PDA

View Full Version : Turkije breekt alweer exportrecord


Turkse Nederlander
5 januari 2005, 13:49
Turkije heeft in het jaar 2004 voor $64,010 miljard uitgevoerd. Dit komt neer op een groei van 33,7%. Het jaar daarvoor bedroeg de export $47,880 miljard. De prognose aan het begin van 2004 was $51,5 miljard. De prognose werd al snel bijgesteld naar 56 miljard, maar de export was daar in november al overheen gegaan. In de maand december heeft Turkije voor $6,7 miljard uitgevoerd wat ook een record is.

big bad wolf
5 januari 2005, 13:54
nu de meeste Turken al overal in Europa zitten, beginnen ze met goederen uit te voeren

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 13:55
hmmm juist goed voor de europese economie.. ben je er voor of tegen de toetreding van turkije in de eu?!

Turkse Nederlander
5 januari 2005, 14:00
nu de meeste Turken al overal in Europa zitten, beginnen ze met goederen uit te voerenTurkije voort ook veel in. Turkije heeft in 2003 waarschijnlijk meer dan $80 miljard ingevoerd maar de importcijfers zijn nog niet bekend. Turkije kan door veel handel te drijven in de regio een stabiliserende factor in het midden oosten worden.

boer_bavo
5 januari 2005, 14:11
De export van zowat alle landen stijgt elk jaar. Op zich is dat weinig bijzonder nieuws.

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 14:16
ben je tegen de toetreding van turkije in de eu? en waarom?

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 14:18
de nederlandse economie zal groeien als turkije lid wordt, de export naar turkije zal groeien met 20%!!!!!!!

garfield
5 januari 2005, 14:32
De stijging van de export is goed , het leidt tot werkgelegenheid en een toekomst in Turkije voor de meeste arme mensen ginder.

Geeft deze groei turlije meer recht om in de unie te komen ? Neen zeker niet Zuidkorea draait ook goed maar komt ook niet in de EU . Turkije heeft nog een lange weg te gaan ivm mensenrechten en minderheden en o ja een van mijn stokpaardjes de Armeense genocide . Turkije heeft al +signalen gegeven ivm mensenrechten en dat verdient een pluim , maar Turkije hoort niet in de EU . Turkije kan wel een goede vriend en bondgenoot blijven van de EU .

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 14:35
De stijging van de export is goed , het leidt tot werkgelegenheid en een toekomst in Turkije voor de meeste arme mensen ginder.

Geeft deze groei turlije meer recht om in de unie te komen ? Neen zeker niet Zuidkorea draait ook goed maar komt ook niet in de EU . Turkije heeft nog een lange weg te gaan ivm mensenrechten en minderheden en o ja een van mijn stokpaardjes de Armeense genocide . Turkije heeft al +signalen gegeven ivm mensenrechten en dat verdient een pluim , maar Turkije hoort niet in de EU . Turkije kan wel een goede vriend en bondgenoot blijven van de EU .zeg je nee voor Urkije met al die voorbeelden?
ik hoop dat de EU zijn naam verandert en steeds wereldwijd wordt, of een organisatie voor grote landen, turkije heeft het recht om verbeterd te worden zoal andere landen!..... dit zal het einde van oorlog betekenen, turkije heeft veel gedaan om tot de EU te behoren!! dit verdienen ze......

Waldo
5 januari 2005, 14:43
zeg je nee voor Urkije met al die voorbeelden?
ik hoop dat de EU zijn naam verandert en steeds wereldwijd wordt, of een organisatie voor grote landen, turkije heeft het recht om verbeterd te worden zoal andere landen!..... dit zal het einde van oorlog betekenen, turkije heeft veel gedaan om tot de EU te behoren!! dit verdienen ze......Dit is niet het juiste onderwerp om daar weeeer over te palaveren, er is daar al es een onderwerp over geweest, ga maar gaan zoeken in vorige onderwerpen

Waldo
5 januari 2005, 14:43

garfield
5 januari 2005, 14:44
zeg je nee voor Urkije met al die voorbeelden?
ik hoop dat de EU zijn naam verandert en steeds wereldwijd wordt, of een organisatie voor grote landen, turkije heeft het recht om verbeterd te worden zoal andere landen!..... dit zal het einde van oorlog betekenen, turkije heeft veel gedaan om tot de EU te behoren!! dit verdienen ze......
De EU zal haar eigenheid verliezen bij Turkse toetreding . En waarom zouden we een 2de VN moeten toestaan in de wereld , één clubje lastpakken is genoeg.
Turkije kan wel een voortrekkersrol spelen in het Midden oosten en Centraal Azië en mss met deze landen een soort van Unie vormen.
En denk je echt dat een wereldwijde Unie het einde van oorlog zal zijn ? Ik voorspel dat vele landen alles zullen doen om zo'n unie te vermijden .

garfield
5 januari 2005, 14:46
de nederlandse economie zal groeien als turkije lid wordt, de export naar turkije zal groeien met 20%!!!!!!!
Zal er weinig aan veranderen Turkije heeft nu al een associatieverdrag met de EU dat alle tolgelden laat vervallen . Turkse groenten kosten nu evenveel dan ze zouden kosten als Turkije lid zou zijn .

