PDA

View Full Version : Kinderen als 'proefkonijn'


Andro
20 december 2004, 15:53
Kwetsbare kinderen uit de armste delen van New York worden gebuikt als 'proefkonijn' voor nieuwe medicijnen tegen HIV. Zonder toestemming te vragen aan hun voogden, krijgen de HIV-positieve kinderen medicijnen toegediend waardoor ze zware bijwerkingen te verduren krijgen. Gisteren zond Netwerk een reportage uit hierover.

Opvangtehuizen
De maatregelen om kinderen de medicijnen toe te dienen gaan ver. Wanneer ouders niet willen dat hun kinderen gebruikt worden om de nieuwe pillen te testen, worden ze uit de ouderlijke macht gezet. Als de kinderen dan opgenomen zijn in een opvangtehuis, hebben de artsen vrij spel.

Dodelijk
De medicijnen die de kinderen, soms nog maar drie maanden oude baby’s, krijgen toegediend, hebben zware bijwerkingen als gevolg. De kinderen krijgen kramp, diaree en opgezwollen gewrichten. Dr. David Rasnick van de Universiteit van Berkeley omschrijft de medicijnen zelfs als dodelijk.

Dwang
Sommige kinderen draaien jaren mee in dergelijke medicijnonderzoeken, vaak tegen de wil van ouders of voogden in. Als de kinderen zelf weigeren de pillen te slikken, worden ze door middel van een maagzonde ingebracht.

'Proefkonijnen'
In Netwerk een reportage over ouders en voogden die bang zijn hun kinderen te verliezen. Kinderen die tegen hun eigen wil worden gebruikt als 'proefkonijn' in de zoektocht naar geneesmiddelen tegen AIDS.

Omdat Netwerk dit onderwerp heeft aangekocht, kunnen de videostreams niet op de site worden gezet. De rechten liggen namelijk niet bij Netwerk. Onze excuses hiervoor.

Bron: http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=147672

--------------------------------------------------------------------------
Schandalig!!!

Helaas niet gezien deze uitzending... Het verbaast me niks, dit alles. Net als die straatkinderen in Rio die al jarenlang worden gebruikt als orgaandonor of als doelen voor schietoefeningen bij de politie...

PollyCorrect
20 december 2004, 15:55
Ik heb het wel gezien (gedeeltelijk). Griezelig. De ex-verpleegster die 2 meisjes adopteerde en die thuis merkte dat ze alleen bij het stoppen van de medicatie beter werden en weer konden lopen, praten, eten, enz. zag haar die kinderen ontnomen worden door de ACS. Ze weet niet waar ze zijn. :(

VlaamseBelg
21 december 2004, 11:54
Allee, Dr Mengele is nog aktief, ik dacht dat hij met pensioen was.

Ik snap niet hoe iemand zo slecht kan zijn om hieraan mee te werken, dat zijn toch een hele hoop mensen die hierin meedraaien? En geen van hen protesteert?

JoeQpublic
21 december 2004, 13:07
Ik snap niet hoe iemand zo slecht kan zijn om hieraan mee te werken, dat zijn toch een hele hoop mensen die hierin meedraaien? En geen van hen protesteert?Bof, docu nog niet gezien, maar de klassieke excuses zijn in zo'n geval dat "het einddoel de middelen heiligt" (remedie tegen AIDS) en dat "waar gehakt wordt, spaanders vallen".
Zware medicatie is gene aspro bruis hé.

Herr Flick
21 december 2004, 15:15
Bof, docu nog niet gezien, maar de klassieke excuses zijn in zo'n geval dat "het einddoel de middelen heiligt" (remedie tegen AIDS) en dat "waar gehakt wordt, spaanders vallen".
Zware medicatie is gene aspro bruis hé.


inderdaad, alhoewel men natuurlijk niet zomaar op kinderen zou mogen experimenteren.

Langs de andere kant, ze zijn ten dode opgeschreven, als men een middel vindt om ze te helpen , kunnen ze ook misschien geholpen worden.

Jampie
21 december 2004, 15:21
Kwetsbare kinderen uit de armste delen van New York worden gebuikt als 'proefkonijn' voor nieuwe medicijnen tegen HIV. Zonder toestemming te vragen aan hun voogden, krijgen de HIV-positieve kinderen medicijnen toegediend waardoor ze zware bijwerkingen te verduren krijgen. Gisteren zond Netwerk een reportage uit hierover.

Opvangtehuizen
De maatregelen om kinderen de medicijnen toe te dienen gaan ver. Wanneer ouders niet willen dat hun kinderen gebruikt worden om de nieuwe pillen te testen, worden ze uit de ouderlijke macht gezet. Als de kinderen dan opgenomen zijn in een opvangtehuis, hebben de artsen vrij spel.

Dodelijk
De medicijnen die de kinderen, soms nog maar drie maanden oude baby’s, krijgen toegediend, hebben zware bijwerkingen als gevolg. De kinderen krijgen kramp, diaree en opgezwollen gewrichten. Dr. David Rasnick van de Universiteit van Berkeley omschrijft de medicijnen zelfs als dodelijk.

Dwang
Sommige kinderen draaien jaren mee in dergelijke medicijnonderzoeken, vaak tegen de wil van ouders of voogden in. Als de kinderen zelf weigeren de pillen te slikken, worden ze door middel van een maagzonde ingebracht.

'Proefkonijnen'
In Netwerk een reportage over ouders en voogden die bang zijn hun kinderen te verliezen. Kinderen die tegen hun eigen wil worden gebruikt als 'proefkonijn' in de zoektocht naar geneesmiddelen tegen AIDS.

Omdat Netwerk dit onderwerp heeft aangekocht, kunnen de videostreams niet op de site worden gezet. De rechten liggen namelijk niet bij Netwerk. Onze excuses hiervoor.

Bron: http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=147672

--------------------------------------------------------------------------
Schandalig!!!

Helaas niet gezien deze uitzending... Het verbaast me niks, dit alles. Net als die straatkinderen in Rio die al jarenlang worden gebruikt als orgaandonor of als doelen voor schietoefeningen bij de politie...
Welcome to the land of the free !

big bad wolf
21 december 2004, 15:33
Allee, Dr Mengele is nog aktief, ik dacht dat hij met pensioen was.

Ik snap niet hoe iemand zo slecht kan zijn om hieraan mee te werken, dat zijn toch een hele hoop mensen die hierin meedraaien? En geen van hen protesteert?Mengele heeft een hartstilstand gekregen op een strand ergens in Zuid-Amerika (denk Brazilië)

Mitgard
21 december 2004, 15:53
wie arm is heeft geen rechten en is vogelvrij.
typisch de USA.

big bad wolf
21 december 2004, 16:00
wie arm is heeft geen rechten en is vogelvrij.
typisch de USA.daar is wat van: zie bijvoorbeeld de ziekenzorg: geen geld = geen verzekering = geen toegang tot deftige ziekenhuizen

sinan123
21 december 2004, 16:46
Ik ben benieuwd wat Antoon hierop te zeggen heeft.