PDA

View Full Version : Het democratisch tekort van de EU


eno2
14 december 2004, 13:12
Nationale veto's, ook al gebeuren ze per referendum, zijn bij de huidige grootte van de Europese Unie onwerkzaam geworden.

Het is absurd dat de kleinste lidstaat een grondwet of een toetreding zou kunnen blokkeren.

Wat democratisch is, kan alleen het totaal van alle stemmen zijn binnen Europa, niet de opsplitsing met blokkage per natie.

Het democratisch tekort kan alleen weggewerkt worden, als de gehele Unie zich kan uitspreken over de belangrijkste items per eenvoudige totale meerderheid.

Tot zolang beslissen de elites.

Pelgrim
14 december 2004, 15:43
Laat me daar toch even nuances inbrengen:
Nationale staten moeten het eindbeslissingsrecht hebben over alles wat op hun grondgebied gebeurd.

Dit houdt in dat de kleine staten niks kunnen blokkeren wat grote staten in hun land willen doen en omgekeerd.

eno2
15 december 2004, 14:37
Laat me daar toch even nuances inbrengen:
Nationale staten moeten het eindbeslissingsrecht hebben over alles wat op hun grondgebied gebeurd.

Dit houdt in dat de kleine staten niks kunnen blokkeren wat grote staten in hun land willen doen en omgekeerd.______


Ach de EU-realiteit is nu al heel anders dan jouw eerste nuance en het eindbeslissingsrecht zal steeds meer opschuiven naar een veel talrijker entiteit:de europeërs.

Voor wat het tweede betreft kan één klein-land-referendum een aantal grote-landen-referendums blokkeren inderdaad, voorlopig toch nog.

Pelgrim
15 december 2004, 15:03
Zeg jij. Ik heb daar toch mijn twijfels over, ik geloof niet in die 'europa-één' bullshit.

eno2
16 december 2004, 10:32
Zeg jij. Ik heb daar toch mijn twijfels over, ik geloof niet in die 'europa-één' bullshit.________

En ik geloof niet in de regressie naar de soevereiniteit van de afzonderlijke natie-staten.
Anderzijds, voor Europa politiek één hoef je deze eeuw nog niet te vrezen.

Voor elk wat wils.

Die plaatselijke referendi vind ik duur, overbodig, onwerkzaam en ze schieten tekort op het vlak van democratie: weg ermee, vervang ze door één Europees referendum - dat zou nog eens een waardige bekrachtiging zijn van de nieuwe grondwet.

Pelgrim
16 december 2004, 15:52
En als het nu eens een referendum is met de vraag:
'Moet koning Albert ontslag nemen' of zoiets, gaan alle Europeanen daar aan moeten meedoen?

Niks van. Het buitenland hoeft zich niet te moeien met onze interne zaken, tenzij de bevolking daar uitdrukkelijk om vraagt.