PDA

View Full Version : europese mietjes niets dan lof en begrip voor turks nationalisme


Mitgard
19 december 2004, 23:16
als je heel de komedie rond de toetreding van turkije zo eens overschouwt, dan lijkt het wel of het niet turkije is, maar de EU is die iets wenst, nl. de toetreding van turkije.
zo vertroetelen ze turkije en hun arrogante premier erdogan, die nu als groot overwinnaar de honneurs waarneemt in zijn thuisland, dankzij de diplomatisch en politieke zwakheid van de europese leiders.

premier erdogan, de blijkbaar geen half woord engels spreekt of ik moet mij vergissen, wordt de 'nieuwe ster van de EU' genoemd door zijn eigen onderdanen.
de EU, nochtans zeker geen groot liefhebber van eender welk westeuropees nationalisme, toonde zich bij monde van notoir porscheliefhebber KAREL DE GUCHT tevens zeer begripvol en respectvol voor de turkse volksnationalistische eer en trots.

'we kunnen hen nu toch niet vragen om cyprus te erkennen' opperde de gucht alsof hij begrip verwachtte.
dat zou immers een 'trots volk' als de turken onwaardig zijn.
trots, eer, nationalisme.
daar moeten wij europeanen ineens begrip voor hebben nu het turkije betreft.
dit keer geen termen �* la mestkevers.
neen, een 'trots volk'.

ik weet het niet hoor, maar volgens mij houden ze ons hier een beetje voor de gek.

Chipie
19 december 2004, 23:53
als je heel de komedie rond de toetreding van turkije zo eens overschouwt, dan lijkt het wel of het niet turkije is, maar de EU is die iets wenst, nl. de toetreding van turkije.
zo vertroetelen ze turkije en hun arrogante premier erdogan, die nu als groot overwinnaar de honneurs waarneemt in zijn thuisland, dankzij de diplomatisch en politieke zwakheid van de europese leiders.

premier erdogan, de blijkbaar geen half woord engels spreekt of ik moet mij vergissen, wordt de 'nieuwe ster van de EU' genoemd door zijn eigen onderdanen.
de EU, nochtans zeker geen groot liefhebber van eender welk westeuropees nationalisme, toonde zich bij monde van notoir porscheliefhebber KAREL DE GUCHT tevens zeer begripvol en respectvol voor de turkse volksnationalistische eer en trots.

'we kunnen hen nu toch niet vragen om cyprus te erkennen' opperde de gucht alsof hij begrip verwachtte.
dat zou immers een 'trots volk' als de turken onwaardig zijn.
trots, eer, nationalisme.
daar moeten wij europeanen ineens begrip voor hebben nu het turkije betreft.
dit keer geen termen �* la mestkevers.
neen, een 'trots volk'.

ik weet het niet hoor, maar volgens mij houden ze ons hier een beetje voor de gek.In dit verband wens ik een post van mij die ik gisteren in een ander topic plaatste nogmaals te plakken (een uittreksel uit het Nederlands Dagblad):


Europese top over Turkije botsing van twee culturen

Balkenende stond gisteren voor de opdracht om de schade te beperken en een al te groot gezichtsverlies voor Erdogan te voorkomen. ,,Het probleem werd in de loop van de dag versmald tot een prestigekwestie: wanneer en hoe is Turkije bereid een eerste stap te zetten in de richting van Cyprus? Het hoeft geen erkenning met een hoofdletter 'E' te zijn'', suste de Britse minister van Buitenlandse Zaken, Straw. ,,Wij zetten geen stappen die tegen het nationaal belang ingaan'', hield Erdogan vol.

Naarmate hij dat vaker herhaalde, bekroop journalisten en diplomaten in Brussel een steeds ongemakkelijker gevoel. De EU is gegrondvest op de bereidheid van landen hun nationaal belang ondergeschikt te maken aan het Europese. Vijftig jaar geleden kon de Europese samenwerking van de grond komen omdat de oude vijanden Frankrijk en Duitsland samen een nieuwe oorlog onmogelijk maakten. Wat moet die EU met een land waar de nationale trots zo groot is dat compromissen als een nederlaag worden beschouwd? Hoe moeizaam worden de komende tien jaar de onderhandelingen met een land dat bij iedere tegenwind verongelijkt roept dat de nationale belangen worden geschaad?

De top werd opeens een voorproefje van wat de EU te wachten staat als Turkije daadwerkelijk gaat onderhandelen. ,,Het wordt lang en moeilijk'', voorspelde minister Bot. In Brussel twijfelt daar nu niemand meer aan.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=53233
In Brussel twijfelt daar nu niemand meer aan (behalve natuurlijk onze premier en onze minister van buitenlandse zaken :-D ).

tomm
20 december 2004, 02:07
Chipie, man van het jaar G. W. Bush is een groot voorstander van Turkse toetreding tot de E.U.

VlaamseBelg
20 december 2004, 09:11
Ze zijn nu al 40 jaar aan 't flirten met Turkije en ze hebben al zo vaak mondeling beloofd dat ze er bij mochten zijn, maar Europa moet ook duidelijke eisen durven stellen.

Maar hoe dan ook, Cyprus heeft veto-recht op dit vlak of vergis ik mij? Als Turkije niet buigt blijft de deur dicht. Zo simpel wordt dat.

Chipie
20 december 2004, 11:55
Chipie, man van het jaar G. W. Bush is een groot voorstander van Turkse toetreding tot de E.U.
Ik weet het, Tomm... Ik weet het.
Des te meer is het onbegrijpelijk dat de VS-haters (Schroeder, Chirac en de leiders van een klein landje maar met grote woorden) zich hiermee akkoord verklaard hebben...

Chipie
20 december 2004, 11:57
Ze zijn nu al 40 jaar aan 't flirten met Turkije en ze hebben al zo vaak mondeling beloofd dat ze er bij mochten zijn, maar Europa moet ook duidelijke eisen durven stellen.

Maar hoe dan ook, Cyprus heeft veto-recht op dit vlak of vergis ik mij? Als Turkije niet buigt blijft de deur dicht. Zo simpel wordt dat.
Hi Vlaamse Belg,
Onze EU-leiders gingen nu al plat op hun buik...
Denkt U echt dat in dat geval de spelregels niet zullen aangepast worden?

Pelgrim
20 december 2004, 15:17
Het zijn trouwens niet alleen de rechtsen die vragen hebben bij deze paringsdans met Turkije hoor.

camaris
20 december 2004, 15:35
De politiekers klagen allemaal maar dat alles wat er beslist wordt op Europees niveau veel te ver staat van het bed van de gewone mensen. Ze stippen dan graag aan dat het zelfs die beslissingen zijn die doorwerken in de nationale politiek van de betrokken landen, en dat het Europees niveau dus veel interessanter moet zijn om te volgen.
Maar, als er dan één van de weinige beslissingen toch doorstroomt naar het volk is het iets waar de meerderheid van de bevolking tegen is. Hoe kan dat in godsnaam toch waar zijn?
Kan er mij iemand een voordeel opnoemen dat we zouden hebben met een Europese unie waar Turkijke lid van is? (Een voordeel dat we niet zouden hebben als er een speciaal handelsverdrag gesloten wordt in plaats van lidmaatschap.)