PDA

View Full Version : Koning Filip 1: het begin van het einde?


Vlaanderen_onafhankelijk
2 december 2004, 13:20
Als Albert er binnen een paar jaar misschien de brui aan gaat geven, en de aimabele Filip wordt 'Koning der Belgen' zou dat dan het begin van het einde kunnen betekenen voor dit land?

In tegestelling tot Albert, die altijd een joviale man is geweest (ik geef het toe: in zijn rol als koning was hij heel goed) en goed ligt aan beide kanten van de taalgrens, heeft Filip altijd een meer teruggetrokken en rustigere houding aangenomen (hij is overigens grotendeels opgevoed door Boudewijn en Fabiola, ook niet meteen toonbeelden van dynamiek).

Nu lijkt hij er een beetje door te komen, maar verpest hij het voor zichzelf weer door het VB over de kling te halen en eigenlijk - ook al noemde hij het niet expliciet - ook de N-VA (de enige Vlaams-republikeinse partij) te schofferen, blind voor alle problemen die er in dit land rijzen.

Door zijn uitspraak in het weekblad Story maakt hij van zichzelf een gedroomd doelwit voor de N-VA en het VB eens Filip op de troon komt, ze kunnen immers altijd verwijzen naar het feit dat Filip ooit een politieke stelling innam (ook al is hij geen koning en heeft hij aldus de grondwet niet met de voeten getreden) en heeft hij een partij die zich kandidaat stelt in democratische verkiezingen en op die manier 1.000.000 stemmen ronselde, openlijk bedreigd.

Bovendien voel ik mij, als N-VA-kiezer, ook aangesproken als hij het heeft over 'mensen die ons land kapot willen maken' en heeft hij ook ons (N-VA-leden en -kiezers) dus via die weg bedreigd.

Bovendien is er binnen de koninklijke familie nog altijd geen Vlaming (M/V) te vinden en is het een louter franstalige familie waarvan de leden omwille van het tweetalige karakter van het land gedwongen worden om ook Nederlands te leren.

Betekend een troonsbestijging van Filip dus een mogelijk begin van het einde van België? Graag jullie mening, en zonder scheldwoorden, als het even kan.

jOOSt
2 december 2004, 13:32
Zal hij ooit de troon bestijgen? :?

Piet Hein
2 december 2004, 13:33
ik hoop van niet

DrHumorisCausa
2 december 2004, 13:40
Ik ben er praktisch zeker van dat, mocht hij überhaupt nog op de troon geraken, Filips de laatste koning van België zal zijn.
Het koningshuis bestaat alleen nog maar bij de gratie van de verschillende parasiterende politieke zuilen in dit land.
Het is enkel nog populair bij mensen die denken dat de koning nog echt een wezenlijk politieke invloed heeft, die goed zou zijn voor de bevolking...
Tenslotte heb je nog een kliek hysterische fans, voor wie de koning en zijn entourage eigenlijk verwisselbaar zijn met filmsterren edm.

Het Belgische koningshuis is één van de inhaligste instellingen die ik ken in dit land. Ze beschikken reeds over een miljardenfortuin ( voornamelijk besmeurd met Congolees bloed en veel miserie ginder), en zijn toch niet te beroerd om nog honderden miljoenen jaarlijks aan belastingsgeld te incasseren; ik vraag mij af wat voor grandioze daden zij dan wel verrichten voor de bevolking om met zulke obscene hoge 'erelonen' bedeeld te worden.

Natuurlijk geldt al hetgeen ik hier zeg ook, min of meer, voor alle andere koningshuizen.

Tegendradigaard
2 december 2004, 16:47
Als hij ooit op de troon komt, zal hij de laatste koning zijn ...

Antoon
2 december 2004, 17:41
Boudewijn de Eerste, gevolgd door Albert de Tweede, en uiteindelijk Filip de Laatste.

jOOSt
2 december 2004, 17:46
Het begin van het einde is al langer begonnen, bijna 175 jaar geleden.

BELGIAN WARRIOR
2 december 2004, 20:09
Sedert vier jaar frequenteer ik politieke fora. Al die jaren heb ik reeds het einde van België horen voorspellen. De wapenleveringen aan Nepal, de verkiezingsuitslagen van 13 juni jl., de assymetrische regeringen, Karel Degucht en "het einde der pilaren" ("België verdampt"), de confederale wendingen van VLD (2002) en CD&V (2001), de stichting van de N-VA (2001),de gescheiden verkiezingen, het "blootleggen" van de cijfers over de transferten, het "Vlaams Kartel", het migrantenstemrecht, de zogezegd politieke uitspraken van Koning Albert, en nu weer de (uitspraken van de) prins: ze zouden allemaal het einde van België betekenen. En eerder, in 1993 bv., voorspelden waarnemers het spoedige einde van België. In de jaren 80 was het de kwestie-Voeren die België zou be-eindigen, in de jaren 70 de talloze regeringscrises, in de jaren 60 Leuven-Vlaams, in de 1950 de Koningskwestie, in 1940 de Duitse bezetting... Gedurende de jaren 20 en 30 voorspelde Frontpartij en VNV België te vernietigen, in 1914-18 de activisten, in 1912 Jules Destrée, in 1831 en 1839 de Hollanders en van 1840-70 de Fransen...

Feit is dat al deze voorspellingen en de omstandigheden die ermee gepaard gingen (twee wereldoorlogen bv., toch niet min) steeds opnieuw waarnemers het "einde" van België deden voorspellen, maar dat het steeds opnieuw loos alarm was. Waarom zou het dan nu wél zo zijn?

