PDA

View Full Version : Overmorgen 2 april : nieuwjaarsdag in Bali


Indobelg
31 maart 2003, 02:32
Overmorgen begint het Balinees-Hindoe nieuwe jaar. Morgen is het dus Oudejaarsavond en dan gaan wij het jaar 1925 in. Dit is geen tikfout. Ik bedoel wel degelijk het jaar 1925.

Leuk is Oudejaarsavond niet, want het eiland Bali wordt gewoon afgesloten van de wereld. De luchthaven wordt gesloten, geen vliegtuig mag landen of vertrekken, de zeehavens gaan ook dicht, geen schip mag aankomen of vertrekken, niemand mag zijn huis verlaten, dus de straten zijn leeg, geen auto, fiets of voetganger te zien, men mag geen licht aansteken dat naar buiten schijnt, dus iedereen gebruikt een paar kaarsjes ter verlichting en plakt zwart papier voor de ramen, men mag niet koken (dus geen etensgeuren mogen buitenshuis geroken worden), men mag geen geluid maken, dus geen radio, TV, muziek in huis, kortom, algemene duisternis en stilte.

Deze toestand begint op Oudejaarsavond 1 april en gaat de volgende dag door tot zonsondergang. Een volledige nacht en een volledige dag thuisblijven in duisternis en stilte dus.

Dit geldt voor iedereen die in Bali is, dus ook voor de lokale moslims. De toeristen mogen niet uit hun hotel en dezelfde regels gelden ook voor hun.

De Balinezen geloven namelijk dat op Oudejaarsavond en de hele volgende dag (nieuwjaarsdag dus) alle demonen Bali bezoeken. Wanneer die demonen zien dat er geen geluid en geen licht en geen mens te bespeuren valt, gaan zij weer weg.

Er zijn patrouilles, bijgestaan door politie die nakijken of al die verboden wel worden nageleefd. Zien de demonen deze patrouilles ? Neen, want de hindoe-priesters hebben die kerels onzichtbaar gemaakt voor de demonen. Voor de gewone mens zoals ik zijn ze maar al te zichtbaar, want vorig jaar vergat mijn zoontje een lamp uit te doen in de garage en de patrouille dreigde met een boete van 1 miljoen rupiah indien dit nog eens zou gebeuren !

vlierbolleke
31 maart 2003, 08:47
Wat is nu beter: een dag in stilte en bezinning door brengen of zoals bij ons zuipen en vreten als de beesten en het varken uithangen?

Tjolder
31 maart 2003, 11:53
Leuk om af te tellen naar het nieuwe jaar :?

Jullie vieren daarna dan wel zeker ?

Jamie McKenzie Fraser
31 maart 2003, 16:19
Wat is nu beter: een dag in stilte en bezinning door brengen of zoals bij ons zuipen en vreten als de beesten en het varken uithangen?
Zuipen en vreten gelijk varkens natuurlijk :) . Ge leeft maar ene keer, denk ik.

Supe®Staaf
31 maart 2003, 16:59
Ik zou soms geld geven om zo een stille, rustige, zorgeloze tweedaagse te mogen beleven. :wink:
Voor de rest vind ik het fijn een zwijn te zijn. :oops:

Knuppel
31 maart 2003, 18:36
Ik zou soms geld geven om zo een stille, rustige, zorgeloze tweedaagse te mogen beleven. :wink:
Voor de rest vind ik het fijn een zwijn te zijn. :oops:

Stil en rustig zal het in Bali wel zijn die twee dagen maar ook zorgeloos?
Aan de berichten van Indobelg te zien is er daar niet veel reden tot feesten. Niet voor, en niet na 2 april. :(

ydde
31 maart 2003, 19:55
Superstaaf®:
... Voor de rest vind ik het fijn een zwijn te zijn ...
ydde:
Als de mensen dat maar onthouden!!!

Paulus de Boskabouter
31 maart 2003, 21:29
Wat is nu beter: een dag in stilte en bezinning door brengen of zoals bij ons zuipen en vreten als de beesten en het varken uithangen?
Zuipen en vreten gelijk varkens natuurlijk :) . Ge leeft maar ene keer, denk ik.

Gezonde levensfilosofie.
Laat mij er aan toevoegen dat, als je meerdere malen zou leven het gewoon niet meer stuk kan!
:silly: :drinking: :drinking: :eating: :morning:

Eduard Khil
23 januari 2019, 21:51
zoals bij ons zuipen en vreten als de beesten en het varken uithangen?

:cheer: kapotzuipen! :cheer:

Elio di Supo
24 januari 2019, 06:48
Gezonde levensfilosofie.
Laat mij er aan toevoegen dat, als je meerdere malen zou leven het gewoon niet meer stuk kan!
:silly: :drinking: :drinking: :eating: :morning:

Dag Paulus!

Anna List
24 januari 2019, 08:02
:cheer: Bali! :cheer:

Elio di Supo
24 januari 2019, 08:06
Mijn nicht gaat er nu voor de 2e keer naar toe. De laatste keer kwam ze er Dries Mertens tegen.