PDA

View Full Version : ...en daarom moeten mondmaskers verplicht worden


morte-vivante
21 april 2020, 11:19
blijft thuis als ge u ziek voelt en isoleer uzelf is niet genoeg als 1 op de 2 besmettingen veroorzaakt wordt door presymptomatische patienten, mensen die wel al besmet zijn, maar nog geen symptomen van de ziekte vertonen.

“De onderzoekers zijn tot een heel interessante en belangrijke vaststelling gekomen”, legde viroloog Steven Van Gucht uit. “Namelijk dat binnen dat kader 44 procent van de besmettingen al plaatsvindt in de eerste twee dagen voor het optreden van de eerste symptomen. Van de besmettingen vindt 56 procent plaats wanneer men al ziek is. Dat betekent dus dat gemiddeld één op de twee besmettingen plaatsvindt vooraleer we enig symptoom vertonen.”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/waarom-blijven-er-infecties-bijkomen-ondanks-lockdown-een-op-de-twee-besmettingen-vindt-plaats-nog-voor-we-enig-symptoom-vertonen-blijkt-uit-nieuwe-studie~a6ba32f4/

eigenlijke studie: https://www.nature.com/articles/s41591-020-0869-5

edit: voor de visuele mensen:

https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1386653220300998-gr1.jpg

HOUZEE !
21 april 2020, 12:15
Inderdaad, deze worden al lang gebruikt bij betogingen en vergroten de anonimiteit. Ik vind dat wel positief, gemaskerd op straat kunnen rondlopen zorgt voor meer privacy.

https://libcom.org/files/images/news/minsk_anarchistblock-604x270.jpg

Meer verontrustend was de verwijzing van het expertenteam naar de zogenaamde corona app.

Sneaky
21 april 2020, 12:44
Ge kunt dat niet verplichten als ge ze niet gratis uitdeelt he...

dalibor
21 april 2020, 12:57
Ge kunt dat niet verplichten als ge ze niet gratis uitdeelt he...

Motorhelmen en autogordels zijn verplicht en worden niet gratis uitgedeeld.

gertc
21 april 2020, 13:06
Er zijn een aantal dames die het volmondig met jou eens zijn.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP. nqJn3Tywc4g-8wF4jqugxAHaJ4%26pid%3DApi&f=1

Tempest
21 april 2020, 14:20
Motorhelmen en autogordels zijn verplicht en worden niet gratis uitgedeeld.Je loopt buiten met je benen, niet met een gemotoriseerd apparaat met wielen.

Zucht
21 april 2020, 16:26
Ge kunt dat niet verplichten als ge ze niet gratis uitdeelt he...


zelfs als ze niet helemaal gratis zouden zijn, moeten er wel voldoende beschikbaar zijn voor iedereen voor dagelijks gebruik ( max. 4 uur gebruik voor een masker).
Een identiteitskaart is ook niet gratis, maar er is er wel één voor iedereen.

Hypochonder
21 april 2020, 16:52
Maar onze alomtegenwoordige "expert-viroloog" Van Ranst heeft gezegd dat mondmaskers geen hol helpen.

Wat nu?

spherelike
21 april 2020, 17:02
Maar onze alomtegenwoordige "expert-viroloog" Van Ranst heeft gezegd dat mondmaskers geen hol helpen.

Wat nu?

Hij heeft dit een week of twee geleden, ook gezegd. Na een kruisverhoor van de moderator, over ongerustheid bij mensen, zei dat die die daar psychologische problemen mee hebben, kunnen gebaat zijn met toch een masker aan te doen.

Dus koop een doos, dan zijt ge gerust, en stop met memmen in elke draad tegen uwen ingebeelde vijand Van Ranst

Hypochonder
21 april 2020, 17:05
Hij heeft dit een week of twee geleden, ook gezegd. Na een kruisverhoor van de moderator, over ongerustheid bij mensen, zei dat die die daar psychologische problemen mee hebben, kunnen gebaat zijn met toch een masker aan te doen.

