PDA

View Full Version : 's werelds beste vrije trap nemer kiest voor Oranje


sinan123
24 januari 2005, 06:56
HEERENVEEN (ANP) - Ugur Yildirim heeft gekozen voor een interlandcarriĆØre bij het Nederlands elftal. De rechtsbuiten van SC Heerenveen, met zowel een Turks als een Nederlands paspoort, kon kiezen tussen de nationale elftallen van beide landen. Na gesprekken met zowel Marco van Basten als de Turkse bondscoach liet hij zijn keuze vallen op Oranje.

Yildirim liet vanavond, na afloop van de wedstrijd tegen FC Den Bosch, de verklaring daarover voorlezen. Zelf zat hij op dat moment wegens een gebroken tand bij de tandarts. "Het ging om gevoel en verstand. Het was moeilijk. Ik was zeer vereerd, het gaat om twee vooraanstaande voetbalnaties", zo liet hij verklaren door de persvoorlichter van Heerenveen. "Ik stond voor een groot dilemma. Het was de zwaarste beslissing in mijn leven. Ik heb uitvoerig overlegd met mijn ouders, zaakwaarnemer, vrienden en ook trainer Verbeek."

Na zijn tandartsbezoek kwam de aanvaller zijn keuze nog verklaren. Hij zei opgelucht te zijn nadat hij de knoop had doorgehakt. "Ik wist het al een beetje. Maar het is toch verstandiger om daarover met anderen te praten. Wat doorslaggevend was? Puur voetbaltechnisch gezien pas ik beter bij Oranje. Zeker gezien mijn spel. Maar ondanks mijn beslissing blijf ik Turks, ik zal altijd een Turkse jongen blijven."

Bondscoach Van Basten reageerde verheugd dat hij nu over Yildirim kan beschikken. "Ik ben blij - en met mij ongetwijfeld alle voetballiefhebbers in Nederland - dat Ugur heeft aangegeven voor Oranje te willen uitkomen. Hij is een uitstekende voetballer en een verrijking voor de Oranje-selectie. Dat hij uiteindelijk toch voor ons heeft gekozen is voor de voetballer Yildirim verstandig, omdat hij hier zijn hele leven heeft gevoetbald en is gewend aan onze speelstijl."

(22 januari 2005)
Bron: NOC*NSF