PDA

View Full Version : Nieuwjaarsbericht IJzerbedevaartcomité


Clio
3 januari 2005, 21:06
Dit bericht ontving ik van het IJzerbedevaartcomité:

http://www.ijzertoren.org/mailoutput.php?mail=47


---


Nieuwjaarsbericht van het IJzerbedevaartcomité


Het IJzerbedevaartcomité roept alle Vlamingen op in 2005 mee te werken aan zijn Vlaams engagement voor vrede, vrijheid en verdraagzaamheid.
Het comité staat mee aan de wieg van het Vlaamse Vredesinstituut en zal er, namens de vredesbeweging, ijveren voor meer transparantie en openbaarheid bij de export van wapens en werk maken van een streng Vlaams vredesdecreet dat de oude Belgische wapenwet moet vervangen. Internationaal wordt de aandacht gevestigd op de gevaren van de nucleaire wapenwedloop.

Het comité staat op de barricaden voor de uitbouw van Vlaanderen als onafhankelijke lidstaat van de Europese Unie. Beloftes over de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde, de onschendbaarheid van de territoriale integriteit en de uitbouw van het Vlaamse zelfbestuur zullen in de komende maanden ingelost moeten worden. Het IJzerbedevaartcomité staat erop dat de communautaire dialoog vruchten afwerpt. Met België als het kan, zonder België als het moet.

Het comité staat op de bres voor een democratische en verdraagzame samenleving waar diversiteit als een rijkdom gekoesterd wordt. Verontwaardigd heeft de organisatie kennisgenomen van de laffe bedreigingen aan het adres van een Vlaamse zakenman omdat hij een islamvrouw onder zijn medewerkers telt. Het IJzerbedevaartcomité veroordeelt deze praktijken in de scherpste bewoordingen en zal er blijven over waken dat Vlaanderen en zijn symbolen gevrijwaard blijven van racisme en onverdraagzaamheid.

Het IJzerbedevaartcomité is een organisatie waar iedereen die achter de drievoudige en ondeelbare boodschap staat kan meewerken aan de activiteiten die worden georganiseerd: de educatieve werking in en rond het IJzertorenmuseum, de sobere herdenking van WOI, de interculturele muziekmanifestatie Ten Vrede, de positieve actie voor een kleurrijk Vlaanderen op 11 juli, de IJzerbedevaart, de Vlaams-nationale gedenkmanifestatie aan de voet van de IJzertoren, en de Vlaamse Vredesdag aan de IJzer op 11 november.

Pluralisme is de basis van de werking van het IJzerbedevaartcomité. Wie de drie Vlaamse idealen van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid in het vaandel draagt is welkom. Laten we de handen in elkaar slaan en constructief samenwerken rond het ideaal van ‘Nooit meer oorlog’, Vlaamse onafhankelijkheid en goede verstandhouding onder iedereen die in Vlaanderen woont.

Wil je meewerken? Meld je bij het secretariaat in Diksmuide, IJzerdijk 49, 8600 Diksmuide, tel. 051/500286, fax. 051/502258, e-post: [email protected] ([email protected]), webstek: www.ijzertoren.org (http://www.ijzertoren.org/) en je wordt uitgenodigd op de provinciale werking van het IJzerbedevaartcomité.

Het IJzerbedevaartcomité wenst iedereen in 2005 een jaar van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid.

Walter Baeten,
Voorzitter

---

johan
10 januari 2005, 18:20
Dit bericht ontving ik van het IJzerbedevaartcomité:



http://www.ijzertoren.org/mailoutput.php?mail=47


---


Nieuwjaarsbericht van het IJzerbedevaartcomité


Het IJzerbedevaartcomité roept alle Vlamingen op in 2005 mee te werken aan zijn Vlaams engagement voor vrede, vrijheid en verdraagzaamheid.
Het comité staat mee aan de wieg van het Vlaamse Vredesinstituut en zal er, namens de vredesbeweging, ijveren voor meer transparantie en openbaarheid bij de export van wapens en werk maken van een streng Vlaams vredesdecreet dat de oude Belgische wapenwet moet vervangen. Internationaal wordt de aandacht gevestigd op de gevaren van de nucleaire wapenwedloop.

Het comité staat op de barricaden voor de uitbouw van Vlaanderen als onafhankelijke lidstaat van de Europese Unie. Beloftes over de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde, de onschendbaarheid van de territoriale integriteit en de uitbouw van het Vlaamse zelfbestuur zullen in de komende maanden ingelost moeten worden. Het IJzerbedevaartcomité staat erop dat de communautaire dialoog vruchten afwerpt. Met België als het kan, zonder België als het moet.

Het comité staat op de bres voor een democratische en verdraagzame samenleving waar diversiteit als een rijkdom gekoesterd wordt. Verontwaardigd heeft de organisatie kennisgenomen van de laffe bedreigingen aan het adres van een Vlaamse zakenman omdat hij een islamvrouw onder zijn medewerkers telt. Het IJzerbedevaartcomité veroordeelt deze praktijken in de scherpste bewoordingen en zal er blijven over waken dat Vlaanderen en zijn symbolen gevrijwaard blijven van racisme en onverdraagzaamheid.

