PDA

View Full Version : De zoveelste update van de beperkte vrijheden


De schoofzak
6 april 2020, 15:29
Nu wordt het nog grotere soep.

En als ze een flater schiet, dat Rutten-geval, dan is het ineens 'gezond verstand'.

Crisiscentrum verduidelijkt coronarichtlijnen opnieuw: skaten mag, in park zitten niet
Ouderen en gezinnen met jonge kinderen mogen voortaan auto nemen

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/crisiscentrum-verduidelijkt-coronarichtlijnen-opnieuw-skaten-mag-in-park-zitten-niet~a2cd02be/

Het federale crisiscentrum heeft een nieuwe versie van de richtlijnen rond de strijd tegen het coronavirus online geplaatst. Verschillende aspecten van wat er nu mag en niet mag, worden daarin verduidelijkt, en zijn ook aangepast tegenover vorige versies. Zo mag je nu voor alle fysieke activiteiten met een ‘rijwiel’ naar buiten, dus niet meer enkel om te lopen, wandelen of fietsen. In het park gaan zitten, mag dan weer niet.

Een van de belangrijkste wijziging in het document - de achtste versie ondertussen al - is dat ouderen en meer algemeen mensen met een beperkte mobiliteit zoals zwangere vrouwen, net als gezinnen met kinderen tot en met 5 jaar oud, de auto mogen nemen voor ‘recreatieve doeleinden’. Met de (elektrische) fiets mag je ook zonder probleem op pad daarvoor. Tot nu toe was de auto enkel toegelaten voor “essentiële verplaatsingen”.
Lees ook
LIVE. 185 nieuwe overlijdens en 420 ziekenhuisopnames in ons land - Gezinnen met kinderen tot 5 jaar mogen auto nemen voor recreatie

Die recreatieve doeleinden zijn bovendien niet meer beperkt tot wandelen, fietsen en lopen: voortaan gaat het om wandelen of lopen en alle ‘fysieke activiteiten’ waarvoor rijwielen (met inbegrip van elektrische fiets) en niet gemotoriseerde voortbewegingstoestellen worden gebruikt. Skaten, steppen en skateboarden mag dus voortaan wel. Basketballen op een pleintje blijft daarentegen verboden. Voor mensen met een beperkte mobiliteit geldt de beperking van de rijwielen inet.

Belangrijk blijft sowieso dat alle maatregelen rond social distancing in acht worden genomen tijdens het sporten. De activiteiten zijn bovendien enkel toegelaten “voor de noodzakelijke duur om ze uit te oefenen”. Na de uitoefening van de activiteiten is de terugkeer naar huis verplicht, klinkt het. De voorgeschreven afstand ‘in de buurt van de woonplaats’ is wel verdwenen.

Naar het park gaan om er te gaan picknicken of in de zon liggen, blijft verboden. “In het kader van deze activiteiten moet men permanent in beweging zijn”, zegt het crisiscentrum. “Het is bijvoorbeeld verboden om in de parken te gaan zitten, te picknicken of te zonnebaden.” Ook uitrusten op een bank is in theorie dus verboden, maar het crisiscentrum zegt wel dat er “ten aanzien van zwangere vrouwen en ouderen er tolerantie aan de dag gelegd moet worden”. De maatregel mag ook niet strikt toegepast worden op mensen met een beperkte mobiliteit of een mentale handicap.
“Uitrusten op een bank? Dat ga ik niet handhaven”

De voorbije dagen regende het vragen en klachten over burgers, maar ook politieagenten, die zelf niet meer wisten hoe het nu juist zat. Vanmorgen spuwde Antwerps burgemeester en N-VA-voorzitter Bart De Wever nog zijn gal. “Alleen staan basketten of uitrusten op een bank, dat mag niet. Sorry, maar dat ga ik niet handhaven”, zei De Wever.

Op Twitter botste Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten deze namiddag nog met de N-VA. “Gezond verstand in plaats van politiek gedoe”, aldus Rutten. “Er is geen verbod om op een bank te zitten. Er is wel een samenscholingsverbod, + nood aan social distancing. Ook nood aan fietsen, stappen, lopen - niet hangen. Dus: zit gerust op een bank, eventjes, op afstand van elkaar, niet in groep.” De N-VA reageerde daarop door op de letterlijke passage van het crisiscentrum te wijzen, dat zegt dat in een park gaan zitten verboden is. “Geen wonder dat er verwarring ontstaat als regeringspartijen het zelf niet meer weten”, aldus de partij.

“Jongens, stop toch met stoken”, reageerde Rutten enigszins gepikeerd. “Met een beetje gezond verstand kom je ver. Het is heel duidelijk dat je geen namiddag in het park mag gaan zitten. Ook niet picknicken ofzo. Maar als je loopt, fietst, wandelt mag je wel eventjes uitrusten op een bankje onderweg.”

ViveLaBelgique
6 april 2020, 16:10
Enkelvolgendeverplaatsingen zijn toegelaten:•Professionele verplaatsingen (met inbegrip van woon-werkverkeer);•Absoluut noodzakelijke verplaatsingen (doktersbezoek, aankopen van etenswaren, verplaatsingen naar de post, bank, apotheker, tankstation of bijstand aan hulpbehoevenden, daklozen, verplaatsingen van ouders naar de opvang van hun kinderen,alle verplaatsingen in het kader van een wettelijke verplichting,etc.);•Fysieke activiteiten en wandelingen worden aangemoedigd mits inachtname van de social distancing maatregelen. Deze activiteiten zijn toegestaan voor de noodzakelijke duur om ze uit te oefenen. Na de uitoefening van de activiteiten is de terugkeer naar huisverplicht. In het kader van deze activiteiten moet men permanent in beweging zijn. Het is bijvoorbeeld verboden om in de parken te gaan zitten, te picknicken of te zonnebaden.Ten aanzien van zwangere vrouwen en ouderen moet er tolerantie aan de dag gelegd worden. De maatregel mag ook niet strikt toegepast worden op mensen met een beperkte mobiliteit of een mentale handicap.•Voor de activiteiten mogen enkel rijwielen (met inbegrip van elektrische fiets) en niet gemotoriseerde voortbewegingstoestellen worden gebruikt. Deze beperking is niet van toepassing voor personen met een beperkte mobiliteit. •Verplaatsingen met de auto voor recreatieve activiteitenzijn toegestaan voor:oGezinnen met kinderen jonger dan en gelijk aan 5 jaar;oPersonen met eenbeperkte mobiliteit(met inbegrip van ouderen en zwangere vrouwen);oBegeleiders van personen met een fysieke of mentale beperking;•Alle andere verplaatsingen waar expliciet sprake van is in deze FAQ

https://crisiscentrum.be/sites/default/files/content/faq_nl_versie_8_0.pdf

De FAQ is overduidelijk. Enkel bovenstaande en verplaatsingen in het kader van essentiële activiteiten zijn toegelaten.

Niet naar Uw lief en ook niet op een bank zitten tenzij je een oude pé of mé bent die niet meer mee kan.