Dus koop een doos, dan zijt ge gerust, en stop met memmen in elke draad tegen uwen ingebeelde vijand Van Ranst

U hangt duidelijk aan de lippen van uw linksche held. En heeft hij dat echt gezegd? Klinkt als gelul van het zevende knoopsgat maar zo kennen we hem wel. Dat u dit oppikt en hier komt verspreiden hoeft natuurlijk ook niet te verbazen.

Dergelijk onderzoek zoals in de OP staat toont alleen maar aan dat het dragen van mondmaskers verplicht zou moeten zijn.

spherelike
21 april 2020, 17:23
U hangt duidelijk aan de lippen van uw linksche held. En heeft hij dat echt gezegd? Klinkt als gelul van het zevende knoopsgat maar zo kennen we hem wel. Dat u dit oppikt en hier komt verspreiden hoeft natuurlijk ook niet te verbazen.

Dergelijk onderzoek zoals in de OP staat toont alleen maar aan dat het dragen van mondmaskers verplicht zou moeten zijn.
ik luister naar wat hij zegt, open en niet met als enig doel iets te vinden om hem aan te vallen.
Wat u wil geloven dat is uw zaak
hieronder, minuut 4 en al 3 weken geleden ondertussen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/31/mondmaskers/

Hypochonder
21 april 2020, 17:29
ik luister naar wat hij zegt, open en niet met als enig doel iets te vinden om hem aan te vallen.
Wat u wil geloven dat is uw zaak
hieronder, minuut 4 en al 3 weken geleden ondertussen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/31/mondmaskers/

Hij is inderdaad al weken geleden begonnen zijn kar te keren, wellicht omdat hij dan al iets meer info begon te krijgen en aan zijn theewater begon te voelen dat dit sowieso in zijn gezicht zou ontploffen.

Nu is hij al als een razende tekeer aan het gaan op twitter omdat hij een beetje kritiek krijgt:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/van-ranst-haalt-uit-naar-sommige-politici-ze-zaten-nog-veilig-verstopt-in-de-spouwmuren-toen-er-elke-dag-meer-zieken-en-doden-moesten-worden-gemeld~a426990c/

En het bewuste fragment waarin hij beweert dat mondmaskers dragen geen enkele zin heeft is natuurlijk nergens meer te vinden op de website van de rode VRT, hoe zou dat komen?

spherelike
21 april 2020, 17:41
Hij is inderdaad al weken geleden begonnen zijn kar te keren, wellicht omdat hij dan al iets meer info begon te krijgen en aan zijn theewater begon te voelen dat dit sowieso in zijn gezicht zou ontploffen.

man toch, bekijk het hele fragment dat ik u zonet gaf, het is zowat de samenvatting van heel die man zijn handelen gedurende de crisis, en zeg eens waar die inconsequent, onsamenhangend, of zijn kar keert. Bewijs dat nu eens ipv telkens hetzelfde te herhalen in de hoop dat we het nog gaan geloven ook.

Nu is hij al als een razende tekeer aan het gaan op twitter omdat hij een beetje kritiek krijgt:

Zo razend is dat niet ten minste als ik met uw postings vergelijk. Bovendien heeft hij nog gelijk ook, dat politici zich verstopten achter de virologen. Eens alles achter de rug zullen ze zich zeker profileren als helden, bij hun achterban.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/van-ranst-haalt-uit-naar-sommige-politici-ze-zaten-nog-veilig-verstopt-in-de-spouwmuren-toen-er-elke-dag-meer-zieken-en-doden-moesten-worden-gemeld~a426990c/

zie hierboven

En het bewuste fragment waarin hij beweert dat mondmaskers dragen geen enkele zin heeft is natuurlijk nergens meer te vinden op de website van de rode VRT, hoe zou dat komen?
zie hierboven

kojak
21 april 2020, 18:24
man toch, bekijk het hele fragment dat ik u zonet gaf, het is zowat de samenvatting van heel die man zijn handelen gedurende de crisis, en zeg eens waar die inconsequent, onsamenhangend, of zijn kar keert. Bewijs dat nu eens ipv telkens hetzelfde te herhalen in de hoop dat we het nog gaan geloven ook.

