PDA

View Full Version : dient de lock down te worden stopgezet?


HOUZEE !
21 april 2020, 09:36
Omdat niemand tot nu toe de vraag gesteld heeft ….

Nu weten we natuurlijk wel dat onze mening en vrijheden weinig van tel zijn, maar ik ben toch benieuwd.

patrickve
21 april 2020, 09:40
Uiteraard, maar dat gaat niet he.

De "investering" erin is al veel te groot. Dat is zoals iemand die heel dure aandelen heeft gekocht, en die zijn nu nog 20% van de koopwaarde. Wat doet ge ? Verkopen en 80% van het verlies incasseren, of houden en hopen dat het weer omhoog gaat ?
Tot het aandeel op 0 valt omdat het bedrijf failliet is ?

cato
21 april 2020, 09:43
Stop zetten kan niet ,ze kunnen wel veranderd worden.
Het gaat om risico's analyseren en daar de plannen van aanpak op te maken.
Kinderen en jongeren hebben weinig risico's en kunnen daarom naar school gaan en sporten.
Opa's en oma's lopen grote risico's.
Zij hebben hun actieve leven gehad en kunnen best nog een half jaar thuis zitten zonder bezoek van kinderen en kleinkinderen.
De 1.5.meter afstand in de publieke ruimte zal nog wel een tijdje zo blijven.
Jammer voor de horeca en de evenementen.

Skobelev
21 april 2020, 09:48
Yes, stopzetten, zonder restricties. Behalve in winkels waar een deel van de openingsuren wordt voorzien voor wie zich wel aan de social distancing en beschermende maatregelen wil houden. Laat iedereen voor zichzelf uitmaken hoeveel ze zich willen blootstellen aan het virus. Wie op café wil gaan, of naar pakweg Tomorrowland, moet dat maar doen indien de eigenaar van de zaak, of organisator, het risico wil nemen zichzelf bloot te stellen.

Vette Pois(s)on
21 april 2020, 09:50
we moeten solidair blijven met de zwakken en allemaal zwak worden

groteAntwerpseGust
21 april 2020, 09:58
Ja direct stopzetten. De enige uitzonderingen, grote internationale festivals zijn toch al afgelast.

Skobelev
21 april 2020, 10:02
Ja direct stopzetten. De enige uitzonderingen, grote internationale festivals zijn toch al afgelast.

Waarom? Wie daar naartoe wil kan daar voor kiezen, het is geen (levensnoodzakelijke) verplichting of basisbehoefte.

patrickve
21 april 2020, 10:06
Kinderen en jongeren hebben weinig risico's en kunnen daarom naar school gaan en sporten.


En waarom hebben ze dat dan tijdens een maand niet mogen doen ?

Kijk, scholen en sportgebeurtenissen zijn DE manieren om elkaar te besmetten. De situatie nu is dezelfde als de situatie op het moment van de lockdown. Dus waarom nu wel en toen niet ?

ViveLaBelgique
21 april 2020, 10:06
Grenzen moeten dicht.
Inzetten op zelfvoorziening.
Afschaffen reporter ter plaatse.
Afschaffen studioreportages.
Afschaffen reportages.
Afschaffen parlement.
Afschaffen regeringen.
Afschaffen buitenlands toerisme.
Verplichte burgerdienst.
Quarantaines met strikte controle voor inreizenden.
Covid19 historiek op EID en smartphone app.
Nationalisatie van Facebook, Google en Apple.
Alle macht aan het Huis Van België.

België dient zich te schamen. We hebben nog geen schok de naam waardig gehad opdat dit besef doordringt. Er is veel te veel hunkering naar het oude normaal van de decantiestaat terend op goedkope import zonder eigen arbeid.

patrickve
21 april 2020, 10:07
Grenzen moeten dicht.
Inzetten op zelfvoorziening.
Afschaffen reporter ter plaatse.
Afschaffen studioreportages.
Afschaffen reportages.
Afschaffen parlement.
Afschaffen regeringen.
Afschaffen buitenlands toerisme.
Verplichte burgerdienst.
Quarantaines met strikte controle voor inreizenden.
Covid19 historiek op EID en smartphone app.
Nationalisatie van Facebook, Google en Apple.
Alle macht aan het Huis Van België.

België dient zich te schamen. We hebben nog geen schok de naam waardig gehad opdat dit besef doordringt. Er is veel te veel hunkering naar het oude normaal van de decantiestaat terend op goedkope import zonder eigen arbeid.

:lol:

Wacht maar, dat komt wel. Het volk wil dat nu zo.

HOUZEE !
21 april 2020, 10:12
Ik zou persoonlijk massa-evenementen en reizen blijven beperken. Daar heb ik persoonlijk geen last van.

Belangrijkste lijkt me wel, los van voorgaande, dat de anderhalve meterregel wordt afgeschaft.

En wie schrik heeft, blijft gewoon thuis he …

Bobke
21 april 2020, 10:39
Ik zou persoonlijk massa-evenementen en reizen blijven beperken. Daar heb ik persoonlijk geen last van.

Belangrijkste lijkt me wel, los van voorgaande, dat de anderhalve meterregel wordt afgeschaft.

En wie schrik heeft, blijft gewoon thuis he …
Zo simpel is het nu ook weer niet.
Het virus zat ook in rusthuizen en die bleven ook thuis.