Het IJzerbedevaartcomité is een organisatie waar iedereen die achter de drievoudige en ondeelbare boodschap staat kan meewerken aan de activiteiten die worden georganiseerd: de educatieve werking in en rond het IJzertorenmuseum, de sobere herdenking van WOI, de interculturele muziekmanifestatie Ten Vrede, de positieve actie voor een kleurrijk Vlaanderen op 11 juli, de IJzerbedevaart, de Vlaams-nationale gedenkmanifestatie aan de voet van de IJzertoren, en de Vlaamse Vredesdag aan de IJzer op 11 november.

Pluralisme is de basis van de werking van het IJzerbedevaartcomité. Wie de drie Vlaamse idealen van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid in het vaandel draagt is welkom. Laten we de handen in elkaar slaan en constructief samenwerken rond het ideaal van ‘Nooit meer oorlog’, Vlaamse onafhankelijkheid en goede verstandhouding onder iedereen die in Vlaanderen woont.

Wil je meewerken? Meld je bij het secretariaat in Diksmuide, IJzerdijk 49, 8600 Diksmuide, tel. 051/500286, fax. 051/502258, e-post: [email protected] ([email protected]), webstek: www.ijzertoren.org (http://www.ijzertoren.org/) en je wordt uitgenodigd op de provinciale werking van het IJzerbedevaartcomité.

Het IJzerbedevaartcomité wenst iedereen in 2005 een jaar van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid.

Walter Baeten,
Voorzitter

---
Zwakke tekst!
"Met België als het kan, zonder België als het moet."
Dat is nu al 175 jaar hetzelfde liedje...
Het moet zijn : Zonder belgië omdat het moet en omdat het kan!!

Gedenk Willem Elschot :
"Weet dat uw stem door niemand wordt aanhoord,
zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort."

stab
11 januari 2005, 05:47
De IJzerbedevaart is in handen vh geschiltzte establishment.
Net zoals de n-va.

Betweter
11 januari 2005, 08:46
De IJzerbedevaart zal dit jaar nog minder volk trekken. Logisch ook, zowat de hele Vlaamse Beweging heeft zich intussen tegen deze verraders gekant.

De rechtvaardige rechter
11 januari 2005, 09:15
Ik vind de ijzerbedevaard nog op sommige plaatsen wel best OK. Spijtig dat het het partijfeest van spirit is geworden.

Als ik voorzitter zou zijn zou ik terug veer radicaler maken.

Ik opteer voor een driehoeksverhouding van de landdag en ijzerwake en ijzerbedevaart..

Betweter
11 januari 2005, 09:31
Ik zie niet hoe een landdag en een IJzerwake verenigbaar zijn. Totaal verschillend publiek.
Wat de Ijzerbedevaart betreft: een flauw afkooksel van de IJzerwake. Ironisch.

De rechtvaardige rechter
11 januari 2005, 09:48
Het gaat wel om de wel om de vlaamse waarde en dat is voor mij het enigste wat telt.

Daarom ben ik voor een driehoeksverhouding

vrijevlaming
11 januari 2005, 10:38
Het gaat wel om de wel om de vlaamse waarde en dat is voor mij het enigste wat telt.

Daarom ben ik voor een driehoeksverhouding
amen brother! Stop met te kijken naar wat verschillend is, kijk naar wat ons bindt

stab
11 januari 2005, 10:53
amen brother! Stop met te kijken naar wat verschillend is, kijk naar wat ons bindtAls VB-er sinds 1988 (voordien VU) vraag ik niet beter dan dat. Evenwel voor elke echt gemeende oproep tot 'samenwerking' vind ik er 10 tot demonisatie en stigmatisatie vanwege n-va-ers die met het haatproza van een thePiano kunnen wedijveren. Ik noem maar een Clemens, Clio, Giserke, Fribre..
En zelfs dat zou voor mij geen rol spelen, maar een prijs ons in de nek geschoven als de eerste de beste werkkoe voor de SPLITSING,
't spijt me, verdient niet meer dan het beladen woord van collabo of 'verrader'.

De rechtvaardige rechter
11 januari 2005, 11:49
Ik wil over de partij grenzen smaenwerken om belgië te doen barsten zo te zien zijn sommige mensen daar tegen.

Betweter
11 januari 2005, 13:31
Ik wil over de partij grenzen smaenwerken om belgië te doen barsten zo te zien zijn sommige mensen daar tegen.
Bourgeois, De Wever,... om er maar twee te noemen. Blij dat je het zelf inziet.

De rechtvaardige rechter
11 januari 2005, 13:33
Binnen het belang zijn er ook zo'n.

stab
11 januari 2005, 13:51
Binnen het belang zijn er ook zo'n.Geef es namen (en niet van forummers, he).

De rechtvaardige rechter
11 januari 2005, 13:54
voorpost ijzerbedevaart anno 1995.