Zo razend is dat niet ten minste als ik met uw postings vergelijk. Bovendien heeft hij nog gelijk ook, dat politici zich verstopten achter de virologen. Eens alles achter de rug zullen ze zich zeker profileren als helden, bij hun achterban.

zie hierboven

zie hierboven

2

Ik kom net van een andere draad en moet nu weer denken aan het woordje 'hopeloos'... ;)

patrickve
21 april 2020, 18:36
ik luister naar wat hij zegt, open en niet met als enig doel iets te vinden om hem aan te vallen.
Wat u wil geloven dat is uw zaak
hieronder, minuut 4 en al 3 weken geleden ondertussen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/31/mondmaskers/

Ge moet dat eens vergelijken met de discussie toen:

https://forum.politics.be/showpost.php?p=9285100&postcount=8

IJsboer
22 april 2020, 11:30
Als ik op straat iemand met een mondmasker zie en die zit daar heel de tijd met zijn (vuile) handen aan te prutsen en te frullen, dan komt mijn nekhaar gewoon overeind.

Wat ik ook niet snap zijn mensen die met een mondmasker op niet eens afstand houden. Wat the fuck? Je draagt toch een mondmasker met een REDEN?

HOUZEE !
22 april 2020, 11:39
Als ik op straat iemand met een mondmasker zie en die zit daar heel de tijd met zijn (vuile) handen aan te prutsen en te frullen, dan komt mijn nekhaar gewoon overeind.

Wat ik ook niet snap zijn mensen die met een mondmasker op niet eens afstand houden. Wat the fuck? Je draagt toch een mondmasker met een REDEN?
Uiteraard, maar die reden kan ook dwang zijn (dwang van de overheid, jouw werkgever, jouw echtgenoot …). Als men dat niet met enige overtuiging draagt, dan is het ook logisch dat men zich niet te veel druk zal maken in het feit of men dat mondmasker op een correcte manier gebruikt. Maskerplicht zal vooral als dwang worden ervaren en omdat de mensen er nonchalant mee zullen omspringen, zal het net nieuwe besmettingen in de hand werken. Daarom is sociale afstandshouding ook veel effectiever.

HOUZEE !
22 april 2020, 11:40
Stoffen maskers (cloth masks) zijn trouwens gewoonweg schadelijk voor de drager daarvan :
https://bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577?fbclid=IwAR2LIQBnYe7c27I1VC1A0_a05DVbHoCuz dmXCDGEXevbN1lY2tnf4T17Pkw

Den Ardennees
22 april 2020, 11:41
Men zal toch een keuze moeten maken tussen veiligheid en... veiligheid. Veiligheid op vlak van gezondheid, en veiligheid op vlak van criminaliteit.

Het blijkt in België al vele jaren verboden te zijn om gemaskerd op straat rond te lopen. De reden lijkt me evident. De wetgever zal hier een keuze moeten maken.

Skobelev
22 april 2020, 11:43
Motorhelmen en autogordels zijn verplicht en worden niet gratis uitgedeeld.

Kledij evenmin, en dat is ook verplicht.

Gipsy
22 april 2020, 11:46
Als ik op straat iemand met een mondmasker zie en die zit daar heel de tijd met zijn (vuile) handen aan te prutsen en te frullen, dan komt mijn nekhaar gewoon overeind.

Wat ik ook niet snap zijn mensen die met een mondmasker op niet eens afstand houden. Wat the fuck? Je draagt toch een mondmasker met een REDEN?

Het is gewoon in praktijk onmogelijk steeds 1,5 meter afstand te bewaren. Onvermijdelijk kom je op een dag talloze keren dicht tegen andere mensen. Westerlingen hebben ook niet de gewoonte zoals Chinezen met een mondmasker om te gaan. De verantwoordelijke in mijn bedrijf wil maskers verdelen onder de werknemers die het wensen en het eerste wat ze doet is haar vingers op de binnenkant van de maskers zetten.

HOUZEE !
22 april 2020, 11:49
Men zal toch een keuze moeten maken tussen veiligheid en... veiligheid. Veiligheid op vlak van gezondheid, en veiligheid op vlak van criminaliteit.

