PDA

View Full Version : Carre*our weigert cash geld (zelfs gepast), mag dit wel?(!)


bembem
10 april 2020, 23:13
Het was 6,99€... ik gaf 7€ (vermits ze het verschil toch niet meer terug geven, gepast bedrag), maar nee weigering 'want ze aanvaarden voortaan enkel via bancontact'.

Pfffffft. Waar zit de logica.. ??! (aangezien ze met hun vieze handschoenen toch overal aan zitten). En ja, ik betaal liever cash.... in Lidl maken ze er voor zover geen probleem van, same same vr Turkse kruidenier... xD.

Eyjafjallajökull
10 april 2020, 23:18
Geld aanraken in deze tijden, ook al weer een strak plan.

Je hebt geen bankkaart of wat ?

Waarvoor zou jij ook al cash geld op zak moeten hebben ? Het is niet dat je zwarte te verdoen hebt :lol:

bembem
10 april 2020, 23:19
Ik heb liever cash ja, mag het nog :evil:

maddox
10 april 2020, 23:35
Ik heb liever cash ja, mag het nog :evil:

Blijkbaar niet in de veel te dure Carrefour.

Maar als je zegt, 'k heb geen digitale manier van betalen, zijn ze in theorie verplicht dat te aanvaarden. Het blijft een legaal betaalmiddel.

koe de poing
10 april 2020, 23:37
Het was 6,99€... ik gaf 7€ (vermits ze het verschil toch niet meer terug geven, gepast bedrag), maar nee weigering 'want ze aanvaarden voortaan enkel via bancontact'.

Pfffffft. Waar zit de logica.. ??! (aangezien ze met hun vieze handschoenen toch overal aan zitten). En ja, ik betaal liever cash.... in Lidl maken ze er voor zover geen probleem van, same same vr Turkse kruidenier... xD.

Carrefour is dan ook een winkel met klasse

Zucht
10 april 2020, 23:42
Blijkbaar niet in de veel te dure Carrefour.

Maar als je zegt, 'k heb geen digitale manier van betalen, zijn ze in theorie verplicht dat te aanvaarden. Het blijft een legaal betaalmiddel.

Desperate times, desperate measures. Carrefour is ook verantwoordelijk voor de veiligheid van het personeel. Dus die cash wordt gewoon geweigerd. Ze kan altijd klacht indienen bij de FOD financiën.

Mambo
11 april 2020, 00:26
Wie geen kaart heeft moet dus niet meer eten?

Tavek
11 april 2020, 00:28
Wie geen kaart heeft moet dus niet meer eten?

Ik ben er vrij zeker van dat bembem wel een gsm heeft.

Payconic ?
Apple Pay ?
Android Pay ?

Mambo
11 april 2020, 00:33
Ik ben er vrij zeker van dat bembem wel een gsm heeft.

Payconic ?
Apple Pay ?
Android Pay ?

Wie geen kaart heeft zal de rest ook niet hebben.
Mogelijks niet eens een bankrekening.

Waarom heb je trouwens een bank nodig?

Tavek
11 april 2020, 00:34
Wie geen kaart heeft zal de rest ook niet hebben.
Mogelijks niet eens een bankrekening.

Waarom heb je trouwens een bank nodig?

Geen idee, maar niet komen zagen dat je nergens nog iets kunt kopen.

Mambo
11 april 2020, 00:38
Geen idee, maar niet komen zagen dat je nergens nog iets kunt kopen.

Als men je geld niet wil aanvaarden kan men ook niet zeggen dat je aan het stelen bent.

Denk daar maar eens over.

maddox
11 april 2020, 00:39
Als men je geld niet wil aanvaarden kan men ook niet zeggen dat je aan het stelen bent.

Denk daar maar eens over.

Klopt, laat de politie er maar bij komen.

Tavek
11 april 2020, 00:43
Ik hoop dat cash geld binnenkort verdwijnt.

Ik erger mij dood aan zaken waar nog cash voor nodig is.

maddox
11 april 2020, 00:44
Ik hoop dat cash geld binnenkort verdwijnt.

Ik erger mij dood aan zaken waar nog cash voor nodig is.

Ik niet. De overheid moet niet weten waarom ik een paar liter nitreerzuur voor nodig heb.

Tavek
11 april 2020, 00:45
Ik niet. De overheid moet niet weten waarom ik een paar liter nitreerzuur voor nodig heb.

Bitcoin is your friend :D

maddox
11 april 2020, 00:47
Bitcoin is your friend :D

Ik gebruik een paar liter, geen tankwagen vol.


Maar ik denk dat ruilhandel wel een optie wordt als geld puur digitaal gaat.

Tavek
11 april 2020, 00:53
Ik betaal gewoon digitaal. Handig, snel en veilig. En geen gerommel met geld in uw zakken of portomonee.

Ik heb een hekel aan naar de bankautomaat te lopen.

maddox
11 april 2020, 01:11
Ik betaal gewoon digitaal. Handig, snel en veilig. En geen gerommel met geld in uw zakken of portomonee.

Ik heb een hekel aan naar de bankautomaat te lopen.

Ik heb geen behoefte aan een bankautomaat die aan mijn naam is gekoppeld.

