PDA

View Full Version : Silver linings: Som de voordelen op van het Chinese virus


Karel Martel B
12 april 2020, 06:06
Zalig Pasen of Pesach aan alle forumleden.

Omdat we wel een opbeurende draad kunnen gebruiken, som hier alle voordelen van het Chinese virus op.

1) We zullen misschien iets beter voorbereid zijn op het volgende, nog gevaarlijker virus.
2) Er zal gekeken worden welke strategische supplychains uit China moeten teruggehaald worden.
3) Eurosong gaat niet door.



Now after the Sabbath, toward the dawn of the first day of the week, Mary Magdalene and the other Mary went to see the tomb. And behold, there was a great earthquake, for an angel of the Lord descended from heaven and came and rolled back the stone and sat on it. His appearance was like lightning, and his clothing white as snow. And for fear of him the guards trembled and became like dead men. But the angel said to the women, “Do not be afraid, for I know that you seek Jesus who was crucified. He is not here, for he has risen, as he said. Come, see the place where he[a] lay. Then go quickly and tell his disciples that he has risen from the dead, and behold, he is going before you to Galilee; there you will see him. See, I have told you.” So they departed quickly from the tomb with fear and great joy, and ran to tell his disciples. And behold, Jesus met them and said, “Greetings!” And they came up and took hold of his feet and worshiped him. Then Jesus said to them, “Do not be afraid; go and tell my brothers to go to Galilee, and there they will see me.”

Travis Bickle
12 april 2020, 06:12
Zalig Pasen of Pesach aan alle forumleden.

Omdat we wel een opbeurende draad kunnen gebruiken, som hier alle voordelen van het Chinese virus op.

1) We zullen misschien iets beter voorbereid zijn op het volgende, nog gevaarlijker virus.
2) Er zal gekeken worden welke strategische supplychains uit China moeten teruggehaald worden.
3) Eurosong gaat niet door.

Zeker uw eerste punt. Het is voor zowat de gehele wereld een meer dan ernstige wake-up call.

Verder geloof ik graag, dat niet zozeer het virus zelf, maar de gevolgen van het uitbreken ervan - namelijk de lockdowns allerhande, de mensen hebben laten beseffen hoe waardevol (en gelijk onderschat) onze vrijheid is.

Tot een maand geleden was het evident. Zou ik andere omstandigheden om zes uur deze ochtend gedacht hebben, dat ik eens zin had om naar de kust te rijden, dan zat ik nu reeds in de wagen. Gewoon zomaar, omdat het kon, omdat het mag.

Dat Eurosong is afgeschaft, is dan weer (zonder twijfel) een neveneffect, die ik er graag bij neem.

Universalia
12 april 2020, 06:15
Zalig Pasen of Pesach aan alle forumleden.

Omdat we wel een opbeurende draad kunnen gebruiken, som hier alle voordelen van het Chinese virus op.

1) We zullen misschien iets beter voorbereid zijn op het volgende, nog gevaarlijker virus.
2) Er zal gekeken worden welke strategische supplychains uit China moeten teruggehaald worden.
3) Eurosong gaat niet door.

Zalig Pasen ... :-D

Reactie op:

1) Een Easter Egg?
2) Misschien wel een 'goed' plan?
3) :cheer: !!!!

patrickve
12 april 2020, 06:28
Zalig Pasen of Pesach aan alle forumleden.

Omdat we wel een opbeurende draad kunnen gebruiken, som hier alle voordelen van het Chinese virus op.

1) We zullen misschien iets beter voorbereid zijn op het volgende, nog gevaarlijker virus.


Wel, inderdaad. Dit was een "oefening" met een vrij ongevaarlijk virus, en we zien nu alles wat we niet moeten doen.

Het enige probleem zal zijn dat we de volgende keer er veel slechter aan toe zijn, met het instorten van onze maatschappij dat we nu, voor deze oefening, aan het organiseren zijn.

Maw, als er eens een gevaarlijk virus langs komt, zullen we nog onze wonden aan het likken zijn die we veroorzaakt hebben met deze maatregelen, en niet in staat zijn om iets corrects te doen, minder dan nu het geval is.


2) Er zal gekeken worden welke strategische supplychains uit China moeten teruggehaald worden.