Het blijkt in België al vele jaren verboden te zijn om gemaskerd op straat rond te lopen. De reden lijkt me evident. De wetgever zal hier een keuze moeten maken.

Ook. Als men dit toestaat, moet er ook een avondklok komen bvb. Wat een allochtoon kan al gevaarlijk zijn, maar nu gaan we ze nog eens een masker geven ook ….

morte-vivante
22 april 2020, 12:17
Stoffen maskers (cloth masks) zijn trouwens gewoonweg schadelijk voor de drager daarvan :
https://bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577?fbclid=IwAR2LIQBnYe7c27I1VC1A0_a05DVbHoCuz dmXCDGEXevbN1lY2tnf4T17Pkw

...in een ziekenhuissetting. Daar pleit dan ook niemand voor. Wel voor gewone mensen als ze buitengaan:

Testing the efficacy of homemade masks: would they protect in an influenza pandemic? (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24229526)

CONCLUSION:

Our findings suggest that a homemade mask should only be considered as a last resort to prevent droplet transmission from infected individuals, but it would be better than no protection.

beter dan niks

Verder:

Our results suggest use of face masks by the general public is potentially of high value in curtailing community transmission and the burden of the pandemic. The community-wide benefits are likely to be greatest when face masks are used in conjunction with other non-pharmaceutical practices(such as social-distancing), and when adoption is nearly universal (nation-wide) and compliance is high.
https://arxiv.org/pdf/2004.03251.pdf

some data suggest that cloth masks may be only marginally (15%) less effective than surgical masks in blocking emission of particles, and five fold more effective than not wearing masks.12 Therefore, cloth masks are likely to be better than wearing no mask at all.
http://press.psprings.co.uk/bmj/april/facemasksedit.pdf

This study shows that early termination of the strict social-distancing measures could trigger a devastating second wave with burden similar to those projected before the onset of the strict social-distance measures were implemented. The use of efficacious face-masks (such as surgical masks, with estimated efficacy?70%) in public could lead to the elimination of the pandemic if at least70%of the residents of New York state use such masks in public consistently (nationwide, a compliance of at least 80% will be required using such masks). The use of low efficacy masks, such as cloth masks (of estimated efficacy less than 30%), could also lead to significant reduction of COVID-19 burden (albeit, they are not able to lead to elimination). Combining low efficacy masks with improved levels of the other anti-COVID-19 intervention strategies can lead to the elimination of the pandemic.
Using face-masks in public (including the low efficacy clothmasks) is very useful in minimizing communitytransmission and burden of COVID-19, provided their coverage level is high. The masks coverage needed toeliminate COVID-19 decreases if the masks-based intervention is combined with the strict social-distancingstrategy.
https://arxiv.org/pdf/2004.07391.pdf

Reducing disease spread requires two things: first, limit contacts of infected individuals via physical distancing and contact tracing with appropriate quarantine, and second, reduce the transmission probability per contact by wearing masks in public, among other measures. The preponderance of evidence indicates that mask wearing reduces the transmissibility per contact by reducing transmission of infected droplets in both laboratory and clinical contexts. Public mask wearing is most effective at stopping spread of the virus when compliance is high. The decreased transmissibility could substantially reduce the death toll and economic impact while the cost of the intervention is low. Thus we recommend the adoption of public cloth mask wearing, as an effective form of source control, in conjunction with existing hygiene, distancing, and contact tracing strategies. We recommend that public officials and governments strongly encourage the use of widespread face masks in public, including the use of appropriate regulation.
https://www.preprints.org/manuscript/202004.0203/v1

Jos_be
22 april 2020, 12:21
Maar onze alomtegenwoordige "expert-viroloog" Van Ranst heeft gezegd dat mondmaskers geen hol helpen.

Wat nu?

Bij het kussen misschien wel!
Voor het overige als je buiten bent dan baat het niet en dan schaadt het niet.
Het idee dat het als een talisman kan gebruikt worden, is psychologisch aanvaardbaar al is het maar om de schrik te onderdrukken. Een mondmasker als konijnenpoot tegen besmetting.
Zitten we terug in de middeleeuwen, of gaan we de Chinese geneeskunde uitproberen?