Eduard Khil
11 april 2020, 05:12
Ik betaal gewoon digitaal. Handig, snel en veilig. En geen gerommel met geld in uw zakken of portomonee.

Ik heb een hekel aan naar de bankautomaat te lopen.

Inderdaad. Maar moeilijk voor marginalen en vervelend voor zwartwerkers en sjoemelaars he

Universalia
11 april 2020, 07:00
Ik betaal al geruime tijd alleen met mijn kaart die ggéén RFID chip aan boord heeft om contactloos met te betalen.

Er zijn (hoorde ik al wel eens) die een kaard die een RFID chip in huis heeft die in de bank laten uitschakelen omdat ze er geen vertrouwen in hebben????

Ik geloof dat het bedrag laatst van 25€ naar 50€ waar u contactloos met kan betalen.

Digitaal zakkenrollen bestaat het of is het een verhaaltje? (https://www.nemokennislink.nl/publicaties/digitaal-zakkenrollen-met-contactloos-betalen/)

p.s.

Betalen met chip in je hand dichterbij dan je denkt, maar 'de bezwaren zijn gegrond' (https://eenvandaag.avrotros.nl/item/betalen-met-chip-in-je-hand-dichterbij-dan-je-denkt-maar-de-bezwaren-zijn-gegrond/)

"Veilige RFID-chip bestaat niet" (interview) (https://www.security.nl/posting/29922/"Veilige+RFID-chip+bestaat+niet"+%28interview%29)

Bovenstaande indelen bij de categorie 'bangmakerij' of zou er toch iets van waar kunnen zijn? :|

Met stoffer en blik dan maar ...

https://cdn.pixabay.com/photo/2018/03/09/20/31/symbolic-3212538__340.jpg

maddox
11 april 2020, 08:31
Inderdaad. Maar moeilijk voor marginalen en vervelend voor zwartwerkers en sjoemelaars he

En het is ook irritant voor mensen die een beetje privacy willen.

Oompje overheid hoeft niet te weten waarom ik 250m houten plank wil hebben, of waarom ik D120x d80x L2000 7075T6 aluminium stang aanschaf.

Dadeemelee
11 april 2020, 08:52
Het was 6,99€... ik gaf 7€ (vermits ze het verschil toch niet meer terug geven, gepast bedrag), maar nee weigering 'want ze aanvaarden voortaan enkel via bancontact'.

Pfffffft. Waar zit de logica.. ??! (aangezien ze met hun vieze handschoenen toch overal aan zitten). En ja, ik betaal liever cash.... in Lidl maken ze er voor zover geen probleem van, same same vr Turkse kruidenier... xD.

In andere tijden zou ik er bezwaar tegen maken. Nu is het een goede maatregel. Wel wegwerphandschoenen dragen als je pint.

Henri1
11 april 2020, 09:16
Het was 6,99€... ik gaf 7€ (vermits ze het verschil toch niet meer terug geven, gepast bedrag), maar nee weigering 'want ze aanvaarden voortaan enkel via bancontact'.

Pfffffft. Waar zit de logica.. ??! (aangezien ze met hun vieze handschoenen toch overal aan zitten). En ja, ik betaal liever cash.... in Lidl maken ze er voor zover geen probleem van, same same vr Turkse kruidenier... xD.

Zijt ge nu van uw geld afgeraakt ?

Pandareus
11 april 2020, 09:22
Wie geen kaart heeft moet dus niet meer eten?

Waarom ga je ervan uit dat ze geen kaart heeft ? Ze heeft een bankrekening want ze ontvangt een uitkering. Bij een rekening hoort een kaart.

Trouwens, behalve een klein groepje fosielen heeft iedereen een rekening + kaart.

Pandareus
11 april 2020, 09:24
Als men je geld niet wil aanvaarden kan men ook niet zeggen dat je aan het stelen bent.

Denk daar maar eens over.

De politie en de parketmagistraten mogen inderdaad ook al wel eens lachen.
Veel succes toegewenst, probeer het misschien best zelf uit ?

Travis Bickle
11 april 2020, 09:26
Waarom ga je ervan uit dat ze geen kaart heeft ? Ze heeft een bankrekening want ze ontvangt een uitkering. Bij een rekening hoort een kaart.

Trouwens, behalve een klein groepje fosielen heeft iedereen een rekening + kaart.

In China, (uiteraard vooral in de grotere steden) ben je dra een fossiel als je wil betalen met een bankkaart. Vooral het jonge publiek doet daar zijn betalingen middels WeChat; of zelfs (ten bate van privacy - maar daar gaan Chinezen nu eenmaal geheel anders mee om dan hoe wij dat doen) louter op basis van gezichtsherkenning.

Mambo
11 april 2020, 10:23
In China, (uiteraard vooral in de grotere steden) ben je dra een fossiel als je wil betalen met een bankkaart. Vooral het jonge publiek doet daar zijn betalingen middels WeChat; of zelfs (ten bate van privacy - maar daar gaan Chinezen nu eenmaal geheel anders mee om dan hoe wij dat doen) louter op basis van gezichtsherkenning.

Zouden ze ook op de markt met hun wechat of kaart op de markt betalen bij een kopje vleermuissoep?