Betweter
11 januari 2005, 19:14
voorpost ijzerbedevaart anno 1995.
Correctie's:

1.) Dat was de Werkgroep Radicalisering Ijzerbedevaart

2.) Daar zaten ook N-VA'ers bij, waaronder zelfs een bekend gemeenteraadslid

3.) Dat kwam er na ettelijke pogingen om met het IJzerbedevaartcomité te praten, waar datzelfde comité ettelijke keren ons uitlachtte en weghoonde.

De waarheid heeft ook zijn rechten.

Vlaams-nationalist
11 januari 2005, 21:15
Ik hoop dat de N-VA als hele partij op de volgende Wake aanwezig zal zijn. Ik vind het spijtig dat er wel in partijverband (weliswaar achteraan op de weide, maar toch) naar de Bedevaart gegaan wordt hoewel het een echt Spirit-feestje geworden is. Op de IJzerwake zal je alleen individuele N-VA'ers zien. Niet het voltallige bestuur van de N-VA bvb. Spijtig. We zouden ons (meer) moeten richten op de radicale Vlaamse Beweging (radicaal is niet extremistisch-rechts). Sommige N-VA'ers zijn te bang om gelinkt te worden aan dat rechts-extremisme.
Ook vind ik dat de N-VA moet kunnen laten zien dat het ook behoort tot de radicale Vlamingen. Anders laat ze alles aan het Vlaams Blok over. Niets tegen het Blok ;-) , maar de N-VA moet zichzelf veel meer manifesteren.

De rechtvaardige rechter
11 januari 2005, 23:23
Correctie's:

1.) Dat was de Werkgroep Radicalisering Ijzerbedevaart

2.) Daar zaten ook N-VA'ers bij, waaronder zelfs een bekend gemeenteraadslid

3.) Dat kwam er na ettelijke pogingen om met het IJzerbedevaartcomité te praten, waar datzelfde comité ettelijke keren ons uitlachtte en weghoonde.

De waarheid heeft ook zijn rechten.
Hebt u daar ook bewijzen van.

De rechtvaardige rechter
12 januari 2005, 00:01
Ik hoop dat de N-VA als hele partij op de volgende Wake aanwezig zal zijn. Ik vind het spijtig dat er wel in partijverband (weliswaar achteraan op de weide, maar toch) naar de Bedevaart gegaan wordt hoewel het een echt Spirit-feestje geworden is. Op de IJzerwake zal je alleen individuele N-VA'ers zien. Niet het voltallige bestuur van de N-VA bvb. Spijtig. We zouden ons (meer) moeten richten op de radicale Vlaamse Beweging (radicaal is niet extremistisch-rechts). Sommige N-VA'ers zijn te bang om gelinkt te worden aan dat rechts-extremisme.
Ook vind ik dat de N-VA moet kunnen laten zien dat het ook behoort tot de radicale Vlamingen. Anders laat ze alles aan het Vlaams Blok over. Niets tegen het Blok ;-) , maar de N-VA moet zichzelf veel meer manifesteren.
Ik ben ook zowel op de ijzerwake als ijzerbedevaart geweest.

Ambiorix
12 januari 2005, 00:31
De Yzerwake gaat terug naar de oosrprong van het gebeuren. Daarom krijgt het voorrang bij mij. De Bedevaart is niet meer wat het was: Waar blijft die krachtige Vlaamse vuist, die voor een zee van vlaggen op de tafel klopt en roept: "nu is't genoeg!"
D�*t mis ik daar: het gebrek aan karakter en moed om zich nog vlaams en radicaal op te stellen.
Op de Ijzerwake is er natúurlijk veel VB volk aanwezig, maar dat hindert mij niet. Er wordt daar niet aan partijpolitiek gedaan, enkel Vlaamse en Dietse vlaggen zijn toegelaten op de wei; ik ben ervan overtuigd dat meer NVA'ers en andere flaminganten zich zeker gaan thuisvoelen, in tegendeel met wat anderen (die nog nooit naar de Wake zijn geweest) beweren.
Vlaams en authentiek, dat moet het zijn!

Betweter
12 januari 2005, 15:34
Hebt u daar ook bewijzen van.
Iedereen die de zaak een beetje volgt , weet dat toch?

voor de rest: waar wil je bewijzen van? Ik zat er zelf in , dus ja, weet echt wel waarover ik spreek. En als het over dat N-VA gemeenteraadslid gaat: tja, ken uw partij.

Vlaams-nationalist
12 januari 2005, 15:49
Ik ben ook zowel op de ijzerwake als ijzerbedevaart geweest.
En nog vele N-VA'ers ook, maar we zijn als N-VA niet zo vertegenwoordigd zoals het Blok, dat al haar grote koppen op de Wake liet zien. Dit moet de N-VA ook doen, wij zijn radicale Vlaams-nationalisten, geen salonflaminganten. We moeten dit tonen. Hoed af voor Lemmens, nu zou de rest moeten volgen.

