van het UZ Antwerpen en voorzitter van de GEES - Prof. Emmanuel ANDRE, interfederaal woordvoerder (Coronavirus), professor klinische microbiologie aan de KU Leuven, arts-microbioloog in het UZ Leuven en verantwoordelijke voor het coronavirus-referentielaboratorium (UZ Leuven en KU Leuven) - Mevr. Inge BERNAERTS, juriste 2 - Prof. Mathias DEWATRIPONT, professor economie en co-directeur van het i3H-Instituut aan de ULB (Université libre de Bruxelles) - Prof. Marius GILBERT, Hoofdonderzoeker NFWO (Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk onderzoek) aan de Université libre de Bruxelles (ULB). - Prof. Niels HENS, biostatisticus aan de Universiteiten van Antwerpen en Hasselt - Mevr. Céline NIEUWENHUYS, Algemeen Secretaris FdSS-FdSSB (Fédération des Services Sociaux) - Dhr. Johnny THIJS, bestuurder en voorzitter van bedrijven als Electrabel, Recticel en Golazo. - Prof. Marc VAN RANST, viroloog aan de KU Leuven - Dhr. Pierre WUNSCH, gouverneur van de Nationale Bank van België

Eduard Khil
6 april 2020, 19:35
Ha Johny Thys zit er ook in.

Argusx43
6 april 2020, 22:56
Ja, en daar was een verklaring voor: het 2015 vaccin was mislukt. Een virus variant die woekerde, zat er niet in.

Voila

Henri1
6 april 2020, 23:01
Eerst de situatie onder controle en dan pas versoepelen. Er zijn al teveel mensen overleden met evenveel drama’s.

Dade
6 april 2020, 23:13
Even de feestsstemming meten.

112098

patrickve
7 april 2020, 05:19
Even de feestsstemming meten.

112098

Juist. En dat is dan zoet voor een jaar / jaren. Gewoon sociaal, economisch en democratisch niet te doen. Want telkens er manifestaties zouden zijn, hup, een weekje of twee confinement zeker he.

Bovendien wil dat zeggen dat je niks kan plannen. Je kan geen enkele business strategie ontwikkelen gedurende die periode, want je weet niet wat men zal beslissen op welk moment.

(tenzij het regulier wordt, natuurlijk: een maand contamineren, een maand confineren, een maand contamineren, een maand confineren...)

De economie zal op een reguliere of chaotische duty cycle van 50% of zo draaien. Ga U de depressie indenken die daar bij hoort.

patrickve
7 april 2020, 05:19
Eerst de situatie onder controle en dan pas versoepelen. Er zijn al teveel mensen overleden met evenveel drama’s.

Ik noem dat: eerst uit het vliegtuig springen, en dan een comite samenstellen om een oplossing te zoeken voor de missende parachute.

edwin2
7 april 2020, 19:22
Ik noem dat: eerst uit het vliegtuig springen, en dan een comite samenstellen om een oplossing te zoeken voor de missende parachute.

Lijkt mij niet verstandig, zelfs met valscherm.

Boduo
7 april 2020, 19:32
Lijkt mij niet verstandig, zelfs met valscherm.

Vergeef het hem want hij weet niet wat...

djimi
8 april 2020, 07:55
Wat de 'exit strategie' betreft: in het interview met de Britse econome die als één van de weinigen de financiële crisis van 2008 had voorspeld, staat m.i. voldoende stof tot nadenken voor diegenen die deze activiteit aandurven:

<<

De Britse econome Ann Pettifor over de noodzaak van een Green New Deal

‘HET GOEDE NIEUWS: ER IS EEN PLAN VOOR EEN BETERE WERELD'

‘Als je de wereld wil veranderen, moet je de geldstromen controleren.’ De Britse econome Ann Pettifor wijst al langer op de perverse en destructieve effecten van een geglobaliseerd financieel systeem. ‘Dit virus legt opnieuw de zwakheden bloot. We kunnen niet terug naar normaal, want normaal was een crisissituatie.’

...

Haar leven lang bestudeerde Pettifor de mondialisering van de financiële wereld en de destructieve gevolgen ervan op onze samenleving en de natuur. ‘Als je de wereld wil veranderen, dan moet je de geldstromen controleren.’ Daarover ging het boek dat ze in 2006 publiceerde. In "The coming first world debt crisis" ontleedde ze haarfijn de ingebouwde onrechtvaardigheden en machtsverhoudingen van onbegrensde kapitaalstromen. Sindsdien geniet ze de twijfelachtige eer een van de enige economen te zijn die voorspelde wat niemand voor mogelijk hield. De klaplong van het financiële systeem in 2008.