Mambo
11 april 2020, 10:25
Waarom ga je ervan uit dat ze geen kaart heeft ? Ze heeft een bankrekening want ze ontvangt een uitkering. Bij een rekening hoort een kaart.

Trouwens, behalve een klein groepje fosielen heeft iedereen een rekening + kaart.

Die staat misschien geblokkeerd?

Pandareus
11 april 2020, 10:39
Die staat misschien geblokkeerd?

Dan moet ze maar de nodige stappen zetten om dat ongedaan te maken...

Van honger zal ze niet omkomen ondertussen, haar kasten puilen uit van de rommel uit Sun Wah. En zoals ze zelf zei : bij Lidl kan ze terecht met cash.

Mambo
11 april 2020, 10:51
Tja dan moeten de kaart en online betalers ook maar zo sportief zijn de kosten die de verkoper voor u maakt er bij te betalen he.

Dat schommelt tussen de 20 cent tot 3% van het bedrag.
Plus kosten terminaal. ( kan ook al enkele duizenden worden)
Have fun.

Elio di Supo
11 april 2020, 12:53
Zouden ze ook op de markt met hun wechat of kaart op de markt betalen bij een kopje vleermuissoep?

Mmm ... vleermuissoep.

https://images.ladbible.com/thumbnail?type=jpeg&url=http://beta.ems.ladbiblegroup.com/s3/content/056f3f845e29fbdd322531a2c737d331.png&quality=70&width=720

Pandareus
11 april 2020, 13:55
Tja dan moeten de kaart en online betalers ook maar zo sportief zijn de kosten die de verkoper voor u maakt er bij te betalen he.

Dat schommelt tussen de 20 cent tot 3% van het bedrag.
Plus kosten terminaal. ( kan ook al enkele duizenden worden)
Have fun.

De kaart en online betalers liggen daar geen seconde van wakker, het interesseert hen niet. En de verkoper weet heel goed dat het aanrekenen van kosten verboden is.
IRL is de supermarkt blij dat die onzin van moemoe die nog met cash staat te prutsen uitsterft.

Pandareus
11 april 2020, 13:57
Mmm ... vleermuissoep.

https://images.ladbible.com/thumbnail?type=jpeg&url=http://beta.ems.ladbiblegroup.com/s3/content/056f3f845e29fbdd322531a2c737d331.png&quality=70&width=720

Nog nooit zoiets smerig gezien...
Wat chinezen allemaal door hun strot krijgen is voor mij onbegrijpelijk...

De schoofzak
11 april 2020, 14:04
Het is nog altijd wettelijk voorzien dat men "onze" munt moet aanvaarden.
De reden waarom dat destijds is ingevoerd, is helemaal niet meer van tel.

Het wordt dus tijd, en met de corona-crisis is er een geschikt moment, om dat af te schaffen.

Er bestaan reeds anonieme kredietkaarten (wegwerpkaarten) waarbij je dus bij de aanschaf van de kaart, het voorziene bedrag vooruit betaalt (wat dan geen kredietkaart meer is, maar kom).
Die mogen van mij veralgemeend worden voor betalingen tot vb. 50 euro.
Al de rest: debet- of kredietkaart op maat. (als het van mij zou afhangen, nogmaals)

patrickve
11 april 2020, 14:07
In andere tijden zou ik er bezwaar tegen maken. Nu is het een goede maatregel. Wel wegwerphandschoenen dragen als je pint.

Voila, je zegt het. Cash geld zou zogezegd besmettelijk zijn, maar die automaat waar iedereen op tokkelt, niet.

Als je handschoenen aandoet voor die automaat, dan kan je die ook aandoen voor dat cash geld he.

Ik vind dat trouwens grappig, dat dat cash geld een virusdrager zou zijn, en al die waren niet.

Op papieren geld is dat virus weg na een dag, de metalen munten kan men ontsmetten he. Dat is dus allemaal zever.

Indien de beschermingen die men geeft (handschoenen, masker) niet zouden werken voor cash geld, dan werken ze ook niet voor de winkelwaren. Die heb jij toch ook aangeraakt om in je karretje te leggen he.

De schoofzak
11 april 2020, 14:07
Tja dan moeten de kaart en online betalers ook maar zo sportief zijn de kosten die de verkoper voor u maakt er bij te betalen he.

Dat schommelt tussen de 20 cent tot 3% van het bedrag.
Plus kosten terminaal. ( kan ook al enkele duizenden worden)
Have fun.

Aanschaf van wisselgeld, tellen van de kassa 's avonds, binnen brengen bij de bank, verzekering tegen diefstal of hold up ... zijn ook kosten.

En voor de staat: slaan van munten en drukken van geld zijn ook kosten. Die nu betaald worden met jouw belastingsgeld.

patrickve
11 april 2020, 14:08
Er bestaan reeds anonieme kredietkaarten (wegwerpkaarten) waarbij je dus bij de aanschaf van de kaart, het voorziene bedrag vooruit betaalt

Wat is dan het verschil met een briefje van 50 Euro ?

Ik geef U die kaart. Wat is het verschil met: ik geef U dat briefje ?