Clio
12 januari 2005, 15:53
1. Er zijn er die beweren dat de IJzerbedevaart een Spirit-feest is. Een dooddoener die nu al jaren mee gaat. Lees de teksten van het IJzerbedevaartcomité er op na. Waar zit de gelijkenis met de standpunten van Spirit? Ik dacht dat die toch niet flamingant meer waren... Overigens, als iedere niet-Spiritist wegblijft in Diksmuide, dan wordt het inderdaad een Spirit-feest. Maar wie draagt daar dan de schuld voor? Overigens, dat de IJzerbedevaart als Spirit-feestje wordt beschimpt is een kaakslag voor de vele N-VA'ers die in het Comité en bij de voorbereiding van de bedevaart hun vrije tijd opofferen voor hun idealisme. Maar daar hebben de N-VA kritikasters nog niet bij stilgestaan natuurlijk. Ze nemen gewoon de kritiek van het Belang over en doen mee aan de beschadiging van een monument dat vanzelfsprekend van hen zou moeten zijn.

2. Ook de N-VA zelf speelt daar een rol bij. Hun houding ten opzichte van de IJzerbedevaart is op zijn minst dubbelzinnig te noemen. De N-VA gaat naar de IJzerbedevaart, jawel, om vervolgens de manifestatie te naar inhoud en vorm bekritiseren. En dat terwijl in Diksmuide standpunten worden ingenomen die letterlijk uit de N-VA congresteksten zouden kunnen komen. Je moet het maar doen... De N-VA maakt in deze dezelfde fout als Spirit en het Vlaams Belang door zich te willen profileren op de kap van een niet-partijgebonden organisatie en manifestatie. Deze houding is duidelijk ingegeven door partijstrategische overwegingen. De partij heeft de politieke moed niet om de IJzerbedevaart als pluralistische manifestatie te steunen, uit vrees dat ze haar rechterflank dan helemaal aan het Vlaams Belang verliest.

3. De rol van het Vlaams Belang is ook duidelijk. Zonder Belang was er geen IJzerwake. Niemand die dat nog ontkent. Wat dat samenwerken betreft: enerzijds biedt de IJzerwake als organisatie steeds opnieuw aan om samen te werken, anderszijds spuwt diezelfde organisatie op alles wat Diksmuide zegt en doet. Hoe valt dit te rijmen? Dat men eens duidelijk met concrete voorbeelden van samenwerking voor de dag komt. Dan kan iedereen de wil van IJzerwake om met Diksmuide samen te werken correct inschatten. Want laat ons duidelijk zijn, voorlopig waren die voorstellen niet meer of niet minder dan vijandige overnamepogingen.

4. Niet toevallig is de afkalving van de IJzerbedevaart evenredig met de uitbouw van de Vlaamse autonomie enerzijds en met de opgang van het Vlaams Blok/Belang anderzijds. Is het diegenen die schermen met de "vele tienduizende bedevaarders van vroeger" al opgevallen dat wijlen de Volksunie met 15 �* 20% van de stemmen tienduizenden Vlamingen kon mobiliseren om naar Diksmuide te gaan, terwijl het Vlaams Belang met haar 20 �* 25% van de stemmen vandaag in Steenstrate geen 7500 mensen samenkrijgt? Hoe komt dat? Kan iemand me dat vertellen?

5. Ik kan enkel vragen aan eenieder die zich wil inzetten voor een radikaal Vlaamse, principieel pacifistische en pluralistische Vlaamse beweging om zich te melden en mee te werken. Niemand zal hierbij naar een partijkaart gevraagd worden. Iedereen die achter het drievoudige idealisme van Diksmuide staat is welkom. Als je de twisten binnen de flaminganten beu bent, bewijs dan dat het anders kan door zelf je nek uit te steken! Steek je energie in het opbouwen van zaken, eerder dan te blijven zeuren dat niets goed is.

Betweter
12 januari 2005, 16:16
100'en brieven zijn er gestuurd en nooit werd er op geantwoord. Leugenaar! Je weet best hou arrogant de houding van het IJzerbedevaartcomité altijd is geweest.

Vlaams-nationalist
12 januari 2005, 16:53
1. Er zijn er die beweren dat de IJzerbedevaart een Spirit-feest is. Een dooddoener die nu al jaren mee gaat. Lees de teksten van het IJzerbedevaartcomité er op na. Waar zit de gelijkenis met de standpunten van Spirit? Ik dacht dat die toch niet flamingant meer waren... Overigens, als iedere niet-Spiritist wegblijft in Diksmuide, dan wordt het inderdaad een Spirit-feest. Maar wie draagt daar dan de schuld voor? Overigens, dat de IJzerbedevaart als Spirit-feestje wordt beschimpt is een kaakslag voor de vele N-VA'ers die in het Comité en bij de voorbereiding van de bedevaart hun vrije tijd opofferen voor hun idealisme. Maar daar hebben de N-VA kritikasters nog niet bij stilgestaan natuurlijk. Ze nemen gewoon de kritiek van het Belang over en doen mee aan de beschadiging van een monument dat vanzelfsprekend van hen zou moeten zijn.