AVV
2 december 2004, 20:11
Ik ben er praktisch zeker van dat, mocht hij überhaupt nog op de troon geraken, Filips de laatste koning van België zal zijn.
Het koningshuis bestaat alleen nog maar bij de gratie van de verschillende parasiterende politieke zuilen in dit land.
Het is enkel nog populair bij mensen die denken dat de koning nog echt een wezenlijk politieke invloed heeft, die goed zou zijn voor de bevolking...
Tenslotte heb je nog een kliek hysterische fans, voor wie de koning en zijn entourage eigenlijk verwisselbaar zijn met filmsterren edm.

Het Belgische koningshuis is één van de inhaligste instellingen die ik ken in dit land. Ze beschikken reeds over een miljardenfortuin ( voornamelijk besmeurd met Congolees bloed en veel miserie ginder), en zijn toch niet te beroerd om nog honderden miljoenen jaarlijks aan belastingsgeld te incasseren; ik vraag mij af wat voor grandioze daden zij dan wel verrichten voor de bevolking om met zulke obscene hoge 'erelonen' bedeeld te worden.

Natuurlijk geldt al hetgeen ik hier zeg ook, min of meer, voor alle andere koningshuizen.

U bent DR. voor uw naam meer dan waard. Haarfijne analyse

predator
3 december 2004, 00:01
Belgian warrior vroeg :


Waarom zou het dan nu wél zo zijn? Om het in de taal van Molière te zeggen :

Tant va la cruche �* l'eau, qu'�* la fin elle se brise !

Beste Vlaamse Groeten !

BELGIAN WARRIOR
3 december 2004, 00:40
Belgian warrior vroeg :


Om het in de taal van Molière te zeggen :

Tant va la cruche �* l'eau, qu'�* la fin elle se brise !

Beste Vlaamse Groeten !
Uw uitspraken zijn ook toepasbaar op uw beweging.

Pieter de Coninck
3 december 2004, 11:12
Wie wind zaait zal storm oogsten.

Geertje
3 december 2004, 11:50
In de geschienis herinner ik mij nog nog namen als Filips de schone, Filips de stoute. Misschien is er een nieuwe in aantocht Filips de idiote.

alexi
6 december 2004, 14:55
Als hij ooit op de troon komt, zal hij de laatste koning zijn ...
Ik hoop het ook, maar denk het niet ... Volgens mij gaat er nooit een revolutie komen in Belgie, het volk leeft hier niet in armoede.

DrHumorisCausa
6 december 2004, 17:17
Ik hoop het ook, maar denk het niet ... Volgens mij gaat er nooit een revolutie komen in Belgie, het volk leeft hier niet in armoede.
Een gewelddadige revolutie waarschijnlijk niet, maar ik zie een 'fluwelen' revolutie wel zitten. Als het VB blijft groeien (en dat zal wel) zal op een bepaald moment de huidige coalitie wel beginnen kantelen en zullen er partijen 'afglijden' door de komst van het VB. Heel lang zal dit volgens mij trouwens niet meer duren. Het opdoeken van het koningshuis (het opsplitsen van het land dus) kan dan misschien nog wat langer duren, maar het is onvermijdelijk.

Foundation
6 december 2004, 17:54
... ik vraag mij af wat voor grandioze daden zij dan wel verrichten voor de bevolking om met zulke obscene hoge 'erelonen' bedeeld te worden....
Wel, bvb handelsmissies leiden die miljardencontracten opleveren, stichtingen voor het goede doel financieren...

EXTREEM
6 december 2004, 18:09
Of erfgenaam zijn van Leopold,die handen van negers liet afhakken

fernand
6 december 2004, 18:29
Een gewelddadige revolutie waarschijnlijk niet, maar ik zie een 'fluwelen' revolutie wel zitten. Als het VB blijft groeien (en dat zal wel) zal op een bepaald moment de huidige coalitie wel beginnen kantelen en zullen er partijen 'afglijden' door de komst van het VB. Heel lang zal dit volgens mij trouwens niet meer duren. Het opdoeken van het koningshuis (het opsplitsen van het land dus) kan dan misschien nog wat langer duren, maar het is onvermijdelijk.Ik denk dat de Filip wel eens een ongevalleke zou kunnen krijgen, waardoor zijn zus, Astrid, op de troon zou komen.
Ze is namelijk door haar man héél goed geflankeert. En ze houden zich buiten alle politiek. Ik heb natuurlijk gene glazen bol.
Maar ik zie de Filip nooit koning te worden. Niet alleen omdat hij onbekwaam zou zijn, maar meer omdat hij niet het karakter en de flegma heeft van een toekomstige vorst. De onbekwaamdheid laat hij reeds blijken, door zijn uitspraken, en door de 50 meter grens. ;-)

DrHumorisCausa
6 december 2004, 18:53
Wel, bvb handelsmissies leiden die miljardencontracten opleveren, stichtingen voor het goede doel financieren...
Daar hebben we flupke toch niet voor nodig. 'Handelsmissies leiden', laat me niet lachen... In werkelijkheid zijn het de managers en zakenlui die hem 'vergezellen' die al het werk doen.
Als ik Flipke op TV zie, komt het mij altijd voor of hij een bezemsteel ingeslikt heeft. En als hij dan nog begint te spreken, is het hek helemaal van de dam...
Precies iemand uit een beschermde werkplaats...

DrHumorisCausa
6 december 2004, 18:54

Pieter de Coninck
6 december 2004, 23:22
Als ik Flipke op TV zie, komt het mij altijd voor of hij een bezemsteel ingeslikt heeft. En als hij dan nog begint te spreken, is het hek helemaal van de dam...
Precies iemand uit een beschermde werkplaats...
Is dat in de zelfde werkplaats dat de BUBbelkes zitten?