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 14:48
Dit is niet het juiste onderwerp om daar weeeer over te palaveren, er is daar al es een onderwerp over geweest, ga maar gaan zoeken in vorige onderwerpenOKEE, mensen, ik ben geen expert, maar waarom denken jullie dat de onderhandelingen met Turkije zijn begonnen? de echte experten hebben dit toegelaten en ze hebben wel gelijk, waarom zullen ze geen kans geven aan Turkije>?? ze kunnen nog 10 of 15 jaar wachten en kijken of turkije een betere land is..... als de mensenrechten niet verbeterd zijn, wat ik erg vind , wordt turkije zeker geen lid!, dus er wordt verwacht dat de mensenrechten verbeterd zullen worden. anders zouden ze nix voor nix de onderhandelingen beginnen!;-)
Zo kan ik me voor mijn betoog voorbereiden. als jullie maar veel nadelen zeggen. en diegene die ertegen zijn hierop reageren!!!!!
dit helpt echt!:-D

Waldo
5 januari 2005, 14:54
OKEE, mensen, ik ben geen expert, maar waarom denken jullie dat de onderhandelingen met Turkije zijn begonnen? de echte experten hebben dit toegelaten en ze hebben wel gelijk, waarom zullen ze geen kans geven aan Turkije>?? ze kunnen nog 10 of 15 jaar wachten en kijken of turkije een betere land is..... als de mensenrechten niet verbeterd zijn, wat ik erg vind , wordt turkije zeker geen lid!, dus er wordt verwacht dat de mensenrechten verbeterd zullen worden. anders zouden ze nix voor nix de onderhandelingen beginnen!;-)
Zo kan ik me voor mijn betoog voorbereiden. als jullie maar veel nadelen zeggen. en diegene die ertegen zijn hierop reageren!!!!!
dit helpt echt!:-Dah... je bent hier dus niet voor te discussiëren, maar om een betoog voor te bereiden?
Juist ja..
Zoek maar in de onderwerpen, daar vind je een ellenlange discussie

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 14:58
Zal er weinig aan veranderen Turkije heeft nu al een associatieverdrag met de EU dat alle tolgelden laat vervallen . Turkse groenten kosten nu evenveel dan ze zouden kosten als Turkije lid zou zijn .
wat is tolgelden?

garfield
5 januari 2005, 14:59
OKEE, mensen, ik ben geen expert, maar waarom denken jullie dat de onderhandelingen met Turkije zijn begonnen? de echte experten hebben dit toegelaten en ze hebben wel gelijk, waarom zullen ze geen kans geven aan Turkije>?? ze kunnen nog 10 of 15 jaar wachten en kijken of turkije een betere land is..... als de mensenrechten niet verbeterd zijn, wat ik erg vind , wordt turkije zeker geen lid!, dus er wordt verwacht dat de mensenrechten verbeterd zullen worden. anders zouden ze nix voor nix de onderhandelingen beginnen!;-)
Zo kan ik me voor mijn betoog voorbereiden. als jullie maar veel nadelen zeggen. en diegene die ertegen zijn hierop reageren!!!!!
dit helpt echt!:-D
De zogenaamde experts denken aan een grote achterban met hun kiezings en duitsland zitten al 5 miljoen turken , een grote groep die je er direct bijwint hé.
Moesten er in Frankrijk 5 miljoen senegalezen wonen zou Frankrijk aandringen op toetreding van Senegal . Deze beslissing is zuiver zelfgewin

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 15:00
ah... je bent hier dus niet voor te discussiëren, maar om een betoog voor te bereiden?
Juist ja..
Zoek maar in de onderwerpen, daar vind je een ellenlange discussie
daaaah:? weet je nou wat een betoog is?
je meot je mening geven en informatie geven, daarna meot je discussie houden, en jij zegt dat ik hier ben om alleen mijn betoog voor te bereiden, ik moet toch ook discussie houden!! zo kan ik oefenen, en ik vind het onderwerp heel interessant,........
dus we gaan discussieren mensen:P
plus ik ben goed geinformeerd!!!!!