Eduard Khil
21 april 2020, 11:06
ik zat vooral veel te lachen met "de nieuwe grafiek" gisteren van de coronabesmettingen: daar zie je dat die lockdown dus absoluut geen verschil uitmaakt tussen 16 april of géén lockdown. En ik hoor ook geen argumenten waarom dat op 3 mei anders zou zijn. Maw, we zijn ons tijd en geld aan het verdoen, de curve zal volgens hen de facto terug exponentieel oplopen :lol:

Eyjafjallajökull
21 april 2020, 11:23
ik zat vooral veel te lachen met "de nieuwe grafiek" gisteren van de coronabesmettingen: daar zie je dat die lockdown dus absoluut geen verschil uitmaakt tussen 16 april of géén lockdown. En ik hoor ook geen argumenten waarom dat op 3 mei anders zou zijn. Maw, we zijn ons tijd en geld aan het verdoen, de curve zal volgens hen de facto terug exponentieel oplopen :lol:

Inderdaad, heel de economie naar de kloten en nog geen stap dichter bij controle.

:cheer: Vamos Wilmès II :cheer:

Gipsy
21 april 2020, 11:27
Alle bedrijven terug aan de slag en alle winkels open. Virologen terug naar hun labo en stoppen met hun vedetten cultus in de TV studio's waar ze eender wat te zitten broebelen.

De schoofzak
21 april 2020, 14:25
Laat ons ernstig blijven.

De ziekenhuizen hebben zich erg moeten reorganiseren, om klaar te staan mocht het erger geworden zijn dan het nu geworden is.

De beperkende maatregelen moeten zo snel als mogelijk afgebouwd worden, met als enige voorwaarde: er mogen niet zoveel mensen zwaar ziek worden, dat de gezondheidszorg de normale dienstverlening niet meer aan kan.

Dus, iedereen terug aan het werk, tenzij het echt niet anders kan.
Zeer streng toezien op de anderhalve meter.
Waar door volkstoeloop enz. dreigt de anderhalve meter onmogelijk te worden: afsluiten.

Concrete voorbeelden: gehuurde logies aan de kust verboden voor +65 minstens tot eind augustus 2020. Tweedeverblijvers in eigendom mogen er wel naar toe. Maar in die streken met die beperkingen: de winkels van 9 tot 10 en van 15 tot 16, voorbehouden voor 65 plussers. Het strand en evt de dijk, als het nodig is: verboden voor +65

De schoofzak
21 april 2020, 14:27
En waarom hebben ze dat dan tijdens een maand niet mogen doen ?

Kijk, scholen en sportgebeurtenissen zijn DE manieren om elkaar te besmetten. De situatie nu is dezelfde als de situatie op het moment van de lockdown. Dus waarom nu wel en toen niet ?

Ik dacht dat scholen helemaal geen besmetttingsaarden zijn.

JimmyB
21 april 2020, 14:39
Ik zou persoonlijk massa-evenementen en reizen blijven beperken. Daar heb ik persoonlijk geen last van.

Belangrijkste lijkt me wel, los van voorgaande, dat de anderhalve meterregel wordt afgeschaft.

En wie schrik heeft, blijft gewoon thuis he …

Of hoe men zijn persoonlijke situatie gebruikt om een algemene maatregel te verantwoorden.

praha
21 april 2020, 14:40
Ik dacht dat scholen helemaal geen besmetttingsaarden zijn.
jaaaawel waar haalt ge dat ?

De hele discussie draaide zich net rond het de twee overwegingen dat :

1) dat het daar héél snel zou rondgaan en dat die groep helemaal niet zo ernstig ziek zal worden en vlug immuun zou worden wat positief zou zijn
2) als ge dat doet gaan die in tussentijd dat wel naar huis brengen en dus krijg je verbinding tussen de verschillende geïsoleerde silo's

....en als ge gesloten houdt en het heeft daar al welig tekeer gegaan dan zit ge met bv het probleem dat opvang door oa grootouders ging gebeuren.
Vandaar die opvang dan weer

Er zijn gewoon geen simpele oplossingen en dat evolueert ook steeds

Vette Pois(s)on
21 april 2020, 14:44
Ik dacht dat scholen helemaal geen besmetttingsaarden zijn.

juist wel, goed voor de groepsimmuniteit

JimmyB
21 april 2020, 14:45
ik zat vooral veel te lachen met "de nieuwe grafiek" gisteren van de coronabesmettingen: daar zie je dat die lockdown dus absoluut geen verschil uitmaakt tussen 16 april of géén lockdown. En ik hoor ook geen argumenten waarom dat op 3 mei anders zou zijn. Maw, we zijn ons tijd en geld aan het verdoen, de curve zal volgens hen de facto terug exponentieel oplopen :lol:

Die nieuwe grafiek was gebaseerd op het hypothetische geval dat alle maatregelen wegvielen. Inderdaad, als we alle maatregelen laten varen zal de curve opnieuw exponentieel oplopen.

De strategie was en is:
1. De lockdown invoeren om een overbalsting van de ziekenhuizen te voorkomen -> is gelukt
2. De lockdown nog wat verder zetten om wat marge in te bouwen -> is aan het lukken
3. De lockdown beetje bij beetje opheffen en het aantal ziekenhuisopnames nauwgezet opvolgen zodat men op tijd kan reageren bij een ontsporing.

