PDA

View Full Version : Ophef over 'apenportret' Bush


neruda
22 december 2004, 08:11
Yep , mensen , in 'The land of freedom en speech' wordt zelfs kunst nu onder handen genomen ...van een politiestaat gesproken....

In New York is een kunstexpositie gesloten omdat er een wel heel opmerkelijk portret van president George W. Bush hangt.8O

Een geschilderd portret van de Amerikaanse president Bush waarin talrijke kleine chimpansees zijn afgebeeld, heeft tot de voortijdige sluiting van een hele kunstexpositie in New York geleid. De kunstwereld spreekt over een beperking van de vrijheid van meningsuiting. :-o

De organisatie zag zich tot de sluiting gedwongen na klachten van de directie van het openbare complex waarin de expositie plaatsvond. De kunstexpo in Chelsea Market had sinds de opening eind vorige week al duizenden bezoekers getrokken.

Het omstreden werk Bush Monkeys van de 23-jarige Christopher Savido lijkt van een afstandje op Bush. Dichtbij bekeken blijken het talrijke afbeeldingen van kleine chimpansees die in een moeras zwemmen. Het werk was voor 3.500 dollar te koop.

http://workmade.com/images/Color-Savido/bushmonkey.jpg

http://workmade.com/images/Color-Savido/bushmonkey.jpg

Chipie
22 december 2004, 08:22
Yep , mensen , in 'The land of freedom en speech' wordt zelfs kunst nu onder handen genomen ...van een politiestaat gesproken....

In New York is een kunstexpositie gesloten omdat er een wel heel opmerkelijk portret van president George W. Bush hangt.8O

Een geschilderd portret van de Amerikaanse president Bush waarin talrijke kleine chimpansees zijn afgebeeld, heeft tot de voortijdige sluiting van een hele kunstexpositie in New York geleid. De kunstwereld spreekt over een beperking van de vrijheid van meningsuiting. :-o

De organisatie zag zich tot de sluiting gedwongen na klachten van de directie van het openbare complex waarin de expositie plaatsvond. De kunstexpo in Chelsea Market had sinds de opening eind vorige week al duizenden bezoekers getrokken.

Het omstreden werk Bush Monkeys van de 23-jarige Christopher Savido lijkt van een afstandje op Bush. Dichtbij bekeken blijken het talrijke afbeeldingen van kleine chimpansees die in een moeras zwemmen. Het werk was voor 3.500 dollar te koop.

http://workmade.com/images/Color-Savido/bushmonkey.jpg

http://workmade.com/images/Color-Savido/bushmonkey.jpg
Heel interessant...

Antoon
22 december 2004, 09:13
Heel interessant...
:lol:

illwill
22 december 2004, 12:17
Yep , mensen , in 'The land of freedom en speech' wordt zelfs kunst nu onder handen genomen ...van een politiestaat gesproken....

In New York is een kunstexpositie gesloten omdat er een wel heel opmerkelijk portret van president George W. Bush hangt.8O

Een geschilderd portret van de Amerikaanse president Bush waarin talrijke kleine chimpansees zijn afgebeeld, heeft tot de voortijdige sluiting van een hele kunstexpositie in New York geleid. De kunstwereld spreekt over een beperking van de vrijheid van meningsuiting. :-o

De organisatie zag zich tot de sluiting gedwongen na klachten van de directie van het openbare complex waarin de expositie plaatsvond. De kunstexpo in Chelsea Market had sinds de opening eind vorige week al duizenden bezoekers getrokken.

Het omstreden werk Bush Monkeys van de 23-jarige Christopher Savido lijkt van een afstandje op Bush. Dichtbij bekeken blijken het talrijke afbeeldingen van kleine chimpansees die in een moeras zwemmen. Het werk was voor 3.500 dollar te koop.

http://workmade.com/images/Color-Savido/bushmonkey.jpg


hij vermoord tenminste niet iemand ervoor, kun je van Theo Van Gogh zijn vriend niet meer zeggen é.
er moest trouwens maar eens iets spottend tentoongesteld worden voor moslims, als er dan iets gebeurde kreeg je van jou een reactie in de aard van tja men heeft het ook zelf gezocht of is begrijpelijk. Maar ja, dit is Bush é.

Patriot!
22 december 2004, 12:24
Ben voor Bush maar vind da eigenlijk best wel knap :)

SethMoN
22 december 2004, 12:27
hij vermoord tenminste niet iemand ervoor, kun je van Theo Van Gogh zijn vriend niet meer zeggen é.
er moest trouwens maar eens iets spottend tentoongesteld worden voor moslims, als er dan iets gebeurde kreeg je van jou een reactie in de aard van tja men heeft het ook zelf gezocht of is begrijpelijk. Maar ja, dit is Bush é.
Ik ben compleet tegen de actie t.o.v. de tentoonstelling. Ten eerste viseert de artiest 1 persoon en geen totale gemeenschap. Daarbij komt nog eens dat Kunst iedereen de vrijheid laat om er zijn eigen interpretatie van over te houden. Het is een kunstwerk die dan nog eens niet aanzet tot haat. Dus hieruit leid ik af dat het zeker een beknotting is van de vrijheid van meningsuiting!

illwill
22 december 2004, 12:30
Ben voor Bush maar vind da eigenlijk best wel knap :)
Ben niet speciaal voor Bush en ook niet tegen, vind het idd ook wel goed gedaan.

illwill
22 december 2004, 12:32
Ik ben compleet tegen de actie t.o.v. de tentoonstelling. Ten eerste viseert de artiest 1 persoon en geen totale gemeenschap. Daarbij komt nog eens dat Kunst iedereen de vrijheid laat om er zijn eigen interpretatie van over te houden. Het is een kunstwerk die dan nog eens niet aanzet tot haat. Dus hieruit leid ik af dat het zeker een beknotting is van de vrijheid van meningsuiting!
Je hebt het over aanzetten tot haat. Heeft Van Gogh ooit in een interview of film opgeroepen tot haat?

