PDA

View Full Version : Feestdagen vervangen door vakantiedagen ?


Vlad
13 april 2020, 18:10
Zoals vrijdag en zaterdag bleek en waarschijnlijk ook dinsdag zal blijken is het enorm druk in de winkels door de feestdagen. (We hebben de laatste maand trouwens geluk gehad met het weer. Stel u voor dat het heel de maand maart en april zou geregend hebben en iedereen in de regen had moeten aanschuiven ... )

In mei staan er ook weer een pak feestdagen voor de deur. Is het niet veiliger de feestdagen af te schaffen en te vervangen door vakantiedagen zodat niet iedereen meer tegelijkertijd naar de winkel moet ?

Ik heb dit ook al voorgesteld vanwege de diversiteit in onze samenleving trouwens. Velen hebben niets aan die katholieke feestdagen.

Tavek
13 april 2020, 18:20
Neen.

Ik wil van de 24-uurs economie af.

ViveLaBelgique
13 april 2020, 18:39
Ik ben daar groot voorstander van. Ook de zondagsrust mag wat mij betreft vervangen worden door een wekelijkse rustdag die vrij te kiezen is.

Al dat feestdagen gedoe zorgt voor pieken in het kuddegedrag.

Amon_Re
13 april 2020, 18:42
Het is misschien eens het moment om ons vragen te stellen bij de manier waarop we omgaan met economie. We komen stilaan in een tijdperk waarop er geen schaarste meer hoeft te zijn, de vraag is, gaan we onze egoïstsche aard kunnen opgeven.

Tavek
13 april 2020, 18:43
Als het van mij afhing kwam er terug verplichte zondagsrust en op zaterdag werken zou ook niet meer evident zijn.

Het gezinsleven zou er wel bij varen, en de verplichte onthaasting zou de mentale gezondheid sterk verbeteren.

Vlad
13 april 2020, 18:49
Als het van mij afhing kwam er terug verplichte zondagsrust en op zaterdag werken zou ook niet meer evident zijn.

Het gezinsleven zou er wel bij varen, en de verplichte onthaasting zou de mentale gezondheid sterk verbeteren.

Dat heeft niets te maken met feestdagen naar vakantiedagen omzetten. Een feestdag is een zondag maar een zondag is niet altijd een feestdag. Het enige argument tegen feestdagen naar vakantiedagen omzetten is volgens mij het probleem hoe we dit op scholen gaan regelen. We kunnen ze voor de schoolgaande jeugd natuurlijk gewoon afschaffen.

ViveLaBelgique
13 april 2020, 19:04
Dat heeft niets te maken met feestdagen naar vakantiedagen omzetten. Een feestdag is een zondag maar een zondag is niet altijd een feestdag. Het enige argument tegen feestdagen naar vakantiedagen omzetten is volgens mij het probleem hoe we dit op scholen gaan regelen. We kunnen ze voor de schoolgaande jeugd natuurlijk gewoon afschaffen.

Het afschaffen van de vaste periodes van wettelijke vakantie voor werknemers en scholen zal in ieder geval toelaten de schoolinfrastructuur efficiënter te gebruiken. De dagelijkse schoolpoortstress kan zo ingedijkt worden.

HOUZEE !
13 april 2020, 19:06
Als het van mij afhing kwam er terug verplichte zondagsrust en op zaterdag werken zou ook niet meer evident zijn.

Het gezinsleven zou er wel bij varen, en de verplichte onthaasting zou de mentale gezondheid sterk verbeteren.
Maar in de landbouw lukt dat niet hoor. De beesten moeten eten krijgen, de stallen uitgemest, de planten gegoten...

reservespeler
13 april 2020, 19:59
Het afschaffen van de vaste periodes van wettelijke vakantie voor werknemers en scholen zal in ieder geval toelaten de schoolinfrastructuur efficiënter te gebruiken. De dagelijkse schoolpoortstress kan zo ingedijkt worden.

Kan nu toch ook al.

Middelbare school.
normaal:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag telkens 7 uur les.
woensdag 4 uur les.
Totaal 32 uur.

Uitzondering wegens te weinig lokalen:
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag telkens 8 uur les.
Vrijdag vrij.
Andere klassen hebben op een andere dag vrij.

Werkt goed en er worden toch wel enkele lokalen intensiever gebruikt.

patrickve
13 april 2020, 20:00
Als het van mij afhing kwam er terug verplichte zondagsrust en op zaterdag werken zou ook niet meer evident zijn.

Het gezinsleven zou er wel bij varen, en de verplichte onthaasting zou de mentale gezondheid sterk verbeteren.

Ieder jaar 3 maanden lockdown. Het is te plezant !

Travis Bickle
13 april 2020, 20:31
Als het van mij afhing kwam er terug verplichte zondagsrust en op zaterdag werken zou ook niet meer evident zijn.

Het gezinsleven zou er wel bij varen, en de verplichte onthaasting zou de mentale gezondheid sterk verbeteren.

Is die zogenaamde 'verplichte' onthaasting niet iets waar als het er op aankomt, uiteindelijk jij zelf over beslist?

patrickve
13 april 2020, 20:53
Is die zogenaamde 'verplichte' onthaasting niet iets waar als het er op aankomt, uiteindelijk jij zelf over beslist?

Hoezo, gij zelf beslissen ? Gij weet niet wat goed is voor uzelf he. De wetgever weet dat veel beter :lol:

fcal
14 april 2020, 08:52
Ieder jaar 3 maanden lockdown. Het is te plezant !
Er zijn 52 zaterdagen en 52 zondagen op een jaar tijds. Niets logischer dan van die 104 dagen 3 opeenvolgende maanden vakantiemaanden te maken in algehele lockdown. Het best gebeure dit in de zomer. Wat een rust, wat een gezondheidskuur!