2. Ook de N-VA zelf speelt daar een rol bij. Hun houding ten opzichte van de IJzerbedevaart is op zijn minst dubbelzinnig te noemen. De N-VA gaat naar de IJzerbedevaart, jawel, om vervolgens de manifestatie te naar inhoud en vorm bekritiseren. En dat terwijl in Diksmuide standpunten worden ingenomen die letterlijk uit de N-VA congresteksten zouden kunnen komen. Je moet het maar doen... De N-VA maakt in deze dezelfde fout als Spirit en het Vlaams Belang door zich te willen profileren op de kap van een niet-partijgebonden organisatie en manifestatie. Deze houding is duidelijk ingegeven door partijstrategische overwegingen. De partij heeft de politieke moed niet om de IJzerbedevaart als pluralistische manifestatie te steunen, uit vrees dat ze haar rechterflank dan helemaal aan het Vlaams Belang verliest.

3. De rol van het Vlaams Belang is ook duidelijk. Zonder Belang was er geen IJzerwake. Niemand die dat nog ontkent. Wat dat samenwerken betreft: enerzijds biedt de IJzerwake als organisatie steeds opnieuw aan om samen te werken, anderszijds spuwt diezelfde organisatie op alles wat Diksmuide zegt en doet. Hoe valt dit te rijmen? Dat men eens duidelijk met concrete voorbeelden van samenwerking voor de dag komt. Dan kan iedereen de wil van IJzerwake om met Diksmuide samen te werken correct inschatten. Want laat ons duidelijk zijn, voorlopig waren die voorstellen niet meer of niet minder dan vijandige overnamepogingen.

4. Niet toevallig is de afkalving van de IJzerbedevaart evenredig met de uitbouw van de Vlaamse autonomie enerzijds en met de opgang van het Vlaams Blok/Belang anderzijds. Is het diegenen die schermen met de "vele tienduizende bedevaarders van vroeger" al opgevallen dat wijlen de Volksunie met 15 �* 20% van de stemmen tienduizenden Vlamingen kon mobiliseren om naar Diksmuide te gaan, terwijl het Vlaams Belang met haar 20 �* 25% van de stemmen vandaag in Steenstrate geen 7500 mensen samenkrijgt? Hoe komt dat? Kan iemand me dat vertellen?

5. Ik kan enkel vragen aan eenieder die zich wil inzetten voor een radikaal Vlaamse, principieel pacifistische en pluralistische Vlaamse beweging om zich te melden en mee te werken. Niemand zal hierbij naar een partijkaart gevraagd worden. Iedereen die achter het drievoudige idealisme van Diksmuide staat is welkom. Als je de twisten binnen de flaminganten beu bent, bewijs dan dat het anders kan door zelf je nek uit te steken! Steek je energie in het opbouwen van zaken, eerder dan te blijven zeuren dat niets goed is.
Ik probeer hier het Comité niet te beschadigen. Ik ben ook naar de IJzerbedevaart gegaan. Niet omdat de boodschap altijd zo radicaal was, maar omdat het een traditie is. Geef nu toe, je kan kartonnen dozen die over het podium huppelen toch moeilijk de boodschapper van de radicale Vlaamse Beweging noemen. En natuurlijk respecteer ik de inzet van de N-VA'ers die zich inzetten voor de bedevaart. Wel zeg ik dat ook de IJzerwake 'bevolkt' moet worden door N-VA'ers. Kwestie van ons te profileren als radicale Vlamingen.

Clio
12 januari 2005, 17:04
Betweter, waarom meteen schelden? Je noemt me een leugenaar. Zeg me waar en wanneer ik gelogen heb.

Vlaams-nationalist, ik geef graag toe dat die scène geen radikalisme uitstraalde. En ik richt mijn pijlen niet op jou. Jij bent een IJzerbedevaarder en hebt dus het grootste recht, zelfs de plicht, je kritische mening te geven. Ik heb het over mandatarissen die al bij het begin van de bedevaart aan journalisten te kennen gaven dat het "niet radikaal genoeg" was, dus zonder dat ze geluisterd hadden naar de boodschap van de manifestatie. Dan denk ik, dit is bewust politiek gedoe. Dit heeft niets meer met de IJzerbedevaart te maken maar met het getouwtrek tussen politieke partijen.

De rechtvaardige rechter
12 januari 2005, 17:32
Iedereen die de zaak een beetje volgt , weet dat toch?

voor de rest: waar wil je bewijzen van? Ik zat er zelf in , dus ja, weet echt wel waarover ik spreek. En als het over dat N-VA gemeenteraadslid gaat: tja, ken uw partij.
Ik was toen 10 jaar oud ik wil foto's als bewijs.

Betweter
12 januari 2005, 19:46
Ik was toen 10 jaar oud ik wil foto's als bewijs.
Jeezes man, weet je waar je je foto's kan steken? Doe eens de moeite om de Vlaamse Beweging te leren kennen.
tip: 99% van de Nva behoort niet tot die beweging.

Kom dan terug en stel zo geen domme vragen.


Soms krijg ik het toch op mijn heupen van die onwetendheid, maar toch wel kritiek geven.

De rechtvaardige rechter
12 januari 2005, 22:22
Zeg dat dan meteen dat ik geen kritiek mag geven.

