PDA

View Full Version : Audio via wifi van PC naar (oude) hifi


BigF
11 april 2020, 11:23
De situatie:
Living met aan één kant een Mac mini (eind 2012) en aan de andere kant een oude, maar nog prima werkende Kenwood hifi-versterker met vrij recente luidsprekers. Spotify op de Mac mini, geen bluetooth, USB, wifi of ander recenter gedoe op de Kenwood (die +/-25 jaar oud is)


De bedoeling:
Audio die afgespeeld wordt op de Mac (veelal via Spotify) via wifi doorsturen maar ***één of ander apparaatje dat ik achteraan in de Kenwood versterker plug*** zodat ik de audio van de Mac kan afspelen op de Kenwood.

De vraag:
bestaan er zo'n ***apparaatje dat ik achteraan in de Kenwood versterker plug*** zodat ik de audio via wifi door kan sturen van de Mac naar de Kenwood?

De voorwaarden:
-Signaal versturen via wifi (niet via Bluetooth of via kabels) en aan te sluiten aan de 'tulp'-stekkers van mijn versterker.
-Niet te griezelig duur want het is eigenlijk maar een experimentje om de aanschaf van een peperdure Sonos o.i.d. te vermijden.

Mijn dank:
Oneindig groot!!

Libro
11 april 2020, 11:47
3.5 mm jack van computer naar AUX?

EDIT: sorry, is geen wifi. Heeft conrad.com geen oplossing? Iets improviseren met een Parrot?

Another Jack
11 april 2020, 12:20
De situatie:
Living met aan één kant een Mac mini (eind 2012) en aan de andere kant een oude, maar nog prima werkende Kenwood hifi-versterker met vrij recente luidsprekers. Spotify op de Mac mini, geen bluetooth, USB, wifi of ander recenter gedoe op de Kenwood (die +/-25 jaar oud is)


De bedoeling:
Audio die afgespeeld wordt op de Mac (veelal via Spotify) via wifi doorsturen maar ***één of ander apparaatje dat ik achteraan in de Kenwood versterker plug*** zodat ik de audio van de Mac kan afspelen op de Kenwood.

De vraag:
bestaan er zo'n ***apparaatje dat ik achteraan in de Kenwood versterker plug*** zodat ik de audio via wifi door kan sturen van de Mac naar de Kenwood?

De voorwaarden:
-Signaal versturen via wifi (niet via Bluetooth of via kabels) en aan te sluiten aan de 'tulp'-stekkers van mijn versterker.
-Niet te griezelig duur want het is eigenlijk maar een experimentje om de aanschaf van een peperdure Sonos o.i.d. te vermijden.

Mijn dank:
Oneindig groot!!

Als je spotify wil gebruiken met je oude versterker via wifi is dit de enigste oplossing denk ik.
Bovendien krijg je er DAB+ bovenop.

https://nl.hama.com/54883/hama-hybride-hifi-tuner-dit2100msbt-dab+-internetradio-multiroom-app-zwart

BigF
11 april 2020, 18:16
Als je spotify wil gebruiken met je oude versterker via wifi is dit de enigste oplossing denk ik.
Bovendien krijg je er DAB+ bovenop.

https://nl.hama.com/54883/hama-hybride-hifi-tuner-dit2100msbt-dab+-internetradio-multiroom-app-zwart

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Dit is echt een speler die ik aan mijn versterker kan aansluiten. En dat hoef ik niet.
Ik wil Spotify op mijn PC laten draaien en het geluid via wifi naar een ontvanger sturen die ik achterin mijn hifi-versterker steek. Spotify bedienen doe ik gewoon op de PC. Ik zit niet te wachten op nog een afstandsbediening ofzo.
Bovendien is dat ding me een beetje te duur naar mijn goesting.
Ben geen fan van Hama-spullen.

BigF
11 april 2020, 18:19
Ik ben er trouwens ondertussen achter dat ik in principe niet meer nodig heb dan een Apple Airport Express.
En dat mag een oude zijn, die hebben nog een audio-uitgang.

Ik stop dat ding achter mijn versterker in de pries, verbind de 3,5mm jack uitgang van dat ding met mijn versterker (jack-->tulp) en verbind mijn Mac via Airplay met dat ding.

Even rondgekeken; moet blijkbaar niet meer dan pakweg €20 kosten. Voldoende aanbod op tweedehands-sites.


Tweede optie: een oude laptop (waar mijn dochter mee kwam aandragen, ik wist niet eens dat we die nog hadden) op de versterker zetten en gewoon aansluiten met een kabeltje. Als mediaplayer in feite.