Mambo
11 april 2020, 14:11
De kaart en online betalers liggen daar geen seconde van wakker, het interesseert hen niet. En de verkoper weet heel goed dat het aanrekenen van kosten verboden is.
IRL is de supermarkt blij dat die onzin van moemoe die nog met cash staat te prutsen uitsterft.

In supermarkten is de reden wel om het cashbedrag zo laag mogelijk te houden omdat anders de bende van Nijvel nog eens langs komt.
Dit en ook omdat ze hun eigen personeel niet vertrouwen.
+ dat ze zelf naar de bank moeten lopen.

Kortom...het geld ging al eens gaan lopen onderweg.

Mambo
11 april 2020, 14:11
Wat is dan het verschil met een briefje van 50 Euro ?

Ik geef U die kaart. Wat is het verschil met: ik geef U dat briefje ?

Idd.

Zucht
11 april 2020, 14:21
Wat is dan het verschil met een briefje van 50 Euro ?

Ik geef U die kaart. Wat is het verschil met: ik geef U dat briefje ?

Groot verschil voor het personeel, want die komt niet in de buurt van de kaart.
De klant steekt die in 't machien en tokkelt de pincode. Alleen de klant kan eventueel een contaminatie oplopen.
En met een kontaktloze kaart zonder pincode zelfs dat niet.

De regel dient om het winkelpersoneel te beschermen. Ik daar ruim begrip voor.

Elio di Supo
11 april 2020, 14:26
De kaart en online betalers liggen daar geen seconde van wakker, het interesseert hen niet. En de verkoper weet heel goed dat het aanrekenen van kosten verboden is.
IRL is de supermarkt blij dat die onzin van moemoe die nog met cash staat te prutsen uitsterft.

In Belgie zag je dat nog af en toe. Ene die zijn inkopen betaalde met allemaal muntjes. De laatste keer dat ik mij zoiets herinner was aan de kassa voor mij toen die zo'n 20 blikken Cara-pils kocht.

In de States ben je bijna marginaal als je betaalt met cash.

Pandareus
11 april 2020, 15:10
In supermarkten is de reden wel om het cashbedrag zo laag mogelijk te houden omdat anders de bende van Nijvel nog eens langs komt.
Dit en ook omdat ze hun eigen personeel niet vertrouwen.
+ dat ze zelf naar de bank moeten lopen.

Kortom...het geld ging al eens gaan lopen onderweg.

Geen enkele supermarkt neemt het risico om een filiaalhouder toe te laten om met cash rond te rijden richting de bank. Dat gaat van de kassa's naar de kluis in het secretariaat en daar komt Group4 dat ophalen. En dat is de echte kost, die nu sterk aan het verminderen is.

Mambo
11 april 2020, 15:18
Groot verschil voor het personeel, want die komt niet in de buurt van de kaart.
De klant steekt die in 't machien en tokkelt de pincode. Alleen de klant kan eventueel een contaminatie oplopen.
En met een kontaktloze kaart zonder pincode zelfs dat niet.

De regel dient om het winkelpersoneel te beschermen. Ik daar ruim begrip voor.

Stel dat je een frituur hebt.
500 kilo en 500 frikandellen in het zwart en evenveel in het wit.
Maar ze betalen 1000 met bancontakt.

Beetje niet goed he?

Eduard Khil
11 april 2020, 15:19
Stel dat je een frituur hebt.
500 kilo en 500 frikandellen in het zwart en evenveel in het wit.
Maar ze betalen 1000 met bancontakt.

Beetje niet goed he?

waarmee weer bewezen wordt dat het vooral fraudeurs zijn die huilen als cash geld eruit gaat :lol:

Pandareus
11 april 2020, 15:24
In Belgie zag je dat nog af en toe. Ene die zijn inkopen betaalde met allemaal muntjes. De laatste keer dat ik mij zoiets herinner was aan de kassa voor mij toen die zo'n 20 blikken Cara-pils kocht.

In de States ben je bijna marginaal als je betaalt met cash.

Dat komt bij ons ook nog, het is trouwens snel aan het minderen, ook bij ons.
Bejaarden, en dan natuurlijk het segment v/d zelfstandigen die graag aankopen doen met hun 'zwartjes'.
En idd, het fenomeen van de cara-pils drinkers. :lol:
Een groepje Polen staat bij ons aan de Delhaize elke dag opnieuw op de parking de allergoedkoopste blikjes pils naar binnen te hevelen. Die gaan om beurten met een mandje vol bier langs de kassa en dat is steeds met kleingeld en af en toe eens een briefje van 5 euro.

Boduo
11 april 2020, 15:33
Het was 6,99€... ik gaf 7€ (vermits ze het verschil toch niet meer terug geven, gepast bedrag), maar nee weigering 'want ze aanvaarden voortaan enkel via bancontact'.

Pfffffft. Waar zit de logica.. ??! (aangezien ze met hun vieze handschoenen toch overal aan zitten). En ja, ik betaal liever cash.... in Lidl maken ze er voor zover geen probleem van, same same vr Turkse kruidenier... xD.

veralgemening...
in onze omgeving zijn er meerdere Carrefours. In geen enkele werd cash geweigerd, ook niet in de Aldi, Lidl, Colruyt,...