Lijkt me een zinvol plan. Heeft trouwens veel weg van de aanpak bij een aanval door hackers.

Dadeemelee
21 april 2020, 14:57
Ook een beetje serieus zijn met die ‘exit’. Landen zoals Nederland en Duitsland ‘plannen’ dat begin mei. Dat is binnen twee weken. Dan kan je evengoed zeggen: we wachten nog twee weken en zien dan hoe het zit.

Bobke
21 april 2020, 15:19
Ik dacht dat scholen helemaal geen besmetttingsaarden zijn.
Jongeren krijgen weinig ziekteverschijnselen maar kunnen de ziekte wel overdragen.
Waarom raden ze anders aan om de generaties te scheiden?

patrickve
21 april 2020, 15:23
Alle bedrijven terug aan de slag en alle winkels open. Virologen terug naar hun labo en stoppen met hun vedetten cultus in de TV studio's waar ze eender wat te zitten broebelen.

2

Alleen gelooft men dat nu, he, en wil men niet meer. En kan de politiek zich dat niet permitteren, want ze hebben toch de grootste vrijheidsberoving van de na de Franse Revolutie, en de grootste economische ramp niet voor niks georganiseerd he...

Elio di Supo
21 april 2020, 15:24
Yes, stopzetten, zonder restricties. Behalve in winkels waar een deel van de openingsuren wordt voorzien voor wie zich wel aan de social distancing en beschermende maatregelen wil houden. Laat iedereen voor zichzelf uitmaken hoeveel ze zich willen blootstellen aan het virus. Wie op café wil gaan, of naar pakweg Tomorrowland, moet dat maar doen indien de eigenaar van de zaak, of organisator, het risico wil nemen zichzelf bloot te stellen.

Was het maar zo makkelijk. Al die vrijheid-blijheid types kunnen op hun beurt anderen aansteken die wel de nodige restricties in acht willen nemen.

Ik ben in principe voor dat iemand zelf moet kiezen welke risicos die wil nemen maar dat kan evengoed leiden tot opgebroken families.

gertc
21 april 2020, 15:50
Jongeren krijgen weinig ziekteverschijnselen

Dat klopt

maar kunnen de ziekte wel overdragen.

Dat is nog niet duidelijk. Sommige studies zeggen dat ze 'zelden' het virus doorgeven aan hun familie. Natuurlijk, met 100.000 kinderen op school is 'zelden' ook voldoende om een aantal gevallen te hebben.

Waarom raden ze anders aan om de generaties te scheiden?
Mag ik erop wijzen dat de experts hadden aangeraden om de scholen open te houden? Dus alleszins zagen zij meer voordelen dan nadelen. Overigens, in Nederland spelen kinderen nog altijd samen, op straat of bij vrienden thuis. Dat is daar nog altijd toegelaten - en de cijfers zijn daar in ieder geval niet opvallend slechter.

De Prof
21 april 2020, 15:51
Ik denk dat ze hier nog wel even de kat uit de boom gaan kijken.
Een paar kleine versoepelingen, kleine zelfstandige die de coronaregels kunnen toepassen zonder problemen, kunnen terug aan het werk.

Eén ding is zeker, op je loonbriefje zal een nieuwe taks toegevoegd worden...
Coronabijdrage -xxx Euro

patrickve
21 april 2020, 15:57
Dat is nog niet duidelijk. Sommige studies zeggen dat ze 'zelden' het virus doorgeven aan hun familie. Natuurlijk, met 100.000 kinderen op school is 'zelden' ook voldoende om een aantal gevallen te hebben.


Wel, studies geven toch aan dat het effect heeft bij influenza, hoewel het blijkbaar moeilijk is om er precieze dingen uit te halen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4022492/

gertc
21 april 2020, 16:15
Wel, studies geven toch aan dat het effect heeft bij influenza, hoewel het blijkbaar moeilijk is om er precieze dingen uit te halen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4022492/
Bron (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5097786/kinderen-corona-besmetting-school-verspreiding-kabinet-basisschool)
Daarnaast schrijft het OMT dat de meest waarschijnlijke overdracht van het virus tussen volwassen leeftijdsgenoten plaatsvindt. Dit gebeurt ook van volwassen familieleden naar kinderen. "Maar overdracht van het virus onder kinderen onderling of van kinderen naar volwassenen, zoals bij influenza gezien wordt, is veel minder vastgesteld en lijkt minder voor te komen."

Vlad
21 april 2020, 16:18
In het begin van de lockdown zegde men dat het de bedoeling was door een vertraging een niveau dat de ziekenhuizen aan zouden kunnen te bekomen. (In tegenstelling tot sommige landen die voor de herd immunity kozen maar er zo goed als allemaal van terug kwamen.) Ondertussen heb ik niet meer de indruk dat men voor die nivellering kiest maar dat men voor zo weinig mogelijk besmettingen gaat. De (vertraagde) natuurlijke immunisering van de bevolking is blijkbaar niet meer het doel. Ik vraag me af waarom. Men gokt er precies op dat er in september al een vaccinatieserum zal zijn. Dat zou wel eens dik kunnen tegenvallen. Zou het niet beter zijn om het aantal besmettingen, zeker bij jonge mensen, terug te laten stijgen en de scholen terug te openen ?