‘Ik was niet geshockeerd dat het gebeurde, wel dat iedereen zo verbaasd was. Bankiers, politici langs links en rechts, klassieke economen. Ze stonden erbij en keken ernaar. Allemaal waren ze erin geslaagd zichzelf te sussen met het idee dat het globale financiële systeem zo robuust was. Het resultaat was dat banken in paniek gered werden met publiek geld, terwijl investeringen in openbare diensten als gezondheidszorg, cultuur, onderwijs en openbaar vervoer werden teruggeschroefd. De volgende financiële crisis lag besloten in de manier waarop we die crisis bezworen.’

...

Natuurlijk biedt deze crisis kansen op een grote sprong vooruit om een economie uit te bouwen die zich niet loszingt van het ecosysteem maar de rechtmatige behoeften van de mens en de noden van de natuur als uitgangspunt neemt. Tegelijk worstelt ze met de vrees dat de extreemrechtse leiders die er nu al zijn, ze noemt Bolsonaro, Trump en Orban, deze crisis zullen uitbuiten om hun nationalistische en dictatoriale verlanglijstje door te duwen.

‘Er woedt een ideeënstrijd. Tussen zij die mens en natuur willen redden en herstellen en zij die daar geen cent om geven en liefst zo snel mogelijk de financiële globalisering weer optuigen omdat ze daarvan profiteren. Want vergis je niet. Het virus mag dan al onzichtbaar zijn, even onzichtbaar zijn de geldstromen die ongehinderd blijven vloeien. Armere landen worden letterlijk opgeofferd op het altaar van het internationale financiële systeem, waarin de belangen van investeerders en kredietverleners zwaarder doorwegen dan de gezondheid van mensen of ecosystemen.’

‘Wie op de internationale markt koper of soja wil kopen, heeft dollars nodig. We hebben misschien democratieën en natiestaten, maar de Federal Reserve is de gouverneur van de wereld. Daar wordt beslist wie wel en geen toegang heeft tot dollars...

...

‘Deze pandemie gooit al onze zekerheden zo overhoop dat hij ruimte geeft aan tot nu ondenkbare alternatieven. Een ding dat het virus onweerlegbaar aantoont, is dat overheden razendsnel kunnen schakelen als ze overtuigd zijn van de noodzaak. Maar ook: het argument dat klimaatbeleid onbetaalbaar is, kan nu helemaal van tafel. Er is geld. Zeker als je wil investeren in een economie waar we uiteindelijk allemaal beter van worden. Maar ik herhaal het en zal het blijven herhalen: om dat te garanderen, moeten overheden de kapitaalstromen controleren en aan banden leggen.’

...


>>


Zie:

https://www.mo.be/interview/het-goede-nieuws-er-een-plan-voor-een-betere-wereld?fbclid=IwAR1sBNz4cFHPHSbgztj2Okeje5Yldc_OSu Wyv5L9AoMcb8sOxoXKnxx5XlQ


Er zullen hoe dan ook 'taboes' sneuvelen.

Hoofdstraat
8 april 2020, 08:11
Even de feestsstemming meten.

112098

Ga je dit 18 maanden doen?

kelt
8 april 2020, 09:25
De heropening van vele recyclageparken gisteren kan al beschouwd worden als een oefening voor "na de lockdown"..

Helaas,helaas,ondanks oproepen om niet direct allemaal tegelijk af te komen met spullen is hier en daar weer NIET geluisterd en er waren dus files...met de onvermijdelijke problemen aangaande "sociale distantie" ongetwijfeld...


Ik vrees dat niet weinigen van die "hordes" eigenlijk diezelfde ongedisciplineerden" zijn,(veel gepensioneerden nota bene), die kortgeleden nog onze logistieke ketting op het randje van de breakdown gebracht hebben met hun hamstergedrag en nu alweer de boel aan het verzieken waren.



Jaja,de tuin is een absolute prioriteit..... :roll:

Ik vrees dat het geen mondmaskers moeten zijn,zelfs geen GAS-boete van 250 euro,maar een verplicht (anders boete 2500€!!) opzetten van EZELSOREN in de openbare ruimte ..(allemaal te vermijden door IN UW KOT te blijven)

Dade
8 april 2020, 09:35
Ga je dit 18 maanden doen?

Ik propageer dit niet, is slechts een model wat men verwacht dat het de toekomst toont. Denk wel dat er een grond van waarheid in zit dat we ons telkens we de economie geheel of gedeeltelijk, of bepaalde sectoren van de samenleving, zoals onderwijs, terug willen opstarten , we ons kunnen verwachten aan een mogelijke heropflakkering . Wat die 18 maand betreft, ik hoor via via, dat men zo goed als een vaccin heeft, en dat men enkel nog de nodige tijd nodig heeft om de onontkoombare testen te doen.