Betweter
13 januari 2005, 10:14
Je mag dat wel, maar een klein beetje informeren kan gen kwaad. Dat vermijdt domme uitspraken. Overigens vind ik het frappant hoe slecht de kennis van de Vlaamse Beweging van sommige N-va'ers hier is. Nuja, nog maar weinig n-va'ers gezien op een actie of zo van de Vlaamse beweging.

Clio
13 januari 2005, 10:54
Betweter, wie ben jij om te oordelen of mensen al dan niet tot de Vlaamse Beweging horen? Je goddelijk absolutisme is een mooie uiting van hoe sommigen vandaag het alleenrecht van spreken opeisen in een Beweging die steeds pluralistisch is geweest.

Betweter
13 januari 2005, 12:09
Bwa dat oordelen is heel simpel. Zij die meedoen met organisaties van de Vlaamse Beweging behoren erbij, en zij die je nooit ergens ziet (buiten internet:) ) niet. Lijkt me logisch.

Hagal
13 januari 2005, 12:47

Hagal
13 januari 2005, 12:56
Uiteindelijk is heel de situatie en ook deze discussie enorm jammer: het is een situatie en een discussie van het grote gelijk geworden, en naar ik zo aanvoel, komen we er nooit uit. Het enige slachtoffer daarvan is Vlaanderen en de Vlaamse Beweging. Meer en meer bekruipt me het idee dat de Vlaamse Beweging zich op een doodspoor bevindt. Nu, discussies en tweedracht is er altijd geweest, maar de discussies en de tweedracht lijkt me nu zo steriel, en de problemen voor Vlaanderen zo groot dat je je eigenlijk afvraagt: waar zijn we nog mee bezig?
Probleem is dat men aan beide kanten zeer moeilijk over weg kan met kritiek. Het is precies alsof kritiek betekent dat je wil afbreken en kapot maken, terwijl eerlijke kritiek juist gegroeid is uit een bezorgdheid voor de toekomst.
Jarenlang, van toen ik amper kon lopen, trok ik naar Diksmuide. Nu ging ik twee jaar naar de Ijzerwake en dit jaar had ik halverwege de plechtigheid zo iets van: Mja, allemaal waar, en nu? Wat staan we hier allemaal te doen? En toen moest ik terugdenken aan mijn vader die na de toespraak van de Ijzerbedevaartvoorzitter af en toe ook hetzelfde zei.
Hoe krijgen wij in godsnaam die broodnodige eenheid?

Betweter
13 januari 2005, 14:46
Beste Hagal,

Die broodnodige eenheid is er: op de IJzerwake. De IJzerwake blijft onverminderd trouw aan de idealen en is de nieuwe bedevaart voor de Vlaamse beweging. De IJzerwake is de toekomst en die ziet er niet slecht uit. De problemen die we aankaarten staan, en ere wie ere toekomt: dankzij het Vlaams Blok/Belang, hoog genoteerd op de politieke agenda. Meer en meer mensen beseffen dat een Onafhankelijk Vlaanderen de enige optie is. Mijns inziens is de eendracht nog nooit zo groot geweest als nu en we zullen er komen, daarvan ben ik rotsvast van overtuigd.

instromaniac
13 januari 2005, 15:44
Er heerst inderdaad veel verdeeldheid, en dat vooral tussen de verschillende "Vlaams-nationalistische" partijen. Ik ben er echter van overtuigd dat er over de partijgrenzen heen een zekere consensus bestaat tussen "echte" flaminganten, of die nu in het Belang, N-VA of zelfs Spirit zitten.

Het probleem zit hem eigenlijk bij mensen die hun ideologie willen opdringen aan gans de beweging, die handelen uit persoonlijk gewin of ergens een monopolie op willen krijgen.
Bert Anciaux heeft al genoeg aangetoond dat alleen postjes voor hem tellen dat het separatisme hem geen moer kan schelen.
Filip De Winter is nog zo iemand die duidelijk het Vlaams-nationalisme niet hoog in het vaandel draagt. Zijn gesprekken en toenadering tot Le Pen tonen nog maar eens aan dat hij gewoon een chauvinist is. Aanpappen met staatsnationalisten is net zo erg als wat Anciaux doet.
Het stoort me ook mateloos hoe bepaalde kringen binnen het Belang een monopolie op de beweging willen en hun ideologie ons kost wat kost door de strot willen rammen. Die herdenking van SDC kan er bij mij echt niet in, we moeten ook eens durven toegeven dat we fouten hebben gemaakt in het verleden ipv zo'n mensen te herdenken, iemand die tenslotte vele jonge Vlamingen onrechtstreeks de dood heeft ingejaagd. Dat was geen strijd om soevereiniteit maar een strijd tegen het communisme, twee verschillende zaken. De stormtroepen op het de IJzerbedevaart en het aantrekken van extremestische staatsnationalisten uit het buitenland is al even erg en heeft zeker veel bijgedragen aan het zaaien van verdeeldheid en het verwatern van de IJzerbedevaart.
Maar begrijp me niet verkeerd. Ik heb veel respect voor bepaalde mensen binnen het Belang, zoals bvb. Belien. Zij kunnen tenminste nog hun ideologie loszetten van het streven naar onafhankelijkheid.