Bobke
21 april 2020, 16:32
Dat klopt

Dat is nog niet duidelijk. Sommige studies zeggen dat ze 'zelden' het virus doorgeven aan hun familie. Natuurlijk, met 100.000 kinderen op school is 'zelden' ook voldoende om een aantal gevallen te hebben.

Mag ik erop wijzen dat de experts hadden aangeraden om de scholen open te houden? Dus alleszins zagen zij meer voordelen dan nadelen. Overigens, in Nederland spelen kinderen nog altijd samen, op straat of bij vrienden thuis. Dat is daar nog altijd toegelaten - en de cijfers zijn daar in ieder geval niet opvallend slechter.
Maar diezelfde experts zorgden ook voor opvang op school, juist omdat die anders door de grootouders zouden opgevangen worden.

cookie monster
21 april 2020, 22:00
Ik ben voor handhaving zoals't nu loopt , maar ....
met duurdere boetes voor wie moedwillig de regels overtreedt !!
En wie doelbewust iemand besmet , mocht de dader zelf ziek worden , geen hulp voor zulke !!

Dit virus is nog niet voldoende "weggezakt" , nu naar open , en er zal weer piek komen !!

dalibor
21 april 2020, 22:08
Scholen heropenen en zonder distancing tussen leerlingen. We weten dat op een handvol na heel die generatie er amper last van heeft, dus neem toch dat stuk groepsimmuniteit. Ik versta geen barst van al die concepten om klassen te halveren en kinderen ver uiteen te zetten. Als je weet dat ze zelf weinig last ondervinden en blijkbaar ook nauwelijks een rol spelen in de verspreiding hoef je dat toch net allemaal te doen?

Tavek
21 april 2020, 22:29
Scholen heropenen en zonder distancing tussen leerlingen. We weten dat op een handvol na heel die generatie er amper last van heeft, dus neem toch dat stuk groepsimmuniteit. Ik versta geen barst van al die concepten om klassen te halveren en kinderen ver uiteen te zetten. Als je weet dat ze zelf weinig last ondervinden en blijkbaar ook nauwelijks een rol spelen in de verspreiding hoef je dat toch net allemaal te doen?

Leerkrachten zijn de zwakke schakel.

Hazmat suits zijn de oplossing.

kojak
21 april 2020, 22:34
In de pers lees je nu tegenstrijdigheden.

Kinderen zouden nu ineens geen probleem zijn, en in Japan, waar ze de scholen al terug hadden geöpend, doen ze die nu weer dicht ?

Zweden is nu ook al aan het bijdraaien ?

Zweden deed het blijkbaar heel goed...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/18/winkels-open-en-kinderen-naar-school-gaat-zweden-goed-om-met-de/

... maar:
'...
Slechtste van Scandinavië

Epidemologe Nele Brusselaers, die in Zweden onderzoek doet, zegt dat je die vergelijking eventueel wel kan maken. “Maar dan moet je kijken naar landen die overeenkomen in geografie, bevolkingsdichtheid en sociale contacten”, vertelt ze. “Dan moet je Zweden eerder vergelijken met landen zoals Noorwegen (waar er zo’n 7.000 besmettingen zijn en 160 sterftes, red.). Zweden heeft meer doden dan alle andere Scandinavische landen samen.”
...'

Max van Dietschland
21 april 2020, 22:36
lock down stopzetten vanaf 4 mei

alle winkels vanaf dan terug open mits respect voor sociale afstand

scholen terug open vanaf 4 mei (op zijn minst zeker basisscholen en beroeps en technisch onderwijs met veel praktijkvakken)

geen grote evenementen

grenzen blijven dicht

horeca terug open ten vroegste halfweg mei

kojak
21 april 2020, 22:37
Ik heb dan ook gestemd op: 'neen, maar een kleine versoepeling kan'

Liever één week langer in lock-down dan nadien er 3 (of meer) terug extra aan ons been te hebben.
Voorzichtig versoepelen, daar zie ik géén graten in.
Voorzichtig, controleerbaar waar het kan.

kojak
21 april 2020, 22:41
lock down stopzetten vanaf 4 mei

alle winkels vanaf dan terug open mits respect voor sociale afstand

scholen terug open vanaf 4 mei (op zijn minst zeker basisscholen en beroeps en technisch onderwijs met veel praktijkvakken)

geen grote evenementen

grenzen blijven dicht

horeca terug open ten vroegste halfweg mei

Ik ken vele winkeltjes, en daar zitten er zelfs nogal grote tussen waar je eens binnen, onmogelijk die sociale afstand kan garanderen.
Wat met kledingwinkels ?
Je weet wel, aanraken = kopen.
Laat staan een broek passen.
Schoenwinkels, idem.

En het zijn nu vooral deze 2 laatsten die zitten te springen om terug open te mogen. Ze hebben bijna allemaal net hun nieuwe collecties binnen.

Max van Dietschland
21 april 2020, 22:44
Ik denk dat ze hier nog wel even de kat uit de boom gaan kijken.
Een paar kleine versoepelingen, kleine zelfstandige die de coronaregels kunnen toepassen zonder problemen, kunnen terug aan het werk.

