PDA

View Full Version : Oervlaams.


Griffin
7 januari 2005, 22:23
Naar aanleiding van volgende discussie:
Ik werk dus in Brussel hé en nu de koopjesperiode weer aangebroken is kan je er niet naast kijken in de etalages.

Maar in toch een aanzienelijk aantal winkels in Brussel zie ik het volgende in hun uitstalraam:
- soldes
- sales
....
en dat is het

blijkbaar hebben ze daar nog nooit van het woord solden of koopjes gehoord...

Van respect voor de Vlaming gesproken zou ik zeggen.
Ook bepaalde restaurants vinden het blijkbaar normaal hun menu's in het Frans, Engels en Duits uit te stallen maar het Nederlands is waarschijnlijk volgens hen een taal die niet gesproken wordt in Brussel. Is 'solden' Nederlands dan? Als het in het Frans 'soldes' is, moet je nu toch iets opvallen denk ik. Vraag ik mij af of er nog zo'n woorden zijn waar taalpuristen zichzelf ten onrechte aan opgeilen omdat het eigenlijk leenwoorden uit een andere taal zijn?

Vlaanderen Boven
7 januari 2005, 23:18
Bartje zei gewoon dat het tekenend was dat het niet in het Nederlands was, hij zei niks over leenwoorden. Het is Dimitri en nu jij die opmerkte dat het afkomstig is uit het Frans, geile taalpurist.

Pieterjan
7 januari 2005, 23:25
ach, daar ga je toch niet over vallen. Soldes, sales, koopjes,... groot is het maatschappelijk belang er toch niet van.

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 00:17
ach, daar ga je toch niet over vallen. Soldes, sales, koopjes,... groot is het maatschappelijk belang er toch niet van.
Ik woon in Vlaanderen, en dan moet het er in het Nederlands opstaan. Basta.

Raf
8 januari 2005, 00:31
Ik woon in Vlaanderen, en dan moet het er in het Nederlands opstaan. Basta.
Dat kan goed zijn, maar Bartje had het over Brussel... 8)

Meia noite
8 januari 2005, 00:47
ach, zoals Margriet en Robert Long ooit zongen 'zolang we elkaar maar verstaan....lalala' ;-)

Raf
8 januari 2005, 00:58
Ik woon in Vlaanderen, en dan moet het er in het Nederlands opstaan. Basta.
Ook een door en door Nederlands woord overigens, die "basta"... ;-)

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 11:38
Dat kan goed zijn, maar Bartje had het over Brussel... 8)
Nu heb ik het over Antwerpen. Punt aan de lijn. ;-)

Raf
8 januari 2005, 11:40
Nu heb ik het over Antwerpen. Punt aan de lijn. ;-)
Dat is goed mogelijk, maar het doet niet terzake. Als jij over Antwerpen wil lullen, dan moet je maar je eigen topic openen. Hier gaat het over Brussel!

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 11:52
Dat is goed mogelijk, maar het doet niet terzake. Als jij over Antwerpen wil lullen, dan moet je maar je eigen topic openen. Hier gaat het over Brussel!
Als je goed zou kijken hoe dit onderwerp gestart is, zou je zien dat het is begonnen naar aanleiding van een discussie over Brussel. Maar hier gaat het niet uitsluitend over Brussel.
Misschien moet jij ook maar eens Nederlands leren, zodat je kan volgen waar het over gaat.

Raf
8 januari 2005, 11:55
Als je goed zou kijken hoe dit onderwerp gestart is, zou je zien dat het is begonnen naar aanleiding van een discussie over Brussel. Maar hier gaat het niet uitsluitend over Brussel.
Misschien moet jij ook maar eens Nederlands leren, zodat je kan volgen waar het over gaat.
Ik kan heel goed volgen waar het over gaat, liefje, het gaat - zoals je zelf zegt - over Brussel. Dat blijkt immers uit de openingspost. Dat jij ondertussen over Antwerpen bent beginnen zaniken, verandert niet veel aan het feit dat het onderwerp oorspronkelijk over Brussel ging. Snappie? ;-)

Wrong_info
8 januari 2005, 13:16
Ik woon in Vlaanderen, en dan moet het er in het Nederlands opstaan. Basta.

goed gezegd!

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 13:21
Ik kan heel goed volgen waar het over gaat, liefje, het gaat - zoals je zelf zegt - over Brussel. Dat blijkt immers uit de openingspost. Dat jij ondertussen over Antwerpen bent beginnen zaniken, verandert niet veel aan het feit dat het onderwerp oorspronkelijk over Brussel ging. Snappie? ;-)
Doe je dit met opzet?
Dit onderwerp is er gekomen naar aanleiding van een ander onderwerp waar Brussel aan bod gekomen is. Daarom is er dit onderwerp om het te verruimen en het in een algemener kader te zien. Man man man, met wat voor mensen zitten we hier opgescheept?

