PDA

View Full Version : Wie is de BESTE Belgische zanger(es)/groep aller tijden?


gm10
29 januari 2005, 21:02
Indien je voor Andere kiest, ben ik benieuwd om te weten wie.

Meia noite
29 januari 2005, 21:36
Eigenlijk kies ik voor The Kids. Die hebben internationaal veel meer uitstraling en fans dan welke Belgische band dan ook.
Ik vind de optie 'andere' bij polls echter altijd zo lullig, dus heb voor Arno gekozen daar. Vooral omdat hij zo lekker boertig was op televisie en de belgische burgerlijkheid shockeerde.

Raf
29 januari 2005, 21:41
Jacques Brel, dat spreekt toch vanzelf...

Firestone
29 januari 2005, 21:43
Jacques Brel, dat spreekt toch vanzelf... hear! hear!

Vlaanderen Boven
29 januari 2005, 21:45
Eigenlijk kies ik voor The Kids. Die hebben internationaal veel meer uitstraling en fans dan welke Belgische band dan ook.
Hoe vind je daar iets van?

Sorry voor het vragen!

Spetsnaz
29 januari 2005, 21:46
Deus !

Meia noite
29 januari 2005, 21:51
Hoe vind je daar iets van?

Sorry voor het vragen!
Hehe, twas niet serieus bedoeld hoor daarnet.
Kwenie, ze zijn alleszins bijnan niet te vinden op internet (buiten there will be no next time). Mss eens die cdwinkel op hooverplein binnenlopen, die is vrij goedkoop.
www.thekids.be : staan samples op.

gm10
29 januari 2005, 21:52
Eigenlijk kies ik voor The Kids. Die hebben internationaal veel meer uitstraling en fans dan welke Belgische band dan ook.
Ik vind de optie 'andere' bij polls echter altijd zo lullig, dus heb voor Arno gekozen daar. Vooral omdat hij zo lekker boertig was op televisie en de belgische burgerlijkheid shockeerde.
Ah idd, The Kids, die waren goed. Ze speelden een tijdje terug nog een reunie concert in New York, niet? Ze hebben wel niet zo erg lang meegedraaid dacht ik.

gm10
29 januari 2005, 22:00
Hoe vind je daar iets van?

Sorry voor het vragen!
Zie bv.

http://houbi.com/belpop/groepen/kids.htm

De Humo-bespreking van hun reunie-CD (en DVD) in NY:

Vrienden, het was u misschien nog niet opgevallen, maar er speelt zich al jarenlang een onwaarschijnlijk schandalig schandaal af in de wondere wereld der rock-’n-roll: op een moment dat van elke stoethaspel die ooit ontdekt heeft hoe hij een gitaar moet inpluggen (en soms zelfs dát niet eens) de openbare repetities op twaalfdelige cd-boxen en in acht ongetwijfeld superhippe remixen worden uitgebracht, zijn de platen van The Kids nergens meer te krijgen! Iemand zou daar dringend eens ’s iets moeten aan doen - ’The Kids’, ’Naughty Kids’ en ’Living in the 20th Century’ behoren tot de allerbeste rock die ooit in België gemaakt is - maar gelukkig is er nu al wel ’The Kids Live In New York’.

Pardon? The Kids? Live? In New fuckin’ York? Dat een Belgisch groepje dat al een eeuwigheid geen studioplaat meer gemaakt heeft uitgenodigd wordt om in New York te gaan spelen is op zich al een half mirakel, maar als het daar - in een stad waar dagelijks topacts in élk denkbaar genre optreden - ook nog eens een zaal ter grootte van de AB Club laat vollopen, is er veel méér aan de hand.

Zijn wij (of die paar honderd wildenthousiaste jonge New Yorkers) misschien nostalgen die 1977 willen naspelen in 2005? Nope. Lopen wij hier in zo’n onnozel ’Punk ’s not dead’ T-shirt rond? Nog niet als we het gratis krijgen! Hebben wij dan misschien weer te veel lijm gesnoven? Ook niet. Maar willen wij (en die paar honderd New Yorkers) ons graag onnoemelijk amuseren en een bitje het vaarken oathange (dixit Ludo Mariman in 1978) op de tonen van een stel werkelijk fan-tas-tiese punksongs? Reken maar van yes!