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 15:11
De zogenaamde experts denken aan een grote achterban met hun kiezings en duitsland zitten al 5 miljoen turken , een grote groep die je er direct bijwint hé.
Moesten er in Frankrijk 5 miljoen senegalezen wonen zou Frankrijk aandringen op toetreding van Senegal . Deze beslissing is zuiver zelfgewinwaarom denk je dat turken naar nederland komen? omdat er veel oorlog is in turkije en omdat de kwaliteit van leven slecht is, maar over 10 of 15 jaar zal dat veranderen, en turken zullen cker naar hun eigen land als het daar beter gaat.. denk je dat ze hier blijven? daar is het weer mooier, de land is groter, enz, met al die domme dingen die sommige nederlanders zeggen over turken, misschien zijn somigge turken zo, maar de meesten niet!! ik benzelf geen Turk.. maar ik vind het onzin wat sommige zeggen

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 15:22
De export van zowat alle landen stijgt elk jaar. Op zich is dat weinig bijzonder nieuws.neej, dat is niet zo, de export van nederland naar Turkije zal groeien, dat betekent dat er in Nederland meer werkgelegenheid zal zijn, en dus minder werkloosheid
20% is veel!

Jan van den Berghe
5 januari 2005, 15:27
neej, dat is niet zo, de export van nederland naar Turkije zal groeien, dat betekent dat er in Nederland meer werkgelegenheid zal zijn, en dus minder werkloosheid
20% is veel!

Alweer iemand die blijkbaar thuis een glazen bol heeft waarin men feilloos de toekomst al kan zien.

Wat ik echter vaststel sedert de laatste EU-uitbreiding is dat onze vrachtwagenfirma's het bijzonder lastig krijgen, doordat de Poolse en Tjechische vrachtwagenbestuurders aan een formidabel laag loon werken... Daar wordt ongetwijfeld werk gecreëerd, maar tegelijkertijd gaan hier banen verloren.

Is dat dan het doel? Hier een economische woestijn scheppen?

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 15:28
weet iemand waarom de integratie van turken in europa ten goede zal komen als turkije lid is? ik moet een verklaring voorhebben!!!!!

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 15:32
Alweer iemand die blijkbaar thuis een glazen bol heeft waarin men feilloos de toekomst al kan zien.

Wat ik echter vaststel sedert de laatste EU-uitbreiding is dat onze vrachtwagenfirma's het bijzonder lastig krijgen, doordat de Poolse en Tjechische vrachtwagenbestuurders aan een formidabel laag loon werken... Daar wordt ongetwijfeld werk gecreëerd, maar tegelijkertijd gaan hier banen verloren.

Is dat dan het doel? Hier een economische woestijn scheppen?
ik heb geen glazen bol:| ik heb mijn informatie van betrouwbare bronnen gehaald, jij? dit heb ik neit verzonnen, denk je dat de EU onderhandelingen met Turkije gaat beginnen. als Turkije niet voorbereid is om aan dde eisen te voldoen? ze hebben veel gedaan, en hebben nog veel te doen, en dat over 15 jaar. dat is veel tijd, ik vind het wel waard, de ''EU-mensen'' beschikken over betrouwbare bronnen, en zo kunnen ze ongeveer weten wat er in de toekomst zal gebeuren... als het niet zo is, dan wordt Turkije misschien geen lid, als hij het verdient wel

The King
5 januari 2005, 16:04
De handel van Turkije met Israel, Iran en de Arabische landen blijft toenemen. Hierdoor worden Israel, Iran en de Arabische landen meer afhankelijk van Turkije en indirect worden ze afhankelijker van elkaar. De Arabische landen zullen nadenken voordat ze Israel aanvallen omdat dat de Turkse economie zal schaden wat weer nadelig zal zijn voor de eigen economie. Later kunnen de Arabische landen en Israel handelsverdragen met elkaar afsluiten. Turkije speelt dus een cruciale rol in het Midden Oosten.

garfield
5 januari 2005, 16:08
De handel van Turkije met Israel, Iran en de Arabische landen blijft toenemen. Hierdoor worden Israel, Iran en de Arabische landen meer afhankelijk van Turkije en indirect worden ze afhankelijker van elkaar. De Arabische landen zullen nadenken voordat ze Israel aanvallen omdat dat de Turkse economie zal schaden wat weer nadelig zal zijn voor de eigen economie. Later kunnen de Arabische landen en Israel handelsverdragen met elkaar afsluiten. Turkije speelt dus een cruciale rol in het Midden Oosten.
de handelsbetrekking tss Turkije en Israël zijn bekent wat minder bekent is zijn de goede militaire banden tss de turken en Israëliers . Het IAF mag oefenvluchten doen over turks grondgebied en beiden landen staan min of meer vijandig tegenover vooral Syria ( dat land steunt actief allerlei terroristische groeperingen ) . Turkije mag gerust deze band hebben maar blijkbaar mag de EU daar leifst zo weinig mogelijk over weten