Boduo
11 april 2020, 15:34
Dat komt bij ons ook nog, het is trouwens snel aan het minderen, ook bij ons.
Bejaarden, en dan natuurlijk het segment v/d zelfstandigen die graag aankopen doen met hun 'zwartjes'.
En idd, het fenomeen van de cara-pils drinkers. :lol:
Een groepje Polen staat bij ons aan de Delhaize elke dag opnieuw op de parking de allergoedkoopste blikjes pils naar binnen te hevelen. Die gaan om beurten met een mandje vol bier langs de kassa en dat is steeds met kleingeld en af en toe eens een briefje van 5 euro.

In Delhaize de allergoedkoopste ???
???

Pandareus
11 april 2020, 15:36
Stel dat je een frituur hebt.
500 kilo en 500 frikandellen in het zwart en evenveel in het wit.
Maar ze betalen 1000 met bancontakt.

Beetje niet goed he?

OW MY GOD ! Wat een ramp ! Die arme friturist... :cry:

Pandareus
11 april 2020, 15:42
In Delhaize de allergoedkoopste ???
???

Reden dat dat groepje al pakweg 6 maand aan de Delhaize staat te zuipen is dat ze bij Colruyt niet meer binnen mogen. Teveel baldadigheden, en colruyt heeft ze via hun security laten de deur wijzen.

Nu heeft Delhaize alle bier in blik uit de frigo's laten halen, dat zou ervoor moeten zorgen dat het saucissenvolk niet langer hun parking voor een cafee gaat nemen. Tenzij ze graag pils aan kamertemperatuur drinken natuurlijk.

Mambo
11 april 2020, 15:59
waarmee weer bewezen wordt dat het vooral fraudeurs zijn die huilen als cash geld eruit gaat :lol:

Fraude is een relatief begrip.
Onterechte gelden toeeigenen!

Wie heeft er meer recht op die frikandellen?

De schoofzak
11 april 2020, 16:21
Wat is dan het verschil met een briefje van 50 Euro ?

Ik geef U die kaart. Wat is het verschil met: ik geef U dat briefje ?

Het verschil is de 20ste en de 21ste eeuw.
Het verschil is: een vw 1200 kever tegen een vw golf laatste generatie.
Het verschil is: een telefoon met draaischijn aan een draad tegen een smartphone.

Zucht
11 april 2020, 16:39
Stel dat je een frituur hebt.
500 kilo en 500 frikandellen in het zwart en evenveel in het wit.
Maar ze betalen 1000 met bancontakt.

Beetje niet goed he?

Die friturist hoeft zijn personeel niet te beschermen zoals Carrefour dat wel doet.

regor
11 april 2020, 16:48
Blijkbaar niet in de veel te dure Carrefour.

Maar als je zegt, 'k heb geen digitale manier van betalen, zijn ze in theorie verplicht dat te aanvaarden. Het blijft een legaal betaalmiddel.

Geld is echt het geschikte middel om allerhande ziektes te verspreiden.
Cash geld gaat rapper dan je denkt, helemaal verdwijnen. Het drukken van papiergeld en het slaan van munten kost veel geld. Denk eens aan tonnen koperen centen die ergens liggen te verkommeren. Ik vraag me af hoeveel het koste om één onnozele cent te fabrikeren. Aan de kassa zie je soms de mensen staan zuchten, als er één al zijn koperwerk bovenhaalt om te betalen.
Betalen met kaart gaat vlug en zonder fouten. Bovendien moet je, je nooit afvragen, heb ik wel genoeg geld op zak.

reservespeler
11 april 2020, 16:52
Het was 6,99€... ik gaf 7€ (vermits ze het verschil toch niet meer terug geven, gepast bedrag), maar nee weigering 'want ze aanvaarden voortaan enkel via bancontact'.

Pfffffft. Waar zit de logica.. ??! (aangezien ze met hun vieze handschoenen toch overal aan zitten). En ja, ik betaal liever cash.... in Lidl maken ze er voor zover geen probleem van, same same vr Turkse kruidenier... xD.

Niet te geloven dat ze je waardevolle geld niet wilden aanvaarden.

reservespeler
11 april 2020, 17:05
Het is nog altijd wettelijk voorzien dat men "onze" munt moet aanvaarden.
De reden waarom dat destijds is ingevoerd, is helemaal niet meer van tel.

Het wordt dus tijd, en met de corona-crisis is er een geschikt moment, om dat af te schaffen.

Er bestaan reeds anonieme kredietkaarten (wegwerpkaarten) waarbij je dus bij de aanschaf van de kaart, het voorziene bedrag vooruit betaalt (wat dan geen kredietkaart meer is, maar kom).
Die mogen van mij veralgemeend worden voor betalingen tot vb. 50 euro.
Al de rest: debet- of kredietkaart op maat. (als het van mij zou afhangen, nogmaals)

Gelukkig hangt het niet van u af.
Nog maar eens een kaart erbij.

reservespeler
11 april 2020, 17:08
waarmee weer bewezen wordt dat het vooral fraudeurs zijn die huilen als cash geld eruit gaat :lol:

Aankoop via tweedehands, hoe gaan we dat regelen.