Wel, daar valt iets voor te zeggen, maar is een tweesnijdend zwaard. Want het kan goed zijn dat de supply chains uit China net NODIG zijn. Immers, als wij echt plat liggen, kunnen we ook ons materiaal niet maken. Als onze eigen industrie op zijn gat zit omdat we alles afgesloten hebben, dan is het misschien beter dat we dat spul in China kunnen kopen.

Het probleem is niet de supply chains, maar de voorraden. Wij hadden best voorraden kunnen hebben. Maskers zijn echt niet duur. Dat moeten niet eens gecentraliseerde voorraden zijn. Je zou toch gemakkelijk bij de basis uitrusting van een geneesheer kunnen eisen dat die, zeg maar, 10 000 maskers op voorraad heeft, constant. Dat is 2000 Euro waard of zo en voor 10 jaar goed (met rollende stock is dat zelfs niet eens een bijkomende kost, gewoon een bevroren passief). Een geneesheer die een cabinet heeft dat zich geen 200 Euro per jaar kan permitteren is het bestaan niet waard.

Je kan eisen dat ziekenhuizen er een miljoen op stock hebben. Dat is 200 000 Euro op 10 jaar of zo, en opnieuw, met rollende stocks is dat geen probleem.

Je kan zelfs serieus aanraden dat elk huisgezin er honderd liggen heeft per persoon. Dat kost 20 Euro per persoon, te vernieuwen om de 10 jaar.

Dat kost minder dan een branddetector en zijn batterijtjes.


3) Eurosong gaat niet door.

Als er nu iets is dat virtueel kan doorgaan is het wel zoiets he. Je kan thuis toch ook uw kattenlaweit opnemen ?

patrickve
12 april 2020, 06:31
de mensen hebben laten beseffen hoe waardevol (en gelijk onderschat) onze vrijheid is.


Wel, als ik al die bewonderaars voor boetes voor "overtreders" zie, dan stel ik daar vragen bij. "meester, meester, hij is alleen op het strand geweest! Straf hem meester !"

Den Ardennees
12 april 2020, 08:12
Wel, als ik al die bewonderaars voor boetes voor "overtreders" zie, dan stel ik daar vragen bij. "meester, meester, hij is alleen op het strand geweest! Straf hem meester !"

en heb jij nog geen aangename ontmoetingen gehad met de Gendarmerie?

patrickve
12 april 2020, 08:39
en heb jij nog geen aangename ontmoetingen gehad met de Gendarmerie?

Nee. Ik ga niet buiten. Maar ik zou dat anders ook niet doen. Ik kom niet graag "onder de mensen".

Another Jack
12 april 2020, 08:45
1) Mensen met een moslimfixatie hebben die zonder bijverschijnselen tijdelijk kunnen inruilen voor een andere fixatie.
2) Creatieve zelfstandigen blijven geld verdienen.
3) De Vlaamse manier om amper of boers te begroeten wordt algemene regel.

patrickve
12 april 2020, 08:47
3) De Vlaamse manier om amper of boers te begroeten wordt algemene regel.

We zouden de goedendag terug kunnen invoeren. Helpt in het houden van social distancing.

Jay-P.
12 april 2020, 08:52
Zalig Pasen ... :-D Reactie op:
1) Een Easter Egg?
2) Misschien wel een 'goed' plan?
3) :cheer: !!!!Voor de dames:
Probeer eens een Yoni egg! Goed voor de musculatuur. 8-)

https://www.rosierees.com/wp-content/uploads/2018/07/Rosie_Bali_200718_064-738x488.jpg

Den Ardennees
12 april 2020, 09:35
Nee. Ik ga niet buiten. Maar ik zou dat anders ook niet doen. Ik kom niet graag "onder de mensen".

Geen slecht idee, ik heb trouwens ooit eens gelezen dat Grenoble één van die Franse steden is waar je beter niet in bepaalde wijken komt na zonsondergang

dalibor
12 april 2020, 09:38
1) Mensen met een moslimfixatie hebben die zonder bijverschijnselen tijdelijk kunnen inruilen voor een andere fixatie.
2) Creatieve zelfstandigen blijven geld verdienen.
3) De Vlaamse manier om amper of boers te begroeten wordt algemene regel.