The King
5 januari 2005, 16:11
de handelsbetrekking tss Turkije en Israël zijn bekent wat minder bekent is zijn de goede militaire banden tss de turken en Israëliers . Het IAF mag oefenvluchten doen over turks grondgebied en beiden landen staan min of meer vijandig tegenover vooral Syria ( dat land steunt actief allerlei terroristische groeperingen ) . Turkije mag gerust deze band hebben maar blijkbaar mag de EU daar leifst zo weinig mogelijk over wetenTurkije heeft nu al een aantal jaren goede handelsbetrekkingen met Syrie. Onlangs heeft Syrie een partij appelen gekocht van Israel. Het beleid van Turkije begint (letterlijk) vruchten af te werpen.

garfield
5 januari 2005, 16:14
Turkije heeft nu al een aantal jaren goede handelsbetrekkingen met Syrie. Onlangs heeft Syrie een partij appelen gekocht van Israel. Het beleid van Turkije begint (letterlijk) vruchten af te werpen.
dus een soort van verdeel en heers van de Turken in het midden oosten , geen probleem hoor; zolang ze maar niet in de unie komen

The King
5 januari 2005, 16:28
dus een soort van verdeel en heers van de Turken in het midden oosten , geen probleem hoor; zolang ze maar niet in de unie komenGeen verdeel en heers. Turkije verenigt juist het gebied door de handel in het gebied te vergroten. Uiteindelijk kan Israel en de Arabische wereld vrede met elkaar sluiten en kan er stabiliteit in de regio komen.

garfield
5 januari 2005, 16:56
Geen verdeel en heers. Turkije verenigt juist het gebied door de handel in het gebied te vergroten. Uiteindelijk kan Israel en de Arabische wereld vrede met elkaar sluiten en kan er stabiliteit in de regio komen.
Dus Turkije zijn plaats is in het middenoosten en niet in de EU ? zowel economisch als politiek

Raven
5 januari 2005, 17:01
De export van zowat alle landen stijgt elk jaar. Op zich is dat weinig bijzonder nieuws.
Met 33%???

The King
5 januari 2005, 17:17
Dus Turkije zijn plaats is in het middenoosten en niet in de EU ? zowel economisch als politiekTurkije is een mentale verandering aan het ondergaan. Turkije is de mensenrechten aan het verbeteren en de wetten aan het aanpassen. In dat opzicht is Turkije steeds meer Europees te noemen. Bovendien werken veel Europese en Turkse instellingen nauw met elkaar samen. Turkse universiteiten bijvoorbeeld hebben banden met universiteiten uit Europa. Turkije zorgt ook voor stabiliteit binnen Europa en aan de grenzen van Europa. Turkije heeft zich bijvoorbeeld niet ingemengd in de strijd tussen de Serviers, Kroaten en de Bosniers. De Bosniers zijn mischien geen Turken maar de Turken zijn in zekere zin verantwoordelijk voor hen. De Turken zijn namelijk verantwoordelijk voor de bekering tot de Islam. Bovendien hebben de Bosniers Turkse voornamen. Turkije kan ook Zuidoost Europa verder economisch versterken. De Europeanen hoeven dit dan niet helemaal voor hun rekening te nemen. Griekenland bijvoorbeeld profiteert behoorlijk van de handel met Turkije.

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 17:22
Dus Turkije zijn plaats is in het middenoosten en niet in de EU ? zowel economisch als politiekwel in de EU, Turkije kan zo de EU helpen, en de EU kan alles beter onder controle krijgen, daarom zei ik al dat er oorlog kan worden voorkomen........

EXTREEM
5 januari 2005, 17:25
Oorlog met wie Mercedes?

parcifal
5 januari 2005, 17:26
wel in de EU, Turkije kan zo de EU helpen, en de EU kan alles beter onder controle krijgen, daarom zei ik al dat er oorlog kan worden voorkomen........
Hoe kan Turkije de EU helpen? Leg eens uit.
En wat is dat ivm die oorlog waar jij het over hebt?
Bedoel je Koerden tov. Turkije? En waarom?