Privé-en publieke activiteiten van culturele, maatschappelijke, feestelijke, folkloristische, sportieve en recreatieve aard zijn verboden. Uitzondering is de beoefening van een individuele fysieke buitenactiviteit of met de gezinsledendie onder hetzelfdedak wonen of telkens eenzelfde vrienden mits inachtneming van de social distancing maatregelen (afstand van 1,5 meter).Fysieke activiteiten en wandelingen worden aangemoedigd mits inachtname van de social distancingmaatregelen. Deze activiteiten zijn toegestaan voor de noodzakelijke duur om ze uit te oefenen. Na de uitoefening van de activiteiten is de terugkeer naar huis verplicht. In het kader van deze activiteiten moet men permanent in beweging zijn. Het is bijvoorbeeld verboden om in de parken te gaan zitten, te picknicken of te zonnebaden.Ten aanzien van zwangere vrouwen en ouderen moet er tolerantie aan de dag gelegd worden. De maatregel mag ook niet strikt toegepast worden op mensen met een beperkte mobiliteit of een mentale handicap.Voor de activiteiten mogen enkel rijwielen (met inbegrip van elektrische fiets) en niet gemotoriseerde voortbewegingstoestellen worden gebruikt. Deze beperking is niet van toepassing voor personen met een beperkte mobiliteit.Verplaatsingen met de auto voor recreatieve activiteiten zijn toegestaan voor:oGezinnen met kinderen jonger dan en gelijk aan 5 jaar;oPersonen met een beperkte mobiliteit (met inbegrip van ouderen en zwangere vrouwen);oBegeleiders van personen met een fysieke of mentale beperking;

Het is dus wel degelijk toegelaten om op je eentje te gaan basketten, mits naleving van de sociale afstandsregels.

gertc
6 april 2020, 16:55
•Voor de activiteiten mogen enkel rijwielen (met inbegrip van elektrische fiets) en niet gemotoriseerde voortbewegingstoestellen worden gebruikt.


De FAQ is overduidelijk. Enkel bovenstaande en verplaatsingen in het kader van essentiële activiteiten zijn toegelaten.

Het is dus wel degelijk toegelaten om op je eentje te gaan basketten, mits naleving van de sociale afstandsregels.
Volgens het staatsblad wel. Volgens je eigen quote van het crisiscentrum niet: om te basketten gebruik je geen niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel.

De schoofzak
6 april 2020, 17:40
Soep, dat is het.

Onderaan pagina 40 :

Welke andere essentiële verplaatsingen naar België zijn nog steeds toegelaten? Het algemeen geldende principeis dat bijstand en zorgen aan ouderen, minderjarigen, kwetsbare personen en personen met een handicap; co-ouderschap; bezoek aan een partner die niet onder hetzelfde dak woont;zorg voor dieren; het verlijden van aktes; het bijwonen van begrafenissen/crematiesenkel in aanwezigheid van maximaal 15 personen;en het bijwonen van burgerlijke / religieuze huwelijken.Menheeft de eigen keuze van transportmiddel.

De schoofzak
6 april 2020, 17:44
Volgens het staatsblad wel. Volgens je eigen quote van het crisiscentrum niet: om te basketten gebruik je geen niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel.

Normaal zou het basketterrein(tje) afgesloten moeten zijn op burgmeestersbevel. Dan mag je er niet op.

Anderzijds: is basket een "beoefening van een individuele fysieke activiteit" ? (tekst van het M.B. - het enige dat telt voor de rechtbank)
Ik denk van wel .
Basket is wel een groepssport, maar individueel een balletje gooien is wel degelijk een individuele fysieke ACTIVITEIT.

ViveLaBelgique
6 april 2020, 17:52
Volgens het staatsblad wel. Volgens je eigen quote van het crisiscentrum niet: om te basketten gebruik je geen niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel.

Als je te voet of met de fiets op de buitenlucht basket raakt is er geen enkel probleem mits naleving van de sociale afstandsregels en niet langer blijft dan de fysieke activiteit.

ViveLaBelgique
6 april 2020, 17:53
Soep, dat is het.

Onderaan pagina 40 :

Sorry mijn fout, je mag wel een verplaatsing maken naar je lief.

ViveLaBelgique
6 april 2020, 17:55
Normaal zou het basketterrein(tje) afgesloten moeten zijn op burgmeestersbevel. Dan mag je er niet op.

Anderzijds: is basket een "beoefening van een individuele fysieke activiteit" ? (tekst van het M.B. - het enige dat telt voor de rechtbank)
Ik denk van wel .
Basket is wel een groepssport, maar individueel een balletje gooien is wel degelijk een individuele fysieke ACTIVITEIT.

Het evidente is dat baskettreinen van steden en gemeentes worden afgesloten. Anders dient er permanent toezicht te zijn op de naleving van de sociale afstandsregels.

dpg
6 april 2020, 18:38
Op Twitter botste Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten deze namiddag nog met de N-VA. “Gezond verstand in plaats van politiek gedoe”, aldus Rutten. “Er is geen verbod om op een bank te zitten. Er is wel een samenscholingsverbod, + nood aan social distancing. Ook nood aan fietsen, stappen, lopen - niet hangen. Dus: zit gerust op een bank, eventjes, op afstand van elkaar, niet in groep.” De N-VA reageerde daarop door op de letterlijke passage van het crisiscentrum te wijzen, dat zegt dat in een park gaan zitten verboden is. “Geen wonder dat er verwarring ontstaat als regeringspartijen het zelf niet meer weten”, aldus de partij.

“Jongens, stop toch met stoken”, reageerde Rutten enigszins gepikeerd. “Met een beetje gezond verstand kom je ver. Het is heel duidelijk dat je geen namiddag in het park mag gaan zitten. Ook niet picknicken ofzo. Maar als je loopt, fietst, wandelt mag je wel eventjes uitrusten op een bankje onderweg.”

Gezond verstand verwachten bij de NVA :roll: :roll:

Bende muggenzifters zijn het bij de NVA, maar goed begrijpelijk, ze moeten toch iets doen om op te vallen, hun irrelevant bestaan doet immers pijn.

Eduard Khil
6 april 2020, 18:42
Een wet of reglement mag nooit interpreteerbaar zijn. Ze hebben dus nog werk met hun FAQ's

Henri1
6 april 2020, 18:46
Het pikt op de quarantainebank.

Eduard Khil
6 april 2020, 18:50
Zo kunnen mensen die in een stad wonen met kleine kinderen toch even de auto nemen naar een park of bos om te gaan wandelen, luidt de redenering. Het is nog altijd niet de bedoeling om op die manier naar zee of de Ardennen te rijden, hoewel dat niet expliciet staat neergeschreven.

:lol: Jamaar wat mag nu wel en wat niet?

Eduard Khil
6 april 2020, 18:56
[I]
Het is dus wel degelijk toegelaten om op je eentje te gaan basketten, mits naleving van de sociale afstandsregels.

Sowieso blijft de regel: mensen moeten permanent in beweging zijn. Dus ter plaatse basketten, voetballen of met vrienden op een pleintje met het skateboard trucjes doen kan niet.