maddox
11 april 2020, 18:33
Geld is echt het geschikte middel om allerhande ziektes te verspreiden. Dat geld is zoals een mes. Dat doet niks zolang er geen mensen mee bezig zijn.
Cash geld gaat rapper dan je denkt, helemaal verdwijnen.
Helaas wel, maar dan vind ik wel iets anders uit.
Het drukken van papiergeld en het slaan van munten kost veel geld.
1 goeie EMP en 90% van het digitale geld bestaat gewoon niet meer.
Denk eens aan tonnen koperen centen die ergens liggen te verkommeren.
Dat materiaal is perfect recycleerbaar.
Ik vraag me af hoeveel het koste om één onnozele cent te fabrikeren
Als je die stuk per stuk zou maken, belachelijk veel meer, maar geautomatiseerd, valt dat heel goed mee.
Aan de kassa zie je soms de mensen staan zuchten, als er één al zijn koperwerk bovenhaalt om te betalen.
Dat zijn toch 2 minuten van je leven die je staat te verschijten, ocharme. U staat uwzelf op te fokken, ik lees gewoon verder in mijn boek.
Betalen met kaart gaat vlug en zonder fouten. Bovendien moet je, je nooit afvragen, heb ik wel genoeg geld op zak.
dat kan goed zijn, maar ik vind dat ik recht heb op het aankopen van dingen zonder dat god en klein peerke dat kan weten.
Stel u nu eens voor. Ik koop 100 kg rijst, en verdeel die onder mijn familieileden. Kwestie, we willen bij de volgende trouw eens goed uit het dak gaan met rijsstrooien.
Maar er komt een ergere crisis voorbij dan het huidige corona gezeik, en de overheid begint te zoeken naar "hamsteraars". Hoe ga ik het uitleggen dat ik die 100 kg rijst niet meer heb?

IJsboer
11 april 2020, 18:52
Het was 6,99€... ik gaf 7€ (vermits ze het verschil toch niet meer terug geven, gepast bedrag), maar nee weigering 'want ze aanvaarden voortaan enkel via bancontact'.

Pfffffft. Waar zit de logica.. ??! (aangezien ze met hun vieze handschoenen toch overal aan zitten). En ja, ik betaal liever cash.... in Lidl maken ze er voor zover geen probleem van, same same vr Turkse kruidenier... xD.

De logica is dat je elkaar minder besmet.
De Turkse kruidenier doet er niet moeilijk over, uiteraard, allochtonen trekken zich er geen kut van aan. Zonder allochtonen was deze crisis hier al lang voorbij geweest,. maar we kunnen moeilijk mensen met dubbele nationaliteit gaan afschieten.

De Lidl weet ik niet.

De schoofzak
11 april 2020, 19:47
Aankoop via tweedehands, hoe gaan we dat regelen.

Wie mee is, doet dat nu al van smartphone naar smartphone.

Maar toegegeven: er zijn een paar 'sectoren' waar cash nog een eindje nodig zal blijven.

Weyland
11 april 2020, 20:13
Bembem verdient enkel geld op het zwarte circuit en haar sokken zijn haar bank.

Eyjafjallajökull
11 april 2020, 20:24
veralgemening...
in onze omgeving zijn er meerdere Carrefours. In geen enkele werd cash geweigerd, ook niet in de Aldi, Lidl, Colruyt,...

Jij gaat echt nog elke dag naar de winkel hé ?

Bobke
11 april 2020, 20:45
Groot verschil voor het personeel, want die komt niet in de buurt van de kaart.
De klant steekt die in 't machien en tokkelt de pincode. Alleen de klant kan eventueel een contaminatie oplopen.
En met een kontaktloze kaart zonder pincode zelfs dat niet.

De regel dient om het winkelpersoneel te beschermen. Ik daar ruim begrip voor.
Voor kleine bedragen hoeft men niet in te tikken.

maddox
11 april 2020, 21:15
Voor kleine bedragen hoeft men niet in te tikken.

Het resultaat is wel dat ambetantenaar X kan kijken dat u een pakje sigaretten heeft gekocht.

bembem
11 april 2020, 21:25
Natuurlijk dat ik een bankkaart heb (duh), maar toch betaal ik liever cash -> heb ik het gevoel een beter overziicht te hebben, en tja ik pot graag iets 'tastbaars' op. Stel dat je bvb slachtoffer bent v phishing -ik zeg maar iets, ewel met cash in je kous heb je dat probleem niet. Ook: ik heb liever niet dat ze zien wat & hoeveel ik spendeer/opzij zet. None of their business ja mag het nog :evil::evil:

Elio di Supo
11 april 2020, 21:26
Het resultaat is wel dat ambetantenaar X kan kijken dat u een pakje sigaretten heeft gekocht.

Ja, the gubbermint ...

bembem
11 april 2020, 21:32
Trouwens, sinds de bank me als een marginaal uit de hoogte te woord stond, is m'n vertrouwen ih bankwezen sowieso weg. Ik ben voor hoofdzaken gelukkig wel 'bij de concurrentie'... maar toch.. heb ik liever "zelf controle". Heb echt geen zin om moest er iets gebeuren afhankelijk v hen te zijn.... Tja :-):-)

Elio di Supo
11 april 2020, 21:36
Strak plan. Je laat je invaliditeitsuitkering wsl ook in de hand uitbetalen?