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 17:31
Oorlog met wie Mercedes?tussen de islamitische landen daar... waar ongeveer turkije is...... door de invloed van EU zullen we dat voorkomen.. is er een betere verklaring?:S:S hmmm nou ja dat denk ik tenminste.........
jij=

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 17:33
Hoe kan Turkije de EU helpen? Leg eens uit.
En wat is dat ivm die oorlog waar jij het over hebt?
Bedoel je Koerden tov. Turkije? En waarom?
hoo hoo, niet zoveel vragen.. ik ben god niet....... ik d8 misschien dat EU Turkije zal beinvloeden, en alles in dat gebied onder controle zal krijgen, er meer vreugde zal zijn voor al die landen die met oorlog leven

The King
5 januari 2005, 17:34
Hoe kan Turkije de EU helpen? Leg eens uit.
En wat is dat ivm die oorlog waar jij het over hebt?
Bedoel je Koerden tov. Turkije? En waarom?Turkije kan veel producten kopen van Europa. De handel van Turkije is het afgelopen 20 jaar vertwaalfvoudigd. Turkije voert voor meer dan $80 miljard in. Ongeveer de helft komt uit Europa. Dit zal alleen maar toenemen Turkije brengt stabiliteit in het Midden Oosten. Hierdoor kan Europa ook meer handel drijven met die landen. Bovendien kunnen de Turken na toetreding niet naar Europa verhuizen. Een toetreding van Turkije heeft dus alleen voordelen en geen nadelen.

0Oo-MercedeS-oO0
5 januari 2005, 17:36
we zitten verkeerd

Waldo
5 januari 2005, 17:46
tussen de islamitische landen daar... waar ongeveer turkije is...... door de invloed van EU zullen we dat voorkomen.. is er een betere verklaring?:S:S hmmm nou ja dat denk ik tenminste.........
jij=goed gedocumenteerd... Is wel lachen eigenlijk allemaal.

parcifal
5 januari 2005, 19:00
goed gedocumenteerd... Is wel lachen eigenlijk allemaal.
Inderdaad. Mercedes en King zijn blijkbaar nog
een beetje groen achter de oren. :)

En ivm die export : Wat exporteert Turkije zoal naar Europa?
Mediterrane vruchten, inderdaad.
Maar voor de rest? Ben eens benieuwd.

Je hebt natuurlijk wel westerse bedrijven ginder die
ginds gevestigd zijn tgv de delocaties van de laatste jaren,
maar kunnen die zo een exportstijging veroorzaken?

Chipie
5 januari 2005, 19:41
Inderdaad. Mercedes en King zijn blijkbaar nog
een beetje groen achter de oren. :)

En ivm die export : Wat exporteert Turkije zoal naar Europa?
Mediterrane vruchten, inderdaad.
Maar voor de rest? Ben eens benieuwd.

Je hebt natuurlijk wel westerse bedrijven ginder die
ginds gevestigd zijn tgv de delocaties van de laatste jaren,
maar kunnen die zo een exportstijging veroorzaken?
O.a. enorm veel textiel. Het schijnt dat ze over de modernste textielmachines beschikken (o.a. Picanol...).

Maar waarschijnlijk zal dit niet al te lang meer duren, gezien China nog veel beterkoop is...

Waldo
5 januari 2005, 20:34
hehe, Mercedes was waarschijnlijk een middelbaarschoolstudentje (ik gok 14-15?) die een discussie over Turkije moest voorbereiden.
Ahah... waar is de tijd ;-)

Guderian
5 januari 2005, 20:40
Turkije heeft in het jaar 2004 voor $64,010 miljard uitgevoerd. Dit komt neer op een groei van 33,7%. Het jaar daarvoor bedroeg de export $47,880 miljard. De prognose aan het begin van 2004 was $51,5 miljard. De prognose werd al snel bijgesteld naar 56 miljard, maar de export was daar in november al overheen gegaan. In de maand december heeft Turkije voor $6,7 miljard uitgevoerd wat ook een record is.
Voornaamste exportproducten: pita-drek en heroïne :roll:

R. Heydrich
5 januari 2005, 20:42
Turkije voort ook veel in. Turkije heeft in 2003 waarschijnlijk meer dan $80 miljard ingevoerd maar de importcijfers zijn nog niet bekend. Turkije kan door veel handel te drijven in de regio een stabiliserende factor in het midden oosten worden.

U zegt het zelf, voor het midden-oosten maar geenszins voor Europa!!

sinan123
5 januari 2005, 21:35
Inderdaad. Mercedes en King zijn blijkbaar nog
een beetje groen achter de oren. :)

En ivm die export : Wat exporteert Turkije zoal naar Europa?
Mediterrane vruchten, inderdaad.
Maar voor de rest? Ben eens benieuwd.

Je hebt natuurlijk wel westerse bedrijven ginder die
ginds gevestigd zijn tgv de delocaties van de laatste jaren,
maar kunnen die zo een exportstijging veroorzaken?
Het is wel een feit dat 1/3 van al het witgoed in Europa (wasmachines, koelkasten e.d in) Turkije worden geproduceerd en ja omdat het daar goedkoper is.

Textiel is een van de belangrijkste en Turkije heeft met vele landen afspraken gemaakt om samen een ''gevecht'' aan te gaan tegen de Chinese bedreiging.