Eén ding is zeker, op je loonbriefje zal een nieuwe taks toegevoegd worden...
Coronabijdrage -xxx Euro

Waarom zou het begrotingstekort van dit jaar moeten opgehaald worden ? Is voor niets nodig, het begrotingstekort van dit jaar kan perfect bij de overheidsschuld worden geboekt. Zeker nu de intresten op de financiële markten zo laag staan.

Integendeel er zal massaal geïnvesteerd moeten worden in de economie willen we een economische depressie vermijden. De eerst komende jaren zullen we grote begrotingstekorten moeten boeken. Schuldafbouw moet dan maar gebeuren wanneer de economie terug op snelheid gekomen is.

kojak
21 april 2020, 22:47
In het begin van de lockdown zegde men dat het de bedoeling was door een vertraging een niveau dat de ziekenhuizen aan zouden kunnen te bekomen. (In tegenstelling tot sommige landen die voor de herd immunity kozen maar er zo goed als allemaal van terug kwamen.) Ondertussen heb ik niet meer de indruk dat men voor die nivellering kiest maar dat men voor zo weinig mogelijk besmettingen gaat. De (vertraagde) natuurlijke immunisering van de bevolking is blijkbaar niet meer het doel. Ik vraag me af waarom. Men gokt er precies op dat er in september al een vaccinatieserum zal zijn. Dat zou wel eens dik kunnen tegenvallen. Zou het niet beter zijn om het aantal besmettingen, zeker bij jonge mensen, terug te laten stijgen en de scholen terug te openen ?

Men had verwacht dat een veel groter deel van de bevolking ofwel het gehad zou hebben ofwel er imuun zou voor zijn.
Ideaal zou zijn zo'n 60% heb ik ergens gehoord.
Naar het schijnt halen we hier momenteel maar amper 5%.
De gevolgen van die 5% kennen we ondertussen maar er blijft wel nog de overige 95%.
Veel meer keuze hebben ze dan niet meer hé.

kojak
21 april 2020, 22:50
Waarom zou het begrotingstekort van dit jaar moeten opgehaald worden ? ...

Mag, zou goed zijn, maar het moet niet.
Ook niet van Europa.

Nr.10
22 april 2020, 02:26
1/ De vraagstelling is niet ondeworpen aan democratische besluitvorming.

2/ Het forum is niet representatief.

Jay-P.
22 april 2020, 02:52
1/ De vraagstelling is niet ondeworpen aan democratische besluitvorming.
2/ Het forum is niet representatief.Pot & ketel: uw bijdrage is ook niet representatief.

1/ Ge vergist U in geografie: 't is hier de CCCP niet, he!
2/ Ge vergist U in de tijdspanne: 't is hier 1964 niet, he!
3/ Ge vergist U in de nomenclatura: 't is hier bij kameraad Brezhnev niet, he!

Probeer later nog ne keer :-P

Jay-P.
22 april 2020, 02:57
Bij nader toezien:
Wat 3/ betreft: 't is hier wel de nomenclatura van de Vaticaanse curie, inclusief de Ponti als Chef Inquisiteur. Toegegeven :-(

patrickve
22 april 2020, 05:13
Bron (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5097786/kinderen-corona-besmetting-school-verspreiding-kabinet-basisschool)

Het zou toch wel merkwaardig zijn dat deze ziekte die in ongeveer alle opzichten op griep lijkt, zowel qua infectie wegen als qua verloop, nu plots helemaal anders zou zijn in dit aspect. Hoe kan men dat nu weten, vermits men geen bal weet over al de rest ? Dit lijkt een Van Ranst expertise te zijn: vermits de scholen open moeten, moeten we zoiets wel zeggen.

Ik vind het gek dat men niet eens enig idee heeft over de besmettingsgraad in de bevolking, maar dat men wel zo een fijnharige zaken zou kunnen stellen betreffende besmettingspaden.

Even zien of die mensen haar op hun tanden hebben: *kinderen mogen nu zonder problemen bejaarden bezoeken*. Durven ze ?

Skobelev
22 april 2020, 06:05
Was het maar zo makkelijk. Al die vrijheid-blijheid types kunnen op hun beurt anderen aansteken die wel de nodige restricties in acht willen nemen.

Ik ben in principe voor dat iemand zelf moet kiezen welke risicos die wil nemen maar dat kan evengoed leiden tot opgebroken families.

Ah neen hé, hier stopt de logica. De vrijheid-blijheid types moeten wel de afstand en beschermingsmaatregelen van diegenen die dat wel wensen respecteren. Gescheiden winkelbezoek maakt dat deels mogelijk. Wie zich wenst te besmetten, of kans op besmetting wil lopen, moet dat maar doen.

ViveLaBelgique
22 april 2020, 08:03
Ik ken vele winkeltjes, en daar zitten er zelfs nogal grote tussen waar je eens binnen, onmogelijk die sociale afstand kan garanderen.
Wat met kledingwinkels ?
Je weet wel, aanraken = kopen.
Laat staan een broek passen.
Schoenwinkels, idem.

En het zijn nu vooral deze 2 laatsten die zitten te springen om terug open te mogen. Ze hebben bijna allemaal net hun nieuwe collecties binnen.