Maar ik ben het wel eens met Hagal dat de Vlaamse Beweging op zijn laatste benen loopt, of alleszins de grote samenkomsten zoals de bedevaart en de wake. Ik denk dat de toekomst zit in bepaalde organisaties verzameld onder het OVV. Zolang zij hun politieke onafhankelijkheid kunnen handhaven is er zeker nog een toekomst, maar ik hoop echt dat de partijen (Belang en N-VA) zich hier daan ook eens bewust van worden.

Ambiorix
13 januari 2005, 16:25
Beste Hagal,

Die broodnodige eenheid is er: op de IJzerwake. De IJzerwake blijft onverminderd trouw aan de idealen en is de nieuwe bedevaart voor de Vlaamse beweging. De IJzerwake is de toekomst en die ziet er niet slecht uit. De problemen die we aankaarten staan, en ere wie ere toekomt: dankzij het Vlaams Blok/Belang, hoog genoteerd op de politieke agenda. Meer en meer mensen beseffen dat een Onafhankelijk Vlaanderen de enige optie is. Mijns inziens is de eendracht nog nooit zo groot geweest als nu en we zullen er komen, daarvan ben ik rotsvast van overtuigd. u zet alle hoop duidelijk op het VB.
Maar, denkt u echt dat het realistisch is dat het Belang dit alléen kan verwezenlijken?

vrijevlaming
13 januari 2005, 17:23
Als ik er hier bepaalde weer bezig hoor, zie ik weer in wat voor slechte schakers er zijn tussen de vlaams-nationalisten.
Het VB is de koningin in ons schaakspel, of je het nu graag hebt of niet: sterk, groot en tot veel in staat. Maar met een koningin alleen win je het schaakspel niet... En zonder koningin is het ook moeilijk te winnen. Wanneer gaan jullie nu toch eindelijk jullie trots en grote gelijk inslikken en enkel aan het spel denken? Als de ander een punt maakt, so be it, zelfs al maken ze het op een manier die u niet aanstaat.
Uiteindelijk willen we allen een eigen vlaamse staat. Laten we daar dan , allen op onze eigen manier en naar eigen vermogen, aan werken. De invulling van die vlaamse staat zien we allen op een andere manier, maar dat zijn zorgen voor later. Daar moeten we nu nog niet over vitten. Eerst die staat onafhankelijk op de ene of andere manier, daarna zien we wel.
Iedereen, gelijk wie, die beweert dat zijn strekking of partij het alleenrecht heeft op die vlaamse gedachte, of dat zijn strekking of partij alles heeft verwezenlijkt is achterlijk (en vergeef me de woordkeuze)

Ik was van plan om zelf naar beide evenementen te gaan (kon niet wegens andere verplichtingen), zowel wake als bedevaart, maar als ik hier mensen van langs beide kanten bezig hoor, dan was ik waarschijnlijk toch thuisgebleven. Zo'n kinderlijk gedrag: "wij zijn de goede en zij de slechte" Om van te kotsen gewoon.

Of ik de bedevaart niet radicaal genoeg vind? Nee ik vind de bedevaart niet radicaal genoeg. Of ik de herdenking van S DC op de wake erover vond? ja ik vond dat erover. Wat moet iemand als ik dan doen? Wat moet de gemiddelde flamingant dan doen? Beginnen kakken op mekaar en met modder gooien?

Vlaams-nationalist
13 januari 2005, 19:55
Er is wel veel negatief kommentaar gekomen op de foto van SDC. Ik weet niet goed wat daarover te denken. Maar denk wel dat het de eerste en de laatste keer was dat zoiets gedaan werd.

Hagal
13 januari 2005, 20:38
[QUOTE=vrijevlaming]Als ik er hier bepaalde weer bezig hoor, zie ik weer in wat voor slechte schakers er zijn tussen de vlaams-nationalisten.
. Wanneer gaan jullie nu toch eindelijk jullie trots en grote gelijk inslikken en enkel aan het spel denken? Als de ander een punt maakt, so be it, zelfs al maken ze het op een manier die u niet aanstaat.
Uiteindelijk willen we allen een eigen vlaamse staat. Laten we daar dan , allen op onze eigen manier en naar eigen vermogen, aan werken. De invulling van die vlaamse staat zien we allen op een andere manier, maar dat zijn zorgen voor later. Daar moeten we nu nog niet over vitten. Eerst die staat onafhankelijk op de ene of andere manier, daarna zien we wel.
QUOTE]


Dat is net wat ik bedoel. We krijgen verdorie BHV nog niet gesplitst. Hoeveel zullen we daarvoor moeten betalen? En hierbij heb ik wel wat recht van spreken, want wonende in een faciliteitengemeente.

Betweter
14 januari 2005, 09:37
u zet alle hoop duidelijk op het VB.
Maar, denkt u echt dat het realistisch is dat het Belang dit alléen kan verwezenlijken?
Ik kan toch niet anders? Het is de enige partij die gegroeid is uit de Vlaamse Beweging en die rechtlijnig blijft vasthouden aan de idealen. Er is geen enkel alternatief.

