PDA

View Full Version : Moet mountainbiken verboden worden?


tutifruti
21 december 2004, 03:19
Zelf ben ik een zeer fanatiek mountainbiker, met groene sympathien.

Recentelijk is er beslist om geen georganiseerde MTB-tochten toe te laten in het zoniënwoud.
Nu vind ik het zoniënwoud wel niet zo veel speciaals hebben voor het mountainbiken, maar toch is dit voor mountainbikers een groot probleem.
Gaan we ook zo gemarginaliseerd worden zoals de motocrossers vroeger teruggedrongen werden op hun vaste, omheinde parcours?

Als reden voor het verbod werd opgegeven dat mountainbikers vooral onbeschofterikken zijn die geen oog hebben voor de andere bosrecreanten.

Ik moet nu wel toegeven dat er een aantal onbeschofterikken in de mountainbikegemeenschap rondrijden, maar dit is slechts een klein percentage van alle mountainbikers. Op het forum van mountainbike.be zijn we nu aan het ijveren om meer sociale controle in het mountainbikersmilieu in te voeren. dit betekent dat iemand die afval wegwerpt of iemand die een voetganger onverantwoord voorbijrijdt op zijn fouten wordt gewezen.

er is een hele topic op dat mountainbike.be forum dat aan dat verbod op mountainbiken in het zoniënwoud gewijd is.

Nu heb ik allen schrik dat i in de toekomst mijn hobby bijna nergens meer mag uitoefenen, terwijl ik toch denk dat we als mountainbikers nu ook weer niet zo extreem veel last veroorzaken.
Zeker als we in overleg met milieuverenigingen de juiste data van georganiseerde tochten kunnen afspreken zodat we zo weinig mogelijk schade aan het ecosysteem berokkenen.

Het grootste struikelblok ligt bij mij nu in het feit dat we als MTB'ers precies gediaboliseerd worden door de minder snelle, maar beter georganiseerde wandelaars, die het bos voor hen alleen willen opeisen.

Eigenlijk kan ik hier nog paginaslang over doorzwammen, maar voorlopig hou ik het hier effe voor bekeken.

groentje
22 december 2004, 01:18
Mijn persoonlijke mening is, dat je niet mag overdrijven. Een verbod lijkt me dan ook buitensporig.
Ik kan begrijpen, dat bepaalde stukken van het Zoniënwoud worden afgesloten voor MTB-ers (en wandelaars!), maar wie heeft er nog nooit gehoord van het spreekwoord: onbekend maakt onbemind? Als alles wordt afgesloten, komen de mensen ook niet meer in contact met de natuur. Hoe wil je hen dan liefde voor die natuur bijbrengen? Nog meer dan 'ecologische' bossen, hebben we nood aan 'speel'bossen, waariedereen kan komen. Ook MTB-ers. En zeker als er een paar paden worden afgebakend voor MTB-ers, zie ik totaal geen problemen met het toelaten van MTB-ers.
Slechts 1 ding: als wandelaars niet van de paden mogen afwijken, dan ook geen MTB-ers. Geen wegen met twee maten en twee gewichten.

tutifruti
22 december 2004, 01:32
ik heb er ook geen problemen mee dat bepaalde gedeeltes compleet ontoegankelijk gemaakt worden voor de mens. Maar de oppervlakte waarvoor dit verbod geldt is volgens mij toch ietsje te groot. OK, grotere natuurgebieden bieden nu wel garantie voor meer overlevingskansen voor bepaalde soorten in het gebied. Maar er moet ook een gulden middenweg gezocht worden, in dit geval.

Zoals je al zei, iedereen uit het bos bannen is ook geen oplossing want dan zal er niemand nog affeniteit voor hebben. Het bos zal dan geleidelijk aan onder economische druk (die in brussel echt wel groot is) toch verdwijnen, vrees ik.

jules
25 december 2004, 22:24
de kern van het probleem is m.i. dat er in ons land domweg te weinig open ruimte is om alle activiteiten naast elkaar te kunnen uitoefenen.

Dus wordt het zoeken naar een compromis. Dat er plaatsen zijn waar er niet gemountainbiked mag worden lijkt me logisch, maar het lijkt me eveneens logisch dat er in het zoniënwoud toch wel een plek te vinden moet zijn waar het wel mogelijk is!

eno2
11 januari 2005, 11:20
We hebben hier in De Haan een zeldzaam wandel-duinbos dat intensief door wandelaars gebruikt wordt het hele jaar door.

Dit zijn smalle wandelpaden waar zelfs het gewoon fietsen verboden is.

Daar vlammen bendes mountainbikers door, volgas, paniek voor kinderen veroorzakend, en ongevallen.

De boswachter vertelde mij dat ze zéér brutaal zijn en dat hij er al gevechten opzitten heeft met dit soort overtreders.

Na een paar manifestaties hebben ze nu de gemeente zover gekregen dat die doorheen dit kleine bos (of wat ervan overblijft) een speciaal trail zullen trekken voor de mountainbikers.

Dit bos wordt al doorsneden door twee tweevaksbanen van de Koninklijke baan, door een gemeentelijke tweevaksbaan, een trambedding, en er is een militair domein, een zendstation, een paardenpad etc...

Iedereen en alles moet er zijn gang kunnen gaan, dat is hoe de laatste restanten van een beetje natuur mishandeld worden.