Wat met winkels die textiele mondmaskers verkopen ? Mogen die gepast worden voor een spiegel ? Mag je deze aanraken ? Of worden ze in papieren zakjes verkocht waar de regel: "aanraken is kopen" geldt ?

Wat met sjaals voor het gezicht ? Wat met moslima modekledij ?

ViveLaBelgique
22 april 2020, 08:16
Het zou toch wel merkwaardig zijn dat deze ziekte die in ongeveer alle opzichten op griep lijkt, zowel qua infectie wegen als qua verloop, nu plots helemaal anders zou zijn in dit aspect. Hoe kan men dat nu weten, vermits men geen bal weet over al de rest ? Dit lijkt een Van Ranst expertise te zijn: vermits de scholen open moeten, moeten we zoiets wel zeggen.

Ik dacht dat Covid19 veel meer op een verkoudheid lijkt dan op griep. Andere banale corona virussen veroorzaken geen griep maar verkoudheid.

Bij een verkoudheid wordt het ademhalingstraject geïnfecteerd, net zoals bij Covid19. Een griep infecteert een groter deel van het lichaam.

Covid19 geeft wel koorts, wat zich niet bij een verkoudheid voordoet.

Voor verkoudheden zijn er in het algemeen geen vaccins. Het ademhalingstraject is relatief droog en verbonden en onafgesloten verbonden met de buitenwereld. Virussen die verkoudheden veroorzaken kunnen in dit ongunstig klimaat overleven. Als je een verkoudheid hebt doorgemaakt kan je immuniteit opbouwen voor enkele maanden tot één jaar.

Covid19 is geen banale verkoudheid zoals wij dit tot hiertoe gekend hebben.

Universalia
22 april 2020, 08:29
Ah neen hé, hier stopt de logica. De vrijheid-blijheid types moeten wel de afstand en beschermingsmaatregelen van diegenen die dat wel wensen respecteren. Gescheiden winkelbezoek maakt dat deels mogelijk. Wie zich wenst te besmetten, of kans op besmetting wil lopen, moet dat maar doen.

En voor verzorging dan wel als laatste in de rij aanschuiven wegens zelf gezocht.

p.s.

In nieuwsuitzendingen (gisteren) wist men al melding te maken van het feit dat er terug meer- en meer wagens op de baan zijn.

Zou dat te maken hebben met dat er vélen zijn die het lockdown zo beu zijn als iets?

Zou dat te maken hebben met dat zaken/bedrijven terug willen opstarten om reden van anders failliet te gaan?

Of zijn dat mensen die het héle Covid-19 beu zijn?

Een mens is van nature een 'gewoontebeest' en Covid-19 heeft de gang van zaken die vélen dagelijks gewoon waren serieus doorbroken.

Een héél andere manier van leven dringt het Covid-19 mensen wereldwijd op.

Op bepaalde andere vlakken zorgt het Covid-19 wel voor 'Diamonds & Rust' (https://www.youtube.com/watch?v=mIC7KQPDuDc)

Zal ik het na dit schrijven op een neuspeuteren zetten of schuilt daar een gevaar???? :oops:

Skobelev
22 april 2020, 08:30
En voor verzorging dan wel als laatste in de rij aanschuiven wegens zelf gezocht.

Uiteraard, dat spreekt voor zich.

De schoofzak
22 april 2020, 09:25
Ik dacht dat scholen helemaal geen besmetttingsaarden zijn.

Forummers betwisten mijn herinnering.

Maar wat staat er vandaag in de gazet?

Kinderen geen belangrijke besmettingsbron?
9-jarige besmet niemand, ondanks 170 contacten

Een kind dat besmet raakte, werd ondanks veel contacten met anderen zelf geen besmettingsbron. Het geeft voorzichtige hoop dat kinderen niet zo belangrijk zijn bij de uitbraak.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200421_04930231?M_BT=43268144455&_section=60382319&adh_i=52ed9e5e9ebf5bbbddc6f4ccefb6c051&imai=&utm_campaign=ochtendupdate&utm_medium=newsletter&utm_source=standaard


Midden februari haalde de Brit Steve Walsh (53) de internationale pers (DS 12 februari). Nadat hij in januari van Singapore naar een Frans skioord was gereisd, werd hij een ‘superverspreider’. Walsh besmette elf mensen in drie landen met sars-CoV-2, bij wie een 9-jarig kind dat met zijn ouders in hetzelfde chalet als Walsh verbleef. Het kind heeft vervolgens zelf (milde) symptomen gekregen. Bij een uitgebreide contact tracing bleek dat het kind met 170 andere personen contact had gehad. Daarbij ?*waren tientallen ‘hoog-risico-contacten’ in de skischool en (na thuiskomst in het Verenigd Koninkrijk) met kinderen en leerkrachten op drie verschillende scholen. Maar geen van zijn contacten die de typische symptomen kreeg, testte ook positief op sars-CoV-2 (er werden bij het testen van contacten met symptomen onder meer wel griepgevallen gevonden). Dat berichten onderzoekers in het vaktijdschrift Clinical Infectious Diseases.