En ’Live In New York’ �*s fan-tas-ties: wie geen shot adrenaline voelt bij de uit de boxen spattende akkoorden van ’Fascist Cops’ of ’No Monarchy’ hééft volgens ons gewoon geen adrenaline in zijn lijf, ’I Wanna Get A Job In The City’ versmelt het beste van de punk met het beste van Status Quo, ’Dead Industry’ is dan weer een heftig rockende punkbastaard van ’All Day and All of the Night’ van The Kinks, ’For The Fret’ heeft met ’For The Fret, Ku-Ke-Le-Kúúúú!’ nog steeds het geestigste rockrefrein sinds ’A Wop Bop A Lula A Wop Bam Boom’, en de rest van de songs (’City is Dead’! ’Bloody Belgium’! ’Do You Wanna Know’! ’Money Is All I Need’! ’This Is Rock’n’Roll’! ’Jesus Christ’!) zijn eveneens volstrekt onweerstaanbaar, want gebrouwen volgens hetzelfde, altijd effectieve recept: één derde Sex Pistols, één derde Ramones en één derde Chuck Berry. Plus de eeuwige Kids-covers, natuurlijk (’If The Kids Are United’ van Sham 69, ’Blitzkrieg Bop’ van Ramones en ’12XU’ van Wire) die worden gespeeld zoals covers gespeeld moeten worden: alsof ze gisteren door The Kids zélf geschreven zijn.

En dan zwijgen we nog over het uitstekende bonusmateriaal! Het eerste tv-optreden van The Kids in ’78 (waarin Marc Didden de piepjonge Kids in het Aantwaarps probeert te interviewen, onder andere over het toen hete hangijzer van gefluim op punkconcerten. Didden: ’Dagge spiékt noar de mense, der zén er die da vies vinne.’ Mariman: ’Joa, kijkt, dan moete ze mor nie van veur komen stoan, hé!’), ’There Will Be No Next Time’ live in 1981 (The Kids van nu blijken tweehonderd keer scherper te staan én te spelen) en een optreden op WMFU, een New Yorks radiostation.

Oké, subtiel is het misschien allemaal niet, maar we hebben het hier dan ook over échte rock-’n-roll - een bokser ga je ook niet verwijten dat hij zijn opponent op de smoel klopt.

De tracklisting:

1. The City is Dead
2. Bloody Belgium
3. Do You Wanna Know
4. For The Fret
5. I Don’t Care
6. Rock over Belgium
7. Fascist Cops
8. I Wanna Get a Job in the City
9. Polythene Pam / I Feel Alright
10. No Monarchy
11. Money Is All I Need
12. Sex Queen
13. Baby That’s Alright
14. Dead Industry
15. I’ll Get You
16. Razorblades For Sale
17. This Is Rock ’n Roll
18. Jesus Christ (Didn’t Exist)
19. Do You Love the Nazis
20. If The Kids Are United
21. Blitzkrieg Bop
22. 12XU

Meia noite
29 januari 2005, 22:05
Ah idd, The Kids, die waren goed. Ze speelden een tijdje terug nog een reunie concert in New York, niet? Ze hebben wel niet zo erg lang meegedraaid dacht ik.
The Kids zijn al sinds een vijftal jaar terug samen. Toen speelden ze vooral op kleine festivalletjes, waar ik ze talloze keren aanschouwd hebt. En dan vorig jaar idd in New York gaan spelen, maar ze zijn al langer terug samen, weliswaar in een iets anderse bezetting.

patricia45
29 januari 2005, 22:35
Daar ik nogal een liefhebber ben van Nederlandstalige kleinkunst kon ik niet anders dan voor "andere" gaan. En als ik er echt één moet uitpikken :Kris De Bruyne.

gm10
29 januari 2005, 22:37
Jacques Brel, dat spreekt toch vanzelf...
Ah die is het in jouw foto, niet? Die blik komt me erg bekend voor.

DidiusTheGreat
29 januari 2005, 22:58
Will Tura!, al had ik ook wel op lucy loes willen stemmen

driewerf
30 januari 2005, 00:26
Rosita Tahon, zangeres van het Kliekske. Op zich ben ik geen fan van het Kliekske, maar de stem van Rosita Tahon is fantastisch, zo'n talent dat verspild is aan een groepje dat nooit of nauwelijks van de grond is gekomen...

Meia noite
30 januari 2005, 01:02
Rosita Tahon, zangeres van het Kliekske. Op zich ben ik geen fan van het Kliekske, maar de stem van Rosita Tahon is fantastisch, zo'n talent dat verspild is aan een groepje dat nooit of nauwelijks van de grond is gekomen...
Naar de hoeren ermee!

Patriot!
30 januari 2005, 11:07
Jacques Brel, uiteraard.

mad_drone
30 januari 2005, 13:54
Jacques Brel, dat spreekt toch vanzelf...
vanzelfsprekend!