Mijn quote komt van vrt nieuws, voor er ene een bron vraagt

ViveLaBelgique
6 april 2020, 19:08
Een wet of reglement mag nooit interpreteerbaar zijn. Ze hebben dus nog werk met hun FAQ's

De FAQ's zijn er en er is een nieuwe update van. De partijvoorzitter Gwendolyn De Wever is te lui om ze te lezen. Liever wat getweet en wat gezever in de media ipv als burgemeester naar de FAQ te verwijderen.

Over bankzitten om te rusten is de FAQ duidelijk. Kan niet voor gezonde mensen, enkel tolerantie oor ouderen en zwangere vrouw.

ViveLaBelgique
6 april 2020, 19:09
Mijn quote komt van vrt nieuws, voor er ene een bron vraagt

In je eentje basketten =/= met vrienden.

Eduard Khil
6 april 2020, 19:24
In je eentje basketten =/= met vrienden.

er staat niet "met vrienden basketten"


er staat "ter plaatse basketten"

Het kan dus niet, volgens hun FAQ


Die groepje vrienden slaat op truukjes doen op een pleintje. Als ze "groepje vrienden "ook op basketten of voetballen willen doen slaan, is hun zinsbouw verkeerd

Eduard Khil
6 april 2020, 19:25
Als ik dat lees, begrijp ik dat er bij de politie/burger/lokale overheden/... toch nog altijd vragen en onduidelijkheden zijn.

Echt vrij van interpretatie zijn die richtlijnen niet.

Eyjafjallajökull
6 april 2020, 19:29
Slechte maatregel. Vooral het waarom ontgaat me.

Na een zomers weekend waarin de burger de maatregelen goed heeft opgevolgd vinden ze het nodig weer wat verwarring te gaan zaaien.

Wat een gepruts.

Elio di Supo
6 april 2020, 20:25
Het pikt op de quarantainebank.

Niets van aantrekken Rikske. Zolang de transferkes maar blijven draaien he.

DewareJakob
6 april 2020, 20:31
Gezond verstand verwachten bij de NVA :roll: :roll:

Bende muggenzifters zijn het bij de NVA, maar goed begrijpelijk, ze moeten toch iets doen om op te vallen, hun irrelevant bestaan doet immers pijn.
Wat een haat. In elke post.

Den Duisteren Duikboot
6 april 2020, 20:41
Ik zie ook niet in waarom ik niet op een bankje of op het gras in een park mag gaan zitten om wat te lezen. Misschien dat de opstellers van dat verbod allemaal over een kloeke achtertuin beschikken, maar zelf moet ik het rooien met een kleine studio zonder balkon.

Elio di Supo
6 april 2020, 20:43
Wat een haat. In elke post.

Je bent antifaatje of je bent het niet. Zou hij nog altijd zo'n keetschoppertje zijn op zijn 95e? Grappig idee eigenlijk.

Elio di Supo
6 april 2020, 20:45
Alles is politiek geworden. Zelfs op een bankje zitten is politiek kleur bekennen.

Hoofdstraat
6 april 2020, 20:46
Tegen dat ze de reglementen op punt hebben mogen ze die weer afbouwen, het wordt een beetje belachelijk

DewareJakob
6 april 2020, 20:48
Je bent antifaatje of je bent het niet. Zou hij nog altijd zo'n keetschoppertje zijn op zijn 95e? Grappig idee eigenlijk.
Keet schoppen vergt alleen maar de primaire instincten. Als enkel die ter beschikking staan blijft er niet veel anders over en is 99 % van de grijze massa ballast.;-)

Den Duisteren Duikboot
6 april 2020, 20:48
Als ik dat lees, begrijp ik dat er bij de politie/burger/lokale overheden/... toch nog altijd vragen en onduidelijkheden zijn.

Echt vrij van interpretatie zijn die richtlijnen niet.

En dan komt De Wever er nog eens bij die zegt dat hij bepaalde orders "niet gaat handhaven". Maar ja, wat gaat hij dan precies wel en niet handhaven? Is daar al een lijst van bekend? :-)

Eyjafjallajökull
6 april 2020, 20:48
Ik zie ook niet in waarom ik niet op een bankje of op het gras in een park mag gaan zitten om wat te lezen. Misschien dat de opstellers van dat verbod allemaal over een kloeke achtertuin beschikken, maar zelf moet ik het rooien met een kleine studio zonder balkon.

Omdat jij niet de enige bent die daar wil gaan zitten.

Geloof me, je kunt dit.

Piero
6 april 2020, 20:52
Een wet of reglement mag nooit interpreteerbaar zijn. Ze hebben dus nog werk met hun FAQ's

Nou, nou. Dat is idealisme. Maar dit zijn geen wetten, dit zijn adviezen. De burgemeester mag bepalen of hij kan en wil handhaven. Verbod om onder weg of in een park op een bankje te zitten is hilarisch. Het hele verhaal getuigt van de waanzin van jullie politieke leiders. Publiceer deze troep eerst maar eens in de Staatskrant en dan is het na 4 weken van kracht. :lol:

Den Duisteren Duikboot
6 april 2020, 20:56
Omdat jij niet de enige bent die daar wil gaan zitten.

Geloof me, je kunt dit.

Waar ik ga zitten is er altijd ruimte genoeg. En als dat niet zo is, zoek ik een rustige plek uit om een klapstoeltje neer te zetten. Dus wat is dan het gevaar?

DewareJakob
6 april 2020, 21:02
Nou, nou. Dat is idealisme. Maar dit zijn geen wetten, dit zijn adviezen. De burgemeester mag bepalen of hij kan en wil handhaven. Verbod om onder weg of in een park op een bankje te zitten is hilarisch. Het hele verhaal getuigt van de waanzin van jullie politieke leiders. Publiceer deze troep eerst maar eens in de Staatskrant en dan is het na 4 weken van kracht. :lol:
Daar gaat het vingertje.
Onze (huidige) politieke leiders (sic)zijn het gevolg van een machtsgreep waar een wereldwijde pandemie voor misbruikt is, zonder enige respect voor een democratisch principe: een dictatuur waardig. Het heeft zijn vergelijkbare voorbeelden in het verleden.

Elio di Supo
6 april 2020, 21:35
Ik zou eerlijk gezegd in deze tijden geen beleidspersoon willen zijn. Doe je te veel dan ben je een wannabe dictator. Doe je te weinig dan ben je een incompetente lul die zijn achterste nog niet zou weten te vinden. Ondertussen moeten er wel beslissingen worden genomen op basis van onvoldoende gegevens want het is op dit moment learn as you go.

Eyjafjallajökull
6 april 2020, 21:37
Ik zou eerlijk gezegd in deze tijden geen beleidspersoon willen zijn. Doe je te veel dan ben je een wannabe dictator. Doe je te weinig dan ben je een incompetente lul die zijn achterste nog niet zou weten te vinden.

Niet te veel medelijden aub.

Het is niet dat ze er toe gedwongen werden.

Elio di Supo
6 april 2020, 21:38
Niet te veel medelijden aub.

Het is niet dat ze er toe gedwongen werden.

Zou jij het willen doen?