Wapper
11 april 2020, 23:09
Het resultaat is wel dat ambetantenaar X kan kijken dat u een pakje sigaretten heeft gekocht.

Dat vraagt enige concrete uitleg...

Xenophon
11 april 2020, 23:21
Strak plan. Je laat je invaliditeitsuitkering wsl ook in de hand uitbetalen?

Ik wel, door de facteur.

Die - een mevrouw, drinkt dan naar vaste gewoonte een paar borrels en dan wordt ze wat roekeloos.

Ze kan dan haar pollen niet van mijn lijf houden.

Wapper
11 april 2020, 23:24
Ik wel, door de facteur.

Die - een mevrouw, drinkt dan naar vaste gewoonte een paar borrels en dan wordt ze wat roekeloos.

Ze kan dan haar pollen niet van mijn lijf houden.

:rofl: als ze dan toch zat is: pics!

maddox
11 april 2020, 23:46
Dat vraagt enige concrete uitleg...

Vrij simpel. Elke banktransactie heeft een nummer en komt in een database.

Je kan met een goed ontwikkelde database een lijst opvragen wie gedurende periode X een uitgave heeft gedaan die overeenkomt met de aankoop van een pakje sigaretten.

Maakt daar een cross reference mee in de database met medische gegevens ivm longproblemen (jaja, dat zou niet mogen) , en presto, wil "de overheid" rokers een kloot afdraaien -oftewel, de kosten voor een stervende roker niet betalen- dan kan dat prima.

Of als we terug naar mijn rijst voorbeeld gaan, je koopt zo'n berg rijst bij supermark X, waar je je klantenkaart gebruikt voor die paar eurocenten korting op de hele gekochte bubs te krijgen. Ook daar word een lijst van bijgehouden. Die lijsten worden zelfs doorverkocht aan "derde partijen", die dan gerichte reclame gaan sturen.
Een beetje zoeken op die zaken, en de overheid "weet" dat je 100 kg rijst hebt gekocht. wat er met die informatie kan gedaan worden, dat hangt van de ambetantenaar af die iets zoekt om te bewijzen dat zijn/haar taak nuttig is

Cash geld zorgt voor teveel ruis in zo'n systeem.

Elio di Supo
12 april 2020, 02:03
Ik wel, door de facteur.

Die - een mevrouw, drinkt dan naar vaste gewoonte een paar borrels en dan wordt ze wat roekeloos.

Ze kan dan haar pollen niet van mijn lijf houden.

En dan vraag jij of je het gleufje van haar brievenbus eens mag zien?

Jay-P.
12 april 2020, 02:09
Trouwens, sinds de bank me als een marginaal uit de hoogte te woord stond, is m'n vertrouwen ih bankwezen sowieso weg. Ik ben voor hoofdzaken gelukkig wel 'bij de concurrentie'... maar toch.. heb ik liever "zelf controle". Heb echt geen zin om moest er iets gebeuren afhankelijk v hen te zijn.... Tja :-):-)Dat de 'bank' jou als idiote marginaal behandelt pleit duidelijk in 't voordeel van de 'bank' deze keer.
Als 't goed is moet het ook gezegd worden!

bembem
12 april 2020, 02:18
Dat de 'bank' jou als idiote marginaal behandelt pleit duidelijk in 't voordeel van de 'bank' deze keer.
Als 't goed is moet het ook gezegd worden!

Goh daar is pepe :roll::roll:

Jay-P.
12 april 2020, 04:09
Goh daar is pepe :roll::roll::cheer: Haha: You wish maar da's niet Pay-pay 4U. :-P

reservespeler
12 april 2020, 05:43
Aan de kassa zie je soms de mensen staan zuchten, als er één al zijn koperwerk bovenhaalt om te betalen.



Gelukkig is dat koper gewoon ijzer met een heel dun laagje koper er over.

reservespeler
12 april 2020, 05:45
Natuurlijk dat ik een bankkaart heb (duh), maar toch betaal ik liever cash -> heb ik het gevoel een beter overziicht te hebben, en tja ik pot graag iets 'tastbaars' op. Stel dat je bvb slachtoffer bent v phishing -ik zeg maar iets, ewel met cash in je kous heb je dat probleem niet. Ook: ik heb liever niet dat ze zien wat & hoeveel ik spendeer/opzij zet. None of their business ja mag het nog :evil::evil:

Groot gelijk.

reservespeler
12 april 2020, 05:47
Dat vraagt enige concrete uitleg...

Het bankgeheim is waarschijnlijk opgeheven.

maddox
12 april 2020, 06:27
Het bankgeheim is waarschijnlijk opgeheven.

In België al lang hoor. Het vergt gewoon een paar telefoontjes en een ondertekent papiertje.

Natuurlijk, voor de gewone burger is dat een ander verhaal.

Travis Bickle
12 april 2020, 06:33
Vrij simpel. Elke banktransactie heeft een nummer en komt in een database.

Je kan met een goed ontwikkelde database een lijst opvragen wie gedurende periode X een uitgave heeft gedaan die overeenkomt met de aankoop van een pakje sigaretten.