Turkse Nederlander
6 januari 2005, 13:29
Voornaamste exportproducten: pita-drek en heroïne :roll:In Turkije wordt geen heroine geproduceerd. Turkije doet louter dienst als doorvoerland.

Hrafnar
6 januari 2005, 14:24
En ivm die export : Wat exporteert Turkije zoal naar Europa?
Mediterrane vruchten, inderdaad.
Maar voor de rest? Ben eens benieuwd. Voor de rest vooral de eigen, deels nog steeds in de Middeleeuwen levende bevolking, alsmede een groot aantal door de Turkse staat opgeleide haatzaaiende imams.

garfield
6 januari 2005, 14:25
In Turkije wordt geen heroine geproduceerd. Turkije doet louter dienst als doorvoerland.
ze hebben daar toch papaver plantages

Chipie
6 januari 2005, 15:24
Het is wel een feit dat 1/3 van al het witgoed in Europa (wasmachines, koelkasten e.d in) Turkije worden geproduceerd en ja omdat het daar goedkoper is.

Textiel is een van de belangrijkste en Turkije heeft met vele landen afspraken gemaakt om samen een ''gevecht'' aan te gaan tegen de Chinese bedreiging.
Het belangrijkste exportproduct van Turkije zijn waarschijnlijk de Turken... :-)

Waldo
6 januari 2005, 17:26
Het is wel een feit dat 1/3 van al het witgoed in Europa (wasmachines, koelkasten e.d in) Turkije worden geproduceerd en ja omdat het daar goedkoper is.
Gelukkig draag ik grijze boxershorts

Guderian
6 januari 2005, 17:36
In Turkije wordt geen heroine geproduceerd. Turkije doet louter dienst als doorvoerland.
:lol: Turkije is zowel een belangrijk doorvoerland voor opium en heroïne vanuit Afghanistan als producent van eigen opium en heroïne uit Afghaanse papavers die in Turkije verwerkt worden.

The King
6 januari 2005, 17:38
:lol: Turkije is zowel een belangrijk doorvoerland voor opium en heroïne vanuit Afghanistan als producent van eigen opium en heroïne uit Afghaanse papavers die in Turkije verwerkt worden.Wat is Nederland's beste exportproduct? XTC?:lol:

sinan123
7 januari 2005, 11:54
Voor de rest vooral de eigen, deels nog steeds in de Middeleeuwen levende bevolking, alsmede een groot aantal door de Turkse staat opgeleide haatzaaiende imams.
Zo zo Hrafnar ik zie vooruitgang bij jou. Of ga je straks toch weer schelden?

Als Turkse imams een ding niet zijn dan is dat wel haatzaaier, maar dat zal jij vast niet begrijpen.

kelt
7 januari 2005, 17:41
EXport.....wel ja.....
Belangrijkste vraag is of er in Turkije ook een dicht netwerk van onafhankelijk opererende toeleveranciers gaan onstaan,die van "World-class" zijn.

Het zijn dezen die een ganse economie,van de bakker tot de politieker op gang houden....

"schroevendraaierfabrieken",neergeploft omdat de prijs/kwaliteit toevallig goed was,zijn een verloren investering.......die verdwijnen weer.

Ik verwijs naar zowat alle Europese landen.....Ondanks dat ze veel en veel te "duur" zijn,ondanks dat ganse industrietakken er verdwenen zijn,wordt er in Europa verder driftig ontworpen,verwerkt,geproduceerd.......


Er is blijkbaar iets "unieks" gegroeid doorheen de eeuwen,in Noord-Italie,Zuid-Duitsland,Vlaanderen,.....waardoor de ganse wereld verder zoekt te kopen in die oude "veel te dure"industriegebieden.
Het is niet noodzakelijk "high-technology ",maar wel altijd "high performance and realibility".Die unieke "clustering" waardoor het toch interessant is om daar te blijven hangen.......

Er kan vrijwel geen machine of voertuig gebouwd gelijk waar, geen bouwwerf op deze planeet opgestart,zelfs geen goedkope DVD-speler samengesteld, zonder produkten of technologie uit Europa....

Idem voor Japan en Zuid-Korea,UNIEKE technologie komt er uit deze landen!

Als Turkije dat ook eens zou kunnen,zorgen dat ze mee "in de ketting" zitten........

Isegrim
7 januari 2005, 19:42
Importeert Turkije iets ?