Het Oosten
6 april 2020, 21:40
Ik zou eerlijk gezegd in deze tijden geen beleidspersoon willen zijn. Doe je te veel dan ben je een wannabe dictator. Doe je te weinig dan ben je een incompetente lul die zijn achterste nog niet zou weten te vinden. Ondertussen moeten er wel beslissingen worden genomen op basis van onvoldoende gegevens want het is op dit moment learn as you go.
U hoeft zich ook geen zorgen te maken wat dit punt betreft. Uw Bartje doet niet meer mee. Geklasseerd zonder gevolg. De anderen moeten nu de Corona-kastanjes uit het vuur halen. Geen gemakkelijke taak inderdaad.

Elio di Supo
6 april 2020, 21:44
U hoeft zich ook geen zorgen te maken wat dit punt betreft. Uw Bartje doet niet meer mee. Geklasseerd zonder gevolg. De anderen moeten nu de Corona-kastanjes uit het vuur halen.

Tja, wat Bartje of Sofietje of Polleke of Georgeke of Pieterke allemaal uitspoken heeft sowieso weinig tot geen effect op mij.

kojak
6 april 2020, 21:58
Omdat jij niet de enige bent die daar wil gaan zitten...

Klopt, maar van de andere kant mogen ze ook niet gaan overdrijven.
Stel dat er ergens een bankje staat en in de ruime omgeving is amper volk te bespeuren ?
Wat mij betreft mag er dan op die bank gezeten worden.
Maw, je zou het bijna geval per geval moeten kunnen bekijken.
Maar waar ga je de grens trekken ?

kojak
6 april 2020, 22:02
Waar ik ga zitten is er altijd ruimte genoeg. En als dat niet zo is, zoek ik een rustige plek uit om een klapstoeltje neer te zetten. Dus wat is dan het gevaar?

Klapstoeltje mag dan ook weer niet hé.
Want dan ga je met een bewust doel naar het park om er te gaan zitten, al dan niet met een boek.
Eventjes uitrusten op een bank is wel wat anders, en zelfs dat 'eventjes' is heel rekbaar. ;)

fred vanhove
6 april 2020, 22:18
Ik zie ook niet in waarom ik niet op een bankje of op het gras in een park mag gaan zitten om wat te lezen. Misschien dat de opstellers van dat verbod allemaal over een kloeke achtertuin beschikken, maar zelf moet ik het rooien met een kleine studio zonder balkon.


Troost U. Er zitten momenteel vele duizenden mensen te verkommeren in een smerige cel. Sommigen zelfs onschuldig of voor wat onnozele banaliteiten.

Er zitten momenteel miljoenen dieren in een hok van 1 m² . Die kunnen zich zelfs niet ronddraaien en moeten daar wachten tot men ze komt verlossen door ze te kelen. Alleen opdat wij 'de dierenliefhebbers' niet zonder ons stukske vlees kunnen....BBQ time :cry: ge kent het wel

Nu voelen we een klein beetje aan de lijve wat we anderen zoal aandoen.:roll: Ik kan dat alleen maar toejuichen.

ViveLaBelgique
6 april 2020, 22:19
Nou, nou. Dat is idealisme. Maar dit zijn geen wetten, dit zijn adviezen. De burgemeester mag bepalen of hij kan en wil handhaven. Verbod om onder weg of in een park op een bankje te zitten is hilarisch. Het hele verhaal getuigt van de waanzin van jullie politieke leiders. Publiceer deze troep eerst maar eens in de Staatskrant en dan is het na 4 weken van kracht. :lol:

Het zijn ministeriële besluiten en dus wetgeving met onmiddellijke ingang zoals bepaald in de reeds gepubliceerde Koninklijke besluiten. Ook de faq van het crisiscentrum is geen vrijblijvende interpretatie maar een bindende wetgevende tekst.

bembem
6 april 2020, 23:10
Troost U. Er zitten momenteel vele duizenden mensen te verkommeren in een smerige cel. Sommigen zelfs onschuldig of voor wat onnozele banaliteiten.

Er zitten momenteel miljoenen dieren in een hok van 1 m² . Die kunnen zich zelfs niet ronddraaien en moeten daar wachten tot men ze komt verlossen door ze te kelen. Alleen opdat wij 'de dierenliefhebbers' niet zonder ons stukske vlees kunnen....BBQ time :cry: ge kent het wel

Nu voelen we een klein beetje aan de lijve wat we anderen zoal aandoen.:roll: Ik kan dat alleen maar toejuichen.

2!!

Diego Raga
6 april 2020, 23:15
Lees ik dit goed ?:

"Gezinnen met kinderen tot 5 jaar mogen voortaan toch de auto nemen voor "recreatieve activiteiten", lees: naar het bos of park in de buurt gaan. Dat staat in de bijgestelde coronarichtlijnen van het federaal crisiscentrum."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/06/met-de-auto-naar-het-bos-voortaan-mag-het-voor-gezinnen-met-jon/

En wat dan met alle 6-jarigen en oudere kinderen? Thuisblijven of wa ?

kojak
6 april 2020, 23:18
Ik zou eerlijk gezegd in deze tijden geen beleidspersoon willen zijn. Doe je te veel dan ben je een wannabe dictator. Doe je te weinig dan ben je een incompetente lul die zijn achterste nog niet zou weten te vinden. Ondertussen moeten er wel beslissingen worden genomen op basis van onvoldoende gegevens want het is op dit moment learn as you go.

2

Maar ze hebben nu wel een mooi cadeau gekregen.
Oostenrijk gaat een deel van hun maatregelen versoepelen.
Ideaal om te kijken wat daar nu de gevolgen van gaan zijn, en dat zal heel welkom zijn voor de beslissingen die ook zij binnenkort gaan moeten nemen.
Tot nu toe was het ook deels wat gissen & natte-vinger-werk.
Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt denk ik.

kojak
6 april 2020, 23:22
Lees ik dit goed ?:

"Gezinnen met kinderen tot 5 jaar mogen voortaan toch de auto nemen voor "recreatieve activiteiten", lees: naar het bos of park in de buurt gaan. Dat staat in de bijgestelde coronarichtlijnen van het federaal crisiscentrum."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/06/met-de-auto-naar-het-bos-voortaan-mag-het-voor-gezinnen-met-jon/

En wat dan met alle 6-jarigen en oudere kinderen? Thuisblijven of wa ?

In de buurt....
Die kunnen dat te voet, net zoals alle anderen het ook moeten doen.
En niet alleen die kinderen tot 5 jaar komen in aanmerking, ook gehandicapten en ouderen.
Een doelgroep voor wie het soms net iets te moeilijk was om er te geraken.
Goeie zaak !

IJsboer
6 april 2020, 23:25
Tja onze bekwame democratisch gekozen regering Wilmès die ons van onze fundamentele vrijheden berooft zal vinden dat wielen minder besmettelijk zijn.

Het lijkt wel of er ergens een PVDA marionet de regering viraal commandeert.

kojak
6 april 2020, 23:48
.