Skobelev
22 april 2020, 12:30
Mondmaskers...

Gisteren was ik in Aalst in het OLV. Een deel van het personeel, laat staan de bezoekers, loopt daar nog steeds rond zonder mondmasker.

fred vanhove
22 april 2020, 12:38
Als ik op straat iemand met een mondmasker zie en die zit daar heel de tijd met zijn (vuile) handen aan te prutsen en te frullen, dan komt mijn nekhaar gewoon overeind.

Wat ik ook niet snap zijn mensen die met een mondmasker op niet eens afstand houden. Wat the fuck? Je draagt toch een mondmasker met een REDEN?

Sommigen hangen het zelfs onder hun neus of nog erger onder hun mond:-)

fred vanhove
22 april 2020, 12:39
Mondmaskers...

Gisteren was ik in Aalst in het OLV. Een deel van het personeel, laat staan de bezoekers, loopt daar nog steeds rond zonder mondmasker.

Heel waar. Hier ook. Ongelofelijk.
In zag hier in het plaatselijk ziekenhuis zelfs personeel buiten wat voetballen.8O

fred vanhove
22 april 2020, 12:43
Het is gewoon in praktijk onmogelijk steeds 1,5 meter afstand te bewaren. Onvermijdelijk kom je op een dag talloze keren dicht tegen andere mensen. Westerlingen hebben ook niet de gewoonte zoals Chinezen met een mondmasker om te gaan. De verantwoordelijke in mijn bedrijf wil maskers verdelen onder de werknemers die het wensen en het eerste wat ze doet is haar vingers op de binnenkant van de maskers zetten.

Maar het zal hoe dan ook altijd nuttig blijven wanneer een besmet iemand het draagt.....hij of zij zal dan heel waarschijnlijk minder mensen kunnen besmetten.

daiwa
22 april 2020, 12:52
Maar onze alomtegenwoordige "expert-viroloog" Van Ranst heeft gezegd dat mondmaskers geen hol helpen.

Wat nu?

Ook De Block, minister van volksgezondheid zei dat.

Skobelev
22 april 2020, 13:16
Ook De Block, minister van volksgezondheid zei dat.

Natuurlijk zeiden ze dat. Omdat er onvoldoende zijn/waren voor iedereen.

morte-vivante
22 april 2020, 13:20
Natuurlijk zeiden ze dat. Omdat er onvoldoende zijn/waren voor iedereen.

dan moet dat ook zo gecommuniceerd worden, en niet gewoon wetenschappelijke onwaarheden vertellen. Want dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede

Skobelev
22 april 2020, 13:26
dan moet dat ook zo gecommuniceerd worden, en niet gewoon wetenschappelijke onwaarheden vertellen. Want dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede

Stel u voor dat de regering het volgende communiceert...

"Een mondmasker kan u en vooral uw gesprekpartners beschermen, maar we hebben er geen voor u"

Dat zou nogal wat stof doen opwaaien, niet?

Als 90% van de bevolking hun smoezen gelooft is dat pure winst voor de regering. De overige 10% kritisch denkenden krijgen toch geen platform.

morte-vivante
22 april 2020, 13:33
Stel u voor dat de regering het volgende communiceert...

"Een mondmasker kan u en vooral uw gesprekpartners beschermen, maar we hebben er geen voor u"

Dat zou nogal wat stof doen opwaaien, niet?

niet als op hetzelfde moment wordt uitgelegd dat er prioriteit wordt gegeven aan ziekenhuizen en gezondheidsinstellingen, en dat iedereen die dat kan zelf mondmaskers kan maken volgens een bepaald patroon. En met een duidelijke uitleg over hoe ze te gebruiken.

Open en transparant communiceren is niet zo moeilijk.