Tempest
8 april 2020, 09:38
Leeftijdsdiscriminatie toepassen.

Jongeren meer vrijheden geven — boomers nog even verplicht in de kot.

Alleen op die manier blijft de maatregel proportioneel (medisch strikt noodzakelijk)

patrickve
8 april 2020, 09:40
Leeftijdsdiscriminatie toepassen.

Jongeren meer vrijheden geven — boomers nog even verplicht in de kot.

Alleen op die manier blijft de maatregel proportioneel (medisch strikt noodzakelijk)

Dat is eigenlijk de enige maatregel die zin zou hebben, en die had men gewoon van in 't begin moeten toepassen. Niet alleen ouderen lockdownen, maar ze ook "isoleren" van het virus, en mensen testen en goed uitrusten die ermee in contact moeten komen.

Dade
8 april 2020, 13:54
Leeftijdsdiscriminatie toepassen.

Jongeren meer vrijheden geven — boomers nog even verplicht in de kot.

Alleen op die manier blijft de e maatregel proportioneel (medisch strikt noodzakelijk)

Probleem is dat veel "jongeren " nog steeds parasiteren op hun ouders. We zouden ze natuurlijk kunnen verplichten om te wonen in legertenten op de parking van de bedrijven waar we ze de dwangarbeid nodig om de economie draaiende te houden moeten uitvoeren. Eventueel een schuur bij het landbouwbedrijf waar ze de oogst mogen helpen binnenhalen is ook een optie. Ze zullen wel veel van hun neus maken, want de meesten zijn laks opgevoed, maar met een nekband met ingebouwde taser krijg je ze wel in het gareel. We hoeven ons geen zorgen te maken dat ze in opstand komen, de legerdienst is al 20 jaar geleden afgeschaft .

praha
8 april 2020, 14:03
Dat is eigenlijk de enige maatregel die zin zou hebben, en die had men gewoon van in 't begin moeten toepassen. Niet alleen ouderen lockdownen, maar ze ook "isoleren" van het virus, en mensen testen en goed uitrusten die ermee in contact moeten komen.
Met het oog op genoeg capaciteit ?
Ge kwam daar niet mee rond
Er zijn genoeg jongeren en mensen van middelbare leeftijd zonder noemenswaardige onderliggende problemen de revue van ic gepasseerd.

patrickve
8 april 2020, 15:33
Met het oog op genoeg capaciteit ?
Ge kwam daar niet mee rond
Er zijn genoeg jongeren en mensen van middelbare leeftijd zonder noemenswaardige onderliggende problemen de revue van ic gepasseerd.

Ma foi, tant pis voor die he.

Dade
8 april 2020, 20:52
Ma foi, tant pis voor die he.

Ik vermoed dat je jeugd een orgie van incest en kindermisbruik is geweest.

patrickve
9 april 2020, 04:55
Ik vermoed dat je jeugd een orgie van incest en kindermisbruik is geweest.

:-D

Bijlange niet. Maar mensen sterven he. Door ziekte, door armoede, door conflicten. Deze zullen dan sterven door deze epidemie. Zoveel zullen dat er niet zijn. 1% of minder. Ik vind 1% van de actieve bevolking dood, geen echt zwaar probleem. Ik zou daar misschien bij zijn. Maar dat is niet anders dan een auto ongeluk, of een hartaanval, of een kanker, of weet ik veel.

Ik herhaal altijd maar hetzelfde: we gaan toch 95% of 99% van de bevolking gene last aandoen om ocharme 1% of 5% te redden he.

Een klein inspanningske, waarom niet. Maar er zijn (rap) grenzen aan de vrijgevigheid he.

driewerf
9 april 2020, 08:07
[I]De Britse econome Ann Pettifor over de noodzaak van een Green New Deal


Er zullen hoe dan ook 'taboes' sneuvelen.
Wat betreft Britse economen én wat betreft het sneuvelen van taboes, verkies ik Victoria Bateman. ;)

driewerf
9 april 2020, 08:09
De heropening van vele recyclageparken gisteren kan al beschouwd worden als een oefening voor "na de lockdown"..

Helaas,helaas,ondanks oproepen om niet direct allemaal tegelijk af te komen met spullen is hier en daar weer NIET geluisterd en er waren dus files...met de onvermijdelijke problemen aangaande "sociale distantie" ongetwijfeld...
Omdat velen de boodschap "niet allemaal tegelijk" interpreteren als "mijn buurman moet thuisblijven". De overheid had veel beter toestemming gegeven om naar het containerpark te gaan op basis van nummerplaat.