Guderian
30 januari 2005, 15:37
Indien je voor Andere kiest, ben ik benieuwd om te weten wie.
In Vlaanderen: Lion's Pride

Franstalig: Les Vilains

Raf
30 januari 2005, 15:56
Ah die is het in jouw foto, niet? Die blik komt me erg bekend voor.
Dat zijn inderdaad de ogen van Brel.

illwill
30 januari 2005, 17:06
Hooverphonic!

groentje
30 januari 2005, 22:41
Vic Nees

Nick_
31 januari 2005, 09:49
Indien je voor Andere kiest, ben ik benieuwd om te weten wie.
Ik vind Boudewijn de Groot nog altijd de strafste. Of is dat een Nederlander? Nee toch!?

Firestone
31 januari 2005, 10:00
Ik vind Boudewijn de Groot nog altijd de strafste. Of is dat een Nederlander? Nee toch!?
Strafste, weliswaar na Brel;-). En hij is Nederlander:-(.

instromaniac
31 januari 2005, 12:02
Triumviraat van Fifty Foot Combo, The Seatsniffers en El Fish :)

patricia45
31 januari 2005, 12:21
Strafste, weliswaar na Brel;-). En hij is Nederlander:-(.
Mochten Nederlanders meetellen dan ga ik voor---> HERMAN VAN VEEN

Firestone
31 januari 2005, 12:35
Mochten Nederlanders meetellen dan ga ik voor---> HERMAN VAN VEEN Allé, ik draag mijn honderdste bijdrage op aan uw goede smaak.

Herman Van Veen mag er inderdaad best zijn.
Jacques Brel en Boudewijn De Groot, het zijn vooral hun teksten die me (al vele jaren) aanspreken.

De teksten van Boudewijn De Groot zijn volgens mij ongeëvenaard door Vlaamse kunstenaars:-(.

patricia45
31 januari 2005, 13:04
De teksten van Boudewijn De Groot zijn volgens mij ongeëvenaard door Vlaamse kunstenaars:-(.
Lieve Jacoba van Kris De Bruyne vind ik prachtig. Maar ook wigbert of lieven tavernier hebben vele tekstueel sterke nummers. En zelfs Guido Belcanto, Jan De Wilde of de kreuners komen vaak sterk uit de hoek.

Doch kunnen zij jammer genoeg niet typen aan de engelstalige zoals: Warren Zevon, Gordon Lightfoot, Marc Cohn, Leonard Cohen, Van Morrison, Nanci Griffith, Mary Black, Tracy Chapman, Joan Armatrading,...

De rechtvaardige rechter
31 januari 2005, 13:07
sergio

Raf
31 januari 2005, 15:40
sergio
:rofl:

Everytime
31 januari 2005, 15:43
Ik val niet echt voor Belgische muziek maar Maurane, Hooverphonic, Axelle Red, Clouseau en K's Choice hebben wel sommige leuke dingen gemaakt.

Everytime
31 januari 2005, 15:44
:rofl:
Is dat niet de man die naar Eurosong ging? Wel, in verband met Eurosong, Urban Trad dan.

De rechtvaardige rechter
31 januari 2005, 17:10
:rofl:
welwel heeft onze Jomme Dockx niets beters te doen.

Raf
31 januari 2005, 17:26
welwel heeft onze Jomme Dockx niets beters te doen.
Jij blijkbaar ook niet, onnozele snul.

De rechtvaardige rechter
31 januari 2005, 17:28
Jij blijkbaar ook niet, onnozele snul.
Volgens mij is onze Jomme Dockx een beetje kwaad.

cortelinckx
31 januari 2005, 20:54
Triumviraat van Fifty Foot Combo, The Seatsniffers en El Fish :)
Fifty Foot Combo heb ik eens zien spelen en die mannen rockten behoorlijk.

instromaniac
1 februari 2005, 02:32
Fifty Foot Combo heb ik eens zien spelen en die mannen rockten behoorlijk. Vooral die go-go girls he ;)

Supe®Staaf
1 februari 2005, 07:28
K3

Meia noite
1 februari 2005, 11:31
Allé, ik draag mijn honderdste bijdrage op aan uw goede smaak.

Herman Van Veen mag er inderdaad best zijn.
Jacques Brel en Boudewijn De Groot, het zijn vooral hun teksten die me (al vele jaren) aanspreken.

De teksten van Boudewijn De Groot zijn volgens mij ongeëvenaard door Vlaamse kunstenaars:-(.
De beste teksten zijn van Lennert Nijgh doorgaans (vorig jaar overleden), ere aan wie ere toekomt. De teksten die door Boudewijn de Groot zelf geschreven werden zijn toch van een lager niveau imho.