Diego Raga
6 april 2020, 23:49
In de buurt....
Die kunnen dat te voet, net zoals alle anderen het ook moeten doen.
De afstand van ‘in de buurt’ is variabel en rekbaar en zeker als daarbij de verplaatsing per auto noodzakelijk is.
Als je 10-15-20 km van een bos woont is het nogal moeilijk en zelfs onverantwoord, om oudere kinderen (vanaf 6 jaar) daar te voet of met de fiets naartoe te laten gaan.
Daarom is die arbitraire 5-jaargrens een probleem voor gezinnen met nog oudere kinderen.
Totaal idioot dus, alsof 1 of 2 oudere kinderen erbij ‘besmettingsgevaar' zouden veroorzaken.
En niet alleen die kinderen tot 5 jaar komen in aanmerking, ook gehandicapten en ouderen.
Een doelgroep voor wie het soms net iets te moeilijk was om er te geraken.
Goeie zaak !
Dat laatste betwist ik dan ook niet.

kojak
6 april 2020, 23:58
De afstand van ‘in de buurt’ is variabel en rekbaar en zeker als daarbij de verplaatsing per auto noodzakelijk is.
Als je 10-15-20 km van een bos woont is het nogal moeilijk en zelfs onverantwoord, om oudere kinderen (vanaf 6 jaar) daar te voet of met de fiets naartoe te laten gaan.
Daarom is die arbitraire 5-jaargrens een probleem voor gezinnen met nog oudere kinderen.
Totaal idioot dus, alsof 1 of 2 oudere kinderen erbij ‘besmettingsgevaar' zouden veroorzaken.

Dat laatste betwist ik dan ook niet.

Ik denk niet dat ze hier 10-15-20 km bedoelen maar eerder 1 1.5 & 2 km.
Mensen uit Brugge mogen zelfs niet meer naar Zee-Brugge gaan en dat is zo'n 15 km denk ik.

Waar ik woon in Tervuren is het ongeveer 1 Km tot aan het park of 'den bos'
In mijn straat wonen er zeker een stuk of 4 oudere mensen die die afstand met moeite of niet aankunnen.

Ik denk wel dat je in elke stad, in een straal van max. 2 Km, wel ergens een stukje groen kan vinden hé.
Dat is eigenlijk wat ze bedoelen dat je voor zo'n zaken ook je wagen mag gebruiken.
Wat die oudere kinderen betreft, die mogen dan ook mee in dezelfde wagen want ze wonen onder hetzelfde dak.

'...De regel geldt voor het hele gezin, ook al is maar één kind vijf jaar of jonger...'

Diego Raga
7 april 2020, 00:18
Ik denk niet dat ze hier 10-15-20 km bedoelen maar eerder 1 1.5 & 2 km.
Daar heb je de wagen niet voor nodig, want kan perfect te voet of met de fiets.
Maar zie je, ik denk dit en jij denkt dat het 10 keer minder ver weg mag…
Onduidelijkheid troef dus vanwege de regeringscommunicatie.
Mensen uit Brugge mogen zelfs niet meer naar Zee-Brugge gaan en dat is zo'n 15 km denk ik.

Waar ik woon in Tervuren is het ongeveer 1 Km tot aan het park of 'den bos'
In mijn straat wonen er zeker een stuk of 4 oudere mensen die die afstand met moeite of niet aankunnen.

Ik denk wel dat je in elke stad, in een straal van max. 2 Km, wel ergens een stukje groen kan vinden hé.
Die stukjes stadsgroen zullen dan bij zonnige dagen redelijk overbevolkt zijn met stadsmensen die daar met hun kinderen zullen zijn.
Daarom dat mensen moeten kunnen kiezen om dan 10-20 km verder weg te rijden, om een bos of park te vinden waar ze ‘ongestoord’ door te veel volk kunnen wandelen.
Dat is eigenlijk wat ze bedoelen dat je voor zo'n zaken ook je wagen mag gebruiken.
Dan mag de overheid dat iets duidelijker nuanceren in hun berichten.
Wat die oudere kinderen betreft, die mogen dan ook mee in dezelfde wagen want ze wonen onder hetzelfde dak.
Hangt van de interpretatie af, he.
Hoe moet ik deze paragraaf dan begrijpen ?:

"Verplaatsingen met de auto voor recreatieve activiteiten zijn toegestaan voor gezinnen met kinderen jonger dan en gelijk aan 5 jaar", staat te lezen op de website van het crisiscentrum. De regel geldt voor het hele gezin, ook al is maar één kind vijf jaar of jonger."

Ofwel ‘kinderen jonger dan en gelijk aan 5 jaar’ ofwel ‘de regel geldt voor het hele gezin’, maar beide zinsdelen spreken elkaar tegen.

patrickve
7 april 2020, 05:03
Nu moet iemand mij toch eens uitleggen wat het maatschappelijk verkeerde is aan ziek worden door de regeltjes te overtreden (er is niet altijd een verband trouwens tussen regeltjes en ziek worden).

Als men ziek wordt door de regeltjes te overtreden, dan heeft men dat gedaan met andere mensen die de regeltjes overtreden. So what ?

Als men dan niet naar een ziekenhuis kan omdat die al helemaal bezet zijn met zieken die ziek geworden zijn voor het verboden was, wat is dan het probleem ?

Iedereen die nu ziek wordt, is gewoon ziek geworden omdat hij de regeltjes overtrad, nee ?

Als je thuis blijft, kan je niet ziek worden he.

Elio di Supo
7 april 2020, 05:54
Nu moet iemand mij toch eens uitleggen wat het maatschappelijk verkeerde is aan ziek worden door de regeltjes te overtreden (er is niet altijd een verband trouwens tussen regeltjes en ziek worden).

Als men ziek wordt door de regeltjes te overtreden, dan heeft men dat gedaan met andere mensen die de regeltjes overtreden. So what ?

Als men dan niet naar een ziekenhuis kan omdat die al helemaal bezet zijn met zieken die ziek geworden zijn voor het verboden was, wat is dan het probleem ?

Iedereen die nu ziek wordt, is gewoon ziek geworden omdat hij de regeltjes overtrad, nee ?

Als je thuis blijft, kan je niet ziek worden he.

Je kunt niet 100% van de tijd thuisblijven. Sommige beroepen moeten blijven draaien. Mensen moeten inkopen doen. Bepaalde sectoren moeten blijeven produceren en transporteren. Ordehandhaving moet gevrijwaard blijven.

reservespeler
7 april 2020, 05:57
Volgens het staatsblad wel. Volgens je eigen quote van het crisiscentrum niet: om te basketten gebruik je geen niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel.

Toch was het tot gisteren verboden om in je eentje te basketten.

reservespeler
7 april 2020, 06:00
Gezond verstand verwachten bij de NVA :roll: :roll:

Bende muggenzifters zijn het bij de NVA, maar goed begrijpelijk, ze moeten toch iets doen om op te vallen, hun irrelevant bestaan doet immers pijn.

Zondag zag ik op TV dat de politie mensen, die op een bank zaten, vroeg om op te staan. En ….. en het is / was verboden!

reservespeler
7 april 2020, 06:01
De FAQ's zijn er en er is een nieuwe update van. De partijvoorzitter Gwendolyn De Wever is te lui om ze te lezen. Liever wat getweet en wat gezever in de media ipv als burgemeester naar de FAQ te verwijderen.

Over bankzitten om te rusten is de FAQ duidelijk. Kan niet voor gezonde mensen, enkel tolerantie oor ouderen en zwangere vrouw.