Hypochonder
9 april 2020, 08:13
Dat is eigenlijk de enige maatregel die zin zou hebben, en die had men gewoon van in 't begin moeten toepassen. Niet alleen ouderen lockdownen, maar ze ook "isoleren" van het virus, en mensen testen en goed uitrusten die ermee in contact moeten komen.

Wanneer je nu naar een supermarkt gaat dan zie je daar opvallend veel ouderen rondstruinen alsof er niks aan de hand is: in het midden van de gangpaden aan het slenteren en aan het rondkijken...

De ouderen voor onbepaalde tijd isoleren lijkt mij ook een zeer goede maatregel om de economie niet volledig om zeep te helpen. Dat in combinatie met massaal veel testen en verplichte quarantaine voor wie besmet blijkt te zijn.

Hypochonder
9 april 2020, 08:14
De heropening van vele recyclageparken gisteren kan al beschouwd worden als een oefening voor "na de lockdown"..

Helaas,helaas,ondanks oproepen om niet direct allemaal tegelijk af te komen met spullen is hier en daar weer NIET geluisterd en er waren dus files...met de onvermijdelijke problemen aangaande "sociale distantie" ongetwijfeld...


Ik vrees dat niet weinigen van die "hordes" eigenlijk diezelfde ongedisciplineerden" zijn,(veel gepensioneerden nota bene), die kortgeleden nog onze logistieke ketting op het randje van de breakdown gebracht hebben met hun hamstergedrag en nu alweer de boel aan het verzieken waren.



Jaja,de tuin is een absolute prioriteit..... :roll:

Ik vrees dat het geen mondmaskers moeten zijn,zelfs geen GAS-boete van 250 euro,maar een verplicht (anders boete 2500€!!) opzetten van EZELSOREN in de openbare ruimte ..(allemaal te vermijden door IN UW KOT te blijven)

De dwaasheid van de bevolking en het kuddegedrag zijn nog moeilijker in te perken dan dit virus.

Hoofdstraat
9 april 2020, 09:21
Omdat velen de boodschap "niet allemaal tegelijk" interpreteren als "mijn buurman moet thuisblijven". De overheid had veel beter toestemming gegeven om naar het containerpark te gaan op basis van nummerplaat.

Dat begrijp ik ook niet, dat ze een simpele maatregel als even nummerplaten op even dagen niet kunnen bedenken. :roll:

En daarnaast het aanbod voorlopig beperken zoals bv geen bouwafval.

patrickve
9 april 2020, 09:40
Wanneer je nu naar een supermarkt gaat dan zie je daar opvallend veel ouderen rondstruinen alsof er niks aan de hand is: in het midden van de gangpaden aan het slenteren en aan het rondkijken...


Daar is dan ook niks mis mee. Als die ziek worden en sterven is dat hun vrije keuze geweest, het gevolg van hun vrije handelingen. Zo hoort het he.

patrickve
9 april 2020, 09:42
De dwaasheid van de bevolking en het kuddegedrag zijn nog moeilijker in te perken dan dit virus.

Waarom noemt gij dat dwaasheid ? Het kan toch goed zijn dat mensen het belangrijker vinden om van hun afval af te geraken dan om covid-19 niet te betrappen ? Dat zijn toch a priori vrije keuzes ? Daar draagt men toch dan individueel de gevolgen van ?

Het is zoals met naar een park gaan om te wandelen he: als je dat doet, kan je daar enkel maar mensen infecteren, of door mensen geinfecteerd worden, die dezelfde keuzes gemaakt hebben als jij. Dus is daar niks verkeerds aan: iedereen draagt de gevolgen van zijn eigen keuzes, en heeft de voordelen van zijn eigen keuzes. Dat is exact wat vrijheid inhoudt.

Boduo
9 april 2020, 10:53
Waarom noemt gij dat dwaasheid ? Het kan toch goed zijn dat mensen het belangrijker vinden om van hun afval af te geraken dan om covid-19 niet te betrappen ? Dat zijn toch a priori vrije keuzes ? Daar draagt men toch dan individueel de gevolgen van ?

Het is zoals met naar een park gaan om te wandelen he: als je dat doet, kan je daar enkel maar mensen infecteren, of door mensen geinfecteerd worden, die dezelfde keuzes gemaakt hebben als jij. Dus is daar niks verkeerds aan: iedereen draagt de gevolgen van zijn eigen keuzes, en heeft de voordelen van zijn eigen keuzes. Dat is exact wat vrijheid inhoudt.