Maakt daar een cross reference mee in de database met medische gegevens ivm longproblemen (jaja, dat zou niet mogen) , en presto, wil "de overheid" rokers een kloot afdraaien -oftewel, de kosten voor een stervende roker niet betalen- dan kan dat prima.


En dan speel ik advocaat van de duivel en zeg dat zo iemand gewoon boodschappen doet voor de buurvrouw, de papa of de mama; en dat er onderling gewoon verrekend wordt ...

maddox
12 april 2020, 06:40
En dan speel ik advocaat van de duivel en zeg dat zo iemand gewoon boodschappen doet voor de buurvrouw, de papa of de mama; en dat er onderling gewoon verrekend wordt ...

Vertel dat dan maar aan de bureaucraten op't moment je met zo'n systeem in contact komt.
Jamaar, ik ging die saffen halen voor mijn -vul maar in-.

Bewijs dat maar meneer...

Travis Bickle
12 april 2020, 06:51
Vertel dat dan maar aan de bureaucraten op't moment je met zo'n systeem in contact komt.
Jamaar, ik ging die saffen halen voor mijn -vul maar in-.

Bewijs dat maar meneer...

Inderdaad. Dat kan/mag je niet.

Universalia
12 april 2020, 07:55
Natuurlijk dat ik een bankkaart heb (duh), maar toch betaal ik liever cash -> heb ik het gevoel een beter overziicht te hebben, en tja ik pot graag iets 'tastbaars' op. Stel dat je bvb slachtoffer bent v phishing -ik zeg maar iets, ewel met cash in je kous heb je dat probleem niet. Ook: ik heb liever niet dat ze zien wat & hoeveel ik spendeer/opzij zet. None of their business ja mag het nog :evil::evil:

Geld bewaren in een kous die aan de schoorsteenmantel hangt. :-)

Spaargeld levert nauwelijks iets op, maar cash thuis bewaren kost ook geld. (https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/artikel/4864261/geld-sparen-spaarrente-negatief-oude-sok-thuis-bewaren-cash)

Phishing is in bepaalde gevallen het probleem van de dag.

Malafide zaken 'sieren' het internet puur om eigen geldgewin van de makers van die rommel.

Een mail die in de mensen hun IN-box verschijnt en van een bankinstelling zou zijn met de vraag of u al uw gegevens even terug wil doorspelen aan hen want zij zijn al hun gegevens kwijtgeraakt.

Wie gaat daar nog op in?????

Een site kan je zo namaken hoor.

Valse e-mails: laat je nooit meer beetnemen! (https://www.cybersimpel.be/nl/onderwerpen/valse-e-mails-laat-je-nooit-meer-beetnemen)

En dan heb je nog héél der zalen mensen die de wereld afschuimen om mensen te bestelen: de Nigerian Scammers.

419Eater (https://www.419eater.com)

En bovenstaande is echt géén Easter Egg.

Hoeveel mensen zijn er vroeger niet getrapt in de "I love You of de Anna Kournikova mails?"

Ik heb een pc waar niet eens een mail programma op draait. :lol:

p.s.

Internetfraude (https://www.belgium.be/nl/justitie/veiligheid/criminaliteit/computercriminaliteit/internetfraude)

Oplichting en fraude (https://www.iusmentis.com/zakendoen/oplichting-fraude/)

Pharming, skimming tjah ... :roll:

maddox
12 april 2020, 08:32
Inderdaad. Dat kan/mag je niet.

Stel u voor dat die "ontvanger van saffen minderjarig zou zijn". Vertel dat maar eens aan ambtenaar X.
Maar ondertussen ben je wel zelf aan creperen aan een longaandoening zonder ooit gerookt te hebben.

Boduo
12 april 2020, 09:34
Jij gaat echt nog elke dag naar de winkel hé ?

Ikzelf of mijn Heksie Perfeksie gaan elke morgen om VERSE voeding.
Dat is hier of hiernaast al uitgebreid aan bod gekomen.
De ene dag gaan we naar de Aldi, de andere naar de Colruyt,...
Met een mondkapje én handschoentjes.

Boduo
12 april 2020, 09:36
Ik wel, door de facteur.

Die - een mevrouw, drinkt dan naar vaste gewoonte een paar borrels en dan wordt ze wat roekeloos.

Ze kan dan haar pollen niet van mijn lijf houden.

Doe jij dan haar pollen weg ?

Elio di Supo
12 april 2020, 14:05
Ikzelf of mijn Heksie Perfeksie gaan elke morgen om VERSE voeding.
Dat is hier of hiernaast al uitgebreid aan bod gekomen.
De ene dag gaan we naar de Aldi, de andere naar de Colruyt,...
Met een mondkapje én handschoentjes.

Jij en Schoof delen dezelfde vrouw?

Tavek
12 april 2020, 14:43
Jij en Schoof delen dezelfde vrouw?

Moderne tijden zeker ?

De schoofzak
12 april 2020, 14:48
Jij en Schoof delen dezelfde vrouw?

Zeker niet, want hij schrijft het met hoofdletters.

Elio di Supo
12 april 2020, 14:51
Zeker niet, want hij schrijft het met hoofdletters.

Hij ligt mss meer onder de sloef?