Ja wat is het nu?

reservespeler
7 april 2020, 06:03
De FAQ's zijn er en er is een nieuwe update van. De partijvoorzitter Gwendolyn De Wever is te lui om ze te lezen. Liever wat getweet en wat gezever in de media ipv als burgemeester naar de FAQ te verwijderen.

Over bankzitten om te rusten is de FAQ duidelijk. Kan niet voor gezonde mensen, enkel tolerantie oor ouderen en zwangere vrouw.

Kan een politieagent bepalen wie er gezond is of wie dat niet is?
Moet je een doktersbriefje bijhebben waarop staat dat je het recht hebt om op een bank te zitten?


Regels moeten duidelijk zijn, dat zijn deze duidelijk niet.

reservespeler
7 april 2020, 06:04
In je eentje basketten =/= met vrienden.

En is toch verboden.

patrickve
7 april 2020, 06:06
Je kunt niet 100% van de tijd thuisblijven. Sommige beroepen moeten blijven draaien. Mensen moeten inkopen doen. Bepaalde sectoren moeten blijeven produceren en transporteren. Ordehandhaving moet gevrijwaard blijven.

Ja, maar die beroepen zijn toch onderworpen aan regeltjes die maken dat je niet ziek kan worden he ;-)

Ik moet zeggen dat ik sinds de lockdown met niemand meer (behalve mijn gezin) in contact gekomen ben. De inkopen doe ik aan een drive-in. Ik heb mijn boodschappen dus via internet gedaan, en bij de drive scan ik mijn telefoon, ga op een van de docking plaatsen staan waar ik alleen ben, doe mijn koffer open, ga in de auto zitten.

Dan komt de bediende alles in mijn koffer laden terwijl ik in de auto zit. Die zegt mij wanneer die alles ingeladen heeft, en gaat weg. Ik ga alleen buiten, en sluit de koffer van mijn auto weer. Dan rijd ik weg.

Thuis doe ik wegwerp handschoenen aan, laad alles af bij mij binnen, zet een dag of zo opzij wat niet bederfbaar is, en ontsmet alles wat bederfbaar is met een ontsmettingsmiddel, alvorens in frigo of diepvriezer te steken.

Gooi handschoenen weg en was mijn handen.

Vandaag ga ik dat voor de 5de keer doen.

Andere "ontmoetingen": Amazon leveringen. Die zetten de doos af voor de poort van mijn oprit en bellen. Zij gaan weg, en ik neem de doos binnen (met handschoenen). Ik ontdoe (buiten) de buitenste kartonnen verpakking onmiddellijk en gooi die in de vuilbak. De inhoud leg ik opzij, en raak ik niet aan gedurende een dag of twee ; eventueel ontsmetten (een boek kan je niet ontsmetten natuurlijk).

Dus, nee, ik kan eigenlijk moeilijk besmet worden (in de onwaarschijnlijke hypothese dat ik al niet immuun zou zijn, want ik denk dat ik het gehad heb, maar ben niet zeker).

Als men dus "buiten" iedereen ziek maakt, is dat voor mij eerder een voordeel. Die leverancier van amazon, of die bediende van de drive-in mogen allemaal ziek zijn. Het idee is trouwens dat men daar van uit gaat.

Maar ja, ik behoor niet tot die mensen die de maatschappij doen functioneren. Dat wel.

reservespeler
7 april 2020, 06:07
En dan komt De Wever er nog eens bij die zegt dat hij bepaalde orders "niet gaat handhaven". Maar ja, wat gaat hij dan precies wel en niet handhaven? Is daar al een lijst van bekend? :-)

Als mensen in hun eentje basketten, treden ze niet op.
Als mensen, met voldoende afstand op een bankje zitten, gaan ze niet optreden.

reservespeler
7 april 2020, 06:08
Nou, nou. Dat is idealisme. Maar dit zijn geen wetten, dit zijn adviezen. De burgemeester mag bepalen of hij kan en wil handhaven. Verbod om onder weg of in een park op een bankje te zitten is hilarisch. Het hele verhaal getuigt van de waanzin van jullie politieke leiders. Publiceer deze troep eerst maar eens in de Staatskrant en dan is het na 4 weken van kracht. :lol:

Hier is dat van kracht na publicatie in het staatsblad.

reservespeler
7 april 2020, 06:09
U hoeft zich ook geen zorgen te maken wat dit punt betreft. Uw Bartje doet niet meer mee. Geklasseerd zonder gevolg. De anderen moeten nu de Corona-kastanjes uit het vuur halen. Geen gemakkelijke taak inderdaad.

MOETEN??????

patrickve
7 april 2020, 06:09
En is toch verboden.

Inderdaad totaal belachelijk, maar machtsuitoefening. Gij zult bidden tot de corona god, verdomme, en zijn geboden opvolgen !

Vlad
7 april 2020, 06:14
Als je in je eentje gaat joggen of wandelen, doe dan niet even tien sit-ups of push-ups want daarvoor deelt de politie hier en daar boetes uit. 't Is maar dat je het weet. Nochtans zou dat volgens gezond verstand Gwendolyne Rutten wel mogen ... FTW

reservespeler
7 april 2020, 06:17
Klopt, maar van de andere kant mogen ze ook niet gaan overdrijven.
Stel dat er ergens een bankje staat en in de ruime omgeving is amper volk te bespeuren ?
Wat mij betreft mag er dan op die bank gezeten worden.
Maw, je zou het bijna geval per geval moeten kunnen bekijken.
Maar waar ga je de grens trekken ?

Op een bank van 2,5 meter breed mogen maximum 2 personen plaats nemen, tenzij, tenzij ze uit één gezin komen, dan mag de bank volledig bezet worden.

Dat is toch duidelijk.


Hiernaast werken vader en inwonende zoon voor hetzelfde bedrijf.
De zoon mag met de vader in dezelfde camionette (één rij banken) naar het werk rijden.

Op hetzelfde bedrijf werken Piet en Kees (fictieve namen). Piet rijdt met de camionette met twee rijen banken.
Kees mag met Piet meerijden naar de werf, op voorwaarde dat Kees rechts achter plaatsneemt.


Jef en Louis (fictieve namen) werken ook op hetzelfde bedrijf. Jef rijdt met een camionette met één rij banken. Louis moet met z'n eigen wagen naar de werf rijden, hij krijgt hiervoor een vergoeding.

reservespeler
7 april 2020, 06:19
Lees ik dit goed ?:

"Gezinnen met kinderen tot 5 jaar mogen voortaan toch de auto nemen voor "recreatieve activiteiten", lees: naar het bos of park in de buurt gaan. Dat staat in de bijgestelde coronarichtlijnen van het federaal crisiscentrum."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/06/met-de-auto-naar-het-bos-voortaan-mag-het-voor-gezinnen-met-jon/

En wat dan met alle 6-jarigen en oudere kinderen? Thuisblijven of wa ?

Zo lang er één kind bij is van 5 jaar of jonger, mogen die ouderen ook mee.

reservespeler
7 april 2020, 06:21
Inderdaad totaal belachelijk, maar machtsuitoefening. Gij zult bidden tot de corona god, verdomme, en zijn geboden opvolgen !