Wat punt 1 betreft proberen de VB'ers verwoed beide met elkaar in verband te brengen. Het lukt niet echt, maar de forumslaven werken zich in het zweet om het verband te construeren.

dalibor
12 april 2020, 09:39
Nog een voordeel: het einde van de zoen bij wijze van begroeting tussen mannen.

Den Ardennees
12 april 2020, 09:41
Nog een voordeel: het einde van de zoen bij wijze van begroeting tussen mannen.

maar ook tussen mannen en vrouwen :cry:

Travis Bickle
12 april 2020, 09:47
3) De Vlaamse manier om amper of boers te begroeten wordt algemene regel.

Ik ervaar eigenlijk net het omgekeerde.
Opvallend meer dan voorheen, zeggen mensen vriendelijk goededag.

JimmyB
12 april 2020, 10:01
Ik ervaar eigenlijk net het omgekeerde.
Opvallend meer dan voorheen, zeggen mensen vriendelijk goededag.

Juist, maar dit is goedendag van op afstand. Zelf ben ik geen zo'n hartelijke begroeter. Ik haat het bijvoorbeerd om de verplichte toer te doen bij feestjes en iedereen een hand te geven. Kussen is bij mij sowieso al uit den boze.

Maar ik begroet wel altijd mensen (als ik ze op straat herken tenminste) of als ik ga wandelen.

Uiteindelijk moet ik dus heel weinig aan mijn gedrag aanpassen, het wordt een beetje de norm en dit ligt me wel.

Dadeemelee
12 april 2020, 10:06
Zeker uw eerste punt. Het is voor zowat de gehele wereld een meer dan ernstige wake-up call.

Verder geloof ik graag, dat niet zozeer het virus zelf, maar de gevolgen van het uitbreken ervan - namelijk de lockdowns allerhande, de mensen hebben laten beseffen hoe waardevol (en gelijk onderschat) onze vrijheid is.

Tot een maand geleden was het evident. Zou ik andere omstandigheden om zes uur deze ochtend gedacht hebben, dat ik eens zin had om naar de kust te rijden, dan zat ik nu reeds in de wagen. Gewoon zomaar, omdat het kon, omdat het mag.

Dat Eurosong is afgeschaft, is dan weer (zonder twijfel) een neveneffect, die ik er graag bij neem.

Ik schat dat het 10 jaar gaat duren. Dan gaat men die tientallen miljoenen mondmaskers, schorten, testkits etc. zien liggen en denken: moeten we die nu vervangen en een paar honderden miljoenen uitgeven?

Dadeemelee
12 april 2020, 10:07
Nog een voordeel: het einde van de zoen bij wijze van begroeting tussen mannen.

2

Karel Martel B
12 april 2020, 10:12
Ik schat dat het 10 jaar gaat duren. Dan gaat men die tientallen miljoenen mondmaskers, schorten, testkits etc. zien liggen en denken: moeten we die nu vervangen en een paar honderden miljoenen uitgeven?



De testkits gaat ge niet stockeren hé.

Tenzij ge biologische oorlogsvoering verwacht.

dalibor
12 april 2020, 10:14
Ik volg patrickve niet in heel zijn analyse. Maar je kan er niet omheen dat we in de moderne samenleving zonder uitzondering elk risico willen verzekerd zien. Ook wanneer de prijs van die verzekering gelijk aan of groter dreigt te worden dan het risico zelf. De verzachtende omstandigheid is in deze dat het risico nieuw was, en dat de potentiële schade ervan onbekend was. En men heeft daarom alles op alles gezet in de richting van het risico zo snel mogelijk de wereld uit krijgen.

Maar ik stel me echt de vraag of we dat ons bij een tweede cyclus op dezelfde manier kunnen permitteren. Je kan het risico ook op een minder drastische manier toch gevoelig terugdringen door meer telewerk, gespreid gebruik van openbaar vervoer, met maximaal afstand houden, en hetzelfde in winkels. Maar zonder alles dicht te smijten. En complementair daaraan geef je ouderen en zwakkeren de raad (maar niet de verplichting) contacten te mijden. Een mens van 94 sterft niet graag aan een longaandoening, maar heeft er ook weinig aan om op zijn 96 te sterven en intussen geen andere mensen te zien dan medebewoners en personeel.