Vrijheid ?
De Oude Grieken: het Lot (Noodlot) bepaalt het leven (de dood) v.e. mens.

djimi
9 april 2020, 11:13
Wat betreft Britse economen én wat betreft het sneuvelen van taboes, verkies ik Victoria Bateman. ;)

OK.

Ouwe snoeper.

Hypochonder
9 april 2020, 11:18
Waarom noemt gij dat dwaasheid ? Het kan toch goed zijn dat mensen het belangrijker vinden om van hun afval af te geraken dan om covid-19 niet te betrappen ? Dat zijn toch a priori vrije keuzes ? Daar draagt men toch dan individueel de gevolgen van ?

Het is zoals met naar een park gaan om te wandelen he: als je dat doet, kan je daar enkel maar mensen infecteren, of door mensen geinfecteerd worden, die dezelfde keuzes gemaakt hebben als jij. Dus is daar niks verkeerds aan: iedereen draagt de gevolgen van zijn eigen keuzes, en heeft de voordelen van zijn eigen keuzes. Dat is exact wat vrijheid inhoudt.

Inderdaad, u heeft gelijk. Mijn nederige excuses omdat ik dat dwaasheid heb genoemd :lol:

driewerf
9 april 2020, 17:37
OK.

Ouwe snoeper.

oud? :evil:

Het Oosten
9 april 2020, 18:48
Het Westen lost problemen op als kikkers. Als je aan een kikker vraagt een moeras te ontginnen breekt hij de dijken open om het water te laten wegstromen. In China en Rusland hebben ze plannen tot 10, 20 en 30 jaar. Hier willen ze alles overeind houden, de verworven rechten honoreren, individuele rechten respecteren, de overheid vergoedingen laten betalen omdat ze trage wegen niet toegankelijk maakt, herstellen naar de situatie van voor de crisis; kortom hier wil men problemen oplossen door het probleem te verergeren.

Een concreet voorbeeld van het probleem te trachten oplossen door het te verergeren zijn de subsidies en door overheid gefinancierde tijdelijke werkloosheid van sectoren die tijdens de crisis passé composé zijn. Ook na de crisis zullen sectoren als de toeristische luchtvaart, de ski-vakanties naar Tirol, de massatoerismeplaatsen, de wereldfestivals en Manneke Pis niet gloriëren als voorheen.

Wegens gebrek aan visie zal het Westen, Zuid- en Centraal Amerika en Afrika gedomineerd worden door China met Rusland als hun bondgenoot.

Hou Wit Rusland vanaf vandaag eens in de gaten. De president van dit land meent dat heel die lockdown niet nodig is en past die lockdown zo goed als niet toe in zijn land. Hij zegt met zoveel woorden bijna letterlijk : "Al die lockdowns zijn overdreven. Ga eerder naar de sauna, was uw handen met wodka en drink er ook wat van om het virus zo te vergiftigen. Dat is een goede methode om het virus te neutraliseren."

Goed, we geven hem (met ietwat verbazing) het voordeel van de twijfel. Belarus heef tot nu toe 16 overlijdens en 1486 besmettingen.

We zullen dus zien of de vodka van de president Aleksandr Loekasjenko zal helpen om het virus uit te schakelen of in te tomen. We duimen met hem, maar ik heb toch zo mijn bedenkingen. We zullen zien.

patrickve
9 april 2020, 18:52
Hou Wit Rusland vanaf vandaag eens in de gaten. De president van dit land meent dat heel die lockdown niet nodig is en past die lockdown zo goed als niet toe in zijn land. Hij zegt met zoveel woorden: " Al die lockdowns zijn overdreven. Ga eerder naar de sauna, was uw handen met wodka en drink er ook wat van om het virus zo te vergiftigen. Dat is een goede methode om het virus te neutraliseren."


Het is spijtig dat een goede beslissing met een domme uitspraak moet verkondigd worden. De juiste zou geweest zijn: Die lockdown is overdreven, er gaat niet meer dan 5% van het volk sterven, en de 95% overigen gaan daar dus binnen een maand of wat langer, voorgoed van af zijn, terwijl al die andere landen met hun lockdowns nog zitten te twijfelen of ze hun economische ramp gaan opgeven of nog dieper duwen.

Goeie moed, en probeer bij die 95% te zijn ! Moge de sterksten winnen ! Proost !