Betweter
14 januari 2005, 09:39
Er is wel veel negatief kommentaar gekomen op de foto van SDC. Ik weet niet goed wat daarover te denken. Maar denk wel dat het de eerste en de laatste keer was dat zoiets gedaan werd.
Om het met de woorden van Bob Maes (kaderlid N-VA en tot vorig jaar lid van het partijebestuur) te zeggen: 'wij mogen nooit ons verleden verloochenen'.
Staf De Clercq: 'Ik heb alles gedaan wat ik kon voor mijn volk'.

instromaniac
14 januari 2005, 14:14
SDC was wel medeplichtig aan vele gesneuvelde fronters die daar als kanonnenvoer werden gebruikt, die mensen waren ook zijn volk.

Het kan me echt niet schelen dat bepaalde Vlaams-nationalisten eerbied hebben voor het fascisme of racistisch zijn, maar probeer die zaken dan los te zetten van de Vlaamse Beweging. De Vlaamse Beweging gaat over de Vlaamse ontvoogding, wat andere zaken zoals communisme, racisme, fascisme, socialisme, enz. daar mee te maken hebben weet ik niet.

Het Belang kan inderdaad als koningin van het schaakspel beschouwd worden, maar ik vraag me toch af hoe stabiel die wel is. Ik geloof niet dat al hun kiezers pro onafhankelijkheid zijn maar dat ze het eerder moeten hebben van stemmen omtrent vreemdelingenkwesties of van mensen die geen rechts alternatief hebben.
Over de partijtop valt natuurlijk weinig te discussiëren, ik denk wel dat de overgrote meerderheid voor onafhankelijkheid is, maar ik stel me wel vragen bij wat De Winter bij een staatsnationalist zoals Le Pen heeft te zoeken.

Mocht iemand mijn zin over "echte" flaminganten over de partijgrenzen heen fout begrepen hebben wil ik toch even rechtzetten dat ik hiermee niet bedoel dat ik stel wie hier de echte flamingant is. Ik wilde er gewoon op wijzen dat ik me vragen stel bij sommige mensen die zich voordoen als Vlaams-nationalist terwijl ze daden stellen die nogal tegen onze ideologie ingaan. Of je nu communist, socialist, Belanger, N-VA'er, racist of chinees bent kan me geen moer schelen.

Betweter
14 januari 2005, 14:50
En dat voor een webbeheerder van de VVB, stel ik me wel eventjes vragen bij...

Ken uw geschiedenis, zou ik zeggen. Wat hadden die oostfronters in godsnaam met het fascisme van Mussolinni te maken? En wat is de link met racisme??

Het is heel makkelijk om 60 jaar na datum te veroordelen en uw vorouders, die op de barikkadens stonden voor de Vlaamse strijd, die er letterlijk onder geleden hebben, te verloochenen.

Vlaams-nationalist
14 januari 2005, 16:40
Om het met de woorden van Bob Maes (kaderlid N-VA en tot vorig jaar lid van het partijebestuur) te zeggen: 'wij mogen nooit ons verleden verloochenen'.
Staf De Clercq: 'Ik heb alles gedaan wat ik kon voor mijn volk'.
Ik zeg ook duidelijk dat ik mij daar niet over wens uit te spreken. Ik zeg alleen dat er heel wat mensen daar aanstoot aan genomen hebben.
Ik ben trots dat iemand als Bob Maes in onze partij zit. Op de momenten dat die soort namen naar boven komen, weet ik dat de N-VA niet te 'soft' is.

De rechtvaardige rechter
14 januari 2005, 16:41
En dat voor een webbeheerder van de VVB, stel ik me wel eventjes vragen bij...

Ken uw geschiedenis, zou ik zeggen. Wat hadden die oostfronters in godsnaam met het fascisme van Mussolinni te maken? En wat is de link met racisme??

Het is heel makkelijk om 60 jaar na datum te veroordelen en uw vorouders, die op de barikkadens stonden voor de Vlaamse strijd, die er letterlijk onder geleden hebben, te verloochenen.
Ik vind dat u daar wel een punt aan hebt oosfronters als fascisten afschilderen was totaal verkeerd die mensen wisten gewoon niet beter.

instromaniac
14 januari 2005, 16:59
En dat voor een webbeheerder van de VVB, stel ik me wel eventjes vragen bij...

Ken uw geschiedenis, zou ik zeggen. Wat hadden die oostfronters in godsnaam met het fascisme van Mussolinni te maken? En wat is de link met racisme??

Het is heel makkelijk om 60 jaar na datum te veroordelen en uw vorouders, die op de barikkadens stonden voor de Vlaamse strijd, die er letterlijk onder geleden hebben, te verloochenen. Zei ik dat?
Ik heb helemaal niks tegen de oostfronters, maar wel tegen de mensen die hen de dood instuurden. Ik ken persoonlijk een oostfronter en weet maar al te goed in welke hel ze werden gestuurd.

Ook even rechtzetten dat ik officiëel niets met de VVB te maken heb behalve dat ik er als vakantiejobber af en toe werk voor doe.