Deze opmerkelijke case, aldus de vorsers, zou erop kunnen wijzen dat kinderen geen belangrijke ?*besmettingsbron zijn van het nieuwe coronavirus. Het kind had ook een lage virale lading.

‘Het blijft anekdotisch’, reageert Herman Goossens, professor microbiologie aan het UZ Antwerpen. ‘Maar het is wel interessant, want deze studie zou kunnen betekenen dat kinderen een lagere virale lading hebben en minder besmettelijk zijn. Maar dat zijn momenteel ?*alleen denkpistes. Het is te vroeg om definitieve conclusies te trekken over de rol van de kinderen bij deze uitbraak.’

‘Het is te vroeg om definitieve conclusies te trekken over de rol van kinderen’ Herman Goossens Professor microbiologie UZ Antwerpen

Het blijft allemaal bij ‘zou’, want er zijn meerdere aanwijzingen dat de case niet veralgemeend mag worden. Het patiëntje had dan wel een lage virale lading van sars-CoV-2, maar dat zou het gevolg kunnen zijn van het feit dat het kind tegelijkertijd ook nog met andere virussen (waaronder de griep) besmet was en niet dat het om een kind ging. Bovendien werd de virale lading pas acht dagen na het begin van de symptomen gemeten, zodat het mogelijk is dat het lichaam het virus al volop aan het opruimen was en het kind na thuiskomst zijn klasgenoten sowieso al niet meer zou besmetten. (mec)

patrickve
22 april 2020, 09:27
Forummers betwisten mijn herinnering.

Maar wat staat er vandaag in de gazet?

Kinderen geen belangrijke besmettingsbron?
9-jarige besmet niemand, ondanks 170 contacten

Een kind dat besmet raakte, werd ondanks veel contacten met anderen zelf geen besmettingsbron. Het geeft voorzichtige hoop dat kinderen niet zo belangrijk zijn bij de uitbraak.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200421_04930231?M_BT=43268144455&_section=60382319&adh_i=52ed9e5e9ebf5bbbddc6f4ccefb6c051&imai=&utm_campaign=ochtendupdate&utm_medium=newsletter&utm_source=standaard

Dus, mogen kinderen nu zonder problemen ouderen bezoeken ?

patrickve
22 april 2020, 09:30
En voor verzorging dan wel als laatste in de rij aanschuiven wegens zelf gezocht.


Maar iedereen die ziek wordt, heeft het zelf gezocht he. Het volstaat immers van 1.5 meter afstand te houden, toch, en uw handen te wassen ?

Als je je aan de regels houdt, word je niet ziek he. Dus alle zieken zijn overtreders.

Nee ?

Dadeemelee
22 april 2020, 09:33
Forummers betwisten mijn herinnering.

Maar wat staat er vandaag in de gazet?

Kinderen geen belangrijke besmettingsbron?
9-jarige besmet niemand, ondanks 170 contacten

Een kind dat besmet raakte, werd ondanks veel contacten met anderen zelf geen besmettingsbron. Het geeft voorzichtige hoop dat kinderen niet zo belangrijk zijn bij de uitbraak.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200421_04930231?M_BT=43268144455&_section=60382319&adh_i=52ed9e5e9ebf5bbbddc6f4ccefb6c051&imai=&utm_campaign=ochtendupdate&utm_medium=newsletter&utm_source=standaard

Dat kan toch niet anders dan een hoop bulshit zijn. Coronavirussen in het snot van kinderen zijn minder besmettelijk?

patrickve
22 april 2020, 09:42
Dat kan toch niet anders dan een hoop bulshit zijn. Coronavirussen in het snot van kinderen zijn minder besmettelijk?

Inderdaad. Die "studie" komt uit net als men overal moeite heeft om de mensen te overtuigen dat de scholen weer open moeten he :lol:

Deo
22 april 2020, 10:00
Mocht er genoeg aanbod zijn van mondmaskers was er al een versoepeling.
Nu is er zwaar lobbywerk om allerlei corona gadgets via overheid te verkopen en virologen spelen daar "onwetend" in mee. Typisch Belgische kafka
Naar zee met gekleurd armbandje ,een zoemer om persoon uit te kafferen dat te kort bij u komt,signaal op smartphone dat er mogelijk 3 besmette personen in uw buurt zijn en als dat nog niet genoeg is detecteert een vaste IR camera aan strand dat uw lichaam temperatuur boven 38 c° is . Onmiddellijk word u met veel geweld van strand verwijderd.
door getrainde mannetjes van de "sheriff "

ViveLaBelgique
22 april 2020, 13:24
Forummers betwisten mijn herinnering.

Maar wat staat er vandaag in de gazet?


Begrijp jij de woorden anekdotisch, zou en denkpiste ?

Vlad
22 april 2020, 15:42
Maar iedereen die ziek wordt, heeft het zelf gezocht he. Het volstaat immers van 1.5 meter afstand te houden, toch, en uw handen te wassen ?

Als je je aan de regels houdt, word je niet ziek he. Dus alle zieken zijn overtreders.

Nee ?

:lol: Alle mensen die het virus oplopen een GAS-boete geven wegens het niet naleven van de anderhalvemeter-, wasuwhanden-, en raak uwgezichtnietaanregels.