Steenbok66
22 december 2004, 12:32
ook zo'ne grote nulliteit... met veel kiezers... zoals hier de vlaamse stank....
uitgebracht door een massa kiekens.... of apen...

Distel
22 december 2004, 12:36
ook zo'ne grote nulliteit... met veel kiezers... zoals hier de vlaamse stank....
uitgebracht door een massa kiekens.... of apen...
Gelukkig ben jij er nog om ons te tonen dat het bij andere partijen blijkbaar niet beter is.

Andro
22 december 2004, 12:39
Mooi kunstwerk, het zal zeker niet moeilijk geweest zijn om Bush te gaan na-apen.:lol:

SethMoN
22 december 2004, 14:04
Je hebt het over aanzetten tot haat. Heeft Van Gogh ooit in een interview of film opgeroepen tot haat?
Ik heb ook nooit enigste vorm van respect gehad voor de moord, illwill, integendeel! En inderdaad hij heeft niet opgeroepen tot haat wat ik ook niet heb beweerd in mijn post.

nou nou
22 december 2004, 14:07
Jammer. Knap schilderij.

SethMoN
22 december 2004, 14:08
Ik vind ook wel dat als men een kunstenaar zijn werk verbiedt tot hetzelfde leidt als men die kunstenaar vermoorden. Het doel blijft hetzelfde: geen toegang meer maken voor het publiek tot het werk en zijn toekomstige projecten van de artiest.

nou nou
22 december 2004, 14:11
Die galerij had anders ook wel wat meer kloten mogen hebben. Kunst die een reactie teweegbrengt, sinds wanneer is dat een slechte zaak?? 8O

Is bezwaarlijk hatelijk te noemen trouwens, dat werk. Is eigenlijk niet te geloven dat dit gebeurt in een land waar ze meer "freedom" roepen dan ze keutels uit hun neus halen... :?

camaris
22 december 2004, 14:28
Wat is er mis met het schilderij, die monkeys zitten gewoon in de "Bushes". Volgens mij heeft Bush geen poot om op te staan ;-).

By the way, wat is het slimste: Een werk laten hangen in de tentoonstelling, zodat de voorbijgangers er eens mee lachen (OK, dit zullen er nu ook wel een heel deel zijn) of het verbieden zodat dit in de media komt en er een stukken meer mensen mee kunnen lachen (niet alleen met het werk zelf, maar ook nog eens met de zielige reactie erop.)

Jazeker
22 december 2004, 14:43
Ik snap het ook niet goed. Kunst in de VS is bovendien niet doodgesubsidieerd zoals hier, dus ik snap niet goed waarom ze zulke werken dan willen weren. Nou ja... in the land of the free moeten ze ook een bruin papieren zakske rond een fles alcoholhoudende drank doen.

Andro
22 december 2004, 14:52
Ik ben compleet tegen de actie t.o.v. de tentoonstelling. Ten eerste viseert de artiest 1 persoon en geen totale gemeenschap. Daarbij komt nog eens dat Kunst iedereen de vrijheid laat om er zijn eigen interpretatie van over te houden. Het is een kunstwerk die dan nog eens niet aanzet tot haat. Dus hieruit leid ik af dat het zeker een beknotting is van de vrijheid van meningsuiting!
Hij heeft toch ook alleen kritiek op die Bush omdat hij hun eigen soldaten niet goed genoeg beschermt. (Gezien het goede doel waar dat geld heen gaat). Waarom zou je kritiek gaan hebben op iemand 20.000 km verderop als je eigen president duidelijk dingen fout doet (en waarvan bijna iedereen vindt dat het fout is)?

SethMoN
22 december 2004, 14:54
Hij heeft toch ook alleen kritiek op die Bush omdat hij hun eigen soldaten niet goed genoeg beschermt. (Gezien het goede doel waar dat geld heen gaat). Waarom zou je kritiek gaan hebben op iemand 20.000 km verderop als je eigen president duidelijk dingen fout doet (en waarvan bijna iedereen vindt dat het fout is)?
I totally agree :-)

SethMoN
22 december 2004, 14:57
De 1 wordt zijn werken verboden te tonen op een tentoonstelling, de ander wordt zijn thread verboden op een bekend politiek forum :? . Niet dat een thread openen een kunst is natuurlijk;-) .

democratsteve
22 december 2004, 15:35
De 1 wordt zijn werken verboden te tonen op een tentoonstelling, de ander wordt zijn thread verboden op een bekend politiek forum.............
en weeral anderen worden simpelweg vermoord.
Zie bijdrage op topic "Update Seismisch rapport......."

Antoon
22 december 2004, 17:21
en weeral anderen worden simpelweg vermoord.
Zie bijdrage op topic "Update Seismisch rapport......."
Ja, dat is dan wanneer je iets tegen de moslims schrijft of zegt. Een ander niveau, zeg maar.

democratsteve
22 december 2004, 18:15
Ja, dat is dan wanneer je iets tegen de moslims schrijft of zegt. Een ander niveau, zeg maar.
Gary Webb schreef over Bush, niet over moslims.