Grootste voordeel: gratis want ik heb alles in huis.
Vanavond of morgen eens proberen of ik er lawaai uit krijg...

kojak
11 april 2020, 19:02
Ik heb zo eens iemand geholpen met een similair probleem.
Hij had nog een oude draadloze koptelefoon en heb die daar voor gebruikt.
Ter info, dat was geen Bluetooth.

Ingang op de groene stekker van de PC en de koptelefoon heb ik toen verbonden met de tape ingang van de versterker.

Wel wat moeten foefelen met de voeding van het zender en het ontvanger gedeelte want batterijen wenste ik niet te gebruiken.

Werkte prima !

Henri1
11 april 2020, 19:17
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Dit is echt een speler die ik aan mijn versterker kan aansluiten. En dat hoef ik niet.
Ik wil Spotify op mijn PC laten draaien en het geluid via wifi naar een ontvanger sturen die ik achterin mijn hifi-versterker steek. Spotify bedienen doe ik gewoon op de PC. Ik zit niet te wachten op nog een afstandsbediening ofzo.
Bovendien is dat ding me een beetje te duur naar mijn goesting.
Ben geen fan van Hama-spullen.

Marantz NA6006. Zeer tevreden van.

https://www.marantz.com/nl-nl/shop/networkaudioplayer/na6006

Apple AirPort Express is ook een optie.

Another Jack
11 april 2020, 19:24
Marantz NA6006. Zeer tevreden van.

https://www.marantz.com/nl-nl/shop/networkaudioplayer/na6006

Apple AirPort Express is ook een optie.

Ik denk ook dat de kwaliteit van het input signaal veel beter is met dit soort tuners dan met oude PC's met wifi signaal en niet-optische kabels.

Henri1
11 april 2020, 19:26
Ik denk ook dat de kwaliteit van het input signaal veel beter is met dit soort tuners dan met oude PC's met wifi signaal en niet-optische kabels.

De Marantz heeft Spotify Connect aan boord en zoveel meer. Geen seconde spijt van die aankoop.

Another Jack
11 april 2020, 19:31
De Marantz heeft Spotify Connect aan boord en zoveel meer. Geen seconde spijt van die aankoop.

Ik snap dan ook niet waarom onze vriend dat perse met de PC wil doen...
Heb je een DAB+ tuner op je apparaat?

Henri1
11 april 2020, 19:34
Ik snap dan ook niet waarom onze vriend dat perse met de PC wil doen...
Heb je een DAB+ tuner op je apparaat?

Neen, wel internetradio. Aangesloten via utp.

Was voor de aankoop bang voor internetradio, maar voldoet prima.

BigF
13 april 2020, 12:46
Ik denk ook dat de kwaliteit van het input signaal veel beter is met dit soort tuners dan met oude PC's met wifi signaal en niet-optische kabels.

Nochtans alles perfect werkend gekregen.

Oude(re) Lenovo laptop leeggemaakt en enkel Spotify en een internet-radio-app geinstalleerd. Verder alle onnodige brol van de laptop gezwierd.
Laptop op de versterker gezet en via de 3,5mm jack-->rood/wit tulp stekker aan de versterker gekoppeld.

Werkt voor mij perfect genoeg. Goei geluid, geen geruis en handig te bedienen (Spotify op de laptop).

Had eerst wat snelkoppelingen naar de websites van verschillende radio-stations op het bureaublad geplaatst maar die heb ik ondertussen vervangen door een internet-radio app. Luisteren via websites zorgde toch nog wel eens voor problemen (tijdelijk wegvallen van geluid).

Ik geloof best dat zo'n Marantz of vergelijkbaar toestel veel beter zal klinken enzo maar voor wat het hier moet dienen (wat achtergrond gejengel) is mijn oplossing meer dan voldoende.
En't scheelt me toch een goeie €500...

BigF
13 april 2020, 12:48
Ik snap dan ook niet waarom onze vriend dat perse met de PC wil doen...
Heb je een DAB+ tuner op je apparaat?

1) de kostprijs
2) oude laptop voldoet waar hij voor moet dienen
3) volgens mij handiger in gebruik (wegens scherm en muis) dan andere toestellen die je dan weer moet bedienen met smartphone ofzo (ik loop niet de hele dag met mijn smartphone rond...)

BigF
13 april 2020, 12:54
Bijkomend voordeel is overigens nog dat ik met een HDMI-kabel de laptop kan aansluiten op mijn tv en zo al eens een langere youtube docu gewoon op mijn tv kan kijken.
Die staat immers naast de laptop.

Of de tv kan gebruiken als fotolijst door vanaf de pc een fotocollectie op usb-stick dia-gewijs op de tv te laten zien.

Kortom: ik ben best tevreden met deze manier van werken.