Het Oosten
9 april 2020, 18:54
Het is spijtig dat een goede beslissing met een domme uitspraak moet verkondigd worden. De juiste zou geweest zijn: Die lockdown is overdreven, er gaat niet meer dan 5% van het volk sterven, en de 95% overigen gaan daar dus binnen een maand of wat langer, voorgoed van af zijn, terwijl al die andere landen met hun lockdowns nog zitten te twijfelen of ze hun economische ramp gaan opgeven of nog dieper duwen.

Goeie moed, en probeer bij die 95% te zijn ! Moge de sterksten winnen ! Proost !

Tja men dacht dit ook in Engeland en in Zweden. Vooral Zweden meende het beter te weten en volhardde tamelijk lang in de boosheid van geen lockdown. Toch weer veel doden vandaag. Dat zijn de feiten.

patrickve
9 april 2020, 18:58
Tja men dacht dit ook in Engeland en in Zweden. Vooral Zweden meende het beter te weten en volhardde tamelijk lang in de boosheid. Toch weer veel doden vandaag. Dat zijn de feiten.

Kijk, is er al 5% van de Zweedse bevolking aan ? Nee ? Dan niet zeveren he. Hoeveel Zweden zijn er ? 5 miljoen of zo ? Dan kunt ge U aan 200 000 doden of zo verwachten, en waarschijnlijk zelfs minder. Dat is geen echt probleem he.

Zoals ik zegde, ge moet durven zeggen waar het echt om draait: om 5% doden, of om 95% winnaars.

In Belgie gaat dat dus om ongeveer 500 000 doden, en om 10 500 000 winnaars. Ge gaat die 10 500 000 winnaars toch genen ambras aandoen voor die 500 000 die dood gaan he.

Maar dan moet ge niet beginnen bleiten ook niet als er 50 000 doden zijn of zo, ge zijt dan nog maar pas bezig.

Mijn gevoel is trouwens dat het niet eens zoveel gaan zijn.

Maar nog eens, ge maakt het leven van meer dan 10 miljoen mensen toch niet zuur (echt zuur, met armoede en zo) om het leven van een miezerige 500 000 willen te redden he. En deze epidemie gaat er zoveel waarschijnlijk niet eens neermaaien.

Ge moet het wel van in 't begin durven zeggen dat ge die 5% opoffert voor het welzijn van die 95%.

Het Oosten
9 april 2020, 19:00
Kijk, is er al 5% van de Zweedse bevolking aan ? Nee ? Dan niet zeveren he.

Zoals ik zegde, ge moet durven zeggen waar het echt om draait: om 5% doden, of om 95% winnaars.

In Belgie gaat dat dus om ongeveer 500 000 doden, en om 10 500 000 winnaars. Ge gaat die 10 500 000 winnaars toch genen ambras aandoen voor die 500 000 die dood gaan he.

Maar dan moet ge niet beginnen bleiten ook niet als er 50 000 doden zijn of zo, ge zijt dan nog maar pas bezig.

Mijn gevoel is trouwens dat het niet eens zoveel gaan zijn.

Maar nog eens, ge maakt het leven van meer dan 10 miljoen mensen toch niet zuur (echt zuur, met armoede en zo) om het leven van een miezerige 500 000 willen te redden he. En deze epidemie gaat er zoveel waarschijnlijk niet eens neermaaien.

Ge moet het wel van in 't begin durven zeggen dat ge die 5% opoffert voor het welzijn van die 95%.

Als men het vergelijkt met andere Scandinavische landen, lijkt Sweden toch verkeerd te hebben gegokt. En volgens mij gokt Denemarken nu verkeerd door te vroeg te 'ontlocken'. Maar ik kan verkeerd zijn. En ik hoop dit dan ook.

patrickve
9 april 2020, 19:02
Als men het vergelijkt met andere Scandinavische landen, lijkt Sweden toch verkeerd te hebben gegokt. En volgens mij gokt Denemarken nu verkeerd door te vroeg te 'ontlocken'. Maar ik kan verkeerd zijn. En ik hoop dit hier ook.

Wat noem jij "verkeerd" ? Dat ze 95% van de mensen hun vrijheid teruggeven ?

Zijn er al 200 000 doden in Zweden ? Dan hebben ze toch nog marge ? Waarom panikeren die ?

Ik denk aan het goede van al die mensen die terug over hun elementaire vrijheden beschikken zoals kunnen gaan en staan waar ze willen. Dat is immens veel meer waard dan dat kleine percentage doden he.

Het Oosten
9 april 2020, 19:08
Wat noem jij "verkeerd" ? Dat ze 95% van de mensen hun vrijheid teruggeven ?

Zijn er al 200 000 doden in Zweden ? Dan hebben ze toch nog marge ? Waarom panikeren die ?