C uit W
8 januari 2005, 13:24
Taalpuristen zijn bijna even erg als die onnozelaars die hun eigen taal niet kennen en om de haverklap misplaatste, vreemde woorden gebruiken.

Raf
8 januari 2005, 13:24
Doe je dit met opzet?
Dit onderwerp is er gekomen naar aanleiding van een ander onderwerp waar Brussel aan bod gekomen is. Daarom is er dit onderwerp om het te verruimen en het in een algemener kader te zien. Man man man, met wat voor mensen zitten we hier opgescheept?
Niet zagen! Het gaat over Brussel! Brussel zeg ik u!

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 13:28
Niet zagen! Het gaat over Brussel! Brussel zeg ik u!
GVD, "... vraag ik mij af of er nog zo'n woorden zijn waar taalpuristen zichzelf ten onrechte aan opgeilen omdat het eigenlijk leenwoorden uit een andere taal zijn?". Kan je dit lezen. Dit is de aanzet van dit onderwerp.
En er is Brussel aan te pas gekomen, en nu haal ik Antwerpen aan.
Trouwens, je gezever (als ik dat mag zeggen) gaat zelfs niet over het onderwerp. Hou je aan de discussie waar het over gaat. Loop niet te kankeren omdat iemand er iets extra bijhaalt.

Raf
8 januari 2005, 13:38
GVD, "... vraag ik mij af of er nog zo'n woorden zijn waar taalpuristen zichzelf ten onrechte aan opgeilen omdat het eigenlijk leenwoorden uit een andere taal zijn?". Kan je dit lezen. Dit is de aanzet van dit onderwerp.
En er is Brussel aan te pas gekomen, en nu haal ik Antwerpen aan.
Trouwens, je gezever (als ik dat mag zeggen) gaat zelfs niet over het onderwerp. Hou je aan de discussie waar het over gaat. Loop niet te kankeren omdat iemand er iets extra bijhaalt.
Dat kan allemaal goed zijn, maar het gaat weer niet over Brussel! :twisted:

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 14:29
Dat kan allemaal goed zijn, maar het gaat weer niet over Brussel! :twisted:
Hoe voeg je iemand toe aan de negeerlijst?

Raf
8 januari 2005, 14:33
Hoe voeg je iemand toe aan de negeerlijst?
Potverdorie toch! Dat heeft óók weer niets met Brussel te maken! :twisted:

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 14:34
Potverdorie toch! Dat heeft óók weer niets met Brussel te maken! :twisted:
:lol:

Kim
8 januari 2005, 14:36
Hoe voeg je iemand toe aan de negeerlijst?
Jullie zijn toch grote voorstanders van de vrije meningsuiting? 8)

Raf
8 januari 2005, 14:37
:lol:

Oef zeg... Eindelijk de juiste reactie! Dat heeft wel èrg lang geduurd hé? ;-)

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 14:40
Oef zeg... Eindelijk de juiste reactie! Dat heeft wel èrg lang geduurd hé? ;-)
Ik ben dan ook niet zo'n grapjas. ;-)

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 14:41
Jullie zijn toch grote voorstanders van de vrije meningsuiting? 8)
Zeker wel, ik klaag hem dan ook niet aan hè. Ik zou hem op de negeerlijst kunnen zetten zodat ik persoonlijk er niet naar hoef te luisteren. Eigenlijk een beetje zoals de N-VA beslist om niet naar een B Plus-debat te gaan. Oh, ja, dat is juist, nu haat ik de democratie. Aiaiai. :roll:

Raf
8 januari 2005, 15:19
Ik ben dan ook niet zo'n grapjas. ;-)
Ik vond je nochtans erg grappig... :-D

stab
8 januari 2005, 15:53
Nu heb ik het over Antwerpen. Punt aan de lijn. ;-)Punt, andere lijn.
Punt aan de lijn is idd een gallicisme (point �* la ligne).
Dimitri heeft enigszins gelijk. Ons Vlaams is vaak gewoon 'vertaald Frans'.
Gek om daar een Vlaamse eigenheid in te willen zien.

Jampie
8 januari 2005, 16:05
1. Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen. 2. Brussel is tweetalig.
Nederlands moet dus. Maar wij Vlamingen zouden meer ons best moeten doen om effectief Nederlands te spreken in Brussel. Wij schakelen al te snel over naar het Frans.

jules
8 januari 2005, 17:18
hilarische thread :rofl:

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 17:21
hilarische thread :rofl:
Wat is "THREAD" nu weer? :roll:

Dimitri
8 januari 2005, 17:27
Punt, andere lijn.
Punt aan de lijn is idd een gallicisme (point �* la ligne).
Dimitri heeft enigszins gelijk. Ons Vlaams is vaak gewoon 'vertaald Frans'.
Gek om daar een Vlaamse eigenheid in te willen zien.Inderdaad, het is jammer dat er niet meer op gevallen van 'vertaald Frans' wordt gelet. Het blijkt dat die in aantal veel groter zijn dan menigeen beseft.