Valentinus
22 april 2020, 14:02
dan moet dat ook zo gecommuniceerd worden, en niet gewoon wetenschappelijke onwaarheden vertellen. Want dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede

Volgens mij makt men te veel heisa rond de mondmaskers. Een chirurgisch masker is toch maar een lapje stof. Het heeft een filterwerking afhankelijk van de dichtheid van het stof. Inademingslucht krijg je door de stof maar waarschijnlijk nog meer langs het lapje. Makers tegen gassen zoals Chloor zijn complexer. Tegen CO nog meer complex. In dit geval is toch vooral de filterwerking van belang. Die is gradueel afhankelijk van de stof en de aansluiting op het gelaat. Het is geen wet van alles of niets.

patrickve
22 april 2020, 14:23
Wat ik ook niet snap zijn mensen die met een mondmasker op niet eens afstand houden. Wat the fuck? Je draagt toch een mondmasker met een REDEN?

Wel, volgens de Van Ranst theorie is het net in dat geval dat het masker nut heeft. Als je afstand houdt is het nutteloos, remember :-D

Vlad
22 april 2020, 14:42
Met 'hooikoorts' is zo'n masker niet te doen. Dat heb je een kwartier op en de snot loopt er langs onder uit.

ViveLaBelgique
30 augustus 2020, 08:35
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/26/hoe-hygienisch-omgaan-met-mondmaskers/

Hoe kun je er dan wel voor zorgen dat de bacteriën geïnactiveerd of gedood worden? Deze drie methodes zijn effectief gebleken:

Was het mondmasker op 60 graden met zeep
Strijk het mondmaker met een stoomstrijkijzer
Kook het mondmasker op 100 graden


https://d34j62pglfm3rr.cloudfront.net/campagne/MASK_NL_020720.pdf

Instructies en voorschriften van de fabrikant- Ref. artikel: Communitymaskers- Inhoud van de verpakking: 5 stuks, kleur: wit.- Maat: M(Medium)- Samenstelling: 3 lagen over elkaar geplaatste vezels, twee gemaakt van 65% polyester en 35% katoen en één100% polyester- Het masker heeft een filtercapaciteit van minstens 70 % voor vaste of vloeibare deeltjes met een grootte van 3?m.Instructies om het masker aan te doen- Wasbeurt: met de hand en wasmiddel, temperatuur: maximum 30°C.- Aan de lucht laten drogen om de vezels niet te beschadigen.- Niet in de wasmachine wassen, geen droogkuis en niet strijken.Instructies om het masker te verwijderen- Het masker kan 30 wasbeurten doorstaan. Daarna is de doeltreffendheid niet meer gegarandeerd.

Het stoffen mondmasker, gratis verstrekt door apotheken, mag niet gestreken worden. Volgens de fabrikant mag het slechts op 30° gewassen worden en volgens de invoerder mag het maximum 25x op 60° gewassen worden. In geen geval mag het volgens de overheidsfiche gestreken worden.

Hoofdstraat
30 augustus 2020, 09:14
We weten al lang dat die stoffen maskers meer kwaad doen dan goed, het is een schimmel- en bacteriereservoir. Ik gebruik enkel die papieren wegsmijters en smijt die ook regelmatig weg, geen schimmel longen voor mij.

Die specialisten met hun domme beslissingen ook. :evil:

.

sbe4kdr
30 augustus 2020, 11:07
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/26/hoe-hygienisch-omgaan-met-mondmaskers/

Hoe kun je er dan wel voor zorgen dat de bacteriën geïnactiveerd of gedood worden? Deze drie methodes zijn effectief gebleken:

Was het mondmasker op 60 graden met zeep
Strijk het mondmaker met een stoomstrijkijzer
Kook het mondmasker op 100 graden


https://d34j62pglfm3rr.cloudfront.net/campagne/MASK_NL_020720.pdf

Instructies en voorschriften van de fabrikant- Ref. artikel: Communitymaskers- Inhoud van de verpakking: 5 stuks, kleur: wit.- Maat: M(Medium)- Samenstelling: 3 lagen over elkaar geplaatste vezels, twee gemaakt van 65% polyester en 35% katoen en één100% polyester- Het masker heeft een filtercapaciteit van minstens 70 % voor vaste of vloeibare deeltjes met een grootte van 3?m.Instructies om het masker aan te doen- Wasbeurt: met de hand en wasmiddel, temperatuur: maximum 30°C.- Aan de lucht laten drogen om de vezels niet te beschadigen.- Niet in de wasmachine wassen, geen droogkuis en niet strijken.Instructies om het masker te verwijderen- Het masker kan 30 wasbeurten doorstaan. Daarna is de doeltreffendheid niet meer gegarandeerd.