Vandaar dat De Wever dit niet laat handhaven.

reservespeler
7 april 2020, 06:23
Als je in je eentje gaat joggen of wandelen, doe dan niet even tien sit-ups of push-ups want daarvoor deelt de politie hier en daar boetes uit. 't Is maar dat je het weet. Nochtans zou dat volgens gezond verstand Gwendolyne Rutten wel mogen ... FTW

Is dat zo?
Ik wist niet dat dit verboden was.

Met krijt op de straat tekenen is dan weer wel toegestaan.

Vlad
7 april 2020, 06:25
Is dat zo?
Ik wist niet dat dit verboden was.

Met krijt op de straat tekenen is dan weer wel toegestaan.

Is zoals met het in je eentje staan basketballen. Op sommige plaatsen zegt men er niets van, op anderen krijg je een GAS-boete.

Skobelev
7 april 2020, 06:36
Is zoals met het in je eentje staan basketballen. Op sommige plaatsen zegt men er niets van, op anderen krijg je een GAS-boete.

Hoe verklaart men dat iets dergelijks niet zou kunnen? :?

patrickve
7 april 2020, 06:43
Hoe verklaart men dat iets dergelijks niet zou kunnen? :?

Het zal iets van den aard zijn "niet iedereen kan in zijn eentje basketten, dus mag niemand het".

patrickve
7 april 2020, 06:49
Dit zijn totaal belachelijke regels. De voornaamste manieren om een virus over te dragen zijn: in gesloten ruimte, gedurende een zekere tijd, waar ook andere mensen aanwezig zijn.

Dat wil zeggen: scholen, winkels, werkplaatsen, openbaar vervoer en natuurlijk bioscopen, cafes, restaurants en dergelijke. Dat zijn veruit de voornaamste bronnen van besmetting. Overal waar men een zekere tijd samen in een beperkte gesloten ruimte vertoeft.

Buitenshuis, behalve als men echt opeengepakt staat gedurende een zekere tijd, is daar maar weinig overdracht. Behalve misschien een BBQ of zo, als men allemaal samen aan tafel gaat zitten buitenshuis.

Als gij op 1 meter van een andere op een bank zit, dan is de kans vrij klein dat die U besmet, als ge allebei een masker draagt, he. Als geen een van beide een masker draagt, en ene krijgt een hoest of niesbui, is dat wel minder gegarandeerd.

Elio di Supo
7 april 2020, 06:53
Ja, maar die beroepen zijn toch onderworpen aan regeltjes die maken dat je niet ziek kan worden he ;-)

In Italie is 25% van het medisch personeel zelf ziek gevallen. En tja, politiemensen moeten soms iemand bij hun lurven vatten. Dat gaat moeilijk vanop 1,5 meter afstand. En tot nader order dragen ze nog geen beschermingspakjes a la Dustin Hoffman in Outbreak.

Vlad
7 april 2020, 06:59
Hoe verklaart men dat iets dergelijks niet zou kunnen? :?

Ik vermoed dat de regels over sport en die over verplaatsing (https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/) elkaar tegenspreken en dat het dus van het 'gezond verstand' van de politieagent afhangt vanuit welk perspectief hij oordeelt. :-)

Blijkbaar mag je nog individueel (of in gezinsverband) sporten maar mag je wel geen niet-essentiële verplaatsingen doen op een 'luchtje scheppen' na. Dat luchtje scheppen was tot gisteren beperkt tot wandelen, fietsen en joggen. Nu zou je ook mogen rolschaatsen, steppen, ... .

patrickve
7 april 2020, 07:05
In Italie is 25% van het medisch personeel zelf ziek gevallen.

Oeioei, dat is veel lager dan ik dacht. Ik zou vermoed hebben, rond de 70% of zo. Eigenaardig...

Of tellen ze daar alle verzorgers bij die nu niks te doen hebben, want geen corona verzorgers (ik denk aan psychiaters, cardiologen, kinesisten...)

Skobelev
7 april 2020, 07:12
Ik vermoed dat de regels over sport en die over verplaatsing (https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/) elkaar tegenspreken en dat het dus van het 'gezond verstand' van de politieagent afhangt vanuit welk perspectief hij oordeelt. :-)

Blijkbaar mag je nog individueel (of in gezinsverband) sporten maar mag je wel geen niet-essentiële verplaatsingen doen op een 'luchtje scheppen' na. Dat luchtje scheppen was tot gisteren beperkt tot wandelen, fietsen en joggen. Nu zou je ook mogen rolschaatsen, steppen, ... .

Als we op "het gezond verstand" van sommige agenten afhangen zij we ferm gejost...:? Als er iemand, in zijn eentje, een balletje staat te gooien naar een ring dan loopt die geen enkel risico het virus door te geven noch te krijgen.

Vlad
7 april 2020, 07:16
Als we op "het gezond verstand" van sommige agenten afhangen zij we ferm gejost...:? Als er iemand, in zijn eentje, een balletje staat te gooien naar een ring dan loopt die geen enkel risico het virus door te geven noch te krijgen.

Tja, wat als iemand anders ook een balletje wil gooien ... op hoelang balletje gooien heeft iedereen recht ? Dat is dan aan de sowjet om dat te beslissen vermoedelijk :-)

ViveLaBelgique
7 april 2020, 07:55
Parketten openden al 5.000 dossiers

De parketten hebben al ruim 5.000 inbreuken op de coronamaatregelen geregistreerd.

Enkele rechtbanken zouden een snelrechtzitting willen organiseren, zodat ernstige inbreuken nog voor de zomer wordt behandeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die blijven de regels negeren of die spuwen op agenten, meldt De Standaard.


https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/voor-het-eerst-geen-nieuwe-overlijdens-in-china/10219284.html#731081

Of het parket zich bezig houdt met illegale rustpauzen op banken in Antwerpen wordt niet weergegeven.

ViveLaBelgique
7 april 2020, 08:01
Als we op "het gezond verstand" van sommige agenten afhangen zij we ferm gejost...:? Als er iemand, in zijn eentje, een balletje staat te gooien naar een ring dan loopt die geen enkel risico het virus door te geven noch te krijgen.

Er zal altijd toezicht nodig zijn als openbare infrastructuur toegankelijk blijft. Je kan evenmin "gezond verstand" arbiter laten spelen in sportcompetities.

Skobelev
7 april 2020, 08:01
Tja, wat als iemand anders ook een balletje wil gooien ... op hoelang balletje gooien heeft iedereen recht ? Dat is dan aan de sowjet om dat te beslissen vermoedelijk :-)

Dat is als op een terras zitten buiten corona tijden, hoe lang mag je een tafeltje bezetten? Wat als er iemand anders ook iets wil komen drinken?

First in, first served.

ViveLaBelgique
7 april 2020, 08:09
Met krijt op de straat tekenen is dan weer wel toegestaan.

Bron ?

ViveLaBelgique
7 april 2020, 08:11
Op een bank van 2,5 meter breed mogen maximum 2 personen plaats nemen, tenzij, tenzij ze uit één gezin komen, dan mag de bank volledig bezet worden.

Dat is toch duidelijk.g.

Enkel als het oudere personen of zwangere vrouwen betreft. De faq van het crisiscentrum is wet en is duidelijk.

