PDA

View Full Version : Aelvoet = rascist??


jimmyl
11 augustus 2002, 16:38
Wat ik me soms afvraag is: hoe zit het met het verschil in rassen bij mensen. Bij honden bvb heeft men kindvriendelijke rassen zoals de labrador. Deze hebben aanleg om vriendelijk te zijn desondanks hun baasje. Ook zijn er agressievere rassen zoals pitbulls, rottweilers, ... Minister Aelvoet bezondigd zich hier aan rascisme door bepaalde rassen te verbieden. Maar kan men deze analogie dan ook niet verder trekken naar mensen of is dit compleet absurd en belachelijk? Zijn er maw verschillen in rassen bij mensen?

ps Enkel rationele reacties aub!

jimmyl

Stefanie
11 augustus 2002, 19:14
Honden worden gekweekt. Men kweekt bepaalde rassen door middel van natuurlijke selectie. Wij hebben in Belgiƫ geen gearrangeerde huwelijken en dus helemaal geen natuurlijke selectie. Iedereen kiest de partner die hij of zij wilt. Ik denk dat er bij de mensen nergens sprake is van natuurlijke selectie, maar vroeger overleefden wel alleen maar de sterksten.

jimmyl
11 augustus 2002, 19:31
Waar je het woord natuurlijk gebruikt moet eigenlijk onnatuurlijk te staan komen. Honden worden soms gekweekt om bepaalde eigenschappen te verbeteren zoals vechthonden, ... Dit doen ze door menselijke selectie: de twee agressiefste honden te laten ... Maar er blijft een verschil bestaan tussen bepaalde rassen. Maltesers zullen nu eenmaal nooit goede vechthonden worden.
jimmyl

Stefanie
11 augustus 2002, 20:23
Heet dat onnatuurlijke selectie? In ieder geval, die honden worden gefokt en men kweekt een bepaald ras. Bij de mensen heb je dat niet. Wolven bijvoorbeeld, blaffen nauwelijks en zeker niet zo luid. Maar men heeft met de honden die het luidst blaft verder gekweekt. Bij de wolven in het wild had je dat niet.