Het stoffen mondmasker, gratis verstrekt door apotheken, mag niet gestreken worden. Volgens de fabrikant mag het slechts op 30° gewassen worden en volgens de invoerder mag het maximum 25x op 60° gewassen worden. In geen geval mag het volgens de overheidsfiche gestreken worden.

Het is allang geweten dat wassen op hoge temperaturen niet mag omdat dat de draaddikte van de stof verminderd. Ook alcohol mag niet gebruikt worden als ontsmettingsmiddel omdat dan de polyesterlaag zijn elektrische lading verliest waardoor de filtering door aantrekking wegvalt.
Die 70% is enkel de waarde van de 3 lagen stof, de waarde van het masker als geheel gaat een heel stuk lager zijn omdat het masker niet goed aansluit op het aangezicht.
Een FFP2/N95 masker als PBM moet normaal gepast worden om te zien welk model het beste resultaat geeft. Metingen hebben aangegeven dat de werking van N95 maskers kan zakken tot 85% enkel door een slechte passing.

sbe4kdr
30 augustus 2020, 11:25
We weten al lang dat die stoffen maskers meer kwaad doen dan goed, het is een schimmel- en bacteriereservoir. Ik gebruik enkel die papieren wegsmijters en smijt die ook regelmatig weg, geen schimmel longen voor mij.

Die specialisten met hun domme beslissingen ook. :evil:

.

De enige juiste manier is dat het masker na elk gebruik wordt weggeworpen.
De goede werking van een masker werd vorige week nog aangetoond in een rusthuis in Mechelen, een 70-tal bewoners en 18 verzorgers besmet.
Als je een chirurgisch masker een beetje kritisch bekijkt zie je toch zelf dat er links en rechts er altijd 2 openingen zijn waar het masker niet aansluit en dat masker moet dan virussen gaan tegenhouden. Iedereen moet daar toch de onzin van inzien.
Deze maskers zijn trouwens ook enkel ontworpen om vloeistoffen tegen te houden.
Metingen op het drukverschil over een masker geeft voor een N95 masker iets rond de 300 Pa, voor een chirurgisch is dat 50 Pa. Het drukverschil geeft aan hoe meer kracht men moet leveren om de lucht door het masker te krijgen.

patrickve
30 augustus 2020, 12:13
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/26/hoe-hygienisch-omgaan-met-mondmaskers/

[I][COLOR="Blue"]Hoe kun je er dan wel voor zorgen dat de bacteriën geïnactiveerd of gedood worden? Deze drie methodes zijn effectief gebleken:


Dompel het in een goeie fles cognac gedurende 10 minuten.

gertc
31 augustus 2020, 12:40
Dompel het in een goeie fles cognac gedurende 10 minuten.
Die cognac gebruik ik liever om mijn mond te ontsmetten :lol:

Hoofdstraat
31 augustus 2020, 13:45
Het is allang geweten dat wassen op hoge temperaturen niet mag omdat dat de draaddikte van de stof verminderd. Ook alcohol mag niet gebruikt worden als ontsmettingsmiddel omdat dan de polyesterlaag zijn elektrische lading verliest waardoor de filtering door aantrekking wegvalt.
Die 70% is enkel de waarde van de 3 lagen stof, de waarde van het masker als geheel gaat een heel stuk lager zijn omdat het masker niet goed aansluit op het aangezicht.
Een FFP2/N95 masker als PBM moet normaal gepast worden om te zien welk model het beste resultaat geeft. Metingen hebben aangegeven dat de werking van N95 maskers kan zakken tot 85% enkel door een slechte passing.

En 0% werking bij het uitademen als er een ventiel op staat.

sbe4kdr
31 augustus 2020, 16:14
En 0% werking bij het uitademen als er een ventiel op staat.

Dat is niet zo belangrijk, integendeel als je daardoor je je masker beter en langer kan ophouden met minder last, zijn die ventielen een voordeel.