Rahowa
12 april 2020, 10:16
Massale sterfte van babyboomers,door de uitgespaarde pensioenen kunnen we straks misschien terug op 58 jaar stoppen met werken.

Karel Martel B
12 april 2020, 10:20
Massale sterfte van babyboomers,door de uitgespaarde pensioenen kunnen we straks misschien terug op 58 jaar stoppen met werken.

Zo massaal is het nu ook niet weer, hé.

Reken op zo'n 2M 65plussers

als daar 5K van doodgaan, dan scheelt dat toch niet veel op de pensioenen.

Karel Martel B
12 april 2020, 10:22
4) minder slachtoffers van autoongevallen of pukkelpopstormen.

patrickve
12 april 2020, 10:23
Zo massaal is het nu ook niet weer, hé.

Reken op zo'n 2M 65plussers

als daar 5K van doodgaan, dan scheelt dat toch niet veel op de pensioenen.

A priori zouden er dus op de 2M ongeveer een goeie 100 000 moeten sterven als we uitgaan van een CFR in die klasse van 5%. En is het veel minder, dan hebben we ons ECHT veel ambras aangedaan voor niet veel.

patrickve
12 april 2020, 10:24
Ik volg patrickve niet in heel zijn analyse. Maar je kan er niet omheen dat we in de moderne samenleving zonder uitzondering elk risico willen verzekerd zien. Ook wanneer de prijs van die verzekering gelijk aan of groter dreigt te worden dan het risico zelf. De verzachtende omstandigheid is in deze dat het risico nieuw was, en dat de potentiële schade ervan onbekend was. En men heeft daarom alles op alles gezet in de richting van het risico zo snel mogelijk de wereld uit krijgen.


We kenden wel BOVENGRENZEN aan de schade. En aangezien de Chinezen aan het liegen geslagen waren, waren die cijfers hoogstwaarschijnlijk sterk overtrokken.

Tempest
12 april 2020, 10:25
De testkits gaat ge niet stockeren hé.

Tenzij ge biologische oorlogsvoering verwacht.Hallo?

Ook DAT moet je verwachten.

Wij zijn toch ook op een normale oorlog voorbereid (ondanks dat 1945 inmiddels lang geleden is geweest)?

Erw
12 april 2020, 10:27
A priori zouden er dus op de 2M ongeveer een goeie 100 000 moeten sterven als we uitgaan van een CFR in die klasse van 5%. En is het veel minder, dan hebben we ons ECHT veel ambras aangedaan voor niet veel.
Wie is die "we" toch waar je overal op dit forum naar refereert?
Het zijn niet burgers die zichzelf als groep de dwingelandij met als excuus een griep heeft opgelegd.
Het zijn een kliek politici en hun gesponsorde aanhang.

patrickve
12 april 2020, 10:30
Wie is die "we" toch waar je overal op dit forum naar refereert?
Het zijn niet burgers die zichzelf als groep de dwingelandij met als excuus een griep heeft opgelegd.
Het zijn een kliek politici en hun gesponsorde aanhang.

Absoluut. Maar aangezien wij hun vee zijn en geen eigen vrijheden hebben, is "we" dus het beslissende element, de politici.

Erw
12 april 2020, 10:39
Maar je kan er niet omheen dat we in de moderne samenleving zonder uitzondering elk risico willen verzekerd zien. Ook wanneer de prijs van die verzekering gelijk aan of groter dreigt te worden dan het risico zelf.
"We"
Wie?
en
"We zonder uitzondering"?

Een "verzekering" produceert niks, het is gewoon een verschuiving van geproduceerde waarde van ene naar andere. Implicerende dat hoe meer zich beroepen op de verzekering, hoe minder er nog over schieten om ze te betalen.
Om dit met een randwaarde te illustreren: moest iedereen thuis blijven gaat er ook niks meer te koop zijn.
Bijgevolg is je laatste zin reeds los van elke argumentatie al in strijd met logica. Een verzekering die meer kost dan verzekeringspremies leveren houdt op met verzekering te zijn want kan niet betaald worden.