Skobelev
7 april 2020, 08:33
Enkel als het oudere personen of zwangere vrouwen betreft. De faq van het crisiscentrum is wet en is duidelijk.

Duidelijk? Wat is de ondergrens voor ouderen? Zwanger? Moet je een bewijs van de huisarts mee hebben of een ongebruikte predictor of moet het zichtbaar zijn? Er zijn vrouwen waarvan je denkt dat ze zwanger zijn maar het niet zijn....

gertc
7 april 2020, 08:33
Enkel als het oudere personen of zwangere vrouwen betreft. De faq van het crisiscentrum is wet en is duidelijk.
Alleen hebben die FAQ geen enkele wettelijke grond. Dat heeft het ministerieel besluit. Dat beseffen intussen de parketten. Die van Oost-Vlaanderen en Antwerpen lieten de politiezones al weten dat ze processen-verbaal op basis van de FAQ zo goed als zeker seponeren
Bron
(https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/algemeen/mag-je-nu-op-een-bankje-zitten-of-niet/10219180.html)

Elio di Supo
7 april 2020, 08:53
Oeioei, dat is veel lager dan ik dacht. Ik zou vermoed hebben, rond de 70% of zo. Eigenaardig...

Of tellen ze daar alle verzorgers bij die nu niks te doen hebben, want geen corona verzorgers (ik denk aan psychiaters, cardiologen, kinesisten...)

70%? Als dat het geval was dan zou hun gehele medische infrastructuur in elkaar zijn gestuikt.

patrickve
7 april 2020, 09:19
70%? Als dat het geval was dan zou hun gehele medische infrastructuur in elkaar zijn gestuikt.

Nee, want veruit de meeste mensen worden niet eens erg ziek, of zijn zelfs asymptomatisch.

70% of meer van de jonge mensen zijn blijkbaar totaal asymptomatisch.

https://www.newser.com/story/288346/italian-town-manages-to-stop-all-new-infections.html

Meer dan 50% van de dorpsbewoners die geinfecteerd waren, waren totaal asymptomatisch. Bij jongeren ligt dat nog hoger.

De schoofzak
7 april 2020, 09:47
Sorry mijn fout, je mag wel een verplaatsing maken naar je lief.

Je bent nog niet precies genoeg.

Als je het M.B. leest, dan mag het niet.
Als je de faq van een paar ambtenaren met ministeriële opdracht leest, dan zou het wel mogen.

Vrijspraak gegarandeerd.

De schoofzak
7 april 2020, 09:49
Gezond verstand verwachten bij de NVA :roll: :roll:

Bende muggenzifters zijn het bij de NVA, maar goed begrijpelijk, ze moeten toch iets doen om op te vallen, hun irrelevant bestaan doet immers pijn.

Wel, zeker in deze wordt Gwennietje betrapt op een flagrante flater, en dan reageert ze flauw, zonder moed op haar fout toe te geven, met de tweet 'gezond verstand'.

De schoofzak
7 april 2020, 09:53
Ik zie ook niet in waarom ik niet op een bankje of op het gras in een park mag gaan zitten om wat te lezen. Misschien dat de opstellers van dat verbod allemaal over een kloeke achtertuin beschikken, maar zelf moet ik het rooien met een kleine studio zonder balkon.

Ze leggen het pertang toch wel uit, waarom het verbod er is.

Maar toegegeven (samen met De Wever), zou het beter zijn te stellen:

in het gras zitten of rusten op een bank, mag enkel:
prioritair voor korte periode door kleuters met ouders, bejaarde ouderen en zwangeren
voor zeer korte periodes, behalve op plaatsen waar de passage zo druk wordt dat het dreigt dat de social distancing niet gerespecteerd kan worden.

groteAntwerpseGust
7 april 2020, 10:40
Ze leggen het pertang toch wel uit, waarom het verbod er is.

Maar toegegeven (samen met De Wever), zou het beter zijn te stellen:

in het gras zitten of rusten op een bank, mag enkel:
prioritair voor korte periode door kleuters met ouders, bejaarde ouderen en zwangeren
voor zeer korte periodes, behalve op plaatsen waar de passage zo druk wordt dat het dreigt dat de social distancing niet gerespecteerd kan worden.

Hou het toch eens simpel, samenscholing mag niet, al de rest wel. Geen FAQ, geen onduidelijkheid, ja de politie zal wat vragen moeten stellen.

gertc
7 april 2020, 10:44
Ze leggen het pertang toch wel uit, waarom het verbod er is.

De uitleg die ze gisteren gaven was 'het kan geen kwaad om ergens alleen te zitten, maar dan bestaat de kans dat er iemand bij komt zitten - dus verbieden we het maar'. Dat is ongeveer hetzelfde als 'we verbieden autorijden omdat het zou kunnen dat er iemand te snel gaat rijden'.

reservespeler
7 april 2020, 11:15
Bron ?

De VTM uitzending van zaterdag.

De schoofzak
7 april 2020, 11:40
Hou het toch eens simpel, samenscholing mag niet, al de rest wel. Geen FAQ, geen onduidelijkheid, ja de politie zal wat vragen moeten stellen.

Crowding moet voorkomen worden.
Dat kan enkel door maatregelen die ingrijpen net voor het te laat is.

De schoofzak
7 april 2020, 11:41
De uitleg die ze gisteren gaven was 'het kan geen kwaad om ergens alleen te zitten, maar dan bestaat de kans dat er iemand bij komt zitten - dus verbieden we het maar'. Dat is ongeveer hetzelfde als 'we verbieden autorijden omdat het zou kunnen dat er iemand te snel gaat rijden'.

Dan heb je onvoldoende genuanceerd geluisterd. Zie mijn vorige post, hier net boven.

Jay-P.
7 april 2020, 11:45
Dan heb je onvoldoende genuanceerd geluisterd. Zie mijn vorige post, hier net boven.'t niveau van je madam dus?

Diego Raga
7 april 2020, 23:39
Crowding moet voorkomen worden.
Dat kan enkel door maatregelen die ingrijpen net voor het te laat is.
Deze Oegandese flik is het helemaal met je eens:

https://www.liveleak.com/view?t=9V2Ob_1586277978

Aan het einde nog een stevige waarschuwing. :lol:

patrickve
8 april 2020, 07:11
De uitleg die ze gisteren gaven was 'het kan geen kwaad om ergens alleen te zitten, maar dan bestaat de kans dat er iemand bij komt zitten - dus verbieden we het maar'. Dat is ongeveer hetzelfde als 'we verbieden autorijden omdat het zou kunnen dat er iemand te snel gaat rijden'.

Inderdaad. Het is een nutteloze maatregel, die nut zou hebben mocht men andere maatregelen overtreden.

De schoofzak
8 april 2020, 07:55
Sommigen snappen de processus van crowding niet eens.
Maar dat is niet het ergste.

Dat de communicatie vanuit de overheid, in weerwil van deze van de mensen zoals Van Gucht die fenomenaal goed is, zo lamentabel is, met die opeenvolging van faq's, dat is pas triest.

Zeg eens eerlijk: wie heeft deze al volledig doorgenomen?
https://crisiscentrum.be/sites/default/files/content/faq_nl_versie_8.pdf