Elio di Supo
22 april 2020, 17:31
Ah neen hé, hier stopt de logica. De vrijheid-blijheid types moeten wel de afstand en beschermingsmaatregelen van diegenen die dat wel wensen respecteren. Gescheiden winkelbezoek maakt dat deels mogelijk. Wie zich wenst te besmetten, of kans op besmetting wil lopen, moet dat maar doen.

Laat dat nu net het probleem zijn: vrijheid/blijheid types die regeltjes respecteren.

Elio di Supo
22 april 2020, 17:32
Dat kan toch niet anders dan een hoop bulshit zijn. Coronavirussen in het snot van kinderen zijn minder besmettelijk?

Go away visuals.

Nr.10
22 april 2020, 21:06
Ik heb vandaag de media een beetje gevolgd.

Zowat alle deskundigen zijn het erover eens dat de risico's van te vroeg los te laten enorm zijn.

Je riskeert een heel jaar te verprutsen aan vallen en opstaan wat veel erger is dan nu even vol te houden.

Er moet nu doorgebeten worden.

De lockdown moet verlengd worden met 2 weken, tot en met 17 mei.

Een kleine versoepeling kan.

Nr.10
22 april 2020, 21:11
De lobby loopt waarschijnlijk de deur van die redelijk incompetente politici letterlijk plat.

Nr.10
22 april 2020, 21:16
In 'De Afspraak' zat een van de geldlobby naast viroloog Van Gucht.

Die van de geldlobby werd afgedroogd door Van Gucht.

Nr.10
22 april 2020, 21:17
Die van de geldlobby raasde maar wat. Ze blies koud en warm tegelijk.

Jantje
22 april 2020, 21:18
.

Nr.10
22 april 2020, 21:19
De gezondheid moet primeren nu. De systeemcrisis is toch onafwendbaar. Met of zonder geldlobby.

Nr.10
22 april 2020, 21:23
Het gevaar op dit ogenblik komt niet van het virus. Dat leren we elke dag beter kennen. Het komt van de geldlobby en van de tribunespelers onder de politici.

Skobelev
23 april 2020, 06:04
Laat dat nu net het probleem zijn: vrijheid/blijheid types die regeltjes respecteren.

Tja, we zijn nu eenmaal het mensdom hé.

Baajdeweej, kan de lock down op een ritje met de old timer of de motor niet opgeheven worden? Met de helm op en al rijdend ben je toch geen besmettingshaard voor anderen? :?

patrickve
23 april 2020, 06:13
De gezondheid moet primeren nu. De systeemcrisis is toch onafwendbaar. Met of zonder geldlobby.

De gezondheid is niet in gevaar. Onze onnozelaars van leiders doen alsof om hier een ramp mee te organiseren, kwestie van te tonen dat hun nutteloos leiderschap tot iets dient.

patrickve
23 april 2020, 06:17
Ik heb vandaag de media een beetje gevolgd.

Zowat alle deskundigen zijn het erover eens dat de risico's van te vroeg los te laten enorm zijn.


Nee die zijn dat niet, in tegendeel. Ja, ze gaan illustreren dat we heel veel extra schade voor niks hebben veroorzaakt. Je kan nu politiek gezien niet loslaten, want dan krijg je hetzelfde als wat je zou gehad hebben zonder maatregelen, PLUS de schade van de maatregelen.

Als we nu loslaten, vallen er in Belgie misschien 30 000 of 50 000 doden extra op een maand of twee. Peanuts. En dan is het voorbij.

Hadden we nooit iets gedaan, dan zouden we die nu al gehad hebben, en was het al voorbij.

30 of 50 000 doden, dat is totaal verwaarloosbaar, als je een jaarlijkse normale sterfte hebt van 110 000. En bovendien, als het gros van die 30 of 50 000 doden daarin zitten, of in die van de komende paar jaren.

Maw, dit was een non-probleem.

Loslaten maakt van het huidige probleem, het non probleem, behalve natuurlijk dat het niet de veroorzaakte schade van de maatregelen kan repareren. Die zijn irreversiebel en voor lange tijd. Maar het stelt wel een einde aan de komende extra schade van de komende maatregelen.

groteAntwerpseGust
23 april 2020, 06:50
Als de overheid nu enkel nog maatregelen zou nemen die geen extra econmische schade veroorzaken.
Mondmaskers, geen probleem.
Een aantal dagen per week thuiswerken indien mogelijk, geen probleem (lost zelfs de file problemen op).
Verplichting om thuis te blijven bij symptomen, gecombineerd met een snelle test wanneer die beschikbaar is. Ik vond mensen die ziek toch komen werken altijd al associaal.
1 ziekenhuis gereserveerd voor corona patiënten per regio, geen probleem.

Alles (vliegtuigen, openbaar vervoer) ombouwen om toch maar op die magische 1,5 m te komen, wel een probleem.

patrickve
24 april 2020, 05:32
Een aantal dagen per week thuiswerken indien mogelijk, geen probleem (lost zelfs de file problemen op).


corona rijden :-)

Beter dan de kilometertax he :-)

ViveLaBelgique
27 april 2020, 09:39
corona rijden :-)

Beter dan de kilometertax he :-)

Ik heb mijn autoverzekering bij Corona. Het ziet er naar uit dat ik deze periode minder kilometers doe en dus terug ga trekken van mijn premie.:-)