Als het aan mij lag zou ik de koninklijke baan dumpen, de tram verleggen, en het bos aan de wandelaars overlaten. Dan kan je tenminste de vogeltjes eens
horen fluiten in een rustige, natuurlijke omgeving. En de hele zaak klasseren als een natuurlijk monument.

groentje
11 januari 2005, 13:29
Hmm, ik snap je probleem. Maar is dat niet eerder een algemeen ruimtelijk probleem, ipv een probleem met MTB-ers? Geeft dit niet aan, dat er sowieso te weinig ruimte is?
Ik ben geneigd je gelijk te geven, en dit stukje bos af te sluiten, met een flinke boete voor de overtreders. Zeker als de aanwezige MTB-ers zo brutaal zijn. Maar ik wil hen wel gelijk geven, als ze een alternatief vragen, op zich is MTB-en een goede, gezonde en zelfs ecologische hobby (alvast meer dan motorsport of autorally), en ik heb liever dat ze zich daarmee bezig houden, dan de hele nacht staan zuipen.
Het is altijd een moeilijk evenwicht, om iedereen gelukkig te maken.

tutifruti
12 januari 2005, 22:25
Het grootste probleem ligt volgens mij toch wel in de intolerantie tussen de verschillende bosgebruikers. Die intolerantie is ook in verschillende andere facetten van onze maatschappij te vinden.
Ja, de ruimte is beperkt maar waarom zou het niet mogelijk kunnen zijn dezelfde paden met wandelaars, ruiters, fietsers en joggers te delen? Dit was vroeger toch wel het geval.
't Is misschien een oplossing het bos verboden terrein te maken voor de Vlaams Belangertjes. Misschien is dan in een keer heel het probleem opgelost.

groentje
12 januari 2005, 23:38
Om dezelfde reden, waarom voetgangers niet zijn toegelaten op de autosnelweg, of auto's (tenzij zeer traag en met reden) in voetgangerszones: Door het verschil in snelheid, wordt te situatie te gevaarlijk, als je snelle MTB-ers toelaat op smalle paadjes, waar ook voetgangers komen. En als MTB-ers dan maar 'off track' gaan rijden, heb je nog een ecologisch argument om hen te weren erbij. Spijtig genoeg...

tutifruti
13 januari 2005, 00:33
Veel mensen weten dat misschien niet maar een mountainbike heeft ook remmen. Die kan je zonder veel moeite gebruiken wanneer je een voetganger nadert. Nu heeft zo'n rem ook wel effect op de erosie van bepaalde paden, maar die blijft redelijk beperkt. Zoals uit enkele buitenlandse onderzoeken blijkt.
Nu ken ik echt bijna geen enkele mountainbiker die off track gaat rijden, dus dat argument is te verwaarlozen in een discussie.
Daarnaast is in de mountainbikersgedragscode, ook deze regel opgenomen. "Het is verboden de paden te verlaten."
Het grootste argument om mountainbikers te weren uit een bos blijft nog altijd de onbeschoftheid van enkele bikers, die willen we proberen te minimaliseren door een sensibiliseringscampagne onder de mountainbikers. Hopelijk heeft die ook effect, want volgens mij zijn er buiten de argumenten van de associaliteit van bepaalde mountainbikers weinig argumenten die een verbod kunnen verantwoorden.
Ecologisch is de overlast die wij zouden veroorzaken bijna te verwaarlozen.

groentje
13 januari 2005, 01:21
Vergeet ook de draagkracht van een bos niet. Op een bepaald moment, kunnen er ook teveel bezoekers zijn, te voet of met de fiets!
Ik geloof je, als je zegt dat MTB-ers doorgaans vrij verdraagzame mensen zijn. Niettemin, kan je moeilijk alleen de 'stoute' MTB-ers uit het bos houden, als je ze niet ergens op kan betrappen. En dan nog, kan je vaak enkel een boete opleggen.

tutifruti
13 januari 2005, 01:44
Wat bedoel je precies met draagkracht van een bos?
is het niet raadzamer alle verkeer via 1 corridor te laten passeren dan voor elk vervoersmiddel een apparte route uit te stippelen?
Wanneer 1 traject overmatig gebruikt zal worden zal dit zeker en vast het ecosysteem beinvloeden,maar. Is het storend effect van 1 geconcentreerde doorgang niet veel kleiner dan dat van meerdere vervoersmiddelspecifieke doorgangen?

groentje
13 januari 2005, 12:38
Dat is misschien wel waar, maar een overbevolkt traject is geen oplossing. Als een MTB-er elke 5 voet (soms letterlijk!) moet remmen voor weer een groep wandelaars, is de fun er ook al snel af, he. Uiteindelijk wil je toch, zo stel ik me voor, met een redelijke snelheid halsbrekende toeren uithalen. Maar als je niet eens snelheid kan halen omwille van die 'hinderlijke' wandelaars, wordt de verleiding al een stuk groter om een officieus pad de gaan berijden. Of gaat de MTB-er in kwestie misschien roekeloos de wandelaars gewoon negeren.

eno2
14 januari 2005, 11:23
Leuk voor de bikers dat ze in 'mijn' bos een afzonderlijk trail krijgen, dat lost dan het gevaar en de confrontaties op, inderdaad.

De enigen die nu in de kou staan zijn de gewone fietsers, dat blijft verboden.

Het is werkelijk een zaak van de bomen van het bos niet meer te zien, doorheen de gebruikers.

Something has to give. Méér bos.