Isegrim
7 januari 2005, 20:19
Ik bedoel buiten hypermodern wapentuig om Koerdische dorpen plat te leggen, medische apparatuur om hun nomenclatura overeind te houden, om kort te zijn : alles wat een onderontwikkeld land nodig heeft om de happy few te bevoorraden. Export betreft vooral minderwaardige landbouwprodukten zoals vijgen bv. en producten van gedelocaliseerde bedrijven zoals Ford Genk, dat de productie van de Transit naar een achterlijk land exporteerde, terwijl de Turken die hier bij Ford werkten ipv mee te verhuizen, hier blijven doppen en een riante opzegvergoeding in de wacht sleepten. Waarom zijn die Turken niet mee verhuisd met hun fabriek ? Nee, wij kunnen die tisten blijven betalen terwijl de activiteit verhuisd is naar een achterlijk, onderontwikkeld, obscuur geitenland.
Steek die exportcijfers in je reet man en ga je kemels hoeden.

Chipie
7 januari 2005, 21:06
Ik bedoel buiten hypermodern wapentuig om Koerdische dorpen plat te leggen, medische apparatuur om hun nomenclatura overeind te houden, om kort te zijn : alles wat een onderontwikkeld land nodig heeft om de happy few te bevoorraden. Export betreft vooral minderwaardige landbouwprodukten zoals vijgen bv. en producten van gedelocaliseerde bedrijven zoals Ford Genk, dat de productie van de Transit naar een achterlijk land exporteerde, terwijl de Turken die hier bij Ford werkten ipv mee te verhuizen, hier blijven doppen en een riante opzegvergoeding in de wacht sleepten. Waarom zijn die Turken niet mee verhuisd met hun fabriek ? Nee, wij kunnen die tisten blijven betalen terwijl de activiteit verhuisd is naar een achterlijk, onderontwikkeld, obscuur geitenland.
Steek die exportcijfers in je reet man en ga je kemels hoeden.
Dit is wel een zeer grimmige post... http://www.jacodoplaatjes.nl/smilies/kwaad/I_ANGR%7E1.gif

Ziekelig zielig... http://www.jacodoplaatjes.nl/smilies/ziek/g0302.gif

kelt
7 januari 2005, 21:09
I
.....
Export betreft vooral minderwaardige landbouwprodukten zoals vijgen bv. en producten van gedelocaliseerde bedrijven zoals Ford Genk, dat de productie van de Transit naar een achterlijk land exporteerde,.

Ik meen me te herinneren dat de Transit ooit nog in Groot-Brittanie gebouwd is,en dat de produktie dan kompleet ten laste kwam van de vestiging in het achterlijke Belgie ........ :| :oops:


Verder ben ik er niet geheel zeker van dat a) Turkije achterlijk zou zijn en b) er massas,te hoeden,kemels voorkomen in Turkije.
I

:?

sinan123
7 januari 2005, 21:11
Importeert Turkije iets ?
Turkije importeert al jaren meer dan het exporteert dat proberen ze een beetje gelijk te krijgen en het gaat de goede kant op.

Ik bedoel buiten hypermodern wapentuig om Koerdische dorpen plat te leggen, medische apparatuur om hun nomenclatura overeind te houden, om kort te zijn : alles wat een onderontwikkeld land nodig heeft om de happy few te bevoorraden. Export betreft vooral minderwaardige landbouwprodukten zoals vijgen bv. en producten van gedelocaliseerde bedrijven zoals Ford Genk, dat de productie van de Transit naar een achterlijk land exporteerde, terwijl de Turken die hier bij Ford werkten ipv mee te verhuizen, hier blijven doppen en een riante opzegvergoeding in de wacht sleepten. Waarom zijn die Turken niet mee verhuisd met hun fabriek ? Nee, wij kunnen die tisten blijven betalen terwijl de activiteit verhuisd is naar een achterlijk, onderontwikkeld, obscuur geitenland.
Steek die exportcijfers in je reet man en ga je kemels hoeden.

Jij bent weer zoiemand die niks over Turkije weet en zomaar iets staat te zeveren. Ga een keer naar TUrkije en nee, niet naar de toeristencentra of de grote steden maar naar het binnenland. en merk de gastvrijheid van het Anatolische volk.

Misschien nog interessant om erbij te vermleden dat 20 miljoen turken op het platteland wonen en de rest, 50 miljoen, in steden wonen.

En uhh, rustig aan vriend....

Isegrim
8 januari 2005, 02:53
Turkije importeert al jaren meer dan het exporteert dat proberen ze een beetje gelijk te krijgen en het gaat de goede kant op.



Jij bent weer zoiemand die niks over Turkije weet en zomaar iets staat te zeveren. Ga een keer naar TUrkije en nee, niet naar de toeristencentra of de grote steden maar naar het binnenland. en merk de gastvrijheid van het Anatolische volk.

Misschien nog interessant om erbij te vermleden dat 20 miljoen turken op het platteland wonen en de rest, 50 miljoen, in steden wonen.