In Nederland is het trouwens 'punt uit!'. ;-)

Bakkebaard
8 januari 2005, 17:34
Brussel is de hoofdstad van Europa.
En Nederlands is nu niet echt de taal van de Europeaan...

Vlaams-nationalist
8 januari 2005, 17:37
Brussel is de hoofdstad van Europa.
En Nederlands is nu niet echt de taal van de Europeaan...
U hebt volkomen gelijk, laten we vanaf morgen allemaal Europees spreken. :roll:

Dimitri
8 januari 2005, 17:37
Brussel is de hoofdstad van Europa.
En Nederlands is nu niet echt de taal van de Europeaan...Wie is 'de Europeaan' dan volgens jou?

Bakkebaard
8 januari 2005, 17:46
De Europeaan is iemand die in harmonie kan samenleven met elke andere Europeaan. Wat inhoudt dat ze niet enkel naar hun eigen kijken. Dat ze meer dan enkel hun eigen taal kunnen spreken. Respect voor andermans culturen en gebruiken.
Komt hier morgen een fransman op bezoek, dan gaat die ook geen Nederlands spreken. Zelfde geldt voor Spanjaarden en Zweden en noem maar op.
Dus als iedereen enkel Nederlands moet spreken hier in Brussel, zal er niet zoveel volk uit andere landen naar hier komen voor de Solden.

Maar ik geef ook toe dat Fransen enkel frans spreken, en spanjaarden enkel spaans. Maar ja, als we altijd hetgeen moeten doen dat andere landen ook doen, komen we er ook niet...

stab
8 januari 2005, 17:58
Inderdaad, het is jammer dat er niet meer op gevallen van 'vertaald Frans' wordt gelet. Het blijkt dat die in aantal veel groter zijn dan menigeen beseft.

In Nederland is het trouwens 'punt uit!'. ;-)Weer iets bijgeleerd..

Dimitri
8 januari 2005, 18:04
De Europeaan is iemand die in harmonie kan samenleven met elke andere Europeaan. Wat inhoudt dat ze niet enkel naar hun eigen kijken. Dat ze meer dan enkel hun eigen taal kunnen spreken. Respect voor andermans culturen en gebruiken.
Komt hier morgen een fransman op bezoek, dan gaat die ook geen Nederlands spreken. Zelfde geldt voor Spanjaarden en Zweden en noem maar op.
Dus als iedereen enkel Nederlands moet spreken hier in Brussel, zal er niet zoveel volk uit andere landen naar hier komen voor de Solden.

Maar ik geef ook toe dat Fransen enkel frans spreken, en spanjaarden enkel spaans. Maar ja, als we altijd hetgeen moeten doen dat andere landen ook doen, komen we er ook niet...'De Europeaan' blijkt dus iemand te zijn die zijn eigen taal spreekt. 'De Europeaan' kan dus wel degelijk iemand zijn die Nederlands spreekt. Je hebt daarnaast ook nog andere talen nodig om je buiten je eigen taalgebied verstaanbaar te maken, inderdaad, maar het gaat er Bartje om dat je in je eigen woonomgeving ook in je eigen taal bediend wordt. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Alleen het voorbeeld is nogal ongelukkig gekozen, aangezien 'solden' een gallicisme en dus niet echt een goede vertaling van het Frans is.

Tavek
8 januari 2005, 18:05
De Europeaan is iemand die in harmonie kan samenleven met elke andere Europeaan. Wat inhoudt dat ze niet enkel naar hun eigen kijken. Dat ze meer dan enkel hun eigen taal kunnen spreken. Respect voor andermans culturen en gebruiken.
Komt hier morgen een fransman op bezoek, dan gaat die ook geen Nederlands spreken. Zelfde geldt voor Spanjaarden en Zweden en noem maar op.
Dus als iedereen enkel Nederlands moet spreken hier in Brussel, zal er niet zoveel volk uit andere landen naar hier komen voor de Solden.

Maar ik geef ook toe dat Fransen enkel frans spreken, en spanjaarden enkel spaans. Maar ja, als we altijd hetgeen moeten doen dat andere landen ook doen, komen we er ook niet...
Een fransman of spanjaard zal nu eenmaal geen nederlands leren, daar is de taal te klein en te onbelangrijk voor.

Griffin
8 januari 2005, 18:57
Nu heb ik het over Antwerpen. Punt aan de lijn. ;-) Is het niet "punt andere lijn"?

-edit- Ah, dat hebben anderen ook al opgemerkt. Ik vind het een schitterende voorstelling van wat ik bedoelde. Dank u wel Vlaams-nationalist ;). :clapping:

Jampie
9 januari 2005, 10:00
Brussel is de hoofdstad van Europa.
En Nederlands is nu niet echt de taal van de Europeaan...Nederlands is daarentegen wel de taal van de Vlamingen, wiens hoofdstad Brussel is.