Ik denk aan het goede van al die mensen die terug over hun elementaire vrijheden beschikken zoals kunnen gaan en staan waar ze willen. Dat is immens veel meer waard dan dat kleine percentage doden he.

Ja, als u het zo bekijkt . Het is een andere manier om de dingen te benaderen natuurlijk. Achteraf zullen we echt kunnen weten welke de manier het beste was. Want het zal nog een tijdje duren.

U kunt ook stellen- en dat ligt eerder in uw manier van denken- om niets te doen. Dat de sterkste moge overleven. Dat is ook een kijk op de zaken. Alleen, het zal maar uw moeder, of vader, of dochter, of zoon, zijn die sterft.

patrickve
9 april 2020, 19:27
Ja, als u het zo bekijkt . Het is een andere manier om de dingen te benaderen natuurlijk. Achteraf zullen we echt kunnen weten welke de manier het beste was. Want het zal nog een tijdje duren.

U kunt ook stellen- en dat ligt eerder in uw manier van denken- om niets te doen. Dat de sterkste moge overleven. Dat is ook een kijk op de zaken. Alleen, het zal maar uw moeder, of vader, of dochter, of zoon, zijn die sterft.

Tuurlijk. Maar dat is niet anders dan met kanker, een auto ongeluk of een hart aanval he.

Ik zeg niet zomaar dat men "niks moet doen". Ik zeg dat men eigenlijk niks KAN doen. En dat wat men doet, niet veel zal uithalen wat die epidemie betreft (wel iets, maar niet veel), en vooral veel extra schade veroorzaakt die nergens nodig voor was.

Ik denk dat dit, wat men ook doet, niet te stoppen is. Men kan het bevriezen, door de maatschappij te bevriezen (lockdown). En dat is het dan ook zo wat. Maar de maatschappij bevriezen is heel schadelijk. En vroeg of laat kan men dat niet meer volhouden, en moet men wel weer verder. En dan staat men met die epidemie waar men stond, ervoor. Die komt dan ook weer uit de koelkast. Maar wel met veel extra schade. Dan moet men met een beschadigde maatschappij die epidemie toch ondergaan. Dubbele leed.

Daar is een uitzondering op: als die tijd die men in de koelkast zat, een remedie of een vaccin voortbrengt. Maar dat is een zware gok. Als men volgende maand een geneesmiddel heeft, of een vaccin, dan was die lockdown een goed idee. In alle andere gevallen krijgen we toch een tweede golf, en zijn al die kosten en inspanningen voor niks geweest.

Karel Martel B
9 april 2020, 19:33
Alleen, het zal maar uw moeder, of vader, of dochter, of zoon, zijn die sterft.

Dat maakt geen verschil uit.

Uiteindelijk is dat de betekenis een volwassene te zijn: de moeilijke beslissingen niet uit de weg durven te gaan, en eenmaal de beslissing genomen, leven met de gevolgen.

Het zal er misschien op uitdraaien, dat wij, de burgers, de beslissing zullen moeten nemen wanneer de lockdown eindigt, omdat het onze leiders aan moed ontbreekt.

Het Oosten
9 april 2020, 19:39
Dat maakt geen verschil uit.

Uiteindelijk is dat de betekenis een volwassene te zijn: de moeilijke beslissingen niet uit de weg durven te gaan, en eenmaal de beslissing genomen, leven met de gevolgen.

Het zal er misschien op uitdraaien, dat wij, de burgers, de beslissing zullen moeten nemen wanneer de lockdown eindigt, omdat het onze leiders aan moed ontbreekt.

Het is ook volwassen en een kenmerk van een beschaafde maatschappij om te zorgen voor mensen die zwaar ziek zijn en te verhinderen dat ze zouden sterven indien dat enigszins kan.

djimi
9 april 2020, 19:48
oud? :evil:

't Was een gok, hé, maar blijkbaar de verkeerde.


Verbeterde versie: niet zo heel erg oude snoeper.

Nu, ik kan het wel begrijpen.
Mevrouw Bateman heeft bijzondere argumenten :-)

Karel Martel B
9 april 2020, 20:03
Het is ook volwassen en een kenmerk van een beschaafde maatschappij om te zorgen voor mensen die zwaar ziek zijn en te verhinderen dat ze zouden sterven indien dat enigszins kan.

Als we onze economie ten gronde moeten richten, stel ik dat het duidelijk is dat het niet kan.

Het Oosten
9 april 2020, 20:16
Als we onze economie ten gronde moeten richten, stel ik dat het duidelijk is dat het niet kan.