En uhh, rustig aan vriend....
Ach man, ik heb verschillende Turkse vrienden die krak hetzelfde zeggen. Wat voor nut heeft het een mythe te willen scheppen over Turkije die kant noch wal raakt ? Waarom ? Turkije is nu eenmaal een achterlijk ontwikkelingsland en zoiets willen negeren is gewoon onnozel. En voor de goede verstandhouding : dat is helemaal geen oordeel over de Turkse medemens, maar de waarheid heeft haar rechten.

BigF
8 januari 2005, 03:15
:lol: Turkije is zowel een belangrijk doorvoerland voor opium en heroïne vanuit Afghanistan als producent van eigen opium en heroïne uit Afghaanse papavers die in Turkije verwerkt worden.België (of in uw geval Vlaanderen) is zowel een belangrijk doorvoerland voor marihuana en hasj vanuit Nederland als producent van eigen marihuana en XTC uit Vlaamse kwekerijen en labo's.
Wat nu? België uit de EU?
ze hebben daar toch papaver plantagesWij hebben hier ook hennep-plantages. So what?
Waar moeten die zwarte zaadjes (papaver) op uw zondagse pistolets anders vandaan gehaald worden.

Soms worden dus echt de meest onzinnige argumenten bovengehaald om in een discussie al spartelend het hoofd boven (proberen) te houden.

BigF
8 januari 2005, 03:18
De export van zowat alle landen stijgt elk jaar. Op zich is dat weinig bijzonder nieuws.Ja, maar niet met 33.7%. De champagnekurken zouden hier nogal knallen.

JusticeLover
8 januari 2005, 08:36
Turkije heeft in het jaar 2004 voor $64,010 miljard uitgevoerd. Dit komt neer op een groei van 33,7%. Het jaar daarvoor bedroeg de export $47,880 miljard. De prognose aan het begin van 2004 was $51,5 miljard. De prognose werd al snel bijgesteld naar 56 miljard, maar de export was daar in november al overheen gegaan. In de maand december heeft Turkije voor $6,7 miljard uitgevoerd wat ook een record is.Goede nieuws. Het kan nog 20 (misschien nog meer)j record breken. Turkije is land van de kansen. Potentieel wordt niet gebruikt.Als men het gebruikt kan men nog sneller groeien. Productiviteit van de bevolking stijgt trouwens ook zeer snel.

Import van Turkije bedraagt meer dan export. Ze kopen dure gas van Iran ipv het te kopen van Turkmenistan. Verschil tussen beide is enorm veel.Turkmeense staathoofd had paar dagen geleden gezegd dat Turkije snel moest zijn met verdragen af te sluiten.

Turkije had wel voor de regering Erdogan afspraak gemaakt dat Turkije elke jaar bepaalde hoevelheid gas moest kopen van Iran. Ook al ze niet kopen moeten ze het betalen. Hoe stom dat die regeringen voor Erdogan(Anap-minister van Energie en milieu):twisted: waren. Zelfde hadden ze ook met Rusland. Maar men heeft akkoord met Rusland bereikt. Nu nog met Iran akkoord bereiken. Gasimport vormt een zeer grote percentage van Turkse import.

In ieder geval Turkije moet snel groeien. Anders wordt de koof met he Westen alleen maar groter.

Turkse Nederlander
8 januari 2005, 13:34
Ach man, ik heb verschillende Turkse vrienden die krak hetzelfde zeggen. Wat voor nut heeft het een mythe te willen scheppen over Turkije die kant noch wal raakt ? Waarom ? Turkije is nu eenmaal een achterlijk ontwikkelingsland en zoiets willen negeren is gewoon onnozel. En voor de goede verstandhouding : dat is helemaal geen oordeel over de Turkse medemens, maar de waarheid heeft haar rechten.Turkije is verder ontwikkeld dan Bulgarije en Roemenie.

Isegrim
8 januari 2005, 19:10
Ik meen me te herinneren dat de Transit ooit nog in Groot-Brittanie gebouwd is,en dat de produktie dan kompleet ten laste kwam van de vestiging in het achterlijke Belgie ........ :| :oops:


Verder ben ik er niet geheel zeker van dat a) Turkije achterlijk zou zijn en b) er massas,te hoeden,kemels voorkomen in Turkije.
I

:?
Uw opmerking is volledig naast de kwestie : wanneer Turkse gastarbeiders de kans laten liggen om met hun fabriek terug te keren naar hun zo beminde heimat, dan vraag ik me af waarom ze dat niet doen. Turkije ophemelen als het land van belofte en toch hier blijven om aan de vetpotten te zitten is hypocriet en zelfs laf voor een Turkse patriot. Het is steeds hetzelfde liedje : luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden.
Bovendien ben ik er wel zeker van dat Turkije naar onze maatstaven nog een zéér lange weg af te leggen heeft. Wie dat wil ontkennen is gewoon selectief blind.