Firestone
1 februari 2005, 11:44
De beste teksten zijn van Lennert Nijgh doorgaans (vorig jaar overleden), ere aan wie ere toekomt. De teksten die door Boudewijn de Groot zelf geschreven werden zijn toch van een lager niveau imho. Dat zou kunnen, ik heb het onderscheid nooit gemaakt. Zal het eens opzoeken.

gm10
1 februari 2005, 12:18
De beste teksten zijn van Lennert Nijgh doorgaans (vorig jaar overleden), ere aan wie ere toekomt. De teksten die door Boudewijn de Groot zelf geschreven werden zijn toch van een lager niveau imho.Inderdaad. Hij moest trouwens nog een tientje van em krijgen.

big bad wolf
1 februari 2005, 12:39
vond vroeger het luchtige werk van Sha-Na wel goed (met alle verschillende combinaties ;) )

voor de rest hoor ik ook graag de Vlaamse klassiekers van Will Tura (Eenzaam Zonder Jou, e.a.), Willy Sommers (Leeuw In Een Kooi, Het Water Is Veel Te Diep), en nog wat anderen.

het mooiste Nederlandstalig lied vind ik Iets Van Een Wonder van Rob de Nijs, al is het dan een cover van Elton John

BitterSweet
1 februari 2005, 15:08
Dani Klein Vaya con Dios

dejohan
2 februari 2005, 10:41
Schandalig dat Vaya Con Dios en Django Reinhardt niet in uw lijstje staan. Zij zijn tienmaal bekender dan Arno, Wil Tura, dEUS, of Ann Christy.

groentje
2 februari 2005, 15:11
Ja, zeg, ik heb de poll niet gemaakt, maar je kan nooit voor iedereen goed doen. Je kan nu eenmaal geen poll hebben van hier tot in China, hé.

gm10
2 februari 2005, 15:20
Schandalig dat Vaya Con Dios en Django Reinhardt niet in uw lijstje staan. Zij zijn tienmaal bekender dan Arno, Wil Tura, dEUS, of Ann Christy.
Vaya Con Dios was nu ook weer niet zo goed. Django misschien wel, maar die kent niemand.

big bad wolf
2 februari 2005, 18:09
Vaya Con Dios was nu ook weer niet zo goed. Django misschien wel, maar die kent niemand.
vaya con dios vind ik ook wel goed

gm10
2 februari 2005, 20:43
vaya con dios vind ik ook wel goed
het is niet van het niveau van jacques brel, arno of deus vind ik
maar daarvoor liet ik de optie "Andere" uiteraard!

big bad wolf
2 februari 2005, 21:37
het is niet van het niveau van jacques brel, arno of deus vind ik
maar daarvoor liet ik de optie "Andere" uiteraard!
waarvoor dank :p

Everytime
3 februari 2005, 12:24
vaya con dios vind ik ook wel goed
Van Vaya Con Dios heb ik vooral "Just a friend of mine" and "Don't cry for Louie" zeer graag. Zonder te vergeten "What's a woman" natuurlijk.

Mitgard
3 februari 2005, 12:31
hmmm.
gorki, de mens, monza etc. zijn best goede vlaamse groepen.
die stijl vind je precies ook nergens in't buitenland.
vlaamse curryworstrock 8)

en Deus natuurlijk.
instant street, in a bar under the sea...
simpel maar gevat.

dejohan
3 februari 2005, 13:04
het is niet van het niveau van jacques brel, arno of deus vind ik
maar daarvoor liet ik de optie "Andere" uiteraard!
Het ging er bij mij niet om of het goed is, maar die twee zijn in het buitenland stukken bekender dan bijvoorbeeld dEUS.

gm10
3 februari 2005, 14:34
Het ging er bij mij niet om of het goed is, maar die twee zijn in het buitenland stukken bekender dan bijvoorbeeld dEUS.
De vraag gaat over de BESTE, niet de bekendste. Anders had ik K's Choice, Axelle Red en Soeur Sourire wel in het lijstje opgenomen.

Geertje
3 februari 2005, 14:40
Raymond van het groenewoud.

Top Dog
3 februari 2005, 15:13
Starflam

Henri1
12 juni 2021, 10:40
Indien je voor Andere kiest, ben ik benieuwd om te weten wie.

The Scabs staan er niet tussen.

Koenaard Depuydt
12 juni 2021, 11:55
The Scabs staan er niet tussen.

Geachte Hendrik de Eerste van Luik

De geneesheer Schabbs werd inmiddels in het slot Holleham(m)er om het leven gebracht.

https://steemitimages.com/0x0/https://gateway.ipfs.io/ipfs/QmdBzY8YbkdTgPTofyWbpTGdyuqrpJ12DR1a4QiJ6QGRFj

https://www.youtube.com/watch?v=PAcPsVx-3P4

Moge Luik Diets worden

Met Vlaamse groeten

koe de poing
12 juni 2021, 19:16
Hooverphonic

(Volgens ene Alex C.)