We gaan er nog altijd van uit dat het een tijdelijke crisis is en dat indien we goed de veiligheidsmaatregelen blijven toepassen, het ergste leed geleden is binnen 1 a' 2 maanden. En dat men dan beetje bij beetje -voordien al misschien- bepaalde handelsactiviteiten kan toelaten. Maar ondertussen moeten we zoveel mensen proberen te redden. Dat is het principe en zo hoort het ook.

Amon_Re
9 april 2020, 20:19
We gaan er nog altijd van uit dat het een tijdelijke crisis is en dat we indien we goed de veiligheidsmaatregelen blijven toepassen, dat het ergste leed geleden is binnen 1 a' 2 maanden. En dat men dan beetje bij beetje -voordien al misschien- bepaalde handelsactiviteiten kan toelaten. Maar ondertussen moeten we zoveel mensen proberen te redden. Dat is het principe en zo hoort het ook.

Da's de theorie. Probleem is dat we dweilen met de kraan open omwille de totale incompetentie van onze leiders. We wisten eind januari, begin februari al wat er op ons af kwam.

Het Oosten
9 april 2020, 20:24
Da's de theorie. Probleem is dat we dweilen met de kraan open omwille de totale incompetentie van onze leiders. We wisten eind januari, begin februari al wat er op ons af kwam.

Onzin. Niemand wist wat er echt op ons afkwam. Dat is het hem nu juist.

Eyjafjallajökull
9 april 2020, 20:31
Onzin. Niemand wist wat er echt op ons afkwam. Dat is het hem nu juist.

Maggie en Marc wisten nochtans dat het maar een griepke was.

Karel Martel B
9 april 2020, 20:42
We gaan er nog altijd van uit dat het een tijdelijke crisis is en dat indien we goed de veiligheidsmaatregelen blijven toepassen, het ergste leed geleden is binnen 1 a' 2 maanden. En dat men dan beetje bij beetje -voordien al misschien- bepaalde handelsactiviteiten kan toelaten. Maar ondertussen moeten we zoveel mensen proberen te redden. Dat is het principe en zo hoort het ook.

Een economische crisis kan ook mensenlevens kosten.

Herinner U 1929, mensen die uit het raam van het tiende verdiep sprongen?

Iemand die juist al zijn spaargeld in een restaurant gestoken heeft, denkt ge dat die er goed bijloopt nu?

Diego Raga
9 april 2020, 21:16
Een economische crisis kan ook mensenlevens kosten.

Herinner U 1929, mensen die uit het raam van het tiende verdiep sprongen?

Iemand die juist al zijn spaargeld in een restaurant gestoken heeft, denkt ge dat die er goed bijloopt nu?
Idd, en wanneer de lockdown overal versoepeld zal worden, zullen we enkele weken later een nieuwe besmettingspiek meemaken, met als gevolg dat we weer van vooraf aan zullen mogen beginnen, maw; lockdown/exit ad infinitum.
Nefast voor onze ‘democratische vrijheden’ en het daaraan verbonden sociale weefsel, nog afgezien van het feit dat er dan nog weinig mensen economisch vertrouwen zullen hebben om een zaak op te starten of ergens te investeren.
Albanische welvaart ligt dan in het verschiet.

Another Jack
9 april 2020, 21:22
Idd, en wanneer de lockdown overal versoepeld zal worden, zullen we enkele weken later een nieuwe besmettingspiek meemaken, met als gevolg dat we weer van vooraf aan zullen mogen beginnen, maw; lockdown/exit ad infinitum.
Nefast voor onze ‘democratische vrijheden’ en het daaraan verbonden sociale weefsel, nog afgezien van het feit dat er dan nog weinig mensen economisch vertrouwen zullen hebben om een zaak op te starten of ergens te investeren.
Albanische welvaart ligt dan in het verschiet.

Dat is positief...
https://www.google.be/search?q=albanian+national+product&sxsrf=ALeKk039s69FyvlDLzqDv_mZM9Q4smxzRg:158646361 7783&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwih-4vDldzoAhXvA2MBHdU1AdwQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1600&bih=755https://www.google.be/search?q=albanian+national+product&sxsrf=ALeKk039s69FyvlDLzqDv_mZM9Q4smxzRg:158646361 7783&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwih-4vDldzoAhXvA2MBHdU1AdwQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1600&bih=755
https://www.google.be/search?q=albanian+national+product&sxsrf=ALeKk039s69FyvlDLzqDv_mZM9Q4smxzRg:158646361 7783&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwih-4vDldzoAhXvA2MBHdU1AdwQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1600&bih=755